მსოფლიო
საზოგადოება
კონფლიქტები

13

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მეთექვსმეტე დღე დაიწყება 21:28-ზე, მთვარე 17:54-ზე გადაბრძანდება მორიელში მშვიდობიანი საქმეები წარმატებით დასრულდება. კაპიტალდაბანდებებს მოერიდეთ. კარგი დღეა იურიდიული საკითხების მოსაგვარებლად, სასამართლო პროცესების დასაწყებად; შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. გარშემო მყოფებთან ურთიერთობისას გამოიჩინეთ ტაქტი. უფროსს მნიშვნელოვან საკითხებზე საუბრისთვის ნუ შეხვდებით; წვრილ-წვრილი საკითხები მოაგვარეთ. კარგი დღეა დასვენების, მოგზაურობის, ფიზიკური დატვირთვისა და საოჯახო საქმეების შესრულებისთვის. მოერიდეთ ალკოჰოლის მიღებას, მოწევას; ცხარე და ცხიმიან საკვებს; ცხოველური საკვების მიღებას. ნებადართულია თევზი და სოკო. მოიმატებს სტრესული და სარისკო ქმედებების რაოდენობა.
სპორტი
პოლიტიკა
სამართალი
კულტურა/შოუბიზნესი
მეცნიერება
მოზაიკა
Faceამბები
სამხედრო
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
მწერალი, რომელსაც დასავლეთში „მესამე რუსს“ უწოდებენ და მისი უკვდავი ნაწარმოები -„მკვდარი სულები“
მწერალი, რომელსაც დასავლეთში „მესამე რუსს“ უწოდებენ და მისი უკვდავი ნაწარმოები -„მკვდარი სულები“

ნი­კო­ლაი გო­გო­ლი მე-19 სა­უ­კუ­ნის უკ­რა­ი­ნე­ლი-რუსი მწე­რა­ლია, რომ­ლის ნა­წარ­მო­ე­ბებ­მაც სა­მუ­და­მო კვა­ლი და­ტო­ვა მსოფ­ლიო ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში. გო­გო­ლის შე­დევ­რებს შო­რი­საა რო­მა­ნი „მკვდა­რი სუ­ლე­ბი“, პი­ე­სა „რე­ვი­ზო­რი“ და მო­თხრო­ბა „ში­ნე­ლი“. აღ­ნიშ­ნულ ნა­წარ­მო­ე­ბებ­ში მწე­რა­ლი სა­ტი­რის, ფსი­ქო­ლო­გიზ­მი­სა და ფან­ტას­მა­გო­რი­უ­ლი სა­ხე­ე­ბის ოს­ტა­ტუ­რი შერ­წყმით თა­ვი­სი სამ­შობ­ლოს, რუ­სე­თის პირ­ქუშ სი­ნამ­დვი­ლეს გად­მოს­ცემს.

ნი­კო­ლაი გო­გო­ლი, რო­მელ­საც ხში­რად უწო­დე­ბენ თა­ნა­მედ­რო­ვე რუ­სუ­ლი რე­ა­ლიზ­მის მა­მას, ერთ-ერთი პირ­ვე­ლი მწე­რა­ლი იყო, რო­მელ­მაც რუ­სე­თის ცხოვ­რე­ბის სტი­ლი გა­აკ­რი­ტი­კა.

კრი­ტი­კო­სე­ბი და მწერ­ლე­ბი აღ­ნიშ­ნა­ვენ გო­გო­ლის გავ­ლე­ნას არა მხო­ლოდ რუ­სულ, არა­მედ მსოფ­ლიო ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ზე. მისი შე­მოქ­მე­დე­ბის ზე­გავ­ლე­ნა იგ­რძნო­ბა ფი­ო­დორ დოს­ტო­ევ­სკი­ზე, მი­ხე­ილ სალ­ტი­კოვ-შჩედ­რინ­ზე, ფრანც კაფ­კა­ზე, რი­უ­ნოს­კე აკუ­ტა­გა­ვა­ზე, მი­ხა­ილ ბულ­გა­კოვ­ზე, ვლა­დი­მირ ნა­ბო­კოვ­ზე, ფლა­ნე­რი ო’კო­ნორ­სა და სხვა დიდ მწერ­ლებ­ზე.

