პოლიტიკა
მსოფლიო
სამართალი

21

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის ოცდამესამე დღე დაიწყება 04:35-ზე, მთვარე მერწყულში იქნება 03:21-დან კარგი დღეა ძველი საქმეების დასასრულებლად. ახლებს ნუ წამოიწყებთ. ნუ განახორციელებთ სერიოზულ ფინანსურ ოპერაციებს. სწავლისთვის ნეიტრალური დღეა. უმჯობესია ეს დღე განმარტოებით, ბუნებაში გაატაროთ. მაქსიმალურად შეამცირეთ კონტაქტები, გულითადი საუბრები. მოერიდეთ ხელმძღვანელობასთან კონფლიქტს. სამსახურის, საქმიანობის შეცვლას. გათავისუფლდით უსარგებლო ნივთებისგან. გაფრთხილდით, მოსალოდნელია ტრავმები და მოტეხილობები. არ დაძაბოთ და გადაღალოთ თვალები.
სპორტი
საზოგადოება
სამხედრო
მეცნიერება
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
წიგნები
Faceამბები
თვის კითხვადი სტატიები
რა სანქციებს უკანონებენ ბიზნესს?
რა სანქციებს უკანონებენ ბიზნესს?

დარ­გობ­რი­ვი ეკო­ნო­მი­კის სა­პარ­ლა­მენ­ტო კო­მი­ტეტ­მა მე­ო­რე მოს­მე­ნით გა­ნი­ხი­ლა "თა­ვი­სუ­ფა­ლი ვაჭ­რო­ბი­სა და კონ­კუ­რენ­ცი­ის შე­სა­ხებ" კა­ნონ­ში შე­სა­ტა­ნი ცვლი­ლე­ბე­ბი. კა­ნო­ნის გან­ხილ­ვას ეს­წრე­ბო­და ბიზ­ნე­სა­სო­ცი­ა­ცი­ის წარ­მო­მად­გე­ნე­ლი, რო­მე­ლიც თვლის, რომ კა­ნონპ­რო­ექ­ტში შე­სა­ტა­ნი ცვლი­ლე­ბე­ბი ბიზ­ნესს არა­თა­ნა­ბარ პი­რო­ბებ­ში აყე­ნებს. რა­ტომ და რა შე­ნიშ­ვნე­ბი ამო­ი­ღეს პრო­ექ­ტი­დან და რას უზღუ­დავს ახა­ლი კა­ნო­ნი ბიზ­ნე­სის წარ­მო­მად­გენ­ლებს?

"ალი­ას" ესა­უბ­რე­ბა სა­ქარ­თვე­ლოს ბიზ­ნე­სა­სო­ცი­ა­ცი­ის იუ­რი­დი­უ­ლი მი­მარ­თუ­ლე­ბის ხელ­მძღვა­ნე­ლი ნი­კო­ლოზ ნა­ნუ­აშ­ვი­ლი:

- ბიზ­ნე­სა­სო­ცი­ა­ცია ეკო­ნო­მი­კის სა­მი­ნის­ტროს­თან ერ­თად და­ახ­ლო­ე­ბით წე­ლი­წად-ნა­ხე­ვა­რია, რაც მუ­შა­ობს ამ პრო­ექ­ტზე. ეს პრო­ექ­ტი სა­წყის ეტაპ­ზე სულ სხვა­ნა­ი­რი იყო. ჩვენ თა­ვი­დან­ვე გვქონ­და შე­ნიშ­ვნე­ბი, ნა­წილ­მა ასახ­ვა ჰპო­ვა ამ პრო­ექ­ტში, ნა­წი­ლი შე­ნიშ­ვნე­ბი­სა უკვე გა­და­მუ­შა­ვე­ბის პრო­ცეს­ში იქნა ამო­ღე­ბუ­ლი.

- კონ­კრე­ტუ­ლად რა შე­ნიშ­ვნა ამო­ი­ღეს კა­ნონპ­რო­ექ­ტი­დან?

- ერთ-ერთი მთა­ვა­რი შე­ნიშ­ვნა, რო­მე­ლიც ბიზ­ნე­სა­სო­ცი­ა­ცი­ას აქვს და რო­მელ­ზე შე­თან­ხმე­ბაც ჯერ ვერ მო­ვა­ხერ­ხეთ, ეს არის დო­მი­ნი­რე­ბუ­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბის ბო­რო­ტად გა­მო­ყე­ნე­ბის გან­მსა­ზღვრე­ლი ქმე­დე­ბე­ბი. დო­მი­ნი­რე­ბუ­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბა ნიშ­ნავს, კონ­კრე­ტუ­ლი კომ­პა­ნი­ის ისეთ წილს ბა­ზარ­ზე, რო­მე­ლიც მას სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს სხვა ეკო­ნო­მი­კუ­რი აგენ­ტე­ბის­გან და­მო­უ­კი­დებ­ლად იმოქ­მე­დოს, და­ა­წე­სოს ფა­სე­ბი და ამას­თა­ნა­ვე, ეს წილი უნდა იყოს ბა­ზა­რის 40% ან უფრო მეტი. ეს არ არის ერ­თა­დერ­თი კრი­ტე­რი­უ­მი, რი­თაც დო­მი­ნი­რე­ბუ­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბა გა­ნი­სა­ზღვრე­ბა. დო­მი­ნი­რე­ბუ­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბაა, როცა ამ კომ­პა­ნი­ას სა­შუ­ა­ლე­ბა აქვს და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი დას­კვნე­ბის გა­კე­თე­ბი­სა და და­მო­უ­კი­დებ­ლად მოქ­მე­დე­ბის, ისე, რომ არ და­ე­კი­თხოს და არ გა­ით­ვა­ლის­წი­ნოს კონ­კუ­რენ­ტი კომ­პა­ნი­ის ქმე­დე­ბე­ბი. დო­მი­ნი­რე­ბულ მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში მყოფ კომ­პა­ნი­ას კა­ნო­ნით ეზღუ­დე­ბა გარ­კვე­უ­ლი ტი­პის ქმე­დე­ბე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა, ისე­თის რო­გო­რიც არის სხვა მის კონ­კუ­რენტ ეკო­ნო­მი­კურ აგენ­ტებ­თან ერ­თად ფა­სებ­ზე შე­თან­ხმე­ბა, ანუ რა­საც ჩვენ კარ­ტე­ლურ გა­რი­გე­ბას ვე­ძა­ხით. ბაზ­რის გა­ყო­ფა ტე­რი­ტო­რი­უ­ლი, ან მომ­ხმა­რებ­ლის ნიშ­ნის მი­ხედ­ვით, რაც გუ­ლის­ხმობს იმას, რომ, მა­გა­ლი­თად, ამ რე­გი­ონ­ში მე გავ­ყი­დი კონ­კრე­ტულ სა­ქო­ნელს და მოდი, თქვენ სხვა რე­გი­ონ­ში გა­ყი­დეთ თქვე­ნი სა­ქო­ნე­ლი. ეს ყვე­ლა­ფე­რი ეკ­რძა­ლე­ბათ დო­მი­ნი­რე­ბულ მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში მყოფ კომ­პა­ნი­ებს და არა მხო­ლოდ მათ. გარ­და ამი­სა, შე­ნიშ­ვნე­ბი გვქონ­და იმას­თან და­კავ­ში­რე­ბი­თაც, რომ, მა­გა­ლი­თად, კა­ნო­ნის მე-6 მუხ­ლში ჩა­მოთ­ვლი­ლი აკ­რძალ­ვე­ბი არის ბუნ­დო­ვა­ნი და არ არის ამო­მუ­წრა­ვი. კა­ნო­ნის ამ მუხ­ლში გა­მო­ყე­ნე­ბუ­ლია სი­ტყვა "მა­გა­ლი­თად". ჩვე­ნი შე­ნიშ­ვნის არსი იმა­ში მდგო­მა­რე­ობს, რომ არ იყოს სი­ტყვა "მა­გა­ლი­თად", ანუ შეძ­ლე­ბის­დაგ­ვა­რად ნა­თე­ლი და და­ზუს­ტე­ბუ­ლი იყო ის ჩა­მო­ნათ­ვა­ლი, რაც ბიზ­ნე­სის­თვის აკ­რძა­ლუ­ლია. ამ დრო­ის­თვის ამ სა­კი­თხზე მიღ­წე­უ­ლი არ არის შე­თან­ხმე­ბა და იმე­დი გვაქვს, მი­ვაღ­წევთ იმას, რომ კა­ნო­ნით იქ­ნე­ბა გან­სა­ზღვრუ­ლი ყვე­ლა­ფე­რი და ბიზ­ნეს­მე­ნე­ბის­თვის ნა­თე­ლი იქ­ნე­ბა, რას უკ­რძა­ლავს კა­ნო­ნი და რას - არა.

- რა­ტომ არის კა­ნონ­ში ჩა­ნა­წე­რი ბუნ­დო­ვა­ნი და გა­ურ­კვე­ვე­ლი?

- ეს რამ­დე­ნი­მე გა­რე­მო­ე­ბით შე­იძ­ლე­ბა იყოს გა­მოწ­ვე­უ­ლი, მა­გა­ლი­თად, იყოს სა­ერ­თა­შო­რი­სო ტერ­მი­ნი და გა­მო­ვი­დეს პირ­და­პი­რი თარ­გმა­ნით კა­ნონ­ში. ჩვენ მიგ­ვაჩ­ნია, რომ თვი­თონ მა­რე­გუ­ლი­რებ­ლის ინ­ტე­რე­სებ­შია, და­ა­რე­გუ­ლი­როს ბა­ზა­რი და ამის გა­რან­ტია იქ­ნე­ბა ნათ­ლად და გა­სა­გე­ბად ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი აკ­რძალ­ვე­ბი მსხვი­ლი და სა­შუ­ა­ლო ბიზ­ნე­სის­თვის. ჩვენ კი­დევ გვრჩე­ბა დრო, რომ ეს სა­კი­თხი რა­ი­მე ფორ­მით შე­ვა­თან­ხმოთ და და­ვა­ფიქ­სი­როთ.

- კი­დევ რა შე­ნიშ­ვნე­ბი გქონ­დათ, რო­მე­ლიც არ გა­ით­ვა­ლის­წი­ნეს?

- ერთი მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი შე­ნიშ­ვნა რაც იყო, ეს არის სან­ქცი­ე­ბი კა­ნო­ნის დარ­ღვე­ვის­თვის. პირ­ვე­ლად კა­ნონ­ში, რო­მე­ლიც პარ­ლა­მენ­ტში იქნა ინი­ცი­რე­ბუ­ლი, მი­თი­თე­ბუ­ლი იყო, რომ სან­ქცია დამ­რღვევ კომ­პა­ნი­ას შე­იძ­ლე­ბა და­ე­კის­როს მისი წინა წლის მო­გე­ბის 10%-ის ოდე­ნო­ბით. ამას­თან და­კავ­ში­რე­ბით ჩვენ გვქონ­და მო­საზ­რე­ბა, რომ ეს საკ­მა­ოდ დიდი სან­ქცი­აა, გა­მომ­დი­ნა­რე ქარ­თუ­ლი ბაზ­რის სპე­ცი­ფი­კი­დან და გვქონ­და შე­ნიშ­ვნა, რომ დი­ფე­რენ­ცი­რე­ბუ­ლი ყო­ფი­ლი­ყო ეს სან­ქცია დარ­ღვე­ვის სიმ­ძი­მის მი­ხედ­ვით, ანდა დარ­ღვე­ვის ინ­ტენ­სი­ვო­ბის მი­ხედ­ვით. გან­სა­კუთ­რე­ბით ეს მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია სა­წყის ეტაპ­ზე, როცა ეს კა­ნო­ნი ამოქ­მედ­დე­ბა. სა­წყის ეტაპ­ზე ამ კა­ნო­ნის ამოქ­მე­დე­ბის მი­ზა­ნი არ უნდა იყოს დას­ჯა, არა­მედ უნდა იყოს პრე­ვენ­ცია კონ­კუ­რენ­ცი­ის შე­ზღუდ­ვი­სა.

- რა გი­პა­სუ­ხეს?

- ამ შემ­თხვე­ვა­ში შედ­გა შე­თან­ხმე­ბა, რომ სან­ქცი­ე­ბი პირ­ვე­ლი დარ­ღვე­ვის­თვის იქ­ნე­ბა არა­უ­მე­ტეს წინა წლის მო­გე­ბის 5%-ისა ხოლო გან­მე­ო­რე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში სან­ქცია შე­საძ­ლოა, იყოს წინა წლის მო­გე­ბის 10%-მდე, ეს არ ნიშ­ნავს იმას, რომ აუ­ცი­ლებ­ლად 5% უნდა იყოს, ან 10%. და­ჯა­რი­მე­ბის დროს აუ­ცი­ლებ­ლად იქ­ნე­ბა გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლი დარ­ღვე­ვის სიმ­ძი­მე, მისი ეკო­ნო­მი­კუ­რი ეფექ­ტი ბა­ზარ­ზე, მომ­ხმა­რებ­ლის­თვის მი­ყე­ნე­ბუ­ლი ზი­ა­ნი და ა.შ. ამა­ზე ცალ­კე რე­გუ­ლა­ცია იქ­ნე­ბა, რო­მელ­საც და­ა­რე­გუ­ლი­რებს კონ­კუ­რენ­ცი­ის სა­ა­გენ­ტოს მიერ გა­მო­ცე­მუ­ლი სა­მარ­თლებ­რი­ვი აქტი.

- დღე­ის მდგო­მა­რე­ო­ბით რა სა­კი­თხებ­ზე რჩე­ბა აზ­რთა სხვა­დას­ხვა­ო­ბა?

- ამ­ჟა­მად შე­უ­თან­ხმე­ბე­ლი გვაქვს კა­ნო­ნის მე-6 მუხ­ლი, სა­დაც სა­უ­ბა­რია დო­მი­ნი­რე­ბუ­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბის ბო­რო­ტად გა­მო­ყე­ნე­ბა­ზე. გარ­კვე­უ­ლი აზ­რთა სხვა­დას­ხვა­ო­ბაა იმა­ზეც, რა შემ­თხვე­ვა­ში და ბა­ზარ­ზე რა პრო­ცენ­ტუ­ლი წი­ლის მფლო­ბე­ლი კომ­პა­ნი­ე­ბი ჩა­ით­ვლე­ბი­ან დო­მი­ნი­რე­ბის მქო­ნე კომ­პა­ნი­ე­ბად. კი­დევ ერთი სა­კი­თხი არის, რაც და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია თვი­თონ ამ კა­ნო­ნი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე გა­მო­ნაკ­ლის შემ­თხვე­ვა­ზე, რაც იმას გუ­ლის­ხმობს, რომ რიგ ბიზ­ნეს­კომ­პა­ნი­ებს დარ­ღვე­ვად არ ეთ­ვლე­ბათ ის ქმე­დე­ბა, რაც და­ნა­შა­უ­ლად ით­ვლე­ბა სხვა კომ­პა­ნი­ის­თვის. კერ­ძოდ, ჰო­რი­ზონ­ტა­ლურ გა­რი­გე­ბებ­ზე (ჰო­რი­ზონ­ტა­ლუ­რი გა­რი­გე­ბა ნიშ­ნავს, რო­დე­საც ორი ერ­თმა­ნე­თის კონ­კუ­რენ­ტი კომ­პა­ნია ჯა­მუ­რად ფლობს ბაზ­რის არა­უ­მე­ტეს 10%-ს) არ ვრცელ­დე­ბა კა­ნო­ნით გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლი ჯა­რი­მე­ბი და აკ­რძალ­ვე­ბი. ასე­ვე, არ ვრცელ­დე­ბა ჯა­რი­მე­ბი და აკ­რძალ­ვე­ბი ვერ­ტი­კა­ლუ­რი გა­რი­გე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში (რო­დე­საც ორი კომ­პა­ნია ფლობს 15-15%-ს შე­სა­ბა­მის ბა­ზარ­ზე. მა­გა­ლი­თად, მწარ­მო­ე­ბე­ლი და დის­ტრი­ბუ­ტო­რი, ან დის­ტრი­ბუ­ტო­რი და გამ­ყიდ­ვე­ლი). ჩვე­ნი შე­თა­ვა­ზე­ბა იყო, რომ 15-15 პრო­ცენ­ტის ნაც­ვლად ყო­ფი­ლი­ყო 30-30%-იანი წილი და შე­სა­ბა­მი­სად, არ გავ­რცე­ლე­ბუ­ლი­ყო აკ­რძალ­ვე­ბი იმ კომ­პა­ნი­ებ­ზე, რომ­ლე­ბიც ფლო­ბენ ბაზ­რის 30%-ს, თუმ­ცა ეს მო­საზ­რე­ბა არ იქნა გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლი. ფეხ­ბურთში რო­გორ არის? მსა­ჯი თერ­თმეტ­მეტ­რი­ანს ნიშ­ნავს არა იმის მი­ხედ­ვით რო­მე­ლი გუნ­დია სუს­ტი, არა­მედ იმის მი­ხედ­ვით, ვინ და­არ­ღვია თა­მა­შის წე­სე­ბი. შე­სა­ბა­მი­სად, მიგ­ვაჩ­ნია, რომ სან­ქცი­ე­ბი და აკ­რძალ­ვე­ბი უნდა გავ­რცელ­დეს ყვე­ლა­ზე, ვინც და­არ­ღვევს კა­ნონს და არა იმის მი­ხედ­ვით, ვინ რამ­დენპ­რო­ცენ­ტი­ან წილს ფლობს ბა­ზარ­ზე. დრო ჯერ კი­დევ არის და ვნა­ხოთ, თუ მო­ვა­ხერ­ხებთ შე­თან­ხმე­ბას.

შო­რე­ნა გო­გო­ლა­ძე

გა­ზე­თი "ალია"

რა სანქციებს უკანონებენ ბიზნესს?

რა სანქციებს უკანონებენ ბიზნესს?

დარგობრივი ეკონომიკის საპარლამენტო კომიტეტმა მეორე მოსმენით განიხილა "თავისუფალი ვაჭრობისა და კონკურენციის შესახებ" კანონში შესატანი ცვლილებები. კანონის განხილვას ესწრებოდა ბიზნესასოციაციის წარმომადგენელი, რომელიც თვლის, რომ კანონპროექტში შესატანი ცვლილებები ბიზნესს არათანაბარ პირობებში აყენებს. რატომ და რა შენიშვნები ამოიღეს პროექტიდან და რას უზღუდავს ახალი კანონი ბიზნესის წარმომადგენლებს?

"ალიას" ესაუბრება საქართველოს ბიზნესასოციაციის იურიდიული მიმართულების ხელმძღვანელი ნიკოლოზ ნანუაშვილი:

- ბიზნესასოციაცია ეკონომიკის სამინისტროსთან ერთად დაახლოებით წელიწად-ნახევარია, რაც მუშაობს ამ პროექტზე. ეს პროექტი საწყის ეტაპზე სულ სხვანაირი იყო. ჩვენ თავიდანვე გვქონდა შენიშვნები, ნაწილმა ასახვა ჰპოვა ამ პროექტში, ნაწილი შენიშვნებისა უკვე გადამუშავების პროცესში იქნა ამოღებული.

- კონკრეტულად რა შენიშვნა ამოიღეს კანონპროექტიდან?

- ერთ-ერთი მთავარი შენიშვნა, რომელიც ბიზნესასოციაციას აქვს და რომელზე შეთანხმებაც ჯერ ვერ მოვახერხეთ, ეს არის დომინირებული მდგომარეობის ბოროტად გამოყენების განმსაზღვრელი ქმედებები. დომინირებული მდგომარეობა ნიშნავს, კონკრეტული კომპანიის ისეთ წილს ბაზარზე, რომელიც მას საშუალებას აძლევს სხვა ეკონომიკური აგენტებისგან დამოუკიდებლად იმოქმედოს, დააწესოს ფასები და ამასთანავე, ეს წილი უნდა იყოს ბაზარის 40% ან უფრო მეტი. ეს არ არის ერთადერთი კრიტერიუმი, რითაც დომინირებული მდგომარეობა განისაზღვრება. დომინირებული მდგომარეობაა, როცა ამ კომპანიას საშუალება აქვს დამოუკიდებელი დასკვნების გაკეთებისა და დამოუკიდებლად მოქმედების, ისე, რომ არ დაეკითხოს და არ გაითვალისწინოს კონკურენტი კომპანიის ქმედებები. დომინირებულ მდგომარეობაში მყოფ კომპანიას კანონით ეზღუდება გარკვეული ტიპის ქმედებების განხორციელება, ისეთის როგორიც არის სხვა მის კონკურენტ ეკონომიკურ აგენტებთან ერთად ფასებზე შეთანხმება, ანუ რასაც ჩვენ კარტელურ გარიგებას ვეძახით. ბაზრის გაყოფა ტერიტორიული, ან მომხმარებლის ნიშნის მიხედვით, რაც გულისხმობს იმას, რომ, მაგალითად, ამ რეგიონში მე გავყიდი კონკრეტულ საქონელს და მოდი, თქვენ სხვა რეგიონში გაყიდეთ თქვენი საქონელი. ეს ყველაფერი ეკრძალებათ დომინირებულ მდგომარეობაში მყოფ კომპანიებს და არა მხოლოდ მათ. გარდა ამისა, შენიშვნები გვქონდა იმასთან დაკავშირებითაც, რომ, მაგალითად, კანონის მე-6 მუხლში ჩამოთვლილი აკრძალვები არის ბუნდოვანი და არ არის ამომუწრავი. კანონის ამ მუხლში გამოყენებულია სიტყვა "მაგალითად". ჩვენი შენიშვნის არსი იმაში მდგომარეობს, რომ არ იყოს სიტყვა "მაგალითად", ანუ შეძლებისდაგვარად ნათელი და დაზუსტებული იყო ის ჩამონათვალი, რაც ბიზნესისთვის აკრძალულია. ამ დროისთვის ამ საკითხზე მიღწეული არ არის შეთანხმება და იმედი გვაქვს, მივაღწევთ იმას, რომ კანონით იქნება განსაზღვრული ყველაფერი და ბიზნესმენებისთვის ნათელი იქნება, რას უკრძალავს კანონი და რას - არა.

- რატომ არის კანონში ჩანაწერი ბუნდოვანი და გაურკვეველი?

- ეს რამდენიმე გარემოებით შეიძლება იყოს გამოწვეული, მაგალითად, იყოს საერთაშორისო ტერმინი და გამოვიდეს პირდაპირი თარგმანით კანონში. ჩვენ მიგვაჩნია, რომ თვითონ მარეგულირებლის ინტერესებშია, დაარეგულიროს ბაზარი და ამის გარანტია იქნება ნათლად და გასაგებად ჩამოყალიბებული აკრძალვები მსხვილი და საშუალო ბიზნესისთვის. ჩვენ კიდევ გვრჩება დრო, რომ ეს საკითხი რაიმე ფორმით შევათანხმოთ და დავაფიქსიროთ.

- კიდევ რა შენიშვნები გქონდათ, რომელიც არ გაითვალისწინეს?

- ერთი მნიშვნელოვანი შენიშვნა რაც იყო, ეს არის სანქციები კანონის დარღვევისთვის. პირველად კანონში, რომელიც პარლამენტში იქნა ინიცირებული, მითითებული იყო, რომ სანქცია დამრღვევ კომპანიას შეიძლება დაეკისროს მისი წინა წლის მოგების 10%-ის ოდენობით. ამასთან დაკავშირებით ჩვენ გვქონდა მოსაზრება, რომ ეს საკმაოდ დიდი სანქციაა, გამომდინარე ქართული ბაზრის სპეციფიკიდან და გვქონდა შენიშვნა, რომ დიფერენცირებული ყოფილიყო ეს სანქცია დარღვევის სიმძიმის მიხედვით, ანდა დარღვევის ინტენსივობის მიხედვით. განსაკუთრებით ეს მნიშვნელოვანია საწყის ეტაპზე, როცა ეს კანონი ამოქმედდება. საწყის ეტაპზე ამ კანონის ამოქმედების მიზანი არ უნდა იყოს დასჯა, არამედ უნდა იყოს პრევენცია კონკურენციის შეზღუდვისა.

- რა გიპასუხეს?

- ამ შემთხვევაში შედგა შეთანხმება, რომ სანქციები პირველი დარღვევისთვის იქნება არაუმეტეს წინა წლის მოგების 5%-ისა ხოლო განმეორების შემთხვევაში სანქცია შესაძლოა, იყოს წინა წლის მოგების 10%-მდე, ეს არ ნიშნავს იმას, რომ აუცილებლად 5% უნდა იყოს, ან 10%. დაჯარიმების დროს აუცილებლად იქნება გათვალისწინებული დარღვევის სიმძიმე, მისი ეკონომიკური ეფექტი ბაზარზე, მომხმარებლისთვის მიყენებული ზიანი და ა.შ. ამაზე ცალკე რეგულაცია იქნება, რომელსაც დაარეგულირებს კონკურენციის სააგენტოს მიერ გამოცემული სამართლებრივი აქტი.

- დღეის მდგომარეობით რა საკითხებზე რჩება აზრთა სხვადასხვაობა?

- ამჟამად შეუთანხმებელი გვაქვს კანონის მე-6 მუხლი, სადაც საუბარია დომინირებული მდგომარეობის ბოროტად გამოყენებაზე. გარკვეული აზრთა სხვადასხვაობაა იმაზეც, რა შემთხვევაში და ბაზარზე რა პროცენტული წილის მფლობელი კომპანიები ჩაითვლებიან დომინირების მქონე კომპანიებად. კიდევ ერთი საკითხი არის, რაც დაკავშირებულია თვითონ ამ კანონიდან გამომდინარე გამონაკლის შემთხვევაზე, რაც იმას გულისხმობს, რომ რიგ ბიზნესკომპანიებს დარღვევად არ ეთვლებათ ის ქმედება, რაც დანაშაულად ითვლება სხვა კომპანიისთვის. კერძოდ, ჰორიზონტალურ გარიგებებზე (ჰორიზონტალური გარიგება ნიშნავს, როდესაც ორი ერთმანეთის კონკურენტი კომპანია ჯამურად ფლობს ბაზრის არაუმეტეს 10%-ს) არ ვრცელდება კანონით გათვალისწინებული ჯარიმები და აკრძალვები. ასევე, არ ვრცელდება ჯარიმები და აკრძალვები ვერტიკალური გარიგების შემთხვევაში (როდესაც ორი კომპანია ფლობს 15-15%-ს შესაბამის ბაზარზე. მაგალითად, მწარმოებელი და დისტრიბუტორი, ან დისტრიბუტორი და გამყიდველი). ჩვენი შეთავაზება იყო, რომ 15-15 პროცენტის ნაცვლად ყოფილიყო 30-30%-იანი წილი და შესაბამისად, არ გავრცელებულიყო აკრძალვები იმ კომპანიებზე, რომლებიც ფლობენ ბაზრის 30%-ს, თუმცა ეს მოსაზრება არ იქნა გათვალისწინებული. ფეხბურთში როგორ არის? მსაჯი თერთმეტმეტრიანს ნიშნავს არა იმის მიხედვით რომელი გუნდია სუსტი, არამედ იმის მიხედვით, ვინ დაარღვია თამაშის წესები. შესაბამისად, მიგვაჩნია, რომ სანქციები და აკრძალვები უნდა გავრცელდეს ყველაზე, ვინც დაარღვევს კანონს და არა იმის მიხედვით, ვინ რამდენპროცენტიან წილს ფლობს ბაზარზე. დრო ჯერ კიდევ არის და ვნახოთ, თუ მოვახერხებთ შეთანხმებას.

შორენა გოგოლაძე

გაზეთი "ალია"

LIVE: გია ხუხაშვილი "ნიუსრუმიდან"

"ანტიგმირი უნდა დამალო" -  გია ხუხაშვილი  პარლამენტიდან ვანო ზარდიაშვილის წასვლაზე

უკრაინის პროკურატურამ მიხეილ სააკაშვილის მიმართვაზე საქმე აღძრა