მოზაიკა

3

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

შაბათი, მთვარის მეშვიდე დღე დაიწყება 09:50-ზე, მთვარე ლომში გადაბრძანდება 15:36-ზე ისეთი საქმეები წამოიწყეთ, რომლებსაც დღესვე დაასრულებთ და სხვა დროისთვის არ გადადებთ. მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღება სხვა დროისთვის გადადეთ. ფინანსური ოპერაციების დაგეგმვასა და უძრავი ქონების ყიდვა-გაყიდვას არ გირჩევთ. კარგი დღეა მსხვილი საყიდლებისთვის. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის, სწავლისა და გამოცდების ჩასაბარებლად. უფროსთან და თანამდებობის პირებთან ნებისმიერ საქმეს მარტივად მოაგვარებთ. კარგი დღეა ფიზიკური ვარჯიშებისა და საოჯახო საქმეების შესასრულებლად. ზომიერება გმართებთ საკვებსა და სასმელში. მოერიდეთ გულის გადაღლას; ოპერაციებს გულსა და ზურგზე. შესაძლოა შეგაწუხოთ რადიკულიტმა.
სამართალი
მსოფლიო
სამხედრო
Faceამბები
სპორტი
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ნოდარ დუმბაძის "ადამიანური ფილოსოფია"
ნოდარ დუმბაძის "ადამიანური ფილოსოფია"

"ჩვე­ნი ცხოვ­რე­ბა სი­ნათ­ლი­სა და სიბ­ნე­ლის­გან შედ­გე­ბა. ერთი მე­ო­რის­გან გა­მომ­დი­ნა­რე­ობს... ბო­რო­ტე­ბა სი­კე­თის ნაკ­ლო­ვა­ნე­ბაა და ისი­ნი თა­ნა­არ­სე­ბო­ბენ", - ასე გად­მოს­ცა ახა­ლი ქარ­თულ-გერ­მა­ნუ­ლი ფილ­მის - "ყვე­ლა­ფე­რი ადა­მი­ა­ნებ­ზე" - მთა­ვა­რი სათ­ქმე­ლი გერ­მა­ნი­ა­ში მოღ­ვა­წე ქარ­თველ­მა რე­ჟი­სორ­მა, გი­ორ­გი აბა­შიშ­ვილ­მა. მან ნო­დარ დუმ­ბა­ძის "ფი­ლო­სო­ფია" გერ­მა­ნე­ლებს გა­აც­ნო, ქარ­თვე­ლებს კი კი­დევ ერთხელ შე­ახ­სე­ნა...

გი­ორ­გი აბა­შიშ­ვი­ლი, ფილ­მის რე­ჟი­სო­რი:

- "ყვე­ლა­ფე­რი ადა­მი­ა­ნებ­ზე" - ფილ­მის სა­თა­უ­რი საკ­მა­ოდ მას­შტა­ბუ­რია...

- გე­თან­ხმე­ბით. ეს სა­მუ­შაო სა­თა­უ­რი იყო და შე­იძ­ლე­ბა, შევ­ცვა­ლო კი­დეც. ნო­დარ დუმ­ბა­ძე მარ­თლაც, ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნურ სა­კითხს ეხე­ბა. ადა­მი­ა­ნი ბო­რო­ტე­ბი­სა და სი­კე­თის სინ­თე­ზია, მაგ­რამ დუმ­ბა­ძე ცუდ­სა და ბო­როტ­ზე არა­სო­დეს აკე­თებს აქ­ცენტს. მეც შე­ვე­ცა­დე, ფილმში ის ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი წა­მო­მე­წია, რის­თვი­საც ცხოვ­რე­ბა თა­ვის მნიშ­ვნე­ლო­ბას იძენს. ეს არის ფილ­მი იმ გა­მოც­დი­ლე­ბის შე­სა­ხებ, რო­მელ­საც თი­თო­ე­უ­ლი ადა­მი­ა­ნი ცხოვ­რე­ბის მან­ძილ­ზე იძენს: პირ­ვე­ლი სიყ­ვა­რუ­ლი, ქა­ლი­სა და მა­მა­კა­ცის ურ­თი­ერ­თო­ბა, სიკ­ვდი­ლი - ყვე­ლა­ფე­რი ადა­მი­ა­ნუ­რი, რაც არა­ვის­თვის არ არის უცხო...

- რო­გორც ვიცი, ეს ფილ­მი თქვე­ნი პირ­ვე­ლი სრულ­მეტ­რა­ჟი­ა­ნი ნა­მუ­შე­ვა­რია...

- გერ­მა­ნი­ა­ში სწავ­ლის პე­რი­ოდ­ში ყო­ველ წელს, მოკ­ლე­მეტ­რა­ჟი­ან ფილ­მს ვი­ღებ­დი და ზო­გი­ერ­თი მათ­გა­ნი ფეს­ტი­ვა­ლებ­ზეც გა­ვი­ტა­ნე. "ყვე­ლა­ფე­რი ადა­მი­ა­ნებ­ზე" კი მარ­თლაც, ჩემი პირ­ვე­ლი სრულ­მეტ­რა­ჟი­ა­ნი ფილ­მია.

- რე­ჟი­სუ­რა გერ­მა­ნი­ა­ში შე­ის­წავ­ლეთ?

- თბი­ლის­ში სა­ა­ვი­ა­ციო ფა­კულ­ტე­ტი და­ვამ­თავ­რე და გერ­მა­ნი­ა­ში ელექტრო­ტექ­ნი­კის შეს­წავ­ლის მიზ­ნით წა­ვე­დი, უცხო ქვე­ყა­ნა­ში ჩა­სულ­მა კი გა­დავ­წყვი­ტე, ის მეს­წავ­ლა, რაც ყო­ველ­თვის მინ­დო­და და 2005 წელს რე­ჟი­სუ­რა­ზე ჩა­ვა­ბა­რე.

- ზო­გა­დად, ბნელ­სა და ნა­თელს, კე­თილ­სა და ბო­როტს აპი­რის­პი­რე­ბენ ხოლ­მე. თქვენს ფილმში კი მათ თა­ნა­არ­სე­ბო­ბა­ზეა ლა­პა­რა­კი...

- ჩვე­ნი ცხოვ­რე­ბა სი­ნათ­ლი­სა და სიბ­ნე­ლის­გან შედ­გე­ბა, ერთი მე­ო­რის­გან გა­მომ­დი­ნა­რე­ობს. ბო­რო­ტე­ბა სი­კე­თის ნაკ­ლო­ვა­ნე­ბაა... სი­მარ­თლე გი­თხრათ, ძა­ლი­ან მე­ში­ნო­და ხალ­ხის რე­აქ­ცი­ის - რო­გორ მი­ი­ღებ­დნენ, რო­გორ აღიქ­ვამ­დნენ ქარ­თვე­ლე­ბი ამ ფილ­მს. მი­ხა­რია, რომ ჩემი შიში უსა­ფუძ­ვლო აღ­მოჩ­ნდა.

- ფილმში ქარ­თვე­ლი და გერ­მა­ნე­ლი მსა­ხი­ო­ბე­ბი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბენ. ეს გათ­ვლა იყო, რომ ფილ­მს სა­ერ­თა­შო­რი­სო მას­შტა­ბე­ბი შე­ე­ძი­ნა?

- გერ­მა­ნე­ლებ­სა და ქარ­თვე­ლებს ერ­თმა­ნე­თის­გან რა­დი­კა­ლუ­რად გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი კულ­ტუ­რა გვაქვს. შე­იძ­ლე­ბა, ქარ­თუ­ლი სული კულ­ტუ­რუ­ლად ახ­ლოს იყოს ვთქვათ, "ცხე­ლი ქვეყ­ნე­ბის" ხალ­ხებ­თან, მაგ­რამ გერ­მა­ნუ­ლი და ქარ­თუ­ლი ერ­თად - წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლი კონ­ტრას­ტია. ფილ­მი გერ­მა­ნელ მე­გობ­რებ­თან ერ­თად "გა­ვა­კე­თე". ვცდი­ლობ­დი, მის­თვის ისე­თი ფორ­მა მი­მე­ცა, რომ ორი­ვე მხა­რეს და­ე­ნა­ხა სა­ერ­თო ფა­სე­უ­ლო­ბე­ბი. მი­მაჩ­ნია, რომ ჭეშ­მა­რი­ტი ხე­ლოვ­ნე­ბა ყვე­ლას­თვის გა­სა­გე­ბი უნდა იყოს. თუ ისეთ პრო­დუქტს შექ­მნი, რაც მხო­ლოდ ქარ­თვე­ლებს ან გერ­მა­ნე­ლებს ეს­მით და აღიქ­ვა­მენ, გა­მო­დის, მისი სა­ზღვრე­ბი შე­ზღუ­დუ­ლია. მარ­თლაც, რთუ­ლია ისე­თი ნა­მუ­შევ­რის შექ­მნა, რაც ნე­ბის­მი­ე­რი კულ­ტუ­რის მქო­ნე მა­ყუ­რებ­ლის­თვის აღ­ქმა­დი იქ­ნე­ბა, მაგ­რამ ამა­ში სწო­რედ ნო­დარ დუმ­ბა­ძე და­მეხ­მა­რა - ის წერს სა­ერ­თო ადა­მი­ა­ნურ ღი­რე­ბუ­ლე­ბებ­ზე...

- ფილ­მის პრე­მი­ე­რა გერ­მა­ნი­ა­ში უკვე შედ­გა?

- ჯერ­ჯე­რო­ბით, იქ მხო­ლოდ და­ხუ­რუ­ლი ჩვე­ნე­ბა გა­ი­მარ­თა. მი­ხა­რია, რომ გერ­მა­ნე­ლე­ბის­თვის ფილ­მის არსი ამო­უც­ნო­ბი არ დარ­ჩა. რაც შე­ე­ხე­ბა სა­ქარ­თვე­ლოს, კი­ნო­თე­ატ­რებ­ში ის მო­მა­ვალ წელს გავა. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ნა­მუ­შე­ვა­რი კო­მერ­ცი­უ­ლი არ არის, დიდი და­ინ­ტე­რე­სე­ბა გა­მო­იწ­ვია. არტ-ფილ­მია, მაგ­რამ გა­მოხ­მა­უ­რე­ბის მი­ხედ­ვით ვფიქ­რობ, რომ კო­მერ­ცი­უ­ლი თვალ­საზ­რი­სი­თაც მომ­გე­ბი­ა­ნი აღ­მოჩ­ნდე­ბა.

- ბო­რო­ტე­ბი­სა და სი­კე­თის თა­ნა­არ­სე­ბო­ბის გარ­და, კი­დევ რა არის ფილ­მის მთა­ვა­რი სათ­ქმე­ლი?

- ფილ­მი 9 ეპი­ზო­დი­სა­გან შედ­გე­ბა და არც ერთი მათ­გა­ნის ბო­ლოს წერ­ტი­ლი არ არის დას­მუ­ლი. თი­თო­ე­უ­ლი ეპი­ზო­დი ადა­მი­ანს ფიქ­რის, გან­სჯის სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს. შემ­თხვე­ვით არა­ფე­რი ხდე­ბა - ცხოვ­რე­ბა­ში ყვე­ლა მოვ­ლე­ნას, სიკ­ვდილ­საც კი თა­ვი­სი დატ­ვირ­თვა აქვს. "შენი ჭი­რი­მე, სიკ­ვდი­ლო, სი­ცო­ცხლე ფა­სობს შე­ნი­თა!" - თქვა ვაჟა-ფშა­ვე­ლამ და გარ­და ამი­სა, იქ­ნებ სწო­რედ გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ იწყე­ბა მა­რა­დი­უ­ლი სო­ცო­ცხლე - ვინ იცის?.. ვფიქ­რობ, ხე­ლოვ­ნე­ბის არსი იმა­შია, რომ სი­კე­თე­ზე, სი­ლა­მა­ზე­ზე გა­ა­კე­თო აქ­ცენ­ტი. სამ­წუ­ხა­როდ, თა­ნა­მედ­რო­ვე ხე­ლოვ­ნე­ბა პი­რი­ქით, ნაკ­ლო­ვა­ნე­ბებ­ზე ამახ­ვი­ლებს ყუ­რა­დღე­ბას, რად­გან დღეს ეს უფრო "გა­ყიდ­ვა­დია" და ფილმში ამ პრობ­ლე­მა­საც ვე­ხე­ბით. არ უნდა და­ი­კარ­გოს ის ტრა­დი­ცი­ე­ბი, რაც გვაქვს. ჩვე­ნი უფ­რო­სი თა­ო­ბე­ბი­სა და მათ­ში არ­სე­ბუ­ლი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის და­ნაკ­ლისს, სამ­წუ­ხა­როდ, მა­შინ ვი­გებთ, როცა ისი­ნი ჩვენ გვერ­დით აღარ არი­ან - ეს ეპი­ზო­დი თე­მა­ტუ­რად "და­ვამ­ძი­მე" ქარ­თუ­ლი სიმ­ღე­რით. თუ თა­ო­ბე­ბი ყუ­რა­დღე­ბით არ იქ­ნე­ბი­ან, ეროვ­ნულ კულ­ტუ­რას დავ­კარ­გავთ.

- ფილ­მის პრე­მი­ე­რის შემ­დეგ გრი­შა წი­ტა­იშ­ვილ­მა გირ­ჩი­ათ, მუ­შა­ო­ბა არა უცხო ქვე­ყა­ნა­ში, არა­მედ სამ­შობ­ლო­ში გა­ნაგ­რძოთ...

- სა­ქარ­თვე­ლო­დან არც წავ­სულ­ვარ! ჩემი შვი­ლი აქ არის და თუნ­დაც ამი­ტომ, სამ­შობ­ლო­დან ხან­გრძლი­ვად ვე­რას­დროს წა­ვალ. თუკი იქ­ნე­ბა რა­ი­მე პრო­ექ­ტი, რომ­ლის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის­თვი­საც სა­ჭი­რო აღ­მოვ­ჩნდე­ბი, რა თქმა უნდა, გერ­მა­ნი­ა­ში ყოფ­ნას აქ ცხოვ­რე­ბას ვამ­ჯო­ბი­ნებ.

- სა­ბო­ლო­ოდ, ფილ­მი ქარ­თვე­ლე­ბის კუთ­ვნი­ლე­ბაა თუ გერ­მა­ნე­ლე­ბის? ფეს­ტი­ვა­ლებ­ზე წარ­მა­ტე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში, ჩვენ ვი­ა­მა­ყებთ მისი გა­მარ­ჯვე­ბით თუ ისი­ნი?

- რა თქმა უნდა, ფილ­მი ყველ­გან სა­ქარ­თვე­ლოს სა­ხე­ლით წარ­დგე­ბა. ჯერ ერთი, მე ვარ ქარ­თვე­ლი, მე­ო­რეც - დუმ­ბა­ძე­ზეა ლა­პა­რა­კი, ბო­ლოს და ბო­ლოს... გერ­მა­ნე­ლებ­მა მი­თხრეს კი­დეც: გე­ტყო­ბა, რომ სა­ქარ­თვე­ლო გიყ­ვარს და არა - გერ­მა­ნია; სამ­შობ­ლო­ში კარ­გი ად­გი­ლე­ბი გაქვს გა­და­ღე­ბუ­ლი, ფილმში სა­ქარ­თვე­ლო უფრო მე­ტად "ჩან­სო"... ქარ­თვე­ლებ­მა კი პი­რი­ქით, მი­საყ­ვე­დუ­რეს: - გერ­მა­ნუ­ლი კად­რე­ბი უფრო სუფ­თა და დახ­ვე­წი­ლია, ვიდ­რე ქარ­თუ­ლიო...

ლე­ვან ბა­შა­რუ­ლი, კომ­პო­ზი­ტო­რი:

- ეს ფილ­მი ჩემ­თვის პირ­ვე­ლი ქარ­თუ­ლი პრო­ექ­ტია. ჩვე­ნი მი­ზა­ნი იყო, ფილმში ქარ­თუ­ლი სუ­ლი­სა და ხა­სი­ა­თის­თვის და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლი მუ­სი­კა აჟ­ღე­რე­ბუ­ლი­ყო - ამან გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლად და­მა­ინ­ტე­რე­სა, რად­გან მა­ნამ­დე, ძი­რი­თა­დად, გერ­მა­ნუ­ლი პრო­ექ­ტე­ბით ვი­ყა­ვი და­კა­ვე­ბუ­ლი. ბოლო ფილმმა, რო­მელ­ზეც ვი­მუ­შა­ვე, ბევრ ფეს­ტი­ვალ­ზე გა­ი­მარ­ჯვა და გვაქვს მო­ლო­დი­ნი, რომ გი­ორ­გის ნა­მუ­შე­ვარ­საც იგი­ვე ბედი ეწე­ვა... გვინ­დო­და, ჩვე­ნი მუ­სი­კა მხო­ლოდ ქარ­თულ სცე­ნებ­ზე არ ყო­ფი­ლი­ყო მორ­გე­ბუ­ლი. გარ­და ამი­სა, ბევ­რი ინ­სტრუ­მენ­ტის შერ­წყმა მო­ვახ­დი­ნეთ - ეს ქარ­თვე­ლის­თვი­საც ახა­ლი იქ­ნე­ბა და ევ­რო­პე­ლის­თვი­საც. მუ­სი­კა ფილმზე უბ­რა­ლოდ და­დე­ბუ­ლი კი არ არის, არა­მედ თით­ქოს, ფილ­მი­დან­ვე გა­მომ­დი­ნა­რე­ობს. ჰოდა, გერ­მა­ნე­ლებ­მაც და ქარ­თვე­ლებ­მაც ფილ­მი და მუ­სი­კა ერ­თი­ა­ნო­ბა­ში აღიქ­ვეს...

გრი­გოლ წი­ტა­იშ­ვი­ლი, მსა­ხი­ო­ბი:

- როცა როლი შე­მომ­თა­ვა­ზა, რე­ჟი­სორს არ ვიც­ნობ­დი. სი­მარ­თლე გი­თხრათ, მა­შინ მუ­შა­ო­ბის გან­წყო­ბა­ზე არ ვი­ყა­ვი, მაგ­რამ უც­ნობ­მა რე­ჟი­სორ­მა სა­ინ­ტე­რე­სო მა­სა­ლით შეძ­ლო ჩემი და­ინ­ტე­რე­სე­ბა - ამი­ყო­ლია და და­მი­ყო­ლია... დღეს უკვე შე­დე­გით კმა­ყო­ფი­ლი ვარ. აღ­მოჩ­ნდა, რომ გი­ორ­გი ძა­ლი­ან სე­რი­ო­ზუ­ლი და ღრმად მო­აზ­როვ­ნე, კი­ნო­მო­აზ­როვ­ნე ადა­მი­ა­ნია... ვი­ზუ­ა­ლუ­რად აღიქ­ვამს ყვე­ლა­ფერს, სიღ­რმე­ებ­ში წვდო­მის უნა­რი აქვს. როცა ფილ­მი ვნა­ხე, ჩემ­ზე დიდი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა მო­ახ­დი­ნა. აშ­კა­რაა, მის შე­საქ­მნე­ლად დიდი პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლი გა­ი­სარ­ჯა. მთე­ლი ფილ­მი კი­ნო­ხერ­ხე­ბი­თა და კი­ნო­ე­ნით გახ­ლავთ გა­და­ღე­ბუ­ლი. აქ არ არის არც ლი­ტე­რა­ტუ­რა, არც თე­ატ­რი - ნამ­დვი­ლი კი­ნო­ხე­ლოვ­ნე­ბაა. მი­ხა­რია, რომ ასე­თი რე­ჟი­სო­რი გვყავს. მჯე­რა, ის ბევრ კარგ, მა­ღალპრო­ფე­სი­ულ ფილ­მს გა­და­ი­ღებს.

- გა­მო­დის, "გერ­მა­ნელ­მა ზუ­რი­კე­ლამ" გა­ა­მარ­თლა...

- ფილ­მი ისეა გა­და­წყვე­ტი­ლი, რომ მის კონ­ტექ­სტში ყვე­ლა­ფე­რი ჯდე­ბა. თუნ­დაც იმ ფაქტს, რომ მე გერ­მა­ნუ­ლი ენა არ ვიცი, ჩემ­თვის ფილ­მის ში­ნა­არ­სის, სათ­ქმე­ლის სრუ­ლად აღ­ქმა­ში ხელი არ შე­უშ­ლია და კი­ნოც სწო­რედ ამას ჰქვია - მას არ უყ­ვარს ზედ­მე­ტი ლა­პა­რა­კი. გული მხო­ლოდ იმი­ტომ მწყდე­ბა, რომ როლი მცი­რე მო­ნაკ­ვეთ­ში ვი­თა­მა­შე. დიდი სი­ა­მოვ­ნე­ბით ვი­მუ­შა­ვებ­დი ხან­გრძლივ ფორ­მატ­შიც. ჩემ­თვის ერთ-ერთ საყ­ვა­რელ პერ­სო­ნა­ჟად იქცა გუ­დუ­ლი ბა­ბუა... პარტნი­ო­რიც არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი მყავ­და და თა­ვად შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი ჯგუ­ფიც სა­სი­ა­მოვ­ნო ადა­მი­ა­ნე­ბის­გან იყო და­კომ­პლექ­ტე­ბუ­ლი...

- მი­გაჩ­ნი­ათ, რომ ამ ფილ­მის შექ­მნით ქარ­თუ­ლი საქ­მე გა­კეთ­და?

- რა თქმა უნდა, ასეა!.. რამ­დე­ნი­მე ახალ­გაზ­რდა რე­ჟი­სო­რის ბო­ლოდ­რო­ინ­დელ­მა ნა­მუ­შე­ვარ­მა იმე­დი მომ­ცა, რომ ჩვენს კი­ნოს აქვს მო­მა­ვა­ლი და ის კვლავ აღორ­ძინ­დე­ბა! "ყვე­ლა­ფე­რი ადა­მი­ა­ნებ­ზე", ჩემი აზ­რით, დიდი ხე­ლოვ­ნე­ბაა. დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვარ, ფეს­ტი­ვა­ლებ­ზე პრიზ­საც მი­ი­ღებს. ეს ნა­მუ­შე­ვა­რი შე­იძ­ლე­ბა, ქარ­თუ­ლი კი­ნოს გან­ვი­თა­რე­ბის ერთ-ერთ სა­ფე­ხუ­რად ჩა­ით­ვა­ლოს. ის აუ­ცი­ლებ­ლად და­ტო­ვებს კვალს ქარ­თუ­ლი კი­ნოს ის­ტო­რი­ა­ში. სა­სი­ა­მოვ­ნოა, რომ ასეთ ფილ­მებს უყუ­რა­დღე­ბოდ არ ტო­ვებთ - ეს მარ­გა­ლი­ტია და ასე­თი მარ­გა­ლი­ტე­ბის "ვერ­და­ნახ­ვა" არ შე­იძ­ლე­ბა. მიჩ­ვე­უ­ლი ვართ, ჩვე­ნი ნა­მუ­შე­ვა­რი ჯერ სხვამ უნდა შე­ა­ქოს და მერე ვა­ღი­ა­რებთ ჩვენ. ახლა მო­დით, ჩვენ და­ვას­წროთ სხვებს და პირ­ვე­ლად ჩვენ ვთქვათ, რომ ძა­ლი­ან კარ­გია!..

შო­რე­ნა ლა­ბა­ძე

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

ნოდარ დუმბაძის "ადამიანური ფილოსოფია"

ნოდარ დუმბაძის "ადამიანური ფილოსოფია"

"ჩვენი ცხოვრება სინათლისა და სიბნელისგან შედგება. ერთი მეორისგან გამომდინარეობს... ბოროტება სიკეთის ნაკლოვანებაა და ისინი თანაარსებობენ", - ასე გადმოსცა ახალი ქართულ-გერმანული ფილმის - "ყველაფერი ადამიანებზე" - მთავარი სათქმელი გერმანიაში მოღვაწე ქართველმა რეჟისორმა, გიორგი აბაშიშვილმა. მან ნოდარ დუმბაძის "ფილოსოფია" გერმანელებს გააცნო, ქართველებს კი კიდევ ერთხელ შეახსენა...

გიორგი აბაშიშვილი, ფილმის რეჟისორი:

- "ყველაფერი ადამიანებზე" - ფილმის სათაური საკმაოდ მასშტაბურია...

- გეთანხმებით. ეს სამუშაო სათაური იყო და შეიძლება, შევცვალო კიდეც. ნოდარ დუმბაძე მართლაც, ყველა ადამიანურ საკითხს ეხება. ადამიანი ბოროტებისა და სიკეთის სინთეზია, მაგრამ დუმბაძე ცუდსა და ბოროტზე არასოდეს აკეთებს აქცენტს. მეც შევეცადე, ფილმში ის ღირებულებები წამომეწია, რისთვისაც ცხოვრება თავის მნიშვნელობას იძენს. ეს არის ფილმი იმ გამოცდილების შესახებ, რომელსაც თითოეული ადამიანი ცხოვრების მანძილზე იძენს: პირველი სიყვარული, ქალისა და მამაკაცის ურთიერთობა, სიკვდილი - ყველაფერი ადამიანური, რაც არავისთვის არ არის უცხო...

- როგორც ვიცი, ეს ფილმი თქვენი პირველი სრულმეტრაჟიანი ნამუშევარია...

- გერმანიაში სწავლის პერიოდში ყოველ წელს, მოკლემეტრაჟიან ფილმს ვიღებდი და ზოგიერთი მათგანი ფესტივალებზეც გავიტანე. "ყველაფერი ადამიანებზე" კი მართლაც, ჩემი პირველი სრულმეტრაჟიანი ფილმია.

- რეჟისურა გერმანიაში შეისწავლეთ?

- თბილისში საავიაციო ფაკულტეტი დავამთავრე და გერმანიაში ელექტროტექნიკის შესწავლის მიზნით წავედი, უცხო ქვეყანაში ჩასულმა კი გადავწყვიტე, ის მესწავლა, რაც ყოველთვის მინდოდა და 2005 წელს რეჟისურაზე ჩავაბარე.

- ზოგადად, ბნელსა და ნათელს, კეთილსა და ბოროტს აპირისპირებენ ხოლმე. თქვენს ფილმში კი მათ თანაარსებობაზეა ლაპარაკი...

- ჩვენი ცხოვრება სინათლისა და სიბნელისგან შედგება, ერთი მეორისგან გამომდინარეობს. ბოროტება სიკეთის ნაკლოვანებაა... სიმართლე გითხრათ, ძალიან მეშინოდა ხალხის რეაქციის - როგორ მიიღებდნენ, როგორ აღიქვამდნენ ქართველები ამ ფილმს. მიხარია, რომ ჩემი შიში უსაფუძვლო აღმოჩნდა.

- ფილმში ქართველი და გერმანელი მსახიობები მონაწილეობენ. ეს გათვლა იყო, რომ ფილმს საერთაშორისო მასშტაბები შეეძინა?

- გერმანელებსა და ქართველებს ერთმანეთისგან რადიკალურად განსხვავებული კულტურა გვაქვს. შეიძლება, ქართული სული კულტურულად ახლოს იყოს ვთქვათ, "ცხელი ქვეყნების" ხალხებთან, მაგრამ გერმანული და ქართული ერთად - წარმოუდგენელი კონტრასტია. ფილმი გერმანელ მეგობრებთან ერთად "გავაკეთე". ვცდილობდი, მისთვის ისეთი ფორმა მიმეცა, რომ ორივე მხარეს დაენახა საერთო ფასეულობები. მიმაჩნია, რომ ჭეშმარიტი ხელოვნება ყველასთვის გასაგები უნდა იყოს. თუ ისეთ პროდუქტს შექმნი, რაც მხოლოდ ქართველებს ან გერმანელებს ესმით და აღიქვამენ, გამოდის, მისი საზღვრები შეზღუდულია. მართლაც, რთულია ისეთი ნამუშევრის შექმნა, რაც ნებისმიერი კულტურის მქონე მაყურებლისთვის აღქმადი იქნება, მაგრამ ამაში სწორედ ნოდარ დუმბაძე დამეხმარა - ის წერს საერთო ადამიანურ ღირებულებებზე...

- ფილმის პრემიერა გერმანიაში უკვე შედგა?

- ჯერჯერობით, იქ მხოლოდ დახურული ჩვენება გაიმართა. მიხარია, რომ გერმანელებისთვის ფილმის არსი ამოუცნობი არ დარჩა. რაც შეეხება საქართველოს, კინოთეატრებში ის მომავალ წელს გავა. მიუხედავად იმისა, რომ ნამუშევარი კომერციული არ არის, დიდი დაინტერესება გამოიწვია. არტ-ფილმია, მაგრამ გამოხმაურების მიხედვით ვფიქრობ, რომ კომერციული თვალსაზრისითაც მომგებიანი აღმოჩნდება.

- ბოროტებისა და სიკეთის თანაარსებობის გარდა, კიდევ რა არის ფილმის მთავარი სათქმელი?

- ფილმი 9 ეპიზოდისაგან შედგება და არც ერთი მათგანის ბოლოს წერტილი არ არის დასმული. თითოეული ეპიზოდი ადამიანს ფიქრის, განსჯის საშუალებას აძლევს. შემთხვევით არაფერი ხდება - ცხოვრებაში ყველა მოვლენას, სიკვდილსაც კი თავისი დატვირთვა აქვს. "შენი ჭირიმე, სიკვდილო, სიცოცხლე ფასობს შენითა!" - თქვა ვაჟა-ფშაველამ და გარდა ამისა, იქნებ სწორედ გარდაცვალების შემდეგ იწყება მარადიული სოცოცხლე - ვინ იცის?.. ვფიქრობ, ხელოვნების არსი იმაშია, რომ სიკეთეზე, სილამაზეზე გააკეთო აქცენტი. სამწუხაროდ, თანამედროვე ხელოვნება პირიქით, ნაკლოვანებებზე ამახვილებს ყურადღებას, რადგან დღეს ეს უფრო "გაყიდვადია" და ფილმში ამ პრობლემასაც ვეხებით. არ უნდა დაიკარგოს ის ტრადიციები, რაც გვაქვს. ჩვენი უფროსი თაობებისა და მათში არსებული ღირებულებების დანაკლისს, სამწუხაროდ, მაშინ ვიგებთ, როცა ისინი ჩვენ გვერდით აღარ არიან - ეს ეპიზოდი თემატურად "დავამძიმე" ქართული სიმღერით. თუ თაობები ყურადღებით არ იქნებიან, ეროვნულ კულტურას დავკარგავთ.

- ფილმის პრემიერის შემდეგ გრიშა წიტაიშვილმა გირჩიათ, მუშაობა არა უცხო ქვეყანაში, არამედ სამშობლოში განაგრძოთ...

- საქართველოდან არც წავსულვარ! ჩემი შვილი აქ არის და თუნდაც ამიტომ, სამშობლოდან ხანგრძლივად ვერასდროს წავალ. თუკი იქნება რაიმე პროექტი, რომლის განხორციელებისთვისაც საჭირო აღმოვჩნდები, რა თქმა უნდა, გერმანიაში ყოფნას აქ ცხოვრებას ვამჯობინებ.

- საბოლოოდ, ფილმი ქართველების კუთვნილებაა თუ გერმანელების? ფესტივალებზე წარმატების შემთხვევაში, ჩვენ ვიამაყებთ მისი გამარჯვებით თუ ისინი?

- რა თქმა უნდა, ფილმი ყველგან საქართველოს სახელით წარდგება. ჯერ ერთი, მე ვარ ქართველი, მეორეც - დუმბაძეზეა ლაპარაკი, ბოლოს და ბოლოს... გერმანელებმა მითხრეს კიდეც: გეტყობა, რომ საქართველო გიყვარს და არა - გერმანია; სამშობლოში კარგი ადგილები გაქვს გადაღებული, ფილმში საქართველო უფრო მეტად "ჩანსო"... ქართველებმა კი პირიქით, მისაყვედურეს: - გერმანული კადრები უფრო სუფთა და დახვეწილია, ვიდრე ქართულიო...

ლევან ბაშარული, კომპოზიტორი:

- ეს ფილმი ჩემთვის პირველი ქართული პროექტია. ჩვენი მიზანი იყო, ფილმში ქართული სულისა და ხასიათისთვის დამახასიათებელი მუსიკა აჟღერებულიყო - ამან განსაკუთრებულად დამაინტერესა, რადგან მანამდე, ძირითადად, გერმანული პროექტებით ვიყავი დაკავებული. ბოლო ფილმმა, რომელზეც ვიმუშავე, ბევრ ფესტივალზე გაიმარჯვა და გვაქვს მოლოდინი, რომ გიორგის ნამუშევარსაც იგივე ბედი ეწევა... გვინდოდა, ჩვენი მუსიკა მხოლოდ ქართულ სცენებზე არ ყოფილიყო მორგებული. გარდა ამისა, ბევრი ინსტრუმენტის შერწყმა მოვახდინეთ - ეს ქართველისთვისაც ახალი იქნება და ევროპელისთვისაც. მუსიკა ფილმზე უბრალოდ დადებული კი არ არის, არამედ თითქოს, ფილმიდანვე გამომდინარეობს. ჰოდა, გერმანელებმაც და ქართველებმაც ფილმი და მუსიკა ერთიანობაში აღიქვეს...

გრიგოლ წიტაიშვილი, მსახიობი:

- როცა როლი შემომთავაზა, რეჟისორს არ ვიცნობდი. სიმართლე გითხრათ, მაშინ მუშაობის განწყობაზე არ ვიყავი, მაგრამ უცნობმა რეჟისორმა საინტერესო მასალით შეძლო ჩემი დაინტერესება - ამიყოლია და დამიყოლია... დღეს უკვე შედეგით კმაყოფილი ვარ. აღმოჩნდა, რომ გიორგი ძალიან სერიოზული და ღრმად მოაზროვნე, კინომოაზროვნე ადამიანია... ვიზუალურად აღიქვამს ყველაფერს, სიღრმეებში წვდომის უნარი აქვს. როცა ფილმი ვნახე, ჩემზე დიდი შთაბეჭდილება მოახდინა. აშკარაა, მის შესაქმნელად დიდი პროფესიონალი გაისარჯა. მთელი ფილმი კინოხერხებითა და კინოენით გახლავთ გადაღებული. აქ არ არის არც ლიტერატურა, არც თეატრი - ნამდვილი კინოხელოვნებაა. მიხარია, რომ ასეთი რეჟისორი გვყავს. მჯერა, ის ბევრ კარგ, მაღალპროფესიულ ფილმს გადაიღებს.

- გამოდის, "გერმანელმა ზურიკელამ" გაამართლა...

- ფილმი ისეა გადაწყვეტილი, რომ მის კონტექსტში ყველაფერი ჯდება. თუნდაც იმ ფაქტს, რომ მე გერმანული ენა არ ვიცი, ჩემთვის ფილმის შინაარსის, სათქმელის სრულად აღქმაში ხელი არ შეუშლია და კინოც სწორედ ამას ჰქვია - მას არ უყვარს ზედმეტი ლაპარაკი. გული მხოლოდ იმიტომ მწყდება, რომ როლი მცირე მონაკვეთში ვითამაშე. დიდი სიამოვნებით ვიმუშავებდი ხანგრძლივ ფორმატშიც. ჩემთვის ერთ-ერთ საყვარელ პერსონაჟად იქცა გუდული ბაბუა... პარტნიორიც არაჩვეულებრივი მყავდა და თავად შემოქმედებითი ჯგუფიც სასიამოვნო ადამიანებისგან იყო დაკომპლექტებული...

- მიგაჩნიათ, რომ ამ ფილმის შექმნით ქართული საქმე გაკეთდა?

- რა თქმა უნდა, ასეა!.. რამდენიმე ახალგაზრდა რეჟისორის ბოლოდროინდელმა ნამუშევარმა იმედი მომცა, რომ ჩვენს კინოს აქვს მომავალი და ის კვლავ აღორძინდება! "ყველაფერი ადამიანებზე", ჩემი აზრით, დიდი ხელოვნებაა. დარწმუნებული ვარ, ფესტივალებზე პრიზსაც მიიღებს. ეს ნამუშევარი შეიძლება, ქართული კინოს განვითარების ერთ-ერთ საფეხურად ჩაითვალოს. ის აუცილებლად დატოვებს კვალს ქართული კინოს ისტორიაში. სასიამოვნოა, რომ ასეთ ფილმებს უყურადღებოდ არ ტოვებთ - ეს მარგალიტია და ასეთი მარგალიტების "ვერდანახვა" არ შეიძლება. მიჩვეული ვართ, ჩვენი ნამუშევარი ჯერ სხვამ უნდა შეაქოს და მერე ვაღიარებთ ჩვენ. ახლა მოდით, ჩვენ დავასწროთ სხვებს და პირველად ჩვენ ვთქვათ, რომ ძალიან კარგია!..

შორენა ლაბაძე

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

ახალგაზრდებისთვის საინტერესო ამბები!

შოთა რუსთაველის გაციფრულებული პორტრეტი და „ვეფხისტყაოსნით“ შთაგონებული კოლექცია

"ნინის კითხვის საათი" – "ბიბლუსის" პროექტი, რომელიც წელს ათასობით ბავშვს გააერთიანებს