პოლიტიკა
სპორტი
სამხედრო

25

მარტი

დღის ზოგადი ასტროლოგიური პროგნოზი

სამშაბათი, მთვარის ოცდამეექვსე დღე დაიწყება 06:31-ზე, მთვარე მერწყულში საკმაოდ რთული დღეა. თავი შეიკავეთ ყოველგვარი კონფლიქტისგან. არ დაიწყოთ ახალი საქმეები. მოერიდეთ ფულის ხარჯვას; ვაჭრობაში არ მოტყუვდეთ. კარგი დღეა სწავლისა და გამოცდის ჩასაბარებლად. მოერიდეთ სამსახურის, საქმიანობის შეცვლას. უფროსთან კამათს. მგზავრობა და მივლინება სხვა დღისთვის გადადეთ. კარგია მსუბუქი ვარჯიში; საოჯახო საქმეების შესრულება. მოერიდეთ ხორციან კერძებს. სასურველია თევზისა და ბოსტნეულის. თავი შეიკავეთ მოწევისა და ალკოჰოლისგან. გაფრთხილდით, მოსალოდნელია ტრავმები და მოტეხილობები.
მსოფლიო
მოზაიკა
სამართალი
საზოგადოება
Faceამბები
კულტურა/შოუბიზნესი
კვირის კითხვადი სტატიები
თვის კითხვადი სტატიები
პატარძალი სკოლის მერხზე - ”ქმართან დაწოლას, თოჯინებთან ერთად დაძინება მერჩივნა”
პატარძალი სკოლის მერხზე - ”ქმართან დაწოლას, თოჯინებთან ერთად დაძინება მერჩივნა”

გა­ე­როს მო­სახ­ლე­ო­ბის ფონ­დის მო­ნა­ცე­მე­ბით, მსოფ­ლი­ო­ში ყო­ველ­წლი­უ­რად, 15-19 წლის ასა­კის 16 მი­ლი­ო­ნი გო­გო­ნა აჩენს ბავ­შვს. ეს სა­კი­თხი გან­სა­კუთ­რე­ბით პრობ­ლე­მა­ტუ­რია სა­ქარ­თვე­ლოს­თვის, რად­გან ამ ასა­კის ყო­ვე­ლი 1000 გო­გო­ნა­დან სა­შუ­ა­ლოდ, 39 მშო­ბი­ა­რობს, რე­გი­ო­ნებ­ში (უფრო მე­ტად - კა­ხეთ­ში, ქვე­მო ქარ­თლსა და სამ­ცხე-ჯა­ვა­ხეთ­ში) ასა­კობ­რი­ვი ზღვა­რი კი­დევ უფრო და­ბა­ლია (გან­სა­კუთ­რე­ბით, ეთ­ნი­კუ­რი უმ­ცი­რე­სო­ბე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში), მაგ­რამ მათი ოფი­ცი­ა­ლუ­რი აღ­რი­ცხვა ვერ ხდე­ბა. სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი ნა­ად­რევ ქორ­წი­ნე­ბას უარ­ყო­ფი­თად აფა­სე­ბენ, რად­გან ვი­ცით, რომ გარ­კვე­ულ ასა­კამ­დე, მო­ზარ­დი ფი­ზი­კურ და გო­ნებ­რივ ზრდა-გან­ვი­თა­რე­ბას აგ­რძე­ლებს და ნა­ად­რე­ვი ორ­სუ­ლო­ბა გო­გო­ნე­ბის ჯან­მრთე­ლო­ბი­სათ­ვის არა­სა­სურ­ვე­ლია.

სა­ქარ­თვე­ლოს კა­ნონ­მდებ­ლო­ბით, ქორ­წი­ნე­ბა 16 წლამ­დე მო­ზარ­დებს შო­რის აკ­რძა­ლუ­ლია. არი­ან ადა­მი­ა­ნე­ბი, ვინც 13-14 წლის ასაკ­ში და­ო­ჯა­ხე­ბის სურ­ვილს ცუდი სო­ცი­ა­ლუ­რი მდგო­მა­რე­ო­ბით ამარ­თლე­ბენ. რო­გორც სა­ხალ­ხო დამ­ცველ­მა, უჩა ნა­ნუ­აშ­ვილ­მა ერთ-ერთ ინ­ტერ­ვი­უ­ში გა­ნა­ცხა­და, ნა­ად­რე­ვი ქორ­წი­ნე­ბის ციფ­რი შე­იძ­ლე­ბა, იმის მი­ხედ­ვი­თაც გა­ნი­სა­ზღვროს, თუ რამ­დე­ნი მო­ზარ­დი ვერ ამ­თავ­რებს სა­ჯა­რო სკო­ლას წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში, ასე­თი კი და­ახ­ლო­ე­ბით 7300 მო­ზარ­დია, სწავ­ლის შე­წყვე­ტის ძი­რი­თად მი­ზე­ზად კი ქორ­წი­ნე­ბას ან ნა­ად­რევ ასაკ­ში მშო­ბი­ა­რო­ბას ასა­ხე­ლე­ბენ.

ომ­ბუდსმე­ნის თქმით, ნა­ად­რე­ვი გა­თხო­ვე­ბა ქალ­ზე ძა­ლა­დო­ბად უნდა აღიქ­მე­ბო­დეს. ხში­რია შემ­თხვე­ვა, რო­დე­საც არას­რულ­წლო­ვა­ნი გო­გო­ნე­ბი, ჯერ კი­დევ ბავ­შვე­ბი, ასა­კით გა­ცი­ლე­ბით უფ­როს მა­მა­კა­ცებ­ზე თხოვ­დე­ბი­ან და შე­სა­ბა­მი­სად, შვი­ლის გა­ჩე­ნაც ად­რე­ულ ასაკ­ში უწევთ. ნა­ად­რე­ვი მშო­ბი­ა­რო­ბა, სამ­წუ­ხა­როდ, ზოგ შემ­თხვე­ვა­ში ქა­ლის სიკ­ვდი­ლი­თაც კი მთავ­რდე­ბა. რო­გორც ცნო­ბი­ლია, აბორ­ტე­ბის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლი და მკვდრად შო­ბა­დო­ბა ამ ასაკ­ში ყო­ველ­თვის უფრო მა­ღა­ლია, ვიდ­რე - ზრდას­რულ ადა­მი­ა­ნებ­ში. რო­გორც გა­ე­როს დას­კვნა­შია აღ­ნიშ­ნუ­ლი, მო­ზარ­დებ­ში შო­ბა­დო­ბის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლი სა­ქარ­თვე­ლო­ში გან­სა­კუთ­რე­ბით მა­ღა­ლი და შე­მაშ­ფო­თე­ბე­ლია.

თეკ­ლა ჭან­ტუ­რია, 16 წლის:

