პოლიტიკა
სამართალი

12

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეთექვსმეტე დღე დაიწყება 21:55-ზე, მთვარე მორიელშია მშვიდობიანი საქმეები წარმატებით დასრულდება. კაპიტალდაბანდებებს მოერიდეთ. კარგი დღეა იურიდიული საკითხების მოსაგვარებლად, სასამართლო პროცესების დასაწყებად. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. გარშემო მყოფებთან ურთიერთობისას გამოიჩინეთ ტაქტი. უფროსს მნიშვნელოვან საკითხებზე საუბრისთვის ნუ შეხვდებით; წვრილ-წვრილი საკითხები მოაგვარეთ. კარგი დღეა დასვენების, მოგზაურობის, ფიზიკური დატვირთვისა და საოჯახო საქმეების შესრულებისთვის. მოერიდეთ ალკოჰოლის მიღებას, მოწევას. არც იშიმშილოთ და არც კუჭი გადატვირთოთ.
მეცნიერება
მსოფლიო
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
მოზაიკა
სპორტი
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ღამის კლუბის დაცვა, რომელიც ომებისა და პანდემიის ეპოქის პაპი გახდა - ფრანცისკეს გზა, ჯანმრთელობის პრობლემებით და ცხოვრება ფუფუნებისა და პრივილეგიების გარეშე
ღამის კლუბის დაცვა, რომელიც ომებისა და პანდემიის ეპოქის პაპი გახდა - ფრანცისკეს გზა, ჯანმრთელობის პრობლემებით და ცხოვრება ფუფუნებისა და პრივილეგიების გარეშე

BBCიხ­სე­ნებს პაპი ფრან­ცის­კეს ცხოვ­რე­ბის გზას, რო­მე­ლიც აღ­დგო­მის ორ­შა­ბათს, 21 აპ­რილს გარ­და­იც­ვა­ლა, მე­ო­რე დღეს მას შემ­დეგ, რაც წმინ­და პეტ­რეს ტაძ­რის აი­ვან­ზე გა­მოჩ­ნდა და ყვე­ლას აღ­დგო­მა მი­უ­ლო­ცა.

მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ პაპი ფრან­ცის­კეს ხელ­მძღვა­ნე­ლო­ბით კა­თო­ლი­კურ­მა ეკ­ლე­სი­ამ არა­ერ­თი ფუნ­და­მენ­ტუ­რი ცვლი­ლე­ბა გა­ნი­ცა­და, მან შეძ­ლო პო­პუ­ლა­რო­ბის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა გა­ცი­ლე­ბით კონ­სერ­ვა­ტი­უ­ლი შე­ხე­დუ­ლე­ბე­ბის მიმ­დევ­რებ­შიც კი.

  • ის გახ­და პირ­ვე­ლი პონ­ტი­ფი­კო­სი, რო­მე­ლიც ახალ სამ­ყა­რო­ში და სამ­ხრეთ ნა­ხე­ვარსფე­რო­ში და­ი­ბა­და. პაპი გრი­გოლ III-ის, სი­რი­ის მკვიდ­რის შემ­დეგ, თით­ქმის ათას ხუ­თა­სი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში წმინ­და ტახ­ტზე მხო­ლოდ ევ­რო­პუ­ლი წარ­მო­შო­ბის სა­სუ­ლი­ე­რო პი­რე­ბი ის­ხდნენ.

გარ­და ამი­სა, ის გახ­და პირ­ვე­ლი პონ­ტი­ფი­კო­სი ის­ტო­რი­ა­ში, ვინც იე­ზუ­ი­ტე­ბი­დან. იე­ზუ­ი­ტე­ბი რო­მის კა­თედ­რას ყო­ველ­თვის გარ­კვე­უ­ლი ეჭ­ვით ეპყრო­ბოდ­ნენ.

ფრან­ცის­კეს წი­ნა­მორ­ბე­დი, ბე­ნე­დიქტ XVI ასე­ვე შე­ვი­და ის­ტო­რი­ა­ში, რო­გორც თით­ქმის 600 წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში პირ­ვე­ლი პაპი, რო­მელ­მაც ნე­ბა­ყოფ­ლო­ბით და­ტო­ვა თა­ნამ­დე­ბო­ბა. ამის გამო თით­ქმის 10 წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში ვა­ტი­კა­ნის ბა­ღებ­ში გვერ­დიგ­ვერდ და­დი­ო­და ორი პაპი: მოქ­მე­დი და გა­დამ­დგა­რი.

ბევ­რი კა­თო­ლი­კე ელო­და, რომ ბე­ნე­დიქ­ტეს გა­დად­გო­მის შემ­დეგ, ოფი­ცი­ა­ლუ­რად ხან­დაზ­მუ­ლი ასა­კი­სა და სუს­ტი ჯან­მრთე­ლო­ბის გამო, კარ­დი­ნა­ლე­ბი წმინ­და ტახტს უფრო ახალ­გაზ­რდა პრე­ლატს ან­დობ­დნენ. თუმ­ცა, 2013 წლის კონკლავ­ზე არ­ჩე­უ­ლი არ­გენ­ტი­ნე­ლი ბერ­გო­ლიო (პაპი ფრან­ცის­კე) წი­ნა­მორ­ბედ­ზე მხო­ლოდ ცხრა წლით უმ­ცრო­სი აღ­მოჩ­ნდა და არ­ჩე­ვის მო­მენ­ტში უკვე სა­მოც­და­ათ წელს გა­და­ცი­ლე­ბუ­ლი იყო.

ფუნ­და­მენ­ტუ­რად გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი მიდ­გო­მა

არ­ჩე­ვის მო­მენ­ტი­დან ფრან­ცის­კემ ცხად­ყო, რომ სხვაგ­ვა­რად იმოქ­მე­დებ­და. მას­თან მი­სულ კარ­დი­ნა­ლებს ის პა­პის ტახ­ტზე მჯდო­მი კი არა, გა­ცი­ლე­ბით არა­ფორ­მა­ლუ­რად, ფეხ­ზე მდგო­მი იღებ­და.

პაპი ფრან­ცის­კე მსოფ­ლი­ოს პირ­ვე­ლად 2013 წლის 13 მარტს გა­მო­ე­ცხა­და, მას შემ­დეგ რაც არ­ჩე­ვის შემ­დეგ წმინ­და პეტ­რეს მო­ე­დან­ზე აი­ვან­ზე გა­ვი­და.

ტრა­დი­ცი­ი­სა­მებრ, თეთრ სა­მოს­ში გა­მო­წყო­ბილ­მა ახ­ლად არ­ჩე­ულ­მა პაპ­მა ახა­ლი სა­ხე­ლი აირ­ჩია და წმინ­და ფრან­ცის­კე ასი­ზე­ლის პა­ტივ­სა­ცე­მად და­ირ­ქვა, რო­მე­ლიც მე-13 სა­უ­კუ­ნე­ში მოღ­ვა­წე სა­მო­ნას­ტრო ორ­დე­ნის და­მა­არ­სე­ბე­ლი იყო. ის თავ­მდაბ­ლო­ბას, სიყ­ვა­რულ­სა და ას­კე­ტიზმს ქა­და­გებ­და.

  • წმინ­და ტახ­ტის პომ­პე­ზუ­რო­ბა­სა და სი­დი­ა­დეს პაპ­მა თავ­მდაბ­ლო­ბა არ­ჩია. ის ცდი­ლობ­და, რაც შე­იძ­ლე­ბა ნაკ­ლე­ბად გა­მო­ე­ყე­ნე­ბი­ნა პა­პის ლი­მუ­ზი­ნი და ავ­ტო­ბუ­სით გა­და­ად­გილ­დე­ბო­და, კარ­დი­ნა­ლებ­თან ერ­თად.

პაპ­მა კა­თო­ლი­კუ­რი ეკ­ლე­სი­ის მთა­ვა­რი მო­რა­ლუ­რი ამო­ცა­ნა შემ­დეგ­ნა­ი­რად ჩა­მო­ა­ყა­ლი­ბა: "რო­გორ მინ­და, რომ ეკ­ლე­სია იყოს ღა­რი­ბი - და ღა­რი­ბე­ბის­თვის".

ხორ­ხე მა­რიო ბერ­გო­ლიო ბუ­ე­ნოს-აი­რეს­ში 1936 წლის 17 დე­კემ­ბერს და­ი­ბა­და. ოჯახ­ში ის ხუთი შვი­ლი­დან უფ­რო­სი იყო: მო­მა­ვა­ლი პონ­ტი­ფი­კო­სის მშობ­ლე­ბი ფა­შიზ­მის­გან თა­ვის და­საღ­წე­ვად მშობ­ლი­უ­რი იტა­ლი­ი­დან არ­გენ­ტი­ნა­ში გა­იქ­ცნენ.

ბავ­შვო­ბა­ში ხორ­ხეს ტან­გოს ცეკ­ვა უყ­ვარ­და და ად­გი­ლობ­რი­ვი სა­ფეხ­ბურ­თო კლუ­ბის, "სან-ლო­რენ­სოს" გულ­შე­მატ­კი­ვა­რი იყო. ჯერ კი­დევ სკო­ლის მოს­წავ­ლე მძი­მე პნევ­მო­ნი­ით და­ა­ვად­და და ექი­მებ­მა ბავ­შვის გა­დარ­ჩე­ნა ფილ­ტვის ნა­წი­ლის ამო­ღე­ბის შემ­დეგ შეძ­ლეს. თუმ­ცა, ამის შემ­დეგ ბერ­გო­ლიო სრუ­ლად ვერ გა­მო­ჯან­მრთელ­და და სი­ცო­ცხლის ბო­ლომ­დე მყი­ფე ჯან­მრთე­ლო­ბის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნად დარ­ჩა.

ბოლო წლებ­ში, უკვე საკ­მა­ოდ ხან­დაზ­მუ­ლი, ფრან­ცის­კე და­მა­ტე­ბით მარ­ჯვე­ნა მუხ­ლის ტკი­ვილს გა­ნიც­დი­და, რო­მე­ლიც ფეხ­ზე დგო­მა­ში ხელს უშ­ლი­და და რო­მელ­საც ის "ფი­ზი­კურ დამ­ცი­რე­ბად, სი­ა­მა­ყის დათ­რგუნ­ვად" აღიქ­ვამ­და.

ახალ­გაზ­რდო­ბა­ში ბერ­გო­ლიო ღა­მის კლუბ­ში დაც­ვად მუ­შა­ობ­და და ია­ტა­კებს წმენ­დდა, პა­რა­ლე­ლუ­რად უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ქი­მი­ას სწავ­ლობ­და.

ად­გი­ლობ­რივ ქარ­ხა­ნა­ში ის მჭიდ­როდ თა­ნამ­შრომ­ლობ­და არ­გენ­ტი­ნა­ში სამ­ხედ­რო დიქ­ტა­ტუ­რის წი­ნა­აღ­მდეგ მოქ­მე­დი კამ­პა­ნი­ის ლი­დერ­თან, ეს­თერ ბა­ლესტრი­ნოს­თან. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით აქ­ტი­ვის­ტი წა­მე­ბით მოკ­ლეს და მისი ცხე­და­რი დღემ­დე ვერ იპო­ვეს.

ბერ­გო­ლიო იე­ზუ­ი­ტე­ბის ორ­დენ­ში შე­ვი­და, სა­დაც ფი­ლო­სო­ფი­ას სწავ­ლობ­და, ასე­ვე ლი­ტე­რა­ტუ­რა­სა და ფსი­ქო­ლო­გი­ას ას­წავ­ლი­და. 10 წლის შემ­დეგ მღვდლად აკურ­თხეს, მან სწრა­ფად და­ი­წყო სამ­სა­ხურ­ში და­წი­ნა­უ­რე­ბა და 1973 წელს არ­გენ­ტი­ნის პრო­ვინ­ცი­უ­ლი ეპარ­ქი­ე­ბის ერთ-ერთ ხელ­მძღვა­ნე­ლად და­ი­ნიშ­ნა.

ბრალ­დე­ბე­ბი

ზო­გი­ერ­თი თვლის, რომ არ­გენ­ტი­ნის ხუნ­ტის გე­ნერ­ლებ­თან ბრძო­ლა­ში მო­მა­ვალ­მა პაპ­მა ფრან­ცის­კემ სა­თა­ნა­დო ძა­ლის­ხმე­ვა არ გა­მო­ი­ჩი­ნა.

არ­გენ­ტი­ნა­ში "ბინ­ძუ­რი ომის" (1976-1983) დროს, რო­დე­საც ათა­სო­ბით ადა­მი­ა­ნი გა­ი­ტა­ცეს და მოკ­ლეს, აწა­მეს ან გა­ი­ტა­ცეს, ბერ­გო­ლი­ოს ორი მღვდლის გა­უ­ჩი­ნა­რე­ბა­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა ედე­ბო­და ბრა­ლად.

გა­უ­ჩი­ნა­რე­ბუ­ლი მღვდლე­ბი აწა­მეს, მაგ­რამ სა­ბო­ლო­ოდ ორი­ვე ცო­ცხა­ლი იპო­ვეს - თუმ­ცა, ნა­ხევ­რად შიშ­ვლე­ბი და ტრანკვი­ლი­ზა­ტო­რე­ბით გაბ­რუ­ე­ბუ­ლე­ბი.

ბერ­გო­ლი­ოს ბრა­ლი დას­დეს იმა­ში, რომ მან ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას არ შე­ა­ტყო­ბი­ნა, რომ მათი მუ­შა­ო­ბა ღა­რი­ბულ უბ­ნებ­ში ეკ­ლე­სი­ამ და­ამ­ტკი­ცა. თუ ეს სი­მარ­თლეა, მა­შინ მო­მა­ვალ­მა პონ­ტი­ფი­კოს­მა ფაქ­ტობ­რი­ვად მათი მა­ცხოვ­რებ­ლე­ბი სიკ­ვდი­ლის ეს­კად­რო­ნებს მი­უგ­დო და­საგ­ლე­ჯად. თა­ვად ის ამ ბრალ­დე­ბას თან­მიმ­დევ­რუ­ლად და კა­ტე­გო­რი­უ­ლად უარ­ყოფ­და და ამ­ტკი­ცებ­და, რომ სი­ნამ­დვი­ლე­ში მათ გა­სა­თა­ვი­სუფ­ლებ­ლად სა­ი­დუმ­ლო სა­მუ­შა­ოს ეწე­ო­და.

ეჭვგა­რე­შეა ის ფაქ­ტი, რომ ის მარ­თლაც ძა­ლი­ან და­ეხ­მა­რა ბევრ მათ­განს, ვინც ქვეყ­ნი­დან გაქ­ცე­ვას ცდი­ლობ­და.

მას ასე­ვე ჰქონ­და უთან­ხმო­ე­ბა იე­ზუ­იტ კო­ლე­გებ­თან, რომ­ლე­ბიც თვლიდ­ნენ, რომ ბერ­გო­ლიო არ იყო და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლი გან­თა­ვი­სუფ­ლე­ბის თე­ო­ლო­გი­ით - ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი აზ­როვ­ნე­ბი­სა და მარ­ქსის­ტუ­ლი სო­ცი­ო­ლო­გი­ის სინ­თე­ზით, რო­მე­ლიც უსა­მარ­თლო­ბის აღ­მო­ფხვრას ისა­ხავ­და მიზ­ნად. ბერ­გო­ლიო კი, პი­რი­ქით, მწყემ­სუ­რი მხარ­და­ჭე­რის უფრო რბილ ფორ­მას ანი­ჭებ­და უპი­რა­ტე­სო­ბას.

რო­დე­საც 2005 წელს ის პირ­ვე­ლად შე­ვი­და წმინ­და ტახ­ტის პრე­ტენ­დენ­ტთა რი­ცხვში, ზო­გი­ერ­თმა იე­ზუ­იტ­მა დიდი შვე­ბით ამო­ი­სუნ­თქა.

უბ­რა­ლო ეპის­კო­პო­სი

1992 წელს ის ბუ­ე­ნოს-აი­რე­სის დამ­ხმა­რე ეპის­კო­პო­სად და­ი­ნიშ­ნა, შემ­დეგ კი არ­ქი­ე­პის­კო­პო­სი გახ­და. 2001 წელს პაპ­მა იო­ა­ნე პავ­ლე II-მ ის კარ­დი­ნა­ლის ხა­რისხში აიყ­ვა­ნა და ბერ­გო­ლი­ოს ეკ­ლე­სი­ის ად­მი­ნის­ტრა­ცი­ულ გან­ყო­ფი­ლე­ბა­ში, თა­ნამ­დე­ბო­ბა უბო­ძა.

ამ თა­ნამ­დე­ბო­ბა­ზე მან მო­ი­პო­ვა უპ­რე­ტენ­ზიო ადა­მი­ა­ნის რე­პუ­ტა­ცია, უარი თქვა უმაღ­ლე­სი სა­სუ­ლი­ე­რო პი­რე­ბის მრა­ვალ ატ­რი­ბუტ­ზე. ჩვე­უ­ლებ­რივ ეკო­ნომ კლა­სით დაფ­რი­ნავ­და და წი­თელ-იის­ფე­რი მო­სას­ხა­მის ნაც­ვლად, რო­მე­ლიც მისი წო­დე­ბით ეკუთ­ვნო­და, შავი სა­მო­ნას­ტრო სა­მო­სის ტა­რე­ბა ამ­ჯო­ბი­ნა.

ქა­და­გე­ბებ­ში ის სო­ცი­ა­ლუ­რი ინ­ტეგ­რა­ცი­ის­კენ მო­უ­წო­დებ­და და აკ­რი­ტი­კებ­და ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას, რო­მე­ლიც მო­სახ­ლე­ო­ბის უღა­რი­ბეს ფე­ნებს სა­თა­ნა­დო ყუ­რა­დღე­ბას არ აქ­ცევ­და.

უკვე პა­პის რან­გში ყოფ­ნი­სას, მან დიდი ძა­ლის­ხმე­ვა და­ხარ­ჯა აღ­მო­სავ­ლე­თის მარ­თლმა­დი­დებ­ლურ ეკ­ლე­სი­ას­თან ათას­წლო­ვა­ნი გან­ხეთ­ქი­ლე­ბის და­საძ­ლე­ვად. აღი­ა­რე­ბის ნიშ­ნად, 1054 წლის დიდი სქიზ­მის შემ­დეგ პირ­ვე­ლად, კონ­სტან­ტი­ნო­პო­ლის პატ­რი­არ­ქი რო­მის ახა­ლი ეპის­კო­პო­სის ხელ­დას­ხმას და­ეს­წრო.

  • ფრან­ცის­კე თა­ნამ­შრომ­ლობ­და ან­გლი­კა­ნებ­თან, ლუ­თე­რა­ნებ­თან და მე­თო­დის­ტებ­თან და და­არ­წმუ­ნა ის­რა­ე­ლი­სა და პა­ლეს­ტი­ნის ლი­დე­რე­ბი, შე­ერ­თე­ბოდ­ნენ მას მშვი­დო­ბის­თვის სა­ლო­ცა­ვად.

მუს­ლი­მი მებ­რძო­ლე­ბის თავ­დას­ხმე­ბის შემ­დეგ მან გა­ნა­ცხა­და, რომ არ უნდა მოხ­დეს ის­ლა­მის ძა­ლა­დო­ბას­თან გა­ი­გი­ვე­ბა. „თუ ის­ლა­მურ ძა­ლა­დო­ბა­ზე ვსა­უბ­რობ, კა­თო­ლი­კურ ძა­ლა­დო­ბა­ზეც უნდა ვი­ლა­პა­რა­კო“, - გა­ნა­ცხა­და მან.

რო­გორც ეს­პა­ნუ­რე­ნო­ვან­მა ლა­თი­ნო-ამე­რი­კელ­მა, მან უმ­ნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნე­სი სამ­სა­ხუ­რი გა­წია რო­გორც შუ­ა­მა­ვალ­მა, რო­დე­საც აშშ-ს მთავ­რო­ბა ის­ტო­რი­ულ და­ახ­ლო­ე­ბა­ზე წა­ვი­და კუ­ბას­თან. ძნე­ლი წარ­მო­სად­გე­ნია ევ­რო­პე­ლი პაპი, რო­მე­ლიც ასეთ მნიშ­ვნე­ლო­ვან დიპ­ლო­მა­ტი­ურ როლს ას­რუ­ლებს.

ტრა­დი­ცი­ო­ნა­ლის­ტი

სა­ეკ­ლე­სიო მო­ძღვრე­ბის ბევრ სა­კი­თხში პაპი ფრან­ცის­კე ტრა­დი­ცი­ო­ნა­ლის­ტი იყო.

მონ­სი­ნი­ორ ოს­ვალ­დო მუს­ტოს თქმით, რო­მე­ლიც მას­თან ერ­თად სწავ­ლობ­და სე­მი­ნა­რი­ა­ში, ის იყო „ისე­ვე კომ­პრო­მი­სის გა­რე­შე, რო­გორც პაპი იო­ა­ნე პავ­ლე II, ევ­თა­ნა­ზი­ის, სიკ­ვდი­ლით დას­ჯის, აბორ­ტე­ბის, სი­ცო­ცხლის უფ­ლე­ბის, ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბი­სა და მღვდლე­ბის უქორ­წი­ნებ­ლო­ბის სა­კი­თხებ­ში“.

მან თქვა, რომ ეკ­ლე­სი­ამ უნდა მი­ი­ღოს ადა­მი­ა­ნე­ბი მათი სექ­სუ­ა­ლუ­რი ორი­ენ­ტა­ცი­ის მი­უ­ხე­და­ვად, მაგ­რამ და­ჟი­ნე­ბით ამ­ბობ­და, რომ გეი წყვი­ლე­ბის მიერ ბავ­შვე­ბის შვი­ლად აყ­ვა­ნა, ბავ­შვე­ბის დის­კრი­მი­ნა­ცი­ის ფორ­მაა.

2013 წელს რო­მის პა­პად არ­ჩე­ვის­თა­ნა­ვე, მან მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა მი­ი­ღო რომ­ში აბორ­ტე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ გა­მარ­თულ მარშში და მო­უ­წო­და "ჩა­სახ­ვის მო­მენ­ტი­დან­ვე" და­ეც­ვათ არ და­ბა­დე­ბულ­თა უფ­ლე­ბე­ბი.

ის ქა­ლე­ბის ხელ­დას­ხმის წი­ნა­აღ­მდეგ გა­მო­ვი­და და გა­ნა­ცხა­და, რომ პაპ­მა იო­ა­ნე პავ­ლე II-მ ერთხელ და სა­მუ­და­მოდ გა­მო­რი­ცხა ასე­თი შე­საძ­ლებ­ლო­ბა.

და მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ თა­ვი­დან თით­ქოს და­უშ­ვა, რომ კონ­ტრა­ცეფ­ცია შე­იძ­ლე­ბა გა­მო­ყე­ნე­ბულ იქ­ნას და­ა­ვა­დე­ბე­ბის პრო­ფი­ლაქ­ტი­კის­თვის, მან მა­ღა­ლი შე­ფა­სე­ბა მის­ცა პავ­ლე VI-ის მო­ძღვრე­ბას ამ სა­კი­თხზე, რო­მელ­მაც გა­აფრ­თხი­ლა, რომ ამან შე­იძ­ლე­ბა ქალი მა­მა­კა­ცის დაკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბის ინ­სტრუ­მენ­ტად აქ­ცი­ოს.

ბრძო­ლა პე­დო­ფი­ლი­ას­თან

თუმ­ცა, მისი პა­პო­ბის ყვე­ლა­ზე სე­რი­ო­ზუ­ლი გა­მოწ­ვე­ვა ორ ფრონტზე გაჩ­ნდა. პირ­ველ რიგ­ში, ფრან­ცის­კე ბავ­შვე­ბის მი­მართ ძა­ლა­დო­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ ბრძო­ლის უუ­ნა­რო­ბა­ში და­ა­და­ნა­შა­უ­ლეს.

მე­ო­რეც, - კონ­სერ­ვა­ტი­უ­ლი კრი­ტი­კო­სე­ბი მას რწმე­ნის შე­სუს­ტე­ბა­ში ადა­ნა­შა­უ­ლებ­დნენ. კერ­ძოდ, ისი­ნი გუ­ლის­ხმობ­დნენ მის ნა­ბი­ჯებს გან­ქორ­წი­ნე­ბულ და ხე­ლახ­ლა და­ქორ­წი­ნე­ბულ კა­თო­ლი­კე­ებს ზი­ა­რე­ბის მი­ღე­ბის უფ­ლე­ბა მი­ე­ცათ.

ომი უკ­რა­ი­ნა­ში

რუ­სე­თის ჯა­რე­ბის უკ­რა­ი­ნა­ში სრულ­მას­შტა­ბი­ა­ნი შეჭ­რის და­წყე­ბი­დან პაპ ფრან­ცის­კეს არა­ერ­თხელ ადა­ნა­შა­უ­ლებ­დნენ აგ­რე­სო­რის მი­მართ სიმ­პა­თი­ებ­ში და აკ­რი­ტი­კებ­დნენ კი­ე­ვის არა­საკ­მა­რი­სი მხარ­და­ჭე­რის­თვის.

რუ­სე­თის სრულ­მას­შტა­ბი­ა­ნი შეჭ­რის და­წყე­ბი­დან და­ახ­ლო­ე­ბით ერთი თვის შემ­დეგ, პონ­ტი­ფი­კოს­მა სურ­ვი­ლი გა­მოთ­ქვა, გამ­გზავ­რე­ბუ­ლი­ყო მოს­კოვ­ში, რათა იქ პრე­ზი­დენტ პუ­ტინს შეხ­ვედ­რო­და და ომის შე­წყვე­ტა ეთხო­ვა.

ამას­თან, პაპ­მა ფრან­ცის­კემ კი­ევ­ში ჩას­ვლის მოწ­ვე­ვა­ზე უარი თქვა - ყო­ველ შემ­თხვე­ვა­ში, მოს­კოვ­ში წი­ნას­წა­რი ვი­ზი­ტის გა­რე­შე. "კი­ევ­ში ახლა არ წა­ვალ, ჯერ მოს­კოვ­ში უნდა წა­ვი­დე და იქ პუ­ტინს შევ­ხვდე" - ამ­ბობ­და ის.

მოს­კო­ვის მო­ნა­ხუ­ლე­ბის მოწ­ვე­ვა ფრან­ცის­კეს არ მის­ვლია. 2022 წლის 2 ოქ­ტომ­ბერს, რო­დე­საც უკ­რა­ი­ნა­ში სრულ­მას­შტა­ბი­ა­ნი ომი უკვე ნა­ხე­ვარ წელ­ზე მე­ტია მიმ­დი­ნა­რე­ობ­და - პონ­ტი­ფი­კოს­მა რუ­სე­თის პრე­ზი­დენტს სა­ჯა­როდ მი­მარ­თა. წმინ­და პეტ­რეს მო­ე­დან­ზე აივ­ნი­დან ქა­და­გე­ბის დროს პაპ­მა პუ­ტინს მო­უ­წო­და შე­ე­ჩე­რე­ბი­ნა "ძა­ლა­დო­ბი­სა და სიკ­ვდი­ლის სპი­რა­ლი“ უკ­რა­ი­ნა­ში.

ომე­ბი­სა და პან­დე­მი­ის ეპო­ქის პაპი

Covid-19 პან­დე­მი­ის დროს ფრან­ცის­კემ გა­ა­უქ­მა თა­ვი­სი რე­გუ­ლა­რუ­ლი გა­მოს­ვლე­ბი წმინ­და პეტ­რეს მო­ე­დან­ზე - ვირუ­სის გავ­რცე­ლე­ბის თა­ვი­დან ასა­ცი­ლებ­ლად. მო­რა­ლუ­რი ლი­დე­რო­ბის მნიშ­ვნე­ლო­ვან მა­გა­ლი­თად მან ასე­ვე გა­მო­ა­ცხა­და, რომ ვაქ­ცი­ნა­ცია სა­ყო­ველ­თაო მო­ვა­ლე­ო­ბაა.

2022 წელს ის გახ­და პირ­ვე­ლი პაპი 100 წელ­ზე მეტი ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში, რო­მელ­მაც თა­ვი­სი წი­ნა­მორ­ბე­დი დაკ­რძა­ლა - ბე­ნე­დიქ­ტეს 95 წლის ასაკ­ში გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ. ამ დრო­ის­თვის მას ჯან­მრთე­ლო­ბის პრობ­ლე­მე­ბი და­ე­წყო.

2023 წელს მან პი­ლიგ­რი­მო­ბა და­ი­წყო სამ­ხრეთ სუ­დან­ში და ქვეყ­ნის ლი­დე­რებს კონ­ფლიქ­ტის დას­რუ­ლე­ბის თხოვ­ნით მი­მარ­თა. ერთი წლის შემ­დეგ ის გა­ემ­გზავ­რა ამ­ბი­ცი­ურ ოდი­სე­ა­ში ოთხ ქვე­ყა­ნა­ში და ორ კონ­ტი­ნენტზე, ინ­დო­ნე­ზი­ა­ში, პა­პუა-ახალ გვი­ნე­ა­სა და სინ­გა­პურ­ში გა­ჩე­რე­ბე­ბით.

ხორ­ხე მა­რიო ბერ­გო­ლიო წმინ­და პეტ­რეს ტახ­ტზე ვა­ტი­კა­ნის შეც­ვლის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბით ავი­და.

იქ­ნე­ბი­ან ისე­თე­ბი, ვინც უფრო ლი­ბე­რა­ლურ ლი­დერს ისურ­ვებ­და, ხოლო კრი­ტი­კო­სე­ბი მი­უ­თი­თე­ბენ მის აშ­კა­რა უუ­ნა­რო­ბა­ზე, ეფექ­ტუ­რად და­უ­პი­რის­პირ­დეს სექ­სუ­ა­ლურ ძა­ლა­დო­ბას ეკ­ლე­სი­ა­ში. მაგ­რამ მან ბევ­რი რამ შეც­ვა­ლა.

მან 140-ზე მეტი კარ­დი­ნა­ლი და­ნიშ­ნა არა­ევ­რო­პუ­ლი ქვეყ­ნე­ბი­დან და თა­ვის მემ­კვიდ­რეს უან­დერ­ძა ეკ­ლე­სია, რო­მელ­საც გა­ცი­ლე­ბით გლო­ბა­ლუ­რი შე­ხე­დუ­ლე­ბე­ბი აქვს, ვიდ­რე მას მემ­კვიდ­რე­ო­ბით ერგო.

  • ის იყო პაპი ზედ­მე­ტი ფუ­ფუ­ნე­ბის გა­რე­შე, რო­მელ­მაც გა­და­წყვი­ტა ეცხოვ­რა არა ვა­ტი­კა­ნის სა­მო­ცი­ქუ­ლო სა­სახ­ლე­ში სიქსტეს კა­პე­ლას­თან ერ­თად, არა­მედ თა­ნა­მედ­რო­ვე სახ­ლში მე­ზობ­ლად (რო­მე­ლიც პაპ­მა იო­ა­ნე პავ­ლე II-მ აა­შე­ნა რო­გორც სას­ტუმ­რო სახ­ლი).

მას სჯე­რო­და, რომ ყვე­ლა­ფე­რი და­ნარ­ჩე­ნი ამა­ო­ე­ბა იქ­ნე­ბო­და. "შე­ხე­დეთ ფარ­შე­ვანგს, - ამ­ბობ­და ის, - ის მშვე­ნი­ე­რია, თუ მას წი­ნი­დან უყუ­რებთ. მაგ­რამ თუ მას უკ­ნი­დან შე­ხე­დავთ, სი­მარ­თლეს აღ­მო­ა­ჩენთ".

"ჩვენ უნდა ავი­ცი­ლოთ ეკ­ლე­სი­ის სუ­ლი­ე­რი ავად­მყო­ფო­ბა, რო­მე­ლიც სა­კუ­თარ სამ­ყა­რო­შია ჩაფ­ლუ­ლი", - თქვა მან არ­ჩე­ვის­თა­ნა­ვე.

"თუკი არ­ჩე­ვა­ნი უნდა გა­მე­კე­თე­ბი­ნა დაჭ­რილ ეკ­ლე­სი­ას შო­რის, რო­მე­ლიც ქუ­ჩა­ში გა­მო­დის და ავად­მყოფ, ჩა­კე­ტილ ეკ­ლე­სი­ას შო­რის, პირ­ველს ავირ­ჩევ­დი".

რუბრიკის სხვა სიახლეები
დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
დღეს, 9 მაისს, მეორე მსოფლიო ომში ფაშიზმზე გამარჯვებიდან 80 წელი შესრულდა
ავტორი:

ღამის კლუბის დაცვა, რომელიც ომებისა და პანდემიის ეპოქის პაპი გახდა - ფრანცისკეს გზა, ჯანმრთელობის პრობლემებით და ცხოვრება ფუფუნებისა და პრივილეგიების გარეშე

ღამის კლუბის დაცვა, რომელიც ომებისა და პანდემიის ეპოქის პაპი გახდა - ფრანცისკეს გზა, ჯანმრთელობის პრობლემებით და ცხოვრება ფუფუნებისა და პრივილეგიების გარეშე

BBC იხსენებს პაპი ფრანცისკეს ცხოვრების გზას, რომელიც აღდგომის ორშაბათს, 21 აპრილს გარდაიცვალა, მეორე დღეს მას შემდეგ, რაც წმინდა პეტრეს ტაძრის აივანზე გამოჩნდა და ყველას აღდგომა მიულოცა.

მიუხედავად იმისა, რომ პაპი ფრანცისკეს ხელმძღვანელობით კათოლიკურმა ეკლესიამ არაერთი ფუნდამენტური ცვლილება განიცადა, მან შეძლო პოპულარობის შენარჩუნება გაცილებით კონსერვატიული შეხედულებების მიმდევრებშიც კი.

  • ის გახდა პირველი პონტიფიკოსი, რომელიც ახალ სამყაროში და სამხრეთ ნახევარსფეროში დაიბადა. პაპი გრიგოლ III-ის, სირიის მკვიდრის შემდეგ, თითქმის ათას ხუთასი წლის განმავლობაში წმინდა ტახტზე მხოლოდ ევროპული წარმოშობის სასულიერო პირები ისხდნენ.

გარდა ამისა, ის გახდა პირველი პონტიფიკოსი ისტორიაში, ვინც იეზუიტებიდან. იეზუიტები რომის კათედრას ყოველთვის გარკვეული ეჭვით ეპყრობოდნენ.

ფრანცისკეს წინამორბედი, ბენედიქტ XVI ასევე შევიდა ისტორიაში, როგორც თითქმის 600 წლის განმავლობაში პირველი პაპი, რომელმაც ნებაყოფლობით დატოვა თანამდებობა. ამის გამო თითქმის 10 წლის განმავლობაში ვატიკანის ბაღებში გვერდიგვერდ დადიოდა ორი პაპი: მოქმედი და გადამდგარი.

ბევრი კათოლიკე ელოდა, რომ ბენედიქტეს გადადგომის შემდეგ, ოფიციალურად ხანდაზმული ასაკისა და სუსტი ჯანმრთელობის გამო, კარდინალები წმინდა ტახტს უფრო ახალგაზრდა პრელატს ანდობდნენ. თუმცა, 2013 წლის კონკლავზე არჩეული არგენტინელი ბერგოლიო (პაპი ფრანცისკე) წინამორბედზე მხოლოდ ცხრა წლით უმცროსი აღმოჩნდა და არჩევის მომენტში უკვე სამოცდაათ წელს გადაცილებული იყო.

ფუნდამენტურად განსხვავებული მიდგომა

არჩევის მომენტიდან ფრანცისკემ ცხადყო, რომ სხვაგვარად იმოქმედებდა. მასთან მისულ კარდინალებს ის პაპის ტახტზე მჯდომი კი არა, გაცილებით არაფორმალურად, ფეხზე მდგომი იღებდა.

პაპი ფრანცისკე მსოფლიოს პირველად 2013 წლის 13 მარტს გამოეცხადა, მას შემდეგ რაც არჩევის შემდეგ წმინდა პეტრეს მოედანზე აივანზე გავიდა.

ტრადიციისამებრ, თეთრ სამოსში გამოწყობილმა ახლად არჩეულმა პაპმა ახალი სახელი აირჩია და წმინდა ფრანცისკე ასიზელის პატივსაცემად დაირქვა, რომელიც მე-13 საუკუნეში მოღვაწე სამონასტრო ორდენის დამაარსებელი იყო. ის თავმდაბლობას, სიყვარულსა და ასკეტიზმს ქადაგებდა.

  • წმინდა ტახტის პომპეზურობასა და სიდიადეს პაპმა თავმდაბლობა არჩია. ის ცდილობდა, რაც შეიძლება ნაკლებად გამოეყენებინა პაპის ლიმუზინი და ავტობუსით გადაადგილდებოდა, კარდინალებთან ერთად.

პაპმა კათოლიკური ეკლესიის მთავარი მორალური ამოცანა შემდეგნაირად ჩამოაყალიბა: "როგორ მინდა, რომ ეკლესია იყოს ღარიბი - და ღარიბებისთვის".

ხორხე მარიო ბერგოლიო ბუენოს-აირესში 1936 წლის 17 დეკემბერს დაიბადა. ოჯახში ის ხუთი შვილიდან უფროსი იყო: მომავალი პონტიფიკოსის მშობლები ფაშიზმისგან თავის დასაღწევად მშობლიური იტალიიდან არგენტინაში გაიქცნენ.

ბავშვობაში ხორხეს ტანგოს ცეკვა უყვარდა და ადგილობრივი საფეხბურთო კლუბის, "სან-ლორენსოს" გულშემატკივარი იყო. ჯერ კიდევ სკოლის მოსწავლე მძიმე პნევმონიით დაავადდა და ექიმებმა ბავშვის გადარჩენა ფილტვის ნაწილის ამოღების შემდეგ შეძლეს. თუმცა, ამის შემდეგ ბერგოლიო სრულად ვერ გამოჯანმრთელდა და სიცოცხლის ბოლომდე მყიფე ჯანმრთელობის მქონე ადამიანად დარჩა.

ბოლო წლებში, უკვე საკმაოდ ხანდაზმული, ფრანცისკე დამატებით მარჯვენა მუხლის ტკივილს განიცდიდა, რომელიც ფეხზე დგომაში ხელს უშლიდა და რომელსაც ის "ფიზიკურ დამცირებად, სიამაყის დათრგუნვად" აღიქვამდა.

ახალგაზრდობაში ბერგოლიო ღამის კლუბში დაცვად მუშაობდა და იატაკებს წმენდდა, პარალელურად უნივერსიტეტში ქიმიას სწავლობდა.

ადგილობრივ ქარხანაში ის მჭიდროდ თანამშრომლობდა არგენტინაში სამხედრო დიქტატურის წინააღმდეგ მოქმედი კამპანიის ლიდერთან, ესთერ ბალესტრინოსთან. მოგვიანებით აქტივისტი წამებით მოკლეს და მისი ცხედარი დღემდე ვერ იპოვეს.

ბერგოლიო იეზუიტების ორდენში შევიდა, სადაც ფილოსოფიას სწავლობდა, ასევე ლიტერატურასა და ფსიქოლოგიას ასწავლიდა. 10 წლის შემდეგ მღვდლად აკურთხეს, მან სწრაფად დაიწყო სამსახურში დაწინაურება და 1973 წელს არგენტინის პროვინციული ეპარქიების ერთ-ერთ ხელმძღვანელად დაინიშნა.

ბრალდებები

ზოგიერთი თვლის, რომ არგენტინის ხუნტის გენერლებთან ბრძოლაში მომავალმა პაპმა ფრანცისკემ სათანადო ძალისხმევა არ გამოიჩინა.

არგენტინაში "ბინძური ომის" (1976-1983) დროს, როდესაც ათასობით ადამიანი გაიტაცეს და მოკლეს, აწამეს ან გაიტაცეს, ბერგოლიოს ორი მღვდლის გაუჩინარებაში მონაწილეობა ედებოდა ბრალად.

გაუჩინარებული მღვდლები აწამეს, მაგრამ საბოლოოდ ორივე ცოცხალი იპოვეს - თუმცა, ნახევრად შიშვლები და ტრანკვილიზატორებით გაბრუებულები.

ბერგოლიოს ბრალი დასდეს იმაში, რომ მან ხელისუფლებას არ შეატყობინა, რომ მათი მუშაობა ღარიბულ უბნებში ეკლესიამ დაამტკიცა. თუ ეს სიმართლეა, მაშინ მომავალმა პონტიფიკოსმა ფაქტობრივად მათი მაცხოვრებლები სიკვდილის ესკადრონებს მიუგდო დასაგლეჯად. თავად ის ამ ბრალდებას თანმიმდევრულად და კატეგორიულად უარყოფდა და ამტკიცებდა, რომ სინამდვილეში მათ გასათავისუფლებლად საიდუმლო სამუშაოს ეწეოდა.

ეჭვგარეშეა ის ფაქტი, რომ ის მართლაც ძალიან დაეხმარა ბევრ მათგანს, ვინც ქვეყნიდან გაქცევას ცდილობდა.

მას ასევე ჰქონდა უთანხმოება იეზუიტ კოლეგებთან, რომლებიც თვლიდნენ, რომ ბერგოლიო არ იყო დაინტერესებული განთავისუფლების თეოლოგიით - ქრისტიანული აზროვნებისა და მარქსისტული სოციოლოგიის სინთეზით, რომელიც უსამართლობის აღმოფხვრას ისახავდა მიზნად. ბერგოლიო კი, პირიქით, მწყემსური მხარდაჭერის უფრო რბილ ფორმას ანიჭებდა უპირატესობას.

როდესაც 2005 წელს ის პირველად შევიდა წმინდა ტახტის პრეტენდენტთა რიცხვში, ზოგიერთმა იეზუიტმა დიდი შვებით ამოისუნთქა.

უბრალო ეპისკოპოსი

1992 წელს ის ბუენოს-აირესის დამხმარე ეპისკოპოსად დაინიშნა, შემდეგ კი არქიეპისკოპოსი გახდა. 2001 წელს პაპმა იოანე პავლე II-მ ის კარდინალის ხარისხში აიყვანა და ბერგოლიოს ეკლესიის ადმინისტრაციულ განყოფილებაში, თანამდებობა უბოძა.

ამ თანამდებობაზე მან მოიპოვა უპრეტენზიო ადამიანის რეპუტაცია, უარი თქვა უმაღლესი სასულიერო პირების მრავალ ატრიბუტზე. ჩვეულებრივ ეკონომ კლასით დაფრინავდა და წითელ-იისფერი მოსასხამის ნაცვლად, რომელიც მისი წოდებით ეკუთვნოდა, შავი სამონასტრო სამოსის ტარება ამჯობინა.

ქადაგებებში ის სოციალური ინტეგრაციისკენ მოუწოდებდა და აკრიტიკებდა ხელისუფლებას, რომელიც მოსახლეობის უღარიბეს ფენებს სათანადო ყურადღებას არ აქცევდა.

უკვე პაპის რანგში ყოფნისას, მან დიდი ძალისხმევა დახარჯა აღმოსავლეთის მართლმადიდებლურ ეკლესიასთან ათასწლოვანი განხეთქილების დასაძლევად. აღიარების ნიშნად, 1054 წლის დიდი სქიზმის შემდეგ პირველად, კონსტანტინოპოლის პატრიარქი რომის ახალი ეპისკოპოსის ხელდასხმას დაესწრო.

  • ფრანცისკე თანამშრომლობდა ანგლიკანებთან, ლუთერანებთან და მეთოდისტებთან და დაარწმუნა ისრაელისა და პალესტინის ლიდერები, შეერთებოდნენ მას მშვიდობისთვის სალოცავად.

მუსლიმი მებრძოლების თავდასხმების შემდეგ მან განაცხადა, რომ არ უნდა მოხდეს ისლამის ძალადობასთან გაიგივება. „თუ ისლამურ ძალადობაზე ვსაუბრობ, კათოლიკურ ძალადობაზეც უნდა ვილაპარაკო“, - განაცხადა მან.

როგორც ესპანურენოვანმა ლათინო-ამერიკელმა, მან უმნიშვნელოვანესი სამსახური გაწია როგორც შუამავალმა, როდესაც აშშ-ს მთავრობა ისტორიულ დაახლოებაზე წავიდა კუბასთან. ძნელი წარმოსადგენია ევროპელი პაპი, რომელიც ასეთ მნიშვნელოვან დიპლომატიურ როლს ასრულებს.

ტრადიციონალისტი

საეკლესიო მოძღვრების ბევრ საკითხში პაპი ფრანცისკე ტრადიციონალისტი იყო.

მონსინიორ ოსვალდო მუსტოს თქმით, რომელიც მასთან ერთად სწავლობდა სემინარიაში, ის იყო „ისევე კომპრომისის გარეშე, როგორც პაპი იოანე პავლე II, ევთანაზიის, სიკვდილით დასჯის, აბორტების, სიცოცხლის უფლების, ადამიანის უფლებებისა და მღვდლების უქორწინებლობის საკითხებში“.

მან თქვა, რომ ეკლესიამ უნდა მიიღოს ადამიანები მათი სექსუალური ორიენტაციის მიუხედავად, მაგრამ დაჟინებით ამბობდა, რომ გეი წყვილების მიერ ბავშვების შვილად აყვანა, ბავშვების დისკრიმინაციის ფორმაა.

2013 წელს რომის პაპად არჩევისთანავე, მან მონაწილეობა მიიღო რომში აბორტების წინააღმდეგ გამართულ მარშში და მოუწოდა "ჩასახვის მომენტიდანვე" დაეცვათ არ დაბადებულთა უფლებები.

ის ქალების ხელდასხმის წინააღმდეგ გამოვიდა და განაცხადა, რომ პაპმა იოანე პავლე II-მ ერთხელ და სამუდამოდ გამორიცხა ასეთი შესაძლებლობა.

და მიუხედავად იმისა, რომ თავიდან თითქოს დაუშვა, რომ კონტრაცეფცია შეიძლება გამოყენებულ იქნას დაავადებების პროფილაქტიკისთვის, მან მაღალი შეფასება მისცა პავლე VI-ის მოძღვრებას ამ საკითხზე, რომელმაც გააფრთხილა, რომ ამან შეიძლება ქალი მამაკაცის დაკმაყოფილების ინსტრუმენტად აქციოს.

ბრძოლა პედოფილიასთან

თუმცა, მისი პაპობის ყველაზე სერიოზული გამოწვევა ორ ფრონტზე გაჩნდა. პირველ რიგში, ფრანცისკე ბავშვების მიმართ ძალადობის წინააღმდეგ ბრძოლის უუნარობაში დაადანაშაულეს.

მეორეც, - კონსერვატიული კრიტიკოსები მას რწმენის შესუსტებაში ადანაშაულებდნენ. კერძოდ, ისინი გულისხმობდნენ მის ნაბიჯებს განქორწინებულ და ხელახლა დაქორწინებულ კათოლიკეებს ზიარების მიღების უფლება მიეცათ.

ომი უკრაინაში

რუსეთის ჯარების უკრაინაში სრულმასშტაბიანი შეჭრის დაწყებიდან პაპ ფრანცისკეს არაერთხელ ადანაშაულებდნენ აგრესორის მიმართ სიმპათიებში და აკრიტიკებდნენ კიევის არასაკმარისი მხარდაჭერისთვის.

რუსეთის სრულმასშტაბიანი შეჭრის დაწყებიდან დაახლოებით ერთი თვის შემდეგ, პონტიფიკოსმა სურვილი გამოთქვა, გამგზავრებულიყო მოსკოვში, რათა იქ პრეზიდენტ პუტინს შეხვედროდა და ომის შეწყვეტა ეთხოვა.

ამასთან, პაპმა ფრანცისკემ კიევში ჩასვლის მოწვევაზე უარი თქვა - ყოველ შემთხვევაში, მოსკოვში წინასწარი ვიზიტის გარეშე. "კიევში ახლა არ წავალ, ჯერ მოსკოვში უნდა წავიდე და იქ პუტინს შევხვდე" - ამბობდა ის.

მოსკოვის მონახულების მოწვევა ფრანცისკეს არ მისვლია. 2022 წლის 2 ოქტომბერს, როდესაც უკრაინაში სრულმასშტაბიანი ომი უკვე ნახევარ წელზე მეტია მიმდინარეობდა - პონტიფიკოსმა რუსეთის პრეზიდენტს საჯაროდ მიმართა. წმინდა პეტრეს მოედანზე აივნიდან ქადაგების დროს პაპმა პუტინს მოუწოდა შეეჩერებინა "ძალადობისა და სიკვდილის სპირალი“ უკრაინაში.

ომებისა და პანდემიის ეპოქის პაპი

Covid-19 პანდემიის დროს ფრანცისკემ გააუქმა თავისი რეგულარული გამოსვლები წმინდა პეტრეს მოედანზე - ვირუსის გავრცელების თავიდან ასაცილებლად. მორალური ლიდერობის მნიშვნელოვან მაგალითად მან ასევე გამოაცხადა, რომ ვაქცინაცია საყოველთაო მოვალეობაა.

2022 წელს ის გახდა პირველი პაპი 100 წელზე მეტი ხნის განმავლობაში, რომელმაც თავისი წინამორბედი დაკრძალა - ბენედიქტეს 95 წლის ასაკში გარდაცვალების შემდეგ. ამ დროისთვის მას ჯანმრთელობის პრობლემები დაეწყო.

2023 წელს მან პილიგრიმობა დაიწყო სამხრეთ სუდანში და ქვეყნის ლიდერებს კონფლიქტის დასრულების თხოვნით მიმართა. ერთი წლის შემდეგ ის გაემგზავრა ამბიციურ ოდისეაში ოთხ ქვეყანაში და ორ კონტინენტზე, ინდონეზიაში, პაპუა-ახალ გვინეასა და სინგაპურში გაჩერებებით.

ხორხე მარიო ბერგოლიო წმინდა პეტრეს ტახტზე ვატიკანის შეცვლის გადაწყვეტილებით ავიდა.

იქნებიან ისეთები, ვინც უფრო ლიბერალურ ლიდერს ისურვებდა, ხოლო კრიტიკოსები მიუთითებენ მის აშკარა უუნარობაზე, ეფექტურად დაუპირისპირდეს სექსუალურ ძალადობას ეკლესიაში. მაგრამ მან ბევრი რამ შეცვალა.

მან 140-ზე მეტი კარდინალი დანიშნა არაევროპული ქვეყნებიდან და თავის მემკვიდრეს უანდერძა ეკლესია, რომელსაც გაცილებით გლობალური შეხედულებები აქვს, ვიდრე მას მემკვიდრეობით ერგო.

  • ის იყო პაპი ზედმეტი ფუფუნების გარეშე, რომელმაც გადაწყვიტა ეცხოვრა არა ვატიკანის სამოციქულო სასახლეში სიქსტეს კაპელასთან ერთად, არამედ თანამედროვე სახლში მეზობლად (რომელიც პაპმა იოანე პავლე II-მ ააშენა როგორც სასტუმრო სახლი).

მას სჯეროდა, რომ ყველაფერი დანარჩენი ამაოება იქნებოდა. "შეხედეთ ფარშევანგს, - ამბობდა ის, - ის მშვენიერია, თუ მას წინიდან უყურებთ. მაგრამ თუ მას უკნიდან შეხედავთ, სიმართლეს აღმოაჩენთ".

"ჩვენ უნდა ავიცილოთ ეკლესიის სულიერი ავადმყოფობა, რომელიც საკუთარ სამყაროშია ჩაფლული", - თქვა მან არჩევისთანავე.

"თუკი არჩევანი უნდა გამეკეთებინა დაჭრილ ეკლესიას შორის, რომელიც ქუჩაში გამოდის და ავადმყოფ, ჩაკეტილ ეკლესიას შორის, პირველს ავირჩევდი".