გამორჩეული ხმის ტემბრი აქვს. მის რეპერტუარში უმეტესად რეტრო მუსიკა, ჯაზკომპოზიციები და ფრანგული სიმღერებია. თამთა ცხვიტავას ნამღერს ვერცერთ ქართველ მომღერალს ვერ შეადარებ და არც ვინმეში აგერევა. სწორედ ამ განსხვავებული ხმის გამო, მას ქართველ ედიტ პიაფსაც უწოდებენ.
ბავშვობიდან მღერის, მაგრამ საზოგადოებამ მასობრივად რამდენიმე წლის წინ გაიცნო, როდესაც ზაზა შენგელიას სტუდიის, "ბრავო რექორდსის“ არტისტი და ვარსკვლავი გახდა.
მომღერალი ბოლო დროს ისე აქტიურად აღარ ჩანს. სად არის, რას საქმიანობს და საერთოდ რა გზა აქვს გავლილი, ამის შესახებ Ambebi.ge-ს თავად უამბობს:
- მე სოხუმელი ვარ, დავიბადე და გავიზარდე სოხუმში. სკოლაში იქ დავდიოდი. 1992 წელს, აგვისტოში ომი რომ დაიწყო, სწავლა აღარ განახლებულა, იყო უშუქობა, გაჭირვება და რაღაც საშინელება ტრიალებდა. ამიტომ, დედასთან და ძმასთან ერთად თბილისში წამოვედით. დედაჩემის მხარე, ნათესავები ყველანი აქ გვყავს. მამა სოხუმში დარჩა, იბრძოდა. უკვე დიდი ვიყავი და ყველაფერი კარგად მახსოვს.
სოხუმში მე-5 სკოლაში ვსწავლობდი, მუსიკალურ სასწავლებელშიც დავდიოდი. მერე მუსიკალური განათლება თბილისის მუსიკალურ სასწავლებელში გავაგრძელე. 2 წლიდან ვმღერი, სიმღერის გამოხატული ნიჭი ძალიან ადრეული ასაკიდან გამოვავლინე. სოხუმის პიონერთა სასახლეში ინტერნაციონალური ბავშვთა კაპელა არსებობდა, რომლის დირიჟორი გურამ ყურაშვილი იყო. ახლაც არსებობს ეს კაპელა, თუმცა ბატონი გურამი გარდაიცვალა და მას ზვიად ბოლქვაძე ხელმძღვანელობს. ერთ-ერთი საუკეთესო ბავშვთა გუნდი იყო. ხშირად საზღვარგარეთ დავდიოდით. ჩემთვის სერიოზული ვოკალური სკოლა ეგ კაპელა აღმოჩნდა.
- აფხაზეთის დაკარგვა, დევნილის სტატუსი - ეს ყველაფერი ემოციურად რას ნიშნავს თქვენთვის?
- ყველაფერი სოხუმში დავტოვეთ. საშინელი პერიოდი გამოვიარეთ. ორივე ბებია იქ დარჩა. ერთი სოხუმში, მეორე - დრანდაში ცხოვრობდა. ბიძაჩემიც (დედის ძმა) დარჩა, იბრძოდა და დაიღუპა. მამაც რაღაც სამხედრო დანაყოფში იყო. სოხუმი რომ დაეცა, რუსეთში წავიდა და მას მერე იქ ცხოვრობდა. შარშან გარდაიცვალა. ერთი ბებია (მამის დედა), იქ გარდაიცვალა. ომის შემდეგ 5-6 წელი მარტო იყო. ჩვენი უფროსი ბიძის ცოლი აფხაზია, შვილებიც იქ არიან. მეორე ბებია, რომელიც დრანდაში იყო, ისიც კარგა ხანს იყო იქ - არაერთ განსაცდელს და ომის საშინელებას გაუძლო. მერე მეზობელი დაწვეს, შეეშინდა და რაღაცნაირად გამოვიყვანეთ. ჩვენთან იყო.
სოხუმში 1993 წლის აგვისტოში სამშვიდობო შეთანხმება რომ გამოაცხადეს, ვითომ ცეცხლის შეწყვეტასა და ჯარების გამოყვანაზე რომ ალაპარაკდნენ, მაშინ ჩავედით, სახლშიც ვიყავით. მერე ბებიამ დაიჩემა, პირველ სექტემბერს სწავლა იწყება და აუცილებლად უნდა წახვიდეთო. ჩვენ უკვე თბილისში ვსწავლობდით, ჩემი ძმა "გეპეის“ სტუდენტი იყო. აღარ გაგვაჩერა და აგვისტოს ბოლოს წამოვედით. 16 სექტემბერს დაიწყო ის ამბავი, იმ საშინელებას ასე ავცდით.
ჩვენი უმცროსი მამიდა ჭუბერით გადმოვიდა, მეორე მამიდა - უკრაინულმა გემმა გამოიყვანა. ძლივს გადარჩნენ.
- და 27 სექტემბერს იმ საშინელი დღიდან 30 წელი სრულდება...
- სოხუმი რომ დაეცა, საოცრად განვიცადე. ვბღაოდი... მაგრამ ალბათ ახალგაზრდები ვიყავით და აქაურობას ძალიან მალე მოვერგეთ, ვსწავლობდით, ნათესავები გვყავდა, ქუჩაში არ დავრჩენილვართ. იმ ასაკში რომ ვყოფილიყავით, რა ასაკშიც ჩემი მშობლები, ან ბებიები იყვნენ, მეტად გამიჭირდებოდა. მთელი ცხოვრება რასაც აკეთებდი, აგროვებდი, ქმნიდი, ასე დატოვო, დაყარო და გამოიქცე იმიტომ, რომ არ მოგკლან, უმძიმესი რამ არის. ეს საშინელება უამრავმა ადამიანმა გამოცადა...
- აფხაზეთი თქვენს ბიოგრაფიაში სერიოზულ ადგილს იკავებს... ახლა ვისაუბროთ თქვენს საქმეზე. თქვენი შესრულება, ხმის ტემბრი გამორჩეულია. მკვეთრად გამოხატული ინდივიდუალიზმი გახასიათებთ. ასე იყო თავიდანვე, თუ ეს შემდეგ გამოიმუშავეთ?
- თავიდანვე რაღაც წკრიალა ტემბრი, ძალიან განსხვავებული ხმა მქონდა. მერე შესრულების ეს მანერა, რაც მახასიათებს, უფრო თეატრალურ ინსტიტუტში სწავლისას ჩამომიყალიბდა. თეატრალურში მუსიკალური თეატრის ფაკულტეტი, ე.წ. მუსკომედიის ფაკულტეტი დავამთავრე. ჩვენი ხელმძღვანელი გიგა ლორთქიფანიძე იყო.
- კონსერვატორიაში რატომ არ ჩააბარეთ?
- სასწავლებელი რომ დავამთავრე, ვითომ ვოკალური კუთხით ვემზადებოდი და ვფიქრობ, იმ პედაგოგთან ვერ მოვხვდი, რომელიც ჩემს შესაძლებლობებს სწორად განსაზღვრავდა. პროგრამა გაქვს გასაკეთებელიო. ამიტომ იმ წელს კონსერვატორიაში განცხადება არც შემიტანია და თეატრალურში ჩავაბარე. "მუსკომედიაზე“ დიდი ხანი არ იყო მიღება, ისე მოხდა, რომ იმ წელს გამოაცხადეს. არადა, შეიძლება ითქვას, რომ სრულიად ქუჩიდან მოვხვდი...
ახლა ვფიქრობ, მგონი, კარგიც ვქენი, რომ კონსერვატორიაში არ ჩავაბარე, მაშინ ვიმღერებდი კლასიკას, ძალიან ვიწრო პროგრამას, საოპერო მაღალი ხმა კი მაქვს და მაღალ პარტიებს შევასრულებდი. მოკლედ, ვიქნებოდი კამერული მომღერალი. თეატრალურმა ინსტიტუტმა უფრო აქეთ, ესტრადისკენ წამომიყვანა...
ჩემი პროფესია მუსიკალური თეატრის მსახიობობაა, - მიუზიკლი, ოპერეტა და ა.შ. გიგა ლორთქიფანიძემ მეორე კურსიდან მუსკომედიის თეატრში წამოგვიყვანა, სადაც ვმუშაობდი. მერე 2 წელი დათო დოიაშვილთანაც ვიყავი და ბოლოს შემცირებაში მოვყევი. დიდი დატვირთვა იყო და პატარა ხელფასი, თან თავიდან რაღაც სიტუაციაც დაულაგებელი იყო... პარალელურად ბარებსა და კლუბებში ვმღეროდი, თეატრში ამის გამო სულ პრობლემა მქონდა და ამოვისუნთქე, რომ შემამცირეს.
- მარტო მღეროდით?
- 2000 წელს გავიცანი გიტარისტი ვახო ხოსიტაშვილი, მას როგორც ვოკალისტი მოვეწონე და მუშაობა პეროვსკაიაზე, ერთ-ერთ პრესტიჟულ ბარში დავიწყეთ. მქონდა უცხოური რეპერტუარი, ცოტა ფრანგული, რამდენიმე ქართული სიმღერაც. 2004 წელს კი ჩემი მომავალი მეუღლე, მუსიკოსი პაატა დეისაძე გავიცანი. იმ ბარში ერთად უნდა გვემუშავა. როგორც ვოკალისტი ძალიან მოვეწონე და გავაკეთეთ პროგრამა. ერთ წელიწადში კი უკვე ბარში მუშაობის გარდა ერთად დავიწყეთ ცხოვრება. მას მერე ერთად ვართ და ვმუშაობთ.
მე შვილი არ მყავს, პაატას კი დიდი ბიჭი ჰყავს, ლაშა დეისაძე, ცნობილი გიტარისტია, ჯაზის მიმართულებით უკრავს.
- ბარებიდან და კლუბებიდან ბევრი მიცნობდა, ასევე მუსიკალურ წრეებშიც. მერე გიორგი ასანიშვილმა, რომელიც პაატას მეგობარი იყო, 2007 წელს გვთხოვა, ერთ-ერთი რადიოსთვის, რომელიც მაშინ იხსნებოდა, სიმღერები ლაივში ჩაგვეწერა. წერდნენ არა მხოლოდ მუსიკოსებს, მოყვარულებსაც. სტუდიაში რაღაც ძველი პიანინო იდგა და მასზე მე და პაატამ ჩავწერეთ რამდენიმე სიმღერა - ინოლას, უცხოური, ფრანგული რომანსები. ძალიან პოპულარული გახდა იმ რადიოსიხშირეზე ის ჩანაწერები. სრულიად უცხო ხალხი მეუბნებოდა, რომ მისმენდნენ და მოსწონდათ. მერე "იუთუბზე“ ავტვირთე და იმ დროისთვის უცნაურად ბევრი ნახვა ჰქონდა.
იმის მერე ზაზა შენგელიამ გადაწყვიტა, თავისი სტუდიის პირველ არტისტად მე ავეყვანე (ჩვენთან ბარშიც დადიოდა და იქიდანაც გვიცნობდა). აი, ასეთი განსხვავებული თამთა მის პირველ არტისტად ამიყვანა. 2011 წლის გაზაფხული იყო. შემოდგომით ალბომი ჩავწერეთ და დეკემბერში სოლო კონცერტი "სამეფო უბნის თეატრში“ მქონდა. ალბომი 2012-ის იანვარში გამოვიდა. 5-წლიანი კონტრაქტი მქონდა, მაგრამ სამწუხაროდ, ამის მეტი ვერაფერი გავაკეთე.
ალბათ ამ საქმეს მეტი განვითარება იმიტომ არ ჰქონდა, რომ ჩვენთან ისეთი დონის შოუბიზნესი არ არის, როგორც დიდ ქვეყნებში. თან ასეთ მუსიკას დიდი შემოსავალი არ მოაქვს. ჩემთვის აქედან დიდი პლუსი ის იყო, რომ ცნობილი სახე გავხდი და რაღაც პერიოდი ვარსკვლავის სტატუსი მქონდა, რაც ძალიან საინტერესო იყო. მართალი გითხრათ, გამიკვირდა, საერთოდ მე რომ ამირჩიეს, არადა, პატარა გოგო არ ვიყავი. რომ არა ზაზა შენგელია და "ბრავო რეკორდსი“, თვითონ ამას ვერ მივაღწევდი.
- ქართველ ედიტ პიაფს გეძახიან - ეს სახელი პირველად ვინ შეგარქვათ?
- ესეც თეატრალური ინსტიტუტიდან მოდის. ჩვენი ჯგუფის რეჟისორმა თენგო ავალიშვილმა პირველ კურსზე მითხრა, რომ ხმის ტემბრი ედიტ პიაფს გიგავს, ფრანგული ტემბრი გაქვს და ამ კუთხით შენით რაღაც უნდა გააკეთოო. დაქალი მყავს ნინო სანიკიძე, მუსიკალურ ათწლედში დედაჩემის წარმატებული მოწაფე იყო. მუსიკოსი არ არის, თუმცა შესანიშნავად უკრავს და ჩემი პირველი კონცერტმაისტერი გახდა. ედიტ პიაფის 3-4 სიმღერა გავაკეთეთ. მეგობრებში შევიკრიბებოდით, ვუკრავდით, ვმღეროდით. მერე სხვებმაც მოგვისმინეს და სამუშაოდ ერთ ბარში მიგვიწვიეს. მოკლედ, პიაფი აქედან და ასე წამოვიდა. კონცერტმაისტერი რუსიკო ელიავა ინსტიტუტშიც მყავდა, ის იყო ჩემი მთავარი პედაგოგი. მან დამახვეწინა ეს ფრანგული რეპერტუარი, ჯაზი, მიუზიკლი, განსხვავებული სიმღერები მასწავლა, მათ შორის, ნაწარმოებზე და პუბლიკასთან მუშაობაც.
- ეს სისადავე თქვენი გადაწყვეტილებაა, თუ იმიჯმეიკერებმა ასე განსაზღვრეს?
- ასეთი ხმა რომ არ მქონდეს, ალბათ ვიქნებოდი თარჯიმანი, ან ბუღალტერი. რადგან რეტრო ტემბრი მაქვს, "ბრავო რექორდსმაც“ ეს რეტრო იმიჯი შემირჩია. სათვალეც დამიტოვეს, ოღონდ, კარგი სათვალე მომარგეს (საერთოდ, 2 წლიდან სათვალეს ვატარებ). ვერ ვიტყვი, რომ ამ იმიჯს სათვალე არ მოუხდა. მოკლედ, ასეთი ვარ, როგორიც ვარ...
- ამჟამად რას საქმიანობთ?
- 2014 წლიდან მე და პაატას ბენდი გვყავს - მე, პაატა, ჩვენი მეგობარი ავთო თაბუკაშვილი და ლევან რუსია, ბასისტი ვმუშაობთ. ქართული რეტრო რეპერტუარი გვაქვს. "რეროს,“ ნანი ბრეგვაძის ადრეული სიმღერები, ფრანგული კომპოზიციები, ძველი ჯაზი. უმეტესად კერძო ღონისძიებებზე ვუკრავთ და ვმღერით. პანდემიის დროს, როცა ძალიან გაგვიჭირდა, დუეტში დავიწყეთ მუშაობა. ჩვენი დუეტიც ძალიან მოსწონთ.
- თამთა, კმაყოფილი ხართ იმით, რაც თქვენს ცხოვრებაში ზოგადად მოხდა და რაც არ მოხდა?
- კი, ყველაფერი მოხდა ისე, როგორც უნდა ყოფილიყო. ძალიან კმაყოფილი ვარ და ბედნიერი, მე რომ უფრო შრომისმოყვარე ვყოფილიყავი, აქტიური, მეტს მივაღწევდი, მაგრამ არ ვარ ასეთი ტიპი და რაც ხდება, ხანდახან ისიც მიკვირს. მაგრამ რადგან ასე თუ ისე, ვარ პროფესიონალი, მაქვს ჩემი რეპერტუარი, კონკრეტული განსხვავებული ნიშა, საქმე ამიტომ სავსებით ნორმალურია.
გვერდით მყავს კარგი და საჭირო ადამიანი, მეუღლე, რომელიც პროფესიულადაც გვერდით მიდგას. ბედნიერი ვარ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი. პროფესიაც ძალიან გვაერთიანებს.
არაჩვეულებრივი, ზღაპრული
ძალიან ნიჭიერია.მის ხმას ყველა ხმაში გამოარჩევ.