საზოგადოება
მსოფლიო

18

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის ოცდამეერთე დღე დაიწყება 02:39-ზე, მთვარე მერწყულში იქნება 09:27-დან კარგი დღეა ფინანსური საკითხების მოსაგვარებლად; გუნდური მუშაობისთვის; ვაჭრობისთვის. კარგია საერთო მიზნისთვის გაერთიანება, მომავლის დასახვა. კარგია მგზავრობა, მივლინება; საქმიანობის შეცვლა. მოაგვარეთ საოჯახო საქმეები; დაისვენეთ. კარგი დღეა ქორწინებისა და ნიშნობისათვის. ერთგულების ფიცის დასადებად; მავნე ჩვევებისგან გასათავისუფლებლად. ნუ გადატვირთავთ ღვიძლს. გაისეირნეთ სუფთა ჰაერზე. არ დაძაბოთ და გადაღალოთ თვალები. კარგი დღეა დასვენებისთვის, შიმშილისთვის.
პოლიტიკა
სამხედრო
მეცნიერება
მოზაიკა
სამართალი
კულტურა/შოუბიზნესი
სპორტი
Faceამბები
წიგნები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
როგორ ცხოვრობს გერმანიაში თსუ-ს ყოფილი რექტორი, რომელიც ევროპის პრესტიჟული უნივერსიტეტის პრეზიდენტია - "ჩემი ყველაზე დიდი მიღწევა ოჯახია"
როგორ ცხოვრობს გერმანიაში თსუ-ს ყოფილი რექტორი, რომელიც ევროპის პრესტიჟული უნივერსიტეტის პრეზიდენტია - "ჩემი ყველაზე დიდი მიღწევა ოჯახია"

თით­ქმის 10 წე­ლია, მთე­ლი ოჯა­ხით გერ­მა­ნი­ა­ში ცხოვ­რობს. ამ პე­რი­ო­დის გან­მავ­ლო­ბა­ში მუ­შა­ობ­და იე­ნას, ბამ­ბერ­გის და მი­უნ­ხე­ნის ტექ­ნი­კურ უნი­ვერ­სი­ტე­ტებ­ში.

პრო­ფე­სო­რი გი­ორ­გი ხუ­ბუა იუ­რის­ტია, სა­მარ­თლის ფი­ლო­სო­ფო­სი, ათე­უ­ლო­ბით სა­მეც­ნი­ე­რო ნაშ­რო­მის და მო­ნოგ­რა­ფი­ის ავ­ტო­რი. 2006-2010 წლებ­ში ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის სა­ხე­ლო­ბის თბი­ლი­სის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის რექ­ტო­რი გახ­ლდათ, დღეს კი ბერ­ლი­ნის Steinbeis University-ის რექ­ტო­რია (უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრე­ზი­დენ­ტი).

რო­გორ გახ­და ქარ­თვე­ლი მეც­ნი­ე­რი გერ­მა­ნი­ის პრეს­ტი­ჟუ­ლი უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრე­ზი­დენ­ტი, რო­გორ ცხოვ­რობს უცხო ქვე­ყა­ნა­ში და რას ფიქ­რობს ქარ­თუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა­ზე - გია ხუ­ბუა ექ­სკლუ­ზი­უ­რად ესა­უბ­რა AMBEBI.GE-ს:

"ბერ­ლი­ნის შტა­ინ­ბა­ი­სის უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრე­ზი­დენ­ტად 2018 წელს ამირ­ჩი­ეს. ამ თა­ნამ­დე­ბო­ბა­ზე ღია კონ­კურ­სი იყო გა­მო­ცხა­დე­ბუ­ლი. 40-მდე კან­დი­დატ­მა მი­ი­ღო კონ­კურ­სში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა. შერ­ჩე­ვა რამ­დე­ნი­მე­სა­ფე­ხუ­რი­ა­ნი გახ­ლდათ. სა­წყის ეტაპ­ზე კო­მი­სი­ამ 5 კან­დი­და­ტი შე­არ­ჩია, მათ­გან უნი­ვერ­სი­ტე­ტის სე­ნატ­მა და შტა­ინ­ბა­ი­სის ფონ­დის გამ­გე­ო­ბამ, ჩემს კან­დი­და­ტუ­რას და­უ­ჭი­რა მხა­რი.

რო­გორც გერ­მა­ნუ­ლი უნი­ვერ­სი­ტე­ტის ქარ­თვე­ლი პრე­ზი­დენ­ტი ორ­მაგ პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა­საც ვგრძნობ. მინ­და, აუ­ცი­ლებ­ლად გა­ვა­მარ­თლო გერ­მა­ნე­ლი კო­ლე­გე­ბის ნდო­ბა და ცხა­დია, რო­გორც ქარ­თველს, მუდ­მი­ვად მახ­სოვს, რომ ამ პოსტზე სა­ქარ­თვე­ლოც ღირ­სე­უ­ლად უნდა წარ­მო­ვად­გი­ნო.

- უცხო­ე­ლის­თვის, უცხო ქვეყ­ნის უნი­ვერ­სი­ტე­ტის მარ­თვა რთუ­ლი არ არის?

- თით­ქმის 25 წე­ლია, გერ­მა­ნულ აკა­დე­მი­ურ და სა­მეც­ნი­ე­რო სა­ზო­გა­დო­ე­ბას­თან მჭიდ­რო კავ­ში­რი მაქვს. ამი­ტომ, ეს სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ჩემ­თვის უცხო არ არის. თუ შე­ვა­და­რებ თსუ-ს რექ­ტო­რო­ბის პე­რი­ოდს, ჩემ­თვის გა­ცი­ლე­ბით უფრო კომ­ფორ­ტუ­ლია გერ­მა­ნუ­ლი უნი­ვერ­სი­ტე­ტის მარ­თვა.

გარ­და იმი­სა, რომ აქ ტრა­დი­ცი­უ­ლად ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი მარ­თვის სტრუქ­ტუ­რე­ბია, ბევრ რა­მეს აად­ვი­ლებს შრო­მის გერ­მა­ნუ­ლი კულ­ტუ­რაც. გერ­მა­ნი­ა­ში გა­ცი­ლე­ბით უფრო და­ცუ­ლი ხარ ყო­ველ­გვა­რი გა­რე­შე, მათ შო­რის, პო­ლი­ტი­კუ­რი, კო­ნი­უნ­ქტუ­რის გავ­ლე­ნე­ბის­გან. შე­სა­ბა­მი­სად, უფრო სტა­ბი­ლუ­რად გრძნობ თავს. შე­გიძ­ლია უფრო თა­მა­მად და­გეგ­მო მო­მა­ვა­ლი, მათ შო­რის, პრო­ფე­სი­უ­ლი კა­რი­ე­რაც.

სირ­თუ­ლე­ე­ბიც მსგავ­სია. უნი­ვერ­სი­ტე­ტი ვერ იტანს იერ­არ­ქი­უ­ლი მარ­თვის სტილს - აქ ყვე­ლამ უნდა იგ­რძნოს, რომ ჩარ­თუ­ლია მარ­თვის პრო­ცეს­ში. უნი­ვერ­სი­ტე­ტი ისე უნდა მარ­თო, "სხვებ­მა" არ იგ­რძნონ, რომ მარ­თავ. უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში აუ­ცი­ლე­ბე­ლი­ცაა ერ­თგვა­რი ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლუ­რი ქა­ო­სის დაშ­ვე­ბა, ან პრო­ვო­ცი­რე­ბა. მარ­თვის ამო­ცა­ნა უნდა იყოს, რომ ამ "ქა­ო­სი­დან" მოხ­დეს სა­უ­კე­თე­სო იდე­ე­ბის კრის­ტა­ლი­ზა­ცია.

სა­უ­ნი­ვერ­სი­ტე­ტო სა­ზო­გა­დო­ე­ბა გენ­დო­ბა მხო­ლოდ მა­შინ, რო­დე­საც გა­ღი­ა­რებს. ეს აღი­ა­რე­ბა კი მო­დის "ქვე­ვი­დან". უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში მხო­ლოდ თა­ნამ­დე­ბო­ბა ვერ ქმნის ავ­ტო­რი­ტეტს.

- სა­ინ­ტე­რე­სოა, გერ­მა­ნუ­ლი პე­და­გო­გი­უ­რი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის შე­და­რე­ბა ქარ­თულ­თან - რით გან­სხვავ­დე­ბა და რაში ჰგავს ისი­ნი ერ­თმა­ნეთს?

- აკა­დე­მი­ურ სა­ზო­გა­დო­ე­ბას, რო­გორც წესი, ბევ­რი სა­ერ­თო, უნი­ვერ­სა­ლუ­რი ნი­შა­ნი ახა­სი­ა­თებს. სა­უ­ნი­ვერ­სი­ტე­ტო სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ძა­ლი­ან ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რია. თი­თო­ე­ულ პრო­ფე­სორს, შე­სა­ბა­მი­სი ამ­ბი­ცი­ე­ბიც აქვს და აღი­ა­რე­ბას ეს­წრაფ­ვის.

გერ­მა­ნულ და ქარ­თულ პრო­ფე­სუ­რას შო­რის არ­სე­ბულ გან­სხვა­ვე­ბას ბევ­რად გა­ნა­პი­რო­ბებს ის გა­რე­მო­ე­ბა, რომ ევ­რო­პუ­ლი უნი­ვერ­სი­ტე­ტე­ბი უწყვე­ტად ვი­თარ­დე­ბოდ­ნენ XI სა­უ­კუ­ნი­დან დღემ­დე. ჩვენ­თან, სამ­წუ­ხა­როდ სა­უ­ნი­ვერ­სი­ტე­ტო გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მას ასე­თი ფუ­ფუ­ნე­ბა არ ჰქო­ნია. პირ­ვე­ლი ქარ­თუ­ლი უნი­ვერ­სი­ტე­ტი და­არ­სე­ბი­დან უკვე მე­სა­მე წელს მო­წყვი­ტეს გან­ვი­თა­რე­ბის ევ­რო­პულ ორ­ბი­ტას და ევ­რო­პის სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სის­ტე­მა­ში რე­ინ­ტეგ­რა­ცია, არ არის მარ­ტი­ვი პრო­ცე­სი.

გერ­მა­ნულ სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში გა­ცი­ლე­ბით უფრო პრეს­ტი­ჟუ­ლია უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრო­ფე­სო­რის სტა­ტუ­სი. გერ­მა­ნუ­ლი პრო­ფე­სუ­რა სო­ცი­ა­ლუ­რად უფრო აქ­ტი­უ­რია და ინ­ტენ­სი­უ­რა­დაა ჩარ­თუ­ლი სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ დის­კურ­სში. სა­ზო­გა­დო­ე­ბაც უფრო მეტ ან­გა­რიშს უწევს პრო­ფე­სუ­რის მო­საზ­რე­ბებს.

- შტა­ინ­ბა­ი­სის უნი­ვერ­სი­ტეტ­ზე მოგ­ვი­ყე­ვით… რო­გო­რია სტუ­დენ­ტე­ბის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა­ზე სას­წავ­ლო პრო­ცე­სის მი­მართ…

- ჩვე­ნი უნი­ვერ­სი­ტე­ტი ატა­რებს შტა­ინ­ბა­ი­სის სა­ხელს, ის XX სა­უ­კუ­ნის და­სა­წყის­ში იყო ეკო­ნო­მი­კის მი­ნის­ტრი. შტა­ინ­ბა­ის­მა ხელი შე­უ­წყო ისე­თი ინ­დუსტრი­უ­ლი გი­გან­ტე­ბის და­ფუძ­ნე­ბას, რო­გო­რი­ცაა Bosch და Daimler. სწო­რედ შტა­ინ­ბა­ის­მა შე­მო­ი­ღო გა­ნათ­ლე­ბის ე.წ. დუ­ა­ლუ­რი მო­დე­ლი, რო­მე­ლიც თე­ო­რი­ი­სა და პრაქ­ტი­კის მჭიდ­რო კავ­შირს ეფუძ­ნე­ბა.

რაც ჩვენს უნი­ვერ­სი­ტეტს სხვე­ბის­გან გა­მო­არ­ჩევს, ეს არის სწავ­ლე­ბის გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი მე­თო­დი, ე.წ. პრო­ექ­ტზე და­ფუძ­ნე­ბუ­ლი კომ­პე­ტენ­ცია.

ჩვენ­თან თი­თო­ე­უ­ლი სტუ­დენ­ტი ვალ­დე­ბუ­ლია, ჩა­რი­ცხვი­დან­ვე გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლოს რე­ა­ლუ­რი პრო­ექ­ტი ფირ­მა­ში, და­წე­სე­ბუ­ლე­ბა­ში. ძი­რი­თა­დი აქ­ცენ­ტი კეთ­დე­ბა ცოდ­ნის ტრანსფერ­ზე და სტუ­დენ­ტე­ბის ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი უნა­რე­ბი­სა და ინი­ცი­ა­ტი­ვის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე.

გერ­მა­ნი­ა­ში უნი­ვერ­სი­ტე­ტის კურსდამ­თავ­რე­ბულ­თა მხო­ლოდ 0,3% აფუძ­ნებს სა­კუ­თარ ფირ­მას, მა­შინ რო­დე­საც ჩვენს უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ეს ციფ­რი 7%-ზე მე­ტია. ჩვე­ნი უნი­ვერ­სი­ტე­ტის ძი­რი­თა­დი პრო­ფი­ლია ინო­ვა­ცი­ე­ბი და მე­ნე­ჯმენ­ტი. გვაქვს ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბის ფა­კულ­ტე­ტიც.

- თსუ-ს რექ­ტო­რო­ბის პე­რი­ოდ­ში მი­ღე­ბუ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა თუ გეხ­მა­რე­ბათ გერ­მა­ნი­ა­ში იმა­ვე თა­ნამ­დე­ბო­ბა­ზე საქ­მი­ა­ნო­ბი­სას?

- თსუ-ს რექ­ტო­რო­ბის გა­მოც­დი­ლე­ბა ძა­ლი­ან და­მეხ­მა­რა შე­სარ­ჩე­ვი კონ­კურ­სის წარ­მა­ტე­ბით დაძ­ლე­ვა­სა და მეხ­მა­რე­ბა მუ­შა­ო­ბა­შიც. საკ­მა­ოდ რთულ პე­რი­ოდ­ში მო­მი­წია თსუ-ს რექ­ტო­რო­ბა, რო­დე­საც გან­ხორ­ცი­ელ­და ბევ­რი მტკივ­ნე­უ­ლი, მაგ­რამ აუ­ცი­ლე­ბე­ლი რე­ფორ­მა. არის ბევ­რი რამ, რა­საც წიგ­ნებ­ში ვერ ამო­ი­კი­თხავ და რაც მხო­ლოდ გა­მოც­დი­ლე­ბას მო­აქვს.

მარ­თვი­სას გან­სა­კუთ­რე­ბით მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბის მი­ღე­ბის უნა­რი. სხვა­ნა­ი­რად, ნე­ბის­მი­ე­რი მარ­თვის მო­დე­ლი გან­წი­რუ­ლია „დამ­ბლი­სათ­ვის“. მარ­თვა არ არ­სე­ბობს რის­კის გა­რე­შეც. შეც­დო­მე­ბი­სა­გან და­ზღვე­უ­ლი არა­ვი­ნაა. მთა­ვა­რია, არ და­უშ­ვა გა­მო­უს­წო­რე­ბე­ლი შეც­დო­მა.

თსუ-ში მოგ­ვი­წია რა­დი­კა­ლუ­რი ცვლი­ლე­ბე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბამ. გარ­და­მა­ვალ პე­რი­ოდ­ში ასე­თი გარ­დაქ­მნე­ბი აუ­ცი­ლე­ბე­ლი­ცაა. რო­გორც იტყვი­ან, უფსკრულს ვერ გა­და­ა­ბი­ჯებ - უფსკრულს უნდა გა­და­ახ­ტე. თუმ­ცა, ასე­თი მტკივ­ნე­უ­ლი ცვლი­ლე­ბე­ბი­სათ­ვის დრო ცო­ტაა და სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ნდო­ბის მან­და­ტიც დრო­ში ძა­ლი­ან ლი­მი­ტი­რე­ბუ­ლია.

- დღეს რომ თბი­ლი­სის ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის სა­ხე­ლო­ბის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის რექ­ტო­რი იყოთ, გერ­მა­ნუ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბით რა რე­ფორ­მე­ბის გა­ა­ტა­რებ­დით?

- თსუ-ს, პირ­ველ რიგ­ში, ვუ­სურ­ვებ­დი თა­ვი­სუფ­ლე­ბას, რო­გორც უნი­ვერ­სი­ტე­ტის გან­ვი­თა­რე­ბის მთა­ვარ პი­რო­ბას. უნი­ვერ­სი­ტე­ტი თა­ვი­სუ­ფა­ლი უნდა იყოს ყო­ველ­გვა­რი, მათ შო­რის, პო­ლი­ტი­კუ­რი გავ­ლე­ნის­გან.

მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია სა­კუ­თა­რი პრო­ფი­ლის გა­მოკ­ვე­თა - უნი­ვერ­სი­ტე­ტი ვერ იქ­ნე­ბა თა­ნაბ­რად ძლი­ე­რი ყვე­ლა მი­მარ­თუ­ლე­ბით. არ უნდა მო­ვე­რი­დოთ პრო­ფე­სუ­რის დი­ფე­რენ­ცი­ა­ცი­ას. არ უნდა გვქონ­დეს იმის შიში, რომ კარ­გი პრო­ფე­სო­რი მო­ი­თხოვს მეტ რე­სურსს, მათ შო­რის, სა­მეც­ნი­ე­რო კვლე­ვე­ბი­სათ­ვის. არას­ტან­დარ­ტუ­ლი, ინო­ვა­ცი­უ­რი აზ­როვ­ნე­ბის პრო­ფე­სუ­რა გარ­კვე­ულ პრი­ვი­ლე­გი­ებ­საც იმ­სა­ხუ­რებს.

უნი­ვერ­სი­ტე­ტის წარ­მა­ტე­ბა ბევ­რა­დაა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი სა­მეც­ნი­ე­რო და კვლე­ვი­თი კლას­ტე­რე­ბის შექ­მნა­ზეც, რო­მელ­შიც ჩარ­თუ­ლი იქ­ნე­ბო­და სხვა­დას­ხვა დარ­გის პრო­ფე­სუ­რა.

უნი­ვერ­სი­ტე­ტი არ უნდა მო­ე­რი­დოს ექ­სპე­რი­მენ­ტებ­სა და უნდა იყოს უფრო რის­კი­ა­ნი. თსუ-ს ვუ­სურ­ვებ­დი, იყოს მუდ­მი­ვი ცვლი­ლე­ბე­ბი­სა და გა­ნახ­ლე­ბის დი­ნა­მი­ურ პრო­ცეს­ში - ის, რაც არ იც­ვლე­ბა, უბ­რა­ლოდ არ არ­სე­ბობს.

- რო­გორც პე­და­გო­გის­თვის რა არის თქვენ­თვის სტუ­დენ­ტებ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბი­სას მთა­ვა­რი?

- სტუ­დენ­ტი უნდა იყოს სა­უ­ნი­ვერ­სი­ტე­ტო გა­ნათ­ლე­ბის პრო­ცე­სის აქ­ტი­უ­რი სუ­ბი­ექ­ტი და არა პა­სი­უ­რი „ობი­ექ­ტი“. გან­სა­კუთ­რე­ბით მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია დი­ფე­რენ­ცი­რე­ბა, სე­ლექ­ცია გა­მორ­ჩე­უ­ლად ნი­ჭი­ერ და "და­ნარ­ჩენ" სტუ­დენ­ტებს შო­რის. თა­ნა­მედ­რო­ვე, „მა­სი­ურ“ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში რთუ­ლია ამის გა­კე­თე­ბა. შე­სა­ბა­მი­სად, პრო­ფე­სო­რი იძუ­ლე­ბუ­ლია იყოს "მა­სა­ზე" ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი. მასა კი ყო­ველ­თვის სა­შუ­ა­ლოა. გა­მორ­ჩე­უ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის სტუ­დენ­ტი არ უნდა ჩა­ი­კარ­გოს მა­სა­ში...

სტუ­დენ­ტო­ბა სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ყვე­ლა­ზე ჯან­სა­ღი ნა­წი­ლია. არ არ­სე­ბობს იმა­ზე უფრო დიდი პრი­ვი­ლე­გია, ვიდ­რე ემ­სა­ხუ­რო სტუ­დენ­ტო­ბას. ვფიქ­რობ, რომ ნე­ბის­მი­ე­რი პრო­ფე­სო­რის­თვის უმ­თავ­რე­სია სტუ­დენ­ტთან ურ­თი­ერ­თო­ბა ამ პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა­ზე და­ა­ფუძნოს.

- რა უნდა გა­კეთ­დეს იმის­თვის, რომ სა­ქარ­თვე­ლოს ჰყავ­დეს რე­ა­ლუ­რად გა­ნათ­ლე­ბუ­ლი ახალ­გაზ­რდე­ბი. პრობ­ლე­მის მოგ­ვა­რე­ბა სა­ი­დან უნდა და­ი­წყოს?

- პრობ­ლე­მის მოგ­ვა­რე­ბა უნდა და­ვი­წყოთ იქი­დან, რომ ბა­ღი­დან­ვე ბავ­შვებს ვას­წავ­ლოთ ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე­ო­ბა. ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე­ო­ბით იწყე­ბა ყვე­ლა­ფე­რი, მათ შო­რის, დიდი სა­მეც­ნი­ე­რო მიღ­წე­ვე­ბიც!

ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე­ო­ბა ხელს უწყობს კრი­ტი­კულ აზ­როვ­ნე­ბას. შემ­თხვე­ვი­თი არაა, რომ სწო­რედ ბავ­შვე­ბი სვა­მენ ყვე­ლა­ზე რთულ შე­კი­თხვებს. დი­დაქ­ტი­კის ძა­ლი­ან ცნო­ბილ გერ­მა­ნელ პრო­ფე­სორს ჟურ­ნა­ლის­ტმა ჰკი­თხა: თა­ვი­სი მნიშ­ვნე­ლო­ბით, რო­მელ ად­გილს მი­ა­ნი­ჭებ­და უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრო­ფე­სო­რის წო­დე­ბას. პა­სუ­ხი იყო, რომ უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრო­ფე­სო­რი თა­ვის მნიშ­ვნე­ლო­ბით მე­სა­მეა, ბა­ღი­სა და სკო­ლის მას­წავ­ლებ­ლის შემ­დეგ...

ყვე­ლა­ზე ცუდი სამ­სა­ხუ­რი, რაც შე­იძ­ლე­ბა, გა­ვუ­წი­ოთ ახალ­გაზ­რდებს, ეს არის სა­უ­ნი­ვერ­სი­ტე­ტო გა­ნათ­ლე­ბის "ინფლა­ცია". შემ­თხვე­ვი­თი არ არის, რომ ეკო­ნო­მი­კუ­რად ძლი­ე­რე­ბი არი­ან სწო­რედ ის ქვეყ­ნე­ბი, სა­დაც მკაც­რად უდ­გე­ბი­ან გა­ნათ­ლე­ბის სტან­დარ­ტებს და სა­დაც შე­და­რე­ბით და­ბა­ლია უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ჩა­რი­ცხვის უფ­ლე­ბის მქო­ნე პირ­თა ქვო­ტა.

ახალ­გაზ­რდებს უნდა გა­დავ­ცეთ არა მხო­ლოდ ცოდ­ნა და ინ­ფორ­მა­ცია, არა­მედ პირ­ველ რიგ­ში მო­ვამ­ზა­დოთ იმ ცვლი­ლე­ბე­ბის­თვის, რომ­ლის პი­რო­ბებ­შიც მო­უ­წევთ საქ­მი­ა­ნო­ბა. თა­ნა­მედ­რო­ვე დრო­ში ცოდ­ნა ძა­ლი­ან მალე „ძველ­დე­ბა“. მხო­ლოდ კრი­ტი­კუ­ლი და შე­მოქ­მე­დე­ბით აზ­როვ­ნე­ბის პი­როვ­ნე­ბას აქვს რა­დი­კა­ლუ­რად შეც­ვლილ გა­რე­მო­ე­ბებ­თან სწრა­ფი ადაპ­ტი­რე­ბის უნა­რი.

ამი­ტომ, მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია, რომ კლა­სი­კუ­რი გა­ნათ­ლე­ბა თან­და­თან ჩა­ვა­ნაც­ვლოთ კრი­ტი­კუ­ლი აზ­როვ­ნე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბი­სა­კენ მი­მარ­თუ­ლი სის­ტე­მით.

- და­ბო­ლოს, რას მი­იჩ­ნევთ თქვენს მთა­ვარ მიღ­წე­ვად და რო­გო­რია თქვე­ნი სა­მო­მავ­ლო გეგ­მე­ბი?

- ჩემი ყვე­ლა­ზე დიდი მიღ­წე­ვა - ჩემი ოჯა­ხია. 2010 წელს გერ­მა­ნი­ა­ში სა­კუ­თა­რი ნე­ბით არ წა­მოვ­სულ­ვართ. გან­სა­კუთ­რე­ბით რთუ­ლი იყო ის პე­რი­ო­დი ბავ­შვე­ბი­სათ­ვის, სრუ­ლი­ად უცხო სას­კო­ლო გა­რე­მო­ში, ენა თით­ქმის არ იცოდ­ნენ...

გია ხუ­ბუ­ას შვი­ლე­ბი - და­ვი­თი და გი­ორ­გი

ეს რთუ­ლი პე­რი­ო­დი მხო­ლოდ ოჯა­ხურ­მა სო­ლი­და­რო­ბამ გა­დაგ­ვა­ტა­ნი­ნა. ჩემი უფ­რო­სი ვაჟი გი­ორ­გი, სტარ­ტაპ-პრო­ექტს ახორ­ცი­ე­ლებს, ხოლო უმ­ცრო­სი, და­ვი­თი, Delloite-ის მი­უნ­ხე­ნის ოფის­ში მუ­შა­ობს. რა თქმა უნდა, მე­უღ­ლე - ნატო, რო­მელ­მაც შე­საძ­ლე­ბე­ლი გა­ხა­და ამ "სამი კა­ცის" წარ­მა­ტე­ბა გერ­მა­ნი­ა­ში.

უმ­ცრო­სი გი­ორ­გი ხუ­ბუა

ჩემი სა­მო­მავ­ლო გეგ­მე­ბი უახ­ლო­ეს წლებ­ში და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია გერ­მა­ნი­ას­თან და გერ­მა­ნულ უნი­ვერ­სი­ტეტ­თან. მინ­და, გა­ვაგ­რძე­ლო გერ­მა­ნულ და ქარ­თულ უნი­ვერ­სი­ტე­ტებს შო­რის ტრა­დი­ცი­უ­ლად ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი ინ­ტენ­სი­უ­რი თა­ნამ­შრომ­ლო­ბა. დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვარ, რომ უახ­ლო­ეს პე­რი­ოდ­ში ბევ­რი ახა­ლი, სა­ინ­ტე­რე­სო პრო­ექ­ტის რე­ა­ლი­ზა­ცი­ას შევ­ძლებთ.

მკითხველის კომენტარები / 26 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
!
0

აბსოლუტურად სამარცხვინოა ხუბუა აკადემიურ სფეროში!

ო. ო.
0

ივანე ჯავახიშვილი საფლავში ტრიალებს...

sponsored by ContentRoom
დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
"დინამო არენაზე“ "ბარსელონას“ ლეგენდარული ფეხბურთელის, რონალდინიოს გულშემატკივარი შეიჭრა
ავტორი:

როგორ ცხოვრობს გერმანიაში თსუ-ს ყოფილი რექტორი, რომელიც ევროპის პრესტიჟული უნივერსიტეტის პრეზიდენტია - "ჩემი ყველაზე დიდი მიღწევა ოჯახია"

როგორ ცხოვრობს გერმანიაში თსუ-ს ყოფილი რექტორი, რომელიც ევროპის პრესტიჟული უნივერსიტეტის პრეზიდენტია - "ჩემი ყველაზე დიდი მიღწევა ოჯახია"

თითქმის 10 წელია, მთელი ოჯახით გერმანიაში ცხოვრობს. ამ პერიოდის განმავლობაში მუშაობდა იენას, ბამბერგის და მიუნხენის ტექნიკურ უნივერსიტეტებში.

პროფესორი გიორგი ხუბუა იურისტია, სამართლის ფილოსოფოსი, ათეულობით სამეცნიერო ნაშრომის და მონოგრაფიის ავტორი. 2006-2010 წლებში ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რექტორი გახლდათ, დღეს კი ბერლინის Steinbeis University-ის რექტორია (უნივერსიტეტის პრეზიდენტი).

როგორ გახდა ქართველი მეცნიერი გერმანიის პრესტიჟული უნივერსიტეტის პრეზიდენტი, როგორ ცხოვრობს უცხო ქვეყანაში და რას ფიქრობს ქართული განათლების სისტემაზე - გია ხუბუა ექსკლუზიურად ესაუბრა AMBEBI.GE-ს:

"ბერლინის შტაინბაისის უნივერსიტეტის პრეზიდენტად 2018 წელს ამირჩიეს. ამ თანამდებობაზე ღია კონკურსი იყო გამოცხადებული. 40-მდე კანდიდატმა მიიღო კონკურსში მონაწილეობა. შერჩევა რამდენიმესაფეხურიანი გახლდათ. საწყის ეტაპზე კომისიამ 5 კანდიდატი შეარჩია, მათგან უნივერსიტეტის სენატმა და შტაინბაისის ფონდის გამგეობამ, ჩემს კანდიდატურას დაუჭირა მხარი.

როგორც გერმანული უნივერსიტეტის ქართველი პრეზიდენტი ორმაგ პასუხისმგებლობასაც ვგრძნობ. მინდა, აუცილებლად გავამართლო გერმანელი კოლეგების ნდობა და ცხადია, როგორც ქართველს, მუდმივად მახსოვს, რომ ამ პოსტზე საქართველოც ღირსეულად უნდა წარმოვადგინო.

- უცხოელისთვის, უცხო ქვეყნის უნივერსიტეტის მართვა რთული არ არის?

- თითქმის 25 წელია, გერმანულ აკადემიურ და სამეცნიერო საზოგადოებასთან მჭიდრო კავშირი მაქვს. ამიტომ, ეს საზოგადოება ჩემთვის უცხო არ არის. თუ შევადარებ თსუ-ს რექტორობის პერიოდს, ჩემთვის გაცილებით უფრო კომფორტულია გერმანული უნივერსიტეტის მართვა.

გარდა იმისა, რომ აქ ტრადიციულად ჩამოყალიბებული მართვის სტრუქტურებია, ბევრ რამეს აადვილებს შრომის გერმანული კულტურაც. გერმანიაში გაცილებით უფრო დაცული ხარ ყოველგვარი გარეშე, მათ შორის, პოლიტიკური, კონიუნქტურის გავლენებისგან. შესაბამისად, უფრო სტაბილურად გრძნობ თავს. შეგიძლია უფრო თამამად დაგეგმო მომავალი, მათ შორის, პროფესიული კარიერაც.

სირთულეებიც მსგავსია. უნივერსიტეტი ვერ იტანს იერარქიული მართვის სტილს - აქ ყველამ უნდა იგრძნოს, რომ ჩართულია მართვის პროცესში. უნივერსიტეტი ისე უნდა მართო, "სხვებმა" არ იგრძნონ, რომ მართავ. უნივერსიტეტში აუცილებელიცაა ერთგვარი ინტელექტუალური ქაოსის დაშვება, ან პროვოცირება. მართვის ამოცანა უნდა იყოს, რომ ამ "ქაოსიდან" მოხდეს საუკეთესო იდეების კრისტალიზაცია.

საუნივერსიტეტო საზოგადოება გენდობა მხოლოდ მაშინ, როდესაც გაღიარებს. ეს აღიარება კი მოდის "ქვევიდან". უნივერსიტეტში მხოლოდ თანამდებობა ვერ ქმნის ავტორიტეტს.

- საინტერესოა, გერმანული პედაგოგიური საზოგადოების შედარება ქართულთან - რით განსხვავდება და რაში ჰგავს ისინი ერთმანეთს?

- აკადემიურ საზოგადოებას, როგორც წესი, ბევრი საერთო, უნივერსალური ნიშანი ახასიათებს. საუნივერსიტეტო საზოგადოება ძალიან ინდივიდუალურია. თითოეულ პროფესორს, შესაბამისი ამბიციებიც აქვს და აღიარებას ესწრაფვის.

გერმანულ და ქართულ პროფესურას შორის არსებულ განსხვავებას ბევრად განაპირობებს ის გარემოება, რომ ევროპული უნივერსიტეტები უწყვეტად ვითარდებოდნენ XI საუკუნიდან დღემდე. ჩვენთან, სამწუხაროდ საუნივერსიტეტო განათლების სისტემას ასეთი ფუფუნება არ ჰქონია. პირველი ქართული უნივერსიტეტი დაარსებიდან უკვე მესამე წელს მოწყვიტეს განვითარების ევროპულ ორბიტას და ევროპის საგანმანათლებლო სისტემაში რეინტეგრაცია, არ არის მარტივი პროცესი.

გერმანულ საზოგადოებაში გაცილებით უფრო პრესტიჟულია უნივერსიტეტის პროფესორის სტატუსი. გერმანული პროფესურა სოციალურად უფრო აქტიურია და ინტენსიურადაა ჩართული საზოგადოებრივ დისკურსში. საზოგადოებაც უფრო მეტ ანგარიშს უწევს პროფესურის მოსაზრებებს.

- შტაინბაისის უნივერსიტეტზე მოგვიყევით… როგორია სტუდენტების დამოკიდებულებაზე სასწავლო პროცესის მიმართ…

- ჩვენი უნივერსიტეტი ატარებს შტაინბაისის სახელს, ის XX საუკუნის დასაწყისში იყო ეკონომიკის მინისტრი. შტაინბაისმა ხელი შეუწყო ისეთი ინდუსტრიული გიგანტების დაფუძნებას, როგორიცაა Bosch და Daimler. სწორედ შტაინბაისმა შემოიღო განათლების ე.წ. დუალური მოდელი, რომელიც თეორიისა და პრაქტიკის მჭიდრო კავშირს ეფუძნება.

რაც ჩვენს უნივერსიტეტს სხვებისგან გამოარჩევს, ეს არის სწავლების განსხვავებული მეთოდი, ე.წ. პროექტზე დაფუძნებული კომპეტენცია.

ჩვენთან თითოეული სტუდენტი ვალდებულია, ჩარიცხვიდანვე განახორციელოს რეალური პროექტი ფირმაში, დაწესებულებაში. ძირითადი აქცენტი კეთდება ცოდნის ტრანსფერზე და სტუდენტების ინდივიდუალური უნარებისა და ინიციატივის განვითარებაზე.

გერმანიაში უნივერსიტეტის კურსდამთავრებულთა მხოლოდ 0,3% აფუძნებს საკუთარ ფირმას, მაშინ როდესაც ჩვენს უნივერსიტეტში ეს ციფრი 7%-ზე მეტია. ჩვენი უნივერსიტეტის ძირითადი პროფილია ინოვაციები და მენეჯმენტი. გვაქვს ტექნოლოგიების ფაკულტეტიც.

- თსუ-ს რექტორობის პერიოდში მიღებული გამოცდილება თუ გეხმარებათ გერმანიაში იმავე თანამდებობაზე საქმიანობისას?

- თსუ-ს რექტორობის გამოცდილება ძალიან დამეხმარა შესარჩევი კონკურსის წარმატებით დაძლევასა და მეხმარება მუშაობაშიც. საკმაოდ რთულ პერიოდში მომიწია თსუ-ს რექტორობა, როდესაც განხორციელდა ბევრი მტკივნეული, მაგრამ აუცილებელი რეფორმა. არის ბევრი რამ, რასაც წიგნებში ვერ ამოიკითხავ და რაც მხოლოდ გამოცდილებას მოაქვს.

მართვისას განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია გადაწყვეტილების მიღების უნარი. სხვანაირად, ნებისმიერი მართვის მოდელი განწირულია „დამბლისათვის“. მართვა არ არსებობს რისკის გარეშეც. შეცდომებისაგან დაზღვეული არავინაა. მთავარია, არ დაუშვა გამოუსწორებელი შეცდომა.

თსუ-ში მოგვიწია რადიკალური ცვლილებების განხორციელებამ. გარდამავალ პერიოდში ასეთი გარდაქმნები აუცილებელიცაა. როგორც იტყვიან, უფსკრულს ვერ გადააბიჯებ - უფსკრულს უნდა გადაახტე. თუმცა, ასეთი მტკივნეული ცვლილებებისათვის დრო ცოტაა და საზოგადოების ნდობის მანდატიც დროში ძალიან ლიმიტირებულია.

- დღეს რომ თბილისის ჯავახიშვილის სახელობის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რექტორი იყოთ, გერმანული გამოცდილებით რა რეფორმების გაატარებდით?

- თსუ-ს, პირველ რიგში, ვუსურვებდი თავისუფლებას, როგორც უნივერსიტეტის განვითარების მთავარ პირობას. უნივერსიტეტი თავისუფალი უნდა იყოს ყოველგვარი, მათ შორის, პოლიტიკური გავლენისგან.

მნიშვნელოვანია საკუთარი პროფილის გამოკვეთა - უნივერსიტეტი ვერ იქნება თანაბრად ძლიერი ყველა მიმართულებით. არ უნდა მოვერიდოთ პროფესურის დიფერენციაციას. არ უნდა გვქონდეს იმის შიში, რომ კარგი პროფესორი მოითხოვს მეტ რესურსს, მათ შორის, სამეცნიერო კვლევებისათვის. არასტანდარტული, ინოვაციური აზროვნების პროფესურა გარკვეულ პრივილეგიებსაც იმსახურებს.

უნივერსიტეტის წარმატება ბევრადაა დამოკიდებული სამეცნიერო და კვლევითი კლასტერების შექმნაზეც, რომელშიც ჩართული იქნებოდა სხვადასხვა დარგის პროფესურა.

უნივერსიტეტი არ უნდა მოერიდოს ექსპერიმენტებსა და უნდა იყოს უფრო რისკიანი. თსუ-ს ვუსურვებდი, იყოს მუდმივი ცვლილებებისა და განახლების დინამიურ პროცესში - ის, რაც არ იცვლება, უბრალოდ არ არსებობს.

- როგორც პედაგოგისთვის რა არის თქვენთვის სტუდენტებთან ურთიერთობისას მთავარი?

- სტუდენტი უნდა იყოს საუნივერსიტეტო განათლების პროცესის აქტიური სუბიექტი და არა პასიური „ობიექტი“. განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია დიფერენცირება, სელექცია გამორჩეულად ნიჭიერ და "დანარჩენ" სტუდენტებს შორის. თანამედროვე, „მასიურ“ უნივერსიტეტში რთულია ამის გაკეთება. შესაბამისად, პროფესორი იძულებულია იყოს "მასაზე" ორიენტირებული. მასა კი ყოველთვის საშუალოა. გამორჩეული შესაძლებლობების სტუდენტი არ უნდა ჩაიკარგოს მასაში...

სტუდენტობა საზოგადოების ყველაზე ჯანსაღი ნაწილია. არ არსებობს იმაზე უფრო დიდი პრივილეგია, ვიდრე ემსახურო სტუდენტობას. ვფიქრობ, რომ ნებისმიერი პროფესორისთვის უმთავრესია სტუდენტთან ურთიერთობა ამ პასუხისმგებლობაზე დააფუძნოს.

- რა უნდა გაკეთდეს იმისთვის, რომ საქართველოს ჰყავდეს რეალურად განათლებული ახალგაზრდები. პრობლემის მოგვარება საიდან უნდა დაიწყოს?

- პრობლემის მოგვარება უნდა დავიწყოთ იქიდან, რომ ბაღიდანვე ბავშვებს ვასწავლოთ ცნობისმოყვარეობა. ცნობისმოყვარეობით იწყება ყველაფერი, მათ შორის, დიდი სამეცნიერო მიღწევებიც!

ცნობისმოყვარეობა ხელს უწყობს კრიტიკულ აზროვნებას. შემთხვევითი არაა, რომ სწორედ ბავშვები სვამენ ყველაზე რთულ შეკითხვებს. დიდაქტიკის ძალიან ცნობილ გერმანელ პროფესორს ჟურნალისტმა ჰკითხა: თავისი მნიშვნელობით, რომელ ადგილს მიანიჭებდა უნივერსიტეტის პროფესორის წოდებას. პასუხი იყო, რომ უნივერსიტეტის პროფესორი თავის მნიშვნელობით მესამეა, ბაღისა და სკოლის მასწავლებლის შემდეგ...

ყველაზე ცუდი სამსახური, რაც შეიძლება, გავუწიოთ ახალგაზრდებს, ეს არის საუნივერსიტეტო განათლების "ინფლაცია". შემთხვევითი არ არის, რომ ეკონომიკურად ძლიერები არიან სწორედ ის ქვეყნები, სადაც მკაცრად უდგებიან განათლების სტანდარტებს და სადაც შედარებით დაბალია უნივერსიტეტში ჩარიცხვის უფლების მქონე პირთა ქვოტა.

ახალგაზრდებს უნდა გადავცეთ არა მხოლოდ ცოდნა და ინფორმაცია, არამედ პირველ რიგში მოვამზადოთ იმ ცვლილებებისთვის, რომლის პირობებშიც მოუწევთ საქმიანობა. თანამედროვე დროში ცოდნა ძალიან მალე „ძველდება“. მხოლოდ კრიტიკული და შემოქმედებით აზროვნების პიროვნებას აქვს რადიკალურად შეცვლილ გარემოებებთან სწრაფი ადაპტირების უნარი.

ამიტომ, მნიშვნელოვანია, რომ კლასიკური განათლება თანდათან ჩავანაცვლოთ კრიტიკული აზროვნების განვითარებისაკენ მიმართული სისტემით.

- დაბოლოს, რას მიიჩნევთ თქვენს მთავარ მიღწევად და როგორია თქვენი სამომავლო გეგმები?

- ჩემი ყველაზე დიდი მიღწევა - ჩემი ოჯახია. 2010 წელს გერმანიაში საკუთარი ნებით არ წამოვსულვართ. განსაკუთრებით რთული იყო ის პერიოდი ბავშვებისათვის, სრულიად უცხო სასკოლო გარემოში, ენა თითქმის არ იცოდნენ...

გია ხუბუას შვილები - დავითი და გიორგი

ეს რთული პერიოდი მხოლოდ ოჯახურმა სოლიდარობამ გადაგვატანინა. ჩემი უფროსი ვაჟი გიორგი, სტარტაპ-პროექტს ახორციელებს, ხოლო უმცროსი, დავითი, Delloite-ის მიუნხენის ოფისში მუშაობს. რა თქმა უნდა, მეუღლე - ნატო, რომელმაც შესაძლებელი გახადა ამ "სამი კაცის" წარმატება გერმანიაში.

უმცროსი გიორგი ხუბუა

ჩემი სამომავლო გეგმები უახლოეს წლებში დაკავშირებულია გერმანიასთან და გერმანულ უნივერსიტეტთან. მინდა, გავაგრძელო გერმანულ და ქართულ უნივერსიტეტებს შორის ტრადიციულად ჩამოყალიბებული ინტენსიური თანამშრომლობა. დარწმუნებული ვარ, რომ უახლოეს პერიოდში ბევრი ახალი, საინტერესო პროექტის რეალიზაციას შევძლებთ.