- 10 წლის ვი­ყა­ვი, როცა და­თუ­ნა გა­ვი­ცა­ნი. ერ­თმა­ნე­თი მოგ­ვე­წო­ნა და მა­ლე­ვე შეყ­ვა­რე­ბუ­ლე­ბიც გავ­ხდით. მარ­თა­ლია, ხში­რად ვჩხუ­ბობ­დით, მაგ­რამ მა­ინც ერ­თად ვი­ყა­ვით. და­ქორ­წი­ნე­ბას არ ვა­პი­რებ­დით, მაგ­რამ მოხ­და ისე­თი რა­ღაც, რა­მაც ასე­თი გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბის მი­ღე­ბის­კენ გვი­ბიძ­გა: ორ­სუ­ლად ვი­ყა­ვი და ეს ამ­ბა­ვი გვი­ან გა­ვი­გე. როცა ამის შე­სა­ხებ შეყ­ვა­რე­ბულს ვუ­თხა­რი, მი­პა­სუ­ხა, - ჩემი ცოლი უნდა გახ­დეო. 14 წლის ვი­ყა­ვი და გა­თხო­ვე­ბა­ზე არც ვფიქ­რობ­დი. მე­გო­ნა, სა­ო­ჯა­ხო საქ­მე­ებს ვე­რას­დროს გა­ვა­კე­თებ­დი, რად­გან ელე­მენ­ტა­რუ­ლად, მა­ნამ­დე საჭ­მე­ლიც არას­დროს მო­მიმ­ზა­დე­ბია. მას შემ­დეგ, რაც გავ­თხოვ­დი, ვზრუ­ნავ სა­კუ­თარ თავ­ზე, ქმარ­ზე, შვილ­ზე. სახ­ლში ძა­ლი­ან ბევ­რი რამ არის გა­სა­კე­თე­ბე­ლი. ჩემი შვი­ლი ისე­თი მო­უს­ვე­ნა­რია, ორი წუ­თი­თაც ვერ ვიც­ლი იმის­თვის, რომ მტვე­რი გა­დავ­წმინ­დო. თა­ვი­დან ძა­ლი­ან გა­მი­ჭირ­და ამ ყვე­ლა­ფერ­თან შე­გუ­ე­ბა, ბავ­შვიც ბუ­ნებ­რივ კვე­ბა­ზე მყავ­და, მთე­ლი ღამე ჭი­ჭყი­ნებ­და და დი­ლით ადრე ად­გო­მა მი­წევ­და. მოკ­ლედ, სკო­ლა­ში გა­თი­შუ­ლი მივ­დი­ო­დი. ჰოდა, ერთხელ გაკ­ვე­თი­ლებ­ზე (მა­შინ მე­ა­თე კლას­ში ვი­ყა­ვი) ჩა­მე­ძი­ნა კი­დეც. ზოგი მას­წავ­ლე­ბე­ლი ამას არ იმ­ჩნევ­და, მაგ­რამ ყო­ველ­თვის მო­ი­ძებ­ნე­ბა ისე­თი ადა­მი­ა­ნი, ვინც ამის გამო პრე­ტენ­ზი­ას გა­მოთ­ქვამს. ძიძა კი მყავ­და, მაგ­რამ ის 10-დან 3 სა­ა­თამ­დე გახ­ლდათ ჩემს პა­ტა­რას­თან და შე­სა­ბა­მი­სად, პირ­ველ გაკ­ვე­თილ­ზე, რო­მე­ლიც 9 სა­ათ­ზე იწყე­ბა, მის­ვლას ვერ ვა­ხერ­ხებ­დი. ცალ­კე სწავ­ლის პრობ­ლე­მა შე­მექ­მნა: რა­საც გაკ­ვე­თილ­ზე მო­ვის­მენ­დი, მე­ო­რე დღეს პე­და­გოგს იმას ვა­ბა­რებ­დი, სახ­ლში კი წიგ­ნის წა­სა­კი­თხად ვერ ვიც­ლი­დი. ის კი არა, ზოგ­ჯერ ჭა­მის თა­ვიც არ მქონ­და და მში­ე­რი ვი­ძი­ნებ­დი. ახ­ლაც ამ მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში ვარ, ვე­რაფ­რის კე­თე­ბას ვერ ვას­წრებ. ბავ­შვი თუ და­ი­ძი­ნებს, ისე მალე ეღ­ვი­ძე­ბა, რომ თვა­ლის მო­ტყუ­ე­ბას ძლივს ვას­წრებ. დე­დას და ბე­ბი­ა­ჩემს კი შე­ეჩ­ვია, მაგ­რამ ორი­ვე მუ­შა­ობს და ვერ მეხ­მა­რე­ბი­ან. და­თუ­ნას დედა პირ­ველ თვე­ში მეხ­მა­რე­ბო­და, მაგ­რამ მერე სა­ზღვარ­გა­რეთ წა­ვი­და სა­მუ­შა­ოდ.

- მე­თერ­თმე­ტე კლას­ში გა­დახ­ვე­დი. სწავ­ლას აგ­რძე­ლებ, არა?

- შარ­შან სკო­ლა გა­მო­ვიც­ვა­ლე. მი­ჭირ­და სას­წავ­ლე­ბელ­ში სი­ა­რუ­ლი მთე­ლი ღა­მის ნა­თევს და ეს ყვე­ლა­ფე­რი ჩემს ნერ­ვებ­ზეც უარ­ყო­ფი­თად მოქ­მე­დებ­და, სულ ცუდ ხა­სი­ათ­ზე, და­ძა­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი. ახლა კი მგო­ნია, რომ ახა­ლი სას­წავ­ლო წლი­დან ყვე­ლა­ფერს უკეთ გა­ვუმკლავ­დე­ბი.

- გა­თხო­ვილ და ბავ­შვი­ან მოს­წავ­ლეს პე­და­გო­გე­ბი რო­გორ გექ­ცე­ვი­ან?

- პე­და­გო­გე­ბის უმე­ტე­სო­ბა ხელს მი­წყობ­და, რამ­დე­ნი­მე მათ­გა­ნი კი ისე მექ­ცე­ო­და, რომ ვხვდე­ბო­დი, არ მოს­წონ­დათ, ჩემ­ნა­ი­რი მოს­წავ­ლე რომ ჰყავ­დათ... ახლა ბავ­შვი ბუ­ნებ­რივ კვე­ბა­ზე აღარ მყავს, ძი­ძაც უფრო დიდი ხნით დარ­ჩე­ბა მას­თან და ეს ჩემ­თვის დიდი შე­ღა­ვა­თი იქ­ნე­ბა, მე­ცა­დი­ნე­ო­ბა­საც მო­ვას­წრებ.

- საბ­ჭო­თა კავ­შირ­ში შენ­ნა­ი­რი მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თვის სა­ღა­მოს სკო­ლე­ბი არ­სე­ბობ­და. რო­გორ ფიქ­რობ, ახ­ლაც რომ იყოს მსგავ­სი სას­წავ­ლე­ბე­ლი, შენ­თვის უკე­თე­სი იქ­ნე­ბო­და?

- რო­გორც ვიცი, სა­ღა­მოს სკო­ლა­ში სწავ­ლა 6 სა­ა­თი­დან იწყე­ბო­და. ჩემ­თვის კი ეს სა­უ­კე­თე­სო გა­მო­სა­ვა­ლი ნამ­დვი­ლად ვერ იქ­ნე­ბო­და. არ ვფიქ­რობ, რომ მოს­წავ­ლე, რო­მელ­საც უკვე მე­უღ­ლე და შვი­ლი ჰყავს, მე­გობ­რებს უნდა მოს­წყდეს და სხვა, სპე­ცი­ა­ლურ სკო­ლა­ში გა­და­ვი­დეს. ბო­ლოს და ბო­ლოს, მეც ხომ ისე­თი­ვე ადა­მი­ა­ნი ვარ, რო­გო­რიც შენ? უბ­რა­ლოდ, იმის­თვის, რომ ყვე­ლა­ფე­რი მო­ვას­წრო, ცო­ტა­ო­დე­ნი ხელ­შე­წყო­ბა მჭირ­დე­ბა.

- ხომ არ ნა­ნობ, ნა­ად­რე­ვად რომ გა­თხოვ­დი?

- არა­ფერს ვნა­ნობ. დრო უკან რომ დაბ­რუნ­დეს, ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში არა­ფერს შევ­ცვლი­დი. თუმ­ცა, გა­მო­გი­ტყდე­ბით, ოჯა­ხუ­რი ცხოვ­რე­ბა იმა­ზე ბევ­რად რთუ­ლი აღ­მოჩ­ნდა, ვიდ­რე მე­გო­ნა. მი­ხა­რია, რომ ამ­დე­ნი სირ­თუ­ლის გა­და­ლახ­ვა შევ­ძე­ლი. ამ ერთ წე­ლი­წად­ში იმ­დე­ნი რამ ვის­წავ­ლე, რომ სა­კუ­თა­რი თა­ვის ძა­ლი­ან მიკ­ვირს. ვის­წავ­ლე ბავ­შვის და ქმრის მოვ­ლა, სა­კუ­თარ თავ­ზე ზრუნ­ვა, შევ­ძე­ლი სახ­ლის მო­წეს­რი­გე­ბა და საჭ­მლის მომ­ზა­დე­ბა.

- რა არის ასეთ ასაკ­ში ოჯა­ხის შექ­მნის ყვე­ლა­ზე დიდი პლუ­სი და მი­ნუ­სი?

- ყვე­ლა­ზე დიდი პლუ­სი არის ის, რომ მყავს შვი­ლი, მი­ნუ­სი კი - თა­ვი­სუფ­ლე­ბის და­კარ­გვა. ზედ­მე­ტად თა­ვი­სუ­ფა­ლი ვი­ყა­ვი, მაგ­რამ ახლა ასე­თი აღარ ვარ. სხვა­თა შო­რის, ეს ამ­ბა­ვი აღარ მა­წუ­ხებს. ქმარ­თან ერ­თად, ქუ­ჩა­ში 24 სა­ა­თის გან­მავ­ლო­ბა­ში, დიდი სი­ა­მოვ­ნე­ბით ვივ­ლი­დი, მაგ­რამ ამა­ში ბავ­შვი მიშ­ლის ხელს. ვფიქ­რობ, ადა­მი­ან­მა ცხოვ­რე­ბა­ში ყვე­ლა­ფე­რი უნდა ნახო და გა­მო­ცა­დო. უნდა იცო­დე რა არის გარ­თო­ბა, სი­ხა­რუ­ლი, მე­გობ­რის­გან თუ შეყ­ვა­რე­ბუ­ლის­გან მი­ყე­ნე­ბუ­ლი ტკი­ვი­ლიც და მხო­ლოდ ამის შემ­დეგ უნდა გა­თხოვ­დე. ჩემ­თვის ოჯა­ხის შექ­მნა ნამ­დვი­ლად, ნა­ად­რე­ვი იყო, მაგ­რამ არა­ფერს ვნა­ნობ იმი­ტომ, რომ დღეს ბედ­ნი­ე­რი ვარ.

ელე­ნე სტუ­რუა, 19 წლის:

- სკო­ლა და­ვამ­თავ­რე, მაგ­რამ იმის გამო, რომ ნა­ად­რე­ვად გავ­თხოვ­დი, უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ჩა­სა­ბა­რებ­ლად და სწავ­ლის გა­საგ­რძე­ლებ­ლად ვერ მო­ვი­ცა­ლე. ახლა 5 თვის ორ­სუ­ლი ვარ და გო­გო­ნას ვე­ლო­დე­ბი. ჩემი ქმა­რი, გი­ორ­გი 22 წლი­საა. ერ­თმა­ნე­თი, რაც უნდა გა­საკ­ვი­რი იყოს, მა­ღა­ზი­ა­ში გა­ვი­ცა­ნით. მა­შინ ვა­კე­ში ვცხოვ­რობ­დი. ჩემს სახ­ლთან ახ­ლოს პა­ტა­რა მარ­კე­ტი იყო. ერთ დღეს, როცა იქ მე­გო­ბარ­თან ერ­თად შე­ვე­დი და გამ­ყიდ­ველს სი­გა­რე­ტი ვთხო­ვე, იქვე მდგარ­მა ბიჭ­მა მი­თხრა, - გო­გო­ნი, ფილ­ტვებს რა­ტომ იფუ­ჭე­ბო? და სულ სხვა სი­გა­რე­ტის ყიდ­ვა მირ­ჩია. უხე­შად ვუ­პა­სუ­ხე, მაგ­რამ მა­ღა­ზი­ი­დან გა­მოს­ვლის­თა­ნა­ვე მივ­ხვდი, რომ ის ბიჭი ძა­ლი­ან მო­მე­წო­ნა. ამის შემ­დეგ მა­ღა­ზი­ა­ში ერ­თმა­ნეთს ხში­რად ვხვდე­ბო­დით, ვე­სალ­მე­ბო­დით, დრო­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში კი ჩვე­ნი სა­ლა­მი დათ­ბა, უკვე ლო­ყე­ბიც გვი­წით­ლდე­ბო­და, ღამ­ღა­მო­ბით ერ­თმა­ნეთ­ზე ვფიქ­რობ­დით. ასე რომ, როცა უკვე სხვა­გან შევ­ხვდით, ჩვე­ნი ურ­თი­ერ­თო­ბა და სიყ­ვა­რუ­ლი თით­ქმის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი იყო. ყო­ველ­დღე დავ­დი­ო­დით "მაკ­დო­ნალდსში", კი­ნო­ში, ზო­ო­პარკში... ერ­თმა­ნეთს ძა­ლი­ან შე­ვეჩ­ვი­ეთ და როცა სა­კუ­თარ თავ­თან მარ­ტო ვრჩე­ბო­დით, ორი­ვეს ის­ტე­რი­კუ­ლი ტი­რი­ლი გვე­წყე­ბო­და, უერ­თმა­ნე­თოდ ვერ ვძლებ­დით... სა­ბო­ლო­ოდ, ერ­თად ცხოვ­რე­ბა გა­დავ­წყვი­ტეთ. რამ­დენ­ჯერ­მე მო­ვინ­დო­მეთ გა­პარ­ვა, მაგ­რამ საქ­მე საქ­მე­ზე რომ მიდ­გე­ბო­და, ამ ნა­ბი­ჯის გა­დად­გმას ვერ ვბე­დავ­დი. ერთ მშვე­ნი­ერ დღეს კი, როცა გა­პარ­ვა ისევ შე­მომ­თა­ვა­ზა და თან­ხმო­ბა ვუ­თხა­რი, აღარ და­მი­ჯე­რა, ისევ მა­ტყუ­ე­ბო... ამ­ჯე­რად გავ­ბე­დე, გა­ვი­პა­რეთ და ჩემს დე­ი­დაშ­ვილ­თან წა­ვე­დით, რო­მელ­მაც ეს ამ­ბა­ვი ოჯახს შე­ა­ტყო­ბი­ნა და სა­ბო­ლო­ოდ, ჩა­ნა­ფიქ­რიც ჩაგ­ვე­შა­ლა. მერე მა­მა­ჩემ­თან მი­ვე­დით და ავუხ­სე­ნით, რომ ერ­თმა­ნე­თი გვიყ­ვარ­და. თა­ვი­დან ჩვე­ნი ურ­თი­ერ­თო­ბის წი­ნა­აღ­მდე­გი იყო, მაგ­რამ როცა მიხ­ვდა, ერ­თმა­ნე­თი გვიყ­ვარ­და, გვი­თხრა: "მა­კო­ცეთ ახლა ორი­ვემ და გა­ეთ­რი­ეთ აქე­და­ნო"... ხა­რა­გა­ულ­ში წა­ვე­დით ხუთი დღით, ქორ­წი­ლი კი ორი თვის შემ­დეგ გა­და­ვი­ხა­დეთ. მხო­ლოდ ოჯა­ხის წევ­რე­ბი და მე­გობ­რე­ბი დავ­პა­ტი­ჟეთ, მერე კი სა­ქორ­წი­ნო მოგ­ზა­უ­რო­ბა­ში დუ­ბა­ი­ში გავფრინ­დით...

- ახლა რა გეგ­მე­ბი გაქვს? სწავ­ლის გაგ­რძე­ლე­ბას აპი­რებ?

- ამ­ჟა­მად იტა­ლი­ა­ში ვარ, კერ­ძოდ - ქა­ლაქ მო­ტო­ლა­ში. იტა­ლი­ურ ენას ვსწავ­ლობ და ფო­ტო­ხე­ლოვ­ნე­ბას ვე­უფ­ლე­ბი, მო­მა­ვალ­ში თე­ატ­რა­ლურ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში, სა­რე­ჟი­სო­რო ფა­კულ­ტეტ­ზე სწავ­ლას ვა­პი­რებ.

- შენი აზ­რით, ზო­გა­დად, რის გამო ქმნი­ან ოჯახს ნა­ად­რევ ასაკ­ში?

- მგო­ნია, რომ ასეთ ასაკ­ში გა­თხო­ვე­ბა ბავ­შვუ­რი მო­თხოვ­ნი­ლე­ბის დაკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბაა. ვფიქ­რობ, თუ ორ ადა­მი­ანს ერ­თმა­ნე­თი უყ­ვარს, ერ­თმა­ნე­თის გა­რე­შე ცხოვ­რე­ბა ვერ წარ­მო­უდ­გე­ნი­ათ, სულ რამ­დე­ნი­მე წა­მით ყვე­ლა და ყვე­ლა­ფე­რი უნდა და­ი­ვი­წყონ და გულს მი­ენ­დონ. გუ­ლია მთა­ვა­რი! სი­ტყვა "გა­თხო­ვე­ბა" ბა­ნა­ლუ­რად მეჩ­ვე­ნე­ბა. ჩვენ უბ­რა­ლოდ, ერ­თად ვცხოვ­რობთ და ერ­თად მივ­დი­ვართ და­სა­ხუ­ლი მიზ­ნის­კენ... თუ მე­უღ­ლე­ე­ბი ერ­თმა­ნე­თის აზრს პა­ტივს სცე­მენ, ასაკს მნიშ­ვნე­ლო­ბა არ აქვს, აუ­ცი­ლებ­ლად მყა­რი ოჯა­ხი ექ­ნე­ბათ. ყვე­ლას ვურ­ჩევ, თუ სიყ­ვა­რუ­ლი ეწ­ვე­ვათ, უკან არაფ­რის გამო არ და­ი­ხი­ონ.

ნა­ნი­კო, 24 წლის:

- სო­ფელ­ში ვცხოვ­რობ. ყო­ველ­თვის ბევ­რი თაყ­ვა­ნის­მცე­მე­ლი მყავ­და, მაგ­რამ ბი­ჭე­ბის­კენ არც ვი­ხე­დე­ბო­დი. სა­მა­გი­ე­როდ, ჩემი მშობ­ლე­ბი ფიქ­რობ­დნენ, რომ შე­იძ­ლე­ბო­და, ვინ­მეს შე­ვეც­დი­ნე, მო­ვე­ტყუ­ე­ბი­ნე და სად­მე სო­ფელ­ში გავ­თხო­ვი­ლი­ყა­ვი. არ უნ­დო­დათ, სი­ღა­რი­ბე­ში მე­ცხოვ­რა და ამი­ტო­მაც, 15 წლის ასაკ­ში, თბი­ლის­ში გა­მა­თხო­ვეს. ჩემი მო­მა­ვა­ლი მე­უღ­ლე ჩემ­ზე 10 წლით უფ­რო­სი, და­საქ­მე­ბუ­ლი და შეძ­ლე­ბუ­ლი ოჯა­ხის შვი­ლი გახ­ლდათ. ჰოდა, როცა მა­ჭან­კა­ლი კარს მოგ­ვად­გა, იფიქ­რეს, რომ ასე­თი კარ­გი ვა­რი­ან­ტი აღარ გა­მო­მიჩ­ნდე­ბო­და და უცხო ადა­მი­ანს ისე ჩა­ა­ბა­რეს ჩემი თავი, რომ მე არა­ფე­რი მკი­თხეს... სა­თა­მა­შო­ებ­ზე, თო­ჯი­ნებ­ზე გა­და­რე­უ­ლი ბავ­შვი ვი­ყა­ვი. "ბარ­ბე­ბი" ისე მი­ზი­დავ­და, რომ ამის გამო, სწავ­ლის­თვი­საც ვერ ვიც­ლი­დი. ჰოდა, გა­თხო­ვე­ბის შემ­დეგ აღარ ვი­ცო­დი, რა უნდა მექ­ნა, რო­გორ უნდა მე­ცხოვ­რა. რა­ღაც პე­რი­ო­დის შემ­დეგ, როცა ქმარ­საც გა­ვუ­ში­ნა­ურ­დი და მისი ოჯა­ხის წევ­რებ­საც, ისევ "ბარ­ბე­ბით" თა­მაშ­მა გა­მი­ტა­ცა. სამ­სა­ხუ­რი­დან შინ დაბ­რუ­ნე­ბულ ქმარ­ზე არ ვფიქ­რობ­დი, მას­თან და­წო­ლას, თო­ჯი­ნებ­თან ერ­თად და­ძი­ნე­ბა მერ­ჩივ­ნა. ჰოდა, ამის გამო, გა­თხო­ვე­ბი­დან და­ახ­ლო­ე­ბით 1 წლის შემ­დეგ, ქმარ­მა გან­ქორ­წი­ნე­ბა მომ­თხო­ვა... ახლა ვფიქ­რობ, რომ მშობ­ლებ­მა მო­მა­ვა­ლი და­მინ­გრი­ეს და თავს უბე­დურ ადა­მი­ა­ნად მი­ვიჩ­ნევ, ყვე­ლა­ზე ცუდი კი ის არის, რომ ამა­ში დედ-მა­მას ვა­და­ნა­შა­უ­ლებ. გა­თხო­ვე­ბის შემ­დეგ, ცხა­დია, სკო­ლა­შიც აღარ მივ­ლია და ახლა პრო­ფე­სი­აც არ მაქვს, რომ ვი­მუ­შაო, რა­ღა­ცით დავ­კავ­დე. რა ვქნა, უკვე გა­ვი­ზარ­დე, დიდი გოგო ვარ და თო­ჯი­ნე­ბით თა­მა­ში აღარ მაკ­მა­ყო­ფი­ლებს...

მაია შუ­ბი­თი­ძე, მას­წავ­ლე­ბე­ლი:

- ვერ გან­სა­ზღვრავ, ვის რო­დის ეწ­ვე­ვა გრძნო­ბა და რო­დის მი­ი­ღებს ოჯა­ხის შექ­მნის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას. რო­გორც წესი, იმ გო­გო­ნე­ბის აკა­დე­მი­უ­რი მოს­წრე­ბა, რომ­ლე­ბიც შე­და­რე­ბით ადრე თხოვ­დე­ბი­ან, ბავ­შვიც ჰყავთ და ამა­ვე დროს სკო­ლა­ში უწევთ სი­ა­რუ­ლი, რა თქმა უნდა, გა­ცი­ლე­ბით და­ბა­ლია, ვიდ­რე ნე­ბის­მი­ე­რი სხვა მოს­წავ­ლის. შე­საძ­ლე­ბე­ლია, იყოს ძა­ლი­ან უნა­რი­ა­ნი და ნი­ჭი­ე­რი ახალ­გაზ­რდა, მაგ­რამ ოჯა­ხი მის­თვის ხე­ლის შემ­შლე­ლი იქ­ნე­ბა. მას­წავ­ლებ­ლე­ბი ცდი­ლო­ბენ, შე­ღა­ვა­თი გა­უ­წი­ონ ასეთ მოს­წავ­ლე­ებს, მაგ­რამ ახალ­გაზ­რდა­ზეც ბევ­რი რამ არის და­მო­კი­დე­ბუ­ლი და იმა­ზეც, თუ რამ­დე­ნად უწყო­ბენ სწავ­ლა­ში ხელს ოჯა­ხის წევ­რე­ბი. მგო­ნია, რომ მრა­ვა­ლი წლის წი­ნან­დე­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა, როცა სა­ღა­მოს სკო­ლე­ბი არ­სე­ბობ­და, ასე­თი მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თვის ბევ­რად ხელ­საყ­რე­ლი იყო. მარ­თა­ლია, გა­ნათ­ლე­ბის დონე მა­ღა­ლი იქაც არ გახ­ლდათ, ეს ფორ­მა­ლუ­რი სის­ტე­მა იყო, მაგ­რამ ადა­მი­ა­ნი სკო­ლას ამ­თავ­რებ­და, ატეს­ტატს იღებ­და და შემ­დეგ წყვეტ­და, სწავ­ლა უნდა გა­ეგ­რძე­ლე­ბი­ნა თუ - არა. სა­ღა­მოს სკო­ლა კარ­გი იყო იმ მხრივ, რომ ადა­მი­ა­ნი მთელ დღეს ოჯახს, შვილს უთ­მობ­და, სა­ღა­მოს კი, როცა ოჯა­ხის სხვა წევ­რე­ბი შინ ბრუნ­დე­ბოდ­ნენ, შე­ეძ­ლოთ, გა­ნათ­ლე­ბა­ზეც ეზ­რუ­ნათ...

- თქვე­ნი აზ­რით, ამ პრობ­ლე­მის მო­საგ­ვა­რებ­ლად გა­ნათ­ლე­ბის სა­მი­ნის­ტრომ რა უნდა გა­ა­კე­თოს ან რა სა­ხის ხელ­შე­წყო­ბა უნდა გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლოს და­ო­ჯა­ხე­ბუ­ლი მოს­წავ­ლე­ე­ბის მი­მართ?

- უწ­მინ­დე­სი­სა და უნე­ტა­რე­სის, ილია მე­ო­რეს ქა­და­გე­ბას თუ მი­ვაქ­ცევთ ყუ­რა­დღე­ბას და მის სი­ტყვებს და­ვე­სეს­ხე­ბით, ერი უნდა გამ­რავ­ლდეს! სპე­ცი­ა­ლუ­რად იმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თვის, რომ­ლებ­მაც ოჯა­ხი შექ­მნეს და დე­დე­ბი გახ­დნენ, გა­ნათ­ლე­ბის სა­მი­ნის­ტრომ ლი­ბე­რა­ლუ­რი სის­ტე­მა უნდა შექ­მნას და მის­ცეს მათ სა­შუ­ა­ლე­ბა, მი­ი­ღონ სრუ­ლი სა­შუ­ა­ლო გა­ნათ­ლე­ბა. არ შე­იძ­ლე­ბა, დედა სწავ­ლა­ზე იყოს ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი იმის ში­შით, რომ ატეს­ტატს ვერ აი­ღებს და შვი­ლი ბე­დის ანა­ბა­რად, უყუ­რა­დღე­ბოდ და­ტო­ვოს. და­ო­ჯა­ხე­ბუ­ლი მოს­წავ­ლე­ე­ბი თა­ნა­ტო­ლებს არ უნდა მოს­წყდნენ.

სას­კო­ლო ასაკ­ში ქორ­წი­ნე­ბის შე­სა­ხებ, თბი­ლი­სის 83-ე სა­ჯა­რო სკო­ლის ქარ­თუ­ლი ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის მას­წავ­ლე­ბე­ლი, სას­წავ­ლო-აღ­მზრდე­ლო­ბით დარ­გში დი­რექ­ტო­რის მო­ად­გი­ლე - ქალ­ბა­ტო­ნი ლია ჯან­გუ­ლაშ­ვი­ლი გვე­სა­უბ­რე­ბა.

- ქალ­ბა­ტო­ნო ლია, რა გავ­ლე­ნას ახ­დენს მო­ზარ­დზე ის ფაქ­ტი, რო­დე­საც მის კლას­ში და­ო­ჯა­ხე­ბუ­ლი მოს­წავ­ლეც არის?

- ადრე, კა­ნო­ნის მი­ხედ­ვით, და­ო­ჯა­ხე­ბულ გო­გო­ნას თუ ვაჟს სკო­ლა­ში სი­ა­რუ­ლის უფ­ლე­ბა აღარ ჰქონ­და. უკვე რამ­დე­ნი­მე წე­ლია, რაც ეს კა­ნო­ნი შე­იც­ვა­ლა და და­საშ­ვე­ბია, რომ მერ­ხთან ფეხ­მძი­მე მოს­წავ­ლეც იჯ­დეს. პი­რა­დად მე, ეს მი­ზან­შე­წო­ნი­ლად არ მი­მაჩ­ნია. შარ­შან ჩემი ერთი მოს­წავ­ლე, მე­თორ­მე­ტეკ­ლა­სე­ლი გო­გო­ნა გა­თხოვ­და. სწავ­ლა არ მი­უ­ტო­ვე­ბია, სკო­ლა­ში ფეხ­მძი­მეც და­დი­ო­და. ამის გამო დის­კომ­ფორ­ტს არა მხო­ლოდ სხვა მოს­წავ­ლე­ე­ბი, არა­მედ თვი­თო­ნაც გა­ნიც­დი­და, უხერ­ხულ მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში იყო. თა­ვი­დან, გაკ­ვე­თი­ლის მსვლე­ლო­ბის დრო­საც გარ­კვე­უ­ლი ყუ­რა­დღე­ბა მის­კენ გვქონ­და, მერე კი ამას შე­ეჩ­ვია თვა­ლიც და გო­ნე­ბაც... ვფიქ­რობ, ნა­ად­რე­ვი ქორ­წი­ნე­ბა არა­სა­სურ­ვე­ლია, მაგ­რამ თუ ბავ­შვე­ბი მა­ინც და­ქორ­წინ­დე­ბი­ან, სკო­ლა­ში აღარ უნდა ია­რონ.

- ალ­ბათ ასეთ მოს­წავ­ლე­ებს მე­ცა­დი­ნე­ო­ბა­ში ეშ­ლე­ბათ ხელი, არა?

- რა თქმა უნდა! თუმ­ცა ამ მხრივ, მოს­წავ­ლე­ე­ბი ისე­დაც სუს­ტე­ბი არი­ან. 20 წე­ლია, სკო­ლა­ში ვმუ­შა­ობ და თუ ადრე კლას­ში მოს­წავ­ლე­თა ნა­ხე­ვა­რი წარ­მა­ტე­ბუ­ლი მოს­წრე­ბის იყო, ახლა 30-ბავ­შვი­ან აუ­დი­ტო­რი­ა­ში, სამი ბავ­შვი თუ იქ­ნე­ბა ისე­თი, რო­მელ­საც სწავ­ლა ნამ­დვი­ლად უნდა.

- და­ო­ჯა­ხე­ბუ­ლი მოს­წავ­ლე­ე­ბი გაკ­ვე­თილს ხში­რად აც­დე­ნენ?

- გაც­დე­ნებ­ზე გარ­კვე­უ­ლი პრო­ცენ­ტუ­ლი რა­ო­დე­ნო­ბა და­საშ­ვე­ბია და ცდი­ლო­ბენ, ზღვარს არ გას­ცდნენ. არის მოს­წავ­ლე­თა კა­ტე­გო­რია, რომ­ლე­ბიც და­ო­ჯა­ხე­ბის შემ­დეგ სკო­ლა­ში აღარ მო­დი­ან, მხო­ლოდ 9 კლა­სის ატეს­ტატს ითხო­ვენ და სა­შუ­ა­ლო გა­ნათ­ლე­ბის ატეს­ტა­ტის გა­რე­შე რჩე­ბი­ან. ერთი კუ­რი­ო­ზუ­ლი შემ­თხვე­ვა გვქონ­და: მოს­წავ­ლე ბიჭი და­ო­ჯახ­და და ვი­ნა­ი­დან ხში­რად აც­დენ­და, ჩვენ­მა პე­და­გოგ­მა მის ოჯახ­ში და­რე­კა; ტე­ლე­ფონს ამ ბი­ჭის მე­უღ­ლემ უპა­სუ­ხა, ამი­ტომ მას­წავ­ლე­ბელ­მა და­უ­ბა­რა, - დე­დამ­თილს გა­და­ე­ცი, რომ შენი ქმა­რი დღეს სკო­ლა­ში არ მო­სუ­ლაო. ამ ამ­ბავს დღემ­დე ისე ვყვე­ბით, რო­გორც ანეკ­დოტს. მე მგო­ნია, რომ სხვა ბავ­შვებ­ზე მე­ტად, თა­ვად და­ო­ჯა­ხე­ბულ მოს­წავ­ლე­ებს ექ­მნე­ბათ დის­კომ­ფორ­ტი, ქალს - უფრო მე­ტად, რად­გან ფეხ­მძი­მო­ბას თა­ვი­სე­ბუ­რი სიმპტო­მე­ბი ახ­ლავს და ზოგს უგუ­ნე­ბო­ბა აწუ­ხებს, ზოგს წა­მო­წო­ლა უნ­დე­ბა, კლას­ში და მერ­ხთან კი ამის სა­შუ­ა­ლე­ბა, რა თქმა უნდა, არ არის.

- რო­გორ უნდა და­ა­რე­გუ­ლი­როს კა­ნონ­მა ეს სა­კი­თხი?

- კა­ნო­ნი ნა­ად­რევ ქორ­წი­ნე­ბას ვერ აკ­რძა­ლავს, მაგ­რამ კარ­გი იქ­ნე­ბა, თუ რა­ღაც შე­იც­ვლე­ბა და გა­თხო­ვილ ქალს მოს­წავ­ლე აღარ ერ­ქმე­ვა. სა­სურ­ვე­ლია, რომ ასეთ­მა მოს­წავ­ლე­ებ­მა სა­ჯა­რო სკო­ლა­ში კი არა, ვთქვათ, კო­ლე­ჯში მი­ი­ღონ გა­ნათ­ლე­ბა.

- თქვე­ნი აზ­რით, რო­მე­ლია ოჯა­ხის შე­საქ­მენ­ლად სა­უ­კე­თე­სო ასა­კი?

- ჩემი აზ­რით, ოჯა­ხი 21-დან 32 წლამ­დე ასა­კის ახალ­გაზ­რდებ­მა უნდა შექ­მნან. მარ­თა­ლია, ამ­ბო­ბენ, ნა­ად­რე­ვი ყვე­ლა­ფე­რი კარ­გია, სიკ­ვდი­ლის გარ­დაო, მაგ­რამ ვფიქ­რობ, რომ ყვე­ლა­ფერს თა­ვი­სი დრო აქვს...

ეკა აბა­ში­ძე

თამ­თა და­დე­შე­ლი

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
"ერთა ლიგის" "პლეი ოფის" საპასუხო მატჩში საქართველოს ნაკრებმა სომხეთი ანგარიშით 6:1 დაამარცხა

პატარძალი სკოლის მერხზე - ”ქმართან დაწოლას, თოჯინებთან ერთად დაძინება მერჩივნა”

პატარძალი სკოლის მერხზე - ”ქმართან დაწოლას, თოჯინებთან ერთად დაძინება მერჩივნა”

გაეროს მოსახლეობის ფონდის მონაცემებით, მსოფლიოში ყოველწლიურად, 15-19 წლის ასაკის 16 მილიონი გოგონა აჩენს ბავშვს. ეს საკითხი განსაკუთრებით პრობლემატურია საქართველოსთვის, რადგან ამ ასაკის ყოველი 1000 გოგონადან საშუალოდ, 39 მშობიარობს, რეგიონებში (უფრო მეტად - კახეთში, ქვემო ქართლსა და სამცხე-ჯავახეთში) ასაკობრივი ზღვარი კიდევ უფრო დაბალია (განსაკუთრებით, ეთნიკური უმცირესობების შემთხვევაში), მაგრამ მათი ოფიციალური აღრიცხვა ვერ ხდება. სპეციალისტები ნაადრევ ქორწინებას უარყოფითად აფასებენ, რადგან ვიცით, რომ გარკვეულ ასაკამდე, მოზარდი ფიზიკურ და გონებრივ ზრდა-განვითარებას აგრძელებს და ნაადრევი ორსულობა გოგონების ჯანმრთელობისათვის არასასურველია.

საქართველოს კანონმდებლობით, ქორწინება 16 წლამდე მოზარდებს შორის აკრძალულია. არიან ადამიანები, ვინც 13-14 წლის ასაკში დაოჯახების სურვილს ცუდი სოციალური მდგომარეობით ამართლებენ. როგორც სახალხო დამცველმა, უჩა ნანუაშვილმა ერთ-ერთ ინტერვიუში განაცხადა, ნაადრევი ქორწინების ციფრი შეიძლება, იმის მიხედვითაც განისაზღვროს, თუ რამდენი მოზარდი ვერ ამთავრებს საჯარო სკოლას წლის განმავლობაში, ასეთი კი დაახლოებით 7300 მოზარდია, სწავლის შეწყვეტის ძირითად მიზეზად კი ქორწინებას ან ნაადრევ ასაკში მშობიარობას ასახელებენ.

ომბუდსმენის თქმით, ნაადრევი გათხოვება ქალზე ძალადობად უნდა აღიქმებოდეს. ხშირია შემთხვევა, როდესაც არასრულწლოვანი გოგონები, ჯერ კიდევ ბავშვები, ასაკით გაცილებით უფროს მამაკაცებზე თხოვდებიან და შესაბამისად, შვილის გაჩენაც ადრეულ ასაკში უწევთ. ნაადრევი მშობიარობა, სამწუხაროდ, ზოგ შემთხვევაში ქალის სიკვდილითაც კი მთავრდება. როგორც ცნობილია, აბორტების მაჩვენებელი და მკვდრად შობადობა ამ ასაკში ყოველთვის უფრო მაღალია, ვიდრე - ზრდასრულ ადამიანებში. როგორც გაეროს დასკვნაშია აღნიშნული, მოზარდებში შობადობის მაჩვენებელი საქართველოში განსაკუთრებით მაღალი და შემაშფოთებელია.

თეკლა ჭანტურია, 16 წლის:

-  10 წლის ვიყავი, როცა დათუნა გავიცანი. ერთმანეთი მოგვეწონა და მალევე შეყვარებულებიც გავხდით. მართალია, ხშირად ვჩხუბობდით, მაგრამ მაინც ერთად ვიყავით. დაქორწინებას არ ვაპირებდით, მაგრამ მოხდა ისეთი რაღაც, რამაც ასეთი გადაწყვეტილების მიღებისკენ გვიბიძგა: ორსულად ვიყავი და ეს ამბავი გვიან გავიგე. როცა ამის შესახებ შეყვარებულს ვუთხარი, მიპასუხა, - ჩემი ცოლი უნდა გახდეო. 14 წლის ვიყავი და გათხოვებაზე არც ვფიქრობდი. მეგონა, საოჯახო საქმეებს ვერასდროს გავაკეთებდი, რადგან ელემენტარულად, მანამდე საჭმელიც არასდროს მომიმზადებია. მას შემდეგ, რაც გავთხოვდი, ვზრუნავ საკუთარ თავზე, ქმარზე, შვილზე. სახლში ძალიან ბევრი რამ არის გასაკეთებელი. ჩემი შვილი ისეთი მოუსვენარია, ორი წუთითაც ვერ ვიცლი იმისთვის, რომ მტვერი გადავწმინდო. თავიდან ძალიან გამიჭირდა ამ ყველაფერთან შეგუება, ბავშვიც ბუნებრივ კვებაზე მყავდა, მთელი ღამე ჭიჭყინებდა და დილით ადრე ადგომა მიწევდა. მოკლედ, სკოლაში გათიშული მივდიოდი. ჰოდა, ერთხელ გაკვეთილებზე (მაშინ მეათე კლასში ვიყავი) ჩამეძინა კიდეც. ზოგი მასწავლებელი ამას არ იმჩნევდა, მაგრამ ყოველთვის მოიძებნება ისეთი ადამიანი, ვინც ამის გამო პრეტენზიას გამოთქვამს. ძიძა კი მყავდა, მაგრამ ის 10-დან 3 საათამდე გახლდათ ჩემს პატარასთან და შესაბამისად, პირველ გაკვეთილზე, რომელიც 9 საათზე იწყება, მისვლას ვერ ვახერხებდი. ცალკე სწავლის პრობლემა შემექმნა: რასაც გაკვეთილზე მოვისმენდი, მეორე დღეს პედაგოგს იმას ვაბარებდი, სახლში კი წიგნის წასაკითხად ვერ ვიცლიდი. ის კი არა, ზოგჯერ ჭამის თავიც არ მქონდა და მშიერი ვიძინებდი. ახლაც ამ მდგომარეობაში ვარ, ვერაფრის კეთებას ვერ ვასწრებ. ბავშვი თუ დაიძინებს, ისე მალე ეღვიძება, რომ თვალის მოტყუებას ძლივს ვასწრებ. დედას და ბებიაჩემს კი შეეჩვია, მაგრამ ორივე მუშაობს და ვერ მეხმარებიან. დათუნას დედა პირველ თვეში მეხმარებოდა, მაგრამ მერე საზღვარგარეთ წავიდა სამუშაოდ.

-  მეთერთმეტე კლასში გადახვედი. სწავლას აგრძელებ, არა?

-  შარშან სკოლა გამოვიცვალე. მიჭირდა სასწავლებელში სიარული მთელი ღამის ნათევს და ეს ყველაფერი ჩემს ნერვებზეც უარყოფითად მოქმედებდა, სულ ცუდ ხასიათზე, დაძაბული ვიყავი. ახლა კი მგონია, რომ ახალი სასწავლო წლიდან ყველაფერს უკეთ გავუმკლავდები.

-  გათხოვილ და ბავშვიან მოსწავლეს პედაგოგები როგორ გექცევიან?

-  პედაგოგების უმეტესობა ხელს მიწყობდა, რამდენიმე მათგანი კი ისე მექცეოდა, რომ ვხვდებოდი, არ მოსწონდათ, ჩემნაირი მოსწავლე რომ ჰყავდათ... ახლა ბავშვი ბუნებრივ კვებაზე აღარ მყავს, ძიძაც უფრო დიდი ხნით დარჩება მასთან და ეს ჩემთვის დიდი შეღავათი იქნება, მეცადინეობასაც მოვასწრებ.

-  საბჭოთა კავშირში შენნაირი მოსწავლეებისთვის საღამოს სკოლები არსებობდა. როგორ ფიქრობ, ახლაც რომ იყოს მსგავსი სასწავლებელი, შენთვის უკეთესი იქნებოდა?

-  როგორც ვიცი, საღამოს სკოლაში სწავლა 6 საათიდან იწყებოდა. ჩემთვის კი ეს საუკეთესო გამოსავალი ნამდვილად ვერ იქნებოდა. არ ვფიქრობ, რომ მოსწავლე, რომელსაც უკვე მეუღლე და შვილი ჰყავს, მეგობრებს უნდა მოსწყდეს და სხვა, სპეციალურ სკოლაში გადავიდეს. ბოლოს და ბოლოს, მეც ხომ ისეთივე ადამიანი ვარ, როგორიც შენ? უბრალოდ, იმისთვის, რომ ყველაფერი მოვასწრო, ცოტაოდენი ხელშეწყობა მჭირდება.

-  ხომ არ ნანობ, ნაადრევად რომ გათხოვდი?

-  არაფერს ვნანობ. დრო უკან რომ დაბრუნდეს, ჩემს ცხოვრებაში არაფერს შევცვლიდი. თუმცა, გამოგიტყდებით, ოჯახური ცხოვრება იმაზე ბევრად რთული აღმოჩნდა, ვიდრე მეგონა. მიხარია, რომ ამდენი სირთულის გადალახვა შევძელი. ამ ერთ წელიწადში იმდენი რამ ვისწავლე, რომ საკუთარი თავის ძალიან მიკვირს. ვისწავლე ბავშვის და ქმრის მოვლა, საკუთარ თავზე ზრუნვა, შევძელი სახლის მოწესრიგება და საჭმლის მომზადება.

-  რა არის ასეთ ასაკში ოჯახის შექმნის ყველაზე დიდი პლუსი და მინუსი?

-  ყველაზე დიდი პლუსი არის ის, რომ მყავს შვილი, მინუსი კი - თავისუფლების დაკარგვა. ზედმეტად თავისუფალი ვიყავი, მაგრამ ახლა ასეთი აღარ ვარ. სხვათა შორის, ეს ამბავი აღარ მაწუხებს. ქმართან ერთად, ქუჩაში 24 საათის განმავლობაში, დიდი სიამოვნებით ვივლიდი, მაგრამ ამაში ბავშვი მიშლის ხელს. ვფიქრობ, ადამიანმა ცხოვრებაში ყველაფერი უნდა ნახო და გამოცადო. უნდა იცოდე რა არის გართობა, სიხარული, მეგობრისგან თუ შეყვარებულისგან მიყენებული ტკივილიც და მხოლოდ ამის შემდეგ უნდა გათხოვდე. ჩემთვის ოჯახის შექმნა ნამდვილად, ნაადრევი იყო, მაგრამ არაფერს ვნანობ იმიტომ, რომ დღეს ბედნიერი ვარ.

ელენე სტურუა, 19 წლის:

-  სკოლა დავამთავრე, მაგრამ იმის გამო, რომ ნაადრევად გავთხოვდი, უნივერსიტეტში ჩასაბარებლად და სწავლის გასაგრძელებლად ვერ მოვიცალე. ახლა 5 თვის ორსული ვარ და გოგონას ველოდები. ჩემი ქმარი, გიორგი 22 წლისაა. ერთმანეთი, რაც უნდა გასაკვირი იყოს, მაღაზიაში გავიცანით. მაშინ ვაკეში ვცხოვრობდი. ჩემს სახლთან ახლოს პატარა მარკეტი იყო. ერთ დღეს, როცა იქ მეგობართან ერთად შევედი და გამყიდველს სიგარეტი ვთხოვე, იქვე მდგარმა ბიჭმა მითხრა, - გოგონი, ფილტვებს რატომ იფუჭებო? და სულ სხვა სიგარეტის ყიდვა მირჩია. უხეშად ვუპასუხე, მაგრამ მაღაზიიდან გამოსვლისთანავე მივხვდი, რომ ის ბიჭი ძალიან მომეწონა. ამის შემდეგ მაღაზიაში ერთმანეთს ხშირად ვხვდებოდით, ვესალმებოდით, დროთა განმავლობაში კი ჩვენი სალამი დათბა, უკვე ლოყებიც გვიწითლდებოდა, ღამღამობით ერთმანეთზე ვფიქრობდით. ასე რომ, როცა უკვე სხვაგან შევხვდით, ჩვენი ურთიერთობა და სიყვარული თითქმის ჩამოყალიბებული იყო. ყოველდღე დავდიოდით "მაკდონალდსში", კინოში, ზოოპარკში... ერთმანეთს ძალიან შევეჩვიეთ და როცა საკუთარ თავთან მარტო ვრჩებოდით, ორივეს ისტერიკული ტირილი გვეწყებოდა, უერთმანეთოდ ვერ ვძლებდით... საბოლოოდ, ერთად ცხოვრება გადავწყვიტეთ. რამდენჯერმე მოვინდომეთ გაპარვა, მაგრამ საქმე საქმეზე რომ მიდგებოდა, ამ ნაბიჯის გადადგმას ვერ ვბედავდი. ერთ მშვენიერ დღეს კი, როცა გაპარვა ისევ შემომთავაზა და თანხმობა ვუთხარი, აღარ დამიჯერა, ისევ მატყუებო... ამჯერად გავბედე, გავიპარეთ და ჩემს დეიდაშვილთან წავედით, რომელმაც ეს ამბავი ოჯახს შეატყობინა და საბოლოოდ, ჩანაფიქრიც ჩაგვეშალა. მერე მამაჩემთან მივედით და ავუხსენით, რომ ერთმანეთი გვიყვარდა. თავიდან ჩვენი ურთიერთობის წინააღმდეგი იყო, მაგრამ როცა მიხვდა, ერთმანეთი გვიყვარდა, გვითხრა: "მაკოცეთ ახლა ორივემ და გაეთრიეთ აქედანო"... ხარაგაულში წავედით ხუთი დღით, ქორწილი კი ორი თვის შემდეგ გადავიხადეთ. მხოლოდ ოჯახის წევრები და მეგობრები დავპატიჟეთ, მერე კი საქორწინო მოგზაურობაში დუბაიში გავფრინდით...

-  ახლა რა გეგმები გაქვს? სწავლის გაგრძელებას აპირებ?

-  ამჟამად იტალიაში ვარ, კერძოდ - ქალაქ მოტოლაში. იტალიურ ენას ვსწავლობ და ფოტოხელოვნებას ვეუფლები, მომავალში თეატრალურ უნივერსიტეტში, სარეჟისორო ფაკულტეტზე სწავლას ვაპირებ.

-  შენი აზრით, ზოგადად, რის გამო ქმნიან ოჯახს ნაადრევ ასაკში?

-  მგონია, რომ ასეთ ასაკში გათხოვება ბავშვური მოთხოვნილების დაკმაყოფილებაა. ვფიქრობ, თუ ორ ადამიანს ერთმანეთი უყვარს, ერთმანეთის გარეშე ცხოვრება ვერ წარმოუდგენიათ, სულ რამდენიმე წამით ყველა და ყველაფერი უნდა დაივიწყონ და გულს მიენდონ. გულია მთავარი! სიტყვა "გათხოვება" ბანალურად მეჩვენება. ჩვენ უბრალოდ, ერთად ვცხოვრობთ და ერთად მივდივართ დასახული მიზნისკენ... თუ მეუღლეები ერთმანეთის აზრს პატივს სცემენ, ასაკს მნიშვნელობა არ აქვს, აუცილებლად მყარი ოჯახი ექნებათ. ყველას ვურჩევ, თუ სიყვარული ეწვევათ, უკან არაფრის გამო არ დაიხიონ.

ნანიკო, 24 წლის:

-  სოფელში ვცხოვრობ. ყოველთვის ბევრი თაყვანისმცემელი მყავდა, მაგრამ ბიჭებისკენ არც ვიხედებოდი. სამაგიეროდ, ჩემი მშობლები ფიქრობდნენ, რომ შეიძლებოდა, ვინმეს შევეცდინე, მოვეტყუებინე და სადმე სოფელში გავთხოვილიყავი. არ უნდოდათ, სიღარიბეში მეცხოვრა და ამიტომაც, 15 წლის ასაკში, თბილისში გამათხოვეს. ჩემი მომავალი მეუღლე ჩემზე 10 წლით უფროსი, დასაქმებული და შეძლებული ოჯახის შვილი გახლდათ. ჰოდა, როცა მაჭანკალი კარს მოგვადგა, იფიქრეს, რომ ასეთი კარგი ვარიანტი აღარ გამომიჩნდებოდა და უცხო ადამიანს ისე ჩააბარეს ჩემი თავი, რომ მე არაფერი მკითხეს... სათამაშოებზე, თოჯინებზე გადარეული ბავშვი ვიყავი. "ბარბები" ისე მიზიდავდა, რომ ამის გამო, სწავლისთვისაც ვერ ვიცლიდი. ჰოდა, გათხოვების შემდეგ აღარ ვიცოდი, რა უნდა მექნა, როგორ უნდა მეცხოვრა. რაღაც პერიოდის შემდეგ, როცა ქმარსაც გავუშინაურდი და მისი ოჯახის წევრებსაც, ისევ "ბარბებით" თამაშმა გამიტაცა. სამსახურიდან შინ დაბრუნებულ ქმარზე არ ვფიქრობდი, მასთან დაწოლას, თოჯინებთან ერთად დაძინება მერჩივნა. ჰოდა, ამის გამო, გათხოვებიდან დაახლოებით 1 წლის შემდეგ, ქმარმა განქორწინება მომთხოვა... ახლა ვფიქრობ, რომ მშობლებმა მომავალი დამინგრიეს და თავს უბედურ ადამიანად მივიჩნევ, ყველაზე ცუდი კი ის არის, რომ ამაში დედ-მამას ვადანაშაულებ. გათხოვების შემდეგ, ცხადია, სკოლაშიც აღარ მივლია და ახლა პროფესიაც არ მაქვს, რომ ვიმუშაო, რაღაცით დავკავდე. რა ვქნა, უკვე გავიზარდე, დიდი გოგო ვარ და თოჯინებით თამაში აღარ მაკმაყოფილებს...

მაია შუბითიძე, მასწავლებელი:

-  ვერ განსაზღვრავ, ვის როდის ეწვევა გრძნობა და როდის მიიღებს ოჯახის შექმნის გადაწყვეტილებას. როგორც წესი, იმ გოგონების აკადემიური მოსწრება, რომლებიც შედარებით ადრე თხოვდებიან, ბავშვიც ჰყავთ და ამავე დროს სკოლაში უწევთ სიარული, რა თქმა უნდა, გაცილებით დაბალია, ვიდრე ნებისმიერი სხვა მოსწავლის. შესაძლებელია, იყოს ძალიან უნარიანი და ნიჭიერი ახალგაზრდა, მაგრამ ოჯახი მისთვის ხელის შემშლელი იქნება. მასწავლებლები ცდილობენ, შეღავათი გაუწიონ ასეთ მოსწავლეებს, მაგრამ ახალგაზრდაზეც ბევრი რამ არის დამოკიდებული და იმაზეც, თუ რამდენად უწყობენ სწავლაში ხელს ოჯახის წევრები. მგონია, რომ მრავალი წლის წინანდელი გამოცდილება, როცა საღამოს სკოლები არსებობდა, ასეთი მოსწავლეებისთვის ბევრად ხელსაყრელი იყო. მართალია, განათლების დონე მაღალი იქაც არ გახლდათ, ეს ფორმალური სისტემა იყო, მაგრამ ადამიანი სკოლას ამთავრებდა, ატესტატს იღებდა და შემდეგ წყვეტდა, სწავლა უნდა გაეგრძელებინა თუ - არა. საღამოს სკოლა კარგი იყო იმ მხრივ, რომ ადამიანი მთელ დღეს ოჯახს, შვილს უთმობდა, საღამოს კი, როცა ოჯახის სხვა წევრები შინ ბრუნდებოდნენ, შეეძლოთ, განათლებაზეც ეზრუნათ...

-  თქვენი აზრით, ამ პრობლემის მოსაგვარებლად განათლების სამინისტრომ რა უნდა გააკეთოს ან რა სახის ხელშეწყობა უნდა განახორციელოს დაოჯახებული მოსწავლეების მიმართ?

-  უწმინდესისა და უნეტარესის, ილია მეორეს ქადაგებას თუ მივაქცევთ ყურადღებას და მის სიტყვებს დავესესხებით, ერი უნდა გამრავლდეს! სპეციალურად იმ მოსწავლეებისთვის, რომლებმაც ოჯახი შექმნეს და დედები გახდნენ, განათლების სამინისტრომ ლიბერალური სისტემა უნდა შექმნას და მისცეს მათ საშუალება, მიიღონ სრული საშუალო განათლება. არ შეიძლება, დედა სწავლაზე იყოს ორიენტირებული იმის შიშით, რომ ატესტატს ვერ აიღებს და შვილი ბედის ანაბარად, უყურადღებოდ დატოვოს. დაოჯახებული მოსწავლეები თანატოლებს არ უნდა მოსწყდნენ.

სასკოლო ასაკში ქორწინების შესახებ, თბილისის 83-ე საჯარო სკოლის ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი, სასწავლო-აღმზრდელობით დარგში დირექტორის მოადგილე - ქალბატონი ლია ჯანგულაშვილი გვესაუბრება.

-  ქალბატონო ლია, რა გავლენას ახდენს მოზარდზე ის ფაქტი, როდესაც მის კლასში დაოჯახებული მოსწავლეც არის?

-  ადრე, კანონის მიხედვით, დაოჯახებულ გოგონას თუ ვაჟს სკოლაში სიარულის უფლება აღარ ჰქონდა. უკვე რამდენიმე წელია, რაც ეს კანონი შეიცვალა და დასაშვებია, რომ მერხთან ფეხმძიმე მოსწავლეც იჯდეს. პირადად მე, ეს მიზანშეწონილად არ მიმაჩნია. შარშან ჩემი ერთი მოსწავლე, მეთორმეტეკლასელი გოგონა გათხოვდა. სწავლა არ მიუტოვებია, სკოლაში ფეხმძიმეც დადიოდა. ამის გამო დისკომფორტს არა მხოლოდ სხვა მოსწავლეები, არამედ თვითონაც განიცდიდა, უხერხულ მდგომარეობაში იყო. თავიდან, გაკვეთილის მსვლელობის დროსაც გარკვეული ყურადღება მისკენ გვქონდა, მერე კი ამას შეეჩვია თვალიც და გონებაც... ვფიქრობ, ნაადრევი ქორწინება არასასურველია, მაგრამ თუ ბავშვები მაინც დაქორწინდებიან, სკოლაში აღარ უნდა იარონ.

-  ალბათ ასეთ მოსწავლეებს მეცადინეობაში ეშლებათ ხელი, არა?

-  რა თქმა უნდა! თუმცა ამ მხრივ, მოსწავლეები ისედაც სუსტები არიან. 20 წელია, სკოლაში ვმუშაობ და თუ ადრე კლასში მოსწავლეთა ნახევარი წარმატებული მოსწრების იყო, ახლა 30-ბავშვიან აუდიტორიაში, სამი ბავშვი თუ იქნება ისეთი, რომელსაც სწავლა ნამდვილად უნდა.

-  დაოჯახებული მოსწავლეები გაკვეთილს ხშირად აცდენენ?

-  გაცდენებზე გარკვეული პროცენტული რაოდენობა დასაშვებია და ცდილობენ, ზღვარს არ გასცდნენ. არის მოსწავლეთა კატეგორია, რომლებიც დაოჯახების შემდეგ სკოლაში აღარ მოდიან, მხოლოდ 9 კლასის ატესტატს ითხოვენ და საშუალო განათლების ატესტატის გარეშე რჩებიან. ერთი კურიოზული შემთხვევა გვქონდა: მოსწავლე ბიჭი დაოჯახდა და ვინაიდან ხშირად აცდენდა, ჩვენმა პედაგოგმა მის ოჯახში დარეკა; ტელეფონს ამ ბიჭის მეუღლემ უპასუხა, ამიტომ მასწავლებელმა დაუბარა, - დედამთილს გადაეცი, რომ შენი ქმარი დღეს სკოლაში არ მოსულაო. ამ ამბავს დღემდე ისე ვყვებით, როგორც ანეკდოტს. მე მგონია, რომ სხვა ბავშვებზე მეტად, თავად დაოჯახებულ მოსწავლეებს ექმნებათ დისკომფორტი, ქალს - უფრო მეტად, რადგან ფეხმძიმობას თავისებური სიმპტომები ახლავს და ზოგს უგუნებობა აწუხებს, ზოგს წამოწოლა უნდება, კლასში და მერხთან კი ამის საშუალება, რა თქმა უნდა, არ არის.

-  როგორ უნდა დაარეგულიროს კანონმა ეს საკითხი?

-  კანონი ნაადრევ ქორწინებას ვერ აკრძალავს, მაგრამ კარგი იქნება, თუ რაღაც შეიცვლება და გათხოვილ ქალს მოსწავლე აღარ ერქმევა. სასურველია, რომ ასეთმა მოსწავლეებმა საჯარო სკოლაში კი არა, ვთქვათ, კოლეჯში მიიღონ განათლება.

-  თქვენი აზრით, რომელია ოჯახის შესაქმენლად საუკეთესო ასაკი?

-  ჩემი აზრით, ოჯახი 21-დან 32 წლამდე ასაკის ახალგაზრდებმა უნდა შექმნან. მართალია, ამბობენ, ნაადრევი ყველაფერი კარგია, სიკვდილის გარდაო, მაგრამ ვფიქრობ, რომ ყველაფერს თავისი დრო აქვს...

ეკა აბაშიძე

თამთა დადეშელი

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია