საზოგადოება
სამართალი
მსოფლიო

2

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ხუთშაბათი, მთვარის მეექვსე დღე დაიწყება 08:28-ზე, მთვარე ტყუპშია მოაგვარეთ წვრილ-წვრილი საქმეები. სერიოზულები სხვა დროისთვის გადადეთ. კარგი დღეა კოლექტიური მუშაობისთვის, ბიზნესისთვის. მოაგვარეთ ფინანსური საკითხები. თუ არ გეჩქარებათ, უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საკითხები სხვა დღისთვის გადადეთ. ნეიტრალური დღეა ვაჭრობისა და სასამართლო საქმეებისთვის. კარგი დღეა სწავლისა და გამოცდების ჩასაბარებლად; ურთიერთობის გარჩევისათვის. ნეიტრალურია სამსახურის, საქმიანობის, საცხოვრებლის შეცვლა. კარგი დღეა ქორწინების, ნიშნობისა და სექსუალურისთვის. დაღლილობას სუფთა ჰაერზე გასეირნება, მსუბუქი ვარჯიში მოგიხსნით. მსუბუქად იკვებეთ.
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
Faceამბები
მოზაიკა
კონფლიქტები
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"უკან მივიხედე და დავინახე, პატრიარქი პირჯვარს მწერდა"
"უკან მივიხედე და დავინახე, პატრიარქი პირჯვარს მწერდა"

ამ­ბობს, რომ ბავ­შვო­ბი­დან და­საქ­მე­ბუ­ლია, მის ცხოვ­რე­ბა­ში ცნე­ბა "თა­ვი­სუ­ფა­ლი დრო" არას­დროს ყო­ფი­ლა. აქ­ტი­უ­რო­ბა მისი ცხოვ­რე­ბის თან­მდე­ვი მდგო­მა­რე­ო­ბა აღ­მოჩ­ნდა. წლე­ბის მან­ძილ­ზე, არა­ერთ მა­ღალ თა­ნამ­დე­ბო­ბა­ზე იყო. ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის წევ­რიც გახ­ლდათ, მაგ­რამ ამ­ბობს, რომ ახლა ყვე­ლა­ზე კარგ მდგო­მა­რე­ო­ბა­შია. ჰყავს ხელ­მძღვა­ნე­ლი, რო­მე­ლიც ძა­ლი­ან უყ­ვარს და მის­გა­ნაც იმა­ვეს გრძნობს. სა­პატ­რი­არ­ქოს საქ­ველ­მოქ­მე­დო ფონ­დის მთა­ვა­რი მე­ნე­ჯე­რი ლაშა ჟვა­ნია სა­კუ­თარ ცხოვ­რე­ბა­ზე, პატ­რი­არ­ქთან პირ­ველ შეხ­ვედ­რა­ზე, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყოფ­ნის ხიბლზე გუ­ლახ­დი­ლად მოგ­ვი­თხრობს და წმინ­და მი­წა­ზე მი­ღე­ბულ ემო­ცი­ებ­საც გვი­ზი­ა­რებს.

- დედა მკაც­რად მზრდი­და, აქ­ტი­უ­რი ბავ­შვი ვი­ყა­ვი. სხვა­დას­ხვა წრე­ზე დავ­დი­ო­დი. 13 წლი­სას მამა გარ­და­მეც­ვა­ლა. დედა აფ­თი­აქ­ში მუ­შა­ობ­და, სამ­სა­ხუ­რის შემ­დეგ შინ ბრუნ­დე­ბო­და და კე­რავ­და. ჩვენს სახ­ლში სი­ნათ­ლე მთე­ლი ღამე ენთო. სამ­წუ­ხა­როდ, მა­სა­ვით შრო­მის­მოყ­ვა­რე ვერ ვარ. თა­ვად არას­დროს შე­ვუ­ქი­ვარ. როცა ჩემ­ზე კარ­გს სხვის­გან ის­მენ­და, პა­სუ­ხობ­და, მა­მა­მისს 10%-ით მა­ინც რომ ჰგავ­დეს, კა­ცად ივარ­გებ­დაო. ჩემს ზურ­გზე ერ­თმეტ­რი­ა­ნი სა­ხა­ზა­ვიც ხში­რად გა­და­ტე­ხი­ლა. ამის მი­ზე­ზი ბი­ო­ლო­გი­ა­ში მი­ღე­ბუ­ლი ოთხი­ა­ნიც არა­ერ­თხელ ყო­ფი­ლა. დედა ასე­თი­ვე მკაც­რია შვი­ლიშ­ვი­ლებ­თა­ნაც. ხში­რად მი­მე­ო­რებს, შვი­ლე­ბი მტრუ­ლად გა­ზარ­დე, მოყვრუ­ლად გა­მო­გად­გე­ბი­ა­ნო.

- თქვენ რო­გორ ზრდით?

- სიმ­კაც­რეს ხში­რად არ ვი­ჩენ, უფრო მე­ტად ვე­ფე­რე­ბი. სა­მი­ვეს ჩემი დიდი რიდი აქვს. ყვე­ლა­ზე მეტი ენერ­გი­ის და­ხარ­ჯვა უმ­ცროს­თან მი­წევს. ბუ­ნე­ბით ლი­დე­რია. ყო­ველ­თვის უნდა, ის მი­ი­ღოს, რაც სურს და არა ის, რაც ეკუთ­ვნის. ვცდი­ლობ, შვი­ლებს თავ­მდაბ­ლო­ბა ჩა­ვუ­ნერ­გო. მათ მო­მა­ვა­ლი ცხოვ­რე­ბის­თვის, მო­სა­ლოდ­ნე­ლი სირ­თუ­ლე­ე­ბის­თვის ვამ­ზა­დებ, რად­გან "რქე­ბი" შე­იძ­ლე­ბა იმ დროს მოს­ტყდეთ, როცა ყვე­ლა­ზე მტკივ­ნე­უ­ლი იქ­ნე­ბა. ხა­სი­ა­თის შეც­ვლა შე­იძ­ლე­ბა. მე მჯე­რა მე­ტა­მორ­ფო­ზის, ფე­რის­ცვა­ლე­ბის...

- ოჯა­ხი რო­გორ შეჰ­ქ­მე­ნით?

- სიყ­ვა­რუ­ლით. ჩემი მე­უღ­ლე უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში სწავ­ლობ­და, როცა გა­ვი­ცა­ნი, და­მამ­თავ­რე­ბელ კურ­სზე ვი­ყა­ვი. შეყ­ვა­რე­ბი­დან 4 თვე­ში და­ო­ჯა­ხე­ბა გა­დავ­წყვი­ტეთ. 18 წე­ლია, ერ­თად ვართ. ოჯა­ხი გა­მოც­დის წი­ნა­შე არა­ერ­თხელ დგე­ბა, გა­მო­ნაკ­ლი­სი არც ჩვენ ვყო­ფილ­ვართ, მაგ­რამ თუ ფუნ­ქცი­ე­ბი სწო­რა­დაა გა­ნა­წი­ლე­ბუ­ლი, რღვე­ვა არ ხდე­ბა. მი­საქ­ცი­ელ­ში გვაქვს აგა­რა­კი და როცა დრო­ის გა­მო­ნახ­ვას ვა­ხერ­ხებთ, ყვე­ლა­ნი ერ­თად მივ­დი­ვართ. ეს აგა­რა­კიც დე­დამ აა­შე­ნა. ახ­ლა­ხან ახ­ლო­ბელ­მა გა­იხ­სე­ნა: ერთხელ იქ ქუ­ჩის ძაღ­ლი მი­ვიყ­ვა­ნე და ფიც­რის­გან პა­ტა­რა "სახ­ლი" გა­ვუ­კე­თე. მერე ვამ­ბო­დი, აქ ჩემი აშე­ნე­ბუ­ლი მხო­ლოდ ძაღ­ლის ბი­ნაა-მეთ­ქი.

- სა­ინ­ტე­რე­სოა თქვე­ნი მშობ­ლე­ბის შე­უღ­ლე­ბის ამ­ბა­ვიც.

