მსოფლიო
სამხედრო

19

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის ოცდამეორე დღე დაიწყება 02:56-ზე, მთვარე მერწყულშია არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები. ყოველდღიური საქმეებით შემოიფარგლეთ. ნუ მიიღებთ მნიშვნელოვან გადაწყვეტილებებს. ვაჭრობისთვის არახელსაყრელი დღეა. მოერიდეთ საქმეების, ურთიერთობების გარჩევას. აკონტროლეთ ემოციები. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. ცოდნის მისაღებად, გამოცდის ჩასაბარებლად. ცუდი დღეა საქმიანობის, სამსახურის შესაცვლელად. უფროსთან ურთიერთობა კარგს არაფერს მოგიტანთ. გახსოვდეთ, რომ ამ დღეს ადამიანები უფრო მეტ დაპირებას იძლევიან, ვიდრე სინამდვილეში გაგიკეთებენ. მეტად დაისვენეთ, ივარჯიშეთ, მაგრამ მკვეთრ ილეთებს მოერიდეთ. შეასრულეთ საოჯახო საქმეები. ქორწინება და ნიშნობა სხვა დღისთვის გადადეთ. გაფრთხილდით, მოსალოდნელია ტრავმები და მოტეხილობები.
წიგნები
კულტურა/შოუბიზნესი
სამართალი
საზოგადოება
მეცნიერება
მოზაიკა
სპორტი
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ელდარ შენგელაია: "2013 წელს ახალ ფილმს გადავიღებ"
ელდარ შენგელაია: "2013 წელს ახალ ფილმს გადავიღებ"

წი­ნა­სა­ა­ხალ­წლოდ ტე­ლე­ეკ­რანს კვლავ ელ­დარ შენ­გე­ლა­ი­ას კი­ნო­შე­დევ­რე­ბი: "არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი გა­მო­ფე­ნა", "შე­რე­კი­ლე­ბი", "ცის­ფე­რი მთე­ბი ანუ და­უ­ჯე­რე­ბე­ლი ამ­ბა­ვი" და­ი­პყრობს, რო­მელ­საც მა­ყუ­რე­ბე­ლი წლი­დან წლამ­დე კი არ აკ­ლდე­ბა, ემა­ტე­ბა. ეს არის ნამ­დვი­ლი კინო - სა­ყო­ველ­თაო სა­ნა­ხა­ო­ბა, რო­მე­ლიც ინ­ტე­ლექ­ტუ­ალ­საც იზი­დავს და მა­სობ­რივ მა­ყუ­რე­ბელ­საც. მი­უ­ხე­და­ვად წლე­ბის (მალე 80 წელი შე­უს­რულ­დე­ბა) და ცხოვ­რე­ბის სიმ­ძი­მი­სა, მა­ესტრო ელ­დარ შენ­გე­ლა­ია კვლავ მხნე და რაც მთა­ვა­რია, შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი გეგ­მე­ბით არის აღ­სავ­სე. ქარ­თულ კი­ნო­სა და სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში მიმ­დი­ნა­რე პრო­ცე­სებ­ზე კი­ნე­მა­ტოგ­რა­ფის­ტთა კავ­ში­რის თავ­მჯდო­მა­რე, კი­ნო­რე­ჟი­სო­რი ელ­დარ შენ­გე­ლა­ია გვე­სა­უბ­რე­ბა.

- ქარ­თულ კი­ნო­ში ჯერ­ჯე­რო­ბით საქ­მე მა­ინ­ცდა­მა­ინც კარ­გად არ მი­დის, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის მიერ ეროვ­ნუ­ლი კი­ნო­ცენ­ტრის­თვის გა­მო­ყო­ფი­ლი თან­ხა არა­საკ­მა­რი­სია; კარ­გი ფილ­მე­ბის გა­და­სა­ღე­ბად აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, მეტი კი­ნოპ­რო­დუქ­ცია შე­იქ­მნას, ამ­ჟა­მად კი წე­ლი­წად­ში 1-2 ფილ­მს თუ ვი­ღებთ. წე­ლი­წად­ში ხუთი ფილ­მის შექ­მნის სა­შუ­ა­ლე­ბა რომ გვქონ­დეს, ვფიქ­რობ, შე­დე­გი გვექ­ნე­ბა, რად­გან ამ ხუთი ფილ­მი­დან ზოგი სუს­ტი აღ­მოჩ­ნდე­ბა, ზოგი - სა­შუ­ა­ლო და თუნ­დაც ერთი - ღი­რე­ბუ­ლი. ამი­ტომ ქარ­თუ­ლი კი­ნოს და­ფი­ნან­სე­ბა უნდა გა­ი­ზარ­დოს.

