პოლიტიკა
მსოფლიო
სამართალი

21

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის ოცდამესამე დღე დაიწყება 04:35-ზე, მთვარე მერწყულში იქნება 03:21-დან კარგი დღეა ძველი საქმეების დასასრულებლად. ახლებს ნუ წამოიწყებთ. ნუ განახორციელებთ სერიოზულ ფინანსურ ოპერაციებს. სწავლისთვის ნეიტრალური დღეა. უმჯობესია ეს დღე განმარტოებით, ბუნებაში გაატაროთ. მაქსიმალურად შეამცირეთ კონტაქტები, გულითადი საუბრები. მოერიდეთ ხელმძღვანელობასთან კონფლიქტს. სამსახურის, საქმიანობის შეცვლას. გათავისუფლდით უსარგებლო ნივთებისგან. გაფრთხილდით, მოსალოდნელია ტრავმები და მოტეხილობები. არ დაძაბოთ და გადაღალოთ თვალები.
სპორტი
საზოგადოება
სამხედრო
მეცნიერება
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
წიგნები
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"შურისძიება" მშობლიურ ქალაქზე
"შურისძიება" მშობლიურ ქალაქზე

"50 წიგ­ნის" პრო­ექ­ტით და­სა­ბეჭ­დი წიგ­ნე­ბის საპ­რე­ზენ­ტა­ციო წე­რი­ლებ­ში, რო­დე­საც მწერ­ლე­ბის ბი­ოგ­რა­ფი­ა­ზე ვწერ­დით ხოლ­მე, გან­სა­კუთ­რე­ბით, თუკი სა­უ­ბა­რი XIX სა­უ­კუ­ნე­ში მოღ­ვა­წე ევ­რო­პელ მწერ­ლებს ეხე­ბო­და, რამ­დენ­ჯერ­მე გვით­ქვამს, - თუ მათი ცხოვ­რე­ბის დე­ტა­ლებს არ ჩა­ვუღ­რმავ­დე­ბო­დით, ისე, ამ დე­ტა­ლე­ბის გა­რე­შე, მხო­ლოდ წლე­ბი­თა და მშრა­ლი ფაქ­ტე­ბით გად­მო­ცე­მუ­ლი ყო­ვე­ლი მათ­გა­ნის ბი­ოგ­რა­ფია ძა­ლი­ან "ჰგავს" ერ­თმა­ნეთს: და­ი­ბა­და შეძ­ლე­ბულ ოჯახ­ში; მშობ­ლებს უარი უთხრა, "სარ­ფი­ა­ნი პრო­ფე­სი­ის­თვის" მო­ე­კი­და ხელი, მწერ­ლო­ბა არ­ჩია; სახ­ლი­დან წა­მო­ვი­და; მერე, პირ­ველ წარ­მა­ტე­ბას რომ მი­აღ­წია, ოჯახ­საც შე­უ­რიგ­და და სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ელი­ტა­საც და­უბ­რუნ­და; მი­ი­ღო ბევ­რი ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი პრე­მია, გა­მოს­ცა უამ­რა­ვი წიგ­ნი და ბედ­ნი­ე­რად და­ბე­რე­ბუ­ლი, სა­კუ­თარ ლო­გინ­ში გარ­და­იც­ვა­ლა...

დიახ, ასე­თია ბევ­რი დიდი ევ­რო­პე­ლი მწერ­ლის "სტან­დარ­ტუ­ლი" ბი­ოგ­რა­ფია, თუკი მას "ქიშ­მი­შებს" გა­მო­ვაც­ლით, მაგ­რამ მწე­რა­ლი, რო­მელ­ზეც დღეს უნდა ვი­სა­უბ­როთ, ამ მხრი­ვაც გა­მორ­ჩე­უ­ლია - ემილ ზო­ლამ მო­ა­ხერ­ხა ცხოვ­რე­ბის ფსკე­რი­დან ფრან­გუ­ლი და ევ­რო­პუ­ლი მწერ­ლო­ბის მწვერ­ვალ­ზე აჭრა და წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში ამა­ყად გად­მოჰ­ყუ­რებ­და ზე­მო­დან თა­ნა­მო­კალ­მე­ებს.

ეს "ზე­მო­დან ყუ­რე­ბა" სუ­ლაც არ არის გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლი ეპი­თე­ტი, რად­გან სწო­რედ ემილ ზოლა იყო მა­მამ­თა­ვა­რი იმ ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი მიმ­დი­ნა­რე­ო­ბი­სა, რო­მე­ლიც ნა­ტუ­რა­ლიზ­მის სა­ხე­ლით არის ცნო­ბი­ლი და გი დე მო­პა­სა­ნი, ალ­ფონს დოდე, ჰუ­ის­მან­სი და პოლ ალექ­სი­სი - იმ დრო­ის საფ­რან­გე­თის უპო­პუ­ლა­რუ­ლე­სი მწერ­ლე­ბი ზო­ლას მო­წა­ფე­ე­ბად თვლიდ­ნენ თავს და რაც მთა­ვა­რია, ზო­ლას­გან და­წყე­ბუ­ლი ფრან­გუ­ლი ნა­ტუ­რა­ლიზ­მის "შვი­ლიშ­ვი­ლე­ბი" არი­ან ამე­რი­კუ­ლი ნა­ტუ­რა­ლიზ­მის გე­ნი­ა­ლუ­რი წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბი: თე­ო­დორ დრა­ი­ზე­რი, სტი­ვენ კრე­ი­ნი, ფრენკ ნო­რი­სი, ჯეკ ლონ­დო­ნი, ჯონ სტე­ინ­ბე­კი და სხვე­ბი.

ცხა­დია, კრი­ტი­კო­სე­ბიც ბევ­რი ჰყავ­დათ ნა­ტუ­რა­ლის­ტებს - ასე­ვე დიდი მწერ­ლე­ბი, თუნ­დაც გუს­ტავ ფლო­ბე­რი ან ივან ტურ­გე­ნე­ვი, რო­მე­ლიც წერ­და: "იქ ძა­ლი­ან ბევ­რია ღა­მის ქო­თან­ში ქექ­ვა".

ამას უშუ­ა­ლოდ ზო­ლას რო­მა­ნებ­ზე ამ­ბობ­და, მაგ­რამ "მთა­ვარ კრი­ტი­კოს­სა" და მთა­ვარ შემ­ფა­სე­ბელს - მკი­თხველს, ზუს­ტად ეს ადა­მი­ა­ნუ­რი ტკი­ვი­ლი და სი­ხა­რუ­ლი, "ფო­ტოგ­რა­ფი­უ­ლად" აღ­წე­რი­ლი სა­სიყ­ვა­რუ­ლო თუ ჩხუ­ბის სცე­ნე­ბი, შიშ­ვე­ლი და და­მა­ჯე­რე­ბე­ლი ემო­ცი­ე­ბი, ნამ­დვი­ლი სის­ხლი და ცრემ­ლი აინ­ტე­რე­სებ­და. ვი­საც ზო­ლას რო­მა­ნე­ბი, თუნ­დაც ჩვენ მიერ თქვენ­თვის ამ­ჯე­რად შე­მო­თა­ვა­ზე­ბუ­ლი "ხა­ფან­გი" წა­უ­კი­თხავს (ვი­საც არ წა­უ­კი­თხავს, დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვართ, მო­მა­ვა­ლი ორ­შა­ბა­თი­დან შე­უდ­გე­ბა კი­თხვას), დაგ­ვე­თან­ხმე­ბა, რომ რო­მა­ნის დე­ბი­უ­ტში­ვე, ვირ­ჟი­ნი­სა და ჟერ­ვე­ზას ჩხუ­ბით და­წყე­ბუ­ლი, "ლო­გი­ნის სცე­ნე­ბით" გაგ­რძე­ლე­ბუ­ლი და სა­სიკ­ვდი­ლო აგო­ნი­ე­ბის აღ­წე­რით დამ­თავ­რე­ბუ­ლი, ყვე­ლა­ფერს თით­ქოს ეკ­რან­ზე უყუ­რებს მკი­თხვე­ლი და სწო­რედ ეს არის მი­ზე­ზი, რომ ზო­ლას რო­მა­ნებს ძა­ლი­ან ძნე­ლად მოს­წყდე­ბი, მი­უ­ხე­და­ვად თით­ქოს მარ­ტი­ვი და ად­ვი­ლად "გა­მო­საც­ნო­ბი" სი­უ­ჟე­ტი­სა.

იხი­ლეთ სტა­ტი­ის სრუ­ლი ვერ­სია

"შურისძიება" მშობლიურ ქალაქზე

"შურისძიება" მშობლიურ ქალაქზე

"50 წიგნის" პროექტით დასაბეჭდი წიგნების საპრეზენტაციო წერილებში, როდესაც მწერლების ბიოგრაფიაზე ვწერდით ხოლმე, განსაკუთრებით, თუკი საუბარი XIX საუკუნეში მოღვაწე ევროპელ მწერლებს ეხებოდა, რამდენჯერმე გვითქვამს, - თუ მათი ცხოვრების დეტალებს არ ჩავუღრმავდებოდით, ისე, ამ დეტალების გარეშე, მხოლოდ წლებითა და მშრალი ფაქტებით გადმოცემული ყოველი მათგანის ბიოგრაფია ძალიან "ჰგავს" ერთმანეთს: დაიბადა შეძლებულ ოჯახში; მშობლებს უარი უთხრა, "სარფიანი პროფესიისთვის" მოეკიდა ხელი, მწერლობა არჩია; სახლიდან წამოვიდა; მერე, პირველ წარმატებას რომ მიაღწია, ოჯახსაც შეურიგდა და საზოგადოების ელიტასაც დაუბრუნდა; მიიღო ბევრი ლიტერატურული პრემია, გამოსცა უამრავი წიგნი და ბედნიერად დაბერებული, საკუთარ ლოგინში გარდაიცვალა...

დიახ, ასეთია ბევრი დიდი ევროპელი მწერლის "სტანდარტული" ბიოგრაფია, თუკი მას "ქიშმიშებს" გამოვაცლით, მაგრამ მწერალი, რომელზეც დღეს უნდა ვისაუბროთ, ამ მხრივაც გამორჩეულია - ემილ ზოლამ მოახერხა ცხოვრების ფსკერიდან ფრანგული და ევროპული მწერლობის მწვერვალზე აჭრა და წლების განმავლობაში ამაყად გადმოჰყურებდა ზემოდან თანამოკალმეებს.

ეს "ზემოდან ყურება" სულაც არ არის გადაჭარბებული ეპითეტი, რადგან სწორედ ემილ ზოლა იყო მამამთავარი იმ ლიტერატურული მიმდინარეობისა, რომელიც ნატურალიზმის სახელით არის ცნობილი და გი დე მოპასანი, ალფონს დოდე, ჰუისმანსი და პოლ ალექსისი - იმ დროის საფრანგეთის უპოპულარულესი მწერლები ზოლას მოწაფეებად თვლიდნენ თავს და რაც მთავარია, ზოლასგან დაწყებული ფრანგული ნატურალიზმის "შვილიშვილები" არიან ამერიკული ნატურალიზმის გენიალური წარმომადგენლები: თეოდორ დრაიზერი, სტივენ კრეინი, ფრენკ ნორისი, ჯეკ ლონდონი, ჯონ სტეინბეკი და სხვები.

ცხადია, კრიტიკოსებიც ბევრი ჰყავდათ ნატურალისტებს - ასევე დიდი მწერლები, თუნდაც გუსტავ ფლობერი ან ივან ტურგენევი, რომელიც წერდა: "იქ ძალიან ბევრია ღამის ქოთანში ქექვა".

ამას უშუალოდ ზოლას რომანებზე ამბობდა, მაგრამ "მთავარ კრიტიკოსსა" და მთავარ შემფასებელს - მკითხველს, ზუსტად ეს ადამიანური ტკივილი და სიხარული, "ფოტოგრაფიულად" აღწერილი სასიყვარულო თუ ჩხუბის სცენები, შიშველი და დამაჯერებელი ემოციები, ნამდვილი სისხლი და ცრემლი აინტერესებდა. ვისაც ზოლას რომანები, თუნდაც ჩვენ მიერ თქვენთვის ამჯერად შემოთავაზებული "ხაფანგი" წაუკითხავს (ვისაც არ წაუკითხავს, დარწმუნებული ვართ, მომავალი ორშაბათიდან შეუდგება კითხვას), დაგვეთანხმება, რომ რომანის დებიუტშივე, ვირჟინისა და ჟერვეზას ჩხუბით დაწყებული, "ლოგინის სცენებით" გაგრძელებული და სასიკვდილო აგონიების აღწერით დამთავრებული, ყველაფერს თითქოს ეკრანზე უყურებს მკითხველი და სწორედ ეს არის მიზეზი, რომ ზოლას რომანებს ძალიან ძნელად მოსწყდები, მიუხედავად თითქოს მარტივი და ადვილად "გამოსაცნობი" სიუჟეტისა.

იხილეთ სტატიის სრული ვერსია

ახალგაზრდებისთვის საინტერესო ამბები!

შოთა რუსთაველის გაციფრულებული პორტრეტი და „ვეფხისტყაოსნით“ შთაგონებული კოლექცია

"ნინის კითხვის საათი" – "ბიბლუსის" პროექტი, რომელიც წელს ათასობით ბავშვს გააერთიანებს