მსოფლიო
საზოგადოება

5

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეცხრე დღე დაიწყება 12:42-ზე, მთვარე ქალწულს ესტუმრება 23:42-ზე რთული და დაძაბული დღეა. არ მოატყუოთ გარშემო მყოფები და არც თავად მოტყუვდეთ. არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები. მოერიდეთ ვაჭრობას, ურთიერთობის გარჩევას. ცუდი დღეა საქმეების გარჩევისთვის. შესაძლოა, სამუდამოდ დაკარგოთ ადამიანი. არასასურველია სამსახურის, საქმიანობის შეცვლა. კარგი დღეა შორეული მგზავრობის დასაწყებად. აქტიურად დაისვენეთ, ივარჯიშეთ. შეასრულეთ საოჯახო საქმეები, გადააადგილეთ ავეჯი, კარგია მუშაობა მიწასთან. ქორწინება და ნიშნობა სხვა დღისთვის გადადეთ. კარგი დღეა ორგანიზმის გასაწმენდად, წიდებისგან გათავისუფლება. ალკოჰოლსა და სასმელს დღეს საერთოდ ნუ მიიღებთ. აგრეთვე მოერიდეთ კუჭის გადატვირთვას.
სამართალი
პოლიტიკა
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
მეცნიერება
Faceამბები
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყვე­ლა გა­მორ­ჩე­ნი­სთ­ვის მიძ­ვ­რე­ბა"
"ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყვე­ლა გა­მორ­ჩე­ნი­სთ­ვის მიძ­ვ­რე­ბა"

ფი­ლო­ლო­გი­ის მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა დოქ­ტო­რი, თსუ ასო­ცი­რე­ბუ­ლი პრო­ფე­სო­რი ტრის­ტან მა­ხა­უ­რი არა­ერ­თი მო­ნოგ­რა­ფი­ი­სა და გა­მოკ­ვ­ლე­ვის ავ­ტო­რია, თუმ­ცა აღი­ა­რებს, რომ პო­ე­ზია მის­თ­ვის ისე­ვე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, რო­გორც სა­მეც­ნი­ე­რო საქ­მი­ა­ნო­ბა.

- ბა­ტო­ნო ტრის­ტან, გა­ო­რე­ბის შეგ­რძნე­ბა ხომ არ გიჩ­ნ­დე­ბათ იმის გა­მო, რომ მხატ­ვ­რულ სიტყ­ვა­სა და მეც­ნი­ე­რე­ბას ერ­თ­დ­რო­უ­ლად ემ­სა­ხუ­რე­ბით?

- არა­ვი­თარ შემ­თხ­ვე­ვა­ში, იმი­ტომ, რომ მა­ინც იმ სუ­ლი­ერ სა­უნ­ჯეს­თან მი­წევს შე­ხე­ბა, რა­საც სიტყ­ვა ჰქვია, თუმ­ცა პო­ე­ზია სხვა სფე­როა - ლი­ტე­რა­ტუ­რათ­მ­ცოდ­ნე­ო­ბა და ფოლ­კ­ლო­რის­ტი­კა კი - სულ სხვა, ამა­ვე დროს, სრუ­ლი­ად გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ სამ­ყა­როს გვთა­ვა­ზობს ცხოვ­რე­ბა. ვფიქ­რობ, რომ სა­მი­ვე ამ სფე­რო­ში ადა­მი­ა­ნის სა­ხე, მი­სი ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლო­ბა და თვით­მ­ყო­ფა­დი ბუ­ნე­ბა უნ­და ჩან­დეს. შე­მოქ­მე­დი სხვე­ბი­სა­გან გა­მორ­ჩე­უ­ლი უნ­და იყოს, სხვაგ­ვა­რად მას თა­ვის დამ­კ­ვიდ­რე­ბა გა­უ­ჭირ­დე­ბა.

- თქვენს კა­ლამს ეკუთ­ვ­ნის ლექ­სი "მგე­ლი", რო­მე­ლიც თა­ვი­სუფ­ლე­ბის ერ­თ­გ­ვა­რი სა­გა­ლო­ბე­ლია, თუმ­ცა, ზო­გი­ერ­თის აზ­რით, მგლე­ბის მი­ბაძ­ვას ნა­ცარ­ქე­ქი­ო­ბა ჯო­ბია. თქვენც ასე ფიქ­რობთ?

- ამ ლექ­ს­ში მთა­ვა­რი ის არის, რომ ადა­მი­ან­მა სა­კუ­თარ მრწამსს არ უნ­და უღა­ლა­ტოს. ამი­ტო­მაც ვამ­ბობ ლექ­სის და­სას­რულს:

"მა­ინც არ მინ­და მორ­ჩი­ლე­ბით

დავ­ხა­რო თა­ვი,

გა­ვუყ­ვე თეთ­რი სახ­ლე­ბის­კენ

მი­მა­ვალ ბი­ლიკს,

რად­გა­ნაც ვი­ცი:

მეც ძაღ­ლი­ვით და­მა­ბა­მენ

ფა­რე­ხის ახ­ლოს

და ვუ­და­რა­ჯებ იმას, რა­საც

უნ­და ვმუს­რავ­დე!"

ეს იმას ნიშ­ნავს, რომ ადა­მი­ა­ნი იმას არ უნ­და მი­ემ­ხ­როს, რი­სიც არა სწამს, რი­სიც არ სჯე­რა. ეს არის გო­ნივ­რუ­ლი გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა და არა ბრიყ­ვუ­ლი ბრძო­ლა. ბრიყ­ვულ­მა ბრძო­ლამ და და­უ­ფიქ­რებ­ლო­ბამ მარ­თ­ლაც დი­დი ზი­ა­ნი მოგ­ვი­ტა­ნა და ჩა­მოგ­ვარ­ჩი­ნა. ჩემს "მგელ­ში" კი სულ სხვა რამ იგუ­ლის­ხ­მე­ბა. სხვა­თა შო­რის, ეს ლექ­სი 1983 წელს დავ­წე­რე, რო­ცა სა­ქარ­თ­ვე­ლო გე­ორ­გი­ევ­ს­კის ტრაქ­ტა­ტის ხელ­მო­წე­რის 200 წლის­თავს ოფი­ცი­ა­ლუ­რად ზე­ი­მობ­და. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით შე­იქ­მ­ნა ჩეჩ­ნე­თის ჰიმ­ნი, სა­დაც მგე­ლი თა­ვი­სუფ­ლე­ბის სიმ­ბო­ლოდ არის წარ­მოდ­გე­ნი­ლი, მაგ­რამ მე მა­საზ­რ­დო­ებ­და ქარ­თუ­ლი იგა­ვი მგლი­სა და ძაღ­ლის შე­სა­ხებ, მა­საზ­რ­დო­ებ­და სი­ნამ­დ­ვი­ლე და ქარ­თ­ვე­ლი პო­ე­ტე­ბის ლექ­სე­ბი, თუმ­ცა არა­ვინ გა­მი­მე­ო­რე­ბია და ამ ლექ­სით ჩე­მი სათ­ქ­მე­ლი გა­მოვ­ხა­ტე.

- ისე, საბ­ჭო­თა იმ­პე­რი­ას­თან შუბ­ლით შე­ჯა­ხე­ბა ძვი­რად ხომ არ და­უჯ­და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს?