- დედა ებ­რა­ულ ოჯახ­ში გა­ი­ზარ­და. მის მშობ­ლებს სურ­დათ, ებ­რა­ე­ლი სიძე ჰყო­ლო­დათ, მაგ­რამ დე­დას მა­მა­ჩე­მი შე­უყ­ვარ­და. მათი სიყ­ვა­რუ­ლი უფ­რო­სე­ბის წი­ნა­აღ­მდე­გო­ბა­ზე ძლი­ე­რი აღ­მოჩ­ნდა და და­ქორ­წინ­დნენ. დე­დას მშობ­ლე­ბი ძა­ლი­ან გა­უ­ნა­წყენ­დნენ. 1970-იანი წლე­ბის და­სა­წყის­ში სა­ნა­თე­სა­ვოს დიდი ნა­წი­ლი ის­რა­ელ­ში წა­ვი­და. მერე საბ­ჭო­თა კავ­შირ­სა და ის­რა­ელს შო­რის ურ­თი­ერ­თო­ბა გა­წყდა. დე­დას თა­ვის ნა­თე­სა­ვებ­თან მხო­ლოდ სა­ტე­ლე­ფო­ნო სა­უბ­რე­ბი ჰქონ­და. დე­ი­და­ჩე­მი გვიგ­ზავ­ნი­და სა­ჩუქ­რებს, ბა­რა­თებს, წე­რი­ლებს, რომ­ლე­ბიც 3-4 თვის დაგ­ვი­ა­ნე­ბით (გახ­სნი­ლი და წა­კი­თხუ­ლი) მო­დი­ო­და, მაგ­რამ ჩვე­ნამ­დე მა­ინც აღ­წევ­და. დე­და­ჩე­მი ოჯა­ხის წევ­რებს 17 წლის შემ­დეგ შეხ­ვდა. ის­რა­ელ­ში დე­დას მეც ვახ­ლდი. ბე­ბია, ბა­ბუა, ბიძა - მთე­ლი სა­ნა­თე­სა­ვო დაგ­ვხვდა. დაბ­ნე­უ­ლი დედა პირ­ვე­ლად მა­შინ ვნა­ხე. სა­ხე­ზე ემო­ცი­ე­ბი აღ­ბეჭ­დო­და - ეს იყო სი­ხა­რუ­ლის, ნერ­ვი­უ­ლო­ბის... ამ ყვე­ლა­ფერს ჩემი დე­ი­დაშ­ვი­ლი ვი­დე­ო­თი იღებ­და, ჩა­ნა­წე­რი შე­ნა­ხუ­ლი გვაქვს.

- ეკ­ლე­სი­ას რო­გორ და­უ­ახ­ლოვ­დით? რო­გორც ვიცი, ბავ­შვო­ბა­ში სტი­ქა­რო­სა­ნი იყა­ვით.

- მა­მა­ჩე­მის დედა მორ­წმუ­ნე ადა­მი­ა­ნი იყო. ჩვე­ნი სახ­ლის ფან­ჯრე­ბი­დან წმინ­და ნი­ნოს სა­ხე­ლო­ბის ბა­ზი­ლი­კის ეზო ჩან­და. ეკ­ლე­სი­ა­ში ხალ­ხი ცხოვ­რობ­და. ხში­რად ვხე­დავ­დი - ბე­ბია ფან­ჯა­რას­თან მი­დი­ო­და, პირ­ჯვარს იწერ­და და ამ­ბობ­და: "ღმერ­თო, აპა­ტიე!" ერთ დღეს ვკი­თხე, - ღმერ­თს რის პა­ტი­ე­ბას სთხოვ-მეთ­ქი? - ეს ადა­მი­ა­ნე­ბი ეკ­ლე­სი­ა­ში ცხოვ­რო­ბენ და არ შე­იძ­ლე­ბაო.

- პატ­რი­არ­ქს პირ­ვე­ლად რო­დის შეხ­ვდით?

- ბე­ბია რომ გარ­და­იც­ვა­ლა, სი­ონ­ში მი­ვე­დი. მა­შინ უწ­მინ­დე­სი სი­ო­ნის ეზო­ში ცხოვ­რობ­და. ტაძ­რი­დან რომ გა­მო­ვე­დით, ჩემ­მა ნათ­ლი­ამ თქვა, - აი, პატ­რი­არ­ქიო, - და უწ­მინ­დეს­თან და­სა­ლო­ცად მი­მიყ­ვა­ნა. ეს 1981 წელს მოხ­და. დღემ­დე მახ­სოვს ის გან­ცდა, რო­მე­ლიც მა­შინ და­მე­უფ­ლა და მის ანა­ფო­რა­ზე - "კა­რა­კუ­ლის" ბეწ­ვი. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით უწ­მინ­დეს­თან "პი­ო­ნერ­ფილ­მის" ბავ­შვე­ბი გრი­შა ჩი­გო­გი­ძემ მიგ­ვიყ­ვა­ნა. მა­შინ უკვე ეკ­ლე­სი­ა­ში დავ­დი­ო­დი. პატ­რი­არ­ქის ოთა­ხი­დან სულ ბო­ლოს მე გა­მო­ვე­დი. ჩემ­და უნე­ბუ­რად, უკან მი­ვი­ხე­დე და და­ვი­ნა­ხე, უწ­მინ­დე­სი ზურგს უკან პირ­ჯვარს მწერ­და. მთე­ლი ცხოვ­რე­ბა იმ და­ლოც­ვის ძა­ლას ვგრძნობ. არას­დროს მი­კი­თხავს, როცა ზურგს უკან ადა­მი­ა­ნებს პირ­ჯვარს სწერ­და, უფალს რას სთხოვ­და? ახლა გა­მახ­სენ­და და აუ­ცი­ლებ­ლად ვკი­თხავ. უმე­ტეს შემ­თხვე­ვა­ში, როცა ადა­მი­ა­ნე­ბი წარ­მა­ტე­ბას აღ­წე­ვენ, ეგო­იზ­მში ცვივ­დე­ბი­ან, ამაყ­დე­ბი­ან, ავი­წყდე­ბათ, რომ ყვე­ლა­ფე­რი უფ­ლის ნე­ბით ხდე­ბა.

- თქვე­ნი ის­რა­ელ­ში ელ­ჩო­ბის პე­რი­ო­დი გა­ვიხ­სე­ნოთ. ბევრ რა­მე­ზე გწყდე­ბათ გული, რისი გა­კე­თე­ბაც ვერ მო­ა­ხერ­ხეთ?

- გა­ცი­ლე­ბით მეტი გა­ვა­კე­თე, ვიდ­რე ვფიქ­რობ­დი, რომ შევ­ძლებ­დი, მაგ­რამ - ნაკ­ლე­ბი, ვიდ­რე სურ­ვი­ლი მქონ­და და მაქვს.

- გული რაზე გწყდე­ბათ?

- მაქვს ბავ­შვო­ბის ოც­ნე­ბა, რო­მე­ლიც ვიცი, აუ­ცი­ლებ­ლად ახ­დე­ბა. ოღონდ ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით მუ­შა­ო­ბა ძალ­ზე საფრ­თხი­ლოა: კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კვიდ­რე­ო­ბის დაბ­რუ­ნე­ბას ვგუ­ლის­ხმობ. ზო­მი­ე­რე­ბაა სა­ჭი­რო. ის­რა­ე­ლი ჩემ­თვის ელ­ჩო­ბით არ და­წყე­ბუ­ლა და არც დამ­თავ­რდე­ბა. ეს ქვე­ყა­ნა არას­დროს მი­მი­ტო­ვე­ბია. ეს ამო­უ­წუ­რა­ვი ქვე­ყა­ნაა, მსოფ­ლიო კულ­ტუ­რის, ეკო­ნო­მი­კის გზაჯ­ვა­რე­დი­ნია.

- წმინ­და მი­წა­ზე ჩას­ვლა, იქა­უ­რი სიწ­მინ­დე­ე­ბის მო­ლოც­ვა ბევ­რი ქრის­ტი­ა­ნის­თვის გან­სა­კუთ­რე­ბით მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია. წმინ­და მი­წა­ზე გა­ტა­რე­ბუ­ლი დღე­ე­ბი­დან, ყვე­ლა­ზე ემო­ცი­უ­რად რა გახ­სენ­დე­ბათ?

- ხა­ლა­სი, სუფ­თა გული და იქ, ბავ­შვო­ბა­ში ჩი­ტი­ვით ფრე­ნა. 1989 წელს ჩემ­მა დე­ი­დაშ­ვილ­მა მა­ჩუ­ქა წიგ­ნი ის­რა­ე­ლის შე­სა­ხებ, რო­მელ­შიც დე­ტა­ლუ­რად იყო აღ­წე­რი­ლი, რა, სად და რო­გორ უნდა მო­მე­ნა­ხუ­ლე­ბი­ნა. მოკ­ლედ, ამ წიგ­ნით წმინ­და ად­გი­ლე­ბის ძი­ე­ბა და­ვი­წყე. იე­რუ­სა­ლიმ­ში მცხოვ­რებ ნა­თე­სა­ვებს ვე­უბ­ნე­ბო­დი, თით­ქოს თელ-ავივ­ში ვრჩე­ბო­დი და - პი­რი­ქით. ყვე­ლა­ნი მშვი­დად იყ­ვნენ. თა­ვად, სრუ­ლი­ად მარ­ტო, ღა­მე­ებს ღია ცის ქვეშ ვა­თევ­დი. როცა მა­ცხოვ­რის საფ­ლავ­ზე მი­ვე­დი, გა­ვარ­კვიე - წირ­ვა ღა­მის 12 სა­ათ­ზე იწყე­ბო­და. დი­ლის 6 სა­ათ­ზე ღვთის­მშობ­ლის საფ­ლავ­ზე ჩა­ტა­რე­ბულ წირ­ვას უნდა დავ­სწრე­ბო­დი. გამ­თე­ნი­ი­სას შუ­ა­ლე­დი 2 სა­ა­თი მრჩე­ბო­და და ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში გოლ­გო­თის მთის ძირ­ში მე­ძი­ნა, იქ, სა­დაც ადა­მის თა­ვის ქა­ლაა დაფ­ლუ­ლი. ეს ყვე­ლა­ფე­რი სუ­ლის გან­წმენ­დის­თვის და უფალ­თან მი­ახ­ლო­ე­ბის­თვის კარ­გი სა­შუ­ა­ლე­ბაა, მაგ­რამ ქრის­ტე გულ­ში თუ არ შე­უშ­ვი, გა­რეგ­ნუ­ლი ქცე­ვე­ბი არა­ფე­რია. მა­ცხოვ­რის საფ­ლავ­თან პირ­ველ რიგ­ში, მო­სახ­სე­ნი­ებ­ლად ის ადა­მი­ა­ნე­ბი მახ­სენ­დე­ბი­ან, ვი­საც ჩემ­თვის უწყე­ნი­ნე­ბი­ათ და ვის­თვი­საც მე მი­წყე­ნი­ნე­ბია.

- თქვე­ნი მი­ნის­ტრო­ბის პე­რი­ო­დი გა­ვიხ­სე­ნოთ. სა­უბ­რის და­სა­წყის­ში მი­თხა­რით, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში მყო­ფი ადა­მი­ა­ნი შე­იძ­ლე­ბა ხიბლში ჩა­ვარ­დე­სო... საც­დუ­რის წი­ნა­შე თქვენც აღ­მოჩ­ნდე­ბო­დით...

- სა­ნამ პარ­ლა­მენ­ტი­დან მთავ­რო­ბა­ში მოვ­ხვდე­ბო­დი, ვამ­ბობ­დი, ადა­მი­ანს მა­ნამ­დე და­ვუდ­გე­ბი გვერ­დით, სა­ნამ სწო­რად ივ­ლის, ჯო­ჯო­ხე­თის კა­რამ­დე მივ­ყვე­ბი-მეთ­ქი. სა­ხა­რე­ბა­ში წე­რია: მტვე­რი ჩა­მო­ი­ბერ­ტყე ტან­საც­მლი­დან, რო­მე­ლიც იმ სახ­ლში მი­ი­ღე და ისე წა­მო­დიო. მე ვამ­ბობ­დი, მტვერს ჩა­მო­ვი­ბერ­ტყავ და წა­მო­ვალ-მეთ­ქი. მად­ლო­ბა ღმერ­თს, რომ ეს შე­ვას­რუ­ლე, ისე, რომ მტვე­რიც არ ამი­ღია.

- აღ­მოჩ­ნდა, რომ "ჯო­ჯო­ხე­თის კა­რამ­დე" 8 თვე­ში მიხ­ვე­დით: მი­ნის­ტრის პოს­ტი ამ დრო­ის გან­მავ­ლო­ბა­ში გე­კა­ვათ.

- ეკო­ნო­მი­კის სა­მი­ნის­ტროს 8 თვე-ნა­ხე­ვა­რი ვუ­ხელ­მძღვა­ნე­ლე. ამა­ზე ვხუმ­რობ ხოლ­მე, ფი­ზი­ო­ლო­გი­უ­რი მშო­ბი­ა­რო­ბის­თვის ნა­ყო­ფი 9 თვე­ში მწიფ­დე­ბა და წა­მოს­ვლა ცო­ტა­თი ნა­ად­რე­ვად მო­მი­ვი­და (იცი­ნის).

- ბევრ უსა­მარ­თლო­ბას წა­ა­წყდით?

- როცა ვერ ახერ­ხებ, სი­მარ­თლეს ემ­სა­ხუ­რო, მა­შინ იქ რა­ტომ­ღა უნდა დარ­ჩე? თუ სხვა რა­მის­თვის ხარ მი­სუ­ლი, მა­შინ დარ­ჩე­ნა ღირს, მაგ­რამ მე ასე არ გავზრდილ­ვარ. თეთ­რი შა­ვის­გან რომ გა­ნას­ხვა­ოს, გული გო­ნი­ე­რი პირ­ველ რიგ­ში, ხე­ლი­სუ­ფალს სჭირ­დე­ბა, როცა ამას კარ­გავს, იღუ­პე­ბა, რო­გორც ადა­მი­ა­ნი. სა­ა­კაშ­ვილ­მა გული გო­ნი­ე­რი და­კარ­გა. მას­თან სა­უბ­რე­ბი მქონ­და, რომ ასე არ და­მარ­თო­და. რომ გა­დავ­დე­ქი, კი­დევ სი­კე­თე გა­ვუ­კე­თე.

- რას გუ­ლის­ხმობთ?

- ამა­ზე არას­დროს მი­ლა­პა­რა­კია, გა­დად­გო­მის დღეს ვთქვი: მხარს ვუ­ჭერ სა­ა­კაშ­ვილს, რად­გან მჯე­რა, ჩვე­ნი ქვეყ­ნის თი­თო­ე­უ­ლი მო­ქა­ლა­ქის გა­ჭირ­ვე­ბას გა­ნიც­დის-მეთ­ქი.

- ამ გან­ცხა­დე­ბის გა­კე­თე­ბის დროს გულ­წრფე­ლი იყა­ვით?

- ვი­ცო­დი, რომ ის­მენ­და. ეს იყო მის­და­მი ჩემი თხოვ­ნა, მი­თი­თე­ბა; მინ­დო­და, გან­წყო­ბა შე­მექ­მნა. წი­ნა­ღა­მეს და­მე­მა­ლა. მივ­წე­რე, შეხ­ვედ­რა მინ­და-მეთ­ქი. - ჰო­ლან­დი­ა­ში მივ­დი­ვა­რო, მი­პა­სუ­ხა. მა­ნამ­დე სა­გა­რეო საქ­მე­თა მი­ნისტრს და­ა­რეკ­ვი­ნა და ათ­ქმე­ვი­ნა: გთხოვ, ჩემს სა­მი­ნის­ტრო­ში დაბ­რუნ­დე და ელ­ჩად წახ­ვი­დეო. უარი ვუ­თხა­რი. ყვე­ლას ეგო­ნა, ოპო­ზი­ცი­ურ გან­ცხა­დე­ბას გა­ვა­კე­თებ­დი და ისე წა­მო­ვი­დო­დი. სა­ა­კაშ­ვილ­მა პარ­ლა­მენ­ტი­და­ნაც იმი­ტომ წა­მო­მიყ­ვა­ნა, ეში­ნო­და, ოპო­ზი­ცი­ა­ში არ გა­დავ­სუ­ლი­ყა­ვი.

- ეს მერე გა­ა­ა­ნა­ლი­ზეთ?

- არა, მა­შინ­ვე ვი­ცო­დი, მას თა­მაშ­ში ავ­ყე­ვი, მაგ­რამ ის როლი აღარ შე­ვას­რუ­ლე, რო­მე­ლიც უნ­დო­და, რომ შე­მეს­რუ­ლე­ბი­ნა. პრე­ზი­დენ­ტთან არა­ერ­თხელ მქონ­და კა­მა­თი, ვი­თხოვ­დი, სო­ცი­ა­ლუ­რი პრობ­ლე­მე­ბის მოგ­ვა­რე­ბა­ზე ეზ­რუ­ნა. ახლა უმ­ცი­რე­სო­ბა მთავ­რო­ბას ევ­რო­პას­თან, ამე­რი­კას­თან თა­ვი­სუ­ფა­ლი ვაჭ­რო­ბის ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბის გა­ფორ­მე­ბა­ზე მო­უ­წო­დებს... ევ­რო­პაც და ამე­რი­კაც მთელ რიგ მო­თხოვ­ნებს გი­ყე­ნებს, მათი კრი­ტე­რი­უ­მე­ბი უნდა და­აკ­მა­ყო­ფი­ლო - ან­ტი­მო­ნო­პო­ლია, ფი­ტო­სა­ნი­ტა­რია და ა.შ. ამ ყვე­ლა­ფერს შეგ­ნე­ბუ­ლად არ აკე­თებ­და და მე, რო­გორც მი­ნისტრს, პრობ­ლე­მე­ბი მექ­მნე­ბო­და. რუ­სე­თის ბაზ­რის და­ხურ­ვის პი­რო­ბებ­ში, ევ­რო­პის ბა­ზა­რი ერ­თა­დერ­თი ხსნის გზა იყო. ევ­რო­პა ძვი­რად ღი­რე­ბუ­ლი ბა­ზა­რია. ჩი­ნეთ­სა და თურ­ქეთ­ში ჩვე­ნი პრო­დუქ­ცია ვერ გავა, რად­გან მათ გა­ცი­ლე­ბით და­ბალ ფა­სებ­ში აქვთ. ის­მის კი­თხვა - რა­ტომ არ გა­ით­ვა­ლის­წი­ნეს ეს ყვე­ლა­ფე­რი 2009 წელს ან მას შემ­დეგ?

- რა­ტომ?

- მთავ­რო­ბის ზო­გი­ერ­თი წევ­რის ინ­ტე­რე­სე­ბის გამო, ყვე­ლა სფე­რო­ში მო­ნო­პო­ლია სუ­ფევ­და. იყო მთე­ლი რიგი სა­კი­თხე­ბი, რომ­ლის წი­ნა­აღ­მდე­გაც ვიბ­რძო­დი და უნდა ვა­ღი­ა­რო, რომ ვერ მო­ვე­რიე. სა­მა­გი­ე­როდ, მო­ვე­რიე ჩემს თავს და წა­მო­ვე­დი.

- შე­იძ­ლე­ბა, სა­ჯა­რო სამ­სა­ხურ­ში ლაშა ჟვა­ნია ისევ ვი­ხი­ლოთ?

- სურ­ვი­ლი აღარ მაქვს. არა­ვის დავ­მშვი­დო­ბე­ბი­ვარ, მე ვთქვი - ნახ­ვამ­დის. პო­ლი­ტი­კა­ში დაბ­რუ­ნე­ბას აქვს თა­ვი­სი დრო. ებ­რა­უ­ლი წარ­მო­შო­ბის ამე­რი­კელ­მა პო­ლი­ტო­ლოგ­მა და­წე­რა ნაშ­რო­მი - "სა­ხელ­მწი­ფოს ფი­ზი­ო­ლო­გია". სა­ხელ­მწი­ფოს გან­ვი­თა­რე­ბის ეტა­პებს ადა­მი­ა­ნის გან­ვი­თა­რე­ბის პე­რი­ო­დებს ადა­რებს. რო­გორც ადა­მი­ანს, როცა იბა­დე­ბა, სჭირ­დე­ბა დახ­მა­რე­ბა, მერე, ფეხს რომ იდ­გამს, ასე­ვე უნდა დამ­ხმა­რე, რო­მე­ლიც ხელს მოჰ­კი­დებს, რომ არ და­ვარ­დეს, ასეა სა­ხელ­მწი­ფოც. მერე "ცხელ­სის­ხლი­ა­ნო­ბის" პე­რი­ო­დი იწყე­ბა - ადა­მი­ა­ნი ბევრ შეც­დო­მას უშ­ვებს... ეს პო­ლი­ტო­ლო­გი წერს, რომ ყვე­ლა ფი­ზი­ო­ლო­გი­ურ პე­რი­ოდ­ში სა­ხელ­მწი­ფოს თა­ვი­სი ლი­დე­რი ჰყავს. გა­დის წლე­ბი, მერე იმ ლი­დერს ვე­ღარ ეგუ­ე­ბა და აგ­დებს... ეს ის არის, რაც ჩვენ­თან მოხ­და. სა­ა­კაშ­ვი­ლი ლი­დე­რი იმი­ტომ ვე­ღარ არის, რომ სა­ხელ­მწი­ფომ "ცხელ­სის­ხლი­ა­ნო­ბის" პე­რი­ო­დი გა­ი­ა­რა. ახლა სა­ხელ­მწი­ფოს სხვა ლი­დე­რის მო­თხოვ­ნი­ლე­ბა აქვს.

- დღე­ვან­დელ პო­ლი­ტი­კურ რე­ა­ლო­ბა­ზე რას გვე­ტყვით?

- ამ რე­ა­ლო­ბის­თვის სა­ხელ­მწი­ფო მზად იყო. მი­ვი­ღეთ ის პო­ლი­ტი­კუ­რი გუნ­დი, რო­მე­ლიც ბი­ძი­ნა ივა­ნიშ­ვილ­მა შეკ­რი­ბა. ამ ადა­მი­ან­მა სა­კუ­თარ ხალ­ხთან ხა­ლა­სი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბით მო­ი­გო. ამ სი­ხა­ლა­სეს ვერც იყი­დი, ვერც ითა­მა­შებ, ეს უნდა გქონ­დეს და ადა­მი­ა­ნე­ბის გუ­ლე­ბი იგ­რძნობს.

- ბა­ტო­ნო ლაშა, არ შე­მიძ­ლია, ბენ­დუ­ქი­ძეს­თან და­კავ­ში­რე­ბით არ გკი­თხოთ: მას­თან და­პი­რის­პი­რე­ბა თქვე­ნი მი­ნის­ტრო­ბის პე­რი­ოდ­ში და­ი­წყო, ბლო­კავ­დით მის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბებს, თუნ­დაც ტყე­ე­ბის გას­ხვი­სე­ბა­ზე.

- თქვენს ჟურ­ნალს და სა­ერ­თოდ, "პა­ლიტ­რა­მე­დი­ას" დიდ პა­ტივს ვცემ, დას­მულ კი­თხვა­საც პა­ტივს ვცემ, მაგ­რამ რად გვინ­და ბენ­დუ­ქი­ძე­ზე ლა­პა­რა­კი? ამ ადა­მი­ან­მა ქარ­თვე­ლი ხალ­ხის წი­ნა­შე პა­სუ­ხი უნდა აგოს, რა ფორ­მით - ეს ჩემი კომ­პე­ტენ­ცია არ არის. მას ალ­ბათ და­უდ­გე­ბა ბო­დი­შის მოხ­დის დრო. მო­რა­ლუ­რი პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა უნდა იგ­რძნოს. სა­ხელ­მწი­ფო სამ­სა­ხუ­რი­დან ადა­მი­ანს შე­უძ­ლია, ერთი გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბით, ბევ­რი ადა­მი­ა­ნის­თვის გა­ა­კე­თოს სი­კე­თე, მაგ­რამ შე­იძ­ლე­ბა, პი­რი­ქი­თაც მოხ­დეს. ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყოფ­ნა ისე­თი პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბაა, ყვე­ლას არ შეს­წავ­ლეს ძალა, ეს ტვირ­თი ღირ­სე­უ­ლად ატა­როს. თუ ამის ძალა არა გაქვს, ჯობს, არც მი­ე­კა­რო, თო­რემ შენც და­ზა­რალ­დე­ბი და სხვებ­საც და­ა­ზა­რა­ლებ. თუ ქვე­ყა­ნას ამ მიდ­გო­მით არ ემ­სა­ხუ­რე, მა­შინ არა­ფე­რი ხარ. ვფიქ­რობ, წინა წი­ნა­და­დე­ბის ბოლო სი­ტყვაა ეს ადა­მი­ა­ნი. და­მე­თან­ხმე­ბით, ქვეყ­ნის წი­ნა­შე ყვე­ლა ადა­მი­ანს თა­ვი­სი წილი პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა აკის­რია, მაგ­რამ პო­ლი­ტი­კო­სის პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა ათას­ჯერ მე­ტია. ცოტა ხნის წინ ერ­თმა ადა­მი­ან­მა მომ­წე­რა ამ­ბა­ვი, რო­მე­ლიც ჩემი მი­ნის­ტრო­ბის პე­რი­ოდ­ში მომ­ხდა­რა. მისი ოჯა­ხი სა­ხელ­მწი­ფო ქო­ნე­ბა­ში იყო შეჭ­რი­ლი, ფარ­თი კა­ნო­ნი­ე­რად არ ეკა­ვა. შე­სა­ბა­მის­მა დე­პარ­ტა­მენ­ტმა მო­ამ­ზა­და რე­ზო­ლუ­ცია. კო­ტე­ჯი, რო­მელ­შიც ოჯა­ხი ცხოვ­რობ­და, პრი­ვა­ტი­ზა­ცი­ა­ზე გა­მო­ვი­ტა­ნეთ. საქ­მე სა­ხელ­მწი­ფოს სა­სარ­გებ­ლოდ გა­და­წყდა. მაგ­რამ ის ოჯა­ხი ძა­ლი­ან და­ზა­რალ­და. მე, რო­გორც მი­ნისტრს, მქონ­და სა­შუ­ა­ლე­ბა, ეს კო­ტე­ჯი პრი­ვა­ტი­ზა­ცი­ა­ზე არ გა­მე­ტა­ნა, თვა­ლი და­მე­ხუ­ჭა, მაგ­რამ თვა­ლის და­ხუჭ­ვით პრობ­ლე­მა არ გვარ­დე­ბა. ასეთ დროს პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა უნდა აიღო და შენს მო­ქა­ლა­ქეს პრობ­ლე­მის გა­დაჭ­რა­ში და­ეხ­მა­რო. ეს ამ­ბა­ვი მო­რი­დე­ბუ­ლად, და­ზა­რა­ლე­ბულ­მა ქალ­ბა­ტონ­მა მომ­წე­რა და ძა­ლი­ან შევ­წუხ­დი. ამის ფონ­ზე აღარ ვიცი, რამ­დე­ნად ღირ­და ის სი­კე­თე­ე­ბი, რო­მე­ლიც გა­ვა­კე­თე.

