პარლამენტში შეტანილი კანონპროექტი "საქართველოს მოქალაქეობის შესახებ" არაერთ ცვლილებას ითვალისწინებს, მათ შორის, ფართოვდება დანაშაულთა ჩამონათვალი, რომელშიც მონაწილეობისას პირს ქვეყნის მოქალაქეობაზე უარი ეთქმება. რას მოიტანს ეს ცვლილება, მკაცრდება თუ მარტივდება საქართველოს მოქალაქეობის მიღება? - ამ საკითხზე არასამთავრობო ორგანიზაციების - "საერთაშორისო გამჭვირვალობა-საქართველოსა" და "ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაციის" წარმომადგენლები გიგი ჩიხლაძე და გიორგი გოცირიძე გვესაუბრებიან.
გიგი ჩიხლაძე: - კანონპროექტში კონკრეტდება დანაშაულთა ჩამონათვალი, თუ რა შემთხვევაში ვერ მოიპოვებს პირი ნატურალიზაციის გზით საქართველოს მოქალაქეობას, რაც საშუალებას არ აძლევს თანამდებობის პირს, თავისი ინტერპრეტაციით მიიღოს გადაწყვეტილება. ეს დანაშაულებია: ადამიანის, სახელმწიფოს, საზოგადოებრივი უშიშროების წინააღმდეგ მიმართული განსაკუთრებით მძიმე დანაშაული; ასევე, როცა პირის საქართველოში ყოფნა საფრთხეს უქმნის სახელმწიფოს ურთიერთობას სხვა სახელმწიფოებთან, ან არსებობს ინფორმაცია, რომელიც მაღალი ალბათობით მიუთითებს პირის კავშირს ქვეყნის უსაფრთხოებისადმი მტრულად განწყობილ სახელმწიფოსთან, შეიარაღებულ ძალებთან, უცხო ქვეყნის სადაზვერვო სამსახურებთან, ტერორისტულ ან ექსტრემისტულ ორგანიზაციებთან, ნარკოტიკების ბრუნვასთან და ა.შ. რაც შეეხება მოქალაქეობის დაკარგვას, თუ პირი კომპეტენტური ორგანოების უნებართვოდ შევა უცხო ქვეყნის სამხედრო, პოლიციის ან უშიშროების სამსახურში - ქვეყნის მოქალაქეობას კარგავს, მსგავსი რეგულაცია თითქმის ყველა ქვეყანას აქვს, მაგრამ ამჟამინდელი ცვლილება აწესებს გამონაკლისს, რაც აქამდე არ ყოფილა: იმ შემთხვევაში, თუ პირს მოქალაქეობა პრეზიდენტის მიერ აქვს მინიჭებული, მისი უცხო ქვეყნის ძალოვან სტრუქტურაში სამსახური არ გახდება მისთვის მოქალაქეობის შეწყვეტის წინაპირობა, ახალი რედაქციით, ასეთ პირს ნებისმიერი სხვა ქვეყნის მოქალაქეობის მიღებაც შეეძლება; ასევე, თუ მშობლებიდან ერთ-ერთი მაინც არის საქართველოს მოქალაქე, შვილს შეუძლია მიიღოს მოქალაქეობა, მშობლის მიერ უძრავი ქონების ფლობა აუცილებელი აღარ არის.
გიორგი გოცირიძე: - ამ ცვლილებების შედეგად, ორმაგი მოქალაქეობის მქონე პირს, მათ შორის სხვა ქვეყნის ძალოვან სტრუქტურაში დასაქმებულს, არ ეკრძალება მაღალი თანამდებობის დაკავება შინაგან საქმეთა თუ სხვა ძალოვან სამინისტროებში, რაც, ვფიქრობთ, გარკვეულწილად, სახიფათოა ქვეყნის სუვერენიტეტისა და უსაფრთხოებისთვის, ეს ჩანაწერი უნდა გაუქმდეს, რადგან ამ შემთხვევაში, სხვა ქვეყნის სპეცსამსახურში მყოფ პირს შეიძლება საიდუმლო ინფორმაციაზე მიუწვდებოდეს ხელი, რაც ქვეყნისთვის საფრთხის შემცველია. რაც შეეხება პირისთვის მოქალაქეობაზე უარის თქმას, ამჟამად უარის მიზეზი ხშირად მკაფიო არ არის, უნდა დაზუსტდეს, რატომ მიიჩნევს დაზვერვის დეპარტამენტი, რომ ესა თუ ის მოქალაქე ქვეყნისთვის საფრთხეს წარმოადგენს. ასევე ბუნდოვანია დებულება, რომლითაც პირს შეიძლება უარი ეთქვას მოქალაქეობაზე, თუ ამით საქართველოს სხვა სახელმწიფოსთან ან საერთაშორისო ორგანიზაციასთან ურთიერთობა გაუფუჭდება. ჩვენი აზრით, ეს ეწინააღმდეგება კონსტიტუციას, რომლის თანახმადაც, საქართველომ არ შეიძლება თავის ტერიტორიაზე შემოსვლაზე უარი უთხრას პირს, ვისაც სხვა ქვეყანაში პოლიტიკური ნიშნით დევნიან; შემდგომში კი მისთვის მოქალაქეობის მინიჭების საკითხიც შეიძლება წამოიჭრას.
ნინო კვიტაშვილი
ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"
(გამოდის ოთხშაბათობით)