- იცით, რა? - ეტყო­ბა, თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სთ­ვის ბო­ლომ­დე მომ­ზა­დე­ბუ­ლი არ იყო ჩვე­ნი სა­ზო­გა­დო­ე­ბაც. პირ­ვე­ლი, ანუ გა­მოღ­ვი­ძე­ბის ეტა­პი, ძა­ლი­ან კარ­გი იყო და ამას თა­ვის დრო­ზე მე­რაბ კოს­ტა­ვაც ამ­ბობ­და: ქარ­თ­ველ­მა ხალ­ხ­მა გა­აც­ნო­ბი­ე­რა რა მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში იყო, რომ მას თა­ვი­სუფ­ლე­ბა სწყუ­რო­და და აუცი­ლებ­ლად უნ­და მო­ე­პო­ვე­ბი­ნა, მაგ­რამ თა­ვი­სუფ­ლე­ბის მო­პო­ვე­ბის გზე­ბი იყო არას­წო­რი. ბრძო­ლის დროს ზოგ­ჯერ უკან­და­ხე­ვაც სა­ჭი­როა, და­ფიქ­რე­ბაც და სიფ­რ­თხი­ლის გა­მო­ჩე­ნაც... მაგ­რამ ვინც ამას ამ­ბობ­და, არ და­უ­ჯე­რეს. გარ­და ამი­სა, ძა­ლიან ბევ­რი ხე­ლის­შემ­შ­ლე­ლი ფაქ­ტო­რი იყო, რო­მელ­მაც უკან დაგ­ვ­წია. შე­იძ­ლე­ბა ით­ქ­ვას, რომ ჩვენ კა­ცი­ჭა­მი­ო­ბის პე­რი­ო­დი გა­მო­ვი­ა­რეთ, ამ სიტყ­ვის სრუ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბით, შიგ­ნი­თაც იყო ქარ­თ­ვე­ლე­ბის ღა­ლა­ტი, ამ და სხვა მი­ზე­ზე­ბის გა­მო თა­ვი­სუფ­ლე­ბის მო­პო­ვე­ბის მომ­დევ­ნო ეტა­პე­ბი ჩვენ­მა ხალ­ხ­მა ძა­ლი­ან ცუ­დად გან­ვ­ლო. ჩვენ უნ­და გვცოდ­ნო­და, რომ ვე­რაგ და ბო­როტ ძა­ლას­თან გვი­წევ­და და­პი­რის­პი­რე­ბა, მაგ­რამ ეს თა­ვის დრო­ზე ვერ გა­ვაც­ნო­ბი­ე­რეთ, რად­გან საბ­ჭო­თა იმ­პე­რი­ამ ჩა­ა­ძი­ნა ჩვე­ნი ხალ­ხი, ფეს­ვებს მოს­წყ­ვი­ტა და ავი­სა და კარ­გის გარ­ჩე­ვა გა­უ­ჭირ­და.

- ბო­ლო წლებ­ში სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მთი­ა­ნე­თი­დან არა­ერ­თი სა­ინ­ტე­რე­სო შე­მოქ­მე­დი წა­მო­ვი­და…

- მთა სი­სუფ­თა­ვის, სიწ­მინ­დის, სის­პე­ტა­კის სიმ­ბო­ლოა და იქი­დან წა­მო­სუ­ლი ახალ­გაზ­რ­დე­ბი მარ­თ­ლაც ძა­ლი­ან დი­დი პო­ე­ტუ­რი ნი­ჭით არი­ან და­ჯილ­დო­ე­ბუ­ლი, მაგ­რამ მათ სჭირ­დე­ბათ ძა­ლი­ან დი­დი შრო­მა, კითხ­ვა, აზ­როვ­ნე­ბა, რომ ეს ნი­ჭი ბო­ლომ­დე გა­მო­ი­ყე­ნონ. მთი­ე­ლი პო­ე­ტე­ბი­დან გა­მოვ­ყოფ­დი ბე­სიკ ხა­რა­ნა­ულს, ჯარ­ჯი ფხო­ველს, აწ გარ­დაც­ვ­ლილ მა­მუ­კა წიკ­ლა­ურს, ტა­რი­ელ ხარ­ხე­ლა­ურს, მა­ნა­ნა ჩი­ტიშ­ვილს და სხვებს - ეს ის ხალ­ხია, რო­მე­ლიც მარ­თ­ლა ქმნის ამინდს თა­ნა­მედ­რო­ვე ქარ­თულ პო­ე­ზი­ა­ში. ახალ­გაზ­რ­დებს შო­რის კი ლია ლი­ქო­კელი უდა­ვოდ იმე­დის­მომ­ცე­მი ახალ­გაზ­რ­დაა. მთა­ში შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი რე­სურ­სი არის, მაგ­რამ ყო­ფი­თი რე­ა­ლო­ბა ძა­ლი­ან მძი­მეა. იქა­უ­რო­ბა ხალ­ხი­სა­გან და­ი­ცა­ლა და გა­უ­და­ბურ­და. ცო­ტა ხან­ში ალ­ბათ ტყი­თა და ჯა­გე­ბით და­ი­ფა­რე­ბა მთის სოფ­ლე­ბი. ასე მა­გა­ლი­თად, გუ­და­მა­ყარ­ში, სო­ფელ დუ­მა­ცხო­ში ერ­თი კა­ცი ცხოვ­რობ­და - ჯო­ყო­ლა აფ­ცი­ა­უ­რი, გარ­და­იც­ვა­ლა და ის სო­ფე­ლი ნა­სოფ­ლა­რად იქ­ცა, ისე­ვე რო­გორც ბევ­რი სხვა. ამი­ტო­მაც, მთავ­რო­ბა­ში უნ­და იყოს ხალ­ხი, ვინც იქ არის გაზ­რ­დი­ლი და იცის იქა­უ­რი პრობ­ლე­მე­ბი, თუმ­ცა, სამ­წუ­ხა­როდ, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყვე­ლა გა­მორ­ჩე­ნი­სთ­ვის მიძ­ვ­რე­ბა. მარ­თა­ლია, იყ­ვ­ნენ მთი­ე­ლე­ბი, რომ­ლებ­საც თა­ნამ­დე­ბო­ბე­ბი ეკა­ვათ, მაგ­რამ იქა­უ­რო­ბა­ზე არ ზრუ­ნავ­დ­ნენ. რა უნ­და მთას? - გზა, ხი­დი, ელექ­ტ­რო­ე­ნერ­გია და შე­ღა­ვა­თი­ა­ნი გა­და­სა­ხა­დე­ბი. იმ ადა­მი­ა­ნებს, რომ­ლე­ბიც იქ ცხოვ­რო­ბენ და მე­ურ­ნე­ო­ბე­ბიც აქვთ, ისე­თი პი­რო­ბე­ბი უნ­და შე­ვუქ­მ­ნათ, რომ ზამ­თარ­შიც არ ჩა­მო­ვიდ­ნენ ბარ­ში. ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ ისი­ნი უნ­და მო­ა­მა­რა­გოს პრო­დუქ­ტით, რო­მე­ლიც მთას სჭირ­დე­ბა. რაზ­მე­ბი უნ­და შე­იქ­მ­ნას, რომ თიბ­ვა­ში მი­ეხ­მა­რონ. თუ სა­ქო­ნე­ლი არა ჰყავს, ადა­მი­ა­ნი მთა­ში არ გა­ჩერ­დე­ბა, წა­მო­ვა და ის სო­ფე­ლიც და­იც­ლე­ბა. უნ­და იყოს მა­ღა­ზი­ე­ბი, სა­დაც იქა­უ­რი გლე­ხი ხელ­საყ­რელ ფა­სად ჩა­ა­ბა­რებს ხორცს, რძეს, თაფლს, მა­ტყლს. სა­წარ­მო­ე­ბი უნ­და შე­იქ­მ­ნას, მი­ნე­რა­ლუ­რი წყლე­ბი­თაა იქა­უ­რო­ბა მდი­და­რი, ხალ­ხს სამ­სა­ხუ­რი და ხელ­ფა­სიც უნ­და ჰქონ­დეს, მრა­ვა­ლი გზა არ­სე­ბობს, რომ ეს ხალ­ხი მა­მაპა­პურ მი­წა­ზე რო­გორ­მე და­ვა­მაგ­როთ. სკო­ლე­ბი უნ­და იყოს, კი­ტო­ხის სკო­ლა­ში პირ­ვე­ლი კლა­სის მოს­წავ­ლე არა ჰყავთ, ფშავ-ხევ­სუ­რეთ­სა და გუ­და­მა­ყარ­ში ბევ­რი სო­ფე­ლია ასე­თი. ხალ­ხს იქაც უნ­და ჰქონ­დეს კომ­პი­უ­ტე­რი, ინ­ტე­რნე­ტი და რაც მთა­ვა­რია, მე­ურ­ნე­ო­ბა. ახ­ლა კი რა ხდე­ბა? - ჩა­მო­დის ეს სა­წყა­ლი მთი­ე­ლი გლე­ხი, ჩა­მო­აქვს ერ­ბო, ყვე­ლი, კა­რა­ქი და კა­პი­კე­ბად აბა­რებს გა­დამ­ყიდ­ველს. მე­რე ეს ყვე­ლი და ერ­ბო ათი კა­ცის ხელ­ში გა­ივ­ლის, რომ მომ­ხ­მა­რებ­ლამ­დე მი­ვი­დეს. უნ­და იყოს მა­ღა­ზი­ე­ბი, სა­დაც გლე­ხი თა­ვის ნაშ­რომს ჩა­მო­ი­ტანს და გა­ყი­დის. მთავ­რო­ბამ ეს უნ­და მო­აგ­ვა­როს, თო­რემ მთას ვერ ვუშ­ვე­ლით, და თუ მთა ძლი­ე­რი იქ­ნე­ბა, მა­შინ ბარ­საც ეშ­ვე­ლე­ბა.

ხა­თუ­ნა ჩი­გო­გი­ძე

ყო­ველკ­ვი­რე­უ­ლი გა­ზე­თი "ყვე­ლა სი­ახ­ლე"

(გა­მო­დის ოთხშა­ბა­თო­ბით)

"ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყვე­ლა გა­მორ­ჩე­ნი­სთ­ვის მიძ­ვ­რე­ბა"

"ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყვე­ლა გა­მორ­ჩე­ნი­სთ­ვის მიძ­ვ­რე­ბა"

ფი­ლო­ლო­გი­ის მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა დოქ­ტო­რი, თსუ ასო­ცი­რე­ბუ­ლი პრო­ფე­სო­რი ტრის­ტან მა­ხა­უ­რი არა­ერ­თი მო­ნოგ­რა­ფი­ი­სა და გა­მოკ­ვ­ლე­ვის ავ­ტო­რია, თუმ­ცა აღი­ა­რებს, რომ პო­ე­ზია მის­თ­ვის ისე­ვე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, რო­გორც სა­მეც­ნი­ე­რო საქ­მი­ა­ნო­ბა.

- ბა­ტო­ნო ტრის­ტან, გა­ო­რე­ბის შეგრძნე­ბა ხომ არ გიჩ­ნ­დე­ბათ იმის გა­მო, რომ მხატ­ვ­რულ სიტყ­ვა­სა და მეც­ნი­ე­რე­ბას ერ­თ­დ­რო­უ­ლად ემ­სა­ხუ­რე­ბით?

- არა­ვი­თარ შემ­თხ­ვე­ვა­ში, იმი­ტომ, რომ მა­ინც იმ სუ­ლი­ერ სა­უნ­ჯეს­თან მი­წევს შე­ხე­ბა, რა­საც სიტყ­ვა ჰქვია, თუმ­ცა პო­ე­ზია სხვა სფე­როა - ლი­ტე­რა­ტუ­რათ­მ­ცოდ­ნე­ო­ბა და ფოლ­კ­ლო­რის­ტი­კა კი - სულ სხვა, ამა­ვე დროს, სრუ­ლი­ად გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ სამ­ყა­როს გვთა­ვა­ზობს ცხოვ­რე­ბა. ვფიქ­რობ, რომ სა­მი­ვე ამ სფე­რო­ში ადა­მი­ა­ნის სა­ხე, მი­სი ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლო­ბა და თვით­მ­ყო­ფა­დი ბუ­ნე­ბა უნ­და ჩან­დეს. შე­მოქ­მე­დი სხვე­ბი­სა­გან გა­მორ­ჩე­უ­ლი უნ­და იყოს, სხვაგ­ვა­რად მას თა­ვის დამ­კ­ვიდ­რე­ბა გა­უ­ჭირ­დე­ბა.

- თქვენს კა­ლამს ეკუთ­ვ­ნის ლექ­სი "მგე­ლი", რო­მე­ლიც თა­ვი­სუფ­ლე­ბის ერ­თ­გ­ვა­რი სა­გა­ლო­ბე­ლია, თუმ­ცა, ზო­გი­ერ­თის აზ­რით, მგლე­ბის მი­ბაძ­ვას ნა­ცარ­ქე­ქი­ო­ბა ჯო­ბია. თქვენც ასე ფიქ­რობთ?

- ამ ლექ­ს­ში მთა­ვა­რი ის არის, რომ ადა­მი­ან­მა სა­კუ­თარ მრწამსს არ უნ­და უღა­ლა­ტოს. ამი­ტო­მაც ვამ­ბობ ლექ­სის და­სას­რულს:

"მა­ინც არ მინ­და მორ­ჩი­ლე­ბით

დავ­ხა­რო თა­ვი,

გა­ვუყ­ვე თეთ­რი სახ­ლე­ბის­კენ

მი­მა­ვალ ბი­ლიკს,

რად­გა­ნაც ვი­ცი:

მეც ძაღ­ლი­ვით და­მა­ბა­მენ

ფა­რე­ხის ახ­ლოს

და ვუ­და­რა­ჯებ იმას, რა­საც

უნ­და ვმუს­რავ­დე!"

ეს იმას ნიშ­ნავს, რომ ადა­მი­ა­ნი იმას არ უნ­და მი­ემ­ხ­როს, რი­სიც არა სწამს, რი­სიც არ სჯე­რა. ეს არის გო­ნივ­რუ­ლი გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა და არა ბრიყ­ვუ­ლი ბრძო­ლა. ბრიყ­ვულ­მა ბრძო­ლამ და და­უ­ფიქ­რებ­ლო­ბამ მარ­თ­ლაც დი­დი ზი­ა­ნი მოგ­ვი­ტა­ნა და ჩა­მოგ­ვარ­ჩი­ნა. ჩემს "მგელ­ში" კი სულ სხვა რამ იგუ­ლის­ხ­მე­ბა. სხვა­თა შო­რის, ეს ლექ­სი 1983 წელს დავ­წე­რე, რო­ცა სა­ქარ­თ­ვე­ლო გე­ორ­გი­ევ­ს­კის ტრაქ­ტა­ტის ხელ­მო­წე­რის 200 წლის­თავს ოფი­ცი­ა­ლუ­რად ზე­ი­მობ­და. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით შე­იქ­მ­ნა ჩეჩ­ნე­თის ჰიმ­ნი, სა­დაც მგე­ლი თა­ვი­სუფ­ლე­ბის სიმ­ბო­ლოდ არის წარ­მოდ­გე­ნი­ლი, მაგ­რამ მე მა­საზ­რ­დო­ებ­და ქარ­თუ­ლი იგა­ვი მგლი­სა და ძაღ­ლის შე­სა­ხებ, მა­საზ­რ­დო­ებ­და სი­ნამ­დ­ვი­ლე და ქარ­თ­ვე­ლი პო­ე­ტე­ბის ლექ­სე­ბი, თუმ­ცა არა­ვინ გა­მი­მე­ო­რე­ბია და ამ ლექ­სით ჩე­მი სათ­ქ­მე­ლი გა­მოვ­ხა­ტე.

- ისე, საბ­ჭო­თა იმ­პე­რი­ას­თან შუბ­ლით შე­ჯა­ხე­ბა ძვი­რად ხომ არ და­უჯ­და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს?

- იცით, რა? - ეტყო­ბა, თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სთ­ვის ბო­ლომ­დე მომ­ზა­დე­ბუ­ლი არ იყო ჩვე­ნი სა­ზო­გა­დო­ე­ბაც. პირ­ვე­ლი, ანუ გა­მოღ­ვი­ძე­ბის ეტა­პი, ძა­ლი­ან კარ­გი იყო და ამას თა­ვის დრო­ზე მე­რაბ კოს­ტა­ვაც ამ­ბობ­და: ქარ­თ­ველ­მა ხალ­ხ­მა გა­აც­ნო­ბი­ე­რა რა მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში იყო, რომ მას თა­ვი­სუფ­ლე­ბა სწყუ­რო­და და აუცი­ლებ­ლად უნ­და მო­ე­პო­ვე­ბი­ნა, მაგ­რამ თა­ვი­სუფ­ლე­ბის მო­პო­ვე­ბის გზე­ბი იყო არას­წო­რი. ბრძო­ლის დროს ზოგ­ჯერ უკან­და­ხე­ვაც სა­ჭი­როა, და­ფიქ­რე­ბაც და სიფ­რ­თხი­ლის გა­მო­ჩე­ნაც... მაგ­რამ ვინც ამას ამ­ბობ­და, არ და­უ­ჯე­რეს. გარ­და ამი­სა, ძა­ლიან ბევ­რი ხე­ლის­შემ­შ­ლე­ლი ფაქ­ტო­რი იყო, რო­მელ­მაც უკან დაგ­ვ­წია. შე­იძ­ლე­ბა ით­ქ­ვას, რომ ჩვენ კა­ცი­ჭა­მი­ო­ბის პე­რი­ო­დი გა­მო­ვი­ა­რეთ, ამ სიტყ­ვის სრუ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბით, შიგ­ნი­თაც იყო ქარ­თ­ვე­ლე­ბის ღა­ლა­ტი, ამ და სხვა მი­ზე­ზე­ბის გა­მო თა­ვი­სუფ­ლე­ბის მო­პო­ვე­ბის მომ­დევ­ნო ეტა­პე­ბი ჩვენ­მა ხალ­ხ­მა ძა­ლი­ან ცუ­დად გან­ვ­ლო. ჩვენ უნ­და გვცოდ­ნო­და, რომ ვე­რაგ და ბო­როტ ძა­ლას­თან გვი­წევ­და და­პი­რის­პი­რე­ბა, მაგ­რამ ეს თა­ვის დრო­ზე ვერ გა­ვაც­ნო­ბი­ე­რეთ, რადგან საბ­ჭო­თა იმ­პე­რი­ამ ჩა­ა­ძი­ნა ჩვე­ნი ხალ­ხი, ფეს­ვებს მოს­წყ­ვი­ტა და ავი­სა და კარ­გის გარ­ჩე­ვა გა­უ­ჭირ­და.

- ბო­ლო წლებ­ში სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მთი­ა­ნე­თი­დან არა­ერ­თი სა­ინ­ტე­რე­სო შე­მოქ­მე­დი წა­მო­ვი­და…

- მთა სი­სუფ­თა­ვის, სიწ­მინ­დის, სის­პე­ტა­კის სიმ­ბო­ლოა და იქი­დან წა­მო­სუ­ლი ახალ­გაზ­რ­დე­ბი მარ­თ­ლაც ძა­ლი­ან დი­დი პო­ე­ტუ­რი ნი­ჭით არი­ან და­ჯილ­დო­ე­ბუ­ლი, მაგ­რამ მათ სჭირ­დე­ბათ ძა­ლი­ან დი­დი შრო­მა, კითხ­ვა, აზ­როვ­ნე­ბა, რომ ეს ნი­ჭი ბო­ლომ­დე გა­მო­ი­ყე­ნონ. მთი­ე­ლი პო­ე­ტე­ბი­დან გა­მოვ­ყოფ­დი ბე­სიკ ხა­რა­ნა­ულს, ჯარ­ჯი ფხო­ველს, აწ გარ­დაც­ვ­ლილ მა­მუ­კა წიკ­ლა­ურს, ტა­რი­ელ ხარ­ხე­ლა­ურს, მა­ნა­ნა ჩი­ტიშ­ვილს და სხვებს - ეს ის ხალ­ხია, რო­მე­ლიც მარ­თ­ლა ქმნის ამინდს თა­ნა­მედ­რო­ვე ქარ­თულ პო­ე­ზი­ა­ში. ახალ­გაზ­რ­დებს შო­რის კი ლია ლი­ქო­კელი უდავოდ იმე­დის­მომ­ცე­მი ახალ­გაზ­რ­დაა. მთა­ში შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი რე­სურ­სი არის, მაგ­რამ ყო­ფი­თი რე­ა­ლო­ბა ძა­ლი­ან მძი­მეა. იქა­უ­რო­ბა ხალ­ხი­სა­გან და­ი­ცა­ლა და გა­უ­და­ბურ­და. ცო­ტა ხან­ში ალ­ბათ ტყი­თა და ჯა­გე­ბით და­ი­ფა­რე­ბა მთის სოფ­ლე­ბი. ასე მა­გა­ლი­თად, გუ­და­მა­ყარ­ში, სო­ფელ დუ­მაცხო­ში ერ­თი კა­ცი ცხოვ­რობ­და - ჯო­ყო­ლა აფ­ცი­ა­უ­რი, გარ­და­იც­ვა­ლა და ის სო­ფე­ლი ნა­სოფ­ლა­რად იქ­ცა, ისე­ვე რო­გორც ბევ­რი სხვა. ამი­ტო­მაც, მთავ­რო­ბა­ში უნ­და იყოს ხალ­ხი, ვინც იქ არის გაზ­რ­დი­ლი და იცის იქა­უ­რი პრობ­ლე­მე­ბი, თუმ­ცა, სამ­წუ­ხა­როდ, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყვე­ლა გა­მორ­ჩე­ნი­სთ­ვის მიძ­ვ­რე­ბა. მარ­თა­ლია, იყ­ვ­ნენ მთი­ე­ლე­ბი, რომ­ლებ­საც თა­ნამ­დე­ბო­ბე­ბი ეკა­ვათ, მაგ­რამ იქა­უ­რო­ბა­ზე არ ზრუ­ნავ­დ­ნენ. რა უნ­და მთას? - გზა, ხი­დი, ელექ­ტ­რო­ე­ნერ­გია და შე­ღა­ვა­თი­ა­ნი გა­და­სა­ხა­დე­ბი. იმ ადა­მი­ა­ნებს, რომ­ლე­ბიც იქ ცხოვ­რო­ბენ და მე­ურ­ნე­ო­ბე­ბიც აქვთ, ისე­თი პი­რო­ბე­ბი უნ­და შე­ვუქ­მ­ნათ, რომ ზამ­თარ­შიც არ ჩა­მო­ვიდ­ნენ ბარ­ში. ხე­ლი­სუფლე­ბამ ისი­ნი უნ­და მო­ა­მა­რა­გოს პრო­დუქ­ტით, რო­მე­ლიც მთას სჭირ­დე­ბა. რაზ­მე­ბი უნ­და შე­იქ­მ­ნას, რომ თიბ­ვა­ში მი­ეხ­მა­რონ. თუ სა­ქო­ნე­ლი არა ჰყავს, ადა­მი­ა­ნი მთა­ში არ გა­ჩერ­დე­ბა, წა­მო­ვა და ის სო­ფე­ლიც და­იც­ლე­ბა. უნ­და იყოს მა­ღა­ზი­ე­ბი, სა­დაც იქა­უ­რი გლე­ხი ხელ­საყ­რელ ფა­სად ჩა­ა­ბა­რებს ხორცს, რძეს, თაფლს, მატყლს. სა­წარ­მო­ე­ბი უნ­და შე­იქ­მ­ნას, მი­ნე­რა­ლუ­რი წყლე­ბი­თაა იქა­უ­რო­ბა მდი­და­რი, ხალხს სამ­სა­ხუ­რი და ხელ­ფა­სიც უნ­და ჰქონ­დეს, მრა­ვა­ლი გზა არ­სე­ბობს, რომ ეს ხალ­ხი მა­მაპა­პურ მი­წა­ზე რო­გორ­მე და­ვა­მაგ­როთ. სკო­ლე­ბი უნ­და იყოს, კი­ტო­ხის სკო­ლა­ში პირ­ვე­ლი კლა­სის მოს­წავ­ლე არა ჰყავთ, ფშავ-ხევ­სუ­რეთ­სა და გუ­და­მა­ყარ­ში ბევ­რი სო­ფე­ლია ასე­თი. ხალხს იქაც უნ­და ჰქონ­დეს კომ­პი­უ­ტე­რი, ინ­ტე­რნე­ტი და რაც მთა­ვა­რია, მე­ურ­ნე­ო­ბა. ახ­ლა კი რა ხდე­ბა? - ჩა­მო­დის ეს საწყა­ლი მთი­ე­ლი გლე­ხი, ჩა­მო­აქვს ერ­ბო, ყვე­ლი, კა­რა­ქი და კა­პი­კე­ბად აბა­რებს გა­დამ­ყიდ­ველს. მე­რე ეს ყვე­ლი და ერ­ბო ათი კა­ცის ხელ­ში გა­ივ­ლის, რომ მომ­ხ­მა­რებ­ლამ­დე მი­ვი­დეს. უნ­და იყოს მა­ღა­ზი­ე­ბი, სა­დაც გლე­ხი თა­ვის ნაშ­რომს ჩა­მო­ი­ტანს და გა­ყი­დის. მთავ­რო­ბამ ეს უნ­და მო­აგ­ვა­როს, თო­რემ მთას ვერ ვუშ­ვე­ლით, და თუ მთა ძლი­ე­რი იქ­ნე­ბა, მა­შინ ბარ­საც ეშ­ვე­ლე­ბა.

ხა­თუ­ნა ჩი­გო­გი­ძე

ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"

(გამოდის ოთხშაბათობით)

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია