საქართველოს გზებზე რადარების დამონტაჟებამ ურჩ მძღოლებს ბევრი თავსატეხი გაუჩინა. რადარების გამოჩენისთანავე გაჩნდა მისი საწინააღმდეგო მოწყობილობებიც, თუმცა არსებობს მოსაზრება, რომ რადარის მიერ დაფიქსირებული გადაჭარბებული სიჩქარის მიუხედავად, ავტომობილთა გარკვეული კატეგორია არ ჯარიმდება. რა შემთხვევაში ვერ აფიქსირებს საგზაო რადარი ურჩ ავტომობილებს ან რა კატეგორიის ავტომობილები არ ჯარიმდება საქართველოში?! - ამ თემაზე საქართველოს ავტოფედერაციის ვიცე-პრეზიდენტი მევლუდ მელაძე გვესაუბრება:
- ზოგადად მსოფლიოში რადარების მუშაობის სპეციფიკა ასეთია: კამერებთან არის სპეციალური მოწყობილობა, რომელიც სიჩქარეს ზომავს, იჭერს და ერთ მინიშნებულ ზოლზე მიახლოების დროს ფოტოს იღებს. ანუ სწრაფად მიმავალი ავტომობილი ჯერ რადარმა უნდა დააფიქსიროს, სურათი გადაუღოს, შემდეგ კი ამ ფოტოების გადახარისხება ხდება. რადარის მიერ დაფიქსირებული მანქანა შეიძლება იმ კატეგორიათა რიცხვში იყოს, რომელთა დაჯარიმება სიჩქარის გადაჭარბების გამო არ შეიძლება, ამიტომ ხდება გადახარისხება, შემდგომ იგზავნება ჯარიმები.
- თქვენ ახსენეთ ავტომობილების კატეგორია, რომელთა დაჯარიმებაც არ შეიძლება. რა კატეგორიაა ეს?
- ევროპაშიც და ამერიკაშიც არის მანქანების კატეგორია, რომელიც არ ჯარიმდება, მაგალითად, სახანძრო და სასწრაფო. თუკი სახანძროს სისწრაფის გადამეტებისთვის დააჯარიმებ, ის სხვა დროს ძალიან ნელა იმოძრავებს, რაც შეიძლება სავალალო აღმოჩნდეს. ასევე არ ჯარიმდება სპეცსამსახურების ავტომობილები, რადგან მათი მხრიდან სიჩქარის გადაჭარბება შეიძლება აუცილებლობით იყოს გამოწვეული. დაჯარიმების ამ სისტემამ უფლება მისცა რაღაც კატეგორიას, რომ რადარი უგულებელყონ, რაც, რა თქმა უნდა, სამწუხაროა.
ასევე არსებობს კამერები, რომელსაც უშუალოდ ადამიანები მართავენ: სხედან კამერებთან და საგზაო მოძრაობის დარღვევის შემთხვევაში მანქანის ნომერს იწერენ და აჯარიმებენ.
- ზოგჯერ რადარი ვერ აფიქსირებს სიჩქარის დამრღვევ ავტომობილს, ეს რითაა გამოწვეული?
- არსებობს ხელოვნური ხელისშემშლელი ფაქტორებიც, მაგალითად, შეიძლება ისეთი საღებავით შეღებო ნომერი, რომ აირეკლოს და რადარი ვერ დააფიქსირებს. ნომრებზე სპეციალურ, ჟალუზებივით პლასტმასებს აკეთებდნენ, რომელსაც პირდაპირ თუ უყურებდი, ხედავდი ნომერს, მაგრამ მაღლიდან ნომერი არ ჩანდა.
არსებობს ასევე ანტირადარებიც, რომელსაც აქვს ორი მიმართულება. ერთი მოწყობილობა, რომელიც წინასწარ გატყობინებს, რომ რადარს მიუახლოვდი და სიჩქარეს უნდა მოუკლო და არის უფრო ძვირად ღირებული მოწყობილობა, რომელიც, ასე ვთქვათ, ტვინს უბნევს რადარს და ვერ აფიქსირებს.
- საქართველოში რამდენად ხელმისაწვდომია ეს მოწყობილობები?
- ჩვენში ეს მოწყობილობები არ იყიდება, მისი შეძენა გამოწერით შეიძლება, თან არც ისეთი ძვირია, მაგრამ ჩვენთან ამ ანტირადარებს მასობრივად მაინც არ იყენებენ. თანაც ამ მოწყობილობის გამოყენებისთვის გარკვეული ცოდნაცაა საჭირო. სხვათა შორის, იმ ანტირადარების წინააღმდეგ, რომლებიც რადარებს გზა-კვალს უბნევს, ინგლისელებმა მოიგონეს უკუღმა რადარები, რომელიც რომ გაივლი, მერე გიღებს ფოტოს. თან მოტოციკლებიც ძალიან ხშირად არღვევენ მოძრაობის წესს, მათ წინ ნომერი არ აქვთ და თავისუფლად დადიან დიდი სიჩქარით, ამიტომ მხოლოდ უკუღმა რადარს შეუძლია მისი აღბეჭდვა. ჩვენთან ასეთი რადარი სულ ორია: ჯვართან და იგოეთთან.
მაკა ქობალია
ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"
(გამოდის ოთხშაბათობით)