მსოფლიო
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
სამართალი
მოზაიკა
პოლიტიკა
კონფლიქტები
Faceამბები
წიგნები
სამხედრო
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ავღანელი მებრძოლის აღსარება: "შვილი სკოლაში რომ გავუშვა, შეიძლება მომიკლან"
ავღანელი მებრძოლის აღსარება: "შვილი სკოლაში რომ გავუშვა, შეიძლება მომიკლან"

მისი ცხოვ­რე­ბაც ისე­თი­ვე მკაც­რი და მძი­მეა, რო­გო­რიც მისი მშობ­ლი­უ­რი ქვეყ­ნის რე­ა­ლო­ბა. მსოფ­ლი­ოს ყვე­ლა­ზე ცხელ წერ­ტილ­ში - ავ­ღა­ნეთ­ში და­ბა­დე­ბულ­მა, საკ­მაო ხანი რუ­სე­თის სკო­ლა-ინ­ტერ­ნატ­ში გა­ა­ტა­რა. ამ­ჟა­მად სამ­ხედ­რო თარ­ჯი­მა­ნი - სამი აბ­დულ ჯა­ფა­რი ქა­ბულ­ში ცხოვ­რობს და იმედს არ კარ­გავს, რომ ოდეს­მე "მი­წი­ერ ჯო­ჯო­ხეთს" თავს და­აღ­წევს. მას ქარ­თვე­ლი სამ­ხედ­რო­ე­ბის დახ­მა­რე­ბით, "სკა­ი­პით" და­ვუ­კავ­შირ­დი.

სამი აბ­დულ ჯა­ფა­რი:

- ავ­ღა­ნეთ­ში, კუნ­დუ­ზის პრო­ვინ­ცი­ა­ში და­ვი­ბა­დე. მამა რა­ი­ონ­ში სკო­ლის დი­რექ­ტო­რი იყო. რო­დე­საც ტა­ჯი­კეთ­სა და ავ­ღა­ნეთს შო­რის შე­ტა­კე­ბა მოხ­და, ბას­მა­ჩებ­მა (შუა აზი­ა­ში საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ მებ­რძო­ლი ნა­ცი­ო­ნა­ლის­ტუ­რი ბან­დე­ბის მე­ომ­რე­ბი. - ავტ.) მოკ­ლეს. დედა ნერ­ვი­უ­ლო­ბის­გან ავად გახ­და და მა­მის სიკ­ვდილს გა­დაჰ­ყვა. მე და ჩემი უმ­ცრო­სი ძმა რაფი და­ვობ­ლდით... 1985 წელს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ ორი­ვე რუ­სეთ­ში, ვოლ­გოგ­რა­დის სკო­ლა-ინ­ტერ­ნატ­ში გაგვგზავ­ნა. ეს იყო ავ­ღა­ნე­თის სა­ხელ­მწი­ფოს მა­შინ­დე­ლი პროგ­რა­მა დევ­ნი­ლი ბავ­შვე­ბის­თვის. ძა­ლი­ან კარ­გი აღ­მზრდე­ლე­ბი და მას­წავ­ლებ­ლე­ბი გვყავ­და. ავ­ღა­ნე­თის ომის, შიმ­ში­ლი­სა და მუდ­მი­ვი საფრ­თხის შემ­დეგ, მე და ჩემი ძმა იქ სა­ოც­რად მშვი­დად ვგრძნობ­დით თავს. სკო­ლა-ინ­ტერ­ნატ­ში ჩვენ­თან ერ­თად, 250-ზე მეტი ავ­ღა­ნე­ლი ბავ­შვი იყო. პა­ტა­რე­ბი ვი­ყა­ვით და არც უცხო ენის შეს­წავ­ლა გაგ­ვჭირ­ვე­ბია. თა­ვი­დან თარ­ჯი­მა­ნიც გვყავ­და... ვოლ­გოგ­რა­დის ბავ­შვთა სახ­ლი ჩემს ცნო­ბი­ე­რე­ბას ძა­ლი­ან ტკბი­ლად შე­მორ­ჩა. კარ­გად გვაც­მევ­დნენ და კარ­გი კვე­ბა გვქონ­და, ზა­ფხუ­ლო­ბით სხვა­დას­ხვა კუ­რორტზე დავ­ყავ­დით. თუ რამე ადა­მი­ა­ნუ­რი მაქვს, ეს ჩემი რუსი აღ­მზრდე­ლე­ბის დამ­სა­ხუ­რე­ბაა, რომ­ლე­ბიც მე და ჩემს ძმას შვი­ლე­ბი­ვით გვე­პყრო­ბოდ­ნენ... აქ, ავ­ღა­ნეთ­ში გა­დარ­ჩე­ნის­თვის ბრძო­ლა უფ­როა, ვიდ­რე ცხოვ­რე­ბა და ამ ჯო­ჯო­ხეთ­ში ადა­მი­ა­ნის სახე რომ არ დავ­კარ­გო, იქ მი­ღე­ბუ­ლი და­დე­ბი­თი ემო­ცი­ე­ბი და გა­მოც­დი­ლე­ბა მეხ­მა­რე­ბა. რო­დე­საც გან­საც­დე­ლის წი­ნა­შე ვდგე­ბო­დი, იქ გა­ტა­რე­ბულ დღე­ებს ვიხ­სე­ნებ­დი და ვფიქ­რობ­დი, - არ­სე­ბო­ბენ კარ­გი ადა­მი­ა­ნე­ბი, რომ­ლებ­საც სი­კე­თის გა­კე­თე­ბა შე­უძ­ლი­ათ-მეთ­ქი.

- რო­გორ აღ­მოჩ­ნდით ისევ ავ­ღა­ნეთ­ში?

- ავ­ღა­ნე­თი­დან საბ­ჭო­თა ჯა­რე­ბის გა­მოს­ვლი­დან 3 წლის შემ­დეგ - 1992-ში შე­ი­ა­რა­ღე­ბულ­მა ოპო­ზი­ცი­ამ პრე­ზი­დენტ ნა­ჯი­ბუ­ლას მმარ­თვე­ლო­ბა და­ამ­ხო. ქვეყ­ნის სა­თა­ვე­ში მო­ჯა­ჰე­დე­ბი მო­ვიდ­ნენ. რუ­სე­თის სკო­ლა-ინ­ტერ­ნა­ტებ­სა და ბავ­შვთა სახ­ლებ­ში გა­ნა­წი­ლე­ბულ ავ­ღა­ნე­ლებს გა­მოგ­ვი­ცხა­დეს, - აქ სწავ­ლის გაგ­რძე­ლე­ბას ვე­ღარ შეძ­ლებთ, თქვენს ქვე­ყა­ნა­ში უნდა დაბ­რუნ­დეთ; ვინც არ დაბ­რუნ­დე­ბა, ქუ­ჩა­ში დარ­ჩე­ნა მო­უ­წევს, რად­გან ჩვე­ნი სა­ხელ­მწი­ფო თქვენს უზ­რუნ­ველ­ყო­ფას ვე­ღარ შეძ­ლებ­სო!.. ეს ჩვენ­თვის ტრა­გე­დია იყო, რად­გან ჯერ კი­დევ პა­ტა­რე­ბი ვი­ყა­ვით. იყ­ვნენ ისე­თე­ბიც, ვინც უკვე კო­ლე­ჯში სწავ­ლობ­დნენ და ამავდრო­უ­ლად, თავ­საც ირ­ჩენ­დნენ, - რუ­სე­თი­დან სა­ქო­ნე­ლი ავ­ღა­ნეთ­ში ჩაჰ­ქონ­დათ და ყიდ­დნენ; მათ ახლა უკვე დიდი მა­ღა­ზი­ე­ბი აქვთ გახ­სნი­ლი... ბევ­რმა ავ­ღა­ნეთ­ში დაბ­რუ­ნე­ბას ვოლ­გოგ­რა­დის ქუ­ჩებ­ში ცხოვ­რე­ბა არ­ჩია და მა­თხოვ­რო­ბით, ქურ­დო­ბით ირ­ჩენ­დნენ თავს. ბევ­რი მათ­გა­ნი და­ი­ღუ­პა კი­დეც... მე­ცხრე კლას­ში ვი­ყა­ვი და სხვე­ბი­ვით, სკო­ლი­დან გამ­რი­ცხეს. ძმა ჩემ­ზე პა­ტა­რა იყო. და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ცხოვ­რე­ბის­თვის ორი­ვე მო­უმ­ზა­დებ­ლე­ბი ვი­ყა­ვით. ქუ­ჩა­ში ყოფ­ნას ავ­ღა­ნეთ­ში დაბ­რუ­ნე­ბა ვარ­ჩიე, ჩემი ძმა კი რუ­სეთ­ში დარ­ჩა.

- ავ­ღა­ნეთ­ში გყავ­დათ ვინ­მე - ნა­თე­სა­ვე­ბი, ახ­ლობ­ლე­ბი?

- არა. ზოგი გაქ­ცე­უ­ლი იყო, ზო­გიც და­ხო­ცეს... ამ და­წყევ­ლილ და ღმერ­თის­გან და­ვი­წყე­ბულ მი­წა­ზე, რო­გორც ყო­ველ­თვის, მა­ში­ნაც ომი იყო. ჩემი ჩა­მოს­ვლი­დან ერთი თვის გან­მავ­ლო­ბა­ში ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა სამ-ოთხჯერ შე­იც­ვა­ლა. მშობ­ლი­ურ კუნ­დუ­ზის პრო­ვინ­ცი­ა­ში აღარ დავ­ბრუ­ნე­ბულ­ვარ - მშობ­ლე­ბი გარ­დაც­ვლი­ლე­ბი იყ­ვნენ და რაღა აზრი ჰქონ­და?! ქა­ბულ­ში დავ­რჩი. ქუ­ჩა­ში ვცხოვ­რობ­დი, ვი­ღა­ცის ფარ­დულს შე­ვა­ფა­რე თავი. საჭ­მელს მა­თხოვ­რო­ბით ვშო­უ­ლობ­დი, ხან­და­ხან - ვი­პა­რავ­დი კი­დეც. თუმ­ცა, შე­მიძ­ლია და­ვი­ფი­ცო, რომ ამას მხო­ლოდ მა­შინ ვა­კე­თებ­დი, რო­დე­საც გა­მო­უ­ვალ მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში ვი­ყა­ვი... "ჯო­ჯო­ხე­თი" შემ­თხვე­ვით არ მიხ­სე­ნე­ბია. ომი სხვა რა­მეა, აქ კი, ავ­ღა­ნე­ლე­ბი ერ­თმა­ნეთს ხო­ცავ­დნენ, ტა­ჯი­კე­ბი ავ­ღა­ნე­ლებს ებ­რძოდ­ნენ, პაშ­ტუ­ნე­ბი - აზა­რებს, აზა­რე­ბი კი­დევ - სხვებს... ყო­ველ­დღე თავ­ბედს ვი­წყევ­ლი­დი, ამ და­ნაღ­მულ მი­წა­ზე რომ დავ­ბრუნ­დი, მაგ­რამ გვი­ა­ნი იყო. მხო­ლოდ პა­კის­ტან­ში შე­მეძ­ლო წას­ვლა და წა­ვე­დი კი­დეც. შავი სა­მუ­შა­ოს შოვ­ნას ძლივს ვა­ხერ­ხებ­დი. ვმუ­შა­ობ­დი ყველ­გან, სა­დაც კი პუ­რის ფულ­სა და ღა­მის გა­სა­თევს მომ­ცემ­დნენ. ასე გაგ­რძელ­და წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში. მერე მივ­ხვდი, რომ რა­ღაც უნდა მე­ღო­ნა, - მხო­ლოდ იმ­დენს მიხ­დიდ­ნენ, რომ შიმ­ში­ლით არ მოვმკვდა­რი­ყა­ვი. დღემ­დე ასეა: მდიდ­რე­ბი მა­ღა­ზი­ებს ხსნი­ან და მუ­შა­ხელს "კა­პი­კებ­ზე" ამუ­შა­ვე­ბენ. შავ მუ­შად მო­წყო­ბაც სა­ნატ­რე­ლია. სწავ­ლა-გა­ნათ­ლე­ბის­თვის ვის სცა­ლია ან სად არის სას­წავ­ლებ­ლე­ბი?!. ყვე­ლა­ფე­რი, რაც ვიცი - ხე­ლო­ბა თუ ენე­ბი, თა­ვად ვის­წავ­ლე. სა­შუ­ა­ლე­ბა რომ მქონ­დეს, ახ­ლაც სი­ა­მოვ­ნე­ბით ვის­წავ­ლი­დი სად­მე.

- ვიცი, რომ ინ­გლი­სუ­რად კარ­გად სა­უბ­რობთ...

- დიახ. ავ­ღა­ნეთ­ში ძა­ლი­ან ბევ­რი ეროვ­ნე­ბის ადა­მი­ა­ნი ჩა­მო­დის, რაც მათ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას გვაძ­ლევს. ასე ვის­წავ­ლე უცხო ენე­ბი. თავ­და­პირ­ვე­ლად, მცი­რე გა­სამ­რჯე­ლო­ზეც თა­ნახ­მა ვი­ყა­ვი. უცხო­ე­ლე­ბის­თვის ავ­ღა­ნე­ლი - გა­ჭირ­ვე­ბუ­ლი ქვეყ­ნის შვი­ლი ვი­ყა­ვი და მი­ზე­რულ თან­ხას მთა­ვა­ზობ­დნენ. მერე მივ­ხვდი, რომ ჩემი შრო­მა უფრო ძვი­რი ღირ­და... თარ­ჯიმ­ნო­ბის წყა­ლო­ბით გა­ვი­ცა­ნი ქარ­თვე­ლი სამ­ხედ­რო­ე­ბიც, რომ­ლე­ბიც ჩვე­ნი ქვეყ­ნის ყვე­ლა­ზე სა­შიშ პრო­ვინ­ცი­ა­ში - ჯა­ლა­ლა­ბად­ში ავ­ღა­ნელ ჯა­რის­კა­ცებს სამ­ხედ­რო ინ­სტრუქ­ტაჟს უტა­რებ­დნენ. მა­ლე­ვე მივ­ხვდი, რომ სხვა უცხო­ე­ლე­ბის­გან გან­სხვა­ვე­ბით: ეს ადა­მი­ა­ნე­ბი სულ­სა და გულს დებ­დნენ სა­კუ­თარ საქ­მე­ში და მეც ვე­ცა­დე, ბო­ლომ­დე დავ­ხარ­ჯუ­ლი­ყა­ვი. რო­დე­საც დავ­მე­გობ­რდით, ისი­ნი ადა­მი­ა­ნუ­რად გა­ნიც­დიდ­ნენ ჩვენ­ში არ­სე­ბულ პრობ­ლე­მებს, მში­ე­რი ბავ­შვე­ბის გა­სა­ჭირს, რომ­ლე­ბიც ავად­დე­ბოდ­ნენ და პან­ტა­პუნ­ტით იხო­ცე­ბოდ­ნენ. იმ ქარ­თვე­ლებ­თან დღემ­დე მე­გობ­რუ­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბა მაქვს.

- მა­ნამ­დე არა­ფე­რი გსმე­ნი­ათ ქარ­თვე­ლე­ბის შე­სა­ხებ?

- ვოლ­გოგ­რა­დის სკო­ლა-ინ­ტერ­ნატ­ში გა­ვი­გე მათ­ზე, მაგ­რამ ურ­თი­ერ­თო­ბა არ მქო­ნია... რო­დე­საც ავ­ღა­ნეთ­ში დავ­ბრუნ­დი, შე­ვი­ტყვე, რომ ჩვე­ნი ქვეყ­ნის სამ­ხრე­თით არ­სე­ბობს გურ­ჯე­ბის და­სახ­ლე­ბა და იმ ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე შეს­ვლას თა­ლი­ბე­ბიც კი ერი­დე­ბი­ან, ამე­რი­კე­ლე­ბიც მოკ­რძა­ლე­ბით უვ­ლი­ან გვერდს და მათ ნე­იტ­რა­ლი­ტეტს არ არ­ღვე­ვენ. ისი­ნი სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის წინ ჩა­მო­სუ­ლან და დარ­ჩე­ნი­ლან (აბ­დულ ჯა­ფა­რი მეფე გი­ორ­გი XI-ის ავ­ღა­ნეთ­ში ლაშ­ქრო­ბის ამ­ბავს გუ­ლის­ხმობს. - ავტ.).

- ვიცი, რომ საკ­მა­ოდ მდი­და­რი სა­მუ­შაო გა­მოც­დი­ლე­ბა გაქვთ...

- 7 ენა­ზე ვსა­უბ­რობ - ორ ავ­ღა­ნურ სა­ხელ­მწი­ფო ენა­ზე (პაშ­ტუ და დარი), სპარ­სულ­ზე, რუ­სულ­ზე, ინ­გლი­სურ­ზე, ურ­დუ­სა (ინ­დუ­რის ნა­ირ­სა­ხე­ო­ბა) და ფრან­გულ­ზე... ინ­დუ­რი პა­კის­ტან­ში ვის­წავ­ლე (იქ 4 ენაა გავ­რცე­ლე­ბუ­ლი: ურდუ, პენ­ჯა­ბუ­რი, სინ­დუ­რი და სი­რა­ი­კი)... აქა­უ­რე­ბის უმე­ტე­სო­ბამ რამ­დე­ნი­მე უცხო ენა იცის და მა­ინც ერთ-ერთი ყვე­ლა­ზე ღა­ტა­კი, ჩა­მორ­ჩე­ნი­ლი და გა­ნუ­ვი­თა­რე­ბე­ლი ქვე­ყა­ნა ვართ. ასე იქ­ნე­ბა კი­დევ დიდ­ხანს, ალ­ბათ ერთი სა­უ­კუ­ნე მა­ინც... ვინც მო­ა­ხერ­ხა და გამ­დიდ­რდა, თა­ნამ­დე­ბო­ბე­ბი იყი­დეს, უცხო­ეთ­ში ვი­ლე­ბი აქვთ, ია­რა­ღი­სა და ნარ­კო­ტი­კე­ბის ბიზ­ნესს მარ­თა­ვენ და ქა­ბულ­ში უზარ­მა­ზა­რი სა­სახ­ლე­ე­ბი აქვთ წა­მო­ჭი­მუ­ლი. კო­რუფ­ცია ყვე­ლა სფე­რო­ში ყვა­ვის. კა­ნონს ის ქმნის, ვი­საც ფული აქვს. ბო­დიშს გიხ­დით თქვენ და ქარ­თველ მკი­თხველს ამ მა­გა­ლი­თის­თვის, მაგ­რამ აქ ფუ­ლი­ან­მა კაც­მა შე­იძ­ლე­ბა, მცი­რე­წლო­ვა­ნი ბავ­შვი (სქესს მნიშ­ვნე­ლო­ბა არა აქვს) გა­ა­უ­პა­ტი­უ­როს და და­უს­ჯე­ლი დარ­ჩეს, რად­გან კა­ნო­ნი უბ­რა­ლოდ არ არ­სე­ბობს. მო­ძა­ლა­დე ბავ­შვის მშობ­ლებს დას­ცი­ნის, ისი­ნი კი ვე­რა­ფერს ეუბ­ნე­ბი­ან... ავ­ღა­ნუ­რი არ­მია თა­ლი­ბე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ ბრძო­ლა­ში იხო­ცე­ბა, არ­მი­ა­ში წას­ვლით კი მთელ ოჯახს აყე­ნე­ბენ საფრ­თხის ქვეშ, მაგ­რამ ჩვე­ნი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა და თა­ლი­ბე­ბი ერ­თმა­ნეთ­თან გა­რი­გე­ბუ­ლე­ბი არი­ან... მო­სახ­ლე­ო­ბის 97% ბნე­ლია, მთავ­რო­ბა კი ამ უბე­დუ­რი, ცხო­ვე­ლებს დამ­სგავ­სე­ბუ­ლი ხალ­ხის ხარ­ჯზე მდიდ­რდე­ბა. ყვე­ლა სა­ხელ­მწი­ფო უწყე­ბას ამე­რი­კა უხ­დის ფულს, მაგ­რამ ამ თან­ხას ავ­ღა­ნე­თის ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ჯი­ბე­ში იდებს.

- შე­იძ­ლე­ბა, გუ­ლუბ­რყვი­ლო კი­თხვას ვსვამ, მაგ­რამ მა­ინც: ჟურ­ნა­ლის­ტე­ბი, მა­ს­მე­დია ასე­თი მოვ­ლე­ნე­ბის გა­მომ­ზე­უ­რე­ბას არ ცდი­ლო­ბენ?

- ადა­მი­ანს, რომ­ლის­თვი­საც მცი­რე­წლო­ვა­ნის გა­უ­პა­ტი­უ­რე­ბა არა­ნა­ირ პრობ­ლე­მას არ წარ­მო­ად­გენს, არც ჟურ­ნა­ლის­ტის მოკ­ვლა გა­უ­ჭირ­დე­ბა. ბევ­რმა და­ი­წყო ჟურ­ნა­ლის­ტუ­რი გა­მო­ძი­ე­ბა კო­რუფ­ცი­უ­ლი სქე­მის შე­სა­ხებ, მაგ­რამ მოკ­ლეს... მეც მდევ­ნი­ან, ვი­ნა­ი­დან მი­იჩ­ნე­ვენ, რომ ცუდ საქ­მეს ვა­კე­თებ. ცალ­კე თა­ლი­ბე­ბი მდევ­ნი­ან და ცალ­კე - ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა... აქ ფული ყვე­ლა­ფერს წყვეტს, თა­ლი­ბებ­საც ათა­ვი­სუფ­ლე­ბენ ცი­ხი­დან ფუ­ლის სა­ნაც­ვლოდ. მერე რა, თუ მას მთე­ლი ბა­ტა­ლი­ო­ნი ჰყავს ამო­ხო­ცი­ლი, სკო­ლა - აფეთ­ქე­ბუ­ლი და კაც­მა არ იცის, კი­დევ რას და­ა­შა­ვებს?!. ნარ­კო­ტი­კე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ სა­ხელ­მწი­ფო პროგ­რა­მაა შე­მუ­შა­ვე­ბუ­ლი, მაგ­რამ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის პირ­ვე­ლი პი­რე­ბი ამ ბიზ­ნე­სით დღემ­დე მდიდ­რდე­ბი­ან... რამ­დე­ნი­მე წლის წინ ავ­სტრა­ლი­ურ სამ­შე­ნებ­ლო კომ­პა­ნი­ას­თან ვმუ­შა­ობ­დი თარ­ჯიმ­ნად. კა­ნა­დის სა­ელ­ჩოს აშე­ნებ­დნენ. მშე­ნებ­ლო­ბა­ზე ად­გი­ლობ­რი­ვე­ბიც იყ­ვნენ და­საქ­მე­ბუ­ლი და მათ ფეხ­საც­მე­ლი არ ეც­ვათ... ზამ­თა­რი იყო, თოვ­და. კა­ნა­დე­ლე­ბი ამ ადა­მი­ა­ნებს რო­გორც უცხოპ­ლა­ნე­ტე­ლებს, ისე უყუ­რებ­დნენ და ფეხ­შიშ­ვე­ლა, ვე­ლურ ავ­ღა­ნე­ლებს ფო­ტო­ებს უღებ­დნენ. ასე­თი უამ­რა­ვი ფაქ­ტის გახ­სე­ნე­ბა შე­მიძ­ლია. მეს­მის მსოფ­ლი­ო­სი - სა­ერ­თა­შო­რი­სო სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­თვის ავ­ღა­ნე­თი მხო­ლოდ ომ­თან და ტე­რო­რიზ­მთან ასო­ცირ­დე­ბა...

- სა­ერ­თა­შო­რი­სო ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ებ­სა და მათ მუ­შა­ო­ბა­ზე რა შე­გიძ­ლი­ათ გვი­თხრათ?

- "წი­თე­ლი ჯვა­რი" მუ­შა­ობს, მაგ­რამ რას აკე­თებს, არ ვიცი... ეს ყვე­ლა­ფე­რი ფუ­ლის დიდი მა­ხეა: წე­რენ პრო­ექ­ტებს, რათა მი­ი­ღონ გრან­ტე­ბი და ავ­ღა­ნე­ლი მა­ღალ­ჩი­ნოს­ნე­ბის ჯი­ბე­ებ­ში მი­ლი­ო­ნო­ბით დო­ლა­რი წა­ვი­დეს. ქვეყ­ნის ფეხ­ზე და­სა­ყე­ნებ­ლად არა­ვინ ზრუ­ნავს. რას ვერ­ჩი ამე­რი­კელს, ფრანგს ან ხორ­ვატს, რო­დე­საც თა­ვად ავ­ღა­ნე­ლი აქ­ცევს თა­ვის ქვე­ყა­ნას?! არ­სე­ბობს პრო­ვინ­ცი­ე­ბი, სა­დაც დე­ნის შე­სა­ხებ არც კი სმე­ნი­ათ; ვერ წარ­მო­უდ­გე­ნი­ათ, რომ არ­სე­ბობს ღი­ლა­კი, რო­მელ­საც თითს მი­ა­ჭერ და ნა­თუ­რა აინ­თე­ბა. ასეთ ად­გი­ლებს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ვერ აკონ­ტრო­ლებს, რად­გან ის თა­ლი­ბე­ბის ხელ­შია. მტე­რი კი ძლი­ე­რია და იქ არ­სე­ბულ სიბ­ნე­ლეს სა­თა­ვი­სოდ იყე­ნებს. მან იცის რე­ლი­გი­ის ძალა ავ­ღა­ნე­ლებ­ში. შე­მუ­შა­ვე­ბუ­ლი აქვთ იდე­ო­ლო­გია, თუ რო­გორ მო­ახ­დი­ნონ გავ­ლე­ნა ამ უბე­დურ ადა­მი­ა­ნებ­ზე და გა­ნა­წყონ სა­კუ­თა­რი მტრის წი­ნა­აღ­მდეგ. მა­გა­ლი­თად, ეუბ­ნე­ბი­ან: ამე­რი­კას ჩვენ­გან გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი რე­ლი­გია აქვს და მუს­ლი­მებს ებ­რძვის, ამი­ტომ უნდა გა­ვა­ნად­გუ­რო­თო! პა­კის­ტა­ნის ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე მოქ­მე­დებს ორ­გა­ნი­ზა­ცია "აი­საი", რო­მე­ლიც ამა­ში დიდ ფულს იხ­დის.

- სამი, ოჯა­ხი გაქვთ, არა?

- დიახ, მე­უღ­ლე და ორი ბიჭი მყავს... აზ­როვ­ნე­ბით უცხო­ე­ლი ვარ და არა - ავ­ღა­ნე­ლი. ამი­ტო­მაც მხო­ლოდ ერთი ოჯა­ხი მაქვს. ჩემს ცოლს ჩაც­მა­შიც კი არ ვზღუ­დავ. მე არ ვარ ვე­ლუ­რი... აქა­უ­რებს, თი­თო­ე­ულს 7 ცოლი ჰყავთ. ფუ­ლი­ან ხალ­ხს შე­უძ­ლია, 12-13 წლის გო­გო­ნა "იყი­დოს". 20 წლის ქალს 4-5 შვი­ლი ჰყავს... აქ ქა­ლე­ბი მო­ნე­ბი­ვით ცხოვ­რო­ბენ, უფრო სწო­რად - მო­ნებ­ზე უა­რე­სად. ერთი პრო­ცენ­ტით მა­ინც რომ მქონ­დეს აქე­დან წას­ვლის შან­სი, ერთ დღე­საც არ დავ­რჩე­ბო­დი; მოვ­კი­დებ­დი ხელს ჩემს შვი­ლებს და ნე­ბის­მი­ერ ისეთ ქვე­ყა­ნა­ში წა­ვი­დო­დი, სა­დაც ომი არ იქ­ნე­ბო­და და ჩემს შვი­ლებს ვე­ტყო­დი: და­ი­ვი­წყეთ ავ­ღა­ნე­თი! აქ არის თქვე­ნი სამ­შობ­ლო და შე­იყ­ვა­რეთ, იცხოვ­რეთ ისე, რომ ამ ქვეყ­ნის ღირ­სე­უ­ლი მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბი იყოთ-მეთ­ქი!.. უფ­როს ბიჭს წელს უკვე სკო­ლა­ში უწევს წას­ვლა და გაშ­ვე­ბის მე­ში­ნია, ვინ­მე ავად­მყოფ­მა არ მო­მიკ­ლას ან არ გა­ა­უ­პა­ტი­უ­როს. არ ვიცი, რა იქ­ნე­ბა მა­ნამ­დე, მაგ­რამ სა­ხელ­მწი­ფო სკო­ლა­ში ვერ შე­ვიყ­ვან: ვერ ვენ­დო­ბი და ვერც ცოდ­ნას მი­ი­ღებს. მისი თა­ნა­ტო­ლე­ბი უკვე ჰა­შიშს ეწე­ვი­ან, ქურ­დო­ბენ. აქ, სურ­სა­თის მა­ღა­ზი­ა­ში, შაქ­რი­სა და პუ­რის გვერ­დით ჰე­რო­ი­ნი და ჰა­ში­ში იყი­დე­ბა. შე­მიძ­ლია, კად­რე­ბი მო­ბი­ლუ­რით გა­და­ვი­ღო და გა­მო­გიგ­ზავ­ნოთ... ია­რა­ღიც ქუ­ჩა­ში იყი­დე­ბა. რამ­დე­ნი­მე ხნის წინ ჩემი "კა­ლაშ­ნი­კო­ვი" 300 დო­ლა­რად გავ­ყი­დე... ამი­ტომ მირ­ჩევ­ნია, შვი­ლებს სახ­ლში ვას­წავ­ლოთ მე და ჩემ­მა მე­უღ­ლემ და თუ ოდეს­მე ქვეყ­ნი­დან წას­ვლა გვე­ღირ­სა, 20 წლი­საც რომ იყოს, პირ­ველ კლას­ში შე­ვიყ­ვან, რათა სრულ­ფა­სო­ვა­ნი გა­ნათ­ლე­ბა მი­ი­ღოს.