და­სავ­ლეთ­ში გო­გოლს „მე­სა­მე რუსს“ უწო­დე­ბენ (დოს­ტო­ევ­სკი­სა და ტოლსტო­ის შემ­დეგ), ხოლო მის რო­მანს - „მკვდარ სუ­ლებს“ რუ­სულ „ღვთა­ებ­რივ კო­მე­დი­ას“. მარ­თლაც, ამ ეპო­პე­ის პირ­ველ წიგნს ჯო­ჯო­ხეთ­ში უნდა ჩვეყ­ვა­ნეთ, მე­ო­რეს - სალ­ხი­ნე­ბელ­ში და მე­სა­მეს - სა­მო­თხე­ში. რა­გინდ მო­უ­ლოდ­ნე­ლი არ უნდა იყოს, გო­გოლს სრულ­ყო­ფი­ლად მხო­ლოდ ჯო­ჯო­ხე­თი გა­მო­უ­ვი­და, ჯო­ჯო­ხეთ­ში და­დის ჩი­ჩი­კო­ვი და მკვდარ სუ­ლებს ყი­დუ­ლობს. რუ­სე­თი, რო­გორც ახლა, მა­ში­ნაც მკვდა­რი სუ­ლე­ბის ქვე­ყა­ნა იყო...

გო­გოლს „მკვა­რი სუ­ლე­ბი“ 1841 წელს ჰქონ­და და­სა­ბეჭ­დად გამ­ზა­დე­ბუ­ლი. მისი პირ­ვე­ლი გა­მო­ცე­მა მოს­კოვ­ში 1842 წელს გა­მოჩ­ნდა.

რო­მა­ნის ტრი­უმ­ფა­ლუ­რი აღი­ა­რე­ბის შემ­დეგ, მის­მა თა­ნა­მედ­რო­ვე­ებ­მა მწე­რალს უწო­დეს შე­სა­ნიშ­ნა­ვი სა­ტი­რი­კო­სი, რო­მელ­მაც ნა­თე­ლი მოჰ­ფი­ნა რუ­სე­თის იმ­პე­რი­ის ბრელ მხა­რე­ებს.

გო­გო­ლის ად­რე­უ­ლი შე­მოქ­მე­დე­ბა

„ჰანც კი­უ­ხელ­ჰარ­ტე­ნი“ - ეს არის გო­გო­ლის პირ­ვე­ლი პო­ე­მა, რო­მე­ლიც მან 1829 წელს გა­მოს­ცა, თუმ­ცა კრი­ტი­კო­სებ­მა ნა­წარ­მო­ე­ბი და­ი­წუ­ნეს. შე­უ­რა­ცხყო­ფილ­მა ავ­ტორ­მა წიგ­ნის ყვე­ლა ეგ­ზემპლა­რი და­უბ­რუნ­და და დაწ­ვა, შემ­დეგ სა­ზღვარ­გა­რეთ გა­ემ­გზავ­რა.

უცხო­ე­თი­დან დაბ­რუ­ნე­ბის შემ­დეგ მან კვლავ გა­ნაგ­რძო ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი საქ­მი­ა­ნო­ბა. ძალა და გამ­ბე­და­ო­ბა მო­იკ­რი­ბა და უკ­რა­ი­ნუ­ლი მო­თხრო­ბე­ბის წერა და­ი­წყო. მწე­რა­ლი ამ მო­თხრო­ბებ­ზე გა­ტა­ცე­ბით მუ­შა­ობ­და. სა­ბო­ლო­ოდ, კი გა­მო­აქ­ვეყ­ნა ჟურ­ნალ „ოტე­ჩეტვენ­ნიე ზა­პის­კი­ში“ და მკი­თხვე­ლის პირ­ვე­ლი აღი­ა­რე­ბაც მო­ი­პო­ვა. დამ­წყე­ბი მწე­რა­ლი მა­ლე­ვე და­უ­ახ­ლოვ­და პუშ­კინს, რო­მელ­მაც ალღო აუღო მის ნიჭს და გეზი მის­ცა მის შე­მოქ­მე­დე­ბას.

გო­გო­ლი აგ­რძე­ლებს წე­რას. მან 1831 წელს გა­მო­აქ­ვეყ­ნა უკ­რა­ი­ნუ­ლი მო­თხრო­ბე­ბის პირ­ვე­ლი კრე­ბუ­ლი „სა­ღა­მო­ე­ბი დი­კა­ნის მახ­ლობ­ლად, ხუ­ტორ­ში“. ამას მოჰ­ყვა მო­თხრო­ბე­ბის მე­ო­რე კრე­ბუ­ლი „მირ­გო­რო­დი“, რო­მე­ლიც ორ ნა­წი­ლად და­ბეჭ­და, პირ­ველ ნა­წილ­ში შე­ვი­და მო­თხრო­ბე­ბი „ძვე­ლი დრო­ის მე­მა­მუ­ლე­ნი“ და „ტა­რას ბულ­ბა“, სოლო მე­ო­რე­ში „ვიი“ და „ამ­ბა­ვი იმი­სა, თუ რაზე მო­უ­ვი­და ჩხუ­ბი ივან ივა­ნო­ვიჩს ივან ნი­კი­ფო­რო­ვიჩ­თან“. „ტა­რას ბულ­ბა­ში“ მწე­რალ­მა აღ­წე­რა ბრძო­ლა რო­მელ­საც აწარ­მო­ებ­და უკ­რა­ი­ნე­ლი ხალ­ხი ზა­პო­რო­ჟი­ე­ლი კა­ზა­კე­ბის მე­თა­უ­რო­ბით უცხო­ე­ლი დამ­პყრობ­ლე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ XVI - XVII სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში.

მწერ­ლის შე­მოქ­მე­დე­ბა, მათ შო­რის „მკვდა­რი სუ­ლე­ბი“ ქარ­თულ ენა­ზეც არის ნა­თარ­გმნი. კლა­სი­კო­სი მწერ­ლის ნა­წარ­მო­ე­ბებ­ში რუ­სე­თის იმ­პე­რი­ას­თან წარ­მო­ჩე­ნი­ლი სა­კი­თხე­ბი დღე­ვან­დელ რე­ა­ლო­ბა­შიც აქ­ტუ­ა­ლუ­რი რჩე­ბა.

R

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ქარიშხალი ამერიკის შეერთებულ შტატებში - უცხოური მედიების ცნობით, სტიქიურ მოვლენას, სულ მცირე, 24 ადამიანის სიცოცხლე ემსხვერპლა

მწერალი, რომელსაც დასავლეთში „მესამე რუსს“ უწოდებენ და მისი უკვდავი ნაწარმოები -„მკვდარი სულები“

მწერალი, რომელსაც დასავლეთში „მესამე რუსს“ უწოდებენ და მისი უკვდავი ნაწარმოები -„მკვდარი სულები“

ნიკოლაი გოგოლი მე-19 საუკუნის უკრაინელი-რუსი მწერალია, რომლის ნაწარმოებებმაც სამუდამო კვალი დატოვა მსოფლიო ლიტერატურაში. გოგოლის შედევრებს შორისაა რომანი „მკვდარი სულები“, პიესა „რევიზორი“ და მოთხრობა „შინელი“. აღნიშნულ ნაწარმოებებში მწერალი სატირის, ფსიქოლოგიზმისა და ფანტასმაგორიული სახეების ოსტატური შერწყმით თავისი სამშობლოს, რუსეთის პირქუშ სინამდვილეს გადმოსცემს.

ნიკოლაი გოგოლი, რომელსაც ხშირად უწოდებენ თანამედროვე რუსული რეალიზმის მამას, ერთ-ერთი პირველი მწერალი იყო, რომელმაც რუსეთის ცხოვრების სტილი გააკრიტიკა.

კრიტიკოსები და მწერლები აღნიშნავენ გოგოლის გავლენას არა მხოლოდ რუსულ, არამედ მსოფლიო ლიტერატურაზე. მისი შემოქმედების ზეგავლენა იგრძნობა ფიოდორ დოსტოევსკიზე, მიხეილ სალტიკოვ-შჩედრინზე, ფრანც კაფკაზე, რიუნოსკე აკუტაგავაზე, მიხაილ ბულგაკოვზე, ვლადიმირ ნაბოკოვზე, ფლანერი ო’კონორსა და სხვა დიდ მწერლებზე.

დასავლეთში გოგოლს „მესამე რუსს“ უწოდებენ (დოსტოევსკისა და ტოლსტოის შემდეგ), ხოლო მის რომანს - „მკვდარ სულებს“ რუსულ „ღვთაებრივ კომედიას“. მართლაც, ამ ეპოპეის პირველ წიგნს ჯოჯოხეთში უნდა ჩვეყვანეთ, მეორეს - სალხინებელში და მესამეს - სამოთხეში. რაგინდ მოულოდნელი არ უნდა იყოს, გოგოლს სრულყოფილად მხოლოდ ჯოჯოხეთი გამოუვიდა, ჯოჯოხეთში დადის ჩიჩიკოვი და მკვდარ სულებს ყიდულობს. რუსეთი, როგორც ახლა, მაშინაც მკვდარი სულების ქვეყანა იყო...

გოგოლს „მკვარი სულები“ 1841 წელს ჰქონდა დასაბეჭდად გამზადებული. მისი პირველი გამოცემა მოსკოვში 1842 წელს გამოჩნდა.

რომანის ტრიუმფალური აღიარების შემდეგ, მისმა თანამედროვეებმა მწერალს უწოდეს შესანიშნავი სატირიკოსი, რომელმაც ნათელი მოჰფინა რუსეთის იმპერიის ბრელ მხარეებს.

გოგოლის ადრეული შემოქმედება

„ჰანც კიუხელჰარტენი“ - ეს არის გოგოლის პირველი პოემა, რომელიც მან 1829 წელს გამოსცა, თუმცა კრიტიკოსებმა ნაწარმოები დაიწუნეს. შეურაცხყოფილმა ავტორმა წიგნის ყველა ეგზემპლარი დაუბრუნდა და დაწვა, შემდეგ საზღვარგარეთ გაემგზავრა.

უცხოეთიდან დაბრუნების შემდეგ მან კვლავ განაგრძო ლიტერატურული საქმიანობა. ძალა და გამბედაობა მოიკრიბა და უკრაინული მოთხრობების წერა დაიწყო. მწერალი ამ მოთხრობებზე გატაცებით მუშაობდა. საბოლოოდ, კი გამოაქვეყნა ჟურნალ „ოტეჩეტვენნიე ზაპისკიში“ და მკითხველის პირველი აღიარებაც მოიპოვა. დამწყები მწერალი მალევე დაუახლოვდა პუშკინს, რომელმაც ალღო აუღო მის ნიჭს და გეზი მისცა მის შემოქმედებას.

გოგოლი აგრძელებს წერას. მან 1831 წელს გამოაქვეყნა უკრაინული მოთხრობების პირველი კრებული „საღამოები დიკანის მახლობლად, ხუტორში“. ამას მოჰყვა მოთხრობების მეორე კრებული „მირგოროდი“, რომელიც ორ ნაწილად დაბეჭდა, პირველ ნაწილში შევიდა მოთხრობები „ძველი დროის მემამულენი“ და „ტარას ბულბა“, სოლო მეორეში „ვიი“ და „ამბავი იმისა, თუ რაზე მოუვიდა ჩხუბი ივან ივანოვიჩს ივან ნიკიფოროვიჩთან“. „ტარას ბულბაში“ მწერალმა აღწერა ბრძოლა რომელსაც აწარმოებდა უკრაინელი ხალხი ზაპოროჟიელი კაზაკების მეთაურობით უცხოელი დამპყრობლების წინააღმდეგ XVI - XVII საუკუნეებში.

მწერლის შემოქმედება, მათ შორის „მკვდარი სულები“ ქართულ ენაზეც არის ნათარგმნი. კლასიკოსი მწერლის ნაწარმოებებში რუსეთის იმპერიასთან წარმოჩენილი საკითხები დღევანდელ რეალობაშიც აქტუალური რჩება.

R