მსოფლიო
სამართალი
პოლიტიკა

4

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მერვე დღე დაიწყება 11:21-ზე, მთვარე ლომშია ახალი საქმეების დასაწყებად ნეიტრალური დღეა. დიდ დროსა და ენერგიას ითხოვს ადრე დაწყებული საქმეები. მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღება სხვა დღისთვის გადადეთ. კარგი დღეა უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საქმეების მოსაგვარებლად. კარგია მივლინების, მოგზაურობის დასაწყებად. ხშირად იმოძრავეთ, გადააადგილეთ ავეჯი, განაახლეთ ინტერიერი. სხვა დღისთვის გადადეთ ქორწინება და ნიშნობა. მოერიდეთ კუჭის გადატვირთვას, მოწევას, სმას. უმჯობესდება ფსიქოემოციური ფონი. ადამიანი უფრო ხალისიანი ხდება. კარგად გამოიძინეთ, მიიღეთ მზის აბაზანები და დიდხანს ისეირნეთ.
საზოგადოება
სამხედრო
მეცნიერება
მოზაიკა
Faceამბები
სპორტი
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
დოდოშკა ხურცილავა ზღაპრებს ახლაც კითხულობს
დოდოშკა ხურცილავა ზღაპრებს ახლაც კითხულობს

დოდო ხურ­ცი­ლა­ვას შინ ლი­ტე­რა­ტუ­რულ გე­მოვ­ნე­ბა­ზე სა­სა­უბ­როდ ვეს­ტუმ­რეთ. რამ­დე­ნი­მე დღის წინ ეთერს და­უბ­რუნ­და "დღის შოუ", მა­ნამ­დე კი გა­და­ცე­მის წამ­ყვა­ნე­ბი შვე­ბუ­ლე­ბა­ში იყ­ვნენ. ქალ­ბა­ტონ­მა დო­დომ დას­ვე­ნე­ბის დღე­ე­ბი ზღვა­ზე გა­ა­ტა­რა, სა­დაც კი­დევ ერთხელ გა­და­უ­კი­თხავს "ღვთა­ებ­რი­ვი კო­მე­დია". "ზღვის პი­რას ამ წიგნ­მა ჩემ­ზე ისე­თი დიდი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა მო­ახ­დი­ნა, სა­ერ­თოდ ვე­რა­ვის­თან ვკონ­ტაქ­ტობ­დი და ჩემ­და სა­მარ­ცხვი­ნოდ, გა­მარ­ჯო­ბის მეტს არა­ვის არა­ფერს ვე­უბ­ნე­ბო­დი. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ეს წიგ­ნი არა­ერ­თხელ მაქვს წა­კი­თხუ­ლი, რამ­დე­ნი­მე ად­გი­ლი ჩემ­თვის აღ­მო­ჩე­ნა და ახა­ლი ცის გახ­სნა იყო, ისეთ სცე­ნებ­ზე ამი­ჩუყ­და გული, რაც აქამ­დე მე­გო­ნა, ზე­პი­რად ვი­ცო­დი", - გვი­თხრა მან.

- ჩემი პირ­ვე­ლი წიგ­ნი "ბი­ძია თო­მას ქოხი" იყო. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ცხოვ­რე­ბა­ში რა წიგ­ნიც წა­მი­კი­თხავს, 5-6-ჯერ ან მეტ­ჯერ მაქვს გა­და­კი­თხუ­ლი, "ბი­ძია თო­მას ქოხს" არა­სო­დეს მივ­ბრუ­ნე­ბი­ვარ. ამ წიგნ­მა ძა­ლი­ან მძი­მე და ემო­ცი­უ­რი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა მო­ახ­დი­ნა ჩემ­ზე. მას შემ­დეგ და­ახ­ლო­ე­ბით 49 წელი გა­ვი­და, მაგ­რამ ახ­ლაც, როცა ეს წიგ­ნი მახ­სენ­დე­ბა, თვალ­ზე ცრემ­ლი მად­გე­ბა. მე და ბებო სულ ტახ­ტზე ვის­ხე­დით და ის ძა­ლი­ან მა­ღა­ლი რან­გის ლი­ტე­რა­ტუ­რას მი­კი­თხავ­და. ბე­ბოს წმინ­და ნი­ნოს სა­ხე­ლო­ბის სკო­ლა ჰქონ­და დამ­თავ­რე­ბუ­ლი. ეს იყო ძა­ლი­ან მა­ღა­ლი დო­ნის სკო­ლა, სა­დაც, მა­გა­ლი­თის­თვის გე­ტყვით, ხატ­ვას მოსე თო­ი­ძე ას­წავ­ლი­და. ბე­ბოს კლას­ში სწავ­ლობ­და ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის ქა­ლიშ­ვი­ლი და თა­ვის­თა­ვად ცხა­დია, ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლი შვილს ცუდ სკო­ლა­ში არ მი­იყ­ვან­და (იღი­მის).

