მსოფლიო
პოლიტიკა
სამართალი

23

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

პარასკევი, მთვარის ოცდამეექვსე დღე დაიწყება 03:27-ზე, მთვარე ვერძშია – საკმაოდ რთული დღეა. თავი შეიკავეთ ყოველგვარი კონფლიქტისგან. არ დაიწყოთ ახალი საქმეები. მოერიდეთ ფულის ხარჯვას; ვაჭრობაში არ მოტყუვდეთ. კარგი დღეა სწავლისა და გამოცდის ჩასაბარებლად. მოერიდეთ სამსახურის, საქმიანობის შეცვლას. უფროსთან კამათს. მგზავრობა და მივლინება სხვა დღისთვის გადადეთ. კარგია მსუბუქი ვარჯიში; საოჯახო საქმეების შესრულება. მოერიდეთ ხორციან კერძებს. სასურველია თევზისა და ბოსტნეულის. თავი შეიკავეთ მოწევისა და ალკოჰოლისგან. თავის ტკივილი რომ აირიდოთ, არ გადაიღალოთ გონებრივი სამუშაოთი. მოერიდეთ დიდხანს კითხვასა და ტელევიზორის ყურებას.
წიგნები
საზოგადოება
Faceამბები
სამხედრო
მოზაიკა
მეცნიერება
კონფლიქტები
კულტურა/შოუბიზნესი
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
წარ­მა­ტე­ბის სა­ი­დუმ­ლო აღი­ა­რე­ბუ­ლი მუ­სი­კო­სის­გან
წარ­მა­ტე­ბის სა­ი­დუმ­ლო აღი­ა­რე­ბუ­ლი მუ­სი­კო­სის­გან

ვა­ლე­რი­ან ში­უ­კაშ­ვი­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლო­შიც და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ფარ­გ­ლებს გა­რე­თაც უდა­ვოდ აღი­ა­რე­ბუ­ლი პი­ა­ნის­ტი და მრა­ვა­ლი სა­ერ­თა­შო­რი­სო კონ­კურ­სე­ბის გრან-პრის მფლო­ბე­ლია. ჟი­უ­რის სა­პა­ტიო წევ­რად და მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბის ჩა­სა­ტა­რებ­ლად იწ­ვე­ვენ მსოფ­ლიო კონ­კურ­სებ­სა და ფეს­ტი­ვა­ლებ­ზე.

- ინ­ს­ტ­რუ­მენტს, სხვა პი­ა­ნის­ტე­ბის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით, ცო­ტა გვი­ან - 12 წლის ასაკ­ში მი­ვუ­ჯე­ქი. თბი­ლი­სის ნი­ჭი­ერ­თა მუ­სი­კა­ლურ ათ­წ­ლედ­ში ჩა­ვა­ბა­რე, ქალ­ბა­ტონ დო­დო ცინ­ცა­ძის ჯგუფ­ში მოვ­ხ­ვ­დი. ჩე­მი პირ­ვე­ლი წარ­მა­ტე­ბაც მის სა­ხელს უკავ­შირ­დე­ბა. ათ­წ­ლედ­ში სწავ­ლის და­წყე­ბი­დან 6 თვის შემ­დეგ კი, კონ­სერ­ვა­ტო­რი­ის დიდ სა­კონ­ცერ­ტო დარ­ბაზ­ში ორ­კეს­ტ­რ­თან ერ­თად, მო­ცარ­ტის 23 კონ­ცერ­ტი შე­ვას­რუ­ლე.

- თქვე­ნი მშობ­ლე­ბი ხე­ლო­ვა­ნე­ბი არი­ან?

- არა, თუმ­ცა სწო­რედ დე­დის დი­დი ძა­ლის­ხ­მე­ვა და მონ­დო­მე­ბა იყო ჩე­მი წარ­მა­ტე­ბის სა­წინ­და­რი. მუ­სი­კის გაკ­ვე­თი­ლებ­ზე თან დამ­ყვე­ბო­და და მო­დუ­ნე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას არ მაძ­ლევ­და...

- თქვენ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­შიც და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ფარ­გ­ლებს გა­რე­თაც წარ­მა­ტე­ბუ­ლი ხართ. ალ­ბათ ეს თქვე­ნი და­უ­ღა­ლა­ვი შრო­მის შე­დე­გია...

- რა თქმა უნ­და, წარ­მა­ტე­ბა და სა­ხე­ლი უშ­რო­მე­ლად არ მო­დის. ამი­სათ­ვის მარ­თ­ლაც რომ და­უ­ღა­ლა­ვი შრო­მა და მიზ­ნის­კენ სწრაფ­ვაა მთა­ვა­რი. რო­ცა წარ­მა­ტე­ბუ­ლი და ცნო­ბი­ლი ხე­ლო­ვა­ნი ხარ, სა­კუ­თარ თავ­თან გა­ორ­მა­გე­ბულ პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბას გრძნობ. ყო­ველ ჯერ­ზე უნ­და ამარ­თ­ლო ის რე­გა­ლი­ე­ბი, რო­მე­ლიც მო­პო­ვე­ბუ­ლი გაქვს. მე ვცხოვ­რობ მუ­სი­კით. ინ­ს­ტ­რუ­მენ­ტ­თან რომ არც ვიჯ­დე, მა­ინც მუ­სი­კა­ზე ვფიქ­რობ. თუ არ ვფიქ­რობ - ვუს­მენ და ა.შ. მუ­სი­კა მკარ­ნა­ხობს რე­ა­ლუ­რი ცხოვ­რე­ბის სწორ გზა­საც.

- უამ­რა­ვი კონ­კურ­სის გა­მარ­ჯ­ვე­ბუ­ლი და გრან-პრის მფლო­ბე­ლი ბრძან­დე­ბით, ბევრ ქვე­ყა­ნა­ში უკ­ვე ცნო­ბენ თქვენს ხელ­წე­რას. რა გრძნო­ბაა ეს?

- ამის სიტყ­ვით გად­მო­ცე­მა გა­მი­ჭირ­დე­ბა, ამ შეგ­რ­ძ­ნე­ბას შე­სა­ფე­რის სიტყ­ვას ვერ მო­ვუ­ძებ­ნი.

- რა გაძ­ლევთ სტი­მულს, რომ და­უკ­რათ მთე­ლი გრძნო­ბი­თა და ემო­ცი­ით? ამის­თ­ვის მუ­ზაა სა­ჭი­რო?

- ჩე­მი მუ­ზა ის ნა­წარ­მო­ე­ბია, რო­მელ­საც კონ­კ­რე­ტულ მო­მენ­ტ­ში ვირ­ჩევ... ვსწავ­ლობ, ვშრო­მობ იმი­სათ­ვის, რომ რა­მე ახა­ლი და გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი შევ­ქ­მ­ნა იმ ნა­წარ­მო­ე­ბის­გან, რო­მელ­საც ათა­სო­ბით პი­ა­ნის­ტი უკ­რავს ყო­ველ­დღი­უ­რად მთელ მსოფ­ლი­ო­ში... დრო­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში კი, რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, რაც მეტს მუ­შა­ობ ამა თუ იმ ნა­წარ­მო­ებ­ზე, მე­ტად გიყ­ვარ­დე­ბა ის კომ­პო­ზი­ცია.

- თქვე­ნი მსმე­ნე­ლე­ბი ალ­ბათ გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი მუ­სი­კა­ლუ­რი გე­მოვ­ნე­ბის ადა­მი­ა­ნე­ბი არი­ან. რას იტყ­ვით მათ­ზე?

- ის ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი, რო­მე­ლიც რე­პერ­ტუ­არ­ში მაქვს, არაფ­რით გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა სხვა პი­ა­ნის­ტე­ბის რე­პერ­ტუ­ა­რის­გან. რა­საც მე ვუკ­რავ, იმის მოს­მე­ნა ყველ­გა­ნაა შე­საძ­ლე­ბე­ლი... მად­ლო­ბე­ლი ვარ ყვე­ლა იმ ადა­მი­ა­ნის, რო­მე­ლიც ასეთ რთულ პე­რი­ოდ­ში ახერ­ხებს, გა­მო­ნა­ხოს დრო და მო­ვი­დეს ჩემს კონ­ცერ­ტ­ზე. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, რა თქმა უნ­და, სა­კუ­თარ მსმე­ნელ­თან პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბა მი­ათ­მაგ­დე­ბა. რო­დე­საც კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მო­სას­მე­ნად მო­დის ადა­მი­ა­ნი, ეს მის დახ­ვე­წილ და მა­ღალ გე­მოვ­ნე­ბა­ზე მეტყ­ვე­ლებს, რაც პრინ­ციპ­ში, გულ­წ­რ­ფე­ლად გეტყ­ვით, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში არც მიკ­ვირს.

- ანუ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში კლა­სი­კურ მუ­სი­კა­ზე მო­თხოვ­ნი­ლე­ბა არ­სე­ბობს?

- კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კა არის ერთ-ერ­თი ყვე­ლა­ზე დახ­ვე­წი­ლი, რთუ­ლი და მი­უწ­ვ­დო­მე­ლი. ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი ვერ აღიქ­ვამს კლა­სი­კურ მუ­სი­კას და არ შე­იძ­ლე­ბა, ამის გა­მო მათ გა­ვუ­ჯავ­რ­დეთ ან ვუ­საყ­ვე­დუ­როთ. ეს იგი­ვეა, ეჩხუ­ბო ადა­მი­ანს იმი­სათ­ვის, რომ ნი­ჭი არ აქვს.

- თქვე­ნი აზ­რით, კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მოს­მე­ნას გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ნი­ჭი სჭირ­დე­ბა?

- კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მოს­მე­ნას ნი­ჭი კი არა, მო­თხოვ­ნი­ლე­ბა სჭირ­დე­ბა. ნი­ჭიც გარ­კ­ვე­ულ­წი­ლად, ამ მო­თხოვ­ნი­ლე­ბი­სა და სიყ­ვა­რუ­ლის სინ­თე­ზია. ადა­მი­ანს მუ­სი­კის მოს­მე­ნა მო­თხოვ­ნი­ლე­ბად უნ­და ექ­ცეს.

- უამ­რავ ქვე­ყა­ნა­ში გა­გი­მარ­თავთ სო­ლო კონ­ცერ­ტი. რით გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბი­ან ქარ­თ­ვე­ლი და უცხო­ე­ლი მსმე­ნე­ლე­ბი ერ­თ­მა­ნე­თის­გან?

- ამ კითხ­ვა­ზე პა­სუ­ხის გა­ცე­მა ყო­ველ­თ­ვის მი­ჭირს. არ ვი­ცი, რო­გორ გად­მოგ­ცეთ ის, თუ რა გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბაა ქარ­თ­ველ და უცხო­ელ მსმე­ნელს შო­რის... გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბა არის, თან - ძა­ლი­ან დი­დი, მაგ­რამ ამას ვერ ვამ­ბობ, ამის ფორ­მუ­ლი­რე­ბა მი­ჭირს.

- და­ო­ჯა­ხე­ბუ­ლი ხართ?

- ჯერ­ჯე­რო­ბით - არა (ი­ღი­მის).

- შო­პე­ნი თუ ბეთ­ჰო­ვე­ნი, რო­მელ კომ­პო­ზი­ტორს ანი­ჭებთ უპი­რა­ტე­სო­ბას?

- უდა­ვოა, რომ ყვე­ლა კომ­პო­ზი­ტო­რი ჩემ­სა და ყვე­ლა შემ­ს­რუ­ლე­ბელ­ზე მაღ­ლა დგას. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ყვე­ლა გა­ნურ­ჩევ­ლად მიყ­ვარს... ბეთ­ჰო­ვე­ნი თა­ვი­სე­ბუ­რად, უდი­დე­სი სამ­ყა­როა... ასე­ვეა ჩემ­თ­ვის შო­პე­ნიც, ბრამ­სიც, ბა­ხიც, ბარ­თო­კიც და ასე შემ­დეგ...

- თქვე­ნი აზ­რით, რა არის იმის­თ­ვის სა­ჭი­რო, რომ გახ­დე წარ­მა­ტე­ბუ­ლი?

- პირ­ველ რიგ­ში, - შრო­მა. უნ­და იშ­რო­მო და ის­წავ­ლო იმ­დე­ნი, რა­მდე­ნა­დაც გინ­და, რომ წარ­მა­ტე­ბუ­ლი იყო. წარ­მა­ტე­ბის ფორ­მუ­ლა მხო­ლოდ შრო­მაა და მე­ტი არა­ფე­რი.

- 20 იან­ვარს რუს­თა­ვე­ლის თე­ატ­რ­ში სო­ლო კონ­ცერ­ტი და დის­კის პრე­ზენ­ტა­ცია გქონ­დათ. რო­გორ ჩა­ი­ა­რა ამ სა­ღა­მომ?

- ამ კონ­ცერ­ტ­ზე ჩე­მი ახა­ლი პროგ­რა­მით წარ­ვ­დე­ქი. ჩე­მი მსმე­ნე­ლი არა­სო­დეს ტო­ვებს ჩემს კონ­ცერ­ტებს. იქ იყ­ვ­ნენ ის ადა­მი­ა­ნე­ბი, რო­მელ­თაც კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მოს­მე­ნის დი­დი მო­თხოვ­ნი­ლე­ბა აქვთ.

- სა­ქარ­თ­ვე­ლოს შემ­დეგ, საზღ­ვარ­გა­რე­თაც ხომ არ გაქვთ და­გეგ­მი­ლი სო­ლო კონ­ცერ­ტი?

- დი­ახ, ახ­ლო მო­მა­ვალ­ში რამ­დე­ნი­მე სო­ლო კონ­ცერ­ტი საზღ­ვარ­გა­რე­თაც მაქვს და­გეგ­მი­ლი.

- რო­გორც ვი­ცი, საზღ­ვარ­გა­რეთ მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბის ჩა­სა­ტა­რებ­ლა­დაც გიწ­ვე­ვენ.

- დი­ახ, ძა­ლი­ან ბევრ ქვე­ყა­ნა­ში ვყო­ფილ­ვარ მიწ­ვე­უ­ლი მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბის ჩა­სა­ტა­რებ­ლად. ერ­თი პე­რი­ო­დი, მარ­ტო სო­ლო კონ­ცერ­ტით არ კმა­ყო­ფილ­დე­ბოდ­ნენ, აუცი­ლებ­ლად მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბი უნ­და ჩა­მე­ტა­რე­ბი­ნა (ი­ღი­მის).

- თქვენს კონ­ცერ­ტ­ზე დას­წ­რე­ბა, ბი­ლე­თის ფასს ვგუ­ლის­ხ­მობ, რამ­დე­ნად ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მია ქარ­თ­ვე­ლი მსმე­ნე­ლის­თ­ვის?

- ჩე­მი კონ­ცერ­ტის ბი­ლე­თის ფა­სი ყვე­ლა ფე­ნის ადა­მი­ა­ნის­თ­ვის ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მია: ათი ლა­რი­დან იწყე­ბა... ასე რომ, კონ­ცერ­ტ­ზე დას­წ­რე­ბა ნე­ბის­მი­ერ მსურ­ველს შე­უძ­ლია.

- 2 წლის წინ თქვე­ნი კან­დი­და­ტუ­რა კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტ­რის მო­ად­გი­ლედ გა­ნი­ხი­ლე­ბო­და. შე­მო­თა­ვა­ზე­ბულ პოს­ტ­ზე უარი თქვით?

- მო­დი, ამ კითხ­ვა­ზე მოკ­ლე და საკ­მა­ოდ კონ­კ­რე­ტულ პა­სუხს გაგ­ცემთ: მი­ხა­რია, რომ ეს თა­ნამ­დე­ბო­ბა არ და­ვი­კა­ვე.

- ამ გან­ცხა­დე­ბას ალ­ბათ კონ­კ­რე­ტუ­ლი მი­ზე­ზიც აქვს...

- დი­ახ... ამ გან­ცხა­დე­ბის კონ­კ­რე­ტუ­ლი მი­ზე­ზი დრომ დაგ­ვა­ნახ­ვა...

- თქვენ რომ კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტ­რი იყოთ, რას შეც­ვ­ლი­დით ამ სფე­რო­ში?

- მე რომ კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტ­რი ვი­ყო, ალ­ბათ პირ­ველ რიგ­ში, ხე­ლო­ვა­ნებ­ზე ვიზ­რუ­ნებ­დი. მარ­ტო იმას კი არ გა­ვა­კე­თებ­დი, რაც ჩემ­თ­ვის მი­სა­ღე­ბი და კარ­გი იქ­ნე­ბო­და, არა­მედ თი­თო­ე­ულ ხე­ლო­ვანს სა­კუ­თა­რი გეგ­მე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა­სა და გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა­ში შე­ვუ­წყობ­დი ხელს. აღ­ვად­გენ­დი მუ­სი­კა­ლურ ტექ­ნი­კუ­მებს, გან­ვა­ვი­თა­რებ­დი იმ დარ­გებს, რომ­ლე­ბიც მო­მა­ვალ თა­ო­ბებს სწო­რად და სა­ინ­ტე­რე­სოდ და­ა­ნახ­ვებ­და, თუ რა არის ნამ­დ­ვი­ლი, ჭეშ­მა­რი­ტი ხე­ლოვ­ნე­ბა. ერ­თი სიტყ­ვით, გა­ვაგ­რ­ძე­ლებ­დი იმ ტრა­დი­ცი­ებს, რაც ქარ­თ­ველ ერს ამ სფე­რო­ში ოდით­გან­ვე ჰქონ­და.

- თქვე­ნი შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბის პირ­ვე­ლი შემ­ფა­სე­ბე­ლი ვინ არის?

- ჩე­მი შე­მოქ­მე­დე­ბის პირ­ვე­ლი შემ­ფა­სე­ბე­ლი დე­დაა, შემ­დეგ - მსმე­ნე­ლი. თუმ­ცა გეტყ­ვით აქ­ვე, რომ ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში დე­დას ჯერ ერ­თხე­ლაც არ უთ­ქ­ვამს, რომ რო­მე­ლი­მე ჩე­მი შეს­რუ­ლე­ბა ძა­ლი­ან კარ­გი იყო. ის არა­სო­დეს მა­ქებს. ჩე­მი შე­მოქ­მე­დე­ბის სტი­მუ­ლი და "ჟილ­კა" არის ის, რომ სა­კუ­თარ დე­დას ვათ­ქ­მე­ვი­ნო, - ესა თუ ის ნა­წარ­მო­ე­ბი კარ­გად შე­ას­რუ­ლეო (ი­ღი­მის).

- სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში და­ა­არ­სეთ ხე­ლოვ­ნე­ბის აკა­დე­მია, რომ­ლის რექ­ტო­რიც თა­ვად ბრძან­დე­ბით. რა ასა­კი­დან იღებთ ბავ­შ­ვებს აკა­დე­მი­ა­ში?

- დი­ახ, 2 წლის წინ, პატ­რი­არ­ქის ლოც­ვა-კურ­თხე­ვი­თა და ჩე­მი ინი­ცი­ა­ტი­ვით, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ხე­ლოვ­ნე­ბის აკა­დე­მია და­ვა­არ­სე, სა­დაც 16 წლამ­დე ნი­ჭი­ე­რი ახალ­გაზ­რ­დე­ბი ის­წავ­ლი­ან. აკა­დე­მი­ის მი­ზა­ნია, მო­მა­ვა­ლი თა­ო­ბის გან­ვი­თა­რე­ბას შე­უწყოს ხე­ლი და ასე­ვე, უცხო­ე­ლი დი­დი ხე­ლო­ვა­ნე­ბის და­კავ­ში­რე­ბას მო­მა­ვალ თა­ო­ბას­თან. გა­ნა ეს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს­თ­ვის სა­ჭი­რო საქ­მე არ არის?! ჩე­მი დი­დი თხოვ­ნაა, ნუ გავ­ყ­რით ყვე­ლას საზღ­ვარ­გა­რეთ და მე­რე ნუ ვუ­ყუ­რებთ ჩვენს გე­ნი­ო­სებს შო­რი­დან, ისი­ნი ხომ აქ, ჩვენ გვერ­დით არი­ან. ვის­წავ­ლოთ სა­კუ­თა­რის ჩვე­ნი­ვე სამ­შობ­ლო­ში და­ფა­სე­ბა და არა - სხვი­სი ნათ­ქ­ვა­მის შემ­დეგ კუ­დის ქი­ცი­ნი.

სო­ფო ჭო­ნიშ­ვი­ლი

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ჩრდილოეთ კორეის ახალმა სამხედრო ხომალდმა კატასტროფა განიცადა

წარ­მა­ტე­ბის სა­ი­დუმ­ლო აღი­ა­რე­ბუ­ლი მუ­სი­კო­სის­გან

წარ­მა­ტე­ბის სა­ი­დუმ­ლო აღი­ა­რე­ბუ­ლი მუ­სი­კო­სის­გან

ვა­ლე­რი­ან ში­უ­კაშ­ვი­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლო­შიც და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ფარ­გ­ლებს გა­რე­თაც უდა­ვოდ აღი­ა­რე­ბუ­ლი პი­ა­ნის­ტი და მრა­ვა­ლი სა­ერ­თა­შო­რი­სო კონ­კურ­სე­ბის გრან-პრის მფლო­ბე­ლია. ჟი­უ­რის სა­პა­ტიო წევ­რად და მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბის ჩა­სა­ტა­რებ­ლად იწ­ვე­ვენ მსოფ­ლიო კონ­კურ­სებ­სა და ფეს­ტი­ვა­ლებ­ზე.

- ინ­ს­ტ­რუ­მენტს, სხვა პი­ა­ნის­ტე­ბის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით, ცო­ტა გვი­ან - 12 წლის ასაკ­ში მი­ვუ­ჯე­ქი. თბი­ლი­სის ნი­ჭი­ერ­თა მუ­სი­კა­ლურ ათ­წ­ლედ­ში ჩა­ვა­ბა­რე, ქალ­ბა­ტონ დო­დო ცინ­ცა­ძის ჯგუფ­ში მოვ­ხ­ვ­დი. ჩე­მი პირ­ვე­ლი წარ­მა­ტე­ბაც მის სა­ხელს უკავ­შირ­დე­ბა. ათ­წ­ლედ­ში სწავ­ლის დაწყე­ბი­დან 6 თვის შემ­დეგ კი, კონ­სერ­ვა­ტო­რი­ის დიდ სა­კონ­ცერ­ტო დარ­ბაზ­ში ორ­კეს­ტ­რ­თან ერ­თად, მო­ცარ­ტის 23 კონ­ცერ­ტი შე­ვას­რუ­ლე.

- თქვე­ნი მშობ­ლე­ბი ხე­ლო­ვა­ნე­ბი არი­ან?

- არა, თუმ­ცა სწო­რედ დე­დის დი­დი ძა­ლის­ხ­მე­ვა და მონ­დო­მე­ბა იყო ჩე­მი წარ­მა­ტე­ბის სა­წინ­და­რი. მუ­სი­კის გაკ­ვე­თი­ლებ­ზე თან დამ­ყვე­ბო­და და მო­დუ­ნე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას არ მაძ­ლევ­და...

- თქვენ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­შიც და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ფარ­გ­ლებს გა­რე­თაც წარ­მა­ტე­ბუ­ლი ხართ. ალ­ბათ ეს თქვე­ნი და­უ­ღა­ლა­ვი შრო­მის შე­დე­გია...

- რა თქმა უნ­და, წარ­მა­ტე­ბა და სა­ხე­ლი უშ­რო­მე­ლად არ მო­დის. ამი­სათ­ვის მარ­თ­ლაც რომ და­უ­ღა­ლა­ვი შრო­მა და მიზ­ნის­კენ სწრაფ­ვაა მთა­ვა­რი. რო­ცა წარ­მა­ტე­ბუ­ლი და ცნო­ბი­ლი ხე­ლო­ვა­ნი ხარ, სა­კუ­თარ თავ­თან გა­ორ­მა­გე­ბულ პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბას გრძნობ. ყო­ველ ჯერ­ზე უნ­და ამარ­თ­ლო ის რე­გა­ლი­ე­ბი, რო­მე­ლიც მო­პო­ვე­ბუ­ლი გაქვს. მე ვცხოვ­რობ მუ­სი­კით. ინ­ს­ტ­რუ­მენ­ტ­თან რომ არც ვიჯ­დე, მა­ინც მუ­სი­კა­ზე ვფიქ­რობ. თუ არ ვფიქ­რობ - ვუს­მენ და ა.შ. მუ­სი­კა მკარ­ნა­ხობს რე­ა­ლუ­რი ცხოვ­რე­ბის სწორ გზა­საც.

- უამ­რა­ვი კონ­კურ­სის გა­მარ­ჯ­ვე­ბუ­ლი და გრან-პრის მფლო­ბე­ლი ბრძან­დე­ბით, ბევრ ქვე­ყა­ნა­ში უკ­ვე ცნო­ბენ თქვენს ხელ­წე­რას. რა გრძნო­ბაა ეს?

- ამის სიტყ­ვით გად­მო­ცე­მა გა­მი­ჭირ­დე­ბა, ამ შეგ­რ­ძ­ნე­ბას შე­სა­ფე­რის სიტყ­ვას ვერ მო­ვუ­ძებ­ნი.

- რა გაძ­ლევთ სტი­მულს, რომ და­უკ­რათ მთე­ლი გრძნო­ბი­თა და ემო­ცი­ით? ამის­თ­ვის მუ­ზაა სა­ჭი­რო?

- ჩე­მი მუ­ზა ის ნა­წარ­მო­ე­ბია, რო­მელ­საც კონ­კ­რე­ტულ მო­მენ­ტ­ში ვირ­ჩევ... ვსწავ­ლობ, ვშრო­მობ იმი­სათ­ვის, რომ რა­მე ახა­ლი და გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი შევ­ქ­მ­ნა იმ ნა­წარ­მო­ე­ბის­გან, რო­მელ­საც ათა­სო­ბით პი­ა­ნის­ტი უკ­რავს ყო­ველ­დღი­უ­რად მთელ მსოფ­ლი­ო­ში... დრო­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში კი, რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, რაც მეტს მუ­შა­ობ ამა თუ იმ ნა­წარ­მო­ებ­ზე, მე­ტად გიყ­ვარ­დე­ბა ის კომ­პო­ზი­ცია.

- თქვე­ნი მსმე­ნე­ლე­ბი ალ­ბათ გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი მუ­სი­კა­ლუ­რი გე­მოვ­ნე­ბის ადა­მი­ა­ნე­ბი არი­ან. რას იტყ­ვით მათ­ზე?

- ის ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი, რო­მე­ლიც რე­პერ­ტუ­არ­ში მაქვს, არაფ­რით გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა სხვა პი­ა­ნის­ტე­ბის რე­პერ­ტუ­ა­რის­გან. რა­საც მე ვუკ­რავ, იმის მოს­მე­ნა ყველ­გა­ნაა შე­საძ­ლე­ბე­ლი... მად­ლო­ბე­ლი ვარ ყვე­ლა იმ ადა­მი­ა­ნის, რო­მე­ლიც ასეთ რთულ პე­რი­ოდ­ში ახერ­ხებს, გა­მო­ნა­ხოს დრო და მო­ვი­დეს ჩემს კონ­ცერ­ტ­ზე. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, რა თქმა უნ­და, სა­კუ­თარ მსმე­ნელ­თან პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბა მი­ათ­მაგ­დე­ბა. რო­დე­საც კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მო­სას­მე­ნად მო­დის ადა­მი­ა­ნი, ეს მის დახ­ვე­წილ და მა­ღალ გე­მოვ­ნე­ბა­ზე მეტყ­ვე­ლებს, რაც პრინ­ციპ­ში, გულ­წ­რ­ფე­ლად გეტყ­ვით, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში არც მიკ­ვირს.

- ანუ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში კლა­სი­კურ მუ­სი­კა­ზე მოთხოვ­ნი­ლე­ბა არ­სე­ბობს?

- კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კა არის ერთ-ერ­თი ყვე­ლა­ზე დახ­ვე­წი­ლი, რთუ­ლი და მი­უწ­ვ­დო­მე­ლი. ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი ვერ აღიქ­ვამს კლა­სი­კურ მუ­სი­კას და არ შე­იძ­ლე­ბა, ამის გა­მო მათ გა­ვუ­ჯავ­რ­დეთ ან ვუ­საყ­ვე­დუ­როთ. ეს იგი­ვეა, ეჩხუ­ბო ადა­მი­ანს იმი­სათ­ვის, რომ ნი­ჭი არ აქვს.

- თქვე­ნი აზ­რით, კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მოს­მე­ნას გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ნი­ჭი სჭირ­დე­ბა?

- კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მოს­მე­ნას ნი­ჭი კი არა, მოთხოვ­ნი­ლე­ბა სჭირ­დე­ბა. ნი­ჭიც გარ­კ­ვე­ულ­წი­ლად, ამ მოთხოვ­ნი­ლე­ბი­სა და სიყ­ვა­რუ­ლის სინ­თე­ზია. ადა­მი­ანს მუ­სი­კის მოს­მე­ნა მოთხოვ­ნი­ლე­ბად უნ­და ექ­ცეს.

- უამ­რავ ქვე­ყა­ნა­ში გა­გი­მარ­თავთ სო­ლო კონ­ცერ­ტი. რით გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბი­ან ქარ­თ­ვე­ლი და უცხო­ე­ლი მსმე­ნე­ლე­ბი ერ­თ­მა­ნე­თის­გან?

- ამ კითხ­ვა­ზე პა­სუ­ხის გა­ცე­მა ყო­ველ­თ­ვის მი­ჭირს. არ ვი­ცი, რო­გორ გად­მოგ­ცეთ ის, თუ რა გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბაა ქარ­თ­ველ და უცხო­ელ მსმე­ნელს შო­რის... გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბა არის, თან - ძა­ლი­ან დი­დი, მაგ­რამ ამას ვერ ვამ­ბობ, ამის ფორ­მუ­ლი­რე­ბა მი­ჭირს.

- და­ო­ჯა­ხე­ბუ­ლი ხართ?

- ჯერ­ჯე­რო­ბით - არა (ი­ღი­მის).

- შო­პე­ნი თუ ბეთ­ჰო­ვე­ნი, რო­მელ კომ­პო­ზი­ტორს ანი­ჭებთ უპი­რა­ტე­სო­ბას?

- უდა­ვოა, რომ ყვე­ლა კომ­პო­ზი­ტო­რი ჩემ­სა და ყვე­ლა შემ­ს­რუ­ლე­ბელ­ზე მაღ­ლა დგას. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ყვე­ლა გა­ნურ­ჩევ­ლად მიყ­ვარს... ბეთ­ჰო­ვე­ნი თა­ვი­სე­ბუ­რად, უდი­დე­სი სამ­ყა­როა... ასე­ვეა ჩემ­თ­ვის შო­პე­ნიც, ბრამ­სიც, ბა­ხიც, ბარ­თო­კიც და ასე შემ­დეგ...

- თქვე­ნი აზ­რით, რა არის იმის­თ­ვის სა­ჭი­რო, რომ გახ­დე წარ­მა­ტე­ბუ­ლი?

- პირ­ველ რიგ­ში, - შრო­მა. უნ­და იშ­რო­მო და ის­წავ­ლო იმ­დე­ნი, რა­მდე­ნა­დაც გინ­და, რომ წარ­მა­ტე­ბუ­ლი იყო. წარ­მა­ტე­ბის ფორ­მუ­ლა მხო­ლოდ შრო­მაა და მე­ტი არა­ფე­რი.

- 20 იან­ვარს რუს­თა­ვე­ლის თე­ატ­რ­ში სო­ლო კონ­ცერ­ტი და დის­კის პრე­ზენ­ტა­ცია გქონ­დათ. რო­გორ ჩა­ი­ა­რა ამ სა­ღა­მომ?

- ამ კონ­ცერ­ტ­ზე ჩე­მი ახა­ლი პროგ­რა­მით წარ­ვ­დე­ქი. ჩე­მი მსმე­ნე­ლი არა­სო­დეს ტო­ვებს ჩემს კონ­ცერ­ტებს. იქ იყ­ვ­ნენ ის ადა­მი­ა­ნე­ბი, რო­მელ­თაც კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მოს­მე­ნის დი­დი მოთხოვ­ნი­ლე­ბა აქვთ.

- სა­ქარ­თ­ვე­ლოს შემ­დეგ, საზღ­ვარ­გა­რე­თაც ხომ არ გაქვთ და­გეგ­მი­ლი სო­ლო კონ­ცერ­ტი?

- დი­ახ, ახ­ლო მო­მა­ვალ­ში რამ­დე­ნი­მე სო­ლო კონ­ცერ­ტი საზღ­ვარ­გა­რე­თაც მაქვს და­გეგ­მი­ლი.

- რო­გორც ვი­ცი, საზღ­ვარ­გა­რეთ მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბის ჩა­სა­ტა­რებ­ლა­დაც გიწ­ვე­ვენ.

- დი­ახ, ძა­ლი­ან ბევრ ქვე­ყა­ნა­ში ვყო­ფილ­ვარ მიწ­ვე­უ­ლი მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბის ჩა­სა­ტა­რებ­ლად. ერ­თი პე­რი­ო­დი, მარ­ტო სო­ლო კონ­ცერ­ტით არ კმა­ყო­ფილ­დე­ბოდ­ნენ, აუცი­ლებ­ლად მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბი უნ­და ჩა­მე­ტა­რე­ბი­ნა (ი­ღი­მის).

- თქვენს კონ­ცერ­ტ­ზე დას­წ­რე­ბა, ბი­ლე­თის ფასს ვგუ­ლის­ხ­მობ, რამ­დე­ნად ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მია ქარ­თ­ვე­ლი მსმე­ნე­ლის­თ­ვის?

- ჩე­მი კონ­ცერ­ტის ბი­ლე­თის ფა­სი ყვე­ლა ფე­ნის ადა­მი­ა­ნის­თ­ვის ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მია: ათი ლა­რი­დან იწყე­ბა... ასე რომ, კონ­ცერ­ტ­ზე დას­წ­რე­ბა ნე­ბის­მი­ერ მსურ­ველს შე­უძ­ლია.

- 2 წლის წინ თქვე­ნი კან­დი­და­ტუ­რა კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტ­რის მო­ად­გი­ლედ გა­ნი­ხი­ლე­ბო­და. შე­მო­თა­ვა­ზე­ბულ პოს­ტ­ზე უარი თქვით?

- მო­დი, ამ კითხ­ვა­ზე მოკ­ლე და საკ­მა­ოდ კონ­კ­რე­ტულ პა­სუხს გაგ­ცემთ: მი­ხა­რია, რომ ეს თა­ნამ­დე­ბო­ბა არ და­ვი­კა­ვე.

- ამ გან­ცხა­დე­ბას ალ­ბათ კონ­კ­რე­ტუ­ლი მი­ზე­ზიც აქვს...

- დი­ახ... ამ გან­ცხა­დე­ბის კონ­კ­რე­ტუ­ლი მი­ზე­ზი დრომ დაგ­ვა­ნახ­ვა...

- თქვენ რომ კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტ­რი იყოთ, რას შეც­ვ­ლი­დით ამ სფე­რო­ში?

- მე რომ კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტ­რი ვი­ყო, ალ­ბათ პირ­ველ რიგ­ში, ხე­ლო­ვა­ნებ­ზე ვიზ­რუ­ნებ­დი. მარ­ტო იმას კი არ გა­ვა­კე­თებ­დი, რაც ჩემ­თ­ვის მი­სა­ღე­ბი და კარ­გი იქ­ნე­ბო­და, არა­მედ თი­თო­ე­ულ ხე­ლო­ვანს სა­კუ­თა­რი გეგ­მე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა­სა და გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა­ში შე­ვუწყობ­დი ხელს. აღ­ვად­გენ­დი მუ­სი­კა­ლურ ტექ­ნი­კუ­მებს, გან­ვა­ვი­თა­რებ­დი იმ დარ­გებს, რომ­ლე­ბიც მო­მა­ვალ თა­ო­ბებს სწო­რად და სა­ინ­ტე­რე­სოდ და­ა­ნახ­ვებ­და, თუ რა არის ნამ­დ­ვი­ლი, ჭეშ­მა­რი­ტი ხე­ლოვ­ნე­ბა. ერ­თი სიტყ­ვით, გა­ვაგ­რ­ძე­ლებ­დი იმ ტრა­დი­ცი­ებს, რაც ქარ­თ­ველ ერს ამ სფე­რო­ში ოდით­გან­ვე ჰქონ­და.

- თქვე­ნი შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბის პირ­ვე­ლი შემ­ფა­სე­ბე­ლი ვინ არის?

- ჩე­მი შე­მოქ­მე­დე­ბის პირ­ვე­ლი შემ­ფა­სე­ბე­ლი დე­დაა, შემ­დეგ - მსმე­ნე­ლი. თუმ­ცა გეტყ­ვით აქ­ვე, რომ ამ ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში დე­დას ჯერ ერ­თხე­ლაც არ უთ­ქ­ვამს, რომ რო­მე­ლი­მე ჩე­მი შეს­რუ­ლე­ბა ძა­ლი­ან კარ­გი იყო. ის არა­სო­დეს მა­ქებს. ჩე­მი შე­მოქ­მე­დე­ბის სტი­მუ­ლი და "ჟილ­კა" არის ის, რომ სა­კუ­თარ დე­დას ვათ­ქ­მე­ვი­ნო, - ესა თუ ის ნა­წარ­მო­ე­ბი კარ­გად შე­ას­რუ­ლეო (ი­ღი­მის).

- სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში და­ა­არ­სეთ ხე­ლოვ­ნე­ბის აკა­დე­მია, რომ­ლის რექ­ტო­რიც თა­ვად ბრძან­დე­ბით. რა ასა­კი­დან იღებთ ბავ­შ­ვებს აკა­დე­მი­ა­ში?

- დი­ახ, 2 წლის წინ, პატ­რი­არ­ქის ლოც­ვა-კურ­თხე­ვი­თა და ჩე­მი ინი­ცი­ა­ტი­ვით, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ხე­ლოვ­ნე­ბის აკა­დე­მია და­ვა­არ­სე, სა­დაც 16 წლამ­დე ნი­ჭი­ე­რი ახალ­გაზ­რ­დე­ბი ის­წავ­ლი­ან. აკა­დე­მი­ის მი­ზა­ნია, მო­მა­ვა­ლი თა­ო­ბის გან­ვი­თა­რე­ბას შე­უწყოს ხე­ლი და ასე­ვე, უცხო­ე­ლი დი­დი ხე­ლო­ვა­ნე­ბის და­კავ­ში­რე­ბას მო­მა­ვალ თა­ო­ბას­თან. გა­ნა ეს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს­თ­ვის სა­ჭი­რო საქ­მე არ არის?! ჩე­მი დი­დი თხოვ­ნაა, ნუ გავ­ყ­რით ყვე­ლას საზღ­ვარ­გა­რეთ და მე­რე ნუ ვუ­ყუ­რებთ ჩვენს გე­ნი­ო­სებს შო­რი­დან, ისი­ნი ხომ აქ, ჩვენ გვერ­დით არი­ან. ვის­წავ­ლოთ სა­კუ­თა­რის ჩვე­ნი­ვე სამ­შობ­ლო­ში და­ფა­სე­ბა და არა - სხვი­სი ნათ­ქ­ვა­მის შემ­დეგ კუ­დის ქი­ცი­ნი.

სო­ფო ჭო­ნიშ­ვი­ლი

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

სალომე ჭაჭუა უცხოეთში მიემგზავრება - რომელი ქვეყნის "ცეკვავენ ვარსკვლავებში" გამოჩნდება მოცეკვავე

"სადაც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის სახლში ბრუნდებოდა... თბილისში..." - რას წერს გენიალურ კომპოზიტორზე ხელოვნებათმცოდნე

„თბილისური ჩუქურთმა“ - იმპრესიონისტი მხატვრის გამოფენა, რომელიც თბილისობას ეძღვნება