საზოგადოება
პოლიტიკა
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
მსოფლიო
სამართალი
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
მოზაიკა
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"ქუჩაში ბაში-აჩუკივით დავდივარ: ყველა ბავშვი ჩემკენ იშვერს თითს, ზალიკო სულაკაურიო!"
"ქუჩაში ბაში-აჩუკივით დავდივარ: ყველა ბავშვი ჩემკენ იშვერს თითს, ზალიკო სულაკაურიო!"

ინ­ტერ­ვი­უ­ზე თა­ვის სამ­ხატ­ვრო სტუ­დი­ა­ში და­მი­ბა­რა. ვი­ცო­დი, ძა­ლი­ან პუნ­ქტუ­ა­ლუ­რი იყო, თუმ­ცა დიდ­ხანს კი მა­ლო­დი­ნა. იქვე მისი მსგავ­სი ადა­მი­ა­ნი და­ვი­ნა­ხე, ხმაც კი მის­ნა­ი­რი ჰქონ­და და წა­მით ვი­ფიქ­რე:

იუ­მო­რით აღ­სავ­სე კა­ცია, რაკი აგ­ვი­ა­ნებს, ეგებ ძმას გა­უც­ვა­ლა როლი და ჩემ­თან ინ­ტერ­ვი­უ­ზე გა­მო­უშ­ვა-მეთ­ქი, მაგ­რამ არ გა­მო­მე­ლა­პა­რა­კა და მივ­ხვდი, მისი ტყუ­პის­ცა­ლი იქ­ნე­ბო­და. ერთი სა­ა­თის შემ­დეგ მო­ვი­და და "ვუ­საყ­ვე­დუ­რე" კი­დეც, ძმა მა­ინც გა­მო­გეგ­ზავ­ნათ, არც მე და­ვიღ­ლე­ბო­დი ლო­დი­ნით და ინ­ტერ­ვი­უც სა­ინ­ტე­რე­სო და კა­რი­კა­ტუ­რუ­ლი იქ­ნე­ბო­და-მეთ­ქი. ეგ კი ვერ მო­ვი­ფიქ­რეო, - თით­ქოს გული და­წყდა, მაგ­რამ იქვე მი­ა­ყო­ლა, - ტყუ­ი­ლი რო­გორ შე­იძ­ლე­ბაო.

მო­მი­ბო­დი­შა, გა­ნახ­ლე­ბუ­ლი ჟურ­ნალ "ნი­ან­გის" მე­ო­რე ნო­მერ­ზე ვმუ­შა­ობთ და ამი­ტომ შევ­ფერ­ხდი, ახლა კი თქვენს გან­კარ­გუ­ლე­ბა­ში ვარო. პი­რის­პირ გუ­ლახ­დი­ლად სა­სა­უბ­როდ გან­წყო­ბის შექ­მნა არც დაგ­ვჭირ­ვე­ბია, ხა­ლი­სი­ა­ნად და­ი­წყო ლა­პა­რა­კი და ბო­ლომ­დე არ "ჩამ­ქრა­ლა", ეგ კი არა, მეც გვა­რი­ა­ნად ამი­ყო­ლია. დღეს ჩვენს რუბ­რი­კას კა­რი­კა­ტუ­რის ოს­ტა­ტი, მხი­ა­რუ­ლი, გულ­ღია და ძა­ლი­ან ნი­ჭი­ე­რი მხატ­ვა­რი ზა­ლი­კო სუ­ლა­კა­უ­რი სტუმ­რობს.

- ორი-სამი სუ­ლა­კა­უ­რი რომ შე­ვიყ­რე­ბით, სი­ტყვას არა­ვის ვაკ­ვე­ხე­ბი­ნებთ. ეგე­თე­ბი ვართ, თა­ნაც ყვე­ლა­ნი შე­მოქ­მე დები, თუ­შე­ბის­თვის და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლი ნი­ჭი­ე­რე­ბით გა­მორ­ჩე­ულ­ნი - "თუში მე­ცხვა­რით", არ­ჩილ სუ­ლა­კა­უ­რით, კარ­ლო სუ­ლა­კა­უ­რით, ბა­კუ­რით, გი­გით, და­თო­თი, ლა­შა­თი, გი­ორ­გით და ასე შემ­დეგ. ყვე­ლა სუ­ლა­კა­უ­რი კარ­გად ხა­ტავს. თუნ­დაც ჩემი უფ­რო­სი ძმა - ბა­კუ­რი ან და - ლელა, მხატ­ვარ ლე­ვან ხა­რა­ნა­უ­ლის მე­უღ­ლე, იცი, რა კარ­გად ხა­ტავ­დნენ ერთ დროს? მაგ­რამ ოჯა­ხი­დან ხატ­ვას მე და ჩემი ტყუ­პის­ცა­ლი ზუ­რი­კო გავ­ყე­ვით. შე­იძ­ლე­ბა ერთი-ორი კი გა­მოგ­ვე­რი­ოს გვარ­ში, მხატ­ვრო­ბას და­შო­რე­ბუ­ლი, მაგ­რამ გუ­რუ­ლის ანეკ­დო­ტი­სა არ იყოს, რო­ი­ალ­ზე დაკ­ვრა თუ იციო, რომ ეკი­თხე­ბი­ან და პა­სუ­ხობს:

არ მიც­დია, თო­რემ მე­ცო­დი­ნე­ბა, ალ­ბა­თო. ისე­თი ჯიში გვაქვს, იმ ორ­საც ეცო­დი­ნე­ბა (იცი­ნის)... ეს ჟურ­ნა­ლის­ტე­ბი მა­ინც რა ხართ! ერთს ამო­ი­ჩე­მებთ, ჩა­უ­საფ­რდე­ბით და არ ეშ­ვე­ბით. ტე­ლე­ვი­ზი­ით ერთი-ორ­ჯერ გა­მოჩ­ნდე­ბი და ყვე­ლა გცნობს. ასე და­მი­მახ­სოვ­რეს, თო­რემ ზუ­რი­კო ჩემ­ზე გა­ცი­ლე­ბით მა­გა­რია, მაგ­რამ ჩუ­მა­დაა, თა­ვის­თვის, ჩემ­გან კი სულ ინ­ტერ­ვი­უს ითხო­ვენ (იცი­ნის).

- რა­ტომ­ღაც მგო­ნია, ზუ­რი­კო­ზე რამ­დე­ნი­მე წა­მით ადრე მა­ინც და­ი­ბა­დე­ბო­დით.

- წა­მით კი არა, 7 წუ­თით ადრე და­ვი­ბა­დე, არა­და, თურ­მე, ის უნდა და­ბა­დე­ბუ­ლი­ყო ადრე, მაგ­რამ ძა­ლი­ან თა­ვა­ზი­ა­ნია და მე გა­მო­მა­ტა­რა (იცი­ნის).

- რით გა­მო­ირ­ჩე­ვით სუ­ლა­კა­უ­რე­ბის­გან?

- რა გი­თხრა? ალ­ბათ, დე­დის ჯი­შის გავ­ლე­ნაც მაქვს. დედა ღო­ნი­აშ­ვი­ლის ქა­ლია, ყვარ­ლი­დან, დე­დით გუ­რუ­ლი. მისი მამა, პა­პა­ჩე­მი კი დიდი კაცი იყო, სა­ტან­კო დი­ვი­ზი­ას მე­თა­უ­რობ­და, თურ­მე და დიდი სა­მა­მუ­ლო ომის მი­წუ­რულს ბერ­ლინ­ში პირ­ვე­ლი ეგ შე­სუ­ლა. შინ ფოტო მაქვს: პა­პა­ჩე­მი და სტა­ლი­ნი არი­ან ერ­თად. მა­გა­რი კაცი იყო პაპა: საყ­ვარ­ლე­ბით და­ხუნძლუ­ლი და იუ­მო­რით აღ­სავ­სე. ბი­ძა­ჩემ­თა­ნაც არ მო­ი­წყენ და, ალ­ბათ, კა­ხურ-გუ­რუ­ლი გე­ნის წყა­ლო­ბი­თაა, მეც იუ­მორს რომ ვემ­სა­ხუ­რე­ბი. ვიდ­რე ბავ­შვებს ხატ­ვას შე­ვას­წავ­ლი­დი და მათ კი შე­ვუყ­ვარ­დე­ბო­დი, მე ხომ იუ­მო­რის მხატ­ვრო­ბით გა­მიც­ნო ხალ­ხმა!

თუ­შებ­საც სა­უ­ცხოო იუ­მო­რი აქვთ და წარ­მო­გიდ­გე­ნი­ათ, რა ნა­ზა­ვი ვარ? ხომ ვხა­ტავ კა­რი­კა­ტუ­რებს და ბევრ ადა­მი­ანს ვა­ცი­ნებ, თვი­თო­ნაც ძა­ლი­ან მხი­ა­რუ­ლი ვარ. რა­ღაც ამ­ბის მო­ყო­ლი­სას არ არ­სე­ბობს, ანეკ­დო­ტი არ გა­მახ­სენ­დეს. წე­ღა­ნაც ასე არ და­მე­მარ­თა? კონ­კრე­ტუ­ლი ადა­მი­ა­ნის ხატ­ვი­სას, მისი ბუ­ნე­ბა რომ კარ­გად შე­ვიც­ნო, მირ­ჩევ­ნია, მე­ლა­პა­რა­კოს, მეც რა­ღაც ჩა­ვურ­თო, მე­ტად რომ გა­იხ­სნას და უკეთ და­ვი­ნა­ხო. თუ ხმა­საც არ იღებს, მაგ­რამ დიდი ცხვი­რი აქვს ან დიდი თვა­ლე­ბი, უკვე კა­რი­კა­ტუ­რაა. შე­იძ­ლე­ბა მხო­ლოდ ჟეს­ტი­კუ­ლა­ცი­ას და­ვუკ­ვირ­დე ან რა­ღაც ტიკი შევ­ნიშ­ნო და ის წარ­მო­ვა­ჩი­ნო.

