მსოფლიო

4

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მერვე დღე დაიწყება 11:21-ზე, მთვარე ლომშია ახალი საქმეების დასაწყებად ნეიტრალური დღეა. დიდ დროსა და ენერგიას ითხოვს ადრე დაწყებული საქმეები. მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღება სხვა დღისთვის გადადეთ. კარგი დღეა უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საქმეების მოსაგვარებლად. კარგია მივლინების, მოგზაურობის დასაწყებად. ხშირად იმოძრავეთ, გადააადგილეთ ავეჯი, განაახლეთ ინტერიერი. სხვა დღისთვის გადადეთ ქორწინება და ნიშნობა. მოერიდეთ კუჭის გადატვირთვას, მოწევას, სმას. უმჯობესდება ფსიქოემოციური ფონი. ადამიანი უფრო ხალისიანი ხდება. კარგად გამოიძინეთ, მიიღეთ მზის აბაზანები და დიდხანს ისეირნეთ.
სამართალი
პოლიტიკა
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
მეცნიერება
Faceამბები
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"გაიტანეთ "გრენლანდია", "ომამდე ტანკისტი ვიყავი"... - ცნობილი ფრაზებით დამახსოვრებული მსახიობი, რომლის შესახებ თითქმის არაფერია ცნობილი: ვასო კახნიაშვილის 300 როლი და ცხოვრება კინო-თეატრით
"გაიტანეთ "გრენლანდია", "ომამდე ტანკისტი ვიყავი"... - ცნობილი ფრაზებით დამახსოვრებული მსახიობი, რომლის შესახებ თითქმის არაფერია ცნობილი: ვასო კახნიაშვილის 300 როლი და ცხოვრება კინო-თეატრით

"გა­ი­ტა­ნეთ ეს სუ­რა­თი, გა-ი-ტა-ნეთ", "არაფ­რის არ მე­ში­ნია, არაფ­რის, მე ტან­კის­ტი ვი­ყა­ვი, ომამ­დე" - ალ­ბათ უკვე მიხ­ვდით, ეს იმ ფილ­მის მთა­ვა­რი გმი­რის ფრა­ზე­ბია, რო­მე­ლიც ყვე­ლამ ზე­პი­რად ვი­ცით. ვასო ჩორ­გო­ლაშ­ვი­ლი "ცის­ფე­რი მთებ­ში" ამა­ოდ ცდი­ლობს, ოთა­ხი­დან გა­ა­ტა­ნი­ნოს ნა­ხა­ტი ("გრენ­ლან­დია"), რო­მე­ლიც ჩა­მო­ვარ­დნის შემ­თხვე­ვა­ში, მი­აჩ­ნია, რომ პი­რა­დად საფრ­თხეს მის სი­ცო­ცხლეს შე­უქ­მნის...

როლს მსა­ხი­ო­ბი ვასო (ვა­სილ) კახ­ნი­აშ­ვი­ლი თა­მა­შობს, რომ­ლის შე­სა­ხებ სამ­წუ­ხა­როდ ბევ­რმა თით­ქმის არა­ფე­რი იცის, ინ­ფორ­მა­ცია მწი­რია.

ხე­ლოვ­ნე­ბათმცოდ­ნე­ო­ბის დოქ­ტორ­თან, სა­ქარ­თვე­ლოს დამ­სა­ხუ­რე­ბულ ჟურ­ნა­ლის­ტთან გუ­ბაზ მეგ­რე­ლი­ძეს­თან სა­უბ­რი­სას მკი­თხვე­ლის­თვის გარ­კვე­უ­ლი ინ­ფორ­მა­ცია შევ­კრი­ბეთ:

- კო­ლო­რი­ტუ­ლი მსა­ხი­ო­ბი იყო, 1939 წელს მარ­ჯა­ნიშ­ვი­ლის თე­ატ­რის სტუ­დია ჰქონ­და დამ­თავ­რე­ბუ­ლი და სი­ცო­ცხლის ბო­ლომ­დე გო­რის თე­ატრს ერ­თგუ­ლად ემ­სა­ხუ­რა... 50 წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში 300 როლი გა­ნა­სა­ხი­ე­რა, რაც იმა­ზე მე­ტყვე­ლებს თუ რა პრო­დუქ­ტი­უ­ლი მსა­ხი­ო­ბი იყო. აქვს დად­გმუ­ლი ასე­ვე სა­კუ­თა­რი პი­ე­სა "ბედ­ნი­ე­რი ბი­ლე­თი" და ასე­ვე ალექ­სან­დრე ყაზ­ბე­გის "ხე­ვის­ბე­რი გოჩა", სა­დაც ხე­ვის­ბერს თვი­თონ თა­მა­შობ­და...

"ცის­ფე­რი მთე­ბი"

- და­უ­ვი­წყა­რია ფილ­მებ­ში მისი სა­ხა­სი­ა­თო რო­ლე­ბი...

- დიახ, მაგ­რამ თე­ატ­რში დრა­მა­ტულ რო­ლებს თა­მა­შობ­და. ითა­მა­შა "ჰაჯი მუ­რა­დი" იონა ვა­კე­ლის "შა­მილ­ში,“ გო­გია და­ვით ერის­თა­ვის "სამ­შობ­ლო­ში“ და არა­ერ­თი სა­ინ­ტე­რე­სო როლი, რო­მელ­თა ჩა­მოთ­ვლა შორს წაგ­ვიყ­ვანს... დრა­მა­ტუ­ლი რო­ლე­ბის მი­უ­ხე­და­ვად, ძა­ლი­ან სა­ხა­სი­ა­თო მსა­ხი­ო­ბი იყო და მა­ყუ­რე­ბე­ლი კახ­ნი­აშ­ვილს უმე­ტე­სად ფილ­მე­ბი­დან იც­ნობს. მათ­გან რამ­დე­ნი­მე­ში მთა­ვა­რი როლი აქვს ნა­თა­მა­შე­ბი, და­ნარ­ჩე­ნი ეპი­ზო­დუ­რი, სა­დაც ასე­ვე ჩანს მისი აქ­ტი­ო­რუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი.

"კუ­ჩხი ბედ­ნი­ერ­ში" სი­მამ­რია, ოჯა­ხის უფ­რო­სი, პა­ტა­რა მო­ნაკ­ვე­თი აქვს, მაგ­რამ და­სა­მახ­სოვ­რე­ბე­ლი სა­ხეა. დარ­ბა­ი­სე­ლი მეგ­რე­ლი კა­ცია, რო­მე­ლიც ცდი­ლობს, შეყ­ვა­რე­ბულ შვი­ლიშ­ვილს რა­ღაც­ნა­ი­რად შვე­ბა აგ­რძნო­ბი­ნოს და გვერ­დში და­უდ­გეს. სიყ­ვა­რუ­ლი და პი­რა­დი გრძნო­ბე­ბია მის­თვის მთა­ვა­რი, რომ მო­მა­ვა­ლი თა­ო­ბა ბედ­ნი­ე­რი იყოს - კე­თილ­შო­ბი­ლი ბა­ბუაა...

"კუ­ჩხი ბე­დი­ნე­რი"

ეს შე­თავ­სე­ბა - რო­გორც სა­ხა­სი­ა­თო, ისე დრა­მა­ტუ­ლი რო­ლე­ბი კახ­ნი­აშ­ვი­ლის შე­მოქ­მე­დე­ბის­თვის მთა­ვა­რია. ბა­ტო­ნი ვასო სა­ქარ­თვე­ლოს სა­ხალ­ხო არ­ტის­ტი იყო. 1964 წელს დამ­სა­ხუ­რე­ბუ­ლი არ­ტის­ტის წო­დე­ბა მი­ე­ნი­ჭა. გო­რის თე­ატ­რში შალ­ვა ხერ­ხე­უ­ლი­ძეს­თან და სხვა მსა­ხი­ო­ბებ­თან ერ­თად, ძა­ლი­ან კო­ლო­რი­ტულ ან­სამ­ბლს ქმნი­და...

- ფილმში "სა­მა­ნიშ­ვი­ლის დე­დი­ნაც­ვა­ლი" გან­სხვა­ვე­ბულ ბე­კი­ნას თა­მა­შობს...

- კი, და­ვით კლდი­აშ­ვილ­თან კო­მე­დი­აა და ფილმში - დრა­მა. ყო­ველ­გვა­რი ირო­ნი­ი­სა და კო­მე­დი­უ­რი ელე­მენ­ტე­ბის გა­რე­შე. კახ­ნი­აშ­ვილ­მა სა­მა­ნიშ­ვი­ლის ბე­კი­ნას მარ­თლაც სხვა­ნა­ი­რი სახე შექ­მნა. მის­მა სურ­ვილ­მა, ადა­მი­ა­ნურ­მა გრძნო­ბამ, რაც ცო­ლის მოყ­ვა­ნას უკავ­შირ­დე­ბა, შვილ­თან უთან­ხმო­ე­ბა გა­მო­იწ­ვია. ვერ გან­სა­ზღვრა ის დრა­მა­ტუ­ლი მო­მენ­ტე­ბი, რაც შემ­დგომ­ში წინ და­უხ­ვდა და ეს აწუ­ხებ­და. ვერ წარ­მო­იდ­გი­ნა, რომ ჭარ­მაგ ასაკ­ში შვი­ლი ეყო­ლე­ბო­და. ამი­ტომ, ეს ში­ნა­გა­ნი ბრძო­ლაა ფილმში გად­მო­ცე­მუ­ლი. ფაქ­ტობ­რი­ვად, ოჯა­ხი თა­ვი­სი ქორ­წი­ნე­ბით გაყო. რი­სიც მის შვილს, პლა­ტონს ეში­ნო­და, სა­ბო­ლო­ოდ ის მოხ­და. მა­მის სი­ჯი­უ­ტის გამო პლა­ტონს ეს სა­შიშ­რო­ე­ბა აუხ­და.

გუ­ბაზ მეგ­რე­ლი­ძე

მთა­ვა­რია, ამ ჟან­რებს მსა­ხი­ო­ბი ძა­ლი­ან ბუ­ნებ­რი­ვად ერ­გე­ბა და ამი­ტო­მაა გა­მორ­ჩე­უ­ლი მისი პერ­სო­ნა­ჟე­ბი. ავი­ღოთ, თუნ­დაც ვასო ჩორ­გო­ლაშ­ვი­ლი ფილ­მი­დან „ცის­ფერ მთე­ბი“. ბე­კი­ნას­გან სრუ­ლი­ად გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი, მაგ­რამ და­სა­მახ­სოვ­რე­ბე­ლია თა­ვი­სი სტი­ლით და გან­წყო­ბით. ძა­ლი­ან სე­რი­ო­ზუ­ლია, აღ­შფო­თე­ბუ­ლია იმით, რომ სუ­რა­თი ვე­რა­ვის გა­ა­ტა­ნი­ნა... ჩხუ­ბიც უწევს, დათ­მო­ბაც, მაგ­რამ ბო­ლოს "გრენ­ლან­დია" მა­ინც თავ­ზე ემ­ხო­ბა. აინ­ტე­რე­სებს ნა­ხა­ტის გა­ტა­ნა და არა ის, თუ რა ხდე­ბა იმ სივ­რცე­ში, სცე­ნა­რის გან­ხილ­ვა და ა.შ. სა­ერ­თო სი­ტუ­ა­ცი­ას, ვი­თა­რე­ბა­საა აყო­ლი­ლი, მაგ­რამ პი­რა­დი ამ­ბი­ცი­ე­ბი გა­აჩ­ნია. მისი არაფ­რის­გან წარ­მოქ­მნი­ლი ამ­ბი­ცია კი მა­ყუ­რე­ბელ­ში ღი­მილს იწ­ვევს.

"სა­მა­ნიშ­ვი­ლის დე­დი­ნაც­ვა­ლი"

- "ომამ­დე ტან­კის­ტი ვი­ყა­ვი", ხომ?

- ჰგო­ნია, რომ წარ­სულ­ში ვი­ღაც იყო, მაგ­რამ ომამ­დე ტან­კის­ტო­ბა ხომ უფუნ­ქციო ტან­კის­ტო­ბა გა­მო­დის. ამით რე­ჟი­სორ­მა გვი­თხრა, რომ აქვს ამ­ბი­ცი­ე­ბი, რა­საც არ თმობს, მაგ­რამ სა­ერ­თო სი­ტუ­ა­ცი­ი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, იქ იმ გა­უ­გებ­რო­ბა­ში ხმას არ იღებს, გა­მორ­ჩე­ულს არა­ფერს ამ­ბობს. როლ­თან მი­მარ­თე­ბა­ში ეს კონ­ტრას­ტია პი­როვ­ნულ და სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი მოვ­ლე­ნებს შო­რის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა.

გო­რის თე­ატ­რის ყო­ფი­ლი მსა­ხი­ო­ბი, 91 წლის ფატი ფუ­ლა­რი­ა­ნი ჩემ­თან სა­უ­ბარ­ში ვასო კახ­ნი­აშ­ვილ­ზე ჰყვე­ბა, რომ ბა­ტო­ნი ვასო სცე­ნუ­რი სი­მარ­თლით გა­მო­ირ­ჩე­ო­და.

პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლი მსა­ხი­ო­ბი იყო და საქ­მეს დიდი პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბით ეკი­დე­ბო­და. რო­ლის ტყავ­ში ძვრე­ბო­და, რომ სა­ინ­ტე­რე­სო სახე შე­ექ­მნა. რე­პე­ტი­ცი­ებს არ აც­დენ­და. ყო­ველ­თვის სა­ინ­ტე­რე­სოდ მუ­შა­ობ­და, სა­ხეს ბო­ლომ­დე სწვდე­ბო­და და მისი ნა­მუ­შევ­რე­ბი და­მა­ჯე­რებ­ლო­ბით გა­მო­ირ­ჩე­ო­და. არას­დროს კარ­გავ­და წო­ნას­წო­რო­ბას, სულ კოხ­ტად ჩაც­მუ­ლი და­დი­ო­და... ქალ­ბა­ტო­ნი ფა­ტის თქმით, ერთი პე­რი­ო­დი, თე­ატ­რში კრი­ზი­სი ყო­ფი­ლა და მსა­ხი­ო­ბებს გა­და­უ­წყვე­ტი­ათ დი­რექ­ტორ­თან, გე­დე­ონ ნავ­რო­ზაშ­ვილ­თან შე­სუ­ლიყ­ვნენ. ვასო გა­მო­უ­ძა­ხი­ათ და რო­გორც გა­წო­ნას­წო­რე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნის­თვის, დი­რექ­ტორ­თან შეს­ვლა უთხო­ვი­ათ. რომ შე­სუ­ლა, მსა­ხი­ო­ბე­ბი კარ­თან მდგა­რან. თურ­მე კა­ბი­ნე­ტი­დან ჩა­მი­ჩუ­მი არ ეს­მო­დათ. იქი­დან გა­მო­სუ­ლის­თვის უკი­თხავთ, უთხა­რი ჩვე­ნი სა­თხო­ვა­რიო? ვუ­თხა­რი კი არა, ვუყ­ვი­რეო. ცნო­ბილ მსა­ხი­ობს, ქე­თე­ვან ბო­ჭო­რიშ­ვილს უთ­ქვამს, - აქ ვდგა­ვართ და არა­ფე­რი გაგ­ვი­გო­ნია. ჩუ­მად ვიყ­ვი­რეო. იმის მერე "ჩუმ ვა­სოს" ვე­ძახ­დი­თო...

რო­დე­საც აკა­კი ბა­ქა­რა­ძეს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა გა­უ­წყრა, იმ დროს გო­რის თე­ატ­რში ხელ­მძღვა­ნე­ლი არ ჰყო­ლი­ათ და მსა­ხი­ო­ბებს მისი გა­მოგ­ზავ­ნა მო­უ­თხო­ვი­ათ. ვა­სოს კარ­გი კა­ლიგ­რა­ფია ჰქონ­და და გან­ცხა­დე­ბა შე­ვარ­დნა­ძის სა­ხელ­ზე მას და­უ­წე­რია. დიდი თხოვ­ნის მი­უ­ხე­და­ვად, აკა­კი ბაქ­რა­ძე თე­ატ­რში მა­ინც არ და­უ­ნიშ­ნავთ, თუმ­ცა შეჰ­პირ­დნენ... რო­დე­საც სა­ხელ­მწი­ფო პრე­მია ფილ­მის­თვის "ცის­ფე­რი მთე­ბი“ მის­ცეს, უკვე მო­ხუ­ცე­ბუ­ლი იყო. შინ გა­დამ­ღე­ბი ჯგუფ­თან ერ­თად მი­სუ­ლან. კარ­ზე უკა­კუ­ნეს, უკა­კუ­ნეს და არ გა­ა­ღოო. მერე და­უ­ძა­ხი­ათ - ვასო, კარი გაგ­ვი­ღე, სა­ხელ­მწი­ფო პრე­მია მო­გი­ტა­ნე­თო. მან კი და­ხუ­რუ­ლი კა­რის მიღ­მა გა­მოს­ძა­ხა - თუ მო­ი­ტა­ნეთ, მანდ კარ­თან აა­ყუ­დე­თო... ქალ­ბა­ტო­ნი ფა­ტის თქმით, დახ­ვე­წი­ლო­ბით, კო­ლო­რი­ტუ­ლო­ბით გა­მო­ირ­ჩე­ო­და და პო­პუ­ლა­რო­ბით სარ­გებ­ლობ­და.

მსა­ხი­ობ იმე­და კა­ხი­ანს, ფილმში "სა­მა­ნიშ­ვი­ლის დე­დი­ნაც­ვა­ლი" ვასო კახ­ნი­აშ­ვი­ლის უშუ­ა­ლო პარტნი­ო­რო­ბამ მო­უ­წია. მათ ერ­თად მამა-შვი­ლის - ბე­კი­ნა და პლა­ტონ სა­მა­ნიშ­ვი­ლის რო­ლე­ბი ითა­მა­შეს. ბა­ტო­ნი იმე­და AMBEBI.GE-სთან იხ­სე­ნებს, თუ რო­გორ მოხ­ვდა ფილმში და რო­გორ დარ­ჩა ბა­ტო­ნი ვასო მის მეხ­სი­ე­რე­ბა­ში:

- პლა­ტო­ნი ჩემ­თვის სა­პა­სუ­ხის­მგებ­ლო როლი იყო. როცა ასეთ კლა­სი­კას ეჭი­დე­ბი, თა­ნაც კი­ნოს და კოტე მარ­ჯა­ნიშ­ვილს უკვე გა­და­ღე­ბუ­ლიც აქვს ის, სა­დაც პლა­ტონს აკა­კი ვა­სა­ძე თა­მა­შობს, პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა მა­ტუ­ლობს. მერე სა­ქარ­თვე­ლო­ში ყვე­ლა თე­ატ­რში იყო „სა­მა­ნიშ­ვი­ლი“ დად­გმუ­ლი და ამ ფილმზე რომ და­ვი­წყეთ მუ­შო­ბა, რუს­თა­ვე­ლის თე­ატ­რში ეს სპექ­ტაკ­ლი ტრი­უმ­ფით მი­დი­ო­და... მოკ­ლედ, სა­ინ­ტე­რე­სო სა­მუ­შაო მე­ლო­და, რა­ზეც მა­ნამ­დე არც მი­ფიქ­რია. ყვე­ლა­ფე­რი კი ასე და­ი­წყო:

ერთ დღეს ელ­დარ შენ­გე­ლა­ი­ამ მი­თხრა, მინ­და, პლა­ტო­ნის როლ­ზე გაგ­სინ­ჯოო. გა­მიკ­ვირ­და. იმ პე­რი­ოდ­ში 120 კი­ლოგ­რა­მი ვი­ყა­ვი. ამ­ხე­ლა პლა­ტო­ნი სად გი­ნა­ხავს-მეთ­ქი?! სა­სინ­ჯი გა­და­ღე­ბა მა­ინც ჩა­ტარ­და. სამ­ხატ­ვრო საბ­ჭომ თქვა, - თუ იმე­და წო­ნა­ში და­იკ­ლებს, კარ­გი იქ­ნე­ბაო. ელ­დარ­მა დი­ე­ტას მო­გი­ტან და გახ­დე­ბიო... ის დი­ე­ტა კი არა, შიმ­ში­ლი იყო - 20 კილო და­ვი­კე­ლი. და­მამ­ტკი­ცეს. გა­და­ღე­ბა იმე­რეთ­ში იყო. იქ ყო­ველ დღე იმე­რულ ოჯა­ხებ­ში ვი­ყა­ვით - ხან ზეს­ტა­ფონ­ში, თერ­ჯო­ლა­ში, ჭი­ა­თუ­რა­ში, მაგ­რამ ხა­ჭა­პუ­რი არ მი­ჭა­მია და ჭიქა ღვი­ნოც არ და­მი­ლე­ვია - დი­ე­ტა­ზე გახ­ლდით. ჩემ­ზე მე­ტად ცხენ­საც აშიმ­ში­ლებ­დნენ, ისიც გამ­ხდა­რი უნდა ყო­ფი­ლი­ყო... სწო­რედ იქ შევ­ხვდი ბე­კი­ნას როლ­ზე ბა­ტონ ვა­სოს... სა­ო­ცა­რი მსა­ხი­ო­ბი იყო, სა­სი­ა­მოვ­ნო სა­ურ­თი­ერ­თო პი­როვ­ნე­ბა, რო­მელ­საც დიდი გა­მოც­დი­ლე­ბა ჰქონ­და. მის­გან ბევ­რი რა­მის სწავ­ლა და გა­გე­ბა შე­იძ­ლე­ბო­და, რო­გორც ოს­ტა­ტო­ბა­ში, ისე ადა­მი­ა­ნურ ცხოვ­რე­ბა­ში. მას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბით დი­დად კმა­ყო­ფი­ლი ვი­ყა­ვი, ასე­ვე თა­მა­შით და ყუ­რა­დღე­ბით ვუს­მენ­დი. მარ­თა­ლი მსა­ხი­ო­ბი იყო, რაც კი­ნოს ძა­ლი­ან სჭირ­დე­ბა. როცა ასე­თი პარტნი­ო­რი გყავს, დიდ მსა­ხი­ობ­თან ხარ, ბედ­ნი­ე­რე­ბაა.

"სა­მა­ნიშ­ვი­ლის დე­დი­ნაც­ვა­ლი" - აფი­შა

- იმე­რეთ­ში გა­და­ღე­ბი­სას სუფ­რას­თან ყოფ­ნა მუდ­მი­ვად გიხ­დე­ბო­დათ, უყ­ვარ­და ბა­ტონ ვა­სოს მოლ­ხე­ნა?

- კი, მაგ­რამ ზო­მი­ე­რად... პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლი იყო და ნას­ვა­მი გა­და­ღე­ბა­ზე რო­გორ გა­მოჩ­ნდე­ბო­და?! ხომ ვამ­ბობ, გა­მი­მარ­თლა, რომ ასეთ ადა­მი­ანს შევხდი და "მამა-შვი­ლი" ვი­ყა­ვით. "მა­მებ­ში“ სა­ერ­თოდ, ძა­ლი­ან გა­მი­მარ­თლა, "სა­ბუ­და­რელ­ში" ჩემი პირ­ვე­ლი მამა გე­ნი­ა­ლუ­რი მსა­ხი­ო­ბი გრი­შა ტყაბ­ლა­ძე იყო, „თეთრ ქა­რა­ვან­ში“ ასე­ვე გე­ნი­ა­ლუ­რი სპარ­ტაკ ბა­ღაშ­ვი­ლი. ყვე­ლა­ნი პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლე­ბი იყ­ვნენ და თა­ვი­ანთ საქ­მეს ისე ეკი­დე­ბოდ­ნენ, რო­გორც რა­ი­მე წმინ­დას. ასე­თი იყო ბა­ტო­ნი ვა­სოც. ბედ­ნი­ე­რი ვარ, რომ ამის უფ­ლე­ბა მო­მე­ცა...

სამ­წუ­ხა­როდ, თე­ატ­რში არ მი­ნა­ხავს, მაგ­რამ ვიცი, მა­ყუ­რე­ბელს რო­გორ უყ­ვარ­და. მას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბით და მისი საქ­ცი­ე­ლით, გა­და­ღე­ბა­ზე რომ ვუ­ყუ­რებ­დი, გა­ო­ცე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი, თუ რო­გო­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბით იყო კი­ნოს მი­მართ. ფილმში ასე­თი სცე­ნაა - ჩო­ხას იკე­რავს და თავს რო­გორ იწო­ნებს, - ეს სა­ო­ცა­რი სა­ნა­ხა­ვია. სა­ცო­ლეს პირ­ვე­ლად რომ შეხ­ვდე­ბა, რო­გორ ელა­პა­რა­კე­ბა, ან რო­გორ მი­ი­ღო... ასე­თი მსა­ხი­ო­ბე­ბი იყ­ვნენ, თა­ვი­ან­თი პრო­ფე­სი­ით ცხოვ­რობ­დნენ და ეს­მო­დათ, რა პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა ჰქონ­დათ ხალ­ხის და ქვეყ­ნის წი­ნა­შე. კი ასე­თი იყო ვასო კახ­ნი­აშ­ვი­ლი.

მკითხველის კომენტარები / 14 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
ვახტანგი -71
1

არანაირად არ მივსტირივარ საბჭოთა საქართველოს, მაგრამ ღრმად ვარ დარწმუნებული, რომ იმ ეპოქაში გენიალური რეჟისორებისა და ასევე უნიჭიერესი მსახიობების მიერ შექმნილი დაუვიწყარი ფილმები საუკუნეების შემდეგაც საინტერესო იქნება ქართველი მაყურებლისათვის!!!

პირადად ჩემი მოსაზრებით არა მგონია, რომ ქართულმა კინემატოგრაფიამ ოდესმე მიაღწიოს გასული საუკუნის 50-80-იანი წლების მწვერვალებს...

პ.ს. ახლაც დიდი სიამოვნებით ვუყურებ ათჯერ ნანახ ქართულ ფილმებს!

ტონთიოელი
0

გორის თეატრის სახე იყო შალვა ხერხეულიძესთან ერთად! 

დიდი ვარსკვლავები იყვნენ ორივე! 

ავტორი:

"გაიტანეთ "გრენლანდია", "ომამდე ტანკისტი ვიყავი"... - ცნობილი ფრაზებით დამახსოვრებული მსახიობი, რომლის შესახებ თითქმის არაფერია ცნობილი: ვასო კახნიაშვილის 300 როლი და ცხოვრება კინო-თეატრით

"გაიტანეთ "გრენლანდია", "ომამდე ტანკისტი ვიყავი"... - ცნობილი ფრაზებით დამახსოვრებული მსახიობი, რომლის შესახებ თითქმის არაფერია ცნობილი: ვასო კახნიაშვილის 300 როლი და ცხოვრება კინო-თეატრით

"გაიტანეთ ეს სურათი, გა-ი-ტა-ნეთ", "არაფრის არ მეშინია, არაფრის, მე ტანკისტი ვიყავი, ომამდე" - ალბათ უკვე მიხვდით, ეს იმ ფილმის მთავარი გმირის ფრაზებია, რომელიც ყველამ ზეპირად ვიცით. ვასო ჩორგოლაშვილი "ცისფერი მთებში" ამაოდ ცდილობს, ოთახიდან გაატანინოს ნახატი ("გრენლანდია"), რომელიც ჩამოვარდნის შემთხვევაში, მიაჩნია, რომ პირადად საფრთხეს მის სიცოცხლეს შეუქმნის...

როლს მსახიობი ვასო (ვასილ) კახნიაშვილი თამაშობს, რომლის შესახებ სამწუხაროდ ბევრმა თითქმის არაფერი იცის, ინფორმაცია მწირია.

ხელოვნებათმცოდნეობის დოქტორთან, საქართველოს დამსახურებულ ჟურნალისტთან გუბაზ მეგრელიძესთან საუბრისას მკითხველისთვის გარკვეული ინფორმაცია შევკრიბეთ:

- კოლორიტული მსახიობი იყო, 1939 წელს მარჯანიშვილის თეატრის სტუდია ჰქონდა დამთავრებული და სიცოცხლის ბოლომდე გორის თეატრს ერთგულად ემსახურა... 50 წლის განმავლობაში 300 როლი განასახიერა, რაც იმაზე მეტყველებს თუ რა პროდუქტიული მსახიობი იყო. აქვს დადგმული ასევე საკუთარი პიესა "ბედნიერი ბილეთი" და ასევე ალექსანდრე ყაზბეგის "ხევისბერი გოჩა", სადაც ხევისბერს თვითონ თამაშობდა...

"ცისფერი მთები"

- დაუვიწყარია ფილმებში მისი სახასიათო როლები...

- დიახ, მაგრამ თეატრში დრამატულ როლებს თამაშობდა. ითამაშა "ჰაჯი მურადი" იონა ვაკელის "შამილში,“ გოგია დავით ერისთავის "სამშობლოში“ და არაერთი საინტერესო როლი, რომელთა ჩამოთვლა შორს წაგვიყვანს... დრამატული როლების მიუხედავად, ძალიან სახასიათო მსახიობი იყო და მაყურებელი კახნიაშვილს უმეტესად ფილმებიდან იცნობს. მათგან რამდენიმეში მთავარი როლი აქვს ნათამაშები, დანარჩენი ეპიზოდური, სადაც ასევე ჩანს მისი აქტიორული შესაძლებლობები.

"კუჩხი ბედნიერში" სიმამრია, ოჯახის უფროსი, პატარა მონაკვეთი აქვს, მაგრამ დასამახსოვრებელი სახეა. დარბაისელი მეგრელი კაცია, რომელიც ცდილობს, შეყვარებულ შვილიშვილს რაღაცნაირად შვება აგრძნობინოს და გვერდში დაუდგეს. სიყვარული და პირადი გრძნობებია მისთვის მთავარი, რომ მომავალი თაობა ბედნიერი იყოს - კეთილშობილი ბაბუაა...

"კუჩხი ბედინერი"

ეს შეთავსება - როგორც სახასიათო, ისე დრამატული როლები კახნიაშვილის შემოქმედებისთვის მთავარია. ბატონი ვასო საქართველოს სახალხო არტისტი იყო. 1964 წელს დამსახურებული არტისტის წოდება მიენიჭა. გორის თეატრში შალვა ხერხეულიძესთან და სხვა მსახიობებთან ერთად, ძალიან კოლორიტულ ანსამბლს ქმნიდა...

- ფილმში "სამანიშვილის დედინაცვალი" განსხვავებულ ბეკინას თამაშობს...

- კი, დავით კლდიაშვილთან კომედიაა და ფილმში - დრამა. ყოველგვარი ირონიისა და კომედიური ელემენტების გარეშე. კახნიაშვილმა სამანიშვილის ბეკინას მართლაც სხვანაირი სახე შექმნა. მისმა სურვილმა, ადამიანურმა გრძნობამ, რაც ცოლის მოყვანას უკავშირდება, შვილთან უთანხმოება გამოიწვია. ვერ განსაზღვრა ის დრამატული მომენტები, რაც შემდგომში წინ დაუხვდა და ეს აწუხებდა. ვერ წარმოიდგინა, რომ ჭარმაგ ასაკში შვილი ეყოლებოდა. ამიტომ, ეს შინაგანი ბრძოლაა ფილმში გადმოცემული. ფაქტობრივად, ოჯახი თავისი ქორწინებით გაყო. რისიც მის შვილს, პლატონს ეშინოდა, საბოლოოდ ის მოხდა. მამის სიჯიუტის გამო პლატონს ეს საშიშროება აუხდა.

გუბაზ მეგრელიძე

მთავარია, ამ ჟანრებს მსახიობი ძალიან ბუნებრივად ერგება და ამიტომაა გამორჩეული მისი პერსონაჟები. ავიღოთ, თუნდაც ვასო ჩორგოლაშვილი ფილმიდან „ცისფერ მთები“. ბეკინასგან სრულიად განსხვავებული, მაგრამ დასამახსოვრებელია თავისი სტილით და განწყობით. ძალიან სერიოზულია, აღშფოთებულია იმით, რომ სურათი ვერავის გაატანინა... ჩხუბიც უწევს, დათმობაც, მაგრამ ბოლოს "გრენლანდია" მაინც თავზე ემხობა. აინტერესებს ნახატის გატანა და არა ის, თუ რა ხდება იმ სივრცეში, სცენარის განხილვა და ა.შ. საერთო სიტუაციას, ვითარებასაა აყოლილი, მაგრამ პირადი ამბიციები გააჩნია. მისი არაფრისგან წარმოქმნილი ამბიცია კი მაყურებელში ღიმილს იწვევს.

"სამანიშვილის დედინაცვალი"

- "ომამდე ტანკისტი ვიყავი", ხომ?

- ჰგონია, რომ წარსულში ვიღაც იყო, მაგრამ ომამდე ტანკისტობა ხომ უფუნქციო ტანკისტობა გამოდის. ამით რეჟისორმა გვითხრა, რომ აქვს ამბიციები, რასაც არ თმობს, მაგრამ საერთო სიტუაციიდან გამომდინარე, იქ იმ გაუგებრობაში ხმას არ იღებს, გამორჩეულს არაფერს ამბობს. როლთან მიმართებაში ეს კონტრასტია პიროვნულ და საზოგადოებრივი მოვლენებს შორის დამოკიდებულება.

გორის თეატრის ყოფილი მსახიობი, 91 წლის ფატი ფულარიანი ჩემთან საუბარში ვასო კახნიაშვილზე ჰყვება, რომ ბატონი ვასო სცენური სიმართლით გამოირჩეოდა.

პროფესიონალი მსახიობი იყო და საქმეს დიდი პასუხისმგებლობით ეკიდებოდა. როლის ტყავში ძვრებოდა, რომ საინტერესო სახე შეექმნა. რეპეტიციებს არ აცდენდა. ყოველთვის საინტერესოდ მუშაობდა, სახეს ბოლომდე სწვდებოდა და მისი ნამუშევრები დამაჯერებლობით გამოირჩეოდა. არასდროს კარგავდა წონასწორობას, სულ კოხტად ჩაცმული დადიოდა... ქალბატონი ფატის თქმით, ერთი პერიოდი, თეატრში კრიზისი ყოფილა და მსახიობებს გადაუწყვეტიათ დირექტორთან, გედეონ ნავროზაშვილთან შესულიყვნენ. ვასო გამოუძახიათ და როგორც გაწონასწორებული ადამიანისთვის, დირექტორთან შესვლა უთხოვიათ. რომ შესულა, მსახიობები კართან მდგარან. თურმე კაბინეტიდან ჩამიჩუმი არ ესმოდათ. იქიდან გამოსულისთვის უკითხავთ, უთხარი ჩვენი სათხოვარიო? ვუთხარი კი არა, ვუყვირეო. ცნობილ მსახიობს, ქეთევან ბოჭორიშვილს უთქვამს, - აქ ვდგავართ და არაფერი გაგვიგონია. ჩუმად ვიყვირეო. იმის მერე "ჩუმ ვასოს" ვეძახდითო...

როდესაც აკაკი ბაქარაძეს ხელისუფლება გაუწყრა, იმ დროს გორის თეატრში ხელმძღვანელი არ ჰყოლიათ და მსახიობებს მისი გამოგზავნა მოუთხოვიათ. ვასოს კარგი კალიგრაფია ჰქონდა და განცხადება შევარდნაძის სახელზე მას დაუწერია. დიდი თხოვნის მიუხედავად, აკაკი ბაქრაძე თეატრში მაინც არ დაუნიშნავთ, თუმცა შეჰპირდნენ... როდესაც სახელმწიფო პრემია ფილმისთვის "ცისფერი მთები“ მისცეს, უკვე მოხუცებული იყო. შინ გადამღები ჯგუფთან ერთად მისულან. კარზე უკაკუნეს, უკაკუნეს და არ გააღოო. მერე დაუძახიათ - ვასო, კარი გაგვიღე, სახელმწიფო პრემია მოგიტანეთო. მან კი დახურული კარის მიღმა გამოსძახა - თუ მოიტანეთ, მანდ კართან ააყუდეთო... ქალბატონი ფატის თქმით, დახვეწილობით, კოლორიტულობით გამოირჩეოდა და პოპულარობით სარგებლობდა.

მსახიობ იმედა კახიანს, ფილმში "სამანიშვილის დედინაცვალი" ვასო კახნიაშვილის უშუალო პარტნიორობამ მოუწია. მათ ერთად მამა-შვილის - ბეკინა და პლატონ სამანიშვილის როლები ითამაშეს. ბატონი იმედა AMBEBI.GE-სთან იხსენებს, თუ როგორ მოხვდა ფილმში და როგორ დარჩა ბატონი ვასო მის მეხსიერებაში:

- პლატონი ჩემთვის საპასუხისმგებლო როლი იყო. როცა ასეთ კლასიკას ეჭიდები, თანაც კინოს და კოტე მარჯანიშვილს უკვე გადაღებულიც აქვს ის, სადაც პლატონს აკაკი ვასაძე თამაშობს, პასუხისმგებლობა მატულობს. მერე საქართველოში ყველა თეატრში იყო „სამანიშვილი“ დადგმული და ამ ფილმზე რომ დავიწყეთ მუშობა, რუსთაველის თეატრში ეს სპექტაკლი ტრიუმფით მიდიოდა... მოკლედ, საინტერესო სამუშაო მელოდა, რაზეც მანამდე არც მიფიქრია. ყველაფერი კი ასე დაიწყო:

ერთ დღეს ელდარ შენგელაიამ მითხრა, მინდა, პლატონის როლზე გაგსინჯოო. გამიკვირდა. იმ პერიოდში 120 კილოგრამი ვიყავი. ამხელა პლატონი სად გინახავს-მეთქი?! სასინჯი გადაღება მაინც ჩატარდა. სამხატვრო საბჭომ თქვა, - თუ იმედა წონაში დაიკლებს, კარგი იქნებაო. ელდარმა დიეტას მოგიტან და გახდებიო... ის დიეტა კი არა, შიმშილი იყო - 20 კილო დავიკელი. დამამტკიცეს. გადაღება იმერეთში იყო. იქ ყოველ დღე იმერულ ოჯახებში ვიყავით - ხან ზესტაფონში, თერჯოლაში, ჭიათურაში, მაგრამ ხაჭაპური არ მიჭამია და ჭიქა ღვინოც არ დამილევია - დიეტაზე გახლდით. ჩემზე მეტად ცხენსაც აშიმშილებდნენ, ისიც გამხდარი უნდა ყოფილიყო... სწორედ იქ შევხვდი ბეკინას როლზე ბატონ ვასოს... საოცარი მსახიობი იყო, სასიამოვნო საურთიერთო პიროვნება, რომელსაც დიდი გამოცდილება ჰქონდა. მისგან ბევრი რამის სწავლა და გაგება შეიძლებოდა, როგორც ოსტატობაში, ისე ადამიანურ ცხოვრებაში. მასთან ურთიერთობით დიდად კმაყოფილი ვიყავი, ასევე თამაშით და ყურადღებით ვუსმენდი. მართალი მსახიობი იყო, რაც კინოს ძალიან სჭირდება. როცა ასეთი პარტნიორი გყავს, დიდ მსახიობთან ხარ, ბედნიერებაა.

"სამანიშვილის დედინაცვალი" - აფიშა

- იმერეთში გადაღებისას სუფრასთან ყოფნა მუდმივად გიხდებოდათ, უყვარდა ბატონ ვასოს მოლხენა?

- კი, მაგრამ ზომიერად... პროფესიონალი იყო და ნასვამი გადაღებაზე როგორ გამოჩნდებოდა?! ხომ ვამბობ, გამიმართლა, რომ ასეთ ადამიანს შევხდი და ''მამა-შვილი'' ვიყავით. "მამებში“ საერთოდ, ძალიან გამიმართლა, "საბუდარელში" ჩემი პირველი მამა გენიალური მსახიობი გრიშა ტყაბლაძე იყო, „თეთრ ქარავანში“ ასევე გენიალური სპარტაკ ბაღაშვილი. ყველანი პროფესიონალები იყვნენ და თავიანთ საქმეს ისე ეკიდებოდნენ, როგორც რაიმე წმინდას. ასეთი იყო ბატონი ვასოც. ბედნიერი ვარ, რომ ამის უფლება მომეცა...

სამწუხაროდ, თეატრში არ მინახავს, მაგრამ ვიცი, მაყურებელს როგორ უყვარდა. მასთან ურთიერთობით და მისი საქციელით, გადაღებაზე რომ ვუყურებდი, გაოცებული ვიყავი, თუ როგორი დამოკიდებულებით იყო კინოს მიმართ. ფილმში ასეთი სცენაა - ჩოხას იკერავს და თავს როგორ იწონებს, - ეს საოცარი სანახავია. საცოლეს პირველად რომ შეხვდება, როგორ ელაპარაკება, ან როგორ მიიღო... ასეთი მსახიობები იყვნენ, თავიანთი პროფესიით ცხოვრობდნენ და ესმოდათ, რა პასუხისმგებლობა ჰქონდათ ხალხის და ქვეყნის წინაშე. კი ასეთი იყო ვასო კახნიაშვილი.