პოლიტიკა
სამართალი

1

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

სამშაბათი, მთვარის მეოთხე დღე დაიწყება 07:33-ზე, მთვარე კუროშია კარგი დღეა ახალი საქმეების დასაწყებად. აგრეთვე დაკარგული ნივთების, ადამიანების მოსაძებნად. გააფართოეთ ბიზნესი, დაარეგულირეთ ურთიერთობა ბიზნესპარტნიორებთან. მოაგვარეთ ფინანსური საკითხები. არასასურველია უძრავი ქონებით ვაჭრობა. მოერიდეთ კამათს, საქმეების გარჩევას. კარგი დღეა სწავლისთვის, სამეცნიერო სამუშაოსთვის, გამოცდის ჩაბარება სხვა დღისთვის გადადეთ. ცუდი დღეა მოგზაურობის დასაწყებად, შორ მანძილზე მგზავრობისთვის. შეძლებისდაგვარად მოუარეთ ყვავილებს, დარგეთ ხეები, გაისეირნეთ ბუნებაში. მოერიდეთ ალკოჰოლს, სიგარეტს, კუჭის გადატვირთვას; ოპერაციების ჩატარებას კისერსა და ყელზე. რაციონიდან გამორიცხეთ პროდუქტები, რომლებიც სახამებელსა და ნახშირწყლებს შეიცავს.
სამხედრო
საზოგადოება
Faceამბები
მოზაიკა
კონფლიქტები
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"იყო პერიოდი, ისინი არ ჩანდნენ, მალავდნენ..." - დაუნის სინდრომის მქონე გოგონას დედის ბრძოლა თანასწორი უფლებებისთვის
"იყო პერიოდი, ისინი არ ჩანდნენ, მალავდნენ..." - დაუნის სინდრომის მქონე გოგონას დედის ბრძოლა თანასწორი უფლებებისთვის

"შე­ზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნე­ბი არ უნდა გვე­ცო­დე­ბო­დეს, რად­გა­ნაც მათ აქვთ ისე­თი­ვე ცხოვ­რე­ბა, ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი ინ­ტე­რე­სე­ბი, რო­გორც სხვებს. შე­ცო­დე­ბით და გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლი შე­ღა­ვა­თე­ბით ხელს ვუშ­ლით მათ პი­როვ­ნულ გან­ვი­თა­რე­ბას და სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში ინ­ტეგ­რა­ცი­ას".

"შე­ზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე ბავ­შვს ისე­თი­ვე უფ­ლე­ბა აქვს სკო­ლა­ში სწავ­ლის და ტრან­სპორ­ტით მგზავ­რო­ბის, რო­გორც ყვე­ლა სხვას".

"შე­ზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე ბავ­შვებ­ში გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ნი­ჭის გან­ვი­თა­რე­ბის ალ­ბა­თო­ბა ისე­თი­ვეა, რო­გორც ყვე­ლა პა­ტა­რა­ში".

ეს ყვე­ლა­ფე­რი მითი კი არა, რე­ა­ლო­ბაა და ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით ინ­ტენ­სი­უ­რად უნდა და­ი­წყოს ქვე­ყა­ნა­ში მუ­შა­ო­ბა, რომ შე­ზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნე­ბი, მით უფრო, პა­ტა­რე­ბი ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე გა­რი­ყუ­ლი და დის­კრი­მი­ნი­რე­ბუ­ლი ჯგუ­ფი არ იყოს.

არა­და, კვლე­ვე­ბით დას­ტურ­დე­ბა, რომ ისი­ნი მუდ­მი­ვად გა­ნიც­დი­ან დის­კრი­მი­ნა­ცი­ას და მათი უფ­ლე­ბე­ბი ილა­ხე­ბა. გა­ე­როს ბავ­შვთა ფონ­დის ინი­ცი­ა­ტი­ვით, ევ­რო­კავ­ში­რი­სა და ამე­რი­კის სა­ერ­თა­შო­რი­სო გან­ვი­თა­რე­ბის სა­ა­გენ­ტოს მხარ­და­ჭე­რით, შშმ ბავ­შვე­ბი­სა და მათი მშობ­ლე­ბის აქ­ტი­უ­რი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბით, სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მხარ­და­ჭე­რით, მოძ­რა­ო­ბა "ან­ტის­ტიგ­მა" ჩა­მო­ყა­ლიბ­და, რომ­ლის მი­ზა­ნია, სა­ზო­გა­დო­ე­ბის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის და ქცე­ვის ნორ­მე­ბის შეც­ვლა, სტიგ­მის დაძ­ლე­ვა.

მიკა ძი­ძი­გუ­რი და­უ­ნის სინ­დრო­მის მქო­ნე გო­გო­ნას მშო­ბე­ლია, ამას­თან, ორ­გა­ნი­ზა­ცია "სა­ქარ­თვე­ლოს და­უ­ნის სინ­დრო­მის ასო­ცი­ა­ცი­ის" დმფუძ­ნე­ბე­ლი, გამ­გე­ო­ბის წევ­რი ამ­ბობს, რომ სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ამ ადა­მი­ა­ნე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბებს ვერ აღიქ­ვამს - "იყო პე­რი­ო­დი, რო­დე­საც ისი­ნი სა­ერ­თოდ არ ჩან­დნენ, რად­გა­ნაც მათ მა­ლავ­დნენ... დღეს სი­ტუ­ა­ცია ცო­ტა­თი შეც­ვლი­ლია, თით­ქოს, ეს ადა­მი­ა­ნე­ბი მე­ტად გა­მოჩ­დნენ" - გვე­უბ­ნე­ბა მიკა.

- თუმ­ცა გა­ე­როს კვლე­ვე­ბის მი­ხედ­ვით, "35.000 უჩი­ნა­რი ბავ­შვი" მა­ინც არ­სე­ბობს სა­ქარ­თვე­ლო­ში...

- კი, მაგ­რამ შე­და­რე­ბას 5-10 წლის წი­ნან­დელ პე­რი­ოდ­თან ვა­კე­თებ, თუ რა მდგო­მა­რე­ო­ბა იყო ამ თვალ­საზ­რი­სით მა­შინ. და­მაკ­ნი­ნე­ბელ კონ­ტექ­სტში მო­იხ­სე­ნი­ე­ბო­და და­უ­ნის სინ­დრო­მი მე­დი­ის სა­შუ­ა­ლე­ბე­ბით, კერ­ძო სა­უბ­რებ­ში, პი­რად ურ­თი­ერ­თო­ბებ­ში, შო­უ­ებ­ში, ქუ­ჩა­ში, სკო­ლა­ში... დიახ, და­უ­ნი და­მამ­ცი­რე­ბე­ლი სი­ტყვა იყო. თუ ერთ ადა­მი­ანს მე­ო­რეს­თვის შე­უ­რა­ცხყო­ფის მი­ყე­ნე­ბა უნ­დო­და, ამ სი­ტყვით მო­იხ­სე­ნი­ებ­და. ამას­თან და­კავ­ში­რე­ბით არა­ერ­თი კამ­პა­ნია ჩა­ტარ­და, ჩვენც ბევ­რი ვი­აქ­ტი­უ­რეთ. ვერ ვი­ტყვი, რომ აქ­ცი­ებ­მა ბო­ლომ­დე ამო­წუ­რა პრობ­ლე­მა, მაგ­რამ ფაქ­ტია, რომ ისე­თი სი­ტუ­ა­ცია აღარ არის, "და­უ­ნის სინ­დრო­მი" ისე­თი სიხ­ში­რით და და­მამ­ცი­რე­ბელ კონ­ტექ­სტში აღარ გვხვდე­ბა.

მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ "უჩი­ნა­რი ბავ­შვე­ბის" რა­ღაც ნა­წი­ლი გა­მოჩ­და, სა­ზო­გა­დო­ე­ბამ ისი­ნი და­ი­ნა­ხა, ახ­ლოს არ იც­ნობს, არ იცის მათი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი... მას­წავ­ლე­ბელს, რო­მელ­თა­ნაც შე­ზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე ბავ­შვი სკო­ლა­ში ან ბაღ­ში მი­დის, მო­ლო­დი­ნი არ აქვს, რომ პა­ტა­რას იმა­ზე მეტი შე­უძ­ლია, ვიდ­რე პე­და­გოგს წარ­მო­უდ­გე­ნია, ანუ არას­წო­რი შე­ხე­დუ­ლე­ბა აქვს. ასე­ვე უჩ­ნდე­ბა შე­ცო­დე­ბის, სიბ­რა­ლუ­ლის, თა­ნაგ­რძნო­ბის გან­ცდა. ნაც­ვლად იმი­სა, რომ შე­ა­ფა­სოს რო­გორც თა­ნას­წო­რი უფ­ლე­ბე­ბის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნი, თა­ნაგ­რძნო­ბას უცხა­დებს.

შე­საძ­ლოა პა­ტა­რას არ ჰქონ­დეს შე­სა­ბა­მი­სი გო­ნებ­რი­ვი ან ფი­ზი­კუ­რი მო­ნა­ცე­მე­ბი, მაგ­რამ იმ დო­ნემ­დე ჯერ ვერ მი­ვე­დით, რომ ეს არ იყოს მთა­ვა­რი. პირ­ველ რიგ­ში, და­ცუ­ლი უნდა იყოს პი­როვ­ნე­ბის უფ­ლე­ბე­ბი. ალ­ბათ უფრო იმ ეტაპ­ზე ვართ, რომ ვერ ვხე­დავთ ამ ყვე­ლა­ფერს და შე­სა­ბა­მი­სად ვერ ვა­ფა­სებთ ამ ადა­მი­ა­ნებს.

- რო­გორც შშმ ბავ­შვის მშო­ბე­ლი, პი­რა­დად თქვენ, რა სირ­თუ­ლე­ებს აწყდე­ბით?

- ძი­რი­თა­დად ჩემი შვი­ლის მი­სა­მარ­თით მეს­მის ფრა­ზა: "რა საყ­ვა­რე­ლია", მაგ­რამ ჩემი თან­დას­წრე­ბით არა­ვინ ამ­ბობს, "რა სა­ცო­და­ვია". ამას უკვე მერე ამ­ბო­ბენ.

ცოტა ხნის წინ, მე­გო­ბარ­თან ვი­ყა­ვით, სა­დაც მისი დე­დამ­თი­ლი დაგ­ვხვდა, გა­გიჟ­და, ისე მო­ე­წო­ნა ჩემი გო­გო­ნა, რომ წა­მო­ვე­დით, გა­ვი­გე, იმ ქალ­ბა­ტონს უტი­რია, რად­გან ლილე ძა­ლი­ან შე­ე­ცო­და, ვერ წარ­მო­იდ­გი­ნა, რომ ასეთ საყ­ვა­რელ ბავ­შვს გო­ნებ­რი­ვი შე­ზღუდ­ვა ჰქონ­და, ანუ მის­თვის ეს ტრა­გე­დია აღ­მოჩ­ნდა.

ვი­მე­ო­რებ, ისევ და ისევ მთა­ვა­რი პრობ­ლე­მა ის არის, რომ ამ ადა­მი­ა­ნებს პი­როვ­ნე­ბე­ბად ვერ აღ­ვიქ­ვამთ. არა­და, თა­ვი­სი მო­ნა­ცე­მე­ბით, იმ უნა­რე­ბით, რაც დაჰ­ყვათ, სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლე­ბი უნდა იყ­ვნენ და საქ­მე­ში წარ­მა­ტე­ბუ­ლე­ბი, მაგ­რამ სამ­წუ­ხა­როდ, სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ამას ჯერ­ჯე­რო­ბით ვერ ხე­დავს, სა­მა­გი­ე­როდ, მათი სა­ცო­დავ ადა­მი­ა­ნე­ბად წარ­მოდ­გე­ნა არ უჭირს!..

- რო­დის გა­გი­გეთ, რომ თქვენ გო­გო­ნას და­უ­ნის სინ­დრო­მი ჰქონ­და?

- ფეხ­მძი­მო­ბი­სას ექოს­კო­პი­ა­ზე მი­თხრეს, რომ გუ­ლის მან­კით იბა­დე­ბო­და, თუმ­ცა მუც­ლად­ყოფ­ნის პე­რი­ოდ­ში და­უ­ნის სინ­დრო­მი ვერ აღ­მო­ა­ჩი­ნეს. ამას იშ­ვი­ათ შემ­თხვე­ვა­ში ად­გე­ნენ (ჩემ გარ­შე­მო, ვი­საც და­უ­ნის სინ­დრო­მი აქვს, არც ერ­თის დე­დამ არ იცო­და, რომ ასე­თი ბავ­შვი უნდა გა­ე­ჩი­ნა).

ჩემი გო­გო­ნა რომ და­ი­ბა­და, მა­შინ­ვე სა­ა­ვად­მყო­ფო­ში გა­და­იყ­ვა­ნეს იმი­ტომ, რომ მარ­თლაც გუ­ლის მან­კი ჰქონ­და, დახ­მა­რე­ბა სჭირ­დე­ბო­და. იმის გამო, რომ სტა­ცი­ო­ნარ­ში იყო, სამი დღის გან­მავ­ლო­ბა­ში არ მაჩ­ვე­ნეს. ბუ­ნებ­რივ კვე­ბას რომ ვუგ­ზავ­ნი­დი, მე­უბ­ნე­ბოდ­ნენ, იქ­ნებ არ არის სა­ჭი­რო? რომ ნა­ხავ, მერე აჭა­მეო... თა­ვი­დან ვერ მივ­ხვდი, რა­ტომ არ უნ­დო­დათ, პა­ტა­რის­თვის ბუ­ნებ­რი­ვი კვე­ბა გა­მეგ­ზავ­ნა. გა­მო­დის, სა­მე­დი­ცი­ნო პერ­სო­ნა­ლი, ადა­მი­ა­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც ყვე­ლა­ზე მე­ტად უნდა იყ­ვნენ ინ­ფორ­მი­რე­ბუ­ლე­ბი, პირ­ვე­ლე­ბი, სწო­რედ ისი­ნი სცო­და­ვენ...

პირ­ვე­ლი შეც­დო­მა მათი მხრი­დან ეს იყო, რაც გი­თხა­რით, მე­ო­რე ის, რომ სამი დღის გან­მავ­ლო­ბა­ში ჩემ­თვის არა­ვის უთ­ქვამს, პა­ტა­რა და­უ­ნის სინ­დრო­მით რომ და­ი­ბა­და. ამას თა­ვად მივ­ხვდი, სტა­ცი­ო­ნარ­ში რომ ვნა­ხე, უფრო სწო­რად, ეჭვი გა­მიჩ­ნდა (რა­ღაც ნიშ­ნე­ბით მივ­ხვდი) და გე­ნე­ტი­კუ­რი ანა­ლი­ზის გა­კე­თე­ბა ვთხო­ვე, მაგ­რამ უარი მი­ვი­ღე. შემ­დეგ და­ჟი­ნე­ბით რომ მო­ვი­თხო­ვე, მი­თხრეს, - უკვე გაგ­ზავ­ნი­ლი­აო...

მთა­ვა­რია, რომ ჩემ­თვის ცუდი არა­ვის უნ­დო­და და სწო­რედ ამი­ტომ იქ­ცე­ოდ­ნენ ასე. თან, არ იცოდ­ნენ, რე­ლუ­რად რო­გორ უნდა ემოქ­მე­დათ. თუ რამ­ხე­ლა მნიშ­ვნე­ლო­ბა ჰქონ­და მშობ­ლის­თვის მათ მარ­თე­ბულ საქ­ცი­ელს. ოღონდ, ყვე­ლა­ფერს გულ­წრფე­ლად, სი­კე­თის სა­ხე­ლით აკე­თებ­დნენ... მჯე­რა, რომ გუ­ლით ცუდი არა­ვის უნ­დო­და. რო­დე­საც მე­უბ­ნე­ბოდ­ნენ, არ გინ­და ანა­ლი­ზი, მერე გავ­გზავ­ნით, გუ­ლის­ხმობ­დნენ, რომ გა­ვი­დეს დრო და რა­ღაც­ნა­ი­რად შე­ვა­პა­რებ­თო. ეს არას­წო­რია!

დროა, ის­წავ­ლოს სა­მე­დი­ცი­ნო პერ­სო­ნალ­მა, რო­გორ მი­ა­წო­დოს მშო­ბელს მის­თვი­საც მი­სა­ღე­ბი და აუ­ცი­ლე­ბე­ლი ინ­ფორ­მა­ცია. ოღონდ, ეს რომ გა­ა­კე­თოს, სა­მე­დი­ცი­ნო პერ­სო­ნა­ლი წე­სებ­სა და კა­ნო­ნებ­ში სწო­რად უნდა ერ­კვე­ო­დეს... რო­დე­საც ბავ­შვი ნე­ო­ნა­ტო­ლო­გი­ის გან­ყო­ფი­ლე­ბა­ში მყავ­და, მთა­ვარ­მა ექიმ­მა მი­თხრა, ალ­ბათ ორ­სუ­ლო­ბა­ში ვირუ­სი გა­და­ი­ტა­ნეო. კი-მეთ­ქი, - და­ვე­თან­ხმე, მაგ­რამ ვირუ­სი რომ და­უ­ნის სინ­დრო­მის მი­ზე­ზი არ არის და აბ­სურ­დია, ეს მოგ­ვი­ა­ნე­ბით გა­ვი­გე, მაგ­რამ რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა ექიმ­მა არ იცო­დეს?! თუმ­ცა ექიმ­თან ამ ინ­ფორ­მა­ცი­ის მოს­მე­ნის შემ­დეგ (სა­ნამ სა­კი­თხში სა­ბო­ლო­ოდ გა­ვერ­კვე­ო­დი), სტრეს­ში ვი­ყა­ვი, ბევ­რს ვფიქ­რობ­დი იმა­ზე, რომ ნა­ყოფს მუც­ლად­ყოფ­ნის პე­რი­ოდ­ში ვერ მო­ვუფრ­თხილ­დი, ვირუ­სი და­მე­მარ­თა, რის გა­მოც და­უ­ნის სინ­დრო­მი დაყ­ვა და ა.შ.

რე­ა­ლუ­რად კი ყვე­ლა­ფე­რი ნა­ყო­ფის ჩა­სახ­ვი­სას ხდე­ბა... ჩვენ გვაქვს 46 ქრო­მო­სო­მა, მათ - 47. ამის რე­ა­ლუ­რი მი­ზე­ზი არა­ვინ იცის, მაგ­რამ თუ ერთი ქრო­მო­სო­მით მეტი აღ­მოჩ­ნდე­ბა, უკვე და­უ­ნის სინ­დრომ­თან გვაქვს საქ­მე, სა­დაც არა­ფერ შუ­ა­შია ვირუ­სი!

- გარ­კვე­უ­ლი სტა­ტის­ტი­კა ამ­ბობს, რომ და­უ­ნის სინ­დრო­მის მქო­ნე ჩვი­ლი 40 წელს გა­და­ცი­ლე­ბულ მშობ­ლებს უჩ­ნდე­ბათ.

- ესეც მი­თია, რომ გა­დავ­ხე­დოთ, უმ­რავ­ლე­სო­ბა მშობ­ლე­ბის, ვი­საც და­უ­ნის სინ­დრო­მის მქო­ნე შვი­ლე­ბი შე­ე­ე­ძი­ნათ, ბევ­რად ახალ­გაზ­რდე­ბი არი­ან, ეს ინ­ფორ­მა­ცია არ შე­ე­სა­ბა­მე­ბა სი­მარ­თლეს. არ ვიცი, რა სტა­ტის­ტი­კას ემ­ყა­რე­ბა, მაგ­რამ, რე­ა­ლო­ბა­ში აღ­მოჩ­ნდა, რომ მი­თია.

მიკა ძი­ძი­გუ­რის თქმით, ამ სი­ტუ­ა­ცი­ა­ში პირ­ვე­ლი ნა­ბი­ჯი უნდა იყოს, იმის ცოდ­ნა, ექი­მებ­მა მშო­ბელს პირ­ველ ეტაპ­ზე რო­გორ მი­ა­წო­დონ სწო­რი ინ­ფორ­მა­ცია. ვი­ნა­ი­დან მშო­ბე­ლი თა­ვი­დან­ვე პე­დი­ატრზე უნდა იყოს მიყრდნო­ბი­ლი, უნდა იც­ნობ­დნენ იმ პრო­ტო­კოლს, რო­მე­ლიც არ­სე­ბობს და მარ­ტი­ვად ხელ­მი­საწ­ვდო­მია. იმის გამო, რომ ზო­გი­ერ­თი ექიმ­მა მის შე­სა­ხებ არა­ფე­რი იცის, ფაქ­ტის წი­ნა­შე მყოფ­მა მა­ინც უნდა მო­ი­ძი­ოს სა­ჭი­რო და აუ­ცი­ლე­ბე­ლი ინ­ფორ­მა­ცია, რომ დრო­უ­ლად და­აკ­ვა­ლი­ა­ნოს მშო­ბე­ლი.

"რე­გი­ო­ნებ­ში კი­დევ უფრო რთუ­ლი სი­ტუ­ა­ცი­აა. მშობ­ლებ­მა ისიც კი არ იცი­ან, რომ ბავ­შვი სკო­ლა­ში, ბაღ­ში უნდა წა­ვი­დეს, თა­ვი­სით ჭამ­დეს, ლა­პა­რა­კობ­დეს... ასეთ ადა­მი­ა­ნებს ნამ­დვი­ლად სჭირ­დე­ბათ დახ­მა­რე­ბა-დაკ­ვა­ლი­ა­ნე­ბა, რომ სწო­რად წარ­მარ­თონ პა­ტა­რის გან­ვი­თა­რე­ბა," - ამ­ბობს მიკა ძი­ძი­გუ­რი.

- არ­სე­ბო­ბენ მშობ­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც პა­ტა­რებ­ზე მი­ზან­მი­მარ­თულდ უარს ამ­ბო­ბენ. ამას რო­გორ აფა­სებთ?

- მშო­ბე­ლი, რო­მე­ლიც შვილს აჩენს, უკვე პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბას იღებს. ბავ­შვი ჯან­მრთე­ლია თუ არა, ვე­რაფ­რით ვხვდე­ბი, რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა მას­ზე უარი თქვა და შენი ადა­მი­ა­ნუ­რი პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა სხვას გა­და­ა­ბა­რო?! ეს და­უშ­ვე­ბე­ლია!

ჩემი შვი­ლი 8 თვის იყო, რომ აქ­ტი­ვო­ბებ­ში ჩა­ვერ­თე, და­ვი­წყე თა­ნა­მო­აზ­რე­ე­ბის, მშობ­ლე­ბის მო­ძი­ე­ბა. ჩვენ­მა შეკ­რე­ბებ­მა ამ პრობ­ლე­მე­ბის გა­დაჭ­რის აუ­ცი­ლებ­ლო­ბა გა­ა­ჩი­ნა. მოკ­ლედ, აუ­ცი­ლებ­ლო­ბამ ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის "სა­ქარ­თვე­ლოს და­უ­ნის სინ­დრო­მის ასო­ცი­ა­ცია" შექ­მნის­კენ მიგ­ვიყ­ვა­ნა. ჩვე­ნი მთა­ვა­რი მი­ზა­ნი ბავ­შვე­ბის დახ­მა­რე­ბაა, რომ ამ ადა­მი­ა­ნებს სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი აქ­ტი­უ­რო­ბა შე­უძ­ლი­ათ, რა­ღაც პრო­ფე­სი­ის შე­ძე­ნა, ინ­ტეგ­რა­ცია. თავს კარ­გად უნდა გრძნობ­დნენ, რომ იხარ­ჯე­ბოდ­ნენ, სა­კუ­თა­რი უნა­რე­ბი ბო­ლომ­დე გა­მო­ი­ყე­ნონ. ეს დიდი პრობ­ლე­მაა და ამას სამ­წუ­ხა­როდ, სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბიც კი ვერ ხე­და­ვენ, თუმ­ცა ბოლო დროს და­იძ­რა ტალ­ღა, რომ ადა­მი­ა­ნებ­მა თვით­რე­ა­ლი­ზე­ბა და­ი­წყეს, რაც სა­სი­ხა­რუ­ლოა და სწო­რედ ეს არის ჩვე­ნი მი­ზა­ნიც.

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
კადრები: რა ხდებოდა 2 ძლიერი მიწისძვრის დროს მიანმარში? - დაღუპულთა რაოდენობა 1 000-ს გასცდა
ავტორი:

"იყო პერიოდი, ისინი არ ჩანდნენ, მალავდნენ..." - დაუნის სინდრომის მქონე გოგონას დედის ბრძოლა თანასწორი უფლებებისთვის

"იყო პერიოდი, ისინი არ ჩანდნენ, მალავდნენ..." - დაუნის სინდრომის მქონე გოგონას დედის ბრძოლა თანასწორი უფლებებისთვის

"შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ადამიანები არ უნდა გვეცოდებოდეს, რადგანაც მათ აქვთ ისეთივე ცხოვრება, ინდივიდუალური ინტერესები, როგორც სხვებს. შეცოდებით და გადაჭარბებული შეღავათებით ხელს ვუშლით მათ პიროვნულ განვითარებას და საზოგადოებაში ინტეგრაციას".

"შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ბავშვს ისეთივე უფლება აქვს სკოლაში სწავლის და ტრანსპორტით მგზავრობის, როგორც ყველა სხვას".

"შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ბავშვებში განსაკუთრებული ნიჭის განვითარების ალბათობა ისეთივეა, როგორც ყველა პატარაში".

ეს ყველაფერი მითი კი არა, რეალობაა და ამ მიმართულებით ინტენსიურად უნდა დაიწყოს ქვეყანაში მუშაობა, რომ შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ადამიანები, მით უფრო, პატარები ერთ-ერთი ყველაზე გარიყული და დისკრიმინირებული ჯგუფი არ იყოს.

არადა, კვლევებით დასტურდება, რომ ისინი მუდმივად განიცდიან დისკრიმინაციას და მათი უფლებები ილახება. გაეროს ბავშვთა ფონდის ინიციატივით, ევროკავშირისა და ამერიკის საერთაშორისო განვითარების სააგენტოს მხარდაჭერით, შშმ ბავშვებისა და მათი მშობლების აქტიური მონაწილეობით, საზოგადოების მხარდაჭერით, მოძრაობა "ანტისტიგმა" ჩამოყალიბდა, რომლის მიზანია, საზოგადოების დამოკიდებულების და ქცევის ნორმების შეცვლა, სტიგმის დაძლევა.

მიკა ძიძიგური დაუნის სინდრომის მქონე გოგონას მშობელია, ამასთან, ორგანიზაცია "საქართველოს დაუნის სინდრომის ასოციაციის" დმფუძნებელი, გამგეობის წევრი ამბობს, რომ საზოგადოება ამ ადამიანების შესაძლებლობებს ვერ აღიქვამს - "იყო პერიოდი, როდესაც ისინი საერთოდ არ ჩანდნენ, რადგანაც მათ მალავდნენ... დღეს სიტუაცია ცოტათი შეცვლილია, თითქოს, ეს ადამიანები მეტად გამოჩდნენ" - გვეუბნება მიკა.

- თუმცა გაეროს კვლევების მიხედვით, "35.000 უჩინარი ბავშვი" მაინც არსებობს საქართველოში...

- კი, მაგრამ შედარებას 5-10 წლის წინანდელ პერიოდთან ვაკეთებ, თუ რა მდგომარეობა იყო ამ თვალსაზრისით მაშინ. დამაკნინებელ კონტექსტში მოიხსენიებოდა დაუნის სინდრომი მედიის საშუალებებით, კერძო საუბრებში, პირად ურთიერთობებში, შოუებში, ქუჩაში, სკოლაში... დიახ, დაუნი დამამცირებელი სიტყვა იყო. თუ ერთ ადამიანს მეორესთვის შეურაცხყოფის მიყენება უნდოდა, ამ სიტყვით მოიხსენიებდა. ამასთან დაკავშირებით არაერთი კამპანია ჩატარდა, ჩვენც ბევრი ვიაქტიურეთ. ვერ ვიტყვი, რომ აქციებმა ბოლომდე ამოწურა პრობლემა, მაგრამ ფაქტია, რომ ისეთი სიტუაცია აღარ არის, "დაუნის სინდრომი" ისეთი სიხშირით და დამამცირებელ კონტექსტში აღარ გვხვდება.

მიუხედავად იმისა, რომ "უჩინარი ბავშვების" რაღაც ნაწილი გამოჩდა, საზოგადოებამ ისინი დაინახა, ახლოს არ იცნობს, არ იცის მათი შესაძლებლობები... მასწავლებელს, რომელთანაც შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ბავშვი სკოლაში ან ბაღში მიდის, მოლოდინი არ აქვს, რომ პატარას იმაზე მეტი შეუძლია, ვიდრე პედაგოგს წარმოუდგენია, ანუ არასწორი შეხედულება აქვს. ასევე უჩნდება შეცოდების, სიბრალულის, თანაგრძნობის განცდა. ნაცვლად იმისა, რომ შეაფასოს როგორც თანასწორი უფლებების მქონე ადამიანი, თანაგრძნობას უცხადებს.

შესაძლოა პატარას არ ჰქონდეს შესაბამისი გონებრივი ან ფიზიკური მონაცემები, მაგრამ იმ დონემდე ჯერ ვერ მივედით, რომ ეს არ იყოს მთავარი. პირველ რიგში, დაცული უნდა იყოს პიროვნების უფლებები. ალბათ უფრო იმ ეტაპზე ვართ, რომ ვერ ვხედავთ ამ ყველაფერს და შესაბამისად ვერ ვაფასებთ ამ ადამიანებს.

- როგორც შშმ ბავშვის მშობელი, პირადად თქვენ, რა სირთულეებს აწყდებით?

- ძირითადად ჩემი შვილის მისამართით მესმის ფრაზა: "რა საყვარელია", მაგრამ ჩემი თანდასწრებით არავინ ამბობს, "რა საცოდავია". ამას უკვე მერე ამბობენ.

ცოტა ხნის წინ, მეგობართან ვიყავით, სადაც მისი დედამთილი დაგვხვდა, გაგიჟდა, ისე მოეწონა ჩემი გოგონა, რომ წამოვედით, გავიგე, იმ ქალბატონს უტირია, რადგან ლილე ძალიან შეეცოდა, ვერ წარმოიდგინა, რომ ასეთ საყვარელ ბავშვს გონებრივი შეზღუდვა ჰქონდა, ანუ მისთვის ეს ტრაგედია აღმოჩნდა.

ვიმეორებ, ისევ და ისევ მთავარი პრობლემა ის არის, რომ ამ ადამიანებს პიროვნებებად ვერ აღვიქვამთ. არადა, თავისი მონაცემებით, იმ უნარებით, რაც დაჰყვათ, საზოგადოებაში ინტეგრირებულები უნდა იყვნენ და საქმეში წარმატებულები, მაგრამ სამწუხაროდ, საზოგადოება ამას ჯერჯერობით ვერ ხედავს, სამაგიეროდ, მათი საცოდავ ადამიანებად წარმოდგენა არ უჭირს!..

- როდის გაგიგეთ, რომ თქვენ გოგონას დაუნის სინდრომი ჰქონდა?

- ფეხმძიმობისას ექოსკოპიაზე მითხრეს, რომ გულის მანკით იბადებოდა, თუმცა მუცლადყოფნის პერიოდში დაუნის სინდრომი ვერ აღმოაჩინეს. ამას იშვიათ შემთხვევაში ადგენენ (ჩემ გარშემო, ვისაც დაუნის სინდრომი აქვს, არც ერთის დედამ არ იცოდა, რომ ასეთი ბავშვი უნდა გაეჩინა).

ჩემი გოგონა რომ დაიბადა, მაშინვე საავადმყოფოში გადაიყვანეს იმიტომ, რომ მართლაც გულის მანკი ჰქონდა, დახმარება სჭირდებოდა. იმის გამო, რომ სტაციონარში იყო, სამი დღის განმავლობაში არ მაჩვენეს. ბუნებრივ კვებას რომ ვუგზავნიდი, მეუბნებოდნენ, იქნებ არ არის საჭირო? რომ ნახავ, მერე აჭამეო... თავიდან ვერ მივხვდი, რატომ არ უნდოდათ, პატარისთვის ბუნებრივი კვება გამეგზავნა. გამოდის, სამედიცინო პერსონალი, ადამიანები, რომლებიც ყველაზე მეტად უნდა იყვნენ ინფორმირებულები, პირველები, სწორედ ისინი სცოდავენ...

პირველი შეცდომა მათი მხრიდან ეს იყო, რაც გითხარით, მეორე ის, რომ სამი დღის განმავლობაში ჩემთვის არავის უთქვამს, პატარა დაუნის სინდრომით რომ დაიბადა. ამას თავად მივხვდი, სტაციონარში რომ ვნახე, უფრო სწორად, ეჭვი გამიჩნდა (რაღაც ნიშნებით მივხვდი) და გენეტიკური ანალიზის გაკეთება ვთხოვე, მაგრამ უარი მივიღე. შემდეგ დაჟინებით რომ მოვითხოვე, მითხრეს, - უკვე გაგზავნილიაო...

მთავარია, რომ ჩემთვის ცუდი არავის უნდოდა და სწორედ ამიტომ იქცეოდნენ ასე. თან, არ იცოდნენ, რელურად როგორ უნდა ემოქმედათ. თუ რამხელა მნიშვნელობა ჰქონდა მშობლისთვის მათ მართებულ საქციელს. ოღონდ, ყველაფერს გულწრფელად, სიკეთის სახელით აკეთებდნენ... მჯერა, რომ გულით ცუდი არავის უნდოდა. როდესაც მეუბნებოდნენ, არ გინდა ანალიზი, მერე გავგზავნით, გულისხმობდნენ, რომ გავიდეს დრო და რაღაცნაირად შევაპარებთო. ეს არასწორია!

დროა, ისწავლოს სამედიცინო პერსონალმა, როგორ მიაწოდოს მშობელს მისთვისაც მისაღები და აუცილებელი ინფორმაცია. ოღონდ, ეს რომ გააკეთოს, სამედიცინო პერსონალი წესებსა და კანონებში სწორად უნდა ერკვეოდეს... როდესაც ბავშვი ნეონატოლოგიის განყოფილებაში მყავდა, მთავარმა ექიმმა მითხრა, ალბათ ორსულობაში ვირუსი გადაიტანეო. კი-მეთქი, - დავეთანხმე, მაგრამ ვირუსი რომ დაუნის სინდრომის მიზეზი არ არის და აბსურდია, ეს მოგვიანებით გავიგე, მაგრამ როგორ შეიძლება ექიმმა არ იცოდეს?! თუმცა ექიმთან ამ ინფორმაციის მოსმენის შემდეგ (სანამ საკითხში საბოლოოდ გავერკვეოდი), სტრესში ვიყავი, ბევრს ვფიქრობდი იმაზე, რომ ნაყოფს მუცლადყოფნის პერიოდში ვერ მოვუფრთხილდი, ვირუსი დამემართა, რის გამოც დაუნის სინდრომი დაყვა და ა.შ.

რეალურად კი ყველაფერი ნაყოფის ჩასახვისას ხდება... ჩვენ გვაქვს 46 ქრომოსომა, მათ - 47. ამის რეალური მიზეზი არავინ იცის, მაგრამ თუ ერთი ქრომოსომით მეტი აღმოჩნდება, უკვე დაუნის სინდრომთან გვაქვს საქმე, სადაც არაფერ შუაშია ვირუსი!

- გარკვეული სტატისტიკა ამბობს, რომ დაუნის სინდრომის მქონე ჩვილი 40 წელს გადაცილებულ მშობლებს უჩნდებათ.

- ესეც მითია, რომ გადავხედოთ, უმრავლესობა მშობლების, ვისაც დაუნის სინდრომის მქონე შვილები შეეეძინათ, ბევრად ახალგაზრდები არიან, ეს ინფორმაცია არ შეესაბამება სიმართლეს. არ ვიცი, რა სტატისტიკას ემყარება, მაგრამ, რეალობაში აღმოჩნდა, რომ მითია.

მიკა ძიძიგურის თქმით, ამ სიტუაციაში პირველი ნაბიჯი უნდა იყოს, იმის ცოდნა, ექიმებმა მშობელს პირველ ეტაპზე როგორ მიაწოდონ სწორი ინფორმაცია. ვინაიდან მშობელი თავიდანვე პედიატრზე უნდა იყოს მიყრდნობილი, უნდა იცნობდნენ იმ პროტოკოლს, რომელიც არსებობს და მარტივად ხელმისაწვდომია. იმის გამო, რომ ზოგიერთი ექიმმა მის შესახებ არაფერი იცის, ფაქტის წინაშე მყოფმა მაინც უნდა მოიძიოს საჭირო და აუცილებელი ინფორმაცია, რომ დროულად დააკვალიანოს მშობელი.

"რეგიონებში კიდევ უფრო რთული სიტუაციაა. მშობლებმა ისიც კი არ იციან, რომ ბავშვი სკოლაში, ბაღში უნდა წავიდეს, თავისით ჭამდეს, ლაპარაკობდეს... ასეთ ადამიანებს ნამდვილად სჭირდებათ დახმარება-დაკვალიანება, რომ სწორად წარმართონ პატარის განვითარება," - ამბობს მიკა ძიძიგური.

- არსებობენ მშობლები, რომლებიც პატარებზე მიზანმიმართულდ უარს ამბობენ. ამას როგორ აფასებთ?

- მშობელი, რომელიც შვილს აჩენს, უკვე პასუხისმგებლობას იღებს. ბავშვი ჯანმრთელია თუ არა, ვერაფრით ვხვდები, როგორ შეიძლება მასზე უარი თქვა და შენი ადამიანური პასუხისმგებლობა სხვას გადააბარო?! ეს დაუშვებელია!

ჩემი შვილი 8 თვის იყო, რომ აქტივობებში ჩავერთე, დავიწყე თანამოაზრეების, მშობლების მოძიება. ჩვენმა შეკრებებმა ამ პრობლემების გადაჭრის აუცილებლობა გააჩინა. მოკლედ, აუცილებლობამ ორგანიზაციის "საქართველოს დაუნის სინდრომის ასოციაცია" შექმნისკენ მიგვიყვანა. ჩვენი მთავარი მიზანი ბავშვების დახმარებაა, რომ ამ ადამიანებს საზოგადოებაში ჩვეულებრივი აქტიურობა შეუძლიათ, რაღაც პროფესიის შეძენა, ინტეგრაცია. თავს კარგად უნდა გრძნობდნენ, რომ იხარჯებოდნენ, საკუთარი უნარები ბოლომდე გამოიყენონ. ეს დიდი პრობლემაა და ამას სამწუხაროდ, სპეციალისტებიც კი ვერ ხედავენ, თუმცა ბოლო დროს დაიძრა ტალღა, რომ ადამიანებმა თვითრეალიზება დაიწყეს, რაც სასიხარულოა და სწორედ ეს არის ჩვენი მიზანიც.

ე.წ. ოცნების ქალაქის მცხოვრებლებმა საცხოვრებელი ფართებით დაკმაყოფილების მოთხოვნით გზა გადაკეტეს

"არაფერი მძიმე ოპერაცია არ ჰქონდა გადატანილი...არაფერი არ აწუხებდა" - გარდაცვლილი ექთნის დედის პირველი კომენტარი

საქართველოში კორონავირუსის 262  ახალი შემთხვევა გამოვლინდა - რამდენი ტესტი ჩატარდა გასულ 24 საათში და როგორია ეპიდვითარება ქვეყანაში