თავდაცვის ბიუჯეტი მომავალი წლისთვის 660 მილიონი ლარით განისაზღვრა, საიდანაც 5 მილიონი სახელმწიფო დაზვერვას მოხმარდება. არადა, თავდაცვის სტრატეგიული მიმოხილვის დოკუმენტის თანახმად, რომელიც ახალი ხელისუფლების მიერ იქნა მიღებული, 2014 წლის ბიუჯეტი 720 მილიონი უნდა ყოფილიყო. ამავე დროს, არსებობს იმის ალბათობა, რომ საქართველო უსაფრთხოების კონცეფციის გარეშე დარჩეს. პარლამენტი იხილავს საკანონმდებლო ინიციატივას, რომლის თანახმად ეროვნული უშიშროების საბჭოს და ამ ორგანოს ხელმძღვანელის ფუნქციები იზღუდება.
თავდაცვის ბიუჯეტის 60 მილიონით შემცირებას ოპოზიცია და ექსპერტთა დიდი ნაწილი კრიტიკულად აფასებს. ხელისუფლება კი ამ ყველაფერს იმით ხსნის, რომ წინა ხელისუფლება თანხას არამიზნობრივად ხარჯავდა. არადა, ეს 720-მილიონიანი ბიუჯეტი სწორედ ამ მთარვობის მიღებულ დოკუმენტშია.
თავდაცვის სამინისტროს ბიუჯეტის პარამეტრების შესახებ ფინანსთა მინისტრის მოადგილე გიორგი თაბუაშვილმა ბიუჯეტის თავდაცვის კომიტეტის სხდომაზე განხილვისას ისაუბრა. ამასთანავე, 2014 წლის ბიუჯეტის პროექტით, წინა წელთან შედარებით, 2 მილიონით მცირდება სახელმწიოფ დაცვის სპეციალური სამსახურის ბიუჯეტი.
საპარლამენტო უმცირესობაში თავდაცვის ხარჯების შემცირებას დაუშვებლად თვლიან. თავდაცვის კომიტეტის თავმჯდომარე ირაკლი სესიაშვილს კი მიაჩნია, რომ გასულ წლებში ხელისუფლება თავდაცვის თანხებს არასათანადოდ ხარჯავდა. "ახალი ხელისუფლება კი შემცირებული ბიუჯეტითაც შეძლებს საქმის ეფექტურად კეთებას".
თავდაცვის სამინისტროს პრესსამსახურის ხელმძღვანელმა "რეზონანსთან" საუბრისას თქვა, რომ უწყების დაფინანსება მომავალი წლისთვის იგივეა, რაც წელს იყო. შესაბამისად, სამინისტრო დაფინანსების პარამეტრების ასეთ შეცვლაში ვერანაირ პრობლემას ვერ ხედავს.
თუმცა, ექსპერტთა ერთი ნაწილი ამ ტენდენციას საგანგაშოს უწოდებს.
"თავდაცვის სტრატეგიული მიმოხილვის დოკუმენტი, რომელიც თავდაცვის სამინისტროს ახალმა ხელმძღვანელობამ შეიმუშავა და, რომელიც პრეზიდენტის მიერ იქნა დამტკიცებული, განსაზღვრავს არამხოლოდ რეფორმებს, სამინისტროში რა რეფორმები უნდა განხორციელდეს, არამედ განსაზღვრულია ისიც, ამ მიზნებს რა დანახარჯები სჭირდება. ამის გათვალისწინებით თავდაცვის ბიუჯეტი 720 მილიონი უნდა ყოფილიყო, წარმოდგენილი პროექტი კი 60 მილიონით ნაკლებია. თუკი თავად ამ დოკუმენტის საფინანსო გათვლებში ასეთი ცდომილება არსებობს, როგორ უნდა მოხდეს იმ რეფორმების გატარება, რაც სამინისტროს მომავალი წლისთვის აქვს დაგეგმილი?" _ კითხულობს ა/ო "თავდაცვისა და უსაფრთხოების სამოქალაქო საბჭოს" წევრი თეონა აქუბარდია.
მისი თქმით, "როდესაც საუბარია სწრაფი რეაგირების კორპუსში მონაწილეობასა და პროფესიულ არმიაზე გადასვლის აუცილებლობაზე, ამ ყველაფერს სჭირდება ფინანსური გათვლები და ეს გათვლები აქამდე არსებობდა. მაქვს ძალიან მარტივი კითხვა: რას აკლდება ეს თანხა? ვფიქრობ, თავდაცვის კომიტეტმა ეს საკითხი სათანადოდ უნდა შეისწავლოს და რეალისტური შეფასება გააკეთოს. მით უმეტეს, რომ სამოქალაქო სექტორს თავდაცვის ბიუჯეტთან სრულყოფილი წვდომის საშუალება არა აქვს".
ამის პარალელურად არსებობს იმის ალბათობა, რომ საქართველო, შესაძლოა, უსაფრთხოების კონცეფციის გარეშე დარჩეს. პარლამენტი იხილავს საკანონმდებლო ინიციატივას, რომლის თანახმად ეროვნული უშიშროების საბჭოს და ამ ორგანოს ხელმძღვანელის ფუნქციები იზღუდება. ახალი ნორმით, აღარ შემუშავდება უსაფრთხოების კონცეფცია და მის ნაცვლად თავდაცვის კონცეფცია იქნება მიღებული, რასაც ზოგიერთი ექსპერტი გაუმართლებლად მიიჩნევს.
საუბარია უშიშროების საბჭოსა და თავდაცვის შესახებ კანონებში შესატანი ცვლილებების პროექტებზე, რომლის განხილვა პარლამენტში უკვე დაწყებულია.
უშიშროების საბჭო პრეზიდენტის დაქვემდებარებული ორგანოა და, რადგან ახალი კონსტიტუციით, პრეზიდენტის უფლებები იცვლება, მცირდება ამ ორგანოს ფუნქციებიც.
ცვლილებების მიხედვით, საბჭოს უფლებამოსილება შემოიფარგლება სამხედრო აღმშენებლობასა და ქვეყნის თავდაცვის ორგანიზაციასთან დაკავშირებული საკითხებით, ასევე საქართველოს მიერ დადებული ან აღიარებული საერთაშორისო ხელშეკრულებებისა და შეთანხმებების შესაბამისად, ქვეყნის საზღვრებს გარეთ უსაფრთხოების უზრუნველყოფის ღონისძიებებში საქართველოს სამხედრო ძალით მონაწილეობის საკითხებითა და საქართველოს პრეზიდენტის მიერ საომარი ან საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადებასთან დაკავშირებული საკითხებით.
საბჭოსთან ერთად შეიზღუდა ეროვნული უშიშროების საბჭოს მდივნის უფლებამოსილებაც. კერძოდ, ის შემოიფარგლა სახელმწფოს თავდაცვის საკითხებით, საგანგებო და საომარი მდგომარეობების დროს პრეზიდენტისთვის სათანადო საინფორმაციო-ანალიტიკური მასალისა და ეროვნული ინტერესებისთვის საფრთხის შემცველი კრიზისული სიტუაციების მართვასთან დაკავშირებული წინადადებების მომზადებისა და მიწოდების უზრუნველყოფით, თავდაცვის საკითხებზე საქმიანობის კოორდინაციით. მას აღარ ექნება უმაღლეს პოლიტიკურ დონეზე ეროვნული ინტერესებისთვის საფრთხის შემცველი ყველა ტიპის კრიზისული სიტუაციების მართვის კოორდინაციის უფლებამოსილება.
ცვლილება შედის "თავდაცვის შესახებ" კანონშიც, რომლის თანახმად, შეიარაღებული ძალების გაერთიანებული შტაბი გენერალურ შტაბად გარდაიქმნება. პრეზიდენტი დაამტკიცებს ქვეყნის თავდაცვის სტრატეგიულ, მათ შორის სამობილიზაციო გეგმებს.
"ეროვნული უშიშროებით საბჭოს უფლებამოსილება ძალიან იყო გაფართოებული, რაც ეწინააღმდეგება კონსტიტუციით დადგენილ საზღვრებს. უშიროების საბჭოს მდივანს მინიჭებული ჰქონდა უფლებამოსილება, კოორდინაცია გაეწია სამართალდამცველი ორგანოების საქმიანობისათვისაც. ანუ ის იყო ჩაყენებული, ფაქტობრივად, შს და თავდაცვის სამინისტროებისა და სხვა სამართალდამცავი უწყებების თავში, რაც ასევე ეწინააღმდეგება ყველანაირ პრინციპს", _ განაცხადა პარლამენტის იურიდიული კომიტეტის სხდომაზე მისმა თავმჯდომარემ, ვახტანგ ხმალაძემ.
ამასთან, ხმალაძე ამბობს, რომ პრეზიდენტის უფლებამოსილება იზრდება იმ კუთხით, რომ მას საბჭოს წევრების არჩევის უფლება ეძლევა, რაც მოქმედი კანონის მიხედვით არ ჰქონდა.
"ჩვენ განვსაზღვრეთ ეროვნული უშიშროების საბჭოს შემადგენლობა, მისი მუდმივი წევრები და აგრეთვე პრეზიდენტის უფლება, მინისტრებისგან დანიშნოს ეროვნული უშიშროების საბჭოს არაუმეტეს 3 წევრი და მასზე არის დამოკიდებული, ვის დანიშნავს, რა ვადით დანიშნავს, როდის გაათავისუფლებს, ეს ყველაფერი იქნება პრეზიდენტის უფლებამოსილება", _ ამბობს ხმალაძე.
"ზოგადად ეს ცვლილებები ერგება იმ ახალ რეალობას, რომელიც ქვეყანაში დადგება საპრეზიდენტო არჩევნების შემდეგ. როგორც ჩანს, ხელისუფლება მიიჩნევს, რომ იმ უფლებამოსილების ფარგლებში კი, რაც ახალ პრეზიდენტს ექნება, უშიშროების საბჭოსაც აღარ უნდა ჰქონდეს ისეთი მნიშვნელოვანი ფუნქციები, რაც დღეს გააჩნია", ამბობს პოლიტოლოგი ხათუნა ლაგაზიძე, რომელსაც უშიშროების საბჭოში მუშაობის გამოცდილება აქვს.
მისი თქმით, ორგანო, რომელიც უშიშროების საბჭოს იმ ფუნქციებს ასრულებს, რასაც აქამდე ასრულებდა, ქვეყანას აუცილებლად სჭირდება და მიაჩნია, რომ ხელისუფლებამ ამ მიმართულებით აუცილებლად უნდა იფიქროს.
ამბობს, რომ ერთი პერიოდი იმაზეც იყო საუბარი, რომ ეს ორგანო აუცილებლად შენარჩუნებულიყო და ის პრემიერ-მინისტრის დაქვემდებარებაში გადასულიყო, რითაც პრემიერის უფლებები კიდევ უფრო გაიზრდებოდა.
"გამოდის, რომ მაშინ შსს რჩება ერთადერთ ორგანოდ, რომელიც შიდა პოლიტიკურ საქმეებზე იმუშავებს, საგარეო პოლიტიკაზე კი ექსკლუზიურად საგარეო საქმეთა სამინისტრო იმუშავებს", - ამბობს ხათუნა ლაგაზიძე და დასძენს, რომ ამჟამად ქვეყანა თვითდინებაზეა მიშვებული და "ის, რომ ერთი წელი ამ მდგომარეობით რაღაცნაირად გავატარეთ, არ ნიშნავს, რომ მუდმივად ასე გაგრძელება შეიძლება".
მისი აზრით, უსაფრთხოების კონცეფციის თავდაცვის კონცეფციით ჩანაცვლება შეიძლება საფრთხის შემცველი იყოს.
"საუბარი იმაზე, რომ ქვეყანას არ სჭირდება უსაფრთხოების კონცეფცია, სრულიად მიუღებლად მიმაჩნია. მაშინ უნდა ვიგულისხმოთ ის, რომ თავდაცვის კონცეფციაში ჩადებენ იმ შინაარსს, რაც უსაფრთხოების კონცეფციაში უნდა ჩაიდოს. მაგრამ თავდაცვა თავისი არსით უკვე არსებული საფრთხეებისგან თავის დაცვას ნიშნავს. უსაფრთხოების კონცეფცია კი თავისი არსით მოწოდებულია იმისკენ, რომ არსებულ საფრთხეებთან ერთად, მათი განეიტრალების გზებზე, ანუ რეკომენდაციებზეც უნდა იზრუნოს. ეს ორი სხვადასხვა მიმართულებაა, რომელიც ერთმანეთს ავსებს და ერთმანეთის გარეშე ვერ იარსებებს", - ამბობს ხათუნა ლაგაზიძე.
ხელისუფლების მხრიდან ამ საკითხთან დაკავშირებით ჯერჯერობით არანაირი კომენტარი არ კეთდება.
რუსიკო მაჩაიძე