"გსურთ, შეიძინოთ გაზის გამათბობლები ან სხვა ტექნიკა თქვენთვის სასურველ ფასად? იჩქარეთ, ფასდაკლება მოქმედებს 17 დეკემბრამდე (იანვრამდე, თებერვლამდე და ასე შემდეგ)", - ამ და სხვა მსგავსი შინაარსის "სპამ" SMS რეკლამას, ალბათ, დღეში რამდენჯერმე იღებთ. მომხმარებლების დაინტერესების მიზნით კომპანიები აგრესიულ სარეკლამო კამპანიას უკვე აღარ ერიდებიან, რაც არცთუ უსაფუძვლოდ, მოქალაქეთა გულისწყრომას იწვევს. ირკვევა, რომ "სპამ" SMS რეკლამების გაგზავნით, კომპანიები პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ კანონს არღვევენ. საქართველოში პერსონალურ მონაცემთა დაცვის ინსპექტორის თანამდებობაც კი არსებობს, მაგრამ სამწუხაროდ, 2016 წლამდე, მას უფლება არ აქვს, კომპანიებს პასუხი მოსთხოვოს. პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ კანონი სწორედ 2016 წლიდან ამოქმედდება. პარალელურად, "საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველო" იმ კომპანიების სიას აქვეყნებს, რომლებიც საკანონმდებლო ნორმებს უგულებელყოფენ და მომხმარებლებს დღეში რამდენჯერმე, "სპამ" SMS რეკლამებით თავს აბეზრებენ.
პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ კანონის მე-5 და მე-8 მუხლების მიხედვით, SMS-ების გამგზავნი პირი ვლადებულია, მოიპოვოს მომხმარებლის თანხმობა მისი პერსონალური მონაცემების (სახელი, მისამართი, ტელეფონის ნომერი, ფაქსის ნომერი და ელექტრონული ფოსტის მისამართი) დამუშავებაზე. წინააღმდეგ შემთხვევაში, მონაცემები საჯარო წყაროებიდან უნდა მოიპოვონ. არადა, "საჯარო წყაროს" ქართული კანონმდებლობა არ განმარტავს, ამიტომ SMS-ების გამგზავნი პირი ვალდებულია, მომხმარებელს შეატყობინოს, რომ მას აქვს უფლება, უარი თქვას შეტყობინებების მიღებაზე, რასაც სამწუხაროდ, კომპანიები არ აკეთებენ.
SMS რეკლამების შესახებ განცხადება გაავრცელა პერსონალურ მონაცემთა დაცვის ინსპექტორმა, თამარ ქალდანმაც. მან კომპანიებს არსებული საკანონმდებლო ნორმები შეახსენა და კანონის დაცვისკენ მოუწოდა. კომპანიები "სპამ" SMS რეკლამებით მომხმარებელთა შეწუხებას მაინც განაგრძობენ. "საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველოს" წარმომადგენლები აცხადებენ, რომ კომპანიებმა არ უნდა მოაბეზრონ თავი პოტენციურ კლიენტებს. მნიშვნელოვანია ისიც, რომ მომხმარებლებმა უკმაყოფილება საჯაროდ დააფიქსირონ: "ვიწყებთ იმ კომპანიების სიის გამოქვეყნებას, რომლებიც წინასწარი ნებართვის გარეშე, SMS რეკლამებს გვიგზავნიან. სიაში არ მოხვდნენ ის კომპანიები, რომლებმაც SMS-ების დაგზავნა მას შემდეგ დაიწყეს, რაც მომხმარებელმა მათთან ქულების დაგროვების ბარათი აიღო. SMS რეკლამებს გვიგზავნიან "ოლტურსი", "ალტა", "ამბოლი", "არაი თუმოროუ", "ბალდი", "ბოში", "კარფური", "ჩიკ ბებე", "სითი კლუბი", "კლუბი 71", "ელიტ ელექტრონიქსი", "გასა", "ჰინტერიორი", "ქეი ეს ბი ბანკი", "ლოტუსი", "მედი", "მეგალაინი", "მ ნაპოლეონი", "ნისანი", "ოქეი", "რაკ კერამიქსი", "საფილო", "სალამანდერი", "სამსუნგი", "სმაილი", "ტექნო ბუმი", "ტურისტული სააგენტო - საქართველო", "ვივასუნი". გაურკვეველია, როგორ მოიპოვეს მობილური მარკეტინგის კომპანიებმა მოქალაქეთა ტელეფონის ნომრები და სხვა მონაცემები. მობილური კავშირის ოპერატორმა კომპანიებმა განგვიცხადეს, რომ ისინი მომხმარებელთა შესახებ ინფორმაციას მესამე მხარეს არ უზიარებენ და არც ყიდიან. ვესაუბრეთ GeoSMS-ისა და Paradox Georgia-ს წარმომადგენლებს, რადგან ეს კომპანიები მობილურ რეკლამებს აგზავნიან. დაგვიდასტურეს, რომ მონაცემების რამდენიმემილიონიანი ბაზა აქვთ, თუმცა არ დააზუსტეს, რა გზით მოიპოვეს ისინი. ამბობენ, რომ კანონმდებლობა არ ავალდებულებს წყაროს გამხელას, მეტიც, ათობით ათასი SMS-ის გაგზავნა წინასწარი ნებართვის გარეშე, კანონს არ ეწინააღმდეგება".
2016 წლამდე, ვიდრე კანონი ამოქმედდება და პერსონალურ მონაცემთა დაცვის ინსპექტორი ოფიციალურად შეძლებს, კომპანიებს პასუხი მოსთხოვოს, მომჩივან მოქალაქეებს, რომლებსაც SMS რეკლამების მიღება არ სურთ, შეუძლიათ ელექტრონული წერილი გაგზავნონ მისამართზე: office@pdp.ge, ან დარეკონ ნომერზე: (+995 32) 2 14 68 31. "ვერსია" პერსონალურ მონაცემთა დაცვის ინსპექტორს, თამარ ქალდანს დაუკავშირდა: "ბევრი მოქალაქე გვირეკავს და კონსულტაციებს იღებს ჩვენგან, როგორ მოითხოვონ SMS რეკლამების მიღების შეწყვეტა. რამდენიმემ განცხადებითაც მოგვმართა. პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ კანონი ძალაში 2016 წელს შევა, მანამდე ეფექტურად რეაგირების უფლება არ გვაქვს. მიუხედავად ამისა, წერილს ვამზადებთ და მივმართავთ კომპანიას, რომელმაც კონკრეტულ პირს SMS რეკლამა გაუგზავნა, დაიცვას კანონი და განუმარტოს მოქალაქეს, საიდან აქვს ინფორმაცია. მოქალაქის მოთხოვნის საფუძველზე, კომპანია ვალდებულია, წერილის მიღებიდან, 10-დღიან ვადაში, მონაცემთა დამუშავება შეწყვიტოს – მისი პერსონალური მონაცემები საერთო ბაზიდან ამოიღოს".
თამარ ქალდანმა "ვერსიას" განუცხადა, რომ მისი ინიციატივით, საკანონმდებლო ცვლილება მზადდება. სპეციალური სამუშაო ჯგუფიც კი შეიქმნა, პარლამენტარების, სამთავრობო სტრუქტურებისა და არასამთავრობო ორგანიზაციების წარმომადგენლების შემადგენლობით: "ვმუშაობთ საკანონმდებლო ცვლილებებზე, რაც მნიშვნელოვნად გააუმჯობესებს პერსონალური მონაცემების დაცვას, კანონმდებლობას კი ევროპულ სტანდარტებს მიუახლოებს. ცვლილებები პირდაპირ მარკეტინგსაც ეხება, რადგან კანონის მოქმედების ვადა აუცილებლად უნდა გადაიხედოს. ჩემი ინიციატივაა, პერსონალური მონაცემების დაცვის შესახებ კანონი 2016 წლამდე ამოქმედდეს. ისეთი ცვლილებებიც უნდა განხორციელდეს, რაც მოქალაქეს მონაცემთა დამუშავების შეწყვეტის მოთხოვნას გაუადვილებს. გვინდა მარტივი მექანიზმი შემოვიღოთ. მაგალითად, როდესაც კომპანია SMS რეკლამას აგზავნის, იქვე უნდა იყოს მითითებული ნომერი, რომელზეც დარეკვის შემთხვევაშიც, რეკლამის მიღება შეწყდება. თუ სარეკლამო ტექსტს ელექტრონული ფოსტით იღებთ, ამავე გზით უნდა შეძლოთ მისი გაუქმება".
თამარ ქალდანს მიაჩნია, რომ კომპანიებმა მომხმარებლების ინტერესები უნდა დაიცვან და ყველაფერი გააკეთონ, რათა პოტენციური კლიენტები არ გააღიზიანონ.
მარკეტინგული თვალსაზრისით, რამდენად გამართლებულია კომპანიების სტრატეგია, SMS რეკლამების საშუალებით გაყიდონ პროდუქცია? უმჯობესი არ არის, კომპანიებმა კლიენტების ის ბაზა შექმნან, რომლებსაც ნამდვილად სურთ ამ ტიპის რეკლამებისა, თუ სიახლეების შესახებ ინფორმაციის მიღება? მარკეტინგ-საკონსულტაციო კომპანია TMG-ის დამფუძნებელი ნიკო თევდორაშვილი ამბობს: "კომპანიის ინტერესებიც უნდა გავითვალისწინოთ და მოქალაქეებისაც. როდესაც კომპანია მომხმარებელთან შეუთანხმებლად, რეკლამებს ელექტრონული ფოსტისა, თუ მობილური ტელეფონის საშუალებით აგზავნის, გარკვეულ უხერხულობას ქმნის. მეორე მხრივ – კომპანია მაქსიმალურად ცდილობს დახარჯოს ენერგია, რათა მომხმარებელი მოიზიდოს. შესაძლებელია, უფრო დახვეწილ ფორმასაც მიმართოს. მაგალითად, საკუთარი კლიენტების ბაზა შექმნას, რომლებსაც კონკრეტული კომპანიის სიახლეები აინტერესებთ. ამ შემთხვევაში, კომპანიაც და მომხმარებლებიც მოიგებენ, მაგრამ საქართველოში არსებული კომპანიების ხელმძღვანელებს მიაჩნიათ, რომ მარკეტინგში სტრატეგიული დანიშნულებით თანხის გადახდა მხოლოდ ხარჯია. შესაბამისად, ცდილობენ, ფართო აუდიტორია გაცილებით იაფად მოიზიდონ".
ნიკო თევდორაშვილის თქმით, ამ ტიპის "სენით" მხოლოდ ქართული კომპანიები არ არიან შეპყრობილნი. ეს საკმაოდ სერიოზული პრობლემაა აშშ-ში, ასევე ევროპის ბევრ ქვეყანაში, სადაც კანონმდებლობის გამკაცრება უკვე დაიწყეს:
"მომხმარებლებთან შეუთანხმებლად, მისი მობილურის ან ელექტრონული ფოსტის "დასპამვა" კანონით დაისჯება. ამერიკაში დიდი ხანია არსებობს კომპანიები, რომლებიც ფულს იმაში იღებენ, რომ არცერთმა კომპანიამ მოქალაქე არ "დასპამოს". სხვათა შორის, ეს სატელევიზიო რეკლამაზეც კი ვრცელდება – ტელევიზორზე სპეციალურ აპარატს ამონტაჟებენ, სადაც სასურველი ტელეარხები შეჰყავთ. ერთ არხზე რეკლამის დაწყებისთანავე, აპარატის საშუალებით, კომპანია ავტომატურად გადართავს ალტერნატიულ არხზე, სადაც იმ დროს, რეკლამა არ გადის. თანდათან, საქართველოშიც დაიხვეწება ეს პროცესი. აქაც გაჩნდება კომპანიები, რომლებიც მოქალაქეებს "სპამ" რეკლამებისგან დაიცავენ. მაგალითად, უკვე გამოჩნდა ფასიანი მომსახურება, რომლითაც მობილური ოპერატორების ელექტრონულ ბაზებში აღარ მოხვდებით".
მაია მიშელაძე