პოლიტიკა
მსოფლიო
სამართალი

13

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ხუთშაბათი, მთვარის მეთხუთმეტე დღე დაიწყება 18:36-ზე, მთვარე ქალწულშია ნუ იშიმშილებთ, მაგრამ ნურც კუჭს გადატვირთავთ. მოერიდეთ რთულად გადასამუშავებელი საკვების მიღებას. კრიტიკული დღეა. არ იჩხუბოთ. ეცადეთ, ეს დღე მშვიდად განვლოთ. არ დაიწყოთ ახალი საქმეები; მოერიდეთ მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღებას; ფინანსური საკითხების მოგვარება სხვა დღისთვის გადადეთ; ვაჭრობისთვის არახელსაყრელი დღეა, უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საკითხები სხვა დღეს მოაგვარეთ. აკონტროლეთ ემოციები. არასასურველია კამათი, ჩხუბი, საქმეების გარჩევა. არ გირჩევთ სამსახურის, საქმიანობის შეცვლას. სხვა დღისთვის გადადეთ მგზავრობა და მივლინება. კარგია შემოქმედებითი საქმიანობა, საოჯახო საქმეების შესრულება. ცუდი დღეა ქორწინებისა და ნიშნობისთვის. არ მიიღოთ: რძე და რძის პროდუქტები, ცხარე და ცხელი საკვები, ხორცი, ალკოჰოლი, შეამცირეთ სიგარეტის რაოდენობა.
საზოგადოება
სამხედრო
Faceამბები
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
კონფლიქტები
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
გიორგი ბარამიძე - დროა, დასავლელმა პოლიტიკოსებმა რუსეთთან მიმართებაში თვალი გაახილონ
გიორგი ბარამიძე - დროა, დასავლელმა პოლიტიკოსებმა რუსეთთან მიმართებაში თვალი გაახილონ

euractiv.com

ექ­სკლუ­ზი­უ­რი ინ­ტერ­ვიუ სა­ქარ­თვე­ლოს ვიცე-პრე­მი­ერ­თან ევ­რო­პულ და ევ­რო­ატ­ლან­ტი­კურ სა­კი­თხებ­ში გი­ორ­გი ბა­რა­მი­ძეს­თან

სა­ქარ­თვე­ლოს ურ­თი­ერ­თო­ბა ევ­რო­კავ­შირ­თან, შე­იძ­ლე­ბა ბლოკ­თან ნორ­ვე­გი­ი­სა და შვე­ი­ცა­რი­ის ურ­თი­ერ­თო­ბას და­ე­ფუძნოს, გა­ნა­ცხა­და გა­მო­ცე­მა EurActiv -თან ექ­სკლუ­ზი­ურ ინ­ტერ­ვი­უ­ში სა­ქარ­თვე­ლოს ვიცე-პრე­მი­ერ­მა ევ­რო­პუ­ლი და ევ­რო­ატ­ლან­ტი­კუ­რი ინ­ტეგ­რა­ცი­ის სა­კი­თხებ­ში გი­ორ­გი ბა­რა­მი­ძემ.

გი­ორ­გი ბა­რა­მი­ძე 1968 წელს და­ი­ბა­და, 1992-2003 წლებ­ში სა­ქარ­თვე­ლოს პარ­ლა­მენ­ტის წევ­რი იყო, 2003 წლი­დან კი მთავ­რო­ბის რამ­დე­ნი­მე შე­მად­გენ­ლო­ბა­ში მი­ნის­ტრად მუ­შა­ობ­და.

- გა­ფარ­თო­ვე­ბის სა­კი­თხებ­ში ევ­რო­კო­მი­სარ­მა შტე­ფან ფი­უ­ლემ გა­ნა­ცხა­და, რომ მო­სამ­ზა­დე­ბე­ლი პრო­ცე­სი მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბის და­წყე­ბის­თვის თქვენს ქვე­ყა­ნას­თან ფი­ნა­ლურ ეტაპ­ზეა. ვგუ­ლის­ხმობ მო­ლა­პა­რა­კე­ბებს ღრმა და ყო­ველ­მხრი­ვი თა­ვი­სუ­ფა­ლი ვაჭ­რო­ბის შე­სა­ხებ შე­თან­ხმე­ბას (DCFTA), რო­მე­ლიც ევ­რო­კავ­შირ­თან ასო­ცი­ა­ცი­ის შე­სა­ხებ შე­თან­ხმე­ბის გა­ნუ­ყო­ფე­ლი ნა­წი­ლია. შე­გიძ­ლი­ათ ამ ყვე­ლაფ­რის გან­მარ­ტე­ბა ნაკ­ლე­ბად ტექ­ნი­კურ ტერ­მი­ნებ­ში?

ეს სე­რი­ო­ზუ­ლი ნი­შა­ნია იმის, რომ ჩვენ მო­ლა­პა­რა­კე­ბებს დე­კემ­ბერ­ში და­ვი­წყებთ. ჩვენ გვაქვს იმის პო­ტენ­ცი­ა­ლი, რომ მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბი ერთი წლის, ან მი­ნი­მუმ წე­ლი­წად­ნა­ხევ­რის გან­მავ­ლო­ბა­ში და­ვას­რუ­ლოთ. ვა­დე­ბი კონ­კრე­ტულ დე­ტა­ლებ­ზეა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი. სა­ქარ­თვე­ლო ინ­ტეგ­რა­ცი­ის იდე­ის ერ­თგუ­ლია, ჩვენ გვაქვს შე­სა­ბა­მი­სი ინ­სტი­ტუ­ტე­ბი, და სწრა­ფად ვა­ხორ­ცი­ე­ლებთ რე­ფორ­მებს. ბოლო წლებ­ში ჩვენ და­ვა­ნა­ხეთ ყვე­ლას, რომ ამის გა­კე­თე­ბა შეგ­ვიძ­ლია.

-რო­გორ მიმ­დი­ნა­რე­ობს მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბი ასო­ცი­ა­ცი­ის შე­სა­ხებ შე­თან­ხმე­ბა­ზე?

მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბი საკ­მა­ოდ ნორ­მა­ლუ­რად მიმ­დი­ნა­რე­ობს. ჩვე­ნი გათ­ვლით, მო­მა­ვალ წელს კარ­გი პო­ტენ­ცი­ა­ლი გვექ­ნე­ბა მათი დას­რუ­ლე­ბის­თვის. ჩვენ ეს შეგ­ვიძ­ლია, თუმ­ცა, რა თქმა უნდა ეს სა­ქარ­თვე­ლო­ზე და­მო­კი­დე­ბუ­ლი არ არის. ჩვენ გვაგ­რძნო­ბი­ნეს, რომ მო­მა­ვალ წელს, გა­ზა­ფხულ­ზე, და­ახ­ლო­ე­ბით მარ­ტში ან აპ­რილ­ში, ჩვენ და­ვი­წყებთ მო­ლა­პა­რა­კე­ბებს სა­ვი­ზო რე­ჟი­მის ლი­ბე­რა­ლი­ზა­ცი­ა­ზე. ეს შემ­დე­გი ლო­გი­კუ­რი ნა­ბი­ჯია, რო­მელ­საც ით­ვა­ლის­წი­ნებს აღ­მო­სავ­ლუ­რი პარტნი­ო­რო­ბის პროგ­რა­მა და სა­ქარ­თვე­ლოს ამის­თვის ყვე­ლა­ფე­რი აქვს… სა­ქარ­თვე­ლო აქვს ყვე­ლა­ფე­რი: ბი­ო­მეტ­რი­უ­ლი პას­პორ­ტე­ბი, ელექტრო­ნუ­ლი პი­რა­დო­ბის მოწ­მო­ბე­ბი, სა­სა­ზღვრო კონ­ტრო­ლის ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი სის­ტე­მე­ბი. ჩვე­ნი პო­ლი­ცია ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე ნაკ­ლე­ბად კო­რუმ­პი­რე­ბუ­ლია მსოფ­ლი­ო­ში, და ვფიქ­რობ მხრივ მე­ხუ­თე ად­გილ­ზე ვართ. სა­ქარ­თვე­ლო არის ქვე­ყა­ნა, სა­დაც კრი­მი­ნა­ლის დონე ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე და­ბა­ლია, ხოლო ჩვე­ნი დე­და­ქა­ლა­ქი - ყვე­ლა­ზე უსაფრ­თხოა ევ­რო­პა­ში.