- 3 წე­ლია, რაც სა­პატ­რი­არ­ქოს საქ­ველ­მოქ­მე­დო ფონ­დის მთა­ვა­რი მე­ნე­ჯე­რი ხართ. ფონ­დის საქ­მი­ა­ნო­ბის შე­სა­ხებ რას გვე­ტყვით?

- ისე­თი კარ­გი პე­რი­ო­დი, რო­გო­რიც ახლა მაქვს, არას­დროს მქო­ნია და ალ­ბათ არც მექ­ნე­ბა. ჩემი ხელ­მძღვა­ნე­ლი არის ადა­მი­ა­ნი, რო­მე­ლიც ძა­ლი­ან მიყ­ვარს და მის­გა­ნაც იმა­ვეს ვგრძნობ. ერ­თმა­ნე­თის კარ­გად გვეს­მის. მის­გან ძა­ლი­ან ბევრ რა­მეს ვსწავ­ლობ. უწ­მინ­დეს­მა ეს ფონ­დი 2005 წელს და­ა­არ­სა. მა­შინ მეც­ნი­ე­რე­ბის, კულ­ტუ­რის სფე­რო­ში ბევ­რი პრობ­ლე­მა იყო. პატ­რი­არ­ქმა შე­მო­იკ­რი­ბა სა­მეც­ნი­ე­რო ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის თა­ნამ­შრომ­ლე­ბი - მათ შეკ­რე­ბის ად­გი­ლიც კი აღარ ჰქონ­დათ. მა­გა­ლი­თის­თვის გე­ტყვით: სა­პატ­რი­არ­ქოს ფონ­დის და­ფი­ნან­სე­ბით, გე­ო­ლო­გი­ის ინ­სტი­ტუ­ტის თა­ნამ­შრომ­ლებ­მა ნავ­თო­ბის და გა­ზის მო­პო­ვე­ბის კონ­ცეფ­ცი­ა­ზე იმუ­შა­ვეს; ერთი თვის წინ ეს კონ­ცეფ­ცია სა­ხელ­მწი­ფოს გა­დას­ცეს. იქ გად­მო­ცე­მუ­ლია სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბის მო­საზ­რე­ბა, თუ რო­გორ უნდა მო­ვი­პო­ვოთ ეს სიმ­დიდ­რე, რო­მე­ლიც ქვე­ყა­ნა­ში ნამ­დვი­ლად არ­სე­ბობს. ფონდმა და­ა­ფი­ნან­სა ან­ტი­ნარ­კო­ტი­კუ­ლი პრო­ექ­ტი. ეს არის პრობ­ლე­მა, რო­მე­ლიც ძა­ლი­ან ბევრ ადა­მი­ანს აწუ­ხებს, ამ დროს კი სა­ხელ­მწი­ფომ და­ნა­შა­ულ­თან, და­ა­ვა­დე­ბას­თან ბრძო­ლა კი არა, ადა­მი­ა­ნებ­თან ბრძო­ლა და­ი­წყო... თბი­ლის­ში, თა­ბო­რის მთა­ზე ფე­რის­ცვა­ლე­ბის მო­ნას­ტერ­ში ამ საქ­მი­ა­ნო­ბას მამა ბარ­თლო­მე უდ­გას სა­თა­ვე­ში. მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია დე­მოგ­რა­ფი­უ­ლი პრო­ექ­ტი, რო­მე­ლიც სა­პატ­რი­არ­ქოს ფონ­დის ინი­ცი­ა­ტი­ვით, დე­მოგ­რა­ფებ­თან ერ­თად და­ი­წყო და მად­ლო­ბა ღმერ­თს, რომ ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით სა­ხელ­მწი­ფო გა­აქ­ტი­ურ­და. ფონ­დის და­ფი­ნან­სე­ბით და­ი­წყო ფეს­ტი­ვა­ლი "აღ­დგო­მი­დან ამაღ­ლე­ბამ­დე", რო­მე­ლიც მე-8 წე­ლია, ტარ­დე­ბა. ეს ფეს­ტი­ვა­ლი არ არის რე­ლი­გი­ას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი, ის აღ­დგო­მის დღე­სას­წა­უ­ლის შემ­დეგ იწყე­ბა და ამაღ­ლე­ბამ­დე მთავ­რდე­ბა... ბევ­რს ჰგო­ნია, რომ ეს სო­ცი­ა­ლუ­რი ფონ­დია. სო­ცი­ა­ლუ­რი ფონ­დი სა­პატ­რი­არ­ქო­ში კი­დევ ცალ­კეა შექ­მნი­ლი. ჩვენ­თან მეტი შე­მო­წი­რუ­ლო­ბა რომ იყოს, გა­ცი­ლე­ბით მეტი საქ­მე გა­კეთ­დე­ბო­და. უფრო მე­ტია ერ­თლა­რი­ა­ნი ზარი. სა­ზო­გა­დო­ე­ბა მე­ტად აქ­ტი­ურ­დე­ბა, როცა შე­წი­რუ­ლო­ბა კონ­კრე­ტუ­ლი პრო­ექ­ტის­თვის გროვ­დე­ბა.

- რო­დე­საც აჭა­რა­ში ერთი წლის ბავ­შვი და­ი­ღუ­პა, მა­შინ გა­ის­მა პრე­ტენ­ზი­ე­ბი ეკ­ლე­სი­ის, ამ ფონ­დის მი­სა­მარ­თი­თაც...

- როცა ამ­ბობ, - რა­ტომ შენ­დე­ბა ეკ­ლე­სია? ჯო­ბია, გა­ჭირ­ვე­ბულს და­ეხ­მა­როო, - აქე­დან ერთი ნა­ბი­ჯია იქამ­დე, რომ ეკ­ლე­სი­ე­ბის მშე­ნებ­ლო­ბის შე­ჩე­რე­ბა მო­ი­თხო­ვო. ეკ­ლე­სია ადა­მი­ა­ნებს ერ­თმა­ნე­თის ჯვრის ტა­რე­ბა­ში დახ­მა­რე­ბის­კენ მო­უ­წო­დებს. მო­წყა­ლე­ბის გა­ცე­მა დიდი მად­ლია. თი­თო­ე­უ­ლი ჩვენ­გა­ნი ჩვენს წილ პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბას რა­ტომ არ ვგრძნობთ?.. ად­ვი­ლია სხვის­კენ ხელი გა­იშ­ვი­რო და რა­მე­ში და­ა­და­ნა­შა­უ­ლო. ვერც ერთი სა­ხელ­მწი­ფო ვერ დას­ძლევს სო­ცი­ა­ლურ გა­ჭირ­ვე­ბას, თუ სა­ზო­გა­დო­ე­ბის თა­ნად­გო­მა არ იქ­ნე­ბა, მით უმე­ტეს, ისეთ ქვე­ყა­ნა­ში, სა­დაც უმუ­შევ­რო­ბის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლი კა­ტას­ტრო­ფუ­ლად მა­ღა­ლია. თუ ეკ­ლე­სი­ე­ბი არ ვა­შე­ნეთ, სუ­ლი­ე­რე­ბა სა­ი­დან მი­ვი­ღოთ, ინ­ტერ­ნე­ტი­დან?

- და­ბო­ლოს, გი­ლო­ცავთ მო­ახ­ლო­ე­ბულ აღ­დგო­მის ბრწყინ­ვა­ლე დღე­სას­წა­ულს! წლე­ბია, მა­ცხოვ­რის საფ­ლა­ვი­დან სამ­შობ­ლო­ში წმინ­და ცე­ცხლი ჩა­მო­გაქვთ...

- დიახ, იე­რუ­სა­ლიმ­ში ორ­შა­ბათს მი­ვემ­გზავ­რე­ბი. ვნე­ბის შვი­დე­ულ­ში იმ ად­გი­ლებ­ში ყოფ­ნა, სა­დაც ქრის­ტეს ჯვარ­ცმა და შემ­დეგ აღ­დგო­მა მოხ­და, მე­ტის­მე­ტად ემო­ცი­უ­რია. მთა­ვა­რია, ჩვენს გუ­ლებ­ში აღ­დგეს ქრის­ტე, სულ­ში სი­ხა­რუ­ლი გვქონ­დეს. აღ­დგო­მა იმე­დი­ა­ნი დღე­სას­წა­უ­ლია, სიკ­ვდილ­ზე გა­მარ­ჯვე­ბის ზე­ი­მია. ყვე­ლას გი­ლო­ცავთ და აღ­დგო­მი­სე­ულ სი­ხა­რულს გი­სურ­ვებთ!

თა­მუ­ნა კვი­ნი­კა­ძე

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

"უკან მივიხედე და დავინახე, პატრიარქი პირჯვარს მწერდა"

"უკან მივიხედე და დავინახე, პატრიარქი პირჯვარს მწერდა"

ამბობს, რომ ბავშვობიდან დასაქმებულია, მის ცხოვრებაში ცნება "თავისუფალი დრო" არასდროს ყოფილა. აქტიურობა მისი ცხოვრების თანმდევი მდგომარეობა აღმოჩნდა. წლების მანძილზე, არაერთ მაღალ თანამდებობაზე იყო. ხელისუფლების წევრიც გახლდათ, მაგრამ ამბობს, რომ ახლა ყველაზე კარგ მდგომარეობაშია. ჰყავს ხელმძღვანელი, რომელიც ძალიან უყვარს და მისგანაც იმავეს გრძნობს. საპატრიარქოს საქველმოქმედო ფონდის მთავარი მენეჯერი ლაშა ჟვანია საკუთარ ცხოვრებაზე, პატრიარქთან პირველ შეხვედრაზე, ხელისუფლებაში ყოფნის ხიბლზე გულახდილად მოგვითხრობს და წმინდა მიწაზე მიღებულ ემოციებსაც გვიზიარებს.

- დედა მკაცრად მზრდიდა, აქტიური ბავშვი ვიყავი. სხვადასხვა წრეზე დავდიოდი. 13 წლისას მამა გარდამეცვალა. დედა აფთიაქში მუშაობდა, სამსახურის შემდეგ შინ ბრუნდებოდა და კერავდა. ჩვენს სახლში სინათლე მთელი ღამე ენთო. სამწუხაროდ, მასავით შრომისმოყვარე ვერ ვარ. თავად არასდროს შევუქივარ. როცა ჩემზე კარგს სხვისგან ისმენდა, პასუხობდა, მამამისს 10%-ით მაინც რომ ჰგავდეს, კაცად ივარგებდაო. ჩემს ზურგზე ერთმეტრიანი სახაზავიც ხშირად გადატეხილა. ამის მიზეზი ბიოლოგიაში მიღებული ოთხიანიც არაერთხელ ყოფილა. დედა ასეთივე მკაცრია შვილიშვილებთანაც. ხშირად მიმეორებს, შვილები მტრულად გაზარდე, მოყვრულად გამოგადგებიანო.

- თქვენ როგორ ზრდით?

- სიმკაცრეს ხშირად არ ვიჩენ, უფრო მეტად ვეფერები. სამივეს ჩემი დიდი რიდი აქვს. ყველაზე მეტი ენერგიის დახარჯვა უმცროსთან მიწევს. ბუნებით ლიდერია. ყოველთვის უნდა, ის მიიღოს, რაც სურს და არა ის, რაც ეკუთვნის. ვცდილობ, შვილებს თავმდაბლობა ჩავუნერგო. მათ მომავალი ცხოვრებისთვის, მოსალოდნელი სირთულეებისთვის ვამზადებ, რადგან "რქები" შეიძლება იმ დროს მოსტყდეთ, როცა ყველაზე მტკივნეული იქნება. ხასიათის შეცვლა შეიძლება. მე მჯერა მეტამორფოზის, ფერისცვალების...

- ოჯახი როგორ შეჰქმენით?

- სიყვარულით. ჩემი მეუღლე უნივერსიტეტში სწავლობდა, როცა გავიცანი, დამამთავრებელ კურსზე ვიყავი. შეყვარებიდან 4 თვეში დაოჯახება გადავწყვიტეთ. 18 წელია, ერთად ვართ. ოჯახი გამოცდის წინაშე არაერთხელ დგება, გამონაკლისი არც ჩვენ ვყოფილვართ, მაგრამ თუ ფუნქციები სწორადაა განაწილებული, რღვევა არ ხდება. მისაქციელში გვაქვს აგარაკი და როცა დროის გამონახვას ვახერხებთ, ყველანი ერთად მივდივართ. ეს აგარაკიც დედამ ააშენა. ახლახან ახლობელმა გაიხსენა: ერთხელ იქ ქუჩის ძაღლი მივიყვანე და ფიცრისგან პატარა "სახლი" გავუკეთე. მერე ვამბოდი, აქ ჩემი აშენებული მხოლოდ ძაღლის ბინაა-მეთქი.

- საინტერესოა თქვენი მშობლების შეუღლების ამბავიც.

- დედა ებრაულ ოჯახში გაიზარდა. მის მშობლებს სურდათ, ებრაელი სიძე ჰყოლოდათ, მაგრამ დედას მამაჩემი შეუყვარდა. მათი სიყვარული უფროსების წინააღმდეგობაზე ძლიერი აღმოჩნდა და დაქორწინდნენ. დედას მშობლები ძალიან გაუნაწყენდნენ. 1970-იანი წლების დასაწყისში სანათესავოს დიდი ნაწილი ისრაელში წავიდა. მერე საბჭოთა კავშირსა და ისრაელს შორის ურთიერთობა გაწყდა. დედას თავის ნათესავებთან მხოლოდ სატელეფონო საუბრები ჰქონდა. დეიდაჩემი გვიგზავნიდა საჩუქრებს, ბარათებს, წერილებს, რომლებიც 3-4 თვის დაგვიანებით (გახსნილი და წაკითხული) მოდიოდა, მაგრამ ჩვენამდე მაინც აღწევდა. დედაჩემი ოჯახის წევრებს 17 წლის შემდეგ შეხვდა. ისრაელში დედას მეც ვახლდი. ბებია, ბაბუა, ბიძა - მთელი სანათესავო დაგვხვდა. დაბნეული დედა პირველად მაშინ ვნახე. სახეზე ემოციები აღბეჭდოდა - ეს იყო სიხარულის, ნერვიულობის... ამ ყველაფერს ჩემი დეიდაშვილი ვიდეოთი იღებდა, ჩანაწერი შენახული გვაქვს.

- ეკლესიას როგორ დაუახლოვდით? როგორც ვიცი, ბავშვობაში სტიქაროსანი იყავით.

- მამაჩემის დედა მორწმუნე ადამიანი იყო. ჩვენი სახლის ფანჯრებიდან წმინდა ნინოს სახელობის ბაზილიკის ეზო ჩანდა. ეკლესიაში ხალხი ცხოვრობდა. ხშირად ვხედავდი - ბებია ფანჯარასთან მიდიოდა, პირჯვარს იწერდა და ამბობდა: "ღმერთო, აპატიე!" ერთ დღეს ვკითხე, - ღმერთს რის პატიებას სთხოვ-მეთქი? - ეს ადამიანები ეკლესიაში ცხოვრობენ და არ შეიძლებაო.

- პატრიარქს პირველად როდის შეხვდით?

- ბებია რომ გარდაიცვალა, სიონში მივედი. მაშინ უწმინდესი სიონის ეზოში ცხოვრობდა. ტაძრიდან რომ გამოვედით, ჩემმა ნათლიამ თქვა, - აი, პატრიარქიო, - და უწმინდესთან დასალოცად მიმიყვანა. ეს 1981 წელს მოხდა. დღემდე მახსოვს ის განცდა, რომელიც მაშინ დამეუფლა და მის ანაფორაზე - "კარაკულის" ბეწვი. მოგვიანებით უწმინდესთან "პიონერფილმის" ბავშვები გრიშა ჩიგოგიძემ მიგვიყვანა. მაშინ უკვე ეკლესიაში დავდიოდი. პატრიარქის ოთახიდან სულ ბოლოს მე გამოვედი. ჩემდა უნებურად, უკან მივიხედე და დავინახე, უწმინდესი ზურგს უკან პირჯვარს მწერდა. მთელი ცხოვრება იმ დალოცვის ძალას ვგრძნობ. არასდროს მიკითხავს, როცა ზურგს უკან ადამიანებს პირჯვარს სწერდა, უფალს რას სთხოვდა? ახლა გამახსენდა და აუცილებლად ვკითხავ. უმეტეს შემთხვევაში, როცა ადამიანები წარმატებას აღწევენ, ეგოიზმში ცვივდებიან, ამაყდებიან, ავიწყდებათ, რომ ყველაფერი უფლის ნებით ხდება.

- თქვენი ისრაელში ელჩობის პერიოდი გავიხსენოთ. ბევრ რამეზე გწყდებათ გული, რისი გაკეთებაც ვერ მოახერხეთ?

- გაცილებით მეტი გავაკეთე, ვიდრე ვფიქრობდი, რომ შევძლებდი, მაგრამ - ნაკლები, ვიდრე სურვილი მქონდა და მაქვს.

- გული რაზე გწყდებათ?

- მაქვს ბავშვობის ოცნება, რომელიც ვიცი, აუცილებლად ახდება. ოღონდ ამ მიმართულებით მუშაობა ძალზე საფრთხილოა: კულტურული მემკვიდრეობის დაბრუნებას ვგულისხმობ. ზომიერებაა საჭირო. ისრაელი ჩემთვის ელჩობით არ დაწყებულა და არც დამთავრდება. ეს ქვეყანა არასდროს მიმიტოვებია. ეს ამოუწურავი ქვეყანაა, მსოფლიო კულტურის, ეკონომიკის გზაჯვარედინია.

- წმინდა მიწაზე ჩასვლა, იქაური სიწმინდეების მოლოცვა ბევრი ქრისტიანისთვის განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია. წმინდა მიწაზე გატარებული დღეებიდან, ყველაზე ემოციურად რა გახსენდებათ?

- ხალასი, სუფთა გული და იქ, ბავშვობაში ჩიტივით ფრენა. 1989 წელს ჩემმა დეიდაშვილმა მაჩუქა წიგნი ისრაელის შესახებ, რომელშიც დეტალურად იყო აღწერილი, რა, სად და როგორ უნდა მომენახულებინა. მოკლედ, ამ წიგნით წმინდა ადგილების ძიება დავიწყე. იერუსალიმში მცხოვრებ ნათესავებს ვეუბნებოდი, თითქოს თელ-ავივში ვრჩებოდი და - პირიქით. ყველანი მშვიდად იყვნენ. თავად, სრულიად მარტო, ღამეებს ღია ცის ქვეშ ვათევდი. როცა მაცხოვრის საფლავზე მივედი, გავარკვიე - წირვა ღამის 12 საათზე იწყებოდა. დილის 6 საათზე ღვთისმშობლის საფლავზე ჩატარებულ წირვას უნდა დავსწრებოდი. გამთენიისას შუალედი 2 საათი მრჩებოდა და ამ ხნის განმავლობაში გოლგოთის მთის ძირში მეძინა, იქ, სადაც ადამის თავის ქალაა დაფლული. ეს ყველაფერი სულის განწმენდისთვის და უფალთან მიახლოებისთვის კარგი საშუალებაა, მაგრამ ქრისტე გულში თუ არ შეუშვი, გარეგნული ქცევები არაფერია. მაცხოვრის საფლავთან პირველ რიგში, მოსახსენიებლად ის ადამიანები მახსენდებიან, ვისაც ჩემთვის უწყენინებიათ და ვისთვისაც მე მიწყენინებია.

- თქვენი მინისტრობის პერიოდი გავიხსენოთ. საუბრის დასაწყისში მითხარით, ხელისუფლებაში მყოფი ადამიანი შეიძლება ხიბლში ჩავარდესო... საცდურის წინაშე თქვენც აღმოჩნდებოდით...

- სანამ პარლამენტიდან მთავრობაში მოვხვდებოდი, ვამბობდი, ადამიანს მანამდე დავუდგები გვერდით, სანამ სწორად ივლის, ჯოჯოხეთის კარამდე მივყვები-მეთქი. სახარებაში წერია: მტვერი ჩამოიბერტყე ტანსაცმლიდან, რომელიც იმ სახლში მიიღე და ისე წამოდიო. მე ვამბობდი, მტვერს ჩამოვიბერტყავ და წამოვალ-მეთქი. მადლობა ღმერთს, რომ ეს შევასრულე, ისე, რომ მტვერიც არ ამიღია.

- აღმოჩნდა, რომ "ჯოჯოხეთის კარამდე" 8 თვეში მიხვედით: მინისტრის პოსტი ამ დროის განმავლობაში გეკავათ.

- ეკონომიკის სამინისტროს 8 თვე-ნახევარი ვუხელმძღვანელე. ამაზე ვხუმრობ ხოლმე, ფიზიოლოგიური მშობიარობისთვის ნაყოფი 9 თვეში მწიფდება და წამოსვლა ცოტათი ნაადრევად მომივიდა (იცინის).

- ბევრ უსამართლობას წააწყდით?

- როცა ვერ ახერხებ, სიმართლეს ემსახურო, მაშინ იქ რატომღა უნდა დარჩე? თუ სხვა რამისთვის ხარ მისული, მაშინ დარჩენა ღირს, მაგრამ მე ასე არ გავზრდილვარ. თეთრი შავისგან რომ განასხვაოს, გული გონიერი პირველ რიგში, ხელისუფალს სჭირდება, როცა ამას კარგავს, იღუპება, როგორც ადამიანი. სააკაშვილმა გული გონიერი დაკარგა. მასთან საუბრები მქონდა, რომ ასე არ დამართოდა. რომ გადავდექი, კიდევ სიკეთე გავუკეთე.

- რას გულისხმობთ?

- ამაზე არასდროს მილაპარაკია, გადადგომის დღეს ვთქვი: მხარს ვუჭერ სააკაშვილს, რადგან მჯერა, ჩვენი ქვეყნის თითოეული მოქალაქის გაჭირვებას განიცდის-მეთქი.

- ამ განცხადების გაკეთების დროს გულწრფელი იყავით?

- ვიცოდი, რომ ისმენდა. ეს იყო მისდამი ჩემი თხოვნა, მითითება; მინდოდა, განწყობა შემექმნა. წინაღამეს დამემალა. მივწერე, შეხვედრა მინდა-მეთქი. - ჰოლანდიაში მივდივარო, მიპასუხა. მანამდე საგარეო საქმეთა მინისტრს დაარეკვინა და ათქმევინა: გთხოვ, ჩემს სამინისტროში დაბრუნდე და ელჩად წახვიდეო. უარი ვუთხარი. ყველას ეგონა, ოპოზიციურ განცხადებას გავაკეთებდი და ისე წამოვიდოდი. სააკაშვილმა პარლამენტიდანაც იმიტომ წამომიყვანა, ეშინოდა, ოპოზიციაში არ გადავსულიყავი.

- ეს მერე გააანალიზეთ?

- არა, მაშინვე ვიცოდი, მას თამაშში ავყევი, მაგრამ ის როლი აღარ შევასრულე, რომელიც უნდოდა, რომ შემესრულებინა. პრეზიდენტთან არაერთხელ მქონდა კამათი, ვითხოვდი, სოციალური პრობლემების მოგვარებაზე ეზრუნა. ახლა უმცირესობა მთავრობას ევროპასთან, ამერიკასთან თავისუფალი ვაჭრობის ხელშეკრულების გაფორმებაზე მოუწოდებს... ევროპაც და ამერიკაც მთელ რიგ მოთხოვნებს გიყენებს, მათი კრიტერიუმები უნდა დააკმაყოფილო - ანტიმონოპოლია, ფიტოსანიტარია და ა.შ. ამ ყველაფერს შეგნებულად არ აკეთებდა და მე, როგორც მინისტრს, პრობლემები მექმნებოდა. რუსეთის ბაზრის დახურვის პირობებში, ევროპის ბაზარი ერთადერთი ხსნის გზა იყო. ევროპა ძვირად ღირებული ბაზარია. ჩინეთსა და თურქეთში ჩვენი პროდუქცია ვერ გავა, რადგან მათ გაცილებით დაბალ ფასებში აქვთ. ისმის კითხვა - რატომ არ გაითვალისწინეს ეს ყველაფერი 2009 წელს ან მას შემდეგ?

- რატომ?

- მთავრობის ზოგიერთი წევრის ინტერესების გამო, ყველა სფეროში მონოპოლია სუფევდა. იყო მთელი რიგი საკითხები, რომლის წინააღმდეგაც ვიბრძოდი და უნდა ვაღიარო, რომ ვერ მოვერიე. სამაგიეროდ, მოვერიე ჩემს თავს და წამოვედი.

- შეიძლება, საჯარო სამსახურში ლაშა ჟვანია ისევ ვიხილოთ?

- სურვილი აღარ მაქვს. არავის დავმშვიდობებივარ, მე ვთქვი - ნახვამდის. პოლიტიკაში დაბრუნებას აქვს თავისი დრო. ებრაული წარმოშობის ამერიკელმა პოლიტოლოგმა დაწერა ნაშრომი - "სახელმწიფოს ფიზიოლოგია". სახელმწიფოს განვითარების ეტაპებს ადამიანის განვითარების პერიოდებს ადარებს. როგორც ადამიანს, როცა იბადება, სჭირდება დახმარება, მერე, ფეხს რომ იდგამს, ასევე უნდა დამხმარე, რომელიც ხელს მოჰკიდებს, რომ არ დავარდეს, ასეა სახელმწიფოც. მერე "ცხელსისხლიანობის" პერიოდი იწყება - ადამიანი ბევრ შეცდომას უშვებს... ეს პოლიტოლოგი წერს, რომ ყველა ფიზიოლოგიურ პერიოდში სახელმწიფოს თავისი ლიდერი ჰყავს. გადის წლები, მერე იმ ლიდერს ვეღარ ეგუება და აგდებს... ეს ის არის, რაც ჩვენთან მოხდა. სააკაშვილი ლიდერი იმიტომ ვეღარ არის, რომ სახელმწიფომ "ცხელსისხლიანობის" პერიოდი გაიარა. ახლა სახელმწიფოს სხვა ლიდერის მოთხოვნილება აქვს.

- დღევანდელ პოლიტიკურ რეალობაზე რას გვეტყვით?

- ამ რეალობისთვის სახელმწიფო მზად იყო. მივიღეთ ის პოლიტიკური გუნდი, რომელიც ბიძინა ივანიშვილმა შეკრიბა. ამ ადამიანმა საკუთარ ხალხთან ხალასი დამოკიდებულებით მოიგო. ამ სიხალასეს ვერც იყიდი, ვერც ითამაშებ, ეს უნდა გქონდეს და ადამიანების გულები იგრძნობს.

- ბატონო ლაშა, არ შემიძლია, ბენდუქიძესთან დაკავშირებით არ გკითხოთ: მასთან დაპირისპირება თქვენი მინისტრობის პერიოდში დაიწყო, ბლოკავდით მის გადაწყვეტილებებს, თუნდაც ტყეების გასხვისებაზე.

- თქვენს ჟურნალს და საერთოდ, "პალიტრამედიას" დიდ პატივს ვცემ, დასმულ კითხვასაც პატივს ვცემ, მაგრამ რად გვინდა ბენდუქიძეზე ლაპარაკი? ამ ადამიანმა ქართველი ხალხის წინაშე პასუხი უნდა აგოს, რა ფორმით - ეს ჩემი კომპეტენცია არ არის. მას ალბათ დაუდგება ბოდიშის მოხდის დრო. მორალური პასუხისმგებლობა უნდა იგრძნოს. სახელმწიფო სამსახურიდან ადამიანს შეუძლია, ერთი გადაწყვეტილებით, ბევრი ადამიანისთვის გააკეთოს სიკეთე, მაგრამ შეიძლება, პირიქითაც მოხდეს. ხელისუფლებაში ყოფნა ისეთი პასუხისმგებლობაა, ყველას არ შესწავლეს ძალა, ეს ტვირთი ღირსეულად ატაროს. თუ ამის ძალა არა გაქვს, ჯობს, არც მიეკარო, თორემ შენც დაზარალდები და სხვებსაც დააზარალებ. თუ ქვეყანას ამ მიდგომით არ ემსახურე, მაშინ არაფერი ხარ. ვფიქრობ, წინა წინადადების ბოლო სიტყვაა ეს ადამიანი. დამეთანხმებით, ქვეყნის წინაშე ყველა ადამიანს თავისი წილი პასუხისმგებლობა აკისრია, მაგრამ პოლიტიკოსის პასუხისმგებლობა ათასჯერ მეტია. ცოტა ხნის წინ ერთმა ადამიანმა მომწერა ამბავი, რომელიც ჩემი მინისტრობის პერიოდში მომხდარა. მისი ოჯახი სახელმწიფო ქონებაში იყო შეჭრილი, ფართი კანონიერად არ ეკავა. შესაბამისმა დეპარტამენტმა მოამზადა რეზოლუცია. კოტეჯი, რომელშიც ოჯახი ცხოვრობდა, პრივატიზაციაზე გამოვიტანეთ. საქმე სახელმწიფოს სასარგებლოდ გადაწყდა. მაგრამ ის ოჯახი ძალიან დაზარალდა. მე, როგორც მინისტრს, მქონდა საშუალება, ეს კოტეჯი პრივატიზაციაზე არ გამეტანა, თვალი დამეხუჭა, მაგრამ თვალის დახუჭვით პრობლემა არ გვარდება. ასეთ დროს პასუხისმგებლობა უნდა აიღო და შენს მოქალაქეს პრობლემის გადაჭრაში დაეხმარო. ეს ამბავი მორიდებულად, დაზარალებულმა ქალბატონმა მომწერა და ძალიან შევწუხდი. ამის ფონზე აღარ ვიცი, რამდენად ღირდა ის სიკეთეები, რომელიც გავაკეთე.

- 3 წელია, რაც საპატრიარქოს საქველმოქმედო ფონდის მთავარი მენეჯერი ხართ. ფონდის საქმიანობის შესახებ რას გვეტყვით?

- ისეთი კარგი პერიოდი, როგორიც ახლა მაქვს, არასდროს მქონია და ალბათ არც მექნება. ჩემი ხელმძღვანელი არის ადამიანი, რომელიც ძალიან მიყვარს და მისგანაც იმავეს ვგრძნობ. ერთმანეთის კარგად გვესმის. მისგან ძალიან ბევრ რამეს ვსწავლობ. უწმინდესმა ეს ფონდი 2005 წელს დააარსა. მაშინ მეცნიერების, კულტურის სფეროში ბევრი პრობლემა იყო. პატრიარქმა შემოიკრიბა სამეცნიერო ინსტიტუტების თანამშრომლები - მათ შეკრების ადგილიც კი აღარ ჰქონდათ. მაგალითისთვის გეტყვით: საპატრიარქოს ფონდის დაფინანსებით, გეოლოგიის ინსტიტუტის თანამშრომლებმა ნავთობის და გაზის მოპოვების კონცეფციაზე იმუშავეს; ერთი თვის წინ ეს კონცეფცია სახელმწიფოს გადასცეს. იქ გადმოცემულია სპეციალისტების მოსაზრება, თუ როგორ უნდა მოვიპოვოთ ეს სიმდიდრე, რომელიც ქვეყანაში ნამდვილად არსებობს. ფონდმა დააფინანსა ანტინარკოტიკული პროექტი. ეს არის პრობლემა, რომელიც ძალიან ბევრ ადამიანს აწუხებს, ამ დროს კი სახელმწიფომ დანაშაულთან, დაავადებასთან ბრძოლა კი არა, ადამიანებთან ბრძოლა დაიწყო... თბილისში, თაბორის მთაზე ფერისცვალების მონასტერში ამ საქმიანობას მამა ბართლომე უდგას სათავეში. მნიშვნელოვანია დემოგრაფიული პროექტი, რომელიც საპატრიარქოს ფონდის ინიციატივით, დემოგრაფებთან ერთად დაიწყო და მადლობა ღმერთს, რომ ამ მიმართულებით სახელმწიფო გააქტიურდა. ფონდის დაფინანსებით დაიწყო ფესტივალი "აღდგომიდან ამაღლებამდე", რომელიც მე-8 წელია, ტარდება. ეს ფესტივალი არ არის რელიგიასთან დაკავშირებული, ის აღდგომის დღესასწაულის შემდეგ იწყება და ამაღლებამდე მთავრდება... ბევრს ჰგონია, რომ ეს სოციალური ფონდია. სოციალური ფონდი საპატრიარქოში კიდევ ცალკეა შექმნილი. ჩვენთან მეტი შემოწირულობა რომ იყოს, გაცილებით მეტი საქმე გაკეთდებოდა. უფრო მეტია ერთლარიანი ზარი. საზოგადოება მეტად აქტიურდება, როცა შეწირულობა კონკრეტული პროექტისთვის გროვდება.

- როდესაც აჭარაში ერთი წლის ბავშვი დაიღუპა, მაშინ გაისმა პრეტენზიები ეკლესიის, ამ ფონდის მისამართითაც...

- როცა ამბობ, - რატომ შენდება ეკლესია? ჯობია, გაჭირვებულს დაეხმაროო, - აქედან ერთი ნაბიჯია იქამდე, რომ ეკლესიების მშენებლობის შეჩერება მოითხოვო. ეკლესია ადამიანებს ერთმანეთის ჯვრის ტარებაში დახმარებისკენ მოუწოდებს. მოწყალების გაცემა დიდი მადლია. თითოეული ჩვენგანი ჩვენს წილ პასუხისმგებლობას რატომ არ ვგრძნობთ?.. ადვილია სხვისკენ ხელი გაიშვირო და რამეში დაადანაშაულო. ვერც ერთი სახელმწიფო ვერ დასძლევს სოციალურ გაჭირვებას, თუ საზოგადოების თანადგომა არ იქნება, მით უმეტეს, ისეთ ქვეყანაში, სადაც უმუშევრობის მაჩვენებელი კატასტროფულად მაღალია. თუ ეკლესიები არ ვაშენეთ, სულიერება საიდან მივიღოთ, ინტერნეტიდან?

- დაბოლოს, გილოცავთ მოახლოებულ აღდგომის ბრწყინვალე დღესასწაულს! წლებია, მაცხოვრის საფლავიდან სამშობლოში წმინდა ცეცხლი ჩამოგაქვთ...

- დიახ, იერუსალიმში ორშაბათს მივემგზავრები. ვნების შვიდეულში იმ ადგილებში ყოფნა, სადაც ქრისტეს ჯვარცმა და შემდეგ აღდგომა მოხდა, მეტისმეტად ემოციურია. მთავარია, ჩვენს გულებში აღდგეს ქრისტე, სულში სიხარული გვქონდეს. აღდგომა იმედიანი დღესასწაულია, სიკვდილზე გამარჯვების ზეიმია. ყველას გილოცავთ და აღდგომისეულ სიხარულს გისურვებთ!

თამუნა კვინიკაძე

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

ბაია პატარაიას თათია სამსახარაძე და უფლებადამცველები დაუპირისპირდნენ - „სამი წელია პირში წყალი მაქვს დაგუბებული...“

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

×
Live: ეთერშია გადაცემა "360 გრადუსი"