საზოგადოება
პოლიტიკა
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
მსოფლიო
სამართალი
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
მოზაიკა
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"რომ არა ჩემი შემოქმედება, ფსიქოლოგიურად ამდენ ტკივილს ვერ გავუძლებდი" - ახალგაზრდა ქართველი ხელოვანი, რომელიც უნიკალურ თოჯინებს ქმნის
"რომ არა ჩემი შემოქმედება, ფსიქოლოგიურად ამდენ ტკივილს ვერ გავუძლებდი" - ახალგაზრდა ქართველი ხელოვანი, რომელიც უნიკალურ თოჯინებს ქმნის

„მე ვარ მე­თო­ჯი­ნე არ­ჩილ ცა­ნა­ვა, თუმ­ცა ეს ჩემი ნამ­დვი­ლი სა­ხე­ლი ოჯა­ხის წევ­რე­ბის და ახ­ლობ­ლე­ბის გარ­და, არა­ვინ იცის, სა­ზო­გა­დო­ე­ბა რო­გორც ბაჩო ცა­ნა­ვა, ასე მიც­ნობს“ - ამ­ბობს რეს­პონ­დენ­ტი, რო­მელ­საც სა­კუ­თა­რი ნა­მუ­შევ­რე­ბი არას­დროს და­უთ­ვლია, რად­გა­ნაც ისი­ნი ათა­სო­ბი­თაა. გარ­და პი­რა­დი კო­ლექ­ცი­ი­სა, თო­ჯი­ნებს შეკ­ვე­თი­თაც ამ­ზა­დებს და შეკ­ვე­თე­ბი უცხო­ე­თი­და­ნაც აქვს. ვერც იმას ამ­ბობს, მისი შექ­მნი­ლი თო­ჯი­ნე­ბი­დან ყვე­ლა­ზე მე­ტად რო­მე­ლი უყ­ვარს, უბ­რა­ლოდ, ტექ­ნი­კუ­რად და იდე­ით გა­მორ­ჩე­ულ თო­ჯი­ნად პი­ე­როს მი­იჩ­ნევს, რო­მელ­მაც გა­მო­ფე­ნა­ში - „მუ­ზე­უ­მე­ბი სა­უბ­რო­ბენ უთ­ქმელ­ზე“ მი­ი­ღო მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა, სა­დაც სულ 30 მე­თო­ჯი­ნე მო­ნა­წი­ლე­ობ­და. „პი­ე­რო სა­ხელ­წო­დე­ბით „შე­წყვე­ტი­ლი სიმ­ღე­რა“ დღეს თო­ჯი­ნე­ბის მუ­ზე­უმ­ში ინა­ხე­ბა და შე­სუ­ლია კა­ტა­ლოგ­ში, რო­მე­ლიც თო­ჯი­ნე­ბი­სა და სა­თა­მა­შო­ე­ბის მუ­ზე­უ­მის 80 წლის იუ­ბი­ლეს­თან და­კავ­ში­რე­ბით მუ­ზე­უ­მე­ბის გა­ერ­თი­ა­ნე­ბამ და­ამ­ზა­და“ - ამ­ბობს ბაჩო.

- რა მა­სა­ლას იყე­ნებ თო­ჯი­ნე­ბის და­სამ­ზა­დებ­ლად და სა­ერ­თოდ, რა გაძ­ლევს ამის­თვის შთა­გო­ნე­ბას?

- თო­ჯი­ნე­ბის და­სამ­ზა­დებ­ლად, რო­გორც მსოფ­ლი­ოს თით­ქმის ყვე­ლა მე­თო­ჯი­ნე, მეც ფი­მორს ვი­ყე­ნებ, ასე­ვე თე­ქას და ქსო­ვილს. მო­სა­ხა­ტად კი აკ­რი­ლის სა­ღე­ბა­ვე­ბია სა­უ­კე­თე­სო. ყვე­ლა­ზე რთუ­ლი პრო­ცე­სი ჩემ­თვის პერ­სო­ნა­ჟის მო­გო­ნე­ბაა, ხოლო უფრო რთუ­ლი კი მისი მოძ­რა­ო­ბა და ემო­ცია. მა­სა­ლა­ში შეს­რუ­ლე­ბა ჩემ­თვის უმარ­ტი­ვე­სია. სა­ნამ თო­ჯი­ნა­ზე მუ­შა­ო­ბას და­ვი­წყებ, თუ რა­ი­მე კონ­კრე­ტუ­ლი პერ­სო­ნა­ჟის ასლი არაა შე­საქ­მნე­ლი, ძა­ლი­ან ბევ­რს ვფიქ­რობ, რომ იყოს სა­ინ­ტე­რე­სო, ემო­ცი­უ­რი და სი­უ­ჟეტს გა­მო­სა­ხავ­დეს. ყვე­ლა­ზე რთუ­ლი ეს პრო­ცე­სია.

- საქ­მე, რო­მელ­საც მთე­ლი გუ­ლით ემ­სა­ხუ­რე­ბი, რო­დის და რო­გორ და­ი­წყო შენ­ში?

- მარ­თლაც ეს არის საქ­მი­ა­ნო­ბა, რომ­ლის გა­რე­შეც ცხოვ­რე­ბა უკვე ვერ წარ­მო­მიდ­გე­ნია. ბავ­შვო­ბი­დან პლას­ტე­ლი­ნის­გან სხვა­დას­ხვა ფი­გუ­რებს ვძერ­წავ­დი, უმე­ტე­სად, ადა­მი­ა­ნის გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბებს, რომ­ლებ­საც სახე არ ჰქონ­და, თუმ­ცა ფი­გუ­რე­ბი იმ­დე­ნად დი­ნა­მი­კუ­რი იყო, რომ გა­მო­მე­ტყვე­ლე­ბის გა­რე­შეც თი­თო­ე­უ­ლი რა­ღაც ამ­ბავს ყვე­ბო­და.

სა­ერ­თოდ თვით­ნას­წავ­ლი ვარ, არას­დროს მივ­ლია არც ძერ­წვა­ზე და არც - ხატ­ვა­ზე. ყვე­ლა­ფე­რი თა­ვი­სით და­ი­წყო, იმ ძერ­წვა­სა და დაშ­ლა­ში ფორ­მე­ბი იხ­ვე­წე­ბო­და და მნახ­ვე­ლის აღ­ტა­ცე­ბაც სულ უფრო მა­ტუ­ლობ­და, რაც ჩემ­თვის სტი­მუ­ლი იყო...

რე­ა­ლუ­რად კი, პრო­ფე­სი­ით ვე­ტე­რი­ნა­რი ვარ, მაგ­რამ ვე­ტე­რი­ნა­რად არას­დროს მი­მუ­შა­ვია. სწო­რედ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში სწავ­ლის დროს მო­ე­წყო გა­მო­ფე­ნა, სა­დაც ჩემი პლას­ტე­ლი­ნის ნა­მუ­შევ­რე­ბი პირ­ვე­ლად გა­ვი­ტა­ნე. იმ ფი­გუ­რებს გა­რე­დან ლაქს ვუს­ვამ­დი, რაც ნა­მუ­შე­ვარს სიმ­ყა­რეს უნარ­ჩუ­ნებ­და. ის ნა­მუ­შევ­რე­ბი ახ­ლაც შე­ნა­ხუ­ლი მაქვს.

- პლას­ტე­ლი­ნის და­მუ­შა­ვე­ბაც არა­ვის უს­წავ­ლე­ბია შენ­თვის?

- სა­ერ­თოდ, მირ­ჩევ­ნია, თვი­თონ გა­ვუმკლავ­დე ნე­ბის­მი­ერ სირ­თუ­ლეს და თა­ვად აღ­მო­ვა­ჩი­ნო სი­ახ­ლე და მი­ვი­დე სწორ გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბამ­დე, ვიდ­რე ვინ­მეს­გან ვის­წავ­ლო. ეს ცუ­დია, თუ კარ­გი, არ ვიცი, მაგ­რამ და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ვარ ცხოვ­რე­ბა­შიც და შე­მოქ­მე­დე­ბა­შიც, რა­საც ჯერ ხელი არა­ფერ­ში შე­უშ­ლია. სწო­რედ აქე­დან და­ი­წყო ჩემი შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი გზაც, რო­გორც მე­თო­ჯი­ნის, რაც მარ­ტი­ვი არ ყო­ფი­ლა.

- რას გუ­ლის­ხმობ?

- იყო ბევ­რი იმედ­გაც­რუ­ე­ბა, დამ­ცი­რე­ბა, გუ­ლის­ტკე­ნაც, მაგ­რამ ჩემს არ­ჩე­ულ გზას ნა­ბიჯ-ნა­ბიჯ გავ­ყე­ვი. აქვე ყო­ველ­თვის იყ­ვნენ ადა­მი­ა­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც მო­რა­ლუ­რად გვერ­დში დგო­მით სტი­მულს მაძ­ლევ­დნენ, მამ­ხნე­ვებ­დნენ, რაც მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი იყო იმის­თვის, რომ ფარ-ხმა­ლი არ და­მე­ყა­რა. სა­ერ­თოდ კი, როცა შენი საქ­მე გიყ­ვარს, თან, მი­ზან­და­სა­ხუ­ლი და ჯი­უ­ტიც ხარ, ყვე­ლა პრობ­ლე­მა უმ­ნიშ­ვნე­ლოა. ვფიქ­რობ, შე­მოქ­მე­დე­ბით გზა­ზე მი­მარ­თლებ­და. ხე­ლოვ­ნე­ბა­ში ბედ-იღ­ბალ­საც დიდი მნიშ­ვნე­ლო­ბა აქვს, - მოხ­ვდე სა­ჭი­რო დროს, სა­ჭი­რო ად­გი­ლას.

ამას­თან, არც ის ვი­ცო­დი, თუ ვინ­მე სა­ქარ­თვე­ლო­ში ხელ­ნა­კეთ თო­ჯი­ნებს ამ­ზა­დებ­და. პირ­ვე­ლი მე­თო­ჯი­ნე, რო­მე­ლიც გა­ვი­ცა­ნი, ქალ­ბა­ტო­ნი ნანა ბე­დი­აშ­ვი­ლი იყო. მა­შინ ალ­ბათ სულ 3 ადა­მი­ა­ნი იყო ამ საქ­მით და­კა­ვე­ბუ­ლი.

- ბავ­შვო­ბა­ში თო­ჯი­ნებს რა ად­გი­ლი ეკა­ვა შენს ცხოვ­რე­ბა­ში?

- ამას ხში­რად მე­კი­თხე­ბი­ან. და­სა­მა­ლი არა­ფე­რია, მიყ­ვარ­და თო­ჯი­ნე­ბით ჩემს დე­ი­დაშ­ვი­ლებ­თან ერ­თად თა­მა­ში. ზა­ფხუ­ლო­ბით, სო­ფელ­ში რომ ჩავ­დი­ო­დით, სი­მინ­დის ყა­ნა­ში ტა­რო­ებს ვა­ნად­გუ­რებ­დი, და­უმ­წი­ფე­ბელ ტა­როს, რო­მელ­საც გრძე­ლი და ლა­მა­ზი ულ­ვა­ში ჰქონ­და, ვტეხ­დი, მავ­თუ­ლე­ბი­სა­გან ხელ-ფეხს ვუ­კე­თებ­დი და თო­ჯი­ნა გა­მო­დი­ო­და, რომ­ლი­თაც ჩემი დე­ი­დაშ­ვი­ლე­ბი თა­მა­შობ­დნენ. ამას­თან, არა­ერ­თი სხვა სა­თა­მა­შოც გვქონ­და, მაგ­რამ რა­ტომ­ღაც ის ჩემი ხე­ლით უნდა გა­მე­კე­თე­ბი­ნა...

შემ­დეგ, რო­დე­საც საქ­მი­ა­ნო­ბა მუ­ზე­უ­მე­ბის გა­ერ­თი­ა­ნე­ბა - „თო­ჯი­ნე­ბი­სა და სა­თა­მა­შო­ე­ბის მუ­ზე­უმ­ში“ და­ვი­წყე, არ­ქივ­ში აღ­მო­ვა­ჩი­ნე, რომ ქარ­თუ­ლი ეთ­ნოგ­რა­ფი­უ­ლი დე­დო­ფა­ლას ერთ-ერთი ტიპი სწო­რედ სი­მინ­დის ტა­რო­სა­გან მზად­დე­ბო­და იმ მე­თო­დით, რა მე­თო­დი­თაც მე ვა­კე­თებ­დი...

- რა იყო შენი პირ­ვე­ლი თო­ჯი­ნა?

- პირ­ვე­ლი თო­ჯი­ნა ქალ­ბა­ტო­ნის ფი­გუ­რა გახ­ლდათ, რო­მელ­საც ხელ­ში კა­ლა­თი ეჭი­რა და სახე არ ჰქონ­და, კაბა მწვა­ნედ შე­ვუ­ღე­ბე. სამ­წუ­ხა­როდ, ის ნა­მუ­შე­ვა­რი დავ­კარ­გე...

ძნე­ლია სი­ტყვე­ბით იმ გან­ცდის გად­მო­ცე­მა, რა­საც ჩემ­ში თო­ჯი­ნე­ბი იწ­ვე­ვენ. რომ არა ისი­ნი, არ იქ­ნე­ბო­და მე­თო­ჯი­ნე ბაჩო ცა­ნა­ვა. მი­უ­ხე­და­ვად გა­და­ტა­ნი­ლი ტრა­გე­დი­ე­ბი­სა, ეს ყვე­ლა­ფე­რი ჩემი ცხოვ­რე­ბაა, რი­თაც ვსუნ­თქავ, ვცო­ცხლობ და ვსულ­დგმუ­ლობ... რო­დე­საც უახ­ლო­ეს ადა­მი­ა­ნებს, ოჯა­ხის წევ­რებს უჭირ­დათ, მათ­თან ვი­ყა­ვი, ერთი წუ­თით არ და­მი­ტო­ვე­ბია, მაგ­რამ წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, თან ვძერ­წავ­დი. ამ ყვე­ლა­ფერს ვერც ვხსნი, რო­გორ ვა­ხერ­ხებ­დი, მაგ­რამ რომ არა ჩემი შე­მოქ­მე­დე­ბა, ალ­ბათ ფსი­ქო­ლო­გი­უ­რად ამ­დენ ტკი­ვილს, რაც იმ პე­რი­ოდ­ში გა­მო­ვი­ა­რე, ვერ გა­ვუძ­ლებ­დი. ასე რომ, ჩემი სა­ინ­ტე­რე­სო ცხოვ­რე­ბა და სა­ერ­თოდ გა­დარ­ჩე­ნა თო­ჯი­ნე­ბის ხე­ლოვ­ნე­ბის დამ­სა­ხუ­რე­ბაა...

- თი­თო­ე­ულ­ზე მუ­შა­ო­ბას რა დროს უთ­მობ?

- თო­ჯი­ნა­ზე მუ­შა­ო­ბა მუ­ზა­სა და გან­წყო­ბა­ზეა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, ყო­ფი­ლა შემ­თხვე­ვა, ნა­მუ­შე­ვა­რი 2 დღე­ში და­მის­რუ­ლე­ბია და ზოგ­ჯერ 4 თვეც გა­მი­წე­ლავს... 2012 წელს ხე­ლოვ­ნე­ბის სა­სახ­ლე­ში პერ­სო­ნა­ლუ­რი გა­მო­ფე­ნა მქონ­და, სა­დაც 30 თო­ჯი­ნა გა­ვი­ტა­ნე, დამ­თვა­ლი­ე­რებ­ლის მო­თხოვ­ნი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, გა­მო­ფე­ნა თვე-ნა­ხე­ვა­რი გაგ­რძელ­და, რაც ჩემ­თვის, რო­გორც შე­მოქ­მე­დის­თვის, დიდი სტი­მუ­ლი იყო... მერე ხან­გრძლი­ვი პა­უ­ზა მქონ­და, პა­უ­ზის შემ­დეგ კი ნა­მუ­შევ­რე­ბი სხვაგ­ვა­რი გა­მო­დი­ო­და. მოკ­ლედ, ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რია და, რაც მთა­ვა­რია, შრო­მი­სა და ინ­ტე­რე­სის გაღ­რმა­ვე­ბის გა­რე­შე არა­ფე­რი გა­მო­დის.

- რო­გო­რია შენი თო­ჯი­ნე­ბის გა­რე­ლეა?

- რო­დე­საც მუ­შა­ო­ბას ვი­წყებ, ვხვდე­ბი, რომ ამ სამ­ყრო­ში ყვე­ლა­ზე კომ­ფორ­ტუ­ლად ვგრძნობ თავს. ეს არის სამ­ყა­რო, რომ­ლის გა­სა­ღე­ბიც მხო­ლოდ მე მაქვს, სა­დაც მხო­ლოდ მე და ბუ­რუ­სი­დან გა­მო­სუ­ლი პერ­სო­ნა­ჟე­ბი არ­სე­ბო­ბენ. ხან­და­ხან მსა­ხი­ო­ბებს რომ უჭირთ რო­ლი­დან გა­მოს­ვლა, ასე მე­მარ­თე­ბა, ხან­და­ხან ჩაც­მის სტი­ლი­თაც კი პერ­სო­ნაჟს ვემ­სგავ­სე­ბი, ოღონდ, ეს სხვებს უთ­ქვამთ - შენი თო­ჯი­ნე­ბი­ვით გაც­ვი­აო. ჩემი ნა­მუ­შევ­რე­ბი ჩემი გან­წყო­ბაა. თუ მახ­ვი­ლი თვა­ლი გაქვს, მიხ­ვდე­ბი, ამა თუ იმ თო­ჯი­ნის დამ­ზა­დე­ბი­სას რო­გორ ხა­სი­ათ­ზე ვი­ყა­ვი. გან­წყო­ბა ხე­ლე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბით მა­სა­ლა­ში ირე­ვა და თო­ჯი­ნაც შე­სა­ბა­მი­სი ემო­ცი­ის გა­მო­დის.

- რაკი შენს გან­წყო­ბას და ხა­სი­ათს შე­ვე­ხეთ, სა­კუ­თა­რი თავი რომ შე­ა­ფა­სო.

- რაც შე­ე­ხე­ბა ჩემს ცხოვ­რე­ბას, ცოტა „მყუდ­რო ტიპი“ ვარ, მიყ­ვარს სახ­ლში ყოფ­ნა, არ ვცხოვ­რობ ბო­ჰე­მუ­რად, მყავს რამ­დე­ნი­მე უახ­ლო­ე­სი მე­გო­ბა­რი და ბევ­რი ნაც­ნო­ბი. ვე­რი­დე­ბი ხმა­ურს და ბევრ ხალ­ხს, მღლის. ვცდი­ლობ, ვი­ცხოვ­რო ჯან­სა­ღი ცხოვ­რე­ბით და ვვარ­ჯი­შობ, რაც ძა­ლი­ან მომ­წონს...

ძი­რი­თად დროს სახ­ლში, სა­ხე­ლოს­ნო­ში ვა­ტა­რებ ან სახ­ლში ავეჯს წინ და უკან და­ვა­ტა­რებ. მიყ­ვარს ძვე­ლი ნივ­თე­ბის შეგ­რო­ვე­ბა და „მშრალ ხიდს“ მათ შე­სა­ძე­ნად ხში­რად ვსტუმ­რობ… ვმუ­შა­ობ თბი­ლი­სის მე­რი­ის მუ­ზე­უ­მე­ბის გა­ერ­თი­ა­ნე­ბა - სა­თა­მა­შო­ე­ბი­სა და თო­ჯი­ნე­ბის მუ­ზე­უმ­ში. სულ ვამ­ბობ, რომ ცხოვ­რე­ბა­ში მი­მარ­თლებს, ძა­ლი­ან კარ­გი ადა­მი­ა­ნე­ბი მხვდე­ბი­ან.

თო­ჯი­ნე­ბის მუ­ზე­უმ­შიც სრუ­ლი­ად შემ­თხვე­ვით მოვ­ხვდი: მე­რი­ის შე­ნო­ბა­ში ასე­ვე შემ­თხვე­ვით მი­სუ­ლი, ქალ­ბა­ტონ ნინი სა­ნა­დი­რა­ძეს (თბი­ლი­სის მე­რი­ის მუ­ზე­უ­მე­ბის გა­ერ­თი­ა­ნე­ბის გე­ნე­რა­ლუ­რი დი­რექ­ტო­რი) გა­ვე­სა­უბ­რე, რო­მელ­მაც თო­ჯი­ნე­ბის მუ­ზე­უმ­ში სამ­სა­ხუ­რი შე­მომ­თა­ვა­ზა... მი­მაჩ­ნია, რომ ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში ეს სხვა მნიშ­ვნე­ლო­ვან შეხ­ვედ­რას­თან ერ­თად, ერთ-ერთი იყო. უკვე 3 წე­ლია, ამ დიდი და სა­ინ­ტე­რე­სო ოჯა­ხის წევ­რი ვარ.

რაც შე­ე­ხე­ბა სა­მო­მავ­ლო გეგ­მებს, რო­მე­ლი­მე ტე­ლე­ვი­ზი­ა­ში თო­ჯი­ნებ­ზე და მე­თო­ჯი­ნე­ებ­ზე რუბ­რი­კის გა­კე­თე­ბა მინ­და, რომ თო­ჯი­ნუ­რი ხე­ლოვ­ნე­ბა უფრო პო­პუ­ლა­რუ­ლი გავ­ხა­დო . სა­ქარ­თვე­ლო­ში ხომ უამ­რა­ვი ნი­ჭი­ე­რი მე­თო­ჯი­ნეა, რო­მე­ლიც სა­ო­ცარ ნა­მუ­შევ­რებს ამ­ზა­დებს. თან, და­სა­ბა­მი­დან ქარ­თულ თო­ჯი­ნებ­ზე სა­ინ­ტე­რე­სო ამ­ბე­ბი და ის­ტო­რი­ე­ბი არ­სე­ბობს, რაც ფარ­თო სა­ზო­გა­დო­ე­ბამ ნაკ­ლე­ბად იცის. მოკ­ლედ, ამ საქ­მე­ში ჩემი პა­ტა­რა წვლი­ლის შე­ტა­ნა მინ­და.

მკითხველის კომენტარები / 8 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
კესო
0

უნიკალურია იქნებ გამოფენაზე მოვხვდე როდის გაქვთ დაგეგმილი?

წარმატებებს გისურვებ

yes
1

ბევრი ტოჯინა მინახავს მარა შენი გამორჩეულია

 

წარმატებები!

ავტორი:

"რომ არა ჩემი შემოქმედება, ფსიქოლოგიურად ამდენ ტკივილს ვერ გავუძლებდი" - ახალგაზრდა ქართველი ხელოვანი, რომელიც უნიკალურ თოჯინებს ქმნის

"რომ არა ჩემი შემოქმედება, ფსიქოლოგიურად ამდენ ტკივილს ვერ გავუძლებდი" - ახალგაზრდა ქართველი ხელოვანი, რომელიც უნიკალურ თოჯინებს ქმნის

„მე ვარ მეთოჯინე არჩილ ცანავა, თუმცა ეს ჩემი ნამდვილი სახელი ოჯახის წევრების და ახლობლების გარდა, არავინ იცის, საზოგადოება როგორც ბაჩო ცანავა, ასე მიცნობს“ - ამბობს რესპონდენტი, რომელსაც საკუთარი ნამუშევრები არასდროს დაუთვლია, რადგანაც ისინი ათასობითაა. გარდა პირადი კოლექციისა, თოჯინებს შეკვეთითაც ამზადებს და შეკვეთები უცხოეთიდანაც აქვს. ვერც იმას ამბობს, მისი შექმნილი თოჯინებიდან ყველაზე მეტად რომელი უყვარს, უბრალოდ, ტექნიკურად და იდეით გამორჩეულ თოჯინად პიეროს მიიჩნევს, რომელმაც გამოფენაში - „მუზეუმები საუბრობენ უთქმელზე“ მიიღო მონაწილეობა, სადაც სულ 30 მეთოჯინე მონაწილეობდა. „პიერო სახელწოდებით „შეწყვეტილი სიმღერა“ დღეს თოჯინების მუზეუმში ინახება და შესულია კატალოგში, რომელიც თოჯინებისა და სათამაშოების მუზეუმის 80 წლის იუბილესთან დაკავშირებით მუზეუმების გაერთიანებამ დაამზადა“ - ამბობს ბაჩო.

- რა მასალას იყენებ თოჯინების დასამზადებლად და საერთოდ, რა გაძლევს ამისთვის შთაგონებას?

- თოჯინების დასამზადებლად, როგორც მსოფლიოს თითქმის ყველა მეთოჯინე, მეც ფიმორს ვიყენებ, ასევე თექას და ქსოვილს. მოსახატად კი აკრილის საღებავებია საუკეთესო. ყველაზე რთული პროცესი ჩემთვის პერსონაჟის მოგონებაა, ხოლო უფრო რთული კი მისი მოძრაობა და ემოცია. მასალაში შესრულება ჩემთვის უმარტივესია. სანამ თოჯინაზე მუშაობას დავიწყებ, თუ რაიმე კონკრეტული პერსონაჟის ასლი არაა შესაქმნელი, ძალიან ბევრს ვფიქრობ, რომ იყოს საინტერესო, ემოციური და სიუჟეტს გამოსახავდეს. ყველაზე რთული ეს პროცესია.

- საქმე, რომელსაც მთელი გულით ემსახურები, როდის და როგორ დაიწყო შენში?

- მართლაც ეს არის საქმიანობა, რომლის გარეშეც ცხოვრება უკვე ვერ წარმომიდგენია. ბავშვობიდან პლასტელინისგან სხვადასხვა ფიგურებს ვძერწავდი, უმეტესად, ადამიანის გამოსახულებებს, რომლებსაც სახე არ ჰქონდა, თუმცა ფიგურები იმდენად დინამიკური იყო, რომ გამომეტყველების გარეშეც თითოეული რაღაც ამბავს ყვებოდა.

საერთოდ თვითნასწავლი ვარ, არასდროს მივლია არც ძერწვაზე და არც - ხატვაზე. ყველაფერი თავისით დაიწყო, იმ ძერწვასა და დაშლაში ფორმები იხვეწებოდა და მნახველის აღტაცებაც სულ უფრო მატულობდა, რაც ჩემთვის სტიმული იყო...

რეალურად კი, პროფესიით ვეტერინარი ვარ, მაგრამ ვეტერინარად არასდროს მიმუშავია. სწორედ უნივერსიტეტში სწავლის დროს მოეწყო გამოფენა, სადაც ჩემი პლასტელინის ნამუშევრები პირველად გავიტანე. იმ ფიგურებს გარედან ლაქს ვუსვამდი, რაც ნამუშევარს სიმყარეს უნარჩუნებდა. ის ნამუშევრები ახლაც შენახული მაქვს.

- პლასტელინის დამუშავებაც არავის უსწავლებია შენთვის?

- საერთოდ, მირჩევნია, თვითონ გავუმკლავდე ნებისმიერ სირთულეს და თავად აღმოვაჩინო სიახლე და მივიდე სწორ გადაწყვეტილებამდე, ვიდრე ვინმესგან ვისწავლო. ეს ცუდია, თუ კარგი, არ ვიცი, მაგრამ დამოუკიდებელი ვარ ცხოვრებაშიც და შემოქმედებაშიც, რასაც ჯერ ხელი არაფერში შეუშლია. სწორედ აქედან დაიწყო ჩემი შემოქმედებითი გზაც, როგორც მეთოჯინის, რაც მარტივი არ ყოფილა.

- რას გულისხმობ?

- იყო ბევრი იმედგაცრუება, დამცირება, გულისტკენაც, მაგრამ ჩემს არჩეულ გზას ნაბიჯ-ნაბიჯ გავყევი. აქვე ყოველთვის იყვნენ ადამიანები, რომლებიც მორალურად გვერდში დგომით სტიმულს მაძლევდნენ, მამხნევებდნენ, რაც მნიშვნელოვანი იყო იმისთვის, რომ ფარ-ხმალი არ დამეყარა. საერთოდ კი, როცა შენი საქმე გიყვარს, თან, მიზანდასახული და ჯიუტიც ხარ, ყველა პრობლემა უმნიშვნელოა. ვფიქრობ, შემოქმედებით გზაზე მიმართლებდა. ხელოვნებაში ბედ-იღბალსაც დიდი მნიშვნელობა აქვს, - მოხვდე საჭირო დროს, საჭირო ადგილას.

ამასთან, არც ის ვიცოდი, თუ ვინმე საქართველოში ხელნაკეთ თოჯინებს ამზადებდა. პირველი მეთოჯინე, რომელიც გავიცანი, ქალბატონი ნანა ბედიაშვილი იყო. მაშინ ალბათ სულ 3 ადამიანი იყო ამ საქმით დაკავებული.

- ბავშვობაში თოჯინებს რა ადგილი ეკავა შენს ცხოვრებაში?

- ამას ხშირად მეკითხებიან. დასამალი არაფერია, მიყვარდა თოჯინებით ჩემს დეიდაშვილებთან ერთად თამაში. ზაფხულობით, სოფელში რომ ჩავდიოდით, სიმინდის ყანაში ტაროებს ვანადგურებდი, დაუმწიფებელ ტაროს, რომელსაც გრძელი და ლამაზი ულვაში ჰქონდა, ვტეხდი, მავთულებისაგან ხელ-ფეხს ვუკეთებდი და თოჯინა გამოდიოდა, რომლითაც ჩემი დეიდაშვილები თამაშობდნენ. ამასთან, არაერთი სხვა სათამაშოც გვქონდა, მაგრამ რატომღაც ის ჩემი ხელით უნდა გამეკეთებინა...

შემდეგ, როდესაც საქმიანობა მუზეუმების გაერთიანება - „თოჯინებისა და სათამაშოების მუზეუმში“ დავიწყე, არქივში აღმოვაჩინე, რომ ქართული ეთნოგრაფიული დედოფალას ერთ-ერთი ტიპი სწორედ სიმინდის ტაროსაგან მზადდებოდა იმ მეთოდით, რა მეთოდითაც მე ვაკეთებდი...

- რა იყო შენი პირველი თოჯინა?

- პირველი თოჯინა ქალბატონის ფიგურა გახლდათ, რომელსაც ხელში კალათი ეჭირა და სახე არ ჰქონდა, კაბა მწვანედ შევუღებე. სამწუხაროდ, ის ნამუშევარი დავკარგე...

ძნელია სიტყვებით იმ განცდის გადმოცემა, რასაც ჩემში თოჯინები იწვევენ. რომ არა ისინი, არ იქნებოდა მეთოჯინე ბაჩო ცანავა. მიუხედავად გადატანილი ტრაგედიებისა, ეს ყველაფერი ჩემი ცხოვრებაა, რითაც ვსუნთქავ, ვცოცხლობ და ვსულდგმულობ... როდესაც უახლოეს ადამიანებს, ოჯახის წევრებს უჭირდათ, მათთან ვიყავი, ერთი წუთით არ დამიტოვებია, მაგრამ წარმოიდგინეთ, თან ვძერწავდი. ამ ყველაფერს ვერც ვხსნი, როგორ ვახერხებდი, მაგრამ რომ არა ჩემი შემოქმედება, ალბათ ფსიქოლოგიურად ამდენ ტკივილს, რაც იმ პერიოდში გამოვიარე, ვერ გავუძლებდი. ასე რომ, ჩემი საინტერესო ცხოვრება და საერთოდ გადარჩენა თოჯინების ხელოვნების დამსახურებაა...

- თითოეულზე მუშაობას რა დროს უთმობ?

- თოჯინაზე მუშაობა მუზასა და განწყობაზეა დამოკიდებული, ყოფილა შემთხვევა, ნამუშევარი 2 დღეში დამისრულებია და ზოგჯერ 4 თვეც გამიწელავს... 2012 წელს ხელოვნების სასახლეში პერსონალური გამოფენა მქონდა, სადაც 30 თოჯინა გავიტანე, დამთვალიერებლის მოთხოვნიდან გამომდინარე, გამოფენა თვე-ნახევარი გაგრძელდა, რაც ჩემთვის, როგორც შემოქმედისთვის, დიდი სტიმული იყო... მერე ხანგრძლივი პაუზა მქონდა, პაუზის შემდეგ კი ნამუშევრები სხვაგვარი გამოდიოდა. მოკლედ, ინდივიდუალურია და, რაც მთავარია, შრომისა და ინტერესის გაღრმავების გარეშე არაფერი გამოდის.

- როგორია შენი თოჯინების გარელეა?

- როდესაც მუშაობას ვიწყებ, ვხვდები, რომ ამ სამყროში ყველაზე კომფორტულად ვგრძნობ თავს. ეს არის სამყარო, რომლის გასაღებიც მხოლოდ მე მაქვს, სადაც მხოლოდ მე და ბურუსიდან გამოსული პერსონაჟები არსებობენ. ხანდახან მსახიობებს რომ უჭირთ როლიდან გამოსვლა, ასე მემართება, ხანდახან ჩაცმის სტილითაც კი პერსონაჟს ვემსგავსები, ოღონდ, ეს სხვებს უთქვამთ - შენი თოჯინებივით გაცვიაო. ჩემი ნამუშევრები ჩემი განწყობაა. თუ მახვილი თვალი გაქვს, მიხვდები, ამა თუ იმ თოჯინის დამზადებისას როგორ ხასიათზე ვიყავი. განწყობა ხელების საშუალებით მასალაში ირევა და თოჯინაც შესაბამისი ემოციის გამოდის.

- რაკი შენს განწყობას და ხასიათს შევეხეთ, საკუთარი თავი რომ შეაფასო.

- რაც შეეხება ჩემს ცხოვრებას, ცოტა „მყუდრო ტიპი“ ვარ, მიყვარს სახლში ყოფნა, არ ვცხოვრობ ბოჰემურად, მყავს რამდენიმე უახლოესი მეგობარი და ბევრი ნაცნობი. ვერიდები ხმაურს და ბევრ ხალხს, მღლის. ვცდილობ, ვიცხოვრო ჯანსაღი ცხოვრებით და ვვარჯიშობ, რაც ძალიან მომწონს...

ძირითად დროს სახლში, სახელოსნოში ვატარებ ან სახლში ავეჯს წინ და უკან დავატარებ. მიყვარს ძველი ნივთების შეგროვება და „მშრალ ხიდს“ მათ შესაძენად ხშირად ვსტუმრობ… ვმუშაობ თბილისის მერიის მუზეუმების გაერთიანება - სათამაშოებისა და თოჯინების მუზეუმში. სულ ვამბობ, რომ ცხოვრებაში მიმართლებს, ძალიან კარგი ადამიანები მხვდებიან.

თოჯინების მუზეუმშიც სრულიად შემთხვევით მოვხვდი: მერიის შენობაში ასევე შემთხვევით მისული, ქალბატონ ნინი სანადირაძეს (თბილისის მერიის მუზეუმების გაერთიანების გენერალური დირექტორი) გავესაუბრე, რომელმაც თოჯინების მუზეუმში სამსახური შემომთავაზა... მიმაჩნია, რომ ჩემს ცხოვრებაში ეს სხვა მნიშვნელოვან შეხვედრასთან ერთად, ერთ-ერთი იყო. უკვე 3 წელია, ამ დიდი და საინტერესო ოჯახის წევრი ვარ.

რაც შეეხება სამომავლო გეგმებს, რომელიმე ტელევიზიაში თოჯინებზე და მეთოჯინეებზე რუბრიკის გაკეთება მინდა, რომ თოჯინური ხელოვნება უფრო პოპულარული გავხადო . საქართველოში ხომ უამრავი ნიჭიერი მეთოჯინეა, რომელიც საოცარ ნამუშევრებს ამზადებს. თან, დასაბამიდან ქართულ თოჯინებზე საინტერესო ამბები და ისტორიები არსებობს, რაც ფართო საზოგადოებამ ნაკლებად იცის. მოკლედ, ამ საქმეში ჩემი პატარა წვლილის შეტანა მინდა.

"გიორგის დასაფლავების შემდეგ, მსმენელი დარბაზში სანთლებანთებული დამხვდა..." - ემოციური ეპიზოდები იუბილარ თემურ წიკლაურის ცხოვრებიდან

"ნიღაბი კოლექციაში სამი წლის წინ მქონდა... პანდემია რომ დაიწყო, ჩემს თავს ვეკითხებოდი: ეს რატომ გააკეთე-მეთქი" - ცნობილმა დიზაინერმა პანდემიაში ახალი საქმე წამოიწყო

"ზუმის" პროგრამით ნასწავლი ქართული ცეკვები -  ქართულად აცეკვებული იაპონელებით ადგილობრივი ტელევიზიაც დაინტერესდა