მსოფლიო
პოლიტიკა
საზოგადოება

3

ივლისი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

ხუთშაბათი, მთვარის მეცხრე დღე დაიწყება 14:46-ზე, მთვარე სასწორშია – დღის ენერგია უარყოფითად მოქმედებს ადამიანებზე. პროვოკაციების დღეა, უფრთხილდით მოტყუებას და ცდუნებებს, იყავით მოკრძალებული. კარგი დღეა მარხვისთვის. საკვები უნდა იყოს მარტივი და მსუბუქი. არ მიირთვათ ხელოვნური პროდუქტები, ნამცხვრები, სოკო და ხორცი. ცოტა დაისვენეთ, აღიდგინეთ ძალა. მოუფრთხილდით პირად ნივთებს. იყავით თავშეკავებული და ტოლერანტული სამსახურში, კომუნიკაციაში, ეცადეთ არავის ანაწყენოთ. არ მიიღოთ მონაწილეობა სარისკო საქმიანობაში. არ არის რეკომენდებული ბიზნესის დაწყება. პრეზენტაციებსა და გასართობ ღონისძიებებზე დასწრება. ხელშეკრულებების გაფორმება. საბუთების შედგენა. ეს დღე ყველაზე არახელსაყრელია ქორწინებისა და საქორწილო ღონისძიებებისთვის.
სამართალი
მოზაიკა
სპორტი
სამხედრო
კონფლიქტები
მეცნიერება
კულტურა/შოუბიზნესი
Faceამბები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
გრა­მა­ტი­კის მო­ძუ­ლე­ე­ბი - "პირ­ველ­კურ­სე­ლე­ბი მე­უბ­ნე­ბი­ან, რომ გრა­მა­ტი­კა სა­ერ­თოდ არ უს­წავ­ლი­ათ!"
გრა­მა­ტი­კის მო­ძუ­ლე­ე­ბი - "პირ­ველ­კურ­სე­ლე­ბი მე­უბ­ნე­ბი­ან, რომ გრა­მა­ტი­კა სა­ერ­თოდ არ უს­წავ­ლი­ათ!"

ქარ­თუ­ლი ენა, მი­სი გრა­მა­ტი­კა, სას­წავ­ლო დის­ციპ­ლი­ნებს შო­რის მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თვის კვლავ აქი­ლევ­სის ქუს­ლად რჩე­ბა; მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ არა­ერ­თი სა­ხელ­მძღვა­ნე­ლო, მოს­წავ­ლის რვე­უ­ლი შე­იქ­მნა - აკა­კი შა­ნი­ძის, ლეო კვა­ჭა­ძის, ივა­ნე იმ­ნა­იშ­ვი­ლის "ქარ­თუ­ლი ენის გრა­მა­ტი­კა", ავ­თან­დილ არა­ბუ­ლის "ქარ­თუ­ლი ენის სამ­ყა­რო" და ა.შ. - გა­მო­კითხ­ვი­სას, სკო­ლა­დამ­თავ­რე­ბულ­თა უმ­რავ­ლე­სო­ბა ამ­ბობს, რომ "ქარ­თუ­ლი გრა­მა­ტი­კა უჭირ­და, არ ეს­მო­და". რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა გა­და­იჭ­რას ეს პრობ­ლე­მა? - ამ სა­კითხ­ზე ფი­ლო­ლო­გი­ის მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა დოქ­ტო­რი, პრო­ფე­სო­რი ავ­თან­დილ არა­ბუ­ლი გვე­სა­უბ­რე­ბა:

- და­ბალ კლა­სებ­ში სის­ტე­მუ­რი გრა­მა­ტი­კის სწავ­ლე­ბის კა­ტე­გო­რი­უ­ლი წი­ნა­ა­ღ­მდე­გი ვარ, ეს იმ დრო­ის გად­მო­ნაშ­თი­ა, რო­ცა სის­ტე­მუ­რი გრა­მა­ტი­კა რუ­სუ­ლი გრა­მა­ტი­კის სტან­დარ­ტით ის­წავ­ლე­ბო­და და ძალ­ზე ად­რე­უ­ლი ასა­კი­დან, მე­ო­რე-­მე­სა­მე კლა­სი­დან იწყ­ე­ბო­და, რაც არას­წო­რი მიდ­გო­მაა და, ­რაც მთა­ვა­რი­ა, ბავ­შვებ­ში გა­ღი­ზი­ა­ნე­ბას იწ­ვევს; კვლე­ვებ­მა აჩ­ვე­ნა, რომ ისი­ნი წე­სებს მხო­ლოდ იზე­პი­რე­ბენ, არსს ვერ იგე­ბენ და გრა­მა­ტი­კის მო­ძუ­ლე­ე­ბად ყა­ლიბ­დე­ბი­ან, მე-4-5 კლა­სელს ცხა­დი­ა, უჭირს მორ­ფო­ლო­გი­ი­სა და სინ­ტაქ­სის, ზმნი­სა და შე­მას­მენ­ლის გარ­ჩე­ვა; ქარ­თუ­ლი ენა გრა­მა­ტი­კას­თან არ უნ­და იგივ­დე­ბო­დეს, მით უმე­ტეს, რომ მშობ­ლი­ური ენის გრა­მა­ტი­კას, უცხო ენის გრა­მა­ტი­კის­გან გან­სხვა­ვე­ბით, ბავ­შვი ენის ად­გმას­თან ერ­თად ით­ვი­სებს, არ სჭირ­დე­ბა რთუ­ლი კონ­სტრუქ­ცი­ე­ბის დას­წავ­ლა. წიგ­ნი­ერ, ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ქარ­თულს მო­ზარ­დი მა­ინც ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ტექ­სტე­ბით სწავ­ლობს და არა გრა­მა­ტი­კის წე­სე­ბის ზე­პი­რად სწავ­ლით. დად­გე­ნი­ლი­ა, რომ მე-4-5 კლა­სე­ლე­ბი ცნე­ბებს ვერ აღიქ­ვა­მენ და კონ­კრე­ტუ­ლი ფაქ­ტე­ბის გან­ზო­გა­დე­ბა უჭირთ, ამი­ტომ მი­მაჩ­ნი­ა, რომ ამ კლა­სებ­ში მე­ტი ყუ­რადღ­ე­ბა პრაქ­ტი­კულ სა­ვარ­ჯი­შო­ებს უნ­და და­ეთ­მოს, ხო­ლო სის­ტე­მუ­რი გრა­მა­ტი­კა მა­ღალ კლა­სებ­ში ვას­წავ­ლოთ. ენის სწავ­ლე­ბა მარ­ტო გრა­მა­ტი­კა არ არის. პრობ­ლე­მაა ისიც, რომ სკო­ლა­ში ქარ­თული ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის გაკ­ვე­თი­ლებს კვი­რა­ში 2 სა­ა­თი მო­აკ­ლდა, ძი­რი­თა­დად, გრა­მა­ტი­კის ხარ­ჯზე, ასე­თი­ა, სამ­წუ­ხა­როდ, ზო­გი­ერ­თი მას­წავ­ლებ­ლის არ­ჩე­ვა­ნი. ამ წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში პე­და­გოგ­თა ნა­წი­ლი და­უბ­რუნ­და სქო­ლას­ტი­კურ გრა­მა­ტი­კას - შა­ნი­ძეს, კვა­ჭა­ძეს, რომ­ლი­თაც თა­ო­ბებ­მა ის­წავ­ლეს, მაგ­რამ ახ­ლა სწავ­ლე­ბის სხვა სის­ტე­მა­ა, ზოგ­მა გრა­მა­ტი­კა სა­ერ­თოდ უარ­ყო, და შე­დე­გი ისა­ა, რომ მყავს სტუ­დენ­ტე­ბი, პირ­ველ­კურ­სე­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც მე­უბ­ნე­ბი­ან, რომ გრა­მა­ტი­კა სა­ერ­თოდ არ უს­წავ­ლი­ათ! დღეს ხში­რად ამ­ბო­ბენ - გრა­მა­ტი­კა არ ის­წავ­ლე­ბა, სა­ხელ­მძღვა­ნე­ლო­ე­ბი არ გვაქ­ვსო, თუმ­ცა ასე არ არის - არ­სე­ბობს სტან­დარ­ტი, პროგ­რა­მე­ბი, სა­ხელ­მძღვა­ნე­ლოს თან ახ­ლავს პრაქ­ტი­კუ­ლი გრა­მა­ტი­კის რვე­უ­ლე­ბი. ვფიქ­რობ, თუ ის მოკ­ლე­ბუ­ლი სა­ა­თე­ბი აღ­დგე­ბა, ეს ყვე­ლა მას­წავ­ლე­ბელს და­ა­ვალ­დე­ბუ­ლებს, მოს­წავ­ლე­ებს გრა­მა­ტი­კა ას­წავ­ლოს. ჩვე­ნი ახალ­გაზ­რდე­ბი ნა­კითხ­ე­ბი არ არი­ან არა იმი­ტომ, რომ გრა­მა­ტი­კა არ იცი­ან, არა­მედ იმი­ტომ, რომ ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ტექ­სტებს არ იც­ნო­ბენ­. გრა­მა­ტი­კა არის მა­სა­ლა, რო­მელ­საც ვერ გა­მო­ი­ყე­ნებ, თუ სა­ფუძ­ვე­ლი არ გაქვს, ის მშვე­ნი­ე­რი შე­ნო­ბა­ა, რომ­ლის არ­ქი­ტექ­ტუ­რა მოს­წავ­ლეს მა­შინ უნ­და და­ა­ნახო, ას­წავ­ლო, რო­ცა ამის აღ­ქმის უნა­რი ექ­ნე­ბა.

