სპორტი
მსოფლიო
სამხედრო
სამართალი
Faceამბები
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
მეცნიერება
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
მწერალი, რომელმაც დროს გაუსწრო - 10 უცნობი ფაქტი ჟიულ ვერნის შესახებ
მწერალი, რომელმაც დროს გაუსწრო - 10 უცნობი ფაქტი ჟიულ ვერნის შესახებ

სა­თავ­გა­და­სავ­ლო რო­მა­ნე­ბის ერთ-ერთ ყვე­ლა­ზე ცნო­ბილ ავ­ტორს ჰქონ­და პე­რი­ო­დი, რო­დე­საც სახ­ლი­დან გარ­ბო­და, აზარ­ტულ თა­მა­შებს თა­მა­შობ­და და სა­კუ­თა­რი ძმის­შვი­ლი ტყვი­ას ეს­რო­და...

სა­მეც­ნი­ე­რო ფან­ტას­ტი­კის ერთ-ერთი ფუ­ძემ­დებ­ლის, ჟიულ ვერ­ნის რო­მა­ნე­ბი დიდი ხა­ნია სა­თავ­გა­და­სავ­ლო ლი­ტე­რა­ტუ­რის კლა­სი­კად ით­ვლე­ბა. მისი წიგ­ნე­ბი „მოგ­ზა­უ­რო­ბა დე­და­მი­წის ცენ­ტრში“, „80 000 კი­ლო­მეტ­რი წყალ­ქვეშ“ და „80 დღე დე­და­მი­წის გარ­შე­მო“ დღემ­დე არ კარ­გავს პო­პუ­ლა­რო­ბას და ახალ-ახა­ლი ფილ­მე­ბის სა­ფუძ­ვე­ლიც ხდე­ბა, მაგ­რამ რა ვი­ცით თა­ვად ავ­ტო­რის შე­სა­ხებ გარ­და იმი­სა, რომ ის ფრან­გია?

ჩვენ შე­ვაგ­რო­ვეთ 10 სა­ინ­ტე­რე­სო ფაქ­ტი ჟიულ ვერ­ნის შე­სა­ხებ. სა­ნამ მათ გა­გაც­ნობთ, მა­ნამ­დე გე­ტყვით, რომ გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „პა­ლიტ­რა L“ 12 დე­კემ­ბრი­დან ჟიულ ვერ­ნის ხუ­თტო­მე­ულს გა­მოს­ცემს. თუკი გსურთ გქონ­დეთ დი­დე­ბუ­ლი მწერ­ლის ულა­მა­ზე­სი ვი­ზუ­ა­ლის მქო­ნე წიგ­ნე­ბის სე­რია, მა­შინ ეს სტა­ტია ბო­ლომ­დე ჩა­ი­კი­თხეთ.

1. სი­გი­ჟემ­დე უყ­ვარ­და გე­მე­ბი და სახ­ლი­დან გაქ­ცე­ვას ცდი­ლობ­და, რათა იუნ­გა გამ­ხდა­რი­ყო

ჟიულ გაბ­რი­ე­ლი 1828 წლის 8 თე­ბერ­ვალს და­ი­ბა­და. იგი პიერ და სოფი ვერ­ნის პირ­ვე­ლი შვი­ლი იყო. დე­და­მი­სი წარ­მო­შო­ბით ნან­ტის გემთმშე­ნებ­ლე­ბი­სა და გემთმფლო­ბე­ლე­ბის ოჯა­ხი­დან იყო, ვერ­ნის ოჯა­ხი კი ბე­ბი­ის სახ­ლში, მდი­ნა­რე ლუ­ა­რის ნა­პირ­ზე მდე­ბა­რე ქა­ლაქ­ში ცხოვ­რობ­და. ვერ­ნის და­ბა­დე­ბის ად­გილ­მა დიდი გავ­ლე­ნა იქო­ნია მის შე­მოქ­მე­დე­ბა­ზე. მე-19 სა­უ­კუ­ნე­ში ნან­ტი ძა­ლი­ან ცო­ცხა­ლი სა­პორ­ტო ქა­ლა­ქი იყო - ცენ­ტრი არა მხო­ლოდ ფრან­გი გემთმშე­ნებ­ლე­ბის­თვის, არა­მედ ვაჭ­რე­ბის­თვი­საც. ვერ­ნი მთე­ლი ბავ­შვო­ბა ლუ­ა­რა­ზე მცუ­რავ გე­მებს უყუ­რებ­და და წარ­მო­იდ­გენ­და, რო­გო­რი იქ­ნე­ბო­და ბორტზე ას­ვლა და ნამ­დვილ მოგ­ზა­უ­რო­ბა­ში წას­ვლა. 11 წლის ასაკ­ში მის­მა სა­ზღვაო ტრან­სპორ­ტით გა­ტა­ცე­ბამ პიკს მი­აღ­წია - ბიჭი სახ­ლი­დან გა­იქ­ცა, სკუ­ნერ „კო­რა­ლი­ზე“ იუნ­გად ჩა­ე­წე­რა და კი­ნა­ღამ ინ­დო­ეთ­ში გა­ცუ­რა. მშობ­ლე­ბის სა­ბედ­ნი­ე­როდ, გემი მცი­რე ხნით შე­ფერ­ხდა ახ­ლომ­დე­ბა­რე პორ­ტში, სა­დაც მა­მამ მო­ა­ხერ­ხა თავ­გა­და­სავ­ლებს მო­წყუ­რე­ბუ­ლი შვი­ლის სახ­ლში დაბ­რუ­ნე­ბა.

2. მისი სა­თავ­გა­და­სავ­ლო რო­მა­ნე­ბი ერთი სე­რი­ის ნა­წი­ლი იყო...

მიჩ­ვე­უ­ლი ვართ ჟიულ ვერ­ნის რო­მა­ნე­ბი და­მო­უ­კი­დე­ბელ ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბად მი­ვიჩ­ნი­ოთ, მაგ­რამ ეს ბო­ლომ­დე სწო­რი არ არის. 1860-იანი წლე­ბის და­სა­წყის­ში ვერ­ნი შეხ­ვდა პიერ-ჟულ ეტ­ცელს, წარ­მა­ტე­ბულ ფრანგ გა­მომ­ცე­მელს და ჟურ­ნა­ლის მთა­ვარ რე­დაქ­ტორს, რო­მე­ლიც და­ეხ­მა­რა ვერ­ნის გა­მო­ექ­ვეყ­ნე­ბი­ნა თა­ვი­სი პირ­ვე­ლი რო­მა­ნი - „ხუთი კვი­რა სა­ჰა­ე­რო ბურთზე“. ამ რო­მან­მა სა­ფუძ­ვე­ლი ჩა­უ­ყა­რა ექ­სტრა­ორ­დი­ნა­რუ­ლი მოგ­ზა­უ­რო­ბე­ბის (Voyages Extraordinaires) სე­რი­ას (ვერ­ნის მიერ და­წე­რი­ლი და ეტ­ცე­ლის მიერ გა­მო­ცე­მუ­ლი ათე­უ­ლო­ბით წიგ­ნის სე­რია). ამ რო­მა­ნე­ბის უმე­ტე­სო­ბა (მათ შო­რის ცნო­ბი­ლი „80000 კი­ლო­მეტ­რი წყალ­ქვეშ“) ჯერ ეტა­პობ­რი­ვად გა­მო­ი­ცა ეტ­ცე­ლის ჟურ­ნალ­ში და მხო­ლოდ ამის შემ­დეგ გა­მო­ი­ცა წიგ­ნის სა­ხით.

3. მის­მა ნა­წე­რებ­მა ხელი შე­უ­წყო სტიმ­პან­კის გან­ვი­თა­რე­ბას

სტიმ­პან­კი სა­მეც­ნი­ე­რო ფან­ტას­ტი­კის ქვეჟან­რია, რო­მე­ლიც თა­ვის თავ­ში მო­ი­ცავს ტექ­ნო­ლო­გი­ა­სა და დე­კო­რა­ტი­ულ-გა­მო­ყე­ნე­ბი­თი ხე­ლოვ­ნე­ბას, შთა­გო­ნე­ბულს XIX სა­უ­კუ­ნის ინ­დუსტრი­უ­ლი ტექ­ნო­ლო­გე­ბით და ორ­თქლის მან­ქა­ნე­ბით. ჟიულ ვერ­ნის რო­მა­ნებ­მა დიდი გავ­ლე­ნა მო­ახ­დი­ნა სტიმ­პანკზე. ვერ­ნის ზო­გი­ერ­თი პერ­სო­ნა­ჟი და მის მიერ გა­მო­გო­ნი­ლი მან­ქა­ნე­ბი მოგ­ვი­ა­ნე­ბით გა­მოჩ­ნდა ცნო­ბილ სტიმ­პანკ ნა­წარ­მო­ე­ბებ­ში. კა­პი­ტა­ნი ნემო „80 000 კი­ლო­მეტ­რი წყალ­ქვეშ“ არის ასე­ვე ალან მუ­რის კო­მიქ­სე­ბის სე­რი­ის The League of Extraordinary Gentlemen-ის გმი­რი.

4. მისი ბევ­რი წი­ნას­წარ­მე­ტყვე­ლე­ბა მო­მავ­ლის შე­სა­ხებ სა­ოც­რად ზუს­ტი აღ­მოჩ­ნდა

ვერ­ნის მიერ თა­ვის წიგ­ნებ­ში აღ­წე­რი­ლი ზო­გი­ერ­თი ტექ­ნო­ლო­გია მოგ­ვი­ა­ნე­ბით რე­ა­ლო­ბად იქცა. მისი ერთ-ერთი მან­ქა­ნა, ნა­უ­ტი­ლუ­სი, ელექტრო წყალ­ქვე­შა ნავი 80000 კი­ლო­მეტ­რი წყლის ქვეშ, გა­მო­ი­გო­ნეს წლე­ბის შემ­დეგ, რაც მან პირ­ვე­ლად და­წე­რა ამის შე­სა­ხებ. წიგ­ნის პირ­ვე­ლი ნა­წი­ლი გა­მო­ი­ცა 1869 წელს, ხოლო ბა­ტა­რე­ით მო­მუ­შა­ვე პირ­ვე­ლი წყალ­ქვე­შა ნა­ვე­ბი 1880-იან წლებ­ში გა­უშ­ვეს (წყალ­ქვე­შა ნა­ვე­ბის მსგავ­სი დი­ზა­ი­ნი დღე­საც გა­მო­ი­ყე­ნე­ბა).

ვერ­ნის რო­მა­ნი „პა­რი­ზი მე­ო­ცე სა­უ­კუ­ნე­ში“ ასე­ვე შე­ი­ცავს სა­ოც­რად ზუსტ ტექ­ნი­კურ პროგ­ნო­ზებს. 1863 წელს შექ­მნი­ლი დის­ტო­პია ასა­ხავს ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბით შე­პყრო­ბილ პა­რი­ზულ სა­ზო­გა­დო­ე­ბას 1960-იან წლებ­ში. ვერ­ნი წერ­და ცა­თამბჯე­ნე­ბის, ლიფ­ტე­ბის, ში­დაწ­ვის მან­ქა­ნე­ბის, მა­ტა­რებ­ლე­ბის, ქა­ლა­ქის ელექტრო გა­ნა­თე­ბი­სა და გა­რე­უბ­ნე­ბის სახ­ლე­ბის შე­სა­ხებ. ის თა­ვის დროს ბევ­რად წინ უს­წრებ­და. მან ასე­ვე ახ­სე­ნა მე­ქა­ნი­კუ­რი კალ­კუ­ლა­ტო­რე­ბის ჯგუ­ფი (თა­ნა­მედ­რო­ვე კომ­პი­უ­ტე­რე­ბის მსგავ­სი), რომ­ლებ­საც შე­ეძ­ლოთ ერ­თმა­ნეთ­თან კო­მუ­ნი­კა­ცია ქსე­ლის სა­შუ­ა­ლე­ბით (რო­გორც ინ­ტერ­ნე­ტი). ცუდი არ არის 1828 წელს და­ბა­დე­ბუ­ლის­თვის, არა?

5. მწე­რალს სამი იახ­ტა ჰქონ­და

სხვა მწერ­ლე­ბის უმე­ტე­სო­ბის­გან გან­სხვა­ვე­ბით, რომ­ლე­ბიც ძი­რი­თა­დად სახ­ლში მუ­შა­ობ­დნენ, ჟიულ ვერ­ნი მთე­ლი ცხოვ­რე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში მოგ­ზა­უ­რობ­და. მი­ღე­ბუ­ლი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი მისი შე­მოქ­მე­დე­ბის შთა­გო­ნე­ბად იქცა.

ჟიულ ვერ­ნი და მისი მე­უღ­ლე ონო­რი­ნა

6. მისი ავ­ტო­რო­ბით 70-ზე მეტი რო­მა­ნი გა­მო­ი­ცა

ის გახ­და სა­მეც­ნი­ე­რო ფან­ტას­ტი­კუ­რი ლი­ტე­რა­ტუ­რის ჟან­რის ერთ-ერთი ფუ­ძემ­დე­ბე­ლი. ის იმ­დე­ნად პო­პუ­ლა­რუ­ლია მსოფ­ლი­ოს თით­ქმის ყვე­ლა ქვე­ყა­ნა­ში, რომ მისი წიგ­ნე­ბი თარ­გმან­თა რა­ო­დე­ნო­ბით მე­ო­რე ად­გილ­ზეა მსოფ­ლი­ო­ში, აგა­თა კრის­ტის ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის შემ­დეგ. ჟიულ ვერ­ნი ძა­ლი­ან ნა­ყო­ფი­ე­რი ავ­ტო­რი იყო. ძა­ლი­ან ბევ­რს მუ­შა­ობ­და, ხან­და­ხან ივი­წყებ­და საჭ­მელ­სა და ძილს. მისი კალ­მით ჯამ­ში 70-ზე მეტი რო­მა­ნი გა­მო­ი­ცა.

7. მას სა­კუ­თა­რი ბი­ძაშ­ვი­ლი შე­უყ­ვარ­და

ერთ-ერთი გად­მო­ცე­მის მი­ხედ­ვით, რო­დე­საც ახალ­გაზ­რდა ჟიულ ვერ­ნი ინ­დო­ე­თის­კენ მი­მა­ვა­ლი გე­მი­დან ჩა­მო­იყ­ვა­ნეს და ჰკი­თხეს, თუ რა­ტომ გა­და­წყვი­ტა გაქ­ცე­ვა, ბიჭ­მა, გარ­და მოგ­ზა­უ­რო­ბის დიდი სურ­ვი­ლი­სა, ახ­სე­ნა ბი­ძაშ­ვი­ლი ქე­რო­ლა­ი­ნი, რომ­ლის­თვი­საც შო­რე­უ­ლი ქვეყ­ნე­ბი­დან მარ­ჯნის მძი­ვე­ბის მო­ტა­ნა სურ­და, რათა მისი ყუ­რა­დღე­ბა მი­ე­პყრო. 1847 წელს, როცა ჟი­უ­ლი 19 წლის იყო, ქე­რო­ლა­ი­ნი კი 20-ის, ის ცო­ლად გაჰ­ყვა თა­ვის­ზე ოცი წლით უფ­როს კაცს. ვერ­ნი გულ­ნატ­კე­ნი დარ­ჩა.

25 წლის ჟიულ ვერ­ნი

8. ცხოვ­რობ­და პა­რიზ­ში ძა­ლი­ან მღელ­ვა­რე პე­რი­ოდ­ში

მა­ლე­ვე მას შემ­დეგ, რაც ვერ­ნი დე­და­ქა­ლაქ­ში გა­და­ვი­და, და­ი­წყო 1848 წლის საფ­რან­გე­თის რე­ვო­ლუ­ცია. თა­ვად მწე­რა­ლი მას­ში არ მო­ნა­წი­ლე­ობ­და, მაგ­რამ ინ­ტე­რე­სით ადევ­ნებ­და თვალს ყვე­ლა­ფერს, რაც გა­რეთ ხდე­ბო­და. „ხუთ­შა­ბათს ბრძო­ლე­ბი ინ­ტენ­სი­უ­რი იყო; ჩემი ქუ­ჩის ბო­ლო­ში მდე­ბა­რე სახ­ლე­ბი ქვე­მეხ­მა და­ა­ზი­ა­ნა,“ - სწერ­და ის დე­დას 1851 წლის დე­კემ­ბრის გა­დატ­რი­ა­ლე­ბის არე­უ­ლო­ბის დროს. იმ წლებ­ში ვერ­ნიმ მო­ა­ხერ­ხა პო­ლი­ტი­კუ­რი რყე­ვე­ბის­გან თა­ვის დაღ­წე­ვა, მაგ­რამ თა­ვის ნა­წე­რებ­ში იგი მოგ­ვი­ა­ნე­ბით არა­ერ­თხელ მი­უბ­რუნ­და ამ თე­მას.

9. თით­ქმის მთე­ლი ცხოვ­რე­ბა ჰქონ­და სტა­ბი­ლუ­რი შე­მო­სა­ვა­ლი

1863 წლი­დან ვერ­ნი ეტ­ცე­ლის­თვის წე­ლი­წად­ში 2 წიგნს წერ­და. ეს კონ­ტრაქ­ტი მას რამ­დე­ნი­მე ათე­უ­ლი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში სტა­ბი­ლურ შე­მო­სა­ვალს აძ­ლევ­და. 1863 წლი­დან 1905 წლამ­დე ვერნ­მა გა­მო­აქ­ვეყ­ნა 54 სა­მოგ­ზა­უ­რო, სა­თავ­გა­და­სავ­ლო, ის­ტო­რი­უ­ლი, სა­მეც­ნი­ე­რო და ტექ­ნო­ლო­გი­უ­რი რო­მა­ნი სე­რი­ის­თვის Voyages Extraordinaires. ეტ­ცე­ლი მას­თან ერ­თად 1886 წლამ­დე სიკ­ვდი­ლამ­დე გა­ნი­ხი­ლავ­და პერ­სო­ნა­ჟებ­სა და შეთ­ქმუ­ლე­ბებს. თუმ­ცა ვერ­ნის ნა­წე­რე­ბი მხო­ლოდ ამ სე­რი­ით არ შე­მო­ი­ფარ­გლე­ბო­და. რო­გორც ზე­ვით აღ­ვნიშ­ნეთ, სულ და­წე­რა 70-ზე მეტი რო­მა­ნი, მაგ­რამ ზო­გი­ერ­თი მათ­გა­ნი მხო­ლოდ მისი გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ გა­მო­ი­ცა.

10. შთა­გო­ნე­ბას სა­კუ­თა­რი თავ­გა­და­სავ­ლე­ბი­დან იღებ­და

ასაკ­თან ერ­თად ვერ­ნი არ თმობ­და ნა­ოს­ნო­ბის ოც­ნე­ბას. რო­დე­საც 1860-იან წლებ­ში თა­ვი­სი რო­მა­ნე­ბით ფუ­ლის გა­მო­მუ­შა­ვე­ბა და­ი­წყო, პირ­ვე­ლი, რაც გა­ა­კე­თა, პა­ტა­რა იახ­ტის ყიდ­ვა იყო. იახ­ტას თა­ვი­სი ვა­ჟის, მი­შე­ლის პა­ტივ­სა­ცე­მად "სენ-მი­შე­ლი" და­არ­ქვა. 1867 წლი­დან ხში­რად ცუ­რავ­და ევ­რო­პის ირ­გვლივ არ­ხის კუნ­ძუ­ლებ­სა თუ ინ­გლი­სის სა­ნა­პი­რო­ზე. ზღვის სიმ­შვი­დე ხელს უწყობ­და შთა­გო­ნე­ბას - ამ მოგ­ზა­უ­რო­ბის დროს მან და­წე­რა თა­ვი­სი მთა­ვა­რი რო­მა­ნე­ბის უმე­ტე­სო­ბა (მათ შო­რის "80 დღე მსოფ­ლი­ოს გარ­შე­მო" და "20000 ლიე წყალ­ქვეშ"). მეტი ფუ­ლის გა­მო­მუ­შა­ვე­ბის შემ­დეგ მან უფრო დიდი გემი იყი­და და და­არ­ქვა "სენ-მი­შელ II". რამ­დე­ნი­მე წლის შემ­დეგ შე­ი­ძი­ნა მე­სა­მე ხო­მალ­დი Saint-Michel III, ორ­თქლის იახ­ტა, რომ­ლის­თვი­საც 10-კა­ცი­ა­ნი ეკი­პა­ჟი სჭირ­დე­ბო­და. დიდ­მა ხო­მალდმა შორ მან­ძილ­ზე მოგ­ზა­უ­რო­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბა მის­ცა.

ჟიულ ვერ­ნის გავ­ლე­ნა ბევ­რად სცილ­დე­ბა სა­მეც­ნი­ე­რო ფან­ტას­ტი­კას, სტიმ­პანკს ან რე­ა­ლურ სამ­ყა­როს ტექ­ნო­ლო­გი­ას. მის­მა ნა­წე­რებ­მა გავ­ლე­ნა იქო­ნია უამ­რავ ავ­ტორ­ზე და დღემ­დე რჩე­ბა ბევ­რის შთა­გო­ნე­ბის წყა­რო. რო­გორც რეი ბრედ­ბე­რი წერ­და: „ჩვენ ყვე­ლა­ნი ასე თუ ისე ჟიულ ვერ­ნის შვი­ლე­ბი ვართ“.

შე­გახ­სე­ნებთ, გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „პა­ლიტ­რა L“ 12 დე­კემ­ბრი­დან ჟიულ ვერ­ნის ხუ­თტო­მე­ულს გა­მოს­ცემს, რო­მელ­საც მკი­თხვე­ლი გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი პი­რო­ბე­ბი­თა და გან­სა­კუთ­რე­ბულ ფა­სად შე­ი­ძენს. სე­რი­ის ახა­ლი წიგ­ნე­ბი თვე­ში ერთხელ გა­მო­ვა.

პირ­ვე­ლი ტომი იქ­ნე­ბა „80 000 კი­ლო­მეტ­რი წყალ­ქვეშ“, რომ­ლის შე­ძე­ნაც ერთი კვი­რის გან­მავ­ლო­ბა­ში სპე­ცი­ა­ლურ ფა­სად, 10 ლა­რად იქ­ნე­ბა შე­საძ­ლე­ბე­ლი. ახა­ლი პრო­ექ­ტის ფარ­გლებ­ში წიგ­ნე­ბის ფას­დაკ­ლე­ბით ყიდ­ვა უკვე პრე­სის გა­რე­შეა შე­საძ­ლე­ბე­ლი.

სე­რი­ის ფარ­გლებ­ში ასე­ვე გა­მო­ი­ცე­მა:

  • მე­ო­რე ტომი – „სა­ი­დუმ­ლო კუნ­ძუ­ლი“,
  • მე­სა­მე ტომი - „კა­პი­ტან გრან­ტის შვი­ლე­ბი“
  • მე­ო­თხე ტომი - „15 წლის კა­პი­ტა­ნი“
  • მე­ხუ­თე ტომი – „კა­პი­ტან ჰა­ტე­რა­სის მოგ­ზა­უ­რო­ბა“
მკითხველის კომენტარები / 2 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
მარინე
0

10 უცნობი ფაქტიდან3 ვიცოდი მხოლოდ, აუცილებლად. შევიძენ ხუთტომეულს (თუმცა ძველი გამოცემა მაქვს), რადგან ჟიულ ვერნი ძალიან მიყვარს

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ახალი რომის პაპის ასარჩევად კონკლავი სიქსტეს კაპელაში დღეს შეიკრიბება
ავტორი:

მწერალი, რომელმაც დროს გაუსწრო - 10 უცნობი ფაქტი ჟიულ ვერნის შესახებ

მწერალი, რომელმაც დროს გაუსწრო - 10 უცნობი ფაქტი ჟიულ ვერნის შესახებ

სათავგადასავლო რომანების ერთ-ერთ ყველაზე ცნობილ ავტორს ჰქონდა პერიოდი, როდესაც სახლიდან გარბოდა, აზარტულ თამაშებს თამაშობდა და საკუთარი ძმისშვილი ტყვიას ესროდა...

სამეცნიერო ფანტასტიკის ერთ-ერთი ფუძემდებლის, ჟიულ ვერნის რომანები დიდი ხანია სათავგადასავლო ლიტერატურის კლასიკად ითვლება. მისი წიგნები „მოგზაურობა დედამიწის ცენტრში“, „80 000 კილომეტრი წყალქვეშ“ და „80 დღე დედამიწის გარშემო“ დღემდე არ კარგავს პოპულარობას და ახალ-ახალი ფილმების საფუძველიც ხდება, მაგრამ რა ვიცით თავად ავტორის შესახებ გარდა იმისა, რომ ის ფრანგია?

ჩვენ შევაგროვეთ 10 საინტერესო ფაქტი ჟიულ ვერნის შესახებ. სანამ მათ გაგაცნობთ, მანამდე გეტყვით, რომ გამომცემლობა „პალიტრა L“ 12 დეკემბრიდან ჟიულ ვერნის ხუთტომეულს გამოსცემს. თუკი გსურთ გქონდეთ დიდებული მწერლის ულამაზესი ვიზუალის მქონე წიგნების სერია, მაშინ ეს სტატია ბოლომდე ჩაიკითხეთ.

1. სიგიჟემდე უყვარდა გემები და სახლიდან გაქცევას ცდილობდა, რათა იუნგა გამხდარიყო

ჟიულ გაბრიელი 1828 წლის 8 თებერვალს დაიბადა. იგი პიერ და სოფი ვერნის პირველი შვილი იყო. დედამისი წარმოშობით ნანტის გემთმშენებლებისა და გემთმფლობელების ოჯახიდან იყო, ვერნის ოჯახი კი ბებიის სახლში, მდინარე ლუარის ნაპირზე მდებარე ქალაქში ცხოვრობდა. ვერნის დაბადების ადგილმა დიდი გავლენა იქონია მის შემოქმედებაზე. მე-19 საუკუნეში ნანტი ძალიან ცოცხალი საპორტო ქალაქი იყო - ცენტრი არა მხოლოდ ფრანგი გემთმშენებლებისთვის, არამედ ვაჭრებისთვისაც. ვერნი მთელი ბავშვობა ლუარაზე მცურავ გემებს უყურებდა და წარმოიდგენდა, როგორი იქნებოდა ბორტზე ასვლა და ნამდვილ მოგზაურობაში წასვლა. 11 წლის ასაკში მისმა საზღვაო ტრანსპორტით გატაცებამ პიკს მიაღწია - ბიჭი სახლიდან გაიქცა, სკუნერ „კორალიზე“ იუნგად ჩაეწერა და კინაღამ ინდოეთში გაცურა. მშობლების საბედნიეროდ, გემი მცირე ხნით შეფერხდა ახლომდებარე პორტში, სადაც მამამ მოახერხა თავგადასავლებს მოწყურებული შვილის სახლში დაბრუნება.

2. მისი სათავგადასავლო რომანები ერთი სერიის ნაწილი იყო...

მიჩვეული ვართ ჟიულ ვერნის რომანები დამოუკიდებელ ნაწარმოებებად მივიჩნიოთ, მაგრამ ეს ბოლომდე სწორი არ არის. 1860-იანი წლების დასაწყისში ვერნი შეხვდა პიერ-ჟულ ეტცელს, წარმატებულ ფრანგ გამომცემელს და ჟურნალის მთავარ რედაქტორს, რომელიც დაეხმარა ვერნის გამოექვეყნებინა თავისი პირველი რომანი - „ხუთი კვირა საჰაერო ბურთზე“. ამ რომანმა საფუძველი ჩაუყარა ექსტრაორდინარული მოგზაურობების (Voyages Extraordinaires) სერიას (ვერნის მიერ დაწერილი და ეტცელის მიერ გამოცემული ათეულობით წიგნის სერია). ამ რომანების უმეტესობა (მათ შორის ცნობილი „80000 კილომეტრი წყალქვეშ“) ჯერ ეტაპობრივად გამოიცა ეტცელის ჟურნალში და მხოლოდ ამის შემდეგ გამოიცა წიგნის სახით.

3. მისმა ნაწერებმა ხელი შეუწყო სტიმპანკის განვითარებას

სტიმპანკი სამეცნიერო ფანტასტიკის ქვეჟანრია, რომელიც თავის თავში მოიცავს ტექნოლოგიასა და დეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნებას, შთაგონებულს XIX საუკუნის ინდუსტრიული ტექნოლოგებით და ორთქლის მანქანებით. ჟიულ ვერნის რომანებმა დიდი გავლენა მოახდინა სტიმპანკზე. ვერნის ზოგიერთი პერსონაჟი და მის მიერ გამოგონილი მანქანები მოგვიანებით გამოჩნდა ცნობილ სტიმპანკ ნაწარმოებებში. კაპიტანი ნემო „80 000 კილომეტრი წყალქვეშ“ არის ასევე ალან მურის კომიქსების სერიის The League of Extraordinary Gentlemen-ის გმირი.

4. მისი ბევრი წინასწარმეტყველება მომავლის შესახებ საოცრად ზუსტი აღმოჩნდა

ვერნის მიერ თავის წიგნებში აღწერილი ზოგიერთი ტექნოლოგია მოგვიანებით რეალობად იქცა. მისი ერთ-ერთი მანქანა, ნაუტილუსი, ელექტრო წყალქვეშა ნავი 80000 კილომეტრი წყლის ქვეშ, გამოიგონეს წლების შემდეგ, რაც მან პირველად დაწერა ამის შესახებ. წიგნის პირველი ნაწილი გამოიცა 1869 წელს, ხოლო ბატარეით მომუშავე პირველი წყალქვეშა ნავები 1880-იან წლებში გაუშვეს (წყალქვეშა ნავების მსგავსი დიზაინი დღესაც გამოიყენება).

ვერნის რომანი „პარიზი მეოცე საუკუნეში“ ასევე შეიცავს საოცრად ზუსტ ტექნიკურ პროგნოზებს. 1863 წელს შექმნილი დისტოპია ასახავს ტექნოლოგიებით შეპყრობილ პარიზულ საზოგადოებას 1960-იან წლებში. ვერნი წერდა ცათამბჯენების, ლიფტების, შიდაწვის მანქანების, მატარებლების, ქალაქის ელექტრო განათებისა და გარეუბნების სახლების შესახებ. ის თავის დროს ბევრად წინ უსწრებდა. მან ასევე ახსენა მექანიკური კალკულატორების ჯგუფი (თანამედროვე კომპიუტერების მსგავსი), რომლებსაც შეეძლოთ ერთმანეთთან კომუნიკაცია ქსელის საშუალებით (როგორც ინტერნეტი). ცუდი არ არის 1828 წელს დაბადებულისთვის, არა?

5. მწერალს სამი იახტა ჰქონდა

სხვა მწერლების უმეტესობისგან განსხვავებით, რომლებიც ძირითადად სახლში მუშაობდნენ, ჟიულ ვერნი მთელი ცხოვრების განმავლობაში მოგზაურობდა. მიღებული შთაბეჭდილებები მისი შემოქმედების შთაგონებად იქცა.

ჟიულ ვერნი და მისი მეუღლე ონორინა

6. მისი ავტორობით 70-ზე მეტი რომანი გამოიცა

ის გახდა სამეცნიერო ფანტასტიკური ლიტერატურის ჟანრის ერთ-ერთი ფუძემდებელი. ის იმდენად პოპულარულია მსოფლიოს თითქმის ყველა ქვეყანაში, რომ მისი წიგნები თარგმანთა რაოდენობით მეორე ადგილზეა მსოფლიოში, აგათა კრისტის ნაწარმოებების შემდეგ. ჟიულ ვერნი ძალიან ნაყოფიერი ავტორი იყო. ძალიან ბევრს მუშაობდა, ხანდახან ივიწყებდა საჭმელსა და ძილს. მისი კალმით ჯამში 70-ზე მეტი რომანი გამოიცა.

7. მას საკუთარი ბიძაშვილი შეუყვარდა

ერთ-ერთი გადმოცემის მიხედვით, როდესაც ახალგაზრდა ჟიულ ვერნი ინდოეთისკენ მიმავალი გემიდან ჩამოიყვანეს და ჰკითხეს, თუ რატომ გადაწყვიტა გაქცევა, ბიჭმა, გარდა მოგზაურობის დიდი სურვილისა, ახსენა ბიძაშვილი ქეროლაინი, რომლისთვისაც შორეული ქვეყნებიდან მარჯნის მძივების მოტანა სურდა, რათა მისი ყურადღება მიეპყრო. 1847 წელს, როცა ჟიული 19 წლის იყო, ქეროლაინი კი 20-ის, ის ცოლად გაჰყვა თავისზე ოცი წლით უფროს კაცს. ვერნი გულნატკენი დარჩა.

25 წლის ჟიულ ვერნი

8. ცხოვრობდა პარიზში ძალიან მღელვარე პერიოდში

მალევე მას შემდეგ, რაც ვერნი დედაქალაქში გადავიდა, დაიწყო 1848 წლის საფრანგეთის რევოლუცია. თავად მწერალი მასში არ მონაწილეობდა, მაგრამ ინტერესით ადევნებდა თვალს ყველაფერს, რაც გარეთ ხდებოდა. „ხუთშაბათს ბრძოლები ინტენსიური იყო; ჩემი ქუჩის ბოლოში მდებარე სახლები ქვემეხმა დააზიანა,“ - სწერდა ის დედას 1851 წლის დეკემბრის გადატრიალების არეულობის დროს. იმ წლებში ვერნიმ მოახერხა პოლიტიკური რყევებისგან თავის დაღწევა, მაგრამ თავის ნაწერებში იგი მოგვიანებით არაერთხელ მიუბრუნდა ამ თემას.

9. თითქმის მთელი ცხოვრება ჰქონდა სტაბილური შემოსავალი

1863 წლიდან ვერნი ეტცელისთვის წელიწადში 2 წიგნს წერდა. ეს კონტრაქტი მას რამდენიმე ათეული წლის განმავლობაში სტაბილურ შემოსავალს აძლევდა. 1863 წლიდან 1905 წლამდე ვერნმა გამოაქვეყნა 54 სამოგზაურო, სათავგადასავლო, ისტორიული, სამეცნიერო და ტექნოლოგიური რომანი სერიისთვის Voyages Extraordinaires. ეტცელი მასთან ერთად 1886 წლამდე სიკვდილამდე განიხილავდა პერსონაჟებსა და შეთქმულებებს. თუმცა ვერნის ნაწერები მხოლოდ ამ სერიით არ შემოიფარგლებოდა. როგორც ზევით აღვნიშნეთ, სულ დაწერა 70-ზე მეტი რომანი, მაგრამ ზოგიერთი მათგანი მხოლოდ მისი გარდაცვალების შემდეგ გამოიცა.

10. შთაგონებას საკუთარი თავგადასავლებიდან იღებდა

ასაკთან ერთად ვერნი არ თმობდა ნაოსნობის ოცნებას. როდესაც 1860-იან წლებში თავისი რომანებით ფულის გამომუშავება დაიწყო, პირველი, რაც გააკეთა, პატარა იახტის ყიდვა იყო. იახტას თავისი ვაჟის, მიშელის პატივსაცემად "სენ-მიშელი" დაარქვა. 1867 წლიდან ხშირად ცურავდა ევროპის ირგვლივ არხის კუნძულებსა თუ ინგლისის სანაპიროზე. ზღვის სიმშვიდე ხელს უწყობდა შთაგონებას - ამ მოგზაურობის დროს მან დაწერა თავისი მთავარი რომანების უმეტესობა (მათ შორის "80 დღე მსოფლიოს გარშემო" და "20000 ლიე წყალქვეშ"). მეტი ფულის გამომუშავების შემდეგ მან უფრო დიდი გემი იყიდა და დაარქვა "სენ-მიშელ II". რამდენიმე წლის შემდეგ შეიძინა მესამე ხომალდი Saint-Michel III, ორთქლის იახტა, რომლისთვისაც 10-კაციანი ეკიპაჟი სჭირდებოდა. დიდმა ხომალდმა შორ მანძილზე მოგზაურობის საშუალება მისცა.

ჟიულ ვერნის გავლენა ბევრად სცილდება სამეცნიერო ფანტასტიკას, სტიმპანკს ან რეალურ სამყაროს ტექნოლოგიას. მისმა ნაწერებმა გავლენა იქონია უამრავ ავტორზე და დღემდე რჩება ბევრის შთაგონების წყარო. როგორც რეი ბრედბერი წერდა: „ჩვენ ყველანი ასე თუ ისე ჟიულ ვერნის შვილები ვართ“.

შეგახსენებთ, გამომცემლობა „პალიტრა L“ 12 დეკემბრიდან ჟიულ ვერნის ხუთტომეულს გამოსცემს, რომელსაც მკითხველი განსაკუთრებული პირობებითა და განსაკუთრებულ ფასად შეიძენს. სერიის ახალი წიგნები თვეში ერთხელ გამოვა.

პირველი ტომი იქნება „80 000 კილომეტრი წყალქვეშ“, რომლის შეძენაც ერთი კვირის განმავლობაში სპეციალურ ფასად, 10 ლარად იქნება შესაძლებელი. ახალი პროექტის ფარგლებში წიგნების ფასდაკლებით ყიდვა უკვე პრესის გარეშეა შესაძლებელი.

სერიის ფარგლებში ასევე გამოიცემა:

  • მეორე ტომი – „საიდუმლო კუნძული“,
  • მესამე ტომი - „კაპიტან გრანტის შვილები“
  • მეოთხე ტომი - „15 წლის კაპიტანი“
  • მეხუთე ტომი – „კაპიტან ჰატერასის მოგზაურობა“