სამართალი
პოლიტიკა
საზოგადოება

14

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

15 მაისი, ხუთშაბათი, მთვარის მეთვრამეტე, მთვარე 23:56-ზე ესტუმრება თხის რქას არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები, სასამართლო პროცესები. არ გირჩევთ ვაჭრობას, უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საკითხების მოგვარებას. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. ურთიერთობისას აკონტროლეთ ემოციები. კამათი დაუშვებელია. კარგი დღეა მოგზაურობისთვის, ხანგრძლივი მგზავრობისთვის. დაისვენეთ, მაგრამ ნაკლები იძინეთ. მოერიდეთ ქორწინებასა და ჯვრისწერას. გაამდიდრეთ თქვენი რაციონი თხილითა და მცენარეული ზეთით. სიგარეტის რაოდენობა და ალკოჰოლის დოზა შეამცირეთ. მიირთვით ახალმომზადებული კერძი. გაამდიდრეთ რაციონი უმი ბოსტნეულით. არ გაცივდეთ, რადგან დღეს ჯანმრთელობის შესუსტება გაცივებით იწყება.
მსოფლიო
მეცნიერება
სპორტი
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
სამხედრო
კონფლიქტები
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ვინ არის დაინტერესებული აფხაზეთის რკინიგზის აღდგენით?!
ვინ არის დაინტერესებული აფხაზეთის რკინიგზის აღდგენით?!

ქარ­თვე­ლებ­სა და აფხა­ზებს შო­რის ძმა­თამ­კვლე­ლი ომის შემ­დეგ ჩვენ შო­რის თით­ქოს გა­და­უ­ლა­ხა­ვი უფსკრუ­ლი გაჩ­ნდა. ნელ-ნელა ქრე­ბო­და თბი­ლის­სა და სო­ხუმს შო­რის დი­ა­ლო­გის და­წყე­ბის იმე­დიც. ამი­ტომ, რო­დე­საც სა­ქარ­თვე­ლოს პრე­მი­ერ-მი­ნის­ტრმა, ბი­ძი­ნა ივა­ნიშ­ვილ­მა, აფხა­ზე­თის გავ­ლით სარ­კი­ნიგ­ზო მი­მოს­ვლის აღ­დგე­ნის სა­კი­თხი წა­მოჭ­რა, ქარ­თვე­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის დიდი ნა­წი­ლი მი­ე­სალ­მა ამ ინი­ცი­ა­ტი­ვას, რად­გან გაჩ­ნდა იმე­დი ორ მო­ნა­თე­სა­ვე ხალ­ხს შო­რის ჩა­ტე­ხი­ლი ხი­დის აღ­დგე­ნი­სა. თუმ­ცა ექ­სპერტთა აზრი ამ სა­კი­თხზე ორად გა­ი­ყო: ზოგი ფიქ­რობს, რომ ამ რკი­ნიგ­ზის აღ­დგე­ნა უშუ­ა­ლოდ სა­ქარ­თვე­ლოს ინ­ტე­რე­სებ­ში არ შე­დის... გვე­სა­უბ­რე­ბა ეკო­ნო­მი­კის მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა დოქ­ტო­რი, პრო­ფე­სო­რი ლადო პა­პა­ვა:

- "და­ნა­შა­უ­ლებ­რი­ვი, ან­ტი­სა­ხელ­მწი­ფო­ებ­რი­ვი, ან­ტი­ქარ­თუ­ლი აქტი" - ასე შე­ა­ფა­სა მი­ხე­ილ სა­ა­კაშ­ვილ­მა პრე­მი­ერ-მი­ნის­ტრის ინი­ცი­ა­ტი­ვა. მისი თქმით, ამ ტი­პის ქმე­დე­ბე­ბით რუ­სეთს ეზ­რდე­ბა მო­ტი­ვა­ცია იმი­სა, რომ აფხა­ზე­თის ოკუ­პა­ცია და­კა­ნონ­დეს. რა შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას ამ შე­ფა­სე­ბა­ზე?

- სა­ა­კაშ­ვი­ლი თვი­თონ არის "და­ნა­შა­უ­ლებ­რი­ვი და ან­ტი­სა­ხელ­მწი­ფო­ებ­რი­ვი" პო­ლი­ტი­კო­სი. რუ­სე­თის ინ­ტე­რე­სებ­ში თვი­თონ სა­ა­კაშ­ვი­ლი შე­დის, იმი­ტომ, რომ მან სე­რი­ო­ზუ­ლი რუ­სუ­ლი კა­პი­ტა­ლი შე­მო­იყ­ვა­ნა სა­ქარ­თვე­ლო­ში, რუ­სუ­ლი ჯარი ჩაგ­ვი­ყე­ნა აფხა­ზეთ­სა და სა­მა­ჩაბ­ლო­ში, მოს­კო­ვი კი აი­ძუ­ლა, ცხინ­ვა­ლი­სა და სო­ხუ­მის და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა ეღი­ა­რე­ბი­ნა. თა­ნაც, სა­ა­კაშ­ვი­ლი კონ­სტი­ტუ­ცი­უ­რად ჩვე­ნი პრე­ზი­დენ­ტი უკვე აღარ არის, მას მით­ვი­სე­ბუ­ლი აქვს ეს წო­დე­ბა, რად­გან საპ­რე­ზი­დენ­ტო ვადა 20 იან­ვარს გა­უ­ვი­და. რაც შე­ე­ხე­ბა აფხა­ზე­თის გავ­ლით სარ­კი­ნიგ­ზო მი­მოს­ვლის აღ­დგე­ნას, ჩემი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა უშუ­ა­ლოდ ამ რკი­ნიგ­ზის მი­მართ უარ­ყო­ფი­თია, რად­გან მის აღ­დგე­ნას მოჰ­ყვე­ბა რუ­სე­თის რო­ლის გაძ­ლი­ე­რე­ბა კავ­კა­სი­ა­ში და, ამას­თა­ნა­ვე, სომ­ხე­თის ინ­ტე­რე­სე­ბის რე­ა­ლი­ზა­ცი­აც. მარ­თა­ლია, ჩვენ კე­თილ­მე­ზობ­ლუ­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა გვაქვს სომ­ხეთ­თან და მზად ვართ, მისი ინ­ტე­რე­სე­ბი და­ვიც­ვათ რე­გი­ონ­ში, მაგ­რამ სა­კი­თხი ასე დგე­ბა: რას მო­უ­ტანს სა­ქარ­თვე­ლოს ეს რკი­ნიგ­ზა? თუ გა­ვით­ვა­ლის­წი­ნებთ, რომ ქარ­თულ-რუ­სუ­ლი სა­ვაჭ­რო ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბი სრუ­ლად აღ­დგე­ნი­ლი არ არის, შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, რომ ჩვენს ეკო­ნო­მი­კას ის დი­დად არ წა­ად­გე­ბა. ამ რკი­ნიგ­ზამ შე­იძ­ლე­ბა ეფექ­ტი მოგ­ვცეს მხო­ლოდ ერთი მი­მარ­თუ­ლე­ბით: ეს არის "ბორ­ჯო­მის" ტრან­სპორ­ტი­რე­ბა. რაც შე­ე­ხე­ბა ღვი­ნოს, ძნე­ლი წარ­მო­სად­გე­ნია, რომ ღვი­ნის ექ­სპორ­ტმა იმ დო­ნეს მი­აღ­წი­ოს, რო­გო­რიც 2006 წლამ­დე იყო. ეს გან­პი­რო­ბე­ბუ­ლია იმით, რომ რუ­სე­თის ბა­ზარ­ზე ძა­ლი­ან დიდი კონ­კუ­რენ­ცი­აა, ხოლო რუსი მომ­ხმა­რე­ბე­ლი მა­ინ­ცდა­მა­ინც არ არის ღვი­ნო­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი. ამას­თა­ნა­ვე, ამ რკი­ნიგ­ზის გახ­სნამ შე­იძ­ლე­ბა პრობ­ლე­მე­ბი შეგ­ვიქ­მნას ჩვენს პარტნი­ო­რებ­თან.

- კონ­კრე­ტუ­ლად, რო­მელ პარტნი­ო­რებ­თან?

- უწი­ნა­რეს ყოვ­ლი­სა, აზერ­ბა­ი­ჯან­თან, რად­გან აზერ­ბა­ი­ჯა­ნულ­მა არა­სამ­თავ­რო­ბო სექ­ტორ­მა, რო­მე­ლიც ძა­ლი­ან ახ­ლო­საა ოფი­ცი­ა­ლურ წრე­ებ­თან, ამ ინი­ცი­ა­ტი­ვის გახ­მო­ვა­ნე­ბის­თა­ნა­ვე მკვეთ­რად უარ­ყო­ფი­თი გან­ცხა­დე­ბა გა­ა­კე­თა. აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა გა­ვით­ვა­ლის­წი­ნოთ, რომ სომ­ხე­თი არ არის ეკო­ნო­მი­კურ ბლო­კა­და­ში: მას აქვს რუ­სეთ­თან ავ­ტო­სატ­რან­სპორ­ტო კავ­ში­რი სა­ქარ­თვე­ლოს გავ­ლით და სარ­კი­ნიგ­ზო და სა­ზღვაო კავ­ში­რი, რო­მე­ლიც გა­დის ფო­თის პორ­ტი­დან. ჩვენ დაგ­ვჭირ­დე­ბა დე­ტა­ლუ­რად ავუხ­სნათ აზერ­ბა­ი­ჯა­ნე­ლებს, რომ სომ­ხე­თი ბლო­კა­და­ში ისე­დაც არ არის და ეს რკი­ნიგ­ზა არ შე­ე­ხე­ბა სომ­ხე­თის ბლო­კა­დის მოხ­სნას. სა­მა­გი­ე­როდ, ამ რკი­ნიგ­ზის გახ­სნას ძა­ლი­ან დიდი მნიშ­ვნე­ლო­ბა აქვს რუ­სე­თი­სა და სომ­ხე­თი­სათ­ვის, ვი­ნა­ი­დან სომ­ხე­თი რუ­სე­თის მთა­ვა­რი ფორ­პოს­ტია ამ რე­გი­ონ­ში - ამას თვი­თონ რუ­სე­ბიც აღი­ა­რე­ბენ. რუ­სე­თი აკონ­ტრო­ლებს სომ­ხე­თის ეკო­ნო­მი­კის უმე­ტეს ნა­წილს. იქ თით­ქმის ყვე­ლა მსხვი­ლი ობი­ექ­ტის მე­სა­კუთ­რე­ნი რუ­სუ­ლი კომ­პა­ნი­ე­ბი არი­ან. ნუ დაგ­ვა­ვი­წყდე­ბა ისიც, რომ სომ­ხე­თის რკი­ნიგ­ზა დღეს უკვე რუ­სე­თის ხელ­შია. რუ­სეთ­მა სა­ხე­ლი შე­უც­ვა­ლა ამ რკი­ნიგ­ზას და "სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ის რკი­ნიგ­ზა" და­არ­ქვა, რაც თა­ვის­თა­ვად ღი­მი­ლის­მომ­გვრე­ლია - რო­გორ შეძ­ლე­ბა სომ­ხე­თის რკი­ნიგ­ზის მო­ნაკ­ვე­თი მი­ვიჩ­ნი­ოთ სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ის რკი­ნიგ­ზად? მაგ­რამ ამით რუ­სეთ­მა გა­მო­ხა­ტა ამ­ბი­ცია, რომ შემ­დეგ უკვე სა­ქარ­თვე­ლოს რკი­ნიგ­ზის ჩაყ­ლაპ­ვა სურს. სა­ქარ­თვე­ლოს რკი­ნიგ­ზას კი ჩვენ­თვის პრინ­ცი­პუ­ლი მნიშ­ვნე­ლო­ბა აქვს, რად­გან თუ ჩვე­ნი ქვე­ყა­ნა არის სატ­რან­სპორ­ტო დე­რე­ფა­ნი, არ შე­იძ­ლე­ბა მის რკი­ნიგ­ზას ვინ­მე სხვა აკონ­ტრო­ლებ­დეს. გარ­და ამი­სა, სა­კი­თხი შე­სა­თან­ხმე­ბე­ლია ჩვენს ამე­რი­კელ კო­ლე­გებ­თან - სურთ კი მათ, რომ ჩვენს რე­გი­ონ­ში რუ­სე­თის როლი გაძ­ლი­ერ­დეს? თა­ნაც, რუ­სეთ-სა­ქარ­თვე­ლოს რკი­ნიგ­ზის გახ­სნით და­ზა­რალ­დე­ბა ფოთი - სარ­კი­ნიგ­ზო ტვირ­თე­ბი, რო­მე­ლიც დღეს ფო­თი­დან გა­დის, ფო­თის პორტზე აღარ გა­ივ­ლის. თუ ამ ყო­ვე­ლი­ვეს გა­ვით­ვა­ლის­წი­ნებთ, სა­ქარ­თვე­ლოს­თვის ეს რკი­ნიგ­ზა უფრო ზა­რა­ლის მომ­ტა­ნია, ვი­ნა­ი­დან და­ძა­ბავს ურ­თი­ერ­თო­ბას ისეთ მნიშ­ვნე­ლო­ვან პარტნი­ორ­თან რე­გი­ონ­ში, რო­გო­რიც აზერ­ბა­ი­ჯა­ნია, და გლო­ბა­ლურ პარტნი­ორ­თან, რო­გო­რიც არის აშშ.

- ბა­ტო­ნო ლადო, თუ აქვს ამ რკი­ნიგ­ზის აღ­დგე­ნას და­დე­ბი­თი მხა­რე­ე­ბი და თუ შე­უ­წყობს ის ხელს ქარ­თულ-აფხა­ზუ­რი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის დათ­ბო­ბას?

- რო­გორც გი­თხა­რით, მისი აღ­დგე­ნით, პირ­ველ რიგ­ში, ერე­ვა­ნი და მოს­კო­ვი არი­ან და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლი, მაგ­რამ თბი­ლი­სის­თვის ის შე­იძ­ლე­ბა აღ­მოჩ­ნდეს საკ­მა­ოდ წარ­მა­ტე­ბუ­ლი პრო­ექ­ტი, თუკი რა­ღაც ძა­ლი­ან მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნის სა­ნაც­ვლოდ გა­იხ­სნე­ბა. ახლა ქარ­თვე­ლე­ბი­სა და აფხა­ზე­ბის ურ­თი­ერ­თო­ბა­ზეც ვი­სა­უბ­როთ: რო­გორ უნდა შე­უ­წყოს ამ რკი­ნიგ­ზამ ხელი ჩვენს ურ­თი­ერ­თო­ბებს, როცა ოკუ­პა­ცი­ის შე­სა­ხებ კა­ნონ­ში საკ­მა­ოდ მკაც­რი შე­ზღუდ­ვე­ბი გვაქვს შე­ტა­ნი­ლი? ჩვენ უარი არ უნდა ვთქვათ ოკუ­პა­ცი­ის კა­ნონ­ზე, მაგ­რამ ადა­მი­ა­ნე­ბის გა­და­ად­გი­ლე­ბის რე­ჟი­მი უნდა შე­იც­ვა­ლოს. ეს სა­კი­თხი თუ არ გა­და­წყდა, ქარ­თულ-აფხა­ზურ ურ­თი­ერ­თო­ბებს რკი­ნიგ­ზის აღ­დგე­ნა კი არა, ვე­რა­ფე­რი უშ­ვე­ლის. სხვა­თა შო­რის, მე დე­კემ­ბერ­ში გახ­ლდით ლონ­დონ­ში, სა­დაც ქარ­თულ-აფხა­ზუ­რი შეხ­ვედ­რე­ბი იმარ­თე­ბო­და. იქ აფხა­ზე­ბი ხაზს უს­ვამ­დნენ იმას, რომ ამ რკი­ნიგ­ზის გახ­სნა ქარ­თვე­ლე­ბის ინ­ტე­რე­სებ­შია. იქ მე მკა­ფი­ოდ გან­ვუ­ცხა­დე, რომ ეს ქარ­თვე­ლე­ბის ინ­ტე­რე­სი არ არის. რომ შე­ვა­ჯა­მოთ, ამ რკი­ნიგ­ზის უპი­რო­ბოდ გახ­სნა ძა­ლი­ან დიდი შეც­დო­მა იქ­ნე­ბა თუნ­დაც იმი­ტომ, რომ ამით და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლი არი­ან მოს­კო­ვი, ერე­ვა­ნი და თე­ი­რა­ნი, სა­მა­გი­ე­როდ, ამ სა­კი­თხზე კი­თხვე­ბი აქვს სო­ხუმს, აღი­ზი­ა­ნებს ბა­ქოს და ჯერ­ჯე­რო­ბით ბუნ­დო­ვა­ნია ვა­შინგტო­ნის პო­ზი­ცი­აც.

- სხვა­თა შო­რის, აშშ-ის ეროვ­ნულ-დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი ინ­სტი­ტუ­ტის დაკ­ვე­თით ჩა­ტარ­და კვლე­ვა, სა­დაც ჩვე­ნი მო­სახ­ლე­ო­ბის 68 პრო­ცენ­ტმა მხა­რი და­უ­ჭი­რა ამ რკი­ნიგ­ზის აღ­დგე­ნას.

- მოდი, ამ­დაგ­ვარ კვლე­ვებს ნუ გა­ვა­ფე­ტი­შებთ, თა­ნაც, მო­სახ­ლე­ო­ბის დიდ ნა­წილს სა­ერ­თოდ არ ეს­მის, რა­ზეა ლა­პა­რა­კი. ზო­გი­ერთს ჰგო­ნია, რომ ეს რკი­ნიგ­ზა აფხა­ზებ­თან შეგ­ვა­რი­გებს, ზოგს კი ჰგო­ნია, რომ მოს­კოვ­ში ივ­ლის. ხომ უნდა ვი­ფიქ­როთ, გაგ­ვა­ტა­რე­ბენ კი ამ ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე?

- და­სას­რულ, ბა­ტო­ნო ლადო, ჩვენს სა­ში­ნაო პრობ­ლე­მებ­ზეც უნდა გკი­თხოთ: რას ფიქ­რობთ ვანო მე­რა­ბიშ­ვი­ლის მო­საზ­რე­ბა­ზე, რომ ქვე­ყა­ნა­ში სე­რი­ო­ზუ­ლი სა­ბი­უ­ჯე­ტო კრი­ზი­სია მო­სა­ლოდ­ნე­ლი?

- მე სა­ქარ­თვე­ლო­ში თით­ქმის ყვე­ლა ეკო­ნო­მისტს ვიც­ნობ, მაგ­რამ ეკო­ნო­მისტს, რომ­ლის სა­ხე­ლი და გვა­რია ვანო მე­რა­ბიშ­ვი­ლი - არა. მკი­თხველს უნდა შე­ვახ­სე­ნოთ, რომ გა­სუ­ლი წლის ზა­ფხულ­ში, როცა პარ­ლა­მენ­ტში ვანო მე­რა­ბიშ­ვი­ლის მთავ­რო­ბის ნდო­ბის სა­კი­თხი იხი­ლე­ბო­და, პრე­მი­ერ-მი­ნის­ტრო­ბის კან­დი­დატ­მა მე­რა­ბიშ­ვილ­მა გა­ნა­ცხა­და, სტა­ტის­ტი­კას, რი­ცხვებს არ ვენ­დო­ბი და არ ვი­ყე­ნე­ბო. გა­სა­ო­ცა­რია, პრე­მი­ერ-მი­ნის­ტრ მე­რა­ბიშ­ვილს თურ­მე სტა­ტის­ტი­კა არ სჭირ­დე­ბო­და, ხოლო ოპო­ზი­ცი­ო­ნე­რი მე­რა­ბიშ­ვი­ლი სტა­ტის­ტი­კის ენით ალა­პა­რაკ­და! დღეს სა­ქარ­თვე­ლოს ეკო­ნო­მი­კა­ში შექ­მნი­ლი მდგო­მა­რე­ო­ბა არის შე­დე­გი იმ მმარ­თვე­ლო­ბი­სა, რო­მე­ლიც წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში გვქონ­და. ეკო­ნო­მი­კას გარ­კვე­უ­ლი ინერ­ცი­უ­ლო­ბა ახა­სი­ა­თებს, აქ არ არ­სე­ბობს ისე­თი ჯა­დოს­ნუ­რი ჯოხი, რომ­ლის ერთი დაქ­ნე­ვით ვი­თა­რე­ბას რა­დი­კა­ლუ­რად შეც­ვლი. "ქარ­თუ­ლი ოც­ნე­ბა" მთავ­რო­ბა­ში მო­ვი­და მხო­ლოდ 25 ოქ­ტომ­ბერს, ანუ 2012 წლის წინა 10 თვეს სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბა­ში იყო "ნა­ცი­ო­ნა­ლუ­რი მოძ­რა­ო­ბა". ქვე­ყა­ნა­ში არის ძა­ლი­ან ბევ­რი ფირ­მა, რო­მე­ლიც ჩა­მო­კი­დე­ბუ­ლი იყო ბი­უ­ჯეტ­ზე, ეს კომ­პა­ნი­ე­ბი "ნა­ცი­ო­ნა­ლურ მოძ­რა­ო­ბას­თან" ასო­ცირ­დე­ბა. ბუ­ნებ­რი­ვია, ამ "წურ­ბე­ლა-კომ­პა­ნი­ე­ბის" ბრუნ­ვა შემ­ცირ­და. სა­ერ­თა­შო­რი­სო სტან­დარ­ტი ასე­თია: თუკი ეკო­ნო­მი­კუ­რი ვარ­დნა უწყვე­ტად მიმ­დი­ნა­რე­ობს ზე­დი­ზედ ორი კვარტლის გან­მავ­ლო­ბა­ში, მხო­ლოდ ამ შემ­თხვე­ვას ჰქვია ეკო­ნო­მი­კუ­რი რე­ცე­სია, რო­მელ­საც კრი­ზი­სამ­დე მივ­ყა­ვართ. ერთი და ორი თვის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლი კი ბევ­რს არა­ფერს ნიშ­ნავს. თუმ­ცა, იან­ვრის მო­ნა­ცე­მე­ბით, პე­სი­მიზ­მის სა­ფუძ­ვე­ლი ნამ­დვი­ლად არ არ­სე­ბობს. მე მა­ო­ცებს ის, რომ როცა ყო­ფილ­მა პრე­მი­ერ-მი­ნის­ტრმა ასე­თი გან­ცხა­დე­ბა გა­ა­კე­თა, მარ­ტო ნო­დარ ხა­დუ­რი გა­მო­ვი­და, ის აკე­თებს კო­მენ­ტარს თით­ქმის ყვე­ლა სა­კი­თხზე. ვიცი, რომ ის კარ­გი მაკ­რო­ე­კო­ნო­მის­ტია, მაგ­რამ სხვა მი­ნის­ტრე­ბიც ხომ არ­სე­ბო­ბენ? მთავ­რო­ბის წევ­რე­ბის პა­სი­უ­რო­ბა ჩემ­თვის გა­უ­გე­ბა­რია. კარ­გი იქ­ნე­ბო­და, რომ ჩვე­ნი მთავ­რო­ბის ეკო­ნო­მი­კუ­რი ბლო­კის სხვა მი­ნის­ტრე­ბიც აქ­ტი­უ­რობ­დნენ და ქვე­ყა­ნა­ში არ­სე­ბულ პრობ­ლე­მებს უფრო ინ­ტენ­სი­უ­რად აშუ­ქებ­დნენ.

ინ­ტერ­ვიუ: "ეკო­ნო­მისტს, რომ­ლის სა­ხე­ლი და გვა­რი ვანო მე­რა­ბიშ­ვი­ლია, მე არ ვიც­ნობ"

ხა­თუ­ნა ჩი­გო­გი­ძე

ყო­ველკ­ვი­რე­უ­ლი გა­ზე­თი "ყვე­ლა სი­ახ­ლე"

(გა­მო­დის ოთხშა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
სასამართლომ ირაკლი ოქრუაშვილს გირაო პატიმრობით შეუცვალა

ვინ არის დაინტერესებული აფხაზეთის რკინიგზის აღდგენით?!

ვინ არის დაინტერესებული აფხაზეთის რკინიგზის აღდგენით?!

ქართველებსა და აფხაზებს შორის ძმათამკვლელი ომის შემდეგ ჩვენ შორის თითქოს გადაულახავი უფსკრული გაჩნდა. ნელ-ნელა ქრებოდა თბილისსა და სოხუმს შორის დიალოგის დაწყების იმედიც. ამიტომ, როდესაც საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა, ბიძინა ივანიშვილმა, აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის საკითხი წამოჭრა, ქართველი საზოგადოების დიდი ნაწილი მიესალმა ამ ინიციატივას, რადგან გაჩნდა იმედი ორ მონათესავე ხალხს შორის ჩატეხილი ხიდის აღდგენისა. თუმცა ექსპერტთა აზრი ამ საკითხზე ორად გაიყო: ზოგი ფიქრობს, რომ ამ რკინიგზის აღდგენა უშუალოდ საქართველოს ინტერესებში არ შედის... გვესაუბრება ეკონომიკის მეცნიერებათა დოქტორი, პროფესორი ლადო პაპავა:

- "დანაშაულებრივი, ანტისახელმწიფოებრივი, ანტიქართული აქტი" - ასე შეაფასა მიხეილ სააკაშვილმა პრემიერ-მინისტრის ინიციატივა. მისი თქმით, ამ ტიპის ქმედებებით რუსეთს ეზრდება მოტივაცია იმისა, რომ აფხაზეთის ოკუპაცია დაკანონდეს. რა შეიძლება ითქვას ამ შეფასებაზე?

- სააკაშვილი თვითონ არის "დანაშაულებრივი და ანტისახელმწიფოებრივი" პოლიტიკოსი. რუსეთის ინტერესებში თვითონ სააკაშვილი შედის, იმიტომ, რომ მან სერიოზული რუსული კაპიტალი შემოიყვანა საქართველოში, რუსული ჯარი ჩაგვიყენა აფხაზეთსა და სამაჩაბლოში, მოსკოვი კი აიძულა, ცხინვალისა და სოხუმის დამოუკიდებლობა ეღიარებინა. თანაც, სააკაშვილი კონსტიტუციურად ჩვენი პრეზიდენტი უკვე აღარ არის, მას მითვისებული აქვს ეს წოდება, რადგან საპრეზიდენტო ვადა 20 იანვარს გაუვიდა. რაც შეეხება აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენას, ჩემი დამოკიდებულება უშუალოდ ამ რკინიგზის მიმართ უარყოფითია, რადგან მის აღდგენას მოჰყვება რუსეთის როლის გაძლიერება კავკასიაში და, ამასთანავე, სომხეთის ინტერესების რეალიზაციაც. მართალია, ჩვენ კეთილმეზობლური დამოკიდებულება გვაქვს სომხეთთან და მზად ვართ, მისი ინტერესები დავიცვათ რეგიონში, მაგრამ საკითხი ასე დგება: რას მოუტანს საქართველოს ეს რკინიგზა? თუ გავითვალისწინებთ, რომ ქართულ-რუსული სავაჭრო ურთიერთობები სრულად აღდგენილი არ არის, შეიძლება ითქვას, რომ ჩვენს ეკონომიკას ის დიდად არ წაადგება. ამ რკინიგზამ შეიძლება ეფექტი მოგვცეს მხოლოდ ერთი მიმართულებით: ეს არის "ბორჯომის" ტრანსპორტირება. რაც შეეხება ღვინოს, ძნელი წარმოსადგენია, რომ ღვინის ექსპორტმა იმ დონეს მიაღწიოს, როგორიც 2006 წლამდე იყო. ეს განპირობებულია იმით, რომ რუსეთის ბაზარზე ძალიან დიდი კონკურენციაა, ხოლო რუსი მომხმარებელი მაინცდამაინც არ არის ღვინოზე ორიენტირებული. ამასთანავე, ამ რკინიგზის გახსნამ შეიძლება პრობლემები შეგვიქმნას ჩვენს პარტნიორებთან.

- კონკრეტულად, რომელ პარტნიორებთან?

- უწინარეს ყოვლისა, აზერბაიჯანთან, რადგან აზერბაიჯანულმა არასამთავრობო სექტორმა, რომელიც ძალიან ახლოსაა ოფიციალურ წრეებთან, ამ ინიციატივის გახმოვანებისთანავე მკვეთრად უარყოფითი განცხადება გააკეთა. აუცილებლად უნდა გავითვალისწინოთ, რომ სომხეთი არ არის ეკონომიკურ ბლოკადაში: მას აქვს რუსეთთან ავტოსატრანსპორტო კავშირი საქართველოს გავლით და სარკინიგზო და საზღვაო კავშირი, რომელიც გადის ფოთის პორტიდან. ჩვენ დაგვჭირდება დეტალურად ავუხსნათ აზერბაიჯანელებს, რომ სომხეთი ბლოკადაში ისედაც არ არის და ეს რკინიგზა არ შეეხება სომხეთის ბლოკადის მოხსნას. სამაგიეროდ, ამ რკინიგზის გახსნას ძალიან დიდი მნიშვნელობა აქვს რუსეთისა და სომხეთისათვის, ვინაიდან სომხეთი რუსეთის მთავარი ფორპოსტია ამ რეგიონში - ამას თვითონ რუსებიც აღიარებენ. რუსეთი აკონტროლებს სომხეთის ეკონომიკის უმეტეს ნაწილს. იქ თითქმის ყველა მსხვილი ობიექტის მესაკუთრენი რუსული კომპანიები არიან. ნუ დაგვავიწყდება ისიც, რომ სომხეთის რკინიგზა დღეს უკვე რუსეთის ხელშია. რუსეთმა სახელი შეუცვალა ამ რკინიგზას და "სამხრეთ კავკასიის რკინიგზა" დაარქვა, რაც თავისთავად ღიმილისმომგვრელია - როგორ შეძლება სომხეთის რკინიგზის მონაკვეთი მივიჩნიოთ სამხრეთ კავკასიის რკინიგზად? მაგრამ ამით რუსეთმა გამოხატა ამბიცია, რომ შემდეგ უკვე საქართველოს რკინიგზის ჩაყლაპვა სურს. საქართველოს რკინიგზას კი ჩვენთვის პრინციპული მნიშვნელობა აქვს, რადგან თუ ჩვენი ქვეყანა არის სატრანსპორტო დერეფანი, არ შეიძლება მის რკინიგზას ვინმე სხვა აკონტროლებდეს. გარდა ამისა, საკითხი შესათანხმებელია ჩვენს ამერიკელ კოლეგებთან - სურთ კი მათ, რომ ჩვენს რეგიონში რუსეთის როლი გაძლიერდეს? თანაც, რუსეთ-საქართველოს რკინიგზის გახსნით დაზარალდება ფოთი - სარკინიგზო ტვირთები, რომელიც დღეს ფოთიდან გადის, ფოთის პორტზე აღარ გაივლის. თუ ამ ყოველივეს გავითვალისწინებთ, საქართველოსთვის ეს რკინიგზა უფრო ზარალის მომტანია, ვინაიდან დაძაბავს ურთიერთობას ისეთ მნიშვნელოვან პარტნიორთან რეგიონში, როგორიც აზერბაიჯანია, და გლობალურ პარტნიორთან, როგორიც არის აშშ.

- ბატონო ლადო, თუ აქვს ამ რკინიგზის აღდგენას დადებითი მხარეები და თუ შეუწყობს ის ხელს ქართულ-აფხაზური ურთიერთობების დათბობას?

- როგორც გითხარით, მისი აღდგენით, პირველ რიგში, ერევანი და მოსკოვი არიან დაინტერესებული, მაგრამ თბილისისთვის ის შეიძლება აღმოჩნდეს საკმაოდ წარმატებული პროექტი, თუკი რაღაც ძალიან მნიშვნელოვანის სანაცვლოდ გაიხსნება. ახლა ქართველებისა და აფხაზების ურთიერთობაზეც ვისაუბროთ: როგორ უნდა შეუწყოს ამ რკინიგზამ ხელი ჩვენს ურთიერთობებს, როცა ოკუპაციის შესახებ კანონში საკმაოდ მკაცრი შეზღუდვები გვაქვს შეტანილი? ჩვენ უარი არ უნდა ვთქვათ ოკუპაციის კანონზე, მაგრამ ადამიანების გადაადგილების რეჟიმი უნდა შეიცვალოს. ეს საკითხი თუ არ გადაწყდა, ქართულ-აფხაზურ ურთიერთობებს რკინიგზის აღდგენა კი არა, ვერაფერი უშველის. სხვათა შორის, მე დეკემბერში გახლდით ლონდონში, სადაც ქართულ-აფხაზური შეხვედრები იმართებოდა. იქ აფხაზები ხაზს უსვამდნენ იმას, რომ ამ რკინიგზის გახსნა ქართველების ინტერესებშია. იქ მე მკაფიოდ განვუცხადე, რომ ეს ქართველების ინტერესი არ არის. რომ შევაჯამოთ, ამ რკინიგზის უპირობოდ გახსნა ძალიან დიდი შეცდომა იქნება თუნდაც იმიტომ, რომ ამით დაინტერესებული არიან მოსკოვი, ერევანი და თეირანი, სამაგიეროდ, ამ საკითხზე კითხვები აქვს სოხუმს, აღიზიანებს ბაქოს და ჯერჯერობით ბუნდოვანია ვაშინგტონის პოზიციაც.

- სხვათა შორის, აშშ-ის ეროვნულ-დემოკრატიული ინსტიტუტის დაკვეთით ჩატარდა კვლევა, სადაც ჩვენი მოსახლეობის 68 პროცენტმა მხარი დაუჭირა ამ რკინიგზის აღდგენას.

- მოდი, ამდაგვარ კვლევებს ნუ გავაფეტიშებთ, თანაც, მოსახლეობის დიდ ნაწილს საერთოდ არ ესმის, რაზეა ლაპარაკი. ზოგიერთს ჰგონია, რომ ეს რკინიგზა აფხაზებთან შეგვარიგებს, ზოგს კი ჰგონია, რომ მოსკოვში ივლის. ხომ უნდა ვიფიქროთ, გაგვატარებენ კი ამ ტერიტორიაზე?

- დასასრულ, ბატონო ლადო, ჩვენს საშინაო პრობლემებზეც უნდა გკითხოთ: რას ფიქრობთ ვანო მერაბიშვილის მოსაზრებაზე, რომ ქვეყანაში სერიოზული საბიუჯეტო კრიზისია მოსალოდნელი?

- მე საქართველოში თითქმის ყველა ეკონომისტს ვიცნობ, მაგრამ ეკონომისტს, რომლის სახელი და გვარია ვანო მერაბიშვილი - არა. მკითხველს უნდა შევახსენოთ, რომ გასული წლის ზაფხულში, როცა პარლამენტში ვანო მერაბიშვილის მთავრობის ნდობის საკითხი იხილებოდა, პრემიერ-მინისტრობის კანდიდატმა მერაბიშვილმა განაცხადა, სტატისტიკას, რიცხვებს არ ვენდობი და არ ვიყენებო. გასაოცარია, პრემიერ-მინისტრ მერაბიშვილს თურმე სტატისტიკა არ სჭირდებოდა, ხოლო ოპოზიციონერი მერაბიშვილი სტატისტიკის ენით ალაპარაკდა! დღეს საქართველოს ეკონომიკაში შექმნილი მდგომარეობა არის შედეგი იმ მმართველობისა, რომელიც წლების განმავლობაში გვქონდა. ეკონომიკას გარკვეული ინერციულობა ახასიათებს, აქ არ არსებობს ისეთი ჯადოსნური ჯოხი, რომლის ერთი დაქნევით ვითარებას რადიკალურად შეცვლი. "ქართული ოცნება" მთავრობაში მოვიდა მხოლოდ 25 ოქტომბერს, ანუ 2012 წლის წინა 10 თვეს საქართველოს მთავრობაში იყო "ნაციონალური მოძრაობა". ქვეყანაში არის ძალიან ბევრი ფირმა, რომელიც ჩამოკიდებული იყო ბიუჯეტზე, ეს კომპანიები "ნაციონალურ მოძრაობასთან" ასოცირდება. ბუნებრივია, ამ "წურბელა-კომპანიების" ბრუნვა შემცირდა. საერთაშორისო სტანდარტი ასეთია: თუკი ეკონომიკური ვარდნა უწყვეტად მიმდინარეობს ზედიზედ ორი კვარტლის განმავლობაში, მხოლოდ ამ შემთხვევას ჰქვია ეკონომიკური რეცესია, რომელსაც კრიზისამდე მივყავართ. ერთი და ორი თვის მაჩვენებელი კი ბევრს არაფერს ნიშნავს. თუმცა, იანვრის მონაცემებით, პესიმიზმის საფუძველი ნამდვილად არ არსებობს. მე მაოცებს ის, რომ როცა ყოფილმა პრემიერ-მინისტრმა ასეთი განცხადება გააკეთა, მარტო ნოდარ ხადური გამოვიდა, ის აკეთებს კომენტარს თითქმის ყველა საკითხზე. ვიცი, რომ ის კარგი მაკროეკონომისტია, მაგრამ სხვა მინისტრებიც ხომ არსებობენ? მთავრობის წევრების პასიურობა ჩემთვის გაუგებარია. კარგი იქნებოდა, რომ ჩვენი მთავრობის ეკონომიკური ბლოკის სხვა მინისტრებიც აქტიურობდნენ და ქვეყანაში არსებულ პრობლემებს უფრო ინტენსიურად აშუქებდნენ.

ინტერვიუ: "ეკონომისტს, რომლის სახელი და გვარი ვანო მერაბიშვილია, მე არ ვიცნობ"

ხათუნა ჩიგოგიძე

ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"

(გამოდის ოთხშაბათობით)

LIVE: გია ხუხაშვილი "ნიუსრუმიდან"

"ანტიგმირი უნდა დამალო" -  გია ხუხაშვილი  პარლამენტიდან ვანო ზარდიაშვილის წასვლაზე

უკრაინის პროკურატურამ მიხეილ სააკაშვილის მიმართვაზე საქმე აღძრა