დოდო ხურცილავას შინ ლიტერატურულ გემოვნებაზე სასაუბროდ ვესტუმრეთ. რამდენიმე დღის წინ ეთერს დაუბრუნდა "დღის შოუ", მანამდე კი გადაცემის წამყვანები შვებულებაში იყვნენ. ქალბატონმა დოდომ დასვენების დღეები ზღვაზე გაატარა, სადაც კიდევ ერთხელ გადაუკითხავს "ღვთაებრივი კომედია". "ზღვის პირას ამ წიგნმა ჩემზე ისეთი დიდი შთაბეჭდილება მოახდინა, საერთოდ ვერავისთან ვკონტაქტობდი და ჩემდა სამარცხვინოდ, გამარჯობის მეტს არავის არაფერს ვეუბნებოდი. მიუხედავად იმისა, რომ ეს წიგნი არაერთხელ მაქვს წაკითხული, რამდენიმე ადგილი ჩემთვის აღმოჩენა და ახალი ცის გახსნა იყო, ისეთ სცენებზე ამიჩუყდა გული, რაც აქამდე მეგონა, ზეპირად ვიცოდი", - გვითხრა მან.
- ჩემი პირველი წიგნი "ბიძია თომას ქოხი" იყო. მიუხედავად იმისა, რომ ცხოვრებაში რა წიგნიც წამიკითხავს, 5-6-ჯერ ან მეტჯერ მაქვს გადაკითხული, "ბიძია თომას ქოხს" არასოდეს მივბრუნებივარ. ამ წიგნმა ძალიან მძიმე და ემოციური შთაბეჭდილება მოახდინა ჩემზე. მას შემდეგ დაახლოებით 49 წელი გავიდა, მაგრამ ახლაც, როცა ეს წიგნი მახსენდება, თვალზე ცრემლი მადგება. მე და ბებო სულ ტახტზე ვისხედით და ის ძალიან მაღალი რანგის ლიტერატურას მიკითხავდა. ბებოს წმინდა ნინოს სახელობის სკოლა ჰქონდა დამთავრებული. ეს იყო ძალიან მაღალი დონის სკოლა, სადაც, მაგალითისთვის გეტყვით, ხატვას მოსე თოიძე ასწავლიდა. ბებოს კლასში სწავლობდა ივანე ჯავახიშვილის ქალიშვილი და თავისთავად ცხადია, ჯავახიშვილი შვილს ცუდ სკოლაში არ მიიყვანდა (იღიმის).
სკოლის დამთავრების შემდეგ ბებო მალევე გათხოვდა. მაშინ ქალები ნაკლებად მუშაობდნენ და ოჯახს მამაკაცები ინახავდნენ. ამ შემთხვევაშიც ასე მოხდა, გათხოვების შემდეგ ბებოს აღარ უმუშავია. არ მახსოვს მომენტი, როცა ბებია არ კითხულობდა. ჩვენ გვქონდა და ახლაც გვაქვს "პატარა საუნჯე", რომელშიც შედიოდა დიდი ქართველი და უცხოელი მწერლების ნაწარმოებები. საოცრად მიყვარდა "მაუგლი" და დღესაც შემიძლია, ეს წიგნი პირველი ფრაზიდან ბოლომდე ტექსტთან ახლოს მოვყვე. დიდი ბიბლიოთეკა მაქვს მსოფლიო ზღაპრების, რომელიც დაახლოებით 200-მდე წიგნისგან შედგება. ზღაპრებს დროდადრო დღესაც ვკითხულობ. ზღაპარი მიმაჩნია ერთ-ერთ დახვეწილ ნაწარმოებად, მაღალი დონის ლიტერატურად, რომელიც ასწლეულების განმავლობაში იხვეწება და იმ ერის სულიერი კულტურის ზუსტი ნიშანია, სადაც იგი შეიქმნა. ამას წინათ ვითომ ინტელექტუალები ლაპარაკობდნენ და სისულელეებს ამბობდნენ, ვითომდა ქართულ ზღაპარში ასახულია ჩვენი მენტალიტეტი და ხასიათი, რაც ქრთამის აღებას ითვალისწინებსო. რატომღაც მაგალითად მოჰყავდათ "რწყილი და ჭიანჭველა". არადა, ამ ზღაპარში არსადაა ქრთამის მომენტი ასახული. რწყილი სრულიად უანგაროდ დახტის ჭიანჭველას დასახმარებლად. ხან ერთთან მიდის, ხან მეორესთან, ბოლოს წელმოწყვეტილი და დაღლილი თოკ-ბაწარს გრეხს და თავის ძმობილ ჭიანჭველას ეხმარება. აქ კარგად ჩანს ქართველი ხალხის დამოკიდებულება ძმადნაფიცთან და ძმადნაფიცობასთან. ბავშვს ზღაპარი არა მხოლოდ უნდა წაუკითხო, არამედ უნდა უთხრა, რა დევს მასში.
- თუ გქონდათ განსაზღვრული დრო, რა პერიოდში უნდა გეკითხათ?
- არა. მე და ბებო მთელი დღე ვისხედით და ვკითხულობდით. სკოლამდე წერა-კითხვა არ ვიცოდი. ბებოს არასოდეს ეზარებოდა ჩემთვის წიგნების წაკითხვა. დედა გამომცემლობაში მუშაობდა და შინ სულ მოჰქონდა სხვადასხვა ქვეყნისა და ქართული ლიტერატურა. სანამ მე წერა-კითხვას ვისწავლიდი, ერთ-ერთი წიგნი, რომელმაც ჩემზე დიდი შთაბეჭდილება მოახდინა, "შვლის ნუკრის ნაამბობი" იყო. ბევრი მიიჩნევს, რომ ბავშვს ეს მოთხრობა არ უნდა წაუკითხო, რადგან შეიძლება, პატარას სტრესი, გაგიჟება გამოიწვიოს. ხომ ხედავთ, არ მოვმკვდარვარ, ცოცხალი ვარ! მეტიც, ვფიქრობ, რომ ბავშვს ეს ნაწარმოები აუცილებლად უნდა წაუკითხო და თან აუხსნა, რისი გაკეთება შეიძლება და რისი - არა. ვაჟა-ფშაველა მოგმართავს პირადად შენ: "პაწაწა ვარ, ობოლი. ბედმა დამიბრიყვა: ცუდ დროს დავობლდი"... ეს სიტყვები დიდ თანაგრძნობას აჩენს და გეუბნება, რომ ყველაფერს, რაც სამყაროშია მოცემული, უნდა გაუფრთხილდე. ასევეა ვაჟას სხვა ნაწარმოებებში, როცა ის იაზე წერს, ნაკადულზე თუ სხვა.
- დღეს და არა მხოლოდ დღეს, პრობლემაა ბავშვის წიგნამდე მიყვანა...
- არ არის პრობლემა. ბავშვს კომპიუტერში ავუტვირთოთ ზღაპრები, იქ წაიკითხონ.
- ვითომ გაამართლებს?
- ჩვენ უნდა ვცადოთ. ბავშვს არ უნდა დააბრალო, რომ წიგნის წაკითხვა არ უნდა, ეს ყველაზე კარგი გამოსავალია. ჯერ ერთი, როცა ხედავს, რომ მშობელი მუდმივად კითხულობს, თავადაც უჩნდება კითხვის სურვილი. ბავშვს არ უნდა დააძალო რომელიმე წიგნის წაკითხვა, არჩევანის უფლება მივცეთ. მერე ნელ-ნელა შეაპარე სხვადასხვა წიგნი. ვთქვათ, არ უნდა ვაჟა-ფშაველას წაკითხვა, აცადე წაიკითხოს "ჰარი პოტერი". ავუხსნათ, რომ "ჰარი პოტერში" უამრავი გმირია, რომლის მსგავსი შეიძლება შეგვხვდეს მითოლოგიაში. შევაპაროთ ბერძნული მითები, ვეთამაშოთ მითებით. ჩემს ძმისშვილებს ხშირად ვეთამაშებოდი ხოლმე მითებით და მათთან ერთად სხვადასხვა გმირს ვასახიერებდი. კიდევ ერთი საშუალებაა: თუ ბავშვის თვალებში დავინახავთ, რომ ნაწარმოებმა დააინტერესა, სწორედ მაშინ შევწყვიტოთ კითხვა. წიგნი სასჯელი არ არის, პირიქით, უნდა ვაქციოთ ჯილდოდ და ვუთხრათ, რომ კარგად თუ მოიქცევა, კითხვას მაშინ გააგრძელებთ. ჩვენ უნდა ვეცადოთ, თორემ არაფერია "ხელები დამიბანიაზე" ადვილი.
- სათავგადასავლო ლიტერატურის კითხვა რა ასაკში დაიწყეთ?
- დაახლოებით მეორე კლასიდან. წავიკითხე: "კაპიტან გრანტის შვილები", "საიდუმლო კუნძული", "შავი ისარი", "აივენჰო", "რობინ ჰუდი"... რობინ ჰუდის მიმართ განსაკუთრებული ინტერესი მქონდა, რადგან მანამდე, როცა "ტომ სოიერის თავგადასავალი" წავიკითხე, მახსოვდა, ტომი რობინჰუდობანას რომ თამაშობდა. შემდეგ გაჩნდა რომანტიკული ლიტერატურა, ცრემლიანი დრამები და ა.შ. ასე ნელ-ნელა მიდიხარ "დიდ" ლიტერატურამდე, მაგრამ იყო მომენტი, როცა მე ძალიან ადრე წავიკითხე "დონ კიხოტი". მაშინ, წიგნში დონ კიხოტისა და სანჩოს გარდა, სხვა დანარჩენმა შთაბეჭდილება არ მოახდინა. საჭირო იყო გარკვეული დრო და ცოდნა, რომ "დონ კიხოტის" სიღრმე მეგრძნო.
- ბევრი წიგნის კითხვის დროს პეიზაჟის აღწერას ახტება...
- ასე არასოდეს გამიკეთებია. თან, მე ერთი ცუდი თუ კარგი თვისება მაქვს, თუ წიგნის კითხვა დავიწყე, ის აუცილებლად უნდა დავასრულო. იმასაც გეტყვით, რომ სკოლაში ძალიან მკაცრი ბიბლიოთეკის გამგე მყავდა. წიგნს რომ წაიკითხავდი, მასზე შენი შთაბეჭდილება უნდა დაგეწერა და ბიბლიოთეკაში მიგეტანა. სხვათა შორის, ამას დღემდე ვაკეთებ.
- და დღეს ის ნაწერი ვისთან მიგაქვთ?
- არავისთან, ჩემთვის ვინახავ. მოგვიანებით, უმაღლესში სწავლისას, ჩემი შესანიშნავი მასწავლებლების - ნათელა ურუშაძისა და დიმიტრი ჯანელიძის დამსახურებით ვისწავლე ისიც, რომ როცა ნაწარმოებში რამე მოგეწონება, უნდა ამოიწერო და იქვე მიუთითო გვერდი. მერე, როცა რაღაცის პოვნა მინდა, მიადვილდება. თეატრალურ ინსტიტუტში ძალიან ბევრი წიგნის წაკითხვა მიხდებოდა. უამრავი გამოცდა იყო ერთად ჩასაბარებელი, მაგრამ წიგნებს მთელი წლის განმავლობაში ვკითხულობდი და არა გამოცდის წინ. პედაგოგებს არასოდეს აინტერესებდათ ნაწარმოების წვრილმანი დეტალები, არამედ ინტერესდებოდნენ შენი სულიერი მდგომარეობით. ხელს წაგკრავდნენ, რომ "იქ" მისულიყავი, სადაც ნაწარმოების იდეის გასაგებად გულის თვალი გაგეხსნებოდა. მსოფლიოში არც ერთი წიგნი მოკლე შინაარსისათვის არ დაწერილა, მათ შორის დაბალი დონის ლიტერატურაც. ყველა იდეისთვის წერს. ყველაზე მაღალი იდეა კი ყველა შემთხვევაში მორალური პიროვნების ჩამოყალიბებაა. მსოფლიო ლიტერატურა იმიტომ იქმნება, რომ გამოქვაბულიდან გამოგიყვანოს და პიროვნებად გაქციოს.
- ვაჟასეულად რომ ვთქვათ, "კაი ყმად"...
- კი ბატონო, "კაი ყმად" და კარგ ქალად, ადამიანად. ვაჟა საერთოდ ცალკე თემაა. არის ლიტერატურა და ცალკე დგას ვაჟა, ისევე როგორც ლიტერატურა და ცალკეა შოთა რუსთაველი. ეს ცალკე მწვერვალებია, რომელსაც თვალს ვერ ააწვდენ. ადამიანი უნდა ცხოვრობდეს იდეალებით და არა ინსტინქტებით, იდეალებისა და ინსტინქტების შეჯახებისას უკვე შენ გებადება საკუთარი იდეალები.
- თანამედროვე ავტორებზეც ვისაუბროთ...
- ახლახან თამაზ ჭილაძის ექვსტომეული გამოვიდა და ხელახლა წავიკითხე. მერე ოთარ ჭილაძე მომენატრა და ის ვიკითხე. ახლახან დავამთავრე "ყოველმან ჩემმან მპოვნელმან". ოთარ ჭილაძე ძალიან დიდი ავტორია, რომელმაც, ჩემი აზრით, უდიდესი მხატვრული და ემოციური ძალით ზუსტად გადმოგვცა ქართველი ერის სულიერი ისტორია. თამაზ ჭილაძე მიმაჩნია ერთ-ერთ საუკეთესო ქართველ დრამატურგად. მართალი, ნათელი ნოველები აქვს გერონტი ქიქოძეს. არაჩვეულებრივი მწერალია გურამ დოჩანაშვილი. დიდ ბოდიშს ვითხოვ, თუ ახლა ვინმე გამომრჩა, რადგან ჩვენ განებივრებული ვართ მაღალი რანგის ლიტერატურით.
რაც შეეხება ახალგაზრდა ავტორებს, ჯერ არ შემიძლია, რომელიმე მათგანი გამოვყო, თუმცა, ლაშა ბუღაძის "ნუგზარი და მეფისტოფელი" ძალიან ხეირიანად დაწერილ პიესად მიმაჩნია, ასევე მომეწონა მისი რომანი "ბოლო ზარი". ლაშა ნიჭიერი მწერალია. დიდ პატივს ვცემ დათო მაღრაძეს, როგორც პიროვნებასა და სუფთა კაცს, ვაჟკაცს. ჩემთვის ძალიან არსებითი სიტყვაა ნამდვილი ვაჟკაცი. საინტერესო იყო ის წიგნი, რომლის გამოც ის ნობელის პრემიაზეა წარდგენილი და გამიხარდება, თუ ის ნობელის პრემიის ლაურეატი გახდება. რატი ამაღლობელის ზოგიერთი ლექსიც მომწონს, რომელიც საოცრად გვხვდება გულზე. უბრალოდ, რაღაც მოხდა სამყაროში, თითქოს ის პრობლემები, რომელსაც დიდი ავტორები ეჭიდებოდნენ, დაპატარავდა. შეიძლება, მე მეჩვენება ასე და თანამედროვე ავტორები იმ რანგის შემოქმედებად ვერ ჩამოყალიბდნენ, როგორებიც უწინ იყვნენ. რასაკვირველია, ერთბაშად რთულია, გალაკტიონ ტაბიძის რანგის გახდე. ქუჩა არ არის მოკირწყლული მსგავი პოეტებით.
- თავად თუ გიცდიათ წერა?
- არასოდეს. პატარაობისას რაღაცებს ვწერდი და რომ მივხვდი, ის თავისუფალი თემის დონეს არ სცდებოდა, შევეშვი. ანუ არცთუ ისე უჭკუო ვყოფილვარ (იღიმის). იმისათვის, რომ ცარიელ ფურცელზე შენი გრძნობები გადაიტანო, განცდები სისხლივით უნდა ჩუხჩუხებდეს და ამისათვის დიდი გაბედულებაა საჭირო. პუშკინის ხელნაწერები რომ ნახო, გვერდით ნახატებია. ის მაშინ ხატავდა, როდესაც სიტყვებს ეძებდა. ზუსტს, იმ ერთ კონკრეტულ სიტყვას, თორემ იდეა მთლიანად მოფიქრებული ჰქონდა.
- საოჯახო ბიბლიოთეკიდან ბევრი წიგნი დაგიკარგავთ?
- კი, კი, მაგრამ არ მენანება. მე წავალ და კიდევ ვიყიდი, ღმერთმა ქნას, იმან წაიკითხოს, ვისაც ვათხოვე.
- თავად არ დაგიტოვებიათ ნათხოვარი წიგნი?
- არა, ეგ არ გამიკეთებია, მაგრამ პირდაპირ გეტყვით, რომ ბიბლიოთეკიდან წიგნები მომიპარავს. ანუ წამოვიღე და აღარ დავაბრუნე. იმ წიგნების მაგივრად ხუთმაგი რაოდენობის წიგნი მივიტანე, მაგრამ ის, რაც მე მინდოდა, შევინარჩუნე. ეს ძირითადად პროფესიული ლიტერატურაა, თეატრის ისტორიას შეეხება, ვერსად ვშოულობდი და სულ მჭირდებოდა.
- დაასახელეთ პერსონაჟი, რომელსაც ამა თუ იმ თვისებით საკუთარ თავს ამსგავსებთ...
- ამას წინათ გადაცემაში ვიყავი მიწვეული და ვთქვი, ცოტათი სანჩო პანსას ვგავარ-მეთქი (იცინის). სხვა არ ვიცი, ვერც ერთ პერსონაჟს ვერ შევადარებ თავს.
- ბოლოს რა წიგნი გაჩუქეს?
- მეგობარმა ივანე ჯავახიშვილის "ქართველი ერის ისტორიის" I ტომი მომიტანა და მითხრა, რომ დანარჩენ ტომებსაც მომიტანს. ეს ჩემთვის ძალიან ძვირფასი საჩუქარია (იღიმის). მინდა, ყველას ვთხოვო, ერთმანეთს საჩუქრად წიგნები მიართვით.
ანა კალანდაძე
(გამოდის ორშაბათობით)