სამართალი
პოლიტიკა
საზოგადოება

14

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ოთხშაბათი, მთვარის მეთვრამეტე დღე დაიწყება 01:30-ზე, მთვარე მშვილდოსანშია არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები, სასამართლო პროცესები. არ გირჩევთ ვაჭრობას, უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საკითხების მოგვარებას. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. ურთიერთობისას აკონტროლეთ ემოციები. კამათი დაუშვებელია. კარგი დღეა მოგზაურობისთვის, ხანგრძლივი მგზავრობისთვის. დაისვენეთ, მაგრამ ნაკლები იძინეთ. მოერიდეთ ქორწინებასა და ჯვრისწერას. გაამდიდრეთ თქვენი რაციონი თხილითა და მცენარეული ზეთით. სიგარეტის რაოდენობა და ალკოჰოლის დოზა შეამცირეთ. ჯანმრთელობის გაუმჯობესების მიზნით კარგ შედეგს მოგიტანთ: სირბილი, ველოსიპედი, სწრაფი სიარული.
მსოფლიო
მეცნიერება
სპორტი
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
სამხედრო
კონფლიქტები
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
საკურთხი - მიცვალებულის სახელზე მომზადებული ტრაპეზი
საკურთხი - მიცვალებულის სახელზე მომზადებული ტრაპეზი

სა­კურ­თხად იწო­დე­ბა მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის სა­ხელ­ზე მომ­ზა­დე­ბუ­ლი ტრა­პე­ზი: წან­დი­ლი, პური, ღვი­ნო, ზეთი და სხვა საჭ­მე­ლე­ბი. იგი მზად­დე­ბა და­სა­რი­გებ­ლად. მისი ნა­წი­ლი შე­იძ­ლე­ბა წა­ვი­ღოთ ეკ­ლე­სი­ა­ში და იქ დავ­ტო­ვოთ, ან ჩვენ თვი­თონ­ვე და­ვუ­რი­გოთ გა­ჭირ­ვე­ბულ ადა­მი­ა­ნებს. საჭ­მლის და­ნარ­ჩე­ნი ნა­წი­ლი შე­იძ­ლე­ბა და­ვუ­რი­გოთ ახ­ლობ­ლებ­საც ან გა­მო­ვი­ყე­ნოთ სტუმ­რე­ბის გა­სა­მას­პინ­ძლებ­ლად შინ, მა­გა­ლი­თად გარ­დაც­ვა­ლე­ბის დღეს, მე­ორ­მო­ცე დღეს, წლის­თავ­ზე და სხვა ღირ­სახ­სო­ვარ დღე­ებ­ში.

მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის სა­ხელ­ზე მომ­ზა­დე­ბულ ტრა­პეზს მღვდე­ლი აკურ­თხებს. ამ დროს მიც­ვა­ლე­ბულ­თა სუ­ლის სა­ო­ხად კი­თხუ­ლო­ბენ ლოც­ვებს, ან­თებს სან­თელს, აკ­მე­ვენ საკ­მე­ველს, ას­ხუ­რე­ბენ აიაზ­მას.

სა­კურ­თხი მიც­ვა­ლე­ბულ­თა მო­სახ­სე­ნი­ე­ბელ დღე­ებ­ში კეთ­დე­ბა. ეს დღე­ე­ბი გახ­ლავთ ხორ­ცი­ე­ლის კვი­რი­სა და დიდი მარ­ხვის სამი (მე-2, მე-3, მე-4) შა­ბა­თი, სულთმო­ფე­ნო­ბის წინა დღე (მას სუ­ლის შა­ბათ­საც უწო­დე­ბენ). გარ­და ამი­სა, სა­კურთხს აკე­თე­ბენ გარ­დაც­ვლი­ლის და­ბა­დე­ბი­სა და გარ­დაც­ვა­ლე­ბის დღე­ებ­ში.

რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, გარ­დაც­ვლი­ლის სული საკ­ვებს არ გე­ახ­ლე­ბათ; მას მად­ლით აღავ­სებს სა­კურ­თხის დროს აღ­ვლე­ნი­ლი ლოც­ვე­ბი, მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის სა­ხელ­ზე მომ­ზა­დე­ბუ­ლი ტრა­პე­ზით გლა­ხა­კე­ბის და­პუ­რე­ბა და მო­წყა­ლე­ბის გა­ცე­მა.

სა­კურ­თხზე ყო­ველ­თვის ამ­ზა­დე­ბენ კო­ლი­ოს ანუ წან­დილს. ამ ტრა­დი­ცი­ას სა­ინ­ტე­რე­სო ის­ტო­რია აქვს: იუ­ლი­ა­ნე გან­დგო­მილ­მა, კონ­სტან­ტი­ნე­პო­ლის მე­ფემ, უარ­ყო ქრის­ტე და კერ­პთაყ­ვა­ნის­მცემ­ლო­ბას შე­უდ­გა. მან იცო­და, რომ დიდ­მარ­ხვის პირ­ველ კვი­რას მორ­წმუ­ნე­ნი მარ­ხვას გან­სა­კუთ­რე­ბით წმინ­დად ინა­ხავ­დნენ და ცოდ­ვებს ინა­ნი­ებ­დნენ. იუ­ლი­ა­ნემ უბ­რძა­ნა ქა­ლა­ქის თავს, მთე­ლი კვი­რის მან­ძილ­ზე ყო­ველ­დღე შე­ე­ბღა­ლა ბა­ზარ­ში გა­სა­ყი­დი სა­ნო­ვა­გე სამ­სხვერ­პლო ცხო­ველ­თა სის­ხლით. მე­ფის ბრძა­ნე­ბა შეს­რულ­და. კონ­სტან­ტი­ნე­პო­ლის მთა­ვა­რე­პის­კო­პოს ევ­დოქ­სის გა­მო­ე­ცხა­და წმინ­და თე­ო­დო­რე ტი­რო­ნი (იგი მრა­ვა­ლი წლის წი­ნათ ეწა­მა ქრის­ტეს­თვის), ამ­ცნო, რომ საზ­რდე­ლი ნა­კერ­პა­ლის სის­ხლით იყო შე­ბილ­წუ­ლი და ურ­ჩია, მის ნაც­ვლად მი­ე­ღოთ კო­ლიო - თაფლთან ერ­თად მო­ხარ­შუ­ლი ხორ­ბა­ლი. ქრის­ტი­ა­ნებ­მა შე­ი­ძი­ნეს ხორ­ბა­ლი, კო­ლიო მო­ხარ­შეს და მთე­ლი კვი­რის გან­მავ­ლო­ბა­ში მას იხ­მევ­დნენ. ასე გა­და­ურჩნენ მარ­ხვის შემ­წიკ­ვლე­ბას (დარ­ღვე­ვას). მას შემ­დეგ დიდ­მარ­ხვის პირ­ვე­ლი შვი­დე­უ­ლის შა­ბა­თი წმინ­და თე­ო­დო­რეს ხსე­ნე­ბის დღე­დაა მიჩ­ნე­უ­ლი.

წან­დი­ლის გარ­და ტრა­პეზ­ზე უნდა იყოს პური, ღვი­ნო, ზეთი და კერ­ძე­ბი, რო­მელ­თა გა­კე­თე­ბის სურ­ვი­ლიც მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის ახ­ლობ­ლებს ექ­ნე­ბათ. მარ­ხვის პე­რი­ოდ­ში მხო­ლოდ სა­მარ­ხვო კერ­ძებს აკურ­თხე­ბენ, ხსნილ­ში კი სახ­სნი­ლო ტრა­პე­ზის მომ­ზა­დე­ბაც შე­იძ­ლე­ბა.

ზოგ­ჯერ სა­კურთხს შინ აკე­თე­ბენ, სან­თელს აან­თე­ბენ, საკ­მე­ველს შე­მო­ა­ტა­რე­ბენ და ღვი­ნით მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის შე­სან­დო­ბარს ამ­ბო­ბენ. ეს არ არის საკ­მა­რი­სი. სა­კურთხს იმი­ტომ ჰქვია სა­კურ­თხი, რომ ის იკურ­თხე­ბა, კურ­თხე­ვას კი მხო­ლოდ სამ­ღვდე­ლო პირი აღას­რუ­ლებს. ამ დროს აღევ­ლი­ნე­ბა პა­ნაშ­ვი­დი და მღვდე­ლი ღვთის სა­ხე­ლით შენ­დო­ბას უგ­ზავ­ნის მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის სულს. ამის გა­კე­თე­ბა ერის­კაცს არ შე­უძ­ლია.

კურ­თხე­ვის შემ­დეგ სა­კურთხს მეტ­წი­ლად ტა­ძარ­ში ტო­ვე­ბენ და ნა­წი­ლი - ტაძ­რის მსა­ხურთ, ნა­წი­ლი კი გლა­ხა­კებს ურიგ­დე­ბათ. სა­კურ­თხის დროს ხში­რად მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის სა­ხელ­ზე შე­წი­რუ­ლო­ბა­საც გა­ი­ღე­ბენ შე­საძ­ლებ­ლო­ბის ფარ­გლებ­ში.

ზოგ სო­ფელ­ში არ არის ტა­ძა­რი და გარ­დაც­ვლილ­თა ში­ნა­უ­რებს უჭირთ, სა­კურ­თხი ყო­ველ­თვის მე­ზო­ბე­ლი სოფ­ლის ტა­ძარ­ში მი­ი­ტა­ნონ, გან­სა­კუთ­რე­ბით - ზამ­თრო­ბით. კარ­გი იქ­ნე­ბა, ასეთ­მა ადა­მი­ა­ნებ­მა რო­მე­ლი­მე ტაძ­რის 40-დღი­ან მო­სახ­სე­ნი­ე­ბელ­ში შე­ი­ტა­ნონ ახალ­გარ­დაც­ვლი­ლი ახ­ლობ­ლის სა­ხე­ლი, რათა მღვდელ­მა 40 დღის გან­მავ­ლო­ბა­ში მო­იხ­სე­ნი­ოს ისი­ნი. შე­უძ­ლი­ათ, მიც­ვა­ლე­ბუ­ლის სა­ხელ­ზე გას­ცენ მო­წყა­ლე­ბა, თვი­თო­ნაც ეკ­ლე­სი­უ­რად იცხოვ­რონ და სი­კე­თე აკე­თონ.

karibche.ambebi.ge

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
სასამართლომ ირაკლი ოქრუაშვილს გირაო პატიმრობით შეუცვალა

საკურთხი - მიცვალებულის სახელზე მომზადებული ტრაპეზი

საკურთხი - მიცვალებულის სახელზე მომზადებული ტრაპეზი

საკურთხად იწოდება მიცვალებულის სახელზე მომზადებული ტრაპეზი: წანდილი, პური, ღვინო, ზეთი და სხვა საჭმელები. იგი მზადდება დასარიგებლად. მისი ნაწილი შეიძლება წავიღოთ ეკლესიაში და იქ დავტოვოთ, ან ჩვენ თვითონვე დავურიგოთ გაჭირვებულ ადამიანებს. საჭმლის დანარჩენი ნაწილი შეიძლება დავურიგოთ ახლობლებსაც ან გამოვიყენოთ სტუმრების გასამასპინძლებლად შინ, მაგალითად გარდაცვალების დღეს, მეორმოცე დღეს, წლისთავზე და სხვა ღირსახსოვარ დღეებში.

მიცვალებულის სახელზე მომზადებულ ტრაპეზს მღვდელი აკურთხებს. ამ დროს მიცვალებულთა სულის საოხად კითხულობენ ლოცვებს, ანთებს სანთელს, აკმევენ საკმეველს, ასხურებენ აიაზმას.

საკურთხი მიცვალებულთა მოსახსენიებელ დღეებში კეთდება. ეს დღეები გახლავთ ხორციელის კვირისა და დიდი მარხვის სამი (მე-2, მე-3, მე-4) შაბათი, სულთმოფენობის წინა დღე (მას სულის შაბათსაც უწოდებენ). გარდა ამისა, საკურთხს აკეთებენ გარდაცვლილის დაბადებისა და გარდაცვალების დღეებში.

რასაკვირველია, გარდაცვლილის სული საკვებს არ გეახლებათ; მას მადლით აღავსებს საკურთხის დროს აღვლენილი ლოცვები, მიცვალებულის სახელზე მომზადებული ტრაპეზით გლახაკების დაპურება და მოწყალების გაცემა.

საკურთხზე ყოველთვის ამზადებენ კოლიოს ანუ წანდილს. ამ ტრადიციას საინტერესო ისტორია აქვს: იულიანე განდგომილმა, კონსტანტინეპოლის მეფემ, უარყო ქრისტე და კერპთაყვანისმცემლობას შეუდგა. მან იცოდა, რომ დიდმარხვის პირველ კვირას მორწმუნენი მარხვას განსაკუთრებით წმინდად ინახავდნენ და ცოდვებს ინანიებდნენ. იულიანემ უბრძანა ქალაქის თავს, მთელი კვირის მანძილზე ყოველდღე შეებღალა ბაზარში გასაყიდი სანოვაგე სამსხვერპლო ცხოველთა სისხლით. მეფის ბრძანება შესრულდა. კონსტანტინეპოლის მთავარეპისკოპოს ევდოქსის გამოეცხადა წმინდა თეოდორე ტირონი (იგი მრავალი წლის წინათ ეწამა ქრისტესთვის), ამცნო, რომ საზრდელი ნაკერპალის სისხლით იყო შებილწული და ურჩია, მის ნაცვლად მიეღოთ კოლიო - თაფლთან ერთად მოხარშული ხორბალი. ქრისტიანებმა შეიძინეს ხორბალი, კოლიო მოხარშეს და მთელი კვირის განმავლობაში მას იხმევდნენ. ასე გადაურჩნენ მარხვის შემწიკვლებას (დარღვევას). მას შემდეგ დიდმარხვის პირველი შვიდეულის შაბათი წმინდა თეოდორეს ხსენების დღედაა მიჩნეული.

წანდილის გარდა ტრაპეზზე უნდა იყოს პური, ღვინო, ზეთი და კერძები, რომელთა გაკეთების სურვილიც მიცვალებულის ახლობლებს ექნებათ. მარხვის პერიოდში მხოლოდ სამარხვო კერძებს აკურთხებენ, ხსნილში კი სახსნილო ტრაპეზის მომზადებაც შეიძლება.

ზოგჯერ საკურთხს შინ აკეთებენ, სანთელს აანთებენ, საკმეველს შემოატარებენ და ღვინით მიცვალებულის შესანდობარს ამბობენ. ეს არ არის საკმარისი. საკურთხს იმიტომ ჰქვია საკურთხი, რომ ის იკურთხება, კურთხევას კი მხოლოდ სამღვდელო პირი აღასრულებს. ამ დროს აღევლინება პანაშვიდი და მღვდელი ღვთის სახელით შენდობას უგზავნის მიცვალებულის სულს. ამის გაკეთება ერისკაცს არ შეუძლია.

კურთხევის შემდეგ საკურთხს მეტწილად ტაძარში ტოვებენ და ნაწილი - ტაძრის მსახურთ, ნაწილი კი გლახაკებს ურიგდებათ. საკურთხის დროს ხშირად მიცვალებულის სახელზე შეწირულობასაც გაიღებენ შესაძლებლობის ფარგლებში.

ზოგ სოფელში არ არის ტაძარი და გარდაცვლილთა შინაურებს უჭირთ, საკურთხი ყოველთვის მეზობელი სოფლის ტაძარში მიიტანონ, განსაკუთრებით - ზამთრობით. კარგი იქნება, ასეთმა ადამიანებმა რომელიმე ტაძრის 40-დღიან მოსახსენიებელში შეიტანონ ახალგარდაცვლილი ახლობლის სახელი, რათა მღვდელმა 40 დღის განმავლობაში მოიხსენიოს ისინი. შეუძლიათ, მიცვალებულის სახელზე გასცენ მოწყალება, თვითონაც ეკლესიურად იცხოვრონ და სიკეთე აკეთონ.

karibche.ambebi.ge

ცნობილი ხდება, რომ პოზნერის სტუმრებს შორის ბალერონი ნიკოლოზ ცისკარიძეც იყო

ამირან გამყრელიძე: "შაბათს შემოდის ჩინური "სინოფარმის“ 100 ათასი დოზა, რომელიც იყიდა ქვეყანამ და "სინოვაკის“ ამდენივე დოზა, რომელიც ჩინეთმა საქართველოს აჩუქა"

გერმანიაში დასაქმება ამ დროისთვის საქართველოს 97 663 მოქალაქეს სურს, თუმცა სულ 475 ვაკანსიაა