უკვე გადაწყდა, რომ ავტომობილების ტექდათვალიერება საქართველოში 2015 წლის მარტიდან დაიწყება. როგორც ქვეყნის მთავრობის წარმომადგენლები გვარწმუნებენ, ეს ცვლილება მოსახლეობას მძიმე ტვირთად არ დააწვება. ამის თაობაზე სახელმწიფო მინისტრმა, ალექსი პეტრიაშვილმაც ისაუბრა და თქვა, რომ ტექდათვალიერების ღირებულება ქვეყანაში 50 ლარზე მეტი არ იქნება. საქართველოს საავტომობილო ფედერაციის პრეზიდენტის, ექსპერტ შალვა ოგბაიძის აზრით, ტექდათვალიერების შემოღება აუცილებელი და საშური საქმეა:
- აუცილებლად ვინმე უნდა მოკვდეს, რომ რაღაც ვიღონოთ? ჩვენს გზებზე სწორედ ასეთი მდგომარეობაა შექმნილი: საკუთარი თვალით მინახავს არაერთი მანქანა მოუწესრიგებელი ფარებით, რომელიც გაბრმავებს და საავარიო სიტუაციას გიქმნის, მინახავს მანქანა, რომელსაც ჩემ თვალწინ გაცვეთილი საბურავი აუფეთქდა, მინახავს ავტომობილები, რომლებიც გვერდულად მიდიან, მძღოლები ასეთ მანქანაზე ამბობენ - "ცენტრი აქვს დაკარგულიო". ასევე მინახავს მანქანები, რომლებსაც უზარმაზარი შავი ბოლი გამოსდის და მათ უკან აღარაფერი ჩანს, მინახავს გაჩერებულ სატვირთო ავტომობილზე, ან ტრაქტორზე შემსკდარი მანქანა იმის გამო, რომ მას მაშუქები არ ჰქონდა წესრიგში. ამგვარი ფაქტების მოყვანა ძალიან შორს წაგვიყვანს, ამიტომ, აჯობებს აღარ გავაგრძელო. ცნობილი ფაქტია, რომ ბოლო წლებში საქართველოში ძალიან მოიმატა ავარიებში ტრაგიკულად დაღუპულ ადამიანთა რაოდენობამ. ეს მოუწესრიგებელი ავტომანქანების ბრალია.
- ამ საკითხთან დაკავშირებით ჩვენს საზოგადოებაში კიდევ ერთი ეჭვი გაჩნდა: ხომ არ გამოიწვევს ტექდათვალიერების შემოღება ძველი, კორუფციული სქემების აღდგენას?
- ბოლო წლებში ჩვენმა მოქალაქეებმა ნახეს, თუ რამდენად უკეთესია კორუფციის გარეშე ცხოვრება. მე მაგალითად, ჩემს საახლობლოში არ მეგულება ადამიანი, რომელიც თავისი ცხოვრების აწყობას ქრთამის ხარჯზე მოინდომებს. ასეთმა ცხოვრებამ მიჩვევა იცის, ამიტომ, ჩვენი მოქალაქეები, რომლებიც საზღვარგარეთ გადიან, საგზაო პოლიციელებს უკვე ქრთამს აღარ აძლევენ, აღარც საბაჟოებზე იხდიან. ისინი მზად არიან გადაიხადონ სახელმწიფოს მიერ დაწესებული გადასახადები, მაგრამ კორუფციულ გარიგებაში აღარ შედიან სახელმწიფო ჩინოვნიკებთან. ამიტომ, ამგვარი ეჭვი უსაფუძვლოდ მიმაჩნია.
- საქართველოში უმეტესობას ძველი მანქანა ჰყავს…
- ძველი მანქანა ვისაც ჰყავს, არავინ სთხოვს, რომ ყველაფერი ევრო-5-ის სტანდარტების დონეზე ჰქონდეს მოწესრიგებული. ევროკავშირიც არ მოითხოვს ისეთ სტანდარტებს, რომელსაც ჩვენ მაინც ვერ დავაკმაყოფილებთ, ამიტომ, ძალიან ბევრ შეღავათს გვიწევს. მაგალითად: ევროპული სტანდარტებით, 1986 წელს დამზადებული ავტომობილის გამონაბოლქვში ცო-ს შემცველობა 4,5%-ს არ უნდა აჭარბებდეს, რაც მისაღები მაჩვენებელია. ნუთუ ძნელია, რომ ავტომობილი მისმა მფლობელმა ოთხ წელიწადში ერთხელ შეამოწმოს? ხოლო შემდეგ - მხოლოდ 2 წელიწადში ერთხელ ჩაუტაროს ტექდათვალიერება? საქართველო მიერთებულია რეგულაციებს, რომლებიც ევროპის მიერ არის მიღებული და ეს მინიმალური მოთხოვნები მაინც უნდა დავაკმაყოფილოთ. ყველაზე მთავარი და მნიშვნელოვანი კი ისაა, რომ საქართველოში არ უნდა შემოჰყავდეთ მომაკვდავი ავტომობილები, რომელთა წყალობით მერე აქ ჰაერი იწამლება - აი, რაზე უნდა გავამახვილოთ ყურადღება. ჩვენი ავტოპარკის 80 პროცენტი და უფრო მეტიც, ოც წელზე მეტი ხნისაა. საქართველო აღარ უნდა იყოს რესურსამოწურული ავტომობილების სასაფლაო იმიტომ, რომ ყველა მოძველებული ავტომობილი თავის სიცოცხლეს აქ ასრულებს. ეს ეტაპი ბევრმა ქვეყანამ გაიარა, მათ შორის პოლონეთმა და ჩვენც, როგორღაც ეს მოჯადოებული წრე უნდა გავარღვიოთ.
ცნობისთვის
მსოფლიოში ყველაზე მკაცრი ტექდათვალიერება
იაპონიაში ტექდათვალიერება სავალდებულოა ახალი მანქანის შეძენიდან 3 და შემდეგ, 2 წელიწადში ერთხელ. იაპონიაში მანქანებს 100 პარამეტრით ამოწმებენ, ზოგჯერ კი ტექდათვალიერებისას მთლიანად შლიან ავტომობილს. საშუალოდ, ტექდათვალიერება 1500 დოლარი ჯდება, ხოლო თუ მანქანა 5 წელზე ძველია, ფასი იზრდება. ამიტომაც იაპონელები ცდილობენ, მანამდე გაყიდონ ახალი მანქანა, სანამ მას ტექდათვალიერება მოუწევს.
ესაუბრა ხათუნა ჩიგოგიძე
(გამოდის ოთხშაბათობით)