-რას იტყვით პო­ლი­ტი­კურ კო­რუფ­ცი­ა­ზე? არ­სე­ბობს ცნო­ბე­ბი, რომ ამ მხრივ გარ­კვე­უ­ლი შეშ­ფო­თე­ბა არ­სე­ბობს?

ეს ყვე­ლა­ზე სუ­ლე­ლუ­რი გან­ცხა­დე­ბაა. სა­ქარ­თვე­ლო Transparency International-მა კო­რუფ­ცი­ას­თან ბრძო­ლის მხრივ მსოფ­ლი­ო­ში ნო­მერ პირ­ველ ქვეყ­ნად და­ა­სა­ხე­ლა. და ჩვე­ნი ოპო­ზი­ცი­აც კი ვერ უარ­ყოფს იმას, რომ და­ბალ და სა­შუ­ა­ლო დო­ნე­ზე კო­რუფ­ცია არ გვაქვს - მაგ­რამ რო­გორ მი­ვაღ­წევ­დით ამას და­ბალ და სა­შუ­ა­ლო დო­ნე­ზე კო­რუმ­პი­რე­ბუ­ლი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის პი­რო­ბებ­ში, თუკი შენი ბოსი კო­რუმ­პი­რე­ბუ­ლია? ეს შე­უძ­ლე­ბე­ლია. ამას­თა­ნა­ვე, სა­ქარ­თვე­ლო პა­ტა­რა ქვე­ყა­ნაა, სა­დაც მხო­ლოდ 4,7 მი­ლი­ო­ნი ადა­მი­ა­ნი ცხოვ­რობს. ყვე­ლა ყვე­ლას იც­ნობს და ყვე­ლამ ყვე­ლა­ფე­რი იცის. ამი­ტომ, თუკი ადა­მი­ა­ნებ­მა იცი­ან, რომ მათი შეფი კო­რუმ­პი­რე­ბუ­ლია, ისი­ნიც კო­რუმ­პი­რე­ბუ­ლე­ბი იქ­ნე­ბი­ან. ეს ავად­მყო­ფო­ბა­სა­ვი­თაა, რო­მე­ლიც ზე­ვი­დან ვრცელ­დე­ბა. ის ვინც სა­ქარ­თვე­ლო­ზე ასეთ რა­ღა­ცებს ამ­ბობს, ამას ვერ­ცერ­თი მა­გა­ლი­თით ვერ ადას­ტუ­რებს.

ჩვენ "ჩრდი­ლო­ვა­ნი ეკო­ნო­მი­კის" მას­შტა­ბე­ბი 80%-დან 5%-მდე შე­ვამ­ცი­რეთ, რი­თაც იმის დე­მონ­სტრი­რე­ბა მო­ვახ­დი­ნეთ, რომ წელს ჩვე­ნი ბი­უ­ჯე­ტი 10-ჯერ დი­დია, ვიდ­რე შვი­დი წლის წინ, მით უფრო იმ ფონ­ზე, როცა ჩვენ­თან გა­და­სა­ხა­დე­ბი უფრო და­ბა­ლია, ვიდ­რე ადრე. სა­ი­დან გაჩ­ნდა ეს ფული? ეკო­ნო­მი­კი­დან, რო­მე­ლიც მა­ღალ­ჩი­ნოს­ნე­ბის ჯი­ბე­ებ­ში კი არ ილე­ქე­ბა, არა­მედ ბი­უ­ჯეტ­ში მი­დის.

ჩვენ­ზე კრი­ზი­სიც აი­სა­ხა, მაგ­რამ შარ­შან მშპ-ს 6,5%-ანი რე­ა­ლუ­რი ზრდა და­ფიქ­სირ­და, წელს კი ის ორ­ჯერ გა­იზ­რდე­ბო­და, რომ არა ევ­როს კრი­ზი­სი და მსოფ­ლიო კრი­ზი­სი. ყვე­ლას ეღი­მე­ბა ამას რომ ის­მენს, ფიქ­რო­ბენ, რომ ეს უკვე კარ­გი მიღ­წე­ვაა. მაგ­რამ ჩვენ­თვის ეს საკ­მა­რი­სი არ არის. რად­გან ძა­ლი­ან და­ბა­ლი მაჩ­ვე­ნებ­ლი­დან და­ვი­წყეთ, ამი­ტომ უფრო სწრა­ფად უნდა ვი­მოქ­მე­დოთ.

- მი­გაჩ­ნი­ათ, რომ ევ­რო­კავ­ში­რი საკ­მა­რი­სად გა­ფა­სებთ?

სა­ერ­თო ჯამ­ში ვფიქ­რობ, რომ კი. DCFTA-ს ირ­გვლივ მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბის და­წყე­ბა და ასო­ცი­ა­ცი­ა­ცი­ა­ზე შე­თან­ხმე­ბის სწრა­ფი დას­რუ­ლე­ბაც ამის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლია. მაგ­რამ ჩვენ ამას უფრო სწრა­ფად გა­ვა­კე­თებ­დით…

ევ­რო­კავ­ში­რი - ჩვე­ნი ყვე­ლა­ზე სე­რი­ო­ზუ­ლი იმე­დია, ჩვენ გვინ­და, რომ პო­ზი­ტი­უ­რე­ბი ვი­ყოთ, ჩვენ მე­ტის მიღ­წე­ვა გვსურს, რო­დე­საც ვხე­დავთ, რომ არა­საკ­მა­რი­სი… მხარ­და­ჭე­რა გვაქვს. პირ­ველ რიგ­ში, ის რაც ჩვენ ყვე­ლა­ზე მე­ტად გვინ­და და მაქ­სი­მა­ლუ­რად გან­სა­ზღვრუ­ლი სა­ხით, ეს არის მხარ­და­ჭე­რა უსაფრ­თხო­ე­ბის სფე­რო­ში. ჩვენ ვხე­დავთ, რომ არ­სე­ბობს დიდი სივ­რცე ევ­რო­კავ­ში­რი­სა და აშშ-სთვის იმ თვალ­საზ­რი­სით, რომ რუ­სეთ­ზე დიპ­ლო­მა­ტი­უ­რი და პო­ლი­ტი­კუ­რი ზე­წო­ლა გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლონ და აი­ძუ­ლონ ის შე­წყვი­ტოს ქარ­თუ­ლი ტე­რი­ტო­რი­ე­ბის ოკუ­პა­ცია, რად­გან ეს პრობ­ლე­მა ძა­ლი­ან, ძა­ლი­ან უკან გვწევს. ვგუ­ლის­ხმობ ქვეყ­ნის ზო­გად გან­ვი­თა­რე­ბას. თქვენ შე­გიძ­ლი­ათ წარ­მო­იდ­გი­ნოთ თუ რამ­დე­ნად დიდი ტვირ­თია ეს ჩვენ­თვის: 350 000… იძუ­ლე­ბით გა­და­ად­გი­ლე­ბუ­ლი პირი, მთლი­ა­ნო­ბა­ში კი ნა­ხე­ვა­რი მი­ლი­ო­ნი დევ­ნი­ლი.

ჩვენ მე­ტის გა­კე­თე­ბა შეგ­ვიძ­ლია და გა­ვა­კე­თებ­დით ყვე­ლა­ფერს გაც­ლე­ბით სწრა­ფად რე­სურ­სე­ბი რომ გვქონ­დეს. ჩვენ ვაჩ­ვე­ნეთ ყვე­ლას, რომ რე­სურ­სე­ბის პი­რო­ბებ­ში საქ­მის კე­თე­ბა შეგ­ვიძ­ლია. ახლა ჩვენ ძვე­ლი დევ­ნი­ლე­ბის სა­კი­თხებს ვუბ­რუნ­დე­ბით. არ გვინ­და ჩვე­ნი მე­გობ­რე­ბის გაკ­რი­ტი­კე­ბა, რად­გან მად­ლი­ერ­ნი ვართ მათი მხარ­და­ჭე­რის გამო. ის რაც ყვე­ლა­ზე მე­ტად გვინ­და, ეს არის მათი მხრი­დან პო­ლი­ტი­კუ­რი და დიპ­ლო­მა­ტი­უ­რი ზე­წო­ლა რუ­სეთ­ზე და ევ­რო­კავ­ში­რის მეტი ჩარ­თუ­ლო­ბა უსაფრ­თხო­ე­ბის სა­კი­თხებ­ში, რად­გან ამ მო­მენ­ტში რუ­სე­ბი ვერ გრძნო­ბენ ზე­წო­ლას ჩვე­ნი მე­გობ­რე­ბის მხრი­დან. მათ ეს ოკუ­პა­ცია აღარ ანაღ­ვლებთ. დიახ, ევ­რო­კავ­ში­რი მათ­თან ამ სა­კი­თხზე სა­უბ­რობს, მაგ­რამ რუ­სე­ბი ამ სა­უ­ბარს სე­რი­ო­ზუ­ლად არ აღიქ­ვა­მენ. ეს ცხა­დია.

- მაგ­რამ რო­გორ შე­გიძ­ლი­ათ ისა­უბ­როთ ევ­რო­კავ­შირ­თან ინ­ტეგ­რა­ცი­ა­ზე, რო­დე­საც აფხა­ზე­თის და სამ­ხრეთ ოსე­თის კონ­ფლიქ­ტე­ბი გაქვთ?

2008 წელს გა­ირ­კვა, რომ ჩვენ პრობ­ლე­მა ყო­ველ­თვის რუ­სეთ­თან გვქონ­და. რუ­სეთს ყო­ველ­თვის უნ­დო­და სა­ქარ­თვე­ლოს დას­ჯა იმის­თვის, რომ მას და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა და და­სავ­ლეთ­ში ინ­ტეგ­რა­ცია სურ­და, და ახ­ლა­ხან რუ­სე­თის პრე­ზი­დენ­ტმა დი­მიტ­რი მედ­ვე­დევ­მა ღიად გა­ნა­ცხა­და, რომ ის რაც მან, 2008 წელს გა­ა­კე­თა, მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი იყო იმის­თვის, რომ სა­ქარ­თვე­ლო და სხვა ქვეყ­ნე­ბი ნა­ტო­ში არ და­ეშ­ვათ.

- რას იტყვით ევ­რო­კავ­ში­რის წევ­რო­ბა­ზე?

ამ მო­მენ­ტის­თვის ეს არა­რე­ლე­ვან­ტუ­რია. ჩვენ არ ვსა­უბ­რობთ გა­წევ­რი­ა­ნე­ბა­ზე სა­შუ­ა­ლო­ვა­დი­ან პერ­სპექ­ტი­ვა­ში, ყო­ველ შემ­თხვე­ვა­ში, უახ­ლო­ე­სი სამ-ხუთ წე­ლი­წად­ში.

რაც უფრო მე­ტად გა­ვაღ­რმა­ვებთ ინ­ტეგ­რა­ცი­ას ევ­რო­კავ­შირ­თან, მით უფრო გა­უ­ჭირ­დე­ბა რუ­სეთს ამ უკა­ნო­ნო ოკუ­პა­ცი­ის გაგ­რძე­ლე­ბა. ხოლო რო­დე­საც ჩვენ ნა­ტოს წევ­რე­ბი გავ­ხდე­ბით, რუ­სე­თი ამ ოკუ­პა­ცი­ის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბის სტი­მულს და­კარ­გავს. ისი­ნი მიხ­ვდე­ბი­ან, რომ ასე­თი მე-19 სა­უ­კუ­ნის მე­თო­დე­ბით სა­ქარ­თვე­ლოს­თან რა­ი­მე ტი­პის შე­თან­ხმე­ბის მიღ­წე­ვა შე­უძ­ლე­ბე­ლი იქ­ნე­ბა. ჩვენ და რუ­სეთს გვაქვს სა­ერ­თო ინ­ტე­რე­სე­ბი და ჩვენ მზად ვართ ამ ინ­ტე­რე­სებს პა­ტი­ვი ვცეთ, მაგ­რამ ტან­კე­ბით და ოკუ­პა­ცი­ით ამას ვერ მი­აღ­წე­ვენ. ვფიქ­რობ, მას შემ­დეგ რაც ნა­ტოს წევ­რე­ბი გავ­ხდე­ბით, ისი­ნი უფრო კონ­სტრუქ­ცი­უ­ლე­ბი გახ­დე­ბი­ან. და მა­შინ გა­ცი­ლე­ბით იოლი გახ­დე­ბა იმ ყვე­ლაფ­რის გა­და­წყვე­ტაც, რაც ევ­რო­კავ­შირ­თან ინ­ტეგ­რა­ცი­ას ეხე­ბა. ანა­ლო­გი­უ­რი რამ მოხ­და პო­ლო­ნე­თის და ბალ­ტი­ის ქვეყ­ნე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში - მას შემ­დეგ, რაც ისი­ნი ნა­ტოს წევ­რე­ბი გახ­დნენ, რუ­სეთ­მა მათ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის ნორ­მა­ლი­ზე­ბა და­ი­წყო.

დღეს სა­ქარ­თვე­ლო დღეს უფრო ახ­ლოს არის ნა­ტოს წევ­რო­ბას­თან, ვიდ­რე სამი წლის წინ იყო. ჩვენ გვაქვს რე­ფორ­მი­რე­ბის ყო­ველ­წლი­უ­რი ეროვ­ნუ­ლი პროგ­რა­მა ჩვე­ნი ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის გა­ნახ­ლე­ბი­სა და მო­დერ­ნი­ზე­ბის, მათი ნა­ტოს სტან­დარ­ტე­ბამ­დე მიყ­ვა­ნის­თვის; ჩვენ გვაქვს ასე­ვე "სა­ქარ­თვე­ლო-ნა­ტოს" კო­მი­სია პო­ლი­ტი­კუ­რი კონ­სულ­ტა­ცი­ე­ბის­თვის ყვე­ლა სა­კი­თხზე. ჩვენ ამ ინ­სტრუ­მენ­ტებს ძა­ლი­ან ეფექ­ტუ­რად ვი­ყე­ნებთ, და ყო­ველ­წლი­უ­რად ვაჩ­ვე­ნებთ მნიშ­ვნე­ლო­ვან პროგ­რესს. ჩვენ აქ­ტი­უ­რი საქ­მი­ა­ნო­ბის დე­მონ­სტრი­რე­ბას ვახ­დენთ, ამი­ტომ მო­მა­ვა­ლი წლის არ­ჩევ­ნე­ბი­დან ორი-სამი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში, ჩვენ უკვე ყვე­ლა წი­ნას­წარ პი­რო­ბებს უნდა შე­ვე­სა­ბა­მე­ბო­დეთ.

- თქვენ მი­გაჩ­ნი­ათ, რომ ჯერ ნა­ტო­ში გა­წევ­რი­ან­დე­ბით და მერე ევ­რო­კავ­შირ­ში?

დიახ, რად­გან ევ­რო­კავ­შირ­ში ინ­ტეგ­რა­ცია უფრო მნიშ­ვნე­ლო­ვან სტრუქ­ტუ­რულ ცვლი­ლე­ბებს მო­ი­თხოვს ეკო­ნო­მი­კა­ში, და ჩვენ ასე­ვე უნდა მი­ვაღ­წი­ოთ ევ­რო­კავ­ში­რის სა­მარ­თლებ­რივ სტან­დარ­ტებს, ამი­ტომ ეს უფრო ხან­გრძლი­ვი პრო­ცე­სია, მაგ­რამ ესაა ჩვე­ნი მი­ზა­ნი.

- მი­ა­გაჩ­ნი­ათ თუ არა თქვენ, რომ თუკი ევ­რო­პა ორ­სიჩ­ქა­რი­ა­ნი იქ­ნე­ბა, ეს ხელს შე­უ­წყობს სა­ქარ­თვე­ლოს ევ­რო­კავ­შირ­ში ინ­ტეგ­რა­ცი­ის გა­მარ­ტი­ვე­ბას?

ჩვენ ყო­ველ­თვის ვე­რი­დე­ბო­დით ისეთ სი­ტუ­ა­ცი­ებს, სა­დაც სხვებს შე­იძ­ლე­ბა მე­ო­რე­ხა­რის­ხო­ვან პარტნი­ო­რე­ბად ჩა­ვეთ­ვა­ლეთ. არ გვინ­და თავი და­ვაღ­წი­ოთ რუ­სე­თის გავ­ლე­ნას, და­ვემ­შვი­დო­ბოთ ცუდ წარ­სულს, რო­მელ­შიც ყო­ველ­თვის უმ­ცროს ძმად მიგ­ვიჩ­ნევ­დნენ და იგი­ვე პი­რო­ბე­ბით გავ­წევ­რი­ან­დეთ სხვა ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ა­ში. მაგ­რამ ყვე­ლა შემ­თხვე­ვა­ში ეს ჯერ კი­დევ სპე­კუ­ლა­ცი­ე­ბია. ევ­რო­კავ­ში­რის წევ­რო­ბა ჩვენ­თვის გა­და­უ­დე­ბე­ლი ამო­ცა­ნა არ არის, თუმ­ცა ეს ჩვე­ნი მი­ზა­ნია. ჩვე­ნი ად­გი­ლი თა­ვი­სუ­ფა­ლი და დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი ქვეყ­ნე­ბის ევ­რო­პულ ოჯახ­ში და­დას­ტუ­რე­ბუ­ლი და შე­მო­თა­ვა­ზე­ბუ­ლია - ჩვენ ევ­რო­პე­ლე­ბი ვართ. რო­გო­რი იქ­ნე­ბა ამის ტექ­ნი­კუ­რი პი­რო­ბე­ბი, ვნა­ხავთ, ყო­ველ შემ­თხვე­ვა­ში, ალ­ბათ ისე­თი, რომ­ლის მი­ღე­ბაც შეგ­ვიძ­ლია… რო­გორც ნორ­ვე­გია ან რო­გორც შვე­ი­ცა­რია. ისი­ნი ევ­რო­პუ­ლი ქვეყ­ნე­ბია, მაგ­რამ ევ­რო­კავ­ში­რის წევ­რე­ბი არ არი­ან. ვი­ღაც შენ­გე­ნის ზო­ნა­შია, ვი­ღაც არა, ხოლო დიდი ბრი­ტა­ნე­თი არც იქ არის და არც იქ, მეგ­რამ თქვენ ვერ იტყვით, რომ დიდი ბრი­ტა­ნე­თი მე­ო­რე ან მე­სა­მე დო­ნე­ზეა. ასე რომ, ეს იქ­ნე­ბა არ­ჩე­ვა­ნი, რო­მელ­საც ის პი­რო­ბე­ბი გან­სა­ზღვრავს, რო­მელ­საც ქვე­ყა­ნა უნდა შე­ე­სა­ბა­მე­ბო­დეს და ორი­ვე მხა­რის ინ­ტე­რე­სე­ბი.

- მაგ­რამ ევ­რო­კავ­შირ­მა, რო­მე­ლიც სხვა­დას­ხვა სიჩ­ქა­რით მოძ­რა­ობს, შე­იძ­ლე­ბა თქვე­ნი გა­წევ­რი­ა­ნე­ბის­თვის ბა­რი­ე­რე­ბი შე­ამ­ცი­როს?

ჩვენ არ ვა­პი­რებთ ჩვენ­თვის ბა­რი­ე­რე­ბის შემ­ცი­რე­ბას. რო­გო­რი რე­ფორ­მე­ბიც არ უნდა გან­ვა­ხორ­ცი­ე­ლოთ, ჩვენ ამას ნა­ტოს­თვის ან ევ­რო­კავ­ში­რის­თვის არ ვა­კე­თებთ. ჩვენ ვა­შე­ნებთ ნორ­მა­ლურ, ცი­ვი­ლი­ზე­ბულ, ევ­რო­პულ, თა­ნა­მედ­რო­ვე ქვე­ყა­ნას, და ამას არ ვა­კე­თებთ ევ­რო­კავ­ში­რის­თვის. ამი­ტომ ჩვენ ყო­ველ­თვის ვეც­დე­ბით იმას, რომ მა­ღალ სტან­დარ­ტებს შე­ვე­სა­ბა­მე­ბო­დეთ. ეს დაგ­ვეხ­მა­რე­ბა ევ­რო­კავ­შირ­თან ინ­ტეგ­რა­ცი­ა­ში ფორ­მა­ლო­ბე­ბის და ტექ­ნი­კუ­რი დე­ტა­ლე­ბის თვალ­საზ­რი­სით, მაგ­რამ ჩვენ ინ­ტეგ­რა­ცი­ის ყვე­ლა­ზე ძლი­ე­რი ვა­რი­ან­ტის­კენ ვიხ­რე­ბით, და სა­კუ­თარ თავს ძა­ლი­ან მა­ღალ მო­თხოვ­ნებს ვუ­წე­სებთ, მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, მოგვ­თხოვს ამას ევ­რო­კავ­ში­რი თუ არა. ეს პრო­ცე­სი რა­დი­კა­ლუ­რად მტკივ­ნე­უ­ლი არ უნდა იყოს, რბი­ლად უნდა მოხ­დეს და ჩვე­ნი მო­ქა­ლა­ქე­ებს ნე­გა­ტი­უ­რი შე­დე­გე­ბი არ უნდა მო­უ­ტა­ნოს.

ეს უკვე დე-ფაქ­ტო ეტა­პობ­რი­ვი ინ­ტეგ­რა­ცი­აა, რო­მე­ლიც ახლა მიმ­დი­ნა­რე­ობს, ხოლო DCFTA და სა­ვი­ზო რე­ჟი­მის ლი­ბე­რა­ლი­ზა­ცია - მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ნა­ბი­ჯე­ბია, და ისი­ნი ინ­ტეგ­რა­ცი­ის 60%-ს მო­ი­ცა­ვენ. ეს ხალ­ხის ინ­ტეგ­რა­ცი­ას უწყობს ხელს და პრო­ცე­სის ყვე­ლა­ზე მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ნა­წი­ლია.

ჩვენ ნა­ბიჯ-ნა­ბიჯ მივ­დი­ვართ, არა­ვის არ ვა­ღი­ზი­ა­ნებთ, არა­ვის­თვის ტვირ­თი არ ვართ, მაგ­რამ გან­ვაგ­რძობთ ნა­ბიჯ-ნა­ბიჯ სვლას, და შე­ვალთ ევ­რო­კავ­შირ­ში, რო­დე­საც სა­ბო­ლო­ოდ მზად ვიქ­ნე­ბით. ჩვენ პო­ზი­ტი­ურ გა­მოც­დი­ლე­ბას ვაგ­რო­ვებთ სხვა წევ­რი-ქვეყ­ნე­ბის­გან, გარ­დავ­ქმნით მას და ვცვლით, რომ მი­უ­სა­და­გოდ ქარ­თულ რე­ა­ლო­ბას.

- თუკი ევ­რო­კავ­ში­რი შე­მოგ­ვთა­ვა­ზებთ თქვენ­თვის ფიქ­სი­რე­ბულ გრა­ფიკს ბლოკ­ში გა­წევ­რი­ა­ნე­ბის­თვის, თქვენ რუ­სეთ­თან კონ­ფლიქ­ტის შე­სა­ხებ და­ი­ვი­წყებთ?

არ წარ­მო­მიდ­გე­ნია, რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა ამის გა­კე­თე­ბა; ამის წარ­მოდ­გე­ნა უბ­რა­ლოდ შე­უძ­ლე­ბე­ლია. რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა ეს გა­ვა­კე­თოთ? არ მგო­ნია, რომ მო­მა­ვალ­ში ეს ვინ­მემ სე­რი­ო­ზუ­ლად გა­ნი­ხი­ლოს. ქვეყ­ნის მი­ზა­ნია იყოს ბედ­ნი­ე­რი და მშვი­დი, აი რა­ტომ გვინ­და ასე­ვე ნა­ტოს წევ­რო­ბა. რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა არ ვი­ნერ­ვი­უ­ლოთ და უსაფრ­თხოდ ვიგ­რძნოთ თავი, თუკი ჩვე­ნი ნა­ხე­ვა­რი მი­ლი­ო­ნი მო­ქა­ლა­ქის ინ­ტე­რე­სებს უგუ­ლე­ბელ­ვყოფთ, თუკი ჩვენ და­ვი­ვი­წყებთ ჩვენს ქვე­ყა­ნას, იმას, თუ რას წარ­მო­ად­გენს ჩვე­ნი სამ­შობ­ლო? ვფიქ­რობ, რომ ეს შუძ­ლე­ბე­ლია.

იძუ­ლე­ბით გა­და­ად­გი­ლე­ბულ ადა­მი­ა­ნებს სურთ სახ­ლებ­ში დაბ­რუ­ნე­ბა და უნდა დაბ­რუნ­დნენ. სა­ქარ­თვე­ლოს­თვის ამ სა­კი­თხზე მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბის წარ­მო­ე­ბა და ვაჭ­რო­ბა, ამის გაც­ვლა ევ­რო­კავ­ში­რის ან ნა­ტოს წევ­რო­ბა­ზე - მი­უ­ღე­ბე­ლია. ეს არც კი გა­ნი­ხი­ლე­ბა.

- რას ფიქ­რობთ რუ­სე­თის პრე­მი­ერ-მი­ნის­ტრის პუ­ტი­ნის გეგ­მა­ზე ევ­რა­ზი­უ­ლი კავ­ში­რის შექ­მნის შე­სა­ხებ?

ეს პუ­ტი­ნის რე­ა­ლუ­რი გან­ზრახ­ვე­ბის დე­მონ­სტრი­რე­ბაა. ჩვენ დიდი ხა­ნია რაც ჩვენს და­სავ­ლელ მე­გობ­რებს ვე­უბ­ნე­ბით - პუ­ტინ­მა რამ­დე­ნი­მე წლის წინ აღ­ნიშ­ნა, რომ მისი აზ­რით, საბ­ჭო­თა კავ­ში­რის დაშ­ლა ХХ სა­უ­კუ­ნის უდი­დე­სი ტრა­გე­დი­აა, და მან თა­ვი­სი პო­ლი­ტი­კით იმის დე­მონ­სტრი­რე­ბა მო­ახ­დი­ნა, რომ რო­გორ­ღაც რა­ღაც მსგავ­სის აღ­დგე­ნას გეგ­მავს. ახლა კი მი­ვიდ­ნენ იმ მო­მენ­ტამ­დე, რომ ამის შე­სა­ხებ ღიად სა­უბ­რო­ბენ.

ამი­ტომ დად­გა დრო ზო­გი­ერ­თმა და­სავ­ლელ­მა პო­ლი­ტი­კოს­მა თვა­ლი გა­ა­ხი­ლოს და უბ­რა­ლოდ ყუ­რა­დღე­ბა მი­აქ­ცი­ოს იმას, რაც რუ­სეთ­ში ხდე­ბა. ევ­რა­ზი­უ­ლი კავ­ში­რი მო­დერ­ნი­ზე­ბუ­ლი საბ­ჭო­თა კავ­ში­რი იქ­ნე­ბა. "ამ გა­ერ­თი­ა­ნე­ბის მო­დერ­ნი­ზე­ბა" - რუ­სე­თის­თვის ნიშ­ნავს მი­წე­ბის დაბ­რუ­ნე­ბას და ახა­ლი გავ­ლე­ნის სფე­რო­ე­ბის შექ­მნას. სა­ხელ­წო­დე­ბა იც­ვლე­ბა, მაგ­რამ ში­ნა­არ­სი - არა. ხოლო იმის გამო, რომ და­სავ­ლე­თი მას­ზე ზე­წო­ლას არ ახ­დენს იმის­თვის, რომ სხვაგ­ვა­რად იმოქ­მე­დონ, ისი­ნი ფიქ­რო­ბენ, რომ შე­უძ­ლი­ათ ისე­თი მე­თო­დე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბა, რო­გო­რი­ცაა შან­ტა­ჟი, რათა ქვეყ­ნებს ამ ეგ­რე­თწო­დე­ბულ კავ­შირ­ში გა­წევ­რი­ა­ნე­ბა აი­ძუ­ლონ.

ამი­ტომ და­სავ­ლე­თი არ უნდა დუმ­დეს. ის რაც და­სავ­ლე­თის თვალ­წინ ხდე­ბა, მის ინ­ტე­რე­სებს ემუქ­რე­ბა. მსოფ­ლი­ო­ში დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი ზო­ნის ზრდის ხელ­შე­წყო­ბა, მა­შინ რო­დე­საც იმავდრო­უ­ლად არა­დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი და ტო­ტა­ლი­ტა­რუ­ლი რე­ჟი­მე­ბის ზონა იზ­რდე­ბა - საფრ­თხეა და­სავ­ლეთ­ში მშვი­დო­ბის, სტა­ბი­ლუ­რო­ბი­სა და უსაფრ­თხო­ე­ბის­თვის.

რუ­სე­თის გან­ზრახ­ვე­ბი ძა­ლი­ან ცხა­დია, და ეს სა­კი­თხი სას­წრა­ფოდ უნდა გა­და­წყდეს, რად­გან ყვე­ლა­ფე­რი, რის შე­სა­ხე­ბაც რუ­სე­თი სა­უბ­რობ­და, უკვე ხდე­ბა. და­სავ­ლე­თი უფრო მკაც­რი უნდა იყოს რუ­სეთ­თან და ითა­ნამ­შრომ­ლოს მას­თან. არ უნდა გა­ა­თა­მა­მოს ის და არ უნდა და­ი­ვი­წყოს სა­კუ­თა­რი პრინ­ცი­პე­ბი და ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი. და­სავ­ლე­თი, რომ სა­კუ­თა­რი ერ­თო­ბის დე­მონ­სტრი­რე­ბას ახ­დენ­დეს, ერ­თო­ბის რო­მე­ლიც სა­ერ­თო ინ­ტე­რე­სებ­სა და ღი­რე­ბუ­ლე­ბებს ეფუძ­ნე­ბა, რუ­სე­თიც შე­სა­ბა­მი­სად იმოქ­მე­დებ­და. მაგ­რამ, თუკი რუ­სე­თი შეძ­ლებს ევ­რო­პულ და ევ­რო­ატ­ლან­ტი­კურ ქვეყ­ნებ­ში გან­ხე­თი­ლე­ბის შე­ტა­ნას, მა­შინ ის ამ ქვეყ­ნებ­თან ცალ-ცალ­კე იმუ­შა­ვებს. ამი­ტომ და­სავ­ლე­თი ერ­თა­ი­ნი უნდა იყოს და რუ­სეთს ადეკ­ვა­ტუ­რად ესა­უბ­როს.

ეს 2008 წლის აგ­ვის­ტოს ომამ­დე და­ი­წყო და ჩვენ ამას ვამ­ბობ­დით. ყო­ველ შემ­თხვე­ვა­ში, იცო­დეთ, რომ ევ­რო­პე­ლი ლი­დე­რე­ბის მხრი­დან მარ­ტი­ვი რე­ა­ლო­ბის აღი­ა­რე­ბის დროა.

ანა-მა­რია ტოლ­ბა­რუ

ForeignPress

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
საუდის არაბეთში გამართული მოლაპარაკებების მნიშვნელოვანი შედეგები

გიორგი ბარამიძე - დროა, დასავლელმა პოლიტიკოსებმა რუსეთთან მიმართებაში თვალი გაახილონ

გიორგი ბარამიძე - დროა, დასავლელმა პოლიტიკოსებმა რუსეთთან მიმართებაში თვალი გაახილონ

euractiv.com

ექსკლუზიური ინტერვიუ საქართველოს ვიცე-პრემიერთან ევროპულ და ევროატლანტიკურ საკითხებში გიორგი ბარამიძესთან

საქართველოს ურთიერთობა ევროკავშირთან, შეიძლება ბლოკთან ნორვეგიისა და შვეიცარიის ურთიერთობას დაეფუძნოს, განაცხადა გამოცემა EurActiv -თან ექსკლუზიურ ინტერვიუში საქართველოს ვიცე-პრემიერმა ევროპული და ევროატლანტიკური ინტეგრაციის საკითხებში გიორგი ბარამიძემ.

გიორგი ბარამიძე 1968 წელს დაიბადა, 1992-2003 წლებში საქართველოს პარლამენტის წევრი იყო, 2003 წლიდან კი მთავრობის რამდენიმე შემადგენლობაში მინისტრად მუშაობდა.

- გაფართოვების საკითხებში ევროკომისარმა შტეფან ფიულემ განაცხადა, რომ მოსამზადებელი პროცესი მოლაპარაკებების დაწყებისთვის თქვენს ქვეყანასთან ფინალურ ეტაპზეა. ვგულისხმობ მოლაპარაკებებს ღრმა და ყოველმხრივი თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმებას (DCFTA), რომელიც ევროკავშირთან ასოციაციის შესახებ შეთანხმების განუყოფელი ნაწილია. შეგიძლიათ ამ ყველაფრის განმარტება ნაკლებად ტექნიკურ ტერმინებში?

ეს სერიოზული ნიშანია იმის, რომ ჩვენ მოლაპარაკებებს დეკემბერში დავიწყებთ. ჩვენ გვაქვს იმის პოტენციალი, რომ მოლაპარაკებები ერთი წლის, ან მინიმუმ წელიწადნახევრის განმავლობაში დავასრულოთ. ვადები კონკრეტულ დეტალებზეა დამოკიდებული. საქართველო ინტეგრაციის იდეის ერთგულია, ჩვენ გვაქვს შესაბამისი ინსტიტუტები, და სწრაფად ვახორციელებთ რეფორმებს. ბოლო წლებში ჩვენ დავანახეთ ყველას, რომ ამის გაკეთება შეგვიძლია.

-როგორ მიმდინარეობს მოლაპარაკებები ასოციაციის შესახებ შეთანხმებაზე?

მოლაპარაკებები საკმაოდ ნორმალურად მიმდინარეობს. ჩვენი გათვლით, მომავალ წელს კარგი პოტენციალი გვექნება მათი დასრულებისთვის. ჩვენ ეს შეგვიძლია, თუმცა, რა თქმა უნდა ეს საქართველოზე დამოკიდებული არ არის. ჩვენ გვაგრძნობინეს, რომ მომავალ წელს, გაზაფხულზე, დაახლოებით მარტში ან აპრილში, ჩვენ დავიწყებთ მოლაპარაკებებს სავიზო რეჟიმის ლიბერალიზაციაზე. ეს შემდეგი ლოგიკური ნაბიჯია, რომელსაც ითვალისწინებს აღმოსავლური პარტნიორობის პროგრამა და საქართველოს ამისთვის ყველაფერი აქვს… საქართველო აქვს ყველაფერი: ბიომეტრიული პასპორტები, ელექტრონული პირადობის მოწმობები, სასაზღვრო კონტროლის ინტეგრირებული სისტემები. ჩვენი პოლიცია ერთ-ერთი ყველაზე ნაკლებად კორუმპირებულია მსოფლიოში, და ვფიქრობ მხრივ მეხუთე ადგილზე ვართ. საქართველო არის ქვეყანა, სადაც კრიმინალის დონე ერთ-ერთი ყველაზე დაბალია, ხოლო ჩვენი დედაქალაქი - ყველაზე უსაფრთხოა ევროპაში.

-რას იტყვით პოლიტიკურ კორუფციაზე? არსებობს ცნობები, რომ ამ მხრივ გარკვეული შეშფოთება არსებობს?

ეს ყველაზე სულელური განცხადებაა. საქართველო Transparency International-მა კორუფციასთან ბრძოლის მხრივ მსოფლიოში ნომერ პირველ ქვეყნად დაასახელა. და ჩვენი ოპოზიციაც კი ვერ უარყოფს იმას, რომ დაბალ და საშუალო დონეზე კორუფცია არ გვაქვს - მაგრამ როგორ მივაღწევდით ამას დაბალ და საშუალო დონეზე კორუმპირებული ხელისუფლების პირობებში, თუკი შენი ბოსი კორუმპირებულია? ეს შეუძლებელია. ამასთანავე, საქართველო პატარა ქვეყანაა, სადაც მხოლოდ 4,7 მილიონი ადამიანი ცხოვრობს. ყველა ყველას იცნობს და ყველამ ყველაფერი იცის. ამიტომ, თუკი ადამიანებმა იციან, რომ მათი შეფი კორუმპირებულია, ისინიც კორუმპირებულები იქნებიან. ეს ავადმყოფობასავითაა, რომელიც ზევიდან ვრცელდება. ის ვინც საქართველოზე ასეთ რაღაცებს ამბობს, ამას ვერცერთი მაგალითით ვერ ადასტურებს.

ჩვენ „ჩრდილოვანი ეკონომიკის“ მასშტაბები 80%-დან 5%-მდე შევამცირეთ, რითაც იმის დემონსტრირება მოვახდინეთ, რომ წელს ჩვენი ბიუჯეტი 10-ჯერ დიდია, ვიდრე შვიდი წლის წინ, მით უფრო იმ ფონზე, როცა ჩვენთან გადასახადები უფრო დაბალია, ვიდრე ადრე. საიდან გაჩნდა ეს ფული? ეკონომიკიდან, რომელიც მაღალჩინოსნების ჯიბეებში კი არ ილექება, არამედ ბიუჯეტში მიდის.

ჩვენზე კრიზისიც აისახა, მაგრამ შარშან მშპ-ს 6,5%-ანი რეალური ზრდა დაფიქსირდა, წელს კი ის ორჯერ გაიზრდებოდა, რომ არა ევროს კრიზისი და მსოფლიო კრიზისი. ყველას ეღიმება ამას რომ ისმენს, ფიქრობენ, რომ ეს უკვე კარგი მიღწევაა. მაგრამ ჩვენთვის ეს საკმარისი არ არის. რადგან ძალიან დაბალი მაჩვენებლიდან დავიწყეთ, ამიტომ უფრო სწრაფად უნდა ვიმოქმედოთ.

- მიგაჩნიათ, რომ ევროკავშირი საკმარისად გაფასებთ?

საერთო ჯამში ვფიქრობ, რომ კი. DCFTA-ს ირგვლივ მოლაპარაკებების დაწყება და ასოციაციაციაზე შეთანხმების სწრაფი დასრულებაც ამის მაჩვენებელია. მაგრამ ჩვენ ამას უფრო სწრაფად გავაკეთებდით…

ევროკავშირი - ჩვენი ყველაზე სერიოზული იმედია, ჩვენ გვინდა, რომ პოზიტიურები ვიყოთ, ჩვენ მეტის მიღწევა გვსურს, როდესაც ვხედავთ, რომ არასაკმარისი… მხარდაჭერა გვაქვს. პირველ რიგში, ის რაც ჩვენ ყველაზე მეტად გვინდა და მაქსიმალურად განსაზღვრული სახით, ეს არის მხარდაჭერა უსაფრთხოების სფეროში. ჩვენ ვხედავთ, რომ არსებობს დიდი სივრცე ევროკავშირისა და აშშ-სთვის იმ თვალსაზრისით, რომ რუსეთზე დიპლომატიური და პოლიტიკური ზეწოლა განახორციელონ და აიძულონ ის შეწყვიტოს ქართული ტერიტორიების ოკუპაცია, რადგან ეს პრობლემა ძალიან, ძალიან უკან გვწევს. ვგულისხმობ ქვეყნის ზოგად განვითარებას. თქვენ შეგიძლიათ წარმოიდგინოთ თუ რამდენად დიდი ტვირთია ეს ჩვენთვის: 350 000… იძულებით გადაადგილებული პირი, მთლიანობაში კი ნახევარი მილიონი დევნილი.

ჩვენ მეტის გაკეთება შეგვიძლია და გავაკეთებდით ყველაფერს გაცლებით სწრაფად რესურსები რომ გვქონდეს. ჩვენ ვაჩვენეთ ყველას, რომ რესურსების პირობებში საქმის კეთება შეგვიძლია. ახლა ჩვენ ძველი დევნილების საკითხებს ვუბრუნდებით. არ გვინდა ჩვენი მეგობრების გაკრიტიკება, რადგან მადლიერნი ვართ მათი მხარდაჭერის გამო. ის რაც ყველაზე მეტად გვინდა, ეს არის მათი მხრიდან პოლიტიკური და დიპლომატიური ზეწოლა რუსეთზე და ევროკავშირის მეტი ჩართულობა უსაფრთხოების საკითხებში, რადგან ამ მომენტში რუსები ვერ გრძნობენ ზეწოლას ჩვენი მეგობრების მხრიდან. მათ ეს ოკუპაცია აღარ ანაღვლებთ. დიახ, ევროკავშირი მათთან ამ საკითხზე საუბრობს, მაგრამ რუსები ამ საუბარს სერიოზულად არ აღიქვამენ. ეს ცხადია.

- მაგრამ როგორ შეგიძლიათ ისაუბროთ ევროკავშირთან ინტეგრაციაზე, როდესაც აფხაზეთის და სამხრეთ ოსეთის კონფლიქტები გაქვთ?

2008 წელს გაირკვა, რომ ჩვენ პრობლემა ყოველთვის რუსეთთან გვქონდა. რუსეთს ყოველთვის უნდოდა საქართველოს დასჯა იმისთვის, რომ მას დამოუკიდებლობა და დასავლეთში ინტეგრაცია სურდა, და ახლახან რუსეთის პრეზიდენტმა დიმიტრი მედვედევმა ღიად განაცხადა, რომ ის რაც მან, 2008 წელს გააკეთა, მნიშვნელოვანი იყო იმისთვის, რომ საქართველო და სხვა ქვეყნები ნატოში არ დაეშვათ.

- რას იტყვით ევროკავშირის წევრობაზე?

ამ მომენტისთვის ეს არარელევანტურია. ჩვენ არ ვსაუბრობთ გაწევრიანებაზე საშუალოვადიან პერსპექტივაში, ყოველ შემთხვევაში, უახლოესი სამ-ხუთ წელიწადში.

რაც უფრო მეტად გავაღრმავებთ ინტეგრაციას ევროკავშირთან, მით უფრო გაუჭირდება რუსეთს ამ უკანონო ოკუპაციის გაგრძელება. ხოლო როდესაც ჩვენ ნატოს წევრები გავხდებით, რუსეთი ამ ოკუპაციის შენარჩუნების სტიმულს დაკარგავს. ისინი მიხვდებიან, რომ ასეთი მე-19 საუკუნის მეთოდებით საქართველოსთან რაიმე ტიპის შეთანხმების მიღწევა შეუძლებელი იქნება. ჩვენ და რუსეთს გვაქვს საერთო ინტერესები და ჩვენ მზად ვართ ამ ინტერესებს პატივი ვცეთ, მაგრამ ტანკებით და ოკუპაციით ამას ვერ მიაღწევენ. ვფიქრობ, მას შემდეგ რაც ნატოს წევრები გავხდებით, ისინი უფრო კონსტრუქციულები გახდებიან. და მაშინ გაცილებით იოლი გახდება იმ ყველაფრის გადაწყვეტაც, რაც ევროკავშირთან ინტეგრაციას ეხება. ანალოგიური რამ მოხდა პოლონეთის და ბალტიის ქვეყნების შემთხვევაში - მას შემდეგ, რაც ისინი ნატოს წევრები გახდნენ, რუსეთმა მათთან ურთიერთობის ნორმალიზება დაიწყო.

დღეს საქართველო დღეს უფრო ახლოს არის ნატოს წევრობასთან, ვიდრე სამი წლის წინ იყო. ჩვენ გვაქვს რეფორმირების ყოველწლიური ეროვნული პროგრამა ჩვენი ინსტიტუტების განახლებისა და მოდერნიზების, მათი ნატოს სტანდარტებამდე მიყვანისთვის; ჩვენ გვაქვს ასევე „საქართველო-ნატოს“ კომისია პოლიტიკური კონსულტაციებისთვის ყველა საკითხზე. ჩვენ ამ ინსტრუმენტებს ძალიან ეფექტურად ვიყენებთ, და ყოველწლიურად ვაჩვენებთ მნიშვნელოვან პროგრესს. ჩვენ აქტიური საქმიანობის დემონსტრირებას ვახდენთ, ამიტომ მომავალი წლის არჩევნებიდან ორი-სამი წლის განმავლობაში, ჩვენ უკვე ყველა წინასწარ პირობებს უნდა შევესაბამებოდეთ.

- თქვენ მიგაჩნიათ, რომ ჯერ ნატოში გაწევრიანდებით და მერე ევროკავშირში?

დიახ, რადგან ევროკავშირში ინტეგრაცია უფრო მნიშვნელოვან სტრუქტურულ ცვლილებებს მოითხოვს ეკონომიკაში, და ჩვენ ასევე უნდა მივაღწიოთ ევროკავშირის სამართლებრივ სტანდარტებს, ამიტომ ეს უფრო ხანგრძლივი პროცესია, მაგრამ ესაა ჩვენი მიზანი.

- მიაგაჩნიათ თუ არა თქვენ, რომ თუკი ევროპა ორსიჩქარიანი იქნება, ეს ხელს შეუწყობს საქართველოს ევროკავშირში ინტეგრაციის გამარტივებას?

ჩვენ ყოველთვის ვერიდებოდით ისეთ სიტუაციებს, სადაც სხვებს შეიძლება მეორეხარისხოვან პარტნიორებად ჩავეთვალეთ. არ გვინდა თავი დავაღწიოთ რუსეთის გავლენას, დავემშვიდობოთ ცუდ წარსულს, რომელშიც ყოველთვის უმცროს ძმად მიგვიჩნევდნენ და იგივე პირობებით გავწევრიანდეთ სხვა ორგანიზაციაში. მაგრამ ყველა შემთხვევაში ეს ჯერ კიდევ სპეკულაციებია. ევროკავშირის წევრობა ჩვენთვის გადაუდებელი ამოცანა არ არის, თუმცა ეს ჩვენი მიზანია. ჩვენი ადგილი თავისუფალი და დემოკრატიული ქვეყნების ევროპულ ოჯახში დადასტურებული და შემოთავაზებულია - ჩვენ ევროპელები ვართ. როგორი იქნება ამის ტექნიკური პირობები, ვნახავთ, ყოველ შემთხვევაში, ალბათ ისეთი, რომლის მიღებაც შეგვიძლია… როგორც ნორვეგია ან როგორც შვეიცარია. ისინი ევროპული ქვეყნებია, მაგრამ ევროკავშირის წევრები არ არიან. ვიღაც შენგენის ზონაშია, ვიღაც არა, ხოლო დიდი ბრიტანეთი არც იქ არის და არც იქ, მეგრამ თქვენ ვერ იტყვით, რომ დიდი ბრიტანეთი მეორე ან მესამე დონეზეა. ასე რომ, ეს იქნება არჩევანი, რომელსაც ის პირობები განსაზღვრავს, რომელსაც ქვეყანა უნდა შეესაბამებოდეს და ორივე მხარის ინტერესები.

- მაგრამ ევროკავშირმა, რომელიც სხვადასხვა სიჩქარით მოძრაობს, შეიძლება თქვენი გაწევრიანებისთვის ბარიერები შეამციროს?

ჩვენ არ ვაპირებთ ჩვენთვის ბარიერების შემცირებას. როგორი რეფორმებიც არ უნდა განვახორციელოთ, ჩვენ ამას ნატოსთვის ან ევროკავშირისთვის არ ვაკეთებთ. ჩვენ ვაშენებთ ნორმალურ, ცივილიზებულ, ევროპულ, თანამედროვე ქვეყანას, და ამას არ ვაკეთებთ ევროკავშირისთვის. ამიტომ ჩვენ ყოველთვის ვეცდებით იმას, რომ მაღალ სტანდარტებს შევესაბამებოდეთ. ეს დაგვეხმარება ევროკავშირთან ინტეგრაციაში ფორმალობების და ტექნიკური დეტალების თვალსაზრისით, მაგრამ ჩვენ ინტეგრაციის ყველაზე ძლიერი ვარიანტისკენ ვიხრებით, და საკუთარ თავს ძალიან მაღალ მოთხოვნებს ვუწესებთ, მიუხედავად იმისა, მოგვთხოვს ამას ევროკავშირი თუ არა. ეს პროცესი რადიკალურად მტკივნეული არ უნდა იყოს, რბილად უნდა მოხდეს და ჩვენი მოქალაქეებს ნეგატიური შედეგები არ უნდა მოუტანოს.

ეს უკვე დე-ფაქტო ეტაპობრივი ინტეგრაციაა, რომელიც ახლა მიმდინარეობს, ხოლო DCFTA და სავიზო რეჟიმის ლიბერალიზაცია - მნიშვნელოვანი ნაბიჯებია, და ისინი ინტეგრაციის 60%-ს მოიცავენ. ეს ხალხის ინტეგრაციას უწყობს ხელს და პროცესის ყველაზე მნიშვნელოვანი ნაწილია.

ჩვენ ნაბიჯ-ნაბიჯ მივდივართ, არავის არ ვაღიზიანებთ, არავისთვის ტვირთი არ ვართ, მაგრამ განვაგრძობთ ნაბიჯ-ნაბიჯ სვლას, და შევალთ ევროკავშირში, როდესაც საბოლოოდ მზად ვიქნებით. ჩვენ პოზიტიურ გამოცდილებას ვაგროვებთ სხვა წევრი-ქვეყნებისგან, გარდავქმნით მას და ვცვლით, რომ მიუსადაგოდ ქართულ რეალობას.

- თუკი ევროკავშირი შემოგვთავაზებთ თქვენთვის ფიქსირებულ გრაფიკს ბლოკში გაწევრიანებისთვის, თქვენ რუსეთთან კონფლიქტის შესახებ დაივიწყებთ?

არ წარმომიდგენია, როგორ შეიძლება ამის გაკეთება; ამის წარმოდგენა უბრალოდ შეუძლებელია. როგორ შეიძლება ეს გავაკეთოთ? არ მგონია, რომ მომავალში ეს ვინმემ სერიოზულად განიხილოს. ქვეყნის მიზანია იყოს ბედნიერი და მშვიდი, აი რატომ გვინდა ასევე ნატოს წევრობა. როგორ შეიძლება არ ვინერვიულოთ და უსაფრთხოდ ვიგრძნოთ თავი, თუკი ჩვენი ნახევარი მილიონი მოქალაქის ინტერესებს უგულებელვყოფთ, თუკი ჩვენ დავივიწყებთ ჩვენს ქვეყანას, იმას, თუ რას წარმოადგენს ჩვენი სამშობლო? ვფიქრობ, რომ ეს შუძლებელია.

იძულებით გადაადგილებულ ადამიანებს სურთ სახლებში დაბრუნება და უნდა დაბრუნდნენ. საქართველოსთვის ამ საკითხზე მოლაპარაკებების წარმოება და ვაჭრობა, ამის გაცვლა ევროკავშირის ან ნატოს წევრობაზე - მიუღებელია. ეს არც კი განიხილება.

- რას ფიქრობთ რუსეთის პრემიერ-მინისტრის პუტინის გეგმაზე ევრაზიული კავშირის შექმნის შესახებ?

ეს პუტინის რეალური განზრახვების დემონსტრირებაა. ჩვენ დიდი ხანია რაც ჩვენს დასავლელ მეგობრებს ვეუბნებით - პუტინმა რამდენიმე წლის წინ აღნიშნა, რომ მისი აზრით, საბჭოთა კავშირის დაშლა ХХ საუკუნის უდიდესი ტრაგედიაა, და მან თავისი პოლიტიკით იმის დემონსტრირება მოახდინა, რომ როგორღაც რაღაც მსგავსის აღდგენას გეგმავს. ახლა კი მივიდნენ იმ მომენტამდე, რომ ამის შესახებ ღიად საუბრობენ.

ამიტომ დადგა დრო ზოგიერთმა დასავლელმა პოლიტიკოსმა თვალი გაახილოს და უბრალოდ ყურადღება მიაქციოს იმას, რაც რუსეთში ხდება. ევრაზიული კავშირი მოდერნიზებული საბჭოთა კავშირი იქნება. „ამ გაერთიანების მოდერნიზება“ - რუსეთისთვის ნიშნავს მიწების დაბრუნებას და ახალი გავლენის სფეროების შექმნას. სახელწოდება იცვლება, მაგრამ შინაარსი - არა. ხოლო იმის გამო, რომ დასავლეთი მასზე ზეწოლას არ ახდენს იმისთვის, რომ სხვაგვარად იმოქმედონ, ისინი ფიქრობენ, რომ შეუძლიათ ისეთი მეთოდების გამოყენება, როგორიცაა შანტაჟი, რათა ქვეყნებს ამ ეგრეთწოდებულ კავშირში გაწევრიანება აიძულონ.

ამიტომ დასავლეთი არ უნდა დუმდეს. ის რაც დასავლეთის თვალწინ ხდება, მის ინტერესებს ემუქრება. მსოფლიოში დემოკრატიული ზონის ზრდის ხელშეწყობა, მაშინ როდესაც იმავდროულად არადემოკრატიული და ტოტალიტარული რეჟიმების ზონა იზრდება - საფრთხეა დასავლეთში მშვიდობის, სტაბილურობისა და უსაფრთხოებისთვის.

რუსეთის განზრახვები ძალიან ცხადია, და ეს საკითხი სასწრაფოდ უნდა გადაწყდეს, რადგან ყველაფერი, რის შესახებაც რუსეთი საუბრობდა, უკვე ხდება. დასავლეთი უფრო მკაცრი უნდა იყოს რუსეთთან და ითანამშრომლოს მასთან. არ უნდა გაათამამოს ის და არ უნდა დაივიწყოს საკუთარი პრინციპები და ღირებულებები. დასავლეთი, რომ საკუთარი ერთობის დემონსტრირებას ახდენდეს, ერთობის რომელიც საერთო ინტერესებსა და ღირებულებებს ეფუძნება, რუსეთიც შესაბამისად იმოქმედებდა. მაგრამ, თუკი რუსეთი შეძლებს ევროპულ და ევროატლანტიკურ ქვეყნებში განხეთილების შეტანას, მაშინ ის ამ ქვეყნებთან ცალ-ცალკე იმუშავებს. ამიტომ დასავლეთი ერთაინი უნდა იყოს და რუსეთს ადეკვატურად ესაუბროს.

ეს 2008 წლის აგვისტოს ომამდე დაიწყო და ჩვენ ამას ვამბობდით. ყოველ შემთხვევაში, იცოდეთ, რომ ევროპელი ლიდერების მხრიდან მარტივი რეალობის აღიარების დროა.

ანა-მარია ტოლბარუ

ForeignPress

LIVE: გია ხუხაშვილი "ნიუსრუმიდან"

"ანტიგმირი უნდა დამალო" -  გია ხუხაშვილი  პარლამენტიდან ვანო ზარდიაშვილის წასვლაზე

უკრაინის პროკურატურამ მიხეილ სააკაშვილის მიმართვაზე საქმე აღძრა