ავტორი:

"პაციენტებს ეუბნებიან, რომ იმპლანტები არის შვეიცარიული, არადა, მწარმოებელი კომპანია არ გახლავთ არანაირ კავშირში შვეიცარიასთან" - რა უნდა იცოდეთ, თუ კბილის იმპლანტის ჩასმას გადაწყვეტთ?

"პაციენტებს ეუბნებიან, რომ იმპლანტები არის შვეიცარიული, არადა, მწარმოებელი კომპანია არ გახლავთ არანაირ კავშირში შვეიცარიასთან" - რა უნდა იცოდეთ, თუ კბილის იმპლანტის ჩასმას გადაწყვეტთ?

საქართველოში უამრავი სტომატოლოგიური კლინიკა სთავაზობს მოქალაქეებს სხვადასხვა ფასად კბილის იმპლანტის გაკეთებას და ამ მომსახურებაზე მოთხოვნაც დიდია. სოციალური ქსელები სავსეა სარეკლამო, მიმზიდველი განცხადებებით. ხშირად ვხვდებით ასეთ წარწერასაც, რომ ფასი ბრენდზეა დამოკიდებული, ხშირად კი აქციას სთავაზობენ კლინიკები პაციენტებს და არწმუნებენ, რომ ხარისხი მაღალია. როგორც ირკვევა, კბილის იმპლანტები თურმე არ ექვემდებარება რეგისტრაციას, ასეთ დროს გამოდის, პაციენტი ძირითადად ექიმის კეთილსინდისიერებაზეა დამოკიდებული, რადგან მისთვის რთულია ხარისხის გარჩევა.

როგორც ჩვენთან საუბარში იურისტი ომარ ფურცელაძე ამბობს, ბოლო დროს, სამწუხაროდ, გახშირდა იმპლანტის შემდგომი გართულების, ასევე უხარისხო პროდუქციის გამოყენების შემთხვევები. ამიტომ უკმაყოფილო პაციენტებს უწევთ ბრძოლა თავიანთი უფლებების დასაცავად, რაც არცთუ ისე მარტივია. ისინი ითხოვენ დაზიანებული იმპლანტის შეცვლას და ამის გამო კლინიკასთან ჭიდილი უწევთ.

იმპლანტაცია საკმაოდ ძვირადღირებული პროცედურაა, დიდ დროს, ენერგიას და რთული პროცედურის გავლას მოითხოვს, როცა ზიანდება იმპლანტი, ადამიანისთვის ფსიქოლოგიურადაც რთულია ისევ ამ ყველაფერის თავიდან გავლა, მაგრამ გამოუვალ სიტუაციაში მყოფებს სხვა გზა არ აქვთ. საქმეში ჩაუხედავი ადამიანი, ალბათ, ვერც კი წარმოიდგენს იმას, რომ ბაზარზე არსებული პროდუქტი, რომელსაც მუდმივად არეკლამებენ კლინიკები და რომლის იმპლანტებსაც სთავაზობენ მომხმარებლებს, თურმე იმ ქვეყნის წარმოებული საერთოდ არ არის.

არასამთავრობო ორგანიზაცია, "სამოქალაქო განვითარების საზოგადოებამ" ამ მიმართულებით კვლევები ჩაატარა და უამრავი დარღვევა აღმოაჩინა.

გვესაუბრება სამოქალაქო განვითარების საზოგადოების მიერ მოწვეული კონსულტანტი, იურისტი, ომარ ფურცელაძე:

- ერთ-ერთ აქტუალური საკითხია სტომატოლოგია და მასთან დაკავშირებული რეგულაციები, რადგან არაერთი უკმაყოფილო მომხმარებლის მომართვა მივიღეთ, რომელიც შეეხება სტომატოლოგიურ მომსახურებასა და მისგან მიყენებულ ზიანს... მთელი პროდუქცია, სახარჯი მასალა, ინვენტარი, რომელიც გამოიყენება სამედიცინო სფეროში, ექვემდებარება რეგისტრაციას და გადის კონტროლს ჯანდაცვის სამინისტროში. მაშინაც, როცა ხდება პროდუქციის იმპორტირება ქართულ ბაზრებზე. საინტერესო და მნიშვნელოვანი დეტალი ის გახლავთ, რომ სტომატოლოგიური სფერო ამ მხრივ მოუწესრიგებელია იმპლანტებთან დაკავშირებით.

ამ სფეროში გვაქვს კრიტიკული მდგომარეობა. იმპლანტს როცა ადამიანი იკეთებს, მას გათვლილი აქვს, რომ ის ჰქონდეს მთელი ცხოვრება, როგორც სხვა ნებისმიერი პროთეზი რჩება ადამიანის სხეულში. ამიტომ ძალიან მნიშვნელოვანია აღნიშნული გადიოდეს სათანადო კონტროლს. დღეს კანონით კონტროლს და რეგისტრაციას ექვემდებარება მხოლოდ და მხოლოდ თერაპიული მიზნით გამოსაყენებელი იმპლანტები, სტანდარტული და სხვა ტიპის იმპლანტები არ ექვემდებარება რეგისტრაციას საქართველოს ჯანდაცვის სამინისტროს მიერ. არადა, ის იმპლანტები გაცილებით დიდი ოდენობით გამოიყენება საქართველოში. მას ძირითადად იყენებენ ხიდებისთვის.

ჩვენი, "სამოქალაქო განვითარების საზოგადოების" მიერ ჩატარებული კვლევით, რომელიც ლამის ერთი წელია გრძელდება, აღმოჩენილია არაერთი უკმაყოფილო მომხმარებელი და არაერთი ადამიანი, რომელსაც ჰქონდა სერიოზული პრობლემა პროცედურის შემდეგ. ისინი განიხილავდნენ სასამართლოში ჩივილსაც, რომ ამ კლინიკების წინააღმდეგ აღძრულიყო საქმეც, რადგან ხშირად კლინიკების მიერ გაკეთებული იმპლანტები ზიანდება, მიუხედავად მისი ძალიან მაღალი ფასისა. ურთულესი პროცედურის შემდეგ, გადახდილი დიდი ფასის შემდეგ, როცა ადამიანი ხარ იმის მოლოდინში, რომ პრობლემა საბოლოოდ მოგვარდა იმპლანტაციით, მაგრამ ხედავ პროცედურიდან ზოგჯერ რამდენიმე კვირის შემდეგაც რომ ჩნდება პრობლემები, ბუნებრივია, ეს ხარისხის საკითხია.

საინტერესოა ისიც, რომ პრობლემები ხშირ შემთხვევაში იქმნება იმ იმპლანტებთან დაკავშირებით, რომლებიც პოზიციონირებენ, როგორც სხვა ქვეყნის წარმოებული, მაგრამ რეალურად არ არის იმ ქვეყნის.

- კონკრეტულ ფაქტზე იქნებ უფრო დეტალურად გვესაუბროთ?

- მაგალითად, ჩვენ გვაქვს ამის ნათელი მაგალითი: ერთ-ერთი საკმაოდ მსხვილი პროვაიდერია, რომელიც ქართულ ბაზარზე პოზიციონირებს, როგორც შვეიცარიული კომპანია და საკუთარ პროდუქციას მოიხსენიებს, როგორც შვეიცარიულს, მაგრამ რეალობა სხვაგვარია. ჩვენ შევისწავლეთ სოციალური ქსელების მეშვეობით 30-მდე კლინიკა, რომლებსაც ოფიციალურადაც განთავსებული აქვთ სტატუსები, აქვთ რეკლამები და სადაც უთითებენ, რომ ის კონკრეტული პროდუქტი არის შვეიცარიული, ასევე პირად მიმოწერებში პოტენციურ პაციენტებს ეუბნებიან, რომ იმპლანტები, რომლებსაც მისი მკურნალობისთვის გამოიყენებენ, არის შვეიცარიული, მაგრამ რეალურად ძალიან მარტივად იძებნება, რომ ის კომპანია არ გახლავთ არანაირ კავშირში შვეიცარიასთან.

აღნიშნულს განაპირობებს ბაზარზე უკონტროლო სიტუაცია - კერძოდ, იმპლანტების ცალკეული პროვაიდერები, კლინიკები და მედიკოსები, მომხმარებლის შეცდომაში შეყვანის მიზნით, კლიენტების მოსაზიდად, პროდუქციის მწარმოებლად უთითებენ მაღალავტორიტეტულ ქვეყნებს, როგორიცაა, მაგალითად, შვეიცარია, მაშინ, როდესაც ჩატარებული კვლევით და ადგილზე მოძიებული ინფორმაციით დადგინდა, რომ ხშირ შემთხვევაში, მითითებული კომპანიები საერთოდ რეგისტრირებულიც კი არ არიან ამ ქვეყნებში. ასე ატყუებენ პაციენტს...

კვლევის ფარგლებში მივმართეთ შვეიცარიულ იურიდიულ ფირმას, რომ შეესწავლა ეს საკითხი. მან ჩაატარა ძირფესვიანი კვლევა, მიმართა შვეიცარიის იმპლანტოლოგთა ასოციაციას, მიმართა სტომატოლოგთა ასოციაციას და სტომატოლოგიის დარგში მომუშავე სხვა ორგანიზაციებს, რომლებმაც ცალსახად და ერთმნიშვნელოვნად დაუდასტურეს, რომ მსგავსი კომპანია არ არსებობს. უფრო მეტიც, შვეიცარიაში არ არის ცნობილი ასეთი პროდუქციაც კი.

არადა, ინტერნეტით რასაც ვახერხებთ და ვნახულობთ, მსგავსი დასახელების კომპანია ოპერირებს ბაზარზე. ირკვევა, რომ ოფიციალურ დოკუმენტაციაში ის უთითებს არა შვეიცარიულს, არამედ ხშირად თავის თავს მოიხსენიებს, როგორც წარმოების მქონეს უნგრეთში, ან უკრაინაში, ან თურქეთში. ფაქტობრივად, არსად ოფიციალურ დოკუმენტებში არ წერია, რომ ის არის შვეიცარიული ფირმა. ერთადერთი, სადაც ის როგორც შვეიცარიული პოზიციონირებს, ეს არის მომხმარებელთან ურთიერთობა.

მინდა მჯეროდეს, რომ შეცდომაში არიან შეყვანილი თვითონ სამედიცინო კლინიკები და ექიმები, სპეციალისტები, იმდენად რამდენადაც შესაძლოა თვითონაც არ ფლობდნენ ამაზე ინფორმაციას, რომ შვეიცარიული არ არის ეს კონკრეტული კომპანია. ბუნებრივია, ეს ყველაფერი იმის დამსახურებაა, რომ ძალიან სუსტია ქვეყანაში რეგულაციები. ჩვენ პრაქტიკაშიც ვნახეთ შემთხვევები, რომ რეალურად თვითონ კლინიკებმა, ექიმებმაც კი არ იციან, რომ პროდუქცია, რომელსაც იყენებენ და პაციენტს სთავაზობენ, რეალურად არ არის შვეიცარიული. ისინი შეცდომაში შეჰყავს მიმწოდებელს.

ასევე არაერთი შემთხვევა იყო, როცა იყენებდნენ პროდუქციას, როგორც ისრაელში წარმოებულს, მაგრამ ის რეალურად ნაწარმოებია უკრაინაში და ასევე ამ კომპანიასაც არანაირი კავშირი არ აქვს ისრაელთან. ეს ყველაფერი, ბუნებრივია, როგორც ექიმების, ასევე კონკრეტული კლინიკების პასუხისმგებლობაა უფრო მეტად, ვიდრე მომწოდებელი კომპანიის. ვფიქრობ, კლინიკებმა უფრო ძირფესვიანად უნდა შეისწავლონ ეს საკითხი და ისე შესთავაზონ მომხმარებლებს პროდუქცია. გამოდის, შეცდომაში შეჰყავთ მომხმარებელი, ახდევინებენ კოლოსალურ თანხებს და რეალურად არ არის ის, რასაც სთავაზობენ. რაც შეეხება თავად მომწოდებლის პასუხისმგებლობას, აქ ერთადერთი ორგანო, ვისაც შეუძლია რაღაც ღონისძიება გაატაროს, გახლავთ სახელმწიფო და ჯანდაცვის სამინისტრო.

- გამოდის, დღეს პაციენტი ექიმის კეთილსინდისიერებაზეა დამოკიდებული?

- კანონით, ექიმს და სამედიცინო დაწესებულებას აქვს პირდაპირი ვალდებულება, რომ ეს იქნება სახარჯი მასალა, იმპლანტი თუ სხვა პროდუქტი, რასაც ის იყენებს, ამაზე სრული ინფორმაცია მიაწოდოს პაციენტს, შესაბამისად, თუ დაზიანდება იმპლანტი და პაციენტს გაუჩნდება პრეტენზია, ბუნებრივია, ეს მიმართულია ყოველთვის კლინიკისკენ და არა მომწოდებლისკენ. შესაბამისად, ვინც რეალურად არღვევს გულისხმიერების ვალდებულებას, ეს გახლავთ სწორედ ექიმი და კლინიკა, რომელიც სათანადოდ არ სწავლობს კომპანიას, არ ეკითხება დეტალებს მის პროვაიდერს, არ სთხოვს სათანადო სერტიფიკატებს და დოკუმენტებს, თუ რამდენად არის ის პროდუქცია, რომელსაც ის იღებს, შვეიცარიული. გამოდის, თვითონ ხდება ამ ტყუილის ჯაჭვის მონაწილე და უწევს მოატყუოს პაციენტი განზრახ ან უნებლიედ. სამედიცინო დაწესებულებას აქვს ბევრად მეტი ვალდებულება. როდესაც პროდუქციას იღებს და იყენებს, ის უნდა შეისწავლოს. დღეს ბევრად ადვილი და გაიოლებულია ინფორმაციის ხელმისაწვდომობაც. როდესაც ჩემთან მოდის კომპანიის წარმომადგენელი და მთავაზობს პროდუქციას, პირველი და ლოგიკურია, ვიდრე ამაში ფულს გადავიხდი, მას მოვთხოვო სერტიფიკატი. თუ პროვაიდერი მეუბნება, რომ არის შვეიცარიული, მას უნდა გააჩნდეს შესაბამისი დოკუმენტი შვეიცარიიდან. ამ ინფორმაციის მოძიება ასევე შესაძლებელია ინტერნეტითაც. ის კონკრეტული კომპანია, რომელზეც ვსაუბრობთ, რომელიც თავის იდენტიფიცირებას ახდენს, როგორც შვეიცარიულის და სავსეა რეკლამები კლინიკების, სადაც სთავაზობენ ხალხს სწორედ ამ კომპანიის პროდუქციას, როგორც მაღალი ხარისხის პროდუქციას. ოფიციალურ დოკუმენტაციაში, მათ შორის მათ გვერდზე განთავსებულია, მათ მითითებული აქვთ, რომ ამ იმპლანტის წარმოება ხდება უნგრეთში.

- რა უნდა გააკეთოს პაციენტმა, რომელსაც არც შესაბამისი ცოდნა აქვს, რომ გაარჩიოს ხარისხი და მთლიანად კლინიკის ნდობაზეა დამოკიდებული?

- მართლა სრული ქაოსია ამ სფეროში. ჯანდაცვის სამინისტრო აქტიურად მუშაობს სხვადასხვა მიმართულებით და არეგულირებს საკითხებს, მაგრამ მსგავსი რეგულაცია არ არის სტომატოლოგიურ კლინიკებში. რეალურად პრობლემის გადაჭრის ყველაზე მარტივი გზა იქნება გარკვეული რეგულაციის შემოღება, ისევე როგორც სხვა სახარჯე მასალების შემოწმება ხდება, მაგალითად, თუნდაც თერაპიული მიზნით გამოსაყენებელი იმპლანტების, ესეც მოექცეს ამ რეგულაციაში. ეს ძალიან მარტივი და ადვილი გზაა პრობლემის გადაჭრის და ეს სასწრაფოდ გასაკეთებელია.

- მანამდე როგორ დაიცვას თავი პაციენტმა?

- ვიდრე ამ საკითხს მიხედავს სახელმწიფო, მანამდე რაც შეუძლია პაციენტს, თავი რომ დაიზღვიოს, როცა მიდის კლინიკაში, მიზანშეწონილიც კია, მოთხოვოს კლინიკას ნებისმიერი პროდუქციის, რომელსაც იყენებენ მისი მკურნალობის ფარგლებში, ამ პროდუქციის მინიმუმ შეფუთვა და სერტიფიკატი მისი ხარისხის შესახებ. უბრალოდ, არ ენდოს ექიმის, კლინიკის ზეპირსიტყვიერ განმარტებას, იმიტომ რომ ამ კონკრეტულ შემთხვევაში ექიმი ვერ იცავს პაციენტის საუკეთესო ინტერესს და პაციენტი დამოკიდებულია კლინიკის და ექიმის კეთილსინდისიერებაზე, იმაზე რამდენად სწორად მიაწვდის ის მას ინფორმაციას.

- გყავთ კონკრეტულად დაზარალებული პირები?

- სოციალური ქსელის მეშვებით ჩვენ მოვაგროვეთ არაერთი პოსტი და განცხადება, რომელშიც პაციენტები ყვებიან თავიანთ ამბებს, რომ დაირღვა მათი უფლებები. მას შემდეგ, რაც, ფაქტობრივად, სხვა პროდუქციას სთავაზობენ, გართულება ხდება, ან ტყდება იმპლანტი, ამას მოყვება შემდგომი გართულება და აუცილებლობა ამ იმპლანტის ამოღების. ფაქტობრივად, ვდგებით ამ ფაქტების წინაშე. ამ რეალობის შემდგომ კლინიკები პაციენტების მოსყიდვის, ზეწოლის ან მუქარის ხარჯზე ცდილობენ, რომ ეს ფაქტები არ გახმაურდეს და ეს დავები არ წავიდეს სასამართლოში. ხშირად პაციენტებს აყენებენ ისეთ მდგომარეობაში, რომ მან უარი თქვას საკუთარი უფლებების დაცვაზე. კონკრეტული შემთხვევა იყო, როცა ადამიანს დაემუქრა კლინიკა, თუ არ გაჩერდებოდა და იჩივლებდა, მის მკურნალობას არ გააგრძელებდნენ და წარმოიდგინეთ უთხრა, რომ მას დატოვებდა ამოღებული კბილებით, არ ჩაუსვამდა ახალ იმპლანტებს. ერთი ცნობილი პირია, რომელმაც ძალიან დიდი თანხა გადაიხადა, მაგრამ მალევე ჩაუტყდა ეს იმპლანტი. სამწუხაროდ, ეს ადამიანები ერიდებიან ამაზე ხმამაღლა ლაპარაკს. ძალიან საყურადღებო პრობლემაა, ასეთ დროს პაციენტი 100 პროცენტით დამოკიდებულია კლინიკაზე და ექიმზე, ამიტომ მას უწევს არახელსაყრელ პირობებზე დათანხმება და სამართლებრივი გზით თავის დაცვაზე უარის თქმა, რადგან ხშირად მუქარის და შანტაჟის მსხვერპლნი არიან ისევ კლინიკების მხრიდან.

20-მდე პაციენტმა მოგვმართა ჩვენ კონსულტაციის მიზნით, თქვეს, რომ აპირებდნენ ჩივილს. ჩვენ მათ განვუმარტეთ, რომ შეუძლიათ უჩივლონ კლინიკას და დაიწყოს საქმეც შესაბამის ორგანოში, კანონით აქვს ამის სრული უფლება და ცალკეულ შემთხვევებში შეიძლება სისხლის სამართლის პასუხისმგებლობაც დადგეს, რადგან ამხელა ქონებრივი ზიანი მიადგა პაციენტს, მაგრამ მას შემდეგ, როდესაც ეუბნებიან ექიმები, რომ არ დაუსრულებენ მკურნალობას, ან გამოუცვლიან იმპლანტს, უწევთ სარჩელზე უარის თქმა და არჩევანს აკეთებენ იმაზე, რომ იცვლიან დაზიანებულ იმპლანტს. თუმცა ჩვენ ვფიქრობთ, რომ უახლოეს მომავალში ასეთ საქმეებს შევიტანთ სასამართლოში, ახლა რამდენიმე პაციენტის პასუხს ველოდებით და დავიწყებთ დავებს ექიმების და კლინიკების წინააღმდეგ.

სტომატოლოგი, იმპლანტოლოგ-ორთოპედი ლევან თადუმაძე:

- ბატონო ლევან, ბოლო დროს მოქალაქეებს პრეტენზიები აქვთ კბილის იმპლანტების დაზიანების გამო. მათ ეგონათ, რომ მაღალი ხარისხის იმპლანტი გაიკეთეს, საკმაოდ სოლიდური თანხებიც გადაიხადეს, მაგრამ ასე არ აღმოჩნდა. იქნებ გვითხრათ, რამდენად დაცულია დღეს პაციენტი? როგორც შევიტყვეთ, კბილის იმპლანტების რეგისტრაციაც არ ხდება...

- ძალიან მწირი ინფორმაცია მაქვს იმაზე, რეგისტრაცია ხდება თუ არა. რაც შეხება იმპლანტის დაზიანებას, ამას მიზეზი ექნება, თავისით ვერ დაზიანდება. ის ტიტანისგან არის დამზადებული. მსოფლიოში 1000-ზე მეტი მწარმოებელი ქვეყანა არსებობს, რომელიც აწარმოებს იმპლანტებს და ფასიც ხარისხის მიხედვით არის. უმეტესობა კარგი და მაღალი ხარისხია, არის ცირკონის ინპლანტიც, მაგრამ იმპლანტის 95% არის ტიტანის, თუმცა თვითონ ამ ტიტანშია პირველ რიგში სხვაობა. ხარისხის მაჩვენებელია მინარევი, თუ რამდენ მინარევს შეიცავს ის. მაღალი ხარისხის სუფთა ტიტანი უნდა იყოს, ასევე მნიშვნელოვანია, როგორია მისი დამუშავებული ზედაპირი. არ არის მხოლოდ და მხოლოდ ხრახნი, ეს არის ძვალთან დაახლოებული სტრუქტურა, დამუშავებული ზედაპირით, რომელიც ძალიან გავს ძვალს და ორგანიზმი ამას არ აღიქვამს როგორც უცხო სხეულს, არამედ აღიქვამს როგორც ძვალს. ფიზიოლოგიური პროცესია, იმიტომ არის შეხორცება ასეთ დროს მნიშვნელოვანი. კარგი ხარისხის იმპლანტებს კარგად დამუშავებული ზედაპირი აქვს, ანატომიური სტრუქტურა, მექანიკური სტრუქტურაც კარგი უნდა იყოს.

ასევე ძალიან მნიშვნელოვანია იმპლანტაციის შემდგომი ეტაპიც, ორთოპედიული ეტაპი. თანამედროვე იმპლანტებს აქვთ უკვე თანამედროვე შეერთება საყრდენ ელემენტთან, როდესაც ხდება იმპლანტის შეხორცება, მერე ხდება ფიქსირება და ეს ძალიან მნიშვნელოვანი ელემენტია. პირველ რიგში დაზიანება შეიძლება გამოიწვიოს ცუდი ხარისხის მინარევმა ტიტანში, არასათანადოდ დამუშავებულმა ზედაპირმა, ამიტომ ჯობია თანამედროვე და დახვეწილი იყოს მასალა.

სამწუხაროდ, ზოგჯერ ისიც ხდება, რომ არასწორად ჩატარებულმა სამედიცინო მანიპულაციამ, არასწორმა ორთოპედიულმა მკურნალობამ შეიძლება გამოიწვიოს სერიოზული პრობლემა. ჩვენ იმპლანტს ვსვამთ ძირითადად გვირგვინისთვის ან ხიდებისთვის, სხვა კონსტრუქციის მოსახსნელი ან პირობით მოსახსნელი კონსტრუქციებისთვის. თუკი ამის შემდეგ არ არის სწორად შესრულებული სამუშაო, ესეც იწვევს იმპლანტის დაზიანებას. სხვადასხვა პრობლემების ერთობლიობამ შეიძლება გამოიწვიოს უარყოფითი შედეგი. ზოგადად მედიცინაში მიიჩნევა, რომ სამედიცინო მკურნალობის 6% შეიძლება იყოს წარუმატებელი. თანამედროვე კვლევებითაც იმპლანტაციის წარუმატებლობა არის 1-2 პროცენტი მაშინაც კი, როცა ყველაფერი მაღალ დონეზეა შესრულებული. მაინც არის ამის ალბათობა, უკუჩვენებაც აქვს. ეს ყველაფერი იწვევს იმ პრობლემებს, რასაც პაციენტი ხანდახან აწყდება. ვერ ვიტყვი, რომ ხშირად არის ასეთი ფაქტები.

- ფასები სხვადასხვა კლინიკას სხვადასხვა აქვს, პაციენტმა როგორ უნდა გაარჩიოს რომელი იმპლანტი ჯობია?

- მართლა რთულია ხარისხის გარჩევა პაციენტისთვის. ამის განმსაზღვრელი შეიძლება მხოლოდ და მხოლოდ ფასი იყოს. თუმცა იმ ექიმმა, რომელმაც ეს პროცედურა განახორციელა, უნდა იცოდეს ხარისხი. თითქმის ყველა ექიმს აქვს კონტაქტი იმ მწარმოებელ კომპანიასთან თუ არა, სადილერო კომპანიასთან მაინც, ვინც აწარმოებს ამის შემოტანას, ვის პროდუქციასაც ის იყენებს და აუცილებლად უნდა იცოდეს და უნდა ჰქონდეს ექიმს იმის გარჩევის უნარი, რა არის ცუდი და რა არის კარგი. კარგი იქნება, თუ ეს ინფორმაცია პაციენტისთვისაც ხელმისაწვდომი იქნება. რა თქმა უნდა, არის ძალიან ძვირიანი იმპლანტები, ასევე საშუალო ფასის და იაფი იმპლანტებიც. არამარტო მისი ხარისხია მნიშვნელოვანი, მნიშვნელოვანია ექიმის კვალიფიკაცია, რადგან ხშირად კვალიფიკაცია ბევრად უფრო მნიშვნელოვან როლს ასრულებს წარმატებულ მკურნალობაში. რომელია კარგი და რომელი ცუდი, ძალიან კარგად ვიცით ექიმებმა...

- გამოდის პაციენტი ექიმის კეთილსინდისიერებაზეა დამოკიდებული...

- დიახ, მეტწილად ასეა. არ ვიცი, რამდენად ხშირად ხდება ეს, მაგრამ არის ასეთი სიტუაციებიც, როცა პაციენტმა იცის, რომ ის არის დაბალი ხარისხის, მაგრამ მაინც იმას ირჩევს მისი შესაძლებლობიდან გამომდინარე. ეს დამოკიდებულია იმაზე რა ფინანსური შესაძლებლობა აქვს პაციენტს. შეიძლება იცოდეს, რომ ეს არ არის ასეთი ძვირფასი, როგორც შეიძლება იყოს სხვა, მაგრამ ფასიდან გამომდინარე ირჩევს ამას. მითუმეტეს, როცა მრავლობით იმპლანტზეა საუბარი. ჩვენი, ექიმების ვალდებულებაა მას მივაწოდოთ სწორი ინფორმაცია, ავუხსნათ სხვაობა რა არის და რა შედეგებს უნდა ველოდოთ.