საზოგადოება
მსოფლიო
პოლიტიკა

17

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

შაბათი, მთვარის მეოცე დღე დაიწყება 02:13-ზე, მთვარე თხის რქაშია არ წამოიწყოთ ახალი საქმეები. ყოველდღიური საქმეებით შემოიფარგლეთ. ნუ მიიღებთ მნიშვნელოვან გადაწყვეტილებებს. ვაჭრობისთვის არახელსაყრელი დღეა. მოერიდეთ საქმეების, ურთიერთობების გარჩევას. აკონტროლეთ ემოციები. კარგი დღეა შემოქმედებითი საქმიანობისთვის. ცოდნის მისაღებად, გამოცდის ჩასაბარებლად. ცუდი დღეა საქმიანობის, სამსახურის შესაცვლელად. უფროსთან ურთიერთობა კარგს არაფერს მოგიტანთ. გახსოვდეთ, რომ ამ დღეს ადამიანები უფრო მეტ დაპირებას იძლევიან, ვიდრე სინამდვილეში გაგიკეთებენ. მეტად დაისვენეთ, ივარჯიშეთ, მაგრამ მკვეთრ ილეთებს მოერიდეთ. შეასრულეთ საოჯახო საქმეები. ქორწინება და ნიშნობა სხვა დღისთვის გადადეთ.
სამხედრო
მეცნიერება
მოზაიკა
სამართალი
კულტურა/შოუბიზნესი
სპორტი
კონფლიქტები
Faceამბები
წიგნები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
"ცდილობენ 18 წლამდე გაათხოვონ, რომ შინაბერას სტატუსი არ მიენიჭოს" - რას ამბობს საქართველოში მუსლიმთა შეიხი გოგონების ნაადრევ ქორწინებაზე
"ცდილობენ 18 წლამდე გაათხოვონ, რომ შინაბერას სტატუსი არ მიენიჭოს" - რას ამბობს საქართველოში მუსლიმთა შეიხი გოგონების ნაადრევ ქორწინებაზე

ეთ­ნი­კუ­რი უმ­ცი­რე­სო­ბით და­სახ­ლე­ბულ რე­გი­ო­ნებ­ში, კვლავ გა­და­უჭ­რელ პრობ­ლე­მად რჩე­ბა გო­გო­ე­ბის ქორ­წი­ნე­ბის მიზ­ნით თა­ვი­სუფ­ლე­ბის უკა­ნო­ნო აღ­კვე­თის შემ­თხვე­ვე­ბი. ში­ნა­გან საქ­მე­თა სა­მი­ნის­ტროს 2017 წლის მო­ნა­ცემ­თან შე­და­რე­ბით (835 არას­რულ­წლო­ვა­ნი მშო­ბე­ლი), მსგავ­სი ფაქ­ტე­ბი შემ­ცი­რე­ბუ­ლია, თუმ­ცა კვლავ მა­ღა­ლია ბავ­შვის და­ბა­დე­ბი­სას არას­რულ­წლო­ვან მშო­ბელ­თა რა­ო­დე­ნო­ბა. კერ­ძოდ, 2018 წელს მშობ­ლად 715 არას­რულ­წლო­ვა­ნი დედა და 23 არას­რულ­წლო­ვა­ნი მამა და­რე­გის­ტრირ­და.

ად­რე­ულ ასაკ­ში ქორ­წი­ნე­ბის პრაქ­ტი­კას­თან ერ­თად, კვლავ გა­მოწ­ვე­ვად რჩე­ბა არას­რულ­წლო­ვა­ნი გო­გო­ნე­ბის ნიშ­ნო­ბა. სის­ხლის სა­მარ­თლის კო­დექ­სის 150’1 მუხ­ლით, რო­მე­ლიც ქორ­წი­ნე­ბის იძუ­ლე­ბას გუ­ლის­ხმობს – სა­ქარ­თვე­ლოს ში­ნა­გან საქ­მე­თა სა­მი­ნის­ტროს მიერ მო­წო­დე­ბუ­ლი ინ­ფორ­მა­ცი­ით, გა­მო­ძი­ე­ბა მოჰ­ყვა 16 შემ­თხვე­ვას, ხოლო 5 შემ­თხვე­ვა­ში სის­ხლის სა­მარ­თლებ­რი­ვი დევ­ნა და­ი­წყო.

ავალ­დე­ბუ­ლებს თუ არა ის­ლა­მი მუს­ლი­მებს ად­რე­ულ ასაკ­ში ქორ­წი­ნე­ბას, რა­ტომ ათხო­ვე­ბენ მშობ­ლე­ბი სკო­ლის პე­რი­ო­დი­დან ქა­ლიშ­ვი­ლებს, მოხ­დე­ბა თუ არა ის­ლა­მუ­რი თე­მის გა­ყო­ფა ად­რე­ულ ქორ­წი­ნე­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი აზ­რთა სხვა­დას­ხვა­ო­ბის გამო და რა­შია გა­მო­სა­ვა­ლი, ამის შე­სა­ხებ AMBEBI.GE-ს სა­ქარ­თვე­ლოს მუს­ლიმ­თა სამ­მარ­თვე­ლოს შე­ი­ხი რა­მინ იგი­დო­ვი ესა­უბ­რა.

- მუს­ლიმ­თა თემ­ში, ად­რე­ულ ქორ­წი­ნე­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბით სხვა­დას­ხვა არ­გუ­მენ­ტი მუ­სი­რებს. მათ შო­რის ისიც, რომ ამას მშობ­ლებს ის­ლა­მი ავალ­დე­ბუ­ლებს. თქვენ, რო­გორც სა­სუ­ლი­ე­რო პირ­მა, რომ გან­გვი­მარ­ტოთ, რას ით­ვა­ლის­წი­ნებს ის­ლა­მი ად­რე­ულ ქორ­წი­ნე­ბას­თან და­კავ­შრე­ბით და ადა­თის მი­ხედ­ვით, არის თუ არა ვალ­დე­ბუ­ლე­ბა, რომ გოგო ად­რე­ულ ასაკ­ში უნდა გა­თხოვ­დეს?

- სამ­წუ­ხა­როდ, ბოლო პე­რი­ოდ­ში, მო­სახ­ლე­ო­ბას ის­ლა­მი, რო­გორც რე­ლი­გია, კარ­გად არ აქვს გა­თა­ვი­სე­ბუ­ლი, კარ­გად არ ეს­მით გან­მარ­ტე­ბა და ხშირ შემ­თხვე­ვა­ში, არას­წორ ინ­ტერპრე­ტა­ცი­ა­ზე დაყ­რდნო­ბით იცი­ან რე­ლი­გია. ეს კი მათ პრაქ­ტი­კულ ცხოვ­რე­ბა­სა და არას­წო­რი ადა­თე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა­ზე აი­სა­ხე­ბა. მე­ო­რე მხრივ, ხში­რად კონ­კრე­ტუ­ლი თემი, არა მხო­ლოდ მუს­ლი­მე­ბი, სხვა რე­ლი­გი­ის მიმ­დევ­რე­ბიც გარ­კე­ვულ ადათ-წე­სებს, მავ­ნე ჩვე­ვებს, რე­ლი­გი­ის სა­ხე­ლით ამარ­თლე­ბენ ხოლ­მე, რაც არის არას­წო­რი. თვი­თონ ის­ლამ­ში, ქორ­წი­ნე­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბით, არ არის რა­ი­მე ვალ­დე­ბუ­ლე­ბა, ან კონ­კრე­ტუ­ლი ასა­კი არ არის გა­მო­ყო­ფი­ლი, მაგ­რამ ყვე­ლამ იცის, რომ ის­ლამ­ში მო­ზარ­დებს, გარ­კვე­ულ ასაკ­ში მიღ­წე­ვი­სას ევა­ლე­ბათ სა­ვალ­დე­ბუ­ლო ღვთის­მსა­ხუ­რე­ბის შეს­რუ­ლე­ბე­ბი, მაგ­რამ ქორ­წი­ნე­ბა­ზე არა­ნა­ი­რი ასა­კი და ვალ­დე­ბუ­ლე­ბა არ არ­სე­ბობს.

ქორ­წი­ნე­ბა ის­ლამ­ში მო­სა­წო­ნი გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბაა, მაგ­რამ არა სა­ვალ­დე­ბუ­ლო. მუს­ლი­მი არ არის ვალ­დე­ბუ­ლი გინ­და თუ არა ოჯა­ხი შექ­მნას, მაგ­რამ თუ და­ქორ­წინ­დე­ბი, სა­ვალ­დე­ბუ­ლოა ოჯა­ხის რჩე­ნა­ზე ვალ­დე­ბუ­ლე­ბის აღე­ბა. ამ შემ­თხვე­ვა­ში, თუ წყვი­ლი გა­და­წყვეტს და­ქორ­წი­ნე­ბას, მა­მა­კა­ცი ვალ­დე­ბუ­ლია არ­ჩი­ნოს ოჯა­ხი. ამას რე­ლი­გია ავალ­დე­ბუ­ლებს. მარ­თა­ლია კონ­კრე­ტუ­ლი ასა­კი არ არის მი­თი­თე­ბუ­ლი, მაგ­რამ გარ­კვე­უ­ლი კრი­ტე­რი­უ­მე­ბი არ­სე­ბობს რე­ლი­გი­ა­ში, რი­თაც მიხ­ვდე­ბით რა ასაკ­ში შე­იძ­ლე­ბა ქორ­წი­ნე­ბა. პირ­ველ რიგ­ში, აუ­ცი­ლე­ბე­ლია ადა­მი­ა­ნის სო­ცი­ა­ლუ­რი მდგო­მა­რე­ო­ბა. თუ ადა­მი­ანს სო­ცი­ა­ლუ­რი პი­რო­ბე­ბი არ გა­აჩ­ნია, ამ შემ­თხვე­ვა­ში ის­ლა­მი მი­ზან­შე­წო­ნი­ლად არ თვლის ქორ­წი­ნე­ბას. მე­ო­რე არის ფსი­ქო­ლო­გი­უ­რი მდგო­მა­რე­ო­ბა, ფსი­ქო­ლო­გი­უ­რად ორი­ვე, გო­გოც და ბი­ჭიც მზად უნდა იყ­ვნენ და ბავ­შის აღ­ზრდა -გა­ნათ­ლე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა ჰქონ­დეთ, მე­სა­მე არის ბი­ო­ლო­გი­უ­რი მზად­ყოფ­ნა, თუნ­დაც ორ­სუ­ლო­ბის­თვის და ცოლ-ქმრუ­ლი თა­ნა­ცხოვ­რე­ბის­თვის მომ­ზა­დე­ბა. მე­ო­თხე - ფი­ზი­ო­ლო­გი­უ­რი მზად­ყოფ­ნაა. ამ ოთხი­ვე კრი­ტე­რი­უმს წყვი­ლი თუ აკ­მა­ყო­ფი­ლებს, ამ შემ­თხვე­ვა­ში ის­ლა­მი ქორ­წი­ნე­ბას და­საშ­ვე­ბად თვლის, მაგ­რამ კონ­კრე­ტუ­ლად ასაკს არ უთი­თებს.

- თქვენ ახ­სე­ნეთ ინ­ტერპრე­ტა­ცი­ე­ბი ის­ლა­მის გა­გე­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბით. რო­გორ ფიქ­რობთ, მშობ­ლე­ბი გან­გებ ხომ არ იყე­ნე­ბენ ის­ლამს თა­ვის გა­სა­სა­მარ­თლებ­ლად? ამ შემ­თხვე­ვა­ში მათი ცნო­ბი­ე­რე­ბის ამაღ­ლე­ბა ხომ არაა სა­ჭი­რო?

- სამ­წუ­ხა­როდ, მსგავ­სი ფაქ­ტე­ბი არას­წო­რი, მავ­ნე ადათ-წე­სე­ბი­დან მომ­დი­ნა­რე­ობს, რო­მე­ლიც ჩვენს თემ­შია ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი. ხშირ შემ­თვე­ვა­ში, ადა­მი­ა­ნე­ბი ფიქ­რო­ბენ, რომ თუ 18 წელს გა­დაც­და და არ გა­თხოვ­და, მას უკვე ში­ნა­ბე­რად მი­ი­ღე­ბენ. ყვე­ლა ცდი­ლობს, რომ გოგო 18 წლამ­დე გა­ა­თხო­ვოს, რათა ში­ნა­ბე­რას სტა­ტუ­სი არ მი­ე­ნი­ჭოს, რაც რა თქმა უნდა, არას­წო­რი და მავ­ნე ტრა­დი­ცი­აა. ერთ-ერთი მი­ზე­ზი ეს არის. ასე­ვე, მშობ­ლე­ბი გო­გოს ყო­ლის ვალ­დე­ბუ­ლე­ბას იხ­სნი­ან. თქვენ იცით, რომ ქა­ლიშ­ვილს ბევ­რი ვალ­დე­ბუ­ლე­ბა აქვს. და­ვუშ­ვათ, ოჯახს უჭირს და მათი გოგო მდი­დარ ბიჭს მო­წონს... ფიქ­რო­ბენ, რომ თუ მდი­დარ, შეძ­ლე­ბულ ადა­მი­ანს გაჰ­ყვე­ბა, რაც მალე გა­ა­თხო­ვე­ბენ და თა­ვის ად­გილს იპო­ვის, უკე­თე­სია.

ხშირ შემ­თვე­ვა­ში, ოჯა­ხე­ბი ფიქ­რო­ბენ, რომ ძი­რით­დად მა­მა­კაც­მა უნდა იმუ­შა­ოს და არა - გო­გომ. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, სწავ­ლა­ში და­ხარ­ჯუ­ლი ფული ტყუ­ი­ლი ჰგო­ნი­ათ. ამი­ტო­მაც, არ ას­წავ­ლი­ან. თუ უფრო მორ­წმუ­ნე და ტრა­დი­ცი­უ­ლი ოჯა­ხე­ბია, იქ გო­გოს და­საქ­მე­ბა არ არის მი­ზან­შე­წო­ნი­ლი და იქ ძი­რი­თა­დად ბიჭ­ზე არი­ან ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი, რომ ას­წავ­ლონ და გა­ნათ­ლე­ბა მი­ა­ღე­ბი­ნონ, ვიდ­რე გო­გოს.

- თქვენ გყავთ გო­გო­ნა? უწყობთ ხელს სწავ­ლა­ში?

- სამ­წუ­ხა­როდ, მე ქა­ლიშ­ვი­ლი არ მყავს, ბი­ჭე­ბი მყავს შვი­ლე­ბი, მაგ­რამ ჩემს ოჯა­ხის წევ­რებს, ახ­ლობ­ლებს, ვი­საც ქა­ლიშ­ვი­ლე­ბი ჰყავთ, ყო­ველ­თვის ვურ­ჩევ რომ გო­გო­ზე იზ­რუ­ნონ, რათა ის­ლა­მის მი­ხედ­ვით, გო­გო­ნა მშობ­ლე­ბი­სათ­ვის არის დიდი წყა­ლო­ბა ღმერ­თის­გან, რად­გან ის­ლამ­ში ასე­თი აზრი არ­სე­ბობს : "სა­მო­თხე დე­დის ფე­ხებ ქვეშ არის გა­გე­ბუ­ლი" და შე­სა­ბა­მი­სად, ქა­ლიშ­ვი­ლის და­ბა­დე­ბა, ყვე­ლა ოჯა­ხის­თვის არის დიდი წყა­ლო­ბა

- თქვენ რა ასაკ­ში მო­იყ­ვა­ნეთ ცოლი და მას თუ აძ­ლევ­დით გა­ნათ­ლე­ბის მი­ღე­ბის სა­შუ­ლე­ბას?

- მე, რო­დე­საც და­ვო­ჯახ­დი, ჩემი მე­უღ­ლე 22 წლის იყო. მას მხო­ლოდ სა­შუ­ა­ლო გა­ნათ­ლე­ბა ჰქონ­და მი­ღე­ბუ­ლი. შე­სა­ბა­მი­სად, შემ­დეგ როცა ოჯა­ხი შევ­ქმე­ნით, უმაღ­ლეს­ში არ ჩა­უ­ბა­რე­ბია, მაგ­რამ გარ­კვე­ულ კურ­სებ­ზე და­დი­ო­და, რაც მას აინ­ტე­რე­სებ­და. დღე­საც ენის კურ­ზე და­დის. პრობ­ლე­მა არ მაქვს. თუ მას სურ­ვი­ლი ექ­ნე­ბა, ყვე­ლა­ნა­ი­რად შე­ვუ­წყობ ხელს, რომ ის­წავ­ლოს.

- მინ­და, გარ­დაბ­ნის სო­ფელ თა­ზა­ქენდში მომ­ხდა­რი შემ­თხვე­ვა გა­ვიხ­სე­ნო, როცა გე­ოგ­რა­ფი­ის მას­წავ­ლე­ბელს, ჰა­მიდ სა­დი­კოვს, სოფ­ლის ცენ­ტრში ის­ლა­მის თე­მის უხუ­ცე­სებ­მა ბო­დი­ში მო­ახ­დე­ვი­ნეს და სა­ჯა­როდ შე­უ­რა­ცჰ­ყო­ფა მი­ა­ყე­ნეს... რო­გორ აფა­სებთ ამ მიდ­გო­მას უხუ­ცე­სე­ბის მხრი­დან? რე­ლი­გი­უ­რად ასე­თი ქმე­დე­ბა რამ­დე­ნად გა­მარ­თლე­ბუ­ლია?

- მი­ვე­სალ­მე­ბი იმ ფაქტს, რომ რო­გორც ახალ­გაზ­რდა მას­წავ­ლე­ბელ­მა და ახალ­გაზ­რდა პი­როვ­ნე­ბამ თა­ვი­სი აზრი და­აფ­ქ­სი­რა. მისი სრუ­ლი უფ­ლე­ბა იყო და მე ვფიქ­რობ, ვალ­დე­ბუ­ლიც იყო, რომ მსგავს სა­კი­თხთან და­კავ­ში­რე­ბით, ეს პო­ზი­ცია და­ე­ფიქ­სი­რე­ბი­ნა. მე მას მხარს ვუ­ჭერ, მაგ­რამ მის და­წე­რილ სტა­ტუს­ში არ­სე­ბობს კრი­ტი­კა, ასე­ვე იყო შე­უ­რა­ცხყო­ფაც. ჩემი აზ­რით, ის, რა­მაც დიდი გა­ღი­ზი­ა­ნე­ბა გა­მო­იწ­ვია მო­სახ­ლე­ო­ბა­ში, მის სტა­ტუს­ში არ­სე­ბუ­ლი შე­უ­რა­ცხმყო­ფე­ლი სი­ტყვე­ბი იყო. ის­ლა­მის რე­ლი­გი­ა­ში ასე­თი გა­მო­ნათ­ქვა­მია: ყო­ველ­თვის აკ­რი­ტი­კეთ, მაგ­რამ ნუ შე­უ­რაცმყოფთ. აქამ­დე მსგავს სა­კი­თხებ­თან და­კავ­ში­რე­ბით ბევ­რი სტა­ტუ­სი და­წე­რი­ლა, მაგ­რამ არას­დროს მსგავ­სი რე­აქ­ცია არ მოჰ­ყო­ლია, რად­გან მან უხუ­ცე­სე­ბი შე­უ­რა­ცხყო, ამან დიდი გა­ღი­ზი­ა­ნე­ბა გა­მო­იწ­ვია.

- რო­გორ ფიქ­რობთ, ად­რე­ულ ქორ­წი­ნე­ბა­ზე არ­სე­ბუ­ლი აზ­რთა სხვა­დას­ხვა­ო­ბა მუს­ლი­მებ­თა თე­მის გახ­ლე­ა­ჩას ხომ არ გა­მო­იწ­ვევს?

- ჩვენ გვქონ­და მსგავ­სი შეხ­ვედ­რე­ბი, სა­დაც მო­სახ­ლე­ო­ბას მო­ვუ­წო­დებ­დით, რომ შე­ე­კა­ვე­ბი­ნათ თავი ად­რე­ულ ასაკ­ში შვი­ლე­ბის და­ქორ­წი­ნე­ბის­გან, სკო­ლი­დან მო­წყვე­ტის­გან და ოჯა­ხურ საქ­მი­ა­ნო­ბა­ში ჩარ­თვის­გან. ვფიქ­რობ, არ მოხ­დე­ბა თა­ო­ბებს შო­რის და­პი­რის­პი­რე­ბა, რად­გან თით­ქმის უკვე ყვე­ლამ იცის, რომ ეს არ არის სწო­რი საქ­ცი­ე­ლი და ეს ქმე­დე­ბა კა­ნონ­მდებ­ლო­ბით დას­ჯა­დი­ცაა. ჩვენც ჩვე­ნის მხრივ, რო­გორც მუს­ლიმ­თა სამ­მარ­თვე­ლო, რე­გი­ო­ნებ­ში სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო შეხ­ვედ­რებს ხში­რად გავ­მარ­თავთ.

- ადრე უფრო ხში­რად ხდე­ბო­და მსგავ­სი შემ­თხვე­ვე­ბი და მუს­ლიმ­თა ახალ­გაზ­რდო­ბა ხმას არ იღებ­და თუნ­დაც მო­ტა­ცე­ბის, ან გა­თხო­ვე­ბის ფაქ­ტებ­ზე. ახლა რა შე­იც­ვა­ლა თქვე­ნი აზ­რით, რა­ტომ აპ­რო­ტეს­ტე­ბენ სა­ჯა­როდ?

- 21-ე სა­უ­კუ­ნე­ში სა­შუ­ა­ლო გა­ნათ­ლე­ბის მი­ღე­ბა და შემ­დეგ უმაღ­ლეს­ში სწავ­ლა სა­ჭი­როა, რომ რა­ღაც პრო­ფე­სი­ას და­ე­უფ­ლო. ეს ასა­კი და­ახ­ლო­ე­ბით 20-22 წლის შუ­ა­ლე­დებ­ში თა­მა­შობს, ხოლო ტრო­პი­კულ ქვეყ­ნებ­ში, სა­დაც ადა­მი­ა­ნე­ბი ბი­ო­ლო­ო­გი­უ­რად და ფი­ზი­ო­ლო­გი­უ­რად ადრე მწიფ­დე­ბი­ან, იქ შე­იძ­ლე­ბა ეს ასა­კი უფრო და­ბა­ლიც იყოს. ანუ დრო­ი­სა და ად­გი­ლი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, ამ კრი­ტე­რი­უ­მებს, შე­იძ­ლე­ბა თა­ვი­სი ასა­კი ჰქონ­დეს. ბოლო პე­რი­ოდ­ში, აზერ­ბა­ი­ჯა­ნე­ლი გო­გო­ნე­ბის უმაღ­ლეს სას­წავ­ლებ­ლებ­ში ჩა­რი­ცხვის რა­ო­დე­ნო­ბის გაზ­რდამ სტი­მუ­ლი მის­ცა სხვა მო­ზარ­დებ­საც, რომ მა­თაც ის­წავ­ლონ. მიხ­ვდნენ, რომ წარ­მა­ტე­ბის მი­საღ­წე­ვად ქორ­წი­ნე­ბა და სა­ო­ჯა­ხო ცხოვ­რე­ბა­ში ჩარ­თვა ხელ­საყ­რე­ლი არ არის. სწო­რედ ეს იყო წარ­მა­ტე­ბის ძი­რი­თა­დი შე­მა­ფერ­ხე­ბე­ლი ქმე­დე­ბა, ამი­ტო­მაც ამან გა­მო­იწ­ვია პრო­ტეს­ტი ადა­მი­ა­ნებ­ში და აზ­რის შეც­ვლა, რაც მათ გან­ცხა­დე­ბებ­შიც აი­სა­ხა.

მკითხველის კომენტარები / 3 /
თარიღის მიხედვით
მოწონების მიხედვით
qeTo
1

და რომ მიენიჭოს, რააა?

100%
57

თურმე "გადაუჭრელი" პრობლემა ყოფილა, გოგო რომ გათხოვდება და მინიმუმ 4-5 შვილს გააჩენს!

მგონი "გადაუჭრელი" პრობლემა ის არის, რომ გოგო საერთოდ არ თხოვდება, და თუ გათხოვდება ერთ შვილზე მეტს არ აჩენს, ისიც თუ მოასწრეს განქორწინებამდე!

ამას ქვია: "ავი ძაღლი შინ არ ვარგოდაო...., ჩვენ ჩვენსას მივხედოთ, თორემ ამოწყდა ერი, და დარჩება მხოლოდ ის "ეთნიკურად დასახლებული...ვიზეც

ენჯეოშნიკებს ასე "კუჭი ეწვით"!

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
"დინამო არენაზე“ "ბარსელონას“ ლეგენდარული ფეხბურთელის, რონალდინიოს გულშემატკივარი შეიჭრა
ავტორი:

"ცდილობენ 18 წლამდე გაათხოვონ, რომ შინაბერას სტატუსი არ მიენიჭოს" - რას ამბობს საქართველოში მუსლიმთა შეიხი გოგონების ნაადრევ ქორწინებაზე

"ცდილობენ 18 წლამდე გაათხოვონ, რომ შინაბერას სტატუსი არ მიენიჭოს" - რას ამბობს საქართველოში მუსლიმთა შეიხი გოგონების ნაადრევ ქორწინებაზე

ეთნიკური უმცირესობით დასახლებულ რეგიონებში, კვლავ გადაუჭრელ პრობლემად რჩება გოგოების ქორწინების მიზნით თავისუფლების უკანონო აღკვეთის შემთხვევები. შინაგან საქმეთა სამინისტროს 2017 წლის მონაცემთან შედარებით (835 არასრულწლოვანი მშობელი), მსგავსი ფაქტები შემცირებულია, თუმცა კვლავ მაღალია ბავშვის დაბადებისას არასრულწლოვან მშობელთა რაოდენობა. კერძოდ, 2018 წელს მშობლად 715 არასრულწლოვანი დედა და 23 არასრულწლოვანი მამა დარეგისტრირდა.

ადრეულ ასაკში ქორწინების პრაქტიკასთან ერთად, კვლავ გამოწვევად რჩება არასრულწლოვანი გოგონების ნიშნობა. სისხლის სამართლის კოდექსის 150’1 მუხლით, რომელიც ქორწინების იძულებას გულისხმობს – საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს მიერ მოწოდებული ინფორმაციით, გამოძიება მოჰყვა 16 შემთხვევას, ხოლო 5 შემთხვევაში სისხლის სამართლებრივი დევნა დაიწყო.

ავალდებულებს თუ არა ისლამი მუსლიმებს ადრეულ ასაკში ქორწინებას, რატომ ათხოვებენ მშობლები სკოლის პერიოდიდან ქალიშვილებს, მოხდება თუ არა ისლამური თემის გაყოფა ადრეულ ქორწინებასთან დაკავშირებული აზრთა სხვადასხვაობის გამო და რაშია გამოსავალი, ამის შესახებ AMBEBI.GE-ს საქართველოს მუსლიმთა სამმართველოს შეიხი რამინ იგიდოვი ესაუბრა.

- მუსლიმთა თემში, ადრეულ ქორწინებასთან დაკავშირებით სხვადასხვა არგუმენტი მუსირებს. მათ შორის ისიც, რომ ამას მშობლებს ისლამი ავალდებულებს. თქვენ, როგორც სასულიერო პირმა, რომ განგვიმარტოთ, რას ითვალისწინებს ისლამი ადრეულ ქორწინებასთან დაკავშრებით და ადათის მიხედვით, არის თუ არა ვალდებულება, რომ გოგო ადრეულ ასაკში უნდა გათხოვდეს?

- სამწუხაროდ, ბოლო პერიოდში, მოსახლეობას ისლამი, როგორც რელიგია, კარგად არ აქვს გათავისებული, კარგად არ ესმით განმარტება და ხშირ შემთხვევაში, არასწორ ინტერპრეტაციაზე დაყრდნობით იციან რელიგია. ეს კი მათ პრაქტიკულ ცხოვრებასა და არასწორი ადათების ჩამოყალიბებაზე აისახება. მეორე მხრივ, ხშირად კონკრეტული თემი, არა მხოლოდ მუსლიმები, სხვა რელიგიის მიმდევრებიც გარკევულ ადათ-წესებს, მავნე ჩვევებს, რელიგიის სახელით ამართლებენ ხოლმე, რაც არის არასწორი. თვითონ ისლამში, ქორწინებასთან დაკავშირებით, არ არის რაიმე ვალდებულება, ან კონკრეტული ასაკი არ არის გამოყოფილი, მაგრამ ყველამ იცის, რომ ისლამში მოზარდებს, გარკვეულ ასაკში მიღწევისას ევალებათ სავალდებულო ღვთისმსახურების შესრულებები, მაგრამ ქორწინებაზე არანაირი ასაკი და ვალდებულება არ არსებობს.

ქორწინება ისლამში მოსაწონი გადაწყვეტილებაა, მაგრამ არა სავალდებულო. მუსლიმი არ არის ვალდებული გინდა თუ არა ოჯახი შექმნას, მაგრამ თუ დაქორწინდები, სავალდებულოა ოჯახის რჩენაზე ვალდებულების აღება. ამ შემთხვევაში, თუ წყვილი გადაწყვეტს დაქორწინებას, მამაკაცი ვალდებულია არჩინოს ოჯახი. ამას რელიგია ავალდებულებს. მართალია კონკრეტული ასაკი არ არის მითითებული, მაგრამ გარკვეული კრიტერიუმები არსებობს რელიგიაში, რითაც მიხვდებით რა ასაკში შეიძლება ქორწინება. პირველ რიგში, აუცილებელია ადამიანის სოციალური მდგომარეობა. თუ ადამიანს სოციალური პირობები არ გააჩნია, ამ შემთხვევაში ისლამი მიზანშეწონილად არ თვლის ქორწინებას. მეორე არის ფსიქოლოგიური მდგომარეობა, ფსიქოლოგიურად ორივე, გოგოც და ბიჭიც მზად უნდა იყვნენ და ბავშის აღზრდა -განათლების შესაძლებლობა ჰქონდეთ, მესამე არის ბიოლოგიური მზადყოფნა, თუნდაც ორსულობისთვის და ცოლ-ქმრული თანაცხოვრებისთვის მომზადება. მეოთხე - ფიზიოლოგიური მზადყოფნაა. ამ ოთხივე კრიტერიუმს წყვილი თუ აკმაყოფილებს, ამ შემთხვევაში ისლამი ქორწინებას დასაშვებად თვლის, მაგრამ კონკრეტულად ასაკს არ უთითებს.

- თქვენ ახსენეთ ინტერპრეტაციები ისლამის გაგებასთან დაკავშირებით. როგორ ფიქრობთ, მშობლები განგებ ხომ არ იყენებენ ისლამს თავის გასასამართლებლად? ამ შემთხვევაში მათი ცნობიერების ამაღლება ხომ არაა საჭირო?

- სამწუხაროდ, მსგავსი ფაქტები არასწორი, მავნე ადათ-წესებიდან მომდინარეობს, რომელიც ჩვენს თემშია ჩამოყალიბებული. ხშირ შემთვევაში, ადამიანები ფიქრობენ, რომ თუ 18 წელს გადაცდა და არ გათხოვდა, მას უკვე შინაბერად მიიღებენ. ყველა ცდილობს, რომ გოგო 18 წლამდე გაათხოვოს, რათა შინაბერას სტატუსი არ მიენიჭოს, რაც რა თქმა უნდა, არასწორი და მავნე ტრადიციაა. ერთ-ერთი მიზეზი ეს არის. ასევე, მშობლები გოგოს ყოლის ვალდებულებას იხსნიან. თქვენ იცით, რომ ქალიშვილს ბევრი ვალდებულება აქვს. დავუშვათ, ოჯახს უჭირს და მათი გოგო მდიდარ ბიჭს მოწონს... ფიქრობენ, რომ თუ მდიდარ, შეძლებულ ადამიანს გაჰყვება, რაც მალე გაათხოვებენ და თავის ადგილს იპოვის, უკეთესია.

ხშირ შემთვევაში, ოჯახები ფიქრობენ, რომ ძირითდად მამაკაცმა უნდა იმუშაოს და არა - გოგომ. აქედან გამომდინარე, სწავლაში დახარჯული ფული ტყუილი ჰგონიათ. ამიტომაც, არ ასწავლიან. თუ უფრო მორწმუნე და ტრადიციული ოჯახებია, იქ გოგოს დასაქმება არ არის მიზანშეწონილი და იქ ძირითადად ბიჭზე არიან ორიენტირებული, რომ ასწავლონ და განათლება მიაღებინონ, ვიდრე გოგოს.

- თქვენ გყავთ გოგონა? უწყობთ ხელს სწავლაში?

- სამწუხაროდ, მე ქალიშვილი არ მყავს, ბიჭები მყავს შვილები, მაგრამ ჩემს ოჯახის წევრებს, ახლობლებს, ვისაც ქალიშვილები ჰყავთ, ყოველთვის ვურჩევ რომ გოგოზე იზრუნონ, რათა ისლამის მიხედვით, გოგონა მშობლებისათვის არის დიდი წყალობა ღმერთისგან, რადგან ისლამში ასეთი აზრი არსებობს : "სამოთხე დედის ფეხებ ქვეშ არის გაგებული" და შესაბამისად, ქალიშვილის დაბადება, ყველა ოჯახისთვის არის დიდი წყალობა

- თქვენ რა ასაკში მოიყვანეთ ცოლი და მას თუ აძლევდით განათლების მიღების საშულებას?

- მე, როდესაც დავოჯახდი, ჩემი მეუღლე 22 წლის იყო. მას მხოლოდ საშუალო განათლება ჰქონდა მიღებული. შესაბამისად, შემდეგ როცა ოჯახი შევქმენით, უმაღლესში არ ჩაუბარებია, მაგრამ გარკვეულ კურსებზე დადიოდა, რაც მას აინტერესებდა. დღესაც ენის კურზე დადის. პრობლემა არ მაქვს. თუ მას სურვილი ექნება, ყველანაირად შევუწყობ ხელს, რომ ისწავლოს.

- მინდა, გარდაბნის სოფელ თაზაქენდში მომხდარი შემთხვევა გავიხსენო, როცა გეოგრაფიის მასწავლებელს, ჰამიდ სადიკოვს, სოფლის ცენტრში ისლამის თემის უხუცესებმა ბოდიში მოახდევინეს და საჯაროდ შეურაცჰყოფა მიაყენეს... როგორ აფასებთ ამ მიდგომას უხუცესების მხრიდან? რელიგიურად ასეთი ქმედება რამდენად გამართლებულია?

- მივესალმები იმ ფაქტს, რომ როგორც ახალგაზრდა მასწავლებელმა და ახალგაზრდა პიროვნებამ თავისი აზრი დააფქსირა. მისი სრული უფლება იყო და მე ვფიქრობ, ვალდებულიც იყო, რომ მსგავს საკითხთან დაკავშირებით, ეს პოზიცია დაეფიქსირებინა. მე მას მხარს ვუჭერ, მაგრამ მის დაწერილ სტატუსში არსებობს კრიტიკა, ასევე იყო შეურაცხყოფაც. ჩემი აზრით, ის, რამაც დიდი გაღიზიანება გამოიწვია მოსახლეობაში, მის სტატუსში არსებული შეურაცხმყოფელი სიტყვები იყო. ისლამის რელიგიაში ასეთი გამონათქვამია: ყოველთვის აკრიტიკეთ, მაგრამ ნუ შეურაცმყოფთ. აქამდე მსგავს საკითხებთან დაკავშირებით ბევრი სტატუსი დაწერილა, მაგრამ არასდროს მსგავსი რეაქცია არ მოჰყოლია, რადგან მან უხუცესები შეურაცხყო, ამან დიდი გაღიზიანება გამოიწვია.

- როგორ ფიქრობთ, ადრეულ ქორწინებაზე არსებული აზრთა სხვადასხვაობა მუსლიმებთა თემის გახლეაჩას ხომ არ გამოიწვევს?

- ჩვენ გვქონდა მსგავსი შეხვედრები, სადაც მოსახლეობას მოვუწოდებდით, რომ შეეკავებინათ თავი ადრეულ ასაკში შვილების დაქორწინებისგან, სკოლიდან მოწყვეტისგან და ოჯახურ საქმიანობაში ჩართვისგან. ვფიქრობ, არ მოხდება თაობებს შორის დაპირისპირება, რადგან თითქმის უკვე ყველამ იცის, რომ ეს არ არის სწორი საქციელი და ეს ქმედება კანონმდებლობით დასჯადიცაა. ჩვენც ჩვენის მხრივ, როგორც მუსლიმთა სამმართველო, რეგიონებში საგანმანათლებლო შეხვედრებს ხშირად გავმართავთ.

- ადრე უფრო ხშირად ხდებოდა მსგავსი შემთხვევები და მუსლიმთა ახალგაზრდობა ხმას არ იღებდა თუნდაც მოტაცების, ან გათხოვების ფაქტებზე. ახლა რა შეიცვალა თქვენი აზრით, რატომ აპროტესტებენ საჯაროდ?

- 21-ე საუკუნეში საშუალო განათლების მიღება და შემდეგ უმაღლესში სწავლა საჭიროა, რომ რაღაც პროფესიას დაეუფლო. ეს ასაკი დაახლოებით 20-22 წლის შუალედებში თამაშობს, ხოლო ტროპიკულ ქვეყნებში, სადაც ადამიანები ბიოლოოგიურად და ფიზიოლოგიურად ადრე მწიფდებიან, იქ შეიძლება ეს ასაკი უფრო დაბალიც იყოს. ანუ დროისა და ადგილიდან გამომდინარე, ამ კრიტერიუმებს, შეიძლება თავისი ასაკი ჰქონდეს. ბოლო პერიოდში, აზერბაიჯანელი გოგონების უმაღლეს სასწავლებლებში ჩარიცხვის რაოდენობის გაზრდამ სტიმული მისცა სხვა მოზარდებსაც, რომ მათაც ისწავლონ. მიხვდნენ, რომ წარმატების მისაღწევად ქორწინება და საოჯახო ცხოვრებაში ჩართვა ხელსაყრელი არ არის. სწორედ ეს იყო წარმატების ძირითადი შემაფერხებელი ქმედება, ამიტომაც ამან გამოიწვია პროტესტი ადამიანებში და აზრის შეცვლა, რაც მათ განცხადებებშიც აისახა.

გორში ათობით ბავშვის მოწამვლასთან დაკავშირებით სამედიცინო ცენტრი "იავნანა" განცხადებას ავრცელებს

საქართველო-ბელარუსის მატჩი მაყურებლის გარეშე ჩატარდება

"მომზადებულია მთავრობის დადგენილება, რომელიც რამდენიმე დღეში შევა ძალაში" - გამყრელიძე ბოლო დღეების ეპიდვითარებას აჯამებს