- სხვა ქვე­ყა­ნა­ში ლე­გა­ლუ­რი თავ­შე­საფ­რის მი­ღე­ბა ალ­ბათ ძალ­ზე ძნე­ლია, არა?

- დიახ. ავ­ღა­ნე­ლებს მთე­ლი მსოფ­ლიო კა­მი­კა­ძე­ე­ბად და ტე­რო­რის­ტე­ბად გვიც­ნობს. ვი­ზის მო­ცე­მა­ზე ოც­ნე­ბაც სი­სუ­ლე­ლეა... დი­ლე­მის წი­ნა­შე ვდგა­ვარ: ან ამ ჯო­ჯო­ხეთ­ში უნდა და­ვას­რუ­ლო სო­ცო­ცხლე, რად­გან უკე­თე­სო­ბის­კენ ცვლი­ლე­ბის პერ­სპექ­ტი­ვა არ ჩანს, ან რა­ღაც სას­წა­ულს უნდა და­ვე­ლო­დო. რო­დე­საც ავ­ღა­ნელს ეუბ­ნე­ბი­ან, - თუ "შა­ჰი­დის ქა­მარს" გა­ი­კე­თებ და ურ­ჯუ­ლო­ე­ბის გა­რე­მოც­ვა­ში თავს აი­ფეთ­ქებ, სა­მო­თხე­ში მოხ­ვდე­ბიო, მას კი­თხვაც არ უჩ­ნდე­ბა, ისე მი­დის სიკ­ვდილ­ზე... თა­ლი­ბე­ბი მო­წი­ნა­აღ­მდე­გეს­თან საბ­რძოლ­ვე­ლად რე­ლი­გი­ურ ფა­ნა­ტიზმს გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი წარ­მა­ტე­ბით იყე­ნე­ბენ. ამას წი­ნათ პო­ლი­ცი­ა­ში ატი­რე­ბუ­ლი 12 წლის გო­გო­ნა მო­ვი­და: ჩემ­მა ძმამ ჩა­მაც­ვა "შა­ჰი­დის ქა­მა­რი" და მი­თხრა, - ამა და ამ სა­ხელ­მწი­ფო და­წე­სე­ბუ­ლე­ბის მი­სა­ღებ­ში თავი აი­ფეთ­ქეო, მე კი ჯერ სიკ­ვდი­ლი არ მინ­და, მაგ­რამ სახ­ლში რომ დავ­ბრუნ­დე, ჩემი ძმა მომ­კლავ­სო...

- მეს­მის, რომ მო­სახ­ლე­ო­ბის უმე­ტეს ნა­წილს გა­ნათ­ლე­ბის პრობ­ლე­მა აქვს, მაგ­რამ ის მცი­რე ნა­წი­ლი მა­ინც რას ფიქ­რობს, რო­გორ წარ­მო­უდ­გე­ნია სა­კუ­თა­რი ქვეყ­ნის მო­მა­ვა­ლი?

- ჩვენს ხალ­ხს პრო­ტეს­ტის გრძნო­ბა არ აქვს. ის მცი­რე, გა­ნათ­ლე­ბუ­ლი ნა­წი­ლი სა­ხელ­მწი­ფო სამ­სა­ხურ­შია და იმის ში­შით, რომ ესეც არ და­კარ­გოს, ჩუ­მად ყოფ­ნას ამ­ჯო­ბი­ნებს. აქ სი­ტყვე­ბი - "ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბა" არ არ­სე­ბობს. აქ ქალს იმი­ტომ კლა­ვენ, რომ ქმრის სი­სას­ტი­კე ვერ აი­ტა­ნა და გა­იქ­ცა. ასეთ ქალს ისევ მი­სი­ა­ნე­ბი - ძმე­ბი და მამა უს­წრა­ფე­ბენ სი­ცო­ცხლეს. ავ­ღა­ნეთ­ში სრუ­ლი სიბ­ნე­ლეა...

- და­ბო­ლოს, ძმას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბა თუ გაქვთ?

- რო­გორ არა! ჩვენ ტე­ლე­ფო­ნი­თა და ინ­ტერ­ნე­ტით ვეხ­მი­ა­ნე­ბით ერ­თმა­ნეთს. ამ­ჟა­მად როს­ტოვ­ში ცხოვ­რობს. რო­დე­საც ავ­ღა­ნეთ­ში ვბრუნ­დე­ბო­დი, ვფიქ­რობ­დი, რომ ის შეც­და, დაბ­რუ­ნე­ბა­ზე უარი რომ თქვა; ახლა ვხვდე­ბი - მას უფრო მე­ტად გა­უ­მარ­თლა. ოდეს­მე თუ აქე­დან გა­ვაღ­წიე, უამ­რა­ვი გეგ­მა მაქვს. შვი­ლე­ბის­თვის გა­ნათ­ლე­ბის მი­ცე­მა და ჩემი დიდი ხნის ოც­ნე­ბაც მინ­და ავიხ­დი­ნო - ავ­ღა­ნე­თის "მი­წი­ერ ჯო­ჯო­ხეთ­ზე" მხატ­ვრუ­ლი ფილ­მი გა­და­ვი­ღო.

ლალი პა­პას­კი­რი

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ნიკა მელია სასამართლო სხდომაზე გამოცხადებას და გირაოს გადახდას არ აპირებს

ავღანელი მებრძოლის აღსარება: "შვილი სკოლაში რომ გავუშვა, შეიძლება მომიკლან"

ავღანელი მებრძოლის აღსარება: "შვილი სკოლაში რომ გავუშვა, შეიძლება მომიკლან"

მისი ცხოვრებაც ისეთივე მკაცრი და მძიმეა, როგორიც მისი მშობლიური ქვეყნის რეალობა. მსოფლიოს ყველაზე ცხელ წერტილში - ავღანეთში დაბადებულმა, საკმაო ხანი რუსეთის სკოლა-ინტერნატში გაატარა. ამჟამად სამხედრო თარჯიმანი - სამი აბდულ ჯაფარი ქაბულში ცხოვრობს და იმედს არ კარგავს, რომ ოდესმე "მიწიერ ჯოჯოხეთს" თავს დააღწევს. მას ქართველი სამხედროების დახმარებით, "სკაიპით" დავუკავშირდი.

სამი აბდულ ჯაფარი:

- ავღანეთში, კუნდუზის პროვინციაში დავიბადე. მამა რაიონში სკოლის დირექტორი იყო. როდესაც ტაჯიკეთსა და ავღანეთს შორის შეტაკება მოხდა, ბასმაჩებმა (შუა აზიაში საბჭოთა ხელისუფლების წინააღმდეგ მებრძოლი ნაციონალისტური ბანდების მეომრები. - ავტ.) მოკლეს. დედა ნერვიულობისგან ავად გახდა და მამის სიკვდილს გადაჰყვა. მე და ჩემი უმცროსი ძმა რაფი დავობლდით... 1985 წელს ხელისუფლებამ ორივე რუსეთში, ვოლგოგრადის სკოლა-ინტერნატში გაგვგზავნა. ეს იყო ავღანეთის სახელმწიფოს მაშინდელი პროგრამა დევნილი ბავშვებისთვის. ძალიან კარგი აღმზრდელები და მასწავლებლები გვყავდა. ავღანეთის ომის, შიმშილისა და მუდმივი საფრთხის შემდეგ, მე და ჩემი ძმა იქ საოცრად მშვიდად ვგრძნობდით თავს. სკოლა-ინტერნატში ჩვენთან ერთად, 250-ზე მეტი ავღანელი ბავშვი იყო. პატარები ვიყავით და არც უცხო ენის შესწავლა გაგვჭირვებია. თავიდან თარჯიმანიც გვყავდა... ვოლგოგრადის ბავშვთა სახლი ჩემს ცნობიერებას ძალიან ტკბილად შემორჩა. კარგად გვაცმევდნენ და კარგი კვება გვქონდა, ზაფხულობით სხვადასხვა კურორტზე დავყავდით. თუ რამე ადამიანური მაქვს, ეს ჩემი რუსი აღმზრდელების დამსახურებაა, რომლებიც მე და ჩემს ძმას შვილებივით გვეპყრობოდნენ... აქ, ავღანეთში გადარჩენისთვის ბრძო­ლა უფროა, ვიდრე ცხოვრება და ამ ჯოჯოხეთში ადამიანის სახე რომ არ დავკარგო, იქ მიღებული დადებითი ემოციები და გამოცდილება მეხმარება. როდესაც განსაცდელის წინაშე ვდგებოდი, იქ გატარებულ დღეებს ვიხსენებდი და ვფიქრობდი, - არსებობენ კარგი ადამიანები, რომლებსაც სიკეთის გაკეთება შეუძლიათ-მეთქი.

- როგორ აღმოჩნდით ისევ ავღანეთში?

- ავღანეთიდან საბჭოთა ჯარების გამოსვლიდან 3 წლის შემდეგ - 1992-ში შეიარაღებულმა ოპოზიციამ პრეზიდენტ ნაჯიბულას მმართველობა დაამხო. ქვეყნის სათავეში მოჯაჰედები მოვიდნენ. რუსეთის სკოლა-ინტერნატებსა და ბავშვთა სახლებში განაწილებულ ავღანელებს გამოგვიცხადეს, - აქ სწავლის გაგრძელებას ვეღარ შეძლებთ, თქვენს ქვეყანაში უნდა დაბრუნდეთ; ვინც არ დაბრუნდება, ქუჩაში დარჩენა მოუწევს, რადგან ჩვენი სახელმწიფო თქვენს უზრუნველყოფას ვეღარ შეძლებსო!.. ეს ჩვენთვის ტრაგედია იყო, რადგან ჯერ კიდევ პატარები ვიყავით. იყვნენ ისეთებიც, ვინც უკვე კოლეჯში სწავლობდნენ და ამავდროულად, თავსაც ირჩენდნენ, - რუსეთიდან საქონელი ავღანეთში ჩაჰქონდათ და ყიდდნენ; მათ ახლა უკვე დიდი მაღაზიები აქვთ გახსნილი... ბევრმა ავღანეთში დაბრუნებას ვოლგოგრადის ქუჩებში ცხოვრება არჩია და მათხოვრობით, ქურდობით ირჩენდნენ თავს. ბევრი მათგანი დაიღუპა კიდეც... მეცხრე კლასში ვიყავი და სხვებივით, სკოლიდან გამრიცხეს. ძმა ჩემზე პატარა იყო. დამოუკიდებელი ცხოვრებისთვის ორივე მოუმზადებლები ვიყავით. ქუჩაში ყოფნას ავღანეთში დაბრუნება ვარჩიე, ჩემი ძმა კი რუსეთში დარჩა.

- ავღანეთში გყავდათ ვინმე - ნათესავები, ახლობლები?

- არა. ზოგი გაქცეული იყო, ზოგიც დახოცეს... ამ დაწყევლილ და ღმერთისგან დავიწყებულ მიწაზე, როგორც ყოველთვის, მაშინაც ომი იყო. ჩემი ჩამოსვლიდან ერთი თვის განმავლობაში ხელისუფლება სამ-ოთხჯერ შეიცვალა. მშობლიურ კუნდუზის პროვინციაში აღარ დავბრუნებულვარ - მშობლები გარდაცვლილები იყვნენ და რაღა აზრი ჰქონდა?! ქაბულში დავრჩი. ქუჩაში ვცხოვრობდი, ვიღაცის ფარდულს შევაფარე თავი. საჭმელს მათხოვრობით ვშოულობდი, ხანდახან - ვიპარავდი კიდეც. თუმცა, შემიძლია დავიფიცო, რომ ამას მხოლოდ მაშინ ვაკეთებდი, როდესაც გამოუვალ მდგომარეობაში ვიყავი... "ჯოჯოხეთი" შემთხვევით არ მიხსენებია. ომი სხვა რამეა, აქ კი, ავღანელები ერთმანეთს ხოცავდნენ, ტაჯიკები ავღანელებს ებრძოდნენ, პაშტუნები - აზარებს, აზარები კიდევ - სხვებს... ყოველდღე თავბედს ვიწყევლიდი, ამ დანაღმულ მიწაზე რომ დავბრუნდი, მაგრამ გვიანი იყო. მხოლოდ პაკისტანში შემეძლო წასვლა და წავედი კიდეც. შავი სამუშაოს შოვნას ძლივს ვახერხებდი. ვმუშაობდი ყველგან, სადაც კი პურის ფულსა და ღამის გასათევს მომცემდნენ. ასე გაგრძელდა წლების განმავლობაში. მერე მივხვდი, რომ რაღაც უნდა მეღონა, - მხოლოდ იმდენს მიხდიდნენ, რომ შიმშილით არ მოვმკვდარიყავი. დღემდე ასეა: მდიდრები მაღაზიებს ხსნიან და მუშახელს "კაპიკებზე" ამუშავებენ. შავ მუშად მოწყობაც სანატრელია. სწავლა-განათლებისთვის ვის სცალია ან სად არის სასწავლებლები?!. ყველაფერი, რაც ვიცი - ხელობა თუ ენები, თავად ვისწავლე. საშუალება რომ მქონდეს, ახლაც სიამოვნებით ვისწავლიდი სადმე.

- ვიცი, რომ ინგლისურად კარგად საუბრობთ...

- დიახ. ავღანეთში ძალიან ბევრი ეროვნების ადამიანი ჩამოდის, რაც მათთან ურთიერთობის საშუალებას გვაძლევს. ასე ვისწავლე უცხო ენები. თავდაპირველად, მცირე გასამრჯელოზეც თანახმა ვიყავი. უცხოელებისთვის ავღანელი - გაჭირვებული ქვეყნის შვილი ვიყავი და მიზერულ თანხას მთავაზობდნენ. მერე მივხვდი, რომ ჩემი შრომა უფრო ძვირი ღირდა... თარჯიმნობის წყალობით გავიცანი ქართველი სამხედროებიც, რომლებიც ჩვენი ქვეყნის ყველაზე საშიშ პროვინციაში - ჯალალაბადში ავღანელ ჯარისკაცებს სამხედრო ინსტრუქტაჟს უტარებდნენ. მალევე მივხვდი, რომ სხვა უცხოელებისგან განსხვავებით: ეს ადამიანები სულსა და გულს დებდნენ საკუთარ საქმეში და მეც ვეცადე, ბოლომდე დავხარჯულიყავი. როდესაც დავმეგობრდით, ისინი ადამიანურად განიცდიდნენ ჩვენში არსებულ პრობლემებს, მშიერი ბავშვების გასაჭირს, რომლებიც ავადდებოდნენ და პანტაპუნტით იხოცებოდნენ. იმ ქართველებთან დღემდე მეგობრული ურთიერთობა მაქვს.

- მანამდე არაფერი გსმენიათ ქართველების შესახებ?

- ვოლგოგრადის სკოლა-ინტერნატში გავიგე მათზე, მაგრამ ურთიერთობა არ მქონია... როდესაც ავღანეთში დავბრუნდი, შევიტყვე, რომ ჩვენი ქვეყნის სამხრეთით არსებობს გურჯების დასახლება და იმ ტერიტორიაზე შესვლას თალიბებიც კი ერიდებიან, ამერიკელებიც მოკრძალებით უვლიან გვერდს და მათ ნეიტრალიტეტს არ არღვევენ. ისინი საუკუნეების წინ ჩამოსულან და დარჩენილან (აბდულ ჯაფარი მეფე გიორგი XI-ის ავღანეთში ლაშქრობის ამბავს გულისხმობს. - ავტ.).

- ვიცი, რომ საკმაოდ მდიდარი სამუშაო გამოცდილება გაქვთ...

- 7 ენაზე ვსაუბრობ - ორ ავღანურ სახელმწიფო ენაზე (პაშტუ და დარი), სპარსულზე, რუსულზე, ინგლისურზე, ურდუსა (ინდურის ნაირსახეობა) და ფრანგულზე... ინდური პაკისტანში ვისწავლე (იქ 4 ენაა გავრცელებული: ურდუ, პენჯაბური, სინდური და სირაიკი)... აქაურების უმეტესობამ რამდენიმე უცხო ენა იცის და მაინც ერთ-ერთი ყველაზე ღატაკი, ჩამორჩენილი და განუვითარებელი ქვეყანა ვართ. ასე იქნება კიდევ დიდხანს, ალბათ ერთი საუკუნე მაინც... ვინც მოახერხა და გამდიდრდა, თანამდებობები იყიდეს, უცხოეთში ვილები აქვთ, იარაღისა და ნარკოტიკების ბიზნესს მართავენ და ქაბულში უზარმაზარი სასახლეები აქვთ წამოჭიმული. კორუფცია ყველა სფეროში ყვავის. კანონს ის ქმნის, ვისაც ფული აქვს. ბოდიშს გიხდით თქვენ და ქართველ მკითხველს ამ მაგალითისთვის, მაგრამ აქ ფულიანმა კაცმა შეიძლება, მცირეწლოვანი ბავშვი (სქესს მნიშვნელობა არა აქვს) გააუპატიუროს და დაუსჯელი დარჩეს, რადგან კანონი უბრალოდ არ არსებობს. მოძალადე ბავშვის მშობლებს დასცინის, ისინი კი ვერაფერს ეუბნებიან... ავღანური არმია თალიბების წინააღმდეგ ბრძოლაში იხოცება, არმიაში წასვლით კი მთელ ოჯახს აყენებენ საფრთხის ქვეშ, მაგრამ ჩვენი ხელისუფლება და თალიბები ერთმანეთთან გარიგებულები არიან... მოსახლეობის 97% ბნელია, მთავრობა კი ამ უბედური, ცხოველებს დამსგავსებული ხალხის ხარჯზე მდიდრდება. ყველა სახელმწიფო უწყებას ამერიკა უხდის ფულს, მაგრამ ამ თანხას ავღანეთის ხელისუფლება ჯიბეში იდებს.

- შეიძლება, გულუბრყვილო კითხვას ვსვამ, მაგრამ მაინც: ჟურნალისტები, მასმედია ასეთი მოვლენების გამომზეურებას არ ცდილობენ?

- ადამიანს, რომლისთვისაც მცირეწლოვანის გაუპატიურება არანაირ პრობლემას არ წარმოადგენს, არც ჟურნალისტის მოკვლა გაუჭირდება. ბევრმა დაიწყო ჟურნალისტური გამოძიება კორუფციული სქემის შესახებ, მაგრამ მოკლეს... მეც მდევნიან, ვინაიდან მიიჩნევენ, რომ ცუდ საქმეს ვაკეთებ. ცალკე თალიბები მდევნიან და ცალკე - ხელისუფლება... აქ ფული ყველაფერს წყვეტს, თალიბებსაც ათავისუფლებენ ციხიდან ფულის სანაცვლოდ. მერე რა, თუ მას მთელი ბატალიონი ჰყავს ამოხოცილი, სკოლა - აფეთქებული და კაცმა არ იცის, კიდევ რას დააშავებს?!. ნარკოტიკების წინააღმდეგ სახელმწიფო პროგრამაა შემუშავებული, მაგრამ ხელისუფლების პირველი პირები ამ ბიზნესით დღემდე მდიდრდებიან... რამდენიმე წლის წინ ავსტრალიურ სამშენებლო კომპანიასთან ვმუშაობდი თარჯიმნად. კანადის საელჩოს აშენებდნენ. მშენებლობაზე ადგილობრივებიც იყვნენ დასაქმებული და მათ ფეხსაცმელი არ ეცვათ... ზამთარი იყო, თოვდა. კანადელები ამ ადამიანებს როგორც უცხოპლანეტელებს, ისე უყურებდნენ და ფეხშიშველა, ველურ ავღანელებს ფოტოებს უღებდნენ. ასეთი უამრავი ფაქტის გახსენება შემიძლია. მესმის მსოფლიოსი - საერთაშორისო საზოგადოებისთვის ავღანეთი მხოლოდ ომთან და ტერორიზმთან ასოცირდება...

- საერთაშორისო ორგანიზაციებსა და მათ მუშაობაზე რა შეგიძლიათ გვითხრათ?

- "წითელი ჯვარი" მუშაობს, მაგრამ რას აკეთებს, არ ვიცი... ეს ყველაფერი ფულის დიდი მახეა: წერენ პროექტებს, რათა მიიღონ გრანტები და ავღანელი მაღალჩინოსნების ჯიბეებში მილიონობით დოლარი წავიდეს. ქვეყნის ფეხზე დასაყენებლად არავინ ზრუნავს. რას ვერჩი ამერიკელს, ფრანგს ან ხორვატს, როდესაც თავად ავღანელი აქცევს თავის ქვეყანას?! არსებობს პროვინციები, სადაც დენის შესახებ არც კი სმენიათ; ვერ წარმოუდგენიათ, რომ არსებობს ღილაკი, რომელსაც თითს მიაჭერ და ნათურა აინთება. ასეთ ადგილებს ხელისუფლება ვერ აკონტროლებს, რადგან ის თალიბების ხელშია. მტერი კი ძლიერია და იქ არსებულ სიბნელეს სათავისოდ იყენებს. მან იცის რელიგიის ძალა ავღანელებში. შემუშავებული აქვთ იდეოლოგია, თუ როგორ მოახდინონ გავლენა ამ უბედურ ადამიანებზე და განაწყონ საკუთარი მტრის წინააღმდეგ. მაგალითად, ეუბნებიან: ამერიკას ჩვენგან განსხვავებული რელიგია აქვს და მუსლიმებს ებრძვის, ამიტომ უნდა გავანადგუროთო! პაკისტანის ტერიტორიაზე მოქმედებს ორგანიზაცია "აისაი", რომელიც ამაში დიდ ფულს იხდის.

- სამი, ოჯახი გაქვთ, არა?

- დიახ, მეუღლე და ორი ბიჭი მყავს... აზროვნებით უცხოელი ვარ და არა - ავღანელი. ამიტომაც მხოლოდ ერთი ოჯახი მაქვს. ჩემს ცოლს ჩაცმაშიც კი არ ვზღუდავ. მე არ ვარ ველური... აქაურებს, თითოეულს 7 ცოლი ჰყავთ. ფულიან ხალხს შეუძლია, 12-13 წლის გოგონა "იყიდოს". 20 წლის ქალს 4-5 შვილი ჰყავს... აქ ქალები მონებივით ცხოვრობენ, უფრო სწორად - მონებზე უარესად. ერთი პროცენტით მაინც რომ მქონდეს აქედან წასვლის შანსი, ერთ დღესაც არ დავრჩებოდი; მოვკიდებდი ხელს ჩემს შვილებს და ნებისმიერ ისეთ ქვეყანაში წავიდოდი, სადაც ომი არ იქნებოდა და ჩემს შვილებს ვეტყოდი: დაივიწყეთ ავღანეთი! აქ არის თქვენი სამშობლო და შეიყვარეთ, იცხოვრეთ ისე, რომ ამ ქვეყნის ღირსეული მოქალაქეები იყოთ-მეთქი!.. უფროს ბიჭს წელს უკვე სკოლაში უწევს წასვლა და გაშვების მეშინია, ვინმე ავადმყოფმა არ მომიკლას ან არ გააუპატიუროს. არ ვიცი, რა იქნება მანამდე, მაგრამ სახელმწიფო სკოლაში ვერ შევიყვან: ვერ ვენდობი და ვერც ცოდნას მიიღებს. მისი თანატოლები უკვე ჰაშიშს ეწევიან, ქურდობენ. აქ, სურსათის მაღაზიაში, შაქრისა და პურის გვერდით ჰეროინი და ჰაშიში იყიდება. შემიძლია, კადრები მობილურით გადავიღო და გამოგიგზავნოთ... იარაღიც ქუჩაში იყიდება. რამდენიმე ხნის წინ ჩემი "კალაშნიკოვი" 300 დოლარად გავყიდე... ამიტომ მირჩევნია, შვილებს სახლში ვასწავლოთ მე და ჩემმა მეუღლემ და თუ ოდესმე ქვეყნიდან წასვლა გვეღირსა, 20 წლისაც რომ იყოს, პირველ კლასში შევიყვან, რათა სრულფასოვანი განათლება მიიღოს.

- სხვა ქვეყანაში ლეგალური თავშესაფრის მიღება ალბათ ძალზე ძნელია, არა?

- დიახ. ავღანელებს მთელი მსოფლიო კამიკაძეებად და ტერორისტებად გვიცნობს. ვიზის მოცემაზე ოცნებაც სისულელეა... დილემის წინაშე ვდგავარ: ან ამ ჯოჯოხეთში უნდა დავასრულო სოცოცხლე, რადგან უკეთესობისკენ ცვლილების პერსპექტივა არ ჩანს, ან რაღაც სასწაულს უნდა დაველოდო. როდესაც ავღანელს ეუბნებიან, - თუ "შაჰიდის ქამარს" გაიკეთებ და ურჯულოების გარემოცვაში თავს აიფეთქებ, სამოთხეში მოხვდებიო, მას კითხვაც არ უჩნდება, ისე მიდის სიკვდილზე... თალიბები მოწინააღმდეგესთან საბრძოლველად რელიგიურ ფანატიზმს განსაკუთრებული წარმატებით იყენებენ. ამას წინათ პოლიციაში ატირებული 12 წლის გოგონა მოვიდა: ჩემმა ძმამ ჩამაცვა "შაჰიდის ქამარი" და მითხრა, - ამა და ამ სახელმწიფო დაწესებულების მისაღებში თავი აიფეთქეო, მე კი ჯერ სიკვდილი არ მინდა, მაგრამ სახლში რომ დავბრუნდე, ჩემი ძმა მომკლავსო...

- მესმის, რომ მოსახლეობის უმეტეს ნაწილს განათლების პრობლემა აქვს, მაგრამ ის მცირე ნაწილი მაინც რას ფიქრობს, როგორ წარმოუდგენია საკუთარი ქვეყნის მომავალი?

- ჩვენს ხალხს პროტესტის გრძნობა არ აქვს. ის მცირე, განათლებული ნაწილი სახელმწიფო სამსახურშია და იმის შიშით, რომ ესეც არ დაკარგოს, ჩუმად ყოფნას ამჯობინებს. აქ სიტყვები - "ადამიანის უფლება" არ არსებობს. აქ ქალს იმიტომ კლავენ, რომ ქმრის სისასტიკე ვერ აიტანა და გაიქცა. ასეთ ქალს ისევ მისიანები - ძმები და მამა უსწრაფებენ სიცოცხლეს. ავღანეთში სრული სიბნელეა...

- დაბოლოს, ძმასთან ურთიერთობა თუ გაქვთ?

- როგორ არა! ჩვენ ტელეფონითა და ინტერნეტით ვეხმიანებით ერთმანეთს. ამჟამად როსტოვში ცხოვრობს. როდესაც ავღანეთში ვბრუნდებოდი, ვფიქრობდი, რომ ის შეცდა, დაბრუნებაზე უარი რომ თქვა; ახლა ვხვდები - მას უფრო მეტად გაუმართლა. ოდესმე თუ აქედან გავაღწიე, უამრავი გეგმა მაქვს. შვილებისთვის განათლების მიცემა და ჩემი დიდი ხნის ოცნებაც მინდა ავიხდინო - ავღანეთის "მიწიერ ჯოჯოხეთზე" მხატვრული ფილმი გადავიღო.

ლალი პაპასკირი

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია