არქიმანდრიტი: ყვე­ლა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ღვთის­გა­ნაა ხელ­დას­ხ­მუ­ლი

არქიმანდრიტი: ყვე­ლა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ღვთის­გა­ნაა ხელ­დას­ხ­მუ­ლი

"რო­გორც ვი­ცი, ეკ­ლე­სი­ის­თ­ვის მი­სა­ღე­ბია მო­ნარ­ქი­უ­ლი მმარ­თ­ვე­ლო­ბა. მა­ინ­ტე­რე­სებს, რა აზ­რი­საა ეკ­ლე­სია რე­ვო­ლუ­ცი­ის შე­დე­გად დამ­კ­ვიდ­რე­ბულ მო­ნარ­ქი­ულ მმარ­თ­ვე­ლო­ბა­ზე?" - ეს მე­სი­ჯი რამ­დე­ნი­მე ხსნის წინ მი­ვი­ღეთ ჩვე­ნი ჟურ­ნა­ლის მკითხ­ვე­ლის­გან. ამი­ტომ ამ­ჯე­რად სწო­რედ ამ სა­კითხებს შე­ვე­ხე­ბით...

არ­ქი­მან­დ­რი­ტი მა­კა­რი

(ა­ბე­სა­ძე):

- ქრის­ტი­ა­ნულ­მა ეკ­ლე­სი­ამ 16 სა­უ­კუ­ნე იარ­სე­ბა მო­ნარ­ქი­უ­ლი მმარ­თ­ვე­ლო­ბის დროს, ამი­ტომ მი­წი­ე­რად ძა­ლი­ან შე­ერ­წყა მო­ნარ­ქი­ულ მმარ­თ­ვე­ლო­ბას, თო­რემ აზ­რი, თით­ქოს ეკ­ლე­სია მომ­ხ­რე ან მო­წი­ნა­აღ­მ­დე­გეა რო­მე­ლი­მე სა­ხელ­მ­წი­ფო წყო­ბი­სა, არ არის მარ­თე­ბუ­ლი, არ არის ეკ­ლე­სი­უ­რი სწავ­ლე­ბა. ეკ­ლე­სია მი­წას, მი­წი­ერ ცხოვ­რე­ბას არ გა­ნა­გებს. ქრის­ტი­ა­ნის­თ­ვის გა­დამ­წყ­ვე­ტი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა არ აქვს, რო­გო­რი სა­ხელ­მ­წი­ფო წყო­ბა იქ­ნე­ბა მი­წა­ზე, რად­გან არც ერთს არ შე­უძ­ლია, ხე­ლი შე­უ­წყოს ან შე­უ­შა­ლოს ადა­მი­ა­ნის სუ­ლის ცხო­ნე­ბას. სუ­ლის ცხო­ნე­ბა­საც და წარ­წყ­მე­და­საც თა­ვად ადა­მი­ა­ნი უწყობს ან უშ­ლის ხელს და არა სხვა რამ. თუ ადა­მი­ა­ნი თა­ვი­სი ცხოვ­რე­ბის გზა­ზე დად­გო­მას გა­რე სამ­ყა­როს და­აბ­რა­ლებს, მი­სი ქმე­დე­ბა ჰგავს ადა­მის ქმე­დე­ბას, რო­დე­საც თა­ვი­სი ცოდ­ვა ევას და­აბ­რა­ლა, ევამ კი - გველს. შე­სა­ბა­მი­სად, მოსაზრება, თით­ქოს მო­ნარ­ქი­უ­ლი წყო­ბი­ლე­ბაა ეკ­ლე­სი­ის­თ­ვის სა­ხელ­მ­წი­ფოს მარ­თ­ვის იდე­ა­ლუ­რი ფორ­მა, არ არის მარ­თე­ბუ­ლი. ბიბ­ლი­ი­დან ვი­ცით, რომ რო­დე­საც იუდე­ვე­ლებ­მა სა­მო­ელ წი­ნას­წარ­მეტყ­ველს მე­ფე მოს­თხო­ვეს, ამით გა­ნა­რის­ხეს უფა­ლი. წმინ­და წე­რი­ლი სხვა ად­გი­ლას გვა­უწყებს, რომ რო­დე­საც იუდე­ვე­ლე­ბი სი­ნა­ნულ­ში არი­ან თა­ვი­ან­თი ცოდ­ვე­ბის გა­მო, სა­მო­ელ წი­ნას­წარ­მეტყ­ველს ეუბ­ნე­ბი­ან - ჩვენს ცოდ­ვებს ისიც და­ვა­მა­ტეთ, მე­ფე რომ მო­ვითხო­ვე­თო. სა­მო­ე­ლიც ჰყვედ­რი­და მათ ამის გა­მო ანუ მე­ფის მოთხოვ­ნა იყო ცოდ­ვა. იდე­ა­ლუ­რი მმარ­თ­ვე­ლო­ბის ფორ­მა, რო­მე­ლიც მი­წა­ზე არ­სე­ბობ­და, იყო მსა­ჯულ­თა ხა­ნა, რო­დე­საც ადა­მი­ა­ნებს უნ­და ეცხოვ­რათ ღვთის გან­დი­დე­ბით და თუ რა­ი­მე გა­უ­ჭირ­დე­ბო­დათ, უფა­ლი გა­მო­უ­ჩენ­და მსა­ჯულს, მმარ­თ­ველს, რო­მე­ლიც ღვთის შე­წევ­ნით, შემ­დეგ მო­აგ­ვა­რებ­და ამა თუ იმ პრობ­ლე­მას.

რო­დე­საც ის­რა­ე­ლი­ა­ნებ­მა მე­ფე მო­ითხო­ვეს, სა­მო­ელს უთხ­რა უფალ­მა, - შენ კი არ აღ­გიდ­გა წინ ის­რა­ე­ლის ერი, არა­მედ - მე; შენ კი არ გე­ურ­ჩა, რო­დე­საც მე­ფე მო­ითხო­ვა, არა­მედ მე მე­ურ­ჩა, ანუ მე­ფის მოთხოვ­ნა - ურ­ჩო­ბაა. რეს­პუბ­ლი­კუ­რი მმარ­თ­ვე­ლო­ბა იქ­ნე­ბა მი­წა­ზე, კონ­ს­ტი­ტუ­ცი­უ­რი, მო­ნარ­ქი­უ­ლი თუ სხვა, ქრის­ტი­ა­ნო­ბა ამა­ზე არ არის და არ უნ­და იყოს და­მო­კი­დე­ბუ­ლი. პავ­ლე მო­ცი­ქუ­ლი გვე­უბ­ნე­ბა: ყო­ვე­ლი ხე­ლი­სუ­ფა­ლი უფ­ლის­გან არს - რო­გორ მმარ­თ­ვე­ლო­ბა­საც მოგ­ვ­ცემს უფა­ლი იმ დროს, რო­დე­საც ვცხოვ­რობთ ამ ქვე­ყა­ნა­ზე, უნ­და და­ვე­მორ­ჩი­ლოთ იმ მმარ­თ­ვე­ლო­ბას. ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის წი­ნა­აღ­მ­დ­გო­მო­ბა, იქ­ნე­ბა მო­ნარ­ქი­ის წი­ნა­აღ­დ­გო­მო­ბა რე­ვო­ლუ­ცი­უ­რი მოთხოვ­ნე­ბით თუ რეს­პუბ­ლი­კა­ზე წი­ნა­აღ­მ­დ­გო­მო­ბა მო­ნარ­ქი­უ­ლი მოთხოვ­ნე­ბით, - ერ­თიც და მე­ო­რეც უფ­ლის სა­წი­ნა­აღ­მ­დე­გოა. ყვე­ლა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ღვთის­გა­ნაა ხელ­დას­ხ­მუ­ლი და რო­დე­საც არ­სე­ბულ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას ვე­წი­ნა­აღ­მ­დე­გე­ბით, უფალს ვე­წი­ნა­აღ­მ­დე­გე­ბით. რე­ვო­ლუ­ცი­უ­რი ცვლი­ლე­ბა ყო­ველ­თ­ვის ღვთის წი­ნა­აღ­მ­დ­გო­მო­ბაა, მაგ­რამ რო­დე­საც ადა­მი­ა­ნებს, ადა­მი­ან­თა უმე­ტე­სო­ბას ასე სურს, უფა­ლი უშ­ვებს ამ გზით ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის, მმარ­თ­ვე­ლო­ბის ცვლი­ლე­ბას, რო­გორც მსა­ჯულ­თა ხა­ნა­ში მოხ­და. თუნ­დაც უმ­ცი­რე­სო­ბა­ში ვი­ყოთ, უნ­და შე­ვე­გუ­ოთ იმ მმარ­თ­ვე­ლო­ბას, რო­მელ­საც უფა­ლი დაგ­ვიდ­გენს. მით უმე­ტეს, ეს ჩვენ­თ­ვის სუ­ლი­ე­რად არც სა­ზი­ა­ნოა და არც სა­სარ­გებ­ლო. რო­გო­რი სა­ხელ­მ­წი­ფო წყო­ბა უნ­და იყოს მი­წა­ზე, რო­მე­ლი სა­ხელ­მ­წი­ფო წყო­ბაა სა­სურ­ვე­ლი, ეს უფალ­მა უწყის და ისეთ სა­ხელ­მ­წი­ფო წყო­ბას გვაძ­ლევს, რო­გო­რიც სა­ჭი­როა იმ დროს მცხოვ­რე­ბი ადა­მი­ა­ნე­ბის­თ­ვის. თუ ეკ­ლე­სი­ი­სა და ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ნე­ბა შერ­წყ­მუ­ლია ერ­თ­მა­ნეთ­თან, ეს არის იდე­ა­ლუ­რი ვა­რი­ან­ტი ანუ თუ სა­ე­რო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბაც არის მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი და ას­რუ­ლებს ღვთის მცნე­ბებს. უფა­ლი არ გვას­წავ­ლის, რომ რე­ვო­ლუ­ცი­ე­ბით, გა­მოს­ვ­ლე­ბი­თა თუ სხვა მე­თო­დე­ბით ვიზ­რუ­ნოთ იმი­სათ­ვის, რომ ქრის­ტი­ა­ნი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა გვყავ­დეს. შე­იძ­ლე­ბა, უფალს ვე­ვედ­როთ ლოც­ვით, - გვყავ­დეს ქრის­ტი­ა­ნი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა.

- რო­გო­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა გვმარ­თებს სა­ე­რო, მი­წი­ე­რი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის მი­მართ?

- ქრის­ტი­ა­ნის მო­ვა­ლე­ო­ბაა, და­ე­მორ­ჩი­ლოს სა­ე­რო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას, ყვე­ლა სა­ე­რო კა­ნონს, გარ­და იმ კა­ნო­ნე­ბი­სა, რომ­ლე­ბიც ქრის­ტი­ანს უკ­რ­ძა­ლავს ღვთის გან­დი­დე­ბას, ეწი­ნა­აღ­მ­დ­ეგე­ბა ღვთის მცნე­ბებს. სხვა ნე­ბის­მი­ე­რი სა­ე­რო კა­ნო­ნის ურ­ჩო­ბით, არა მარ­ტო კა­ნონს არ­ღ­ვევს ადა­მი­ა­ნი, არა­მედ - ღმერთს სცო­დავს.

- რა­ტომ არის სა­ჭი­რო მი­წი­ე­რი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა? რო­გორ ხსნის ეკ­ლე­სია სა­ე­რო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის არ­სე­ბო­ბის აუცი­ლებ­ლო­ბას?

- ცოდ­ვით და­ცე­მის შე­დე­გად ადა­მი­ა­ნი გახ­და ცოდ­ვის­კენ მიდ­რე­კი­ლი. ადა­მი­ა­ნი რომ სუ­ლი­ე­რად არ იყოს და­ცე­მუ­ლი და ზნე­ობ­რი­ვად მა­ღალ დო­ნე­ზე იდ­გეს, მას მი­წი­ე­რი მმარ­თ­ვე­ლო­ბა არ დას­ჭირ­დე­ბო­და.

- რო­გორც ვთქვით, რო­დე­საც ის­რა­ე­ლის ერ­მა სა­მე­ფო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ითხო­ვა, ამით გა­ნა­რის­ხა უფა­ლი, თუმ­ცა უფა­ლი მა­ინც უშ­ვებს რჩე­ულ ერ­ზე სა­მე­ფო მმარ­თ­ვე­ლო­ბას. ასე­ვე ით­ქ­ვა, რომ უფა­ლი დე­და­მი­წა­ზე უშ­ვებს იმ მმარ­თ­ვე­ლო­ბას, რაც ადა­მი­ან­თა უმე­ტე­სო­ბას სურს. რა­ზე მი­ა­ნიშ­ნებს ეს ფაქ­ტი? სა­ინ­ტე­რე­სოა ისიც, რა სწავ­ლე­ბა აქვს ეკ­ლე­სი­ას რე­ვო­ლუ­ცი­ის, სა­ერ­თოდ, დე­და­მი­წა­ზე არამ­შ­ვი­დო­ბის­მ­ყოფ­ლო­ბის - შფო­თი­სა და არე­უ­ლო­ბის შე­სა­ხებ?

- უფა­ლი ყო­ველ­თ­ვის მი­უ­თი­თებს ადა­მი­ანს, რა არის მის­თ­ვის უკე­თე­სი, მაგ­რამ თუ ადა­მი­ა­ნი და­ჟი­ნე­ბით მიჰ­ყ­ვე­ბა თა­ვის ნე­ბას, უშ­ვებს, რომ მან ეს ნე­ბა აღის­რუ­ლოს, რად­გან არ უზღუ­დავს თა­ვი­სუ­ფალ ნე­ბას. რე­ვო­ლუ­ცი­ებს, ომებ­სა თუ სხვა სა­ხის არე­უ­ლო­ბებ­საც ადა­მი­ა­ნე­ბი აწყო­ბენ, ისევ და ისევ, თა­ვი­სუ­ფა­ლი ნე­ბით. უფა­ლი პი­რი­ქით, ცდი­ლობს, თი­თო­ე­ულ ჩვენ­განს აგ­ვა­რი­დოს უსი­ა­მოვ­ნე­ბა. შე­საძ­ლოა, ვინ­მემ იკითხოს - მაშ, რა­ტომ­ღა მოგ­ვ­ცა უფალ­მა თა­ვი­სუ­ფა­ლი ნე­ბა? - ასე რომ არ ყო­ფი­ლი­ყო, ადა­მი­ა­ნი რო­ბოტს ემ­ს­გავ­სე­ბო­და. ღმერ­თ­მა კი კა­ცი თა­ვის ხა­ტად და მსგავ­სად შექ­მ­ნა - მის­ცა ის, რაც მხო­ლოდ მას ჰქონ­და, - თა­ვი­სუ­ფა­ლი ნე­ბა და შე­მოქ­მე­დე­ბის უნა­რი. რო­გორ გა­მო­ი­ყე­ნებს, ეს თვი­თონ ადა­მი­ან­ზეა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი. სწო­რედ ამის გა­მოა, რომ ზოგ­ნი მო­ი­პო­ვე­ბენ სა­სუ­ფე­ველს, ზოგ­ნი კი - ვე­რა. მათ უფა­ლი კი არ სჯის, არა­მედ თა­ვი­ან­თი­ვე საქ­ცი­ე­ლის შე­დეგს იღე­ბენ იმის არა­და­ნიშ­ნუ­ლე­ბი­სა­მებრ გა­მო­ყე­ნე­ბის გა­მო, რაც უფალ­მა საცხოვ­ნებ­ლად და მა­რა­დი­უ­ლი ნე­ტა­რე­ბის მო­სა­პო­ვებ­ლად მოგ­ვ­ცა.

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია