მსოფლიო
საზოგადოება

4

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეცხრე დღე დაიწყება 12:42-ზე, მთვარე ქალწულს ესტუმრება 23:42-ზე რთული და დაძაბული დღეა. არ მოატყუოთ გარშემო მყოფები და არც თავად მოტყუვდეთ. არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები. მოერიდეთ ვაჭრობას, ურთიერთობის გარჩევას. ცუდი დღეა საქმეების გარჩევისთვის. შესაძლოა, სამუდამოდ დაკარგოთ ადამიანი. არასასურველია სამსახურის, საქმიანობის შეცვლა. კარგი დღეა შორეული მგზავრობის დასაწყებად. აქტიურად დაისვენეთ, ივარჯიშეთ. შეასრულეთ საოჯახო საქმეები, გადააადგილეთ ავეჯი, კარგია მუშაობა მიწასთან. ქორწინება და ნიშნობა სხვა დღისთვის გადადეთ. კარგი დღეა ორგანიზმის გასაწმენდად, წიდებისგან გათავისუფლება. ალკოჰოლსა და სასმელს დღეს საერთოდ ნუ მიიღებთ. აგრეთვე მოერიდეთ კუჭის გადატვირთვას.
სამართალი
პოლიტიკა
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
მეცნიერება
Faceამბები
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
რამ შეცვალა მარიკა ლორთქიფანიძის ბიოგრაფია
რამ შეცვალა მარიკა ლორთქიფანიძის ბიოგრაფია

წიგ­ნის კი­თხვა მის ოჯახ­ში ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი ამ­ბა­ვი იყო. კი­თხვას არც არა­ვინ ას­წავ­ლი­და და არც არა­ვინ აძა­ლებ­და, ეს თა­ვის­თა­ვად ხდე­ბო­და. გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი სით­ბო­თი ახ­სენ­დე­ბა ბე­ბი­ის, მარ­თა თავ­დგი­რი­ძის მიერ წა­კი­თხუ­ლი "ვე­ფხის­ტყა­ო­სა­ნი" და სხვა ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი - რო­გორც ქარ­თუ­ლი, ისე ნა­თარ­გმნი.

მა­რი­ამ ლორ­თქი­ფა­ნი­ძის სა­ო­ჯა­ხო ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში ძა­ლი­ან ბევ­რი მის­თვის ძვირ­ფა­სი წიგ­ნია. მათ შო­რის ერთ-ერთი სი­მონ ჯა­ნა­ში­ას ნა­ჩუ­ქა­რია, ვის­თა­ნაც ას­პი­რან­ტუ­რის სამ­წლი­ა­ნი კურ­სი გა­ი­ა­რა. უმაღ­ლე­სი და­ამ­თავ­რა თუ არა, სი­მონ ჯა­ნა­ში­ამ ის­ტო­რი­ის ინ­სტი­ტუ­ტში უმ­ცროს მეც­ნი­ერ-თა­ნამ­შრომ­ლად წა­იყ­ვა­ნა. ცოტა ხან­ში თბი­ლი­სის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ლექ­ცი­ე­ბის კი­თხვა და­ი­წყო...

ის ბა­თუმ­ში, 1922 წლის მა­რი­ა­მო­ბა დღეს და­ი­ბა­და. შემ­დეგ მისი ოჯა­ხი თბი­ლის­ში გად­მო­სახ­ლდა. რეპ­რე­სი­ე­ბის დროს მამა და­ა­პა­ტიმ­რეს, დედა სას­ტიკ რე­ჟიმს გა­და­ურ­ჩა და ორი შვი­ლის გაზ­რდა მარ­ტოს მო­უხ­და.

ბარ­ნოვ­ზე მა­შინ­დელ 25-ე, მოგ­ვი­ა­ნე­ბით 53-ე სა­ჯა­რო სკო­ლა­ში სწავ­ლობ­და, შემ­დეგ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ჩა­ბა­რე­ბა გა­და­წყვი­ტა. რო­გორც პე­და­გოგ­მა, მრა­ვა­ლი წელი გა­ა­ტა­რა უნი­ვერ­სი­ტე­ტის კედ­ლებ­ში.

90 წლის ის­ტო­რი­კო­სი, მრა­ვა­ლი სა­მეც­ნი­ე­რო ნაშ­რო­მი­სა და ათზე მეტი წიგ­ნის ავ­ტო­რი მა­რი­ამ ლორ­თქი­ფა­ნი­ძე თა­ნა­მედ­რო­ვე ავ­ტო­რე­ბის შე­მოქ­მე­დე­ბას ნაკ­ლე­ბად ეც­ნო­ბა, უპი­რა­ტე­სო­ბას კლა­სი­კად ქცე­ულ ავ­ტო­რებს ანი­ჭებს. მისი სა­მა­გი­დო წიგ­ნე­ბი სა­მეც­ნი­ე­რო ლი­ტე­რა­ტუ­რაა, თუმ­ცა დრო­დად­რო უკვე მრა­ვალ­ჯერ გა­და­კი­თხულ ან­ტონ ჩე­ხო­ვის მო­თხრო­ბებ­სა და პი­ე­სებს უბ­რუნ­დე­ბა...

- ჩვენს ოჯახ­ში ყვე­ლას რუ­სუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა ჰქონ­და მი­ღე­ბუ­ლი და სამ­წუ­ხა­როდ, ერ­თმა­ნეთ­ში ძი­რი­თა­დად რუ­სუ­ლად ლა­პა­რა­კობ­დნენ. თუმ­ცა მამა მე და გი­გას ქარ­თუ­ლად გვე­ლა­პა­რა­კე­ბო­და. ამის მი­ზეზს მა­შინ ვერ ვაც­ნო­ბი­ე­რებ­დი, გვი­ან მივ­ხვდი, რომ მას სურ­და, ჩვენ ქარ­თუ­ლი კარ­გად გვცოდ­ნო­და. ბე­ბია, მარ­თა თავ­დგი­რი­ძე, ყო­ველ ზამ­თარს სოფ­ლი­დან თბი­ლის­ში ჩა­მო­დი­ო­და და სა­ღა­მო­ო­ბით მამა მას სთხოვ­და, ჩემ­თვის "ვე­ფხის­ტყა­ო­სა­ნი" ეკი­თხა. ისიც ამას სი­ა­მოვ­ნე­ბით აკე­თებ­და. ერთხელ მარ­თა ბე­ბი­ას ვკი­თხე, მამა რა­ტომ გთხოვს, რომ წა­მი­კი­თხო, ვხე­დავ, რომ "ვე­ფხის­ტყა­ო­სა­ნი" ზე­პი­რად იცი-მეთ­ქი. მან მარ­თლაც ზე­პი­რად იცო­და მთე­ლი "ვე­ფხის­ტყა­ო­სა­ნი", გან­სა­კუთ­რე­ბით უყ­ვარ­და ნეს­ტან-და­რე­ჯა­ნის წე­რი­ლი და მას ხში­რად მი­კი­თხავ­და. სკო­ლის პე­რი­ოდ­ში წიგ­ნის კი­თხვის სიყ­ვა­რუ­ლი კი­დევ უფრო გაგ­ვიღ­ვი­ვა ნინო მი­ქე­ლა­ძემ, რო­მე­ლიც პირ­ვე­ლი ოთხი წელი ყვე­ლა სა­განს გვას­წავ­ლი­და, ხოლო მომ­დევ­ნო წლებ­ში ჩემი რუ­სუ­ლი ენა­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის პე­და­გო­გი იყო. იმ პე­რი­ოდ­ში ძა­ლი­ან კარ­გად გა­ვე­ცა­ნით რუ­სულ ლი­ტე­რა­ტუ­რას, რო­მე­ლიც XIX-XX სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში საკ­მა­ოდ მდი­და­რი და მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია. იმ პე­რი­ო­დის მწერ­ლებ­მა და მათ­მა შე­მოქ­მე­დე­ბამ დიდი გავ­ლე­ნა მო­ახ­დი­ნეს ქარ­თველ­თა გა­ნათ­ლე­ბა­ზე. მო­წა­ფე­ო­ბის დროს ქარ­თულს ონოფ­რე ნი­კო­ლე­იშ­ვი­ლიც გვას­წავ­ლი­და, რო­მე­ლიც გან­სა­კუთ­რე­ბულ ყუ­რა­დღე­ბას აქ­ცევ­და გრა­მა­ტი­კას. მა­შინ ეს არ მოგ­ვწონ­და, მისი მო­თხოვ­ნე­ბი გვა­წუ­ხებ­და, მაგ­რამ მერე მივ­ხვდი, რომ დღეს თუ მე ქარ­თუ­ლად და რუ­სუ­ლად ნორ­მა­ლუ­რად ვწერ, ეს ნინო მი­ქე­ლა­ძი­სა და ონოფ­რე ნი­კო­ლე­იშ­ვი­ლის დამ­სა­ხუ­რე­ბაა.

- ბავ­შვო­ბა­ში ის­ტო­რი­უ­ლი ჟან­რის ლი­ტე­რა­ტუ­რი­სად­მი გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ლტოლ­ვა გქონ­დათ?

- არა, არა­ვი­თა­რი. ხან­და­ხან ვკი­თხუ­ლობ­დი პა­ტარ-პა­ტა­რა ბრო­შუ­რებ­სა და სა­ქარ­თვე­ლოს ის­ტო­რი­ის ზო­გად მი­მო­ხილ­ვას და სულ ეს იყო. ჩვენს დროს სკო­ლა­ში ის­ტო­რი­ას არ გვას­წავ­ლიდ­ნენ, მაგ­რამ გვყავ­და გე­ოგ­რა­ფი­ის შე­სა­ნიშ­ნა­ვი მას­წავ­ლე­ბე­ლი ოლია ჭე­იშ­ვი­ლი, რო­მე­ლიც თა­ვის სა­გან­თან ერ­თად, ფაქ­ტობ­რი­ვად, ის­ტო­რი­ა­საც გვას­წავ­ლი­და, რად­გან გვიყ­ვე­ბო­და რო­გორც ამა თუ იმ ქვეყ­ნის გე­ოგ­რა­ფი­ას, ისე მის ის­ტო­რი­ას.

1939 წელს, როცა სკო­ლა და­ვამ­თავ­რე, გა­ზეთ­ში გა­მოქ­ვეყ­ნდა ცნო­ბა, რომ თბი­ლი­სის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში, ის­ტო­რი­ის ფა­კულ­ტეტ­ზე გა­იხ­სნა ახა­ლი სპე­ცი­ა­ლო­ბა - ხე­ლოვ­ნე­ბის ის­ტო­რია. ჩემი კლა­სი­დან რამ­დე­ნი­მემ, რომ­ლე­ბიც ახლო მე­გობ­რე­ბი ვი­ყა­ვით, სწო­რედ ამ სპე­ცი­ა­ლო­ბა­ზე შეს­ვლა გა­დავ­წყვი­ტეთ. ერთხელ ოთარ ჯა­ფა­რი­ძის ოჯახ­ში სტუმ­რად ვი­ყა­ვით. დე­და­მი­სი, დე­ი­და რიტა და­ინ­ტე­რეს­და, სად ვა­პი­რებ­დით ჩა­ბა­რე­ბას. როცა ჩვე­ნი გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბა შე­ი­ტყო, გა­იკ­ვირ­ვა, ვის რად უნდა ხე­ლოვ­ნე­ბა, სა­მე­დი­ცი­ნო­ზე ჩა­ა­ბა­რეთ, ეს პრო­ფე­სია ცი­ხე­შიც და გა­და­სახ­ლე­ბა­შიც ყვე­ლას სჭირ­დე­ბაო. მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, მა­შინ რა დრო იყო, და­ჭე­რი­სა­გან არა­ვინ იყო და­ზღვე­უ­ლი და მან გო­ნივ­რუ­ლი რჩე­ვა მოგ­ვცა. თუმ­ცა ჩვენ არ­ჩე­ვა­ნი არ შეგ­ვიც­ვლია.

ცოტა მე­ტი­ჩა­რა ბავ­შვე­ბი ვი­ყა­ვით და რო­გორც კი ჩა­ვა­ბა­რეთ და სწავ­ლა და­ი­წყო, გა­დავ­წყვი­ტეთ, ცხრილ­ში ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის ლექ­ცი­ე­ბი მოგ­ვე­ძებ­ნა. აღ­მოჩ­ნდა, რომ ის პირ­ვე­ლი კურ­სის იუ­რის­ტე­ბის­თვის ქარ­თუ­ლი სა­მარ­თლის ის­ტო­რი­ას კი­თხუ­ლობ­და. იუ­რის­ტებ­თან მი­ვე­დით და ვუ­თხა­რით, რომ გვინ­დო­და მათ­თან ერ­თად ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის ლექ­ცი­ებს დავ­სწრე­ბო­დით და ვთხო­ვეთ, არ გა­ემ­ხი­ლათ, რომ მათი ჯგუ­ფე­ლე­ბი არ ვი­ყა­ვით. ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის უკ­ლებ­ლივ ყვე­ლა ლექ­ცი­ას ვეს­წრე­ბო­დით. ბევ­რი რამ არ გვეს­მო­და, მაგ­რამ ჩვენ მა­ინც დიდი ინ­ტე­რე­სით ვუს­მენ­დით. ბა­ტო­ნი ივა­ნე დიდი შავი პორ­ტფე­ლით შე­მო­დი­ო­და დარ­ბაზ­ში. ჩან­თი­დან ამო­ი­ღებ­და პა­ტარ-პა­ტა­რა ბა­რა­თებს, რო­მელ­ზეც ამო­წე­რი­ლი ჰქონ­და ცი­ტა­ტე­ბი ძეგ­ლე­ბი­დან. ჯერ ცი­ტა­ტებს კი­თხუ­ლობ­და და შემ­დეგ მათ გან­მარ­ტე­ბას იწყებ­და, ან პი­რი­ქით, ჯერ თე­ო­რი­უ­ლად ჩა­მო­ა­ყა­ლი­ბებ­და აზრს და შემ­დეგ იმ თე­მის გარ­შე­მო ცი­ტა­ტე­ბი მოჰ­ყავ­და. ამა­ვე დროს, ის ლექ­ცი­ის ბო­ლოს ყო­ველ­თვის იტო­ვებ­და რამ­დე­ნი­მე წუთს სტუ­დენ­ტთა შე­კი­თხვებ­ზე პა­სუ­ხის გა­სა­ცე­მად, მხო­ლოდ შე­კი­თხვა წე­რი­ლო­ბით უნდა მი­გე­წო­დე­ბი­ნა, რად­გან იმ დროს მას სმე­ნა უკვე დაქ­ვე­ი­თე­ბუ­ლი ჰქონ­და. დღე­საც ნათ­ლად "ვხე­დავ", რო­გორ მი­ა­წო­დეს ბა­ტონ ივა­ნეს ფურ­ცე­ლი, სა­დაც ეწე­რა მსგავ­სი ში­ნა­არ­სის შე­კი­თხვა: "სტა­ლი­ნუ­რი მო­ძღვრე­ბის თა­ნახ­მად, ქარ­თვე­ლი ერი XIX სა­უ­კუ­ნის 60-იან წლებ­ში ჩა­მო­ყა­ლიბ­და, თქვე­ნი აზ­რით, ქარ­თვე­ლი ერის ის­ტო­რია რო­დი­დან იწყე­ბა?" ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვილ­მა შე­კი­თხვა რომ წა­ი­კი­თხა, ქა­ღალ­დი წვრი­ლად და­ხია, სა­მელ­ნის ჩა­სა­დებ­ში ჩა­ყა­რა, თა­ვი­სი ნივ­თე­ბი აკ­რი­ფა და აუ­დი­ტო­რი­ი­დან გა­ვი­და. მის ამ­გვარ რე­აქ­ცი­ას აუ­დი­ტო­რი­ა­ში სა­მა­რი­სე­ბუ­რი სი­ჩუ­მე მოჰ­ყვა. რამ­დე­ნი­მე წუთი ასე ვის­ხე­დით, შემ­დეგ ოთა­ხი დავ­ტო­ვეთ და ავ­ტე­ხეთ კა­მა­თი, რა­ტომ არ უპა­სუ­ხა ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვილ­მა დას­მულ შე­კი­თხვას. მე დიდ­ხანს ვკა­პა­სობ­დი და ვამ­ბობ­დი, რომ მას აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა გა­ე­ცა პა­სუ­ხი. ძა­ლი­ან გვი­ან მივ­ხვდი, რომ მისი მხრი­დან ეს სწო­რი საქ­ცი­ე­ლი იყო. ის პრო­ვო­კა­ცი­ას არ წა­მო­ე­გო და არ აჰ­ყვა. ვღე­ლავ­დით, და­ა­პა­ტიმ­რებ­დნენ თუ უნი­ვერ­სი­ტე­ტი­დან გა­ა­თა­ვი­სუფ­ლებ­დნენ, მაგ­რამ ლექ­ცი­ე­ბი ჩვე­უ­ლებ­რი­ვად გაგ­რძელ­და. შე­იძ­ლე­ბა, მომ­ხდა­რის გამო ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვილს რა­ი­მე საყ­ვე­დუ­რი უთხრეს, მაგ­რამ ამას ლექ­ცი­ე­ბის მსვლე­ლო­ბა­ზე არ უმოქ­მე­დია.

- ქალ­ბა­ტო­ნო მა­რი­კა, თქვენს თა­ო­ბა­ში ვის კი­თხუ­ლობ­დით, რო­მელ მწერ­ლებ­სა და ნა­წარ­მო­ე­ბებს?

- ნო­დარ დუმ­ბა­ძე გი­გას მე­გო­ბა­რი იყო და მის ნა­წე­რებს გა­მო­ცე­მამ­დე, ხელ­ნა­წე­რებ­ში­ვე ვკი­თხუ­ლობ­დი. ჩემს ახალ­გაზ­რდო­ბა­ში პო­პუ­ლა­რუ­ლი იყ­ვნენ: მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი, ლეო ქი­ა­ჩე­ლი, კონ­სტან­ტი­ნე გამ­სა­ხურ­დია და ბევ­რი სხვა მწე­რა­ლი. რო­დე­საც ბევრ ქარ­თველ მწე­რალ­ზე ტაბუ მო­იხ­სნა, და­ი­წყო მათი იუ­ბი­ლე­ე­ბის გა­დახ­და. რო­გორც წესი, ასეთ სა­ღა­მო­ებ­ზე მე მომხსე­ნე­ბე­ლი გახ­ლდით. ერთხელ, ჯერ კი­დევ სკო­ლის პე­რი­ოდ­ში, აღარ მახ­სოვს, რო­მე­ლი მწერ­ლის იუ­ბი­ლეს გა­დახ­და და­ი­გეგ­მა. ვემ­ზა­დე­ბო­დით და რე­პე­ტი­ცია გვქონ­და. ავე­დი ტრი­ბუ­ნა­ზე და და­ვი­წყე მწე­რალ­ზე ჩემი ნა­წე­რის კი­თხვა. სკო­ლა­ში ჩემს პა­რა­ლე­ლურ კლასს ქარ­თულს ბაბო მჭედ­ლი­ძე ას­წავ­ლი­და და ის აქ­ტი­უ­რად იყო ჩარ­თუ­ლი სა­ი­უ­ბი­ლეო სა­ღა­მო­ე­ბის მომ­ზა­დე­ბა­ში. ქალ­ბა­ტონ­მა ბა­ბომ რომ და­მი­ნა­ხა, ტექსტს რვე­უ­ლი­დან ვკი­თხუ­ლობ­დი, მკი­თხა, ვისი და­წე­რი­ლი იყო ის სი­ტყვა. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ტექ­სტი ჩემი და­წე­რი­ლი იყო და ასეც ვუ­თხა­რი. თუ შენი და­წე­რი­ლია, მა­შინ რვე­უ­ლი დადე და რაც მანდ წე­რია, მოგ­ვი­ყე­ვიო. სი­მარ­თლე გი­თხრათ, საკ­მა­ოდ გავ­ნერ­ვი­ულ­დი, მაგ­რამ ნა­წე­რი გვერ­დით გა­დავ­დე, გო­ნე­ბა მო­ვიკ­რი­ბე და რაც იქ ეწე­რა, ნელ-ნელა მოვ­ყე­ვი. როცა სი­ტყვა და­ვამ­თავ­რე, ქალ­ბა­ტონ­მა ბა­ბომ მი­თხრა, მა­რი­კა, აუ­დი­ტო­რი­ის წი­ნა­შე ცხვირ­თან მი­ტა­ნი­ლი ტექ­სტი არა­სო­დეს წა­ი­კი­თხოო. დღემ­დე მად­ლი­ე­რი ვარ იმ ქალ­ბა­ტო­ნის, რად­გან იმ დღი­დან მო­ყო­ლე­ბუ­ლი ჩემს თავს შთა­ვა­გო­ნე, რომ მსგავ­სი მოხ­სე­ნე­ბის დროს ზე­პი­რად უნდა ვი­ლა­პა­რა­კო. ამას მი­ვეჩ­ვიე და იშ­ვი­ა­თი გა­მო­ნაკ­ლი­სე­ბის გარ­და, ყო­ველ­თვის ასე ვიქ­ცე­ო­დი. და, სხვა­თა შო­რის, ამან ჩემს ბი­ოგ­რა­ფი­ა­ზე დიდი გავ­ლე­ნა მო­ახ­დი­ნა.

- პე­რი­ო­დუ­ლად რო­მელ ნა­წარ­მო­ებს უბ­რუნ­დე­ბით? რისი კი­თხვა არ გბეზ­რდე­ბათ?

- ჩე­ხო­ვის კი­თხვა არა­სო­დეს მბეზ­რდე­ბა. რუ­სუ­ლად ვკი­თხუ­ლობ და რო­დე­საც თა­ვი­სუ­ფა­ლი დრო მაქვს, ხელი თით­ქოს თა­ვი­სით "მი­დის" ჩე­ხო­ვის­კენ. მიყ­ვარს ტოლსტო­იც და დოს­ტო­ევ­სკიც, მაგ­რამ ჩე­ხოვს ჩემ­თვის მა­ინც გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ხიბ­ლი აქვს. ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რი­დან "ვე­ფხის­ტყა­ოს­ნი­სა" და "როს­ტო­მი­ა­ნის" გარ­და, ყო­ველ­თვის გან­სა­კუთ­რე­ბით მიყ­ვარ­და და­ვით გუ­რა­მიშ­ვი­ლი და, სა­ერ­თოდ, ქარ­თვე­ლი კლა­სი­კო­სე­ბი. მე და ჩემი ამ­ხა­ნა­გე­ბი, როცა რა­მეს ვკი­თხუ­ლობ­დით, ერ­თმა­ნეთს შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბებს ვუ­ზი­ა­რებ­დით, ვმსჯე­ლობ­დით, ვკა­მა­თობ­დით და ამას ნა­წარ­მო­ე­ბის აღ­ქმა-გა­თა­ვი­სე­ბა­ში დიდი მნიშ­ვნე­ლო­ბა ჰქონ­და. დიდი ინ­ტე­რე­სით ვკი­თხუ­ლობ­დით სა­ქარ­თვე­ლო­ში შე­მო­სულ ნა­თარ­გმნ ლი­ტე­რა­ტუ­რას. ახა­ლი წიგ­ნი რომ გა­მოჩ­ნდე­ბო­და, მას­ზე ხალ­ხი ლა­პა­რა­კობ­და ხოლ­მე. თუ შენ ამა თუ იმ ავ­ტორს არ იც­ნობ­დი, ეს გა­უ­ნათ­ლებ­ლო­ბის სიმპტო­მი გახ­ლდათ. ერთხელ აღ­მოვ­ჩნდი ისეთ სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში, რომ­ლის წევ­რებ­მა ჰე­მინ­გუ­ეი ახ­სე­ნეს. მა­შინ ეს ავ­ტო­რი არა­თუ წა­კი­თხუ­ლი, არა­მედ გა­გო­ნი­ლიც კი არ მქონ­და. მარ­თა­ლია, ჰე­მინ­გუ­ეი ჩვენ­თან ახა­ლი შე­მო­სუ­ლი იყო, მაგ­რამ სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ნა­წილ­მა ის უკვე იცო­და და მეც გა­მიჩ­ნდა სურ­ვი­ლი, გავ­ცნო­ბო­დი მის შე­მოქ­მე­დე­ბას. იმა­ვე დღეს წა­ვე­დი სა­ჯა­რო ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში და კა­ტა­ლოგ­ში მისი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი მო­ვი­ძიე. ამა თუ იმ ავ­ტო­რის არ­ცოდ­ნა ჩემ­თვის სირ­ცხვი­ლი იყო და ამ­გვა­რი გან­ცდა არა მხო­ლოდ მე მქონ­და, არა­მედ ჩვე­ნი თა­ო­ბის ყვე­ლა წარ­მო­მად­გე­ნელს.

- ამ­ჯე­რად რა არის თქვე­ნი სა­მა­გი­დო წიგ­ნი?

- ბოლო წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში ძი­რი­თა­დად სა­მეც­ნი­ე­რო ლი­ტე­რა­ტუ­რას ვკი­თხუ­ლობ, თუმ­ცა ბოლო პე­რი­ოდ­ში ძა­ლი­ან მალე მეღ­ლე­ბა თვა­ლი და გა­ცი­ლე­ბით ცო­ტას ვკი­თხუ­ლობ, ვიდ­რე უწინ.

ანა კა­ლან­და­ძე

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

რამ შეცვალა მარიკა ლორთქიფანიძის ბიოგრაფია

რამ შეცვალა მარიკა ლორთქიფანიძის ბიოგრაფია

წიგნის კითხვა მის ოჯახში ჩვეულებრივი ამბავი იყო. კითხვას არც არავინ ასწავლიდა და არც არავინ აძალებდა, ეს თავისთავად ხდებოდა. განსაკუთრებული სითბოთი ახსენდება ბებიის, მართა თავდგირიძის მიერ წაკითხული "ვეფხისტყაოსანი" და სხვა ნაწარმოებები - როგორც ქართული, ისე ნათარგმნი.

მარიამ ლორთქიფანიძის საოჯახო ბიბლიოთეკაში ძალიან ბევრი მისთვის ძვირფასი წიგნია. მათ შორის ერთ-ერთი სიმონ ჯანაშიას ნაჩუქარია, ვისთანაც ასპირანტურის სამწლიანი კურსი გაიარა. უმაღლესი დაამთავრა თუ არა, სიმონ ჯანაშიამ ისტორიის ინსტიტუტში უმცროს მეცნიერ-თანამშრომლად წაიყვანა. ცოტა ხანში თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტში ლექციების კითხვა დაიწყო...

ის ბათუმში, 1922 წლის მარიამობა დღეს დაიბადა. შემდეგ მისი ოჯახი თბილისში გადმოსახლდა. რეპრესიების დროს მამა დააპატიმრეს, დედა სასტიკ რეჟიმს გადაურჩა და ორი შვილის გაზრდა მარტოს მოუხდა.

ბარნოვზე მაშინდელ 25-ე, მოგვიანებით 53-ე საჯარო სკოლაში სწავლობდა, შემდეგ უნივერსიტეტში ჩაბარება გადაწყვიტა. როგორც პედაგოგმა, მრავალი წელი გაატარა უნივერსიტეტის კედლებში.

90 წლის ისტორიკოსი, მრავალი სამეცნიერო ნაშრომისა და ათზე მეტი წიგნის ავტორი მარიამ ლორთქიფანიძე თანამედროვე ავტორების შემოქმედებას ნაკლებად ეცნობა, უპირატესობას კლასიკად ქცეულ ავტორებს ანიჭებს. მისი სამაგიდო წიგნები სამეცნიერო ლიტერატურაა, თუმცა დროდადრო უკვე მრავალჯერ გადაკითხულ ანტონ ჩეხოვის მოთხრობებსა და პიესებს უბრუნდება...

-  ჩვენს ოჯახში ყველას რუსული განათლება ჰქონდა მიღებული და სამწუხაროდ, ერთმანეთში ძირითადად რუსულად ლაპარაკობდნენ. თუმცა მამა მე და გიგას ქართულად გველაპარაკებოდა. ამის მიზეზს მაშინ ვერ ვაცნობიერებდი, გვიან მივხვდი, რომ მას სურდა, ჩვენ ქართული კარგად გვცოდნოდა. ბებია, მართა თავდგირიძე, ყოველ ზამთარს სოფლიდან თბილისში ჩამოდიოდა და საღამოობით მამა მას სთხოვდა, ჩემთვის "ვეფხისტყაოსანი" ეკითხა. ისიც ამას სიამოვნებით აკეთებდა. ერთხელ მართა ბებიას ვკითხე, მამა რატომ გთხოვს, რომ წამიკითხო, ვხედავ, რომ "ვეფხისტყაოსანი" ზეპირად იცი-მეთქი. მან მართლაც ზეპირად იცოდა მთელი "ვეფხისტყაოსანი", განსაკუთრებით უყვარდა ნესტან-დარეჯანის წერილი და მას ხშირად მიკითხავდა. სკოლის პერიოდში წიგნის კითხვის სიყვარული კიდევ უფრო გაგვიღვივა ნინო მიქელაძემ, რომელიც პირველი ოთხი წელი ყველა საგანს გვასწავლიდა, ხოლო მომდევნო წლებში ჩემი რუსული ენასა და ლიტერატურის პედაგოგი იყო. იმ პერიოდში ძალიან კარგად გავეცანით რუსულ ლიტერატურას, რომელიც XIX-XX საუკუნეებში საკმაოდ მდიდარი და მნიშვნელოვანია. იმ პერიოდის მწერლებმა და მათმა შემოქმედებამ დიდი გავლენა მოახდინეს ქართველთა განათლებაზე. მოწაფეობის დროს ქართულს ონოფრე ნიკოლეიშვილიც გვასწავლიდა, რომელიც განსაკუთრებულ ყურადღებას აქცევდა გრამატიკას. მაშინ ეს არ მოგვწონდა, მისი მოთხოვნები გვაწუხებდა, მაგრამ მერე მივხვდი, რომ დღეს თუ მე ქართულად და რუსულად ნორმალურად ვწერ, ეს ნინო მიქელაძისა და ონოფრე ნიკოლეიშვილის დამსახურებაა.

-  ბავშვობაში ისტორიული ჟანრის ლიტერატურისადმი განსაკუთრებული ლტოლვა გქონდათ?

-  არა, არავითარი. ხანდახან ვკითხულობდი პატარ-პატარა ბროშურებსა და საქართველოს ისტორიის ზოგად მიმოხილვას და სულ ეს იყო. ჩვენს დროს სკოლაში ისტორიას არ გვასწავლიდნენ, მაგრამ გვყავდა გეოგრაფიის შესანიშნავი მასწავლებელი ოლია ჭეიშვილი, რომელიც თავის საგანთან ერთად, ფაქტობრივად, ისტორიასაც გვასწავლიდა, რადგან გვიყვებოდა როგორც ამა თუ იმ ქვეყნის გეოგრაფიას, ისე მის ისტორიას.

1939 წელს, როცა სკოლა დავამთავრე, გაზეთში გამოქვეყნდა ცნობა, რომ თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტში, ისტორიის ფაკულტეტზე გაიხსნა ახალი სპეციალობა - ხელოვნების ისტორია. ჩემი კლასიდან რამდენიმემ, რომლებიც ახლო მეგობრები ვიყავით, სწორედ ამ სპეციალობაზე შესვლა გადავწყვიტეთ. ერთხელ ოთარ ჯაფარიძის ოჯახში სტუმრად ვიყავით. დედამისი, დეიდა რიტა დაინტერესდა, სად ვაპირებდით ჩაბარებას. როცა ჩვენი გადაწყვეტილება შეიტყო, გაიკვირვა, ვის რად უნდა ხელოვნება, სამედიცინოზე ჩააბარეთ, ეს პროფესია ციხეშიც და გადასახლებაშიც ყველას სჭირდებაო. მოგეხსენებათ, მაშინ რა დრო იყო, დაჭერისაგან არავინ იყო დაზღვეული და მან გონივრული რჩევა მოგვცა. თუმცა ჩვენ არჩევანი არ შეგვიცვლია.

ცოტა მეტიჩარა ბავშვები ვიყავით და როგორც კი ჩავაბარეთ და სწავლა დაიწყო, გადავწყვიტეთ, ცხრილში ივანე ჯავახიშვილის ლექციები მოგვეძებნა. აღმოჩნდა, რომ ის პირველი კურსის იურისტებისთვის ქართული სამართლის ისტორიას კითხულობდა. იურისტებთან მივედით და ვუთხარით, რომ გვინდოდა მათთან ერთად ჯავახიშვილის ლექციებს დავსწრებოდით და ვთხოვეთ, არ გაემხილათ, რომ მათი ჯგუფელები არ ვიყავით. ივანე ჯავახიშვილის უკლებლივ ყველა ლექციას ვესწრებოდით. ბევრი რამ არ გვესმოდა, მაგრამ ჩვენ მაინც დიდი ინტერესით ვუსმენდით. ბატონი ივანე დიდი შავი პორტფელით შემოდიოდა დარბაზში. ჩანთიდან ამოიღებდა პატარ-პატარა ბარათებს, რომელზეც ამოწერილი ჰქონდა ციტატები ძეგლებიდან. ჯერ ციტატებს კითხულობდა და შემდეგ მათ განმარტებას იწყებდა, ან პირიქით, ჯერ თეორიულად ჩამოაყალიბებდა აზრს და შემდეგ იმ თემის გარშემო ციტატები მოჰყავდა. ამავე დროს, ის ლექციის ბოლოს ყოველთვის იტოვებდა რამდენიმე წუთს სტუდენტთა შეკითხვებზე პასუხის გასაცემად, მხოლოდ შეკითხვა წერილობით უნდა მიგეწოდებინა, რადგან იმ დროს მას სმენა უკვე დაქვეითებული ჰქონდა. დღესაც ნათლად "ვხედავ", როგორ მიაწოდეს ბატონ ივანეს ფურცელი, სადაც ეწერა მსგავსი შინაარსის შეკითხვა: "სტალინური მოძღვრების თანახმად, ქართველი ერი XIX საუკუნის 60-იან წლებში ჩამოყალიბდა, თქვენი აზრით, ქართველი ერის ისტორია როდიდან იწყება?" ივანე ჯავახიშვილმა შეკითხვა რომ წაიკითხა, ქაღალდი წვრილად დახია, სამელნის ჩასადებში ჩაყარა, თავისი ნივთები აკრიფა და აუდიტორიიდან გავიდა. მის ამგვარ რეაქციას აუდიტორიაში სამარისებური სიჩუმე მოჰყვა. რამდენიმე წუთი ასე ვისხედით, შემდეგ ოთახი დავტოვეთ და ავტეხეთ კამათი, რატომ არ უპასუხა ივანე ჯავახიშვილმა დასმულ შეკითხვას. მე დიდხანს ვკაპასობდი და ვამბობდი, რომ მას აუცილებლად უნდა გაეცა პასუხი. ძალიან გვიან მივხვდი, რომ მისი მხრიდან ეს სწორი საქციელი იყო. ის პროვოკაციას არ წამოეგო და არ აჰყვა. ვღელავდით, დააპატიმრებდნენ თუ უნივერსიტეტიდან გაათავისუფლებდნენ, მაგრამ ლექციები ჩვეულებრივად გაგრძელდა. შეიძლება, მომხდარის გამო ივანე ჯავახიშვილს რაიმე საყვედური უთხრეს, მაგრამ ამას ლექციების მსვლელობაზე არ უმოქმედია.

-  ქალბატონო მარიკა, თქვენს თაობაში ვის კითხულობდით, რომელ მწერლებსა და ნაწარმოებებს?

-  ნოდარ დუმბაძე გიგას მეგობარი იყო და მის ნაწერებს გამოცემამდე, ხელნაწერებშივე ვკითხულობდი. ჩემს ახალგაზრდობაში პოპულარული იყვნენ: მუხრან მაჭავარიანი, ლეო ქიაჩელი, კონსტანტინე გამსახურდია და ბევრი სხვა მწერალი. როდესაც ბევრ ქართველ მწერალზე ტაბუ მოიხსნა, დაიწყო მათი იუბილეების გადახდა. როგორც წესი, ასეთ საღამოებზე მე მომხსენებელი გახლდით. ერთხელ, ჯერ კიდევ სკოლის პერიოდში, აღარ მახსოვს, რომელი მწერლის იუბილეს გადახდა დაიგეგმა. ვემზადებოდით და რეპეტიცია გვქონდა. ავედი ტრიბუნაზე და დავიწყე მწერალზე ჩემი ნაწერის კითხვა. სკოლაში ჩემს პარალელურ კლასს ქართულს ბაბო მჭედლიძე ასწავლიდა და ის აქტიურად იყო ჩართული საიუბილეო საღამოების მომზადებაში. ქალბატონმა ბაბომ რომ დამინახა, ტექსტს რვეულიდან ვკითხულობდი, მკითხა, ვისი დაწერილი იყო ის სიტყვა. რასაკვირველია, ტექსტი ჩემი დაწერილი იყო და ასეც ვუთხარი. თუ შენი დაწერილია, მაშინ რვეული დადე და რაც მანდ წერია, მოგვიყევიო. სიმართლე გითხრათ, საკმაოდ გავნერვიულდი, მაგრამ ნაწერი გვერდით გადავდე, გონება მოვიკრიბე და რაც იქ ეწერა, ნელ-ნელა მოვყევი. როცა სიტყვა დავამთავრე, ქალბატონმა ბაბომ მითხრა, მარიკა, აუდიტორიის წინაშე ცხვირთან მიტანილი ტექსტი არასოდეს წაიკითხოო. დღემდე მადლიერი ვარ იმ ქალბატონის, რადგან იმ დღიდან მოყოლებული ჩემს თავს შთავაგონე, რომ მსგავსი მოხსენების დროს ზეპირად უნდა ვილაპარაკო. ამას მივეჩვიე და იშვიათი გამონაკლისების გარდა, ყოველთვის ასე ვიქცეოდი. და, სხვათა შორის, ამან ჩემს ბიოგრაფიაზე დიდი გავლენა მოახდინა.

-  პერიოდულად რომელ ნაწარმოებს უბრუნდებით? რისი კითხვა არ გბეზრდებათ?

-  ჩეხოვის კითხვა არასოდეს მბეზრდება. რუსულად ვკითხულობ და როდესაც თავისუფალი დრო მაქვს, ხელი თითქოს თავისით "მიდის" ჩეხოვისკენ. მიყვარს ტოლსტოიც და დოსტოევსკიც, მაგრამ ჩეხოვს ჩემთვის მაინც განსაკუთრებული ხიბლი აქვს. ქართული ლიტერატურიდან "ვეფხისტყაოსნისა" და "როსტომიანის" გარდა, ყოველთვის განსაკუთრებით მიყვარდა დავით გურამიშვილი და, საერთოდ, ქართველი კლასიკოსები. მე და ჩემი ამხანაგები, როცა რამეს ვკითხულობდით, ერთმანეთს შთაბეჭდილებებს ვუზიარებდით, ვმსჯელობდით, ვკამათობდით და ამას ნაწარმოების აღქმა-გათავისებაში დიდი მნიშვნელობა ჰქონდა. დიდი ინტერესით ვკითხულობდით საქართველოში შემოსულ ნათარგმნ ლიტერატურას. ახალი წიგნი რომ გამოჩნდებოდა, მასზე ხალხი ლაპარაკობდა ხოლმე. თუ შენ ამა თუ იმ ავტორს არ იცნობდი, ეს გაუნათლებლობის სიმპტომი გახლდათ. ერთხელ აღმოვჩნდი ისეთ საზოგადოებაში, რომლის წევრებმა ჰემინგუეი ახსენეს. მაშინ ეს ავტორი არათუ წაკითხული, არამედ გაგონილიც კი არ მქონდა. მართალია, ჰემინგუეი ჩვენთან ახალი შემოსული იყო, მაგრამ საზოგადოების ნაწილმა ის უკვე იცოდა და მეც გამიჩნდა სურვილი, გავცნობოდი მის შემოქმედებას. იმავე დღეს წავედი საჯარო ბიბლიოთეკაში და კატალოგში მისი ნაწარმოებები მოვიძიე. ამა თუ იმ ავტორის არცოდნა ჩემთვის სირცხვილი იყო და ამგვარი განცდა არა მხოლოდ მე მქონდა, არამედ ჩვენი თაობის ყველა წარმომადგენელს.

-  ამჯერად რა არის თქვენი სამაგიდო წიგნი?

-  ბოლო წლების განმავლობაში ძირითადად სამეცნიერო ლიტერატურას ვკითხულობ, თუმცა ბოლო პერიოდში ძალიან მალე მეღლება თვალი და გაცილებით ცოტას ვკითხულობ, ვიდრე უწინ.

ანა კალანდაძე

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

"კობას რომ უთხრეს, გამოძიებით ადეიშვილთან მივდივართო, ვერაფრით დაეჯერებინა... სამართალმა დაიგვიანა!" - დავითაშვილის მეუღლე სასამართლოს გადაწყვეტილებაზე

დავით ბაგრატიონი მამის პანაშვიდზე მეორე მეუღლესთან ერთად გამოჩნდა - ფოტოები სვეტიცხოვლიდან

"ბევრი სირთულე გადავიტანეთ... ჩემი ვაჟისთვის საქართველოში ჩამოსვლა სანუკვარი ოცნება იყო" - როგორ ცხოვრობს ტეხასში ლევან მამალაძე, რას ამბობს ოჯახსა და ექსმაღალჩინოსნებზე?