კონფლიქტები
საზოგადოება

27

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეორე დღე დაიწყება 05:38-ზე, მთვარე კუროშია კარგი დღეა ნებისმიერი საქმის დასაწყებად; ფინანსური საკითხების მოსაგვარებლად; ვაჭრობისთვის. არ იკამათოთ, გადადეთ სასამართლო საქმეები. კარგ დღეა შემოქმედებითი და სამეცნიერო საქმეებისთვის. სწავლისთვის და გამოცდების ჩასაბარებლად, საქმიანობის, სამსახურის შესაცვლელად. უფროსთან შეხვედრა სიკეთეს არ მოგიტანთ. თამამად გაემგზავრეთ სამოგზაუროდ, მივლინებაში. სხვა დღისთვის გადადეთ ნიშნობა და ქორწინება. შეამცირეთ ალკოჰოლისა და სასმლის დოზა. მოერიდეთ ოპერაციების ჩატარებას კისერსა და ყელზე. რაციონიდან გამორიცხეთ პროდუქტები, რომლებიც სახამებელსა და ნახშირწყლებს შეიცავს.
სამართალი
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
სპორტი
მეცნიერება
პოლიტიკა
სამხედრო
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
მანანა დუმბაძე: "XXI საუკუნეში მე ჯერ წიგნით არ აღვფრთოვანებულვარ"
მანანა დუმბაძე: "XXI საუკუნეში მე ჯერ წიგნით არ აღვფრთოვანებულვარ"

"არ გე­გო­ნოთ, რომ მამა შინ ხა­ლა­თით და სათ­ვა­ლით და­დი­ო­და და შვი­ლებს წიგ­ნებს გვირ­ჩევ­და. ეს იმას არ ნიშ­ნავს, რომ ცუდი მამა იყო, პი­რი­ქით, უბ­რა­ლოდ, ის ძა­ლი­ან ახალ­გაზ­რდა იყო და ბო­ჰე­მუ­რი, ახალ­გაზ­რდუ­ლი ცხოვ­რე­ბით ცხოვ­რობ­და, ნამ­დვი­ლი ხე­ლო­ვა­ნის ცხოვ­რე­ბით: მე­გობ­რებ­თან ერ­თად დროს­ტა­რე­ბა, და­ლე­ვა... ერთხელ მახ­სოვს, აღ­მო­ა­ჩი­ნა, რომ კლა­სი­კი­დან ქარ­თუ­ლი ლექ­სე­ბი არ ვი­ცო­დი და კი­ნა­ღამ გა­გიჟ­და, გად­მო­ი­ღო ვაჟა-ფშა­ვე­ლას, აკა­კი წე­რეთ­ლის წიგ­ნე­ბი და სას­წავ­ლად ერთი კვი­რის ვადა მომ­ცა", - ღი­მი­ლით მი­თხრა სა­უბ­რის და­სა­წყის­ში მა­ნა­ნა დუმ­ბა­ძემ, როცა ვუ­თხა­რი, რომ ალ­ბათ მამა, ნო­დარ დუმ­ბა­ძე იყო ის პი­როვ­ნე­ბა, რო­მე­ლიც მას და მის უმ­ცროს და ქე­თი­ნოს ბავ­შვო­ბა­ში წა­სა­კითხ ლი­ტე­რა­ტუ­რას ურ­ჩევ­და...

- როცა მშობ­ლე­ბი და­ო­ჯახ­დნენ, დედა 21 წლის იყო, მამა - 22-ის. შე­იძ­ლე­ბო­და კი ამ ასა­კის გოგო-ბიჭს ჩვენ მი­მართ პე­და­გო­გი­უ­რი მიდ­გო­მა ჰქო­ნო­დათ?! ასე არ ყო­ფი­ლა. ეს ყვე­ლა­ფე­რი სტი­ქი­უ­რად მო­დი­ო­და და ვი­ნა­ი­დან თა­ვად იყ­ვნენ აქ­ტი­უ­რი მკი­თხვე­ლე­ბი, მათი გავ­ლე­ნით ჩვენც ბევ­რს ვკი­თხუ­ლობ­დით. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი გე­მოვ­ნე­ბა ოჯა­ხის წყა­ლო­ბით ჩა­მო­მი­ყა­ლიბ­და, მაგ­რამ ძი­რი­თა­დად დედა და ბე­ბი­ე­ბი იყ­ვნენ ის ადა­მი­ა­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც ბავ­შვო­ბა­ში წიგ­ნებს გვი­კი­თხავ­დნენ და გვირ­ჩევ­დნენ. სა­სა­ცი­ლო ის იყო, რომ მა­მამ ხან­და­ხან ისიც კი არ იცო­და, მე და ჩემი და რო­მელ კლას­ში ვსწავ­ლობ­დით. ამა­ზე დედა სულ საყ­ვე­დუ­რობ­და (იღი­მის).

არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი ბე­ბი­ე­ბი მყავ­და. დე­დის დედა პე­და­გო­გი, ხოლო მა­მის დედა გიმ­ნა­ზი­ა­ში გაზ­რდი­ლი, რეპ­რე­სი­რე­ბუ­ლი ქალი გახ­ლდათ, რო­მე­ლიც ხალ­ხურ ზღაპ­რებ­სა და მი­თებს რუ­სუ­ლად მიყ­ვე­ბო­და და ძა­ლი­ან კარ­გი მთხრო­ბე­ლი იყო. არ მახ­სოვს, წერა-კი­თხვა ვინ მას­წავ­ლა, მაგ­რამ უც­ნა­უ­რი ბავ­შვი ვი­ყა­ვი. ცხრა თვის ავ­ლა­პა­რაკ­დი და ფეხი ავიდ­გი. მერე ვე­ღარ მა­ჩე­რებ­დნენ, სულ დავ­რბო­დი (იღი­მის). დედა ამ­ბობ­და, წლი­სა და 2 თვის იყა­ვი, როცა სტა­ლი­ნის ლექ­სი "დილა", ანუ "ვარდს გა­ე­ფურ­ჩქნა კო­კო­რი, გა­დახ­ვე­ო­და იასა"... ზე­პი­რად იცო­დიო. ეს ლექ­სი სტა­ლინს ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძემ "ივე­რი­ა­ში" და­უ­ბეჭ­და. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ რეპ­რე­სი­რე­ბუ­ლი ოჯა­ხი ვი­ყა­ვით და სტა­ლი­ნის ხსე­ნე­ბა ჩვენს სახ­ლში არ შე­იძ­ლე­ბო­და, ეს ლექ­სი მა­ინც ყვე­ლას­თვის სა­ოც­რად საყ­ვა­რე­ლი იყო. იმა­ვე პე­რი­ოდ­ში უკვე ვი­ცო­დი სტრო­ფე­ბი "ვე­ფხის­ტყა­ოს­ნი­დან" და ეს ისევ და ისევ დე­დი­სა და ბე­ბი­ე­ბის წყა­ლო­ბით. ოჯახ­ში გან­სა­კუთ­რე­ბით შე­მაყ­ვა­რეს ქარ­თუ­ლი ხალ­ხუ­რი ზღაპ­რე­ბი. სა­ნამ თა­ვად და­ვი­წყებ­დი კი­თხვას, ისი­ნი უკვე ზე­პი­რად ვი­ცო­დი. ეს იყო ყვე­ლა­ზე გაც­რე­ცი­ლი და დაფ­ლე­თი­ლი წიგ­ნი ჩვენს ოჯახ­ში, რად­გან სულ მას ვკი­თხუ­ლობ­დი. ლი­ტე­რა­ტუ­რათმცოდ­ნე რომ გავ­ხდი, აღ­მო­ვა­ჩი­ნე, რომ ქარ­თუ­ლი ხალ­ხუ­რი ზღაპ­რე­ბი არის მთე­ლი ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის ფუძე, რო­მელ­შიც უდი­დე­სი ფი­ლო­სო­ფი­აა ჩა­დე­ბუ­ლი და მსოფ­ლი­ოს არც ერთ სხვა ზღა­პარს არ ჰგავს. ძა­ლი­ან მიყ­ვარ­და ბავ­შვთა ენ­ციკ­ლო­პე­დია, რო­მე­ლიც იმ დრო­ის­თვის, მგო­ნი, ერ­თა­დერ­თი და­სუ­რა­თე­ბუ­ლი წიგ­ნი იყო. მა­შინ ისე­თი წიგ­ნე­ბი არ იყო, რო­გო­რიც დღე­საა, რომ­ლე­ბიც ლა­პა­რა­კო­ბენ, ყმუ­იან და ზმუ­იან. ჩემი უსაყ­ვარ­ლე­სი წიგ­ნია "მა­უ­გლი", სა­დაც წე­რია ფრა­ზა, "ჩვენ ერთი სის­ხლი­სა ვართ - შენ და მე!". ეს სი­ტყვე­ბი ჩემ­თვის ბავ­შვო­ბი­დან ცნე­ბა­სა­ვი­თაა, ამ წიგ­ნი­დან ბევ­რი რამ ვის­წავ­ლე. ასე­ვე ბევ­რი თვი­სე­ბა მომ­წონ­და და ბევ­რი რამ ვის­წავ­ლე ჰეკლბე­რი ფი­ნის­გან, ბავ­შვო­ბა­ში ძა­ლი­ან ვბა­ძავ­დი. ტომ სო­ი­ერს არა, რად­გან მას­ში მერ­კან­ტი­ლურ და დიქ­ტა­ტო­რულ თვი­სე­ბებს ვხე­დავ­დი. ჰეკლბე­რი ფინი უფრო მომ­წონ­და და ამის მი­ზე­ზი მისი უსა­ზღვრო თა­ვი­სუფ­ლე­ბა და კი­დევ უფრო მეტი თა­ვი­სუფ­ლე­ბის­კენ ლტოლ­ვა იყო. ასე­ვე ჩემს უსაყ­ვარ­ლეს წიგ­ნებს შო­რის და­ვა­სა­ხე­ლებ "პა­ტა­რა უფ­ლის­წულს" და "თო­ლია სა­ხე­ლად ჯო­ნა­თან ლი­ვინგსტონს". ხში­რად ვუბ­რუნ­დე­ბი და ვკი­თხუ­ლობ "დონ კი­ხოტს".

უწინ წიგ­ნის კი­თხვა "მო­და­ში" იყო. ვცდი­ლობ­დით, დიდი ბიბ­ლი­ო­თე­კა შეგ­ვეგ­რო­ვე­ბი­ნა. როცა რამე არ მქონ­და წა­კი­თხუ­ლი და ვინ­მეს იმ წიგ­ნის შე­სა­ხებ უკი­თხავს, სირ­ცხვი­ლის გამო მო­მი­ტყუ­ე­ბია, წა­კი­თხუ­ლი მაქვს-მეთ­ქი, მერე შინ მივ­დი­ო­დი, იქ ვე­ძებ­დი, ან მე­გობ­რებ­ში გა­ვი­კი­თხავ­დი. ამ­გვა­რი სტი­მუ­ლი გვქონ­და. დღეს ამა­ყად ამ­ბო­ბენ, არ მაქვს წიგ­ნი წა­კი­თხუ­ლი და არც მა­ინ­ტე­რე­სებ­სო. ვთქვათ, ესე­ნი­ნის რო­მე­ლი­მე ლექსზე ან ბულ­გა­კოვ­ზე რომ გეთ­ქვა, არ ვიცი, არ მა­ინ­ტე­რე­სებ­სო, ეს დიდი სირ­ცხვი­ლი იყო. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, მყავს ნაც­ნო­ბე­ბი, ვი­საც ბევ­რად მეტი წიგ­ნი აქვს წა­კი­თხუ­ლი და როცა რა­ღაც მა­ინ­ტე­რე­სებს, არ წა­მი­კი­თხავს ან რამე არ მახ­სოვს, მათ მივ­მარ­თავ.

- ვინ არი­ან ის ადა­მი­ა­ნე­ბი, ვი­საც ამ­გვა­რი შე­კი­თხვე­ბით მი­მარ­თავთ?

- პოეტ ტა­რი­ელ ჭან­ტუ­რი­ას, ის ჩემი კა­რის მე­ზო­ბე­ლი იყო. მისი სა­ხით სახ­ლში ცო­ცხა­ლი ენ­ციკ­ლო­პე­დია მყავ­და. ფაქ­ტობ­რი­ვად, ვსაზ­რდო­ობ­დი და ვამ­პი­რი­ვით ვწოვ­დი მას გა­ნათ­ლე­ბას და ცოდ­ნას. მას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბას არა­ფე­რი სჯო­ბია. ტა­რი­ე­ლი ცო­ცხა­ლი კლა­სი­კო­სია, ახ­სოვს წა­კი­თხუ­ლი­დან ყვე­ლა მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ცი­ტა­ტა და არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვად ეხერ­ხე­ბა მათი სი­ტუ­ა­ცი­ის­თვის მორ­გე­ბა, დრო­უ­ლად მო­ტა­ნა. 80 წლი­საა, ზედ­მი­წევ­ნით იც­ნობს ყვე­ლა­ზე თა­ნა­მედ­რო­ვე მსოფ­ლიო ლი­ტე­რა­ტუ­რას, აზ­როვ­ნებს და დღემ­დე ნო­ვა­ტო­რია. სა­ბედ­ნი­ე­როდ, ჩემ ირ­გვლივ არი­ან ადა­მი­ა­ნე­ბი, რო­მელ­თა ლი­ტე­რა­ტუ­რულ გე­მოვ­ნე­ბას თვალ­და­ხუ­ჭუ­ლი ვენ­დო­ბი. ასე­თი იყ­ვნენ ბად­რი ჭო­ხო­ნე­ლი­ძე, ბი­ძი­ნა ხერ­ხე­უ­ლი­ძე. ბი­ძი­ნას ყვე­ლა­ფე­რი წა­კი­თხუ­ლი ჰქონ­და. ის თუ იტყო­და, რომ "არ ვარ­გა", მარ­თლა ასე იყო და თუ იტყო­და - "პე­ლეა" - წყა­ლი არ გა­უ­ვი­დო­და. ასე­ვე ლაშა თა­ბუ­კაშ­ვი­ლი, მას არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი ანა­ლი­ტი­კუ­რი ნიჭი და წიგნ­ზე ნამ­დვი­ლი მო­ნა­დი­რის ალღო აქვს. ძა­ლი­ან ვენ­დო­ბი კახა ჯამ­ბუ­რი­ას გე­მოვ­ნე­ბას, ზუ­რაბ ქა­რუ­მი­ძეს, ზა­ლი­კო სა­მა­დაშ­ვილს...

- მა­მას ნა­წარ­მო­ე­ბებს ალ­ბათ ხელ­ნა­წერს კი­თხუ­ლობ­დით, მერე და­ბეჭ­დილს თა­ვის­თა­ვად. დღეს თუ უბ­რუნ­დე­ბით მის ამა თუ იმ წიგნს?

- მა­მას ნა­წარ­მო­ე­ბებს არა მხო­ლოდ ვკი­თხუ­ლობ, არა­მედ ვგრძნობ, რო­გორ მჭირ­დე­ბა ისი­ნი. როცა რა­მეს ვწერ ან ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ანა­ლიზს ვა­კე­თებ, შე­კი­თხვებ­ზე პა­სუ­ხებს მის ნათ­ქვა­მებ­ში ვპო­უ­ლობ და მას ძა­ლი­ან ვენ­დო­ბი. ეს არ ეხე­ბა მხო­ლოდ ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რას, არა­მედ უცხო­ურ­საც და თა­ნა­მედ­რო­ვე­საც კი. შე­იძ­ლე­ბა ჩემ­გან უხერ­ხუ­ლია ამის თქმა, რად­გან შვი­ლი ვარ, მაგ­რამ პა­ტა­რა ასა­კი არ მაქვს, პრო­ფე­სი­ით ლი­ტე­რა­ტუ­რათმცოდ­ნე ვარ და თან მა­მა­ჩე­მი მთაწ­მინ­და­ზე ას­ვე­ნია. ასე რომ, უხურ­ხუ­ლო­ბა გარ­კვე­ულ­წი­ლად მოხ­სნი­ლი მაქვს, როცა მჭირ­დე­ბა, მა­მას ნათ­ქვა­მი მო­ვიყ­ვა­ნო. ის მხო­ლოდ მე არ მე­კუთ­ვნის.

- დღეს ხში­რად ხდე­ბა ბესტსე­ლე­რი ე.წ. მდა­რე ხა­რის­ხის ლი­ტე­რა­ტუ­რა, თქვე­ნი აზ­რით, რა არის ამის მი­ზე­ზი?

- ბესტსე­ლერს მეტი მკი­თხვე­ლი ჰყავს, იმი­ტომ, რომ სკან­დალ­ზეა ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი, სა­თა­უ­რი "ყვი­რის", ხშირ შემ­თხვე­ვა­ში სა­თა­უ­რი და წიგ­ნის ში­ნა­არ­სი ერ­თმა­ნეთს არ შე­ე­სა­ბა­მე­ბა. კარ­გი გა­ფორ­მე­ბა და ხა­რის­ხი აქვს, რომ მა­ღა­ზი­ა­ში შე­სულს თვალ­ში გე­ცეს. მაგ­რამ დრო­ის სვლას­თან ერ­თად ამ­გვა­რი წიგ­ნე­ბი იფილტრე­ბა. მთელ მსოფ­ლი­ო­ში ასეა და არა მხო­ლოდ ჩვენ­თან. შე­იძ­ლე­ბა მწე­რა­ლი ისე გარ­და­იც­ვა­ლოს, არც აღი­ა­რონ და მერე, წლე­ბის შემ­დეგ იპო­ვონ ოკე­ა­ნე­ში მისი მარ­გა­ლი­ტე­ბი. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, ბესტსე­ლე­რი და პო­პუ­ლა­რუ­ლი არ ნიშ­ნავს სა­უ­კე­თე­სოს...

- თა­ნა­მედ­რო­ვე ავ­ტო­რე­ბის შე­მოქ­მე­დე­ბას თუ ეც­ნო­ბით?

- რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ვკი­თხუ­ლობ, მაგ­რამ ვერ ვი­ტყვი, რომ აღ­ფრთო­ვა­ნე­ბუ­ლი ვარ. XXI სა­უ­კუ­ნე­ში მე ჯერ წიგ­ნით არ აღვფრ­თო­ვა­ნე­ბულ­ვარ. თუმ­ცა, რა თქმა უნდა, არის რამ­დე­ნი­მე გა­მო­ნაკ­ლი­სი ნა­წარ­მო­ე­ბი თუ მო­თხრო­ბა. თა­ნა­მედ­რო­ვე ქა­რთვე­ლი ავ­ტო­რე­ბი­დან მიყ­ვარს ბესო ხვე­დე­ლი­ძე, გან­საკ­უთ­რე­ბით მისი ადრ­ეული პე­რი­ო­დის ნა­წ­არ­მო­ე­ბე­ბი. აკა მორ­ჩი­ლა­ძის ნა­წარმ­ოე­ბე­ბი­დან მიყ­ვარს მი­სი "ცე­ცხლის მფრქვევ­ლე­ბი"

- გუ­რულ ფი­რა­ლებ­ზე და­წე­რი­ლი მო­თხრო­ბა. ძა­ლი­ან მომ­წონს არ­ჩილ ქი­ქო­ძე...

- ქალ­ბა­ტო­ნო მა­ნა­ნა, მა­მას ნა­წარ­მო­ე­ბის მი­ხედ­ვით ფილ­მე­ბია გა­და­ღე­ბუ­ლი, მთე­ლი სა­ქარ­თვე­ლოს მას­შტა­ბით თე­ატ­რე­ბი დღემ­დე დგა­მენ ნო­დარ დუმ­ბა­ძეს. გულ­წრფე­ლად რომ მი­თხრათ, თქვე­ნი ყვე­ლა­ზე დიდი მო­წო­ნე­ბა რო­მელ­მა სპექ­ტაკლმა და­ის­მა­ხუ­რა?

- ყვე­ლა­ზე მე­ტად მიყ­ვარს "მე, ბე­ბია, ილი­კო და ილა­რი­ო­ნი", რო­მე­ლიც ბავ­შვო­ბა­ში მარ­ჯა­ნიშ­ვი­ლის თე­ატ­რში ვნა­ხე. გიგა ლორ­თქი­ფა­ნი­ძის დად­გმა იყო და ზუ­რი­კე­ლას ლეო ან­თა­ძე თა­მა­შობ­და. მე თუ მკი­თხავთ, მა­მას ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის თე­ატ­რა­ლუ­რი რე­ჟი­სო­რი გიგა ლორ­თქი­ფა­ნი­ძეა, მისი თით­ქმის ყვე­ლა­ფე­რი დად­გა. არა­სო­დეს და­მა­ვი­წყდე­ბა, რო­გორ წა­მოხ­ტე­ბო­და ხოლ­მე "მე, ბე­ბია, ილი­კო და ილა­რი­ო­ნის" მსვლე­ლო­ბი­სას ლო­გი­ნი­დან ლეო ან­თა­ძე მუხ­ლე­ბამ­დე ნი­ფხვით (იღი­მის), ამ დროს დარ­ბა­ზი სი­ცი­ლით კვდე­ბო­და. ამას წი­ნათ ბა­ტონ ლეოს ამ სპექ­ტაკლზე ვე­სა­უბ­რე­ბო­დი და მი­თხრა, ის ფო­ხა­ნი მა­ჩუ­ქე­სო. ჩემი ძმა რომ გარ­და­იც­ვა­ლა, 9 წლის ვი­ყა­ვი. ეს სპექ­ტაკ­ლი რომ დად­გეს, ჩემი ძმა ახა­ლი გარ­დაც­ვლი­ლი იყო. მახ­სოვს, თე­ატ­რში რომ წა­ვე­დით, მა­მას შავი პე­რან­გი ეცვა, დედა ძლივს წა­იყ­ვა­ნეს პრე­მი­ე­რა­ზე... ასე­ვე ვგიჟ­დე­ბი "მზი­ან ღა­მე­ზე", რო­მე­ლიც რო­ბი­კომ რუს­თა­ვე­ლის თე­ატ­რში დად­გა. კახი კავ­სა­ძე გუ­რამს თა­მა­შობ­და. იმ პე­რი­ოდ­ში მას ჯერ კი­დევ არ უვარ­გო­და მე­ტყვე­ლე­ბა - ძა­ლი­ან სწრა­ფად ლა­პა­რა­კობ­და. რო­ბი­კომ ეს ისე გა­მო­ი­ყე­ნა, რომ მისი გმი­რის ხა­სი­ათს მო­არ­გო. მომ­წონს გი­გას და რო­ბი­კოს დად­გმუ­ლი "თეთ­რი ბა­ი­რა­ღე­ბი", რო­გორც იცით, ეს ნა­წარ­მო­ე­ბი ორი­ვე რე­ჟი­სორ­მა დად­გა, მაგ­რამ ის ორი სპექ­ტაკ­ლი, რო­მე­ლიც და­გი­სა­ხე­ლეთ, ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში ფე­ი­ერ­ვერ­კი­ვით იყო.

- რო­გო­რია თქვე­ნი კი­თხვის რი­ტუ­ა­ლი?

- წიგ­ნის კი­თხვა თუ და­ვი­წყე, ვერ ვი­ძი­ნებ, სა­ნამ არ და­ვამ­თავ­რებ. ერთი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში ავ­ღა­ნეთ­ში ვი­ყა­ვი და იქ ავ­ღა­ნეთ­ზე წიგ­ნის წერა და­ვი­წყე. სა­ერ­თოდ, ძა­ლი­ან პა­სუ­ხის­მგებ­ლი­ა­ნი ადა­მი­ა­ნი ვარ და სა­ნამ წე­რას და­ვი­წყებ­დი, ავ­ღა­ნუ­რი ლი­ტე­რა­ტუ­რის, ის­ტო­რი­ის შეს­წავ­ლა და­ვი­წყე. ინ­ტერ­ნე­ტი­და­ნაც ვკრებ­დი მა­სა­ლებს. ყვე­ლა­ზე ცნო­ბი­ლი თა­ნა­მედ­რო­ვე ავ­ღა­ნე­ლი მწერ­ლის ჰა­ლედ ჰო­სე­ი­ნის თით­ქმის ყვე­ლა­ფე­რი წა­ვი­კი­თხე. ძა­ლი­ან დიდი მა­სა­ლა იყო და ღა­მე­ე­ბი არ მე­ძი­ნა. ბავ­შვო­ბი­დან ასე ვარ. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ დედა ჩხუ­ბობ­და, და­ვი­ღუ­პეთ, ამას კი­თხვა არ უყ­ვარ­სო, თუ კი­თხვას და­ვი­წყებ­დი, წიგნს ერთი ამო­სუნ­თქვით ჩა­ვა­თა­ვებ­დი ხოლ­მე. როცა წიგნს კი­თხუ­ლობ, გო­ნე­ბა­ში უნდა დაგ­რჩეს ის ად­გი­ლი, სა­დაც მოქ­მე­დე­ბა ვი­თარ­დე­ბა, ასე­ვე უნდა "იცნო" და და­გა­მახ­სოვ­რდეს მისი გმი­რე­ბი. სხვაგ­ვა­რად წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია ის წიგ­ნი ჭეშ­მა­რიტ ლი­ტე­რა­ტუ­რად ჩა­ით­ვა­ლოს.

- თქვე­ნი წიგ­ნი რო­დის გა­მო­დის და რა ჰქვია?

- იან­ვრის ბო­ლოს გა­მო­დის. მას ჰქვია "ავ­ღა­ნე­თი ბა­რო­ნის ჭუჭ­რუ­ტა­ნი­დან". "ბა­რო­ნი" და­სახ­ლე­ბაა, სა­დაც ვცხოვ­რობ­დი. 2011 წელი ტე­რო­რიზ­მის მხრივ ავ­ღა­ნე­თის­თვის ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე მძი­მე პე­რი­ო­დი იყო, ამი­ტომ ქა­ლაქ­ში სი­ა­რუ­ლის უფ­ლე­ბას არ გვაძ­ლევ­დნენ, მხო­ლოდ და­ჯავ­შნი­ლი მან­ქა­ნე­ბით გვა­ტა­რებ­დნენ. თუმ­ცა მა­ინც მო­ვა­ხერ­ხე ხალ­ხს შევ­ხვედ­რო­დი, ამ­ბე­ბი მო­მეგ­რო­ვე­ბი­ნა, სიმ­წრით ვი­წერ­დი ინ­ტერ­ვი­უ­ებს. ეს არის დო­კუ­მენ­ტუ­რი პრო­ზა. ავ­ღა­ნე­თის თე­მა­ზე წე­რი­სას ყვე­ლა სის­ხლზე, ტე­რო­რიზ­მზე, ქალ­თა დის­კრი­მი­ნა­ცი­ა­ზე, გვა­მებ­ზე, აფეთ­ქე­ბებ­სა და ძა­ლა­დო­ბა­ზე წერს, მე შე­ვე­ცა­დე სხვა რა­კურ­სი­და­ნაც მეც­ქი­რა და მკი­თხვე­ლის­თვის თბი­ლი, მხი­ა­რუ­ლი და ადა­მი­ა­ნუ­რი ავ­ღა­ნე­თი მეჩ­ვე­ნე­ბი­ნა. ესეც მა­მა­ჩე­მის­გან ვის­წავ­ლე: ადა­მი­ა­ნი ფრეს­კა არ არის, ერთ სი­ბტრყე­ზე რომ უყუ­რო, მას ქან­და­კე­ბა­სა­ვით გარს უნდა შე­მო­უ­ა­რო და იქი­დან შე­ხე­დო, სა­ი­და­ნაც უკე­თე­სად იმ­ზი­რე­ბა...

ანა კა­ლან­და­ძე

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
მსოფლიო ლიდერები, სამეფო ოჯახი და ათასობით ადამიანი ვატიკანში - კადრები რომის პაპის დაკრძალვის ცერემონიიდან

მანანა დუმბაძე: "XXI საუკუნეში მე ჯერ წიგნით არ აღვფრთოვანებულვარ"

მანანა დუმბაძე: "XXI საუკუნეში მე ჯერ წიგნით არ აღვფრთოვანებულვარ"

"არ გეგონოთ, რომ მამა შინ ხალათით და სათვალით დადიოდა და შვილებს წიგნებს გვირჩევდა. ეს იმას არ ნიშნავს, რომ ცუდი მამა იყო, პირიქით, უბრალოდ, ის ძალიან ახალგაზრდა იყო და ბოჰემური, ახალგაზრდული ცხოვრებით ცხოვრობდა, ნამდვილი ხელოვანის ცხოვრებით: მეგობრებთან ერთად დროსტარება, დალევა... ერთხელ მახსოვს, აღმოაჩინა, რომ კლასიკიდან ქართული ლექსები არ ვიცოდი და კინაღამ გაგიჟდა, გადმოიღო ვაჟა-ფშაველას, აკაკი წერეთლის წიგნები და სასწავლად ერთი კვირის ვადა მომცა", - ღიმილით მითხრა საუბრის დასაწყისში მანანა დუმბაძემ, როცა ვუთხარი, რომ ალბათ მამა, ნოდარ დუმბაძე იყო ის პიროვნება, რომელიც მას და მის უმცროს და ქეთინოს ბავშვობაში წასაკითხ ლიტერატურას ურჩევდა...

- როცა მშობლები დაოჯახდნენ, დედა 21 წლის იყო, მამა - 22-ის. შეიძლებოდა კი ამ ასაკის გოგო-ბიჭს ჩვენ მიმართ პედაგოგიური მიდგომა ჰქონოდათ?! ასე არ ყოფილა. ეს ყველაფერი სტიქიურად მოდიოდა და ვინაიდან თავად იყვნენ აქტიური მკითხველები, მათი გავლენით ჩვენც ბევრს ვკითხულობდით. რასაკვირველია, ლიტერატურული გემოვნება ოჯახის წყალობით ჩამომიყალიბდა, მაგრამ ძირითადად დედა და ბებიები იყვნენ ის ადამიანები, რომლებიც ბავშვობაში წიგნებს გვიკითხავდნენ და გვირჩევდნენ. სასაცილო ის იყო, რომ მამამ ხანდახან ისიც კი არ იცოდა, მე და ჩემი და რომელ კლასში ვსწავლობდით. ამაზე დედა სულ საყვედურობდა (იღიმის).

არაჩვეულებრივი ბებიები მყავდა. დედის დედა პედაგოგი, ხოლო მამის დედა გიმნაზიაში გაზრდილი, რეპრესირებული ქალი გახლდათ, რომელიც ხალხურ ზღაპრებსა და მითებს რუსულად მიყვებოდა და ძალიან კარგი მთხრობელი იყო. არ მახსოვს, წერა-კითხვა ვინ მასწავლა, მაგრამ უცნაური ბავშვი ვიყავი. ცხრა თვის ავლაპარაკდი და ფეხი ავიდგი. მერე ვეღარ მაჩერებდნენ, სულ დავრბოდი (იღიმის). დედა ამბობდა, წლისა და 2 თვის იყავი, როცა სტალინის ლექსი "დილა", ანუ "ვარდს გაეფურჩქნა კოკორი, გადახვეოდა იასა"... ზეპირად იცოდიო. ეს ლექსი სტალინს ილია ჭავჭავაძემ "ივერიაში" დაუბეჭდა. მიუხედავად იმისა, რომ რეპრესირებული ოჯახი ვიყავით და სტალინის ხსენება ჩვენს სახლში არ შეიძლებოდა, ეს ლექსი მაინც ყველასთვის საოცრად საყვარელი იყო. იმავე პერიოდში უკვე ვიცოდი სტროფები "ვეფხისტყაოსნიდან" და ეს ისევ და ისევ დედისა და ბებიების წყალობით. ოჯახში განსაკუთრებით შემაყვარეს ქართული ხალხური ზღაპრები. სანამ თავად დავიწყებდი კითხვას, ისინი უკვე ზეპირად ვიცოდი. ეს იყო ყველაზე გაცრეცილი და დაფლეთილი წიგნი ჩვენს ოჯახში, რადგან სულ მას ვკითხულობდი. ლიტერატურათმცოდნე რომ გავხდი, აღმოვაჩინე, რომ ქართული ხალხური ზღაპრები არის მთელი ქართული ლიტერატურის ფუძე, რომელშიც უდიდესი ფილოსოფიაა ჩადებული და მსოფლიოს არც ერთ სხვა ზღაპარს არ ჰგავს. ძალიან მიყვარდა ბავშვთა ენციკლოპედია, რომელიც იმ დროისთვის, მგონი, ერთადერთი დასურათებული წიგნი იყო. მაშინ ისეთი წიგნები არ იყო, როგორიც დღესაა, რომლებიც ლაპარაკობენ, ყმუიან და ზმუიან. ჩემი უსაყვარლესი წიგნია "მაუგლი", სადაც წერია ფრაზა, "ჩვენ ერთი სისხლისა ვართ - შენ და მე!". ეს სიტყვები ჩემთვის ბავშვობიდან ცნებასავითაა, ამ წიგნიდან ბევრი რამ ვისწავლე. ასევე ბევრი თვისება მომწონდა და ბევრი რამ ვისწავლე ჰეკლბერი ფინისგან, ბავშვობაში ძალიან ვბაძავდი. ტომ სოიერს არა, რადგან მასში მერკანტილურ და დიქტატორულ თვისებებს ვხედავდი. ჰეკლბერი ფინი უფრო მომწონდა და ამის მიზეზი მისი უსაზღვრო თავისუფლება და კიდევ უფრო მეტი თავისუფლებისკენ ლტოლვა იყო. ასევე ჩემს უსაყვარლეს წიგნებს შორის დავასახელებ "პატარა უფლისწულს" და "თოლია სახელად ჯონათან ლივინგსტონს". ხშირად ვუბრუნდები და ვკითხულობ "დონ კიხოტს".

უწინ წიგნის კითხვა "მოდაში" იყო. ვცდილობდით, დიდი ბიბლიოთეკა შეგვეგროვებინა. როცა რამე არ მქონდა წაკითხული და ვინმეს იმ წიგნის შესახებ უკითხავს, სირცხვილის გამო მომიტყუებია, წაკითხული მაქვს-მეთქი, მერე შინ მივდიოდი, იქ ვეძებდი, ან მეგობრებში გავიკითხავდი. ამგვარი სტიმული გვქონდა. დღეს ამაყად ამბობენ, არ მაქვს წიგნი წაკითხული და არც მაინტერესებსო. ვთქვათ, ესენინის რომელიმე ლექსზე ან ბულგაკოვზე რომ გეთქვა, არ ვიცი, არ მაინტერესებსო, ეს დიდი სირცხვილი იყო. რასაკვირველია, მყავს ნაცნობები, ვისაც ბევრად მეტი წიგნი აქვს წაკითხული და როცა რაღაც მაინტერესებს, არ წამიკითხავს ან რამე არ მახსოვს, მათ მივმართავ.

- ვინ არიან ის ადამიანები, ვისაც ამგვარი შეკითხვებით მიმართავთ?

- პოეტ ტარიელ ჭანტურიას, ის ჩემი კარის მეზობელი იყო. მისი სახით სახლში ცოცხალი ენციკლოპედია მყავდა. ფაქტობრივად, ვსაზრდოობდი და ვამპირივით ვწოვდი მას განათლებას და ცოდნას. მასთან ურთიერთობას არაფერი სჯობია. ტარიელი ცოცხალი კლასიკოსია, ახსოვს წაკითხულიდან ყველა მნიშვნელოვანი ციტატა და არაჩვეულებრივად ეხერხება მათი სიტუაციისთვის მორგება, დროულად მოტანა. 80 წლისაა, ზედმიწევნით იცნობს ყველაზე თანამედროვე მსოფლიო ლიტერატურას, აზროვნებს და დღემდე ნოვატორია. საბედნიეროდ, ჩემ ირგვლივ არიან ადამიანები, რომელთა ლიტერატურულ გემოვნებას თვალდახუჭული ვენდობი. ასეთი იყვნენ ბადრი ჭოხონელიძე, ბიძინა ხერხეულიძე. ბიძინას ყველაფერი წაკითხული ჰქონდა. ის თუ იტყოდა, რომ "არ ვარგა", მართლა ასე იყო და თუ იტყოდა - "პელეა" - წყალი არ გაუვიდოდა. ასევე ლაშა თაბუკაშვილი, მას არაჩვეულებრივი ანალიტიკური ნიჭი და წიგნზე ნამდვილი მონადირის ალღო აქვს. ძალიან ვენდობი კახა ჯამბურიას გემოვნებას, ზურაბ ქარუმიძეს, ზალიკო სამადაშვილს...

- მამას ნაწარმოებებს ალბათ ხელნაწერს კითხულობდით, მერე დაბეჭდილს თავისთავად. დღეს თუ უბრუნდებით მის ამა თუ იმ წიგნს?

- მამას ნაწარმოებებს არა მხოლოდ ვკითხულობ, არამედ ვგრძნობ, როგორ მჭირდება ისინი. როცა რამეს ვწერ ან ლიტერატურულ ანალიზს ვაკეთებ, შეკითხვებზე პასუხებს მის ნათქვამებში ვპოულობ და მას ძალიან ვენდობი. ეს არ ეხება მხოლოდ ქართულ ლიტერატურას, არამედ უცხოურსაც და თანამედროვესაც კი. შეიძლება ჩემგან უხერხულია ამის თქმა, რადგან შვილი ვარ, მაგრამ პატარა ასაკი არ მაქვს, პროფესიით ლიტერატურათმცოდნე ვარ და თან მამაჩემი მთაწმინდაზე ასვენია. ასე რომ, უხურხულობა გარკვეულწილად მოხსნილი მაქვს, როცა მჭირდება, მამას ნათქვამი მოვიყვანო. ის მხოლოდ მე არ მეკუთვნის.

- დღეს ხშირად ხდება ბესტსელერი ე.წ. მდარე ხარისხის ლიტერატურა, თქვენი აზრით, რა არის ამის მიზეზი?

- ბესტსელერს მეტი მკითხველი ჰყავს, იმიტომ, რომ სკანდალზეა ორიენტირებული, სათაური "ყვირის", ხშირ შემთხვევაში სათაური და წიგნის შინაარსი ერთმანეთს არ შეესაბამება. კარგი გაფორმება და ხარისხი აქვს, რომ მაღაზიაში შესულს თვალში გეცეს. მაგრამ დროის სვლასთან ერთად ამგვარი წიგნები იფილტრება. მთელ მსოფლიოში ასეა და არა მხოლოდ ჩვენთან. შეიძლება მწერალი ისე გარდაიცვალოს, არც აღიარონ და მერე, წლების შემდეგ იპოვონ ოკეანეში მისი მარგალიტები. აქედან გამომდინარე, ბესტსელერი და პოპულარული არ ნიშნავს საუკეთესოს...

- თანამედროვე ავტორების შემოქმედებას თუ ეცნობით?

- რასაკვირველია, ვკითხულობ, მაგრამ ვერ ვიტყვი, რომ აღფრთოვანებული ვარ. XXI საუკუნეში მე ჯერ წიგნით არ აღვფრთოვანებულვარ. თუმცა, რა თქმა უნდა, არის რამდენიმე გამონაკლისი ნაწარმოები თუ მოთხრობა. თანამედროვე ქა­რთველი ავტორებიდან მიყვარს ბესო ხვედელიძე, განსაკ­უთრებით მისი ადრ­ეული პერიოდის ნა­წ­არმოებები. აკა მორჩილაძის ნაწარმ­ოებებიდან მიყვარს მი­სი "ცეცხლის მფრქვევლები"

- გურულ ფირალებზე დაწერილი მოთხრობა. ძალიან მომწონს არჩილ ქიქოძე...

- ქალბატონო მანანა, მამას ნაწარმოების მიხედვით ფილმებია გადაღებული, მთელი საქართველოს მასშტაბით თეატრები დღემდე დგამენ ნოდარ დუმბაძეს. გულწრფელად რომ მითხრათ, თქვენი ყველაზე დიდი მოწონება რომელმა სპექტაკლმა დაისმახურა?

- ყველაზე მეტად მიყვარს "მე, ბებია, ილიკო და ილარიონი", რომელიც ბავშვობაში მარჯანიშვილის თეატრში ვნახე. გიგა ლორთქიფანიძის დადგმა იყო და ზურიკელას ლეო ანთაძე თამაშობდა. მე თუ მკითხავთ, მამას ნაწარმოებების თეატრალური რეჟისორი გიგა ლორთქიფანიძეა, მისი თითქმის ყველაფერი დადგა. არასოდეს დამავიწყდება, როგორ წამოხტებოდა ხოლმე "მე, ბებია, ილიკო და ილარიონის" მსვლელობისას ლოგინიდან ლეო ანთაძე მუხლებამდე ნიფხვით (იღიმის), ამ დროს დარბაზი სიცილით კვდებოდა. ამას წინათ ბატონ ლეოს ამ სპექტაკლზე ვესაუბრებოდი და მითხრა, ის ფოხანი მაჩუქესო. ჩემი ძმა რომ გარდაიცვალა, 9 წლის ვიყავი. ეს სპექტაკლი რომ დადგეს, ჩემი ძმა ახალი გარდაცვლილი იყო. მახსოვს, თეატრში რომ წავედით, მამას შავი პერანგი ეცვა, დედა ძლივს წაიყვანეს პრემიერაზე... ასევე ვგიჟდები "მზიან ღამეზე", რომელიც რობიკომ რუსთაველის თეატრში დადგა. კახი კავსაძე გურამს თამაშობდა. იმ პერიოდში მას ჯერ კიდევ არ უვარგოდა მეტყველება - ძალიან სწრაფად ლაპარაკობდა. რობიკომ ეს ისე გამოიყენა, რომ მისი გმირის ხასიათს მოარგო. მომწონს გიგას და რობიკოს დადგმული "თეთრი ბაირაღები", როგორც იცით, ეს ნაწარმოები ორივე რეჟისორმა დადგა, მაგრამ ის ორი სპექტაკლი, რომელიც დაგისახელეთ, ჩემს ცხოვრებაში ფეიერვერკივით იყო.

- როგორია თქვენი კითხვის რიტუალი?

- წიგნის კითხვა თუ დავიწყე, ვერ ვიძინებ, სანამ არ დავამთავრებ. ერთი წლის განმავლობაში ავღანეთში ვიყავი და იქ ავღანეთზე წიგნის წერა დავიწყე. საერთოდ, ძალიან პასუხისმგებლიანი ადამიანი ვარ და სანამ წერას დავიწყებდი, ავღანური ლიტერატურის, ისტორიის შესწავლა დავიწყე. ინტერნეტიდანაც ვკრებდი მასალებს. ყველაზე ცნობილი თანამედროვე ავღანელი მწერლის ჰალედ ჰოსეინის თითქმის ყველაფერი წავიკითხე. ძალიან დიდი მასალა იყო და ღამეები არ მეძინა. ბავშვობიდან ასე ვარ. მიუხედავად იმისა, რომ დედა ჩხუბობდა, დავიღუპეთ, ამას კითხვა არ უყვარსო, თუ კითხვას დავიწყებდი, წიგნს ერთი ამოსუნთქვით ჩავათავებდი ხოლმე. როცა წიგნს კითხულობ, გონებაში უნდა დაგრჩეს ის ადგილი, სადაც მოქმედება ვითარდება, ასევე უნდა "იცნო" და დაგამახსოვრდეს მისი გმირები. სხვაგვარად წარმოუდგენელია ის წიგნი ჭეშმარიტ ლიტერატურად ჩაითვალოს.

- თქვენი წიგნი როდის გამოდის და რა ჰქვია?

- იანვრის ბოლოს გამოდის. მას ჰქვია "ავღანეთი ბარონის ჭუჭრუტანიდან". "ბარონი" დასახლებაა, სადაც ვცხოვრობდი. 2011 წელი ტერორიზმის მხრივ ავღანეთისთვის ერთ-ერთი ყველაზე მძიმე პერიოდი იყო, ამიტომ ქალაქში სიარულის უფლებას არ გვაძლევდნენ, მხოლოდ დაჯავშნილი მანქანებით გვატარებდნენ. თუმცა მაინც მოვახერხე ხალხს შევხვედროდი, ამბები მომეგროვებინა, სიმწრით ვიწერდი ინტერვიუებს. ეს არის დოკუმენტური პროზა. ავღანეთის თემაზე წერისას ყველა სისხლზე, ტერორიზმზე, ქალთა დისკრიმინაციაზე, გვამებზე, აფეთქებებსა და ძალადობაზე წერს, მე შევეცადე სხვა რაკურსიდანაც მეცქირა და მკითხველისთვის თბილი, მხიარული და ადამიანური ავღანეთი მეჩვენებინა. ესეც მამაჩემისგან ვისწავლე: ადამიანი ფრესკა არ არის, ერთ სიბტრყეზე რომ უყურო, მას ქანდაკებასავით გარს უნდა შემოუარო და იქიდან შეხედო, საიდანაც უკეთესად იმზირება...

ანა კალანდაძე

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

ახალგაზრდებისთვის საინტერესო ამბები!

შოთა რუსთაველის გაციფრულებული პორტრეტი და „ვეფხისტყაოსნით“ შთაგონებული კოლექცია

"ნინის კითხვის საათი" – "ბიბლუსის" პროექტი, რომელიც წელს ათასობით ბავშვს გააერთიანებს