- ვინ უნდა აფი­ნან­სებ­დეს კი­ნე­მა­ტოგ­რაფს, ვინ უნდა იყოს და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლი - სა­ხელ­მწი­ფო თუ კერ­ძო ბიზ­ნე­სი?

- სახ­სრე­ბი უნდა ვე­ძე­ბოთ არა მარ­ტო ქვე­ყა­ნა­ში, არა­მედ - მის გა­რეთ. ჩვენ­თან, კი­ნო­კავ­შირ­ში არ­სე­ბობს კი­ნო­გა­ერ­თი­ა­ნე­ბა "სი­ნე­ტე­კი", რო­მელ­მაც ეს­პა­ნე­ლებ­თან და რუ­სებ­თან ერ­თად გა­და­ი­ღო ფილ­მი "თო­ლია", ეს არ არის ჩე­ხო­ვის ცნო­ბი­ლი პი­ე­სის ეკ­რა­ნი­ზა­ცია, მას­ში ქარ­თვე­ლი მსა­ხი­ო­ბე­ბიც მო­ნა­წი­ლე­ო­ბენ. ამ ფილ­მს დიდი წარ­მა­ტე­ბა ხვდა პო­ლო­ნეთ­ში, ეს­პა­ნეთ­ში, ახ­ლა­ხან გა­მარ­თულ თბი­ლი­სის სა­ერ­თა­შო­რი­სო კი­ნო­ფეს­ტი­ვალ­ზე; რაც შე­ე­ხე­ბა კო­მერ­ცი­ულ ფილ­მებს, მათ თვი­თონ უნდა მო­ნა­ხონ თა­ვი­სი გზა, ეს არც კი­ნო­ცენ­ტრის საზ­რუ­ნა­ვია, არც სა­ხელ­მწი­ფო­სი. ამ­გვა­რი ფილ­მე­ბი მოვ­ლე­ნად არა­სო­დეს იქ­ცე­ვა. ღი­რე­ბუ­ლი ფილ­მი კი ერის მო­ნა­პო­ვა­რია, ისე­ვე რო­გორც ჩვე­ნი კლა­სი­კუ­რი მწერ­ლო­ბა - ილია, ვაჟა, გა­ლა­კტი­ო­ნი.

- ახა­ლი ფილ­მის გა­და­ღე­ბას მწე­რალ რეზო ჭე­იშ­ვი­ლის მო­თხრო­ბის "ჭა­ლია ბლო­კის" მი­ხედ­ვით აპი­რებთ?

- ამ­ჟა­მად ვმუ­შა­ობ რო­გორც რეზო ჭე­იშ­ვილ­თან, ისე დათო ტუ­რაშ­ვილ­თან.

- ანუ, ორი ფილ­მის გა­და­ღე­ბას აპი­რებთ?

- დიახ, ასეა. დათო ტუ­რაშ­ვილ­თან ერ­თად სა­ინ­ტე­რე­სო ჩა­ნა­ფიქ­რი გვაქვს, დე­ტა­ლებ­ზე წი­ნას­წარ სა­უ­ბა­რი არ მინ­და, ბევ­რი რამ მუ­შა­ო­ბი­სას გა­მოჩ­ნდე­ბა. ერ­თა­დერ­თი, რაც და­ნამ­დვი­ლე­ბით შე­მიძ­ლია ვთქვა - დამ­დეგ, 2013 წელს ფილ­მს აუ­ცი­ლებ­ლად გა­და­ვი­ღებ. 80 წელი მის­რულ­დე­ბა და ცოტა ვჩ­ქა­რობ.

- ბოლო ხანს რუ­სულ-ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რუ­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბი გა­აქ­ტი­ურ­და. რუს­თა­ვე­ლის თე­ატ­რში მოს­კო­ვის "ეტ სე­ტე­რას" დას­მა რამ­დე­ნი­მე წარ­მოდ­გე­ნა გა­მარ­თა, ამ­ჯე­რა­დაც დიდი ინ­ტე­რე­სი გა­მო­იწ­ვია რუ­სუ­ლი კი­ნოს ფეს­ტი­ვალ­მა, რა პერ­სპექ­ტი­ვა აქვს ორი მე­ზო­ბე­ლი ხალ­ხის ურ­თი­ერ­თო­ბას იმ ყვე­ლაფ­რის ფონ­ზე, რაც მოხ­და?

- ჩემი აზ­რით, ეს პო­ლი­ტი­კუ­რი და­პი­რის­პი­რე­ბა დიდი შეც­დო­მა იყო. როცა ასე­თი დიდი მე­ზო­ბე­ლი გყავს, თუნ­დაც ეკო­ნო­მი­კის გა­სა­ღე­ბის ბაზ­რის თვალ­საზ­რი­სით, მე­ტად უნდა და­ფიქ­რდე. მხო­ლოდ "ძირს რუ­სე­თის" ძა­ხი­ლი პო­პუ­ლიზ­მია, მეტი არა­ფე­რი. პა­ტა­რა ერმა გა­დარ­ჩე­ნა­ზე მეტი უნდა იფიქ­როს. რუ­სეთ­თან ასე­თი მკვეთ­რი და­პი­რის­პი­რე­ბა გა­უ­მარ­თლე­ბე­ლია. 2008 წლის აგ­ვის­ტოს ომი, რო­მელ­შიც დავ­მარ­ცხდით, ჩვე­ნი დიდი შეც­დო­მის შე­დე­გიც იყო. დავ­კარ­გეთ ახა­ლი ტე­რი­ტო­რი­ე­ბი. მა­ნამ­დე ანა­ლო­გი­უ­რი მოხ­და აფხა­ზეთ­ში. ახლა კი იცის ვინ­მემ, რამ­დე­ნი წელი დას­ჭირ­დე­ბა ქვეყ­ნის ტე­რი­ტო­რი­უ­ლი მთლი­ა­ნო­ბის აღ­დგე­ნას? რუ­სე­თის გა­რე­შე ეს პრობ­ლე­მა ვერ მოგ­ვარ­დე­ბა, ამ ქვე­ყა­ნას­თან ნორ­მა­ლუ­რი ურ­თი­ერ­თო­ბა თუ არ აღ­ვად­გი­ნეთ, პრო­ცე­სი კი­დევ უფრო გა­ხან­გრძლივ­დე­ბა. დღეს რუ­სუ­ლი ბაზ­რის ის ნა­წი­ლი, რაც ქარ­თულ ღვი­ნოს თუ ციტ­რუ­სებს ეკა­ვა, სხვებ­მა და­ი­კა­ვეს, ძვე­ლი პო­ზი­ცი­ის დაბ­რუ­ნე­ბას დრო დას­ჭირ­დე­ბა. მას შემ­დეგ, რაც თბი­ლის­ში რუ­სუ­ლი ფილ­მის ფეს­ტი­ვა­ლი ჩა­ტარ­და, გვინ­და, მოს­კოვ­ში ჩა­ვი­დეთ და ქარ­თუ­ლი ფილ­მის ფეს­ტი­ვა­ლი გავ­მარ­თოთ, იქა­უ­რი ახალ­გაზ­რდო­ბა ქარ­თულ კი­ნოს ცუ­დად იც­ნობს. ვი­მე­დოვ­ნებ, მალე ვნა­ხავ ჩემს მე­გო­ბარს - ელ­დარ რი­ა­ზა­ნოვს, რო­მე­ლიც, ავად­მყო­ფო­ბის გამო, ამ­ჯე­რად თბი­ლის­ში ვერ ჩა­მო­ვი­და.

- ქარ­თუ­ლი ფილ­მე­ბის დედ­ნე­ბი მოს­კოვ­ში ინა­ხე­ბა, რა კეთ­დე­ბა მათ და­საბ­რუ­ნებ­ლად?

- ახლა ვი­წყებთ ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით მუ­შა­ო­ბას, ეს სა­გან­ძუ­რი აუ­ცი­ლებ­ლად უნდა ჩა­მო­ვი­ტა­ნოთ და თუ არ ჩა­მო­ვი­ტანთ, მას სა­ბო­ლო­ოდ დავ­კარ­გავთ. ქარ­თულ კი­ნო­ფილ­მებ­ზე პირ­და­პირ ნა­დი­რო­ბენ.

- კონ­კრე­ტუ­ლად, ვინ უნდა ჩა­მო­ი­ტა­ნოს კი­ნო­ფი­რე­ბი?

- ამ პრო­ცეს­ში ჩარ­თუ­ლია კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო, მთავ­რო­ბის კან­ცე­ლა­რია. ნე­გა­ტი­ვე­ბი მოს­კოვ­ში დარ­ჩე­ბა, ციფ­რუ­ლი ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბის მეშ­ვე­ო­ბით ჩა­მო­ვი­ტანთ მათ თბი­ლის­ში და სა­ცავ­ში შე­ვი­ნა­ხავთ, თუ სა­ჭი­რო იქ­ნე­ბა, ფირ­ზეც დავ­ბეჭ­დავთ. ქვე­ყა­ნა, მისი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ამით მხო­ლოდ მო­ი­გებს. ქარ­თულ ფილ­მებს, რომ­ლებ­ზეც, რო­გორც აღ­ვნიშ­ნე, დიდი მო­თხოვ­ნაა, თვი­თონ გავ­ყი­დით და ქვეყ­ნის ბი­უ­ჯეტ­შიც შე­მო­ვა ფული.

- ძვე­ლი, შავ-თეთ­რი ფილ­მე­ბის გა­ფე­რა­დე­ბა­ზე რა აზ­რის ხართ, თუნ­დაც "ჯა­რის­კა­ცის მა­მის" ახალ ვერ­სი­ა­ზე?

- ამის წი­ნა­აღ­მდე­გი ვარ, მი­მაჩ­ნია, რომ ამ ფილ­მს ფერ­მა ვე­რა­ფე­რი შე­მა­ტა, შავ-თეთ­რი უფრო მი­ახ­ლო­ე­ბუ­ლია იმ­დრო­ინ­დელ რე­ა­ლო­ბას­თან, რა­საც ფილ­მი ასა­ხავს, გა­ფე­რა­დე­ბამ კი ცოტა ბუ­ტა­ფო­რი­უ­ლი იერი შეს­ძი­ნა.

- რო­გორ შე­ა­ფა­სებთ 2012 წელს ქარ­თულ პო­ლი­ტი­კა­ში მომ­ხდარ ცვლი­ლე­ბას, ქვეყ­ნის სა­თა­ვე­ში ახა­ლი პო­ლი­ტი­კუ­რი გუნ­დის მოს­ვლას?

- ვფიქ­რობ, ძალ­ზე მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი რამ მოხ­და. გამ­სა­ხურ­დი­ას ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა თბი­ლი­სის ომის შე­დე­გად შე­იც­ვა­ლა, შე­ვარ­დნა­ძის ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა რე­ვო­ლუ­ცი­ის გზით წა­ვი­და ხე­ლი­სუფ­ლე­ბი­დან. რამ­დე­ნი­მე თვის წინ კი, ჩვენს სი­ნამ­დვი­ლე­ში პირ­ვე­ლად, არ­ჩევ­ნე­ბით შე­იც­ვა­ლა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა. ასე ხდე­ბა დე­მოკ­რა­ტი­ულ ქვეყ­ნებ­ში. ახლა მთა­ვა­რია, "ქარ­თულ­მა ოც­ნე­ბამ" ისე წარ­მარ­თოს პო­ლი­ტი­კა, რომ სა­ქარ­თვე­ლოს მო­სახ­ლე­ო­ბამ შვე­ბა იგ­რძნოს.

- თქვენ "ვარ­დე­ბის რე­ვო­ლუ­ცი­ის" აქ­ტი­უ­რი მო­ნა­წი­ლე იყა­ვით, ვარ­დით ხელ­ში შეხ­ვე­დით პარ­ლა­მენ­ტის დარ­ბაზ­ში. თქვე­ნი აზ­რით, რამ გა­მო­იწ­ვია ამ რე­ვო­ლუ­ცი­ის იდე­ის მარ­ცხი?

- მა­შინ ბევ­რს გა­უჩ­ნდა იმე­დი, მო­ლო­დი­ნი... დიდი წვლი­ლი შე­ვი­ტა­ნე იმა­შიც, რომ დღეს ჩვე­ნი სა­ხელ­მწი­ფო დრო­შა ისე­თია, რო­გო­რიც არის. პა­რიზ­ში, საფ­რან­გე­თის ეროვ­ნულ ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში ყოფ­ნი­სას, ეს დრო­შა, მე-13 სა­უ­კუ­ნის პორ­ტუ­ლან­ზე (სა­ზღვაო რუ­კა­ზე) გა­მო­სა­ხუ­ლი ვნა­ხეთ, შემ­დეგ იტა­ლი­ა­ში მოვ­ნა­ხეთ ორი ასე­თი­ვე გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბი­ა­ნი რუკა. პრე­ზი­დენ­ტმა სა­ა­კაშ­ვილ­მა ერთ-ერთი პირ­ვე­ლი გან­კარ­გუ­ლე­ბა სწო­რედ ამ დრო­შის თა­ო­ბა­ზე გა­მოს­ცა... ჩემი აზ­რით, სა­ა­კაშ­ვი­ლის ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის მთა­ვა­რი პრობ­ლე­მა სა­ზო­გა­დო­ე­ბას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბა იყო. ახლა ქვეყ­ნის სა­თა­ვე­ში სხვა პო­ლი­ტი­კუ­რი გუნ­დია, თან­და­თან გაჩ­ნდე­ბი­ან ახა­ლი პარ­ტი­ე­ბი, ერ­თპარ­ტი­უ­ლო­ბა ქვეყ­ნის­თვის დამ­ღუპ­ვე­ლია. ვიცი, რომ ახალ­გაზ­რდე­ბი ქმნი­ან ახალ პარ­ტი­ას, თვი­თონ ბი­ძი­ნა ივა­ნიშ­ვი­ლიც მო­უ­წო­დებს სა­ზო­გა­დო­ე­ბას აქ­ტი­უ­რო­ბის­კენ. კონ­კუ­რენ­ცია პო­ლი­ტი­კა­შიც და ხე­ლოვ­ნე­ბა­შიც აუ­ცი­ლე­ბე­ლია.

- ხომ არ ფიქ­რობთ, რომ პო­ლი­ტი­კა­ში აქ­ტი­უ­რო­ბის გამო, თქვე­ნი შე­მოქ­მე­დე­ბა და­ა­ზა­რა­ლეთ, რა­ღაც და­ა­კე­ლით?

- ქვე­ყა­ნა­ში გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი მოვ­ლე­ნე­ბი შე­მოქ­მე­დე­ბა­ზე სარ­კე­სა­ვით აი­რეკ­ლე­ბა. რა ფილ­მი უნდა გა­და­მე­ღო უშუ­ქო­ბის, არე­უ­ლო­ბის ფონ­ზე? კი­ნოს­ტუ­დია "ქარ­თუ­ლი ფილ­მი" დან­გრე­უ­ლია, შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, რომ არ არ­სე­ბობს, ამ ყვე­ლაფ­რის აღ­დგე­ნას კი წლე­ბი დას­ჭირ­დე­ბა. სა­უ­ბე­დუ­როდ, ჩვენ, ქარ­თვე­ლე­ბი, და­უ­ფიქ­რებ­ლად ვან­გრევთ. არ ვფიქ­რობთ იმა­ზე, რომ ნგრე­ვა ად­ვი­ლია, შე­ნე­ბა კი ძნე­ლი... ბალ­ტი­ის­პი­რეთ­ში საბ­ჭო­თად­რო­ინ­დე­ლი ძეგ­ლე­ბი ჩვენ­სა­ვით არ და­უნ­გრე­ვი­ათ, ყვე­ლა­ფე­რი შე­ი­ნა­ხეს. ერთ-ერთ მა­ღალ­ჩი­ნო­სანს ვუ­თხა­რი კი­დეც: ნუ ან­გრევთ ამ ძეგ­ლებს, გა­და­ი­ტა­ნეთ გორ­ში და მუ­ზე­უ­მი გა­ა­კე­თეთ-მეთ­ქი. ახ­ლა­ხან ერე­ვან­ში ვიმ­ყო­ფე­ბო­დი, სა­დაც სხვა ძეგ­ლებ­თან ერ­თად, შა­უ­მი­ა­ნის ძეგლიც დგას, ეს ხომ ჩვე­ნი ის­ტო­რი­ა­აო, - მი­თხრეს. ჩვენ კი ის­ტო­რი­ის და­ფა­სე­ბა არ ვი­ცით, "იმე­ლის" შე­ნო­ბის ფა­სად­ზე ია­კობ ნი­კო­ლა­ძი­სა და თა­მარ აბა­კე­ლი­ას ბრწყინ­ვა­ლე ბა­რე­ლი­ე­ფე­ბი ჩა­მო­ან­გრი­ეს. ყვე­ლა­ფერ­თან ბრძო­ლა ხომ არ შე­იძ­ლე­ბა!

- თუ გაქვთ ოც­ნე­ბის ფილ­მი, რო­მელ­ზე ოც­ნე­ბაც წარ­სულს ჩა­ბარ­და?

- ვა­პი­რებ­დი მრა­ვალ­სე­რი­ი­ა­ნი მხატვ­რული ფილ­მის გა­და­ღე­ბას ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძის ცხოვ­რე­ბა­ზე, ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძის სცე­ნა­რით, მაგ­რამ, სამ­წუ­ხა­როდ, ის გარ­და­იც­ვა­ლა..

- ახ­ლოვ­დე­ბა ახა­ლი წელი, - იმე­დის, სი­ახ­ლის დღე­სას­წა­უ­ლი. სად შეხ­ვდე­ბით ახალ წელს?

- ადრე ახალ წელს მე­გობ­რე­ბის წრე­ში ვხვდე­ბო­დი, ზე­ი­მით. და­უ­ვი­წყა­რი თა­მა­და იყო თე­მი­კო ჩირ­გა­ძე, ჩემი მე­გო­ბა­რი, მრა­ვალ­მხრივ ნი­ჭი­ე­რი კაცი. ახლა, ჩვენს ოჯახ­ში მომ­ხდა­რი ტრა­გე­დი­ის შემ­დეგ, არაფ­რის ხა­ლი­სი აღარ მაქვს. ახალ წელს მე და ჩემი მე­უღ­ლე თბი­ლის­ში არ ვიქ­ნე­ბით, მოგ­ვი­ა­ნე­ბით ჩა­მო­ვალ და მუ­შა­ო­ბას გან­ვაგ­რძობ.

ესა­უბ­რა ნინო კვი­ტაშ­ვი­ლი

ყო­ველკ­ვი­რე­უ­ლი გა­ზე­თი "ყვე­ლა სი­ახ­ლე"

(გა­მო­დის ოთხშა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ვოლოდიმირ ზელენსკი, რომში აშშ-ის ვიცე-პრეზიდენტს ჯეი დი ვენსს და სახელმწიფო მდივანს მარკო რუბიოს შეხვდა

ელდარ შენგელაია: "2013 წელს ახალ ფილმს გადავიღებ"

ელდარ შენგელაია: "2013 წელს ახალ ფილმს გადავიღებ"

წინასაახალწლოდ ტელეეკრანს კვლავ ელდარ შენგელაიას კინოშედევრები: "არაჩვეულებრივი გამოფენა", "შერეკილები", "ცისფერი მთები ანუ დაუჯერებელი ამბავი" დაიპყრობს, რომელსაც მაყურებელი წლიდან წლამდე კი არ აკლდება, ემატება. ეს არის ნამდვილი კინო - საყოველთაო სანახაობა, რომელიც ინტელექტუალსაც იზიდავს და მასობრივ მაყურებელსაც. მიუხედავად წლების (მალე 80 წელი შეუსრულდება) და ცხოვრების სიმძიმისა, მაესტრო ელდარ შენგელაია კვლავ მხნე და რაც მთავარია, შემოქმედებითი გეგმებით არის აღსავსე. ქართულ კინოსა და საზოგადოებაში მიმდინარე პროცესებზე კინემატოგრაფისტთა კავშირის თავმჯდომარე, კინორეჟისორი ელდარ შენგელაია გვესაუბრება.

- ქართულ კინოში ჯერჯერობით საქმე მაინცდამაინც კარგად არ მიდის, ხელისუფლების მიერ ეროვნული კინოცენტრისთვის გამოყოფილი თანხა არასაკმარისია; კარგი ფილმების გადასაღებად აუცილებელია, მეტი კინოპროდუქცია შეიქმნას, ამჟამად კი წელიწადში 1-2 ფილმს თუ ვიღებთ. წელიწადში ხუთი ფილმის შექმნის საშუალება რომ გვქონდეს, ვფიქრობ, შედეგი გვექნება, რადგან ამ ხუთი ფილმიდან ზოგი სუსტი აღმოჩნდება, ზოგი - საშუალო და თუნდაც ერთი - ღირებული. ამიტომ ქართული კინოს დაფინანსება უნდა გაიზარდოს.

- ვინ უნდა აფინანსებდეს კინემატოგრაფს, ვინ უნდა იყოს დაინტერესებული - სახელმწიფო თუ კერძო ბიზნესი?

- სახსრები უნდა ვეძებოთ არა მარტო ქვეყანაში, არამედ - მის გარეთ. ჩვენთან, კინოკავშირში არსებობს კინოგაერთიანება "სინეტეკი", რომელმაც ესპანელებთან და რუსებთან ერთად გადაიღო ფილმი "თოლია", ეს არ არის ჩეხოვის ცნობილი პიესის ეკრანიზაცია, მასში ქართველი მსახიობებიც მონაწილეობენ. ამ ფილმს დიდი წარმატება ხვდა პოლონეთში, ესპანეთში, ახლახან გამართულ თბილისის საერთაშორისო კინოფესტივალზე; რაც შეეხება კომერციულ ფილმებს, მათ თვითონ უნდა მონახონ თავისი გზა, ეს არც კინოცენტრის საზრუნავია, არც სახელმწიფოსი. ამგვარი ფილმები მოვლენად არასოდეს იქცევა. ღირებული ფილმი კი ერის მონაპოვარია, ისევე როგორც ჩვენი კლასიკური მწერლობა - ილია, ვაჟა, გალაკტიონი.

- ახალი ფილმის გადაღებას მწერალ რეზო ჭეიშვილის მოთხრობის "ჭალია ბლოკის" მიხედვით აპირებთ?

- ამჟამად ვმუშაობ როგორც რეზო ჭეიშვილთან, ისე დათო ტურაშვილთან.

- ანუ, ორი ფილმის გადაღებას აპირებთ?

- დიახ, ასეა. დათო ტურაშვილთან ერთად საინტერესო ჩანაფიქრი გვაქვს, დეტალებზე წინასწარ საუბარი არ მინდა, ბევრი რამ მუშაობისას გამოჩნდება. ერთადერთი, რაც დანამდვილებით შემიძლია ვთქვა - დამდეგ, 2013 წელს ფილმს აუცილებლად გადავიღებ. 80 წელი მისრულდება და ცოტა ვჩქარობ.

- ბოლო ხანს რუსულ-ქართული კულტურული ურთიერთობები გააქტიურდა. რუსთაველის თეატრში მოსკოვის "ეტ სეტერას" დასმა რამდენიმე წარმოდგენა გამართა, ამჯერადაც დიდი ინტერესი გამოიწვია რუსული კინოს ფესტივალმა, რა პერსპექტივა აქვს ორი მეზობელი ხალხის ურთიერთობას იმ ყველაფრის ფონზე, რაც მოხდა?

- ჩემი აზრით, ეს პოლიტიკური დაპირისპირება დიდი შეცდომა იყო. როცა ასეთი დიდი მეზობელი გყავს, თუნდაც ეკონომიკის გასაღების ბაზრის თვალსაზრისით, მეტად უნდა დაფიქრდე. მხოლოდ "ძირს რუსეთის" ძახილი პოპულიზმია, მეტი არაფერი. პატარა ერმა გადარჩენაზე მეტი უნდა იფიქროს. რუსეთთან ასეთი მკვეთრი დაპირისპირება გაუმართლებელია. 2008 წლის აგვისტოს ომი, რომელშიც დავმარცხდით, ჩვენი დიდი შეცდომის შედეგიც იყო. დავკარგეთ ახალი ტერიტორიები. მანამდე ანალოგიური მოხდა აფხაზეთში. ახლა კი იცის ვინმემ, რამდენი წელი დასჭირდება ქვეყნის ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენას? რუსეთის გარეშე ეს პრობლემა ვერ მოგვარდება, ამ ქვეყანასთან ნორმალური ურთიერთობა თუ არ აღვადგინეთ, პროცესი კიდევ უფრო გახანგრძლივდება. დღეს რუსული ბაზრის ის ნაწილი, რაც ქართულ ღვინოს თუ ციტრუსებს ეკავა, სხვებმა დაიკავეს, ძველი პოზიციის დაბრუნებას დრო დასჭირდება. მას შემდეგ, რაც თბილისში რუსული ფილმის ფესტივალი ჩატარდა, გვინდა, მოსკოვში ჩავიდეთ და ქართული ფილმის ფესტივალი გავმართოთ, იქაური ახალგაზრდობა ქართულ კინოს ცუდად იცნობს. ვიმედოვნებ, მალე ვნახავ ჩემს მეგობარს - ელდარ რიაზანოვს, რომელიც, ავადმყოფობის გამო, ამჯერად თბილისში ვერ ჩამოვიდა.

- ქართული ფილმების დედნები მოსკოვში ინახება, რა კეთდება მათ დასაბრუნებლად?

- ახლა ვიწყებთ ამ მიმართულებით მუშაობას, ეს საგანძური აუცილებლად უნდა ჩამოვიტანოთ და თუ არ ჩამოვიტანთ, მას საბოლოოდ დავკარგავთ. ქართულ კინოფილმებზე პირდაპირ ნადირობენ.

- კონკრეტულად, ვინ უნდა ჩამოიტანოს კინოფირები?

- ამ პროცესში ჩართულია კულტურის სამინისტრო, მთავრობის კანცელარია. ნეგატივები მოსკოვში დარჩება, ციფრული ტექნოლოგიების მეშვეობით ჩამოვიტანთ მათ თბილისში და საცავში შევინახავთ, თუ საჭირო იქნება, ფირზეც დავბეჭდავთ. ქვეყანა, მისი ხელისუფლება ამით მხოლოდ მოიგებს. ქართულ ფილმებს, რომლებზეც, როგორც აღვნიშნე, დიდი მოთხოვნაა, თვითონ გავყიდით და ქვეყნის ბიუჯეტშიც შემოვა ფული.

- ძველი, შავ-თეთრი ფილმების გაფერადებაზე რა აზრის ხართ, თუნდაც "ჯარისკაცის მამის" ახალ ვერსიაზე?

- ამის წინააღმდეგი ვარ, მიმაჩნია, რომ ამ ფილმს ფერმა ვერაფერი შემატა, შავ-თეთრი უფრო მიახლოებულია იმდროინდელ რეალობასთან, რასაც ფილმი ასახავს, გაფერადებამ კი ცოტა ბუტაფორიული იერი შესძინა.

- როგორ შეაფასებთ 2012 წელს ქართულ პოლიტიკაში მომხდარ ცვლილებას, ქვეყნის სათავეში ახალი პოლიტიკური გუნდის მოსვლას?

- ვფიქრობ, ძალზე მნიშვნელოვანი რამ მოხდა. გამსახურდიას ხელისუფლება თბილისის ომის შედეგად შეიცვალა, შევარდნაძის ხელისუფლება რევოლუციის გზით წავიდა ხელისუფლებიდან. რამდენიმე თვის წინ კი, ჩვენს სინამდვილეში პირველად, არჩევნებით შეიცვალა ხელისუფლება. ასე ხდება დემოკრატიულ ქვეყნებში. ახლა მთავარია, "ქართულმა ოცნებამ" ისე წარმართოს პოლიტიკა, რომ საქართველოს მოსახლეობამ შვება იგრძნოს.

- თქვენ "ვარდების რევოლუციის" აქტიური მონაწილე იყავით, ვარდით ხელში შეხვედით პარლამენტის დარბაზში. თქვენი აზრით, რამ გამოიწვია ამ რევოლუციის იდეის მარცხი?

- მაშინ ბევრს გაუჩნდა იმედი, მოლოდინი... დიდი წვლილი შევიტანე იმაშიც, რომ დღეს ჩვენი სახელმწიფო დროშა ისეთია, როგორიც არის. პარიზში, საფრანგეთის ეროვნულ ბიბლიოთეკაში ყოფნისას, ეს დროშა, მე-13 საუკუნის პორტულანზე (საზღვაო რუკაზე) გამოსახული ვნახეთ, შემდეგ იტალიაში მოვნახეთ ორი ასეთივე გამოსახულებიანი რუკა. პრეზიდენტმა სააკაშვილმა ერთ-ერთი პირველი განკარგულება სწორედ ამ დროშის თაობაზე გამოსცა... ჩემი აზრით, სააკაშვილის ხელისუფლების მთავარი პრობლემა საზოგადოებასთან ურთიერთობა იყო. ახლა ქვეყნის სათავეში სხვა პოლიტიკური გუნდია, თანდათან გაჩნდებიან ახალი პარტიები, ერთპარტიულობა ქვეყნისთვის დამღუპველია. ვიცი, რომ ახალგაზრდები ქმნიან ახალ პარტიას, თვითონ ბიძინა ივანიშვილიც მოუწოდებს საზოგადოებას აქტიურობისკენ. კონკურენცია პოლიტიკაშიც და ხელოვნებაშიც აუცილებელია.

- ხომ არ ფიქრობთ, რომ პოლიტიკაში აქტიურობის გამო, თქვენი შემოქმედება დააზარალეთ, რაღაც დააკელით?

- ქვეყანაში განვითარებული მოვლენები შემოქმედებაზე სარკესავით აირეკლება. რა ფილმი უნდა გადამეღო უშუქობის, არეულობის ფონზე? კინოსტუდია "ქართული ფილმი" დანგრეულია, შეიძლება ითქვას, რომ არ არსებობს, ამ ყველაფრის აღდგენას კი წლები დასჭირდება. საუბედუროდ, ჩვენ, ქართველები, დაუფიქრებლად ვანგრევთ. არ ვფიქრობთ იმაზე, რომ ნგრევა ადვილია, შენება კი ძნელი... ბალტიისპირეთში საბჭოთადროინდელი ძეგლები ჩვენსავით არ დაუნგრევიათ, ყველაფერი შეინახეს. ერთ-ერთ მაღალჩინოსანს ვუთხარი კიდეც: ნუ ანგრევთ ამ ძეგლებს, გადაიტანეთ გორში და მუზეუმი გააკეთეთ-მეთქი. ახლახან ერევანში ვიმყოფებოდი, სადაც სხვა ძეგლებთან ერთად, შაუმიანის ძეგლიც დგას, ეს ხომ ჩვენი ისტორიააო, - მითხრეს. ჩვენ კი ისტორიის დაფასება არ ვიცით, "იმელის" შენობის ფასადზე იაკობ ნიკოლაძისა და თამარ აბაკელიას ბრწყინვალე ბარელიეფები ჩამოანგრიეს. ყველაფერთან ბრძოლა ხომ არ შეიძლება!

- თუ გაქვთ ოცნების ფილმი, რომელზე ოცნებაც წარსულს ჩაბარდა?

- ვაპირებდი მრავალსერიიანი მხატვ­რული ფილმის გადაღებას ილია ჭავჭავაძის ცხოვრებაზე, ნუგზარ შატაიძის სცენარით, მაგრამ, სამწუხაროდ, ის გარდაიცვალა..

- ახლოვდება ახალი წელი, - იმედის, სიახლის დღესასწაული. სად შეხვდებით ახალ წელს?

- ადრე ახალ წელს მეგობრების წრეში ვხვდებოდი, ზეიმით. დაუვიწყარი თამადა იყო თემიკო ჩირგაძე, ჩემი მეგობარი, მრავალმხრივ ნიჭიერი კაცი. ახლა, ჩვენს ოჯახში მომხდარი ტრაგედიის შემდეგ, არაფრის ხალისი აღარ მაქვს. ახალ წელს მე და ჩემი მეუღლე თბილისში არ ვიქნებით, მოგვიანებით ჩამოვალ და მუშაობას განვაგრძობ.

ესაუბრა ნინო კვიტაშვილი

ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"

(გამოდის ოთხშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება