სამართალი
პოლიტიკა
მსოფლიო

29

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

შაბათი, მთვარის ოცდამეათე დღე დაიწყება 07:05-ზე მთვარის პირველი დღე დადგება 14:57-ზე, მთვარე ვერძშია შუადღემდე დაასრულეთ ძველი საქმეები. გათავისუფლდით უსარგებლო ნივთებისაგან. კარგია შემოქმედებითი საქმიანობა, სწავლა. აკონტროლეთ ემოციები. კარგი დღეა დასვენებისთვის. ბუნებაში, ქალაქგარეთ სასეირნოდ. საღამოს დაგეგმეთ ახალი საქმეები, მაგრამ მათი დაწყებისგან თავი შეიკავეთ. მოერიდეთ ყველა მნიშვნელოვან საქმეს, გადაწყვეტილებას. კონფლიქტისგან თავი შეიკავეთ. მოერიდეთ ფიზიკურ გადაღლას, მოსალოდნელია ტრავმები. არ გადატვირთოთ კუჭი. მოერიდეთ ცხელ და ცხარე საკვებს. არ მიიღოთ ალკოჰოლი. თავის ტკივილი რომ აირიდოთ, არ გადაიღალოთ გონებრივი სამუშაოთი.
საზოგადოება
Faceამბები
მოზაიკა
სამხედრო
კულტურა/შოუბიზნესი
სპორტი
მეცნიერება
კონფლიქტები
დღის ბოლო სიახლეები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ჯრუჭის ოთხთავი და სახარების სხვა უნიკალური ხელნაწერები, რომელთა შესახებაც აუცილებლად უნდა იცოდეთ
ჯრუჭის ოთხთავი და სახარების სხვა უნიკალური ხელნაწერები, რომელთა შესახებაც აუცილებლად უნდა იცოდეთ

ჯრუ­ჭის ოთხთა­ვი, პარხლის ოთხთა­ვი, გე­ლა­თის ოთხთა­ვი, ვა­ნის ოთხთა­ვი - ეს იმ უნი­კა­ლუ­რი მემ­კვიდ­რე­ო­ბის უმ­ცი­რე­სი ნა­წი­ლია, რო­მელ­საც ხელ­ნა­წერ­თა ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტრი წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში უვ­ლის და ინა­ხავს.

ხელ­ნა­წერ­თა ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტრი 1958 წელს და­არ­სდა და მას შემ­დეგ აგ­რო­ვებს უნი­კა­ლურ ხელ­ნა­წე­რებს. ეს არის ყვე­ლა­ზე დიდი სა­ცა­ვი სა­ქარ­თვე­ლო­ში, რო­მე­ლიც არა მხო­ლოდ ქარ­თულ, არა­მედ ათა­სო­ბით უცხო­ურ დო­კუ­მენ­ტსაც ინა­ხავს.

ინ­სტი­ტუ­ტის მუ­შა­ო­ბის ძი­რი­თა­დი მი­მარ­თუ­ლე­ბე­ბია ხელ­ნა­წერ­თა, ის­ტო­რი­ულ დო­კუ­მენ­ტთა და სა­არ­ქი­ვო მა­სა­ლე­ბის უნი­კა­ლუ­რი კო­ლექ­ცი­ე­ბის დაც­ვა-შე­ნახ­ვა და მეც­ნი­ე­რუ­ლი შეს­წავ­ლა. სულ უფრო დიდი მნიშ­ვნე­ლო­ბა ენი­ჭე­ბა აქ არ­სე­ბუ­ლი ეროვ­ნუ­ლი მემ­კვიდ­რე­ო­ბის პო­პუ­ლა­რი­ზა­ცი­ის საქ­მეს.

ხელ­ნა­წერ­თა ეროვ­ნულ ცენ­ტრში და­ცულ არ­ქივ­ში დიდი ად­გი­ლი უკა­ვია რე­ლი­გი­ურ ხელ­ნა­წე­რებს, მათ შო­რის, ოთხთა­ვე­ბის უნი­კა­ლურ ხელ­ნა­წე­რებს. გა­გაც­ნობთ რამ­დე­ნი­მე მათ­განს:

ჯრუ­ჭის I ოთხთა­ვი

ჯრუ­ჭის I ოთხთა­ვი X სა­უ­კუ­ნის ქარ­თუ­ლი ხელ­ნა­წე­რია, რო­მე­ლიც 936 წელს შატ­ბერ­დის მო­ნას­ტერ­ში გა­და­წე­რა კა­ლიგ­რაფ­მა გაბ­რი­ელ­მა. ეს გახ­ლავთ ერთ-ერთი პირ­ვე­ლი კლა­სი­კუ­რად ილუსტრი­რე­ბუ­ლი ხელ­ნა­წე­რი. შეს­რუ­ლე­ბუ­ლია მთავ­რუ­ლით, შავი მელ­ნით, ხოლო სა­თა­უ­რე­ბი და სა­ზე­დაო ასო­ე­ბი - სინ­გუ­რით ანუ წი­თე­ლი ფე­რის სა­ღე­ბა­ვით, რომ­ლი­თაც ჩვე­უ­ლებ­რივ ძველ ხელ­ნა­წე­რებ­ში სა­თა­უ­რე­ბი და სა­ზე­დაო ასო­ე­ბი იწე­რე­ბო­და.

ჯრუ­ჭის I ოთხთა­ვი გახ­ლავთ ამ ეპო­ქის ერ­თა­დერ­თი ხელ­ნა­წე­რი, რო­მელ­შიც მოხ­სე­ნე­ბუ­ლია თა­ვად შემ­სრუ­ლე­ბე­ლი, თევ­დო­რე კა­მა­რათმწე­რე­ლი. მან სა­ხე­ლი და­ფა­რუ­ლად, სარ­კი­სებრ წა­ა­წე­რა სა­წყის გვერდს. ხელ­ნა­წე­რი შემ­კუ­ლია ჯვრე­ბით, კა­მა­რე­ბით, წინ კი გა­მო­სა­ხუ­ლია სა­წი­ნა­ძღვრე ჯვა­რი. თა­ღო­ვან ჩარ­ჩო­ში ჩას­მუ­ლია ღვთის­მშო­ბე­ლი ყრმი­თურთ, მა­ხა­რებ­ლე­ბი­სა და კურ­ნე­ბის სცე­ნე­ბი.

სა­ხა­რე­ბა შეს­რუ­ლე­ბუ­ლია 26X21 სმ ეტ­რატ­ზე. ხელ­ნა­წე­რი 297 გვერდს აერ­თი­ა­ნებს. ის შეს­რუ­ლე­ბუ­ლია შატ­ბერ­დში. იმ დრო­ის გე­მოვ­ნე­ბი­სა და მო­თხოვ­ნის შე­სა­ბა­მი­სად სადა, მო­ურ­თა­ვი ტექ­სტია. მის სი­ლა­მა­ზეს მხო­ლოდ მო­ნოქ­რო­მუ­ლი ასომ­თავ­რუ­ლი გან­სა­ზღვრავს. გა­და­წე­რი­დან 4 წლის შემ­დეგ, 940 წელს ხელ­ნა­წე­რი მი­ნი­ა­ტუ­რე­ბით მო­უ­ხა­ტავთ.

ჯრუ­ჭის ოთხთა­ვი ტაო-კლარ­ჯე­თის მხატ­ვრუ­ლი სკო­ლის ნი­მუ­შია. რო­გორც ჩანს, ამ მხა­რე­ში ად­რე­უ­ლი პე­რი­ო­დი­დან არ­სე­ბობ­და ხელ­ნა­წე­რი წიგ­ნი­სა და მათ შო­რის, ოთხთა­ვის მხატ­ვრუ­ლი გა­ფორ­მე­ბის ტრა­დი­ცი­აც. მე-9-10 სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის ხელ­ნა­წე­რებ­ში მი­ნი­ა­ტუ­რე­ბი ტექ­სტის წინ, ცალ­კე რვე­ულ­ში იყო თავ­მოყ­რი­ლი. ჯრუ­ჭის მხატ­ვა­რი იმ დრო­ის­თვის ინო­ვა­ცი­ურ, გან­სხვა­ვე­ბულ მიდ­გო­მას გვთა­ვა­ზობს, მას­ში მორ­თუ­ლო­ბის გა­ნა­წი­ლე­ბა მი­ნი­ა­ტუ­რა­თა შე­სა­ბა­მის ად­გილ­ზე ჩარ­თვას გუ­ლის­ხმობს.

ჯრუ­ჭის I I ოთხთა­ვი

მე-12 სა­უ­კუ­ნის სა­ხა­რე­ბის ეს ხელ­ნა­წე­რი ახა­ლი ჯრუ­ჭის სა­ხელ­წო­დე­ბი­თაა ცნო­ბი­ლი. რო­გორც მხატ­ვრუ­ლი სტი­ლის თა­ვი­სე­ბუ­რე­ბე­ბით, ასე­ვე მი­ნი­ა­ტუ­რე­ბის სი­უხ­ვით ქარ­თულ ილუსტრი­რე­ბულ ოთხთავ­თა შო­რის ერთ-ერთი გა­მორ­ჩე­უ­ლი წიგ­ნია. ის აერ­თი­ა­ნებს 334 მი­ნი­ა­ტუ­რა­სა და წიგ­ნის დე­კო­რა­ტი­ულ ელე­მენტს. კომ­პო­ზი­ცი­ე­ბი წარ­მოდ­გე­ნი­ლია ორ ან სამ ია­რუ­სად. ხში­რად დარ­ღვე­უ­ლია მი­ნი­ა­ტუ­რე­ბის ჩარ­ჩო­თი შე­მო­სა­ზღვრუ­ლი სივ­რცე და ფი­გუ­რე­ბი ტექ­სტშია შეჭ­რი­ლი.

სა­ინ­ტე­რე­სოა რომ წიგ­ნის გა­დამ­წე­რი­ცა და მხატ­ვა­რიც ერთი და იგი­ვე ადა­მი­ა­ნია. ეს გახ­ლავთ მი­ქა­ე­ლი. მის მი­ნი­ა­ტუ­რებ­ში მა­ცხოვ­რის იგა­ვე­ბის ციკ­ლია აქ­ცენ­ტი­რე­ბუ­ლი.

ჯრუ­ჭის I I ოთხთა­ვი შეს­რუ­ლე­ბუ­ლია ეტ­რატ­ზე და 278 გვერდს აერ­თი­ა­ნებს. მისი ზო­მაა 24.5X18.6 სმ.

ვა­ნის ოთხთა­ვი

ვა­ნის ოთხთა­ვი მე-12-13 სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის ქარ­თუ­ლი ხელ­ნა­წე­რია. ის შეს­რუ­ლე­ბუ­ლია ეტ­რატ­ზე ორ სვე­ტად, ნუს­ხუ­რით, სა­თა­უ­რე­ბი და სა­ზე­დაო ასო­ე­ბი კი - ასომ­თავ­რუ­ლით. ხელ­ნა­წე­რი 274 ფურ­ცლის­გან შედ­გე­ბა. გა­და­წე­რი­ლია იო­ა­ნეს მიერ პრო­მა­ის ქარ­თველ­თა მო­ნას­ტერ­ში, კონ­სტან­ტი­ნო­პოლ­ში. ის პი­რა­დად თა­მარ მე­ფის დაკ­ვე­თი­თაა შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი. ტექ­სტის რე­დაქ­ცია ეკუთ­ვნის გი­ორ­გი მთაწ­მინ­დელს.

ხელ­ნა­წე­რი მდიდ­რუ­ლა­დაა მო­ხა­ტუ­ლი, შემ­კუ­ლია კა­მა­რე­ბით, მა­ხა­რე­ბელ­თა გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბე­ბით, თავ­სამ­კა­უ­ლე­ბით და მი­ნი­ა­ტუ­რე­ბით ახა­ლი აღ­თქმი­დან. ვა­ნის სა­ხა­რე­ბის ხელ­ნა­წე­რი სხვა­დას­ხვა პე­რი­ოდ­ში და­ცუ­ლი იყო შო­რა­თის მო­ნას­ტერ­ში (მეს­ხეთ­ში XIV-XV სს), ვან­ში (XVIII ს.), გე­ლათ­ში (XIX ს.) ამ­ჟა­მად კი ხელ­ნა­წერ­თა ეროვ­ნულ ცენ­ტრში ინა­ხე­ბა.

გე­ლა­თის მო­ნას­ტე­რი

გე­ლა­თის ოთხთა­ვი შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის ქარ­თუ­ლი ხელ­ნა­წე­რი წიგ­ნის ერთ-ერთი გა­მორ­ჩე­უ­ლი ნი­მუ­შია. ის ტექ­სტობ­რი­ვი, კა­ლიგ­რა­ფი­უ­ლი და მხატ­ვრულ-დე­კო­რა­ტი­უ­ლი სის­ტე­მის თა­ვი­სე­ბუ­რე­ბე­ბის სა­ფუძ­ველ­ზე XII სა­უ­კუ­ნით თა­რიღ­დე­ბა. მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის, სა­გან­გე­ბოდ და­მუ­შა­ვე­ბუ­ლი ეტ­რა­ტის 293 ფურ­ცლის ზო­მაა 27X19.5 სმ. ტექ­სტი კა­ლიგ­რა­ფი­უ­ლი ნუს­ხუ­რით ერთ სვე­ტა­დაა გა­და­წე­რი­ლი. წიგ­ნი შემ­კუ­ლია ფურ­ცლო­ვან ოქ­რო­ზე შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი 264 სი­უ­ჟე­ტუ­რი მი­ნი­ა­ტუ­რით, 347 დე­კო­რი­რე­ბუ­ლი სა­ზე­დაო ასო­თი და 11 თავ­სამ­კა­უ­ლით. ოთხთა­ვის თავ­და­პირ­ვე­ლი ყდა და­კარ­გუ­ლია და მოგ­ვი­ა­ნე­ბით, XIX სა­უ­კუ­ნის 20-იან წლებ­ში იგი თბი­ლის­ში ხე­ლახ­ლა ჩას­ვეს ვერ­ცხლის ჭე­დურ ყდა­ში. ყდის ზედა ფრთა­ზე გა­მო­სა­ხუ­ლია ჯვარ­ცმა, მა­რი­ამ ღვთის­მშობ­ლის, იო­ა­ნე მა­ხა­რებ­ლი­სა და ან­გე­ლოზ­თა თან­ხლე­ბით. ჯვარ­ზე იკი­თხე­ბა გან­მარ­ტე­ბი­თი წარ­წე­რა: „ი(ეს)ო ნ(აზა­რე­ველ)ო, მ(ეუფე)ო ჰ(ური­ათ)ა. ქვე­და ფრთა­ზე გა­მო­სა­ხუ­ლია აღ­დგო­მის კომ­პო­ზი­ცია, ხოლო ყუ­ა­ზე მა­ხა­რობ­ლე­ბი. ყდა შემ­კუ­ლია თვლე­ბით.

გე­ლა­თის ოთხთა­ვი ქარ­თუ­ლი მწერ­ლო­ბის კლა­სი­კუ­რი ხელ­ნა­წე­რია, რო­მე­ლიც შექ­მნი­ლია მა­კე­დო­ნუ­რი პე­რი­ო­დის ბი­ზან­ტი­უ­რი წიგ­ნის კა­ნონ­თა დაც­ვით. რო­გორც შემ­კუ­ლო­ბა და შეს­რუ­ლე­ბის ხა­რის­ხი მიგ­ვა­ნიშ­ნებს, იგი სა­გან­გე­ბო­დაა დაკ­ვე­თი­ლი და გა­და­წე­რი­ლი. გა­და­წე­რის თა­ნად­რო­უ­ლი ან­დერ­ძი და­კარ­გუ­ლია, რის გა­მოც უც­ნო­ბია რო­გორც წიგ­ნის დამ­კვეთ-დამ­ფი­ნან­სე­ბელ­თა და გა­დამ­წერ­თა ვი­ნა­ო­ბა, ასე­ვე სკრიპ­ტო­რი­უ­მი, რო­მელ­შიც შე­იქ­მნა ეს უნი­კა­ლუ­რი წიგ­ნი. „გე­ლა­თის ოთხთა­ვი“ ეწო­დე­ბა იმის გამო, რომ მუ­ზე­უმ­ში გა­და­ტა­ნამ­დე გე­ლა­თის მო­ნას­ტერ­ში იყო და­ცუ­ლი.

უნი­კა­ლუ­რი მემ­კვიდ­რე­ო­ბის დაც­ვის პა­რა­ლე­ლუ­რად, აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია ისიც, რომ ხელ­ნა­წერ­თა ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტრი ათე­უ­ლი წლე­ბია დიდი გა­მოწ­ვე­ვე­ბის წი­ნა­შე დგას. უკა­ნას­კნელ პე­რი­ოდ­ში მას გან­სა­კუთ­რე­ბულ დახ­მა­რე­ბას უწევს „სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ივე­რი­ი­სა“. ხელ­ნა­წერ­თა ეროვ­ნულ ცენ­ტრსა და „სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ივე­რი­ი­სას“ შო­რის გა­ფორმ­და მე­მო­რან­დუ­მი, რომ­ლის მი­ზა­ნია ცენ­ტრში და­ცუ­ლი ქრის­ტი­ა­ნულ სარ­წმუ­ნო­ე­ბას­თან კავ­შირ­ში არ­სე­ბუ­ლი ეროვ­ნუ­ლი სა­გან­ძუ­რის ფუნ­და­მენ­ტუ­რი პროგ­რა­მის მზა­დე­ბი­სა და გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის პრო­ცე­სის ფარ­გლებ­ში მხა­რე­თა თა­ნამ­შრომ­ლო­ბა. „ივე­რი­ი­სა“ ხელ­ნა­წერ­თა ინ­სტი­ტუტს შემ­დე­გი მი­მარ­თუ­ლე­ბე­ბით ეხ­მა­რე­ბა:

  • ცენ­ტრში გან­თავ­სე­ბუ­ლი ეროვ­ნუ­ლი სა­გან­ძუ­რის შე­ნახ­ვა და მოვ­ლა-პატ­რო­ნო­ბა;
  • ეროვ­ნუ­ლი მემ­კვიდ­რე­ო­ბის შე­ნახ­ვი­სა და მოვ­ლა-პატ­რო­ნო­ბის პრო­ცე­სის შე­სა­ხებ ფარ­თო სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ინ­ფორ­მი­რე­ბა;
  • სა­გან­ძურ­ში და­ცუ­ლი არ­ტე­ფაქ­ტე­ბის სა­მეც­ნი­ე­რო კვლე­ვა და მათი მეშ­ვე­ო­ბით ეროვ­ნუ­ლი ფა­სე­უ­ლო­ბე­ბის სა­კო­მუ­ნი­კა­ციო პროგ­რა­მე­ბის შე­მუ­შა­ვე­ბა;

„სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ივე­რი­ი­სას“ მხარ­და­ჭე­რით, დამ­ზად­და და ხელ­ნა­წერ­თა ცენ­ტრს სა­კონ­ფე­რენ­ციო და სა­გა­მო­ფე­ნო სივ­რცის­თვის სა­ჩუქ­რად გა­და­ე­ცა თა­ნა­მედ­რო­ვე სტან­დარ­ტის სა­გა­მო­ფე­ნო სტენ­დე­ბი და ვიტ­რი­ნე­ბი. თა­ნამ­შრომ­ლო­ბის ფარ­გლებ­ში ასე­ვე გა­მო­ი­ცა ქარ­თულ და ინ­გლი­სუ­რე­ნო­ვა­ნი ალ­ბო­მი ცენ­ტრში და­ცულ უნი­კა­ლურ ხელ­ნა­წე­რებ­ზე.

ხელ­ნა­წე­რე­თა ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტრის დახ­მა­რე­ბა ერთ-ერ­თია იმ მნიშ­ვნე­ლო­ვან პრო­ექ­ტებს შო­რის, რო­მელ­საც „სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ივე­რი­ი­სა“ ახორ­ცი­ე­ლებს. ამ მიზ­ნით შე­მო­წი­რუ­ლო­ბის გა­ღე­ბა შე­საძ­ლე­ბე­ლია სხვა­დას­ხვა ბან­კის ან­გა­რიშ­ზე ნე­ბის­მი­ე­რი ოდე­ნო­ბის თან­ხის გა­და­რი­ცხვით ან მი­თი­თე­ბულ ნო­მერ­ზე 0901777777 და­რეკ­ვით. ზა­რის ღი­რე­ბუ­ლე­ბა 1 ლა­რია.

გი­ზი­ა­რებთ ან­გა­რი­შის ნომ­რებს:

  • სს „ლი­ბერ­თი ბან­კი": LBRTGE22 ან­გა­რი­შის ნო­მე­რი: GE35LB0775555555555555
  • სს „სა­ქარ­თვე­ლოს ბან­კი“: BAGAGE22 ან­გა­რი­შის ნო­მე­რი: GE35BG0000000555555555
  • სს „თი ბი სი ბან­კი“: TBCBGE22 ან­გა­რი­შის ნო­მე­რი: GE96TB7005555555555555

R

რუბრიკის სხვა სიახლეები
დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
16 ხიდი და 3 კვანძი, ვნახოთ სად გაივლის და რა დაჯდება თბილისის შემოვლითი გზის 11 კმ-იანი მონაკვეთი
ავტორი:

ჯრუჭის ოთხთავი და სახარების სხვა უნიკალური ხელნაწერები, რომელთა შესახებაც აუცილებლად უნდა იცოდეთ

ჯრუჭის ოთხთავი და სახარების სხვა უნიკალური ხელნაწერები, რომელთა შესახებაც აუცილებლად უნდა იცოდეთ

ჯრუჭის ოთხთავი, პარხლის ოთხთავი, გელათის ოთხთავი, ვანის ოთხთავი - ეს იმ უნიკალური მემკვიდრეობის უმცირესი ნაწილია, რომელსაც ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი წლების განმავლობაში უვლის და ინახავს.

ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი 1958 წელს დაარსდა და მას შემდეგ აგროვებს უნიკალურ ხელნაწერებს. ეს არის ყველაზე დიდი საცავი საქართველოში, რომელიც არა მხოლოდ ქართულ, არამედ ათასობით უცხოურ დოკუმენტსაც ინახავს.

ინსტიტუტის მუშაობის ძირითადი მიმართულებებია ხელნაწერთა, ისტორიულ დოკუმენტთა და საარქივო მასალების უნიკალური კოლექციების დაცვა-შენახვა და მეცნიერული შესწავლა. სულ უფრო დიდი მნიშვნელობა ენიჭება აქ არსებული ეროვნული მემკვიდრეობის პოპულარიზაციის საქმეს.

ხელნაწერთა ეროვნულ ცენტრში დაცულ არქივში დიდი ადგილი უკავია რელიგიურ ხელნაწერებს, მათ შორის, ოთხთავების უნიკალურ ხელნაწერებს. გაგაცნობთ რამდენიმე მათგანს:

ჯრუჭის I ოთხთავი

ჯრუჭის I ოთხთავი X საუკუნის ქართული ხელნაწერია, რომელიც 936 წელს შატბერდის მონასტერში გადაწერა კალიგრაფმა გაბრიელმა. ეს გახლავთ ერთ-ერთი პირველი კლასიკურად ილუსტრირებული ხელნაწერი. შესრულებულია მთავრულით, შავი მელნით, ხოლო სათაურები და საზედაო ასოები - სინგურით ანუ წითელი ფერის საღებავით, რომლითაც ჩვეულებრივ ძველ ხელნაწერებში სათაურები და საზედაო ასოები იწერებოდა.

ჯრუჭის I ოთხთავი გახლავთ ამ ეპოქის ერთადერთი ხელნაწერი, რომელშიც მოხსენებულია თავად შემსრულებელი, თევდორე კამარათმწერელი. მან სახელი დაფარულად, სარკისებრ წააწერა საწყის გვერდს. ხელნაწერი შემკულია ჯვრებით, კამარებით, წინ კი გამოსახულია საწინაძღვრე ჯვარი. თაღოვან ჩარჩოში ჩასმულია ღვთისმშობელი ყრმითურთ, მახარებლებისა და კურნების სცენები.

სახარება შესრულებულია 26X21 სმ ეტრატზე. ხელნაწერი 297 გვერდს აერთიანებს. ის შესრულებულია შატბერდში. იმ დროის გემოვნებისა და მოთხოვნის შესაბამისად სადა, მოურთავი ტექსტია. მის სილამაზეს მხოლოდ მონოქრომული ასომთავრული განსაზღვრავს. გადაწერიდან 4 წლის შემდეგ, 940 წელს ხელნაწერი მინიატურებით მოუხატავთ.

ჯრუჭის ოთხთავი ტაო-კლარჯეთის მხატვრული სკოლის ნიმუშია. როგორც ჩანს, ამ მხარეში ადრეული პერიოდიდან არსებობდა ხელნაწერი წიგნისა და მათ შორის, ოთხთავის მხატვრული გაფორმების ტრადიციაც. მე-9-10 საუკუნეების ხელნაწერებში მინიატურები ტექსტის წინ, ცალკე რვეულში იყო თავმოყრილი. ჯრუჭის მხატვარი იმ დროისთვის ინოვაციურ, განსხვავებულ მიდგომას გვთავაზობს, მასში მორთულობის განაწილება მინიატურათა შესაბამის ადგილზე ჩართვას გულისხმობს.

ჯრუჭის I I ოთხთავი

მე-12 საუკუნის სახარების ეს ხელნაწერი ახალი ჯრუჭის სახელწოდებითაა ცნობილი. როგორც მხატვრული სტილის თავისებურებებით, ასევე მინიატურების სიუხვით ქართულ ილუსტრირებულ ოთხთავთა შორის ერთ-ერთი გამორჩეული წიგნია. ის აერთიანებს 334 მინიატურასა და წიგნის დეკორატიულ ელემენტს. კომპოზიციები წარმოდგენილია ორ ან სამ იარუსად. ხშირად დარღვეულია მინიატურების ჩარჩოთი შემოსაზღვრული სივრცე და ფიგურები ტექსტშია შეჭრილი.

საინტერესოა რომ წიგნის გადამწერიცა და მხატვარიც ერთი და იგივე ადამიანია. ეს გახლავთ მიქაელი. მის მინიატურებში მაცხოვრის იგავების ციკლია აქცენტირებული.

ჯრუჭის I I ოთხთავი შესრულებულია ეტრატზე და 278 გვერდს აერთიანებს. მისი ზომაა 24.5X18.6 სმ.

ვანის ოთხთავი

ვანის ოთხთავი მე-12-13 საუკუნეების ქართული ხელნაწერია. ის შესრულებულია ეტრატზე ორ სვეტად, ნუსხურით, სათაურები და საზედაო ასოები კი - ასომთავრულით. ხელნაწერი 274 ფურცლისგან შედგება. გადაწერილია იოანეს მიერ პრომაის ქართველთა მონასტერში, კონსტანტინოპოლში. ის პირადად თამარ მეფის დაკვეთითაა შესრულებული. ტექსტის რედაქცია ეკუთვნის გიორგი მთაწმინდელს.

ხელნაწერი მდიდრულადაა მოხატული, შემკულია კამარებით, მახარებელთა გამოსახულებებით, თავსამკაულებით და მინიატურებით ახალი აღთქმიდან. ვანის სახარების ხელნაწერი სხვადასხვა პერიოდში დაცული იყო შორათის მონასტერში (მესხეთში XIV-XV სს), ვანში (XVIII ს.), გელათში (XIX ს.) ამჟამად კი ხელნაწერთა ეროვნულ ცენტრში ინახება.

გელათის მონასტერი

გელათის ოთხთავი შუა საუკუნეების ქართული ხელნაწერი წიგნის ერთ-ერთი გამორჩეული ნიმუშია. ის ტექსტობრივი, კალიგრაფიული და მხატვრულ-დეკორატიული სისტემის თავისებურებების საფუძველზე XII საუკუნით თარიღდება. მაღალი ხარისხის, საგანგებოდ დამუშავებული ეტრატის 293 ფურცლის ზომაა 27X19.5 სმ. ტექსტი კალიგრაფიული ნუსხურით ერთ სვეტადაა გადაწერილი. წიგნი შემკულია ფურცლოვან ოქროზე შესრულებული 264 სიუჟეტური მინიატურით, 347 დეკორირებული საზედაო ასოთი და 11 თავსამკაულით. ოთხთავის თავდაპირველი ყდა დაკარგულია და მოგვიანებით, XIX საუკუნის 20-იან წლებში იგი თბილისში ხელახლა ჩასვეს ვერცხლის ჭედურ ყდაში. ყდის ზედა ფრთაზე გამოსახულია ჯვარცმა, მარიამ ღვთისმშობლის, იოანე მახარებლისა და ანგელოზთა თანხლებით. ჯვარზე იკითხება განმარტებითი წარწერა: „ი(ეს)ო ნ(აზარეველ)ო, მ(ეუფე)ო ჰ(ურიათ)ა. ქვედა ფრთაზე გამოსახულია აღდგომის კომპოზიცია, ხოლო ყუაზე მახარობლები. ყდა შემკულია თვლებით.

გელათის ოთხთავი ქართული მწერლობის კლასიკური ხელნაწერია, რომელიც შექმნილია მაკედონური პერიოდის ბიზანტიური წიგნის კანონთა დაცვით. როგორც შემკულობა და შესრულების ხარისხი მიგვანიშნებს, იგი საგანგებოდაა დაკვეთილი და გადაწერილი. გადაწერის თანადროული ანდერძი დაკარგულია, რის გამოც უცნობია როგორც წიგნის დამკვეთ-დამფინანსებელთა და გადამწერთა ვინაობა, ასევე სკრიპტორიუმი, რომელშიც შეიქმნა ეს უნიკალური წიგნი. „გელათის ოთხთავი“ ეწოდება იმის გამო, რომ მუზეუმში გადატანამდე გელათის მონასტერში იყო დაცული.

უნიკალური მემკვიდრეობის დაცვის პარალელურად, აღსანიშნავია ისიც, რომ ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი ათეული წლებია დიდი გამოწვევების წინაშე დგას. უკანასკნელ პერიოდში მას განსაკუთრებულ დახმარებას უწევს „საზოგადოება ივერიისა“. ხელნაწერთა ეროვნულ ცენტრსა და „საზოგადოება ივერიისას“ შორის გაფორმდა მემორანდუმი, რომლის მიზანია ცენტრში დაცული ქრისტიანულ სარწმუნოებასთან კავშირში არსებული ეროვნული საგანძურის ფუნდამენტური პროგრამის მზადებისა და განხორციელების პროცესის ფარგლებში მხარეთა თანამშრომლობა. „ივერიისა“ ხელნაწერთა ინსტიტუტს შემდეგი მიმართულებებით ეხმარება:

  • ცენტრში განთავსებული ეროვნული საგანძურის შენახვა და მოვლა-პატრონობა;
  • ეროვნული მემკვიდრეობის შენახვისა და მოვლა-პატრონობის პროცესის შესახებ ფართო საზოგადოების ინფორმირება;
  • საგანძურში დაცული არტეფაქტების სამეცნიერო კვლევა და მათი მეშვეობით ეროვნული ფასეულობების საკომუნიკაციო პროგრამების შემუშავება;

„საზოგადოება ივერიისას“ მხარდაჭერით, დამზადდა და ხელნაწერთა ცენტრს საკონფერენციო და საგამოფენო სივრცისთვის საჩუქრად გადაეცა თანამედროვე სტანდარტის საგამოფენო სტენდები და ვიტრინები. თანამშრომლობის ფარგლებში ასევე გამოიცა ქართულ და ინგლისურენოვანი ალბომი ცენტრში დაცულ უნიკალურ ხელნაწერებზე.

ხელნაწერეთა ეროვნული ცენტრის დახმარება ერთ-ერთია იმ მნიშვნელოვან პროექტებს შორის, რომელსაც „საზოგადოება ივერიისა“ ახორციელებს. ამ მიზნით შემოწირულობის გაღება შესაძლებელია სხვადასხვა ბანკის ანგარიშზე ნებისმიერი ოდენობის თანხის გადარიცხვით ან მითითებულ ნომერზე 0901777777 დარეკვით. ზარის ღირებულება 1 ლარია.

გიზიარებთ ანგარიშის ნომრებს:

  • სს „ლიბერთი ბანკი": LBRTGE22 ანგარიშის ნომერი: GE35LB0775555555555555
  • სს „საქართველოს ბანკი“: BAGAGE22 ანგარიშის ნომერი: GE35BG0000000555555555
  • სს „თი ბი სი ბანკი“: TBCBGE22 ანგარიშის ნომერი: GE96TB7005555555555555

R