სკო­ლის დამ­თავ­რე­ბის შემ­დეგ ბებო მა­ლე­ვე გა­თხოვ­და. მა­შინ ქა­ლე­ბი ნაკ­ლე­ბად მუ­შა­ობ­დნენ და ოჯახს მა­მა­კა­ცე­ბი ინა­ხავ­დნენ. ამ შემ­თხვე­ვა­შიც ასე მოხ­და, გა­თხო­ვე­ბის შემ­დეგ ბე­ბოს აღარ უმუ­შა­ვია. არ მახ­სოვს მო­მენ­ტი, როცა ბე­ბია არ კი­თხუ­ლობ­და. ჩვენ გვქონ­და და ახ­ლაც გვაქვს "პა­ტა­რა სა­უნ­ჯე", რო­მელ­შიც შე­დი­ო­და დიდი ქარ­თვე­ლი და უცხო­ე­ლი მწერ­ლე­ბის ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი. სა­ოც­რად მიყ­ვარ­და "მა­უ­გლი" და დღე­საც შე­მიძ­ლია, ეს წიგ­ნი პირ­ვე­ლი ფრა­ზი­დან ბო­ლომ­დე ტექ­სტთან ახ­ლოს მოვ­ყვე. დიდი ბიბ­ლი­ო­თე­კა მაქვს მსოფ­ლიო ზღაპ­რე­ბის, რო­მე­ლიც და­ახ­ლო­ე­ბით 200-მდე წიგ­ნის­გან შედ­გე­ბა. ზღაპ­რებს დრო­დად­რო დღე­საც ვკი­თხუ­ლობ. ზღა­პა­რი მი­მაჩ­ნია ერთ-ერთ დახ­ვე­წილ ნა­წარ­მო­ე­ბად, მა­ღა­ლი დო­ნის ლი­ტე­რა­ტუ­რად, რო­მე­ლიც ას­წლე­უ­ლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში იხ­ვე­წე­ბა და იმ ერის სუ­ლი­ე­რი კულ­ტუ­რის ზუს­ტი ნი­შა­ნია, სა­დაც იგი შე­იქ­მნა. ამას წი­ნათ ვი­თომ ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლე­ბი ლა­პა­რა­კობ­დნენ და სი­სუ­ლე­ლე­ებს ამ­ბობ­დნენ, ვი­თომ­და ქარ­თულ ზღა­პარ­ში ასა­ხუ­ლია ჩვე­ნი მენ­ტა­ლი­ტე­ტი და ხა­სი­ა­თი, რაც ქრთა­მის აღე­ბას ით­ვა­ლის­წი­ნებ­სო. რა­ტომ­ღაც მა­გა­ლი­თად მოჰ­ყავ­დათ "რწყი­ლი და ჭი­ან­ჭვე­ლა". არა­და, ამ ზღა­პარ­ში არ­სა­დაა ქრთა­მის მო­მენ­ტი ასა­ხუ­ლი. რწყი­ლი სრუ­ლი­ად უან­გა­როდ დახ­ტის ჭი­ან­ჭვე­ლას და­სახ­მა­რებ­ლად. ხან ერ­თთან მი­დის, ხან მე­ო­რეს­თან, ბო­ლოს წელ­მო­წყვე­ტი­ლი და დაღ­ლი­ლი თოკ-ბა­წარს გრეხს და თა­ვის ძმო­ბილ ჭი­ან­ჭვე­ლას ეხ­მა­რე­ბა. აქ კარ­გად ჩანს ქარ­თვე­ლი ხალ­ხის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა ძმად­ნა­ფიც­თან და ძმად­ნა­ფი­ცო­ბას­თან. ბავ­შვს ზღა­პა­რი არა მხო­ლოდ უნდა წა­უ­კი­თხო, არა­მედ უნდა უთხრა, რა დევს მას­ში.

- თუ გქონ­დათ გან­სა­ზღვრუ­ლი დრო, რა პე­რი­ოდ­ში უნდა გე­კი­თხათ?

- არა. მე და ბებო მთე­ლი დღე ვის­ხე­დით და ვკი­თხუ­ლობ­დით. სკო­ლამ­დე წერა-კი­თხვა არ ვი­ცო­დი. ბე­ბოს არა­სო­დეს ეზა­რე­ბო­და ჩემ­თვის წიგ­ნე­ბის წა­კი­თხვა. დედა გა­მომ­ცემ­ლო­ბა­ში მუ­შა­ობ­და და შინ სულ მოჰ­ქონ­და სხვა­დას­ხვა ქვეყ­ნი­სა და ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა. სა­ნამ მე წერა-კი­თხვას ვის­წავ­ლი­დი, ერთ-ერთი წიგ­ნი, რო­მელ­მაც ჩემ­ზე დიდი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა მო­ახ­დი­ნა, "შვლის ნუკ­რის ნა­ამ­ბო­ბი" იყო. ბევ­რი მი­იჩ­ნევს, რომ ბავ­შვს ეს მო­თხრო­ბა არ უნდა წა­უ­კი­თხო, რად­გან შე­იძ­ლე­ბა, პა­ტა­რას სტრე­სი, გა­გი­ჟე­ბა გა­მო­იწ­ვი­ოს. ხომ ხე­დავთ, არ მოვმკვდარ­ვარ, ცო­ცხა­ლი ვარ! მე­ტიც, ვფიქ­რობ, რომ ბავ­შვს ეს ნა­წარ­მო­ე­ბი აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა წა­უ­კი­თხო და თან აუხ­სნა, რისი გა­კე­თე­ბა შე­იძ­ლე­ბა და რისი - არა. ვაჟა-ფშა­ვე­ლა მოგ­მარ­თავს პი­რა­დად შენ: "პა­წა­წა ვარ, ობო­ლი. ბედ­მა და­მიბ­რიყ­ვა: ცუდ დროს და­ვობ­ლდი"... ეს სი­ტყვე­ბი დიდ თა­ნაგ­რძნო­ბას აჩენს და გე­უბ­ნე­ბა, რომ ყვე­ლა­ფერს, რაც სამ­ყა­რო­შია მო­ცე­მუ­ლი, უნდა გა­უფრ­თხილ­დე. ასე­ვეა ვა­ჟას სხვა ნა­წარ­მო­ე­ბებ­ში, როცა ის იაზე წერს, ნა­კა­დულ­ზე თუ სხვა.

- დღეს და არა მხო­ლოდ დღეს, პრობ­ლე­მაა ბავ­შვის წიგ­ნამ­დე მიყ­ვა­ნა...

- არ არის პრობ­ლე­მა. ბავ­შვს კომ­პი­უ­ტერ­ში ავუტვირ­თოთ ზღაპ­რე­ბი, იქ წა­ი­კი­თხონ.

- ვი­თომ გა­ა­მარ­თლებს?

- ჩვენ უნდა ვცა­დოთ. ბავ­შვს არ უნდა და­აბ­რა­ლო, რომ წიგ­ნის წა­კი­თხვა არ უნდა, ეს ყვე­ლა­ზე კარ­გი გა­მო­სა­ვა­ლია. ჯერ ერთი, როცა ხე­დავს, რომ მშო­ბე­ლი მუდ­მი­ვად კი­თხუ­ლობს, თა­ვა­დაც უჩ­ნდე­ბა კი­თხვის სურ­ვი­ლი. ბავ­შვს არ უნდა და­ა­ძა­ლო რო­მე­ლი­მე წიგ­ნის წა­კი­თხვა, არ­ჩე­ვა­ნის უფ­ლე­ბა მივ­ცეთ. მერე ნელ-ნელა შე­ა­პა­რე სხვა­დას­ხვა წიგ­ნი. ვთქვათ, არ უნდა ვაჟა-ფშა­ვე­ლას წა­კი­თხვა, აცა­დე წა­ი­კი­თხოს "ჰარი პო­ტე­რი". ავუხ­სნათ, რომ "ჰარი პო­ტერ­ში" უამ­რა­ვი გმი­რია, რომ­ლის მსგავ­სი შე­იძ­ლე­ბა შეგ­ვხვდეს მი­თო­ლო­გი­ა­ში. შე­ვა­პა­როთ ბერ­ძნუ­ლი მი­თე­ბი, ვე­თა­მა­შოთ მი­თე­ბით. ჩემს ძმის­შვი­ლებს ხში­რად ვე­თა­მა­შე­ბო­დი ხოლ­მე მი­თე­ბით და მათ­თან ერ­თად სხვა­დას­ხვა გმირს ვა­სა­ხი­ე­რებ­დი. კი­დევ ერთი სა­შუ­ა­ლე­ბაა: თუ ბავ­შვის თვა­ლებ­ში და­ვი­ნა­ხავთ, რომ ნა­წარ­მო­ებ­მა და­ა­ინ­ტე­რე­სა, სწო­რედ მა­შინ შევ­წყვი­ტოთ კი­თხვა. წიგ­ნი სას­ჯე­ლი არ არის, პი­რი­ქით, უნდა ვაქ­ცი­ოთ ჯილ­დოდ და ვუ­თხრათ, რომ კარ­გად თუ მო­იქ­ცე­ვა, კი­თხვას მა­შინ გა­აგ­რძე­ლებთ. ჩვენ უნდა ვე­ცა­დოთ, თო­რემ არა­ფე­რია "ხე­ლე­ბი და­მი­ბა­ნი­ა­ზე" ად­ვი­ლი.

- სა­თავ­გა­და­სავ­ლო ლი­ტე­რა­ტუ­რის კი­თხვა რა ასაკ­ში და­ი­წყეთ?

- და­ახ­ლო­ე­ბით მე­ო­რე კლა­სი­დან. წა­ვი­კი­თხე: "კა­პი­ტან გრან­ტის შვი­ლე­ბი", "სა­ი­დუმ­ლო კუნ­ძუ­ლი", "შავი ისა­რი", "აი­ვე­ნჰო", "რო­ბინ ჰუდი"... რო­ბინ ჰუ­დის მი­მართ გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ინ­ტე­რე­სი მქონ­და, რად­გან მა­ნამ­დე, როცა "ტომ სო­ი­ე­რის თავ­გა­და­სა­ვა­ლი" წა­ვი­კი­თხე, მახ­სოვ­და, ტომი რო­ბი­ნჰუ­დო­ბა­ნას რომ თა­მა­შობ­და. შემ­დეგ გაჩ­ნდა რო­მან­ტი­კუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა, ცრემ­ლი­ა­ნი დრა­მე­ბი და ა.შ. ასე ნელ-ნელა მი­დი­ხარ "დიდ" ლი­ტე­რა­ტუ­რამ­დე, მაგ­რამ იყო მო­მენ­ტი, როცა მე ძა­ლი­ან ადრე წა­ვი­კი­თხე "დონ კი­ხო­ტი". მა­შინ, წიგნ­ში დონ კი­ხო­ტი­სა და სან­ჩოს გარ­და, სხვა და­ნარ­ჩენ­მა შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა არ მო­ახ­დი­ნა. სა­ჭი­რო იყო გარ­კვე­უ­ლი დრო და ცოდ­ნა, რომ "დონ კი­ხო­ტის" სიღ­რმე მეგ­რძნო.

- ბევ­რი წიგ­ნის კი­თხვის დრ­ოს პე­ი­ზა­ჟის აღ­წე­რას ახ­ტე­ბა...

- ასე არა­სო­დეს გა­მი­კე­თე­ბია. თან, მე ერთი ცუდი თუ კარ­გი თვი­სე­ბა მაქვს, თუ წიგ­ნის კი­თხვა და­ვი­წყე, ის აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა და­ვას­რუ­ლო. იმა­საც გე­ტყვით, რომ სკო­ლა­ში ძა­ლი­ან მკაც­რი ბიბ­ლი­ო­თე­კის გამ­გე მყავ­და. წიგნს რომ წა­ი­კი­თხავ­დი, მას­ზე შენი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა უნდა და­გე­წე­რა და ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში მი­გე­ტა­ნა. სხვა­თა შო­რის, ამას დღემ­დე ვა­კე­თებ.

- და დღეს ის ნა­წე­რი ვის­თან მი­გაქვთ?

- არა­ვის­თან, ჩემ­თვის ვი­ნა­ხავ. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით, უმაღ­ლეს­ში სწავ­ლის­ას, ჩემი შე­სა­ნიშ­ნა­ვი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის - ნა­თე­ლა ურუ­შა­ძი­სა და დი­მიტ­რი ჯა­ნე­ლი­ძის დამ­სა­ხუ­რე­ბით ვის­წავ­ლე ისიც, რომ როცა ნა­წარ­მო­ებ­ში რამე მო­გე­წო­ნე­ბა, უნდა ამო­ი­წე­რო და იქვე მი­უ­თი­თო გვერ­დი. მერე, როცა რა­ღა­ცის პოვ­ნა მინ­და, მი­ად­ვილ­დე­ბა. თე­ატ­რა­ლურ ინ­სტი­ტუ­ტში ძა­ლი­ან ბევ­რი წიგ­ნის წა­კი­თხვა მიხ­დე­ბო­და. უამ­რა­ვი გა­მოც­და იყო ერ­თად ჩა­სა­ბა­რე­ბე­ლი, მაგ­რამ წიგ­ნებს მთე­ლი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში ვკი­თხუ­ლობ­დი და არა გა­მოც­დის წინ. პე­და­გო­გებს არა­სო­დეს აინ­ტე­რე­სებ­დათ ნა­წარ­მო­ე­ბის წვრილ­მა­ნი დე­ტა­ლე­ბი, არა­მედ ინ­ტე­რეს­დე­ბოდ­ნენ შენი სუ­ლი­ე­რი მდგო­მა­რე­ო­ბით. ხელს წაგკრავ­დნენ, რომ "იქ" მი­სუ­ლი­ყა­ვი, სა­დაც ნა­წარ­მო­ე­ბის იდე­ის გა­სა­გე­ბად გუ­ლის თვა­ლი გა­გეხ­სნე­ბო­და. მსოფ­ლი­ო­ში არც ერთი წიგ­ნი მოკ­ლე ში­ნა­არ­სი­სათ­ვის არ და­წე­რი­ლა, მათ შო­რის და­ბა­ლი დო­ნის ლი­ტე­რა­ტუ­რაც. ყვე­ლა იდე­ის­თვის წერს. ყვე­ლა­ზე მა­ღა­ლი იდეა კი ყვე­ლა შემ­თხვე­ვა­ში მო­რა­ლუ­რი პი­როვ­ნე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბაა. მსოფ­ლიო ლი­ტე­რა­ტუ­რა იმი­ტომ იქ­მნე­ბა, რომ გა­მოქ­ვა­ბუ­ლი­დან გა­მო­გიყ­ვა­ნოს და პი­როვ­ნე­ბად გაქ­ცი­ოს.

- ვა­ჟა­სე­უ­ლად რომ ვთქვათ, "კაი ყმად"...

- კი ბა­ტო­ნო, "კაი ყმად" და კარგ ქა­ლად, ადა­მი­ა­ნად. ვაჟა სა­ერ­თოდ ცალ­კე თე­მაა. არის ლი­ტე­რა­ტუ­რა და ცალ­კე დგას ვაჟა, ისე­ვე რო­გორც ლი­ტე­რა­ტუ­რა და ცალ­კეა შოთა რუს­თა­ვე­ლი. ეს ცალ­კე მწვერ­ვა­ლე­ბია, რო­მელ­საც თვალს ვერ ააწ­ვდენ. ადა­მი­ა­ნი უნდა ცხოვ­რობ­დეს იდე­ა­ლე­ბით და არა ინ­სტინ­ქტე­ბით, იდე­ა­ლე­ბი­სა და ინ­სტინ­ქტე­ბის შე­ჯა­ხე­ბი­სას უკვე შენ გე­ბა­დე­ბა სა­კუ­თა­რი იდე­ა­ლე­ბი.

- თა­ნა­მედ­რო­ვე ავ­ტო­რებ­ზეც ვი­სა­უბ­როთ...

- ახ­ლა­ხან თა­მაზ ჭი­ლა­ძის ექვს­ტო­მე­უ­ლი გა­მო­ვი­და და ხე­ლახ­ლა წა­ვი­კი­თხე. მერე ოთარ ჭი­ლა­ძე მო­მე­ნატ­რა და ის ვი­კი­თხე. ახ­ლა­ხან და­ვამ­თავ­რე "ყო­ველ­მან ჩემ­მან მპოვ­ნელ­მან". ოთარ ჭი­ლა­ძე ძა­ლი­ან დიდი ავ­ტო­რია, რო­მელ­მაც, ჩემი აზ­რით, უდი­დე­სი მხატ­ვრუ­ლი და ემო­ცი­უ­რი ძა­ლით ზუს­ტად გად­მოგ­ვცა ქარ­თვე­ლი ერის სუ­ლი­ე­რი ის­ტო­რია. თა­მაზ ჭი­ლა­ძე მი­მაჩ­ნია ერთ-ერთ სა­უ­კე­თე­სო ქარ­თველ დრა­მა­ტურ­გად. მარ­თა­ლი, ნა­თე­ლი ნო­ვე­ლე­ბი აქვს გე­რონ­ტი ქი­ქო­ძეს. არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი მწე­რა­ლია გუ­რამ დო­ჩა­ნაშ­ვი­ლი. დიდ ბო­დიშს ვი­თხოვ, თუ ახლა ვინ­მე გა­მომ­რჩა, რად­გან ჩვენ გა­ნე­ბივ­რე­ბუ­ლი ვართ მა­ღა­ლი რან­გის ლი­ტე­რა­ტუ­რით.

რაც შე­ე­ხე­ბა ახალ­გაზ­რდა ავ­ტო­რებს, ჯერ არ შე­მიძ­ლია, რო­მე­ლი­მე მათ­გა­ნი გა­მოვ­ყო, თუმ­ცა, ლაშა ბუ­ღა­ძის "ნუგ­ზა­რი და მე­ფის­ტო­ფე­ლი" ძა­ლი­ან ხე­ი­რი­ა­ნად და­წე­რილ პი­ე­სად მი­მაჩ­ნია, ასე­ვე მო­მე­წო­ნა მისი რო­მა­ნი "ბოლო ზარი". ლაშა ნი­ჭი­ე­რი მწე­რა­ლია. დიდ პა­ტივს ვცემ დათო მაღ­რა­ძეს, რო­გორც პი­როვ­ნე­ბა­სა და სუფ­თა კაცს, ვაჟ­კაცს. ჩემ­თვის ძა­ლი­ან არ­სე­ბი­თი სი­ტყვაა ნამ­დვი­ლი ვაჟ­კა­ცი. სა­ინ­ტე­რე­სო იყო ის წიგ­ნი, რომ­ლის გა­მოც ის ნო­ბე­ლის პრე­მი­ა­ზეა წარ­დგე­ნი­ლი და გა­მი­ხარ­დე­ბა, თუ ის ნო­ბე­ლის პრე­მი­ის ლა­უ­რე­ა­ტი გახ­დე­ბა. რატი ამაღ­ლო­ბე­ლის ზო­გი­ერ­თი ლექ­სიც მომ­წონს, რო­მე­ლიც სა­ოც­რად გვხვდე­ბა გულ­ზე. უბ­რა­ლოდ, რა­ღაც მოხ­და სამ­ყა­რო­ში, თით­ქოს ის პრობ­ლე­მე­ბი, რო­მელ­საც დიდი ავ­ტო­რე­ბი ეჭი­დე­ბოდ­ნენ, და­პა­ტა­რავ­და. შე­იძ­ლე­ბა, მე მეჩ­ვე­ნე­ბა ასე და თა­ნა­მედ­რო­ვე ავ­ტო­რე­ბი იმ რან­გის შე­მოქ­მე­დე­ბად ვერ ჩა­მო­ყა­ლიბ­დნენ, რო­გო­რე­ბიც უწინ იყ­ვნენ. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ერ­თბა­შად რთუ­ლია, გა­ლა­კტი­ონ ტა­ბი­ძის რან­გის გახ­დე. ქუჩა არ არის მო­კირ­წყლუ­ლი მსგა­ვი პო­ე­ტე­ბით.

- თა­ვად თუ გიც­დი­ათ წერა?

- არა­სო­დეს. პა­ტა­რა­ო­ბი­სას რაღა­ცებს ვწერ­დი და რომ მივ­ხვდი, ის თა­ვი­სუ­ფა­ლი თე­მის დო­ნეს არ სცდე­ბო­და, შე­ვეშ­ვი. ანუ არ­ცთუ ისე უჭ­კუო ვყო­ფილ­ვარ (იღი­მის). იმი­სათ­ვის, რომ ცა­რი­ელ ფურ­ცელ­ზე შენი გრძნო­ბე­ბი გა­და­ი­ტა­ნო, გან­ცდე­ბი სის­ხლი­ვით უნდა ჩუხ­ჩუ­ხებ­დეს და ამი­სათ­ვის დიდი გა­ბე­დუ­ლე­ბაა სა­ჭი­რო. პუშ­კი­ნის ხელ­ნა­წე­რე­ბი რომ ნახო, გვერ­დით ნა­ხა­ტე­ბია. ის მა­შინ ხა­ტავ­და, რო­დე­საც სი­ტყვებს ეძებ­და. ზუსტს, იმ ერთ კონ­კრე­ტულ სი­ტყვას, თო­რემ იდეა მთლი­ა­ნად მო­ფიქ­რე­ბუ­ლი ჰქონ­და.

- სა­ო­ჯა­ხო ბიბ­ლი­ო­თე­კი­დან ბევ­რი წიგ­ნი და­გი­კარ­გავთ?

- კი, კი, მაგ­რამ არ მე­ნა­ნე­ბა. მე წა­ვალ და კი­დევ ვი­ყი­დი, ღმერ­თმა ქნას, იმან წა­ი­კი­თხოს, ვი­საც ვა­თხო­ვე.

- თა­ვად არ და­გი­ტო­ვე­ბი­ათ ნა­თხო­ვა­რი წიგ­ნი?

- არა, ეგ არ გა­მი­კე­თე­ბია, მაგ­რამ პირ­და­პირ გე­ტყვით, რომ ბიბ­ლი­ო­თე­კი­დან წიგ­ნე­ბი მო­მი­პა­რავს. ანუ წა­მო­ვი­ღე და აღარ და­ვაბ­რუ­ნე. იმ წიგ­ნე­ბის მა­გივ­რად ხუთ­მა­გი რა­ო­დე­ნო­ბის წიგ­ნი მი­ვი­ტა­ნე, მაგ­რამ ის, რაც მე მინ­დო­და, შე­ვი­ნარ­ჩუ­ნე. ეს ძი­რი­თა­დად პრო­ფე­სი­უ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რაა, თე­ატ­რის ის­ტო­რი­ას შე­ე­ხე­ბა, ვერ­სად ვშო­უ­ლობ­დი და სულ მჭირ­დე­ბო­და.

- და­ა­სა­ხე­ლეთ პერ­სო­ნა­ჟი, რომე­ლსაც ამა თუ იმ თვი­სე­ბით სა­კუ­თარ თავს ამ­სგავ­სებთ...

- ამას წი­ნათ გა­და­ცე­მა­ში ვი­ყა­ვი მიწ­ვე­უ­ლი და ვთქვი, ცო­ტა­თი სან­ჩო პან­სას ვგა­ვარ-მეთ­ქი (იცი­ნის). სხვა არ ვიცი, ვერც ერთ პერ­სო­ნაჟს ვერ შე­ვა­და­რებ თავს.

- ბო­ლოს რა წიგ­ნი გა­ჩუ­ქეს?

- მე­გო­ბარ­მა ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის "ქარ­თვე­ლი ერის ის­ტო­რი­ის" I ტომი მო­მი­ტა­ნა და მი­თხრა, რომ და­ნარ­ჩენ ტო­მებ­საც მო­მი­ტანს. ეს ჩემ­თვის ძა­ლი­ან ძვირ­ფა­სი სა­ჩუ­ქა­რია (იღი­მის). მინ­და, ყვე­ლას ვთხო­ვო, ერ­თმა­ნეთს სა­ჩუქ­რად წიგ­ნე­ბი მი­არ­თვით.

ანა კა­ლან­და­ძე

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

რუბრიკის სხვა სიახლეები

დოდოშკა ხურცილავა ზღაპრებს ახლაც კითხულობს

დოდოშკა ხურცილავა ზღაპრებს ახლაც კითხულობს

დოდო ხურცილავას შინ ლიტერატურულ გემოვნებაზე სასაუბროდ ვესტუმრეთ. რამდენიმე დღის წინ ეთერს დაუბრუნდა "დღის შოუ", მანამდე კი გადაცემის წამყვანები შვებულებაში იყვნენ. ქალბატონმა დოდომ დასვენების დღეები ზღვაზე გაატარა, სადაც კიდევ ერთხელ გადაუკითხავს "ღვთაებრივი კომედია". "ზღვის პირას ამ წიგნმა ჩემზე ისეთი დიდი შთაბეჭდილება მოახდინა, საერთოდ ვერავისთან ვკონტაქტობდი და ჩემდა სამარცხვინოდ, გამარჯობის მეტს არავის არაფერს ვეუბნებოდი. მიუხედავად იმისა, რომ ეს წიგნი არაერთხელ მაქვს წაკითხული, რამდენიმე ადგილი ჩემთვის აღმოჩენა და ახალი ცის გახსნა იყო, ისეთ სცენებზე ამიჩუყდა გული, რაც აქამდე მეგონა, ზეპირად ვიცოდი", - გვითხრა მან.

- ჩემი პირველი წიგნი "ბიძია თომას ქოხი" იყო. მიუხედავად იმისა, რომ ცხოვრებაში რა წიგნიც წამიკითხავს, 5-6-ჯერ ან მეტჯერ მაქვს გადაკითხული, "ბიძია თომას ქოხს" არასოდეს მივბრუნებივარ. ამ წიგნმა ძალიან მძიმე და ემოციური შთაბეჭდილება მოახდინა ჩემზე. მას შემდეგ დაახლოებით 49 წელი გავიდა, მაგრამ ახლაც, როცა ეს წიგნი მახსენდება, თვალზე ცრემლი მადგება. მე და ბებო სულ ტახტზე ვისხედით და ის ძალიან მაღალი რანგის ლიტერატურას მიკითხავდა. ბებოს წმინდა ნინოს სახელობის სკოლა ჰქონდა დამთავრებული. ეს იყო ძალიან მაღალი დონის სკოლა, სადაც, მაგალითისთვის გეტყვით, ხატვას მოსე თოიძე ასწავლიდა. ბებოს კლასში სწავლობდა ივანე ჯავახიშვილის ქალიშვილი და თავისთავად ცხადია, ჯავახიშვილი შვილს ცუდ სკოლაში არ მიიყვანდა (იღიმის).

სკოლის დამთავრების შემდეგ ბებო მალევე გათხოვდა. მაშინ ქალები ნაკლებად მუშაობდნენ და ოჯახს მამაკაცები ინახავდნენ. ამ შემთხვევაშიც ასე მოხდა, გათხოვების შემდეგ ბებოს აღარ უმუშავია. არ მახსოვს მომენტი, როცა ბებია არ კითხულობდა. ჩვენ გვქონდა და ახლაც გვაქვს "პატარა საუნჯე", რომელშიც შედიოდა დიდი ქართველი და უცხოელი მწერლების ნაწარმოებები. საოცრად მიყვარდა "მაუგლი" და დღესაც შემიძლია, ეს წიგნი პირველი ფრაზიდან ბოლომდე ტექსტთან ახლოს მოვყვე. დიდი ბიბლიოთეკა მაქვს მსოფლიო ზღაპრების, რომელიც დაახლოებით 200-მდე წიგნისგან შედგება. ზღაპრებს დროდადრო დღესაც ვკითხულობ. ზღაპარი მიმაჩნია ერთ-ერთ დახვეწილ ნაწარმოებად, მაღალი დონის ლიტერატურად, რომელიც ასწლეულების განმავლობაში იხვეწება და იმ ერის სულიერი კულტურის ზუსტი ნიშანია, სადაც იგი შეიქმნა. ამას წინათ ვითომ ინტელექტუალები ლაპარაკობდნენ და სისულელეებს ამბობდნენ, ვითომდა ქართულ ზღაპარში ასახულია ჩვენი მენტალიტეტი და ხასიათი, რაც ქრთამის აღებას ითვალისწინებსო. რატომღაც მაგალითად მოჰყავდათ "რწყილი და ჭიანჭველა". არადა, ამ ზღაპარში არსადაა ქრთამის მომენტი ასახული. რწყილი სრულიად უანგაროდ დახტის ჭიანჭველას დასახმარებლად. ხან ერთთან მიდის, ხან მეორესთან, ბოლოს წელმოწყვეტილი და დაღლილი თოკ-ბაწარს გრეხს და თავის ძმობილ ჭიანჭველას ეხმარება. აქ კარგად ჩანს ქართველი ხალხის დამოკიდებულება ძმადნაფიცთან და ძმადნაფიცობასთან. ბავშვს ზღაპარი არა მხოლოდ უნდა წაუკითხო, არამედ უნდა უთხრა, რა დევს მასში.

- თუ გქონდათ განსაზღვრული დრო, რა პერიოდში უნდა გეკითხათ?

- არა. მე და ბებო მთელი დღე ვისხედით და ვკითხულობდით. სკოლამდე წერა-კითხვა არ ვიცოდი. ბებოს არასოდეს ეზარებოდა ჩემთვის წიგნების წაკითხვა. დედა გამომცემლობაში მუშაობდა და შინ სულ მოჰქონდა სხვადასხვა ქვეყნისა და ქართული ლიტერატურა. სანამ მე წერა-კითხვას ვისწავლიდი, ერთ-ერთი წიგნი, რომელმაც ჩემზე დიდი შთაბეჭდილება მოახდინა, "შვლის ნუკრის ნაამბობი" იყო. ბევრი მიიჩნევს, რომ ბავშვს ეს მოთხრობა არ უნდა წაუკითხო, რადგან შეიძლება, პატარას სტრესი, გაგიჟება გამოიწვიოს. ხომ ხედავთ, არ მოვმკვდარვარ, ცოცხალი ვარ! მეტიც, ვფიქრობ, რომ ბავშვს ეს ნაწარმოები აუცილებლად უნდა წაუკითხო და თან აუხსნა, რისი გაკეთება შეიძლება და რისი - არა. ვაჟა-ფშაველა მოგმართავს პირადად შენ: "პაწაწა ვარ, ობოლი. ბედმა დამიბრიყვა: ცუდ დროს დავობლდი"... ეს სიტყვები დიდ თანაგრძნობას აჩენს და გეუბნება, რომ ყველაფერს, რაც სამყაროშია მოცემული, უნდა გაუფრთხილდე. ასევეა ვაჟას სხვა ნაწარმოებებში, როცა ის იაზე წერს, ნაკადულზე თუ სხვა.

- დღეს და არა მხოლოდ დღეს, პრობლემაა ბავშვის წიგნამდე მიყვანა...

- არ არის პრობლემა. ბავშვს კომპიუტერში ავუტვირთოთ ზღაპრები, იქ წაიკითხონ.

- ვითომ გაამართლებს?

- ჩვენ უნდა ვცადოთ. ბავშვს არ უნდა დააბრალო, რომ წიგნის წაკითხვა არ უნდა, ეს ყველაზე კარგი გამოსავალია. ჯერ ერთი, როცა ხედავს, რომ მშობელი მუდმივად კითხულობს, თავადაც უჩნდება კითხვის სურვილი. ბავშვს არ უნდა დააძალო რომელიმე წიგნის წაკითხვა, არჩევანის უფლება მივცეთ. მერე ნელ-ნელა შეაპარე სხვადასხვა წიგნი. ვთქვათ, არ უნდა ვაჟა-ფშაველას წაკითხვა, აცადე წაიკითხოს "ჰარი პოტერი". ავუხსნათ, რომ "ჰარი პოტერში" უამრავი გმირია, რომლის მსგავსი შეიძლება შეგვხვდეს მითოლოგიაში. შევაპაროთ ბერძნული მითები, ვეთამაშოთ მითებით. ჩემს ძმისშვილებს ხშირად ვეთამაშებოდი ხოლმე მითებით და მათთან ერთად სხვადასხვა გმირს ვასახიერებდი. კიდევ ერთი საშუალებაა: თუ ბავშვის თვალებში დავინახავთ, რომ ნაწარმოებმა დააინტერესა, სწორედ მაშინ შევწყვიტოთ კითხვა. წიგნი სასჯელი არ არის, პირიქით, უნდა ვაქციოთ ჯილდოდ და ვუთხრათ, რომ კარგად თუ მოიქცევა, კითხვას მაშინ გააგრძელებთ. ჩვენ უნდა ვეცადოთ, თორემ არაფერია "ხელები დამიბანიაზე" ადვილი.

- სათავგადასავლო ლიტერატურის კითხვა რა ასაკში დაიწყეთ?

- დაახლოებით მეორე კლასიდან. წავიკითხე: "კაპიტან გრანტის შვილები", "საიდუმლო კუნძული", "შავი ისარი", "აივენჰო", "რობინ ჰუდი"... რობინ ჰუდის მიმართ განსაკუთრებული ინტერესი მქონდა, რადგან მანამდე, როცა "ტომ სოიერის თავგადასავალი" წავიკითხე, მახსოვდა, ტომი რობინჰუდობანას რომ თამაშობდა. შემდეგ გაჩნდა რომანტიკული ლიტერატურა, ცრემლიანი დრამები და ა.შ. ასე ნელ-ნელა მიდიხარ "დიდ" ლიტერატურამდე, მაგრამ იყო მომენტი, როცა მე ძალიან ადრე წავიკითხე "დონ კიხოტი". მაშინ, წიგნში დონ კიხოტისა და სანჩოს გარდა, სხვა დანარჩენმა შთაბეჭდილება არ მოახდინა. საჭირო იყო გარკვეული დრო და ცოდნა, რომ "დონ კიხოტის" სიღრმე მეგრძნო.

- ბევრი წიგნის კითხვის დრ­ოს პეიზაჟის აღწერას ახტება...

- ასე არასოდეს გამიკეთებია. თან, მე ერთი ცუდი თუ კარგი თვისება მაქვს, თუ წიგნის კითხვა დავიწყე, ის აუცილებლად უნდა დავასრულო. იმასაც გეტყვით, რომ სკოლაში ძალიან მკაცრი ბიბლიოთეკის გამგე მყავდა. წიგნს რომ წაიკითხავდი, მასზე შენი შთაბეჭდილება უნდა დაგეწერა და ბიბლიოთეკაში მიგეტანა. სხვათა შორის, ამას დღემდე ვაკეთებ.

- და დღეს ის ნაწერი ვისთან მიგაქვთ?

- არავისთან, ჩემთვის ვინახავ. მოგვიანებით, უმაღლესში სწავლის­ას, ჩემი შესანიშნავი მასწავლებლების - ნათელა ურუშაძისა და დიმიტრი ჯანელიძის დამსახურებით ვისწავლე ისიც, რომ როცა ნაწარმოებში რამე მოგეწონება, უნდა ამოიწერო და იქვე მიუთითო გვერდი. მერე, როცა რაღაცის პოვნა მინდა, მიადვილდება. თეატრალურ ინსტიტუტში ძალიან ბევრი წიგნის წაკითხვა მიხდებოდა. უამრავი გამოცდა იყო ერთად ჩასაბარებელი, მაგრამ წიგნებს მთელი წლის განმავლობაში ვკითხულობდი და არა გამოცდის წინ. პედაგოგებს არასოდეს აინტერესებდათ ნაწარმოების წვრილმანი დეტალები, არამედ ინტერესდებოდნენ შენი სულიერი მდგომარეობით. ხელს წაგკრავდნენ, რომ "იქ" მისულიყავი, სადაც ნაწარმოების იდეის გასაგებად გულის თვალი გაგეხსნებოდა. მსოფლიოში არც ერთი წიგნი მოკლე შინაარსისათვის არ დაწერილა, მათ შორის დაბალი დონის ლიტერატურაც. ყველა იდეისთვის წერს. ყველაზე მაღალი იდეა კი ყველა შემთხვევაში მორალური პიროვნების ჩამოყალიბებაა. მსოფლიო ლიტერატურა იმიტომ იქმნება, რომ გამოქვაბულიდან გამოგიყვანოს და პიროვნებად გაქციოს.

- ვაჟასეულად რომ ვთქვათ, "კაი ყმად"...

- კი ბატონო, "კაი ყმად" და კარგ ქალად, ადამიანად. ვაჟა საერთოდ ცალკე თემაა. არის ლიტერატურა და ცალკე დგას ვაჟა, ისევე როგორც ლიტერატურა და ცალკეა შოთა რუსთაველი. ეს ცალკე მწვერვალებია, რომელსაც თვალს ვერ ააწვდენ. ადამიანი უნდა ცხოვრობდეს იდეალებით და არა ინსტინქტებით, იდეალებისა და ინსტინქტების შეჯახებისას უკვე შენ გებადება საკუთარი იდეალები.

- თანამედროვე ავტორებზეც ვი­საუბროთ...

- ახლახან თამაზ ჭილაძის ექვს­ტომეული გამოვიდა და ხელახლა წავიკითხე. მერე ოთარ ჭილაძე მომენატრა და ის ვიკითხე. ახლახან დავამთავრე "ყოველმან ჩემმან მპოვნელმან". ოთარ ჭილაძე ძალიან დიდი ავტორია, რომელმაც, ჩემი აზრით, უდიდესი მხატვრული და ემოციური ძალით ზუსტად გადმოგვცა ქართველი ერის სულიერი ისტორია. თამაზ ჭილაძე მიმაჩნია ერთ-ერთ საუკეთესო ქართველ დრამატურგად. მართალი, ნათელი ნოველები აქვს გერონტი ქიქოძეს. არაჩვეულებრივი მწერალია გურამ დოჩანაშვილი. დიდ ბოდიშს ვითხოვ, თუ ახლა ვინმე გამომრჩა, რადგან ჩვენ განებივრებული ვართ მაღალი რანგის ლიტერატურით.

რაც შეეხება ახალგაზრდა ავტორებს, ჯერ არ შემიძლია, რომელიმე მათგა­ნი გამოვყო, თუმცა, ლაშა ბუღაძის "ნუგზარი და მეფისტოფელი" ძალიან ხეირიანად დაწერილ პიესად მიმაჩნია, ასევე მომეწონა მისი რომანი "ბოლო ზარი". ლაშა ნიჭიერი მწერალია. დიდ პატივს ვცემ დათო მაღრაძეს, როგორც პიროვნებასა და სუფთა კაცს, ვაჟკაცს. ჩემთვის ძალიან არსებითი სიტყვაა ნამდვილი ვაჟკაცი. საინტერესო იყო ის წიგნი, რომლის გამოც ის ნობელის პრემიაზეა წარდგენილი და გამიხარდება, თუ ის ნობელის პრემიის ლაურეატი გახდება. რატი ამაღლობელის ზოგიერთი ლექსიც მომწონს, რომელიც საოცრად გვხვდება გულზე. უბრალოდ, რაღაც მოხდა სამყაროში, თითქოს ის პრობლემები, რომელსაც დიდი ავტორები ეჭიდებოდნენ, დაპატარავდა. შეიძლება, მე მეჩვენება ასე და თანამედროვე ავტორები იმ რანგის შემოქმედებად ვერ ჩამოყალიბდნენ, როგორებიც უწინ იყვნენ. რასაკვირველია, ერთბაშად რთულია, გალაკტიონ ტაბიძის რანგის გახდე. ქუჩა არ არის მოკირწყლული მსგავი პოეტებით.

- თავად თუ გიცდიათ წერა?

- არასოდეს. პატარაობისას რაღა­ცებს ვწერდი და რომ მივხვდი, ის თავისუფალი თემის დონეს არ სცდებოდა, შევეშვი. ანუ არცთუ ისე უჭკუო ვყოფილვარ (იღიმის). იმისათვის, რომ ცარიელ ფურცელზე შენი გრძნობები გადაიტანო, განცდები სისხლივით უნდა ჩუხჩუხებდეს და ამისათვის დიდი გაბედულებაა საჭირო. პუშკინის ხელნაწერები რომ ნახო, გვერდით ნახატებია. ის მაშინ ხატავდა, როდესაც სიტყვებს ეძებდა. ზუსტს, იმ ერთ კონკრეტულ სიტყვას, თორემ იდეა მთლიანად მოფიქრებული ჰქონდა.

- საოჯახო ბიბლიოთეკიდან ბევრი წიგნი დაგიკარგავთ?

- კი, კი, მაგრამ არ მენანება. მე წავალ და კიდევ ვიყიდი, ღმერთმა ქნას, იმან წაიკითხოს, ვისაც ვათხოვე.

- თავად არ დაგიტოვებიათ ნათხოვარი წიგნი?

- არა, ეგ არ გამიკეთებია, მაგრამ პირდაპირ გეტყვით, რომ ბიბლიოთეკიდან წიგნები მომიპარავს. ანუ წამოვიღე და აღარ დავაბრუნე. იმ წიგნების მაგივრად ხუთმაგი რაოდენობის წიგნი მივიტანე, მაგრამ ის, რაც მე მინდოდა, შევინარჩუნე. ეს ძირითადად პროფესიული ლიტერატურაა, თეატრის ისტორიას შეეხება, ვერსად ვშოულობდი და სულ მჭირდებოდა.

- დაასახელეთ პერსონაჟი, რომე­ლსაც ამა თუ იმ თვისებით საკუთარ თავს ამსგავსებთ...

- ამას წინათ გადაცემაში ვიყავი მიწვეული და ვთქვი, ცოტათი სანჩო პანსას ვგავარ-მეთქი (იცინის). სხვა არ ვიცი, ვერც ერთ პერსონაჟს ვერ შევადარებ თავს.

- ბოლოს რა წიგნი გაჩუქეს?

- მეგობარმა ივანე ჯავახიშვილის "ქართველი ერის ისტორიის" I ტომი მომიტანა და მითხრა, რომ დანარჩენ ტომებსაც მომიტანს. ეს ჩემთვის ძალიან ძვირფასი საჩუქარია (იღიმის). მინდა, ყველას ვთხოვო, ერთმანეთს საჩუქრად წიგნები მიართვით.

ანა კალანდაძე

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

"იბერიას" ჟურნალისტები განცხადებას ავრცელებენ

უჩა მამაცაშვილი "იბერიასა" და "ომეგა ჯგუფის" ირგვლივ მიმდინარე პროცესებზე პროკურატურას მიმართავს

ქართული ტელევიზიების მეპატრონეები, მათი ინტერესები და გავლენები