საზოგადოება
პოლიტიკა
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
მსოფლიო
სამართალი
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
მოზაიკა
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ყველაზე მასშტაბური ავიაკატასტროფები სპორტის ისტორიაში - შემთხვევები, როდესაც გუნდის ყველა წევრი დაიღუპა
ყველაზე მასშტაბური ავიაკატასტროფები სპორტის ისტორიაში - შემთხვევები, როდესაც გუნდის ყველა წევრი დაიღუპა

29 ნო­ემ­ბერს კო­ლუმ­ბი­ა­ში თვითმფრი­ნა­ვის ჩა­მო­ვარ­დნამ, ბრა­ზი­ლი­უ­რი სა­ფეხ­ბურ­თო კლუბ "შა­პე­კო­ენ­სეს" მო­თა­მა­შე­ე­ბი იმ­სხვერ­პლა. ფეხ­ბურ­თე­ლე­ბი სამ­ხრეთ ამე­რი­კის თა­სის ფი­ნა­ლურ შეხ­ვედ­რა­ზე მი­ე­მარ­თე­ბოდ­ნენ. ავი­ა­ლა­ი­ნე­რის ბორტზე, რო­მე­ლიც ბოლო ვერ­სი­ით, საწ­ვა­ვის უკ­მა­რი­სო­ბის გამო ჩა­მო­ვარ­და, 81 ადა­მი­ა­ნი იმ­ყო­ფე­ბო­და. მათ შო­რის "შა­პე­კო­ენ­სეს" მო­თა­მა­შე­ე­ბი, გუნ­დის მწვრთნე­ლე­ბი და ხელ­მძღვა­ნე­ლი პი­რე­ბი, ჟურ­ნა­ლის­ტე­ბი. თვითმფრი­ნა­ვის ფრაგ­მენ­ტებ­ში მაშ­ვე­ლებ­მა 6 ცო­ცხალ მგზავრს მი­აგ­ნეს. ერთ-ერთი მათ­გა­ნი სა­ა­ვად­მყო­ფო­ში მიყ­ვა­ნამ­დე გარ­და­იც­ვა­ლა.

სამ­წუ­ხა­როდ, თა­ნა­მედ­რო­ვე მსოფ­ლიო სპორ­ტის ის­ტო­რი­ა­ში, ეს არ არის პირ­ვე­ლი შემ­თხვე­ვა, რო­დე­საც სა­ა­ვი­ა­ციო კა­ტას­ტრო­ფა­ში სპორ­ტუ­ლი გუნ­დი, პრაქ­ტი­კუ­ლად, მთლი­ა­ნად იღუ­პე­ბა.

სა­ფეხ­ბურ­თო კლუ­ბი "ტო­რი­ნო", 1949 წლის 4 მა­ი­სი

იმ დრო­ის ტუ­რი­ნის "ტო­რი­ნო" იტა­ლი­ის ყვე­ლა­ზე ძლი­ერ სა­ფეხ­ბურ­თო კლუ­ბად ით­ვლე­ბო­და. მე­ო­რე მსოფ­ლიო ომის შემ­დეგ გუნ­დმა ეროვ­ნუ­ლი ჩემ­პი­ო­ნა­ტი ზე­დი­ზედ სამ­ჯერ მო­ი­გო. იმ სა­ბე­დის­წე­რო დღეს ტუ­რი­ნე­ლე­ბი ლი­სა­ბო­ნი­დან (პორ­ტუ­გა­ლია) ბრუნ­დე­ბოდ­ნენ, სა­დაც ად­გი­ლობ­რივ "ბენ­ფი­კას­თან" ამ­ხა­ნა­გუ­რი მატ­ჩი გა­მარ­თეს. FIAT G-121CP-ის ბორტზე 18 ფეხ­ბურ­თე­ლი, კლუ­ბის ხელ­მძღვა­ნე­ლო­ბა და ჟურ­ნა­ლის­ტე­ბი იმ­ყო­ფე­ბოდ­ნენ. სულ 31 ადა­მი­ა­ნი. ძლი­ე­რი ნის­ლი­სა და პი­ლო­ტის შეც­დო­მის გამო, თვითმფრი­ნა­ვი შე­ნო­ბას და­ე­ჯა­ხა. ბორტზე მყო­ფი ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი და­ი­ღუ­პა. კა­ტას­ტრო­ფას მხო­ლოდ ერთი ფეხ­ბურ­თე­ლი - ლა­უ­რო ტომა გა­და­ურ­ჩა, რო­მე­ლიც პორ­ტუ­გა­ლი­ა­ში ტრავ­მის გამო ვერ გა­ემ­გზავ­რა.

სა­ფეხ­ბურ­თო კლუ­ბი "მან­ჩეს­ტერ იუ­ნა­ი­ტე­დი", 1958 წლის 6 თე­ბერ­ვა­ლი

ბრი­ტა­ნუ­ლი "მან­ჩეს­ტერ იუ­ნა­ი­ტე­დი" იუ­გოს­ლა­ვი­ის დე­და­ქა­ლაქ ბელგრა­დი­დან ბრუნ­დე­ბო­და. მი­უნ­ხენ­ში თვითმფრი­ნა­ვი საწ­ვა­ვის მა­რა­გის შევ­სე­ბის­თვის და­ეშ­ვა. ტექ­ნი­კუ­რი გა­უ­მარ­თა­ო­ბის, უა­მინ­დო­ბი­სა და ძლი­ე­რი თოვ­ლის გამო, მი­უნ­ხე­ნი­დან აფ­რე­ნის ორი მცდე­ლო­ბა წა­რუ­მა­ტებ­ლად დას­რულ­და. ერთხანს რე­ი­სის გა­და­დე­ბა­საც ფიქ­რობ­დნენ, მაგ­რამ პი­ლოტ­მა გა­და­წყვი­ტა, რომ კი­დევ ერთხელ ეცა­და. ეს გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბა სა­ბე­დის­წე­რო აღ­მოჩ­ნდა.

თვითმფრი­ნავ­მა ვერ შეძ­ლო აფ­რე­ნა. ის ასაფ­რენ ბი­ლიკს გას­ცდა და ჯერ სა­ცხოვ­რე­ბელ სახ­ლს, შემ­დეგ კი ან­გარს და­ე­ჯა­ხა, რო­მელ­შიც საწ­ვა­ვით სავ­სე სატ­ვირ­თო მან­ქა­ნა იდგა. ძლი­ერ­მა აფეთ­ქე­ბამ და ხან­ძარ­მა ბორტზე მყო­ფი 44 ადა­მი­ა­ნი­დან 21 იმ­სხვერ­პლა.

ურუგ­ვა­ის რაგ­ბის ნაკ­რე­ბი, 1972 წლის 13 ოქ­ტომ­ბე­რი

ეს ავი­ა­ცი­ის ის­ტო­რი­ა­ში ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე შემ­ზა­რა­ვი კა­ტას­ტრო­ფაა. იმ დღეს თვითმფრი­ნა­ვი, რო­მელ­შიც ეკი­პა­ჟის 5 წევ­რი და 40 მგზავ­რი (რაგ­ბის­ტე­ბი, მწვრთნე­ლე­ბი, ნა­თე­სა­ვე­ბი) იმ­ყო­ფე­ბოდ­ნენ, ჩი­ლეს დე­და­ქა­ლაქ სან­ტი­ა­გო­ში მიფ­რი­ნავ­და. ან­დე­ბის თავ­ზე, ძლი­ერ ციკ­ლონ­ში მოხ­ვედ­რილ­მა თვითმფრი­ნავ­მა მთის მწვერ­ვალს კუდი გა­მოს­დო. უშუ­ა­ლოდ ჩა­მო­ვარ­დნი­სას 12 ადა­მი­ა­ნი და­ი­ღუ­პა. კი­დევ 6 - მე­ო­რე დღეს მი­ღე­ბუ­ლი ტრავ­მე­ბის­გან გარ­და­იც­ვა­ლა. და­ნარ­ჩე­ნი 27 ადა­მი­ა­ნი 3 600 მ სი­მაღ­ლე­ზე თოვლში და უმ­კაც­რეს კლი­მა­ტურ პი­რო­ბებ­ში აღ­მოჩ­ნდა. მათ არც საკ­ვე­ბი და არც თბი­ლი ტან­საც­მე­ლი ჰქონ­დათ. შიმ­შილ­მა გა­დარ­ჩე­ნი­ლე­ბი უკი­დუ­რეს ზღვრამ­დე მი­იყ­ვა­ნა - ცო­ცხლებ­მა და­ღუ­პუ­ლე­ბის ხორ­ცის ჭამა და­ი­წყეს.

12 დე­კემ­ბერს სამ­მა ადა­მი­ან­მა ან­დე­ბის გა­და­ლახ­ვა შეს­ძლო. დაბ­ლობ­ში ჩა­მო­სუ­ლებ­მა ჩი­ლელ მწყემსს მი­აგ­ნეს. ავი­ა­კა­ტას­ტრო­ფა­ში გა­დარ­ჩე­ნი­ლე­ბის შე­სა­ხებ პო­ლი­ცი­ას სწო­რედ მან აუ­წყა. მთებ­ში ჩარ­ჩე­ნი­ლი ხალ­ხი 72 დღი­ა­ნი ლო­დი­ნის შემ­დეგ, შვე­ულმფრე­ნე­ბით გა­და­არ­ჩი­ნეს.

სა­ფეხ­ბურ­თო კლუ­ბი "პახ­ტა­კო­რი", 1979 წლის 11 აგ­ვის­ტო

იმ სა­ბე­დის­წე­რო დღეს ტაშ­კენ­ტის სა­ფეხ­ბურ­თო კლუ­ბი "პახ­ტა­კო­რი" მინ­სკში მიფ­რი­ნავ­და, სა­დაც სსრკ-ს ჩემ­პი­ო­ნა­ტის ფარ­გლებ­ში ად­გი­ლობ­რივ "დი­ნა­მოს" უნდა შეხ­ვედ­რო­და. დის­პე­ჩე­რის შეც­დო­მის გამო, უკ­რა­ი­ნის ქა­ლაქ დნეპ­როდ­ზერ­ჟინ­სკის თავ­ზე ერ­თმა­ნეთს ორი Ту-134 შე­ე­ჯა­ხა. კა­ტას­ტრო­ფის შე­დე­გად ორი­ვე ავი­ა­ლა­ი­ნერ­ზე მყო­ფი 178 ადა­მი­ა­ნი და­ი­ღუ­პა. მათ შო­რის "პახ­ტა­კო­რის" 17 მო­თა­მა­შე.

გა­მო­ძი­ე­ბამ მომ­ხდარ­ში ბრა­ლი დის­პე­ჩე­რებს დას­დო. ორ მათ­განს 15-15 წელი მი­უ­სა­ჯეს. ტრა­გე­დი­ის გამო "პახ­ტა­კორ­ში" სსრკ-ს სხვა კლუ­ბე­ბი­დან მო­ხა­ლი­სე მო­თა­მა­შე­ე­ბი გა­და­ვიდ­ნენ - თითო კაცი საბ­ჭო­თა ჩემ­პი­ო­ნა­ტის უმაღ­ლე­სი ლი­გის 15 კლუ­ბი­დან.

ხო­კე­ის კლუ­ბი "ლო­კო­მო­ტი­ვი", 2011 წლის 7 სექ­ტემ­ბე­რი

თვითმფრი­ნა­ვი, რომ­ლი­თაც "ლო­კო­მო­ტი­ვის" ხო­კე­ის­ტე­ბი მინ­სკში მო­რიგ თა­მაშ­ზე მიფ­რი­ნავ­დნენ, პრაქ­ტი­კუ­ლად, აფ­რე­ნის­თა­ნა­ვე ჩა­მო­ვარ­და. Як-42Д რე­ისს ია­როს­ლავ­ლის აე­რო­პორ­ტი­დან ას­რუ­ლებ­და. მის ბორტზე ეკი­პა­ჟის 8 წევ­რი და 37 მგზავ­რი იმ­ყო­ფე­ბოდ­ნენ. ავი­ა­ლა­ი­ნერ­მა ვერ შეძ­ლო სი­მაღ­ლის აკ­რე­ფა, რა­დი­ო­გა­დამ­ცე­მის ან­ძას შე­ე­ჯა­ხა და იქვე არ­სე­ბულ მდი­ნა­რე­ში ჩა­ვარ­და. უშუ­ა­ლოდ ავი­ა­კა­ტას­ტრო­ფას ბორტზე მყო­ფი მხო­ლოდ 2 ადა­მი­ა­ნი გა­და­ურ­ჩა. შემ­დგომ ერთ-ერთი მათ­გა­ნი სა­ა­ვად­მყო­ფო­ში გარ­და­იც­ვა­ლა.

მო­ამ­ზა­და ნუკ­რი მგე­ლა­ძემ

AMBEBI.GE

ყველაზე მასშტაბური ავიაკატასტროფები სპორტის ისტორიაში - შემთხვევები, როდესაც გუნდის ყველა წევრი დაიღუპა

ყველაზე მასშტაბური ავიაკატასტროფები სპორტის ისტორიაში - შემთხვევები, როდესაც გუნდის ყველა წევრი დაიღუპა

29 ნოემბერს კოლუმბიაში თვითმფრინავის ჩამოვარდნამ, ბრაზილიური საფეხბურთო კლუბ "შაპეკოენსეს" მოთამაშეები იმსხვერპლა. ფეხბურთელები სამხრეთ ამერიკის თასის ფინალურ შეხვედრაზე მიემართებოდნენ. ავიალაინერის ბორტზე, რომელიც ბოლო ვერსიით, საწვავის უკმარისობის გამო ჩამოვარდა, 81 ადამიანი იმყოფებოდა. მათ შორის "შაპეკოენსეს" მოთამაშეები, გუნდის მწვრთნელები და ხელმძღვანელი პირები, ჟურნალისტები. თვითმფრინავის ფრაგმენტებში მაშველებმა 6 ცოცხალ მგზავრს მიაგნეს. ერთ-ერთი მათგანი საავადმყოფოში მიყვანამდე გარდაიცვალა.

სამწუხაროდ, თანამედროვე მსოფლიო სპორტის ისტორიაში, ეს არ არის პირველი შემთხვევა, როდესაც საავიაციო კატასტროფაში სპორტული გუნდი, პრაქტიკულად, მთლიანად იღუპება.

საფეხბურთო კლუბი "ტორინო", 1949 წლის 4 მაისი

იმ დროის ტურინის "ტორინო" იტალიის ყველაზე ძლიერ საფეხბურთო კლუბად ითვლებოდა. მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ გუნდმა ეროვნული ჩემპიონატი ზედიზედ სამჯერ მოიგო. იმ საბედისწერო დღეს ტურინელები ლისაბონიდან (პორტუგალია) ბრუნდებოდნენ, სადაც ადგილობრივ "ბენფიკასთან" ამხანაგური მატჩი გამართეს. FIAT G-121CP-ის ბორტზე 18 ფეხბურთელი, კლუბის ხელმძღვანელობა და ჟურნალისტები იმყოფებოდნენ. სულ 31 ადამიანი. ძლიერი ნისლისა და პილოტის შეცდომის გამო, თვითმფრინავი შენობას დაეჯახა. ბორტზე მყოფი ყველა ადამიანი დაიღუპა. კატასტროფას მხოლოდ ერთი ფეხბურთელი - ლაურო ტომა გადაურჩა, რომელიც პორტუგალიაში ტრავმის გამო ვერ გაემგზავრა.

საფეხბურთო კლუბი "მანჩესტერ იუნაიტედი", 1958 წლის 6 თებერვალი

ბრიტანული "მანჩესტერ იუნაიტედი" იუგოსლავიის დედაქალაქ ბელგრადიდან ბრუნდებოდა. მიუნხენში თვითმფრინავი საწვავის მარაგის შევსებისთვის დაეშვა. ტექნიკური გაუმართაობის, უამინდობისა და ძლიერი თოვლის გამო, მიუნხენიდან აფრენის ორი მცდელობა წარუმატებლად დასრულდა. ერთხანს რეისის გადადებასაც ფიქრობდნენ, მაგრამ პილოტმა გადაწყვიტა, რომ კიდევ ერთხელ ეცადა. ეს გადაწყვეტილება საბედისწერო აღმოჩნდა.

თვითმფრინავმა ვერ შეძლო აფრენა. ის ასაფრენ ბილიკს გასცდა და ჯერ საცხოვრებელ სახლს, შემდეგ კი ანგარს დაეჯახა, რომელშიც საწვავით სავსე სატვირთო მანქანა იდგა. ძლიერმა აფეთქებამ და ხანძარმა ბორტზე მყოფი 44 ადამიანიდან 21 იმსხვერპლა.

ურუგვაის რაგბის ნაკრები, 1972 წლის 13 ოქტომბერი

ეს ავიაციის ისტორიაში ერთ-ერთი ყველაზე შემზარავი კატასტროფაა. იმ დღეს თვითმფრინავი, რომელშიც ეკიპაჟის 5 წევრი და 40 მგზავრი (რაგბისტები, მწვრთნელები, ნათესავები) იმყოფებოდნენ, ჩილეს დედაქალაქ სანტიაგოში მიფრინავდა. ანდების თავზე, ძლიერ ციკლონში მოხვედრილმა  თვითმფრინავმა მთის მწვერვალს კუდი გამოსდო. უშუალოდ ჩამოვარდნისას 12 ადამიანი დაიღუპა. კიდევ 6 - მეორე დღეს მიღებული ტრავმებისგან გარდაიცვალა. დანარჩენი 27 ადამიანი 3 600 მ სიმაღლეზე თოვლში და უმკაცრეს კლიმატურ პირობებში აღმოჩნდა. მათ არც საკვები და არც თბილი ტანსაცმელი ჰქონდათ. შიმშილმა გადარჩენილები უკიდურეს ზღვრამდე მიიყვანა - ცოცხლებმა დაღუპულების ხორცის ჭამა დაიწყეს.

12 დეკემბერს სამმა ადამიანმა ანდების გადალახვა შესძლო. დაბლობში ჩამოსულებმა ჩილელ მწყემსს მიაგნეს. ავიაკატასტროფაში გადარჩენილების შესახებ პოლიციას სწორედ მან აუწყა. მთებში ჩარჩენილი ხალხი 72 დღიანი ლოდინის შემდეგ, შვეულმფრენებით გადაარჩინეს.

საფეხბურთო კლუბი "პახტაკორი", 1979 წლის 11 აგვისტო

იმ საბედისწერო დღეს ტაშკენტის საფეხბურთო კლუბი "პახტაკორი" მინსკში მიფრინავდა, სადაც სსრკ-ს ჩემპიონატის ფარგლებში ადგილობრივ "დინამოს" უნდა შეხვედროდა. დისპეჩერის შეცდომის გამო, უკრაინის ქალაქ დნეპროდზერჟინსკის თავზე ერთმანეთს ორი Ту-134 შეეჯახა. კატასტროფის შედეგად ორივე ავიალაინერზე მყოფი 178 ადამიანი დაიღუპა. მათ შორის "პახტაკორის" 17 მოთამაშე.

გამოძიებამ მომხდარში ბრალი დისპეჩერებს დასდო. ორ მათგანს 15-15 წელი მიუსაჯეს. ტრაგედიის გამო "პახტაკორში" სსრკ-ს სხვა კლუბებიდან მოხალისე მოთამაშეები გადავიდნენ - თითო კაცი საბჭოთა ჩემპიონატის უმაღლესი ლიგის 15 კლუბიდან.

ხოკეის კლუბი "ლოკომოტივი", 2011 წლის 7 სექტემბერი

თვითმფრინავი, რომლითაც "ლოკომოტივის" ხოკეისტები მინსკში მორიგ თამაშზე მიფრინავდნენ, პრაქტიკულად, აფრენისთანავე ჩამოვარდა. Як-42Д რეისს იაროსლავლის აეროპორტიდან ასრულებდა. მის ბორტზე ეკიპაჟის 8 წევრი და 37 მგზავრი იმყოფებოდნენ. ავიალაინერმა ვერ შეძლო სიმაღლის აკრეფა, რადიოგადამცემის ანძას შეეჯახა და იქვე არსებულ მდინარეში ჩავარდა. უშუალოდ ავიაკატასტროფას ბორტზე მყოფი მხოლოდ 2 ადამიანი გადაურჩა. შემდგომ ერთ-ერთი მათგანი საავადმყოფოში გარდაიცვალა.

მოამზადა ნუკრი მგელაძემ

AMBEBI.GE

მოსკოვში ხანძარს 4 ბავშვი ემსხვერპლა - "უყურადღებოდ იყვნენ დარჩენილი, რადგან დედა ან მეზობელთან იყო გასული, ან ნასვამს ეძინა"

პრინცს, რომელსაც ქალი გაუპატიურებას აბრალებს, ავსტრალიაში არავინ დახვდა

"პუტინის მზარეულის" საცეცები მსოფლიო სოციალურ ქსელებში - როგორ მუშაობს რუსული "ტროლების ფაბრიკა"