- თუ ასეა, ვინ უფრო ჩა­საფ­რე­ბუ­ლია - მე, ჟურ­ნა­ლის­ტი თუ თქვენ?

- მე ძა­ლი­ან ცუდი ადა­მი­ა­ნი ვარ მაგ სა­კი­თხში (იცი­ნის). თა­ნაც, შენ შე­იძ­ლე­ბა ორი-სამი ფურ­ცე­ლი და­წე­რო, მე კი ერთი ნა­ხა­ტით ვი­ტყვი სათ­ქმელს. ვთქვათ, მინ­და, ზო­გი­ერ­თი გა­ცი­ნე­ბუ­ლი დავ­ხა­ტო, მაგ­რამ ისე­თი ტი­პა­ჟია, რომც იცი­ნო­დეს, მა­ინც არ ღირს. მა­გა­ლი­თად, ძა­ლი­ან არ მომ­წონს ედუ­არდ შე­ვარ­დნა­ძის სი­ცი­ლი. შე­იძ­ლე­ბა გუ­ლით იცი­ნო­დეს, მაგ­რამ მისი გა­ცი­ნე­ბუ­ლი კა­რი­კა­ტუ­რა სხვას არ გა­ა­ცი­ნებს, მოკ­ლედ, არა­გა­სა­ცი­ნე­ბე­ლი ტი­პია. მაგ­რამ შენ კი დიდი სი­ა­მოვ­ნე­ბით დაგ­ხა­ტავ­დი გა­ცი­ნე­ბულს (იცი­ნის). ხომ არი­ან გა­უ­ცი­ნა­რი ადა­მი­ა­ნე­ბიც? არც ისი­ნი უნდა და­ხა­ტო გა­ცი­ნე­ბუ­ლი, რად­გან სი­ცი­ლი მათი ბუ­ნე­ბის­გა­ნაა შორს და ვე­რა­ვის გა­ა­ცი­ნე­ბენ...

შე­მოქ­მე­დი ადა­მი­ა­ნის­თვის იმა­საც დიდი მნიშ­ვნე­ლო­ბა აქვს, რა გა­რე­მო­ში გა­ი­ზარ­და. მა­გა­ლი­თად, მე, ფაქ­ტობ­რი­ვად, თუ­შეთ­ში გა­ვი­ზარ­დე - წვა­ლე­ბა­ში, თოხ­ნა­სა და ბარ­ვა­ში. თბი­ლის­ში კი ვცხოვ­რობ­დით, მაგ­რამ თუ­შეთ­სა და ყვა­რელ­ში წას­ვლის შანსს არ ვუშ­ვებ­დით ხე­ლი­დან. ბე­ბია თუ­შუ­რად, თუ­შურ კი­ლო­ზე ლა­პა­რა­კობ­და და ძა­ლი­ან ბევრ ძველ ქარ­თულ სი­ტყვას იყე­ნებ­და. ამი­ტომ, თუ ჩემი თა­ნაკ­ლა­სე­ლე­ბის­თვის "შუ­შა­ნი­კის წა­მე­ბის" ან "გრი­გოლ ხანძთე­ლის ცხოვ­რე­ბის" ენა ურ­თუ­ლე­სი იყო, მე მემ­შობ­ლი­უ­რე­ბო­და. სწო­რედ იმ წი­აღ­მა, იმ გა­რე­მო­ში ყოფ­ნამ ჩემს შე­მოქ­მე­დე­ბას უდი­დე­სი კვა­ლი და­აჩ­ნია.

უკ­ვა­ლოდ არც მწერ­ლე­ბის, სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წე­ე­ბის, მსა­ხი­ო­ბე­ბის, მხატ­ვრე­ბის გა­რე­მოც­ვას ჩა­უვ­ლია: მამა, ვა­ლე­რი­ან სუ­ლა­კა­უ­რი კი­ნოს­ტუ­დი­ა­ში მუ­შა­ობ­და და ხში­რად ვხვდე­ბო­დი არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი ადა­მი­ა­ნე­ბის სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში. "სა­მა­რი­ა­ჟოდ" ისიც მე­ყო­ფა, რომ ჩემი და­ბა­დე­ბის აღ­სა­ნიშ­ნავ წვე­უ­ლე­ბას ნო­დარ დუმ­ბა­ძე თა­მა­დობ­და, იმა­ვე სუფ­რა­ზე მოგ­ვნათ­ლა სა­ხე­ლე­ბით მე და ზუ­რი­კო ედი­შერ ყი­ფი­ან­მა, ნაღ­დი ნათ­ლია კი თუში მწე­რა­ლი გი­ორ­გი ცო­ცა­ნი­ძეა. სა­დაც კი მივ­ყავ­დი მა­მას, ყველ­გან პორ­ტრე­ტებს ვხა­ტავ­დი, მაგ­რამ კა­რი­კა­ტუ­რა გა­მომ­დი­ო­და.

