სამართალი
პოლიტიკა

30

მაისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

30 მაისი, პარასკევი, მთვარის მეოთხე დღე დაიწყება 07:23-ზე, მთვარე ლომში გადაბრძანდება 23:58-ზე – ნუ აჰყვებით პროვოკაციებს, მოერიდეთ კამათსა და კონფლიქტს. კარგია ახალი ინფორმაციის შეგროვება და დამუშავება. წარმოების გაზრდა. არ არის შესაფერისი დღე მოგზაურობის დასაწყებად ან მივლინებაში წასასვლელად. დღის ენერგიამ შეიძლება გამოიწვიოს გაურკვევლობა, ადამიანებში იმატებს კომპრომისზე წასვლის უუნარობა. ასევე, არ არის მიზანშეწონილი რომანტიკული პაემანი. კარგია ოთახების მოლამაზება. ინტერიერის განახლება. აგრეთვე სადილის მომზადება და ცხობა. საუკეთესოა თმის შეჭრა და შეღებვა. გაიკეთეთ თმისა და სახის ნიღაბი. მოუფრთხილდით გულს, სისხლის მიმოქცევის სისტემას, არტერიებს, ზურგს, დიაფრაგმას.
მსოფლიო
Faceამბები
სამხედრო
მოზაიკა
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
კონფლიქტები
სპორტი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
ნიკა რურუა: ეკლესიას პოლიტიკურ ცხოვრებაში ჩართვა ბევრ შეცდომას დააშვებინებს
ნიკა რურუა: ეკლესიას პოლიტიკურ ცხოვრებაში ჩართვა ბევრ შეცდომას დააშვებინებს

რა­ტომ არ ეთან­ხმე­ბა მო­საზ­რე­ბას, რომ ევ­რო­მა­ი­დან­ზე სა­ქარ­თვე­ლოს ბე­დიც წყდე­ბა, აპი­რებ­და თუ არა თა­ნა­მო­აზ­რე­ებ­თან ერ­თად ნაც­მოძ­რა­ო­ბი­დან გან­დგო­მას, რო­გორ ხსნის ერ­თკა­ცი­ა­ნი პარ­ტი­ე­ბის ფე­ნო­მენ­სა და რო­გორ აფა­სებს ინ­ტე­ლი­გენ­ცი­ის კმა­ყო­ფი­ლე­ბა-უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბას? "ვერ­სია" ნიკა რუ­რუ­ას ესა­უბ­რა.

- ევ­რო­მა­ი­დან­ზე გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი მოვ­ლე­ნე­ბის კვალ­დაკ­ვალ, გაჩ­ნდა პა­რა­ლე­ლე­ბი 7 ნო­ემ­ბერ­თან, 26 მა­ის­თან... დარ­ბე­ვის გარ­და, უკ­რა­ი­ნა­ში გან­ვი­თა­რე­ბულ მოვ­ლე­ნებ­თან ამ ორი თა­რი­ღის კავ­შირს ვერ ვხე­დავ, პი­რი­ქით, მო­თხოვ­ნე­ბიც რა­დი­კა­ლუ­რად გან­სხვა­ვე­ბუ­ლია და პრო­ცე­სიც, თქვენ?

- ეს პა­რა­ლე­ლე­ბი ჩემ­თვი­საც სრუ­ლი­ად გა­უ­გე­ბა­რი და მი­უ­ღე­ბე­ლია. რო­გორც ჩანს, ის ხალ­ხი, რო­მე­ლიც 26 მა­ი­სის გა­მოს­ვლებს ანდა 7 ნო­ემ­ბერს სა­კუ­თარ "გმი­რო­ბად" ით­ვლის, ახლა ცდი­ლობს, ევ­რო­მა­ი­დან­ზე გა­მო­სულ უკ­რა­ი­ნე­ლებ­თან ასო­ცირ­დეს. კი­ევ­ში ევ­რო­პას­თან და­ახ­ლო­ე­ბის მიზ­ნით გა­მო­ვი­და ასო­ბით ათა­სი ადა­მი­ა­ნი, სა­ქარ­თვე­ლო­ში ასო­ბით ათა­სი ადა­მი­ა­ნის ნა­წი­ლი გა­ა­ღი­ზი­ა­ნა საკ­მა­ოდ ხის­ტმა და მტკივ­ნე­ულ­მა რე­ფორ­მებ­მა, რა­ღაც ნა­წი­ლი - მთავ­რო­ბის არა­კო­მუ­ნი­კა­ბე­ლუ­რო­ბამ, ნა­წილს კი მღვრიე წყალ­ში თევ­ზის და­ჭე­რა უნ­დო­და. რო­გორც შემ­დეგ პა­ტარ­კა­ციშ­ვი­ლის ჩა­ნა­წე­რე­ბი­დან გა­ირ­კვა, ის აპი­რებ­და სა­ხელ­მწი­ფოს გა­დატ­რი­ა­ლე­ბას – მი­ნის­ტრის "და­ძი­ნე­ბას", გა­ყალ­ბე­ბუ­ლი ბი­უ­ლე­ტე­ნე­ბის და­ბეჭდ­ვას, დამ­ხო­ბას ვი­თომ ლე­გი­ტი­მუ­რი სა­ფუძ­ვე­ლი რომ ჰქო­ნო­და. ეს იყო ერთ-ერთი რუსი ოლი­გარ­ქის, თუმ­ცა ეთ­ნი­კუ­რად ქარ­თვე­ლი პა­ტარ­კა­ციშ­ვი­ლის სპექ­ტაკ­ლი, რო­მე­ლიც ძალ­ზე უსი­ა­მოვ­ნო სუ­რა­თით დამ­თავ­რდა. 26 მა­ი­სი კი პუ­ტინ­თან მი­ღე­ბა­ზე ნამ­ყო­ფი ერთ-ერთი ქარ­თვე­ლი პო­ლი­ტი­კო­სის თვით­შე­მოქ­მე­დე­ბა იყო, რო­მე­ლიც სა­ხელ­მწი­ფოს პრო­ვო­ცი­რე­ბას ცდი­ლობ­და. სამ­წუ­ხა­როდ, ეს პრო­ვო­კა­ცია მარ­თლაც მოხ­და, ასე რომ, ევ­რო­მა­ი­დან­თან არც ერ­თსა და არც მე­ო­რეს კავ­ში­რი არ აქვს.

რაც შე­ე­ხე­ბა ევ­რო­მა­ი­დანს, ბუ­ნებ­რი­ვია, ეს მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ბრძო­ლაა უკ­რა­ი­ნის­თვის იმი­ტომ, რომ იგი გე­ოგ­რა­ფი­უ­ლა­დაც ევ­რო­პის შუ­ა­გულ­შია და რი­ცხობ­რი­ვა­დაც იმ­ხე­ლა ქვე­ყა­ნაა, მისი არ­ჩე­ვა­ნი მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია ყვე­ლა პოსტსაბ­ჭო­თა ქვეყ­ნის­თვის, თუმ­ცა წი­ნა­აღ­მდე­გი ვარ, ავ­ტო­მა­ტუ­რად მი­ვე­ბათ უკ­რა­ი­ნას და ვთქვათ, რომ თუ იქ რამე არ გა­მო­ვი­და, აქაც არ გა­მო­ვა. ეს ასე არაა, ჩვენ გვაქვს ჩვე­ნი გზა და ეს გზა უნდა გა­ვაგ­რძე­ლოთ.

- ანუ არ ეთან­ხმე­ბით იმ შე­ფა­სე­ბას, რომ დღეს კი­ევ­ში წყდე­ბა ქვეყ­ნის ბედი?

- უკ­რა­ი­ნის ბედი ნამ­დვი­ლად წყდე­ბა. ბუ­ნებ­რი­ვია, სა­ქარ­თვე­ლოს ინ­ტე­რეს­ში­ცაა, უკ­რა­ი­ნა­ში რუ­სე­თის ნე­ო­იმ­პე­რი­ა­ლის­ტუ­რი ძა­ლე­ბი და­მარ­ცხდნენ. გარ­კვე­ულ­წი­ლად, ისი­ნი ჩვენს ბრძო­ლა­საც იბ­რძვი­ან, მაგ­რამ ის, რომ ჩვე­ნი ბედი წყდე­ბა კი­ევ­ში, ჰი­პერ­ბო­ლაა. ჩვე­ნი ბედი წყდე­ბა სა­ქარ­თვე­ლო­ში, სკო­ლებ­ში, სახ­ლებ­ში, უნი­ვერ­სი­ტე­ტებ­ში, ქუ­ჩებ­ში, ჩვენს ბიზ­ნეს­ში და, რაც მთა­ვა­რია, ჩვე­ნი მთავ­რო­ბის დე­რეფ­ნებ­სა და კა­ბი­ნე­ტებ­ში.

- კარ­გი იქ­ნე­ბო­და, ასე იყოს... თუ კი­ევ­ში ხალ­ხმა და­ამ­ხო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ევ­რო­პუ­ლი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის ღა­ლა­ტის გამო, ჩვენს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას არ გა­უჩ­ნდე­ბა შიში, რომ ღა­ლა­ტის შემ­თხვე­ვა­ში, აქაც იგი­ვე მოხ­დე­ბა პრე­ცე­დენტს დიდი ძალა აქვს და სწო­რედ ამი­ტო­მაც ხომ არაა გა­რინ­დუ­ლი სა­ქარ­თვე­ლოს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა, თუ არ ვცდე­ბი, მხო­ლოდ თინა ხი­და­შელ­მა და­წე­რა, რომ მისი სული და გული ევ­რო­მა­ი­დან­ზეა. ოფი­ცი­ა­ლუ­რი თბი­ლი­სი და­მუნ­ჯე­ბუ­ლია.

- ასე არაა, ვერ და­გე­თან­ხმე­ბით, რაც უნდა მოხ­დეს უკ­რა­ი­ნა­ში, ჩვე­ნი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა მა­გას ვერც ასე გა­ბე­დავს, ვერც ისე. ქარ­თვე­ლი ხალ­ხის უმ­რავ­ლე­სო­ბა თა­ვი­სუფ­ლე­ბა­ზეა ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი და ევ­რო­ინ­ტეგ­რა­ცი­ას უჭერს მხარს. იმის­გან და­მო­უ­კი­დებ­ლად, რო­გორ დამ­თავ­რდე­ბა უკ­რა­ი­ნუ­ლი კრი­ზი­სი, სა­ქარ­თვე­ლოს ვერც ერთი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ვერ გა­ბე­დავს ხალ­ხის ნე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ წას­ვლას და ორი­ენ­ტა­ცი­ის შე­მოტ­რი­ა­ლე­ბას პუ­ტი­ნის რუ­სე­თის მო­ნო­ბის მი­მარ­თუ­ლე­ბით – ეს გა­მო­რი­ცხუ­ლია! მინ­და მჯე­რო­დეს, რომ ეს არ აქვთ მიზ­ნად ჩვენს ხე­ლი­სუ­ფალთ და რომც ჰქონ­დეთ, ვერ გა­ა­კე­თე­ბენ, ამას არ შე­ე­გუ­ე­ბა არც დიდი, არც პა­ტა­რა. რაც შე­ე­ხე­ბა ამ ეტაპ­ზე მათ სი­ჩუ­მეს, ან­გა­რიშს უწე­ვენ ოფი­ცი­ა­ლურ კი­ევს, მოკ­ლედ, პო­ლიტ­კო­რექ­ტუ­ლო­ბას იჩე­ნენ. ჩემი გე­მოვ­ნე­ბის­თვის ეს ზედ­მე­ტად გა­ჩუ­მე­ბაა, ფრთხილ, მაგ­რამ დე­მოკ­რა­ტი­ის, უკ­რა­ი­ნე­ლი ხალ­ხის მხარ­დამ­ჭერ გან­ცხა­დე­ბას გა­ვა­კე­თებ­დი, სა­დაც ევ­რო­პის უდი­დე­სი ქვეყ­ნე­ბის ლი­დე­რე­ბი ღიად უჭე­რენ მხარს, სა­დაც გვი­დო ვეს­ტერ­ვე­ლე ევ­რო­მა­ი­დან­ზე მი­ვი­და, აშშ-ს სა­ხელ­მწი­ფო მდი­ვან­მა კი­ევ­ში ვი­ზი­ტი გა­ა­უქ­მა, ჩვე­ნებ­საც შე­ეძ­ლოთ გა­მო­ე­ხა­ტათ მხარ­და­ჭე­რა, მაგ­რამ ისი­ნი ცდი­ლო­ბენ, პო­ლიტ­კო­რექ­ტუ­ლო­ბა შე­ი­ნარ­ჩუ­ნონ, თუმ­ცა ჩემი აზ­რით, ზედ­მე­ტად.

- ამ­ბობთ, რომ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ვერც ერთ შემ­თხვე­ვა­ში ვერ შეძ­ლებს ქვეყ­ნის ორი­ენ­ტა­ცი­ის შეც­ვლას, მაგ­რამ თქვე­ნი სტა­ტუ­სე­ბი სო­ცი­ა­ლურ ქსელ­ში ყვე­ლა­ზე მწვა­ვე სწო­რედ ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბი­თაა.

- ეს ბუ­ნებ­რი­ვია, ყვე­ლა­ნი, უნდა ვი­ყოთ ფხიზ­ლად, ვა­კონ­ტრო­ლოთ ხე­ლი­სუ­ფალ­თა მო­ტი­ვა­ცი­ე­ბი იმი­ტომ, რომ ადა­მი­ა­ნი, მით უფრო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში მყო­ფი, ვერ უძ­ლებს ცდუ­ნე­ბას, იჩენს სულ­მკო­ლე­ო­ბას. მათი გა­რე­დან კონ­ტრო­ლი აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, რაც ოპო­ზი­ცი­ის საქ­მეა. ჩვე­ნი პირ­და­პი­რი ვალ­დე­ბუ­ლე­ბაა, ვაჩ­ვე­ნოთ სწო­რი გზა პო­ლი­ტი­კურ ოპო­ნენ­ტებს. მათი შეც­დო­მე­ბი წე­სით უნდა გვა­წყობ­დეს, მაგ­რამ რო­დე­საც ეს ქვეყ­ნის ბედს ეხე­ბა, ყვე­ლა ერ­თად უნდა ვიდ­გეთ... არ შე­იძ­ლე­ბა ხე­ლის მოთ­ბო­ბა ქვეყ­ნის­თვის კა­ტას­ტრო­ფულ შეც­დო­მებ­ზე.

- ბოლო დროს, ბევ­რს სა­უბ­რო­ბენ ნა­ცი­ო­ნა­ლუ­რი მოძ­რა­ო­ბის შიგ­ნით მიმ­დი­ნა­რე პრო­ცე­სებ­ზე, თქვე­ნი ინ­ტერ­ვი­უც გა­მოქ­ვეყ­ნდა, სა­დაც ღიად სა­უბ­რობთ, რომ პარ­ტი­ა­ში გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას ერთი გუნ­დი იღებ­და და აუ­ცი­ლე­ბე­ლია ამ წე­სის შეც­ვლა დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი მმარ­თვე­ლო­ბის ფორ­მით.

- ეს უკვე მოხ­და, პო­ლიტ­საბ­ჭოს არ­ჩევ­ნე­ბი ჩა­ტა­რე­ბუ­ლია და ამ შე­დე­გით კმა­ყო­ფი­ლი ვარ, ესაა ში­და­დე­მოკ­რა­ტი­ის­კენ გა­დად­გმუ­ლი დიდი ნა­ბი­ჯი. ნა­ცი­ო­ნა­ლუ­რი მოძ­რა­ო­ბა მალე მოხ­ვდა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში, სა­დაც პარ­ტი­ას არ აქვს ნამ­დვილ პარ­ტი­ად ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბის დრო და სა­შუ­ა­ლე­ბა. სწო­რედ ახ­ლაა ის მო­მენ­ტი, რო­დე­საც ეს ორ­გა­ნი­ზა­ცია უნდა გა­და­იქ­ცეს ნამ­დვილ, და­სავ­ლუ­რი ტი­პის პარ­ტი­ად.

- რო­დე­საც პარ­ტია ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­შია, შე­იძ­ლე­ბა არ გე­თან­ხმე­ბო­დე, მაგ­რამ გა­მოგ­ყვე ყვე­ლა გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბა­ზე, თუნ­დაც იმი­ტომ, რომ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში ყოფ­ნა კომ­ფორ­ტუ­ლია, მაგ­რამ რო­დე­საც იგი ოპო­ზი­ცი­უ­რი ხდე­ბა და, სხვებ­თან ერ­თად, მეც მი­წევს ბრძო­ლა, პო­ზი­ცი­ის შუბ­ლით გა­ტა­ნა, მა­შინ კე­თი­ლი უნდა ინე­ბონ და მეც მი­მა­ღე­ბი­ნონ მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბე­ბის მი­ღე­ბა­ში...

- ყვე­ლა ნორ­მა­ლურ ქვე­ყა­ნა­ში ასეა, პარ­ტი­ა­ში ყო­ველ­თვის არის ში­და­დე­ბა­ტე­ბი, ში­და­არ­ჩევ­ნე­ბიც, ყო­ველ­დღი­უ­რი პარ­ტი­უ­ლი საქ­მა­ნო­ბაც უკე­თე­სია კა­მა­თის, დე­ბა­ტის, აზ­რთა გაც­ვლა-გა­მოვცლის რე­ჟიმ­ში. ერთი ადა­მი­ა­ნი უფრო მე­ტად და ხში­რად ცდე­ბა, ვიდ­რე ბევ­რი.

- თუმ­ცა ნაც­მოძ­რა­ო­ბის შემ­თხვე­ვა­ში, არც იყო და არც თქვენ გქონ­დათ სა­უ­ბა­რი ერთ პირ­ზე, სა­უ­ბა­რი იყო რამ­დე­ნი­მე პირ­ზე...

- ამ დი­ა­ლოგ­ში შეგ­ნე­ბუ­ლად არ შე­მო­ვალ, არ მა­ინ­ტე­რე­სებს... მა­ინ­ტე­რე­სებს მან­კი­ე­რი სის­ტე­მის გა­მოც­ვლა და არა ვინ­მეს დამ­ცი­რე­ბა, ან ვინ­მე­ზე იე­რი­შის მი­ტა­ნა; ვლა­პა­რა­კობ პრინ­ცი­პის გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბა­ზე, ჩემს მიერ შე­თა­ვა­ზე­ბუ­ლი პრინ­ცი­პი ბევ­რად უკე­თე­სია იმა­ზე, რაც იყო, რად­გან იმან ბევ­რი შეც­დო­მა გა­მო­იწ­ვია.

- არც იმას გა­მო­რი­ცხა­ვენ, რომ პარ­ტი­ას, შე­საძ­ლოა, გა­მო­ყო­ფოდ­ნენ ახალ­გაზ­რდე­ბი და ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი­ყო ახა­ლი პო­ლი­ტი­კუ­რი ძალა, მათ ერთ-ერთ სა­ვა­რა­უ­დო ლი­დე­რად თქვენც გა­სა­ხე­ლებ­დნენ. ეს იმ შემ­თხვე­ვა­ში მოხ­დე­ბო­და, თუ პარ­ტი­ის შიგ­ნით პრო­ცე­სე­ბი ისე არ წა­ვი­დო­და, რო­გორც წა­ვი­და?

- რო­გორც ჩანს, მა­ინც რა­ღაც ინ­ტრი­გას ეძებ... სა­ერ­თოდ არ ვარ პარ­ტი­ის წევ­რი და არც ვარ ჩა­ხე­დუ­ლი მის საქ­მე­ებ­ში. ყვე­ლა­ნი ჩემი მე­გობ­რე­ბი არი­ან და ეს იყო ჩემი მე­გობ­რუ­ლი რჩე­ვა. გა­მო­ყო­ფას, გა­და­ყო­ფა­სა და წას­ვლას რაც შე­ე­ხე­ბა – ვინც წამ­სვლე­ლი იყო, ზე­წო­ლას ვინც ვერ გა­უძ­ლო, წა­ვი­და დიდი ხნის წინ, ასე რომ, არა­ვინ არ­სად წას­ვლას არ აპი­რებს, ყვე­ლა ერ­თად ვა­პი­რებთ, უკე­თე­სი ქვეყ­ნის მშე­ნებ­ლო­ბას.

- ერ­თკა­ცი­ან პარ­ტი­ებ­ზე მინ­და გკი­თხოთ, სა­ქარ­თვე­ლო­ში რომ უხ­ვა­დაა. შე­დეგს ვერც ერთ არ­ჩევ­ნებ­ზე ვერ აღ­წე­ვენ და მა­ინც აგ­რძე­ლე­ბენ ფუნ­ქცი­ო­ნი­რე­ბას, და­ვი­ჯე­რო, იმ და­ფი­ნან­სე­ბის გამო წვა­ლო­ბენ, რო­მელ­საც ბი­უ­ჯე­ტი­დან იღე­ბენ, დიდი ფული იშო­ვე­ბა პო­ლი­ტი­კა­ში ამ სო­ლო­ფორ­მით თუ რა ფე­ნო­მენ­თან გვაქვს საქ­მე?

- მეც თქვენ­სა­ვით მე­ცი­ნე­ბა ამ ერ­თკა­ცი­ან პარ­ტი­ებ­ზე და თვით­და­ნიშ­ნულ ლი­დე­რებ­ზე. თუ რა­ი­მე სა­ინ­ტე­რე­სო აქვთ, სხვე­ბი რა­ტომ არ მი­დი­ან? საქ­მეც ეგაა, უჭირთ კო­მუ­ნი­კა­ცია. სა­ერ­თოდ, ქარ­თვე­ლებს გვი­ჭირს კო­მუ­ნი­კა­ცია, ტარ­ზა­ნი­ვით ვართ – კუნ­თე­ბი გვაქვს და ლა­პა­რა­კი არ ვი­ცით. და­აკ­ვირ­დით, თით­ქმის ყვე­ლა ლა­პა­რა­კი ჩხუ­ბით მთავ­რდე­ბა. უნდა ვის­წავ­ლოთ ერ­თმა­ნე­თის მოს­მე­ნა, ერ­თმა­ნე­თის ინ­ტე­რე­სე­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბა, რა­ღაც კონ­სენ­სუ­სამ­დე მის­ვლა, კომ­პრო­მი­სის გა­მო­ნახ­ვა. სა­ნამ კომ­პრო­მი­სი სა­გი­ნე­ბე­ლი სი­ტყვა იქ­ნე­ბა სა­ქარ­თვე­ლო­ში, პო­ლი­ტი­კურ ცხოვ­რე­ბა­ში სა­ინ­ტე­რე­სოს ვე­რა­ფერს ვნა­ხავთ. შენი ინ­ტე­რე­სე­ბი უნდა და­იც­ვა, მაგ­რამ უნდა გა­ით­ვა­ლის­წი­ნო მო­წი­ნა­აღ­მდე­გის ინ­ტე­რე­სე­ბიც. ყვე­ლა­ფე­რი ან არა­ფე­რი – პო­ლი­ტი­კა­ში არ ამარ­თლებს, ეს მარ­ტო მა­შინ ხდე­ბა, რო­დე­საც მტე­რი მო­დის და ღიად გებ­რძვის, არ შე­იძ­ლე­ბა ში­და­ო­პო­ნენტს ისე­თი­ვე სი­სას­ტი­კით ებ­რძო­ლო, რო­გორც მტერს.

- ანუ ფიქ­რობთ, ესე­ნი კო­ლე­გებ­თან სა­ერ­თო ენის გა­მო­ნახ­ვას, ურ­თი­ერ­თო­ბას ვერ ახერ­ხე­ბენ, ამი­ტომ გარ­ბი­ან, ქმნი­ან სო­ლო­პარ­ტი­ებს და მათ ირ­გვლივ იკ­რი­ბე­ბა რა­ღაც პა­ტა­რა პარ­ტაქ­ტი­ვი.

- კი, კი და რო­გორც წესი, ასე­თი პარ­ტი­ე­ბი წარ­მო­ად­გე­ნენ მყვი­რა­ლა ტი­პა­ჟე­ბის­გან შემ­დგარ ერ­თმუ­ჭა ჯგუფს და სრულ პო­პუ­ლიზ­მზე არი­ან ორი­ენ­ტი­რე­ბულ­ნი.

- ძი­რი­თა­დად, ასე­თი პარ­ტი­ე­ბის­გან იყო და­კომ­პლექ­ტე­ბუ­ლი, თა­ვის დრო­ზე, თქვე­ნი ოპო­ზი­ცია...

- და ახ­ლან­დე­ლი "ოც­ნე­ბაც".

- გყავ­დათ სუს­ტი ოპო­ზი­ცია, არა­ვინ გი­წევ­დათ რე­ა­ლურ ოპო­ნი­რე­ბას და ამა­ნაც მი­გიყ­ვა­ნათ არ­ჩევ­ნებ­ში მარ­ცხამ­დე.

- გე­თან­ხმე­ბით, მაგ­რამ ეგ ერთ-ერთი მი­ზე­ზია. ჩემი აზ­რით, ეს მარ­ცხი მო­ი­ტა­ნა რამ­დე­ნი­მე ფაქ­ტორ­მა – ცვლი­ლე­ბის სურ­ვილ­მა, ძა­ლი­ან მტკივ­ნე­ულ­მა და ეგ­ზის­ტენ­ცი­ურ­მა პრობ­ლე­მებ­მა, ელექ­ტო­რა­ტის ნა­წილ­მა, უბ­რა­ლოდ, თავი მო­ი­ტყუა და ჩათ­ვა­ლა, თვალს თუ და­ხუ­ჭავ­და, მტე­რი მტე­რი აღარ იქ­ნე­ბო­და. "ქარ­თუ­ლი ოც­ნე­ბის" რი­ტო­რი­კა იყო, რომ უნდა და­ვუ­ახ­ლოვ­დეთ რუ­სეთს, რომ რუ­სეთ­თან და­ძა­ბუ­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბა სა­ა­კაშ­ვი­ლის ბრა­ლია, გა­ი­მარ­ჯვეს და რა მოხ­და? რამ­დენ­ჯერ მი­ა­ყე­ნეს მათ შე­უ­რა­ცხყო­ფა მავ­თულხლარ­თე­ბით, ადა­მი­ა­ნის გა­ტა­ცე­ბით? რუ­სეთს პარტნი­ო­რად არა­სო­დეს გა­ნუ­ხი­ლავს სა­ქარ­თვე­ლო, არც მა­შინ და არც ახლა, მას უნდა ვა­სა­ლი, რა­ზეც ქარ­თვე­ლი ხალ­ხი არა­სო­დეს და­თან­ხმდე­ბა, რაც უნდა იფიქ­როს ზო­გი­ერ­თმა პო­ლი­ტი­კოს­მა.

- ალ­ბათ, არ გინ­დათ ელექ­ტო­რა­ტის გა­ღი­ზი­ა­ნე­ბა და მაგ მი­ზე­ზე­ბი­დან იმი­ტომ გა­მო­ტო­ვეთ რუ­სუ­ლი სპეც­სამ­სა­ხუ­რე­ბის ხე­ლიც...

- რა თქმა უნდა, სპეც­სამ­სა­ხუ­რის ხე­ლიც ერია... აშ­კა­რად იყო ივა­ნიშ­ვი­ლის ფუ­ლის იმე­დი, რო­მე­ლიც მათ ღვთი­ურ მა­ნა­ნად წარ­მო­ედ­გი­ნათ და, რო­გორც გა­ირ­კვა, ისევ ღვთი­ურ მა­ნა­ნად დარ­ჩა. სწო­რიც ქნა, პი­რა­დი ფული რომ არ და­უ­რი­გა ხალ­ხს, ეს პა­რა­ზი­ტიზ­მის პირ­ვე­ლი რე­ცეპ­ტია. რაც უნდა მდი­და­რი იყოს ადა­მი­ა­ნი, მისი და­რი­გე­ბუ­ლი ფუ­ლით ქვე­ყა­ნა ვერ გამ­დიდ­რდე­ბა. ქვე­ყა­ნა მდი­და­რია მა­შინ, რო­დე­საც ადა­მი­ა­ნებ­მა იცი­ან ეფექ­ტუ­რი შრო­მა, ჩვენ ახლა ეს გა­მო­სა­ვა­ლი გვაქვს, ეფექ­ტუ­რად შრო­მა უნდა ვის­წავ­ლოთ. ყვე­ლამ ერ­თად, დიდი, პა­ტა­რა, სა­შუ­ა­ლო ბიზ­ნე­სი უნდა გან­ვა­ვი­თა­როთ, გა­ნათ­ლე­ბას მივ­ხე­დოთ. სამ­წუ­ხა­როდ, ამ მთავ­რო­ბას ამის გა­კე­თე­ბის უნა­რი არ აქვს.

- ინ­ტე­ლი­გენ­ცია უკვე უკ­მა­ყო­ფი­ლოა კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტრით, მათი უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბა, ერთი მხრივ, ობი­ექ­ტუ­რია – მარ­თლაც არა­ფე­რი კეთ­დე­ბა, მე­ო­რე მხრივ, სუ­ბი­ექ­ტუ­რია და გა­მოწ­ვე­უ­ლია იმით, რომ რა­ღა­ცას არ უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბენ. რა ხდე­ბა, რე­ა­ლუ­რად, ამ ფე­ნას ძა­ლი­ან კარ­გად იც­ნობთ მი­ნის­ტრის პო­ზი­ცი­ი­დან... რა ფე­ნო­მენ­თან გვაქვს საქ­მე და დღეს რამ­დე­ნად ობი­ექ­ტუ­რე­ბი არი­ან კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტრის შე­ფა­სე­ბა­ში?

- ზუს­ტად არ ვიც­ნობ მათ პრე­ტენ­ზი­ებს, რა პრე­ტენ­ზი­ებ­ზეა სა­უ­ბა­რი? ზო­გა­დი უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბა, ხომ იცით, ქარ­თვე­ლე­ბის სე­ნია, ყო­ველ­თვის სა­კუ­თა­რი გა­სა­ჭი­რის მი­ზეზს ეძე­ბენ სხვა­ში და სხვა­გან და არა სა­კუ­თარ თავ­ში. მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, ინ­ტე­ლი­გენ­ცია საბ­ჭო­თა ტერ­მი­ნია, და­სავ­ლურ სამ­ყა­რო­ში მას არ ხმა­რო­ბენ, იქ ე.წ. ელი­ტე­ბი არ­სე­ბობს, არ­სე­ბობს ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლუ­რი ელი­ტე­ბი, რო­მელ­შიც შე­დი­ან ინ­ჟინ­რე­ბი, ექი­მე­ბი, იუ­რის­ტე­ბი, მათ შო­რის მწერ­ლე­ბიც და პო­ე­ტე­ბიც, მაგ­რამ მარ­ტო ეს არ არის ელი­ტა, ჩვენ­თან კი მარ­ტო ასეა. პა­რა­ზი­ტიზ­მი არ უნდა წა­ა­ხა­ლი­სოს არც ერ­თმა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ იმი­ტომ, რომ პა­რა­ზი­ტო­ბა დავ­რდო­მი­ლო­ბის წი­ნა­პი­რო­ბაა. ჩვე­ნი ინ­ტე­ლი­გენ­ცი­ის რა­ღაც ნა­წი­ლი მიჩ­ვე­უ­ლიც იყო სა­ხელ­მწი­ფოს კმა­ყო­ფა­ზე ცხოვ­რე­ბას. მათი დიდი ნა­წი­ლი მუ­შა­ობ­და, მაგ­რამ ნა­წი­ლი მიჩ­ვე­უ­ლი იყო "ფა­ვო­რებს" სა­ხელ­მწი­ფოს მხრი­დან, ასე მა­გა­ლი­თად, და­უ­ბეჭ­დავ­დნენ ყოვ­ლად უნი­ჭო წიგნს ასი ათა­სი­ა­ნი ტი­რა­ჟით, მას ყი­დუ­ლობ­და ისევ სა­ხელ­მწი­ფო - სკო­ლე­ბის­თვის, ბიბ­ლი­ო­თე­კე­ბის­თვის და არა­ვინ კი­თხუ­ლობ­და, მაგ­რამ ეს ადა­მი­ა­ნი იყო ბედ­ნი­ე­რი, ჰყავ­და მან­ქა­ნაც, ჰქონ­და აგა­რა­კიც... ეს სის­ტე­მა რომ მო­ი­შა­ლა, ძა­ლი­ან კარ­გია. ყვე­ლა­ნა­ი­რად ვცდი­ლობ­დი, სა­ხელ­მწი­ფოს ასე­თი ფა­ვო­რი­ტე­ბი არ ჰყო­ლო­და, ყო­ველ­თვის ვეხ­მა­რე­ბო­დი მათ, ვი­საც მარ­თლა სჭირ­დე­ბო­და დახ­მა­რე­ბა – ახალ­გაზ­რდო­ბას. რო­დე­საც ქვე­ყა­ნა სუს­ტია და ღა­რი­ბი, დამ­წყებს უნდა და­ეხ­მა­რო, ნი­ჭის რე­ა­ლი­ზე­ბა რომ შეძ­ლოს, ფრთე­ბი გა­შა­ლოს. ასე­ვე აუ­ცი­ლებ­ლად ვეხ­მა­რე­ბო­დი იმ ხალ­ხს, ვი­საც უჭირს, შრო­მა აღარ შე­უძ­ლია, მაგ­რამ დამ­სა­ხუ­რე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნია. ასე­თი ასზე მეტი იყო.

- ამი­თაც ხომ არ ისარ­გებ­ლა თა­ვის დრო­ზე ივა­ნიშ­ვილ­მა, თქვენ არ გას­ცემ­დით ფა­ვო­რებს, ის გას­ცემ­და წლე­ბის მან­ძილ­ზე და მო­ი­მად­ლი­ე­რა, მი­იმხრო...

- იყო, რა თქმა უნდა, ეს... ცოტა მოს­ყიდ­ვას ჰგავ­და ეს ამ­ბა­ვი, თუმ­ცა ვი­ღა­ცის­თვის დახ­მა­რე­ბა დახ­მა­რე­ბა იყო, მაგ­რამ ისე­თე­ბიც იყ­ვნენ, ვინც სა­ხელ­მწი­ფოს­გა­ნაც იღებ­დნენ და ივა­ნიშ­ვი­ლის­გა­ნაც. ერთ-ერთ ცნო­ბილ ადა­მი­ანს, რო­მე­ლიც ღია კრი­ტი­კო­სი იყო მთავ­რო­ბი­სა, 6 ათა­სი ლარი ჰქონ­და ხელ­ფა­სი და ერთი ამ­დენს კი­დევ ივა­ნიშ­ვი­ლი აძ­ლევ­და, ვერ ვი­ტყვით, რომ ის კაცი შიმ­ში­ლით კვდე­ბო­და... ეს მა­ინც პოსტსაბ­ჭო­თა ავად­მყო­ფო­ბაა, ამ­გვა­რი ფსი­ქო­ლო­გი­უ­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის ტრა­დი­ცია ყო­ველ­თვის იყო ჩვენს ინ­ტე­ლი­გენ­ცი­ა­ში - მათ უხა­რო­დათ და უნ­დო­დათ ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას­თან სი­ახ­ლო­ვე იმი­ტომ, რომ საბ­ჭო­თა პე­რი­ოდ­ში ეს იყო მათ­თვის არა მხო­ლოდ ფა­ვო­რე­ბის წყა­რო, არა­მედ ხან­და­ხან გა­დარ­ჩე­ნის სა­შუ­ა­ლე­ბაც. გან­სა­კუთ­რე­ბით თა­ვი­დან - საბ­ჭო­თა ოკუ­პა­ცი­ის პირ­ველ წლებ­ში მუს­რი გა­ავ­ლეს არა მარ­ტო არის­ტოკ­რა­ტი­ა­სა და ბიზ­ნე­სე­ლი­ტებს, არა­მედ შე­მოქ­მე­დე­ბით ელი­ტებ­საც. სა­ქარ­თვე­ლო რეპ­რე­სი­ე­ბის ყვე­ლა ტალ­ღა­ზე ძა­ლი­ან და­ზა­რალ­და – სა­უ­კე­თე­სო ხალ­ხი, უბ­რა­ლოდ მოგ­ვიკ­ლეს, წაგ­ვარ­თვეს. ასე­თი სო­ცი­ა­ლუ­რი "ინ­ჟი­ნე­რია" კო­მუ­ნის­ტებ­მა ჩა­ა­ტა­რეს იმი­ტომ, რომ გა­მო­ეყ­ვა­ნათ უსამ­შობ­ლო, უღი­რე­ბუ­ლე­ბო, მორ­ჩი­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი, ვინც პარ­ტი­ა­სა და მის ყვე­ლა გან­ცხა­დე­ბას უსი­ტყვოდ და­ე­მორ­ჩი­ლე­ბო­და, ეს იყო ში­შით შექ­მნი­ლი სის­ტე­მა და სწო­რედ ამან დათ­რგუ­ნა ინ­ტე­ლი­გენ­ცია. თა­ვი­დან ეს მათ­თვის ხელ­შე­უ­ხებ­ლო­ბის გა­რან­ტია იყო, 50-იანი წლე­ბის შემ­დეგ კი, ამ­ქვეყ­ნი­უ­რი სი­ა­მე­ე­ბის მო­პო­ვე­ბის გა­რან­ტია - კარ­გი ბი­ნე­ბის, კარ­გი აგა­რა­კე­ბის, ნაკ­ვე­თე­ბის და ა.შ.

- კულ­ტუ­რულ მემ­კვიდ­რე­ო­ბის ნუს­ხა­ზე მინ­და გკი­თხოთ. აღ­ნიშ­ნუ­ლი ნუს­ხის შედ­გე­ნა­ზე წლე­ბი მუ­შა­ობ­დნენ სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი, ახლა სტა­ტუ­სის მოხ­სნის პრე­რო­გა­ტი­ვა ეკო­ნო­მი­კის სა­მი­ნის­ტროს ენი­ჭე­ბა, სა­უ­ბა­რია იმა­ზე, რომ 6 ათა­სი ობი­ექ­ტი­დან მხო­ლოდ 800 შე­ი­ნარ­ჩუ­ნებს სა­თა­ნა­დო სტა­ტუსს. რა ხდე­ბა, ვერ ინა­ხა­ვენ თუ ეს ყვე­ლა­ფე­რი იმის­თვი­საა, რომ უპ­რობ­ლე­მოდ გა­ყი­დონ?

- ეს ყვე­ლა­ფე­რი ხდე­ბა იმი­ტომ, რომ ინ­ვეს­ტო­რებ­ზე ოდი­ექ­ტე­ბი იო­ლად გა­ყი­დონ. რისი გა­ყიდ­ვაც შე­იძ­ლე­ბა, იმის გა­ყიდ­ვა, შე­საძ­ლოა, ცუ­დიც არ იყოს, მაგ­რამ ეკო­ნო­მი­კის სა­მი­ნის­ტროს კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კვიდ­რე­ო­ბის ძეგლის სტა­ტუ­სის მოსხნა რომ შე­ეძ­ლე­ბა, ნამ­დვი­ლად ცუდი იდე­აა იმი­ტომ, რომ ხან­და­ხან ბიზ­ნე­სი და­უნ­დო­ბე­ლია კულ­ტუ­რას­თან მი­მარ­თე­ბა­ში - მას შე­უძ­ლია ეგო­ის­ტუ­რად და­ან­გრი­ოს ღი­რე­ბუ­ლი, რა­მაც სა­უ­კუ­ნე­ებს გე­ა­უძ­ლო და წა­მო­ჭი­მოს იქ სას­ტუმ­რო, რო­მელ­საც ექ­ნე­ბა მხო­ლოდ მო­ნე­ტა­რუ­ლი ღი­რე­ბუ­ლე­ბა და არა კულ­ტუ­რუ­ლი. ძეგლის სტა­ტუ­სის მი­ნი­ჭე­ბი­სა და ჩა­მორ­თმე­ვის პრი­ო­რი­ტე­ტი უნდა დარ­ჩეს კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტროს პრე­რო­გა­ტი­ვად.

- თვით­მარ­თვე­ლო­ბის კა­ნო­ნის პრო­ექ­ტის წი­ნა­აღ­მდეგ გა­ი­ლაშ­ქრა პატ­რი­არ­ქმა. ბევ­რი იუ­რის­ტი, ის­ტო­რი­კო­სიც იგი­ვეს აცხა­დებს, რომ ეს კა­ნო­ნი სა­ქარ­თვე­ლოს დაშ­ლის საფრ­თხის შემ­ცვე­ლია, მაგ­რამ ფაქ­ტი, რომ პატ­რი­არ­ქი ასე ღიად ერე­ვა სა­ხელ­მწი­ფოს საქ­მე­ებ­ში - თა­ვის­თა­ვად სა­ხი­ფა­თოა.

- მომ­ხრე ვარ, ეკ­ლე­სია არ ჩა­ე­რი­ოს პო­ლი­ტი­კა­ში. ეკ­ლე­სი­ამ უნდა მწყემ­სოს მრევ­ლი ქრის­ტი­ა­ნუ­ლად, მის­ცეს შვე­ბა, აღას­რუ­ლოს სა­ი­დუმ­ლო რი­ტუ­ა­ლე­ბი - მი­ი­ღოს აღ­სა­რე­ბა და გვირ­ჩი­ოს, რო­გორ ვი­ცხოვ­როთ. პო­ლი­ტი­კუ­რი ცხოვ­რე­ბა არის ამ­ქვეყ­ნი­უ­რი ამ­ბე­ბი, მას­ში ჩარ­თვა ეკ­ლე­სი­ა­საც ბევრ შეც­დო­მას და­აშ­ვე­ბი­ნებს და სა­ხელ­მწი­ფო­საც აზა­რა­ლებს. მა­ცხო­ვარ­მა ყვე­ლა­ზე უკეთ თქვა – მი­ე­ცით კე­ი­სარს კე­ის­რი­სა და ღმერ­თს ღვთი­სა. ეს ორი რამ – საღვთო და სა­ე­რო, გა­ყო­ფი­ლი უნდა იყოს და ყვე­ლა დე­მოკ­რა­ტი­ულ ქვე­ყა­ნა­ში ასეა.

ცხა­დია, პატ­რი­არ­ქს აქვს უფ­ლე­ბა, ყვე­ლა­ნა­ი­რი აზრი გა­მოთ­ქვას, ეს მისი თა­ვი­სუფ­ლე­ბაა, მაგ­რამ რო­დე­საც იგი პო­ლი­ტი­კურ გან­ცხა­დე­ბებს აკე­თებს, იმედს ვი­ტო­ვებ, რომ პო­ლი­ტი­კო­სე­ბი ამ აზრს არ მი­ი­ღე­ბენ ბოლო ინ­სტან­ცი­ის ჭეშ­მა­რი­ტე­ბად და სა­კითხს თა­ვი­სი შე­ხე­დუ­ლე­ბით, სა­კუ­თა­რი პო­ლი­ტი­კუ­რი ალ­ღო­თი და კა­ნო­ნის შე­სა­ბა­მი­სად გა­და­წყვე­ტენ.

რეზო შა­ტა­კიშ­ვი­ლი

გა­ზე­თი "ვერ­სია"

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
გიორგი ბაჩიაშვილი - საქართველოს წარმომადგენლებმა, ივანიშვილის დავალებით, მიმართეს ბანდიტურ გზას და მოტაცებით ჩამომიყვანეს საქართველოში

ნიკა რურუა: ეკლესიას პოლიტიკურ ცხოვრებაში ჩართვა ბევრ შეცდომას დააშვებინებს

ნიკა რურუა: ეკლესიას პოლიტიკურ ცხოვრებაში ჩართვა ბევრ შეცდომას დააშვებინებს

რატომ არ ეთანხმება მოსაზრებას, რომ ევრომაიდანზე საქართველოს ბედიც წყდება, აპირებდა თუ არა თანამოაზრეებთან ერთად ნაცმოძრაობიდან განდგომას, როგორ ხსნის ერთკაციანი პარტიების ფენომენსა და როგორ აფასებს ინტელიგენციის კმაყოფილება-უკმაყოფილებას? "ვერსია" ნიკა რურუას ესაუბრა.

- ევრომაიდანზე განვითარებული მოვლენების კვალდაკვალ, გაჩნდა პარალელები 7 ნოემბერთან, 26 მაისთან... დარბევის გარდა, უკრაინაში განვითარებულ მოვლენებთან ამ ორი თარიღის კავშირს ვერ ვხედავ, პირიქით, მოთხოვნებიც რადიკალურად განსხვავებულია და პროცესიც, თქვენ?

- ეს პარალელები ჩემთვისაც სრულიად გაუგებარი და მიუღებელია. როგორც ჩანს, ის ხალხი, რომელიც 26 მაისის გამოსვლებს ანდა 7 ნოემბერს საკუთარ "გმირობად" ითვლის, ახლა ცდილობს, ევრომაიდანზე გამოსულ უკრაინელებთან ასოცირდეს. კიევში ევროპასთან დაახლოების მიზნით გამოვიდა ასობით ათასი ადამიანი, საქართველოში ასობით ათასი ადამიანის ნაწილი გააღიზიანა საკმაოდ ხისტმა და მტკივნეულმა რეფორმებმა, რაღაც ნაწილი - მთავრობის არაკომუნიკაბელურობამ, ნაწილს კი მღვრიე წყალში თევზის დაჭერა უნდოდა. როგორც შემდეგ პატარკაციშვილის ჩანაწერებიდან გაირკვა, ის აპირებდა სახელმწიფოს გადატრიალებას – მინისტრის "დაძინებას", გაყალბებული ბიულეტენების დაბეჭდვას, დამხობას ვითომ ლეგიტიმური საფუძველი რომ ჰქონოდა. ეს იყო ერთ-ერთი რუსი ოლიგარქის, თუმცა ეთნიკურად ქართველი პატარკაციშვილის სპექტაკლი, რომელიც ძალზე უსიამოვნო სურათით დამთავრდა. 26 მაისი კი პუტინთან მიღებაზე ნამყოფი ერთ-ერთი ქართველი პოლიტიკოსის თვითშემოქმედება იყო, რომელიც სახელმწიფოს პროვოცირებას ცდილობდა. სამწუხაროდ, ეს პროვოკაცია მართლაც მოხდა, ასე რომ, ევრომაიდანთან არც ერთსა და არც მეორეს კავშირი არ აქვს.

რაც შეეხება ევრომაიდანს, ბუნებრივია, ეს მნიშვნელოვანი ბრძოლაა უკრაინისთვის იმიტომ, რომ იგი გეოგრაფიულადაც ევროპის შუაგულშია და რიცხობრივადაც იმხელა ქვეყანაა, მისი არჩევანი მნიშვნელოვანია ყველა პოსტსაბჭოთა ქვეყნისთვის, თუმცა წინააღმდეგი ვარ, ავტომატურად მივებათ უკრაინას და ვთქვათ, რომ თუ იქ რამე არ გამოვიდა, აქაც არ გამოვა. ეს ასე არაა, ჩვენ გვაქვს ჩვენი გზა და ეს გზა უნდა გავაგრძელოთ.

- ანუ არ ეთანხმებით იმ შეფასებას, რომ დღეს კიევში წყდება ქვეყნის ბედი?

- უკრაინის ბედი ნამდვილად წყდება. ბუნებრივია, საქართველოს ინტერესშიცაა, უკრაინაში რუსეთის ნეოიმპერიალისტური ძალები დამარცხდნენ. გარკვეულწილად, ისინი ჩვენს ბრძოლასაც იბრძვიან, მაგრამ ის, რომ ჩვენი ბედი წყდება კიევში, ჰიპერბოლაა. ჩვენი ბედი წყდება საქართველოში, სკოლებში, სახლებში, უნივერსიტეტებში, ქუჩებში, ჩვენს ბიზნესში და, რაც მთავარია, ჩვენი მთავრობის დერეფნებსა და კაბინეტებში.

- კარგი იქნებოდა, ასე იყოს... თუ კიევში ხალხმა დაამხო ხელისუფლება ევროპული ღირებულებების ღალატის გამო, ჩვენს ხელისუფლებას არ გაუჩნდება შიში, რომ ღალატის შემთხვევაში, აქაც იგივე მოხდება პრეცედენტს დიდი ძალა აქვს და სწორედ ამიტომაც ხომ არაა გარინდული საქართველოს ხელისუფლება, თუ არ ვცდები, მხოლოდ თინა ხიდაშელმა დაწერა, რომ მისი სული და გული ევრომაიდანზეა. ოფიციალური თბილისი დამუნჯებულია.

- ასე არაა, ვერ დაგეთანხმებით, რაც უნდა მოხდეს უკრაინაში, ჩვენი ხელისუფლება მაგას ვერც ასე გაბედავს, ვერც ისე. ქართველი ხალხის უმრავლესობა თავისუფლებაზეა ორიენტირებული და ევროინტეგრაციას უჭერს მხარს. იმისგან დამოუკიდებლად, როგორ დამთავრდება უკრაინული კრიზისი, საქართველოს ვერც ერთი ხელისუფლება ვერ გაბედავს ხალხის ნების წინააღმდეგ წასვლას და ორიენტაციის შემოტრიალებას პუტინის რუსეთის მონობის მიმართულებით – ეს გამორიცხულია! მინდა მჯეროდეს, რომ ეს არ აქვთ მიზნად ჩვენს ხელისუფალთ და რომც ჰქონდეთ, ვერ გააკეთებენ, ამას არ შეეგუება არც დიდი, არც პატარა. რაც შეეხება ამ ეტაპზე მათ სიჩუმეს, ანგარიშს უწევენ ოფიციალურ კიევს, მოკლედ, პოლიტკორექტულობას იჩენენ. ჩემი გემოვნებისთვის ეს ზედმეტად გაჩუმებაა, ფრთხილ, მაგრამ დემოკრატიის, უკრაინელი ხალხის მხარდამჭერ განცხადებას გავაკეთებდი, სადაც ევროპის უდიდესი ქვეყნების ლიდერები ღიად უჭერენ მხარს, სადაც გვიდო ვესტერველე ევრომაიდანზე მივიდა, აშშ-ს სახელმწიფო მდივანმა კიევში ვიზიტი გააუქმა, ჩვენებსაც შეეძლოთ გამოეხატათ მხარდაჭერა, მაგრამ ისინი ცდილობენ, პოლიტკორექტულობა შეინარჩუნონ, თუმცა ჩემი აზრით, ზედმეტად.

- ამბობთ, რომ ხელისუფლება ვერც ერთ შემთხვევაში ვერ შეძლებს ქვეყნის ორიენტაციის შეცვლას, მაგრამ თქვენი სტატუსები სოციალურ ქსელში ყველაზე მწვავე სწორედ ამ მიმართულებითაა.

- ეს ბუნებრივია, ყველანი, უნდა ვიყოთ ფხიზლად, ვაკონტროლოთ ხელისუფალთა მოტივაციები იმიტომ, რომ ადამიანი, მით უფრო ხელისუფლებაში მყოფი, ვერ უძლებს ცდუნებას, იჩენს სულმკოლეობას. მათი გარედან კონტროლი აუცილებელია, რაც ოპოზიციის საქმეა. ჩვენი პირდაპირი ვალდებულებაა, ვაჩვენოთ სწორი გზა პოლიტიკურ ოპონენტებს. მათი შეცდომები წესით უნდა გვაწყობდეს, მაგრამ როდესაც ეს ქვეყნის ბედს ეხება, ყველა ერთად უნდა ვიდგეთ... არ შეიძლება ხელის მოთბობა ქვეყნისთვის კატასტროფულ შეცდომებზე.

- ბოლო დროს, ბევრს საუბრობენ ნაციონალური მოძრაობის შიგნით მიმდინარე პროცესებზე, თქვენი ინტერვიუც გამოქვეყნდა, სადაც ღიად საუბრობთ, რომ პარტიაში გადაწყვეტილებას ერთი გუნდი იღებდა და აუცილებელია ამ წესის შეცვლა დემოკრატიული მმართველობის ფორმით.

- ეს უკვე მოხდა, პოლიტსაბჭოს არჩევნები ჩატარებულია და ამ შედეგით კმაყოფილი ვარ, ესაა შიდადემოკრატიისკენ გადადგმული დიდი ნაბიჯი. ნაციონალური მოძრაობა მალე მოხვდა ხელისუფლებაში, სადაც პარტიას არ აქვს ნამდვილ პარტიად ჩამოყალიბების დრო და საშუალება. სწორედ ახლაა ის მომენტი, როდესაც ეს ორგანიზაცია უნდა გადაიქცეს ნამდვილ, დასავლური ტიპის პარტიად.

- როდესაც პარტია ხელისუფლებაშია, შეიძლება არ გეთანხმებოდე, მაგრამ გამოგყვე ყველა გადაწყვეტილებაზე, თუნდაც იმიტომ, რომ ხელისუფლებაში ყოფნა კომფორტულია, მაგრამ როდესაც იგი ოპოზიციური ხდება და, სხვებთან ერთად, მეც მიწევს ბრძოლა, პოზიციის შუბლით გატანა, მაშინ კეთილი უნდა ინებონ და მეც მიმაღებინონ მონაწილეობა გადაწყვეტილებების მიღებაში...

- ყველა ნორმალურ ქვეყანაში ასეა, პარტიაში ყოველთვის არის შიდადებატები, შიდაარჩევნებიც, ყოველდღიური პარტიული საქმანობაც უკეთესია კამათის, დებატის, აზრთა გაცვლა-გამოვცლის რეჟიმში. ერთი ადამიანი უფრო მეტად და ხშირად ცდება, ვიდრე ბევრი.

- თუმცა ნაცმოძრაობის შემთხვევაში, არც იყო და არც თქვენ გქონდათ საუბარი ერთ პირზე, საუბარი იყო რამდენიმე პირზე...

- ამ დიალოგში შეგნებულად არ შემოვალ, არ მაინტერესებს... მაინტერესებს მანკიერი სისტემის გამოცვლა და არა ვინმეს დამცირება, ან ვინმეზე იერიშის მიტანა; ვლაპარაკობ პრინციპის გაუმჯობესებაზე, ჩემს მიერ შეთავაზებული პრინციპი ბევრად უკეთესია იმაზე, რაც იყო, რადგან იმან ბევრი შეცდომა გამოიწვია.

- არც იმას გამორიცხავენ, რომ პარტიას, შესაძლოა, გამოყოფოდნენ ახალგაზრდები და ჩამოყალიბებულიყო ახალი პოლიტიკური ძალა, მათ ერთ-ერთ სავარაუდო ლიდერად თქვენც გასახელებდნენ. ეს იმ შემთხვევაში მოხდებოდა, თუ პარტიის შიგნით პროცესები ისე არ წავიდოდა, როგორც წავიდა?

- როგორც ჩანს, მაინც რაღაც ინტრიგას ეძებ... საერთოდ არ ვარ პარტიის წევრი და არც ვარ ჩახედული მის საქმეებში. ყველანი ჩემი მეგობრები არიან და ეს იყო ჩემი მეგობრული რჩევა. გამოყოფას, გადაყოფასა და წასვლას რაც შეეხება – ვინც წამსვლელი იყო, ზეწოლას ვინც ვერ გაუძლო, წავიდა დიდი ხნის წინ, ასე რომ, არავინ არსად წასვლას არ აპირებს, ყველა ერთად ვაპირებთ, უკეთესი ქვეყნის მშენებლობას.

- ერთკაციან პარტიებზე მინდა გკითხოთ, საქართველოში რომ უხვადაა. შედეგს ვერც ერთ არჩევნებზე ვერ აღწევენ და მაინც აგრძელებენ ფუნქციონირებას, დავიჯერო, იმ დაფინანსების გამო წვალობენ, რომელსაც ბიუჯეტიდან იღებენ, დიდი ფული იშოვება პოლიტიკაში ამ სოლოფორმით თუ რა ფენომენთან გვაქვს საქმე?

- მეც თქვენსავით მეცინება ამ ერთკაციან პარტიებზე და თვითდანიშნულ ლიდერებზე. თუ რაიმე საინტერესო აქვთ, სხვები რატომ არ მიდიან? საქმეც ეგაა, უჭირთ კომუნიკაცია. საერთოდ, ქართველებს გვიჭირს კომუნიკაცია, ტარზანივით ვართ – კუნთები გვაქვს და ლაპარაკი არ ვიცით. დააკვირდით, თითქმის ყველა ლაპარაკი ჩხუბით მთავრდება. უნდა ვისწავლოთ ერთმანეთის მოსმენა, ერთმანეთის ინტერესების გათვალისწინება, რაღაც კონსენსუსამდე მისვლა, კომპრომისის გამონახვა. სანამ კომპრომისი საგინებელი სიტყვა იქნება საქართველოში, პოლიტიკურ ცხოვრებაში საინტერესოს ვერაფერს ვნახავთ. შენი ინტერესები უნდა დაიცვა, მაგრამ უნდა გაითვალისწინო მოწინააღმდეგის ინტერესებიც. ყველაფერი ან არაფერი – პოლიტიკაში არ ამართლებს, ეს მარტო მაშინ ხდება, როდესაც მტერი მოდის და ღიად გებრძვის, არ შეიძლება შიდაოპონენტს ისეთივე სისასტიკით ებრძოლო, როგორც მტერს.

- ანუ ფიქრობთ, ესენი კოლეგებთან საერთო ენის გამონახვას, ურთიერთობას ვერ ახერხებენ, ამიტომ გარბიან, ქმნიან სოლოპარტიებს და მათ ირგვლივ იკრიბება რაღაც პატარა პარტაქტივი.

- კი, კი და როგორც წესი, ასეთი პარტიები წარმოადგენენ მყვირალა ტიპაჟებისგან შემდგარ ერთმუჭა ჯგუფს და სრულ პოპულიზმზე არიან ორიენტირებულნი.

- ძირითადად, ასეთი პარტიებისგან იყო დაკომპლექტებული, თავის დროზე, თქვენი ოპოზიცია...

- და ახლანდელი "ოცნებაც".

- გყავდათ სუსტი ოპოზიცია, არავინ გიწევდათ რეალურ ოპონირებას და ამანაც მიგიყვანათ არჩევნებში მარცხამდე.

- გეთანხმებით, მაგრამ ეგ ერთ-ერთი მიზეზია. ჩემი აზრით, ეს მარცხი მოიტანა რამდენიმე ფაქტორმა – ცვლილების სურვილმა, ძალიან მტკივნეულმა და ეგზისტენციურმა პრობლემებმა, ელექტორატის ნაწილმა, უბრალოდ, თავი მოიტყუა და ჩათვალა, თვალს თუ დახუჭავდა, მტერი მტერი აღარ იქნებოდა. "ქართული ოცნების" რიტორიკა იყო, რომ უნდა დავუახლოვდეთ რუსეთს, რომ რუსეთთან დაძაბული ურთიერთობა სააკაშვილის ბრალია, გაიმარჯვეს და რა მოხდა? რამდენჯერ მიაყენეს მათ შეურაცხყოფა მავთულხლართებით, ადამიანის გატაცებით? რუსეთს პარტნიორად არასოდეს განუხილავს საქართველო, არც მაშინ და არც ახლა, მას უნდა ვასალი, რაზეც ქართველი ხალხი არასოდეს დათანხმდება, რაც უნდა იფიქროს ზოგიერთმა პოლიტიკოსმა.

- ალბათ, არ გინდათ ელექტორატის გაღიზიანება და მაგ მიზეზებიდან იმიტომ გამოტოვეთ რუსული სპეცსამსახურების ხელიც...

- რა თქმა უნდა, სპეცსამსახურის ხელიც ერია... აშკარად იყო ივანიშვილის ფულის იმედი, რომელიც მათ ღვთიურ მანანად წარმოედგინათ და, როგორც გაირკვა, ისევ ღვთიურ მანანად დარჩა. სწორიც ქნა, პირადი ფული რომ არ დაურიგა ხალხს, ეს პარაზიტიზმის პირველი რეცეპტია. რაც უნდა მდიდარი იყოს ადამიანი, მისი დარიგებული ფულით ქვეყანა ვერ გამდიდრდება. ქვეყანა მდიდარია მაშინ, როდესაც ადამიანებმა იციან ეფექტური შრომა, ჩვენ ახლა ეს გამოსავალი გვაქვს, ეფექტურად შრომა უნდა ვისწავლოთ. ყველამ ერთად, დიდი, პატარა, საშუალო ბიზნესი უნდა განვავითაროთ, განათლებას მივხედოთ. სამწუხაროდ, ამ მთავრობას ამის გაკეთების უნარი არ აქვს.

- ინტელიგენცია უკვე უკმაყოფილოა კულტურის მინისტრით, მათი უკმაყოფილება, ერთი მხრივ, ობიექტურია – მართლაც არაფერი კეთდება, მეორე მხრივ, სუბიექტურია და გამოწვეულია იმით, რომ რაღაცას არ უკმაყოფილებენ. რა ხდება, რეალურად, ამ ფენას ძალიან კარგად იცნობთ მინისტრის პოზიციიდან... რა ფენომენთან გვაქვს საქმე და დღეს რამდენად ობიექტურები არიან კულტურის მინისტრის შეფასებაში?

- ზუსტად არ ვიცნობ მათ პრეტენზიებს, რა პრეტენზიებზეა საუბარი? ზოგადი უკმაყოფილება, ხომ იცით, ქართველების სენია, ყოველთვის საკუთარი გასაჭირის მიზეზს ეძებენ სხვაში და სხვაგან და არა საკუთარ თავში. მოგეხსენებათ, ინტელიგენცია საბჭოთა ტერმინია, დასავლურ სამყაროში მას არ ხმარობენ, იქ ე.წ. ელიტები არსებობს, არსებობს ინტელექტუალური ელიტები, რომელშიც შედიან ინჟინრები, ექიმები, იურისტები, მათ შორის მწერლებიც და პოეტებიც, მაგრამ მარტო ეს არ არის ელიტა, ჩვენთან კი მარტო ასეა. პარაზიტიზმი არ უნდა წაახალისოს არც ერთმა ხელისუფლებამ იმიტომ, რომ პარაზიტობა დავრდომილობის წინაპირობაა. ჩვენი ინტელიგენციის რაღაც ნაწილი მიჩვეულიც იყო სახელმწიფოს კმაყოფაზე ცხოვრებას. მათი დიდი ნაწილი მუშაობდა, მაგრამ ნაწილი მიჩვეული იყო "ფავორებს" სახელმწიფოს მხრიდან, ასე მაგალითად, დაუბეჭდავდნენ ყოვლად უნიჭო წიგნს ასი ათასიანი ტირაჟით, მას ყიდულობდა ისევ სახელმწიფო - სკოლებისთვის, ბიბლიოთეკებისთვის და არავინ კითხულობდა, მაგრამ ეს ადამიანი იყო ბედნიერი, ჰყავდა მანქანაც, ჰქონდა აგარაკიც... ეს სისტემა რომ მოიშალა, ძალიან კარგია. ყველანაირად ვცდილობდი, სახელმწიფოს ასეთი ფავორიტები არ ჰყოლოდა, ყოველთვის ვეხმარებოდი მათ, ვისაც მართლა სჭირდებოდა დახმარება – ახალგაზრდობას. როდესაც ქვეყანა სუსტია და ღარიბი, დამწყებს უნდა დაეხმარო, ნიჭის რეალიზება რომ შეძლოს, ფრთები გაშალოს. ასევე აუცილებლად ვეხმარებოდი იმ ხალხს, ვისაც უჭირს, შრომა აღარ შეუძლია, მაგრამ დამსახურებული ადამიანია. ასეთი ასზე მეტი იყო.

- ამითაც ხომ არ ისარგებლა თავის დროზე ივანიშვილმა, თქვენ არ გასცემდით ფავორებს, ის გასცემდა წლების მანძილზე და მოიმადლიერა, მიიმხრო...

- იყო, რა თქმა უნდა, ეს... ცოტა მოსყიდვას ჰგავდა ეს ამბავი, თუმცა ვიღაცისთვის დახმარება დახმარება იყო, მაგრამ ისეთებიც იყვნენ, ვინც სახელმწიფოსგანაც იღებდნენ და ივანიშვილისგანაც. ერთ-ერთ ცნობილ ადამიანს, რომელიც ღია კრიტიკოსი იყო მთავრობისა, 6 ათასი ლარი ჰქონდა ხელფასი და ერთი ამდენს კიდევ ივანიშვილი აძლევდა, ვერ ვიტყვით, რომ ის კაცი შიმშილით კვდებოდა... ეს მაინც პოსტსაბჭოთა ავადმყოფობაა, ამგვარი ფსიქოლოგიური დამოკიდებულების ტრადიცია ყოველთვის იყო ჩვენს ინტელიგენციაში - მათ უხაროდათ და უნდოდათ ხელისუფლებასთან სიახლოვე იმიტომ, რომ საბჭოთა პერიოდში ეს იყო მათთვის არა მხოლოდ ფავორების წყარო, არამედ ხანდახან გადარჩენის საშუალებაც. განსაკუთრებით თავიდან - საბჭოთა ოკუპაციის პირველ წლებში მუსრი გაავლეს არა მარტო არისტოკრატიასა და ბიზნესელიტებს, არამედ შემოქმედებით ელიტებსაც. საქართველო რეპრესიების ყველა ტალღაზე ძალიან დაზარალდა – საუკეთესო ხალხი, უბრალოდ მოგვიკლეს, წაგვართვეს. ასეთი სოციალური "ინჟინერია" კომუნისტებმა ჩაატარეს იმიტომ, რომ გამოეყვანათ უსამშობლო, უღირებულებო, მორჩილი ადამიანები, ვინც პარტიასა და მის ყველა განცხადებას უსიტყვოდ დაემორჩილებოდა, ეს იყო შიშით შექმნილი სისტემა და სწორედ ამან დათრგუნა ინტელიგენცია. თავიდან ეს მათთვის ხელშეუხებლობის გარანტია იყო, 50-იანი წლების შემდეგ კი, ამქვეყნიური სიამეების მოპოვების გარანტია - კარგი ბინების, კარგი აგარაკების, ნაკვეთების და ა.შ.

- კულტურულ მემკვიდრეობის ნუსხაზე მინდა გკითხოთ. აღნიშნული ნუსხის შედგენაზე წლები მუშაობდნენ სპეციალისტები, ახლა სტატუსის მოხსნის პრეროგატივა ეკონომიკის სამინისტროს ენიჭება, საუბარია იმაზე, რომ 6 ათასი ობიექტიდან მხოლოდ 800 შეინარჩუნებს სათანადო სტატუსს. რა ხდება, ვერ ინახავენ თუ ეს ყველაფერი იმისთვისაა, რომ უპრობლემოდ გაყიდონ?

- ეს ყველაფერი ხდება იმიტომ, რომ ინვესტორებზე ოდიექტები იოლად გაყიდონ. რისი გაყიდვაც შეიძლება, იმის გაყიდვა, შესაძლოა, ცუდიც არ იყოს, მაგრამ ეკონომიკის სამინისტროს კულტურული მემკვიდრეობის ძეგლის სტატუსის მოსხნა რომ შეეძლება, ნამდვილად ცუდი იდეაა იმიტომ, რომ ხანდახან ბიზნესი დაუნდობელია კულტურასთან მიმართებაში - მას შეუძლია ეგოისტურად დაანგრიოს ღირებული, რამაც საუკუნეებს გეაუძლო და წამოჭიმოს იქ სასტუმრო, რომელსაც ექნება მხოლოდ მონეტარული ღირებულება და არა კულტურული. ძეგლის სტატუსის მინიჭებისა და ჩამორთმევის პრიორიტეტი უნდა დარჩეს კულტურის სამინისტროს პრეროგატივად.

- თვითმართველობის კანონის პროექტის წინააღმდეგ გაილაშქრა პატრიარქმა. ბევრი იურისტი, ისტორიკოსიც იგივეს აცხადებს, რომ ეს კანონი საქართველოს დაშლის საფრთხის შემცველია, მაგრამ ფაქტი, რომ პატრიარქი ასე ღიად ერევა სახელმწიფოს საქმეებში - თავისთავად სახიფათოა.

- მომხრე ვარ, ეკლესია არ ჩაერიოს პოლიტიკაში. ეკლესიამ უნდა მწყემსოს მრევლი ქრისტიანულად, მისცეს შვება, აღასრულოს საიდუმლო რიტუალები - მიიღოს აღსარება და გვირჩიოს, როგორ ვიცხოვროთ. პოლიტიკური ცხოვრება არის ამქვეყნიური ამბები, მასში ჩართვა ეკლესიასაც ბევრ შეცდომას დააშვებინებს და სახელმწიფოსაც აზარალებს. მაცხოვარმა ყველაზე უკეთ თქვა – მიეცით კეისარს კეისრისა და ღმერთს ღვთისა. ეს ორი რამ – საღვთო და საერო, გაყოფილი უნდა იყოს და ყველა დემოკრატიულ ქვეყანაში ასეა.

ცხადია, პატრიარქს აქვს უფლება, ყველანაირი აზრი გამოთქვას, ეს მისი თავისუფლებაა, მაგრამ როდესაც იგი პოლიტიკურ განცხადებებს აკეთებს, იმედს ვიტოვებ, რომ პოლიტიკოსები ამ აზრს არ მიიღებენ ბოლო ინსტანციის ჭეშმარიტებად და საკითხს თავისი შეხედულებით, საკუთარი პოლიტიკური ალღოთი და კანონის შესაბამისად გადაწყვეტენ.

რეზო შატაკიშვილი

გაზეთი "ვერსია"

LIVE: გია ხუხაშვილი "ნიუსრუმიდან"

"ანტიგმირი უნდა დამალო" -  გია ხუხაშვილი  პარლამენტიდან ვანო ზარდიაშვილის წასვლაზე

უკრაინის პროკურატურამ მიხეილ სააკაშვილის მიმართვაზე საქმე აღძრა

×
Live: ეთერშია გადაცემა "360 გრადუსი"