ნინო კვი­ტაშ­ვი­ლი

ყო­ველკ­ვი­რე­უ­ლი გა­ზე­თი "ყვე­ლა სი­ახ­ლე"

(გა­მო­დის ოთხშა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
საქართველოში ყოველთვიურ ხელფასს დაახლოებით მილიონი ადამიანი იღებს, აქედან უმეტესობას ხელფასი თვეში 1200 დან 2400 ლარამდე აქვს

გრა­მა­ტი­კის მო­ძუ­ლე­ე­ბი - "პირ­ველ­კურ­სე­ლე­ბი მე­უბ­ნე­ბი­ან, რომ გრა­მა­ტი­კა სა­ერ­თოდ არ უს­წავ­ლი­ათ!"

გრა­მა­ტი­კის მო­ძუ­ლე­ე­ბი - "პირ­ველ­კურ­სე­ლე­ბი მე­უბ­ნე­ბი­ან, რომ გრა­მა­ტი­კა სა­ერ­თოდ არ უს­წავ­ლი­ათ!"

ქარ­თუ­ლი ენა, მი­სი გრა­მა­ტი­კა, სას­წავ­ლო დის­ციპ­ლი­ნებს შო­რის მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თვის კვლავ აქი­ლევ­სის ქუს­ლად რჩე­ბა; მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ არა­ერ­თი სა­ხელ­მძღვა­ნე­ლო, მოს­წავ­ლის რვე­უ­ლი შე­იქ­მნა - აკა­კი შა­ნი­ძის, ლეო კვა­ჭა­ძის, ივა­ნე იმ­ნა­იშ­ვი­ლის "ქარ­თუ­ლი ენის გრა­მა­ტი­კა", ავ­თან­დილ არა­ბუ­ლის "ქარ­თუ­ლი ენის სამ­ყა­რო" და ა.შ. - გა­მო­კითხ­ვი­სას, სკო­ლა­დამ­თავ­რე­ბულ­თა უმ­რავ­ლე­სო­ბა ამ­ბობს, რომ "ქარ­თუ­ლი გრა­მა­ტი­კა უჭირ­და, არ ეს­მო­და". რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა გა­და­იჭ­რას ეს პრობ­ლე­მა? - ამ სა­კითხ­ზე ფი­ლო­ლო­გი­ის მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა დოქ­ტო­რი, პრო­ფე­სო­რი ავ­თან­დილ არა­ბუ­ლი გვე­სა­უბ­რე­ბა:

- და­ბალ კლა­სებ­ში სის­ტე­მუ­რი გრა­მა­ტი­კის სწავ­ლე­ბის კა­ტე­გო­რი­უ­ლი წი­ნა­ა­ღ­მდე­გი ვარ, ეს იმ დრო­ის გად­მო­ნაშ­თი­ა, რო­ცა სის­ტე­მუ­რი გრა­მა­ტი­კა რუ­სუ­ლი გრა­მა­ტი­კის სტან­დარ­ტით ის­წავ­ლე­ბო­და და ძალ­ზე ად­რე­უ­ლი ასა­კი­დან, მე­ო­რე-­მე­სა­მე კლა­სი­დან იწყ­ე­ბო­და, რაც არას­წო­რი მიდ­გო­მაა და, ­რაც მთა­ვა­რი­ა, ბავ­შვებ­ში გა­ღი­ზი­ა­ნე­ბას იწ­ვევს; კვლე­ვებ­მა აჩ­ვე­ნა, რომ ისი­ნი წე­სებს მხო­ლოდ იზე­პი­რე­ბენ, არსს ვერ იგე­ბენ და გრა­მა­ტი­კის მო­ძუ­ლე­ე­ბად ყა­ლიბ­დე­ბი­ან, მე-4-5 კლა­სელს ცხა­დი­ა, უჭირს მორ­ფო­ლო­გი­ი­სა და სინ­ტაქ­სის, ზმნი­სა და შე­მას­მენ­ლის გარ­ჩე­ვა; ქარ­თუ­ლი ენა გრა­მა­ტი­კას­თან არ უნ­და იგივ­დე­ბო­დეს, მით უმე­ტეს, რომ მშობ­ლი­ური ენის გრა­მა­ტი­კას, უცხო ენის გრა­მა­ტი­კის­გან გან­სხვა­ვე­ბით, ბავ­შვი ენის ად­გმას­თან ერ­თად ით­ვი­სებს, არ სჭირ­დე­ბა რთუ­ლი კონ­სტრუქ­ცი­ე­ბის დას­წავ­ლა. წიგ­ნი­ერ, ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ქარ­თულს მო­ზარ­დი მა­ინც ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ტექ­სტე­ბით სწავ­ლობს და არა გრა­მა­ტი­კის წე­სე­ბის ზე­პი­რად სწავ­ლით. დად­გე­ნი­ლი­ა, რომ მე-4-5 კლა­სე­ლე­ბი ცნე­ბებს ვერ აღიქ­ვა­მენ და კონ­კრე­ტუ­ლი ფაქ­ტე­ბის გან­ზო­გა­დე­ბა უჭირთ, ამი­ტომ მი­მაჩ­ნი­ა, რომ ამ კლა­სებ­ში მე­ტი ყუ­რადღ­ე­ბა პრაქ­ტი­კულ სა­ვარ­ჯი­შო­ებს უნ­და და­ეთ­მოს, ხო­ლო სის­ტე­მუ­რი გრა­მა­ტი­კა მა­ღალ კლა­სებ­ში ვას­წავ­ლოთ. ენის სწავ­ლე­ბა მარ­ტო გრა­მა­ტი­კა არ არის. პრობ­ლე­მაა ისიც, რომ სკო­ლა­ში ქარ­თული ენისა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის გაკ­ვე­თი­ლებს კვი­რა­ში 2 სა­ა­თი მო­აკ­ლდა, ძი­რი­თა­დად, გრა­მა­ტი­კის ხარ­ჯზე, ასე­თი­ა, სამ­წუ­ხა­როდ, ზო­გი­ერ­თი მას­წავ­ლებ­ლის არ­ჩე­ვა­ნი. ამ წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში პე­და­გოგ­თა ნა­წი­ლი და­უბ­რუნ­და სქო­ლას­ტი­კურ გრა­მა­ტი­კას - შა­ნი­ძეს, კვა­ჭა­ძეს, რომ­ლი­თაც თა­ო­ბებ­მა ის­წავ­ლეს, მაგ­რამ ახ­ლა სწავ­ლე­ბის სხვა სის­ტე­მა­ა, ზოგ­მა გრა­მა­ტი­კა სა­ერ­თოდ უარ­ყო, და შე­დე­გი ისა­ა, რომ მყავს სტუ­დენ­ტე­ბი, პირ­ველ­კურ­სე­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც მე­უბ­ნე­ბი­ან, რომ გრა­მა­ტი­კა სა­ერ­თოდ არ უს­წავ­ლი­ათ! დღეს ხში­რად ამ­ბო­ბენ - გრა­მა­ტი­კა არ ის­წავ­ლე­ბა, სა­ხელ­მძღვა­ნე­ლო­ე­ბი არ გვაქ­ვსო, თუმ­ცა ასე არ არის - არ­სე­ბობს სტან­დარ­ტი, პროგ­რა­მე­ბი, სა­ხელ­მძღვა­ნე­ლოს თან ახ­ლავს პრაქ­ტი­კუ­ლი გრა­მა­ტი­კის რვე­უ­ლე­ბი. ვფიქ­რობ, თუ ის მოკ­ლე­ბუ­ლი სა­ა­თე­ბი აღ­დგე­ბა, ეს ყვე­ლა მას­წავ­ლე­ბელს და­ა­ვალ­დე­ბუ­ლებს, მოს­წავ­ლე­ებს გრა­მა­ტი­კა ას­წავ­ლოს. ჩვე­ნი ახალ­გაზ­რდე­ბი ნა­კითხ­ე­ბი არ არი­ან არა იმი­ტომ, რომ გრა­მა­ტი­კა არ იცი­ან, არა­მედ იმი­ტომ, რომ ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ტექ­სტებს არ იც­ნო­ბენ­. გრა­მა­ტი­კა არის მა­სა­ლა, რო­მელ­საც ვერ გა­მო­ი­ყე­ნებ, თუ სა­ფუძ­ვე­ლი არ გაქვს, ის მშვე­ნი­ე­რი შე­ნო­ბა­ა, რომ­ლის არ­ქი­ტექ­ტუ­რა მოს­წავ­ლეს მა­შინ უნ­და და­ა­ნახო, ას­წავ­ლო, რო­ცა ამის აღ­ქმის უნა­რი ექ­ნე­ბა.

ნინო კვიტაშვილი

ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"

(გამოდის ოთხშაბათობით)

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია