პოლიტიკა
მსოფლიო
საზოგადოება

30

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

კვირა, მთვარის მეორე დღე დაიწყება 07:11-ზე, მთვარე ვერძშია კარგი დღეა ნებისმიერი საქმის დასაწყებად; ფინანსური საკითხების მოსაგვარებლად; ვაჭრობისთვის. არ იკამათოთ, გადადეთ სასამართლო საქმეები. კარგ დღეა შემოქმედებითი და სამეცნიერო საქმეებისთვის. სწავლისთვის და გამოცდების ჩასაბარებლად. უფროსთან შეხვედრა სიკეთეს არ მოგიტანთ. კარგი დღეა საქმიანობის, სამსახურის შესაცვლელად. თამამად გაემგზავრეთ სამოგზაუროდ, მივლინებაში. სხვა დღისთვის გადადეთ ნიშნობა და ქორწინება. შეამცირეთ ალკოჰოლისა და სასმლის დოზა. მოერიდეთ ყოველგვარ ოპერაციასა და პროცედურას: თვალებზე, პირის ღრუში, ყურებზე; აგრეთვე დიდხანს კითხვასა და ტელევიზორის ყურებას.
სამართალი
Faceამბები
მეცნიერება
სამხედრო
კულტურა/შოუბიზნესი
მოზაიკა
კონფლიქტები
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
რატომ იხურება სანდრა რულოვსის რადიო "მუზა"?
რატომ იხურება სანდრა რულოვსის რადიო "მუზა"?

"მუზა" და­ხურ­ვის პი­რა­საა. რას ვე­ლო­დე­ბით, გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას დღემ­დე არ იღე­ბენ. მი­ვი­დეთ კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტროს­თან მო­თხოვ­ნით - არ მოკ­ლათ "მუზა"! - ამ პა­თო­სის სა­ტე­ლე­ფო­ნო ზა­რე­ბი რა­დიო "მუ­ზას" ოფის­ში არ წყდე­ბა. მე­ლო­მა­ნე­ბი პირ­და­პირ ეთერ­შიც რა­დი­კა­ლუ­რე­ბი არი­ან და მო­ი­თხო­ვენ - სა­ნამ მე­დი­ა­სივ­რცი­დან გაქ­რე­ბა სა­ქარ­თვე­ლო­ში ერ­თა­დერ­თი არა­კო­მერ­ცი­უ­ლი და ამი­ერ­კავ­კა­სი­ა­ში ერ­თა­დერ­თი, სრუ­ლად კლა­სი­კურ მუ­სი­კა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი რა­დიო, ყვე­ლა­ნი და­ვი­რაზ­მოთ მის გა­და­სარ­ჩე­ნად. რა­დი­ოს ხელ­მძღვა­ნე­ლე­ბი კი ოდი­შა­რი­ას უწყე­ბის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას ელო­დე­ბი­ან. კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტრო­ში აცხა­დე­ბენ, რომ ვი­თა­რე­ბა სა­მარ­თლებ­რივ ჩიხ­შია.

"მუ­ზას" გარ­შე­მო ვი­თა­რე­ბა მა­შინ და­ი­ძა­ბა, როცა ბი­ძი­ნა ივა­ნიშ­ვილ­მა პო­ლი­ტი­კა­ში მოს­ვლის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბა მი­ი­ღო. 2007 წელს, სა­ქარ­თვე­ლოს პირ­ვე­ლი ლე­დის, სან­დრა ელი­სა­ბედ რუ­ლოვ­სის მიერ და­არ­სე­ბულ რა­დი­ოს შექ­მნის დღი­დან სწო­რედ საქ­ველ­მოქ­მე­დო ფონ­დი "ქარ­თუ" აფი­ნან­სებ­და. რა­დი­ოს გე­ნე­რა­ლუ­რი მე­ნე­ჯე­რი შო­რე­ნა კო­პა­ლე­იშ­ვი­ლი "ვერ­სი­ას­თან" სა­უბ­რი­სას აცხა­დებს, რომ და­ფი­ნან­სე­ბის სა­კი­თხი ყო­ველ­თვის გამჭვირ­ვა­ლე იყო: "5 წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში, რა­დი­ოს "ქარ­თუ" აფი­ნან­სებ­და. პო­ლი­ტი­კუ­რი ვი­თა­რე­ბის შეც­ვლის შემ­დეგ, ინ­ტე­რეს­თა კონ­ფლიქ­ტი წარ­მო­იშ­ვა მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ პირ­ვე­ლი ლე­დის მიერ და­არ­სე­ბუ­ლი რა­დიო სრუ­ლი­ად აპო­ლი­ტი­კუ­რია, მის ეთერ­ში არა­სო­დეს გა­სუ­ლა პო­ლი­ტი­კუ­რი რეკ­ლა­მა, მო­წო­დე­ბა, გა­და­ცე­მა თუ თოქ-შოუ. "მუზა" ემ­სა­ხუ­რე­ბო­და მხო­ლოდ კულ­ტუ­რის პრო­პა­გან­დას!"

2012 წლი­დან "ქარ­თუს" და­ფი­ნან­სე­ბა რა­დი­ოს აღარ აქვს. მა­უ­წყებ­ლის ხელ­მძღვა­ნე­ლე­ბი კი ინ­ვეს­ტო­რის ძებ­ნას იწყე­ბენ. "მივ­მარ­თეთ რამ­დე­ნი­მე ფონდს, მე­გო­ბარს... მათ გარ­კვე­უ­ლი დახ­მა­რე­ბა გაგ­ვი­წი­ეს, მაგ­რამ რა­დი­ოს გა­მარ­თუ­ლად ფუნ­ქცი­ო­ნი­რე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფა არაა მარ­ტი­ვი, მით უმე­ტეს, აქ ნაკ­ლე­ბია კო­მერ­ცი­უ­ლი ინ­ტე­რე­სი. ყვე­ლა გვე­კი­თხე­ბო­და, რა­ტომ ეძებთ ინ­ვეს­ტორს, ქვეყ­ნის პრეს­ტი­ჟი არაა, ამ ფორ­მა­ტის რა­დიო არ­სე­ბობ­დეს, მი­მარ­თეთ მთავ­რო­ბა­სო".

ევ­რო­პის თით­ქმის ყვე­ლა ქვე­ყა­ნა­ში არ­სე­ბობს სა­ხელ­მწი­ფოს მიერ და­ფი­ნან­სე­ბუ­ლი მე­დი­ა­სა­შუ­ა­ლე­ბე­ბი, რო­მელ­თა ეთერ­შიც კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კა ჟღერს. ქარ­თუ­ლი კა­ნონ­მდებ­ლო­ბა კრძა­ლავს, სა­მი­ნის­ტროს ლი­ცენ­ზია ჰქონ­დეს მა­უ­წყე­ბელ­ზე, თუმ­ცა გუ­რამ ოდი­შა­რი­ამ, სან­დრა რუ­ლოვსთან ერ­თად, 2013 წლის 27 მა­ისს ჯერ ხელი მო­ა­წე­რა ურ­თი­ერ­თგა­გე­ბის მე­მო­რან­დუმს, რომ­ლის თა­ნახ­მად, "მუზა" სა­მი­ნის­ტროს უნდა გა­დას­ცე­მო­და, 4 თვის შემ­დეგ კი, აღ­მო­ა­ჩი­ნა, რომ თურ­მე ამის უფ­ლე­ბა არ ჰქონ­და (?!). მე­მო­რან­დუ­მის თა­ნახ­მად, კლა­სი­კუ­რი, ქარ­თუ­ლი, ტრა­დი­ცი­უ­ლი და სა­სუ­ლი­ე­რო მუ­სი­კის გან­ვი­თა­რე­ბა­ში "მუ­ზას" მნიშ­ვნე­ლო­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით, გა­მოთ­ქვეს მზად­ყოფ­ნა, ურ­თი­ერ­თთა­ნამ­შრომ­ლო­ბით ხელი შე­უ­წყონ რა­დი­ოს სა­ჯა­რო სა­მარ­თლის იუ­რი­დი­ულ პი­რად და­ფუძ­ნე­ბას და ფუნ­ქცი­ო­ნი­რე­ბას. მე­მო­რან­დუმ­ში, რო­მელ­საც ხელს კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის ხელ­შე­წყო­ბის ასო­ცი­ა­ცი­ის დამ­ფუძ­ნე­ბე­ლი სან­დრა რუ­ლოვ­სი და სა­ქარ­თვე­ლოს კულ­ტუ­რი­სა და ძეგლ­თა დაც­ვის მი­ნის­ტრი გუ­რამ ოდი­შა­რია აწე­რენ, გარ­კვე­ვით წე­რია, რომ სსიპ-ის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბის შემ­დეგ, ასო­ცი­ა­ცი­ის სა­კუთ­რე­ბა­ში არ­სე­ბულ მა­ტე­რი­ა­ლურ-ტექ­ნი­კურ სა­შუ­ა­ლე­ბებს, ასო­ცი­ა­ცია სა­კუთ­რე­ბა­ში გა­დას­ცემ­და სა­ხელ­მწი­ფოს მიერ და­ფუძ­ნე­ბულ სა­ჯა­რო სა­მარ­თლის იუ­რი­დი­ულ პირს. "მე­მო­რან­დუ­მის გა­ფორ­მე­ბის შემ­დეგ ყვე­ლა­ნი ვი­ყა­ვით ბედ­ნი­ე­რე­ბი. მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი იყო, რომ რა­დიო გა­და­ე­ცე­მო­და სა­ხელ­მწი­ფოს და არა რო­მე­ლი­მე კერ­ძო პირს ან სტრუქ­ტუ­რას, რაც უფრო დიდ მნიშ­ვნე­ლო­ბას შეს­ძენ­და მას", - აცხა­დებს შო­რე­ნა კო­პა­ლე­იშ­ვი­ლი.

სა­მარ­თლებ­რივ ჩიხ­ში ვი­თა­რე­ბა სწო­რედ ამ მე­მო­რან­დუ­მის გა­ფორ­მე­ბის შემ­დეგ შე­ვი­და. რამ­დე­ნი­მე თვე­ში ოდი­შა­რი­ამ აღ­მო­ა­ჩი­ნა, რომ მის უწყე­ბას მა­უ­წყებ­ლის მეს­ვე­უ­რო­ბის უფ­ლე­ბას კა­ნო­ნი არ აძ­ლევ­და. "როცა ეს აღ­მო­ა­ჩი­ნეს, გა­მო­ი­ძებ­ნა პრობ­ლე­მის მოგ­ვა­რე­ბის კა­ნო­ნი­ე­რი გზა - კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტროს სა­კა­ნონ­მდებ­ლო ინი­ცი­ა­ტი­ვა უნდა მო­ემ­ზა­დე­ბი­ნა, რომ­ლის თა­ნახ­მად, მას გა­მო­ნაკ­ლი­სის სა­ხით მი­ე­ცე­მო­და არა­კო­მერ­ცი­უ­ლი, მხო­ლოდ კულ­ტუ­რის პრო­პა­გან­და­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი მე­დი­ა­სა­შუ­ა­ლე­ბის ფლო­ბის უფ­ლე­ბა. ამა­ზე თან­ხმო­ბა გას­ცა იუს­ტი­ცი­ის სა­მი­ნის­ტრომ, კო­მუ­ნი­კა­ცი­ე­ბის მა­რე­გუ­ლი­რე­ბელ­მა კო­მი­სი­ამ... შე­ფერ­ხე­ბა იყო ეკო­ნო­მი­კის სა­მი­ნის­ტროს­გან, რო­გორც კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტრის მო­ად­გი­ლე მარ­გიშ­ვილ­მა გან­მი­მარ­ტა, ამის მი­ზე­ზი ისაა, რომ 2015 წელს იგეგ­მე­ბა გარ­კვე­უ­ლი ცვლი­ლე­ბე­ბი მა­უ­წყებ­ლის შე­სა­ხებ კა­ნონ­ში და მე­დი­ა­სა­შუ­ა­ლე­ბე­ბი HD ფორ­მატ­ზე გა­და­დი­ან, მაგ­რამ რა შუ­ა­შია აქ რა­დიო, გა­უ­გე­ბა­რია. სა­ბო­ლო­ოდ, 4 თვის შემ­დეგ მაც­ნო­ბეს, რომ ვე­რა­ფერს აკე­თე­ბენ, რად­გან სა­მარ­თლებ­რივ ჩიხ­ში ვართ", - აცხა­დებს შო­რე­ნა კო­პა­ლე­იშ­ვი­ლი და გვიმ­ხელს, რომ სა­მი­ნის­ტრო­ში მის­თვის არა­ვის და­უ­კონ­კრე­ტე­ბია, ვინ უნდა იზ­რუ­ნოს ვი­თა­რე­ბის ჩი­ხი­დან გა­მოყ­ვა­ნა­ზე. ამის შემ­დეგ, კო­პა­ლე­იშ­ვილ­მა არა­ერ­თი წე­რი­ლი გაგ­ზავ­ნა სა­მი­ნის­ტრო­ში ერ­თა­დერ­თი კი­თხვით, მო­იხ­სნა თუ არა ამ სა­კი­თხთან და­კავ­ში­რე­ბით ოდი­შა­რი­ას უწყე­ბის პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა, მაგ­რამ პა­სუ­ხი არ მი­უ­ღია. კო­პა­ლე­იშ­ვილ­მა ოფი­ცი­ა­ლუ­რი წე­რი­ლით მი­მარ­თა ბი­ძი­ნა ივა­ნიშ­ვილ­საც, მაგ­რამ ეს წე­რი­ლიც ოდი­შა­რი­ას­თან გა­და­ა­მი­სა­მარ­თეს. ამა­სო­ბა­ში, რა­დი­ოს და­ნა­ზო­გი გა­ი­ხარ­ჯა, თე­მა­ტუ­რი გა­და­ცე­მე­ბის უმ­რავ­ლე­სო­ბა და­ი­ხუ­რა, 18 თა­ნამ­შრომ­ლი­დან 13 გა­ა­თა­ვი­სუფ­ლეს, ეთე­რის უმე­ტე­სი ნა­წი­ლი ე.წ. ნონ­სტოპ­მა და­ი­კა­ვა... "მუ­ზას" სა­ხეც­ვლი­ლე­ბა არ გა­მო­ე­პა­რა მის ერ­თგულ მსმე­ნელს. რა­დი­ოს გა­დარ­ჩე­ნის მიზ­ნით კამ­პა­ნია და­ი­წყო, რის შემ­დე­გაც კო­პა­ლე­იშ­ვილს კულ­ტუ­რის მი­ნის­ტრის მო­ად­გი­ლე მა­ნა­ნა ბე­რი­კაშ­ვი­ლი და­უ­კავ­შირ­და, "მუ­ზას" სა­კი­თხი ისევ გა­ნი­ხი­ლე­ბა სა­მი­ნის­ტრო­ში და გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას მალე მო­გახ­სე­ნებ­თო. "პირ­ვე­ლი, ვინც ოპე­რა­ტი­უ­ლად გა­მო­ვი­და კონ­ტაქ­ტზე, მა­ნა­ნა ბე­რი­კაშ­ვი­ლი იყო. მი­თხრა, რომ ამ სა­კი­თხზე მსჯლე­ო­ბენ და და­დე­ბი­თად გა­და­წყვე­ტენ", - შო­რე­ნა კო­პა­ლე­იშ­ვი­ლი იმე­დოვ­ნებს, რომ ქალ­ბა­ტო­ნი მა­ნა­ნას და­პი­რე­ბა და­პი­რე­ბად არ დარ­ჩე­ბა, მაგ­რამ სა­ნამ სა­მი­ნის­ტრო­ში მსჯე­ლო­ბენ, რა­დიო მე­დი­ა­სივ­რცი­დან ქრე­ბა. შო­რე­ნა კო­პა­ლე­იშ­ვი­ლი გა­მოგ­ვი­ტყდა, რომ კრი­ზი­სუ­ლი ერთი წლის შემ­დეგ ყვე­ლა რე­სურ­სი ამო­ი­წუ­რა: "2013 წელს 5 წლის და­ნა­ზო­გით ვი­არ­სე­ბეთ, ფაქ­ტობ­რი­ვად, დაგ­ვრჩა 3 თვის რე­სურ­სი - მაქ­სი­მუმ, ნო­ემ­ბრის ბო­ლომ­დე შევ­ძლოთ ფუნ­ქცი­ო­ნი­რე­ბა. ამის შემ­დეგ, იძუ­ლე­ბუ­ლე­ბი ვიქ­ნე­ბით, გავ­თი­შოთ სიგ­ნა­ლი". "მუ­ზას" ჩა­ნა­წე­რე­ბის კო­ორ­დი­ნა­ტო­რი თეა მუ­ქე­რია ამ­ბობს, რომ რა­დი­ოს გა­დარ­ჩე­ნა მხო­ლოდ სიხ­ში­რის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა­სა და მუ­სი­კის გაშ­ვე­ბას არ ნიშ­ნავს: "მთა­ვა­რია, შე­ი­ნარ­ჩუ­ნო ფორ­მა­ტი და გუნ­დი, ვინც "მუზა" შექ­მნა. ამ ადა­მი­ა­ნებ­მა სა­არ­სე­ბო წყა­რო და­კარ­გეს. პრობ­ლე­მის მოგ­ვა­რე­ბა დრო­ში თუ გა­ი­წე­ლა, შე­იძ­ლე­ბა ძვე­ლი გუნ­დის დაბ­რუ­ნე­ბაც გარ­თულ­დეს და ახა­ლი კად­რე­ბის მოყ­ვა­ნაც, რად­გან ასე­თი სპე­ცი­ფი­კუ­რი გა­და­ცე­მე­ბის წამ­ყვა­ნი ჟურ­ნა­ლის­ტი სა­ქარ­თვე­ლო­ში ძა­ლი­ან ცო­ტაა".

პროგ­რა­მე­ბის მე­ნე­ჯე­რის ასის­ტენ­ტი ტატო ჯინ­ჯი­ხა­ძე კი იმ მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის აპა­რა­ტუ­რი­სა და უკვე შექ­მნი­ლი "ოქ­როს ფონ­დის" გა­ურ­კვე­ველ მო­მა­ვალ­ზე წუხს, რო­მე­ლიც "მუ­ზას" სა­კუთ­რე­ბა­შია: "მხო­ლოდ რა­დიო "მუ­ზას" აქვს აპა­რა­ტუ­რა, რო­მელ­საც შე­უძ­ლია, კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის კონ­ცერ­ტე­ბის ჩა­წე­რა მა­ღა­ლი ხა­რის­ხით. ტე­ლე­ვი­ზი­ებ­ში კონ­ცერ­ტე­ბის ტრანსლი­რე­ბას ხმად "მუ­ზას" ჩა­ნა­წე­რი ედე­ბა. "მე­ცომ" პირ­ვე­ლი და ერ­თა­დერ­თი პრო­ექ­ტი სა­ქარ­თვე­ლო­ში სწო­რედ "მუ­ზას" ტექ­ნი­კურ აღ­ჭურ­ვი­ლო­ბა­სა და ბა­ზა­ზე დაყ­რდნო­ბით გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლა. მე­მო­რან­დუ­მის გა­ფორ­მე­ბის შემ­დეგ, სა­მი­ნის­ტროს მო­თხოვ­ნა იყო, რე­გი­ო­ნე­ბი არ გაგ­ვე­თი­შა და კონ­ცერ­ტე­ბის ჩა­წე­რა არ შეგ­ვე­წყვი­ტა. ხვდე­ბი­ან, რომ ეს ჩა­ნა­წე­რე­ბი გა­და­ე­ცე­მა თა­ო­ბებს, რომ­ლებ­საც წლე­ბის შემ­დეგ წარ­მოდ­გე­ნა ექ­ნე­ბათ, რა ხდე­ბო­და 21-ე სა­უ­კუ­ნის სა­ქარ­თვე­ლო­ში ამ სფე­რო­ში. "მუზა" რა­დიო კი არა, კულ­ტუ­რუ­ლი ჟურ­ნა­ლის­ტი­კის დარ­გია, და­უშ­ვე­ბე­ლია, გაქ­რეს და ამის­თვის ყვე­ლა­ფე­რი უნდა გა­ვა­კე­თოთ".

სა­ინ­ტე­რე­სოა, "ყვე­ლაფ­რის გა­კე­თე­ბა­ში" იგუ­ლის­ხმე­ბა თუ არა სან­დრა რუ­ლოვ­სის გან­ზე გად­გო­მა და "მუ­ზას" "ორ­ბი­ტი­დან" გას­ვლა? შო­რე­ნა კო­პა­ლე­იშ­ვი­ლი "ვერ­სი­ას" გა­მო­უ­ტყდა, რომ სა­ქარ­თვე­ლოს პირ­ვე­ლი ლედი მზად იყო გამ­დგა­რი­ყო გვერ­დით, იუ­რი­დი­ულ დო­კუ­მენ­ტებ­შიც კი აღარ და­ფიქ­სი­რე­ბუ­ლი­ყო, შე­ე­წყვი­ტა სა­ავ­ტო­რო გა­და­ცე­მე­ბი, ოღონდ "მუზა" გა­და­ერ­ჩი­ნა. ამ ფონ­ზე, რა­დი­ოს გე­ნე­რა­ლუ­რი მე­ნე­ჯე­რი მი­იჩ­ნევს, რომ "მუზა" ჩიხ­ში პო­ლი­ტი­კუ­რი მო­ტი­ვით ან სან­დრა რუ­ლოვ­სის ფაქ­ტო­რის კი არა, იმის გამო შე­ვი­და, რომ მისი მნიშ­ვნე­ლო­ბა კარ­გად ვერ და­ა­ფა­სეს...

არ არის გა­მო­რი­ცხუ­ლი, ყვე­ლა­ფე­რი პო­ლი­ტი­კურ თა­მა­შებს უკავ­შირ­დე­ბო­დეს და ივა­ნიშ­ვი­ლის ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას სა­ა­კაშ­ვი­ლის მე­უღ­ლის რა­დიო ყელ­ში ფხა­სა­ვით გას­ჩხე­რო­და, თუმ­ცა თუ ახალ მთავ­რო­ბას ამ რა­დი­ოს არ­სე­ბო­ბა არ აწყობ­და, სა­ერ­თოდ რა­ტომ გა­ფორმ­და მე­მო­რან­დუ­მი? სა­ბო­ლო­ოდ კი, ყვე­ლა­ფე­რი მა­ინც პო­ლი­ტი­ურ ნე­ბამ­დე იმ­დის – ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის­თვის პრი­ო­რი­ტე­ტუ­ლი ან არის "მუ­ზას" ფორ­მა­ტის რა­დი­ოს არ­სე­ბო­ბა, ან არა. ამ კი­თხვა­ზე პა­სუ­ხის მი­სა­ღე­ბად, "ვერ­სია" კულ­ტუ­რის სა­მი­ნის­ტროს და­უ­კავ­შირ­და. მი­ნის­ტრის მო­ად­გი­ლემ ბად­რი ბაგ­რა­ტი­ონ-გრუ­ზინ­სკიმ გან­გვი­მარ­ტა, რომ სა­კი­თხი გა­და­წყვე­ტი­ლი არ არის და, იმე­დია, და­დე­ბი­თად გა­და­წყდე­ბა: "კა­ნონ­ში მა­უ­წყებ­ლო­ბის შე­სა­ხებ წე­რია, რომ ად­მი­ნის­ტრა­ცი­ულ ორ­გა­ნოს არ აქვს უფ­ლე­ბა, ჰქონ­დეს ლი­ცენ­ზია მა­უ­წყე­ბელ­ზე. არა­და, ჩვე­ნი სურ­ვი­ლი იყო, "მუზა" ყო­ფი­ლი­ყო სსიპ-ი. და­ვა­ვა­ლეთ ჩვენს იუ­რი­დი­ულ სამ­სა­ხურს და გვინ­და ცვლი­ლე­ბა შე­ვი­ტა­ნოთ კა­ნონ­ში... სა­კა­ნონ­მდებ­ლო ინი­ცი­ა­ტი­ვა შე­მუ­შა­ვე­ბის პრო­ცეს­შია და და­ნარ­ჩე­ნი უკვე დრო­ის ამ­ბა­ვია. ვერ გე­ტყვით, რომ ყვე­ლა შემ­თხვე­ვა­ში გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბა იქ­ნე­ბა და­დე­ბი­თი, რად­გან ჩვე­ნი სა­კა­ნონ­მდებ­ლო ინი­ცი­ა­ტი­ვა ჯერ პარ­ლა­მენ­ტმა უნდა გა­ნი­ხი­ლოს. იყო გარ­კვე­უ­ლი უთან­ხმო­ე­ბა ინი­ცი­ა­ტი­ვის შე­მუ­შა­ვე­ბის პრო­ცეს­შიც. მთა­ვა­რია, ყვე­ლა­ფერ­ზე შევ­ჯერ­დეთ.

ამა­ზე მთა­ვა­რი კი ისაა, რომ ეს სა­ხე­ლოვ­ნე­ბო რა­დიო ყვე­ლას ძა­ლი­ან უყ­ვარს და და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლე­ბი ვართ, "მუ­ზას­თან" და­კავ­ში­რე­ბით პრობ­ლე­მა მო­იხ­სნას. ვიცი, გა­და­ცე­მე­ბი და­ი­ხუ­რა, თა­ნამ­შრომ­ლე­ბი გა­ა­თა­ვი­სუფ­ლეს... ეს ჩემი გუ­ლის­ტკი­ვი­ლი­ცაა. რაც შეგ­ვიძ­ლია, და­ვუდ­გე­ბით გვე­დით რა­დი­ოს. იმე­დია, მალე პრობ­ლე­მა დაჩ­ქა­რე­ბუ­ლი ტემ­პით გა­და­იჭ­რე­ბა. ახლა მა­ინც წი­ნა­სა­არ­ჩევ­ნო პე­რი­ო­დია... "მუ­ზამ" უნდა იარ­სე­ბოს და, მგო­ნი, ნამ­დვი­ლად იარ­სე­ბებს, რად­გან ამის ღირ­სია".

ბად­რი ბაგ­რა­ტი­ონ-გრუ­ზინ­სკიმ "მუ­ზას" პრობ­ლე­მებ­სა და პო­ლი­ტი­კურ ბა­ტა­ლი­ებს შო­რის კავ­ში­რი უარ­ყო და გა­ნა­ცხა­და: "ერთი წუ­თით არ იფიქ­როთ, რად­გან ქალ­ბა­ტო­ნი სან­დრაა დამ­ფუძ­ნე­ბე­ლი, იმი­ტომ იქ­მნე­ბა პრობ­ლე­მე­ბი. დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვარ, ყვე­ლა­ფე­რი გა­კეთ­დე­ბა სა­კი­თხის და­დე­ბი­თად გა­და­საჭ­რე­ლად".

რა გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას მი­ი­ღებს პარ­ლა­მენ­ტი, ჯერ გა­ურ­კვე­ვე­ლია, არა­და, როცა სა­ხე­ზე გვაქვს "სა­სა­ცი­ლოდ" მო­ნათ­ლუ­ლი კა­ნო­ნე­ბის დაჩ­ქა­რე­ბუ­ლი წე­სით მი­ღე­ბა, როცა სამ­სა­ხურს კარ­გა­ვენ პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლე­ბი და ხე­ლის ერთი მოს­მით ინ­გრე­ვა წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში ნა­შე­ნე­ბი, როცა მო­მა­ვა­ლი თა­ო­ბე­ბის გა­დარ­ჩე­ნის სპე­კუ­ლი­რე­ბით ვი­ღებთ კა­ნო­ნებს თამ­ბა­ქოს, აზარ­ტუ­ლი თა­მა­შე­ბის, პრე­ზერ­ვა­ტი­ვე­ბი­სა და ლა­მის სე­რი­ა­ლე­ბის აკ­რძალ­ვის შე­სა­ხებ, ერთი სა­კა­ნონ­მდებ­ლო ინი­ცი­ა­ტი­ვის მომ­ზა­დე­ბა­სა და გა­ტა­ნას მხო­ლოდ პო­ლი­ტი­კუ­რი ნება სჭირ­დე­ბა. "მუ­ზას" ეროვ­ნუ­ლი მნიშ­ვნე­ლო­ბის შე­სა­ხებ არა­ერ­თი ხე­ლო­ვა­ნი თუ სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წე სა­უბ­რობს წე­რი­ლებ­ში, რომ­ლე­ბიც კულ­ტუ­რის მი­ნისტრს გა­უგ­ზავ­ნეს უნი­კა­ლუ­რი რა­დი­ოს გა­დარ­ჩე­ნის მო­თხოვ­ნით. წე­რი­ლე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბა 100-ს დიდი ხა­ნია ას­ცდა. "ვერ­სია" მათ­გან ძა­ლი­ან მწირ ამო­ნა­რი­დებს გთა­ვა­ზობთ.

გია ყან­ჩე­ლი: "ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კვიდ­რე­ო­ბა, უდა­ვოდ, სა­ერ­თა­შო­რი­სო მას­შტა­ბის მოვ­ლე­ნაა და სწო­რედ ამი­ტომ, ძნე­ლად წარ­მო­სად­გე­ნია, რომ აღ­მავ­ლო­ბის გზა­ზე მდგო­მი ქვე­ყა­ნა, კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის მა­უ­წყებ­ლის გა­რე­შე, ოდეს­მე სა­ერ­თა­შო­რი­სო დო­ნის მო­თა­მა­შე გახ­დეს. არ ვი­სურ­ვებ­დი, რომ ქარ­თუ­ლი მრა­ვალ­ხმი­ა­ნო­ბის ფე­ნო­მენს მო­აკ­ლდეს ისე­თი მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ხმა, რო­მე­ლიც კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის სა­ხელს ატა­რებს".

ელი­სო ვირ­სა­ლა­ძე: "დღეს კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის სფე­რო, მრა­ვალ­გვა­რი პრობ­ლე­მის წი­ნა­შე დგას და ვფიქ­რობ, აუ­ცი­ლე­ბე­ლია ყვე­ლა ღონე ვიხ­მა­როთ, რომ შე­ვი­ნარ­ჩუ­ნოთ არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი რა­დი­ო­არ­ხი, რო­მე­ლიც ნამ­დვი­ლად ემ­სა­ხუ­რე­ბა ეროვ­ნულ ინ­ტე­რე­სებს".

რეზო თა­ვა­ძე: "რო­გორც გა­ვი­გე, რა­დიო "მუ­ზას" გა­უჩ­ნდა პრობ­ლე­მე­ბი მა­ტე­რი­ა­ლუ­რი უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის სა­ხით. მისი მუ­შა­ო­ბის შე­წყვე­ტა, ისეთ ვი­თა­რე­ბა­ში, როცა არ არ­სე­ბობს სხვა მსგავ­სი არხი, რო­მელ­საც ასე­ვე თა­მა­მად შე­უძ­ლია თქვას: "ჩვენ ვართ კლა­სი­კა!; მა­ი­ძუ­ლებს, მოგ­მარ­თოთ თხოვ­ნით რო­გორც ქარ­თველს, ხე­ლო­ვან მწე­რალს, კულ­ტუ­რის მი­ნისტრს, გა­ა­კე­თოთ ყვე­ლა­ფე­რი, რაც ხელ­გე­წი­ფე­ბათ".

ხა­ტია ბუ­ნი­ა­თიშ­ვი­ლი: "ბა­ტო­ნო გუ­რამ, ვიცი, რომ კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კის დიდი მოყ­ვა­რუ­ლი ხართ. გთხოვთ, რო­გორც ხე­ლო­ვანს, მწე­რალს, ენ­დეთ სა­კუ­თარ ინ­ტუ­ი­ცი­ა­სა და ლო­გი­კას, ენ­დეთ თქვენს გულს, გო­ნე­ბას, რო­მე­ლიც დარ­წმუ­ნე­ბუ­ლი ვარ, იმას­ვე გკარ­ნა­ხობთ, რა­საც მე გწერთ არა მხო­ლოდ ჩემი, არა­მედ ყვე­ლა ჩემი კო­ლე­გის და იმ ადა­მი­ა­ნის სა­ხე­ლით, რო­მელ­თა გუ­ლებ­ში ჯერ არ და­უმ­კვიდ­რე­ბია კლა­სი­კურ მუ­სი­კას ად­გი­ლი და ამ სა­გან­ძუ­რის არაღ­მო­ჩე­ნის სა­შიშ­რო­ე­ბის წი­ნა­შე შე­იძ­ლე­ბა დად­გნენ".

ლაშა გა­ბუ­ნია: "ნუ მოკ­ლავთ მუ­ზას! "მუ­ზას" სიკ­ვდი­ლი ძა­ლი­ან ცუდი იქ­ნე­ბა ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რის­თვის, ამი­ტომ ჩვენ - მო­სახ­ლე­ო­ბამ და სა­ხელ­მწი­ფომ იქ­ნებ მო­ვა­ხერ­ხოთ მის­თვის სი­ცო­ცხლის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა. არ­სე­ბობს მა­რა­დი­უ­ლი კულ­ტუ­რუ­ლი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი, რომ­ლე­ბიც ვერ ჯდე­ბა შო­უ­ბიზ­ნე­სის მკაცრ ჩარ­ჩო­ებ­ში. ეს უკა­ნას­კნე­ლი დიდი კო­მერ­ცი­უ­ლი მან­ქა­ნაა, ხოლო კლა­სი­კუ­რი მუ­სი­კა, ისე­ვე რო­გორც ფოლკ­ლო­რი, ხალ­ხის კუთ­ვნი­ლე­ბაა, რო­მე­ლიც თა­ო­ბი­დან თა­ო­ბას გა­და­ე­ცე­მა და ერის გან­ვი­თა­რე­ბის აუ­ცი­ლე­ბე­ლი ფაქ­ტო­რია".

ლაშა ბუ­ღა­ძე: "იქ­ნებ და­ეხ­მა­როთ რა­დიო "მუ­ზას", რად­გან და­მერ­წმუ­ნეთ, ამ ხმა­უ­რი­ან და კა­კა­ფო­ნი­ურ დრო­ში, "მუზა", უდა­ვოდ, მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი და და­მა­ი­მე­დე­ბე­ლი თავ­შე­სა­ფა­რია მუ­სი­კის ყვე­ლა მოყ­ვა­რუ­ლის­თვის".

ნინო ლურ­სმა­ნაშ­ვი­ლი

გა­ზე­თი "ვერ­სია"

რატომ იხურება სანდრა რულოვსის რადიო "მუზა"?

რატომ იხურება სანდრა რულოვსის რადიო "მუზა"?

"მუზა" დახურვის პირასაა. რას ველოდებით, გადაწყვეტილებას დღემდე არ იღებენ. მივიდეთ კულტურის სამინისტროსთან მოთხოვნით - არ მოკლათ "მუზა"! - ამ პათოსის სატელეფონო ზარები რადიო "მუზას" ოფისში არ წყდება. მელომანები პირდაპირ ეთერშიც რადიკალურები არიან და მოითხოვენ - სანამ მედიასივრციდან გაქრება საქართველოში ერთადერთი არაკომერციული და ამიერკავკასიაში ერთადერთი, სრულად კლასიკურ მუსიკაზე ორიენტირებული რადიო, ყველანი დავირაზმოთ მის გადასარჩენად. რადიოს ხელმძღვანელები კი ოდიშარიას უწყების გადაწყვეტილებას ელოდებიან. კულტურის სამინისტროში აცხადებენ, რომ ვითარება სამართლებრივ ჩიხშია.

"მუზას" გარშემო ვითარება მაშინ დაიძაბა, როცა ბიძინა ივანიშვილმა პოლიტიკაში მოსვლის გადაწყვეტილება მიიღო. 2007 წელს, საქართველოს პირველი ლედის, სანდრა ელისაბედ რულოვსის მიერ დაარსებულ რადიოს შექმნის დღიდან სწორედ საქველმოქმედო ფონდი "ქართუ" აფინანსებდა. რადიოს გენერალური მენეჯერი შორენა კოპალეიშვილი "ვერსიასთან" საუბრისას აცხადებს, რომ დაფინანსების საკითხი ყოველთვის გამჭვირვალე იყო: "5 წლის განმავლობაში, რადიოს "ქართუ" აფინანსებდა. პოლიტიკური ვითარების შეცვლის შემდეგ, ინტერესთა კონფლიქტი წარმოიშვა მიუხედავად იმისა, რომ პირველი ლედის მიერ დაარსებული რადიო სრულიად აპოლიტიკურია, მის ეთერში არასოდეს გასულა პოლიტიკური რეკლამა, მოწოდება, გადაცემა თუ თოქ-შოუ. "მუზა" ემსახურებოდა მხოლოდ კულტურის პროპაგანდას!"

2012 წლიდან "ქართუს" დაფინანსება რადიოს აღარ აქვს. მაუწყებლის ხელმძღვანელები კი ინვესტორის ძებნას იწყებენ. "მივმართეთ რამდენიმე ფონდს, მეგობარს... მათ გარკვეული დახმარება გაგვიწიეს, მაგრამ რადიოს გამართულად ფუნქციონირების უზრუნველყოფა არაა მარტივი, მით უმეტეს, აქ ნაკლებია კომერციული ინტერესი. ყველა გვეკითხებოდა, რატომ ეძებთ ინვესტორს, ქვეყნის პრესტიჟი არაა, ამ ფორმატის რადიო არსებობდეს, მიმართეთ მთავრობასო".

ევროპის თითქმის ყველა ქვეყანაში არსებობს სახელმწიფოს მიერ დაფინანსებული მედიასაშუალებები, რომელთა ეთერშიც კლასიკური მუსიკა ჟღერს. ქართული კანონმდებლობა კრძალავს, სამინისტროს ლიცენზია ჰქონდეს მაუწყებელზე, თუმცა გურამ ოდიშარიამ, სანდრა რულოვსთან ერთად, 2013 წლის 27 მაისს ჯერ ხელი მოაწერა ურთიერთგაგების მემორანდუმს, რომლის თანახმად, "მუზა" სამინისტროს უნდა გადასცემოდა, 4 თვის შემდეგ კი, აღმოაჩინა, რომ თურმე ამის უფლება არ ჰქონდა (?!). მემორანდუმის თანახმად, კლასიკური, ქართული, ტრადიციული და სასულიერო მუსიკის განვითარებაში "მუზას" მნიშვნელობის გათვალისწინებით, გამოთქვეს მზადყოფნა, ურთიერთთანამშრომლობით ხელი შეუწყონ რადიოს საჯარო სამართლის იურიდიულ პირად დაფუძნებას და ფუნქციონირებას. მემორანდუმში, რომელსაც ხელს კლასიკური მუსიკის ხელშეწყობის ასოციაციის დამფუძნებელი სანდრა რულოვსი და საქართველოს კულტურისა და ძეგლთა დაცვის მინისტრი გურამ ოდიშარია აწერენ, გარკვევით წერია, რომ სსიპ-ის ჩამოყალიბების შემდეგ, ასოციაციის საკუთრებაში არსებულ მატერიალურ-ტექნიკურ საშუალებებს, ასოციაცია საკუთრებაში გადასცემდა სახელმწიფოს მიერ დაფუძნებულ საჯარო სამართლის იურიდიულ პირს. "მემორანდუმის გაფორმების შემდეგ ყველანი ვიყავით ბედნიერები. მნიშვნელოვანი იყო, რომ რადიო გადაეცემოდა სახელმწიფოს და არა რომელიმე კერძო პირს ან სტრუქტურას, რაც უფრო დიდ მნიშვნელობას შესძენდა მას", - აცხადებს შორენა კოპალეიშვილი.

სამართლებრივ ჩიხში ვითარება სწორედ ამ მემორანდუმის გაფორმების შემდეგ შევიდა. რამდენიმე თვეში ოდიშარიამ აღმოაჩინა, რომ მის უწყებას მაუწყებლის მესვეურობის უფლებას კანონი არ აძლევდა. "როცა ეს აღმოაჩინეს, გამოიძებნა პრობლემის მოგვარების კანონიერი გზა - კულტურის სამინისტროს საკანონმდებლო ინიციატივა უნდა მოემზადებინა, რომლის თანახმად, მას გამონაკლისის სახით მიეცემოდა არაკომერციული, მხოლოდ კულტურის პროპაგანდაზე ორიენტირებული მედიასაშუალების ფლობის უფლება. ამაზე თანხმობა გასცა იუსტიციის სამინისტრომ, კომუნიკაციების მარეგულირებელმა კომისიამ... შეფერხება იყო ეკონომიკის სამინისტროსგან, როგორც კულტურის მინისტრის მოადგილე მარგიშვილმა განმიმარტა, ამის მიზეზი ისაა, რომ 2015 წელს იგეგმება გარკვეული ცვლილებები მაუწყებლის შესახებ კანონში და მედიასაშუალებები HD ფორმატზე გადადიან, მაგრამ რა შუაშია აქ რადიო, გაუგებარია. საბოლოოდ, 4 თვის შემდეგ მაცნობეს, რომ ვერაფერს აკეთებენ, რადგან სამართლებრივ ჩიხში ვართ", - აცხადებს შორენა კოპალეიშვილი და გვიმხელს, რომ სამინისტროში მისთვის არავის დაუკონკრეტებია, ვინ უნდა იზრუნოს ვითარების ჩიხიდან გამოყვანაზე. ამის შემდეგ, კოპალეიშვილმა არაერთი წერილი გაგზავნა სამინისტროში ერთადერთი კითხვით, მოიხსნა თუ არა ამ საკითხთან დაკავშირებით ოდიშარიას უწყების პასუხისმგებლობა, მაგრამ პასუხი არ მიუღია. კოპალეიშვილმა ოფიციალური წერილით მიმართა ბიძინა ივანიშვილსაც, მაგრამ ეს წერილიც ოდიშარიასთან გადაამისამართეს. ამასობაში, რადიოს დანაზოგი გაიხარჯა, თემატური გადაცემების უმრავლესობა დაიხურა, 18 თანამშრომლიდან 13 გაათავისუფლეს, ეთერის უმეტესი ნაწილი ე.წ. ნონსტოპმა დაიკავა... "მუზას" სახეცვლილება არ გამოეპარა მის ერთგულ მსმენელს. რადიოს გადარჩენის მიზნით კამპანია დაიწყო, რის შემდეგაც კოპალეიშვილს კულტურის მინისტრის მოადგილე მანანა ბერიკაშვილი დაუკავშირდა, "მუზას" საკითხი ისევ განიხილება სამინისტროში და გადაწყვეტილებას მალე მოგახსენებთო. "პირველი, ვინც ოპერატიულად გამოვიდა კონტაქტზე, მანანა ბერიკაშვილი იყო. მითხრა, რომ ამ საკითხზე მსჯლეობენ და დადებითად გადაწყვეტენ", - შორენა კოპალეიშვილი იმედოვნებს, რომ ქალბატონი მანანას დაპირება დაპირებად არ დარჩება, მაგრამ სანამ სამინისტროში მსჯელობენ, რადიო მედიასივრციდან ქრება. შორენა კოპალეიშვილი გამოგვიტყდა, რომ კრიზისული ერთი წლის შემდეგ ყველა რესურსი ამოიწურა: "2013 წელს 5 წლის დანაზოგით ვიარსებეთ, ფაქტობრივად, დაგვრჩა 3 თვის რესურსი - მაქსიმუმ, ნოემბრის ბოლომდე შევძლოთ ფუნქციონირება. ამის შემდეგ, იძულებულები ვიქნებით, გავთიშოთ სიგნალი". "მუზას" ჩანაწერების კოორდინატორი თეა მუქერია ამბობს, რომ რადიოს გადარჩენა მხოლოდ სიხშირის შენარჩუნებასა და მუსიკის გაშვებას არ ნიშნავს: "მთავარია, შეინარჩუნო ფორმატი და გუნდი, ვინც "მუზა" შექმნა. ამ ადამიანებმა საარსებო წყარო დაკარგეს. პრობლემის მოგვარება დროში თუ გაიწელა, შეიძლება ძველი გუნდის დაბრუნებაც გართულდეს და ახალი კადრების მოყვანაც, რადგან ასეთი სპეციფიკური გადაცემების წამყვანი ჟურნალისტი საქართველოში ძალიან ცოტაა".

პროგრამების მენეჯერის ასისტენტი ტატო ჯინჯიხაძე კი იმ მაღალი ხარისხის აპარატურისა და უკვე შექმნილი "ოქროს ფონდის" გაურკვეველ მომავალზე წუხს, რომელიც "მუზას" საკუთრებაშია: "მხოლოდ რადიო "მუზას" აქვს აპარატურა, რომელსაც შეუძლია, კლასიკური მუსიკის კონცერტების ჩაწერა მაღალი ხარისხით. ტელევიზიებში კონცერტების ტრანსლირებას ხმად "მუზას" ჩანაწერი ედება. "მეცომ" პირველი და ერთადერთი პროექტი საქართველოში სწორედ "მუზას" ტექნიკურ აღჭურვილობასა და ბაზაზე დაყრდნობით განახორციელა. მემორანდუმის გაფორმების შემდეგ, სამინისტროს მოთხოვნა იყო, რეგიონები არ გაგვეთიშა და კონცერტების ჩაწერა არ შეგვეწყვიტა. ხვდებიან, რომ ეს ჩანაწერები გადაეცემა თაობებს, რომლებსაც წლების შემდეგ წარმოდგენა ექნებათ, რა ხდებოდა 21-ე საუკუნის საქართველოში ამ სფეროში. "მუზა" რადიო კი არა, კულტურული ჟურნალისტიკის დარგია, დაუშვებელია, გაქრეს და ამისთვის ყველაფერი უნდა გავაკეთოთ".

საინტერესოა, "ყველაფრის გაკეთებაში" იგულისხმება თუ არა სანდრა რულოვსის განზე გადგომა და "მუზას" "ორბიტიდან" გასვლა? შორენა კოპალეიშვილი "ვერსიას" გამოუტყდა, რომ საქართველოს პირველი ლედი მზად იყო გამდგარიყო გვერდით, იურიდიულ დოკუმენტებშიც კი აღარ დაფიქსირებულიყო, შეეწყვიტა საავტორო გადაცემები, ოღონდ "მუზა" გადაერჩინა. ამ ფონზე, რადიოს გენერალური მენეჯერი მიიჩნევს, რომ "მუზა" ჩიხში პოლიტიკური მოტივით ან სანდრა რულოვსის ფაქტორის კი არა, იმის გამო შევიდა, რომ მისი მნიშვნელობა კარგად ვერ დააფასეს...

არ არის გამორიცხული, ყველაფერი პოლიტიკურ თამაშებს უკავშირდებოდეს და ივანიშვილის ხელისუფლებას სააკაშვილის მეუღლის რადიო ყელში ფხასავით გასჩხეროდა, თუმცა თუ ახალ მთავრობას ამ რადიოს არსებობა არ აწყობდა, საერთოდ რატომ გაფორმდა მემორანდუმი? საბოლოოდ კი, ყველაფერი მაინც პოლიტიურ ნებამდე იმდის – ხელისუფლებისთვის პრიორიტეტული ან არის "მუზას" ფორმატის რადიოს არსებობა, ან არა. ამ კითხვაზე პასუხის მისაღებად, "ვერსია" კულტურის სამინისტროს დაუკავშირდა. მინისტრის მოადგილემ ბადრი ბაგრატიონ-გრუზინსკიმ განგვიმარტა, რომ საკითხი გადაწყვეტილი არ არის და, იმედია, დადებითად გადაწყდება: "კანონში მაუწყებლობის შესახებ წერია, რომ ადმინისტრაციულ ორგანოს არ აქვს უფლება, ჰქონდეს ლიცენზია მაუწყებელზე. არადა, ჩვენი სურვილი იყო, "მუზა" ყოფილიყო სსიპ-ი. დავავალეთ ჩვენს იურიდიულ სამსახურს და გვინდა ცვლილება შევიტანოთ კანონში... საკანონმდებლო ინიციატივა შემუშავების პროცესშია და დანარჩენი უკვე დროის ამბავია. ვერ გეტყვით, რომ ყველა შემთხვევაში გადაწყვეტილება იქნება დადებითი, რადგან ჩვენი საკანონმდებლო ინიციატივა ჯერ პარლამენტმა უნდა განიხილოს. იყო გარკვეული უთანხმოება ინიციატივის შემუშავების პროცესშიც. მთავარია, ყველაფერზე შევჯერდეთ.

ამაზე მთავარი კი ისაა, რომ ეს სახელოვნებო რადიო ყველას ძალიან უყვარს და დაინტერესებულები ვართ, "მუზასთან" დაკავშირებით პრობლემა მოიხსნას. ვიცი, გადაცემები დაიხურა, თანამშრომლები გაათავისუფლეს... ეს ჩემი გულისტკივილიცაა. რაც შეგვიძლია, დავუდგებით გვედით რადიოს. იმედია, მალე პრობლემა დაჩქარებული ტემპით გადაიჭრება. ახლა მაინც წინასაარჩევნო პერიოდია... "მუზამ" უნდა იარსებოს და, მგონი, ნამდვილად იარსებებს, რადგან ამის ღირსია".

ბადრი ბაგრატიონ-გრუზინსკიმ "მუზას" პრობლემებსა და პოლიტიკურ ბატალიებს შორის კავშირი უარყო და განაცხადა: "ერთი წუთით არ იფიქროთ, რადგან ქალბატონი სანდრაა დამფუძნებელი, იმიტომ იქმნება პრობლემები. დარწმუნებული ვარ, ყველაფერი გაკეთდება საკითხის დადებითად გადასაჭრელად".

რა გადაწყვეტილებას მიიღებს პარლამენტი, ჯერ გაურკვეველია, არადა, როცა სახეზე გვაქვს "სასაცილოდ" მონათლული კანონების დაჩქარებული წესით მიღება, როცა სამსახურს კარგავენ პროფესიონალები და ხელის ერთი მოსმით ინგრევა წლების განმავლობაში ნაშენები, როცა მომავალი თაობების გადარჩენის სპეკულირებით ვიღებთ კანონებს თამბაქოს, აზარტული თამაშების, პრეზერვატივებისა და ლამის სერიალების აკრძალვის შესახებ, ერთი საკანონმდებლო ინიციატივის მომზადებასა და გატანას მხოლოდ პოლიტიკური ნება სჭირდება. "მუზას" ეროვნული მნიშვნელობის შესახებ არაერთი ხელოვანი თუ საზოგადო მოღვაწე საუბრობს წერილებში, რომლებიც კულტურის მინისტრს გაუგზავნეს უნიკალური რადიოს გადარჩენის მოთხოვნით. წერილების რაოდენობა 100-ს დიდი ხანია ასცდა. "ვერსია" მათგან ძალიან მწირ ამონარიდებს გთავაზობთ.

გია ყანჩელი: "ქართული კულტურული მემკვიდრეობა, უდავოდ, საერთაშორისო მასშტაბის მოვლენაა და სწორედ ამიტომ, ძნელად წარმოსადგენია, რომ აღმავლობის გზაზე მდგომი ქვეყანა, კლასიკური მუსიკის მაუწყებლის გარეშე, ოდესმე საერთაშორისო დონის მოთამაშე გახდეს. არ ვისურვებდი, რომ ქართული მრავალხმიანობის ფენომენს მოაკლდეს ისეთი მნიშვნელოვანი ხმა, რომელიც კლასიკური მუსიკის სახელს ატარებს".

ელისო ვირსალაძე: "დღეს კლასიკური მუსიკის სფერო, მრავალგვარი პრობლემის წინაშე დგას და ვფიქრობ, აუცილებელია ყველა ღონე ვიხმაროთ, რომ შევინარჩუნოთ არაჩვეულებრივი რადიოარხი, რომელიც ნამდვილად ემსახურება ეროვნულ ინტერესებს".

რეზო თავაძე: "როგორც გავიგე, რადიო "მუზას" გაუჩნდა პრობლემები მატერიალური უზრუნველყოფის სახით. მისი მუშაობის შეწყვეტა, ისეთ ვითარებაში, როცა არ არსებობს სხვა მსგავსი არხი, რომელსაც ასევე თამამად შეუძლია თქვას: "ჩვენ ვართ კლასიკა!; მაიძულებს, მოგმართოთ თხოვნით როგორც ქართველს, ხელოვან მწერალს, კულტურის მინისტრს, გააკეთოთ ყველაფერი, რაც ხელგეწიფებათ".

ხატია ბუნიათიშვილი: "ბატონო გურამ, ვიცი, რომ კლასიკური მუსიკის დიდი მოყვარული ხართ. გთხოვთ, როგორც ხელოვანს, მწერალს, ენდეთ საკუთარ ინტუიციასა და ლოგიკას, ენდეთ თქვენს გულს, გონებას, რომელიც დარწმუნებული ვარ, იმასვე გკარნახობთ, რასაც მე გწერთ არა მხოლოდ ჩემი, არამედ ყველა ჩემი კოლეგის და იმ ადამიანის სახელით, რომელთა გულებში ჯერ არ დაუმკვიდრებია კლასიკურ მუსიკას ადგილი და ამ საგანძურის არაღმოჩენის საშიშროების წინაშე შეიძლება დადგნენ".

ლაშა გაბუნია: "ნუ მოკლავთ მუზას! "მუზას" სიკვდილი ძალიან ცუდი იქნება ქართული კულტურისთვის, ამიტომ ჩვენ - მოსახლეობამ და სახელმწიფომ იქნებ მოვახერხოთ მისთვის სიცოცხლის შენარჩუნება. არსებობს მარადიული კულტურული ღირებულებები, რომლებიც ვერ ჯდება შოუბიზნესის მკაცრ ჩარჩოებში. ეს უკანასკნელი დიდი კომერციული მანქანაა, ხოლო კლასიკური მუსიკა, ისევე როგორც ფოლკლორი, ხალხის კუთვნილებაა, რომელიც თაობიდან თაობას გადაეცემა და ერის განვითარების აუცილებელი ფაქტორია".

ლაშა ბუღაძე: "იქნებ დაეხმაროთ რადიო "მუზას", რადგან დამერწმუნეთ, ამ ხმაურიან და კაკაფონიურ დროში, "მუზა", უდავოდ, მნიშვნელოვანი და დამაიმედებელი თავშესაფარია მუსიკის ყველა მოყვარულისთვის".

ნინო ლურსმანაშვილი

გაზეთი "ვერსია"

"იბერიას" ჟურნალისტები განცხადებას ავრცელებენ

უჩა მამაცაშვილი "იბერიასა" და "ომეგა ჯგუფის" ირგვლივ მიმდინარე პროცესებზე პროკურატურას მიმართავს

ქართული ტელევიზიების მეპატრონეები, მათი ინტერესები და გავლენები