Faceამბები
მსოფლიო

22

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ოთხშაბათი, მთვარის ოცდამეხუთე დღე დაიწყება 04:59-ზე, მთვარე 09:03-ზე გადავა თევზების ზოდიაქოში ახალ საქმეებს ნუ წამოიწყებთ, მაგრამ დაწყებულები დაასრულეთ. კარგი დღეა ვაჭრობისთვის, სასამართლო საქმეებისთვის. არასასიამოვნო დღეა კონტაქტებისთვის, აკონტროლეთ თქვენი ემოციები. არ იკამათოთ და მოერიდეთ უსიამოვნო საუბრებს. კარგი დღეა მოგზაურობის დასაწყებად, მგზავრობისათვის. სხვა დღისთვის გადადეთ ქორწინება და ნიშნობა. მოერიდეთ ალკოჰოლსა და სიგარეტს. ამ დღის რთული ორგანოა ყურები, მოერიდეთ მათ გახვრეტას, ოპერაციას, გაწმენდას. არ გირჩევთ ოპერაციის ჩატარებას ღვიძლზე, ფეხებზე.
სამხედრო
სამართალი
საზოგადოება
მეცნიერება
სპორტი
კულტურა/შოუბიზნესი
თვის კითხვადი სტატიები
"გული მტკივა, გადაჩიჩქნილ თბილისს რომ ვუყურებ!.."
"გული მტკივა, გადაჩიჩქნილ თბილისს რომ ვუყურებ!.."

"ოღონდ პო­ლი­ტი­კა­ზე ნუ ვი­სა­უბ­რებთ და სხვა ნე­ბის­მი­ე­რი თემა მი­სა­ღე­ბია ჩემ­თვის, თუმ­ცა სხვა თემა მე­ო­რე­ხა­რის­ხო­ვა­ნია. სა­ზო­გა­დო­ე­ბას მხო­ლოდ პო­ლი­ტი­კა აინ­ტე­რე­სებს, ყველ­გან და ყვე­ლა­ფერ­ში პო­ლი­ტი­კაა გა­რე­უ­ლი - მხატ­ვრო­ბა­ში, კი­ნო­ში, მუ­სი­კა­ში, სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ ტრან­სპორ­ტში, დი­ა­სახ­ლი­სე­ბი სამ­ზა­რე­უ­ლო­ში ყა­ვას რომ სვა­მენ, პო­ლი­ტი­კო­სებ­ზე სა­უბ­რო­ბენ. მიკ­ვირს, რა­ტომ გახ­და ეს თემა ასე­თი ამო­უ­წუ­რა­ვი. იქ­ნებ, ვინ­მე და­ინ­ტე­რეს­დეს, სად გა­დის ზღვა­რი სხვა ქვეყ­ნებ­ში ნორ­მა­ლურ ცხოვ­რე­ბა­სა და პო­ლი­ტი­კას შო­რის? რა­ტომ არ იღ­ლე­ბა ხალ­ხი, მე კი და­ვი­ღა­ლე, აღარ მინ­და ამ­დე­ნი პო­ლი­ტი­კა..." - ამ­ბობს სამ­ხატ­ვრო აკა­დე­მი­ის ყო­ფი­ლი რექ­ტო­რი, მხატ­ვა­რი გია ბუ­ღა­ძე... შუა ლა­პა­რაკ­ში ტე­ლე­ფო­ნი გა­მე­თი­შა, რის გა­მოც გა­და­ვუ­რე­კე და ბო­დი­ში მო­ვუ­ხა­დე. ჩემ­და გა­საკ­ვი­რად, ის ჩემი ზა­რით ძა­ლი­ან გა­ოც­და: "მე­გო­ნა, ჩემი უარ­ყო­ფი­თი პა­სუ­ხის გამო გა­მი­თი­შეთ ტე­ლე­ფო­ნი, ბო­დი­შის მო­სახ­დე­ლად თუ და­მი­რე­კავ­დით, არ მე­გო­ნა. ახლა კი, ეს გუ­ლა­ჩუ­ყე­ბუ­ლი ბე­რი­კა­ცი მზად არის, ნე­ბის­მი­ერ კი­თხვას გას­ცეს პა­სუ­ხი," - გამ­ხი­ა­რულ­და ჩემი რეს­პონ­დენ­ტი და ჩვე­ნი სა­უ­ბა­რიც შედ­გა...

- რა­ღა­ცე­ბი კარ­გი ხდე­ბა ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში, რა­ღა­ცე­ბი - ცუდი. ყო­ველ­თვის ასე იყო, ხან სა­მარ­თლი­ა­ნო­ბი­სა და ნი­ჭის ზე­ო­ბა იყო, ხა­ნაც შავ­ბნე­ლი ძა­ლე­ბი ზე­ი­მობ­დნენ. მაგ­რამ გა­ვუ­ძე­ლით და მო­ვე­დით აქამ­დე, ამის იქი­თაც წა­ვალთ. იცით, რა­ტომ? იმი­ტომ, რომ ქარ­თვე­ლებს სხვა­ნა­ი­რი ადა­მი­ა­ნუ­რი, თბი­ლი და ხე­ლოვ­ნე­ბის დო­ნე­ზე აყ­ვა­ნი­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბი გვაქვს. ჩვენ­თან უფ­როს-უმ­ცრო­სო­ბის ტრა­დი­ცია ეროვ­ნულ მა­ხა­სი­ა­თებ­ლად არის ქცე­უ­ლი და ვე­რა­ნა­ი­რი ევ­რო­პა და ამე­რი­კა ვერ შეგვცვლის ძი­რი­ა­ნად, იმი­ტომ, რომ ქარ­თუ­ლი გენი ძლი­ე­რია და ეს ის­ტო­რი­ი­და­ნაც კარ­გად ჩანს. ჩვე­ნი სტუ­მარ­თმოყ­ვა­რე­ო­ბა, რო­მე­ლიც ვა­ჟას შე­მოქ­მე­დე­ბა­ში გე­ნი­ა­ლუ­რად არის წარ­მოდ­გე­ნი­ლი, მსოფ­ლი­ო­ში კლა­სი­კად არის აღი­ა­რე­ბუ­ლი. ქარ­თულ ოჯახ­ში მა­მაშ­ვი­ლუ­რი, დე­დაშ­ვი­ლუ­რი, დედ­მა­მიშ­ვი­ლუ­რი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბი მთე­ლი შე­მოქ­მე­დე­ბაა. ეს უცხო­ე­ლე­ბის­თვის წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია, ჩვენ­თვის კი ცხოვ­რე­ბის წე­სია. ამით ვართ გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ერი.

