პოლიტიკა
სამართალი

16

აპრილი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ოთხშაბათი, მთვარის მეთვრამეტე დღე, მთვარე მშვილდოსანში გადავა 06:36-ზე არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები, სასამართლო პროცესები. არ გირჩევთ ვაჭრობას, უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საკითხების მოგვარებას. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. ურთიერთობისას აკონტროლეთ ემოციები. კამათი დაუშვებელია. კარგი დღეა მოგზაურობისთვის, ხანგრძლივი მგზავრობისთვის. დაისვენეთ, მაგრამ ნაკლები იძინეთ. მოერიდეთ ქორწინებასა და ჯვრისწერას. გაამდიდრეთ თქვენი რაციონი თხილითა და მცენარეული ზეთით. სიგარეტის რაოდენობა და ალკოჰოლის დოზა შეამცირეთ. გაუფრთხილდით ღვიძლს. მოერიდეთ ღვიძლისა და ნაღვლის ბუშტის ოპერაციას.
კონფლიქტები
მსოფლიო
Faceამბები
მოზაიკა
სამხედრო
წიგნები
სპორტი
კულტურა/შოუბიზნესი
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"ლამარიას ეზოში ავიდგი ფეხი..." - მარიამ ხაჭვანი უშგულის სიყვარულზე, არჩევანსა და სვანეთის საერთაშორისო კინოფესტივალზე
"ლამარიას ეზოში ავიდგი ფეხი..." - მარიამ ხაჭვანი უშგულის სიყვარულზე, არჩევანსა და სვანეთის საერთაშორისო კინოფესტივალზე

მეს­ტია 20-27 ივ­ლისს სვა­ნე­თის სა­ერ­თა­შო­რი­სო კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლის მე­სა­მე გა­მოშ­ვე­ბას უმას­პინ­ძლებს. ფეს­ტი­ვა­ლი 2021 წელს და­არ­სდა და სა­ქარ­თვე­ლო­ში ერთ-ერთი მნიშ­ვნე­ლო­ვან კულ­ტუ­რუ­ლი მოვ­ლე­ნად იქცა. მისი დამ­ფუძ­ნე­ბე­ლე­ბი არი­ან: რე­ჟი­სო­რი მა­რი­ამ ხაჭ­ვა­ნი და თე­ი­მუ­რაზ ჩხვი­მი­ა­ნი.

გუნ­დი აქ­ტი­უ­რად მუ­შა­ობს, რომ ფეს­ტი­ვა­ლი ყო­ველ­წლი­უ­რად გან­ვი­თარ­დეს და მას­ზე მო­თხოვ­ნა გა­ი­ზარ­დოს, რო­გორც სა­ქარ­თვე­ლო­ში, ისე მსოფ­ლი­ო­ში. კი­ნო­ფო­რუ­მის მთა­ვა­რი მი­ზა­ნია, მხა­რი და­უ­ჭი­როს ახალ­გაზ­რდა კი­ნე­მა­ტოგ­რა­ფის­ტებს პრო­ექ­ტის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის ყვე­ლა ეტაპ­ზე, ამი­ტო­მაც ფეს­ტი­ვა­ლი ფო­კუ­სი­რე­ბუ­ლია ინ­დუსტრი­უ­ლი მი­მარ­თუ­ლე­ბის გაძ­ლი­ე­რე­ბა­ზე.

ambebi.ge ფეს­ტი­ვა­ლის დამ­ფუძ­ნებ­ლის, კი­ნო­რე­ჟი­სორ მა­რი­ამ ხაჭ­ვა­ნის ინ­ტერ­ვი­უს გთა­ვა­ზობთ.

- რო­გო­რია თქვე­ნი წი­ნა­სა­ფეს­ტი­ვა­ლო გან­წყო­ბა?

- გან­წყო­ბა­ზე ჯერ­ჯე­რო­ბით ვერ ვფიქ­რობ, რად­გან იმ­დე­ნი საქ­მე მაქვს, იმ­ხე­ლა პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა მა­კის­რია, იმ­დენ სტუ­მარს ვე­ლო­დე­ბით და იმ­დე­ნი აქ­ტი­ვო­ბაა და­გეგ­მი­ლი, რომ ახლა მხო­ლოდ ამა­ზე ვარ ფო­კუ­სი­რე­ბუ­ლი... გა­ფა­ცი­ცე­ბუ­ლი ვარ იმა­ზე, რომ ყვე­ლა­ფე­რი კარ­გად მოგ­ვარ­დეს და რა­ი­მე პრობ­ლე­მა არ შე­იქ­მნას. სა­კი­თხე­ბი რომ და­ლაგ­დე­ბა, ალ­ბათ შე­სა­ბა­მი­სი გან­წყო­ბაც მერე მოვა. სა­ერ­თოდ, მო­სამ­ზა­დე­ბე­ლი პე­რი­ო­დი ნე­ბის­მი­ერ საქ­მე­ში, თუნ­დაც ფილ­მის გა­და­ღე­ბი­სას, უფრო რთუ­ლია, ვიდ­რე, თა­ვად ის საქ­მე...

გარ­და იმი­სა, რომ ეს ყვე­ლა­ფე­რი სა­პა­სუ­ხის­მგებ­ლოა, გინ­და, რომ ეს ნა­მუ­შე­ვა­რი სა­ერ­თა­შო­რი­სო სტან­დარ­ტებს შე­ე­სა­ბა­მე­ბო­დეს, რომ ქარ­თვე­ლე­ბის­თვი­საც სა­ინ­ტე­რე­სო და გა­მო­სა­დე­გი იყოს და უცხო­ე­ლი კი­ნე­მა­ტოგ­რა­ფე­ბის­თვი­საც. მოკ­ლედ, სხვა­დას­ხვა ნი­უ­ან­სი და დე­ტა­ლია. ბევ­რი მუ­შა­ო­ბა სჭირ­დე­ბა, საქ­მის დიდ ნა­წილს პი­რა­დად ვუ­ძღვე­ბი...

- მა­რი­ამ, ზო­გა­დად, რა ფი­ნან­სუ­რი, ადა­მი­ა­ნუ­რი თუ ტექ­ნი­კურ რე­სურ­სით გა­დად­გით ნა­ბი­ჯი - ჩა­გე­ტა­რე­ბი­ნათ სვა­ნეთ­ში კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლი?

- ეს უცებ გა­და­წყვე­ტი­ლი ამ­ბა­ვი არ იყო. 2015 წელს ერთ-ერთ სა­ერ­თა­შო­რი­სო ფეს­ტი­ვალ­ზე ვი­ყა­ვი, სა­დაც ეს იდეა და­ი­ბა­და. ვი­ფიქ­რე, - რა­ტომ არ უნდა იყოს სვა­ნეთ­ში ფეს­ტი­ვა­ლი-მეთ­ქი?.. ვიდ­რე ამ ფეს­ტი­ვალს და­ვა­ფუძ­ნებ­დით, მა­ნამ ჩემს მე­უღ­ლეს­თან ერ­თად, ბევ­რი ვიშ­რო­მე. უზო­მოდ ბევრ კომ­პა­ნი­ას­თან მი­ვე­დი, 6 წელი და­ფი­ნან­სე­ბის მო­პო­ვე­ბას ვცდი­ლობ­დი და გარ­კვე­უ­ლი ჯგუ­ფე­ბის და­ინ­ტე­რე­სე­ბას... თა­ვი­დან ჩვენ­თვის ნათ­ქვამ­მა არა­ერ­თმა უარ­მა უფრო გაგ­ვაძ­ლი­ე­რა... ხელი არ ჩა­მიქ­ნე­ვია, რად­გან რო­გორც რე­ჟი­სორს, ფეს­ტი­ვა­ლებ­ზე დას­წრე­ბის დიდი და კარ­გი გა­მოც­დი­ლე­ბა მაქვს. 100-ზე მეტ ფეს­ტი­ვალ­ზე ვარ დას­წრე­ბუ­ლი. A კლა­სის ყვე­ლა­ზე მა­ღა­ლი პლატ­ფორ­მე­ბის ფეს­ტი­ვალ­ში სხვა­დას­ხვა ფორ­მით (ფილ­მი, ჟი­უ­რის წევ­რი) ვყო­ფილ­ვარ ჩარ­თუ­ლი. პი­რა­დი გა­მოც­დი­ლე­ბა ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით დიდი მქონ­და, რის მე­რეც სვა­ნეთ­ში კი­ნო­ფეს­ტი­ვა­ლის ჩა­ტა­რე­ბის იდეა თა­ვის­თა­ვად მო­ვი­და.

- და ეს ყვე­ლა­ფე­რი დღეს უკვე რე­ა­ლო­ბაა...

- კი და გვაქვს რამ­დე­ნი­მე მი­მარ­თუ­ლე­ბით პრი­ზე­ბი, ეს იმას ნიშ­ნავს, რომ მხარს ვუ­ჭერთ ახალ­გაზ­რდა კი­ნე­მა­ტოგ­რა­ფის­ტებს. არის ფი­ნან­სუ­რი მხარ­და­ჭე­რა, ვეხ­მა­რე­ბით პრო­ექ­ტე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა­ში, გვყავს მენ­ტო­რე­ბი, არ­სე­ბობს შე­საძ­ლებ­ლო­ბა, რომ ახა­ლი ნა­მუ­შევ­რე­ბი, ქარ­თუ­ლი კინო A კლა­სის ფეს­ტი­ვა­ლებ­ზე წა­ი­ღონ. ასე რომ, ყვე­ლა პლატ­ფორ­მა ქარ­თვე­ლი კი­ნე­მა­ტოგ­რა­ფის­ტე­ბის სა­ჭი­რო­ე­ბა­ზეა მორ­გე­ბუ­ლი. ამას­თა­ნა­ვე, უცხო­ე­ლი სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი რომ ჩა­მო­დი­ან, გვინ­და, მაქ­სი­მა­ლუ­რი სი­ა­მოვ­ნე­ბა მი­ი­ღონ, სხვა­საც გა­უ­ზი­ა­რონ ფეს­ტი­ვალ­თან და­კავ­ში­რე­ბით შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი. გვაქვს მოკ­ლე­მეტ­რა­ჟი­ა­ნი ფილ­მე­ბი, ასე­ვე სრულ­მეტ­რა­ჟი­ა­ნი ქარ­თუ­ლი ფილ­მე­ბი და ნელ-ნელა უნდა და­ვამ­კვიდ­როთ, რომ დიდ ეკ­რან­ზე ფილ­მის ყუ­რე­ბა კარ­გია. მეს­ტი­ის ცენ­ტრში იქ­ნე­ბა ჩვე­ნე­ბა, სა­დაც ყვე­ლას შე­ეძ­ლე­ბა დას­წრე­ბა. იქ იქ­ნე­ბა ფეს­ტი­ვა­ლის სპე­ცი­ა­ლუ­რი სტუ­მა­რი, მსა­ხი­ო­ბი მე­რაბ ნი­ნი­ძე და მას­თან გა­სა­უბ­რე­ბა შე­ეძ­ლე­ბათ. მრა­ვალ­მხრივ ვცდი­ლობთ, ყვე­ლა­ფე­რი გან­ვა­ვი­თა­როთ, რომ სა­ინ­ტე­რე­სო იყოს რო­გორც ქარ­თვე­ლი და უცხო­ე­ლი კი­ნე­მა­ტოგ­რა­ფის­ტე­ბის­თვის, ასევ ხალ­ხის­თვის.

ამას­თა­ნა­ვე, ყო­ველ წელს ვიბ­რძვით მხარ­და­ჭე­რის­თვის, ყო­ველ წელს ვცდი­ლობთ, ადა­მი­ა­ნებს და­ვუმ­ტკი­ცოთ, რომ კარგ საქ­მეს ვა­კე­თებთ. ყო­ველ წელს გავ­დი­ვართ იმ გზას, რაც ფეს­ტი­ვა­ლის და­არ­სე­ბამ­დე გა­ვი­ა­რეთ. მუდ­მი­ვად ამ რე­ჟიმ­ში ვართ, თუმ­ცა რამ­დე­ნი­მე წე­ლი­წად­ში აღარ დაგ­ვჭირ­დე­ბა ეს ბრძო­ლა, რად­გან ფეს­ტი­ვა­ლის მი­მართ ყო­ველ წელს ინ­ტე­რე­სი მა­ტუ­ლობს.

- სვა­ნე­თის მო­სახ­ლე­ო­ბამ რო­გორ მი­ი­ღო ფეს­ტი­ვა­ლი?

- "დე­დეს“ გა­და­ღე­ბის დროს აღ­მო­ვა­ჩი­ნე, რომ ად­გი­ლობ­რი­ვე­ბი ძა­ლი­ან გახ­სნი­ლე­ბი არი­ან, ძა­ლი­ან უყ­ვართ ხე­ლოვ­ნე­ბა. ეს კი ფილ­მებ­ზე მუ­შა­ო­ბას მი­მარ­ტი­ვებ­და. სა­ერ­თო­დაც სვა­ნეთ­ში ძა­ლი­ან ბევ­რი ხე­ლო­ვა­ნია - მღე­რი­ან, ხა­ტა­ვენ, წე­რენ...

რო­დე­საც ფილ­მის გა­და­ღე­ბა გა­დავ­წყვი­ტე, მინ­დო­და, ტრა­დი­ცი­ებ­ზე გა­და­მე­ღო, რო­მელ­თა­გან რა­ღა­ცე­ბი არ მომ­წონ­და და მან­კი­ე­რად მი­მაჩ­ნდა. თუმ­ცა ვე­ცა­დე, ფილმში გა­მეთ­ვა­ლის­წი­ნე­ბი­ნა და და­მე­ნა­ხა ამ ტრა­დი­ცი­ე­ბის და­დე­ბი­თი და უარ­ყო­ფი­თი მხა­რე­ე­ბი, რად­გა­ნაც ესა თუ ის ტრა­დი­ცია იმის­თვის გა­მო­ი­გო­ნეს, რომ იმ მო­მენ­ტში რა­ღა­ცის­თვის, თუნ­დაც გა­დარ­ჩე­ნის­თვის იყო სა­ჭი­რო... ვცდი­ლობ­დი, ამ ყვე­ლაფ­რის ახ­სნას - ობი­ექ­ტუ­რად მი­ვუ­დე­ქი. გა­დარ­ჩე­ნის­თვის ბრძო­ლამ მო­ი­ტა­ნა სწო­რედ ის გა­რე­მო და ისე­თი ადა­მი­ა­ნე­ბიც, სხვა­ნა­ი­რად ვერ იქ­ნე­ბო­და. სი­ნამ­დვი­ლე ავ­სა­ხე. სვა­ნე­ბის 99%-ს ფილ­მი მო­ე­წო­ნა, რად­გა­ნაც ყვე­ლა­ფე­რი ნამ­დვი­ლი იყო და არა შე­ლა­მა­ზე­ბუ­ლი.

- და ამ ფილმმა 2018 წელს "აზი­უ­რი ოს­კა­რი“ და­იმ­სა­ხუ­რა... ასე­ვე ცნო­ბი­ლია, რომ მეს­ტი­ა­ში კი­ნო­დარ­ბა­ზი გახ­სე­ნით და შემ­დეგ უკვე - უშ­გულ­შიც... ესეც წინ გა­დად­გმუ­ლი ნა­ბი­ჯია.

- უშ­გულ­ში ჩემ­მა ძმამ გა­ა­კე­თა დარ­ბა­ზი. ადრე მეს­ტი­ა­ში შევ­ქმე­ნით ჩვე­ნი პა­ტა­რა კი­ნო­თე­ატ­რიც, სა­დაც კი­ნოჩ­ვე­ნე­ბე­ბი ეწყო­ბა, თუმ­ცა მეს­ტი­ა­ში ეს ერ­თა­დერ­თი კი­ნო­თე­ატ­რი არ არის - არ­სე­ბობს მსა­ხი­ობ ლეო ფილ­ფა­ნის სა­ხე­ლო­ბის ძა­ლი­ან კარ­გი კი­ნო­თე­ატ­რი, თა­ნა­მედ­რო­ვე სივ­რცით, სა­დაც ად­გი­ლობ­რი­ვი მსა­ხი­ო­ბე­ბის მო­ნა­წი­ლე­ო­ბით სპექ­ტაკ­ლე­ბი იმარ­თე­ბა.

- ჩემ­თვის უშ­გუ­ლი არის ზღა­პა­რი რე­ა­ლო­ბა­ში. თქვენ კი ამ ზღა­პარ­ში და­ი­ბა­დეთ... რო­გო­რია თქვე­ნი ემო­ცი­ე­ბი?

- ახლა ჩემს ბე­ბი­ა­ზე, ლუბა ჭე­ლი­ძე­ზე ვა­კე­თებ ფილ­მს. უშ­გუ­ლის სხვა­დას­ხვა ტრა­დი­ცი­აა ამ ფილმში გა­მო­ტა­ნი­ლი, რაც კი­დევ სხვა­ნა­ი­რად შე­ვა­ფა­სე. რო­დე­საც ვუ­ყუ­რებ ამ მთებს, კოშ­კებს, ამ სი­ლა­მა­ზეს, შინ ვერ ვჩერ­დე­ბი... ჩემი სახ­ლი­სა და ლა­მა­რი­ას ტაძ­რის ჭიშ­კა­რე­ბი გვერ­დი-გვერ­დაა. ჩა­ნა­წე­რებ­შიც მქონ­და, რომ ლა­მა­რი­ას ეზო­ში ავიდ­გი ფეხი... რო­დე­საც გა­იღ­ვი­ძებ და ამ ყვე­ლა­ფერს უყუ­რებ, თუნ­დაც შხა­რას, სულ სხვა შეგ­რძნე­ბა მაქვს... სულ მე­გო­ნა, რომ უშ­გუ­ლი ჩემ­თვის სა­მო­თხეა, მაგ­რამ წელს აღ­მო­ვა­ჩი­ნე, რომ ჩემ­თვის უმ­ნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნე­სი ადა­მი­ა­ნე­ბია. დიახ, ბოლო დროს სამ­წუ­ხა­როდ, ბევ­რი წა­ვი­და, გარ­და­იც­ვა­ლა, მათ შო­რის, კო­ლო­რი­ტე­ბი: მხატ­ვა­რი ფრი­დონ ნი­ჟა­რა­ძე, ბე­ბი­ა­ჩე­მი, სხვე­ბიც, ახლა ისე­თი შეგ­რძნე­ბა მაქვს, რომ ჩემ­თვის უშ­გუ­ლი არის ხალ­ხი.

- სა­ერ­თოდ, რა პე­რი­ოდ­ში გა­გიჩ­ნდათ სწრაფ­ვა იმ ჯა­დოს­ნუ­რი სამ­ყა­როს­კენ, რა­საც კინო ჰქვია?

- სკო­ლა რომ და­ვამ­თავ­რე, მინ­დო­და, სა­მარ­თალმცოდ­ნე­ო­ბა­ზე ჩა­მე­ბა­რე­ბი­ნა, მე და ჩემი ძმა სა­მარ­თალ­ში ერ­თად ვემ­ზა­დე­ბო­დით. ბავ­შვო­ბა­ში რა­ღა­ცებს ვხა­ტავ­დი, მაგ­რამ არ მი­ფიქ­რია, რომ ხე­ლოვ­ნე­ბის მი­მარ­თუ­ლე­ბით წავ­სუ­ლი­ყა­ვი, ვთქვათ, რე­ჟი­სო­რი გა­მოვ­სუ­ლი­ყა­ვი.

ვიდ­რე გა­მოც­დებ­ზე გა­ვი­დო­დი, აკა­კი გე­ლო­ვა­ნის "სვა­ნე­თის თეთრ ქუდს“ ვკი­თხუ­ლობ­დი. ამან სვა­ნეთ­თან კი­დევ ერთხელ და­მა­ახ­ლო­ვა და კი­თხვა რო­გორც კი და­ვას­რუ­ლე, უეც­რად გა­დავ­წყვი­ტე, რომ ეს ნა­მუ­შე­ვა­რი ფილ­მად მექ­ცია. მახ­სოვს, მა­მა­ჩემს ვუ­თხა­რი, - მინ­და, რე­ჟი­სო­რი გა­მო­ვი­დე-მეთ­ქი. მა­მას ტექ­ნი­კუ­რი უნი­ვერ­სი­ტე­ტი აქვს დამ­თავ­რე­ბუ­ლი, მაგ­რამ კინო ძა­ლი­ან უყ­ვარს. ამი­ტომ ძა­ლი­ან გა­უ­ხარ­და. ნა­თე­სა­ო­ბა­შიც სულ ხე­ლო­ვა­ნი ხალ­ხი ჰყავს და ჩემ­გან ეს რომ მო­ის­მი­ნა, ძა­ლი­ან ბედ­ნი­ე­რი იყო.

თვი­თონ კი­ნო­მოყ­ვა­რუ­ლი არ ვი­ყა­ვი და არც რო­მე­ლი­მე რე­ჟი­სო­რის მიმ­დე­ვა­რი. ამ პრო­ფე­სი­ას­თან არა­ნა­ი­რი ბმა არ მქონ­და. თე­ატ­რა­ლურ უნი­ვერ­სი­ტეტ­შიც არ ვი­ცო­დი, რო­გორ მივ­სუ­ლი­ყა­ვი. დე­ი­დად მე­კუთ­ვნის ეთერ ჭე­ლი­ძე, რო­მელ­მაც მი­თხრა, "თე­ატ­რა­ლურ­ში“ გოგი დო­ლი­ძეს ვიც­ნობ და შე­მიძ­ლია, ვკი­თხო, რო­გორ და რა არის სა­ჭი­რო მანდ მო­სახ­ვედ­რა­დო. ქალ­ბა­ტონ­მა ეთერ­მა "თე­ატ­რა­ლურ­ში“ წა­მიყ­ვა­ნა. გოგი დო­ლი­ძემ რა­ღაც და­მა­ხატ­ვი­ნა თუ და­მა­წე­რი­ნა, მა­მოწ­მებ­დნენ, მქონ­და თუ არა ხე­ლოვ­ნე­ბის­კენ მიდ­რე­კი­ლე­ბა. სა­ბო­ლო­ოდ იმ წელს გა­მოც­დე­ბით ჩა­ვი­რი­ცხე. თა­ვი­დან მო­რი­დე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი, ჩემ­თვის ვი­ყა­ვი, არ ვაქ­ტი­უ­რობ­დი, სხვე­ბი შე­კი­თხვებს რომ სვამ­დნენ, მე ხმას არ ვი­ღებ­დი.

ვიდ­რე ჩა­ვა­ბა­რებ­დით, პრო­ფე­სორ-მას­წავ­ლებ­ლე­ბი გვამ­ზა­დებ­დნენ. გაკ­ვირ­დე­ბოდ­ნენ, რის მი­ხედ­ვი­თაც თა­ვი­ანთ ჯგუ­ფებს არ­ჩევ­დნენ. ბა­ტო­ნი ვაჟა ზუ­ბაშ­ვი­ლის ჯგუფ­ში მოვხდი, მერე მიხო ბო­რაშ­ვილ­თან გა­და­მიყ­ვა­ნეს, ამა­ზე ცოტა ვი­ნერ­ვი­უ­ლე, რად­გან ბა­ტონ ვა­ჟას შე­ვეჩ­ვიე. ბედ­ნი­ე­რი ვარ, რომ მიხო ბო­რაშ­ვილ­თან მოხ­ვდი, მან ჩემ­ში იპო­ვა მთა­ვა­რი მარ­ცვა­ლი, და­მეხ­მა­რა, გა­აღ­ვი­ძა უნა­რე­ბი, მო­ნა­ცე­მე­ბი, მეც ბევ­რს ვშრო­მობ­დი. შე­იძ­ლე­ბა ნი­ჭი­ე­რი, ჭკვი­ა­ნი იყო, მაგ­რამ ეს საკ­მა­რი­სი არ არის. დღე და ღამე ვშრო­მობ­დი.

- მოკ­ლედ, ასე სპონ­ტა­ნუ­რად მი­ღე­ბუ­ლი გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბით კმა­ყო­ფი­ლი ხართ...

- რა თქმა უნდა. მი­ხა­რია, რა­საც ვა­კე­თებ და ამით ბედ­ნი­ე­რი ვარ... ახლა პა­რა­ლე­ლურ რე­ჟიმ­ში აქ­ტი­უ­რად ვმუ­შა­ობ დო­კუ­მენ­ტურ ფილმზე, ეს ფილ­მიც სვა­ნეთს შე­ე­ხე­ბა. სა­ინ­ტე­რე­სო სრულ­მეტ­რა­ჟი­ა­ნი, დო­კუ­მენ­ტუ­რი ფილ­მი გა­მო­დის. ბე­ბი­ა­ჩე­მის ცხოვ­რე­ბა­ზეა, ამ პრო­ექ­ტზე დიდ იმე­დებს ვამ­ყა­რებ და ვნა­ხოთ...

მკითხველის კომენტარები / 2 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
ზურა
5

გაუმარჯოს სვანეთს, გურიას, აფხაზეთს, სამეგრელოს..... გაუმარჯოს გონიერებით, სამშობლოს რეალური სიყვარულით და საქმის კეთების ცოდნით. პური მეპურემ გამოაცხოს - ყველამ თავისი საკეთებელი იცოდეს

ცნობად
4

გა­დარ­ჩე­ნის­თვის ბრძო­ლამ მო­ი­ტა­ნა სწო­რედ ის გა­რე­მო და ისე­თი ადა­მი­ა­ნე­ბიც, სხვა­ნა­ი­რად ვერ იქ­ნე­ბო­და - სრული ჭეშმარიტებაა, თავისუფალი სვანეთი თავის ტრადიციებით, ანუ ჩვეულებითი სამართალით, საოცარი ფენომენია

ავტორი:

"ლამარიას ეზოში ავიდგი ფეხი..." - მარიამ ხაჭვანი უშგულის სიყვარულზე, არჩევანსა და სვანეთის საერთაშორისო კინოფესტივალზე

"ლამარიას ეზოში ავიდგი ფეხი..." - მარიამ ხაჭვანი უშგულის სიყვარულზე, არჩევანსა და სვანეთის საერთაშორისო კინოფესტივალზე

მესტია 20-27 ივლისს სვანეთის საერთაშორისო კინოფესტივალის მესამე გამოშვებას უმასპინძლებს. ფესტივალი 2021 წელს დაარსდა და საქართველოში ერთ-ერთი მნიშვნელოვან კულტურული მოვლენად იქცა. მისი დამფუძნებელები არიან: რეჟისორი მარიამ ხაჭვანი და თეიმურაზ ჩხვიმიანი.

გუნდი აქტიურად მუშაობს, რომ ფესტივალი ყოველწლიურად განვითარდეს და მასზე მოთხოვნა გაიზარდოს, როგორც საქართველოში, ისე მსოფლიოში. კინოფორუმის მთავარი მიზანია, მხარი დაუჭიროს ახალგაზრდა კინემატოგრაფისტებს პროექტის განხორციელების ყველა ეტაპზე, ამიტომაც ფესტივალი ფოკუსირებულია ინდუსტრიული მიმართულების გაძლიერებაზე.

ambebi.ge ფესტივალის დამფუძნებლის, კინორეჟისორ მარიამ ხაჭვანის ინტერვიუს გთავაზობთ.

- როგორია თქვენი წინასაფესტივალო განწყობა?

- განწყობაზე ჯერჯერობით ვერ ვფიქრობ, რადგან იმდენი საქმე მაქვს, იმხელა პასუხისმგებლობა მაკისრია, იმდენ სტუმარს ველოდებით და იმდენი აქტივობაა დაგეგმილი, რომ ახლა მხოლოდ ამაზე ვარ ფოკუსირებული... გაფაციცებული ვარ იმაზე, რომ ყველაფერი კარგად მოგვარდეს და რაიმე პრობლემა არ შეიქმნას. საკითხები რომ დალაგდება, ალბათ შესაბამისი განწყობაც მერე მოვა. საერთოდ, მოსამზადებელი პერიოდი ნებისმიერ საქმეში, თუნდაც ფილმის გადაღებისას, უფრო რთულია, ვიდრე, თავად ის საქმე...

გარდა იმისა, რომ ეს ყველაფერი საპასუხისმგებლოა, გინდა, რომ ეს ნამუშევარი საერთაშორისო სტანდარტებს შეესაბამებოდეს, რომ ქართველებისთვისაც საინტერესო და გამოსადეგი იყოს და უცხოელი კინემატოგრაფებისთვისაც. მოკლედ, სხვადასხვა ნიუანსი და დეტალია. ბევრი მუშაობა სჭირდება, საქმის დიდ ნაწილს პირადად ვუძღვები...

- მარიამ, ზოგადად, რა ფინანსური, ადამიანური თუ ტექნიკურ რესურსით გადადგით ნაბიჯი - ჩაგეტარებინათ სვანეთში კინოფესტივალი?

- ეს უცებ გადაწყვეტილი ამბავი არ იყო. 2015 წელს ერთ-ერთ საერთაშორისო ფესტივალზე ვიყავი, სადაც ეს იდეა დაიბადა. ვიფიქრე, - რატომ არ უნდა იყოს სვანეთში ფესტივალი-მეთქი?.. ვიდრე ამ ფესტივალს დავაფუძნებდით, მანამ ჩემს მეუღლესთან ერთად, ბევრი ვიშრომე. უზომოდ ბევრ კომპანიასთან მივედი, 6 წელი დაფინანსების მოპოვებას ვცდილობდი და გარკვეული ჯგუფების დაინტერესებას... თავიდან ჩვენთვის ნათქვამმა არაერთმა უარმა უფრო გაგვაძლიერა... ხელი არ ჩამიქნევია, რადგან როგორც რეჟისორს, ფესტივალებზე დასწრების დიდი და კარგი გამოცდილება მაქვს. 100-ზე მეტ ფესტივალზე ვარ დასწრებული. A კლასის ყველაზე მაღალი პლატფორმების ფესტივალში სხვადასხვა ფორმით (ფილმი, ჟიურის წევრი) ვყოფილვარ ჩართული. პირადი გამოცდილება ამ მიმართულებით დიდი მქონდა, რის მერეც სვანეთში კინოფესტივალის ჩატარების იდეა თავისთავად მოვიდა.

- და ეს ყველაფერი დღეს უკვე რეალობაა...

- კი და გვაქვს რამდენიმე მიმართულებით პრიზები, ეს იმას ნიშნავს, რომ მხარს ვუჭერთ ახალგაზრდა კინემატოგრაფისტებს. არის ფინანსური მხარდაჭერა, ვეხმარებით პროექტების განვითარებაში, გვყავს მენტორები, არსებობს შესაძლებლობა, რომ ახალი ნამუშევრები, ქართული კინო A კლასის ფესტივალებზე წაიღონ. ასე რომ, ყველა პლატფორმა ქართველი კინემატოგრაფისტების საჭიროებაზეა მორგებული. ამასთანავე, უცხოელი სპეციალისტები რომ ჩამოდიან, გვინდა, მაქსიმალური სიამოვნება მიიღონ, სხვასაც გაუზიარონ ფესტივალთან დაკავშირებით შთაბეჭდილებები. გვაქვს მოკლემეტრაჟიანი ფილმები, ასევე სრულმეტრაჟიანი ქართული ფილმები და ნელ-ნელა უნდა დავამკვიდროთ, რომ დიდ ეკრანზე ფილმის ყურება კარგია. მესტიის ცენტრში იქნება ჩვენება, სადაც ყველას შეეძლება დასწრება. იქ იქნება ფესტივალის სპეციალური სტუმარი, მსახიობი მერაბ ნინიძე და მასთან გასაუბრება შეეძლებათ. მრავალმხრივ ვცდილობთ, ყველაფერი განვავითაროთ, რომ საინტერესო იყოს როგორც ქართველი და უცხოელი კინემატოგრაფისტებისთვის, ასევ ხალხისთვის.

ამასთანავე, ყოველ წელს ვიბრძვით მხარდაჭერისთვის, ყოველ წელს ვცდილობთ, ადამიანებს დავუმტკიცოთ, რომ კარგ საქმეს ვაკეთებთ. ყოველ წელს გავდივართ იმ გზას, რაც ფესტივალის დაარსებამდე გავიარეთ. მუდმივად ამ რეჟიმში ვართ, თუმცა რამდენიმე წელიწადში აღარ დაგვჭირდება ეს ბრძოლა, რადგან ფესტივალის მიმართ ყოველ წელს ინტერესი მატულობს.

- სვანეთის მოსახლეობამ როგორ მიიღო ფესტივალი?

- "დედეს“ გადაღების დროს აღმოვაჩინე, რომ ადგილობრივები ძალიან გახსნილები არიან, ძალიან უყვართ ხელოვნება. ეს კი ფილმებზე მუშაობას მიმარტივებდა. საერთოდაც სვანეთში ძალიან ბევრი ხელოვანია - მღერიან, ხატავენ, წერენ...

როდესაც ფილმის გადაღება გადავწყვიტე, მინდოდა, ტრადიციებზე გადამეღო, რომელთაგან რაღაცები არ მომწონდა და მანკიერად მიმაჩნდა. თუმცა ვეცადე, ფილმში გამეთვალისწინებინა და დამენახა ამ ტრადიციების დადებითი და უარყოფითი მხარეები, რადგანაც ესა თუ ის ტრადიცია იმისთვის გამოიგონეს, რომ იმ მომენტში რაღაცისთვის, თუნდაც გადარჩენისთვის იყო საჭირო... ვცდილობდი, ამ ყველაფრის ახსნას - ობიექტურად მივუდექი. გადარჩენისთვის ბრძოლამ მოიტანა სწორედ ის გარემო და ისეთი ადამიანებიც, სხვანაირად ვერ იქნებოდა. სინამდვილე ავსახე. სვანების 99%-ს ფილმი მოეწონა, რადგანაც ყველაფერი ნამდვილი იყო და არა შელამაზებული.

- და ამ ფილმმა 2018 წელს "აზიური ოსკარი“ დაიმსახურა... ასევე ცნობილია, რომ მესტიაში კინოდარბაზი გახსენით და შემდეგ უკვე - უშგულშიც... ესეც წინ გადადგმული ნაბიჯია.

- უშგულში ჩემმა ძმამ გააკეთა დარბაზი. ადრე მესტიაში შევქმენით ჩვენი პატარა კინოთეატრიც, სადაც კინოჩვენებები ეწყობა, თუმცა მესტიაში ეს ერთადერთი კინოთეატრი არ არის - არსებობს მსახიობ ლეო ფილფანის სახელობის ძალიან კარგი კინოთეატრი, თანამედროვე სივრცით, სადაც ადგილობრივი მსახიობების მონაწილეობით სპექტაკლები იმართება.

- ჩემთვის უშგული არის ზღაპარი რეალობაში. თქვენ კი ამ ზღაპარში დაიბადეთ... როგორია თქვენი ემოციები?

- ახლა ჩემს ბებიაზე, ლუბა ჭელიძეზე ვაკეთებ ფილმს. უშგულის სხვადასხვა ტრადიციაა ამ ფილმში გამოტანილი, რაც კიდევ სხვანაირად შევაფასე. როდესაც ვუყურებ ამ მთებს, კოშკებს, ამ სილამაზეს, შინ ვერ ვჩერდები... ჩემი სახლისა და ლამარიას ტაძრის ჭიშკარები გვერდი-გვერდაა. ჩანაწერებშიც მქონდა, რომ ლამარიას ეზოში ავიდგი ფეხი... როდესაც გაიღვიძებ და ამ ყველაფერს უყურებ, თუნდაც შხარას, სულ სხვა შეგრძნება მაქვს... სულ მეგონა, რომ უშგული ჩემთვის სამოთხეა, მაგრამ წელს აღმოვაჩინე, რომ ჩემთვის უმნიშვნელოვანესი ადამიანებია. დიახ, ბოლო დროს სამწუხაროდ, ბევრი წავიდა, გარდაიცვალა, მათ შორის, კოლორიტები: მხატვარი ფრიდონ ნიჟარაძე, ბებიაჩემი, სხვებიც, ახლა ისეთი შეგრძნება მაქვს, რომ ჩემთვის უშგული არის ხალხი.

- საერთოდ, რა პერიოდში გაგიჩნდათ სწრაფვა იმ ჯადოსნური სამყაროსკენ, რასაც კინო ჰქვია?

- სკოლა რომ დავამთავრე, მინდოდა, სამართალმცოდნეობაზე ჩამებარებინა, მე და ჩემი ძმა სამართალში ერთად ვემზადებოდით. ბავშვობაში რაღაცებს ვხატავდი, მაგრამ არ მიფიქრია, რომ ხელოვნების მიმართულებით წავსულიყავი, ვთქვათ, რეჟისორი გამოვსულიყავი.

ვიდრე გამოცდებზე გავიდოდი, აკაკი გელოვანის "სვანეთის თეთრ ქუდს“ ვკითხულობდი. ამან სვანეთთან კიდევ ერთხელ დამაახლოვა და კითხვა როგორც კი დავასრულე, უეცრად გადავწყვიტე, რომ ეს ნამუშევარი ფილმად მექცია. მახსოვს, მამაჩემს ვუთხარი, - მინდა, რეჟისორი გამოვიდე-მეთქი. მამას ტექნიკური უნივერსიტეტი აქვს დამთავრებული, მაგრამ კინო ძალიან უყვარს. ამიტომ ძალიან გაუხარდა. ნათესაობაშიც სულ ხელოვანი ხალხი ჰყავს და ჩემგან ეს რომ მოისმინა, ძალიან ბედნიერი იყო.

თვითონ კინომოყვარული არ ვიყავი და არც რომელიმე რეჟისორის მიმდევარი. ამ პროფესიასთან არანაირი ბმა არ მქონდა. თეატრალურ უნივერსიტეტშიც არ ვიცოდი, როგორ მივსულიყავი. დეიდად მეკუთვნის ეთერ ჭელიძე, რომელმაც მითხრა, "თეატრალურში“ გოგი დოლიძეს ვიცნობ და შემიძლია, ვკითხო, როგორ და რა არის საჭირო მანდ მოსახვედრადო. ქალბატონმა ეთერმა "თეატრალურში“ წამიყვანა. გოგი დოლიძემ რაღაც დამახატვინა თუ დამაწერინა, მამოწმებდნენ, მქონდა თუ არა ხელოვნებისკენ მიდრეკილება. საბოლოოდ იმ წელს გამოცდებით ჩავირიცხე. თავიდან მორიდებული ვიყავი, ჩემთვის ვიყავი, არ ვაქტიურობდი, სხვები შეკითხვებს რომ სვამდნენ, მე ხმას არ ვიღებდი.

ვიდრე ჩავაბარებდით, პროფესორ-მასწავლებლები გვამზადებდნენ. გაკვირდებოდნენ, რის მიხედვითაც თავიანთ ჯგუფებს არჩევდნენ. ბატონი ვაჟა ზუბაშვილის ჯგუფში მოვხდი, მერე მიხო ბორაშვილთან გადამიყვანეს, ამაზე ცოტა ვინერვიულე, რადგან ბატონ ვაჟას შევეჩვიე. ბედნიერი ვარ, რომ მიხო ბორაშვილთან მოხვდი, მან ჩემში იპოვა მთავარი მარცვალი, დამეხმარა, გააღვიძა უნარები, მონაცემები, მეც ბევრს ვშრომობდი. შეიძლება ნიჭიერი, ჭკვიანი იყო, მაგრამ ეს საკმარისი არ არის. დღე და ღამე ვშრომობდი.

- მოკლედ, ასე სპონტანურად მიღებული გადაწყვეტილებით კმაყოფილი ხართ...

- რა თქმა უნდა. მიხარია, რასაც ვაკეთებ და ამით ბედნიერი ვარ... ახლა პარალელურ რეჟიმში აქტიურად ვმუშაობ დოკუმენტურ ფილმზე, ეს ფილმიც სვანეთს შეეხება. საინტერესო სრულმეტრაჟიანი, დოკუმენტური ფილმი გამოდის. ბებიაჩემის ცხოვრებაზეა, ამ პროექტზე დიდ იმედებს ვამყარებ და ვნახოთ...