მსოფლიო
პოლიტიკა
სამართალი

26

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ოთხშაბათი, მთვარის ოცდამეშვიდე დღე დაიწყება 06:43-ზე, მთვარე თევზებში გადავა 23:28-ზე კარგი დღეა ახალი საქმეების დასაწყებად. შანსი მოგეცემათ მოაგვაროთ ძველი პრობლემები. კარგი დღეა ბიზნესისა და სავაჭრო საქმეებისთვის; უფროს თაობასთან ურთიერთობისთვის, მათგან რჩევის მიღება. ურთიერთობის, საქმეების გარჩევას არ გირჩევთ. კარგი დღეა საქმიანობის, სამუშაო ადგილის შესაცვლელად. კარგია მოგზაურობის დაწყება. მცირე ფიზიკური დატვირთვა არ გაწყენთ, კარგი დღეა საოჯახო საქმეების შესასრულებლად. მოერიდეთ დიდი რაოდენობით სითხის, განსაკუთრებით ალკოჰოლის მიღებას. გაუფრთხილდით ფეხებს.
საზოგადოება
მეცნიერება
სპორტი
მოზაიკა
კონფლიქტები
სამხედრო
Faceამბები
კულტურა/შოუბიზნესი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ვინ უნდა მართოს ქართული თეატრი?
ვინ უნდა მართოს ქართული თეატრი?

ბოლო დღე­ებ­ში ხალ­ხმრავ­ლო­ბა და აჟი­ო­ტა­ჟია სა­ქარ­თვე­ლოს კულ­ტუ­რი­სა და ძეგლ­თა დაც­ვის სა­მი­ნის­ტრო­ში - ნა­წი­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი­სა სწო­რედ იქ, იმ შე­ნო­ბას­თან და შე­ნო­ბა­ში აპ­რო­ტეს­ტებს თბი­ლი­სის თე­ატ­რე­ბის მმარ­თვე­ლო­ბა­ში მომ­ხდარ ცვლი­ლე­ბებს. ამას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი სჯა-ბა­ა­სი და დე­ბა­ტე­ბი არც ტე­ლე­ვი­ზი­ით ცხრე­ბა. სა­კად­რო ცვლი­ლე­ბე­ბის პა­რა­ლე­ლუ­რად, ბევ­რის­თვის თვით ცვლი­ლე­ბის ფორ­მაა მი­უ­ღე­ბე­ლი. ფაქ­ტი კი ის არის, რომ რუს­თა­ვე­ლის თე­ატ­რი­დან წინა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის მიერ ხმა­უ­რით გაშ­ვე­ბუ­ლი დიდი მა­ესტრო - რო­ბერტ სტუ­რუა ხმა­უ­რით­ვე და ულ­ტი­მა­ტუ­მით დაბ­რუნ­და თე­ატ­რში, რა­საც მმარ­თვე­ლის - ზაალ ჩი­ქო­ბა­ვას სა­კუ­თა­რი გან­ცხა­დე­ბით წას­ვლა მოჰ­ყვა. გან­ცხა­დე­ბა და­წე­რა თბი­ლი­სის ოპე­რი­სა და ბა­ლე­ტის თე­ატ­რის მმარ­თველ­მა, და­ვით საყ­ვა­რე­ლი­ძე­მაც. უც­ნო­ბია, ვინ იქ­ნე­ბა შემ­დე­გი და ვინ და­ი­კა­ვე­ბენ გა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბუ­ლი მმარ­თვე­ლე­ბის ად­გი­ლებს, ან სა­ერ­თო­დაც, დარ­ჩე­ბა თუ არა თე­ატ­რებ­ში მმარ­თვე­ლის ინ­სტი­ტუ­ტი, რად­გან კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო თე­ატ­რებ­თან და­კავ­ში­რე­ბით ახალ კა­ნონპ­რო­ექ­ტზე მუ­შა­ობს.

რა ტენ­დენ­ცია გა­მო­იკ­ვე­თა კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტროს მხრი­დან თე­ატ­რის პო­ლი­ტი­კა­ში, აუ­ცი­ლე­ბე­ლია თუ არა სტრუქ­ტუ­რის ცვლი­ლე­ბა და ვინ უნდა ხელ­მძღვა­ნე­ლობ­დეს თე­ატრს, ამა­ზე თე­ატრმ­ცოდ­ნე მა­ნა­ნა გე­გეჭ­კო­რი გვე­სა­უბ­რე­ბა:

- ამ სა­კი­თხებ­ზე ბევ­რი მი­ფიქ­რია და არა მარ­ტო, დღეს. უშუ­ა­ლოდ, თე­ატ­რა­ლურ სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­შიც, რო­მელ­საც გოგი ქავ­თა­რა­ძე ხელ­მძღვა­ნე­ლობს, არა­ერ­თხელ შევ­კრე­ბილ­ვართ და ქარ­თუ­ლი თე­ატ­რის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზეც გვი­სა­უბ­რია. გან­ვი­თა­რე­ბა­ში არა მხო­ლოდ შე­მოქ­მე­დე­ბით მხა­რეს - ფი­ნან­სურ­საც ვგუ­ლის­ხმობ. თე­ატ­რის­თვის აუ­ცი­ლე­ბე­ლია მა­ტე­რი­ა­ლურ-ტექ­ნი­კუ­რი ბაზა და ფული, უნა­რი­ა­ნი ხელ­მძღვა­ნე­ლო­ბა ანუ გა­მარ­თუ­ლი მე­ნე­ჯმენ­ტი. ჩვე­ნი თე­ატ­რის უახ­ლო­ეს ის­ტო­რი­ა­ში სა­ხელ­მწი­ფოს პო­ლი­ტი­კა თე­ატ­რებ­თან მი­მარ­თე­ბა­ში, ფაქ­ტობ­რი­ვად, არ არ­სე­ბობ­და. ძვე­ლი კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტრი სპექ­ტაკ­ლებს არ ეს­წრე­ბო­და. მას შე­იძ­ლე­ბა, ჯაზი უფრო მოს­წონ­და, მაგ­რამ როცა მი­ნის­ტრი ხარ, ვალ­დე­ბუ­ლიც ხარ, სპექ­ტაკ­ლებს და­ეს­წრო. არც ერთი თე­ატ­რის ბი­უ­ჯეტ­ში არ იყო გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლი სა­დად­გმო ხარ­ჯე­ბი. სა­მი­ნის­ტრო და ქა­ლა­ქის მე­რია მხო­ლოდ ერთჯე­რა­დად აფი­ნან­სებ­და თე­ატრს, ამი­ტომ ამ უკა­ნას­კნელს თვი­თონ უხ­დე­ბო­და სხვა­დას­ხვა სა­შუ­ა­ლე­ბით თან­ხე­ბის მო­ძი­ე­ბა.

რაც შე­ე­ხე­ბა უახ­ლო­ეს დღე­ებ­ში მომ­ხდარ ცვლი­ლე­ბებს: სი­მარ­თლე გი­თხრათ, ოპე­რის თე­ატ­რი­დან და­ვით საყ­ვა­რე­ლი­ძის შე­საძ­ლო წას­ვლა­ზე მა­ნამ­დე არა­ფე­რი მსმე­ნია. აი, რუს­თა­ვე­ლის თე­ატრზე კი უნდა ვთქვათ - რო­ბერტ სტუ­რუ­ა­სა და ზაალ ჩი­ქო­ბა­ვას შო­რის ვე­რაფ­რით დამ­ყარ­და ის ურ­თი­ერ­თო­ბა, რაც თე­ატ­რის ორ ხელ­მძღვა­ნელს შო­რის უნდა დამ­ყა­რე­ბუ­ლი­ყო.

- შე­იძ­ლე­ბო­და კი დამ­ყა­რე­ბუ­ლი­ყო მას შემ­დეგ, რაც რო­ბერტ სტუ­რუა მარ­თლაც პო­ლი­ტი­კუ­რი ნიშ­ნით გა­ა­თა­ვი­სუფ­ლეს თე­ატ­რი­დან?

- პრობ­ლე­მაც ეს არის. ჩვენ გვაქვს სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნე­ლი­სა და მმარ­თვე­ლის მშვე­ნი­ე­რი მა­გა­ლი­თი მარ­ჯა­ნიშ­ვი­ლის თე­ატ­რში, რო­მელ­საც ერთ პო­ზი­ცი­ა­ზე მდგო­მი ადა­მი­ა­ნე­ბი - ლე­ვან წუ­ლა­ძე და ეკა მაზ­მიშ­ვი­ლი ხელ­მძღვა­ნე­ლო­ბენ. "რუს­თა­ველ­ში" ასე­თი რამ ვერ მო­ხერ­ხდა და ვფიქ­რობ, ეს პი­როვ­ნულ და­პი­რის­პი­რე­ბას ეფუძ­ნე­ბა.

- ზაალ ჩი­ქო­ბა­ვა თა­ვის წას­ვლას პო­ლი­ტი­კურ ზე­წო­ლას უდებს სარ­ჩუ­ლად. სხვა­თა შო­რის, ბა­ტონ­მა გოგი ქავ­თა­რა­ძემ ბრძა­ნა, თე­ატ­რის მმარ­თვე­ლე­ბი პო­ლი­ტი­კუ­რი ნიშ­ნით და­ნიშ­ნეს და ჩვენც პო­ლი­ტი­კუ­რი ნიშ­ნით ვხსნი­თო.

- თე­ატ­რი არ არის პო­ლი­ტი­კუ­რი ორ­გა­ნი­ზა­ცია. თუ ადა­მი­ა­ნი საქ­მეს კარ­გად აკე­თებს, უნდა აკე­თოს კი­დეც. მი­უ­ხე­და­ვად გოგი ქავ­თა­რა­ძი­სად­მი დიდი სიყ­ვა­რუ­ლი­სა, მის გა­მოთ­ქმულ მო­საზ­რე­ბას ვერ და­ვე­თან­ხმე­ბი. რაც შე­ე­ხე­ბა ზაალ ჩი­ქო­ბა­ვას, რო­მელ­თა­ნაც ძა­ლი­ან კარ­გი ურ­თი­ერ­თო­ბა მაქვს, - თე­ატ­რის კა­ცია, მსა­ხი­ო­ბია, მაგ­რამ რე­ჟი­სო­რი არ არის. თე­ატ­რის ხელ­მძღვა­ნე­ლი სწო­რედ სა­რე­პერ­ტუ­ა­რო პო­ლი­ტი­კის წარმ­მარ­თვე­ლი უნდა იყოს. ჩანს, ვერ აღ­მოჩ­ნდნენ ერთ პო­ზი­ცი­ა­ზე სტუ­რუა და ჩი­ქო­ბა­ვა. ყვე­ლა­ზე სამ­წუ­ხა­რო კი ის არის, რომ ამ მრა­ვალ­წლი­ან­მა გა­უ­გებ­რო­ბამ რუს­თა­ვე­ლის თე­ატ­რი და­ა­ზა­რა­ლა. ვფიქ­რობ, წას­ვლა­ზე გან­ცხა­დე­ბის და­წე­რით სწო­რი ნა­ბი­ჯი გა­დად­გა ჩი­ქო­ბა­ვა­მაც და კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტროც სწო­რად მო­იქ­ცა. ეს აუ­ცი­ლებ­ლად წა­ად­გე­ბა თე­ატრს. ჯერ არ ვი­ცით, რა გეგ­მე­ბი აქვს სტუ­რუ­ას, მაგ­რამ ვი­მე­დოვ­ნებ, ის მნიშ­ვნე­ლო­ვან ცვლი­ლე­ბებს შე­ი­ტანს თე­ატ­რის ცხოვ­რე­ბა­ში.

- ბა­ტონ­მა რო­ბერ­ტმა ბრძა­ნა, თე­ატ­რში დიქ­ტა­ტუ­რას და­ვამ­ყა­რე­ბო...

- ქარ­თვე­ლე­ბი კარ­გად ვიც­ნობთ დიდ რე­ჟი­სორს - გი­ორ­გი ტოვსტო­ნო­გოვს. ის ამ­ბობ­და, რომ თე­ატ­რი ნე­ბა­ყოფ­ლო­ბი­თი დიქ­ტა­ტუ­რაა და თუ თე­ატ­რში გინ­და მუ­შა­ო­ბა, ამ დიქ­ტა­ტუ­რას ანუ სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნელს, რე­ჟი­სორს უნდა და­ე­მორ­ჩი­ლოო. ალ­ბათ სწო­რედ ასეთ დიქ­ტა­ტუ­რას გუ­ლის­ხმობ­და სტუ­რუა, თო­რემ ვე­რაფ­რით და­ვი­ჯე­რებ, რომ ადა­მი­ა­ნი, რო­მე­ლიც მთე­ლი თა­ვი­სი შე­მოქ­მე­დე­ბით ებ­რძო­და დიქ­ტა­ტუ­რას - გა­იხ­სე­ნეთ "რი­ჩარდ III", "ყვარ­ყვა­რე", "მეფე ლირი", - თვი­თონ გახ­დეს დიქ­ტა­ტო­რი. ამას მო­მა­ვალ­ში დრო გვიჩ­ვე­ნებს. ახლა ის უკვე თე­ატ­რის სრუ­ლუფ­ლე­ბი­ა­ნი ხელ­მძღვა­ნე­ლია და ვნა­ხოთ, რო­გორ გან­ვი­თარ­დე­ბა მოვ­ლე­ნე­ბი.

- და მა­ინც, თქვე­ნი აზ­რით, ვინ უნდა მარ­თოს თე­ატ­რი?

- 1999 წელს მი­ღე­ბულ კა­ნონ­ში "თე­ატ­რე­ბის შე­სა­ხებ" (რო­მე­ლიც ერთ-ერთი სა­უ­კე­თე­სო კა­ნო­ნია, რაც კი წა­მი­კი­თხავს), 2006 წელს მოხ­და მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ცვლი­ლე­ბა, რაც მმარ­თვე­ლის ინ­სტი­ტუ­ტის შე­მო­ღე­ბას ით­ვა­ლის­წი­ნებ­და. ამ კა­ნონ­თან სე­რი­ო­ზუ­ლი პრე­ტენ­ზია მაქვს, რად­გან მი­მაჩ­ნია, რომ თე­ატ­რის მმარ­თვე­ლი უნდა იყოს სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნე­ლი. იშ­ვი­ა­თი გა­მო­ნაკ­ლი­სის გარ­და, რო­დე­საც მსა­ხი­ო­ბი რე­ჟი­სო­რის პრო­ფე­სი­ა­საც ითავ­სებს (რო­გორც ავთო ვარ­სი­მაშ­ვი­ლი­სა და დათო დო­ი­აშ­ვი­ლის შემ­თხვე­ვა­შია), მსა­ხი­ო­ბი სპექ­ტაკლს ვერ დად­გამს ან სხვის დად­გმულ­შიც ვერ შე­ი­ტანს კო­რექ­ტი­ვებს. მსა­ხი­ობ მმარ­თველს თე­ატ­რის რე­პერ­ტუ­ა­რის გან­სა­ზღვრა და რე­ჟი­სო­რე­ბის მოწ­ვე­ვაც გა­უძ­ნელ­დე­ბა. ჯერ­ჯე­რო­ბით მუ­შავ­დე­ბა ახა­ლი კა­ნო­ნი "თე­ატ­რე­ბის შე­სა­ხებ". მას­ზე ყვე­ლა სფე­როს წარ­მო­მად­გე­ნე­ლი, მათ შო­რის - თე­ატ­რის კრი­ტი­კოს­თა ასო­ცი­ა­ცი­ის წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბი, თე­ატრმ­ცოდ­ნე­ე­ბიც ვმუ­შა­ობთ და ჩვე­ნი შეს­წო­რე­ბე­ბი და წი­ნა­და­დე­ბე­ბი შეგ­ვაქვს კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო­ში. არის ვერ­სია, რომ თე­ატრს ხელ­მძღვა­ნე­ლობ­დეს სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნე­ლი, რო­მე­ლიც მთლი­ა­ნად ჩა­ი­ბა­რებს შე­მოქ­მე­დე­ბით მხა­რეს. თე­ატ­რში იქ­ნე­ბა დი­რექ­ტო­რიც, რო­მე­ლიც ფი­ნან­სურ მხა­რეს მო­აგ­ვა­რებს, რიგ სა­კი­თხებს კი ისი­ნი ერ­თობ­ლი­ვად გა­და­წყვე­ტენ. ახალ კა­ნონპ­რო­ექ­ტში არის ერთი პუნ­ქტი, რო­მე­ლიც მაშ­ფო­თებს: იქ წე­რია, რომ გან­სა­კუთ­რე­ბულ შემ­თხვე­ვებ­ში სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნელს შე­უძ­ლია, დი­რექ­ტო­რის ფუნ­ქცი­აც შე­ი­თავ­სოს. მაშ­ფო­თებს იმი­ტომ, რომ და­კონ­კრე­ტე­ბუ­ლი არ არის ეს "გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი შემ­თხვე­ვე­ბი". ხომ შე­იძ­ლე­ბა, მა­გა­ლი­თად, სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნელ­მა თქვას, ჩემს დი­რექ­ტორს სურ­დო აქვს და მე უნდა შე­ვი­თავ­სო მისი ად­გი­ლიო? ამი­ტომ, ეს შემ­თხვე­ვე­ბი პუნ­ქტე­ბად უნდა ჩა­მო­ი­წე­როს, რათა კა­ნონ­მა დაგ­ვიც­ვას დიქ­ტა­ტუ­რის­გან. მთე­ლი არ­სე­ბით ვე­წი­ნა­აღ­მდე­გე­ბი ყვე­ლა­ნა­ირ დიქ­ტა­ტუ­რას, მაგ­რამ თუ ეს გარ­და­უ­ვა­ლია თე­ატ­რში, მა­შინ აჯო­ბებს, ისევ შე­მოქ­მე­დი ადა­მი­ა­ნი იყოს დიქ­ტა­ტო­რი (იღი­მის).

- ძა­ლი­ან მძი­მე ვი­თა­რე­ბაა რე­გი­ო­ნულ თე­ატ­რებ­ში. ახალ კა­ნონპ­რო­ექ­ტში ალ­ბათ რე­გი­ო­ნულ პო­ლი­ტი­კა­საც ეთ­მო­ბა პუნ­ქტე­ბი.

- ჩვე­ნი - თე­ატრმ­ცოდ­ნე­ე­ბი­სა და კრი­ტი­კო­სე­ბის დიდი შეც­დო­მაა, რომ სა­უ­ბარს ყო­ველ­თვის დე­და­ქა­ლა­ქის თე­ატ­რე­ბით ვი­წყებთ. ალ­ბათ, რე­გი­ო­ნის შემ­თხვე­ვა­ში არ გა­მო­ვა, ხელ­მძღვა­ნე­ლად სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნე­ლი ჰყავ­დეს თე­ატრს. სა­ქარ­თვე­ლო­ში 50-მდე თე­ატ­რია და სად არის ამ­დე­ნი შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი ძალა, რე­გი­ონ­ში წა­ვი­დეს და ნორ­მა­ლუ­რი ხელ­ფა­სი და სა­ყო­ფა­ცხოვ­რე­ბო პი­რო­ბე­ბი ჰქონ­დეს?! ჯერ­ჯე­რო­ბით ამ კა­ნონ­ში კონ­კრე­ტუ­ლი არა­ფე­რი წე­რია რე­გი­ო­ნულ თე­ატ­რებ­ზე, მაგ­რამ ალ­ბათ ჩა­ი­დე­ბა გარ­კვე­უ­ლი პუნ­ქტე­ბი. ვიცი, რომ ბევ­რი კერ­ძო პი­რის­გან შე­დის წი­ნა­და­დე­ბე­ბი კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო­ში და იმე­დია, ყვე­ლა მო­საზ­რე­ბა შე­ჯერ­დე­ბა. აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, რომ კარ­გი კა­ნო­ნი მი­ვი­ღოთ.

- ნუ მი­წყენთ, და პრო­ფე­სი­ო­ნალ­თა შე­ფა­სე­ბა-კრი­ტი­კაც აკ­ლია ჩვენს თე­ატ­რა­ლურ ცხოვ­რე­ბას.

- კი, ბა­ტო­ნო, დავ­წერ, მაგ­რამ სად დავ­ბეჭ­დო? ას­პა­რე­ზი აღარ არის. ერ­თა­დერ­თი ჟურ­ნა­ლი არ­სე­ბობს - "თე­ატ­რი და ცხოვ­რე­ბა". შეგ­ვპირ­და კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო და იმე­დია, გა­მო­ა­ცხა­დებს კი­დეც ტენ­დერს ჟურ­ნალ "ხე­ლოვ­ნე­ბა­ზე", სა­დაც ხე­ლოვ­ნე­ბის ყვე­ლა დარ­გის ცხოვ­რე­ბა გა­შუქ­დე­ბა. სამ­წუ­ხა­როდ, თე­ატ­რებ­საც აღარ აინ­ტე­რე­სებთ, რას ფიქ­რო­ბენ კრი­ტი­კო­სე­ბი, თე­ატრმ­ცოდ­ნე­ე­ბი მათ სპექ­ტაკ­ლებ­ზე. თუ კრი­ტი­კულს და­წერ რა­მეს, სწყინთ. აღარც სა­ტე­ლე­ვი­ზიო გა­და­ცე­მე­ბი არ­სე­ბობს თე­ატრზე. კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო სა­ხე­ლოვ­ნე­ბო ტე­ლე­არ­ხის გახ­სნა­საც აპი­რებს და ძა­ლი­ან მი­ხა­რია.

- რას ფიქ­რობთ, უახ­ლო­ეს ხან­ში კი­დევ რა ცვლი­ლე­ბებს უნდა ვე­ლო­დოთ თე­ატ­რებ­ში?

- არ ვიცი, რა გეგ­მე­ბი აქვს კულ­ტუ­რის მი­ნისტრს, პი­რა­დად არ ვიც­ნობ, მაგ­რამ კარ­გად ვიც­ნობ მის მო­ად­გი­ლეს, მა­ნა­ნა ბე­რი­კაშ­ვილს, რო­მე­ლიც ერ­კვე­ვა თე­ატ­რის პრობ­ლე­მებ­ში. ეს მა­ი­მე­დებს, რომ ბევ­რი კარ­გი რამ გა­კეთ­დე­ბა თე­ატ­რა­ლურ სფე­რო­ში. ვფიქ­რობ, გა­ზა­ფხულ­ზე "თე­ატ­რე­ბის შე­სა­ხებ" ახალ კა­ნონ­საც მი­ი­ღე­ბენ, რაც სა­ორ­გა­ნი­ზა­ციო ცვლი­ლე­ბებს გა­მო­იწ­ვევს და თე­ატ­რის ხელ­მძღვა­ნე­ლი მარ­თლაც სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნე­ლი გახ­დე­ბა.

- სწო­რად მი­გაჩ­ნი­ათ აღე­ბუ­ლი კურ­სი?

- მი­ჭირს ამა­ზე ლა­პა­რა­კი. მინ­და, კონ­კრე­ტუ­ლი შე­დე­გე­ბის მი­ხედ­ვით შე­ვა­ფა­სო, ჯერ კი ცოტა დროა გა­სუ­ლი. და­ვა­ცა­დოთ, რას გა­ა­კე­თე­ბენ. მოთ­მი­ნე­ბა გვმარ­თებს. თუმ­ცა, კრი­ტი­კულ­ნი და მომ­თხოვ­ნი უნდა ვი­ყოთ იმ ადა­მი­ა­ნე­ბი­სად­მი, ვის­ზეც ჩვე­ნი ბე­დია და­მო­კი­დე­ბუ­ლი!

ირმა ხარ­ში­ლა­ძე

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
უძრავი ქონება საქართველოში: ეკონომიკაზე გავლენა, ტენდენციები და პროგნოზები

ვინ უნდა მართოს ქართული თეატრი?

ვინ უნდა მართოს ქართული თეატრი?

ბოლო დღეებში ხალხმრავლობა და აჟიოტაჟია საქართველოს კულტურისა და ძეგლთა დაცვის სამინისტროში - ნაწილი ადამიანებისა სწორედ იქ, იმ შენობასთან და შენობაში აპროტესტებს თბილისის თეატრების მმართველობაში მომხდარ ცვლილებებს. ამასთან დაკავშირებული სჯა-ბაასი და დებატები არც ტელევიზიით ცხრება. საკადრო ცვლილებების პარალელურად, ბევრისთვის თვით ცვლილების ფორმაა მიუღებელი. ფაქტი კი ის არის, რომ რუსთაველის თეატრიდან წინა ხელისუფლების მიერ ხმაურით გაშვებული დიდი მაესტრო - რობერტ სტურუა ხმაურითვე და ულტიმატუმით დაბრუნდა თეატრში, რასაც მმართველის - ზაალ ჩიქობავას საკუთარი განცხადებით წასვლა მოჰყვა. განცხადება დაწერა თბილისის ოპერისა და ბალეტის თეატრის მმართველმა, დავით საყვარელიძემაც. უცნობია, ვინ იქნება შემდეგი და ვინ დაიკავებენ გათავისუფლებული მმართველების ადგილებს, ან საერთოდაც, დარჩება თუ არა თეატრებში მმართველის ინსტიტუტი, რადგან კულტურის სამინისტრო თეატრებთან დაკავშირებით ახალ კანონპროექტზე მუშაობს.

რა ტენდენცია გამოიკვეთა კულტურის სამინისტროს მხრიდან თეატრის პოლიტიკაში, აუცილებელია თუ არა სტრუქტურის ცვლილება და ვინ უნდა ხელმძღვანელობდეს თეატრს, ამაზე თეატრმცოდნე მანანა გეგეჭკორი გვესაუბრება:

- ამ საკითხებზე ბევრი მიფიქრია და არა მარტო, დღეს. უშუალოდ, თეატრალურ საზოგადოებაშიც, რომელსაც გოგი ქავთარაძე ხელმძღვანელობს, არაერთხელ შევკრებილვართ და ქართული თეატრის განვითარებაზეც გვისაუბრია. განვითარებაში არა მხოლოდ შემოქმედებით მხარეს - ფინანსურსაც ვგულისხმობ. თეატრისთვის აუცილებელია მატერიალურ-ტექნიკური ბაზა და ფული, უნარიანი ხელმძღვანელობა ანუ გამართული მენეჯმენტი. ჩვენი თეატრის უახლოეს ისტორიაში სახელმწიფოს პოლიტიკა თეატრებთან მიმართებაში, ფაქტობრივად, არ არსებობდა. ძველი კულტურის მინისტრი სპექტაკლებს არ ესწრებოდა. მას შეიძლება, ჯაზი უფრო მოსწონდა, მაგრამ როცა მინისტრი ხარ, ვალდებულიც ხარ, სპექტაკლებს დაესწრო. არც ერთი თეატრის ბიუჯეტში არ იყო გათვალისწინებული სადადგმო ხარჯები. სამინისტრო და ქალაქის მერია მხოლოდ ერთჯერადად აფინანსებდა თეატრს, ამიტომ ამ უკანასკნელს თვითონ უხდებოდა სხვადასხვა საშუალებით თანხების მოძიება.

რაც შეეხება უახლოეს დღეებში მომხდარ ცვლილებებს: სიმართლე გითხრათ, ოპერის თეატრიდან დავით საყვარელიძის შესაძლო წასვლაზე მანამდე არაფერი მსმენია. აი, რუსთაველის თეატრზე კი უნდა ვთქვათ - რობერტ სტურუასა და ზაალ ჩიქობავას შორის ვერაფრით დამყარდა ის ურთიერთობა, რაც თეატრის ორ ხელმძღვანელს შორის უნდა დამყარებულიყო.

- შეიძლებოდა კი დამყარებულიყო მას შემდეგ, რაც რობერტ სტურუა მართლაც პოლიტიკური ნიშნით გაათავისუფლეს თეატრიდან?

- პრობლემაც ეს არის. ჩვენ გვაქვს სამხატვრო ხელმძღვანელისა და მმართველის მშვენიერი მაგალითი მარჯანიშვილის თეატრში, რომელსაც ერთ პოზიციაზე მდგომი ადამიანები - ლევან წულაძე და ეკა მაზმიშვილი ხელმძღვანელობენ. "რუსთაველში" ასეთი რამ ვერ მოხერხდა და ვფიქრობ, ეს პიროვნულ დაპირისპირებას ეფუძნება.

- ზაალ ჩიქობავა თავის წასვლას პოლიტიკურ ზეწოლას უდებს სარჩულად. სხვათა შორის, ბატონმა გოგი ქავთარაძემ ბრძანა, თეატრის მმართველები პოლიტიკური ნიშნით დანიშნეს და ჩვენც პოლიტიკური ნიშნით ვხსნითო.

- თეატრი არ არის პოლიტიკური ორგანიზაცია. თუ ადამიანი საქმეს კარგად აკეთებს, უნდა აკეთოს კიდეც. მიუხედავად გოგი ქავთარაძისადმი დიდი სიყვარულისა, მის გამოთქმულ მოსაზრებას ვერ დავეთანხმები. რაც შეეხება ზაალ ჩიქობავას, რომელთანაც ძალიან კარგი ურთიერთობა მაქვს, - თეატრის კაცია, მსახიობია, მაგრამ რეჟისორი არ არის. თეატრის ხელმძღვანელი სწორედ სარეპერტუარო პოლიტიკის წარმმართველი უნდა იყოს. ჩანს, ვერ აღმოჩნდნენ ერთ პოზიციაზე სტურუა და ჩიქობავა. ყველაზე სამწუხარო კი ის არის, რომ ამ მრავალწლიანმა გაუგებრობამ რუსთაველის თეატრი დააზარალა. ვფიქრობ, წასვლაზე განცხადების დაწერით სწორი ნაბიჯი გადადგა ჩიქობავამაც და კულტურის სამინისტროც სწორად მოიქცა. ეს აუცილებლად წაადგება თეატრს. ჯერ არ ვიცით, რა გეგმები აქვს სტურუას, მაგრამ ვიმედოვნებ, ის მნიშვნელოვან ცვლილებებს შეიტანს თეატრის ცხოვრებაში.

- ბატონმა რობერტმა ბრძანა, თეატრში დიქტატურას დავამყარებო...

- ქართველები კარგად ვიცნობთ დიდ რეჟისორს - გიორგი ტოვსტონოგოვს. ის ამბობდა, რომ თეატრი ნებაყოფლობითი დიქტატურაა და თუ თეატრში გინდა მუშაობა, ამ დიქტატურას ანუ სამხატვრო ხელმძღვანელს, რეჟისორს უნდა დაემორჩილოო. ალბათ სწორედ ასეთ დიქტატურას გულისხმობდა სტურუა, თორემ ვერაფრით დავიჯერებ, რომ ადამიანი, რომელიც მთელი თავისი შემოქმედებით ებრძოდა დიქტატურას - გაიხსენეთ "რიჩარდ III", "ყვარყვარე", "მეფე ლირი", - თვითონ გახდეს დიქტატორი. ამას მომავალში დრო გვიჩვენებს. ახლა ის უკვე თეატრის სრულუფლებიანი ხელმძღვანელია და ვნახოთ, როგორ განვითარდება მოვლენები.

- და მაინც, თქვენი აზრით, ვინ უნდა მართოს თეატრი?

- 1999 წელს მიღებულ კანონში "თეატრების შესახებ" (რომელიც ერთ-ერთი საუკეთესო კანონია, რაც კი წამიკითხავს), 2006 წელს მოხდა მნიშვნელოვანი ცვლილება, რაც მმართველის ინსტიტუტის შემოღებას ითვალისწინებდა. ამ კანონთან სერიოზული პრეტენზია მაქვს, რადგან მიმაჩნია, რომ თეატრის მმართველი უნდა იყოს სამხატვრო ხელმძღვანელი. იშვიათი გამონაკლისის გარდა, როდესაც მსახიობი რეჟისორის პროფესიასაც ითავსებს (როგორც ავთო ვარსიმაშვილისა და დათო დოიაშვილის შემთხვევაშია), მსახიობი სპექტაკლს ვერ დადგამს ან სხვის დადგმულშიც ვერ შეიტანს კორექტივებს. მსახიობ მმართველს თეატრის რეპერტუარის განსაზღვრა და რეჟისორების მოწვევაც გაუძნელდება. ჯერჯერობით მუშავდება ახალი კანონი "თეატრების შესახებ". მასზე ყველა სფეროს წარმომადგენელი, მათ შორის - თეატრის კრიტიკოსთა ასოციაციის წარმომადგენლები, თეატრმცოდნეებიც ვმუშაობთ და ჩვენი შესწორებები და წინადადებები შეგვაქვს კულტურის სამინისტროში. არის ვერსია, რომ თეატრს ხელმძღვანელობდეს სამხატვრო ხელმძღვანელი, რომელიც მთლიანად ჩაიბარებს შემოქმედებით მხარეს. თეატრში იქნება დირექტორიც, რომელიც ფინანსურ მხარეს მოაგვარებს, რიგ საკითხებს კი ისინი ერთობლივად გადაწყვეტენ. ახალ კანონპროექტში არის ერთი პუნქტი, რომელიც მაშფოთებს: იქ წერია, რომ განსაკუთრებულ შემთხვევებში სამხატვრო ხელმძღვანელს შეუძლია, დირექტორის ფუნქციაც შეითავსოს. მაშფოთებს იმიტომ, რომ დაკონკრეტებული არ არის ეს "განსაკუთრებული შემთხვევები". ხომ შეიძლება, მაგალითად, სამხატვრო ხელმძღვანელმა თქვას, ჩემს დირექტორს სურდო აქვს და მე უნდა შევითავსო მისი ადგილიო? ამიტომ, ეს შემთხვევები პუნქტებად უნდა ჩამოიწეროს, რათა კანონმა დაგვიცვას დიქტატურისგან. მთელი არსებით ვეწინააღმდეგები ყველანაირ დიქტატურას, მაგრამ თუ ეს გარდაუვალია თეატრში, მაშინ აჯობებს, ისევ შემოქმედი ადამიანი იყოს დიქტატორი (იღიმის).

- ძალიან მძიმე ვითარებაა რეგიონულ თეატრებში. ახალ კანონპროექტში ალბათ რეგიონულ პოლიტიკასაც ეთმობა პუნქტები.

- ჩვენი - თეატრმცოდნეებისა და კრიტიკოსების დიდი შეცდომაა, რომ საუბარს ყოველთვის დედაქალაქის თეატრებით ვიწყებთ. ალბათ, რეგიონის შემთხვევაში არ გამოვა, ხელმძღვანელად სამხატვრო ხელმძღვანელი ჰყავდეს თეატრს. საქართველოში 50-მდე თეატრია და სად არის ამდენი შემოქმედებითი ძალა, რეგიონში წავიდეს და ნორმალური ხელფასი და საყოფაცხოვრებო პირობები ჰქონდეს?! ჯერჯერობით ამ კანონში კონკრეტული არაფერი წერია რეგიონულ თეატრებზე, მაგრამ ალბათ ჩაიდება გარკვეული პუნქტები. ვიცი, რომ ბევრი კერძო პირისგან შედის წინადადებები კულტურის სამინისტროში და იმედია, ყველა მოსაზრება შეჯერდება. აუცილებელია, რომ კარგი კანონი მივიღოთ.

- ნუ მიწყენთ, და პროფესიონალთა შეფასება-კრიტიკაც აკლია ჩვენს თეატრალურ ცხოვრებას.

- კი, ბატონო, დავწერ, მაგრამ სად დავბეჭდო? ასპარეზი აღარ არის. ერთადერთი ჟურნალი არსებობს - "თეატრი და ცხოვრება". შეგვპირდა კულტურის სამინისტრო და იმედია, გამოაცხადებს კიდეც ტენდერს ჟურნალ "ხელოვნებაზე", სადაც ხელოვნების ყველა დარგის ცხოვრება გაშუქდება. სამწუხაროდ, თეატრებსაც აღარ აინტერესებთ, რას ფიქრობენ კრიტიკოსები, თეატრმცოდნეები მათ სპექტაკლებზე. თუ კრიტიკულს დაწერ რამეს, სწყინთ. აღარც სატელევიზიო გადაცემები არსებობს თეატრზე. კულტურის სამინისტრო სახელოვნებო ტელეარხის გახსნასაც აპირებს და ძალიან მიხარია.

- რას ფიქრობთ, უახლოეს ხანში კიდევ რა ცვლილებებს უნდა ველოდოთ თეატრებში?

- არ ვიცი, რა გეგმები აქვს კულტურის მინისტრს, პირადად არ ვიცნობ, მაგრამ კარგად ვიცნობ მის მოადგილეს, მანანა ბერიკაშვილს, რომელიც ერკვევა თეატრის პრობლემებში. ეს მაიმედებს, რომ ბევრი კარგი რამ გაკეთდება თეატრალურ სფეროში. ვფიქრობ, გაზაფხულზე "თეატრების შესახებ" ახალ კანონსაც მიიღებენ, რაც საორგანიზაციო ცვლილებებს გამოიწვევს და თეატრის ხელმძღვანელი მართლაც სამხატვრო ხელმძღვანელი გახდება.

- სწორად მიგაჩნიათ აღებული კურსი?

- მიჭირს ამაზე ლაპარაკი. მინდა, კონკრეტული შედეგების მიხედვით შევაფასო, ჯერ კი ცოტა დროა გასული. დავაცადოთ, რას გააკეთებენ. მოთმინება გვმართებს. თუმცა, კრიტიკულნი და მომთხოვნი უნდა ვიყოთ იმ ადამიანებისადმი, ვისზეც ჩვენი ბედია დამოკიდებული!

ირმა ხარშილაძე

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება