მსოფლიო
სამართალი
პოლიტიკა

4

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მერვე დღე დაიწყება 11:21-ზე, მთვარე ლომშია ახალი საქმეების დასაწყებად ნეიტრალური დღეა. დიდ დროსა და ენერგიას ითხოვს ადრე დაწყებული საქმეები. მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღება სხვა დღისთვის გადადეთ. კარგი დღეა უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საქმეების მოსაგვარებლად. კარგია მივლინების, მოგზაურობის დასაწყებად. ხშირად იმოძრავეთ, გადააადგილეთ ავეჯი, განაახლეთ ინტერიერი. სხვა დღისთვის გადადეთ ქორწინება და ნიშნობა. მოერიდეთ კუჭის გადატვირთვას, მოწევას, სმას. უმჯობესდება ფსიქოემოციური ფონი. ადამიანი უფრო ხალისიანი ხდება. კარგად გამოიძინეთ, მიიღეთ მზის აბაზანები და დიდხანს ისეირნეთ.
საზოგადოება
სამხედრო
მეცნიერება
მოზაიკა
Faceამბები
სპორტი
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
რო­გორ შე­იქ­მ­ნა იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის "დე­და­ე­ნა"
რო­გორ შე­იქ­მ­ნა იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის "დე­და­ე­ნა"

სა­ქარ­თ­ვე­ლოს პარ­ლა­მენ­ტის ეროვ­ნუ­ლი ბიბ­ლი­ო­თე­კის არ­ქივ­ში და­ცულ გა­ზეთ "ცნო­ბის ფურ­ცელ­ში" (1896 წლის #72) და­ბეჭ­დი­ლია ქარ­თ­ვე­ლი მწერ­ლის, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში სა­მეც­ნი­ე­რო პე­და­გო­გი­კის ფუ­ძემ­დებ­ლის, პუბ­ლი­ცის­ტი­სა და სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წის - ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის მი­ერ გა­ზე­თის რე­დაქ­ცი­ის­თ­ვის გაგ­ზავ­ნი­ლი წე­რი­ლი, სა­დაც მოთხ­რო­ბი­ლია, რო­გორ იწე­რე­ბო­და გო­გე­ბაშ­ვი­ლი­სე­უ­ლი "დე­და­ე­ნა":

"ბ-ნო რე­დაქ­ტო­რო! რო­ცა ამ ოცი წლის წი­ნად მო­ვი­წა­დი­ნე შე­მედ­გი­ნა, ნაც­ვ­ლად ჩე­მის წი­ნან­დე­ლის ან­ბა­ნი­სა, ახა­ლი და სრუ­ლი პირ­ველ-და­წყე­ბი­თი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო "დე­და-ენა", მე გა­ვემ­გ­ზავ­რე სოფ­ლად, ჩემს სამ­შობ­ლო­ში"...

ალ­ბათ, ყვე­ლამ კარ­გად იცით, რომ ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლი გო­რის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სო­ფელ ვა­რი­ა­ნი­დან იყო. სწო­რედ იქ, იმ მხა­რე­ში აპი­რებ­და დი­დი პე­და­გო­გი შე­ეკ­რი­ბა "ხალ­ხუ­რი მეტყ­ვე­ლე­ბის ქმნი­ლე­ბა­ნი: ზღაპ­რე­ბი, არა­კე­ბი, ლექ­სე­ბი, მოთხ­რო­ბე­ბი, გა­მო­ცა­ნე­ბი, ენის გა­სა­ტეხ­ნი, ან­და­ზე­ბი და სხვე­ბი".

"მთე­ლი ექ­ვ­სი თვე ვი­ცხოვ­რე ყრუ, ჭა­ო­ბი­ანს სო­ფელ­ში, ლი­ახ­ვის პი­რად; ყვე­ლა­ფე­რი და­ვი­ვი­წყე, ქვე­ყა­ნას მოვ­ს­წყ­დი სრუ­ლი­ად, და მხო­ლოდ ერთს სა­განს და­ვამ­ყა­რე ჩე­მი მთა­ვა­რი ყუ­რა­დღე­ბა: რაც შე­იძ­ლე­ბა მე­ტი შე­მეკ­რი­ბა იმის­თა­ნა ხალ­ხუ­რი მეტყ­ვე­ლე­ბის ნა­წარ­მო­ე­ბი, რო­მელ­საც საყ­მაწ­ვი­ლო, პე­და­გო­გი­უ­რი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა აქვს. მხო­ლოდ სა­მი სო­ფე­ლი - ვა­რი­ა­ნი, ახალ­და­ბა, არა­შენ­და - ერ­თი მე­ო­რის მახ­ლობ­ლად მდე­ბა­რე, მოვ­ჩხ­რი­კე, მაგ­რამ ძი­რის-ძი­რამ­დინ-კი"... - წერს იგი.

დაწ­ვ­რი­ლე­ბით ეკი­თხე­ბო­და თურ­მე ყვე­ლას - კაც­სა თუ ქალს, დიდ­სა თუ პა­ტა­რას, გუ­ლის­ყუ­რით უს­მენ­და და რვე­ულ­ში ინიშ­ნავ­და მხო­ლოდ იმას, რა­საც "მუშ­ტ­რის, პე­და­გო­გის თვა­ლი სცნობ­და შე­სა­ბა­მად, სა­სარ­გებ­ლოდ ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის", რად­გან "ყვე­ლა ნათ­ქ­ვა­მის და გა­გო­ნი­ლის ჩა­წე­რას რომ გა­მოვ­დ­გო­მო­დი, ვერც ექ­ვსს წე­ლი­წადს გა­ვა­თა­ვებ­დი საქ­მე­სა და ფუ­ლიც ერ­თი ათად მე­ტი მო­მინ­დე­ბო­და"... ეს გა­სა­ო­ცა­რი და დი­დე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნი სა­კუ­თარ თავს კი არ ჩი­ო­და, იმას დარ­დობ­და, - სოფ­ლე­ლე­ბის მოც­დე­ნა უფა­სოდ არც სა­კად­რი­სი იყო და არც შე­საძ­ლე­ბე­ლიო.

ამ "ექ­ს­პე­დი­ცი­ის" შემ­დეგ ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლი დაბ­რუ­ნე­ბუ­ლა თბი­ლის­ში და რო­გორც წე­რილ­ში აღ­წერს: "ჩა­მო­ვი­ტა­ნე ავი ჭა­ო­ბის ცი­ე­ბა; მაგ­რამ თა­ნაც ჩა­მო­ვა­ცო­ცე ვე­ე­ბერ­თე­ლა რვე­უ­ლი, გა­ჭიკ­ნი­ლი ხალ­ხუ­რი ზღაპ­რე­ბით, არა­კე­ბით, ლექ­სე­ბით და შე­ვუ­დეგ "დე­და-ენის" შედ­გე­ნა­სა და გა­მო­ცე­მა­სა".

მას შემ­დეგ ოცი წე­ლი­წა­დი გა­სუ­ლა და ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლი და­ნა­ნე­ბით აღ­ნიშ­ნავს: ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნე­ბის შემ­დ­გენ­ლებს თა­ვად რომ მო­ე­პო­ვე­ბი­ნათ მა­სა­ლე­ბი წიგ­ნე­ბის­თ­ვის, შე­ეგ­რო­ვე­ბი­ნათ და გა­მო­ე­ცათ, ჩვე­ნი სკო­ლე­ბის ბედს ძაღ­ლი არ დაჰ­ყეფ­და, ისე გა­ვამ­დიდ­რებ­დით სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ებს სა­უცხოო ხალ­ხუ­რი სიტყ­ვი­ე­რე­ბის ნი­მუ­შე­ბით. რად­გან თუ­კი მხო­ლოდ სამ სო­ფელ­ში გა­და­ვაწყ­დი ისეთ მარ­გა­ლი­ტებს, რო­გო­რიც "მო­დი ვნა­ხოთ ვე­ნა­ხი", "რწყი­ლი და ჭი­ან­ჭ­ვე­ლა", "მე­ლია და მწყერ­ჩი­ტა", "მე­ბა­დუ­რის შვი­ლი" და კი­დევ უამ­რავ შე­სა­ნიშ­ნავ რა­მეს, ხომ წარ­მო­გიდ­გე­ნი­ათ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სხვა­დას­ხ­ვა კუ­თხე რამ­დენ მარ­გა­ლიტს მა­ლავს, ინა­ხავს და რამ­დე­ნის მო­პო­ვე­ბა იქ­ნე­ბო­და შე­საძ­ლე­ბე­ლიო!

ალ­ბათ ცა­ლი თვა­ლით რომ გად­მო­ხე­დოს ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვილ­მა ჩვენს დღე­ვან­დელ სი­ნამ­დ­ვი­ლეს, სახ­ტად დარ­ჩე­ბა, იმ­დენ უკა­ნო­ნო­ბა­სა და დარ­ღ­ვე­ულ სა­ავ­ტო­რო უფ­ლე­ბას გა­და­აწყ­დე­ბა, თუმ­ცა ეს დი­დე­ბუ­ლი და დიდ­სუ­ლო­ვა­ნი ადა­მი­ა­ნი მო­ცე­მულ წე­რილ­ში სწო­რედ რომ დი­დე­ბუ­ლად ხსნის თა­ვის პრო­ტესტს სა­ავ­ტო­რო უფ­ლე­ბის დარ­ღ­ვე­ვის გა­მო: "ჩვენ აქამ­დინ მი­ყუ­ჩე­ბულ­ნი ვი­ყა­ვით და სა­კუთ­რე­ბის უფ­ლე­ბით არ ვსარ­გებ­ლობ­დით, იმი­ტომ რომ ჩვენ-გნივ ნა­სეს­ხე­ბი მა­სა­ლა არა­ვის არ მო­უხ­მარ­ნია ბო­რო­ტად ქარ­თუ­ლის ენის სა­ზი­ა­ნო და შე­სამ­ცი­რებ­ლად სკო­ლებ­ში. მაგ­რამ რად­გა­ნაც მო­სა­ლოდ­ნე­ლია, რომ ხვალ ამის­თა­ნა პირ­ნი აღ­მოჩ­ნ­დ­ნენ, თა­ვი­სი პი­რა­დი სარ­გებ­ლო­ბით დაბ­რ­მა­ვე­ბულ­ნი, ამი­ტომ ვა­ცხა­დებთ სა­ყო­ველ­თა­ოდ: ჩვენს სრულს ნე­ბას, სრულს უფ­ლე­ბას ვაძ­ლევთ დე­და-ენიდ­გან ისარ­გებ­ლოს მხო­ლოდ იმან, რო­მე­ლიც შე­ად­გენს უფ­რო მდი­დარს, უფ­რო უკე­თესს და სრულს სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლოს. ეს ღირ­სე­ბა სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­სი აღი­ა­რე­ბულ უნ­და იქ­მ­ნას ან წე­რა-კითხ­ვის სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მი­ერ, ან თბი­ლი­სის სა­აზ­ნა­უ­რო სკო­ლის კო­მი­ტე­ტის მი­ერ და ან ქუ­თა­თურ სა­აზ­ნა­უ­რო სკო­ლის პე­და­გო­გი­უ­რის საბ­ჭოს მი­ერ მო­ნა­წი­ლე­ო­ბით ძვე­ლის სე­ნა­კის სა­აზ­ნა­უ­რო სკო­ლის ინ­ს­პეკ­ტო­რის სამ­სონ გი­ორ­გის ძის ყი­ფი­ა­ნი­სა. მაგ­რამ თუ "დე­და-ენიდ­გან" გა­და­ი­ბეჭ­დე­ბა ან მოთხ­რო­ბე­ბი, ან ზღაპ­რე­ბი, ან არა­კე­ბი და ან ლექ­სე­ბი იმის­თა­ნა სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ში, რო­მე­ლიც მი­მარ­თუ­ლია იმ ქა­რის მი­მარ­თუ­ლე­ბა­ზედ, რო­მე­ლიც გა­ი­ზუ­ზუ­ნებს: "რაც უღა­ტა­კე­სია ქარ­თუ­ლი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო, ის უკე­თე­სი­ა"; მა­შინ ჩვენ მო­ვიხ­მართ სავ­სე­ბით სა­ლი­ტე­რა­ტუ­რო სა­კუთ­რე­ბის უფ­ლე­ბას და წიგნს და­ვა­დებთ აკ­რ­ძალ­ვა­სა, დარ­წ­მუ­ნე­ბულ­ნი, რომ ამ ნა­ბიჯს ჩას­თ­ვ­ლის სა­მარ­თ­ლი­ა­ნად და სა­სარ­გებ­ლოდ სა­ზო­გა­დო სი­კე­თი­სათ­ვის ყო­ვე­ლი კე­თილ-სვი­ნი­დი­სი­ე­რი და გო­ნი­ე­რი ქარ­თ­ვე­ლი იმე­რი და ამე­რი"...

ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის ეს წე­რი­ლი 1896 წლის 31 დე­კემ­ბერს და­ი­ბეჭ­და გა­ზეთ "ცნო­ბის ფურ­ცელ­ში", ხო­ლო 16 წლის შემ­დეგ, 1912 წლის ივ­ნის­ში გა­მო­ცე­მუ­ლი სა­ბავ­შ­ვო ჟურ­ნა­ლი "ნა­კა­დუ­ლი", რო­მელ­საც ისევ და ისევ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს პარ­ლა­მენ­ტის ეროვ­ნუ­ლი ბიბ­ლი­ო­თე­კის არ­ქივ­ში წა­ვაწყ­დით, უკ­ვე "ბავ­შ­ვე­ბის მე­გო­ბა­რი ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის" გარ­დაც­ვა­ლე­ბას იტყო­ბი­ნე­ბო­და. ცხა­დია, ჟურ­ნა­ლის პირ­ვე­ლი­ვე პუბ­ლი­კა­ცი­აც - მარ­თ­ლაც გუ­ლი­სა­მა­ჩუ­ყე­ბე­ლი და დღე­საც ცრემ­ლის­მომ­გ­ვ­რე­ლი, სწო­რედ ამ დიდ სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წეს ეძღ­ვ­ნე­ბა:

"პა­ტა­რა მკითხ­ვე­ლე­ბო! სამ­წუ­ხა­რო ამ­ბის მთქვე­ლი ვარ. პირ­ველ თი­ბათ­ვეს, სა­ღა­მოს 6 სა­ათ­ზე, თბი­ლის­ში გარ­და­იც­ვა­ლა სა­ხე­ლო­ვა­ნი მას­წავ­ლე­ბე­ლი და ბავ­შ­ვე­ბის აღ­მ­ზ­რ­დე­ლი იაკო­ბი, ეს ის იაკო­ბი იყო, რო­მელ­მაც საყ­ვა­რე­ლი წიგ­ნი "დე­და-ენა" დაგ­ვი­წე­რა. მო­ი­გო­ნეთ თქვე­ნი სი­ხა­რუ­ლი და აღ­ტა­ცე­ბა, რო­ცა ხელ­ში პირ­ვე­ლად აი­ღეთ წი­თელ-ყდი­ა­ნი წიგ­ნი, "დე­და-ენა". ია­კობს ქე­ბა არ უნ­და: თქვენ გულ­ში, ბავ­შ­ვე­ბო, დი­დი ად­გი­ლი უჭი­რავს. იგი ნამ­დ­ვი­ლი მა­მა იყო, მე­გო­ბა­რი და მო­სარ­ჩ­ლე მო­ზარდ თა­ო­ბი­სა. მთე­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლო იც­ნობს და გა­გე­ბუ­ლი აქვს იაკო­ბის სა­ხე­ლი. მი­სი გუ­ლი­თა­დი სურ­ვი­ლი იყო, რომ ყვე­ლა თქვენ­გა­ნი კარ­გი ქარ­თ­ვე­ლი ყო­ფი­ლიყ­ვეს და პა­ტი­ო­სა­ნი ადა­მი­ა­ნი, გა­ჭირ­ვე­ბულ­თა მოყ­ვა­რუ­ლი და დე­და-ენის ერ­თ­გუ­ლი.

იაკო­ბის "დე­და-ენა" იქ­ნე­ბა თქვე­ნი გზის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლი. ეს წიგ­ნი, ძვირ­ფა­სი სა­უნ­ჯეა ქარ­თ­ვე­ლე­ბი­სა, გას­წავ­ლით მოძ­მის სიყ­ვა­რულს და ადა­მი­ა­ნურ გრძნო­ბას ჩა­გი­ნერ­გავთ..."

სამ­წუ­ხა­როდ, ეს სი­კე­თი­სა და სიყ­ვა­რუ­ლის მა­ტა­რე­ბე­ლი წიგ­ნი - გო­გე­ბაშ­ვი­ლი­სე­უ­ლი "დე­და ენა" დღემ­დე გა­მო­დევ­ნი­ლია სკო­ლე­ბი­დან. მახ­სოვს, ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის სა­ზო­გა­დო­ე­ბის თავ­მ­ჯ­დო­მა­რემ, დე­კა­ნოზ­მა კონ­ს­ტან­ტი­ნემ (გი­ორ­გა­ძე) და­ახ­ლო­ე­ბით ორი წლის წინ სწო­რედ ჩვენს ჟურ­ნალ­ში და­ბეჭ­დილ ინ­ტერ­ვი­უ­ში გვითხ­რა: "თვი­თონ ან­ბა­ნის პირ­ვე­ლი სიტყ­ვე­ბი - "აი ია" არის უნი­კა­ლუ­რი მიგ­ნე­ბა, რაც ვერც ერ­თ­მა ერ­მა ვერ შეძ­ლო. გო­გე­ბაშ­ვილს კი უფა­ლი და­ეხ­მა­რა, რომ მი­ეგ­ნო ამ პა­ლინ­დ­რო­მის­თ­ვის - "აი ია" ხომ ორი­ვე მხრი­დან ერ­თ­ნა­ი­რად იკი­თხე­ბა!..

"თუ­რა­შა­უ­ლის პატ­რო­ნი ტყე­ში ეძებ­დაო პან­ტა­სა­ო", - ასე გვე­მარ­თე­ბა ქარ­თ­ვე­ლებს: ერს გო­გე­ბაშ­ვი­ლი გვყავს, ასე­თი სა­გან­ძუ­რი გვაქვს და სა­დღაც, უკა­ნა პლან­ზე გა­და­ვის­რო­ლეთ?! კო­მუ­ნის­ტებ­მა ხომ "გა­მო­აგ­დეს" ერ­თხელ სკო­ლი­დან, უფ­რო სწო­რად, სრუ­ლი­ად "გა­მო­დევ­ნა" ვერ გა­ბე­დეს და "გა­მო­შიგ­ნეს", თუმ­ცა სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლოს სა­ან­ბა­ნე ნა­წი­ლი და პრინ­ცი­პე­ბი და­ტო­ვეს. დღეს კი, სა­ქარ­თ­ვე­ლო რომ და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ქვე­ყა­ნაა და აღარც კო­მუ­ნის­ტე­ბი არი­ან, გო­გე­ბაშ­ვი­ლი სა­ერ­თოდ "გა­მო­ა­ძე­ვეს". ეს არ არის გან­გა­შის ზა­რე­ბის რეკ­ვის მი­ზე­ზი?!

გო­გე­ბაშ­ვილს მა­ში­ნაც ებ­რ­ძოდ­ნენ და ახ­ლაც ებ­რ­ძ­ვი­ან. კი­დეც უთ­ქ­ვამს: "დე­და ენის" დაც­ვას გა­ცი­ლე­ბით მე­ტი დრო მო­ვან­დო­მე, ვიდ­რე მის და­წე­რა­სო. და მა­ინც და­იც­ვა სა­მარ­თ­ლი­ა­ნად... რით გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა, იცით, ჩვენ მი­ერ გა­მო­ცე­მუ­ლი გო­გე­ბაშ­ვი­ლის "დე­და ენა" (ლა­პა­რა­კია ია­კობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მი­ერ გა­მო­ცე­მულ "დე­და ენა­ზე." - ავტ.) დღეს სკო­ლებ­ში შე­ტა­ნი­ლი "დე­და ენის­გან"? რო­გორც ადა­მი­ანს აქვს სუ­ლი და ხორ­ცი, ასე­ვეა წიგ­ნიც. ჩვენს გა­მო­ცე­მულ წიგნს ორი­ვე აქვს - სუ­ლი­ცა და ხორ­ციც, იმას კი მხო­ლოდ ხორ­ცი აქვს... იმედს მა­ინც არ ვკარ­გავთ - წვი­მას, რა­გინდ დიდ­ხან­საც უნ­და გაგ­რ­ძელ­დეს, ყო­ველ­თ­ვის და­რი მოჰ­ყ­ვე­ბა, ამი­ტომ ჩვენც გა­მო­და­რე­ბას ვე­ლო­დე­ბით".

ირ­მა ხარ­ში­ლა­ძე

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

რო­გორ შე­იქ­მ­ნა იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის "დე­და­ე­ნა"

რო­გორ შე­იქ­მ­ნა იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის "დე­და­ე­ნა"

სა­ქარ­თ­ვე­ლოს პარ­ლა­მენ­ტის ეროვ­ნუ­ლი ბიბ­ლი­ო­თე­კის არ­ქივ­ში და­ცულ გა­ზეთ "ცნო­ბის ფურ­ცელ­ში" (1896 წლის #72) და­ბეჭ­დი­ლია ქარ­თ­ვე­ლი მწერ­ლის, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში სა­მეც­ნი­ე­რო პე­და­გო­გი­კის ფუ­ძემ­დებ­ლის, პუბ­ლი­ცის­ტი­სა და სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წის - იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის მი­ერ გა­ზე­თის რე­დაქ­ცი­ის­თ­ვის გაგ­ზავ­ნი­ლი წე­რი­ლი, სა­დაც მოთხ­რო­ბი­ლია, რო­გორ იწე­რე­ბო­და გო­გე­ბაშ­ვი­ლი­სე­უ­ლი "დე­და­ე­ნა":

"ბ-ნო რე­დაქ­ტო­რო! რო­ცა ამ ოცი წლის წი­ნად მო­ვი­წა­დი­ნე შე­მედ­გი­ნა, ნაც­ვ­ლად ჩე­მის წი­ნან­დე­ლის ან­ბა­ნი­სა, ახა­ლი და სრუ­ლი პირ­ველ-დაწყე­ბი­თი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო "დე­და-ენა", მე გა­ვემ­გ­ზავ­რე სოფ­ლად, ჩემს სამ­შობ­ლო­ში"...

ალ­ბათ, ყვე­ლამ კარ­გად იცით, რომ იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლი გო­რის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სო­ფელ ვა­რი­ა­ნი­დან იყო. სწო­რედ იქ, იმ მხა­რე­ში აპი­რებ­და დი­დი პე­და­გო­გი შე­ეკ­რი­ბა "ხალ­ხუ­რი მეტყ­ვე­ლე­ბის ქმნი­ლე­ბა­ნი: ზღაპ­რე­ბი, არა­კე­ბი, ლექ­სე­ბი, მოთხ­რო­ბე­ბი, გა­მო­ცა­ნე­ბი, ენის გა­სა­ტეხ­ნი, ან­და­ზე­ბი და სხვე­ბი".

"მთე­ლი ექ­ვ­სი თვე ვიცხოვ­რე ყრუ, ჭა­ო­ბი­ანს სო­ფელ­ში, ლი­ახ­ვის პი­რად; ყვე­ლა­ფე­რი და­ვი­ვიწყე, ქვე­ყა­ნას მოვ­ს­წყ­დი სრუ­ლი­ად, და მხო­ლოდ ერთს სა­განს და­ვამ­ყა­რე ჩე­მი მთა­ვა­რი ყუ­რადღე­ბა: რაც შე­იძ­ლე­ბა მე­ტი შე­მეკ­რი­ბა იმის­თა­ნა ხალ­ხუ­რი მეტყ­ვე­ლე­ბის ნა­წარ­მო­ე­ბი, რო­მელ­საც საყ­მაწ­ვი­ლო, პე­და­გო­გი­უ­რი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა აქვს. მხო­ლოდ სა­მი სო­ფე­ლი - ვა­რი­ა­ნი, ახალ­და­ბა, არა­შენ­და - ერ­თი მე­ო­რის მახ­ლობ­ლად მდე­ბა­რე, მოვ­ჩხ­რი­კე, მაგ­რამ ძი­რის-ძი­რამ­დინ-კი"... - წერს იგი.

დაწ­ვ­რი­ლე­ბით ეკითხე­ბო­და თურ­მე ყვე­ლას - კაც­სა თუ ქალს, დიდ­სა თუ პა­ტა­რას, გუ­ლის­ყუ­რით უს­მენ­და და რვე­ულ­ში ინიშ­ნავ­და მხო­ლოდ იმას, რა­საც "მუშ­ტ­რის, პე­და­გო­გის თვა­ლი სცნობ­და შე­სა­ბა­მად, სა­სარ­გებ­ლოდ ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის", რად­გან "ყვე­ლა ნათ­ქ­ვა­მის და გა­გო­ნი­ლის ჩა­წე­რას რომ გა­მოვ­დ­გო­მო­დი, ვერც ექვსს წე­ლი­წადს გა­ვა­თა­ვებ­დი საქ­მე­სა და ფუ­ლიც ერ­თი ათად მე­ტი მო­მინ­დე­ბო­და"... ეს გა­სა­ო­ცა­რი და დი­დე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნი სა­კუ­თარ თავს კი არ ჩი­ო­და, იმას დარ­დობ­და, - სოფ­ლე­ლე­ბის მოც­დე­ნა უფა­სოდ არც სა­კად­რი­სი იყო და არც შე­საძ­ლე­ბე­ლიო.

ამ "ექ­ს­პე­დი­ცი­ის" შემ­დეგ იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლი დაბ­რუ­ნე­ბუ­ლა თბი­ლის­ში და რო­გორც წე­რილ­ში აღ­წერს: "ჩა­მო­ვი­ტა­ნე ავი ჭა­ო­ბის ცი­ე­ბა; მაგ­რამ თა­ნაც ჩა­მო­ვა­ცო­ცე ვე­ე­ბერ­თე­ლა რვე­უ­ლი, გა­ჭიკ­ნი­ლი ხალ­ხუ­რი ზღაპ­რე­ბით, არა­კე­ბით, ლექ­სე­ბით და შე­ვუ­დეგ "დე­და-ენის" შედ­გე­ნა­სა და გა­მო­ცე­მა­სა".

მას შემ­დეგ ოცი წე­ლი­წა­დი გა­სუ­ლა და იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლი და­ნა­ნე­ბით აღ­ნიშ­ნავს: ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნე­ბის შემ­დ­გენ­ლებს თა­ვად რომ მო­ე­პო­ვე­ბი­ნათ მა­სა­ლე­ბი წიგ­ნე­ბის­თ­ვის, შე­ეგ­რო­ვე­ბი­ნათ და გა­მო­ე­ცათ, ჩვე­ნი სკო­ლე­ბის ბედს ძაღ­ლი არ დაჰ­ყეფ­და, ისე გა­ვამ­დიდ­რებ­დით სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ებს სა­უცხოო ხალ­ხუ­რი სიტყ­ვი­ე­რე­ბის ნი­მუ­შე­ბით. რად­გან თუ­კი მხო­ლოდ სამ სო­ფელ­ში გა­და­ვაწყ­დი ისეთ მარ­გა­ლი­ტებს, რო­გო­რიც "მო­დი ვნა­ხოთ ვე­ნა­ხი", "რწყი­ლი და ჭი­ან­ჭ­ვე­ლა", "მე­ლია და მწყერ­ჩი­ტა", "მე­ბა­დუ­რის შვი­ლი" და კი­დევ უამ­რავ შე­სა­ნიშ­ნავ რა­მეს, ხომ წარ­მო­გიდ­გე­ნი­ათ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სხვა­დას­ხ­ვა კუთხე რამ­დენ მარ­გა­ლიტს მა­ლავს, ინა­ხავს და რამ­დე­ნის მო­პო­ვე­ბა იქ­ნე­ბო­და შე­საძ­ლე­ბე­ლიო!

ალ­ბათ ცა­ლი თვა­ლით რომ გად­მო­ხე­დოს იაკობ გო­გე­ბაშ­ვილ­მა ჩვენს დღე­ვან­დელ სი­ნამ­დ­ვი­ლეს, სახ­ტად დარ­ჩე­ბა, იმ­დენ უკა­ნო­ნო­ბა­სა და დარ­ღ­ვე­ულ სა­ავ­ტო­რო უფ­ლე­ბას გა­და­აწყ­დე­ბა, თუმ­ცა ეს დი­დე­ბუ­ლი და დიდ­სუ­ლო­ვა­ნი ადა­მი­ა­ნი მო­ცე­მულ წე­რილ­ში სწო­რედ რომ დი­დე­ბუ­ლად ხსნის თა­ვის პრო­ტესტს სა­ავ­ტო­რო უფ­ლე­ბის დარ­ღ­ვე­ვის გა­მო: "ჩვენ აქამ­დინ მი­ყუ­ჩე­ბულ­ნი ვი­ყა­ვით და სა­კუთ­რე­ბის უფ­ლე­ბით არ ვსარ­გებ­ლობ­დით, იმი­ტომ რომ ჩვენ-გნივ ნა­სეს­ხე­ბი მა­სა­ლა არა­ვის არ მო­უხ­მარ­ნია ბო­რო­ტად ქარ­თუ­ლის ენის სა­ზი­ა­ნო და შე­სამ­ცი­რებ­ლად სკო­ლებ­ში. მაგ­რამ რად­გა­ნაც მო­სა­ლოდ­ნე­ლია, რომ ხვალ ამის­თა­ნა პირ­ნი აღ­მოჩ­ნ­დ­ნენ, თა­ვი­სი პი­რა­დი სარ­გებ­ლო­ბით დაბ­რ­მა­ვე­ბულ­ნი, ამი­ტომ ვაცხა­დებთ სა­ყო­ველ­თა­ოდ: ჩვენს სრულს ნე­ბას, სრულს უფ­ლე­ბას ვაძ­ლევთ დე­და-ენიდ­გან ისარ­გებ­ლოს მხო­ლოდ იმან, რო­მე­ლიც შე­ად­გენს უფ­რო მდი­დარს, უფ­რო უკე­თესს და სრულს სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლოს. ეს ღირ­სე­ბა სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­სი აღი­ა­რე­ბულ უნ­და იქ­მ­ნას ან წე­რა-კითხ­ვის სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მი­ერ, ან თბი­ლი­სის სა­აზ­ნა­უ­რო სკო­ლის კო­მი­ტე­ტის მი­ერ და ან ქუ­თა­თურ სა­აზ­ნა­უ­რო სკო­ლის პე­და­გო­გი­უ­რის საბ­ჭოს მი­ერ მო­ნა­წი­ლე­ო­ბით ძვე­ლის სე­ნა­კის სა­აზ­ნა­უ­რო სკო­ლის ინ­ს­პეკ­ტო­რის სამ­სონ გი­ორ­გის ძის ყი­ფი­ა­ნი­სა. მაგ­რამ თუ "დე­და-ენიდ­გან" გა­და­ი­ბეჭ­დე­ბა ან მოთხ­რო­ბე­ბი, ან ზღაპ­რე­ბი, ან არა­კე­ბი და ან ლექ­სე­ბი იმის­თა­ნა სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ში, რო­მე­ლიც მი­მარ­თუ­ლია იმ ქა­რის მი­მარ­თუ­ლე­ბა­ზედ, რო­მე­ლიც გა­ი­ზუ­ზუ­ნებს: "რაც უღა­ტა­კე­სია ქარ­თუ­ლი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო, ის უკე­თე­სი­ა"; მა­შინ ჩვენ მო­ვიხ­მართ სავ­სე­ბით სა­ლი­ტე­რა­ტუ­რო სა­კუთ­რე­ბის უფ­ლე­ბას და წიგნს და­ვა­დებთ აკ­რ­ძალ­ვა­სა, დარ­წ­მუ­ნე­ბულ­ნი, რომ ამ ნა­ბიჯს ჩას­თ­ვ­ლის სა­მარ­თ­ლი­ა­ნად და სა­სარ­გებ­ლოდ სა­ზო­გა­დო სი­კე­თი­სათ­ვის ყო­ვე­ლი კე­თილ-სვი­ნი­დი­სი­ე­რი და გო­ნი­ე­რი ქარ­თ­ვე­ლი იმე­რი და ამე­რი"...

იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის ეს წე­რი­ლი 1896 წლის 31 დე­კემ­ბერს და­ი­ბეჭ­და გა­ზეთ "ცნო­ბის ფურ­ცელ­ში", ხო­ლო 16 წლის შემ­დეგ, 1912 წლის ივ­ნის­ში გა­მო­ცე­მუ­ლი სა­ბავ­შ­ვო ჟურ­ნა­ლი "ნა­კა­დუ­ლი", რო­მელ­საც ისევ და ისევ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს პარ­ლა­მენ­ტის ეროვ­ნუ­ლი ბიბ­ლი­ო­თე­კის არ­ქივ­ში წა­ვაწყ­დით, უკ­ვე "ბავ­შ­ვე­ბის მე­გო­ბა­რი იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის" გარ­დაც­ვა­ლე­ბას იტყო­ბი­ნე­ბო­და. ცხა­დია, ჟურ­ნა­ლის პირ­ვე­ლი­ვე პუბ­ლი­კა­ცი­აც - მარ­თ­ლაც გუ­ლი­სა­მა­ჩუ­ყე­ბე­ლი და დღე­საც ცრემ­ლის­მომ­გ­ვ­რე­ლი, სწო­რედ ამ დიდ სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წეს ეძღ­ვ­ნე­ბა:

"პა­ტა­რა მკითხ­ვე­ლე­ბო! სამ­წუ­ხა­რო ამ­ბის მთქვე­ლი ვარ. პირ­ველ თი­ბათ­ვეს, სა­ღა­მოს 6 სა­ათ­ზე, თბი­ლის­ში გარ­და­იც­ვა­ლა სა­ხე­ლო­ვა­ნი მას­წავ­ლე­ბე­ლი და ბავ­შ­ვე­ბის აღ­მ­ზ­რ­დე­ლი იაკო­ბი, ეს ის იაკო­ბი იყო, რო­მელ­მაც საყ­ვა­რე­ლი წიგ­ნი "დე­და-ენა" დაგ­ვი­წე­რა. მო­ი­გო­ნეთ თქვე­ნი სი­ხა­რუ­ლი და აღ­ტა­ცე­ბა, რო­ცა ხელ­ში პირ­ვე­ლად აიღეთ წი­თელ-ყდი­ა­ნი წიგ­ნი, "დე­და-ენა". იაკობს ქე­ბა არ უნ­და: თქვენ გულ­ში, ბავ­შ­ვე­ბო, დი­დი ად­გი­ლი უჭი­რავს. იგი ნამ­დ­ვი­ლი მა­მა იყო, მე­გო­ბა­რი და მო­სარ­ჩ­ლე მო­ზარდ თა­ო­ბი­სა. მთე­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლო იც­ნობს და გა­გე­ბუ­ლი აქვს იაკო­ბის სა­ხე­ლი. მი­სი გუ­ლი­თა­დი სურ­ვი­ლი იყო, რომ ყვე­ლა თქვენ­გა­ნი კარ­გი ქარ­თ­ვე­ლი ყო­ფი­ლიყ­ვეს და პა­ტი­ო­სა­ნი ადა­მი­ა­ნი, გა­ჭირ­ვე­ბულ­თა მოყ­ვა­რუ­ლი და დე­და-ენის ერ­თ­გუ­ლი.

იაკო­ბის "დე­და-ენა" იქ­ნე­ბა თქვე­ნი გზის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლი. ეს წიგ­ნი, ძვირ­ფა­სი სა­უნ­ჯეა ქარ­თ­ვე­ლე­ბი­სა, გას­წავ­ლით მოძ­მის სიყ­ვა­რულს და ადა­მი­ა­ნურ გრძნო­ბას ჩა­გი­ნერ­გავთ..."

სამ­წუ­ხა­როდ, ეს სი­კე­თი­სა და სიყ­ვა­რუ­ლის მა­ტა­რე­ბე­ლი წიგ­ნი - გო­გე­ბაშ­ვი­ლი­სე­უ­ლი "დე­და ენა" დღემ­დე გა­მო­დევ­ნი­ლია სკო­ლე­ბი­დან. მახ­სოვს, იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის სა­ზო­გა­დო­ე­ბის თავ­მ­ჯ­დო­მა­რემ, დე­კა­ნოზ­მა კონ­ს­ტან­ტი­ნემ (გი­ორ­გა­ძე) და­ახ­ლო­ე­ბით ორი წლის წინ სწო­რედ ჩვენს ჟურ­ნალ­ში და­ბეჭ­დილ ინ­ტერ­ვი­უ­ში გვითხ­რა: "თვი­თონ ან­ბა­ნის პირ­ვე­ლი სიტყ­ვე­ბი - "აი ია" არის უნი­კა­ლუ­რი მიგ­ნე­ბა, რაც ვერც ერ­თ­მა ერ­მა ვერ შეძ­ლო. გო­გე­ბაშ­ვილს კი უფა­ლი და­ეხ­მა­რა, რომ მი­ეგ­ნო ამ პა­ლინ­დ­რო­მის­თ­ვის - "აი ია" ხომ ორი­ვე მხრი­დან ერ­თ­ნა­ი­რად იკითხე­ბა!..

"თუ­რა­შა­უ­ლის პატ­რო­ნი ტყე­ში ეძებ­დაო პან­ტა­სა­ო", - ასე გვე­მარ­თე­ბა ქარ­თ­ვე­ლებს: ერს გო­გე­ბაშ­ვი­ლი გვყავს, ასე­თი სა­გან­ძუ­რი გვაქვს და სადღაც, უკა­ნა პლან­ზე გა­და­ვის­რო­ლეთ?! კო­მუ­ნის­ტებ­მა ხომ "გა­მო­აგ­დეს" ერ­თხელ სკო­ლი­დან, უფ­რო სწო­რად, სრუ­ლი­ად "გა­მო­დევ­ნა" ვერ გა­ბე­დეს და "გა­მო­შიგ­ნეს", თუმ­ცა სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლოს სა­ან­ბა­ნე ნა­წი­ლი და პრინ­ცი­პე­ბი და­ტო­ვეს. დღეს კი, სა­ქარ­თ­ვე­ლო რომ და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ქვე­ყა­ნაა და აღარც კო­მუ­ნის­ტე­ბი არი­ან, გო­გე­ბაშ­ვი­ლი სა­ერ­თოდ "გა­მო­ა­ძე­ვეს". ეს არ არის გან­გა­შის ზა­რე­ბის რეკ­ვის მი­ზე­ზი?!

გო­გე­ბაშ­ვილს მა­ში­ნაც ებ­რ­ძოდ­ნენ და ახ­ლაც ებ­რ­ძ­ვი­ან. კი­დეც უთ­ქ­ვამს: "დე­და ენის" დაც­ვას გა­ცი­ლე­ბით მე­ტი დრო მო­ვან­დო­მე, ვიდ­რე მის და­წე­რა­სო. და მა­ინც და­იც­ვა სა­მარ­თ­ლი­ა­ნად... რით გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა, იცით, ჩვენ მი­ერ გა­მო­ცე­მუ­ლი გო­გე­ბაშ­ვი­ლის "დე­და ენა" (ლა­პა­რა­კია იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლის სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მი­ერ გა­მო­ცე­მულ "დე­და ენა­ზე." - ავტ.) დღეს სკო­ლებ­ში შე­ტა­ნი­ლი "დე­და ენის­გან"? რო­გორც ადა­მი­ანს აქვს სუ­ლი და ხორ­ცი, ასე­ვეა წიგ­ნიც. ჩვენს გა­მო­ცე­მულ წიგნს ორი­ვე აქვს - სუ­ლი­ცა და ხორ­ციც, იმას კი მხო­ლოდ ხორ­ცი აქვს... იმედს მა­ინც არ ვკარ­გავთ - წვი­მას, რა­გინდ დიდ­ხან­საც უნ­და გაგ­რ­ძელ­დეს, ყო­ველ­თ­ვის და­რი მოჰ­ყ­ვე­ბა, ამი­ტომ ჩვენც გა­მო­და­რე­ბას ვე­ლო­დე­ბით".

ირ­მა ხარ­ში­ლა­ძე

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)