http://chasovnya.msk.ru/...... მანამ, სანამ ამ სამლოცველოში შეაბიჯებდეთ, გახსოვდეთ შემდეგი: თქვენ უფლის შვილი ხართ. კარგად დაფიქრდით იმაზე, თუ რა უნდა სთხოვოთ უფალს ან რისთვის უნდა გადაუხადოთ მადლობა. აქ თქვენ აგრეთვე შეგიძლიათ აირჩიოთ შესაბამისი ლოცვა და ილოცოთ ახლობლებზე.
შემდეგ სამლოცველოს მარჯვენა ფლიგელში ინაცვლებთ, სადაც წმინდანთა გრძელი ჩამონათვალია. ირჩევთ სასურველ წმინდანს და მისი ხატის წინ ლოცვას კითხულობთ. თუ შესაბამისი ლოცვა ზეპირად არ იცით, შეგიძლიათ, ტაბურეტზე დადებული ლოცვების წიგნი მოიშველიოთ. სანთლებიც იქვეა, ოღონდ მარცხნივ - ხის ყუთში.
მათ შესაძენად ხურდა საჭირო არ არის.
chasovnya.com უფრო დახვეწილი და მოდერნიზებული სამლოცველოა. ხის ყუთში მოზრდილი ზომის სანთლები სამად არის გადანაწილებული და მათი დანთება უფასოდ შეგიძლიათ. ხატები, ლოცვის წიგნი. არც სახლიდან გასვლაა საჭირო. სკამიდან ადგომა ხომ, მით უმეტეს, არ დაგჭირდებათ. სალოცავად მხოლოდ კომპიუტერია საჭირო. საუბარი ინტერნეტეკლესიაზეა, რომლის შესახებ ინფორმაცია ინტერნეტმედიასივრცეში რამდენიმე თვის წინ გავრცელდა.
ყველაფერი კი ევროპაში დაიწყო. St Pixels ერქვა პროექტს, რომლის განხორციელებაც დიდი ბრიტანეთის მეთოდისტურმა ეკლესიამ გადაწყვიტა. 2004 წელს პროექტმა ოთხთვიანი გამოსაცდელი პერიოდი გაიარა, რომლის შედეგადაც მასში მთელი მსოფლიოდან ათასობით ადამიანი დარეგისტრირდა ანიმირებული ავატარების სახით. მათ მიეცათ საშუალება, გოტიკური სტილის 3 ტაძარში შეკრებილიყვნენ, ეგალობათ, ელოცათ. საიტზე სულ 41 ათასი ადამიანი დარეგისტრირდა. ყოველდღე კი მას 7 300 მლოცველი ჰყავდა. ამ ადამიანების ასაკი 30 წელს ზევით იყო. აქედან 60%-ს მამაკაცები შეადგენდნენ.
- ყოველივე ეს ცხადყოფს, რომ ტაძარი ჭაღარაშერეული შინაბერების თავშეყრის ადგილი არ არის, - ხუმრობს კიდეც მისი ერთ-ერთი შემქმნელი, საიმონ ჯენკინსი და საკუთარ პროექტს, როგორც ქრისტიანობის გამოხატვის ერთ-ერთ ახალ, პროგრესულ და ინოვაციურ ფორმას დიდ მომავალს უწინასწარმეტყველებს.
ევროპას კვალდაკვალ რუსეთი მიჰყვა და გაასწრო კიდეც. რუსულ ინტერნეტსივრცეში ამ ეტაპზე დაახლოებით 17 ასეთი სამლოცველოა.
"აღდგომა გვიახლოვდება. ათასობით მართლმადიდებელი ამ ბრწყინვალე დღესასწაულს ტაძარში აღნიშნავს. უფლის აღდგომას ზეიმობს. მაგრამ რა ქნან იმ ადამიანებმა, რომლებიც საწოლს არიან მიჯაჭვულები და გარკვეული ფიზიკური შეზღუდვების გამო საკუთარი ბინის საზღვრებს ვერ სცილდებიან? ან იქნებ ვინმეს უამრავ ადამიანთან ერთად ლოცვას, თავისთვის ურჩევნია ილოცოს?" - ასე მიმართავენ კომპანია R Vision და დენის კაპრალოვი ონლაინ ტაძრის ვიზიტორებს. თითქოს ცუდი ამაში არაფერია, ერთგვარი სხივიც არის პორნოგრაფიითა და დაუსრულებელი რეკლამებით გაჯერებულ ვირტუალურ სამყაროში, მაგრამ თუ კარგად დავუფიქრდებით და პატარა გამოძიებასაც ჩავატარებთ, უამრავი პასუხგაუცემელი და დამაფიქრებელი კითხვა გაგვიჩნდება.
მაგალითად, ყველამ კარგად ვიცით, რომ არსებობენ ადამიანები, რომლებიც უნარშეზღუდულნი არიან, სახლიდან გასვლისა და ტაძარში ლოცვის საშუალება არა აქვთ, მაგრამ რა უშლით მათ ხელს საკუთარ სახლებში მოიწყონ სალოცავი კუთხე და რეალური სანთელიც აუნთონ უფალს? ან განა ყველას აქვს კომპიუტერი სახლში?
მოკლედ, უამრავი კითხვით თავდამძიმებული, ვებგვერდს ვეწვიე და აღმოვაჩინე, რომ ის მომხმარებელს ვებ და პრომო გვერდების პრეზენტაციებისა და თამაშების შექმნას სთავაზობს. დამკვეთების სიაც შთამბეჭდავია: "პეპსი", "ლიპტონი", "პანტენი", "მაქს ფაქტორი" და ა.შ. ჩემდა გასაკვირად, აქვე აღმოვაჩინე კიდევ ერთი სამლოცველო - ინდური ღვთაების, განეშას პატივსაცემად. მასში ყველაფერი იგივეა, რაც "ჩასოვნიაში". ოღონდ ერთი განსხვავებით - სანთლების ნაცვლად არომატული ჩხირებია, საგალობლების ნაცვლად - მანტრა, ხოლო მართლმადიდებლური ხატების ნაცვლად - ინდური ღმერთების ქანდაკებები. კომპანიის პორტფოლიოში აგრეთვე თავს იწონებს ონლაინ თამაში შთამბეჭდავი სახელწოდებით - Playboy. კიდევ ერთი კითხვა დამებადა - ვინ დაუკვეთა ონლაინ სამლოცველოები კომპანიას? დავიჯერო, კაპრალოვმა თავისუფალი დროის გაყვანა ამგვარი საიტის დამზადებით გადაწყვიტა? ამ კითხვით სოციალურ ქსელში კაპრალოვს მივმართე. მის კედელზე უამრავი მადლობაა ონლაინ სამლოცველოს შექმნისთვის. არის კითხვებიც.იქვე ვიგებ, რომ საიტი კურთხევის გარეშე შეიქმნა, რადგანაც სასულიერო პირებმა უარი განაცხადეს მის კურთხევაზე და მიზეზად გარკვეული რელიგიური განაწესი დაასახელეს. "განაწესი რა, ჯარში ხომ არ ვართ?" - კაპრალოვს სასულიერო პირების პასუხი ხუმრობაში გადააქვს.
კაპრალოვს პირადში წერილს ვუტოვებ კითხვით, - ვინმემ ურჩია ამგვარი საიტების შექმნა თუ საკუთარი ინიციატივით გადაწყვიტა, შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირების მიმართ მზრუნველობა გამოეჩინა?
პასუხს ერთი კვირის მანძილზე ველოდებოდი, მაგრამ - ამაოდ. კაპრალოვი მუდამ ხაზზეა და მხოლოდ მადლობებს იხდის.
ჩვენთან, სადაც ეკლესიას ადამიანის ცხოვრებაში მნიშვნელოვანი ადგილი უკავია, ცოტა არ იყოს, სკეპტიკურად უყურებენ მსგავსი პროექტების პოპულარიზაციას. გამოკითხულთა დიდი ნაწილი გამორიცხავს, რომ ოდესმე მსგავს პროექტებში ჩაერთვება. თუ დავაკვირდებით მსოფლიოს ვირტუალიზაციის ტემპს, ცოტა შიში მიპყრობს: ერთ მშვენიერ დღეს, ტაძარში წასვლის ნაცვლად, ონლაინ ლოცვა არ ვამჯობინოთ. იქნებ ამ პროექტში ჩადებული დედააზრიც ეს არის? - ადამიანის რეალური სამყაროდან მოწყვეტა და ვირტუალიზაცია. ამ კითხვებზე საქართველოში მოღვაწე სასულიერო პირები გვიპასუხებენ.
პირველი რესპონდენტი, რუსუდან გოცირიძეა, ევანგელისტურ-ბაპტისტური ეკლესიის ეპისკოპოსი:
- სიმართლე გითხრათ, ვირტუალურ სივრცეში რელიგიის "გადაბარგების" შესახებ ცოტა რამ ვიცი, თუმცა მაქვს ჩემი დაკვირვებები და გამოცდილება ამ მხრივ. ეკლესია ძალიან ხშირად ტექნიკის განვითარებას ეჭვის თვალით უყურებდა. საუკუნეების წინ წიგნის ბეჭდვა ეშმაკის მანქანად იყო შერაცხილი. არცთუ ისე შორეულ წარსულში კი ტელევიზორის და სულ მთლად "გუშინ" - კომპიუტერის ჩვენს ცხოვრებაში შემოსვლა ბოროტებად მონათლეს. თუმცა, გამოხდა ხანი და ეკლესიები ბიბლიების ბეჭდვამ გააბედნიერა. ცოტა კიდევ უფრო გვიან კი ღვთისმსახურები მიხვდნენ, რომ სატელევიზიო ქადაგებებით გაცილებით დიდ აუდიტორიას მიაწვდენდნენ ხმას, ვიდრე თუნდაც ყველაზე დიდ ტაძარში ქადაგებისას. მსგავს პროცესებს ვაკვირდებით კომპიუტერთან და ინტერნეტთან მიმართებაშიც. საქმე ისაა, რომ ფორმა ანდა რამე ინსტრუმენტი ვერასოდეს იქნება სრულად სასიკეთო ან სრულად საზიანო. მთავარია, რა შინაარსს ვდებთ მასში. თუ ხედავ, რომ ესა თუ ის ფორმა ეხმარება შინაარსს, მაშინ არ შეიძლება რამეზე ხელაღებით უარის თქმა იმის გამო, რომ ამის გამოცდილება არ არსებობდა რელიგიურ ტრადიციაში. ქრისტიანობა არ არის მხოლოდ ინდივიდის უფალთან ურთიერთობის რელიგია - ის ამავდროულად, თემად ყოფნის განცდაც არის. ვირტუალური ურთიერთობების გააქტიურება ადამიანების სოციალიზაციას არა მხოლოდ რელიგიურ სივრცეში, არამედ ზოგადადაც უქმნის საფრთხეს. რაც დრო გადის, სულ უფრო იშვიათად ვხვდებით მეგობრებს. იშვიათად გვენატრება ახლობლები, იმიტომ რომ ოდესღაც ერთმანეთს სურათები ანდა სტატუსები დავულაიქეთ და ამით დავიკმაყოფილეთ ურთიერთობის სურვილი. ასე თუ გაგრძელდა, მალე ალბათ ყველანი მარტოსულების სამყაროში აღმოვჩნდებით.
- მიგაჩნიათ თუ არა ეს მოვლენა პოლიტიზებულად?
- სამწუხაროდ, რელიგია ყოველთვის პოლიტიზებულია. იმპერატორ კონსტანტინეს მიერ ეკლესიის სახელმწიფო ინსტრუმენტად გადაქცევა იყო ერთ-ერთი პირველი და ყველაზე მასშტაბური მოვლენა და მას მერე არაერთხელ გვიხილავს რელიგია-პოლიტიკის დუეტი თუ დუელი.
- ბოლო დროს ბევრს საუბრობენ, - სასულიერო პირები სოციალურ ქსელში იბარებენ აღსარებასო. თუ ასე გაგრძელდა, შექმნის თუ არა ეს ფაქტი ტაძრების მუზეუმებად გადაქცევის საფრთხეს? და კიდევ უფრო უარესი: შეიძლება თუ არა, რელიგიის "ონლაინიზაციამ" ადამიანი ღმერთს ჩამოაშოროს?
- ტაძრების მუზეუმებად ქცევა ევროპაში უკვე დაიწყო, მაგრამ ამ პროცესში ინტერნეტი და ახალი ტექნოლოგიები არაფერ შუაშია. რაც შეეხება ადამიანის ღმერთთან დაშორებას, მინდა აღვნიშნო, რომ ადამიანი ღმერთს არ შორდება ფორმების გამო. ადამიანი ღმერთს შორდება შინაარსისგან დაცლის შემთხვევაში. თუ მოძღვარს ონლაინ იმიტომ უკავშირდები, რომ პირისპირ საუბარი გიჭირს და ასე წერა-წერით უფრო გიადვილდება გულის გახსნა ან თუ შორს ხარ და გინდა, დაუყოვნებლივ დაელაპარაკო, ამაში ვერანაირ პრობლემას ვერ ვხედავ, მაგრამ თუკი მოძღვარს აღსარებას იმიტომ აბარებ ონლაინ, რომ ეკლესიაში მისვლა გეზარება ან ყოველდღიურ საქმიანობებს შორის ცარიელი სივრცე აღმოაჩინე და ბარემ ამასაც მოვიშორებო, ფიქრობ, მაშინ ეს უკვე დიდი პრობლემაა.
- წარმოიდგინეთ, რომ რამდენიმე ათეული წლის შემდეგ თქვენც დადგეთ იმ რეალობის წინაშე, რასაც ჰქვია საკუთარი ვირტუალური სამლოცველოსა და ვირტუალური ავატარის შექმნა?
- ვთვლი, რომ თუკი მომავალში ადამიანები ვირტუალურ ურთიერთობაში უფრო მეტ დროს გაატარებენ, ეკლესიაც იქ უნდა მივიდეს, სადაც სამწყსოა და იქ დაელაპარაკოს მრევლს. ეკლესია უნდა მივიდეს ადამიანთან, სადაც უნდა იმყოფებოდეს ეს უკანასკნელი. თუ ადამიანი ინტერნეტშია - იქ უნდა დაელაპარაკოს. თუ მუყაოს კოლოფებისაგან აწყობილ ქოხში ცხოვრობს რომელიმე ხიდის ქვეშ - ეკლესია იქ უნდა მივიდეს. თუ საპყრობილეშია - საკანში უნდა მოინახულოს, თუ მშიერია - ცხელი ულუფით უნდა ესტუმროს. თუ სცივა - თბილი წინდები უნდა მოუქსოვოს. თუ სცენაზე დგას - დარბაზში უნდა დაჯდეს და მოუსმინოს. ეკლესია უნდა მივიდეს ადამიანებამდე ყველა სივრცესა და განზომილებაში.
- რელიგიის "ონლაინიზაციამ" ჯერ ევროპა მოიცვა, მერე - რუსეთი, ჩვენი ჯერიც დადგება?
- ჩვენ ამ სამყაროს ნაწილი ვართ და რაც მსოფლიოში ხდება, ის ადრე თუ გვიან ჩვენამდეც მოდის. სამწუხარო ისაა, რომ რატომღაც ნეგატივების გადმოღება უფრო გვიადვილდება, ვიდრე სახეიროსი.
- პირადად თქვენ თუ გისაუბრიათ მრევლთან "ფეისბუკით" ან "სკაიპში"?
- ვერბალურად, ინფორმაციის მხოლოდ მცირე ნაწილის გადმოცემა თუ არის შესაძლებელი. თვალები და ჟესტიკულაცია ინფორმაციის გადმოცემის უდიდესი წყაროა. ვებკამერითა და მით უფრო - "სმაილიკებით" უშუალო ურთიერთობას ვერ ჩაანაცვლებთ. აქედან გამომდინარე, თუ საუბარია აღსარებაზე, უშუალოდ შეხვედრას ვარჩევ. თუმცა, ძალიან ხშირად მიწევს ადამიანებთან მიწერ-მოწერით საუბარი. ღამე გამითენებია სრულიად უცხო ადამიანებთან ჩატში. ინტერნეტი ერთი ადამიანის სიცოცხლის გადარჩენაშიც დამეხმარა. ვცდილობ, ეს ინსტრუმენტი რაც შეიძლება შინაარსიანად გამოვიყენო. თუმცა ვაღიარებ, რომ ადამიანის თვალებში ჩახედვას და იქ ცრემლებისა თუ ღიმილის მიღმა უფლის დანახვას ვერასოდეს ვერაფერი შეცვლის.
წმინდა მოწამეთა - კვირიკესა და ივლიტას ტაძრის მღვდელს, ლევან ალადაშვილი:
- მამაო, მიგაჩნიათ თუ არა, რომ რელიგიის "ონლაინიზაცია" (თუ შეიძლება ამ პროცესს ასე ვუწოდოთ) ტექნოლოგიების განვითარების შედეგია? თუ ამის მიღმა სხვა რამე უნდა ვეძებოთ? კერძოდ - ეკლესიაში სიარულის კულტურის გამიზნული დაქვეითება ადამიანებში?
- ვერ გეტყვით, ვინ რა მიზნის მიღწევას ცდილობს რელიგიის "ონლაინიზაციით". უბრალოდ, ბუნებრივად მიმაჩნია, რომ კაცობრიობის ყველა მიღწევის გამოყენება არათუ შესაძლებელი, აუცილებელია კაცობრიობისავე სასარგებლოდ. ხომ არიან ადამიანები, რომლებიც ჯანმრთელობის ან გარკვეული სამუშაოსა და დროის დეფიციტის გამო ვერ ახერხებენ მოძღვართან ურთიერთობას. ისინი ისევე საჭიროებენ ნუგეშს, დარიგებას ან უბრალოდ მეგობრულ საუბარს, როგორც ადამიანების ის კატეგორია, რომელსაც აქვს შესაძლებლობა, ხშირად იაროს ტაძარში და დაესწროს წირვა-ლოცვას. მე ყოველთვის ვეუბნები ადამიანებს, - როდესაც გიჭირთ, არ მოგერიდოთ, დარეკეთ, მომწერეთ. მე მზად ვარ მათ მოსასმენად ინტერნეტითაც ისევე, როგორც ტაძარში. აქედან გამომდინარე გეტყვით, რომ ეკლესია უნდა მივიდეს ადამიანთან ყველგან და ამისთვის ყველა გზა გამართლებულია, თუნდაც - ვირტუალური.
- რამდენად პოლიტიზებულად მიგაჩნიათ ეს მოვლენა? მაგალითად, რუსეთში, სადაც ეს პრაქტიკა ფართოდ არის გავრცელებული, ყოველივეს სექტანტებსა და ფულის კეთების მანიით შეპყრობილ, ანაფორას ამოფარებულ ფსევდოსასულიერო პირებსაც აბრალებენ.
- ვერ გეტყვით, რა შეხება აქვს ამ მოვლენასთან პოლიტიკას. ყველას კარგად მოეხსენება, რომ ყველაფრის გამოყენება შეიძლება როგორც სასიკეთოდ, ასევე საზიანოდ. არც სექტანტების ხელი უნდა გამოირიცხოს. აქედან გამომდინარე ვთვლი, რომ ადამიანს, რომელიც ასეთი საიტის სტუმარი ხდება, დიდი სიფრთხილის გამოჩენა მართებს. ინტერნეტი კომუნიკაციის ერთ-ერთი საშუალებაა. ვისაც ადამიანების მოტყუება აქვს განზრახული, პირისპირ საუბრის დროსაც კარგად ახერხებს ამას.
- ხშირად გაგვიგონია - თუ ლოცვა გინდა, ამისთვის აუცილებელი არ არის ტაძარში წასვლა. უფალი ყველგან შეისმენს მას. შეიძლება თუ არა, ამ გადასახედიდან ონლაინ ეკლესიაში ლოცვა მისაღებ მოვლენად ჩაითვალოს?
- დაგეთანხმებით. ლოცვა ყველგან არის შესაძლებელი და დასაშვები ნებისმიერ დროს. არა აქვს ამას დიდი მნიშვნელობა, გვიჭირს თუ გვილხინს. რაც შეეხება ონლაინ ეკლესიას, გარკვეული კატეგორიის ადამიანებისათვის ის სალოცავად ძალიანაც მოსახერხებელია. ამ კატეგორიაში შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირებს ვგულისხმობ. უამრავი ინტერნეტსაიტი არსებობს, სადაც ლოცვების მოძიებაა შესაძლებელი. რაც შეეხება თქვენ მიერ ჩამოთვლილ საიტებს, იქ ვიხილე ონლაინ სანთლები, რაც მართლა ზედმეტობად მიმაჩნია.
- ბოლო დროს საზოგადოებაში ბევრს საუბრობენ - მამაოები "ფეისბუკით" იბარებენ აღსარებასო. რამდენად გამართლებულია ეს? თუ ასე გაგრძელდა, ქმნის თუ არა ეს ტაძრების მუზეუმებად გადაქცევის საფრთხეს?
- კიდევ ერთხელ გაგიმეორებთ: თუ ადამიანს რჩევა სჭირდება, გვერდში დგომა, დარიგება, რატომაც არ უნდა გამოიყენოს ამისთვის ინტერნეტი? ადრე ინტერნეტი არ იყო, მაგრამ იყო წერილობითი მიმოწერა ადამიანებს შორის. განსხვავება მხოლოდ დროშია. მაშინ კვირები იყო ამისთვის საჭირო, ახლა ყველაფერი გაცილებით მოკლე დროში ხდება. რაც შეეხება ეკლესიის მუზეუმად გადაქცევას, მას დიდი ეპისტოლარული მემკვიდრეობა აქვს და აქედან გამომდინარე, ეჭვი მეპარება, მას ეს საფრთხე დაემუქროს.
- შესაძლებელია თუ არა, რომ წლების შემდეგ ქართველმა მართლმადიდებელმა მრევლმა, ტაძარში წასვლას და მაგალითად, ლიტანიობაზე დასწრებას, არჩიოს იმავე პროცესიის ონლაინ ტაძარში თანამონაწილე გახდეს?
- რად უნდა ამას წლები? დღესაც რამდენი ადამიანია ჩვენ შორის, რომელიც საზეიმო წირვა-ლოცვას ტელევიზორში უყურებს? ტელეეკრანიდან შეიძლება მოვისმინოთ დილისა და საღამოს ლოცვები, აგრეთვე - შვიდგზის. ნუ აღვიქვამთ ამას ალტერნატივად და ჩანაცვლებად. ეს უბრალოდ ერთგვარი ხელმისაწვდომობაა გარკვეულ ვითარებაში მყოფი და გარკვეული კატეგორიის ადამიანებისათვის.
ქეთი ნიკოლავა
(გამოდის ხუთშაბათობით)