მსოფლიო
კონფლიქტები
საზოგადოება

28

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეორე დღე დაიწყება 05:38-ზე, მთვარე კუროშია კარგი დღეა ნებისმიერი საქმის დასაწყებად; ფინანსური საკითხების მოსაგვარებლად; ვაჭრობისთვის. არ იკამათოთ, გადადეთ სასამართლო საქმეები. კარგ დღეა შემოქმედებითი და სამეცნიერო საქმეებისთვის. სწავლისთვის და გამოცდების ჩასაბარებლად, საქმიანობის, სამსახურის შესაცვლელად. უფროსთან შეხვედრა სიკეთეს არ მოგიტანთ. თამამად გაემგზავრეთ სამოგზაუროდ, მივლინებაში. სხვა დღისთვის გადადეთ ნიშნობა და ქორწინება. შეამცირეთ ალკოჰოლისა და სასმლის დოზა. მოერიდეთ ოპერაციების ჩატარებას კისერსა და ყელზე. რაციონიდან გამორიცხეთ პროდუქტები, რომლებიც სახამებელსა და ნახშირწყლებს შეიცავს.
სამართალი
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
სპორტი
მეცნიერება
პოლიტიკა
სამხედრო
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
როგორ აპირებს კულტურის მინისტრი კახისა და დავითგარეჯას პრობლემის მოგვარებას
როგორ აპირებს კულტურის მინისტრი კახისა და დავითგარეჯას პრობლემის მოგვარებას

აქ­ტუ­ა­ლუ­რი პო­ლი­ტი­კუ­რი მოვ­ლე­ნე­ბის პა­რა­ლე­ლუ­რად, ქვე­ყა­ნა­ში კულ­ტუ­რუ­ლი ცხოვ­რე­ბაც თა­ვი­სი გზით მი­ე­დი­ნე­ბა. მწე­რა­ლი, სა­ქარ­თვე­ლოს კულ­ტუ­რი­სა და ძეგლ­თა დაც­ვის მი­ნის­ტრი გუ­რამ ოდი­შა­რია მიმ­დი­ნა­რე კულ­ტუ­რულ სა­კი­თხებ­ზე გვე­სა­უბ­რა და ისიც აღ­ნიშ­ნა, რომ ახალ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას ძვე­ლის­გან გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი მიდ­გო­მა აქვს ისეთ სა­კი­თხებ­ზე, რო­გო­რი­ცაა, მა­გა­ლი­თად: ძეგ­ლე­ბის რეს­ტავ­რა­ცია სა­ქარ­თვე­ლო­სა თუ მის ფარ­გლებს გა­რეთ, რე­გი­ო­ნუ­ლი კულ­ტუ­რის გან­ვი­თა­რე­ბა, თბი­ლი­სის იერ­სა­ხის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა და ა.შ.

- ცოტა ხნის წინ აზერ­ბა­ი­ჯა­ნელ კო­ლე­გას უმას­პინ­ძლეთ და ორ ქვე­ყა­ნას შო­რის არ­სე­ბუ­ლი აქ­ტუ­ა­ლუ­რი პრობ­ლე­მე­ბი გა­ნი­ხი­ლეთ. რამ­დე­ნად კმა­ყო­ფი­ლი ხართ შე­დე­გით?

- აზერ­ბა­ი­ჯა­ნის კულ­ტუ­რი­სა და ტუ­რიზ­მის მი­ნის­ტრმა აქ ორი დღე დაჰ­ყო და ჩვენ ბევრ თე­მა­ზე ვი­სა­უბ­რეთ, უპირ­ვე­ლეს ყოვ­ლი­სა კი, გაც­ვლით კულ­ტუ­რულ პროგ­რა­მებ­ზე. მან აღ­ნიშ­ნა, რომ აზერ­ბა­ი­ჯა­ნე­ლებს ძა­ლი­ან მოს­წონთ ჩვე­ნი ცეკ­ვის ან­სამ­ბლე­ბი. ბოლო პე­რი­ოდ­ში თა­ნა­მედ­რო­ვე აზერ­ბა­ი­ჯა­ნუ­ლი კინო საკ­მა­ოდ გან­ვი­თარ­და და რამ­დე­ნი­მე კვი­რის წინ, მათი ფილ­მე­ბის ფეს­ტი­ვა­ლიც ჩა­ვა­ტა­რეთ, სა­დაც სა­ინ­ტე­რე­სო ნა­მუ­შევ­რე­ბი წარ­მო­ად­გი­ნეს. ახლა "ალი და ნი­ნოს" იღე­ბენ და ერთ-ერთ როლ­ში ქარ­თველ მსა­ხი­ობ­საც ვი­ხი­ლავთ, თუმ­ცა ჩვენ და­ფი­ნან­სე­ბა­ში არ ვმო­ნა­წი­ლე­ობთ. ვი­სა­უბ­რეთ ერ­თობ­ლი­ვი ფილ­მე­ბის გა­და­ღე­ბა­ზეც, რო­მელ­საც ორი­ვე მხა­რე და­ვა­ფი­ნან­სებთ, მაგ­რამ ამას წინ უნდა უძღო­დეს კი­ნო­რე­ჟი­სო­რე­ბის, სცე­ნა­რის­ტე­ბის, პრი­დი­უ­სე­რე­ბის შეხ­ვედ­რა, რომ­ლე­ბიც თე­მას შე­არ­ჩე­ვენ, სცე­ნარს და­წე­რენ და სა­ზო­გა­დო­ე­ბას სა­ინ­ტე­რე­სო პრო­ექტს წა­რუდ­გე­ნენ. გარ­და ამი­სა, მა­ი­სის ბო­ლოს აზერ­ბა­ი­ჯან­ში დიდ მი­ნის­ტე­რი­ალ­ზე დამ­პა­ტი­ჟეს. იქ ხუთი დღით ჩა­ვალ და ჩემს კო­ლე­გას­თან გეგ­მებ­ზე უფრო კონ­კრე­ტუ­ლად ვი­სა­უბ­რებ. აუ­ცი­ლებ­ლად შე­ვე­ხე­ბით ჩვე­ნი ძეგ­ლე­ბის სა­კი­თხსაც.

- რო­გორ ფიქ­რობთ, და­ვით­გა­რე­ჯა­სა და კახ­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი პრობ­ლე­მა ჩვენს სა­სარ­გებ­ლოდ გა­და­წყდე­ბა?

- მათ დიდი სურ­ვი­ლი აქვთ, რომ ეს სა­კი­თხე­ბი ერ­თობ­ლი­ვად გა­დავ­წყვი­ტოთ. აუ­ცი­ლებ­ლად მო­ი­ძებ­ნე­ბა გა­მო­სა­ვა­ლი, რო­მე­ლიც ორი­ვე მხა­რის­თვის მი­სა­ღე­ბი იქ­ნე­ბა და ახლა სწო­რედ ამის ძი­ე­ბა­ში ვართ. სა­ზღვრის დად­გე­ნა მა­ინც სა­ხელ­მწი­ფო­ებ­რი­ვი მნიშ­ვნე­ლო­ბის სა­კი­თხია, რო­მე­ლიც კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო­ე­ბის კომ­პე­ტენ­ცი­ას სცდე­ბა. მა­ნამ­დე კი, არის დღე­ე­ბი, რო­დე­საც ქარ­თველ მომ­ლოც­ვე­ლებს თა­ვი­სუფ­ლად შე­უძ­ლი­ათ კახ­სა და და­ვით­გა­რე­ჯა­ში ჩას­ვლა. მოკ­ლედ, მთა­ვა­რი კე­თი­ლი ნება და ურ­თი­ერ­თგა­გე­ბაა.

- თურ­ქეთ­სა და აფხა­ზეთ­ში მდე­ბა­რე ქარ­თულ ძეგ­ლებ­ზე რას გვე­ტყვით? ან­ქვაბ­მა გა­ნა­ცხა­და, - ამ ძეგ­ლებს ჩვენ მივ­ხე­დავ­თო...

- მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, რუ­სეთ­თან დიპ­ლო­მა­ტი­უ­რი კავ­ში­რი არ გვაქვს და ვცდი­ლობთ, იუ­ნეს­კო­სა და სა­ერ­თა­შო­რი­სო ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ე­ბის შუ­ამ­დგომ­ლო­ბით რა­ი­მე შე­თან­ხმე­ბას მი­ვაღ­წი­ოთ. ეს ხომ აფხა­ზუ­რი ძეგ­ლე­ბი არ არის? ქარ­თვე­ლე­ბი და აფხა­ზე­ბი ერ­თად, ერთ სა­ხელ­მწი­ფოს ვა­შე­ნებ­დით, ტაძ­რებ­ში ერ­თად ვლო­ცუ­ლობ­დით. ახ­ლაც შე­ვეც­დე­ბით, მათ­თან კარ­გი ურ­თი­ერ­თო­ბა და­ვამ­ყა­როთ, მაგ­რამ მა­ნამ­დე შე­იძ­ლე­ბა, მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ძეგ­ლე­ბი დაგ­ვე­შა­ლოს. იქ უამ­რა­ვი ტა­ძა­რია - ბე­დი­ის, მოქ­ვის, ილო­რის, რო­მე­ლიც გა­ა­ფუ­ჭეს, მაგ­რამ ახლა მის აღ­დგე­ნას ცდი­ლო­ბენ; ოჩამ­ჩი­რის რა­ი­ონ­ში ბევ­რი მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ძეგლია და ვფიქ­რობ, მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბი აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა გა­ვაძ­ლი­ე­როთ. ამის მა­გა­ლი­თია თურ­ქე­თიც: ადრე ნაც­ვალ­გე­ბის პრინ­ცი­პი არ­სე­ბობ­და, - მე შენს ძეგლს გა­ვა­კე­თებ ან ავა­შე­ნებ, შენ კი ჩემ­სას მი­ხე­დეო. ბა­ტონ­მა ბი­ძი­ნა ივა­ნიშ­ვილ­მა კი, რო­დე­საც ის თურ­ქეთ­ში იმ­ყო­ფე­ბო­და, მათ პირ­და­პირ უთხრა, რომ არა­ვი­თა­რი ნაც­ვალ­გე­ბა არ იქ­ნე­ბა, თუ მლოც­ვე­ლებს სივ­რცე არ ჰყოფ­ნით, გა­მო­ვი­კი­თხავთ, სა­კითხს შე­ვის­წავ­ლით და მე­ჩეთს ავა­შე­ნებ­თო. საქ­მე ის გახ­ლავთ, რომ ძეგ­ლებ­თან და­კავ­ში­რე­ბით ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბა არ გვაქვს, პრო­ექ­ტი პრე­ზი­დენ­ტთან არის გა­ჩე­რე­ბუ­ლი და მისი ხელ­მო­წე­რაა სა­ჭი­რო, რათა თურ­ქულ მხა­რეს გა­დავ­ცეთ, მათ აწონ-და­წო­ნონ, დაგ­ვიბ­რუ­ნონ და მერე ჩვენ მო­ვა­წე­როთ ხელი. მი­უ­ხე­და­ვად ამი­სა, რო­დე­საც ჩვე­ნი სა­მი­ნის­ტროს წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბი თურ­ქე­თის კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო­ში ჩა­ვიდ­ნენ, თურ­ქუ­ლი მხა­რე გა­გე­ბით მო­ე­კი­და გან­სა­კუთ­რე­ბით იშხნის სა­კითხს. ბრწყინ­ვა­ლე ძეგ­ლე­ბის - იშხნი­სა და ოშ­კის სწო­რად რეს­ტავ­რი­რე­ბა თურ­ქებ­საც აძ­ლევს ხელს, რად­გან მათ ტე­რი­ტო­რი­ა­ზეა და ტუ­რის­ტე­ბის მო­სა­ზი­დად სჭირ­დე­ბათ. რო­დე­საც შე­თან­ხმე­ბას ხელი მო­ე­წე­რე­ბა, გზა გა­იხ­სნე­ბა და ჩვე­ნი ურ­თი­ერ­თო­ბა სა­მა­გა­ლი­თო იქ­ნე­ბა.

- რა ბედი ელის იმ ძეგ­ლებს, რომ­ლებ­საც იუ­ნეს­კო მსოფ­ლიო მემ­კვიდ­რე­ო­ბის ნუს­ხი­დან ამო­ღე­ბას უპი­რებს?

- იან­ვარ­ში მე და ჩემი მო­ად­გი­ლე - მა­რი­ნე მი­ზან­და­რი, რო­მე­ლიც ამ სა­კი­თხე­ბის კუ­რა­ტო­რია, იუ­ნეს­კოს ხელ­მძღვა­ნე­ლო­ბას შევ­ხვდით და "იკო­მოს­შიც" (ძეგ­ლე­ბი­სა და ღირ­სშე­სა­ნიშ­ნა­ვი ად­გი­ლე­ბის სა­ერ­თა­შო­რი­სო საბ­ჭო) გახ­ლდით. ამ ძეგ­ლებ­თან და­კავ­ში­რე­ბით მათ თა­ვი­ან­თი პრე­ტენ­ზი­ე­ბი აქვთ. ამ­ტკი­ცე­ბენ, რომ რეს­ტავ­რა­ცია ძა­ლი­ან სწრა­ფად მოხ­და და ამ სიჩ­ქა­რე­ში ბევ­რი რამ გა­ფუჭ­და. ვე­თან­ხმე­ბი, ჯობ­და, დრო­ში გა­ჭი­ა­ნუ­რე­ბუ­ლი­ყო, მაგ­რამ ყვე­ლა­ფე­რი სწო­რად გა­კე­თე­ბუ­ლი­ყო. მათი წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბი შარ­შან კი­დევ ერთხელ იყ­ვნენ ბაგ­რა­ტის ტაძ­რის სა­ნა­ხა­ვად, კონ­ფე­რენ­ცი­აც მო­ა­წყვეს და ალ­ბათ მალე დას­კვნა­საც შე­მოგ­ვთა­ვა­ზე­ბენ. ჯერ არ ვი­ცით, რა მოხ­დე­ბა. ბაგ­რა­ტი და გე­ლა­თი კომ­პლექ­სუ­რად გა­ნი­ხი­ლე­ბა და ჩვენ ყვე­ლა­ფერს ვა­კე­თებთ იმი­სათ­ვის, რომ ეს ძეგ­ლე­ბი იუ­ნეს­კოს მფარ­ვე­ლო­ბის ქვეშ დარ­ჩეს. მთა­ვა­რია, მო­მა­ვალ­ში ის შეც­დო­მე­ბი არ და­ვუშ­ვათ, რა­საც სის­წრა­ფის გამო წა­ვა­წყდით.

- არას­წო­რად რეს­ტავ­რი­რე­ბუ­ლი ძეგ­ლე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში რისი გა­მოს­წო­რე­ბა შე­იძ­ლე­ბა?

- ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში რა­ი­მეს და­სამ­ტვრე­ვად და გა­სა­ფუ­ჭებ­ლად არ მოვ­სულ­ვართ. ჩვენ მშე­ნებ­ლო­ბას ვა­პი­რებთ, - ოღონდ სწო­რი მი­მარ­თუ­ლე­ბე­ბით. ბაგ­რა­ტის ტაძ­რის თე­მას და­ვუბ­რუნ­დე­ბი, ვი­ნა­ი­დან გრან­დი­ო­ზუ­ლი სა­მუ­შა­ოა ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი, ის ამოქ­მედ­დე­ბა, ხალ­ხი ივ­ლის და წირ­ვა-ლოც­ვე­ბი აღევ­ლი­ნე­ბა. რამ­დე­ნი­მე დე­ტა­ლია დარ­ჩე­ნი­ლი, ტაძ­რის ია­ტა­კია მო­სა­პირ­კე­თე­ბე­ლი და შე­ვეც­დე­ბით, ყვე­ლა­ფე­რი სწო­რად და­ი­გეგ­მოს. არაფ­რის გა­და­კე­თე­ბა-გად­მო­კე­თე­ბას არ ვა­პი­რებთ, რად­გა­ნაც ყვე­ლაფ­რის იუ­ნეს­კოს სტან­დარ­ტე­ბის­კენ მობ­რუ­ნე­ბა ძნე­ლი იქ­ნე­ბა. ერ­თა­დერ­თი, რაც შეგ­ვიძ­ლია, მათ­თან მო­ლა­პა­რა­კე­ბაა, რომ ძეგლი მათი მფარ­ვე­ლო­ბის ქვეშ ასე­თი სა­ხით და­ტო­ვონ.

- მცხე­თას რას უპი­რებთ?

- მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, მცხე­თა­ში, რი­ყე­ზე იუს­ტი­ცი­ის სახ­ლი შენ­დე­ბა, რომ­ლის ორი ნა­გე­ბო­ბა თით­ქმის დას­რუ­ლე­ბუ­ლია, მაგ­რამ იუს­ტი­ცი­ის სა­მი­ნის­ტრომ მშე­ნებ­ლო­ბა შე­ა­ჩე­რა. თეა წუ­ლუ­კი­ან­მა გა­ნა­ცხა­და: არ ვარ ის მი­ნის­ტრი, რო­მე­ლიც ძეგ­ლე­ბის ხელ­ყო­ფით იქ­ნე­ბა და­კა­ვე­ბუ­ლიო, ამი­ტომ შექ­მნა კო­მი­სია (ამ ჯგუფ­ში მეც ვარ), რო­მე­ლიც ამ სა­კითხს გა­ნი­ხი­ლავს. ადრე ცენ­ტრა­ლუ­რი გზი­დან სვე­ტი­ცხო­ვე­ლი უფრო კარ­გად ჩან­და, ახლა ხედი სა­ერ­თოდ გა­ფუჭ­და, ყვე­ლა სახ­ლი ერ­თმა­ნეთს ჰგავს და ქა­ლაქს, ცოტა არ იყოს, ხე­ლოვ­ნუ­რი იერი მი­ე­ცა. ეს ად­გი­ლობ­რი­ვე­ბის უმე­ტე­სო­ბას არ მოს­წონს. ძეგლს თა­ვი­სი სული უნდა შე­უ­ნარ­ჩუ­ნო; ხელი ისე უნდა შე­აშ­ვე­ლო, რომ არ გა­ა­ფუ­ჭო. ყო­ველ­თვის გვაქვს კავ­ში­რი პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლებ­თან და კონ­ფე­რენ­ცი­ებ­შიც ვმო­ნა­წი­ლე­ობთ. მა­გა­ლი­თად, უახ­ლო­ეს პე­რი­ოდ­ში იუ­ნეს­კო დიდ ღო­ნის­ძი­ე­ბას მო­ა­წყობს, სა­დაც ჩვე­ნი წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბიც ჩავ­ლენ. ვფიქ­რობ, მსოფ­ლიო გა­მოც­დი­ლე­ბის გა­ზი­ა­რე­ბა ძა­ლი­ან მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია.

- მე­რია კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტროს ნე­ბარ­თვის გა­რე­შე ძვე­ლი თბი­ლი­სის ძეგ­ლე­ბის რეს­ტავ­რა­ცი­ას ვე­ღარ ჩა­ა­ტა­რებს. რამ გა­ნა­პი­რო­ბა ამ გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბის მი­ღე­ბის აუ­ცი­ლებ­ლო­ბა და კონ­კრე­ტუ­ლად რა უფ­ლე­ბა-მო­ვა­ლე­ო­ბე­ბი რჩე­ბა მათ კომ­პე­ტენ­ცი­ა­ში?

- საბ­ჭო­თა დრო­ი­დან მო­ყო­ლე­ბუ­ლი 2009 წლამ­დე, თბი­ლი­სის ძეგ­ლებ­ზე პა­სუ­ხის­მგე­ბე­ლი კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო იყო, წინა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ კი ყვე­ლა­ფე­რი მე­რი­ას გა­და­ა­ბა­რა, რო­მე­ლიც კვლავ ჩა­ერ­თვე­ბა ამ პრო­ცე­სებ­ში, ოღონდ - საქ­მეს ჩვენ­თან შე­თან­ხმე­ბით გა­ა­კე­თებს და ზოგ­ჯერ, ესა თუ ის სა­კი­თხი შე­საძ­ლოა, გან­სა­ხილ­ვე­ლად სამ­თავ­რო­ბო სხდო­მა­ზეც გა­ვი­ტა­ნოთ... ბოლო პე­რი­ოდ­ში რეს­ტავ­რი­რე­ბუ­ლი ძვე­ლი თბი­ლი­სი, ბეთ­ლე­მის უბა­ნი, რო­მელ­საც ნორ­ვე­გი­ე­ლე­ბი აკე­თებ­დნენ, ერთ-ერთი მა­გა­ლი­თია იმი­სა, თუ რო­გორ უნდა მოხ­დეს სიძ­ვე­ლის აღ­დგე­ნა, მაგ­რამ არის სხვა უბ­ნე­ბი, სა­დაც სიჩ­ქა­რის გამო არა­ერ­თი ძეგლი გა­ა­ფუ­ჭეს, და­ან­გრი­ეს ან სტა­ტუ­სი მო­უხ­სნეს. ამას წი­ნათ, ჩემ­თან ლატ­ვი­ის ელჩი იყო. ძველ რი­გა­ზე ვსა­უბ­რობ­დით და აღ­ნიშ­ნა, - მისი გა­ნახ­ლე­ბით ტუ­რის­ტე­ბი დავ­კარ­გე­თო. სტრას­ბურ­გში რომ ვი­ყა­ვი, ხალ­ხი სწო­რედ ძვე­ლი ქა­ლა­ქის და­სათ­ვა­ლი­ე­რებ­ლად მი­დი­ო­და. მსოფ­ლი­ო­ში ბოლო დროს გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ყუ­რა­დღე­ბა ენი­ჭე­ბა სიძ­ვე­ლე­ე­ბის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბას და მჯე­რა, რომ სწო­რი ანა­ლი­ზის შე­დე­გად ყვე­ლა­ფერს და­ვა­ლა­გებთ, ჩვე­ნი ყო­ვე­ლი ნა­ბი­ჯი სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­სა და სპე­ცი­ა­ლის­ტებ­თან შე­თან­ხმე­ბუ­ლი იქ­ნე­ბა.

- რი­ყის სა­კი­თხი რო­გორ გა­და­წყდე­ბა? რკი­ნის უზარ­მა­ზა­რი კონ­სტრუქ­ცია ბევ­რს არ მოს­წონს და მისი დე­მონ­ტა­ჟის მო­თხოვ­ნით ხელ­მო­წე­რებ­საც აგ­რო­ვებ­დნენ; მი­ნის ხიდ­ზეც აზ­რთა სხვა­დას­ხვა­ო­ბაა...

- მი­მაჩ­ნია, რომ ეს ყვე­ლა­ფე­რი ცალ­კე აღე­ბუ­ლი, ცუდი არ არის, მაგ­რამ ამ ტე­რი­ტო­რი­ას მარ­თლა არ უხ­დე­ბა. ჯერ ერთი, მთე­ლი სივ­რცე ჩა­ი­კე­ტა, გაღ­მა ნა­პი­რი არ ჩანს. თბი­ლი­სი დიდი ქა­ლა­ქია და მისი ზო­გი­ერ­თი უბა­ნი, მა­გა­ლი­თად, გლ­და­ნი და ვარ­კე­თი­ლი ძა­ლი­ან მი­ტო­ვე­ბუ­ლია, ე.წ. "სა­ძი­ნე­ბე­ლი" კორ­პუ­სე­ბის გარ­და, იქ არა­ფე­რია. ჰოდა, რკი­ნის რო­მე­ლი­მე ეს კონ­სტრუქ­ცია ვარ­კე­თილ­ში რომ ჩაგ­ვედ­გა, იქა­უ­რო­ბა­საც გა­ა­ლა­მა­ზებ­და, გა­მო­ა­ცო­ცხლებ­და და თვი­თონ შე­ნო­ბაც უკე­თე­სად გა­მოჩ­ნდე­ბო­და. რი­ყის "მი­ლებს" სი­ა­მოვ­ნე­ბით მი­ვუ­ჩენ­დი ად­გილს გლ­დან­ში. ჩვენ ხომ ლა­მა­ზი ქა­ლა­ქი გვინ­და? ჰოდა, უზარ­მა­ზა­რი შე­ნო­ბე­ბი ერთ ად­გი­ლას არ უნდა იყოს თავ­მოყ­რი­ლი. რიყე მარ­თლაც ძა­ლი­ან გა­და­იტ­ვირ­თა და ჩა­ი­ხერ­გა. ბუ­ნე­ბის კა­ნო­ნია, რომ ყო­ველ შე­ნო­ბას თა­ვი­სი სა­სი­ცო­ცხლო სივ­რცე უნდა ჰქონ­დეს და ხელი არც სხვას შე­უ­შა­ლოს. სა­მო­მავ­ლოდ, ეს აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა გა­ვით­ვა­ლის­წი­ნოთ და იგი­ვე შეც­დო­მე­ბი არ და­ვუშ­ვათ.

- რამ­დე­ნად ნა­ყო­ფი­ე­რია "მრგვა­ლი მა­გი­დე­ბის" მუ­შა­ო­ბა?

- მი­მაჩ­ნია, რომ ეს ჩვე­ნი სა­მი­ნის­ტროს მიღ­წე­ვაა. ჩემი აზ­რით, ვი­ღა­ცას ერთხელ მა­ინც რომ გა­ნე­ხი­ლა სა­ზო­გა­დო­ე­ბას­თან ესა თუ ის სა­კი­თხი, შე­საძ­ლოა, ახლა ასე­თი შე­დე­გე­ბი არ გვქო­ნო­და. მა­გა­ლი­თად, კა­ხეთ­ში, ბა­ტო­ნის სა­სახ­ლეს­თან და­კავ­ში­რე­ბით, რეს­ტავ­რა­ცია არას­წო­რად მიმ­დი­ნა­რე­ობ­და და შე­ვა­ჩე­რეთ. ცოტა ხნის წინ, იქ სპე­ცი­ა­ლის­ტებ­თან ერ­თად ჩა­ვე­დით და უნი­ვერ­სი­ტე­ტის დიდ დარ­ბაზ­ში, სა­დაც ასზე მეტი თე­ლა­ვე­ლი იმ­ყო­ფე­ბო­და, პრო­ექ­ტი წარ­ვად­გი­ნეთ. შევ­თა­ვა­ზეთ, თუ სად რა შე­იძ­ლე­ბა გან­თავ­სდეს და ესა თუ ის კუ­თხე რით შე­იძ­ლე­ბა გა­ვა­ლა­მა­ზოთ, რათა იქ ჩა­სულ­მა ადა­მი­ან­მა, სა­ქარ­თვე­ლოს და სრუ­ლი­ად კა­ხე­თის მთე­ლი ის­ტო­რია შე­იგ­რძნოს. მათ ზოგი რა­მის და­მა­ტე­ბა გვთხო­ვეს, იდე­ე­ბი მოგ­ვა­წო­დეს და სა­ბო­ლო­ოდ, ერ­თობ­ლი­ვად ყვე­ლა­ფერ­ზე შევ­თან­ხმდით. როცა მუ­ზე­უ­მი ფუნ­ქცი­ო­ნი­რე­ბას და­ი­წყებს, მერე მისი გა­და­კე­თე­ბა-გად­მო­კე­თე­ბა მი­ზან­შე­წო­ნი­ლად არ მი­მაჩ­ნია. ჩვენც გვეჩ­ქა­რე­ბა, ჩვენც გვინ­და ეფექ­ტე­ბის მოხ­დე­ნა, მაგ­რამ ვცდი­ლობთ "ვიჩ­ქა­როთ ნელა" - ეს არის ჩვე­ნი მთა­ვა­რი პრინ­ცი­პი.

- თე­ატ­რებ­სა და რე­გი­ო­ნუ­ლი კულ­ტუ­რის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზეც მინ­და გკი­თხოთ - ამ მხრივ რა მი­მარ­თუ­ლე­ბე­ბი იქ­ნე­ბა პრი­ო­რი­ტე­ტუ­ლი?

- სა­ხელ­მწი­ფო თე­ატ­რე­ბი გა­წე­რი­ლი ბი­უ­ჯე­ტის მი­ხედ­ვით, წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში თან­ხებს ჩვე­უ­ლებ­რი­ვად მი­ი­ღე­ბენ. გარ­და ამი­სა, ჩვენ მუ­ნი­ცი­პა­ლურ დაქ­ვემ­დე­ბა­რე­ბა­ში არ­სე­ბულ თე­ატ­რებ­საც ვეხ­მა­რე­ბით და იმი­სათ­ვის, რომ მუ­შა­ო­ბა არ გა­ჩერ­დეს, კე­თი­ლი ნე­ბით, 2-3 სპექ­ტაკლს ვუ­ფი­ნან­სებთ. კა­ნო­ნის თა­ნახ­მად, მმარ­თვე­ლებ­თან ერ­თად, თე­ატ­რებს კვლავ ეყო­ლე­ბა სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნე­ლე­ბი და მათ უფრო მეტი პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა და­ე­კის­რე­ბა. ეს კა­ნო­ნი სა­ხელ­მწი­ფო თე­ატ­რებ­ზეა გათ­ვლი­ლი, კერ­ძო თე­ატ­რებს კი თა­ვი­ან­თი წე­სე­ბი აქვთ.

სა­მი­ნის­ტროს ერთ-ერთი პრი­ო­რი­ტე­ტი რე­გი­ო­ნებ­ში კულ­ტუ­რუ­ლი ცხოვ­რე­ბის გა­მო­ცო­ცხლე­ბაა. აუ­ცი­ლე­ბე­ლია კულ­ტუ­რის ცენ­ტრე­ბის შექ­მნა. რამ­დე­ნი­მე ქა­ლაქ­ში უკვე ჩა­ვი­ტა­ნეთ კი­ნოჩ­ვე­ნე­ბის აპა­რა­ტე­ბი და ეტა­პობ­რი­ვად, ყვე­ლა რა­ი­ონს გა­დავ­ცემთ. სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი ტრე­ნინგ-სე­მი­ნა­რებს ჩა­ა­ტა­რე­ბენ, კი­ნო­ცენ­ტრის ხელ­მძღვა­ნელ­თან - ნანა ჯა­ნე­ლი­ძეს­თან ერ­თად მო­ვა­წყობთ შეხ­ვედ­რებს. მათ ექ­ნე­ბათ სა­დის­კუ­სიო ად­გი­ლე­ბი. სხვა­თა შო­რის, მას­ტერკლა­სე­ბი უკვე ტარ­დე­ბა, ას­წავ­ლი­ან და ეძე­ბენ ნი­ჭი­ერ ახალ­გაზ­რდებს და ა.შ. რე­გი­ო­ნებ­ში ადა­მი­ა­ნებ­მა კულ­ტუ­რუ­ლი ცხოვ­რე­ბის ტემ­პო­რიტ­მი უკეთ უნდა შე­იგ­რძნონ - სოფ­ლი­დან მიგ­რა­ცი­ის შე­სა­ჩე­რებ­ლად და ად­გი­ლობ­რი­ვი მო­სახ­ლე­ო­ბის და­სა­საქ­მებ­ლად ეს ერთ-ერთი ხე­ლის შემ­წყო­ბი პი­რო­ბაა.

- წინა მი­ნის­ტრის დროს და­წყე­ბუ­ლი რო­მე­ლი პრო­ექ­ტე­ბი გრძელ­დე­ბა და რო­მე­ლი მათ­გა­ნი შე­ჩერ­და?

- მი­ნის­ტრე­ბი მი­დი­ან და მო­დი­ან, მაგ­რამ მემ­კვიდ­რე­ო­ბი­თო­ბა აუ­ცი­ლე­ბე­ლია; ჩვენ ყვე­ლა პრო­ექტს ობი­ექ­ტუ­რად გან­ვი­ხი­ლავთ და რაც მო­სა­წო­ნია, რა თქმა უნდა, გრძელ­დე­ბა. კინო, ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი პრო­ექ­ტე­ბი­სა თუ იუ­ბი­ლე­ე­ბის მო­წყო­ბას ვაგ­რძე­ლებთ, ნი­ჭი­ერ ბავ­შვებს ვეხ­მა­რე­ბით. აღარ და­ვა­ფი­ნან­სებთ ჯა­ზის ფეს­ტი­ვა­ლებს, რად­გან მი­მაჩ­ნია, რომ როცა ცნო­ბი­ლი ჯაზ­მე­ნი ჩა­მოგ­ყავს, მოყ­ვა­რუ­ლე­ბი ბი­ლე­თე­ბის შე­სა­ძე­ნად ისე­დაც გა­ი­ღე­ბენ სო­ლი­დურ თან­ხას. ჰოდა, სა­ხელ­მწი­ფოს მხრი­დან მსგავს კონ­ცერ­ტებ­ზე მი­ლი­ო­ნე­ბის ხარ­ჯვა ნორ­მა­ლუ­რად არ მიგ­ვაჩ­ნია. ამ თან­ხით მათ და­ვეხ­მა­რე­ბით, ვი­საც ეს სჭირ­დე­ბა, მა­გა­ლი­თად: ოპე­რას, კლა­სი­კურ მუ­სი­კას და ა.შ.

- რა გა­კეთ­დე­ბა იმის­თვის, რომ ქარ­თულ­მა კი­ნომ ად­რინ­დე­ლი სტა­ტუ­სი და­იბ­რუ­ნოს?

- კი­ნო­ცენ­ტრის სა­ხით, ცო­ცხა­ლი და კარ­გი ორ­გა­ნიზ­მი შე­იქ­მნა. ვცდი­ლობთ, მათ მო­მა­ვა­ლი წლის ბი­უ­ჯე­ტი გა­ვუ­ორ­მა­გოთ. გვინ­და, მე­ცე­ნა­ტო­ბის ინ­სტი­ტუ­ტი გა­ვაძ­ლი­ე­როთ ისე, რო­გორც ბალ­ტი­ის­პი­რე­თის ქვეყ­ნებ­შია - ყო­ვე­ლი კო­ლო­ფი სი­გა­რე­ტი­სა და ყო­ვე­ლი ბოთ­ლი ალ­კოჰო­ლი­დან, ტო­ტა­ლი­ზა­ტო­რე­ბი­დან, სა­თა­მა­შო სახ­ლე­ბი­დან გარ­კვე­უ­ლი პრო­ცენ­ტი კულ­ტუ­რის გაძ­ლი­ე­რე­ბა­ზე იხარ­ჯე­ბა და გვსურს, ამას ჩვენც მი­ვაღ­წი­ოთ. კი­ნო­საბ­ჭო­ე­ბი შევ­ქმე­ნით და ახლა მთა­ვა­რია გა­ვა­კონ­ტრო­ლოთ, თან­ხებს ვინ და რა მი­მარ­თუ­ლე­ბით, რამ­დე­ნად სწო­რად და­ხარ­ჯავს. გარ­და ამი­სა, აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, ყო­ვე­ლი ფილ­მი შე­ფას­დეს და გა­შუქ­დეს, მწე­რალ­თა სახ­ლთან ერ­თად ქარ­თულ "არტზე" ჟურ­ნალს გა­მოვ­ცემთ, რათა კრი­ტი­კას უფრო მეტი გა­სა­ქა­ნი ჰქონ­დეს, რად­გან სხვა შემ­თხვე­ვა­ში, ეს ყვე­ლა­ფე­რი უბ­რა­ლოდ თა­რო­ზე და­ი­დე­ბა და და­ი­კარ­გე­ბა. ცუდი ფილ­მიც უნდა შე­ფას­დეს და ვი­ცო­დეთ, თუ რა­ტომ არის ცუდი.

- რო­გო­რია მი­ნის­ტრის ერთი დღე? რო­გორც მწე­რა­ლი და ხე­ლო­ვა­ნი, რო­გორ ეგუ­ე­ბით მუ­შა­ო­ბის ასეთ გან­რიგს?

- რა თქმა უნდა, დატ­ვირ­თუ­ლი დღის რე­ჟი­მი მაქვს, დი­ლი­დან ღა­მემ­დე აქ ვარ, ხში­რად - უქმე დღე­ებ­შიც ვმუ­შა­ობ; ვმოგ­ზა­უ­რობ რე­გი­ო­ნებ­ში, სა­ზღვარ­გა­რეთ, ამი­ტომ ჩემი შე­მოქ­მე­დე­ბა დრო­ე­ბით გვერ­დზე გა­დავ­დე. რო­გორც მწე­რა­ლი, ამ­ჟა­მად რა­ი­მე ნა­წარ­მო­ებ­ზე არ ვმუ­შა­ობ, მაგ­რამ ჩა­ნა­წე­რებს ვა­კე­თებ, რომ­ლე­ბიც სა­მო­მავ­ლოდ ახა­ლი წიგ­ნე­ბის სა­ფუძ­ვე­ლი გახ­დე­ბა.

თამ­თა და­დე­შე­ლი

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
მსოფლიო ლიდერები, სამეფო ოჯახი და ათასობით ადამიანი ვატიკანში - კადრები რომის პაპის დაკრძალვის ცერემონიიდან

როგორ აპირებს კულტურის მინისტრი კახისა და დავითგარეჯას პრობლემის მოგვარებას

როგორ აპირებს კულტურის მინისტრი კახისა და დავითგარეჯას პრობლემის მოგვარებას

აქტუალური პოლიტიკური მოვლენების პარალელურად, ქვეყანაში კულტურული ცხოვრებაც თავისი გზით მიედინება. მწერალი, საქართველოს კულტურისა და ძეგლთა დაცვის მინისტრი გურამ ოდიშარია მიმდინარე კულტურულ საკითხებზე გვესაუბრა და ისიც აღნიშნა, რომ ახალ ხელისუფლებას ძველისგან განსხვავებული მიდგომა აქვს ისეთ საკითხებზე, როგორიცაა, მაგალითად: ძეგლების რესტავრაცია საქართველოსა თუ მის ფარგლებს გარეთ, რეგიონული კულტურის განვითარება, თბილისის იერსახის შენარჩუნება და ა.შ.

- ცოტა ხნის წინ აზერბაიჯანელ კოლეგას უმასპინძლეთ და ორ ქვეყანას შორის არსებული აქტუალური პრობლემები განიხილეთ. რამდენად კმაყოფილი ხართ შედეგით?

- აზერბაიჯანის კულტურისა და ტურიზმის მინისტრმა აქ ორი დღე დაჰყო და ჩვენ ბევრ თემაზე ვისაუბრეთ, უპირველეს ყოვლისა კი, გაცვლით კულტურულ პროგრამებზე. მან აღნიშნა, რომ აზერბაიჯანელებს ძალიან მოსწონთ ჩვენი ცეკვის ანსამბლები. ბოლო პერიოდში თანამედროვე აზერბაიჯანული კინო საკმაოდ განვითარდა და რამდენიმე კვირის წინ, მათი ფილმების ფესტივალიც ჩავატარეთ, სადაც საინტერესო ნამუშევრები წარმოადგინეს. ახლა "ალი და ნინოს" იღებენ და ერთ-ერთ როლში ქართველ მსახიობსაც ვიხილავთ, თუმცა ჩვენ დაფინანსებაში არ ვმონაწილეობთ. ვისაუბრეთ ერთობლივი ფილმების გადაღებაზეც, რომელსაც ორივე მხარე დავაფინანსებთ, მაგრამ ამას წინ უნდა უძღოდეს კინორეჟისორების, სცენარისტების, პრიდიუსერების შეხვედრა, რომლებიც თემას შეარჩევენ, სცენარს დაწერენ და საზოგადოებას საინტერესო პროექტს წარუდგენენ. გარდა ამისა, მაისის ბოლოს აზერბაიჯანში დიდ მინისტერიალზე დამპატიჟეს. იქ ხუთი დღით ჩავალ და ჩემს კოლეგასთან გეგმებზე უფრო კონკრეტულად ვისაუბრებ. აუცილებლად შევეხებით ჩვენი ძეგლების საკითხსაც.

- როგორ ფიქრობთ, დავითგარეჯასა და კახთან დაკავშირებული პრობლემა ჩვენს სასარგებლოდ გადაწყდება?

- მათ დიდი სურვილი აქვთ, რომ ეს საკითხები ერთობლივად გადავწყვიტოთ. აუცილებლად მოიძებნება გამოსავალი, რომელიც ორივე მხარისთვის მისაღები იქნება და ახლა სწორედ ამის ძიებაში ვართ. საზღვრის დადგენა მაინც სახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საკითხია, რომელიც კულტურის სამინისტროების კომპეტენციას სცდება. მანამდე კი, არის დღეები, როდესაც ქართველ მომლოცველებს თავისუფლად შეუძლიათ კახსა და დავითგარეჯაში ჩასვლა. მოკლედ, მთავარი კეთილი ნება და ურთიერთგაგებაა.

- თურქეთსა და აფხაზეთში მდებარე ქართულ ძეგლებზე რას გვეტყვით? ანქვაბმა განაცხადა, - ამ ძეგლებს ჩვენ მივხედავთო...

- მოგეხსენებათ, რუსეთთან დიპლომატიური კავშირი არ გვაქვს და ვცდილობთ, იუნესკოსა და საერთაშორისო ორგანიზაციების შუამდგომლობით რაიმე შეთანხმებას მივაღწიოთ. ეს ხომ აფხაზური ძეგლები არ არის? ქართველები და აფხაზები ერთად, ერთ სახელმწიფოს ვაშენებდით, ტაძრებში ერთად ვლოცულობდით. ახლაც შევეცდებით, მათთან კარგი ურთიერთობა დავამყაროთ, მაგრამ მანამდე შეიძლება, მნიშვნელოვანი ძეგლები დაგვეშალოს. იქ უამრავი ტაძარია - ბედიის, მოქვის, ილორის, რომელიც გააფუჭეს, მაგრამ ახლა მის აღდგენას ცდილობენ; ოჩამჩირის რაიონში ბევრი მნიშვნელოვანი ძეგლია და ვფიქრობ, მოლაპარაკებები აუცილებლად უნდა გავაძლიეროთ. ამის მაგალითია თურქეთიც: ადრე ნაცვალგების პრინციპი არსებობდა, - მე შენს ძეგლს გავაკეთებ ან ავაშენებ, შენ კი ჩემსას მიხედეო. ბატონმა ბიძინა ივანიშვილმა კი, როდესაც ის თურქეთში იმყოფებოდა, მათ პირდაპირ უთხრა, რომ არავითარი ნაცვალგება არ იქნება, თუ მლოცველებს სივრცე არ ჰყოფნით, გამოვიკითხავთ, საკითხს შევისწავლით და მეჩეთს ავაშენებთო. საქმე ის გახლავთ, რომ ძეგლებთან დაკავშირებით ხელშეკრულება არ გვაქვს, პროექტი პრეზიდენტთან არის გაჩერებული და მისი ხელმოწერაა საჭირო, რათა თურქულ მხარეს გადავცეთ, მათ აწონ-დაწონონ, დაგვიბრუნონ და მერე ჩვენ მოვაწეროთ ხელი. მიუხედავად ამისა, როდესაც ჩვენი სამინისტროს წარმომადგენლები თურქეთის კულტურის სამინისტროში ჩავიდნენ, თურქული მხარე გაგებით მოეკიდა განსაკუთრებით იშხნის საკითხს. ბრწყინვალე ძეგლების - იშხნისა და ოშკის სწორად რესტავრირება თურქებსაც აძლევს ხელს, რადგან მათ ტერიტორიაზეა და ტურისტების მოსაზიდად სჭირდებათ. როდესაც შეთანხმებას ხელი მოეწერება, გზა გაიხსნება და ჩვენი ურთიერთობა სამაგალითო იქნება.

- რა ბედი ელის იმ ძეგლებს, რომლებსაც იუნესკო მსოფლიო მემკვიდრეობის ნუსხიდან ამოღებას უპირებს?

- იანვარში მე და ჩემი მოადგილე - მარინე მიზანდარი, რომელიც ამ საკითხების კურატორია, იუნესკოს ხელმძღვანელობას შევხვდით და "იკომოსშიც" (ძეგლებისა და ღირსშესანიშნავი ადგილების საერთაშორისო საბჭო) გახლდით. ამ ძეგლებთან დაკავშირებით მათ თავიანთი პრეტენზიები აქვთ. ამტკიცებენ, რომ რესტავრაცია ძალიან სწრაფად მოხდა და ამ სიჩქარეში ბევრი რამ გაფუჭდა. ვეთანხმები, ჯობდა, დროში გაჭიანურებულიყო, მაგრამ ყველაფერი სწორად გაკეთებულიყო. მათი წარმომადგენლები შარშან კიდევ ერთხელ იყვნენ ბაგრატის ტაძრის სანახავად, კონფერენციაც მოაწყვეს და ალბათ მალე დასკვნასაც შემოგვთავაზებენ. ჯერ არ ვიცით, რა მოხდება. ბაგრატი და გელათი კომპლექსურად განიხილება და ჩვენ ყველაფერს ვაკეთებთ იმისათვის, რომ ეს ძეგლები იუნესკოს მფარველობის ქვეშ დარჩეს. მთავარია, მომავალში ის შეცდომები არ დავუშვათ, რასაც სისწრაფის გამო წავაწყდით.

- არასწორად რესტავრირებული ძეგლების შემთხვევაში რისი გამოსწორება შეიძლება?

- ხელისუფლებაში რაიმეს დასამტვრევად და გასაფუჭებლად არ მოვსულვართ. ჩვენ მშენებლობას ვაპირებთ, - ოღონდ სწორი მიმართულებებით. ბაგრატის ტაძრის თემას დავუბრუნდები, ვინაიდან გრანდიოზული სამუშაოა ჩატარებული, ის ამოქმედდება, ხალხი ივლის და წირვა-ლოცვები აღევლინება. რამდენიმე დეტალია დარჩენილი, ტაძრის იატაკია მოსაპირკეთებელი და შევეცდებით, ყველაფერი სწორად დაიგეგმოს. არაფრის გადაკეთება-გადმოკეთებას არ ვაპირებთ, რადგანაც ყველაფრის იუნესკოს სტანდარტებისკენ მობრუნება ძნელი იქნება. ერთადერთი, რაც შეგვიძლია, მათთან მოლაპარაკებაა, რომ ძეგლი მათი მფარველობის ქვეშ ასეთი სახით დატოვონ.

- მცხეთას რას უპირებთ?

- მოგეხსენებათ, მცხეთაში, რიყეზე იუსტიციის სახლი შენდება, რომლის ორი ნაგებობა თითქმის დასრულებულია, მაგრამ იუსტიციის სამინისტრომ მშენებლობა შეაჩერა. თეა წულუკიანმა განაცხადა: არ ვარ ის მინისტრი, რომელიც ძეგლების ხელყოფით იქნება დაკავებულიო, ამიტომ შექმნა კომისია (ამ ჯგუფში მეც ვარ), რომელიც ამ საკითხს განიხილავს. ადრე ცენტრალური გზიდან სვეტიცხოველი უფრო კარგად ჩანდა, ახლა ხედი საერთოდ გაფუჭდა, ყველა სახლი ერთმანეთს ჰგავს და ქალაქს, ცოტა არ იყოს, ხელოვნური იერი მიეცა. ეს ადგილობრივების უმეტესობას არ მოსწონს. ძეგლს თავისი სული უნდა შეუნარჩუნო; ხელი ისე უნდა შეაშველო, რომ არ გააფუჭო. ყოველთვის გვაქვს კავშირი პროფესიონალებთან და კონფერენციებშიც ვმონაწილეობთ. მაგალითად, უახლოეს პერიოდში იუნესკო დიდ ღონისძიებას მოაწყობს, სადაც ჩვენი წარმომადგენლებიც ჩავლენ. ვფიქრობ, მსოფლიო გამოცდილების გაზიარება ძალიან მნიშვნელოვანია.

- მერია კულტურის სამინისტროს ნებართვის გარეშე ძველი თბილისის ძეგლების რესტავრაციას ვეღარ ჩაატარებს. რამ განაპირობა ამ გადაწყვეტილების მიღების აუცილებლობა და კონკრეტულად რა უფლება-მოვალეობები რჩება მათ კომპეტენციაში?

- საბჭოთა დროიდან მოყოლებული 2009 წლამდე, თბილისის ძეგლებზე პასუხისმგებელი კულტურის სამინისტრო იყო, წინა ხელისუფლებამ კი ყველაფერი მერიას გადააბარა, რომელიც კვლავ ჩაერთვება ამ პროცესებში, ოღონდ - საქმეს ჩვენთან შეთანხმებით გააკეთებს და ზოგჯერ, ესა თუ ის საკითხი შესაძლოა, განსახილველად სამთავრობო სხდომაზეც გავიტანოთ... ბოლო პერიოდში რესტავრირებული ძველი თბილისი, ბეთლემის უბანი, რომელსაც ნორვეგიელები აკეთებდნენ, ერთ-ერთი მაგალითია იმისა, თუ როგორ უნდა მოხდეს სიძველის აღდგენა, მაგრამ არის სხვა უბნები, სადაც სიჩქარის გამო არაერთი ძეგლი გააფუჭეს, დაანგრიეს ან სტატუსი მოუხსნეს. ამას წინათ, ჩემთან ლატვიის ელჩი იყო. ძველ რიგაზე ვსაუბრობდით და აღნიშნა, - მისი განახლებით ტურისტები დავკარგეთო. სტრასბურგში რომ ვიყავი, ხალხი სწორედ ძველი ქალაქის დასათვალიერებლად მიდიოდა. მსოფლიოში ბოლო დროს განსაკუთრებული ყურადღება ენიჭება სიძველეების შენარჩუნებას და მჯერა, რომ სწორი ანალიზის შედეგად ყველაფერს დავალაგებთ, ჩვენი ყოველი ნაბიჯი საზოგადოებასა და სპეციალისტებთან შეთანხმებული იქნება.

- რიყის საკითხი როგორ გადაწყდება? რკინის უზარმაზარი კონსტრუქცია ბევრს არ მოსწონს და მისი დემონტაჟის მოთხოვნით ხელმოწერებსაც აგროვებდნენ; მინის ხიდზეც აზრთა სხვადასხვაობაა...

- მიმაჩნია, რომ ეს ყველაფერი ცალკე აღებული, ცუდი არ არის, მაგრამ ამ ტერიტორიას მართლა არ უხდება. ჯერ ერთი, მთელი სივრცე ჩაიკეტა, გაღმა ნაპირი არ ჩანს. თბილისი დიდი ქალაქია და მისი ზოგიერთი უბანი, მაგალითად, გლდანი და ვარკეთილი ძალიან მიტოვებულია, ე.წ. "საძინებელი" კორპუსების გარდა, იქ არაფერია. ჰოდა, რკინის რომელიმე ეს კონსტრუქცია ვარკეთილში რომ ჩაგვედგა, იქაურობასაც გაალამაზებდა, გამოაცოცხლებდა და თვითონ შენობაც უკეთესად გამოჩნდებოდა. რიყის "მილებს" სიამოვნებით მივუჩენდი ადგილს გლდანში. ჩვენ ხომ ლამაზი ქალაქი გვინდა? ჰოდა, უზარმაზარი შენობები ერთ ადგილას არ უნდა იყოს თავმოყრილი. რიყე მართლაც ძალიან გადაიტვირთა და ჩაიხერგა. ბუნების კანონია, რომ ყოველ შენობას თავისი სასიცოცხლო სივრცე უნდა ჰქონდეს და ხელი არც სხვას შეუშალოს. სამომავლოდ, ეს აუცილებლად უნდა გავითვალისწინოთ და იგივე შეცდომები არ დავუშვათ.

- რამდენად ნაყოფიერია "მრგვალი მაგიდების" მუშაობა?

- მიმაჩნია, რომ ეს ჩვენი სამინისტროს მიღწევაა. ჩემი აზრით, ვიღაცას ერთხელ მაინც რომ განეხილა საზოგადოებასთან ესა თუ ის საკითხი, შესაძლოა, ახლა ასეთი შედეგები არ გვქონოდა. მაგალითად, კახეთში, ბატონის სასახლესთან დაკავშირებით, რესტავრაცია არასწორად მიმდინარეობდა და შევაჩერეთ. ცოტა ხნის წინ, იქ სპეციალისტებთან ერთად ჩავედით და უნივერსიტეტის დიდ დარბაზში, სადაც ასზე მეტი თელაველი იმყოფებოდა, პროექტი წარვადგინეთ. შევთავაზეთ, თუ სად რა შეიძლება განთავსდეს და ესა თუ ის კუთხე რით შეიძლება გავალამაზოთ, რათა იქ ჩასულმა ადამიანმა, საქართველოს და სრულიად კახეთის მთელი ისტორია შეიგრძნოს. მათ ზოგი რამის დამატება გვთხოვეს, იდეები მოგვაწოდეს და საბოლოოდ, ერთობლივად ყველაფერზე შევთანხმდით. როცა მუზეუმი ფუნქციონირებას დაიწყებს, მერე მისი გადაკეთება-გადმოკეთება მიზანშეწონილად არ მიმაჩნია. ჩვენც გვეჩქარება, ჩვენც გვინდა ეფექტების მოხდენა, მაგრამ ვცდილობთ "ვიჩქაროთ ნელა" - ეს არის ჩვენი მთავარი პრინციპი.

- თეატრებსა და რეგიონული კულტურის განვითარებაზეც მინდა გკითხოთ - ამ მხრივ რა მიმართულებები იქნება პრიორიტეტული?

- სახელმწიფო თეატრები გაწერილი ბიუჯეტის მიხედვით, წლის განმავლობაში თანხებს ჩვეულებრივად მიიღებენ. გარდა ამისა, ჩვენ მუნიციპალურ დაქვემდებარებაში არსებულ თეატრებსაც ვეხმარებით და იმისათვის, რომ მუშაობა არ გაჩერდეს, კეთილი ნებით, 2-3 სპექტაკლს ვუფინანსებთ. კანონის თანახმად, მმართველებთან ერთად, თეატრებს კვლავ ეყოლება სამხატვრო ხელმძღვანელები და მათ უფრო მეტი პასუხისმგებლობა დაეკისრება. ეს კანონი სახელმწიფო თეატრებზეა გათვლილი, კერძო თეატრებს კი თავიანთი წესები აქვთ.

სამინისტროს ერთ-ერთი პრიორიტეტი რეგიონებში კულტურული ცხოვრების გამოცოცხლებაა. აუცილებელია კულტურის ცენტრების შექმნა. რამდენიმე ქალაქში უკვე ჩავიტანეთ კინოჩვენების აპარატები და ეტაპობრივად, ყველა რაიონს გადავცემთ. სპეციალისტები ტრენინგ-სემინარებს ჩაატარებენ, კინოცენტრის ხელმძღვანელთან - ნანა ჯანელიძესთან ერთად მოვაწყობთ შეხვედრებს. მათ ექნებათ სადისკუსიო ადგილები. სხვათა შორის, მასტერკლასები უკვე ტარდება, ასწავლიან და ეძებენ ნიჭიერ ახალგაზრდებს და ა.შ. რეგიონებში ადამიანებმა კულტურული ცხოვრების ტემპორიტმი უკეთ უნდა შეიგრძნონ - სოფლიდან მიგრაციის შესაჩერებლად და ადგილობრივი მოსახლეობის დასასაქმებლად ეს ერთ-ერთი ხელის შემწყობი პირობაა.

- წინა მინისტრის დროს დაწყებული რომელი პროექტები გრძელდება და რომელი მათგანი შეჩერდა?

- მინისტრები მიდიან და მოდიან, მაგრამ მემკვიდრეობითობა აუცილებელია; ჩვენ ყველა პროექტს ობიექტურად განვიხილავთ და რაც მოსაწონია, რა თქმა უნდა, გრძელდება. კინო, ლიტერატურული პროექტებისა თუ იუბილეების მოწყობას ვაგრძელებთ, ნიჭიერ ბავშვებს ვეხმარებით. აღარ დავაფინანსებთ ჯაზის ფესტივალებს, რადგან მიმაჩნია, რომ როცა ცნობილი ჯაზმენი ჩამოგყავს, მოყვარულები ბილეთების შესაძენად ისედაც გაიღებენ სოლიდურ თანხას. ჰოდა, სახელმწიფოს მხრიდან მსგავს კონცერტებზე მილიონების ხარჯვა ნორმალურად არ მიგვაჩნია. ამ თანხით მათ დავეხმარებით, ვისაც ეს სჭირდება, მაგალითად: ოპერას, კლასიკურ მუსიკას და ა.შ.

- რა გაკეთდება იმისთვის, რომ ქართულმა კინომ ადრინდელი სტატუსი დაიბრუნოს?

- კინოცენტრის სახით, ცოცხალი და კარგი ორგანიზმი შეიქმნა. ვცდილობთ, მათ მომავალი წლის ბიუჯეტი გავუორმაგოთ. გვინდა, მეცენატობის ინსტიტუტი გავაძლიეროთ ისე, როგორც ბალტიისპირეთის ქვეყნებშია - ყოველი კოლოფი სიგარეტისა და ყოველი ბოთლი ალკოჰოლიდან, ტოტალიზატორებიდან, სათამაშო სახლებიდან გარკვეული პროცენტი კულტურის გაძლიერებაზე იხარჯება და გვსურს, ამას ჩვენც მივაღწიოთ. კინოსაბჭოები შევქმენით და ახლა მთავარია გავაკონტროლოთ, თანხებს ვინ და რა მიმართულებით, რამდენად სწორად დახარჯავს. გარდა ამისა, აუცილებელია, ყოველი ფილმი შეფასდეს და გაშუქდეს, მწერალთა სახლთან ერთად ქართულ "არტზე" ჟურნალს გამოვცემთ, რათა კრიტიკას უფრო მეტი გასაქანი ჰქონდეს, რადგან სხვა შემთხვევაში, ეს ყველაფერი უბრალოდ თაროზე დაიდება და დაიკარგება. ცუდი ფილმიც უნდა შეფასდეს და ვიცოდეთ, თუ რატომ არის ცუდი.

- როგორია მინისტრის ერთი დღე? როგორც მწერალი და ხელოვანი, როგორ ეგუებით მუშაობის ასეთ განრიგს?

- რა თქმა უნდა, დატვირთული დღის რეჟიმი მაქვს, დილიდან ღამემდე აქ ვარ, ხშირად - უქმე დღეებშიც ვმუშაობ; ვმოგზაურობ რეგიონებში, საზღვარგარეთ, ამიტომ ჩემი შემოქმედება დროებით გვერდზე გადავდე. როგორც მწერალი, ამჟამად რაიმე ნაწარმოებზე არ ვმუშაობ, მაგრამ ჩანაწერებს ვაკეთებ, რომლებიც სამომავლოდ ახალი წიგნების საფუძველი გახდება.

თამთა დადეშელი

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

ბაია პატარაიას თათია სამსახარაძე და უფლებადამცველები დაუპირისპირდნენ - „სამი წელია პირში წყალი მაქვს დაგუბებული...“

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"