ბოლო დროს მიმდინარე ამბები, დიდი ადამიანების გახსენებისთვის დროს ნაკლებად გიტოვებს, მაგრამ მიუხედავად ამისა, ვცდილობთ, მაინც გავიხსენოთ ისინი, ვისაც ქვეყნის ცხოვრებაში დიდი წვლილი აქვთ შეტანილი. ყველასთვის საყვარელი მწერალია რეზო ინანიშვილი. მისი ნამუშევრებიდან საოცარი სითბო და სიკეთე მოდის. თანამედროვეთა მოგონებებში სუფთა, მართალ, გულწრფელ, თავმდაბალ ადამიანად დარჩა.
"არაფერია იმაზე კარგი მიცვალებულისათვის, ორიოდე კაცმა მიაცილოს სასაფლაოს მყუდრო კუთხეში, რაღაც წაიპუტუნოს თავისთვის სამოსგაქუცულმა მღვდელმა, ჩაუშვან მიცვალებული მიწაში, იქვე წაუქციონ თითო ჭიქა და წავიდნენ საქმემორჩენილები თავთავიანთი გზით. ცოტა ხანში შემხმარმა ფოთლებმა დაფარონ საფლავის ბორცვი" - ეს სიტყვები მწერალს ნამდვილ წინასწარმეტყველებად ექცა.
მწერლის შემოქმედება საოცარი ამბებითაა სავსე, მისმა კეთილმა, ალალმა და დაუვიწყარმა ნაწარმოებებმა და პერსონაჟებმა არაერთ მკითხველს კეთილისა და ბოროტის გარჩევა ასწავლა.
"სკოლაში მიმიწვიეს და იქ ერთმა მასწავლებელმა მითხრა, თქვენი წიგნებით სიკეთისა და ბოროტების გარჩევა ვისწავლეთო. მე კი მეცინებოდა, ეს რა კარგი რამეები გისწავლიათ, მე ჯერ კიდევ ვერ ვარჩევ-მეთქი,“ - იხსენებდა მწერალი.
აკაკი ბაქრაძემ რეზო ინანიშვილის მოთხრობებს "სულის პური" უწოდა. ჭაბუა ამირეჯიბი ამბობდა: "რეზომ თვითონაც არ იცის, როგორი დიდი მწერალია“. თამაზ ჭილაძე კი ასე ახასიათებდა: "თითქოს იმავე თიხით იყო მოზელილი, რითაც მთელი კახეთი, ოღონდ, ცეცხლში კი არა, მზეში იყო გამომწვარი. ლაპარაკობდა დინჯად, მოზომილად, თითქოს უხილავ კრამიტებს აწყობდა ჩვენ ზევით, უხილავ სახურავზე. მის სიტყვას მართლაც კრამიტის სიმძიმე და საიმედოობა ჰქონდა.“
"ჩემი სამშობლო სოფელი ხაშმია. ეს სახელი მაინცადამაინც საამაყოდ არ ჟღერს, საბა მას "ავჰაეროვანსა და უმაშნოს" უწოდებს,“ - ასე იწყება მისი ავტობიოგრაფიული მოთხრობა, საიდანაც კიდევ რამდენიმე ეპიზოდს გავიხსენებთ:
"დედაჩემი მშობიარობისთანავე ცუდად გამხდარა. ჩემთვის კიდევ რამდენიმე დღეს კი უწოვებია და დაწყებულა ჩემი ვაინაჩრობა, ხან ძალუაჩემი მაწოვებდა თურმე, ხან - მეზობელი პატარძლები. მრავალთა ძუძუნაწოვს, მრავალთა სიყვარული ჩამინერგა ღმერთმა. დაცოლშვილებულსაც კი ისე მომეფერებოდნენ ჩემი უბნელი ნუცა ძალო, ვარა ძალო, ნინა ძალო და სხვანი, თითქოს ისევ პატარა ვყოფილიყავი... რა კარგები იყვნენ ეს გარჯასა და ჯაფაში თვალებდაქანცული ქალები! ვაი, რომ ვერავითარი სასიხარულოთი ვერ აღვნიშნე მათი ტკბილი ამაგი!.. ვერც მათი, ვერც სოფლისა.“
"წლის რომ გავმხდარვარ, წინათ ჩვენში ასეთი რწმენა ჰქონიათ, დავუსვივართ, შემოუყრიათ ირგვლივ სხვადასხვა ხელობის იარაღები: კოჭებიანი საანგარიშო, წალდი, სადგისი, ასტამი, კალამი, ნალი, ხერხი და კიდევ სხვა რაღაცები. რასაც პირველად მოჰკიდებდა ბავშვი ხელს, იმ ხელობის კაცი გამოვიდოდა. ბებია მეტყოდა ხოლმე, შენო, კალამს დასწვდი მაშინვეო. არა მჯერა, რომ ერთი წლის ბავშვმა კოჭებიანი საანგარიშოს გვერდით კალამს წაატანოს ხელი, მაგრამ ეგრე იყოო, დაუდასტურებია დედასაც" - წერდა და ასე იხსენებდა ბავშვობის სხვადასხვა ეპიზოდს მწერალი.
ობლობისა და ომის საშინელ წლებს არ იხსენებდა, არც წერდა, ეს ისედაც ათასობით ადამიანს აქვს გამოვლილიო... მერე 31-ე ქარხანაში დაუწყია მუშაობა... საავიაციო ტექნიკუმში სწავლობდა, მაგრამ არ დაამთავრა. თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტში ფილოლოგიის ფაკულტეტზე შევიდა. 1950 წელს სტუდენტურმა ალმანახმა „პირველი სხივი“ გამოაქვეყნა მისი მოთხრობა „სახსოვარი,“ მაგრამ იმის გამო, რომ თავი ერჩინა, იძულებული იყო, სწავლისთვის თავი დაენებებინა. სამგორის არხის მშენებლობაზე წავიდა... უნივერსიტეტის რექტორს ნიკო კეცხოველს მოუკითხავს, ის ნიჭიერი ბიჭი სად არისო? მიზეზი რომ გაუგია, გამოიძახა და უნივერსიტეტში აღადგინა. მალე მისი კრებული "პირველი მოთხრობები“ გამოვიდა.
შინ წერის პირობები ნაკლებად ჰქონდა, უმეტესად საჯარო ბიბლიოთეკაში წერდა. წერდა ფანქრით, თუ რამის შეცვლა უნდოდა, საშლელი თან ჰქონდა და ასწორებდა. ზოგჯერ რომელიმე ზუსტ სიტყვასა თუ ფრაზას რამდენიმე დღე ეძებდა. ამაზე კი მისი მეუღლე როზა ინანიშვილი "ერთსულოვნების" ერთ-ერთ გადაცემაში ასე მოგვითხრობს:
"მეკითხებიან ხოლმე, როგორ და როდის წერდაო? განსაკუთრებული დრო რეზოს შემოქმედებისთვის არასდროს ჰქონდა. მთელი ოჯახი მასზე იყო დამოკიდებული და როგორც შეეძლო, ოჯახს ისე უძღვებოდა. საერთოდ მწერლებს ასეთი მუშაობა უყვართ - თავის ოთახში ჩაიკეტებიან და საკუთარ აზრებთან, ფიქრებთან მარტონი რჩებიან. რეზოს საკუთარი თავისთვის სიმყუდროვე არასდროს შეუქმნია და რანაირად ახერხებდა ამდენს, არ ვიცი. ერთხელ ხაშმში ვიყავით, ვენახიდან ამოვიდა და ერთი დიდი ღორი დავიჭირეო... როგორ დაიჭირე-მეთქი? - ვუთხარი. შენ რა გინდა, დავიჭირე და თან ეღიმებოდა. ვიღაცის იქნება და სალანძღავად ნუ გაიხდი თავსო, - მე და ჩემმა დედამთილმა ვუთხარით... მოთხრობა დავწერე, რომელშიც იმდენს ავიღებ, რომ ერთ ღორს გიყიდითო... წავიდოდა, ჩანთაგადაკიდებული მინდორში, ტყეში. ჩანთაში ეწყო ფურცელი, ფანქარი და იქ წერდა. ეს იყო მისი განსაკუთრებული ხელის შეწყობა, რომ გაგვრიდებოდა სახლიდან და ბუნებაში ეწერა... ერთხელ თბილისში ვიყავით და მოთხრობა მაქვს გადასაწერი და აქ ვერ ვახერხებ, შვილიშვილები ხმაურობენო... წავალ უჯარმაში და ერთ კვირაში ჩამოვალო. მოიმარაგა სანოვაგე, ჩაალაგა და წავიდა. მეორე დილით ჩამოვიდა და ვუთხარი, - ცუდად ხარ-მეთქი?! არა, იქ ისეთი სიწყნარეა, ვერ ავიტანე, ისევ ამათი ხმაური მირჩევნია, აქ ვიმუშავებო. ასეთ პირობებში უხდებოდა წერა“...
წყვილის სიყვარულის ამბავი
"რეზოს რომ მოვეწონე, მისიანებმა თურმე ყველამ იცოდა. მაშინ საწყალი ისე იყო გამხდარი, ჩექმებით, „ტელეგრეიკით,“ გაშვებული თმით დადიოდა და ძალიან არ მომეწონა. ეზოში ბევრი ალუბალი გვედგა. ჩემმა დამ თანამშრომლები დაპატიჟა. რეზოც მოვიდა. ფეხსაცმელი ჰქონდა გარღვეული და მავთულით გაბლანდული, ეს როგორი ფეხსაცმელი აცვია-მეთქი? - ცხვირი ავიბზუე. ხაშმში უჯარმიდან ყოველ დღე ფეხით დადიოდა, გაუჭირდებოდა, აბა, რა იქნებოდა, მაგრამ მაშინ ამაზე არ ვფიქრობდი... მერე თბილისში სტუმრად მეწვია. 18 წლის რომ გავხდი, რეზომ პუშკინის ლექსები მაჩუქა და მითხრა: არც ისეთი პატარა ხარ და ხვდები ალბათ ყველაფერს. მითხარი, მოგწონვარ თუ არა და თუ არა, აღარ მოვალო. გავჩუმდი, თავიდან ვერაფერი ვთქვი, მერე კი ჩემთვის ჩავიდუდუნე - აღარ მოხვიდე-მეთქი... მთელი ღამე არ მიძინია, რაც მე მაშინ ვინერვიულე...
ხომ იცით, გოგოს მეტიჩრობა, შემრცხვა მისი და ასე იმიტომ ვუთხარი. აღარ მოვა, აღარ-მეთქი, ვტიროდი. მოვიდა! და ხომ იგრძნო, როგორ შევხვდი, ან რად უნდოდა პასუხი?! მერე ერთად დავდიოდით კინოში, თეატრში, გამოფენებზე. ჩემთან ძალიან მორიდებული იყო, ასევე ყურადღებიანი, გულისხმიერი და კეთილი. ერთად რომ დავდიოდით, ხელმკლავს მე ვუკეთებდი..."
პირველი მკითხველები
"მისი პირველი მკითხველი მე და ჩემი დედამთილი ვიყავით. მერე ბავშვები რომ წამოიზარდნენ, იმათაც უკითხავდა. როცა შეამჩნევდა, რომ უგებდნენ და მოსწონდათ მისი ნამუშევრები, თვალები გაუფართოვდებოდა და სახე გაუნათდებოდა, უხაროდა... იყო პერიოდი, რომ დაღონებულ-დაფიქრებულ დადიოდა. ახალი შეუღლებულები რომ ვიყავით, თავიდან და ვერ ვხდებოდი, რა ხდებოდა, მერე კი მივხვდი... ასე იყო ხოლმე, როდესაც რაიმე სიტყვა დააბრკოლებდა, შეფიქრიანებული იყო, სანამ შესაფერისს მოძებნიდა... ყოფილა, რომ ხან ჩემთვის, ჩემი დედამთილისთვის უკითხავს, - აბა, ამას როგორ იტყოდიო? საერთოდ, თბილი და მოსიყვარულე ადამიანი იყო და მეტისმეტად ოჯახზე გადაყოლილი“.
რეზო ინანიშვილის ლოცვა
„ღვთისმშობელო დედავ, შენ დაიფარე ჩემი მოდგმა და სისხლი! უკადრისი არაფერი აკადრებინო, შენი უბისა და კალთის ჭირიმე! ჩვენი მამა-პაპის სახელის შემრცხვენელი არაფერი აკადრებინო, ჩვენო წამებულო დედავ! მიეცი ძალა ტკივილის და გაჭირვების ატანისა, ოქროთი ცდუნების ძლევისა! ნუ გააჭუჭყიანებინებ სულს, ნურც ხელებს! ღვთისმშობელო დედავ, შენი მავედრებელი იყო ჩემი მამა-პაპა, შენი მავედრებელი ვარ მე… დაიფარე შენი კეთილი კალთით!“