ვა­მა­ყობ, რომ გვყავს ნიკო ფი­როს­მა­ნი, ლადო გუ­დი­აშ­ვი­ლი, და­ვით კა­კა­ბა­ძე, სი­მარ­თლეს გა­ვუს­წო­როთ თვა­ლე­ბი, მათ გამო უცხო­ე­ლე­ბი სა­ქარ­თვე­ლო­ში არ ჩა­მოვ­ლენ. შე­საძ­ლოა, ამ სი­ტყვე­ბის გამო ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რის ვი­თომ ქო­მა­გებ­მა ჩამ­ქო­ლონ, მაგ­რამ ასეა. არც ვარ­ძი­ის სა­ნა­ხა­ვად მი­ა­წყდე­ბი­ან ტუ­რის­ტე­ბი, რად­გან კა­ბა­დო­კი­ას­თან შე­და­რე­ბით მა­ინც მოკ­რძა­ლე­ბუ­ლია. ამი­ტო­მაც, რამე ისე­თი, გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი უნდა გა­ვაბ­რენ­დოთ, რაც მხო­ლოდ ჩვენ გვაქვს, თუნ­დაც მად­ლი­ა­ნი ქარ­თუ­ლი სუფ­რა, სა­დღეგ­რძე­ლო­ე­ბი, სუფ­რა­ზე ქცე­ვის წე­სე­ბი, თა­მა­დის არ­ტის­ტიზ­მი და მჭევ­რმე­ტყვე­ლე­ბა. ერთხელ შე­ვეს­წა­რი, რო­გო­რი პირ­და­ღე­ბუ­ლი უს­მენ­და ვი­ღაც უცხო­ე­ლი თა­მა­დის სი­ტყვას, რო­მელ­საც თარ­ჯი­მა­ნი უთარ­გმინ­და. ბო­ლოს მი­ვი­და და იმ კაცს ხელი ჩა­მო­არ­თვა, თქვენ რომ გის­მენ­დით, ამ გა­დამ­თი­ელ კაცს ბევ­რჯერ მო­მინ­და ქარ­თვე­ლო­ბაო... ეს ნი­ჭია, რო­მე­ლიც ყვე­ლას არ აქვს, მაგ­რამ ქარ­თვე­ლი კაცი უფალ­მა და­ა­ჯილ­დო­ვა ამ ნი­ჭით.

- თან­და­თან წარ­სულს ბარ­დე­ბა გა­და­ყო­ლი­ლი სა­დღეგ­რძე­ლო­ე­ბი და უსაშ­ვე­ლოდ გა­წე­ლი­ლი სუფ­რა...

- რამე საქ­მე გა­გი­გი­ათ, რო­მე­ლიც ჭი­ქის აწე­ვის გა­რე­შე წარ­მა­ტე­ბით დას­რულ­და? ეს ხომ ჩვე­ნი წარ­სუ­ლია, რა­ტომ ვამ­ბობთ უარს?.. სუფ­რის კულ­ტუ­რა ქარ­თვე­ლი ერის უდი­დე­სი მო­ნა­პო­ვა­რია და ამას ვერც "ა-ლა-ფურ­შე­ტი" ჩა­ა­ნაც­ვლებს და ვერც სა­ი­დან­ღაც მო­ტა­ნი­ლი სი­ახ­ლე­ე­ბი. მსოფ­ლი­ოს ბევრ ქვე­ყა­ნა­ში ვარ ნამ­ყო­ფი და მსგავ­სი არ­სად შემ­ხვედ­რია.

ამი­ტომ, როცა მე­კი­თხე­ბი­ან, რა მოგ­წონთ დღეს და რა არაო? სულ ვე­უბ­ნე­ბი, მომ­წონს, ტუ­რის­ტე­ბის მო­სა­ზი­დად ქარ­თუ­ლი ტრა­დი­ცი­ე­ბის აღ­დგე­ნა-შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა რომ მიმ­დი­ნა­რე­ობს. მთა­ვა­რია, ძა­ლი­ან მკაც­რად და­ვიც­ვათ ტრა­დი­ცი­ე­ბი. ჩემს სტუ­დენ­ტებს ყო­ველ­თვის ვე­უბ­ნე­ბი, მოკ­რძა­ლე­ბუ­ლი და ზრდი­ლო­ბი­ა­ნე­ბი იყ­ვნენ, ტრან­სპორ­ტში ამო­სულ ქალ­სა და უფ­როსს ად­გი­ლი და­უთ­მონ, უფ­როს-უმ­ცრო­სო­ბის ტრა­დი­ცია ქარ­თვე­ლი კა­ცის ში­ნა­გა­ნი თა­ვი­სუფ­ლე­ბის გა­მო­ხა­ტუ­ლე­ბაა. კარ­გი იქ­ნე­ბა, თუ ამას ახალ­გაზ­რდე­ბი გა­ით­ვა­ლის­წი­ნე­ბენ.

- ბა­ტო­ნო გია, ქა­ლაქ­ში მიმ­დი­ნა­რე სი­ახ­ლე­ებ­ზეც გკი­თხავთ, რომ­ლის პა­რა­ლე­ლუ­რა­დაც უძ­ვე­ლე­სი აღ­მო­ჩე­ნე­ბი მიმ­დი­ნა­რე­ობს...

- ამ თე­მა­ზე ემო­ცი­ის გა­რე­შე ლა­პა­რა­კი არ შე­მიძ­ლია, რად­გან გული მიკ­ვდე­ბა, როცა ვუ­ყუ­რებ, რა ხდე­ბა ქა­ლაქ­ში. სა­უ­კუ­ნე­ობ­რი­ვად ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი სივ­რცის გე­ნი­ა­ლუ­რი გან­ცდა ქარ­თვე­ლებ­მა უკვე კარ­გა ხა­ნია და­კარ­გეს და ახა­ლი ნა­გე­ბო­ბე­ბი ისე შენ­დე­ბა, მისი ად­გილმდე­ბა­რე­ო­ბა, კონ­ტექ­სტი და ხშირ შემ­თხვე­ვა­ში, მნიშ­ვნე­ლო­ბაც არ აინ­ტე­რე­სებთ. არა­და, ის­ტო­რი­უ­ლად, როცა ჩვე­ნი ერი ჯვარს აშე­ნებ­და, სივ­რცობ­რივ-არ­ქი­ტექ­ტუ­რუ­ლი აზ­როვ­ნე­ბის გე­ნი­ას ავ­ლენ­და. ეს ნიჭი კი დღეს გამ­ქრა­ლია...

ამათ იმ­დე­ნად მო­უნ­დათ თა­ნა­მედ­რო­ვე­ო­ბის­თვის აყო­ლა, რომ ახა­ლი ქა­ლა­ქის აშე­ნე­ბა­საც კი შე­ე­ჭიდ­ნენ. ეს არ არის საღი აზრი. რბი­ლად რომ ვთქვათ, ეს არა­სე­რი­ო­ზუ­ლია.

- არ გჯე­რათ ლა­ზი­კის აშე­ნე­ბის?

- ლა­ზი­კის მშე­ნებ­ლო­ბა არა­რე­ა­ლუ­რად მეჩ­ვე­ნე­ბა და, სა­ერ­თოდ, მი­მაჩ­ნია, რომ ეს ვი­თომ გრან­დი­ო­ზუ­ლი პრო­ექ­ტე­ბი გა­და­სა­ხე­დი და შე­სას­წავ­ლია. მე სხვე­ბი­ვით და­ბოღ­მი­ლის პო­ზი­ცი­ი­დან არ ვლა­პა­რა­კობ, მაგ­რამ ამ შემ­თხვე­ვა­ში მათ არ იცი­ან, რა უნ­დათ. სამ­წუ­ხა­როდ, თით­ქმის არც ერთ ასეთ გრან­დი­ო­ზულ პრო­ექ­ტში კონ­ტექ­სტი არ არის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლი. და­ნარ­ჩენ­ზე, მის აუ­ცი­ლებ­ლო­ბა­სა და სა­ჭი­რო­ე­ბა­ზე სა­უბ­რის­გან თავს შე­ვი­კა­ვებ, რად­გან ეს ჩემი კომ­პე­ტენ­ცია არ არის.

- თბი­ლის­ში მიმ­დი­ნა­რე ცვლი­ლე­ბებს და­ვუბ­რუნ­დეთ.

- ძა­ლი­ან მძი­მე აღ­საქ­მე­ლია ის სა­ინ­ჟინ­რო ცვლი­ლე­ბე­ბი, რომ­ლე­ბიც ძველ თბი­ლის­ში მიმ­დი­ნა­რე­ობს. გან­სა­კუთ­რე­ბით თბი­ლი­სის ძველ ნა­წილ­ში, რო­მე­ლიც თა­ვის ის­ტო­რი­ულ სა­ხეს თან­და­თან კარ­გავს.

- რო­გორ ფიქ­რობთ, თუკი არას­წო­რია ეს, რა­ტომ კეთ­დე­ბა?

- ვერ გე­ტყვით, ეს ალ­ბათ პო­ლი­ტი­კუ­რი პი­ა­რის ნა­წი­ლია. ამ შემ­თხვე­ვა­ში საქ­მე გვაქვს მა­ხინჯ ცვლი­ლე­ბებ­თან. იცით, როცა ევ­რო­პი­დან ჩა­მო­სულ მე­გობ­რებს ქა­ლაქს ვათ­ვა­ლი­ე­რე­ბი­ნებ, ისი­ნი ჩემ­თან ერ­თად ტი­რი­ან იმ მა­სობ­რივ ნგრე­ვა­ზე, რაც ქა­ლაქ­ში ხდე­ბა. ცხა­დია, იმათ­ზე მაქვს ლა­პა­რა­კი, ვინც ად­რეც ყო­ფი­ლა ჩვენ­თან. ჩვენ ვკარ­გავთ მას­შტაბს, ქა­ლა­ქის მთა­ვარ ხიბლს - ძვე­ლი­სა და თა­ნა­მედ­რო­ვე­ო­ბის ჰარ­მო­ნი­უ­ლო­ბას. ეს არ არის ის თბი­ლი­სი, რო­მე­ლიც უნდა იყოს. ქა­ლაქ­მა უკვე და­კარ­გა გა­ნუ­მე­ო­რებ­ლო­ბა... თუკი მათ ამის ფი­ნან­სუ­რი სა­შუ­ა­ლე­ბა მი­ე­ცათ, ასე­თი­ვე ჭრე­ლაჭ­რუ­ლა და უგე­მოვ­ნო, შუ­ა­ში გა­ჩხე­რი­ლი იქ­ნე­ბა ლა­ზი­კაც. ისიც პი­ა­რის ნა­წი­ლია. არ ვიცი, რა და­ვარ­ქვა, ეს არის არა­ა­დეკ­ვა­ტუ­რი ქმე­დე­ბის ნა­წი­ლიც. სამ­წუ­ხა­როა, რომ ასე ხდე­ბა. რე­ა­ლუ­რად, სულ სხვა რა­მეა გა­სა­კე­თე­ბე­ლი და სე­რი­ო­ზუ­ლად მო­საფრ­თხი­ლე­ბე­ლია ჩვე­ნი წარ­სუ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა, გან­ცდა წარ­სუ­ლი­სა, უნდა შე­ვი­ნარ­ჩუ­ნოთ ის კო­ლო­რი­ტი, რომ­ლი­თაც ჩვენ გან­ვსხვავ­დე­ბით სხვა ქვეყ­ნე­ბის­გან. გული მტკი­ვა, ამ გა­და­ჩიჩ­ქნილ ქა­ლაქს რომ ვუ­ყუ­რებ, ეს არ არის აღმშე­ნე­ბე­ლო­ბა და ამის მიხ­ვედ­რას დიდი სპე­ცი­ა­ლის­ტო­ბა სუ­ლაც არ სჭირ­დე­ბა.

- თუმ­ცა, არა­ერ­თხელ გით­ქვამთ, რომ სი­ახ­ლე­ე­ბი სა­ჭი­როა...

- დიახ, მაგ­რამ სი­ახ­ლე სხვა არის და ძვე­ლის გა­დაშ­ლი­სა და აღ­მო­ფხვრის მცდე­ლო­ბა - სხვა. თუ ამას დავ­კარ­გავთ და თა­ნა­მედ­რო­ვე არ­ქი­ტექ­ტორ­თა სა­ინ­ჟინ­რო მიღ­წე­ვე­ბის დამ­კვიდ­რე­ბის მიზ­ნით, ე.წ. ყბა­და­ღე­ბულ თა­ნა­მედ­რო­ვე შე­ნო­ბებს მი­ვე­ძა­ლე­ბით, ჩვე­ნი თვითმყო­ფა­დო­ბის­თვის ცუდი იქ­ნე­ბა. ჩვენ ის­ტო­რი­ა­ში უნდა შე­ვი­დეთ, რო­გორც მცი­რე­რი­ცხო­ვა­ნი, მაგ­რამ ძა­ლი­ან დიდი კულ­ტუ­რუ­ლი ტრა­დი­ცი­ე­ბის მქო­ნე ერი, რო­მელ­საც თა­ნა­მედ­რო­ვე­დაც შე­უძ­ლია აზ­როვ­ნე­ბა, მაგ­რამ ამ თა­ნა­მედ­რო­ვე­ო­ბით წარ­სუ­ლის მოს­პო­ბა არ სურს.

- ლა­ზი­კის პრო­ექ­ტი ნა­ნა­ხი გაქვთ?

- არა, არას­დროს მი­ნა­ხავს, არც და­ვინ­ტე­რე­სე­ბულ­ვარ, რად­გან ვხე­დავ, რაც ძვე­ლია, ის მე­კარ­გე­ბა. რო­გორც ქარ­თვე­ლი, ჩემს თავს ვე­კი­თხე­ბი, ჩვენს წი­ნა­პარს სივ­რცის გე­ნი­ა­ლუ­რი გან­ცდა ჰქონ­და. ასე რომ არ ყო­ფი­ლი­ყო, დი­დე­ბულ ჯვარს ხომ ვერ ავა­შე­ნებ­დით-მეთ­ქი. ჰოდა, ახლა სად და­ი­კარ­გა ეს გან­ცდა? როცა ჯვრის მო­ნას­ტე­რი ავა­შე­ნეთ, ხომ ვი­ყა­ვით სივ­რცობ­რივ-არ­ქი­ტექ­ტუ­რუ­ლი აზ­როვ­ნე­ბის გე­ნი­ო­სე­ბი?! ეს ნიჭი სად გაგ­ვიქ­რა?.. მეს­მის, რომ ჩვენ რა­ღაც­ნა­ი­რად გვინ­და, ულტრა­თა­ნა­მედ­რო­ვე ფორ­მე­ბით ვი­აზ­როვ­ნოთ. ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას ამ­ბი­ცია აქვს, სი­ახ­ლე­ე­ბი და­ნერ­გოს, მაგ­რამ ეს ნი­ა­დაგ­მო­წყვე­ტი­ლად არ უნდა ხდე­ბო­დეს.

თბი­ლისს გრძნობ­და და გა­ნიც­დი­და ელე­ნე ახვლე­დი­ა­ნი და ამი­ტო­მაც ხა­ტავ­და ძვე­ლი თბი­ლი­სის უბ­ნებს ასე გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ენ­თუ­ზი­აზ­მით, იქ­ნებ, ნა­ხა­ტებ­ში მა­ინც გა­და­ვარ­ჩი­ნო და შე­ვუ­ნა­ხო მო­მა­ვალ თა­ო­ბა­სო. ამ თა­ნა­მედ­რო­ვე­ო­ბით და­ფა­რეს ყვე­ლა­ფე­რი ძვე­ლი და მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი. ის კი არა, პრე­ზი­დენ­ტის სა­სახ­ლეც კი და­ფა­რა ამ­ხე­ლა მას­შტა­ბის მუ­სი­კა­ლუ­რი თე­ატ­რის შე­ნო­ბის კონ­სტრუქ­ცი­ამ. ერთი მხრი­დან სა­ერ­თოდ აღარ ჩანს მე­ტე­ხი, აღარც და­რე­ჯა­ნის სა­სახ­ლე. ერთი რამ მინ­და აღ­ვნიშ­ნო, - მე ძვე­ლი ის­ტო­რი­უ­ლი შე­ნო­ბე­ბის თა­ვი­დან აშე­ნე­ბის მომ­ხრე კი არა, მათი კონ­სერ­ვა­ცი­ის მომ­ხრე ვარ. სტრა­ტე­გი­უ­ლად გან­სხვა­ვე­ბულ ფი­ლო­სო­ფი­ას ვე­რაფ­რით მი­ვი­ღებ.

მე-20 სა­უ­კუ­ნის მე­ო­რე ნა­ხე­ვარ­ში და­ი­წყო დიდი ჭი­და­ო­ბა ორ კონ­ცეფ­ცი­ას შო­რის - კონ­სერ­ვა­ცია თუ რეს­ტავ­რა­ცია?! ამის შე­სა­ხებ მსჯე­ლობ­დნენ მთელ მსოფ­ლი­ო­ში და სწო­რედ კონ­სერ­ვა­ცი­ის ფი­ლო­სო­ფი­ამ გა­ი­მარ­ჯვა. ანუ, რაც გვაქვს, იმას ვი­ნარ­ჩუ­ნებთ. წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, ჯვა­რი სწე­რია და, ყინ­წვი­სის ან­გე­ლოზს ფრთა რომ და­უ­ზი­ან­დეს და ამ დროს რო­მე­ლი­ღაც თა­ნა­მედ­რო­ვე იკო­ნოგ­რა­ფი მი­ვი­დეს და ხელი ჩა­ა­ხა­ტოს, ხომ სა­ში­ნე­ლე­ბა იქ­ნე­ბა?

- და­ახ­ლო­ე­ბით იმა­ვეს ვუ­პი­რებ­დით ბაგ­რა­ტის ტა­ძარს, ლიფ­ტის და­მონ­ტა­ჟე­ბით...

- დიახ, ეს ცალ­კე ტრა­გე­დი­აა ჩემ­თვის... ეს იგი­ვეა, ვთქვათ, წილკ­ნის ღვთის­მშობ­ლის გე­ნი­ა­ლურ ხატს რა­ღაც ნა­წი­ლი და­უ­ზი­ან­დეს და თა­ნა­მედ­რო­ვე რეს­ტავ­რა­ტორ­მა ჩა­ა­ხა­ტოს.

- ფაქ­ტია, რომ ასეც ხდე­ბა...

- სწო­რედ მა­გას ვტი­რი ამ­დე­ნი ხა­ნია. სულ ახ­ლა­ხან ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი არ­ქე­ო­ლო­გი­უ­რი გა­თხრე­ბის შე­დე­გად ძვე­ლი თბი­ლი­სის გა­ლავ­ნის ნაშ­თე­ბი აღ­მოჩ­ნდა. აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა შე­ნარ­ჩუნ­დეს ძვე­ლი, მაგ­რამ ამ ტე­რი­ტო­რი­ის ბო­ლოდ­რო­ინ­დე­ლი დატ­ვირ­თვი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე რო­გორ მო­ხერ­ხდე­ბა ძვე­ლის კონ­სერ­ვა­ცია, გა­ურ­კვე­ვე­ლია. არა­და, ჩვენ გვაქვს ის­ტო­რი­უ­ლი ფაქ­ტე­ბის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბი­სა და გა­დარ­ჩე­ნის დიდი გა­მოც­დი­ლე­ბა და ტრა­დი­ცია. ისე კი, ეს არის გა­და­უჭ­რე­ლი პრობ­ლე­მა არა მარ­ტო სა­ქარ­თვე­ლოს­თვის, არა­მედ მთე­ლი მსოფ­ლი­ოს­თვის. რომ­ში რა­ღა­ცას რომ ამო­თხრი­ან, იქვე ჩნდე­ბა უნი­კა­ლუ­რი არ­ქე­ო­ლო­გი­უ­რი ფაქ­ტე­ბი. ყვე­ლა ქუ­ჩის გაჭ­რი­სა და ყვე­ლა სა­ძირ­კვლის ამოჭ­რი­სას უცებ ის­ტო­რი­უ­ლი სა­ოც­რე­ბა ამო­დის - მო­ზა­ი­კა ან კე­დე­ლი, ფრეს­კა... წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, რა ხდე­ბა რომ­ში ან სა­ბერ­ძნეთ­ში, მაგ­რამ ისი­ნი კი არ ცვლი­ან, ამ არ­ქე­ო­ლო­გი­ურ მა­სა­ლას თვა­ლის­ჩი­ნი­ვით ინა­ხა­ვენ. თუ შე­საძ­ლე­ბე­ლია, თა­ღის ან კედ­ლის ნა­წი­ლი და­კონ­სერვდეს, ამას ხელ­შე­უ­ხებ­ლად ტო­ვე­ბენ, მაგ­რამ, ძი­რი­თა­დად, ეს ურ­თუ­ლე­სი სა­კი­თხია, რა­ზეც დიდი გან­ხილ­ვა მიმ­დი­ნა­რე­ობს, თუ რო­მე­ლი ნი­მუ­ში შე­ი­ნარ­ჩუ­ნონ. ესაა რე­ვი­ტა­ლი­ზა­ცია - ის­ტო­რი­უ­ლი ობი­ექ­ტის გა­ცო­ცხლე­ბა.

- ბა­ტო­ნო გია, ნიკა რუ­რუ­ამ გა­ნა­ცხა­და, ბი­ძი­ნა ივა­ნიშ­ვილ­მა რაც აღად­გი­ნა, ხე­ლახ­ლა უნდა გა­ვა­კე­თო­თო...

- რუ­რუ­ას მი­მართ ჩემი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა ყვე­ლას­თვის ცნო­ბი­ლია და მო­დით ამ თე­მა­ზე ნუ­ღარ ვი­სა­უბ­რებთ. პო­ლი­ტი­კურ გან­ცხა­დე­ბას არ გა­ვა­კე­თებ. სა­კუ­თა­რი სურ­ვი­ლით წა­მო­ვე­დი ყვე­ლა კო­მი­სი­ი­დან. სა­მი­ნის­ტროს­თან არ­სე­ბუ­ლი ჯგუ­ფე­ბიც სა­კუ­თა­რი სურ­ვი­ლით დავ­ტო­ვე, რად­გან ჩავ­თვა­ლე, რომ ამ ეტაპ­ზე ამ სა­მი­ნის­ტროს­თან თა­ნამ­შრომ­ლო­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა ამო­წუ­რუ­ლი მქონ­და.

ლალი პა­პას­კი­რი

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

რუბრიკის სხვა სიახლეები

"გული მტკივა, გადაჩიჩქნილ თბილისს რომ ვუყურებ!.."

"გული მტკივა, გადაჩიჩქნილ თბილისს რომ ვუყურებ!.."

"ოღონდ პოლიტიკაზე ნუ ვისაუბრებთ და სხვა ნებისმიერი თემა მისაღებია ჩემთვის, თუმცა სხვა თემა მეორეხარისხოვანია. საზოგადოებას მხოლოდ პოლიტიკა აინტერესებს, ყველგან და ყველაფერში პოლიტიკაა გარეული - მხატვრობაში, კინოში, მუსიკაში, საზოგადოებრივ ტრანსპორტში, დიასახლისები სამზარეულოში ყავას რომ სვამენ, პოლიტიკოსებზე საუბრობენ. მიკვირს, რატომ გახდა ეს თემა ასეთი ამოუწურავი. იქნებ, ვინმე დაინტერესდეს, სად გადის ზღვარი სხვა ქვეყნებში ნორმალურ ცხოვრებასა და პოლიტიკას შორის? რატომ არ იღლება ხალხი, მე კი დავიღალე, აღარ მინდა ამდენი პოლიტიკა..." - ამბობს სამხატვრო აკადემიის ყოფილი რექტორი, მხატვარი გია ბუღაძე... შუა ლაპარაკში ტელეფონი გამეთიშა, რის გამოც გადავურეკე და ბოდიში მოვუხადე. ჩემდა გასაკვირად, ის ჩემი ზარით ძალიან გაოცდა: "მეგონა, ჩემი უარყოფითი პასუხის გამო გამითიშეთ ტელეფონი, ბოდიშის მოსახდელად თუ დამირეკავდით, არ მეგონა. ახლა კი, ეს გულაჩუყებული ბერიკაცი მზად არის, ნებისმიერ კითხვას გასცეს პასუხი," - გამხიარულდა ჩემი რესპონდენტი და ჩვენი საუბარიც შედგა...

- რაღაცები კარგი ხდება ჩვენს ქვეყანაში, რაღაცები - ცუდი. ყოველთვის ასე იყო, ხან სამართლიანობისა და ნიჭის ზეობა იყო, ხანაც შავბნელი ძალები ზეიმობდნენ. მაგრამ გავუძელით და მოვედით აქამდე, ამის იქითაც წავალთ. იცით, რატომ? იმიტომ, რომ ქართველებს სხვანაირი ადამიანური, თბილი და ხელოვნების დონეზე აყვანილი ურთიერთობები გვაქვს. ჩვენთან უფროს-უმცროსობის ტრადიცია ეროვნულ მახასიათებლად არის ქცეული და ვერანაირი ევროპა და ამერიკა ვერ შეგვცვლის ძირიანად, იმიტომ, რომ ქართული გენი ძლიერია და ეს ისტორიიდანაც კარგად ჩანს. ჩვენი სტუმართმოყვარეობა, რომელიც ვაჟას შემოქმედებაში გენიალურად არის წარმოდგენილი, მსოფლიოში კლასიკად არის აღიარებული. ქართულ ოჯახში მამაშვილური, დედაშვილური, დედმამიშვილური ურთიერთობები მთელი შემოქმედებაა. ეს უცხოელებისთვის წარმოუდგენელია, ჩვენთვის კი ცხოვრების წესია. ამით ვართ განსაკუთრებული ერი.

ვამაყობ, რომ გვყავს ნიკო ფიროსმანი, ლადო გუდიაშვილი, დავით კაკაბაძე, სიმართლეს გავუსწოროთ თვალები, მათ გამო უცხოელები საქართველოში არ ჩამოვლენ. შესაძლოა, ამ სიტყვების გამო ქართული კულტურის ვითომ ქომაგებმა ჩამქოლონ, მაგრამ ასეა. არც ვარძიის სანახავად მიაწყდებიან ტურისტები, რადგან კაბადოკიასთან შედარებით მაინც მოკრძალებულია. ამიტომაც, რამე ისეთი, განსაკუთრებული უნდა გავაბრენდოთ, რაც მხოლოდ ჩვენ გვაქვს, თუნდაც მადლიანი ქართული სუფრა, სადღეგრძელოები, სუფრაზე ქცევის წესები, თამადის არტისტიზმი და მჭევრმეტყველება. ერთხელ შევესწარი, როგორი პირდაღებული უსმენდა ვიღაც უცხოელი თამადის სიტყვას, რომელსაც თარჯიმანი უთარგმინდა. ბოლოს მივიდა და იმ კაცს ხელი ჩამოართვა, თქვენ რომ გისმენდით, ამ გადამთიელ კაცს ბევრჯერ მომინდა ქართველობაო... ეს ნიჭია, რომელიც ყველას არ აქვს, მაგრამ ქართველი კაცი უფალმა დააჯილდოვა ამ ნიჭით.

- თანდათან წარსულს ბარდე­ბა გადაყოლილი სადღეგრძელოები და უსაშველოდ გაწელილი სუფრა...

- რამე საქმე გაგიგიათ, რომელიც ჭიქის აწევის გარეშე წარმატებით დასრულდა? ეს ხომ ჩვენი წარსულია, რატომ ვამბობთ უარს?.. სუფრის კულტურა ქართველი ერის უდიდესი მონაპოვარია და ამას ვერც "ა-ლა-ფურშეტი" ჩაანაცვლებს და ვერც საიდანღაც მოტანილი სიახლეები. მსოფლიოს ბევრ ქვეყანაში ვარ ნამყოფი და მსგავსი არსად შემხვედრია.

ამიტომ, როცა მეკითხებიან, რა მოგწონთ დღეს და რა არაო? სულ ვეუბნები, მომწონს, ტურისტების მოსაზიდად ქართული ტრადიციების აღდგენა-შენარჩუნება რომ მიმდინარეობს. მთავარია, ძალიან მკაცრად დავიცვათ ტრადიციები. ჩემს სტუდენტებს ყოველთვის ვეუბნები, მოკრძალებული და ზრდილობიანები იყვნენ, ტრანსპორტში ამოსულ ქალსა და უფროსს ადგილი დაუთმონ, უფროს-უმცროსობის ტრადიცია ქართველი კაცის შინაგანი თავისუფლების გამოხატულებაა. კარგი იქნება, თუ ამას ახალგაზრდები გაითვალისწინებენ.

- ბატონო გია, ქალაქში მიმდინარე სიახლეებზეც გკითხავთ, რომლის პარალელურადაც უძველესი აღმოჩენები მიმდინარეობს...

- ამ თემაზე ემოციის გარეშე ლაპარაკი არ შემიძლია, რადგან გული მიკვდება, როცა ვუყურებ, რა ხდება ქალაქში. საუკუნეობრივად ჩამოყალიბებული სივრცის გენიალური განცდა ქართველებმა უკვე კარგა ხანია დაკარგეს და ახალი ნაგებობები ისე შენდება, მისი ადგილმდებარეობა, კონტექსტი და ხშირ შემთხვევაში, მნიშვნელობაც არ აინტერესებთ. არადა, ისტორიულად, როცა ჩვენი ერი ჯვარს აშენებდა, სივრცობრივ-არქიტექტურული აზროვნების გენიას ავლენდა. ეს ნიჭი კი დღეს გამქრალია...

ამათ იმდენად მოუნდათ თანამედროვეობისთვის აყოლა, რომ ახალი ქალაქის აშენებასაც კი შეეჭიდნენ. ეს არ არის საღი აზრი. რბილად რომ ვთქვათ, ეს არასერიოზულია.

- არ გჯერათ ლაზიკის აშენების?

- ლაზიკის მშენებლობა არარეალურად მეჩვენება და, საერთოდ, მიმაჩნია, რომ ეს ვითომ გრანდიოზული პროექტები გადასახედი და შესასწავლია. მე სხვებივით დაბოღმილის პოზიციიდან არ ვლაპარაკობ, მაგრამ ამ შემთხვევაში მათ არ იციან, რა უნდათ. სამწუხაროდ, თითქმის არც ერთ ასეთ გრანდიოზულ პროექტში კონტექსტი არ არის გათვალისწინებული. დანარჩენზე, მის აუცილებლობასა და საჭიროებაზე საუბრისგან თავს შევიკავებ, რადგან ეს ჩემი კომპეტენცია არ არის.

- თბილისში მიმდინარე ცვლი­ლებებს დავუბრუნდეთ.

- ძალიან მძიმე აღსაქმელია ის საინჟინრო ცვლილებები, რომლებიც ძველ თბილისში მიმდინარეობს. განსაკუთრებით თბილისის ძველ ნაწილში, რომელიც თავის ისტორიულ სახეს თანდათან კარგავს.

- როგორ ფიქრობთ, თუკი არასწორია ეს, რატომ კეთდება?

- ვერ გეტყვით, ეს ალბათ პოლიტიკური პიარის ნაწილია. ამ შემთხვევაში საქმე გვაქვს მახინჯ ცვლილებებთან. იცით, როცა ევროპიდან ჩამოსულ მეგობრებს ქალაქს ვათვალიერებინებ, ისინი ჩემთან ერთად ტირიან იმ მასობრივ ნგრევაზე, რაც ქალაქში ხდება. ცხადია, იმათზე მაქვს ლაპარაკი, ვინც ადრეც ყოფილა ჩვენთან. ჩვენ ვკარგავთ მასშტაბს, ქალაქის მთავარ ხიბლს - ძველისა და თანამედროვეობის ჰარმონიულობას. ეს არ არის ის თბილისი, რომელიც უნდა იყოს. ქალაქმა უკვე დაკარგა განუმეორებლობა... თუკი მათ ამის ფინანსური საშუალება მიეცათ, ასეთივე ჭრელაჭრულა და უგემოვნო, შუაში გაჩხერილი იქნება ლაზიკაც. ისიც პიარის ნაწილია. არ ვიცი, რა დავარქვა, ეს არის არაადეკვატური ქმედების ნაწილიც. სამწუხაროა, რომ ასე ხდება. რეალურად, სულ სხვა რამეა გასაკეთებელი და სერიოზულად მოსაფრთხილებელია ჩვენი წარსული გამოცდილება, განცდა წარსულისა, უნდა შევინარჩუნოთ ის კოლორიტი, რომლითაც ჩვენ განვსხვავდებით სხვა ქვეყნებისგან. გული მტკივა, ამ გადაჩიჩქნილ ქალაქს რომ ვუყურებ, ეს არ არის აღმშენებელობა და ამის მიხვედრას დიდი სპეციალისტობა სულაც არ სჭირდება.

- თუმცა, არაერთხელ გითქვამთ, რომ სიახლეები საჭიროა...

- დიახ, მაგრამ სიახლე სხვა არის და ძველის გადაშლისა და აღმოფხვრის მცდელობა - სხვა. თუ ამას დავკარგავთ და თანამედროვე არქიტექტორთა საინჟინრო მიღწევების დამკვიდრების მიზნით, ე.წ. ყბადაღებულ თანამედროვე შენობებს მივეძალებით, ჩვენი თვითმყოფადობისთვის ცუდი იქნება. ჩვენ ისტორიაში უნდა შევიდეთ, როგორც მცირერიცხოვანი, მაგრამ ძალიან დიდი კულტურული ტრადიციების მქონე ერი, რომელსაც თანამედროვედაც შეუძლია აზროვნება, მაგრამ ამ თანამედროვეობით წარსულის მოსპობა არ სურს.

- ლაზიკის პროექტი ნანახი გაქვთ?

- არა, არასდროს მინახავს, არც დავინტერესებულვარ, რადგან ვხედავ, რაც ძველია, ის მეკარგება. როგორც ქართველი, ჩემს თავს ვეკითხები, ჩვენს წინაპარს სივრცის გენიალური განცდა ჰქონდა. ასე რომ არ ყოფილიყო, დიდებულ ჯვარს ხომ ვერ ავაშენებდით-მეთქი. ჰოდა, ახლა სად დაიკარგა ეს განცდა? როცა ჯვრის მონასტერი ავაშენეთ, ხომ ვიყავით სივრცობრივ-არქიტექტურული აზროვნების გენიოსები?! ეს ნიჭი სად გაგვიქრა?.. მესმის, რომ ჩვენ რაღაცნაირად გვინდა, ულტრათანამედროვე ფორმებით ვიაზროვნოთ. ხელისუფლებას ამბიცია აქვს, სიახლეები დანერგოს, მაგრამ ეს ნიადაგმოწყვეტილად არ უნდა ხდებოდეს.

თბილისს გრძნობდა და განიცდიდა ელენე ახვლედიანი და ამიტომაც ხატავდა ძველი თბილისის უბნებს ასე განსაკუთრებული ენთუზიაზმით, იქნებ, ნახატებში მაინც გადავარჩინო და შევუნახო მომავალ თაობასო. ამ თანამედროვეობით დაფარეს ყველაფერი ძველი და მნიშვნელოვანი. ის კი არა, პრეზიდენტის სასახლეც კი დაფარა ამხელა მასშტაბის მუსიკალური თეატრის შენობის კონსტრუქციამ. ერთი მხრიდან საერთოდ აღარ ჩანს მეტეხი, აღარც დარეჯანის სასახლე. ერთი რამ მინდა აღვნიშნო, - მე ძველი ისტორიული შენობების თავიდან აშენების მომხრე კი არა, მათი კონსერვაციის მომხრე ვარ. სტრატეგიულად განსხვავებულ ფილოსოფიას ვერაფრით მივიღებ.

მე-20 საუკუნის მეორე ნახევარში დაიწყო დიდი ჭიდაობა ორ კონცეფციას შორის - კონსერვაცია თუ რესტავრაცია?! ამის შესახებ მსჯელობდნენ მთელ მსოფლიოში და სწორედ კონსერვაციის ფილოსოფიამ გაიმარჯვა. ანუ, რაც გვაქვს, იმას ვინარჩუნებთ. წარმოიდგინეთ, ჯვარი სწერია და, ყინწვისის ანგელოზს ფრთა რომ დაუზიანდეს და ამ დროს რომელიღაც თანამედროვე იკონოგრაფი მივიდეს და ხელი ჩაახატოს, ხომ საშინელება იქნება?

- დაახლოებით იმავეს ვუპირებდით ბაგრატის ტაძარს, ლიფტის დამონტაჟებით...

- დიახ, ეს ცალკე ტრაგედიაა ჩემთვის... ეს იგივეა, ვთქვათ, წილკნის ღვთისმშობლის გენიალურ ხატს რაღაც ნაწილი დაუზიანდეს და თანამედროვე რესტავრატორმა ჩაახატოს.

- ფაქტია, რომ ასეც ხდება...

- სწორედ მაგას ვტირი ამდენი ხანია. სულ ახლახან ჩატარებული არქეოლოგიური გათხრების შედეგად ძველი თბილისის გალავნის ნაშთები აღმოჩნდა. აუცილებლად უნდა შენარჩუნდეს ძველი, მაგრამ ამ ტერიტორიის ბოლოდროინდელი დატვირთვიდან გამომდინარე როგორ მოხერხდება ძველის კონსერვაცია, გაურკვეველია. არადა, ჩვენ გვაქვს ისტორიული ფაქტების შენარჩუნებისა და გადარჩენის დიდი გამოცდილება და ტრადიცია. ისე კი, ეს არის გადაუჭრელი პრობლემა არა მარტო საქართველოსთვის, არამედ მთელი მსოფლიოსთვის. რომში რაღაცას რომ ამოთხრიან, იქვე ჩნდება უნიკალური არქეოლოგიური ფაქტები. ყველა ქუჩის გაჭრისა და ყველა საძირკვლის ამოჭრისას უცებ ისტორიული საოცრება ამოდის - მოზაიკა ან კედელი, ფრესკა... წარმოიდგინეთ, რა ხდება რომში ან საბერძნეთში, მაგრამ ისინი კი არ ცვლიან, ამ არქეოლოგიურ მასალას თვალისჩინივით ინახავენ. თუ შესაძლებელია, თაღის ან კედლის ნაწილი დაკონსერვდეს, ამას ხელშეუხებლად ტოვებენ, მაგრამ, ძირითადად, ეს ურთულესი საკითხია, რაზეც დიდი განხილვა მიმდინარეობს, თუ რომელი ნიმუში შეინარჩუნონ. ესაა რევიტალიზაცია - ისტორიული ობიექტის გაცოცხლება.

- ბატონო გია, ნიკა რურუამ განაცხადა, ბიძინა ივანიშვილმა რაც აღადგინა, ხელახლა უნდა გავაკეთოთო...

- რურუას მიმართ ჩემი დამოკიდებულება ყველასთვის ცნობილია და მოდით ამ თემაზე ნუღარ ვისაუბრებთ. პოლიტიკურ განცხადებას არ გავაკეთებ. საკუთარი სურვილით წამოვედი ყველა კომისიიდან. სამინისტროსთან არსებული ჯგუფებიც საკუთარი სურვილით დავტოვე, რადგან ჩავთვალე, რომ ამ ეტაპზე ამ სამინისტროსთან თანამშრომლობის შესაძლებლობა ამოწურული მქონდა.

ლალი პაპასკირი

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

ბაია პატარაიას თათია სამსახარაძე და უფლებადამცველები დაუპირისპირდნენ - „სამი წელია პირში წყალი მაქვს დაგუბებული...“

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"