სამართალი
სამხედრო
მსოფლიო

31

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

სამშაბათი, მთვარის მეოთხე დღე დაიწყება 07:33-ზე, მთვარე კუროშია კარგი დღეა ახალი საქმეების დასაწყებად. აგრეთვე დაკარგული ნივთების, ადამიანების მოსაძებნად. გააფართოეთ ბიზნესი, დაარეგულირეთ ურთიერთობა ბიზნესპარტნიორებთან. მოაგვარეთ ფინანსური საკითხები. არასასურველია უძრავი ქონებით ვაჭრობა. მოერიდეთ კამათს, საქმეების გარჩევას. კარგი დღეა სწავლისთვის, სამეცნიერო სამუშაოსთვის, გამოცდის ჩაბარება სხვა დღისთვის გადადეთ. ცუდი დღეა მოგზაურობის დასაწყებად, შორ მანძილზე მგზავრობისთვის. შეძლებისდაგვარად მოუარეთ ყვავილებს, დარგეთ ხეები, გაისეირნეთ ბუნებაში. მოერიდეთ ალკოჰოლს, სიგარეტს, კუჭის გადატვირთვას; ოპერაციების ჩატარებას კისერსა და ყელზე. რაციონიდან გამორიცხეთ პროდუქტები, რომლებიც სახამებელსა და ნახშირწყლებს შეიცავს.
პოლიტიკა
საზოგადოება
Faceამბები
მოზაიკა
კონფლიქტები
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"იაპონური ენის შესწავლა თავიდან ძალიან გამიჭირდა"
"იაპონური ენის შესწავლა თავიდან ძალიან გამიჭირდა"

22 წლის რუ­სუ­დან ქევ­ხიშ­ვი­ლი ია­პო­ნი­ა­ში, კი­ო­ტოს უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში სწავ­ლობს. იქ სწავ­ლის გა­საგ­რძე­ლებ­ლად ისე წა­ვი­და, რომ არც ია­პო­ნუ­რი ენა იცო­და და არც სხვა რამ ამ ქვეყ­ნის შე­სა­ხებ... მა­ში­ნაც კი, როცა ია­პო­ნი­ას ცუ­ნა­მი და­ა­ტყდა თავს, რუ­სუ­დანს სწავ­ლა არ შე­უ­წყვე­ტია...

ია­პო­ნი­ა­ზე, მის მიერ გან­ვლილ გზა­ზე, სირ­თუ­ლე­ებ­სა და სა­მო­მავ­ლო გეგ­მებ­ზე თა­ვად გვი­ამ­ბობს:

- თბი­ლი­სის 51-ე სა­ჯა­რო სკო­ლა და­ვამ­თავ­რე. მე­ა­თე კლას­ში ვი­ყა­ვი, "ფლექ­სის ტუ­რით" (გაც­ვლი­თი პროგ­რა­მა) ერთი წლით, სას­წავ­ლებ­ლად ამე­რი­კა­ში რომ გა­ვემ­გზავ­რე. ერთ-ერთ პა­ტა­რა ქა­ლაქ გორ­დო­ში ვცხოვ­რობ­დი. იქი­დან რომ დავ­ბრუნ­დი, ქარ­თულ-ამე­რი­კულ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ("გაუ"), ბიზ­ნე­სის ფა­კულ­ტეტ­ზე ჩა­ვა­ბა­რე. პირ­ვე­ლი კურ­სი რომ დავ­ხუ­რე, სა­ბუ­თე­ბი "ია­პო­ნი­ის პროგ­რა­მა­ზე" შე­ვი­ტა­ნე, რომ­ლის ფარ­გლებ­შიც ია­პო­ნია მთლი­ა­ნად აფი­ნან­სებ­და სტუ­დენ­ტის ცხოვ­რე­ბი­სა და სწავ­ლის ხარ­ჯებს. მოკ­ლედ, კონ­კურ­სში გა­ვი­მარ­ჯვე და სწავ­ლის ია­პო­ნი­ა­ში გაგ­რძე­ლე­ბის შან­სი მო­მე­ცა... გვი­თხრეს, რომ პირ­ვე­ლი წელი მო­სამ­ზა­დე­ბე­ლი იქ­ნე­ბო­და, რად­გა­ნაც თა­ვი­დან ია­პო­ნუ­რი ენა მი­ნი­მა­ლუ­რად მა­ინც უნდა შეგ­ვეს­წავ­ლა, შემ­დგომ ჩაგ­ვე­ბა­რე­ბი­ნა გა­მოც­და და თუ წარ­მა­ტე­ბით გა­დავ­ლა­ხავ­დით იმ ტურს, ია­პო­ნი­ის უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში მოვ­ხვდე­ბო­დით. ბა­კა­ლავ­რი­ა­ტის კურ­სი ოთხ წე­ლი­წად­ში სრულ­დე­ბო­და.

- ოჯა­ხი რო­გორ შეხ­ვდა შენს გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას?

- მეც და ჩემს ოჯახ­საც ერთი რა­მის გვე­ში­ნო­და: შე­საძ­ლე­ბე­ლი იყო, ერთ წელ­ში ვერ და­მეძ­ლია ენის ბა­რი­ე­რი, ვერ ჩა­მე­ბა­რე­ბი­ნა გა­მოც­დე­ბი და სა­ქარ­თვე­ლო­ში, უკან დავ­ბრუ­ნე­ბუ­ლი­ყა­ვი. აქ კი, უნი­ვერ­სი­ტე­ტი­დან სა­ბუ­თე­ბი მაგ პე­რი­ო­დის­თვის გა­მო­ტა­ნი­ლი მექ­ნე­ბო­და და სა­ერ­თოდ ჰა­ერ­ში არ დავ­რჩე­ნი­ლი­ყა­ვი. დე­და­ჩემს უნ­დო­და კარ­გი გა­ნათ­ლე­ბა მი­მე­ღო და ია­პო­ნი­ა­ში წას­ვლას­თან და­კავ­ში­რე­ბით ოჯა­ხი­დან დიდი ხელ­შე­წყო­ბა მქონ­და.

- ია­პო­ნი­ა­ში ჩას­ვლის შემ­დეგ, რა სიძ­ნე­ლე­ე­ბის გა­და­ლახ­ვა მო­გიხ­და?

- ია­პო­ნი­ა­ში პირ­ვე­ლად აპ­რილ­ში ჩა­ვე­დი. გა­ზა­ფხულ­ზე იქ ყვე­ლა­ფე­რი ყვა­ვის, სა­ო­ცა­რი სი­ლა­მა­ზეა. ენის შეს­წავ­ლა ძა­ლი­ან გა­მი­ჭირ­და. თა­ვი­დან იზო­ლი­რე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი, არა­ფე­რი მეს­მო­და. ერთი წელი ტო­კი­ო­ში ვცხოვ­რობ­დი. ჩემ­თვის მეტ­რო­თიც კი რთუ­ლი იყო გა­და­ად­გი­ლე­ბა, რად­გან სად რა ეწე­რა, ვერ ვხვდე­ბო­დი. ამი­ტომ, უცხო­ე­ლე­ბი სულ ჯგუ­ფუ­რად დავ­დი­ო­დით, რომ არ დავ­კარ­გუ­ლი­ყა­ვით. სა­ქარ­თვე­ლო­დან მხო­ლოდ მე ვი­ყა­ვი. სა­ერ­თო სა­ცხოვ­რე­ბელ­შიც, სხვა ქვეყ­ნე­ბი­დან ჩა­მო­სულ სტუ­დენ­ტებ­თან ერ­თად ვცხოვ­რობ­დი. ერ­თმა­ნეთს ია­პო­ნუ­რი ენის სწავ­ლა­ში ვე­ჯიბ­რე­ბო­დით, რად­გა­ნაც, რო­გორც გი­თხა­რით, ამა­ზე იყო და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, ვინ, სად, რო­მელ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში გა­აგ­რძე­ლებ­და სწავ­ლას. სა­ქარ­თვე­ლოს ნოს­ტალ­გია თა­ვი­დან მძაფ­რად მქონ­და... იქა­უ­რი ცხოვ­რე­ბის წე­სებ­თან შე­გუ­ე­ბაც გა­მი­ჭირ­და.

- მოკ­ლედ, მო­ა­ხერ­ხე და ერთ წე­ლი­წად­ში ია­პო­ნურ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ჩა­ა­ბა­რე...

- ენას ტო­კი­ოს უცხო ენე­ბის უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში გახ­სნილ ცენ­ტრში ვსწავ­ლობ­დით. ის კურ­სი უცხო­ე­ლებ­ზე იყო გათ­ვლი­ლი. მას­წავ­ლებ­ლე­ბი ცდი­ლობ­დნენ, ენა გვეს­წავ­ლა. მთე­ლი დღის გან­მავ­ლო­ბა­ში, დი­ლი­დან სა­ღა­მომ­დე ია­პო­ნურ­სა და მა­თე­მა­ტი­კას გვას­წავ­ლიდ­ნენ... ერთი წლის შემ­დგომ, კი­ო­ტოს უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში, ბიზ­ნე­სის ფა­კულ­ტეტ­ზე ჩა­ვი­რი­ცხე და სა­ცხოვ­რებ­ლა­დაც კი­ო­ტო­ში გა­და­ვე­დი... ახლა უკვე მე­სა­მე კურ­სი დავ­ხუ­რე... ია­პო­ნუ­რიც კარ­გად ვის­წავ­ლე, მაგ­რამ არის კი­დევ რა­ღა­ცე­ბი, რაც მინ­და, რომ კი­დევ დავ­ხვე­წო და გან­ვა­ვი­თა­რო.

- რით გან­სხვავ­დე­ბა ჩვე­ნი სწავ­ლე­ბის სტი­ლი ია­პო­ნუ­რის­გან?

- სხვა უნი­ვერ­სი­ტე­ტე­ბის­გან გან­სხვა­ვე­ბით, ჩვენ­თან სა­ვალ­დე­ბუ­ლო საგ­ნე­ბი არ არ­სე­ბობს. ამი­ტომ, რაც მა­ინ­ტე­რე­სებ­და, იმ საგ­ნებს კარ­გად და­ვე­უფ­ლე, მა­გა­ლი­თად, მა­თე­მა­ტი­კას. მათ­თვის, ვი­საც სწავ­ლა უნდა, კარ­გი სი­ტუ­ა­ცი­აა... სა­ქარ­თვე­ლოს უნი­ვერ­სი­ტე­ტებ­ში სტუ­დენ­ტებს შო­რის თბი­ლი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბაა. ჯგუ­ფე­ლე­ბი გე­ლა­პა­რა­კე­ბი­ან, მათ­თან მე­გობ­რობ. აქ კი ყვე­ლა თა­ვის­თვის არის. ისე გავა წელი, შე­იძ­ლე­ბა, არა­ვინ გა­მო­გე­ლა­პა­რა­კოს. ია­პო­ნე­ლე­ბი უნი­ვერ­სი­ტე­ტის სხვა­დას­ხვა კლუბ­ში ეწე­რე­ბი­ან, რომ ერ­თმა­ნე­თი გა­იც­ნონ და და­მე­გობ­რდნენ. გა­მი­მარ­თლა, რომ სა­ერ­თო სა­ცხოვ­რე­ბელ­ში მოვ­ხვდი, სა­დაც ია­პო­ნე­ლებ­თან ერ­თად, უცხო­ე­ლე­ბიც ცხოვ­რო­ბენ და მე­გობ­რე­ბიც იქ გა­ვი­ჩი­ნე.

- შენ რო­მელ კლუბ­ში გა­წევ­რდი?

- არის ასე­თი ორ­გა­ნი­ზა­ცია - "აი­სე­კი", რო­მელ­საც სა­ქარ­თვე­ლო­შიც კარ­გად იც­ნო­ბენ. ამ ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის სა­შუ­ა­ლე­ბით უცხო­ე­ლებ­თან და ია­პო­ნე­ლებ­თან დავ­მე­გობ­რდი. ზოგ ია­პო­ნელს არ უნდა, უცხო­ე­ლებ­თან მე­გობ­რობ­დეს. მა­გა­ლი­თად, მო­ხუცს რომ გა­მო­ე­ლა­პა­რა­კო, მი­სა­მარ­თი ჰკი­თხო, უცხო­ე­ლი რომ ხარ, შე­იძ­ლე­ბა შე­ე­შინ­დეს და არ გი­პა­სუ­ხოს. არი­ან ისე­თე­ბიც, რომ­ლებ­საც პი­რი­ქით, უნ­დათ, რომ და­გი­მე­გობ­რდნენ, გე­ლა­პა­რა­კონ და ინ­გლი­სურ­ში ივარ­ჯი­შონ. იმ კლუბ­ში კარ­გი ხალ­ხი იყო შეკ­რე­ბი­ლი. ერთ ია­პო­ნელ გო­გოს­თან ძა­ლი­ან დავ­მე­გობ­რდი...

- თა­ვი­სუ­ფალ დროს რო­გორ ატა­რებ, რითი ერ­თო­ბი?

- სა­ერ­თო სა­ცხოვ­რე­ბელ­ში ასე­თი წესი იყო, კვი­რის ბო­ლოს, სა­დი­ლი უნდა გაგ­ვე­კე­თე­ბი­ნა და ყვე­ლას ერ­თად გვე­ჭა­მა. სა­ვალ­დე­ბუ­ლო იყო ასე­ვე, მოგ­ვე­წყო ცეკ­ვის სა­ღა­მო, სა­დაც ყვე­ლა ერ­თად გა­ვერ­თო­ბო­დით. ბოლო დროს ცეკ­ვა­ზე და­ვი­წყე სი­ა­რუ­ლი, რო­მე­ლიც რა­ღა­ცით ტან­ვარ­ჯიშს წა­ა­გავს. დრო­ის უმე­ტეს ნა­წილს, მა­ინც სწავ­ლას ვუთ­მობ.

- სა­ცხოვ­რე­ბელ ხარ­ჯებ­საც ია­პო­ნი­ის მთავ­რო­ბა გი­ნა­ზღა­უ­რებს?

- თა­ვი­დან­ვე გვი­თხრეს, რომ სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში თუ ჩა­ვა­ბა­რებ­დი, მთავ­რო­ბა სწავ­ლის სა­ფა­სურს დაგ­ვი­ფი­ნან­სებ­და. გარ­და ამი­სა, ამ წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში, სულ მაქვს სტი­პენ­დია, რო­მე­ლიც და­ახ­ლო­ე­ბით 1.200 დო­ლარს შე­ად­გენს. ეს თან­ხა აქ სა­ცხოვ­რებ­ლად არა­ფე­რია. თუმ­ცა უნდა ვიმ­ყო­ფი­ნო, ბი­ნის ქი­რის გა­და­სახ­დე­ლად და კვე­ბის­თვის.

- სწავ­ლის პა­რა­ლე­ლუ­რად რომ გე­მუ­შა­ვა, ამა­ზე არ გი­ფიქ­რია?

- ერთი წე­ლია, რაც კვი­რა­ში ერთხელ, ია­პო­ნურ ოჯახ­ში დავ­დი­ვარ და პა­ტა­რა ბავ­შვებს ინ­გლი­სუ­რის სწავ­ლა­ში ვეხ­მა­რე­ბი, რა­შიც ფულს მიხ­დი­ან. ისე კი, აქ ისეა საქ­მე, რომ ან უნდა ის­წავ­ლო, ან - იმუ­შაო... ცხოვ­რე­ბა ია­პო­ნი­ა­ში ძვი­რი ჯდე­ბა, ოღონდ, ხელ­ფა­სე­ბი ძა­ლი­ან მა­ღა­ლი აქვთ და იქ მდი­და­რი და ღა­რი­ბი ხალ­ხი თით­ქმის არ არ­სე­ბობს. ყვე­ლა სა­შუ­ა­ლო მცხოვ­რე­ბია, რაც ძა­ლი­ან მომ­წონს. უზო­მოდ ბევ­რს მუ­შა­ო­ბენ. ზოგს მხო­ლოდ სამი-ოთხი სა­ა­თი სძი­ნავს. ერთი ჩვე­ვაც აქვთ: კომ­პა­ნია სამ­სა­ხურ­ში თუ აგიყ­ვანს, სა­მუ­და­მოდ გა­მუ­შა­ვებს და არ გა­გა­თა­ვი­სუფ­ლებს.

- ყვე­ლა­ზე მე­ტად ია­პო­ნი­ა­ში რამ მო­ახ­დი­ა­ნა შენ­ზე შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა?

- ულა­მა­ზე­სი ბუ­ნე­ბაა. ჰო­კა­ი­ტომ (კუნ­ძუ­ლი ჩრდი­ლო­ეთ­ში), ჩემ­ზე დიდი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა მო­ახ­დი­ნა. ია­პო­ნე­ლე­ბი რა­საც აკე­თე­ბენ, ყვე­ლა­ფერს გე­მოვ­ნე­ბით ქმნი­ან.

- მოგ­წონს ია­პო­ნუ­რი სამ­ზა­რე­უ­ლო?

- ძი­რი­თა­დად ბრინ­ჯი­თა და თევ­ზით იკ­ვე­ბე­ბი­ან. თა­ვი­დან ამას­თან შე­გუ­ე­ბა ძა­ლი­ან გა­მი­ჭირ­და, რად­გან სულ პური მინ­დე­ბო­და. ყო­ველ­დღე ბრინჯს ჭა­მენ, - ყვე­ლა­ნა­ირ კერძს ბრინ­ჯით ამ­ზა­დე­ბენ. თა­ვი­დან მაკ­დო­ნალდსში ვსა­დი­ლობ­დი. მერე შე­ვეჩ­ვიე და ახლა მეც ბრინჯს მი­ვირ­თმევ. აქ ერთი ინ­დუ­რი რეს­ტო­რა­ნია, სა­დაც ისე­თი პური აქვთ, რო­მე­ლიც ქარ­თულს ძა­ლი­ან ჰგავს და ამი­ტომ ხში­რად ვსტუმ­რობ­დი მას... სა­ერ­თა­შო­რი­სო კერ­ძე­ბის დღე რომ გვქონ­და, სა­ერ­თო სა­ცხოვ­რე­ბელ­ში ერთხე­ლაც ხინ­კა­ლი გა­ვა­კე­თე, ძა­ლი­ან ცუდი გა­მო­მი­ვი­და. კი­დევ კარ­გი, არ იცოდ­ნენ, სი­ნამ­დვი­ლე­ში რო­გო­რია ნამ­დვი­ლი ხინ­კა­ლი (იცი­ნის). ისე, ქარ­თულ კერ­ძებ­საც ვამ­ზა­დებ ხოლ­მე.

- იმ ია­პო­ნე­ლებ­მა, რომ­ლებ­თა­ნაც ურ­თი­ერ­თობ, რა იცი­ან ჩვე­ნი ქვეყ­ნის შე­სა­ხებ?

- უმე­ტე­სო­ბამ ჩვე­ნი ქვეყ­ნის შე­სა­ხებ არა­ფე­რი იცის. ამი­ტომ, სულ ვუყ­ვე­ბი. ქარ­თველ სუ­მო­ის­ტებს აქ კარ­გად იც­ნო­ბენ და თუ მათ უხ­სე­ნებ, მა­შინ ხვდე­ბი­ან, სა­ი­დან ვარ... ია­პო­ნი­ა­ში სა­ერ­თოდ, ცოტა ქარ­თვე­ლი ცხოვ­რობს. ორ გო­გო­ნას ვიც­ნობ, რომ­ლე­ბიც აქ ცხოვ­რო­ბენ, ოღონდ, სხვა ქა­ლაქ­ში არი­ან და ამი­ტომ მათ ხში­რად ვერ ვნა­ხუ­ლობ. კი­დევ არის ერთი ქალ­ბა­ტო­ნი, რო­მე­ლიც ცო­ლად ია­პო­ნელს გაჰ­ყვა. ის კაცი ტო­კი­ოს უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ქარ­თულ ენას ას­წავ­ლის. ერთხელ მის ლექ­ცი­ა­საც და­ვეს­წა­რი. ქარ­თუ­ლად ძა­ლი­ან თა­ვი­სუფ­ლად ლა­პა­რა­კობს.

- ცუ­ნა­მის დროს ია­პო­ნი­ა­ში იყა­ვი. სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბამ იქ მყო­ფი რამ­დე­ნი­მე სტუ­დენ­ტი ჩა­მო­იყ­ვა­ნა. შენ რა­ტომ არ ჩა­მოხ­ვე­დი?

- გა­მი­მარ­თლა, რად­გან კი­ო­ტო­ში ვი­ყა­ვი. სამი წე­ლია, აქ ვცხოვ­რობ და მი­წისძვრა სა­ერ­თოდ არ ყო­ფი­ლა. ჩემი ერთი მე­გო­ბა­რი, რო­მე­ლიც სლო­ვა­კე­თი­და­ნაა, სენ­და­ი­ში ცხოვ­რობს. ცუ­ნა­მის დროს ჩემ­თან და­სას­ვე­ნებ­ლად რამ­დე­ნი­მე დღით იყო ჩა­მო­სუ­ლი. სენ­და­ი­ში ყვე­ლა­ფე­რი გა­ნად­გურ­და, სა­ბედ­ნი­ე­როდ ჩემი მე­გო­ბა­რი გა­დარ­ჩა, რად­გან ჩემ­თან იყო...

- ერთ წე­ლი­წად­ში უნი­ვერ­სი­ტეტს ამ­თავ­რებ. რა გეგ­მე­ბი გაქვს?

- მუ­შა­ო­ბის და­წყე­ბა არ მინ­და, რად­გან რო­გორც გი­თხა­რით, აქ ძა­ლი­ან ბევ­რს მუ­შა­ო­ბენ და ეს ცოტა არ იყოს, მა­ში­ნებს, რად­გა­ნაც მინ­და, სწავ­ლა მა­გის­ტრა­ტუ­რა­ში გან­ვაგ­რძო. სტი­პენ­დია კი მიმ­თავ­რდე­ბა, მაგ­რამ თუ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში კარ­გი ნიშ­ნე­ბი მექ­ნე­ბა, სტი­პენ­დი­ის გაგ­რძე­ლე­ბაც შე­იძ­ლე­ბა. მოკ­ლედ, სა­მა­გის­ტრო გა­მოც­დე­ბის­თვის ვემ­ზა­დე­ბი.

- სა­ქარ­თვე­ლო­ში დაბ­რუ­ნე­ბას არ აპი­რებ?

- თუ მა­გის­ტრა­ტუ­რა­ში გა­ვაგ­რძე­ლე სწავ­ლა, ორი წელი კი­დევ ვერ დავ­ბრუნ­დე­ბი. და­სას­ვე­ნებ­ლად, რა თქმა უნდა, ჩა­მო­ვალ. სა­მუ­და­მოდ დაბ­რუ­ნე­ბა­ზე ჯერ­ჯე­რო­ბით არ ვფიქ­რობ. არ მინ­და, ამ­დე­ნი წლის წვა­ლე­ბა წყალ­ში ჩა­მე­ყა­როს. სამ­სა­ხუ­რის პერ­სპექ­ტი­ვა არ ვიცი, სა­ქარ­თვე­ლო­ში მაქვს თუ არა, ამი­ტომ ყვე­ლა­ფერს აქ ვერ დავ­ტო­ვებ და ვერ ჩა­მო­ვალ. სი­ა­მოვ­ნე­ბით ვი­მუ­შა­ვებ­დი სა­ქარ­თვე­ლო­სა და ია­პო­ნი­ის რა­ი­მე ერ­თობ­ლივ ფირ­მა­ში, მაგ­რამ ასე­თი რამ რო­გორც ვიცი, არ არ­სე­ბობს.

- პი­რად ცხოვ­რე­ბა­ზეც მო­მი­ყე­ვი. რო­გო­რე­ბი არი­ან ია­პო­ნე­ლი ბი­ჭე­ბი?

- მიჩ­ვე­ვა უნდა. თა­ვი­დან რომ ჩა­მო­ვე­დი, ძა­ლი­ან ულა­მა­ზო­ე­ბი მო­მეჩ­ვენ­ნენ. ახლა ია­პო­ნე­ლი ბიჭი შე­იძ­ლე­ბა უფრო მო­მე­წო­ნოს, ვიდ­რე სხვა ქვეყ­ნის შვი­ლი. შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი არ მყავს. სულ ვი­მი­ზე­ზებ ხოლ­მე, რომ უნდა ვის­წავ­ლო და ჯერ არ მცა­ლია-მეთ­ქი. ვნა­ხოთ, რა იქ­ნე­ბა. ია­პო­ნე­ლე­ბი უცხო­ე­ლებ­ზე იშ­ვი­ა­თად ქორ­წინ­დე­ბი­ან (იღი­მის).

ჟანა გო­გი­ნაშ­ვი­ლი

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
კადრები: რა ხდებოდა 2 ძლიერი მიწისძვრის დროს მიანმარში? - დაღუპულთა რაოდენობა 1 000-ს გასცდა

"იაპონური ენის შესწავლა თავიდან ძალიან გამიჭირდა"

"იაპონური ენის შესწავლა თავიდან ძალიან გამიჭირდა"

22 წლის რუსუდან ქევხიშვილი იაპონიაში, კიოტოს უნივერსიტეტში სწავლობს. იქ სწავლის გასაგრძელებლად ისე წავიდა, რომ არც იაპონური ენა იცოდა და არც სხვა რამ ამ ქვეყნის შესახებ... მაშინაც კი, როცა იაპონიას ცუნამი დაატყდა თავს, რუსუდანს სწავლა არ შეუწყვეტია...

იაპონიაზე, მის მიერ განვლილ გზაზე, სირთულეებსა და სამომავლო გეგმებზე თავად გვიამბობს:

- თბილისის 51-ე საჯარო სკოლა დავამთავრე. მეათე კლასში ვიყავი, "ფლექსის ტურით" (გაცვლითი პროგრამა) ერთი წლით, სასწავლებლად ამერიკაში რომ გავემგზავრე. ერთ-ერთ პატარა ქალაქ გორდოში ვცხოვრობდი. იქიდან რომ დავბრუნდი, ქართულ-ამერიკულ უნივერსიტეტში ("გაუ"), ბიზნესის ფაკულტეტზე ჩავაბარე. პირველი კურსი რომ დავხურე, საბუთები "იაპონიის პროგრამაზე" შევიტანე, რომლის ფარგლებშიც იაპონია მთლიანად აფინანსებდა სტუდენტის ცხოვრებისა და სწავლის ხარჯებს. მოკლედ, კონკურსში გავიმარჯვე და სწავლის იაპონიაში გაგრძელების შანსი მომეცა... გვითხრეს, რომ პირველი წელი მოსამზადებელი იქნებოდა, რადგანაც თავიდან იაპონური ენა მინიმალურად მაინც უნდა შეგვესწავლა, შემდგომ ჩაგვებარებინა გამოცდა და თუ წარმატებით გადავლახავდით იმ ტურს, იაპონიის უნივერსიტეტში მოვხვდებოდით. ბაკალავრიატის კურსი ოთხ წელიწადში სრულდებოდა.

- ოჯახი როგორ შეხვდა შენს გადაწყვეტილებას?

- მეც და ჩემს ოჯახსაც ერთი რამის გვეშინოდა: შესაძლებელი იყო, ერთ წელში ვერ დამეძლია ენის ბარიერი, ვერ ჩამებარებინა გამოცდები და საქართველოში, უკან დავბრუნებულიყავი. აქ კი, უნივერსიტეტიდან საბუთები მაგ პერიოდისთვის გამოტანილი მექნებოდა და საერთოდ ჰაერში არ დავრჩენილიყავი. დედაჩემს უნდოდა კარგი განათლება მიმეღო და იაპონიაში წასვლასთან დაკავშირებით ოჯახიდან დიდი ხელშეწყობა მქონდა.

- იაპონიაში ჩასვლის შემდეგ, რა სიძნელეების გადალახვა მოგიხდა?

- იაპონიაში პირველად აპრილში ჩავედი. გაზაფხულზე იქ ყველაფერი ყვავის, საოცარი სილამაზეა. ენის შესწავლა ძალიან გამიჭირდა. თავიდან იზოლირებული ვიყავი, არაფერი მესმოდა. ერთი წელი ტოკიოში ვცხოვრობდი. ჩემთვის მეტროთიც კი რთული იყო გადაადგილება, რადგან სად რა ეწერა, ვერ ვხვდებოდი. ამიტომ, უცხოელები სულ ჯგუფურად დავდიოდით, რომ არ დავკარგულიყავით. საქართველოდან მხოლოდ მე ვიყავი. საერთო საცხოვრებელშიც, სხვა ქვეყნებიდან ჩამოსულ სტუდენტებთან ერთად ვცხოვრობდი. ერთმანეთს იაპონური ენის სწავლაში ვეჯიბრებოდით, რადგანაც, როგორც გითხარით, ამაზე იყო დამოკიდებული, ვინ, სად, რომელ უნივერსიტეტში გააგრძელებდა სწავლას. საქართველოს ნოსტალგია თავიდან მძაფრად მქონდა... იქაური ცხოვრების წესებთან შეგუებაც გამიჭირდა.

- მოკლედ, მოახერხე და ერთ წელიწადში იაპონურ უნივერსიტეტში ჩააბარე...

- ენას ტოკიოს უცხო ენების უნივერსიტეტში გახსნილ ცენტრში ვსწავლობდით. ის კურსი უცხოელებზე იყო გათვლილი. მასწავლებლები ცდილობდნენ, ენა გვესწავლა. მთელი დღის განმავლობაში, დილიდან საღამომდე იაპონურსა და მათემატიკას გვასწავლიდნენ... ერთი წლის შემდგომ, კიოტოს უნივერსიტეტში, ბიზნესის ფაკულტეტზე ჩავირიცხე და საცხოვრებლადაც კიოტოში გადავედი... ახლა უკვე მესამე კურსი დავხურე... იაპონურიც კარგად ვისწავლე, მაგრამ არის კიდევ რაღაცები, რაც მინდა, რომ კიდევ დავხვეწო და განვავითარო.

- რით განსხვავდება ჩვენი სწავლების სტილი იაპონურისგან?

- სხვა უნივერსიტეტებისგან განსხვავებით, ჩვენთან სავალდებულო საგნები არ არსებობს. ამიტომ, რაც მაინტერესებდა, იმ საგნებს კარგად დავეუფლე, მაგალითად, მათემატიკას. მათთვის, ვისაც სწავლა უნდა, კარგი სიტუაციაა... საქართველოს უნივერსიტეტებში სტუდენტებს შორის თბილი დამოკიდებულებაა. ჯგუფელები გელაპარაკებიან, მათთან მეგობრობ. აქ კი ყველა თავისთვის არის. ისე გავა წელი, შეიძლება, არავინ გამოგელაპარაკოს. იაპონელები უნივერსიტეტის სხვადასხვა კლუბში ეწერებიან, რომ ერთმანეთი გაიცნონ და დამეგობრდნენ. გამიმართლა, რომ საერთო საცხოვრებელში მოვხვდი, სადაც იაპონელებთან ერთად, უცხოელებიც ცხოვრობენ და მეგობრებიც იქ გავიჩინე.

- შენ რომელ კლუბში გაწევრდი?

- არის ასეთი ორგანიზაცია - "აისეკი", რომელსაც საქართველოშიც კარგად იცნობენ. ამ ორგანიზაციის საშუალებით უცხოელებთან და იაპონელებთან დავმეგობრდი. ზოგ იაპონელს არ უნდა, უცხოელებთან მეგობრობდეს. მაგალითად, მოხუცს რომ გამოელაპარაკო, მისამართი ჰკითხო, უცხოელი რომ ხარ, შეიძლება შეეშინდეს და არ გიპასუხოს. არიან ისეთებიც, რომლებსაც პირიქით, უნდათ, რომ დაგიმეგობრდნენ, გელაპარაკონ და ინგლისურში ივარჯიშონ. იმ კლუბში კარგი ხალხი იყო შეკრებილი. ერთ იაპონელ გოგოსთან ძალიან დავმეგობრდი...

- თავისუფალ დროს როგორ ატარებ, რითი ერთობი?

- საერთო საცხოვრებელში ასეთი წესი იყო, კვირის ბოლოს, სადილი უნდა გაგვეკეთებინა და ყველას ერთად გვეჭამა. სავალდებულო იყო ასევე, მოგვეწყო ცეკვის საღამო, სადაც ყველა ერთად გავერთობოდით. ბოლო დროს ცეკვაზე დავიწყე სიარული, რომელიც რაღაცით ტანვარჯიშს წააგავს. დროის უმეტეს ნაწილს, მაინც სწავლას ვუთმობ.

- საცხოვრებელ ხარჯებსაც იაპონიის მთავრობა გინაზღაურებს?

- თავიდანვე გვითხრეს, რომ სახელმწიფო უნივერსიტეტში თუ ჩავაბარებდი, მთავრობა სწავლის საფასურს დაგვიფინანსებდა. გარდა ამისა, ამ წლების განმავლობაში, სულ მაქვს სტიპენდია, რომელიც დაახლოებით 1.200 დოლარს შეადგენს. ეს თანხა აქ საცხოვრებლად არაფერია. თუმცა უნდა ვიმყოფინო, ბინის ქირის გადასახდელად და კვებისთვის.

- სწავლის პარალელურად რომ გემუშავა, ამაზე არ გიფიქრია?

- ერთი წელია, რაც კვირაში ერთხელ, იაპონურ ოჯახში დავდივარ და პატარა ბავშვებს ინგლისურის სწავლაში ვეხმარები, რაშიც ფულს მიხდიან. ისე კი, აქ ისეა საქმე, რომ ან უნდა ისწავლო, ან - იმუშაო... ცხოვრება იაპონიაში ძვირი ჯდება, ოღონდ, ხელფასები ძალიან მაღალი აქვთ და იქ მდიდარი და ღარიბი ხალხი თითქმის არ არსებობს. ყველა საშუალო მცხოვრებია, რაც ძალიან მომწონს. უზომოდ ბევრს მუშაობენ. ზოგს მხოლოდ სამი-ოთხი საათი სძინავს. ერთი ჩვევაც აქვთ: კომპანია სამსახურში თუ აგიყვანს, სამუდამოდ გამუშავებს და არ გაგათავისუფლებს.

- ყველაზე მეტად იაპონიაში რამ მოახდიანა შენზე შთაბეჭდილება?

- ულამაზესი ბუნებაა. ჰოკაიტომ (კუნძული ჩრდილოეთში), ჩემზე დიდი შთაბეჭდილება მოახდინა. იაპონელები რასაც აკეთებენ, ყველაფერს გემოვნებით ქმნიან.

- მოგწონს იაპონური სამზარეულო?

- ძირითადად ბრინჯითა და თევზით იკვებებიან. თავიდან ამასთან შეგუება ძალიან გამიჭირდა, რადგან სულ პური მინდებოდა. ყოველდღე ბრინჯს ჭამენ, - ყველანაირ კერძს ბრინჯით ამზადებენ. თავიდან მაკდონალდსში ვსადილობდი. მერე შევეჩვიე და ახლა მეც ბრინჯს მივირთმევ. აქ ერთი ინდური რესტორანია, სადაც ისეთი პური აქვთ, რომელიც ქართულს ძალიან ჰგავს და ამიტომ ხშირად ვსტუმრობდი მას... საერთაშორისო კერძების დღე რომ გვქონდა, საერთო საცხოვრებელში ერთხელაც ხინკალი გავაკეთე, ძალიან ცუდი გამომივიდა. კიდევ კარგი, არ იცოდნენ, სინამდვილეში როგორია ნამდვილი ხინკალი (იცინის). ისე, ქართულ კერძებსაც ვამზადებ ხოლმე.

- იმ იაპონელებმა, რომლებთანაც ურთიერთობ, რა იციან ჩვენი ქვეყნის შესახებ?

- უმეტესობამ ჩვენი ქვეყნის შესახებ არაფერი იცის. ამიტომ, სულ ვუყვები. ქართველ სუმოისტებს აქ კარგად იცნობენ და თუ მათ უხსენებ, მაშინ ხვდებიან, საიდან ვარ... იაპონიაში საერთოდ, ცოტა ქართველი ცხოვრობს. ორ გოგონას ვიცნობ, რომლებიც აქ ცხოვრობენ, ოღონდ, სხვა ქალაქში არიან და ამიტომ მათ ხშირად ვერ ვნახულობ. კიდევ არის ერთი ქალბატონი, რომელიც ცოლად იაპონელს გაჰყვა. ის კაცი ტოკიოს უნივერსიტეტში ქართულ ენას ასწავლის. ერთხელ მის ლექციასაც დავესწარი. ქართულად ძალიან თავისუფლად ლაპარაკობს.

- ცუნამის დროს იაპონიაში იყავი. საქართველოს მთავრობამ იქ მყოფი რამდენიმე სტუდენტი ჩამოიყვანა. შენ რატომ არ ჩამოხვედი?

- გამიმართლა, რადგან კიოტოში ვიყავი. სამი წელია, აქ ვცხოვრობ და მიწისძვრა საერთოდ არ ყოფილა. ჩემი ერთი მეგობარი, რომელიც სლოვაკეთიდანაა, სენდაიში ცხოვრობს. ცუნამის დროს ჩემთან დასასვენებლად რამდენიმე დღით იყო ჩამოსული. სენდაიში ყველაფერი განადგურდა, საბედნიეროდ ჩემი მეგობარი გადარჩა, რადგან ჩემთან იყო...

- ერთ წელიწადში უნივერსიტეტს ამთავრებ. რა გეგმები გაქვს?

- მუშაობის დაწყება არ მინდა, რადგან როგორც გითხარით, აქ ძალიან ბევრს მუშაობენ და ეს ცოტა არ იყოს, მაშინებს, რადგანაც მინდა, სწავლა მაგისტრატურაში განვაგრძო. სტიპენდია კი მიმთავრდება, მაგრამ თუ უნივერსიტეტში კარგი ნიშნები მექნება, სტიპენდიის გაგრძელებაც შეიძლება. მოკლედ, სამაგისტრო გამოცდებისთვის ვემზადები.

- საქართველოში დაბრუნებას არ აპირებ?

- თუ მაგისტრატურაში გავაგრძელე სწავლა, ორი წელი კიდევ ვერ დავბრუნდები. დასასვენებლად, რა თქმა უნდა, ჩამოვალ. სამუდამოდ დაბრუნებაზე ჯერჯერობით არ ვფიქრობ. არ მინდა, ამდენი წლის წვალება წყალში ჩამეყაროს. სამსახურის პერსპექტივა არ ვიცი, საქართველოში მაქვს თუ არა, ამიტომ ყველაფერს აქ ვერ დავტოვებ და ვერ ჩამოვალ. სიამოვნებით ვიმუშავებდი საქართველოსა და იაპონიის რაიმე ერთობლივ ფირმაში, მაგრამ ასეთი რამ როგორც ვიცი, არ არსებობს.

- პირად ცხოვრებაზეც მომიყევი. როგორები არიან იაპონელი ბიჭები?

- მიჩვევა უნდა. თავიდან რომ ჩამოვედი, ძალიან ულამაზოები მომეჩვენნენ. ახლა იაპონელი ბიჭი შეიძლება უფრო მომეწონოს, ვიდრე სხვა ქვეყნის შვილი. შეყვარებული არ მყავს. სულ ვიმიზეზებ ხოლმე, რომ უნდა ვისწავლო და ჯერ არ მცალია-მეთქი. ვნახოთ, რა იქნება. იაპონელები უცხოელებზე იშვიათად ქორწინდებიან (იღიმის).

ჟანა გოგინაშვილი

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

"ბავშვის დედა კართან მუხლებზე მდგომი დამხვდა, სიტყვებს თავს ვერ უყრიდა" - სცენიდან ომში და ომიდან სამაშველო სამსახურში წასული ბიჭის ამბავი

"ბავშვის ოპერაცია 300 000 ევრო ჯდება და სანამ თანხას არ გადავურიცხავთ, არაფერს უკეთებენ" - პატარა ანიტას დახმარება სჭირდება

"ვაჟა გაფრინდაშვილი მონაწილეობდა 2008 წლის აგვისტოს მოვლენებში, როგორც ექიმი" - ე.წ.სამხრეთ ოსეთის დე ფაქტო КГБ