საზოგადოება
პოლიტიკა
მსოფლიო

9

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

შაბათი, მთვარის მეთოთხმეტე დღე დაიწყება 19:15-ზე, მთვარე მორიელში იქნება 23:58-დან დაგეგმეთ მნიშვნელოვანი საქმეები, შეხვედრები. მოაგვარეთ ფინანსური დოკუმენტები, საკითხები. კარგია ახალი საქმეების დაწყება. უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საკითხების მოგვარება. ცუდი დღეა სასამართლო საქმეებისთვისა და განქორწინებისთვის. მოერიდეთ კონფლიქტს. უფრო მეტი, გაამყარეთ ურთიერთობა ნათესავებთან. კარგი დღეა უფროსთან საქმეების განსახილველად, სამსახურის, საქმიანობის შესაცვლელად. ამ დღეს დაწყებული მოგზაურობა ან მივლინება საინტერესოდ ჩაივლის. არასასურველია ქორწინება და ნიშნობა. არ გადატვირთოთ კუჭი. შეამცირეთ ალკოჰოლის დოზა და სიგარეტის რაოდენობა. დაუშვებელია ქირურგიული ოპერაციის ჩატარება სასქესო ორგანოებზე, მსხვილ ნაწლავზე, შარდის ბუშტზე. მოიმატებს სტრესული და სარისკო ქმედებების რაოდენობა.
მოზაიკა
სამხედრო
Faceამბები
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"აუცილებელია, დასავლეთში მოკავშირეები გვყავდეს. ეს არის ქართველი ერის ისტორიული არჩევანი" - რას პასუხობს გოგა ჩანადირი ambebi.ge-ს მკითხველის კითხვებს?
"აუცილებელია, დასავლეთში მოკავშირეები გვყავდეს. ეს არის ქართველი ერის ისტორიული არჩევანი" - რას პასუხობს გოგა ჩანადირი ambebi.ge-ს მკითხველის კითხვებს?

"სა­ხალ­ხო ინ­ტერ­ვიუ“ სა­ხელ­წო­დე­ბით "და­უს­ვი შე­კი­თხვა“ - Ambebi.ge-ს სა­შუ­ა­ლე­ბით შე­საძ­ლებ­ლო­ბას გაძ­ლევთ, კი­თხვა და­უს­ვათ თქვენ­თვის სა­სურ­ველ და სპე­ცი­ა­ლუ­რად შერ­ჩე­ულ რეს­პონ­დენტს (ცნო­ბილ თუ უც­ნობ ადა­მი­ანს). შე­კი­თხვის დას­მა შე­საძ­ლე­ბე­ლია Ambebi.ge-ს კო­მენ­ტა­რე­ბის ველ­ში ან Ambebi.ge-ს "ფე­ის­ბუქ გვერ­დზე".

  • თქვენს დას­მულ შე­კი­თხვებს უპა­სუ­ხა ფო­ტოჟურ­ნა­ლის­ტი, სა­მო­ქა­ლა­ქო აქ­ტი­ვის­ტი გოგა ჩა­ნა­დი­რი.

"პა­ლიტ­რა­ნი­უ­სის" გა­და­ცე­მა­ში "სა­ხალ­ხო ინ­ტერ­ვიუ“. გთა­ვა­ზობთ გა­და­ცე­მი­დან სა­ინ­ტე­რე­სო ეპი­ზო­დებს. სრუ­ლად კი გა­და­ცე­მის ნახ­ვა შე­საძ­ლე­ბე­ლია მი­თი­თე­ბულ ბმულ­ზე.

მო­ქა­ლა­ქე:

- რო­მელ პო­ლი­ტი­კურ პარ­ტი­ას მო­ი­აზ­რებთ უმ­რავ­ლე­სო­ბა­ში. მი­ნის­ტრთა კა­ბი­ნე­ტის­თვის რო­მე­ლი პარ­ტი­ის წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბი მი­გაჩ­ნი­ათ უპი­რა­ტე­სად და წამ­ყვან პო­ზი­ცი­ებ­ზე?

გოგა ჩა­ნა­დი­რი:

- ბედ­ნი­ე­რი ვიქ­ნე­ბი, პარ­ტი­ე­ბის მი­ხედ­ვით თუ არ გან­ვსა­ზღვრავთ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში მყო­ფი პი­რე­ბის მო­წო­ნე­ბა-არ­მო­წო­ნე­ბას, არა­მედ იმის მი­ხედ­ვით, თუ რას აკე­თე­ბენ ისი­ნი სა­ხელ­მწი­ფოს­თვის, რო­გორ უყ­ვართ სა­ხელ­მწი­ფო. სამ­წუ­ხა­როდ, მე ვგრძნობ, რომ ბევრ ადა­მი­ანს, რო­მელ­საც პრე­ტენ­ზია აქვს, იყოს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში, არ უყ­ვარს გულ­წრფე­ლად ქვე­ყა­ნა. სულ მრჩე­ბა ისე­თი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა, მათ სხვა მიზ­ნე­ბი უფრო აქვთ, ვიდ­რე სა­ხელ­მწი­ფოს აშე­ნე­ბის. ბედ­ნი­ე­რი ვიქ­ნე­ბი, თუ ამ მო­საზ­რე­ბა­ში შევ­ცდე­ბი.

სა­ერ­თოდ ბევ­რი წე­ლია ეს გან­ცდა მაქვს, რომ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში არი­ან ადა­მი­ა­ნე­ბი, ვი­საც გულ­წრფე­ლად არ უყ­ვართ თა­ვი­ან­თი სამ­შობ­ლო.

- დღე­ვან­დე­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბით უნდა და­ვეყ­რდნოთ თუ არა, ამე­რი­კას ან ევ­რო­პას? თუ ფიქ­რობთ, რომ არა, მა­შინ რა­ტომ?

- აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, და­სავ­ლეთ­ში მო­კავ­ში­რე­ე­ბი გვყავ­დეს. ჯერ ერთი, ეს არის ქარ­თვე­ლი ერის ის­ტო­რი­უ­ლი არ­ჩე­ვა­ნი, - ყო­ველ­თვის და­სავ­ლე­თის­კენ ვი­ყუ­რე­ბო­დით. უბ­რა­ლოდ წლებ­მა და ურ­თი­ერ­თო­ბებ­მა აჩ­ვე­ნა, რომ და­სავ­ლე­თი გა­ცი­ლე­ბით სა­ი­მე­დო მო­კავ­ში­რე და და­საყ­რდე­ნია. არ შე­იძ­ლე­ბა ამა­ზე უარი თქვა, არ შე­იძ­ლე­ბა უგუ­ლე­ბელ­ყო და არ და­ი­ნა­ხო ეს მო­ცე­მუ­ლო­ბა. იმა­ვე ევ­რო­პას თუ ავი­ღებთ, ევ­რო­პულ­მა ქვეყ­ნებ­მა გა­ცი­ლე­ბით მეტი გა­ა­კე­თეს 30 წე­ლი­წად­ში სა­ქარ­თვე­ლოს­თვის, ვიდ­რე თუნ­დაც იმა­ვე რუ­სეთ­მა 200 წლის მან­ძილ­ზე, გინ­დაც კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კვიდ­რე­ო­ბის დაც­ვის თვალ­საზ­რი­სით, თუ სა­ხელ­მწი­ფო­ებ­რი­ო­ბის თვალ­საზ­რი­სით.

ის, რომ 1918 წლის 26 მა­ისს, გავ­ხდით პირ­ვე­ლი რეს­პუბ­ლი­კა, ესეც ევ­რო­პე­ლე­ბის დამ­სა­ხუ­რე­ბაა. სამ­წუ­ხა­როდ, მისი არ­სე­ბო­ბა სამი წელი გაგ­რძელ­და, რაც შემ­დგომ რუ­სე­თის გამო შე­წყდა. მოხ­და რუ­სუ­ლი ოკუ­პა­ცია, რო­მე­ლიც საბ­ჭო­თა ოკუ­პა­ცი­ად ჩა­მო­ყა­ლიბ­და. ეს რუ­სე­თის ბრა­ლია...

რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა უარი ვთქვათ ამე­რი­კი­სა და და­სავ­ლე­თის მო­კავ­ში­რე­ო­ბა­ზე. ამის წი­ნა­აღ­მდეგ წას­ვლა ნიშ­ნავს, რომ ქარ­თვე­ლი ერის მის­წრა­ფე­ბე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ მი­დი­ხარ.

მო­ქა­ლა­ქე:

- სა­მო­ქა­ლა­ქო აქ­ტი­ვის­ტებ­მა იქ­ნებ მეტი იმუ­შა­ოთ მო­სახ­ლე­ო­ბის პი­რო­ბე­ბის გა­სა­უმ­ჯო­ბე­სებ­ლად. მა­გა­ლი­თად, ტაქ­სის სერ­ვი­სე­ბის კუ­თხით, იქ­ნებ შე­ის­წავ­ლეთ ბა­ზა­რი და შე­სა­ბა­მის კომ­პა­ნი­ებს მოს­თხო­ვეთ მი­ნი­მა­ლუ­რი ტა­რი­ფის და­წე­სე­ბა. და­ა­ა­ნონ­სეთ პერ­მა­ნენ­ტუ­ლი აქ­ცი­ე­ბი კომ­პა­ნი­ის წარ­მო­მად­გენ­ლო­ბას­თან და მე­რი­ას­თა­ნაც, რომ მა­თაც მო­ახ­დი­ნონ გავ­ლე­ნა კომ­პა­ნი­ის მე­ნე­ჯმენტზე.

- ეს სა­კი­თხე­ბი არ არის მხო­ლოდ სა­მო­ქა­ლა­ქო აქ­ტი­ვის­ტე­ბის სა­კი­თხე­ბი, მთე­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის საზ­რუ­ნა­ვია. ის, რომ არ არ­სე­ბობს შრო­მის კარ­გი პი­რო­ბე­ბი, რომ ხელ­მძღვა­ნელს შე­უძ­ლია თა­ნამ­შრო­მე­ლი სამ­სა­ხუ­რი­დან და­ი­თხო­ვოს, თით­ქოს კა­ნო­ნით არის გა­რან­ტი­რე­ბუ­ლი. სი­ნამ­დვი­ლე­ში კი ვხე­დავთ, რო­გო­რი ხში­რია ადა­მი­ა­ნის სამ­სა­ხუ­რი­დან უმი­ზე­ზოდ და­თხოვ­ნა, თუნ­დაც პო­ლი­ტი­კუ­რი შე­ხე­დუ­ლე­ბე­ბის შე­უ­თავ­სებ­ლო­ბის გამო და ა.შ.

ამ კუ­თხით ბევ­რია სა­მუ­შაო.

ვი­სურ­ვებ­დი, ეს პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა არ გა­და­ვი­ტა­ნოთ მხო­ლოდ რამ­დე­ნი­მე ადა­მი­ან­ზე. აქ­ტი­ურ სა­მო­ქა­ლა­ქო აქ­ტი­ვიზ­მზე, პი­რი­ქით, ეს ყვე­ლას საზ­რუ­ნა­ვი უნდა იყო. ამას უნდა მი­ვეჩ­ვი­ოთ, რომ ყვე­ლა პრობ­ლე­მა რაც არ­სე­ბობს, რაც გროვ­დე­ბა, ჩვე­ნი გა­და­სა­წყვე­ტია და არა რო­მე­ლი­მე კონ­კრე­ტუ­ლი ადა­მი­ა­ნის. აი, სა­ხელ­მწი­ფო ინ­სტი­ტუ­ტებს კი ნამ­დვი­ლად აქვთ ეს პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა და უპირ­ვე­ლე­სად მათ უნდა მოვ­თხო­ვოთ ნე­ბის­მი­ე­რი გა­დაც­დე­ნა, რაც არ­სე­ბობს, რომ ჩვე­ნი აქ­ტი­უ­რო­ბის შე­დე­გად გა­მოს­წორ­დეს.

სტუ­დენ­ტი:

- აღგ­ვი­წე­რეთ თქვე­ნი თვა­ლით და­ნა­ხუ­ლი იდე­ა­ლუ­რი ქვეყ­ნის მო­დე­ლი თა­ვის ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბით.

- ეს ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი მარ­ტი­ვია, მაგ­რამ რო­გორც ჩანს, რთუ­ლიც. ჩემი თვა­ლით და­ნა­ხუ­ლი იდე­ა­ლუ­რი ქვე­ყა­ნა ეს არის წე­სი­ე­რი და პა­ტი­ო­სა­ნი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­გან შექ­მნი­ლი სა­ხელ­მწი­ფო. ამის გა­რე­შე არ არ­სე­ბობს. ჯერ კი­დევ კონ­ფუ­ცი რო­დის ამ­ბობ­და, "რო­გო­რი მე­ფეც არის, ისე­თი ზნე­ო­ბის სა­ხელ­მწი­ფო აქვს“. ზნე­ო­ბა ძა­ლი­ან მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია. ამის გა­რე­შე არა­ფე­რი გა­მო­დის. სა­ხელ­მწი­ფოს მარ­თვა უნდა იყოს ზნე­ობ­რი­ვი.

ნია:

- ქარ­თუ­ლი ენის სიწ­მინ­დის სა­და­რა­ჯო­ზე აქ­ტი­უ­რად დგა­ხართ. ამ გზა­ზე ბევ­რი წი­ნა­აღ­მდე­გო­ბა გაქვთ? და ამ კუ­თხით თქვენ­მა ამ­დენ­წლი­ან­მა აქ­ტი­ვო­ბამ გა­მო­ი­ღო თუ არა შე­დე­გი?

- კი, რა­ღაც დონ­ზე. ადა­მი­ა­ნებ­მა, ჩემ­მა მე­გობ­რებ­მა, ახ­ლობ­ლებ­მა, გა­რე­მოც­ვამ უფრო დიდი ყუ­რა­დღე­ბა მი­აქ­ცია სა­კუ­თარ მშობ­ლი­ურ ენას... სირ­ცხვი­ლია, სა­ქარ­თვე­ლოს სა­დღეგ­რძე­ლო შეს­ვა, თქვა, რომ სა­ქარ­თვე­ლო გიყ­ვარს და "პრი­ვეტ,“ "პა­კა­თი,“ ან "ლო­კა­ცია“, "პო­ზი­ტი­ვით“ ლა­პა­რა­კობ­დე. თუ ერთი გიყ­ვარს, მე­ო­რით რა­ტომ უშა­ვებ მას?! შემ­თხვე­ვით არ ვახ­სე­ნებ სი­ტყვას "უშა­ვებ“, რად­გან ნე­ბის­მი­ე­რი ბარ­ბა­რიზ­მი კლავს! ადა­მი­ა­ნე­ბი ჯან­საღ კბილს არ იძ­რო­ბენ და ხე­ლოვ­ნურს არ ის­ვა­მენ. ორ­გა­ნუ­ლი ყო­ველ­თვის მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია, რად­გან ის არის ფეს­ვე­ბი. რო­დე­საც ფეს­ვი ხმე­ბა, ნერ­გი, ხე ნად­გურ­დე­ბა. ნე­ბის­მი­ე­რი ერი გა­და­შენ­დე­ბა, რო­მე­ლიც და­შორ­დე­ბა თა­ვის ფეს­ვებს.

მთა­ვა­რი საფრ­თხე არის ინ­ტერ­ნე­ტის ენა. ასე­ვე ის, რომ მშობ­ლი­ურ ენა­ზე აღარ ვკი­თხუ­ლობთ წიგ­ნებს. წიგ­ნი ლექ­სი­კის წყა­როა. თუ ლექ­სი­კა არ გაქვს მდი­და­რი, შემ­ცი­რე­ბუ­ლი გაქვს სი­ტყვე­ბის მა­რა­გი. ეს იმის გა­მოა, რომ ნაკ­ლე­ბად კი­თხუ­ლობ წიგნს. ასეთ ადა­მი­ა­ნებს ვურ­ჩევ­დი, ბევ­რი წა­ი­კი­თხონ. ახ­ლოს იყონ სა­კუ­თარ ფეს­ვებ­თან. "მა­მუ­ლი, ენა, სარ­წმუ­ნო­ე­ბა“ - ეს ფრა­ზა ხომ ყვე­ლამ ვი­ცით...

ფე­რე­ი­დან­ში ადა­მი­ა­ნებ­მა და­კარ­გეს მა­მუ­ლი და სარ­წმუ­ნო­ე­ბამ, მაგ­რამ მთა­ვა­რი არ და­კარ­გეს, - ენა და ამით გა­დარ­ჩნენ. ამით დარ­ჩნენ ქარ­თვე­ლე­ბად. ძა­ლი­ან მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია, რომ მეტი ვი­ფიქ­როთ იმა­ზე, რომ ენა სა­ზო­გა­დო სა­კუთ­რე­ბაა. თი­თო­ე­ულ ჩვენ­განს აქვს ამის პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა. ენას არ უნდა უვ­ლიდ­ნენ მხო­ლოდ ენათ­მეც­ნი­ე­რე­ბი, ან მხო­ლოდ ჟურ­ნა­ლის­ტებს არ უნდა ავ­კი­დოთ პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა. ჟურ­ნა­ლის­ტე­ბიც ირეკ­ლა­ვენ იმ ენას, რი­თაც ჩვენ ვლა­პა­რა­კობთ. ამი­ტომ ჟურ­ნა­ლის­ტე­ბის­კენ თი­თის გაშ­ვე­რა, არ ვარ­გა. თვი­თონ რო­გორ ლა­პა­რა­კობ, უმ­ჯო­ბე­სია, ამას და­უკ­ვირ­დი. ყვე­ლა­ნი ერ­თად უნდა გა­ვუფრ­თხილ­დეთ ჩვენს ენას.

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
დღეს, 9 მაისს, მეორე მსოფლიო ომში ფაშიზმზე გამარჯვებიდან 80 წელი შესრულდა
ავტორი:

"აუცილებელია, დასავლეთში მოკავშირეები გვყავდეს. ეს არის ქართველი ერის ისტორიული არჩევანი" - რას პასუხობს გოგა ჩანადირი ambebi.ge-ს მკითხველის კითხვებს?

"აუცილებელია, დასავლეთში მოკავშირეები გვყავდეს. ეს არის ქართველი ერის ისტორიული არჩევანი" - რას პასუხობს გოგა ჩანადირი ambebi.ge-ს მკითხველის კითხვებს?

"სახალხო ინტერვიუ“ სახელწოდებით "დაუსვი შეკითხვა“ - Ambebi.ge-ს საშუალებით შესაძლებლობას გაძლევთ, კითხვა დაუსვათ თქვენთვის სასურველ და სპეციალურად შერჩეულ რესპონდენტს (ცნობილ თუ უცნობ ადამიანს). შეკითხვის დასმა შესაძლებელია Ambebi.ge-ს კომენტარების ველში ან Ambebi.ge-ს "ფეისბუქ გვერდზე".

  • თქვენს დასმულ შეკითხვებს უპასუხა ფოტოჟურნალისტი, სამოქალაქო აქტივისტი გოგა ჩანადირი.

"პალიტრანიუსის" გადაცემაში "სახალხო ინტერვიუ“. გთავაზობთ გადაცემიდან საინტერესო ეპიზოდებს. სრულად კი გადაცემის ნახვა შესაძლებელია მითითებულ ბმულზე.

მოქალაქე:

- რომელ პოლიტიკურ პარტიას მოიაზრებთ უმრავლესობაში. მინისტრთა კაბინეტისთვის რომელი პარტიის წარმომადგენლები მიგაჩნიათ უპირატესად და წამყვან პოზიციებზე?

გოგა ჩანადირი:

- ბედნიერი ვიქნები, პარტიების მიხედვით თუ არ განვსაზღვრავთ ხელისუფლებაში მყოფი პირების მოწონება-არმოწონებას, არამედ იმის მიხედვით, თუ რას აკეთებენ ისინი სახელმწიფოსთვის, როგორ უყვართ სახელმწიფო. სამწუხაროდ, მე ვგრძნობ, რომ ბევრ ადამიანს, რომელსაც პრეტენზია აქვს, იყოს ხელისუფლებაში, არ უყვარს გულწრფელად ქვეყანა. სულ მრჩება ისეთი შთაბეჭდილება, მათ სხვა მიზნები უფრო აქვთ, ვიდრე სახელმწიფოს აშენების. ბედნიერი ვიქნები, თუ ამ მოსაზრებაში შევცდები.

საერთოდ ბევრი წელია ეს განცდა მაქვს, რომ ხელისუფლებაში არიან ადამიანები, ვისაც გულწრფელად არ უყვართ თავიანთი სამშობლო.

- დღევანდელი მდგომარეობით უნდა დავეყრდნოთ თუ არა, ამერიკას ან ევროპას? თუ ფიქრობთ, რომ არა, მაშინ რატომ?

- აუცილებელია, დასავლეთში მოკავშირეები გვყავდეს. ჯერ ერთი, ეს არის ქართველი ერის ისტორიული არჩევანი, - ყოველთვის დასავლეთისკენ ვიყურებოდით. უბრალოდ წლებმა და ურთიერთობებმა აჩვენა, რომ დასავლეთი გაცილებით საიმედო მოკავშირე და დასაყრდენია. არ შეიძლება ამაზე უარი თქვა, არ შეიძლება უგულებელყო და არ დაინახო ეს მოცემულობა. იმავე ევროპას თუ ავიღებთ, ევროპულმა ქვეყნებმა გაცილებით მეტი გააკეთეს 30 წელიწადში საქართველოსთვის, ვიდრე თუნდაც იმავე რუსეთმა 200 წლის მანძილზე, გინდაც კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის თვალსაზრისით, თუ სახელმწიფოებრიობის თვალსაზრისით.

ის, რომ 1918 წლის 26 მაისს, გავხდით პირველი რესპუბლიკა, ესეც ევროპელების დამსახურებაა. სამწუხაროდ, მისი არსებობა სამი წელი გაგრძელდა, რაც შემდგომ რუსეთის გამო შეწყდა. მოხდა რუსული ოკუპაცია, რომელიც საბჭოთა ოკუპაციად ჩამოყალიბდა. ეს რუსეთის ბრალია...

როგორ შეიძლება უარი ვთქვათ ამერიკისა და დასავლეთის მოკავშირეობაზე. ამის წინააღმდეგ წასვლა ნიშნავს, რომ ქართველი ერის მისწრაფებების წინააღმდეგ მიდიხარ.

მოქალაქე:

- სამოქალაქო აქტივისტებმა იქნებ მეტი იმუშაოთ მოსახლეობის პირობების გასაუმჯობესებლად. მაგალითად, ტაქსის სერვისების კუთხით, იქნებ შეისწავლეთ ბაზარი და შესაბამის კომპანიებს მოსთხოვეთ მინიმალური ტარიფის დაწესება. დააანონსეთ პერმანენტული აქციები კომპანიის წარმომადგენლობასთან და მერიასთანაც, რომ მათაც მოახდინონ გავლენა კომპანიის მენეჯმენტზე.

- ეს საკითხები არ არის მხოლოდ სამოქალაქო აქტივისტების საკითხები, მთელი საზოგადოების საზრუნავია. ის, რომ არ არსებობს შრომის კარგი პირობები, რომ ხელმძღვანელს შეუძლია თანამშრომელი სამსახურიდან დაითხოვოს, თითქოს კანონით არის გარანტირებული. სინამდვილეში კი ვხედავთ, როგორი ხშირია ადამიანის სამსახურიდან უმიზეზოდ დათხოვნა, თუნდაც პოლიტიკური შეხედულებების შეუთავსებლობის გამო და ა.შ.

ამ კუთხით ბევრია სამუშაო.

ვისურვებდი, ეს პასუხისმგებლობა არ გადავიტანოთ მხოლოდ რამდენიმე ადამიანზე. აქტიურ სამოქალაქო აქტივიზმზე, პირიქით, ეს ყველას საზრუნავი უნდა იყო. ამას უნდა მივეჩვიოთ, რომ ყველა პრობლემა რაც არსებობს, რაც გროვდება, ჩვენი გადასაწყვეტია და არა რომელიმე კონკრეტული ადამიანის. აი, სახელმწიფო ინსტიტუტებს კი ნამდვილად აქვთ ეს პასუხისმგებლობა და უპირველესად მათ უნდა მოვთხოვოთ ნებისმიერი გადაცდენა, რაც არსებობს, რომ ჩვენი აქტიურობის შედეგად გამოსწორდეს.

სტუდენტი:

- აღგვიწერეთ თქვენი თვალით დანახული იდეალური ქვეყნის მოდელი თავის ღირებულებებით.

- ეს ღირებულებები მარტივია, მაგრამ როგორც ჩანს, რთულიც. ჩემი თვალით დანახული იდეალური ქვეყანა ეს არის წესიერი და პატიოსანი საზოგადოებისგან შექმნილი სახელმწიფო. ამის გარეშე არ არსებობს. ჯერ კიდევ კონფუცი როდის ამბობდა, "როგორი მეფეც არის, ისეთი ზნეობის სახელმწიფო აქვს“. ზნეობა ძალიან მნიშვნელოვანია. ამის გარეშე არაფერი გამოდის. სახელმწიფოს მართვა უნდა იყოს ზნეობრივი.

ნია:

- ქართული ენის სიწმინდის სადარაჯოზე აქტიურად დგახართ. ამ გზაზე ბევრი წინააღმდეგობა გაქვთ? და ამ კუთხით თქვენმა ამდენწლიანმა აქტივობამ გამოიღო თუ არა შედეგი?

- კი, რაღაც დონზე. ადამიანებმა, ჩემმა მეგობრებმა, ახლობლებმა, გარემოცვამ უფრო დიდი ყურადღება მიაქცია საკუთარ მშობლიურ ენას... სირცხვილია, საქართველოს სადღეგრძელო შესვა, თქვა, რომ საქართველო გიყვარს და "პრივეტ,“ "პაკათი,“ ან "ლოკაცია“, "პოზიტივით“ ლაპარაკობდე. თუ ერთი გიყვარს, მეორით რატომ უშავებ მას?! შემთხვევით არ ვახსენებ სიტყვას "უშავებ“, რადგან ნებისმიერი ბარბარიზმი კლავს! ადამიანები ჯანსაღ კბილს არ იძრობენ და ხელოვნურს არ ისვამენ. ორგანული ყოველთვის მნიშვნელოვანია, რადგან ის არის ფესვები. როდესაც ფესვი ხმება, ნერგი, ხე ნადგურდება. ნებისმიერი ერი გადაშენდება, რომელიც დაშორდება თავის ფესვებს.

მთავარი საფრთხე არის ინტერნეტის ენა. ასევე ის, რომ მშობლიურ ენაზე აღარ ვკითხულობთ წიგნებს. წიგნი ლექსიკის წყაროა. თუ ლექსიკა არ გაქვს მდიდარი, შემცირებული გაქვს სიტყვების მარაგი. ეს იმის გამოა, რომ ნაკლებად კითხულობ წიგნს. ასეთ ადამიანებს ვურჩევდი, ბევრი წაიკითხონ. ახლოს იყონ საკუთარ ფესვებთან. "მამული, ენა, სარწმუნოება“ - ეს ფრაზა ხომ ყველამ ვიცით...

ფერეიდანში ადამიანებმა დაკარგეს მამული და სარწმუნოებამ, მაგრამ მთავარი არ დაკარგეს, - ენა და ამით გადარჩნენ. ამით დარჩნენ ქართველებად. ძალიან მნიშვნელოვანია, რომ მეტი ვიფიქროთ იმაზე, რომ ენა საზოგადო საკუთრებაა. თითოეულ ჩვენგანს აქვს ამის პასუხისმგებლობა. ენას არ უნდა უვლიდნენ მხოლოდ ენათმეცნიერები, ან მხოლოდ ჟურნალისტებს არ უნდა ავკიდოთ პასუხისმგებლობა. ჟურნალისტებიც ირეკლავენ იმ ენას, რითაც ჩვენ ვლაპარაკობთ. ამიტომ ჟურნალისტებისკენ თითის გაშვერა, არ ვარგა. თვითონ როგორ ლაპარაკობ, უმჯობესია, ამას დაუკვირდი. ყველანი ერთად უნდა გავუფრთხილდეთ ჩვენს ენას.