ნიჭიერი ადამიანია, პროფესიით ჟურნალისტი, გალობს, ხატავს, გიდია, მოსწონთ მისი შემეცნებითი ვიდეობლოგები. ადამიანებს კი თავი მასობრივად სტვენით გააცნო, როცა "ნიჭიერი“ კონკურსანტი იყო.
ზურა, ზურიუს ბალანჩივაძეს ჩაცმის სტილიც განსხვავებული აქვს. როცა მას ვუყურებ, XIX საუკუნის ბოლოს, ან XX საუკუნის პირველი ნახევრის ადამიანი მგონია, ანუ ისტორიული პიროვნება შლაპაში, ფრაკში, ჟილეტსა და ჰალსტუხში გამოწყობილი. ეს ტანსაცმელი მისი ყოველდღიური ცხოვრების ნაწილია...
რატომ მოირგო ზურიუსმა ასეთი სამოსი, რა ემოციური დატვირთვა აქვს ამას მისთვის, ყოველდღიურობაში რამდენად კომფორტულია ეს ყველაფერი, ამას ინტერვიუდან მიხვდებით...
ზურა, ზურიუს ბალანჩივაძე:
- პირველ რიგში მნიშვნელოვანია, რომ თავი ვიგრძნო ბუნებრივად და კომფორტულად. მე კი არ უნდა ვერგებოდე ამ ტანსაცმელს, არამედ ეს ყველაფერი მე უნდა მერგებოდეს. სხვა ადამიანებზეც მინახავს მსგავსი შესამოსელი, მაგრამ მათ ის კონკრეტულ დროს - წვეულებაზე, ან დღის რაღაც მონაკვეთსა თუ სიტუაციაში აცვიათ და ის მათი ყოველდღიურობის ნაწილი არ არის. ჩემთვის ამ ყველაფრის ამოსავალი წერტილი ის იყო, რომ მსგავსი ჩაცმულობა საერთოდ მიყვარს და ბავშვობიდან მიზიდავდა. თან, მინდოდა, ჩემთვის კომფორტული, ბუნებრივი ყოფილიყო. ეს სტილი და სამოსიც ნელ-ნელა იქმნებოდა. ვიძენდი იმას, რის საშუალებაც მქონდა და ქვეყანაში რაც იყო, რისი გამოწერაც შემეძლო, რასაც მეორადებში აღმოვაჩენდი. მოკლედ, თანდათან ვხდებოდი, რა მინდოდა. ახლაც მაქვს რამდენიმე იდეა და ვცდილობ, ის სამოსი გამოვიწერო, ან შევაკერინო, მეორადებში ვიყიდო, ან ბრენდირებულ მაღაზიაში. მოკლედ ასეა - გააჩნია, სად რას წავაწყდები და როგორ ავეწყობი.
- ფრაკი, ცილინდრი, შლაპა, სახასიათო პერანგი, ჟილეტი - ეს შენი ტანსაცმლის არასრული ჩამონათვალია, ანუ ის, რაც ზურიუსის ყოველდღიურობისთვის კარგა ხანია დამახასიათებელი გახდა...
- კი და იმასაც დავაკვირდი, რომ თბილისის და საქართველოს ჰავა მთლად ერთი-ერთზე ვერ შეესაბამება იმ გარემოს, სადაც ამ ხასიათის ტანსაცმელი შეიქმნა. იქ უფრო ცივი კლიმატია და ეს სამოსი უფრო დიდხანს იქ არის აქტუალური. ჩვენთან ზამთარი მეტად მოკლეა, იმდენ ხანს არ გრძელდება, როგორც მაგალითად, ჩრდილოეთ გერმანიაში, ბრიტანეთში, ბელგიაში. ამიტომ სქელ შალის პიჯაკის შიგნით ჩაცმულ პულოვერზე და იმის შიგნით სქელ პერანგზე ზემოდან პალტოს ოქტომბერში ვერ ჩაიცვამ, დაგცხება, ბრიტანეთში კი ოქტომბერში ამის ამინდი ნამდვილად არის. ეს ყველაფერი უკვე მას მერე მოდის და გასათვალიწინებელი ხდება, როდესაც შესაბამის ცოდნას და გამოცდილებას დააგროვებ.
- შენი კარადიდან აბსოლუტურად გაიდევნა თანამედროვე კოსტიუმები?
- ჩემს კარადაში საკიდებზე ძირითადად კიდია, - პიჯაკები, პერანგები, ჟილეტები, შარვლები. ცალკეა ჰალსტუხების და ბაფთების სექციაა. ბაფთების უმრავლესობა ხელით არის შესაბნევი. ამიტომ ხელით ვიკრავ. უფრო ბუნებრივი ჩანს, ვიდრე გამზადებული ბაფთა, რომელსაც უცებ მოირგებ. თუმცა თანამედროვე სამოსი, ბოტასი, კაპიუშონი, მაისური, რა თქმა უნდა, მაქვს, ასევე "დუტის“ ქურთუკიც, რადგან მცივანა ვარ. როცა ზამთარში ქარია და ცივა, მეც კრიტიკულად მცივა. ამიტომ განსაკუთრებით ცივი ზამთრისთვის შესაბამისი სამოსი მაქვს. ოღონდ, "დუტის“ ქურთუკიც გრძელი პალტოსავითა. ბევრი ვეძებე და ბოლოს ქალების სექციიდან ვიყიდე.
- რომ გიყურებ, ხან XIX საუკუნის ბოლო წლების საზოგადო მოღვაწე, პოეტი, მეცნიერი, თუ საერთოდაც ლიტერატურული პერსონაჟი მგონიხარ...
- არის ამაში გარკვეული სიმბოლოები. ხან შეიძლება რაღაც ფილმის გავლენაც იყოს... განწყობა სხვადასხვანაირია. თან, ამით ადამიანი რაღაცნაირად თავს ირთობ, თამაშობ და რის სანახავადაც უცხო ქვეყანაში წახვიდოდი, ის პერსონაჟი თავად ხდები...
- და ხასიათზეც მოქმედებს?
- კი და ზოგჯერ პირიქით, მე ვკარნახობ ჩემს ხასიათს. გააჩნია სიტუაციას. ორივე ამბავია. ლაბადა მომიცვამს და XX საუკუნისკენ წავსულვარ, პალტოს ჩაცმიცვმას და XIX საუკუნეში მოვხვედრილვარ. ხანდახან მოძრაობასაც მიცვლის, სულ გახსენებს, იმ წუთას ვინ ხარ.
- მგონი, ამ სამოსით, ნებისმიერ შემთხვევაში, ევროპელი ხარ...
- ევროპასაც გააჩნია, პალტო, რომელიც ფრიალებს, ისეთ შთაბეჭდილებას მიტოვებს, რომ ჩქარა უნდა ვიარო, არის რაღაც, რასაც ნელი სიარული სჭირდება, ზოგ ტანსაცმელი სისხარტეს მოითხოვს...
- ჩვენს სტრესულ, ყოფითი პრობლემებით გადატვირთულ ცხოვრებაში XIX საუკუნის სამოსი ხელს არ გიშლის? რატომღაც მგონია, რომ შენგან ის მუდმივად სიდინჯეს, სიდარბაისლეს, რაღაცის მოთმენას, ატანას მოითხოვს...
- მოითხოვს, ვისაც ასეთი ტანსაცმელი ბევრი წლის წინ ეცვათ, ისინიც დინჯები იყვნენ. ფოტოკამერის წინაც ალბათ დიდხანს ემზადებოდნენ, რადგან ფოტოგრაფია მაშინ ახალი ხილი იყო, მაგრამ თუ ლუდის, ან ღვინის დასალევად წავიდოდნენ, მაშინ რა, სხვა რამე ეცვათ? აქედან გამომდინარე, ბუნებრიობაც ზუსტად ეგ არის. როგორც XIX საუკუნის ბოლოს მოეწონებოდათ, ეწყინებოდათ, ვცდილობ, ისევე ბუნებრივად მივიღო ის ყველაფერი და იმის ნაწილი გავხდე.
- შენ ცდილობ, მიიღო, მაგრამ საინტერესოა, საზოგადოების რეაქცია. ადამიანები ამას შენგან ბუნებრივად იღებენ?
- იღებენ, მაგრამ მქონია ცოტა არაერთგვაროვანი შეფასებებიც და არა ერთხელ. სხვათა შორის, ეგ დღემდე არის. მაგალითად, როცა ქუჩაში მოდის ადამიანი და ვუყურებ, არ მიყურებს, მაგრამ გამცდება თუ არა, გამომხედავს. ყველა მეუბნება, - გიყურებენო... მოძახებებიც ყოფილა, მაგრამ რაღაც მომენტში ეჩვევი და ეს გარკვეულ ძალასაც გმატებს. არადა, არავითარ შემთხვევაში არაფერს აშავებ. რასაც გინდა, იმას ჩაიცვამ. იმასაც ვერ გეტყვიან, - რას გავხარ? ვერც იმას, - შიშველი ხარ, ან არასწორად გაცვიაო... მაგრამ ადამიანის უცენზურობასაც საზღვარი არ აქვს და ბევრი სხვადასხვა რამეც მსმენია... მაგრამ მე მხოლოდ ჩემი განსხვავებული ჩაცმის სტილით ხომ არ მიცნობენ, უამრავ რაღაცას ვაკეთებ, რაც ჩემს ჩაცმულობასთან კავშირში არ არის.
- ამიტომაც არის, რომ საზოგადოება ამ განსხვავებულობას "გპატიობს", რადგანაც ადამიანებისთვის რაღაც სასარგებლოს აკეთებ...
- კი. ჯერ იყო "ნიჭიერი,“ მერე ტელეჟურნალისტიკა, ჩემი შემეცნებითი ვიდეოები, კიდევ სხვა რაღაცებიც და ესეც რაღაცნაირად ჩემ მიმართ ნდობას იწვევს.
- ნდობის "მანდატი“ მნიშვნელოვანია, ამის ფონზე ადამიანები ერთმანეთს რაღაცებს პატიობენ.
- ასე თუ ისე პატიობენ... ეს არ არის ჩაცმულობა ჩაცმულობისთვის. ისიც მე ვარ, რაც მაცვია და ისიც, მე ვარ, რასაც ვაკთებ. ისე არ არის, რომ მე ასე მაცვია და იმის იქით არაფერია. ერთი მეორეს ავსებს და საბოლოო ჯამში რაღაც დონემდე მივდივართ.
- დამოუკიდებლად წყვეტ პალტოსა თუ ფრაკის მოდელებს, როგორი იქნება?
- კი, მაგალითად, პალტოსგან ფრაკი მკერავის დახმარებით შევქმენი. ამ შემთხვევაში თავდაჯერებულობა აუცილებელია. მკერავს ზუსტად ვუთხარი, რა და როგორ მინდოდა. უკვირდა, - ეს როგორო? მერე წამომყვა იდეების ბოლომდე მიყვანაში. როდესაც ყიდულობ, ზოგჯერ ტანსაცმელი გკარნახობს და ზოგჯერ თვითონ კარნახობ. უნდა გაითვალისწინო, რაზე იცვამ, რისთვის გინდა. ცილინდრი რომ ვიყიდე, იმაზეც ვფიქრობდი, როგორი სათვალე მოუხდებოდა. კონიუნქტურაში ბოლომდე რომ ჩამჯდარიყო, რაღაც ეტაპზე იქამდე მივედი, რომ ულვაშებიც კი ავიპრიხე. ქაოტურად რაღაცების ყიდვა არც ამ სფეროს უხდება.
- როგორია ოჯახის წევრების დამოკიდებულება შენი ამ ჩაცმულობის მიმართ?
- იყო მინიმალური "რაღაცები", მაგრამ მერე ნელ-ნელა დალაგდა ყველაფერი თავის ადგილას. ოჯახის წევრი ყოველთვის ფიქრობს და გაფასებს ჯერ საკუთარი თვალით, მერე სხვისი გადმოსახედიდან, სხვა რას იფიქრებს. როდესაც ხედავს, რომ ამაზე სხვა ცუდს არ ფიქრობს, ისიც ეჩვევა.
- და მერე საზოგადოებაც მუდმივად რაღაც ახალს გთხოვს...
- კი, სიახლეს ელის, გთხოვს და რაც რაღაც მომენტში ამას ბენეფიტებიც აქვს. ისეთ ტანსაცმელს, რომელიც ყველას აცვია, ისეთ პერიოდში ვიცვამ, როცა მინდა, რომ არავინ დამინახოს და მიცნოს. ზოგჯერ მაქვს ასეთი მომენტები და ეს ამაში მეხმარება. ძირითადად კი საზოგადოება ჩემგან ელის შლაპიან ზურიუსს. თუ შლაპა ახურავს, ე.ი. ზურიუსია, თუ არა, ე.ი. უბრალოდ ჰგავდა.
- როგორც ვიცი, ხატავ და დიდი ალბათობით, რაც სამოსის ასე შერჩევაში გეხმარება...
- არ არის გამორიცხული, აქედან მოდიოდეს. ბავშვობაში მეფეებს და დედოფლებს ვხატავდი, ანუ ზედმეტი ნაჭერი ჩემთვის ყოველთვის მიმზიდველი იყო... ჩემი მანტიაც ალბათ იქედან მოდის.
- ხატვისთვის დროს გვრჩება?
- მრჩება, მაგრამ მირჩევნია, თავისუფალი დრო კითხვას მოვახმარო, ცოტა რაღაც შევისრუტო, რომ მერე გადავამუშავე. ზამთარი მოდის, ამ დროს გასვლა და ზედმეტი მოძრაობა არ მახასიათებს და ხატვასაც დავიწყებ. მინდა, ეს პერიოდი ნაყოფიერად გამოვიყენო და კითხვას ხატვაც შევუთავსო. ამასთან, სოციალიზაციაც არ უნდა დამავიწყდეს და თან, ამ სამოსს მხოლოდ სახლშიც ვერ ჩავიცვამ.
- ჩოხაზე არ გიფიქრია?
- მიყვარს ჩოხა, მინდა, ერთხელაც შევიკერო, ოღონდ, მოდიფიცირებული ვარიანტი. ეს სამოსიც უცებ არ მოსულა, ნელ-ნელა მივიღე ყველაფერი. ნებისმიერი რაღაცისთვის შინაგანად მზად უნდა იყო. უცებ რომ გამოეწყობა ადამიანი ჩოხაში, შეიძლება პროტესტი გაჩნდეს. აქ მნიშვნელოვანია მიხვრა-მოხვრა, ჩოხა უნდა გაიშინაურო და შენი ბუნებრიობის ნაწილი გახადო. თუ ეს არ გაქვს, ვერაფერს გავაკეთებ. ამ პოზიციამდე უნდა მივიდე. თავს ძალას არ ვატან, მოვა, მოვა, არ მოვა, იყოს ისე, როგორც იქნება.
"კაცი უნდა კაცსა ჰგავდეს არა მუხის ხესაო". ძალიან კარგი მომწონს ,აბა პაპუასივით ხომ არ ივლის, როგორც ზოგიერთი კადრულობთ და შარვლიდან შიშველ ფეხებს აჩენთ. რატომ ბაძავთ თურქული სერიალის მსახიობებს, მამაკაცები ფეხსაცმელში შიშველი ფეხებით ამაზრზენია
ძალიან საინტერესო სტილია და საერთოდ არ არის 19 20 საუკინის უბრალოდ კლასიკური სტილია რაც ძალიან მომწონს