ამ ნა­ხა­ტებ­ზე ყვე­ლა გუ­ლი­ა­ნად იცი­ნო­და და, ალ­ბათ, სწო­რედ იმ­ხა­ნად გა­უც­ნო­ბი­ე­რებ­ლად ჩა­მე­ბეჭ­და, გა­მოვ­სუ­ლი­ყა­ვი ისე­თი მხატ­ვა­რი, ადა­მი­ა­ნებს სი­ცილს, იუ­მორს, ხა­ლისს რომ შე­მა­ტებ­და. რა გა­ვა­კე­თე ცხოვ­რე­ბა­ში? თუნ­დაც ის, რომ ადა­მი­ა­ნე­ბი გა­ვა­ხა­ლი­სე. ვთქვათ, შენ რომ დაგ­ხა­ტავ და ხალ­ხი ნა­ხავს, რამ­დე­ნი გა­ი­ხა­რებს! კარგ გან­წყო­ბა­ზე მყო­ფი კი ცუდს აღარ გა­ა­კე­თებს! მერე ის კარ­გი, როცა იქ­ნე­ბა, ისევ მე არ და­მიბ­რუნ­დე­ბა სი­კე­თით?

- ზა­ლი­კო, შე­გიძ­ლი­ათ, სი­ტყვით შექ­მნათ სა­კუ­თა­რი კა­რი­კა­ტუ­რა?

- მა­ი­ცა, მა­ი­ცა... ეგ ცოტა რთუ­ლია! შენ და­ხა­ტავ სა­კუ­თარ თავს? ვერა? მე კი­დევ წერა არ ვიცი და სი­ტყვით ვერ "დავ­ხა­ტავ" კა­რი­კა­ტუ­რას. მა­ინც ვცა­დო - "არ მიც­დია, მაგ­რამ მე­ცო­დი­ნე­ბას" პრინ­ცი­პით (იცი­ნის)? აუ, ძა­ლი­ან რთულ რა­მეს მა­ვა­ლებ... მი­თხა­რი, რო­გორ დავ­ხა­ტო წვე­რი­ა­ნი, გა­ბუ­რძგნი­ლი ადა­მი­ა­ნი, წვერ­სა და თმას თუ შეკ­რეჭ, აღა­რა­ფე­რი რომ არ დარ­ჩე­ბა? მე ამ წვერ­სა და გა­ბუ­რძგნი­ლო­ბა­ში ვი­მა­ლე­ბი, რო­გორც სალ­ვა­დორ დალი იმა­ლე­ბო­და თა­ვის ულ­ვა­შებს მიღ­მა და იქი­დან უყუ­რებ­და ქვეყ­ნი­ე­რე­ბას. მეც ჩემი გა­ბუ­რძგნი­ლო­ბი­დან ვიცქი­რე­ბი და ბევრ სა­ინ­ტე­რე­სოს ვხე­დავ, რაც ჩემს შე­მოქ­მე­დე­ბა­ში აი­სა­ხე­ბა.

- თქვე­ნი შვი­ლე­ბი რო­გო­რი სუ­ლა­კა­უ­რე­ბი არი­ან?

- სა­ლო­მე პა­ტა­რაა, 7 წლის, მი­ში­კო კი 15 წლი­საა და ძა­ლი­ან გა­და­რე­უ­ლი. რა­მის მიღ­წე­ვა თუ უნდა, ისე და­მა­ჯე­რებ­ლად მა­ტყუ­ებს, ვი­ჯე­რებ. არ­ტის­ტია, რა, და... ჩემ­ზე მა­გა­რი მხატ­ვა­რი. გა­სა­ო­ცა­რი ხედ­ვა აქვს. ვა­ღი­ა­რებ, მაგ ასაკ­ში კა­რი­კა­ტუ­რას, ფერ­წე­რულ და გრა­ფი­კულ ნა­მუ­შე­ვარს ეგრე ვერ ვას­რუ­ლებ­დი. მაგ­რამ იმა­საც ვა­ღი­ა­რებ, რომ რა­საც მის ასაკ­ში ვშრო­მობ­დი ან დღეს ვშრო­მობ, ისე ის არ შრო­მობს (ინ­ტერ­ვიუ ტყუ­პის­ცალ­მა ზუ­რი­კომ შეგ­ვა­წყვე­ტი­ნა. ზა­ლი­კომ, რო­მელ­საც თათ­ბირ­ზე უხ­მობ­დნენ, ძმას შეს­თა­ვა­ზა, ინ­ტერ­ვი­უს ხომ არ გა­ნაგ­რძო­ბო? - ვერც ვე­რა­ვინ შე­ა­ტყობ­სო, - თით­ქოს ჩემი ფიქ­რე­ბი გა­ახ­მო­ვა­ნა ზუ­რი­კომ, თუმ­ცა მა­ინც არ დაგ­ვთან­ხმდა)...

რაც მა­მა­ჩემ­მა გა­ა­კე­თა, იმ­დე­ნი არც მე გა­მი­კე­თე­ბია. ასე მგო­ნია, დღემ­დე არა­ფე­რი შე­მიქ­მნია და თით­ქოს ახლა ვი­წყებ საქ­მის კე­თე­ბას. ჩემს ყვე­ლა­ზე დიდ წარ­მა­ტე­ბად კი ბავ­შვე­ბის სიყ­ვა­რულს მი­ვიჩ­ნევ. ქუ­ჩა­ში ბაში-აჩუ­კი­ვით დავ­დი­ვარ: ყვე­ლა ბავ­შვი მცნობს და ჩემ­კენ იშ­ვერს თითს, ზა­ლი­კო სუ­ლა­კა­უ­რიო! მი­ხა­რია, რომ ძა­ლი­ან ბევრ ბავ­შვს ვას­წავ­ლი და ვაყ­ვა­რებ ხატ­ვას, ჩემი გო­გო­ნაც აქ სწავ­ლობს, ძა­ლი­ან საყ­ვა­რე­ლია, შე­ნიშ­ნავ­დით კი­დეც.

კი­დევ - ბავ­შვთა გა­სარ­თო­ბი ცენ­ტრის გა­კე­თე­ბა მინ­და... უამ­რა­ვი საქ­მე მაქვს. ახ­ლაც, სას­წრა­ფოდ სტინ­გი უნდა დავ­ხა­ტო, ბა­თუმ­ში უნდა გა­ვუგ­ზავ­ნო ნა­ხა­ტი (ინ­ტერ­ვიუ ბა­თუ­მის კონ­ცერ­ტამ­დე ჩავ­წე­რეთ - ი.ხ.). ამას წი­ნათ, ლე­გენ­დუ­რი "ბითლზის" წევ­რს, რინ­გო სტარს გა­დას­ცეს ჩემი ნა­ხა­ტი, ჰო­ლან­დი­ა­ში ყოფ­ნი­სას - "პინკ ფლო­ი­დის" ვა­ტერსსაც, ხოლო ტა­ნია მა­რი­ას, ალან რიკ­მან­სა და ბუშს თვი­თონ მი­ვარ­თვი, რომ აღა­რა­ფე­რი ვთქვა გა­მო­ჩე­ნილ ქარ­თვე­ლებ­ზე. სხვა­თა შო­რის, პოლ მა­კარტნის­თან ლა­მის გვერ­დიგ­ვერდ მაქვს ფოტო გა­და­ღე­ბუ­ლი. სამ­წუ­ხა­როდ, დაც­ვამ ხე­ლის ჩა­მორ­თმე­ვის სა­შუ­ა­ლე­ბა არ მომ­ცა.

წელს ოც­ნე­ბა ავის­რუ­ლე: ჰო­ლან­დი­ა­ში, რემ­ბრან­დტის სახლ-მუ­ზე­უმ­ში ვი­ყა­ვი და ჩემი მას­წავ­ლებ­ლის (რემ­ბრან­დტს ასე ვუ­წო­დებ) სკამ­ზე დავ­ჯე­ქი, მისი ფუნ­ჯიც კი ავი­ღე ხელ­ში, თით­ქოს მის მოლ­ბერტთან მუ­შა­ო­ბას ვა­პი­რებ­დი და... ამ დროს მუ­ზე­უ­მის ზე­დამ­ხედ­ველ­მა და­მირ­ღვია იდი­ლია - თურ­მე, იმ ნივ­თებ­თან შე­ხე­ბა არ შე­იძ­ლე­ბო­და (იცი­ნის).

- არც მუ­ზე­უმ­ში ვართ, არც ვინ­მე და­გიშ­ლით, წა­მის საქ­მეა და გთხოვთ, სა­მახ­სოვ­როდ პი­რის­პირ სა­უბ­რის კა­რი­კა­ტუ­რა და­მი­ხა­ტეთ.

- შენ რა გი­თხა­რი! თა­ვი­დან­ვე გეთ­ქვა და გზა­დაგ­ზა დავ­ხა­ტავ­დი... კარ­გი, ვეც­დე­ბი, რამე გა­მო­ვი­დეს (და გა­მო­ვი­და კი­დეც "პი­რის­პირ" - ი.ხ.).

ირმა ხარ­ში­ლა­ძე

ყო­ველკ­ვი­რე­უ­ლი გა­ზე­თი "ყვე­ლა სი­ახ­ლე"

(გა­მო­დის ოთხშა­ბა­თო­ბით)

"ქუჩაში ბაში-აჩუკივით დავდივარ: ყველა ბავშვი ჩემკენ იშვერს თითს, ზალიკო სულაკაურიო!"

"ქუჩაში ბაში-აჩუკივით დავდივარ: ყველა ბავშვი ჩემკენ იშვერს თითს, ზალიკო სულაკაურიო!"

ინტერვიუზე თავის სამხატვრო სტუდიაში დამიბარა. ვიცოდი, ძალიან პუნქტუალური იყო, თუმცა დიდხანს კი მალოდინა. იქვე მისი მსგავსი ადამიანი დავინახე, ხმაც კი მისნაირი ჰქონდა და წამით ვიფიქრე:

იუმორით აღსავსე კაცია, რაკი აგვიანებს, ეგებ ძმას გაუცვალა როლი და ჩემთან ინტერვიუზე გამოუშვა-მეთქი, მაგრამ არ გამომელაპარაკა და მივხვდი, მისი ტყუპისცალი იქნებოდა. ერთი საათის შემდეგ მოვიდა და "ვუსაყვედურე" კიდეც, ძმა მაინც გამოგეგზავნათ, არც მე დავიღლებოდი ლოდინით და ინტერვიუც საინტერესო და კარიკატურული იქნებოდა-მეთქი. ეგ კი ვერ მოვიფიქრეო, - თითქოს გული დაწყდა, მაგრამ იქვე მიაყოლა, - ტყუილი როგორ შეიძლებაო.

მომიბოდიშა, განახლებული ჟურნალ "ნიანგის" მეორე ნომერზე ვმუშაობთ და ამიტომ შევფერხდი, ახლა კი თქვენს განკარგულებაში ვარო. პირისპირ გულახდილად სასაუბროდ განწყობის შექმნა არც დაგვჭირვებია, ხალისიანად დაიწყო ლაპარაკი და ბოლომდე არ "ჩამქრალა", ეგ კი არა, მეც გვარიანად ამიყოლია. დღეს ჩვენს რუბრიკას კარიკატურის ოსტატი, მხიარული, გულღია და ძალიან ნიჭიერი მხატვარი ზალიკო სულაკაური სტუმრობს.

- ორი-სამი სულაკაური რომ შევიყრებით, სიტყვას არავის ვაკვეხებინებთ. ეგეთები ვართ, თანაც ყველანი შემოქმე დები, თუშებისთვის დამახასიათებელი ნიჭიერებით გამორჩეულნი - "თუში მეცხვარით", არჩილ სულაკაურით, კარლო სულაკაურით, ბაკურით, გიგით, დათოთი, ლაშათი, გიორგით და ასე შემდეგ. ყველა სულაკაური კარგად ხატავს. თუნდაც ჩემი უფროსი ძმა - ბაკური ან და - ლელა, მხატვარ ლევან ხარანაულის მეუღლე, იცი, რა კარგად ხატავდნენ ერთ დროს? მაგრამ ოჯახიდან ხატვას მე და ჩემი ტყუპისცალი ზურიკო გავყევით. შეიძლება ერთი-ორი კი გამოგვერიოს გვარში, მხატვრობას დაშორებული, მაგრამ გურულის ანეკდოტისა არ იყოს, როიალზე დაკვრა თუ იციო, რომ ეკითხებიან და პასუხობს:

არ მიცდია, თორემ მეცოდინება, ალბათო. ისეთი ჯიში გვაქვს, იმ ორსაც ეცოდინება (იცინის)... ეს ჟურნალისტები მაინც რა ხართ! ერთს ამოიჩემებთ, ჩაუსაფრდებით და არ ეშვებით. ტელევიზიით ერთი-ორჯერ გამოჩნდები და ყველა გცნობს. ასე დამიმახსოვრეს, თორემ ზურიკო ჩემზე გაცილებით მაგარია, მაგრამ ჩუმადაა, თავისთვის, ჩემგან კი სულ ინტერვიუს ითხოვენ (იცინის).

- რატომღაც მგონია, ზურიკოზე რამდენიმე წამით ადრე მაინც დაიბადებოდით.

- წამით კი არა, 7 წუთით ადრე დავიბადე, არადა, თურმე, ის უნდა დაბადებულიყო ადრე, მაგრამ ძალიან თავაზიანია და მე გამომატარა (იცინის).

- რით გამოირჩევით სულაკაურებისგან?

- რა გითხრა? ალბათ, დედის ჯიშის გავლენაც მაქვს. დედა ღონიაშვილის ქალია, ყვარლიდან, დედით გურული. მისი მამა, პაპაჩემი კი დიდი კაცი იყო, სატანკო დივიზიას მეთაურობდა, თურმე და დიდი სამამულო ომის მიწურულს ბერლინში პირველი ეგ შესულა. შინ ფოტო მაქვს: პაპაჩემი და სტალინი არიან ერთად. მაგარი კაცი იყო პაპა: საყვარლებით დახუნძლული და იუმორით აღსავსე. ბიძაჩემთანაც არ მოიწყენ და, ალბათ, კახურ-გურული გენის წყალობითაა, მეც იუმორს რომ ვემსახურები. ვიდრე ბავშვებს ხატვას შევასწავლიდი და მათ კი შევუყვარდებოდი, მე ხომ იუმორის მხატვრობით გამიცნო ხალხმა!

თუშებსაც საუცხოო იუმორი აქვთ და წარმოგიდგენიათ, რა ნაზავი ვარ? ხომ ვხატავ კარიკატურებს და ბევრ ადამიანს ვაცინებ, თვითონაც ძალიან მხიარული ვარ. რაღაც ამბის მოყოლისას არ არსებობს, ანეკდოტი არ გამახსენდეს. წეღანაც ასე არ დამემართა? კონკრეტული ადამიანის ხატვისას, მისი ბუნება რომ კარგად შევიცნო, მირჩევნია, მელაპარაკოს, მეც რაღაც ჩავურთო, მეტად რომ გაიხსნას და უკეთ დავინახო. თუ ხმასაც არ იღებს, მაგრამ დიდი ცხვირი აქვს ან დიდი თვალები, უკვე კარიკატურაა. შეიძლება მხოლოდ ჟესტიკულაციას დავუკვირდე ან რაღაც ტიკი შევნიშნო და ის წარმოვაჩინო.

- თუ ასეა, ვინ უფრო ჩასაფრებულია - მე, ჟურნალისტი თუ თქვენ?

- მე ძალიან ცუდი ადამიანი ვარ მაგ საკითხში (იცინის). თანაც, შენ შეიძლება ორი-სამი ფურცელი დაწერო, მე კი ერთი ნახატით ვიტყვი სათქმელს. ვთქვათ, მინდა, ზოგიერთი გაცინებული დავხატო, მაგრამ ისეთი ტიპაჟია, რომც იცინოდეს, მაინც არ ღირს. მაგალითად, ძალიან არ მომწონს ედუარდ შევარდნაძის სიცილი. შეიძლება გულით იცინოდეს, მაგრამ მისი გაცინებული კარიკატურა სხვას არ გააცინებს, მოკლედ, არაგასაცინებელი ტიპია. მაგრამ შენ კი დიდი სიამოვნებით დაგხატავდი გაცინებულს (იცინის). ხომ არიან გაუცინარი ადამიანებიც? არც ისინი უნდა დახატო გაცინებული, რადგან სიცილი მათი ბუნებისგანაა შორს და ვერავის გააცინებენ...

შემოქმედი ადამიანისთვის იმასაც დიდი მნიშვნელობა აქვს, რა გარემოში გაიზარდა. მაგალითად, მე, ფაქტობრივად, თუშეთში გავიზარდე - წვალებაში, თოხნასა და ბარვაში. თბილისში კი ვცხოვრობდით, მაგრამ თუშეთსა და ყვარელში წასვლის შანსს არ ვუშვებდით ხელიდან. ბებია თუშურად, თუშურ კილოზე ლაპარაკობდა და ძალიან ბევრ ძველ ქართულ სიტყვას იყენებდა. ამიტომ, თუ ჩემი თანაკლასელებისთვის "შუშანიკის წამების" ან "გრიგოლ ხანძთელის ცხოვრების" ენა ურთულესი იყო, მე მემშობლიურებოდა. სწორედ იმ წიაღმა, იმ გარემოში ყოფნამ ჩემს შემოქმედებას უდიდესი კვალი დააჩნია.

უკვალოდ არც მწერლების, საზოგადო მოღვაწეების, მსახიობების, მხატვრების გარემოცვას ჩაუვლია: მამა, ვალერიან სულაკაური კინოსტუდიაში მუშაობდა და ხშირად ვხვდებოდი არაჩვეულებრივი ადამიანების საზოგადოებაში. "სამარიაჟოდ" ისიც მეყოფა, რომ ჩემი დაბადების აღსანიშნავ წვეულებას ნოდარ დუმბაძე თამადობდა, იმავე სუფრაზე მოგვნათლა სახელებით მე და ზურიკო ედიშერ ყიფიანმა, ნაღდი ნათლია კი თუში მწერალი გიორგი ცოცანიძეა. სადაც კი მივყავდი მამას, ყველგან პორტრეტებს ვხატავდი, მაგრამ კარიკატურა გამომდიოდა.

ამ ნახატებზე ყველა გულიანად იცინოდა და, ალბათ, სწორედ იმხანად გაუცნობიერებლად ჩამებეჭდა, გამოვსულიყავი ისეთი მხატვარი, ადამიანებს სიცილს, იუმორს, ხალისს რომ შემატებდა. რა გავაკეთე ცხოვრებაში? თუნდაც ის, რომ ადამიანები გავახალისე. ვთქვათ, შენ რომ დაგხატავ და ხალხი ნახავს, რამდენი გაიხარებს! კარგ განწყობაზე მყოფი კი ცუდს აღარ გააკეთებს! მერე ის კარგი, როცა იქნება, ისევ მე არ დამიბრუნდება სიკეთით?

- ზალიკო, შეგიძლიათ, სიტყვით შექმნათ საკუთარი კარიკატურა?

- მაიცა, მაიცა... ეგ ცოტა რთულია! შენ დახატავ საკუთარ თავს? ვერა? მე კიდევ წერა არ ვიცი და სიტყვით ვერ "დავხატავ" კარიკატურას. მაინც ვცადო - "არ მიცდია, მაგრამ მეცოდინებას" პრინციპით (იცინის)? აუ, ძალიან რთულ რამეს მავალებ... მითხარი, როგორ დავხატო წვერიანი, გაბურძგნილი ადამიანი, წვერსა და თმას თუ შეკრეჭ, აღარაფერი რომ არ დარჩება? მე ამ წვერსა და გაბურძგნილობაში ვიმალები, როგორც სალვადორ დალი იმალებოდა თავის ულვაშებს მიღმა და იქიდან უყურებდა ქვეყნიერებას. მეც ჩემი გაბურძგნილობიდან ვიცქირები და ბევრ საინტერესოს ვხედავ, რაც ჩემს შემოქმედებაში აისახება.

- თქვენი შვილები როგორი სულაკაურები არიან?

- სალომე პატარაა, 7 წლის, მიშიკო კი 15 წლისაა და ძალიან გადარეული. რამის მიღწევა თუ უნდა, ისე დამაჯერებლად მატყუებს, ვიჯერებ. არტისტია, რა, და... ჩემზე მაგარი მხატვარი. გასაოცარი ხედვა აქვს. ვაღიარებ, მაგ ასაკში კარიკატურას, ფერწერულ და გრაფიკულ ნამუშევარს ეგრე ვერ ვასრულებდი. მაგრამ იმასაც ვაღიარებ, რომ რასაც მის ასაკში ვშრომობდი ან დღეს ვშრომობ, ისე ის არ შრომობს (ინტერვიუ ტყუპისცალმა ზურიკომ შეგვაწყვეტინა. ზალიკომ, რომელსაც თათბირზე უხმობდნენ, ძმას შესთავაზა, ინტერვიუს ხომ არ განაგრძობო? - ვერც ვერავინ შეატყობსო, - თითქოს ჩემი ფიქრები გაახმოვანა ზურიკომ, თუმცა მაინც არ დაგვთანხმდა)...

რაც მამაჩემმა გააკეთა, იმდენი არც მე გამიკეთებია. ასე მგონია, დღემდე არაფერი შემიქმნია და თითქოს ახლა ვიწყებ საქმის კეთებას. ჩემს ყველაზე დიდ წარმატებად კი ბავშვების სიყვარულს მივიჩნევ. ქუჩაში ბაში-აჩუკივით დავდივარ: ყველა ბავშვი მცნობს და ჩემკენ იშვერს თითს, ზალიკო სულაკაურიო! მიხარია, რომ ძალიან ბევრ ბავშვს ვასწავლი და ვაყვარებ ხატვას, ჩემი გოგონაც აქ სწავლობს, ძალიან საყვარელია, შენიშნავდით კიდეც.

კიდევ - ბავშვთა გასართობი ცენტრის გაკეთება მინდა... უამრავი საქმე მაქვს. ახლაც, სასწრაფოდ სტინგი უნდა დავხატო, ბათუმში უნდა გავუგზავნო ნახატი (ინტერვიუ ბათუმის კონცერტამდე ჩავწერეთ - ი.ხ.). ამას წინათ, ლეგენდური "ბითლზის" წევრს, რინგო სტარს გადასცეს ჩემი ნახატი, ჰოლანდიაში ყოფნისას - "პინკ ფლოიდის" ვატერსსაც, ხოლო ტანია მარიას, ალან რიკმანსა და ბუშს თვითონ მივართვი, რომ აღარაფერი ვთქვა გამოჩენილ ქართველებზე. სხვათა შორის, პოლ მაკარტნისთან ლამის გვერდიგვერდ მაქვს ფოტო გადაღებული. სამწუხაროდ, დაცვამ ხელის ჩამორთმევის საშუალება არ მომცა.

წელს ოცნება ავისრულე: ჰოლანდიაში, რემბრანდტის სახლ-მუზეუმში ვიყავი და ჩემი მასწავლებლის (რემბრანდტს ასე ვუწოდებ) სკამზე დავჯექი, მისი ფუნჯიც კი ავიღე ხელში, თითქოს მის მოლბერტთან მუშაობას ვაპირებდი და... ამ დროს მუზეუმის ზედამხედველმა დამირღვია იდილია - თურმე, იმ ნივთებთან შეხება არ შეიძლებოდა (იცინის).

- არც მუზეუმში ვართ, არც ვინმე დაგიშლით, წამის საქმეა და გთხოვთ, სამახსოვროდ პირისპირ საუბრის კარიკატურა დამიხატეთ.

- შენ რა გითხარი! თავიდანვე გეთქვა და გზადაგზა დავხატავდი... კარგი, ვეცდები, რამე გამოვიდეს (და გამოვიდა კიდეც "პირისპირ" - ი.ხ.).

ირმა ხარშილაძე

ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"

(გამოდის ოთხშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება