პოლიტიკა
სამართალი

12

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის მეთექვსმეტე დღე დაიწყება 21:55-ზე, მთვარე მორიელშია მშვიდობიანი საქმეები წარმატებით დასრულდება. კაპიტალდაბანდებებს მოერიდეთ. კარგი დღეა იურიდიული საკითხების მოსაგვარებლად, სასამართლო პროცესების დასაწყებად. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. გარშემო მყოფებთან ურთიერთობისას გამოიჩინეთ ტაქტი. უფროსს მნიშვნელოვან საკითხებზე საუბრისთვის ნუ შეხვდებით; წვრილ-წვრილი საკითხები მოაგვარეთ. კარგი დღეა დასვენების, მოგზაურობის, ფიზიკური დატვირთვისა და საოჯახო საქმეების შესრულებისთვის. მოერიდეთ ალკოჰოლის მიღებას, მოწევას. არც იშიმშილოთ და არც კუჭი გადატვირთოთ.
მეცნიერება
მსოფლიო
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
მოზაიკა
სპორტი
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"როცა ადამიანი ფიქრს იწყებს, ის გამოსავალსაც პოულობს"
"როცა ადამიანი ფიქრს იწყებს, ის გამოსავალსაც პოულობს"

როცა დათო ტუ­რაშ­ვი­ლის ტექ­სტებს ვკი­თხუ­ლობ, როცა ვუს­მენ, გა­მუდ­მე­ბით მაქვს გან­ცდა, რომ და­თოს გულს ვუს­მენ. თუკი არ ღე­ლავს, - სა­დას, სუფ­თას, მწყობრს... რო­დე­საც უსა­მარ­თლო­ბას აწყდე­ბა, - ბო­ბო­ქარს, ამო­ვარ­დნი­ლი პულ­სა­ცი­ით, მაგ­რამ მა­ინც გა­სა­გებს.... მოკ­ლედ, გუ­ლია... ჰოდა, ვი­ფიქ­რე, რომ არ იქ­ნე­ბო­და ური­გო, "გზა­ში" და­თოს გან­ვლილ გზა­ზე გვე­სა­უბ­რა, მაგ­რამ ჩვენ­მა დი­ა­ლოგ­მა სხვა მი­მარ­თუ­ლე­ბა მი­ი­ღო და კი­დევ ერთხელ დავ­რწმუნ­დი, - ქარ­თვე­ლის ბი­ოგ­რა­ფია, მწე­რა­ლი იქ­ნე­ბა ის თუ პო­ლი­ტი­კო­სი, მი­სი­ვე ქვეყ­ნის ის­ტო­რი­ის ფონ­ზე იწე­რე­ბა...

- დათო, რა­ტომ არ მიჰ­ბა­ძე ბევრ ჩვენს თა­ნა­მე­მა­მუ­ლეს და სა­ცხოვ­რებ­ლად, მშვი­დად ცხოვ­რე­ბი­სა და წე­რის ად­გი­ლად რა­ტომ არ აირ­ჩიე უცხო ქვე­ყა­ნა?

- ერთხანს, ლონ­დონ­სა და მად­რიდ­ში ვი­ცხოვ­რე, რად­გა­ნაც იქ ვსწავ­ლობ­დი... მიყ­ვარს მოგ­ზა­უ­რო­ბა, მაგ­რამ სა­მუ­და­მოდ ვერ­სად წა­ვი­დო­დი. რა ვიცი, მგო­ნია, რომ ბევ­რი რა­მის გამო ვერ წა­ვი­დო­დი, მაგ­რამ მთა­ვა­რი მა­ინც ის იყო, რომ რო­გორც კი კავ­შირს ვწყვეტ ჩვენს ქვე­ყა­ნას­თან (ფი­ზი­კურ კავ­შირს ვგუ­ლის­ხმობ, გო­ნებ­რი­ვად ხომ ვერ გა­წყვეტ), რა­ღა­ცა მა­ინც მაკ­ლდე­ბა. ეს რა­ღა­ცა 'ალ­ბათ, ავად­მყო­ფუ­რი, ცოტა მა­ნი­ა­კუ­რი გან­ცდაა, აი ის, რაც მე­ტად გა­ღი­ზი­ა­ნებს, მაგ­რამ მა­ინც ვერ წყდე­ბი და ვერ თმობ.

- ეს ხომ სიყ­ვა­რუ­ლია?

- ჰო, გე­თან­ხმე­ბი. ალ­ბათ, სიყ­ვა­რუ­ლია. გიო კი წა­ვი­და. უკვე რამ­დე­ნი წე­ლია... მე - ვერა.

- ესეც შენი თავ­გა­და­სავ­ლის ნა­წი­ლია, - მე­გო­ბა­რი, რო­მე­ლიც ფი­ზი­კუ­რად შენ­თან არ არის. ოღონდ, პი­რა­დად არ მიგ­რძნია, რომ აკა მორ­ჩი­ლა­ძე აქ არ არის. ყო­ველ­თვის პი­რი­ქით მე­გო­ნა. ამ გან­ცდას, ალ­ბათ მისი შე­მოქ­მე­დე­ბა იწ­ვევს...

- მე და გიო ახვლე­დი­ა­ნი კლა­სე­ლე­ბი ვი­ყა­ვით, მას მა­შინ ჯერ არ ერ­ქვა აკა მორ­ჩი­ლა­ძე. ახლა ვწერ და შე­სა­ბა­მი­სად, ჯერ არ გა­მო­მიქ­ვეყ­ნე­ბია წიგ­ნი, რო­მე­ლიც ჩვე­ნი ბავ­შვო­ბის თავ­გა­და­სა­ვალს აღ­წერს. სა­ვა­რა­უ­დოდ, მას ცოტა გრძე­ლი სა­თა­უ­რი ექ­ნე­ბა - "თექ­ვსმეტ წლამ­დე აკ­რძა­ლუ­ლია". ეს ფრა­ზა, ალ­ბათ გახ­სოვს, რომ კი­ნო­თე­ატ­რებ­ში იმ ფილ­მე­ბის აფი­შებ­ზე ეწე­რა ხოლ­მე, რომ­ლის ნახ­ვაც ბავ­შვე­ბის­თვის არ იყო მი­ზან­შე­წო­ნი­ლი. ბავ­შვებს კი, რო­გორც მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, ყვე­ლა­ზე მე­ტად (თუნ­დაც აკ­რძა­ლუ­ლი ხი­ლის პრინ­ცი­პის გამო), სწო­რედ ის აინ­ტე­რე­სებთ, რა­საც უფ­რო­სე­ბი უმა­ლა­ვენ... მწერ­ლო­ბა ძა­ლი­ან ადრე და­ვი­წყე. მახ­სოვს, რომ დავ­წერ­დი, გი­ოს­თან მიმ­ქონ­და, ის რომ და­წერ­და, ჩემ­თან მო­ი­ტან­და ხოლ­მე. ასე ვცვლი­დით...

- და ასე იზ­რდე­ბო­დით...

- სკო­ლას რომ ვამ­თავ­რებ­დით, გა­დავ­წყვი­ტეთ, ზოგი რამ დაგ­ვე­ბეჭ­და, მაგ­რამ, რა თქმა უნდა, არ დაგ­ვი­ბეჭ­დეს.

- წა­რუ­მა­ტებ­ლო­ბა ენ­თუ­ზი­აზმს არ გიქ­რობ­და?

- არა. ჩემი პი­ე­სის მი­ხედ­ვით დად­გმუ­ლი სპექ­ტაკ­ლე­ბის რე­პე­ტი­ცი­ა­ზე სულ მინ­და, რომ მი­ვი­დე, იმი­ტომ, რომ ჩემ­თვის სი­ტყვაა მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი... იქ, თე­ატ­რში თით­ქოს სი­ტყვა კი არა, მოქ­მე­დე­ბაა მთა­ვა­რი. ამა­ზე ვგიჟ­დე­ბი ხოლ­მე! ეს მინ­და, რომ თა­ვი­დან ავი­ცი­ლო, მაგ­რამ სა­ბო­ლო­ოდ მა­ინც დად­გმულ სპექ­ტაკლს ვეს­წრე­ბი და ვთქვათ, ვი­ღებ ასეთ შე­დეგს: ერთი პი­ე­სა - "შავი კე­ტე­ბი" სამ სხვა­დას­ხვა თე­ატ­რში დად­გეს და იცი, რა მოხ­და?! სა­მი­ვე ერ­თმა­ნე­თის­გან რა­დი­კა­ლუ­რად გან­სხვა­ვე­ბუ­ლია...

- ერთი პი­ე­სა სამ სხვა­დას­ხვა სცე­ნა­ზე... დიდი წარ­მა­ტე­ბაა! სა­კუ­თა­რი სი­ტყვე­ბის მოს­მე­ნა სცე­ნი­დან, რომ­ლე­ბიც რე­ჟი­სო­რის, მსა­ხი­ო­ბის აღ­ქმის პრიზ­მა­ში გა­ტა­რე­ბუ­ლი გე­უც­ნა­უ­რე­ბა... ბავ­შვო­ბა კი ასე­თი ტკბი­ლი იქ­ნებ იმ პერ­სპექ­ტი­ვის გა­მოა, რო­მელ­საც გა­უ­აზ­რებ­ლად ელო­დე­ბი...

- თუმ­ცა ჩვე­ნი საბ­ჭო­უ­რი ბავ­შვო­ბა, მა­ინც შე­ზღუ­დუ­ლი სი­ა­მოვ­ნე­ბა იყო და დღე­ვან­დე­ლი ბავ­შვე­ბი­სა­გან გან­სხვა­ვე­ბით ნამ­დვი­ლად ბევ­რი რამ გვაკ­ლდა. ჩვე­ნი შვი­ლე­ბის თა­ო­ბის­თვის, დღე­ვან­დე­ლი, უკი­დუ­რე­სად გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბის გამო, ალ­ბათ ძნე­ლი და­სა­ჯე­რე­ბე­ლია, რომ "პლა­კა­ტე­ბის" ყიდ­ვის პრობ­ლე­მაც კი გვქონ­და. მა­გა­ლი­თად, ჩვე­ნი სკო­ლის წინ არ­სე­ბულ მი­წის­ქვე­შა გა­და­სას­ვლელ­ში, რამ­დე­ნი­მე ჩემ­თვის სა­ოც­ნე­ბო პლა­კა­ტი იყი­დე­ბო­და, მაგ­რამ რად­გან ვი­ცო­დი, რომ ყვე­ლა ოც­ნე­ბას ერ­თად ვერ ავიხ­დენ­დი, გა­დავ­წყვი­ტე, რომ სი­უ­ზი კვატ­როს პლა­კა­ტი მა­ინც მე­ყი­და და სა­ნამ ფულს შე­ვაგ­რო­ვებ­დი, მახ­სოვს, რო­გორ ვი­დე­ქი ხოლ­მე გა­ოგ­ნე­ბუ­ლი იმ ქა­ლის ფო­ტოს წინ, რო­მე­ლიც ჩემ­თვის, მთელ მსოფ­ლი­ო­ში ყვე­ლა­ზე ლა­მა­ზი იყო...

- მერე, სი­უ­ზი კვატ­რო თბი­ლის­ში ჩა­მო­ვი­და და სპორ­ტის სა­სახ­ლე­ში საკ­მა­ოდ უფე­რუ­ლი კონ­ცერ­ტი გა­მარ­თა... ზოგ­ჯერ ოც­ნე­ბა უფრო სა­სი­ა­მოვ­ნოა, ვიდ­რე რე­ა­ლო­ბა. მა­შინ უკვე პო­პუ­ლა­რუ­ლი ბიჭი იყა­ვი... ალ­ბათ, შენი აქ­ტი­უ­რი ხა­სი­ა­თის, ბუ­ნებ­რი­ო­ბის, გახ­სნი­ლო­ბის, სამ­ყა­როს მი­მართ პო­ზი­ცი­ის გამო. რო­გორ ფიქ­რობ, მა­შინ და­წყე­ბულ­მა ქა­ოს­მა ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში, სა­ზო­გა­დო­ე­ბის გა­მუდ­მე­ბულ­მა ბრძო­ლამ გა­დარ­ჩე­ნის­თვის დაღი და­ას­ვა თუ პი­რი­ქით, სწორ ჩარ­ჩო­ში მო­აქ­ცია შენი ცნო­ბი­ე­რე­ბა და შე­მოქ­მე­დე­ბაც?

- სტუ­დენ­ტო­ბის წლე­ბი ჩემ­თვის მწა­რეც იყო და ტკბი­ლიც. შენც გახ­სოვს, რა­ტომ და რო­გორ. თუმ­ცა მახ­სოვს ის პირ­ვე­ლი დღეც, როცა უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში მი­ვე­დი და ჯერ მხო­ლოდ ერთ ადა­მი­ანს, გიო ახვლე­დი­ანს ვიც­ნობ­დი. პირ­ვე­ლი­ვე ლექ­ცი­ის მერე მოვ­ძებ­ნეთ ერ­თმა­ნე­თი. მა­შინ უნი­ვერ­სი­ტე­ტიც უფრო პა­ტა­რა იყო, ბირ­ჟა­ზე კი უკვე "კლა­სი­კო­სი" უფ­როს­კურ­სე­ლე­ბი: ბი­ძი­ნა ბა­რა­თაშ­ვი­ლი და სოსო სო­სე­ლია დაგ­ვხვდენ. მა­შინ უნი­ვერ­სი­ტე­ტის შიგ­ნი­თაც საკ­მა­რი­სად იყ­ვნენ ჯერ კი­დევ ცო­ცხა­ლი და ნამ­დვი­ლი კლა­სი­კო­სი მეც­ნი­ე­რე­ბი; მა­გა­ლი­თად, ბა­ტო­ნი აკა­კი შა­ნი­ძე. ის ჩვენ დავ­მარ­ხეთ, ამ სი­ტყვის პირ­და­პი­რი მნიშ­ვნე­ლო­ბით, მშობ­ლი­უ­რი უნი­ვერ­სი­ტე­ტის ეზო­ში (ისიც მახ­სოვს, რომ ჩვე­ნი აქ­ვი­თი­ნე­ბუ­ლი მე­გო­ბა­რი, ლაშა ხე­ცუ­რი­ა­ნი ძლივს ავაგ­ლი­ჯეთ ღვაწლ­მო­სი­ლი მეც­ნი­ე­რის კუ­ბოს). სხვა­თა შო­რის, უნი­ვერ­სი­ტე­ტი­სად­მი რა­ღაც ტაძ­რის­მაგ­ვა­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა მგო­ნი, მარ­თლა არ­სე­ბობ­და სტუ­დენ­ტებ­შიც და ყვე­ლა ტკი­ვი­ლის მი­უ­ხე­და­ვად, სიყ­ვა­რუ­ლი უნი­ვერ­სი­ტე­ტის მი­მართ დღემ­დე მაქვს და ალ­ბათ, სულ მექ­ნე­ბა... რაც შე­ე­ხე­ბა ჩარ­ჩო­ებს, რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ყვე­ლა კე­დე­ლი (და მათ შო­რის ტაძ­რის კე­დე­ლიც), რა­ღაც ჩარ­ჩო­ებს გიქ­მნის და მერე (ზოგ­ჯერ მთე­ლი ცხოვ­რე­ბაც), ამ ჩარ­ჩო­ე­ბი­დან გაღ­წე­ვას ცდი­ლობ და ამა­შიც მარ­თა­ლი ხარ.

- მტკივ­ნე­ულს მი­ვა­დე­ქი... ეროვ­ნუ­ლი მოძ­რა­ო­ბა. თბი­ლი­სის ომი. აფხა­ზე­თის ომი. დრო­ის პა­ტა­რა მო­ნაკ­ვეთ­ში ბევ­რი ქარ­ტე­ხი­ლი ერ­თდრო­უ­ლად... ეს ის პე­რი­ო­დია, სა­ი­და­ნაც ბევ­რი ჩვენ­გა­ნის ბი­ოგ­რა­ფია ერ­თმა­ნეთს ემ­სგავ­სე­ბა და პი­რა­დუ­ლი უკა­ნა პლან­ზე თა­ვის­თა­ვად გა­და­დის, ფერ­მკრთალ­დე­ბა...

- ჩვენ ჩვე­ნი, უფ­რო­სე­ბი­სა­გან გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი, უფრო თა­ვი­სუ­ფა­ლი ეროვ­ნუ­ლი მოძ­რა­ო­ბა გვქონ­და, რად­გან მა­შინ სტუ­დენ­ტე­ბი ვი­ყა­ვით და არა­ფე­რი გვინ­დო­და უკე­თე­სი სამ­შობ­ლოს გარ­და. ამ სამ­შობ­ლოს წარ­თმე­ვა რომ ყო­ველ­თვის უნ­დო­დათ, ეს წიგ­ნე­ბი­დან თუ უფ­რო­სე­ბის­გან, 1989 წლის 8 აპ­რი­ლამ­დე, გად­მო­ცე­მით ვი­ცო­დით. იმ დღეს კი, 1989 წლის 8 აპ­რილს, შუ­ა­დღი­სას, უნი­ვერ­სი­ტე­ტის წინ, რუ­სულ­მა ტან­კებ­მა ჩა­მო­ი­ა­რეს... ჩვენ იმ დროს ბირ­ჟა­ზე ვი­დე­ქით და გა­ოგ­ნე­ბის­გან მა­ნამ ვდუმ­დით, სა­ნამ კახა ბუ­ა­ჩი­ძემ არ მო­ი­ფიქ­რა და ტაქ­სით არ და­ვე­დევ­ნეთ ტან­კებს. ფოს­ტის შე­ნო­ბას­თან წა­მო­ვე­წი­ეთ კი­დეც, რად­გან იქ, ტან­კებს ხალ­ხი და­უწ­ვა...

- თუმ­ცა მა­ნამ­დე იყო გა­რე­ჯი და ეს ის­ტო­რია უფრო მე­ტად ცნო­ბი­ლია.

- მე კი ისიც მახ­სოვს, რაც შე­იძ­ლე­ბა ბევ­რმა და­ი­ვი­წყა. თბი­ლი­სის ომის და­წყე­ბის ამ­ბა­ვი ფა­სა­ნა­ურ­ში გა­ვი­გეთ, სა­დაც ორი დღით ადრე გო­დერ­ძი ჩო­ხელ­მა დაგვპა­ტი­ჟა. მა­შინ­ვე თბი­ლის­ში დავ­ბრუნ­დით და უნი­ვერ­სი­ტე­ტის წინ აქ­ცია მო­ვა­წყვეთ, - ცე­ცხლის შე­წყვე­ტა მო­ვი­თხო­ვეთ, მაგ­რამ მახ­სოვს, სა­ნამ სი­ტყვას და­ვამ­თავ­რებ­დი, ხალ­ხი მა­ნამ­დე და­ი­შა­ლა და მივ­ხვდი, რომ ომის მომ­ხრე­ე­ბი ორი­ვე მხა­რეს იყ­ვნენ და ამის შე­ჩე­რე­ბაც შე­უძ­ლე­ბე­ლი იყო. კი­დევ კარ­გი, მი­უ­ხე­და­ვად ჩემი ცხე­ლი თა­ვი­სა და ცხე­ლი გუ­ლი­სა, იმ­დე­ნი ჭკუა მა­ინც მეყო, რომ არც მა­შინ და არც მერე, ია­რაღს არ გავ­კა­რე­ბი­ვარ. ძა­ლა­დო­ბა ბავ­შვო­ბი­დან ისე მძულ­და, რომ და­ნაც კი არა­სო­დეს მი­ტა­რე­ბია. მოკ­ლედ, მე კი გა­დავ­რჩი, მაგ­რამ რამ­დე­ნი ადა­მი­ა­ნი აჰ­ყვა ამ სა­ში­ნელ ცდუ­ნე­ბას და ძა­ლა­დო­ბის გზას და­ად­გა, რო­მე­ლიც მერე აფხა­ზეთ­შიც გაგ­რძელ­და?!

- "ვარ­დე­ბის რე­ვო­ლუ­ცი­ას" მო­ვეს­წა­რით. ახლა კი­დევ ახალ "რე­ვო­ლუ­ცი­ურ გა­და­ბა­რე­ბას"... ბევ­რჯერ შეგ­ვრჩა ხელ­ში ახა­ლი იმე­დე­ბი, გაც­რუ­ე­ბუ­ლი მო­ლო­დი­ნე­ბი და მე­გობ­რე­ბი, რომ­ლე­ბიც ბა­რი­კა­დე­ბის სხვა­დას­ხვა მხა­რეს დგა­ნან. რო­გორ იქ­ცე­ვი, რო­დე­საც შენი მე­გო­ბა­რი, რო­მელ­თა­ნაც ბავ­შვო­ბა გა­კავ­ში­რებს, იქ არ არის, სა­დაც შენ ისურ­ვებ­დი მის და­ნახ­ვას?

- რა თქმა უნდა, თა­ვის­თა­ვად ტრა­გი­კუ­ლია, როცა ადა­მი­ა­ნე­ბი და მით უმე­ტეს მე­გობ­რე­ბი, ბა­რი­კა­დე­ბის სხვა­დას­ხვა მხა­რეს აღ­მოჩ­ნდე­ბი­ან ხოლ­მე, მაგ­რამ 20 წლის წი­ნან­დე­ლი მწა­რე გა­მოც­დი­ლე­ბა, ნამ­დვი­ლი გაკ­ვე­თი­ლი უნდა იყოს ჩვენ­თვის და მა­შინ­დე­ლი შეც­დო­მე­ბიც არ უნდა გა­ვი­მე­ო­როთ. ამის­თვის კი, ალ­ბათ სა­ჭი­როა და­ვი­ჯე­როთ, რომ ნე­ბის­მი­ერ, თუნ­დაც რა­დი­კა­ლუ­რად გან­სხვა­ვე­ბულ აზრს ისე­ვე აქვს არ­სე­ბო­ბის უფ­ლე­ბა, რო­გორც ნე­ბის­მი­ერ ჩვენს აზრს. ხოლო როცა ჩვენ არ შეგ­ვიძ­ლია ჩვენ­გან გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბის ატა­ნა და მათი აზ­რე­ბის მოთ­მე­ნა, მა­შინ აუ­ცი­ლებ­ლად ჩნდე­ბა აგ­რე­სია, რო­მელ­საც შე­დე­გად ყო­ველ­თვის ძა­ლა­დო­ბა მოს­დევს. მად­ლო­ბა ღმერ­თს, რომ ამ მხრივ, ნამ­დვი­ლი დე­მოკ­რა­ტი ვარ და თა­ვი­სუფ­ლე­ბაც, მგო­ნი, უპირ­ვე­ლე­სად სხვი­სი აზ­რი­სა და არ­ჩე­ვა­ნის პა­ტი­ვის­ცე­მა­საც ნიშ­ნავს. ამი­ტო­მაც, ნე­ბის­მი­ერ ადა­მი­ანს (თუნ­დაც მას, ვინც პი­რა­დად მე ცუ­დად მო­მექ­ცა), მა­ინც არ ვუ­პა­სუ­ხებ იმა­ვე­თი და მა­ინც ისე მო­ვექ­ცე­ვი, რო­გორც სა­მარ­თლი­ა­ნო­ბა მო­ი­თხოვს. ადა­მი­ა­ნებს, მხო­ლოდ იმის გამო, რომ მათ ჭკუა არ ეყოთ, სხვაგ­ვა­რად მოქ­ცე­უ­ლიყ­ვნენ, ვერ შე­ვი­ძუ­ლებ...

- მოდი, ამ გან­წყო­ბით გკი­თხავ, - რო­გორ ფიქ­რობ, რა ვუ­ყოთ იმ ხალ­ხს, ვინც სა­ზღვარ­გა­რეთ წა­ვი­და და იქ ამ­ბი­ცია გა­უჩ­ნდა, რომ აქ დარ­ჩე­ნი­ლებ­ზე ჭკვი­ა­ნია? ან რა მო­ვუ­ხერ­ხოთ ჩვენ­სა­ვე გან­წყო­ბი­ლე­ბას, რომ­ლის მი­ხედ­ვი­თაც სა­ზღვარ­გა­რეთ მი­ღე­ბუ­ლი ცოდ­ნა ცოდ­ნაა და არაფ­რად ით­ვლე­ბა ვთქვათ, ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის სა­ხე­ლო­ბის უნი­ვერ­სი­ტე­ტის დიპ­ლო­მი?

- თუ მიგ­ვაჩ­ნია, რომ ის პოსტსაბ­ჭო­უ­რი გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა, რო­მე­ლიც ჩვენ­თან არის, ცუ­დია, მა­შინ ბუ­ნებ­რი­ვია, გა­გიჩ­ნდეს ეჭვი, რომ თუ ადა­მი­ანს სხვა­გან აქვს მი­ღე­ბუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა, უკე­თე­სიც არის ვი­ღა­ცა­ზე. ოღონდ, ამ აზრს ვერ ვე­თან­ხმე­ბი და მი­მაჩ­ნია, რომ ეს დას­კვნა კონ­კრე­ტი­კი­დან უნდა გა­მომ­დი­ნა­რე­ობ­დეს. შე­იძ­ლე­ბა ადა­მი­ან­მა სხვა ქვე­ყა­ნა­ში მი­ი­ღო გა­ნათ­ლე­ბა, ის­წავ­ლო, მაგ­რამ უკან ისევ საბ­ჭო­თა ცნო­ბი­ე­რე­ბით დაბ­რუნ­დე. ასე­თი ბევ­რი შემ­თხვე­ვაა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში, - იყ­ვნენ და არი­ან ადა­მი­ა­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც და­სავ­ლეთ­ში ცხოვ­რე­ბამ, იქა­ურ­მა გა­ნათ­ლე­ბამ და­სავ­ლე­თის მთა­ვა­რი უპი­რა­ტე­სო­ბა ვერ გა­ა­თა­ვი­სე­ბი­ნა.

- და რა არის ეს მთა­ვა­რი უპი­რა­ტე­სო­ბა?

- მათ, სამ­წუ­ხა­როდ, ბევ­რი უპი­რა­ტე­სო­ბა აქვთ, მაგ­რამ რაც და­სავ­ლე­თის მშურს, ის არის, რაც ჩვენ დავ­კარ­გეთ. ეს არის შრო­მის კულ­ტუ­რა. ჩვენ აღა­რა ვართ მშრო­მე­ლი ხალ­ხი იმი­ტომ, რომ საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ სუსტ წერ­ტილ­ში დაგ­ვარ­ტყა. ყვე­ლას გვქონ­და მი­ნი­მა­ლუ­რი სა­არ­სე­ბო სა­შუ­ა­ლე­ბა და ამის გამო მოვ­წყდით ყვე­ლა­ზე მთა­ვარს - მი­წას. გა­და­ვეჩ­ვი­ეთ შრო­მას. ისე გა­მო­ვი­და, რომ ისე­თი უნარ-ჩვე­ვე­ბი დავ­კარ­გეთ, რისი და­კარ­გვის წინა პი­რო­ბაც სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის წი­ნათ უკვე არ­სე­ბობ­და და ეს კო­მუ­ნის­ტუ­რი რე­ჟი­მის პი­რო­ბებ­ში დაგ­ვირ­გვინ­და. რო­დე­საც სა­ხელ­მწი­ფო არა გაქვს, ეს პრო­ცე­სი ბუ­ნებ­რი­ვია. რაც გაქვს, ის უნდა გა­ნამ­ტკი­ცო, გა­ნა­ვი­თა­რო, თუ არ გაქვს, რაზე იზ­რუ­ნებ? აი, დავ­კარ­გეთ და შე­დე­გიც სა­ხე­ზეა... არის კი­დევ ერთი, ვთქვათ, თა­ნა­არ­სე­ბო­ბის პრინ­ცი­პი. საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ მიგ­ვაჩ­ვია, რომ მარ­თა­ლი მხო­ლოდ ერთი შე­იძ­ლე­ბა იყოს, - მარ­ტო ეს პარ­ტია, მარ­ტო საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა... ამი­ტომ, თა­ნა­არ­სე­ბო­ბის გან­ცდა სა­ერ­თოდ აღარ გვაქვს. არ­სე­ბობს მარ­ტო ერთი სი­მარ­თლე - ეს მე ვარ!

- მაგ­რამ რა­ღა­ცამ ხომ უნდა და­ამ­თავ­როს ეს?

- ეს უნდა და­ამ­თავ­როს კა­ნონ­მა! ზუს­ტად ისე, რო­გორც ფეხ­ბურთშია. ფეხ­ბურთში არ­სე­ბობს შე­თან­ხმე­ბა, არ­სე­ბობს თა­მა­შის წე­სე­ბი: რო­დე­საც ფეხ­ბურთს თა­მა­შობ, ხე­ლით არ უნდა ითა­მა­შო, ეს ყვე­ლამ იცის და ამის­თვის ის­ჯე­ბი­ან კი­დეც.

- ეგ კა­ნო­ნი ვინ უნდა შე­ი­მუ­შა­ოს - იმან, ვინც ყვე­ლა­ზე ჭკვი­ა­ნია? მაგ­რამ ყვე­ლა რომ ჭკუ­ით და­ტე­ნი­ლია ამ ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში?

- მარ­ტი­ვია, თა­ვი­სუ­ფალ­მა სა­სა­მარ­თლომ უნდა შე­ი­მუ­შა­ოს ეს კა­ნო­ნი. ამი­ტომ, მთა­ვა­რი საზ­რუ­ნა­ვი სა­ხელ­მწი­ფოს­თვის უნდა იყოს, რომ სა­სა­მარ­თლომ მი­ი­ღოს გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბე­ბი და არა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ ან ოპო­ზი­ცი­ამ. ამას კი სჭირ­დე­ბა იმ ადა­მი­ა­ნე­ბის ნება, ვინც ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­შია. თუ ასე­თი ნება არც ამ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას არ აღ­მო­აჩ­ნდა, ისე­ვე, რო­გორც წინა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას, მა­შინ ეს პრო­ცე­სი ისევ გა­და­ი­დე­ბა და გა­ი­წე­ლე­ბა.

- მოდი, რე­ა­ლო­ბას შევ­ხე­დოთ და მწერ­ლო­ბას მი­ვუბ­რუნ­დეთ. რა როლი უნდა ითა­მა­შოს მწერ­ლო­ბამ?

- ეს გა­აზ­რე­ბა, ეგ და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა არ მომ­წონს. მწერ­ლო­ბამ რომ რამე უნდა მო­ი­მოქ­მე­დოს, ეს საბ­ჭო­თა პე­რი­ოდ­ში მო­ი­გო­ნეს. ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი ინ­დი­ვი­დია და ამის კო­ლექ­ტი­უ­რი გა­გე­ბა არ არის სწო­რი. ეს საბ­ჭო­ურ პე­რი­ო­დამ­დე და­ი­წყო, მა­შინ, რო­დე­საც უბ­რა­ლოდ ქარ­თუ­ლად წერა-კი­თხვა და ლა­პა­რა­კი აკ­რძა­ლუ­ლი იყო და ლი­ტე­რა­ტუ­რამ და მწე­რალ­მა და­მა­ტე­ბი­თი ფუნ­ქცია შე­ი­ძი­ნა: ქარ­თუ­ლი ენის გა­დარ­ჩე­ნის ფუნ­ქცია. ასე­თი­ვე ფუნ­ქცია ჰქონ­და თე­ატრსაც. ამის გამო იყო, რომ ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძე თვი­თონ თა­მა­შობ­და სპექ­ტაკ­ლებ­ში. 1929 წლამ­დე მწე­რალ­თა კავ­ში­რი მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნი იყო, მაგ­რამ ვინც არ მოს­წონ­დათ, ყვე­ლა მოს­პეს. მერე დარ­ჩა მწე­რალ­თა კავ­ში­რი, რო­მე­ლიც საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის მო­კავ­ში­რე გახ­ლდათ და ის იდე­ო­ლო­გი­ი­სა და პრო­პა­გან­დის სამ­სა­ხურ­ში ჩად­გა. სა­ში­ნე­ლი ფუნ­ქცია მის­ცეს. მოკ­ლედ, ამ ტერ­მინს არას­წო­რად ვი­ყე­ნებთ. ფრანგ მწე­რალს ამას არა­ვინ სთხოვს...

- მაგ­რამ რომ არ მჯე­რა, რომ უახ­ლო­ე­სი 20 წლის მან­ძილ­ზე, ჩვე­ნი სა­სა­მარ­თლო თა­ვი­სუფ­ლე­ბის იმ ხა­რისხს მი­აღ­წევს, რო­მელ­ზე­დაც ახლა მე­ლა­პა­რა­კე­ბი? გა­მო­სა­ვალს ვე­ძებ...

- ჰოდა, ხე­ლე­ბი კი არ უნდა და­ვი­ბა­ნოთ, ან ეს მი­სია თუ ფუნ­ქცია მარ­ტო მწე­რალს კი არ უნდა ავ­კი­დოთ, არა­მედ ნე­ბის­მი­ერ ადა­მი­ანს უნდა მოვ­თხო­ვოთ. ნე­ბის­მი­ერ ადა­მი­ანს, ვი­საც სურს, რომ იცხოვ­როს სა­მარ­თლებ­რივ სა­ხელ­მწი­ფო­ში, გა­აზ­რე­ბუ­ლი უნდა ჰქონ­დეს, რომ ის ამ ქვეყ­ნის მო­ქა­ლა­ქეა! თუკი ამ მი­სი­ას ვინ­მე კონ­კრე­ტულს ავ­კი­დებთ, ის ამას აუ­ცი­ლებ­ლად ბო­რო­ტად გა­მო­ი­ყე­ნებს. ავ­ტო­რი­ტეტ­მა შე­იძ­ლე­ბა შექ­მნას სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი აზრი, მაგ­რამ ადა­მი­ა­ნის­თვის, ნე­ბის­მი­ე­რი სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი პი­რის­თვის ამ­ხე­ლა პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბის აკი­დე­ბა, არას­წო­რია - "შენ ეს უნდა გა­ა­კე­თო!" - აი, ეს მო­თხოვ­ნა.

- იმი­ტომ, რომ ასეთ შემ­თხვე­ვა­ში დიქ­ტა­ტორს ვი­ღებთ?

- ზუს­ტად! სა­ხელ­მწი­ფო მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბის ერ­თობ­ლი­ო­ბას ნიშ­ნავს და არა სა­ა­კაშ­ვი­ლის ან ივა­ნიშ­ვი­ლის პარ­ტი­ას. და რო­დე­საც სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ძლი­ე­რია, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბაც ვერ ბე­დავს ისე­თი შეც­დო­მე­ბის დაშ­ვე­ბას, რო­გო­რის მომსწრეც ბევ­რჯერ ვი­ყა­ვით.

- მაგ­რამ სი­ტყვე­ბი არ იკარ­გე­ბა, იქ­ნებ ნათ­ქვამ­მა სი­ტყვებ­მა ყვე­ლას ყუ­რამ­დე და გუ­ლამ­დე მი­აღ­წი­ოს და ამით რამე გა­მო­ვი­დეს?

- გე­თან­ხმე­ბი, მაგ­რამ მარ­ტო ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ან კულ­ტუ­რუ­ლი პრო­ცე­სი ვერ ქმნის სა­ხელ­მწი­ფოს. ამას ერ­თობ­ლი­ვი მოქ­მე­დე­ბა უნდა. ეს ქვე­მო­და­ნაც უნდა ხდე­ბო­დეს და ზე­მო­და­ნაც. აი, რას ვგუ­ლის­ხმობ, მა­გა­ლი­თად: სა­ქარ­თვე­ლო­ში მი­ღე­ბუ­ლია კა­ნო­ნი, რომ ნე­ბის­მი­ერ კა­ფე­ში უნდა იყოს გა­მო­ყო­ფი­ლი მწე­ვე­ლე­ბის კუ­თხე. არ­სად ეს არ სრულ­დე­ბა. სი­ტყვას კი მხო­ლოდ მა­შინ აქვს ძალა, როცა მას ას­რუ­ლებ. კა­ნო­ნი რა არის, - სი­ტყვა­თა ერ­თობ­ლი­ო­ბა და რო­გორც კი არ შე­ას­რუ­ლებ, ძალა არ აქვს. მაგ­რამ ამას ვერ სწავ­ლობ, რად­გან ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა თა­ვი­სი­ვე მი­ღე­ბულ კა­ნონს არ იცავს.

- ისე, უც­ნა­უ­რია, ნერ­ვი­უ­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბა, რომ­ლის ერთი ნა­წი­ლი - მწერ­ლე­ბი წიგ­ნებს მა­ინც წე­რენ... ამ წიგ­ნებს მგო­ნი, ახლა მხო­ლოდ შენ კი­თხუ­ლობ და მერე ტე­ლე­ეკ­რა­ნი­დან გვიყ­ვე­ბი მათ შე­სა­ხებ.

- აჭარ­ბებ, სხვე­ბიც კი­თხუ­ლო­ბენ, მაგ­რამ, მე ნამ­დვი­ლად მი­ხა­რია, რომ ამ საქ­მეს ვა­კე­თებ. რამ­დე­ნი­მე ტე­ლე­ვი­ზი­ას მი­ვა­კი­თხე, სა­ფუძ­ვლი­ა­ნა­დაც ავუხ­სე­ნი ამ საქ­მის სა­ჭი­რო­ე­ბა, მაგ­რამ ამ წი­ნა­და­დე­ბა­ზე მხო­ლოდ "რუს­თა­ვი 2" დამ­თან­ხმდა. ესეც ამ შოუს პრო­დი­უ­სე­რის ნენე კვი­ნი­კა­ძის დამ­სა­ხუ­რე­ბაა. წიგ­ნებს ვე­ძებ, ვარ­ჩევ და თუ ღირ­სია, გან­ვი­ხი­ლავ. ვცდი­ლობ, რა­ღაც სა­ინ­ტე­რე­სო ფრაგ­მენ­ტი, ფრა­ზა გა­მოვ­ყო, რომ ადა­მი­ა­ნი და­ვა­ინ­ტე­რე­სო... ახალ ავ­ტო­რებს გან­სა­კუთ­რე­ბით სჭირ­დე­ბათ დახ­მა­რე­ბა. ამ­დე­ნი ინ­ფორ­მა­ცი­ის, უაზ­რო­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ, პრინ­ციპ­ში, მარ­ტო ვარ. მინ­და, რომ და­ნარ­ჩენ­მა არ­ხებ­მაც მიჰ­ბა­ძონ "რუს­თა­ვი 2"-ს.

- ში­შით ვუ­ყუ­რებ დიქ­ტო­ფონს და ვხვდე­ბი, რომ ჩვე­ნი დღე­ვან­დე­ლი სა­უბ­რის დრო იწუ­რე­ბა, მაგ­რამ მა­ინც მინ­და, გკი­თხო... ჩვენს ჟურ­ნალს ფარ­თო აუ­დი­ტო­რია კი­თხუ­ლობს. ჩვე­ნი დი­ა­ლო­გის შემ­დეგ ათა­სი რამ შე­იძ­ლე­ბა იფიქ­რონ, გაგ­ვაკ­რი­ტი­კონ, მო­ი­წო­ნონ...

- თუ გა­გაკ­რი­ტი­კე­ბენ, მა­გას რა სჯო­ბია! ჯან­სა­ღი კრი­ტი­კა მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია, შემ­დეგ­ში ხომ იმ შეც­დო­მას აღარ გა­ი­მე­ო­რებ, რა­ზეც მი­გი­თი­თე­ბენ?

- ახა­ლი წელი მო­დის, წე­სით, ახა­ლი სურ­ვი­ლე­ბი უნდა გქონ­დეს, ჩვენ კი სულ ერთი და იგი­ვე სურ­ვი­ლი გვაქვს, აგერ უკვე რამ­დე­ნი წე­ლი­წა­დია, უც­ვლე­ლი - ცხოვ­რე­ბის უფ­ლე­ბა გვინ­და.

- გე­თან­ხმე­ბი იმა­ში, რომ მთა­ვა­რი სიმ­შვი­დეა. ადრე, ჩვენს ბავ­შვო­ბა­ში, გუ­რუ­ლე­ბი მშვი­დო­ბის სა­დღეგ­რძე­ლოს სვამ­დნენ და მას ღი­მი­ლით ვხვდე­ბო­დით. მერე და მერე აღარ გვე­ღი­მე­ბო­და, მაგ­რამ მშვი­დო­ბას რომ მი­ვაღ­წი­ოთ, სიმ­შვი­დე გვჭირ­დე­ბა. ეს მარ­თლა გვაკ­ლია, რად­გან თუ სიმ­შვი­დე არა გაქვს, სწორ ანა­ლიზ­საც ვერ აკე­თებ. და თუ ვერ აზ­როვ­ნებ, მა­შინ მი­თხა­რი, სი­ცო­ცხლეს რა ფასი აქვს?! არა, ჩუ­მად კი არ უნდა ვი­ყოთ, ეს სულ სხვა რა­მეა, - სიმ­შვი­დე უნდა მო­ვი­პო­ვოთ. რო­დე­საც სწორ ანა­ლიზს აკე­თებ, მა­შინ შეც­დო­მე­ბის გა­მოს­წო­რე­ბა­საც ახერ­ხებ და უკე­თეს ნა­ბი­ჯებს დგამ. ჩემი სა­ა­ხალ­წლო სურ­ვი­ლიც ეს არის: - ყვე­ლას სიმ­შვი­დეს გი­სურ­ვებთ! ყვე­ლა­ზე მა­გა­რი ეს იქ­ნე­ბა. როცა ადა­მი­ა­ნი ფიქ­რს იწყებს, ის გა­მო­სა­ვალ­საც პო­უ­ლობს.

დეა ცუც­ქი­რი­ძე

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
დღეს, 9 მაისს, მეორე მსოფლიო ომში ფაშიზმზე გამარჯვებიდან 80 წელი შესრულდა

"როცა ადამიანი ფიქრს იწყებს, ის გამოსავალსაც პოულობს"

"როცა ადამიანი ფიქრს იწყებს, ის გამოსავალსაც პოულობს"

როცა დათო ტურაშვილის ტექსტებს ვკითხულობ, როცა ვუსმენ, გამუდმებით მაქვს განცდა, რომ დათოს გულს ვუსმენ. თუკი არ ღელავს, - სადას, სუფთას, მწყობრს... როდესაც უსამართლობას აწყდება, - ბობოქარს, ამოვარდნილი პულსაციით, მაგრამ მაინც გასაგებს.... მოკლედ, გულია... ჰოდა, ვიფიქრე, რომ არ იქნებოდა ურიგო, "გზაში" დათოს განვლილ გზაზე გვესაუბრა, მაგრამ ჩვენმა დიალოგმა სხვა მიმართულება მიიღო და კიდევ ერთხელ დავრწმუნდი, - ქართველის ბიოგრაფია, მწერალი იქნება ის თუ პოლიტიკოსი, მისივე ქვეყნის ისტორიის ფონზე იწერება...

- დათო, რატომ არ მიჰბაძე ბევრ ჩვენს თანამემამულეს და საცხოვრებლად, მშვიდად ცხოვრებისა და წერის ადგილად რატომ არ აირჩიე უცხო ქვეყანა?

- ერთხანს, ლონდონსა და მადრიდში ვიცხოვრე, რადგანაც იქ ვსწავლობდი... მიყვარს მოგზაურობა, მაგრამ სამუდამოდ ვერსად წავიდოდი. რა ვიცი, მგონია, რომ ბევრი რამის გამო ვერ წავიდოდი, მაგრამ მთავარი მაინც ის იყო, რომ როგორც კი კავშირს ვწყვეტ ჩვენს ქვეყანასთან (ფიზიკურ კავშირს ვგულისხმობ, გონებრივად ხომ ვერ გაწყვეტ), რაღაცა მაინც მაკლდება. ეს რაღაცა 'ალბათ, ავადმყოფური, ცოტა მანიაკური განცდაა, აი ის, რაც მეტად გაღიზიანებს, მაგრამ მაინც ვერ წყდები და ვერ თმობ.

- ეს ხომ სიყვარულია?

- ჰო, გეთანხმები. ალბათ, სიყვარულია. გიო კი წავიდა. უკვე რამდენი წელია... მე - ვერა.

- ესეც შენი თავგადასავლის ნაწილია, - მეგობარი, რომელიც ფიზიკურად შენთან არ არის. ოღონდ, პირადად არ მიგრძნია, რომ აკა მორჩილაძე აქ არ არის. ყოველთვის პირიქით მეგონა. ამ განცდას, ალბათ მისი შემოქმედება იწვევს...

- მე და გიო ახვლედიანი კლასელები ვიყავით, მას მაშინ ჯერ არ ერქვა აკა მორჩილაძე. ახლა ვწერ და შესაბამისად, ჯერ არ გამომიქვეყნებია წიგნი, რომელიც ჩვენი ბავშვობის თავგადასავალს აღწერს. სავარაუდოდ, მას ცოტა გრძელი სათაური ექნება - "თექვსმეტ წლამდე აკრძალულია". ეს ფრაზა, ალბათ გახსოვს, რომ კინოთეატრებში იმ ფილმების აფიშებზე ეწერა ხოლმე, რომლის ნახვაც ბავშვებისთვის არ იყო მიზანშეწონილი. ბავშვებს კი, როგორც მოგეხსენებათ, ყველაზე მეტად (თუნდაც აკრძალული ხილის პრინციპის გამო), სწორედ ის აინტერესებთ, რასაც უფროსები უმალავენ... მწერლობა ძალიან ადრე დავიწყე. მახსოვს, რომ დავწერდი, გიოსთან მიმქონდა, ის რომ დაწერდა, ჩემთან მოიტანდა ხოლმე. ასე ვცვლიდით...

- და ასე იზრდებოდით...

- სკოლას რომ ვამთავრებდით, გადავწყვიტეთ, ზოგი რამ დაგვებეჭდა, მაგრამ, რა თქმა უნდა, არ დაგვიბეჭდეს.

- წარუმატებლობა ენთუზიაზმს არ გიქრობდა?

- არა. ჩემი პიესის მიხედვით დადგმული სპექტაკლების რეპეტიციაზე სულ მინდა, რომ მივიდე, იმიტომ, რომ ჩემთვის სიტყვაა მნიშვნელოვანი... იქ, თეატრში თითქოს სიტყვა კი არა, მოქმედებაა მთავარი. ამაზე ვგიჟდები ხოლმე! ეს მინდა, რომ თავიდან ავიცილო, მაგრამ საბოლოოდ მაინც დადგმულ სპექტაკლს ვესწრები და ვთქვათ, ვიღებ ასეთ შედეგს: ერთი პიესა - "შავი კეტები" სამ სხვადასხვა თეატრში დადგეს და იცი, რა მოხდა?! სამივე ერთმანეთისგან რადიკალურად განსხვავებულია...

- ერთი პიესა სამ სხვადასხვა სცენაზე... დიდი წარმატებაა! საკუთარი სიტყვების მოსმენა სცენიდან, რომლებიც რეჟისორის, მსახიობის აღქმის პრიზმაში გატარებული გეუცნაურება... ბავშვობა კი ასეთი ტკბილი იქნებ იმ პერსპექტივის გამოა, რომელსაც გაუაზრებლად ელოდები...

- თუმცა ჩვენი საბჭოური ბავშვობა, მაინც შეზღუდული სიამოვნება იყო და დღევანდელი ბავშვებისაგან განსხვავებით ნამდვილად ბევრი რამ გვაკლდა. ჩვენი შვილების თაობისთვის, დღევანდელი, უკიდურესად განვითარებული ტექნოლოგიების გამო, ალბათ ძნელი დასაჯერებელია, რომ "პლაკატების" ყიდვის პრობლემაც კი გვქონდა. მაგალითად, ჩვენი სკოლის წინ არსებულ მიწისქვეშა გადასასვლელში, რამდენიმე ჩემთვის საოცნებო პლაკატი იყიდებოდა, მაგრამ რადგან ვიცოდი, რომ ყველა ოცნებას ერთად ვერ ავიხდენდი, გადავწყვიტე, რომ სიუზი კვატროს პლაკატი მაინც მეყიდა და სანამ ფულს შევაგროვებდი, მახსოვს, როგორ ვიდექი ხოლმე გაოგნებული იმ ქალის ფოტოს წინ, რომელიც ჩემთვის, მთელ მსოფლიოში ყველაზე ლამაზი იყო...

- მერე, სიუზი კვატრო თბილისში ჩამოვიდა და სპორტის სასახლეში საკმაოდ უფერული კონცერტი გამართა... ზოგჯერ ოცნება უფრო სასიამოვნოა, ვიდრე რეალობა. მაშინ უკვე პოპულარული ბიჭი იყავი... ალბათ, შენი აქტიური ხასიათის, ბუნებრიობის, გახსნილობის, სამყაროს მიმართ პოზიციის გამო. როგორ ფიქრობ, მაშინ დაწყებულმა ქაოსმა ჩვენს ქვეყანაში, საზოგადოების გამუდმებულმა ბრძოლამ გადარჩენისთვის დაღი დაასვა თუ პირიქით, სწორ ჩარჩოში მოაქცია შენი ცნობიერება და შემოქმედებაც?

- სტუდენტობის წლები ჩემთვის მწარეც იყო და ტკბილიც. შენც გახსოვს, რატომ და როგორ. თუმცა მახსოვს ის პირველი დღეც, როცა უნივერსიტეტში მივედი და ჯერ მხოლოდ ერთ ადამიანს, გიო ახვლედიანს ვიცნობდი. პირველივე ლექციის მერე მოვძებნეთ ერთმანეთი. მაშინ უნივერსიტეტიც უფრო პატარა იყო, ბირჟაზე კი უკვე "კლასიკოსი" უფროსკურსელები: ბიძინა ბარათაშვილი და სოსო სოსელია დაგვხვდენ. მაშინ უნივერსიტეტის შიგნითაც საკმარისად იყვნენ ჯერ კიდევ ცოცხალი და ნამდვილი კლასიკოსი მეცნიერები; მაგალითად, ბატონი აკაკი შანიძე. ის ჩვენ დავმარხეთ, ამ სიტყვის პირდაპირი მნიშვნელობით, მშობლიური უნივერსიტეტის ეზოში (ისიც მახსოვს, რომ ჩვენი აქვითინებული მეგობარი, ლაშა ხეცურიანი ძლივს ავაგლიჯეთ ღვაწლმოსილი მეცნიერის კუბოს). სხვათა შორის, უნივერსიტეტისადმი რაღაც ტაძრისმაგვარი დამოკიდებულება მგონი, მართლა არსებობდა სტუდენტებშიც და ყველა ტკივილის მიუხედავად, სიყვარული უნივერსიტეტის მიმართ დღემდე მაქვს და ალბათ, სულ მექნება... რაც შეეხება ჩარჩოებს, რასაკვირველია, ყველა კედელი (და მათ შორის ტაძრის კედელიც), რაღაც ჩარჩოებს გიქმნის და მერე (ზოგჯერ მთელი ცხოვრებაც), ამ ჩარჩოებიდან გაღწევას ცდილობ და ამაშიც მართალი ხარ.

- მტკივნეულს მივადექი... ეროვნული მოძრაობა. თბილისის ომი. აფხაზეთის ომი. დროის პატარა მონაკვეთში ბევრი ქარტეხილი ერთდროულად... ეს ის პერიოდია, საიდანაც ბევრი ჩვენგანის ბიოგრაფია ერთმანეთს ემსგავსება და პირადული უკანა პლანზე თავისთავად გადადის, ფერმკრთალდება...

- ჩვენ ჩვენი, უფროსებისაგან განსხვავებული, უფრო თავისუფალი ეროვნული მოძრაობა გვქონდა, რადგან მაშინ სტუდენტები ვიყავით და არაფერი გვინდოდა უკეთესი სამშობლოს გარდა. ამ სამშობლოს წართმევა რომ ყოველთვის უნდოდათ, ეს წიგნებიდან თუ უფროსებისგან, 1989 წლის 8 აპრილამდე, გადმოცემით ვიცოდით. იმ დღეს კი, 1989 წლის 8 აპრილს, შუადღისას, უნივერსიტეტის წინ, რუსულმა ტანკებმა ჩამოიარეს... ჩვენ იმ დროს ბირჟაზე ვიდექით და გაოგნებისგან მანამ ვდუმდით, სანამ კახა ბუაჩიძემ არ მოიფიქრა და ტაქსით არ დავედევნეთ ტანკებს. ფოსტის შენობასთან წამოვეწიეთ კიდეც, რადგან იქ, ტანკებს ხალხი დაუწვა...

- თუმცა მანამდე იყო გარეჯი და ეს ისტორია უფრო მეტად ცნობილია.

- მე კი ისიც მახსოვს, რაც შეიძლება ბევრმა დაივიწყა. თბილისის ომის დაწყების ამბავი ფასანაურში გავიგეთ, სადაც ორი დღით ადრე გოდერძი ჩოხელმა დაგვპატიჟა. მაშინვე თბილისში დავბრუნდით და უნივერსიტეტის წინ აქცია მოვაწყვეთ, - ცეცხლის შეწყვეტა მოვითხოვეთ, მაგრამ მახსოვს, სანამ სიტყვას დავამთავრებდი, ხალხი მანამდე დაიშალა და მივხვდი, რომ ომის მომხრეები ორივე მხარეს იყვნენ და ამის შეჩერებაც შეუძლებელი იყო. კიდევ კარგი, მიუხედავად ჩემი ცხელი თავისა და ცხელი გულისა, იმდენი ჭკუა მაინც მეყო, რომ არც მაშინ და არც მერე, იარაღს არ გავკარებივარ. ძალადობა ბავშვობიდან ისე მძულდა, რომ დანაც კი არასოდეს მიტარებია. მოკლედ, მე კი გადავრჩი, მაგრამ რამდენი ადამიანი აჰყვა ამ საშინელ ცდუნებას და ძალადობის გზას დაადგა, რომელიც მერე აფხაზეთშიც გაგრძელდა?!

- "ვარდების რევოლუციას" მოვესწარით. ახლა კიდევ ახალ "რევოლუციურ გადაბარებას"... ბევრჯერ შეგვრჩა ხელში ახალი იმედები, გაცრუებული მოლოდინები და მეგობრები, რომლებიც ბარიკადების სხვადასხვა მხარეს დგანან. როგორ იქცევი, როდესაც შენი მეგობარი, რომელთანაც ბავშვობა გაკავშირებს, იქ არ არის, სადაც შენ ისურვებდი მის დანახვას?

- რა თქმა უნდა, თავისთავად ტრაგიკულია, როცა ადამიანები და მით უმეტეს მეგობრები, ბარიკადების სხვადასხვა მხარეს აღმოჩნდებიან ხოლმე, მაგრამ 20 წლის წინანდელი მწარე გამოცდილება, ნამდვილი გაკვეთილი უნდა იყოს ჩვენთვის და მაშინდელი შეცდომებიც არ უნდა გავიმეოროთ. ამისთვის კი, ალბათ საჭიროა დავიჯეროთ, რომ ნებისმიერ, თუნდაც რადიკალურად განსხვავებულ აზრს ისევე აქვს არსებობის უფლება, როგორც ნებისმიერ ჩვენს აზრს. ხოლო როცა ჩვენ არ შეგვიძლია ჩვენგან განსხვავებული ადამიანების ატანა და მათი აზრების მოთმენა, მაშინ აუცილებლად ჩნდება აგრესია, რომელსაც შედეგად ყოველთვის ძალადობა მოსდევს. მადლობა ღმერთს, რომ ამ მხრივ, ნამდვილი დემოკრატი ვარ და თავისუფლებაც, მგონი, უპირველესად სხვისი აზრისა და არჩევანის პატივისცემასაც ნიშნავს. ამიტომაც, ნებისმიერ ადამიანს (თუნდაც მას, ვინც პირადად მე ცუდად მომექცა), მაინც არ ვუპასუხებ იმავეთი და მაინც ისე მოვექცევი, როგორც სამართლიანობა მოითხოვს. ადამიანებს, მხოლოდ იმის გამო, რომ მათ ჭკუა არ ეყოთ, სხვაგვარად მოქცეულიყვნენ, ვერ შევიძულებ...

- მოდი, ამ განწყობით გკითხავ, - როგორ ფიქრობ, რა ვუყოთ იმ ხალხს, ვინც საზღვარგარეთ წავიდა და იქ ამბიცია გაუჩნდა, რომ აქ დარჩენილებზე ჭკვიანია? ან რა მოვუხერხოთ ჩვენსავე განწყობილებას, რომლის მიხედვითაც საზღვარგარეთ მიღებული ცოდნა ცოდნაა და არაფრად ითვლება ვთქვათ, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის უნივერსიტეტის დიპლომი?

- თუ მიგვაჩნია, რომ ის პოსტსაბჭოური განათლების სისტემა, რომელიც ჩვენთან არის, ცუდია, მაშინ ბუნებრივია, გაგიჩნდეს ეჭვი, რომ თუ ადამიანს სხვაგან აქვს მიღებული განათლება, უკეთესიც არის ვიღაცაზე. ოღონდ, ამ აზრს ვერ ვეთანხმები და მიმაჩნია, რომ ეს დასკვნა კონკრეტიკიდან უნდა გამომდინარეობდეს. შეიძლება ადამიანმა სხვა ქვეყანაში მიიღო განათლება, ისწავლო, მაგრამ უკან ისევ საბჭოთა ცნობიერებით დაბრუნდე. ასეთი ბევრი შემთხვევაა ხელისუფლებაში, - იყვნენ და არიან ადამიანები, რომლებიც დასავლეთში ცხოვრებამ, იქაურმა განათლებამ დასავლეთის მთავარი უპირატესობა ვერ გაათავისებინა.

- და რა არის ეს მთავარი უპირატესობა?

- მათ, სამწუხაროდ, ბევრი უპირატესობა აქვთ, მაგრამ რაც დასავლეთის მშურს, ის არის, რაც ჩვენ დავკარგეთ. ეს არის შრომის კულტურა. ჩვენ აღარა ვართ მშრომელი ხალხი იმიტომ, რომ საბჭოთა ხელისუფლებამ სუსტ წერტილში დაგვარტყა. ყველას გვქონდა მინიმალური საარსებო საშუალება და ამის გამო მოვწყდით ყველაზე მთავარს - მიწას. გადავეჩვიეთ შრომას. ისე გამოვიდა, რომ ისეთი უნარ-ჩვევები დავკარგეთ, რისი დაკარგვის წინა პირობაც საუკუნეების წინათ უკვე არსებობდა და ეს კომუნისტური რეჟიმის პირობებში დაგვირგვინდა. როდესაც სახელმწიფო არა გაქვს, ეს პროცესი ბუნებრივია. რაც გაქვს, ის უნდა განამტკიცო, განავითარო, თუ არ გაქვს, რაზე იზრუნებ? აი, დავკარგეთ და შედეგიც სახეზეა... არის კიდევ ერთი, ვთქვათ, თანაარსებობის პრინციპი. საბჭოთა ხელისუფლებამ მიგვაჩვია, რომ მართალი მხოლოდ ერთი შეიძლება იყოს, - მარტო ეს პარტია, მარტო საბჭოთა ხელისუფლება... ამიტომ, თანაარსებობის განცდა საერთოდ აღარ გვაქვს. არსებობს მარტო ერთი სიმართლე - ეს მე ვარ!

- მაგრამ რაღაცამ ხომ უნდა დაამთავროს ეს?

- ეს უნდა დაამთავროს კანონმა! ზუსტად ისე, როგორც ფეხბურთშია. ფეხბურთში არსებობს შეთანხმება, არსებობს თამაშის წესები: როდესაც ფეხბურთს თამაშობ, ხელით არ უნდა ითამაშო, ეს ყველამ იცის და ამისთვის ისჯებიან კიდეც.

- ეგ კანონი ვინ უნდა შეიმუშაოს - იმან, ვინც ყველაზე ჭკვიანია? მაგრამ ყველა რომ ჭკუით დატენილია ამ ჩვენს ქვეყანაში?

- მარტივია, თავისუფალმა სასამართლომ უნდა შეიმუშაოს ეს კანონი. ამიტომ, მთავარი საზრუნავი სახელმწიფოსთვის უნდა იყოს, რომ სასამართლომ მიიღოს გადაწყვეტილებები და არა ხელისუფლებამ ან ოპოზიციამ. ამას კი სჭირდება იმ ადამიანების ნება, ვინც ხელისუფლებაშია. თუ ასეთი ნება არც ამ ხელისუფლებას არ აღმოაჩნდა, ისევე, როგორც წინა ხელისუფლებას, მაშინ ეს პროცესი ისევ გადაიდება და გაიწელება.

- მოდი, რეალობას შევხედოთ და მწერლობას მივუბრუნდეთ. რა როლი უნდა ითამაშოს მწერლობამ?

- ეს გააზრება, ეგ დამოკიდებულება არ მომწონს. მწერლობამ რომ რამე უნდა მოიმოქმედოს, ეს საბჭოთა პერიოდში მოიგონეს. ყველა ადამიანი ინდივიდია და ამის კოლექტიური გაგება არ არის სწორი. ეს საბჭოურ პერიოდამდე დაიწყო, მაშინ, როდესაც უბრალოდ ქართულად წერა-კითხვა და ლაპარაკი აკრძალული იყო და ლიტერატურამ და მწერალმა დამატებითი ფუნქცია შეიძინა: ქართული ენის გადარჩენის ფუნქცია. ასეთივე ფუნქცია ჰქონდა თეატრსაც. ამის გამო იყო, რომ ილია ჭავჭავაძე თვითონ თამაშობდა სპექტაკლებში. 1929 წლამდე მწერალთა კავშირი მრავალფეროვანი იყო, მაგრამ ვინც არ მოსწონდათ, ყველა მოსპეს. მერე დარჩა მწერალთა კავშირი, რომელიც საბჭოთა ხელისუფლების მოკავშირე გახლდათ და ის იდეოლოგიისა და პროპაგანდის სამსახურში ჩადგა. საშინელი ფუნქცია მისცეს. მოკლედ, ამ ტერმინს არასწორად ვიყენებთ. ფრანგ მწერალს ამას არავინ სთხოვს...

- მაგრამ რომ არ მჯერა, რომ უახლოესი 20 წლის მანძილზე, ჩვენი სასამართლო თავისუფლების იმ ხარისხს მიაღწევს, რომელზედაც ახლა მელაპარაკები? გამოსავალს ვეძებ...

- ჰოდა, ხელები კი არ უნდა დავიბანოთ, ან ეს მისია თუ ფუნქცია მარტო მწერალს კი არ უნდა ავკიდოთ, არამედ ნებისმიერ ადამიანს უნდა მოვთხოვოთ. ნებისმიერ ადამიანს, ვისაც სურს, რომ იცხოვროს სამართლებრივ სახელმწიფოში, გააზრებული უნდა ჰქონდეს, რომ ის ამ ქვეყნის მოქალაქეა! თუკი ამ მისიას ვინმე კონკრეტულს ავკიდებთ, ის ამას აუცილებლად ბოროტად გამოიყენებს. ავტორიტეტმა შეიძლება შექმნას საზოგადოებრივი აზრი, მაგრამ ადამიანისთვის, ნებისმიერი საზოგადოებრივი პირისთვის ამხელა პასუხისმგებლობის აკიდება, არასწორია - "შენ ეს უნდა გააკეთო!" - აი, ეს მოთხოვნა.

- იმიტომ, რომ ასეთ შემთხვევაში დიქტატორს ვიღებთ?

- ზუსტად! სახელმწიფო მოქალაქეების ერთობლიობას ნიშნავს და არა სააკაშვილის ან ივანიშვილის პარტიას. და როდესაც საზოგადოება ძლიერია, ხელისუფლებაც ვერ ბედავს ისეთი შეცდომების დაშვებას, როგორის მომსწრეც ბევრჯერ ვიყავით.

- მაგრამ სიტყვები არ იკარგება, იქნებ ნათქვამმა სიტყვებმა ყველას ყურამდე და გულამდე მიაღწიოს და ამით რამე გამოვიდეს?

- გეთანხმები, მაგრამ მარტო ლიტერატურული ან კულტურული პროცესი ვერ ქმნის სახელმწიფოს. ამას ერთობლივი მოქმედება უნდა. ეს ქვემოდანაც უნდა ხდებოდეს და ზემოდანაც. აი, რას ვგულისხმობ, მაგალითად: საქართველოში მიღებულია კანონი, რომ ნებისმიერ კაფეში უნდა იყოს გამოყოფილი მწეველების კუთხე. არსად ეს არ სრულდება. სიტყვას კი მხოლოდ მაშინ აქვს ძალა, როცა მას ასრულებ. კანონი რა არის, - სიტყვათა ერთობლიობა და როგორც კი არ შეასრულებ, ძალა არ აქვს. მაგრამ ამას ვერ სწავლობ, რადგან ხელისუფლება თავისივე მიღებულ კანონს არ იცავს.

- ისე, უცნაურია, ნერვიული საზოგადოება, რომლის ერთი ნაწილი - მწერლები წიგნებს მაინც წერენ... ამ წიგნებს მგონი, ახლა მხოლოდ შენ კითხულობ და მერე ტელეეკრანიდან გვიყვები მათ შესახებ.

- აჭარბებ, სხვებიც კითხულობენ, მაგრამ, მე ნამდვილად მიხარია, რომ ამ საქმეს ვაკეთებ. რამდენიმე ტელევიზიას მივაკითხე, საფუძვლიანადაც ავუხსენი ამ საქმის საჭიროება, მაგრამ ამ წინადადებაზე მხოლოდ "რუსთავი 2" დამთანხმდა. ესეც ამ შოუს პროდიუსერის ნენე კვინიკაძის დამსახურებაა. წიგნებს ვეძებ, ვარჩევ და თუ ღირსია, განვიხილავ. ვცდილობ, რაღაც საინტერესო ფრაგმენტი, ფრაზა გამოვყო, რომ ადამიანი დავაინტერესო... ახალ ავტორებს განსაკუთრებით სჭირდებათ დახმარება. ამდენი ინფორმაციის, უაზრობის წინააღმდეგ, პრინციპში, მარტო ვარ. მინდა, რომ დანარჩენმა არხებმაც მიჰბაძონ "რუსთავი 2"-ს.

- შიშით ვუყურებ დიქტოფონს და ვხვდები, რომ ჩვენი დღევანდელი საუბრის დრო იწურება, მაგრამ მაინც მინდა, გკითხო... ჩვენს ჟურნალს ფართო აუდიტორია კითხულობს. ჩვენი დიალოგის შემდეგ ათასი რამ შეიძლება იფიქრონ, გაგვაკრიტიკონ, მოიწონონ...

- თუ გაგაკრიტიკებენ, მაგას რა სჯობია! ჯანსაღი კრიტიკა მნიშვნელოვანია, შემდეგში ხომ იმ შეცდომას აღარ გაიმეორებ, რაზეც მიგითითებენ?

- ახალი წელი მოდის, წესით, ახალი სურვილები უნდა გქონდეს, ჩვენ კი სულ ერთი და იგივე სურვილი გვაქვს, აგერ უკვე რამდენი წელიწადია, უცვლელი - ცხოვრების უფლება გვინდა.

- გეთანხმები იმაში, რომ მთავარი სიმშვიდეა. ადრე, ჩვენს ბავშვობაში, გურულები მშვიდობის სადღეგრძელოს სვამდნენ და მას ღიმილით ვხვდებოდით. მერე და მერე აღარ გვეღიმებოდა, მაგრამ მშვიდობას რომ მივაღწიოთ, სიმშვიდე გვჭირდება. ეს მართლა გვაკლია, რადგან თუ სიმშვიდე არა გაქვს, სწორ ანალიზსაც ვერ აკეთებ. და თუ ვერ აზროვნებ, მაშინ მითხარი, სიცოცხლეს რა ფასი აქვს?! არა, ჩუმად კი არ უნდა ვიყოთ, ეს სულ სხვა რამეა, - სიმშვიდე უნდა მოვიპოვოთ. როდესაც სწორ ანალიზს აკეთებ, მაშინ შეცდომების გამოსწორებასაც ახერხებ და უკეთეს ნაბიჯებს დგამ. ჩემი საახალწლო სურვილიც ეს არის: - ყველას სიმშვიდეს გისურვებთ! ყველაზე მაგარი ეს იქნება. როცა ადამიანი ფიქრს იწყებს, ის გამოსავალსაც პოულობს.

დეა ცუცქირიძე

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

ახალგაზრდებისთვის საინტერესო ამბები!

შოთა რუსთაველის გაციფრულებული პორტრეტი და „ვეფხისტყაოსნით“ შთაგონებული კოლექცია

"ნინის კითხვის საათი" – "ბიბლუსის" პროექტი, რომელიც წელს ათასობით ბავშვს გააერთიანებს