მოზაიკა
მსოფლიო

19

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ორშაბათი, მთვარის ოცდამეორე დღე დაიწყება 02:56-ზე, მთვარე მერწყულშია - არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები. ყოველდღიური საქმეებით შემოიფარგლეთ. ნუ მიიღებთ მნიშვნელოვან გადაწყვეტილებებს. ვაჭრობისთვის არახელსაყრელი დღეა. მოერიდეთ საქმეების, ურთიერთობების გარჩევას. აკონტროლეთ ემოციები. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. ცოდნის მისაღებად, გამოცდის ჩასაბარებლად. ცუდი დღეა საქმიანობის, სამსახურის შესაცვლელად. უფროსთან ურთიერთობა კარგს არაფერს მოგიტანთ. გახსოვდეთ, რომ ამ დღეს ადამიანები უფრო მეტ დაპირებას იძლევიან, ვიდრე სინამდვილეში გაგიკეთებენ. მეტად დაისვენეთ, ივარჯიშეთ, მაგრამ მკვეთრ ილეთებს მოერიდეთ. შეასრულეთ საოჯახო საქმეები. ქორწინება და ნიშნობა სხვა დღისთვის გადადეთ. გაფრთხილდით, მოსალოდნელია ტრავმები და მოტეხილობები.
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
სამართალი
საზოგადოება
მეცნიერება
სპორტი
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
რას სწერდა ჯორჯ ვაშინგტონი ახალციხელ ჰასან ფაშას?
რას სწერდა ჯორჯ ვაშინგტონი ახალციხელ ჰასან ფაშას?

ჯორჯ ვა­შინგტო­ნი­სა და ჰა­სან ფა­შას მი­მო­წე­რის შე­სა­ხებ ერთ-ერთი პირ­ვე­ლი ამე­რი­კუ­ლი რო­მა­ნი “ალ­ჟი­რე­ლი ტყვე” 1797 წელს გა­მო­აქ­ვეყ­ნა ამე­რი­კელ­მა დრა­მა­ტურ­გმა და იუ­რის­ტმა რო­ი­ალ ტა­ი­ლერ­მა. სა­ვა­რა­უ­დოდ, ავ­ტო­რი ეყ­რდნო­ბო­და იმ ამე­რი­კელ მე­ზღვა­ურ­თა და დიპ­ლო­მატ­თა ნა­ამ­ბობს, რო­მელ­თაც ალ­ჟი­რის მმარ­თვე­ლი თა­ვად იხი­ლეს. ტა­ი­ლე­რის ნა­წარ­მო­ე­ბი პო­პუ­ლა­რო­ბით სარ­გებ­ლობ­და და აშშ-ში რამ­დენ­ჯერ­მე გა­მო­ი­ცა. სა­ქარ­თვე­ლო­ში ცო­ტამ თუ იცის ამე­რი­კის შე­ერ­თე­ბუ­ლი შტა­ტე­ბის პირ­ველ პრე­ზი­დენტს, ჯორჯ ვა­შინგტონ­სა და ალ­ჟი­რის მმარ­თველს, ახალ­ცი­ხელ ჰა­სან ფა­შას შო­რის მი­წერ-მო­წე­რის შე­სა­ხებ. ამ სა­ინ­ტე­რე­სო ამ­ბის შე­სა­ხებ ცნო­ბებს ის­ტო­რი­კო­სი კონ­სტან­ტი­ნე ფე­რა­ძე გვაწ­ვდის.

- 1815-1830 წლებ­ში ამე­რი­კის გე­ნე­რა­ლუ­რი კონ­სუ­ლი ალ­ჟირ­ში მი­იჩ­ნევ­და, რომ ეს ქვე­ყა­ნა ფუნ­და­მენ­ტუ­რად გან­სხვავ­დე­ბო­და მის­თვის ცნო­ბილ სხვა ქვეყ­ნე­ბის­გან. მსგავ­სი იყო მხო­ლოდ მამ­ლუქ­თა ეგ­ვიპ­ტე, სა­დაც მთელ სა­ხელ­მწი­ფოს უცხო­ე­თი­დან გად­მო­სახ­ლე­ბულ­ნი მარ­თავ­დნენ. ოს­მა­ლე­თის სხვა პრო­ვინ­ცი­ე­ბის მსგავ­სად, ალ­ჟი­რის სა­ფა­შოს მმარ­თვე­ლი ელი­ტაც ოს­მა­ლურ ყა­ი­და­ზე იყო ორ­გა­ნი­ზე­ბუ­ლი. თა­ნა­მედ­რო­ვე მკვლევ­რე­ბი მი­იჩ­ნე­ვენ, რომ ის სა­კუ­თარ რი­გებ­ში მხო­ლოდ “თურქ” მო­ხე­ლე­ებს იღებ­და და აწი­ნა­უ­რებ­და, რი­თაც ინარ­ჩუ­ნებ­და მმარ­თვე­ლო­ბის ოს­მა­ლურ სის­ტე­მას. თურ­ქად კი ით­ვლე­ბო­და ის, ვინც არ იყო არა­ბი და ვინც ქვეყ­ნის გა­რეთ და­ი­ბა­და.

ის­ტო­რი­კო­სე­ბი აღ­ნიშ­ნა­ვენ, რომ თურ­ქად შე­იძ­ლე­ბა წო­დე­ბუ­ლი­ყო ბულ­გა­რე­ლი, ბერ­ძე­ნი, ალ­ბა­ნე­ლი, ჩეხი, იტა­ლი­ე­ლი, კორ­სი­კე­ლი და მრა­ვა­ლი სხვა. “თურ­ქი­სა” და ად­გი­ლობ­რი­ვი მო­სახ­ლის შვი­ლი უკვე აღარ მი­იჩ­ნე­ო­და თურ­ქად და მას ყუ­ლ­ოღ­ლის ეძახ­დნენ. ეს კა­ტე­გო­რია მოკ­ლე­ბუ­ლი იყო მმარ­თვე­ლი წრის პრი­ვი­ლე­გი­ებს. ალ­ჟირ­ში სა­კუ­თა­რი ნე­ბით სახ­ლდე­ბოდ­ნენ ევ­რო­პე­ლი მე­ზღვა­უ­რე­ბიც, რომ­ლებ­საც რე­ნე­გა­ტებს ეძახ­დნენ. ისი­ნი, რო­გორც წესი, გა­მუს­ლი­მე­ბუ­ლი ქრის­ტი­ა­ნე­ბი იყ­ვნენ და ალ­ჟირ­ში ჩა­მო­დი­ოდ­ნენ მი­მალ­ვის მიზ­ნით ან სა­კუ­თარ ქვეყ­ნებ­ში უპერ­სპექ­ტი­ვო­ბის გამო. ალ­ჟი­რის სა­ფა­შო­ში ცხოვ­რობ­დნენ მამ­ლუ­ქე­ბიც, თუმ­ცა მათი რა­ო­დე­ნო­ბა იმ­დე­ნად უმ­ნიშ­ვნე­ლო იყო, რომ უცხო­ე­ლე­ბი მა­თაც რე­ნე­გა­ტებს ეძახ­დნენ. ალ­ჟი­რი დიდი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის ქვე­ყა­ნა იყო. აქ შე­იძ­ლე­ბო­და სწრა­ფად გამ­დიდ­რე­ბა და ასე­ვე სწრა­ფად დაგ­რო­ვე­ბუ­ლი ქო­ნე­ბის და­კარ­გვაც. მე­კობ­რე­ო­ბა სარ­ფი­ა­ნი საქ­მი­ა­ნო­ბა იყო, ზღვა­ში გა­სულ ალ­ჟი­რე­ლებს შე­იძ­ლე­ბა ისე­თი ხო­მალ­დი ჩა­ეგ­დოთ ხელთ, რომ­ლის ტვირ­თი, მე­ზღვა­ურ­თა გა­მო­სას­ყი­დი და თა­ვად ხო­მალ­დის ღი­რე­ბუ­ლე­ბა, რამ­დენ­ჯერ­მე აღე­მა­ტე­ბო­და ამე­რი­კის პრე­ზი­დენ­ტის წლი­ურ ხელ­ფასს.

შე­საძ­ლოა, ახალ­გაზ­რდა ჰა­სა­ნი ოს­მა­ლურ ახალ­ცი­ხე­ში და­ნა­ხუ­ლი უპერ­სპექ­ტი­ვო­ბის გამო გა­და­სახ­ლდა სიმ­დიდ­რი­თა და მე­კობ­რე­ე­ბით სა­ხელ­გან­თქმულ ალ­ჟირ­ში. მისი ზუს­ტი სა­ხე­ლი და გვა­რი უც­ნო­ბია. ჰა­სა­ნის წარ­მო­მავ­ლო­ბის შე­სა­ხებ გვაქვს შემ­დე­გი ინ­ფორ­მა­ცია: 1775 წელს, რო­დე­საც ალ­ჟი­რის ფა­შამ, მუ­ჰამ­მად ბინ უსა­მა დეიმ (1766-1791), იგი სტამ­ბოლ­ში სულ­თან­თან მი­ავ­ლი­ნა გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი მი­სი­ით, ალ­ჟი­რის მო­მა­ვალ­მა გამ­გე­ბელ­მა აჰის­კე­ლი (ახალ­ცი­ხე­ლი) ჰა­სან იბნ იუ­სუ­ფის სა­ხე­ლით და­წე­რა მცი­რე ნაშ­რო­მი “ალ­ჟი­რის ის­ტო­რია, ანუ თაჰზიბ ეთ-თე­ვა­რიჰ”. ამ თხზუ­ლე­ბის დე­და­ნი სტამ­ბო­ლის თოფ­კა­პის სა­სახ­ლის მუ­ზე­უმ­ში ინა­ხე­ბა და მის კა­ტა­ლოგ­შია შე­სუ­ლი. იგი­ვეა აღ­წე­რი­ლი ის­მა­ილ ოზე­ნის კრე­ბულ­ში “ოს­მა­ლო ავ­ტო­რე­ბი”. ოზე­ნის გა­მო­ცე­მა­ში ვკი­თხუ­ლობთ ჰა­სა­ნის ქარ­თუ­ლი წარ­მო­მავ­ლო­ბის შე­სა­ხებ, რაც ასე­ვე აღ­ნიშ­ნუ­ლია 1793 წლის 22 აგ­ვის­ტო­თი და­თა­რი­ღე­ბულ დიპ­ლო­მა­ტი­ურ მი­მო­წე­რა­ში ბრი­ტა­ნელ სა­ი­მონ ლუ­კას­სა და ბრი­ტა­ნე­თის სამ­ხედ­რო უწყე­ბის ხელ­მძღვა­ნელ ჰენ­რი დუნ­დასს შო­რის, სა­დაც აღ­ნიშ­ნუ­ლია, რომ სიდი ანუ ბა­ტო­ნი ჰა­სა­ნი ქარ­თვე­ლია. სა­ვა­რა­უ­დოდ, ჰა­სა­ნი იყო გა­მაჰ­მა­დი­ა­ნე­ბუ­ლი ახალ­ცი­ხე­ლი მეს­ხი.

ჰა­სან ფა­შას ძეგლი თურ­ქეთ­ში, ქა­ლაქ ჩეს­მე­ში

1899 წ.1730-იანი წლე­ბი­სათ­ვის ახალ­ცი­ხის სა­ფა­შოს დიდ­გვა­რო­ვან­თა უმე­ტე­სო­ბა მაჰ­მა­დი­ა­ნი იყო, გლე­ხე­ბის ნა­წი­ლი კი ისევ ინარ­ჩუ­ნებ­და ქრის­ტი­ა­ნულ სარ­წმუ­ნო­ე­ბას. მუ­რად ქა­სა­ბის წიგნ­ში “ოს­მა­ლე­თის ქარ­თვე­ლე­ბი” და­სა­ხე­ლე­ბუ­ლია არა­ერ­თი ახალ­ცი­ხე­ლი ქარ­თვე­ლი, რომ­ლე­ბიც ამ პე­რი­ოდ­ში, ჰა­სა­ნის მსგავ­სად, ოს­მა­ლე­თის იმ­პე­რი­ა­ში საკ­მა­ოდ მა­ღალ თა­ნამ­დე­ბო­ბებ­ზე მსა­ხუ­რობ­დნენ. სა­ი­მონ ლუ­კა­სის ცნო­ბით, ქა­ლაქ ახალ­ცი­ხეს ოს­მა­ლე­ბი აჰის­კას ეძახ­დნენ და ეს გე­ოგ­რა­ფი­უ­ლი სა­ხელ­წო­დე­ბა დღემ­დეა შე­მორ­ჩე­ნი­ლი. თურ­ქუ­ლი ორი­ენ­ტა­ცი­ის ე.წ. თურ­ქი მეს­ხე­ბი სა­კუ­თარ ეთ­ნი­კურ ჯგუფს აჰის­კა თურქლე­რის, ანუ ახალ­ცი­ხელ თურ­ქებს უწო­დე­ბენ.

- ჰა­სან ფა­შას რა­ტომ სწერ­და ამე­რი­კის პრე­ზი­დენ­ტი ჯორჯ ვა­შინგტო­ნი, რა ცნო­ბე­ბია ამის შე­სა­ხებ?

- ჰა­სა­ნი ძა­ლი­ან ახალ­გაზ­რდა გა­იწ­ვი­ეს ოს­მა­ლურ ჯარ­ში, ალ­ჟირ­ში. უცხო გა­რე­მო­ში მოხ­ვედ­რი­ლი ჰა­სა­ნი სის­ხარ­ტის, გა­ნათ­ლე­ბი­სა და სი­მა­მა­ცის გამო ჯერ მცი­რე სამ­ხედ­რო გემ­ზე მი­ავ­ლი­ნეს, შემ­დეგ კი სა­ფა­შოს სამ­ხედ­რო ხო­მალ­დზე გა­და­იყ­ვა­ნეს მე­თა­უ­რის რან­გში. 1770 წელს ის ოს­მა­ლუ­რი ფლო­ტის ალ­ჟი­რის ხო­მალდთა შე­ნა­ერ­თს ხელ­მძღვა­ნე­ლობ­და შავ ზღვა­ზე რუ­სე­თის ფლო­ტის წი­ნა­აღ­მდეგ. გა­აგ­რძე­ლეთ კი­თხვა

მაყვალა
6

ვაშინგტონი, ეგ ფაშა, მარადონა, მოციქული მოჰამედი, ლედი გაგა ტვ ობიექტივზე რო ერთი კაცია, იმის ნათესავები არიან. ნუ, თვითონ ასე ამბობს. 

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ვოლოდიმირ ზელენსკი, რომში აშშ-ის ვიცე-პრეზიდენტს ჯეი დი ვენსს და სახელმწიფო მდივანს მარკო რუბიოს შეხვდა
ავტორი:

რას სწერდა ჯორჯ ვაშინგტონი ახალციხელ ჰასან ფაშას?

რას სწერდა ჯორჯ ვაშინგტონი ახალციხელ ჰასან ფაშას?

ჯორჯ ვაშინგტონისა და ჰასან ფაშას მიმოწერის შესახებ ერთ-ერთი პირველი ამერიკული რომანი “ალჟირელი ტყვე” 1797 წელს გამოაქვეყნა ამერიკელმა დრამატურგმა და იურისტმა როიალ ტაილერმა. სავარაუდოდ, ავტორი ეყრდნობოდა იმ ამერიკელ მეზღვაურთა და დიპლომატთა ნაამბობს, რომელთაც ალჟირის მმართველი თავად იხილეს. ტაილერის ნაწარმოები პოპულარობით სარგებლობდა და აშშ-ში რამდენჯერმე გამოიცა. საქართველოში ცოტამ თუ იცის ამერიკის შეერთებული შტატების პირველ პრეზიდენტს, ჯორჯ ვაშინგტონსა და ალჟირის მმართველს, ახალციხელ ჰასან ფაშას შორის მიწერ-მოწერის შესახებ. ამ საინტერესო ამბის შესახებ ცნობებს ისტორიკოსი კონსტანტინე ფერაძე გვაწვდის.

- 1815-1830 წლებში ამერიკის გენერალური კონსული ალჟირში მიიჩნევდა, რომ ეს ქვეყანა ფუნდამენტურად განსხვავდებოდა მისთვის ცნობილ სხვა ქვეყნებისგან. მსგავსი იყო მხოლოდ მამლუქთა ეგვიპტე, სადაც მთელ სახელმწიფოს უცხოეთიდან გადმოსახლებულნი მართავდნენ. ოსმალეთის სხვა პროვინციების მსგავსად, ალჟირის საფაშოს მმართველი ელიტაც ოსმალურ ყაიდაზე იყო ორგანიზებული. თანამედროვე მკვლევრები მიიჩნევენ, რომ ის საკუთარ რიგებში მხოლოდ “თურქ” მოხელეებს იღებდა და აწინაურებდა, რითაც ინარჩუნებდა მმართველობის ოსმალურ სისტემას. თურქად კი ითვლებოდა ის, ვინც არ იყო არაბი და ვინც ქვეყნის გარეთ დაიბადა.

ისტორიკოსები აღნიშნავენ, რომ თურქად შეიძლება წოდებულიყო ბულგარელი, ბერძენი, ალბანელი, ჩეხი, იტალიელი, კორსიკელი და მრავალი სხვა. “თურქისა” და ადგილობრივი მოსახლის შვილი უკვე აღარ მიიჩნეოდა თურქად და მას ყულოღლის ეძახდნენ. ეს კატეგორია მოკლებული იყო მმართველი წრის პრივილეგიებს. ალჟირში საკუთარი ნებით სახლდებოდნენ ევროპელი მეზღვაურებიც, რომლებსაც რენეგატებს ეძახდნენ. ისინი, როგორც წესი, გამუსლიმებული ქრისტიანები იყვნენ და ალჟირში ჩამოდიოდნენ მიმალვის მიზნით ან საკუთარ ქვეყნებში უპერსპექტივობის გამო. ალჟირის საფაშოში ცხოვრობდნენ მამლუქებიც, თუმცა მათი რაოდენობა იმდენად უმნიშვნელო იყო, რომ უცხოელები მათაც რენეგატებს ეძახდნენ. ალჟირი დიდი შესაძლებლობის ქვეყანა იყო. აქ შეიძლებოდა სწრაფად გამდიდრება და ასევე სწრაფად დაგროვებული ქონების დაკარგვაც. მეკობრეობა სარფიანი საქმიანობა იყო, ზღვაში გასულ ალჟირელებს შეიძლება ისეთი ხომალდი ჩაეგდოთ ხელთ, რომლის ტვირთი, მეზღვაურთა გამოსასყიდი და თავად ხომალდის ღირებულება, რამდენჯერმე აღემატებოდა ამერიკის პრეზიდენტის წლიურ ხელფასს.

შესაძლოა, ახალგაზრდა ჰასანი ოსმალურ ახალციხეში დანახული უპერსპექტივობის გამო გადასახლდა სიმდიდრითა და მეკობრეებით სახელგანთქმულ ალჟირში. მისი ზუსტი სახელი და გვარი უცნობია. ჰასანის წარმომავლობის შესახებ გვაქვს შემდეგი ინფორმაცია: 1775 წელს, როდესაც ალჟირის ფაშამ, მუჰამმად ბინ უსამა დეიმ (1766-1791), იგი სტამბოლში სულთანთან მიავლინა განსაკუთრებული მისიით, ალჟირის მომავალმა გამგებელმა აჰისკელი (ახალციხელი) ჰასან იბნ იუსუფის სახელით დაწერა მცირე ნაშრომი “ალჟირის ისტორია, ანუ თაჰზიბ ეთ-თევარიჰ”. ამ თხზულების დედანი სტამბოლის თოფკაპის სასახლის მუზეუმში ინახება და მის კატალოგშია შესული. იგივეა აღწერილი ისმაილ ოზენის კრებულში “ოსმალო ავტორები”. ოზენის გამოცემაში ვკითხულობთ ჰასანის ქართული წარმომავლობის შესახებ, რაც ასევე აღნიშნულია 1793 წლის 22 აგვისტოთი დათარიღებულ დიპლომატიურ მიმოწერაში ბრიტანელ საიმონ ლუკასსა და ბრიტანეთის სამხედრო უწყების ხელმძღვანელ ჰენრი დუნდასს შორის, სადაც აღნიშნულია, რომ სიდი ანუ ბატონი ჰასანი ქართველია. სავარაუდოდ, ჰასანი იყო გამაჰმადიანებული ახალციხელი მესხი.

ჰასან ფაშას ძეგლი თურქეთში, ქალაქ ჩესმეში

1899 წ.1730-იანი წლებისათვის ახალციხის საფაშოს დიდგვაროვანთა უმეტესობა მაჰმადიანი იყო, გლეხების ნაწილი კი ისევ ინარჩუნებდა ქრისტიანულ სარწმუნოებას. მურად ქასაბის წიგნში “ოსმალეთის ქართველები” დასახელებულია არაერთი ახალციხელი ქართველი, რომლებიც ამ პერიოდში, ჰასანის მსგავსად, ოსმალეთის იმპერიაში საკმაოდ მაღალ თანამდებობებზე მსახურობდნენ. საიმონ ლუკასის ცნობით, ქალაქ ახალციხეს ოსმალები აჰისკას ეძახდნენ და ეს გეოგრაფიული სახელწოდება დღემდეა შემორჩენილი. თურქული ორიენტაციის ე.წ. თურქი მესხები საკუთარ ეთნიკურ ჯგუფს აჰისკა თურქლერის, ანუ ახალციხელ თურქებს უწოდებენ.

- ჰასან ფაშას რატომ სწერდა ამერიკის პრეზიდენტი ჯორჯ ვაშინგტონი, რა ცნობებია ამის შესახებ?

- ჰასანი ძალიან ახალგაზრდა გაიწვიეს ოსმალურ ჯარში, ალჟირში. უცხო გარემოში მოხვედრილი ჰასანი სისხარტის, განათლებისა და სიმამაცის გამო ჯერ მცირე სამხედრო გემზე მიავლინეს, შემდეგ კი საფაშოს სამხედრო ხომალდზე გადაიყვანეს მეთაურის რანგში. 1770 წელს ის ოსმალური ფლოტის ალჟირის ხომალდთა შენაერთს ხელმძღვანელობდა შავ ზღვაზე რუსეთის ფლოტის წინააღმდეგ. გააგრძელეთ კითხვა