სპორტი
Faceამბები
მსოფლიო

22

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

შაბათი, მთვარის ოცდამესამე დღე დაიწყება 04:51-ზე, მთვარე მშვილდოსანშია კარგი დღეა ძველი საქმეების დასასრულებლად. ახლებს ნუ წამოიწყებთ. ნუ განახორციელებთ სერიოზულ ფინანსურ ოპერაციებს. სწავლისთვის ნეიტრალური დღეა, მაგრამ გამოცდა სხვა დროისთვის გადადეთ. უმჯობესია ეს დღე განმარტოებით, ბუნებაში გაატაროთ. მაქსიმალურად შეამცირეთ კონტაქტები, გულითადი საუბრები. მოერიდეთ ხელმძღვანელობასთან კონფლიქტს. სამსახურის, საქმიანობის შეცვლას. გათავისუფლდით უსარგებლო ნივთებისგან. არასასურველი დღეა ქორწინებისა და ნიშნობისთვის. მოერიდეთ ხორციან კერძებს. გაუფრთხილდით ღვიძლს. მოერიდეთ ღვიძლისა და ნაღვლის ბუშტის ოპერაციას.
პოლიტიკა
საზოგადოება
მოზაიკა
სამხედრო
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
საქალაქო ტრანსპორტის თბილისური ისტორია
საქალაქო ტრანსპორტის თბილისური ისტორია

ტრან­სპორ­ტით გა­დატ­ვირ­თუ­ლი დე­და­ქა­ლა­ქი და სა­ცო­ბე­ბი - პრობ­ლე­მა, რო­მე­ლიც ბოლო პე­რი­ოდ­ში თბი­ლის­ში გა­და­ად­გი­ლე­ბი­სას მო­ქა­ლა­ქე­ებს დიდ დის­კომ­ფორ­ტს უქ­მნის... 2005 წლი­დან დღემ­დე ყო­ველ­წლი­უ­რად სა­ქარ­თვე­ლოს ავ­ტო­პარკს და­ახ­ლო­ე­ბით 100 000 ავ­ტო­მო­ბი­ლი ემა­ტე­ბო­და, 2012 წლის მო­ნა­ცე­მე­ბით 900 000 ავ­ტო­მო­ბი­ლი იყო რე­გის­ტრი­რე­ბუ­ლი, დღეს რე­გის­ტრი­რე­ბუ­ლი ავ­ტო­მო­ბი­ლე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბამ 1 000 000-ს გა­და­ა­ჭარ­ბა. ეს ყვე­ლა­ფე­რი 21-ე სა­უ­კუ­ნის რე­ა­ლო­ბა და ყვე­ლას­თვის ცნო­ბი­ლი ფაქ­ტია, თუცა რო­გორ და­ი­წყო სა­ქარ­თვე­ლო­ში ტრან­სპორ­ტის გან­ვი­თა­რე­ბა, რო­გო­რი იყო პირ­ვე­ლი ტაქ­სე­ბი და რით გა­და­ად­გილ­დე­ბოდ­ნენ თოვ­ლი­ან ზამ­თარ­ში დე­და­ქა­ლა­ქის ქუ­ჩებ­ში, ალ­ბათ ცო­ტამ თუ იცის.

ფო­ტო­გა­ლე­რეა

სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ტრან­სპორ­ტის იდეა ჯერ კი­დევ მე-18 სა­უ­კუ­ნე­ში ევ­რო­პა­ში გაჩ­ნდა და ეს ჩა­ნა­ფიქ­რი ფრანგ მა­თე­მა­ტი­კოს­სა და ფი­ზი­კოს ბლეზ პას­კალს უკავ­შირ­დე­ბა. პირ­ვე­ლი რე­გუ­ლა­რუ­ლი რე­ი­სე­ბი სწო­რედ მისი თა­ოს­ნო­ბით პა­რიზ­ში და­წეს­და. რვა­ად­გი­ლი­ა­ნი ღია ეტლი ფიქ­სი­რე­ბუ­ლი მარ­შრუ­ტით პა­რი­ზის ქუ­ჩებ­ში 1662 წლის 18 მარტს გა­მოჩ­ნდა, თუმ­ცა ეს ექ­სპე­რი­მენ­ტი 15 წელს გაგ­რძელ­და და სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ტრან­სპორ­ტი ინ­ტენ­სი­უ­რად მხო­ლოდ მე-19-მე-20 სა­უ­კუ­ნებ­ში გან­ვი­თარ­და.

მე-19-მე-20 სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის მიჯ­ნა ევ­რო­პის ის­ტო­რი­ა­ში "მშვე­ნი­ე­რი ეპო­ქის" სა­ხე­ლი­თაა ცნო­ბი­ლი. "მშვე­ნი­ე­რი ეპო­ქა" სა­ქარ­თვე­ლო­ზეც აი­სა­ხა. ამ პე­რი­ოდ­ში დიდი ყუ­რა­დღე­ბა ექ­ცე­ო­და თბი­ლი­სის კე­თილ­მო­წყო­ბას. ქა­ლა­ქის თვით­მმარ­თვე­ლო­ბა ახა­ლი ტრან­სპორ­ტის - ჯერ კონ­კის, მოგ­ვი­ა­ნე­ბით კი ელექტროძ­რა­ვი­ა­ნი ტრამ­ვა­ის ხა­ზე­ბის გაყ­ვა­ნა­ზე ზრუ­ნავ­და. ამა­ვე პე­რი­ოდ­ში გა­მოჩ­ნდა თბი­ლის­ში პირ­ვე­ლი ავ­ტო­მო­ბი­ლე­ბი და ფუ­ნი­კუ­ლი­ო­რი. მე-20 სა­უ­კუ­ნის 60-იანი წლე­ბი იყო დრო, როცა დე­და­ქა­ლაქ­ში ერ­თდრო­უ­ლად მოქ­მე­დებ­და სა­ქა­ლა­ქო ტრან­სპორ­ტის ყვე­ლა ძი­რი­თა­დი სა­ხე­ო­ბა: ტრამ­ვაი, ფუ­ნი­კუ­ლი­ო­რი, ტრო­ლე­ი­ბუ­სი, ავ­ტო­ბუ­სი, მეტ­რო სა­ბა­გი­რო გზე­ბი, სა­მარ­შუ­ტო და ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი მსუ­ბუ­ქი ტაქ­სე­ბი. იყო მტკვარ­ზე სამ­დი­ნა­რო ტაქ­სის შექ­მნის მცდე­ლო­ბაც.

სა­ქარ­თვე­ლოს და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის პირ­ვე­ლი წლე­ბის მძი­მე პი­რო­ბე­ბი თბი­ლი­სის ტრან­სპორტზეც აი­სა­ხა. 1990-იანი წლე­ბის ყო­ველ­დღი­ურ რე­ა­ლო­ბად იქცა მგზავ­რე­ბით გა­და­ჭე­დი­ლი და გა­რე­დან ხალ­ხით და­ხუნძლუ­ლი ტრო­ლე­ი­ბუ­სე­ბი, დე­ნის გა­მორ­თვის გამო გვი­რაბ­ში გა­ჩე­რე­ბუ­ლი მა­ტა­რებ­ლე­ბი და სხვა. ავ­ტო­ბუ­სე­ბის, ტრმა­ვა­ი­სა და ტრო­ლე­ი­ბუ­სის პარ­კე­ბი და მათი მარ­შრუ­ტე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბა მკვეთ­რად შემ­ცირ­და, კერ­ძო სა­მარ­შრუ­ტო მიკ­რო­ავ­ტო­ბუ­სე­ბი­სა და ტაქ­სე­ბის რი­ცხვი კი, პი­რი­ქით, უკონ­ტრო­ლოდ გა­ი­ზარ­და.

თბი­ლი­სუ­რი ტრან­სპორ­ტის უძ­ვე­ლე­სი სა­ხე­ო­ბე­ბი:

სა­უ­კუ­ნე­ბის მან­ძილ­ზე გა­ლა­ვან­ში ჩა­კე­ტი­ლი ქა­ლა­ქის ვიწ­რო ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე, სახ­მე­ლე­თო ტრან­სპორ­ტის ძი­რი­თა­დი სა­ხე­ო­ბე­ბი იყო საჯ­დო­მი პო­რუ­ტყვი ( ცხე­ნი, ჯორი, ვირი), აქ­ლე­მი, აგ­რეთ­ვე ურე­მი, რო­მელ­შიც ხა­რე­ბი და კა­მე­ჩე­ბი იყ­ვნენ შებ­მუ­ლი. მდი­ნა­რე­ზე გა­და­სას­ვლე­ლად კი ძვე­ლი თბი­ლი­სე­ლე­ბი ტი­ვებს, ან ბო­რანს იყე­ნებ­დნენ. მტკვარ­ზე ერ­თმა­ნეთ­ზე მი­ჯრით მი­წყო­ბი­ლი დიდი ხის ძე­ლე­ბის­გან შეკ­რუ­ლი ტი­ვე­ბი და­ცუ­რავ­დნენ. მდი­ნა­რის ორ ნა­პირს შო­რის კავ­ში­რის­თვის კი ბორ­ნე­ბი გა­მო­ი­ყე­ნე­ბო­და.

გა­ნაგ­რძეთ კი­თხვა

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
შსს ფარულ ჩანაწერებს აქვეყნებს - დაკავებულია 3 პირი: კადრებში ჩანს, როგორ ყიდიან ნარკოტიკს

საქალაქო ტრანსპორტის თბილისური ისტორია

საქალაქო ტრანსპორტის თბილისური ისტორია

ტრანსპორტით გადატვირთული დედაქალაქი და საცობები - პრობლემა, რომელიც ბოლო პერიოდში თბილისში გადაადგილებისას მოქალაქეებს დიდ დისკომფორტს უქმნის... 2005 წლიდან დღემდე ყოველწლიურად საქართველოს ავტოპარკს დაახლოებით 100 000 ავტომობილი ემატებოდა, 2012 წლის მონაცემებით 900 000 ავტომობილი იყო რეგისტრირებული, დღეს რეგისტრირებული ავტომობილების რაოდენობამ 1 000 000-ს გადააჭარბა. ეს ყველაფერი 21-ე საუკუნის რეალობა და ყველასთვის ცნობილი ფაქტია, თუცა როგორ დაიწყო საქართველოში ტრანსპორტის განვითარება, როგორი იყო პირველი ტაქსები და რით გადაადგილდებოდნენ თოვლიან ზამთარში დედაქალაქის ქუჩებში, ალბათ ცოტამ თუ იცის.

ფოტოგალერეა

საზოგადოებრივი ტრანსპორტის იდეა ჯერ კიდევ მე-18 საუკუნეში ევროპაში გაჩნდა და ეს ჩანაფიქრი ფრანგ მათემატიკოსსა და ფიზიკოს ბლეზ პასკალს უკავშირდება. პირველი რეგულარული რეისები სწორედ მისი თაოსნობით პარიზში დაწესდა. რვაადგილიანი ღია ეტლი ფიქსირებული მარშრუტით პარიზის ქუჩებში 1662 წლის 18 მარტს გამოჩნდა, თუმცა ეს ექსპერიმენტი 15 წელს გაგრძელდა და საზოგადოებრივი ტრანსპორტი ინტენსიურად მხოლოდ მე-19-მე-20 საუკუნებში განვითარდა.

მე-19-მე-20 საუკუნეების მიჯნა ევროპის ისტორიაში „მშვენიერი ეპოქის“ სახელითაა ცნობილი. „მშვენიერი ეპოქა“ საქართველოზეც აისახა. ამ პერიოდში დიდი ყურადღება ექცეოდა თბილისის კეთილმოწყობას. ქალაქის თვითმმართველობა ახალი ტრანსპორტის - ჯერ კონკის, მოგვიანებით კი ელექტროძრავიანი ტრამვაის ხაზების გაყვანაზე ზრუნავდა. ამავე პერიოდში გამოჩნდა თბილისში პირველი ავტომობილები და ფუნიკულიორი. მე-20 საუკუნის 60-იანი წლები იყო დრო, როცა დედაქალაქში ერთდროულად მოქმედებდა საქალაქო ტრანსპორტის ყველა ძირითადი სახეობა: ტრამვაი, ფუნიკულიორი, ტროლეიბუსი, ავტობუსი, მეტრო საბაგირო გზები, სამარშუტო და ინდივიდუალური მსუბუქი ტაქსები. იყო მტკვარზე სამდინარო ტაქსის შექმნის მცდელობაც.

საქართველოს დამოუკიდებლობის პირველი წლების მძიმე პირობები თბილისის ტრანსპორტზეც აისახა. 1990-იანი წლების ყოველდღიურ რეალობად იქცა მგზავრებით გადაჭედილი და გარედან ხალხით დახუნძლული ტროლეიბუსები, დენის გამორთვის გამო გვირაბში გაჩერებული მატარებლები და სხვა. ავტობუსების, ტრმავაისა და ტროლეიბუსის პარკები და მათი მარშრუტების რაოდენობა მკვეთრად შემცირდა, კერძო სამარშრუტო მიკროავტობუსებისა და ტაქსების რიცხვი კი, პირიქით, უკონტროლოდ გაიზარდა.

თბილისური ტრანსპორტის უძველესი სახეობები:

საუკუნების მანძილზე გალავანში ჩაკეტილი ქალაქის ვიწრო ტერიტორიაზე, სახმელეთო ტრანსპორტის ძირითადი სახეობები იყო საჯდომი პორუტყვი ( ცხენი, ჯორი, ვირი), აქლემი, აგრეთვე ურემი, რომელშიც ხარები და კამეჩები იყვნენ შებმული. მდინარეზე გადასასვლელად კი ძველი თბილისელები ტივებს, ან ბორანს იყენებდნენ. მტკვარზე ერთმანეთზე მიჯრით მიწყობილი დიდი ხის ძელებისგან შეკრული ტივები დაცურავდნენ. მდინარის ორ ნაპირს შორის კავშირისთვის კი ბორნები გამოიყენებოდა.

განაგრძეთ კითხვა

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია